Nu börjar jag också tröttna och känner mig böjd att hålla med Pnyx...
Citat:
Ursprungligen postat av june
Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?  //June
|
Absolut. Och som väl är har de flesta en nypa sådant... Man behöver inte vara Guru på etikett för att ta på sig ett par långbyxor och en skjorta. Inte för att visa respekt och hyfs heller...
Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
Har alla greker samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte.
|
Nej. Det tror jag inte och det har vare sig jag eller någon annan här påstått. Men det förefaller råda en väldigt stor samstämmighet bland Tavernapersonal och Grekiska gäster i just denna fråga att när man besöker en Taverna kvällstid har man inte shorts. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon Grekisk kille/man över 13 - 14 år som inte haft långbyxor av någon sort. Jag har säkert missat några... Och det finns säkert undantag. Det kanske finns Tavernor, eller t o m hela öar det det är kutym att besöka Tavernan i shorts! Fast jag betvivlar det starkt...
Citat:
Grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter. Tror man det tycker jag man har en nedvärderande syn på grekerna.
|
Jag tycker det förefaller som att den absoluta majoriteten i Grekland anser att man bör, enligt deras normer, bära välvårdad klädsel när man besöker en Taverna på kvällen. Annars hade man nog sett ett antal Greker iförda shorts där. Något jag tolkar som att man inte anser shorts passande vid sådana tillfällen. Den uppfattningen står jag för.
Och jag kan inte se att det skulle vara något nedvärderande i det? Tvärtom så högaktar jag Grekerna för att de, som jag uppfattar det, vill att gäster på en Taverna kvällstid ska vara hyfsat propra. Sedan tycker jag själv att det är trevligt att se välvårdade människor omkring mig. Men det är en helt annan sak.
Det jag tycker är beklagligt, t o m beklämmande, är att vissa bara fullkomligt skiter i Grekernas vanor och önskemål. Det tycker jag är att visa ringaktning och brist på vett och hyfs. Och att vara nedvärderande.
Sedan kan man ju uppträda eller göra fel på många sätt pga okunskap. Det har jag gjort. Jag har också då blivit tillrättavisad och fått förklaring till vad som var fel. Och det är jag tacksam för. Då har jag lärt mig något nytt.
Citat:
Jasså, det kan du...
|
Tja. Efter ca 40 resor dit och närmare totalt 2 års vistelse där, tror och hoppas jag att jag kan, som jag skrev, "ge lite upplysningar". Annars vore ju alla dessa resor totalt bortkastade. Alla är det inte, men jag är intresserad av det Grekiska "vardagslivet".
Jag sitter snart på Tavernan på Tinos, på hotellet där jag har tillbringat närmare ett år totalt. Och då ska jag ta upp det här med min gode vän som äger stället. Om jag kommer ihåg det. Så ska jag rapportera vad han säger.
"Det ska till alla sorter för att göra en värld". Och det är väl tur det. Annars hade vi ju inget att diskutera...