Citat:
Ursprungligen postat av skrallan
Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. ...
Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. ....
bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?
|
Min kunskap kring flyg och bränsle är lite gammal (flygplatsbrandman för längesedan i lumpen) men jag tror det förhåller sig så här (om någon har nyare/andra kunskaper får ni rätta mig) :
Ni teoritiserar för mycket kring flygplansmodellers prestanda. Oavsett vilket typ av plan som används så gäller följande:
-Man tullar aldrig på säkerheten kring räckvidd.
-Man flyger inte heller med för mycket bränsle. Bränslet ger ökad vikt och ett tungt plan är dyrare att flyga. Av säkerhetsskäl landar man inte heller med för mycket bränsle kvar i tankarna, därav fenomenet att man ibland tömmer flygfotogen före landning.
-Mellanlandningar är dyra pga flygplatsavgifter och ökad bränsleförbrukning.
-Oavsett bolag och flygplanstyp måste man därför flyga med "lagom" mängd bränsle i tankarna.
Alltså; flygbolag vill inte mellanlanda, det som kan förorsaka mellanlandningar är faktorer som dyker upp under flygning. Ex.vis att man får en oförutsedd stark motvind eller att destinationsflygplatsen inte ger landningstillstånd i rätt tid. I det läget måste säkerhetsmarginalerna täckas upp med mellanlandning och bränslepåfyllning som följd.
Lars