Jag gillar både luffning och charter. Gillar förresten att åka reguljärt också
Citat:
Ursprungligen postat av mattias
Själva tjusningen med att ö-luffa är att ta dagen som den kommer, att hitta sin egen favoritstrand på en ö bortom all stress och massturism. Ö-luffar du ska du ha en bra ryggsäck och gott om tid. Visst kan det i vissa fall bli en väntan på båtar och vissa öar tar längre tid att åka till. Jag ser resan som en del av semestern och då kan man passa på att läsa guideböcker eller lyssna på musik och bara ta det lugnt.
Friheten är härligt. Att kunna stanna på en ö man tycker om några dagar längre eller välja att åka vidare någon dag tidigare. Äventyret att åka till en ny ö och inte veta riktigt var du ska bo samma kväll. Åker du inte under absoluta högsäsongen så finns det alltid boende på öarna i kykladerna.
|
Ovanstående är exakt vad jag själv tycker. Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv. Jag och min familj gillar verkligen att luffa och försöker komma iväg några veckor på sommaren.
Att luffning skulle vara ett sätt att undvika svenskar och norrmän som Elisabeth skrev tycker jag inte stämmer. I Kykladerna i juni går det inte många timmar innan man stöter på landsmän eller grannar från väster. Det gör väl inget. Jättebra att kunna byta några ord, dela erfarenheter och sen trava vidare åt var sitt håll. Bara roligt tycker jag.
För två år sen strulade det dock med semestrar så jag lämnade sambon hemma och bokade biljetter till mig och barnen med Airtours till Kefallonia. Det är väl charter?
Väl framme sa vi hej till guiden, vi ses om en vecka. Hyrde en bil en vecka och gav oss ut på upptäktsfärd. Om man vill slippa höra svenska och norska kan jag verkligen rekommendera denna ö. Vi träffade inte en enda på en hel vecka.
För några år sedan blev det en riktig charter till Rhodos. Alltså flyg, buss och hotell i ett paket. Reste med Fritidsresor, bodde i Lardos Beach och trivdes helt förträffligt.