Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Aten, Pireus & Rafina (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Äta i Piraeus (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=36367)

wilda 2014-06-22 22:14

Äta i Piraeus

Vi kommer ha en eftermiddag/kväll att tillbringa i Piraeus. Jag ser fram emot det eftersom jag upptäckt att det är en väldigt mysig stadsdel om man bara tar sig tid att besöka mer än den stora färjehamnen.

Min fråga är dock, om någon vet... vi kommer bo nära Pasalimani. Kan vi hitta en trevlig/bra restaurang där i närheten, eller är det värt att ta sig till Mikrolimano och leta upp en mysig fisktaverna?

Tar gärna emot tips. Inget tjusigt dyrt, utan hellre en mysig o genuin:)

Lissi 2014-06-22 22:42

Sv: Äta i Piraeus

Rakadiko! Missa inte denna jättemysiga taverna. Lite svår att hitta, men googla så hittar Du allt om denna taverna.

Karaoli Dimitriou 5, Piraeus 18531, Greece
SÅ god mat!!! Mysig miljö!

Lissi

Masse 2014-06-23 02:39

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 336273)
Rakadiko! Missa inte denna jättemysiga taverna. Lite svår att hitta, men googla så hittar Du allt om denna taverna.

Karaoli Dimitriou 5, Piraeus 18531, Greece
SÅ god mat!!! Mysig miljö!

Lissi

Det kan jag intyga med färska intryck!!!
Vi fick vid två tillfällen under vår "miniluff" en övernattning i Pireus och bägge gångerna blev det ett besök på Rakadiko. Servitören är lite "lufsig" men maten är jättegod!!!!

:) Masse

kari 2014-06-29 16:45

Er det langt (å gå) til Rakadiko fra der buss 96 fra flyplassen stopper?
Blue Star ( til Kykladene) ligger ? Jeg vil så gjerne spise der :p
- men det blir vel helst en Gyros;)

inkfish 2014-06-29 17:15

Googla adressen på en karta. Jag tror inte att det är för långt. När jag åt där bodde jag på Anita Argo, det var receptionisten där som tipsade mig. Hotellet låg nära Rakadiko - och jag hade gångavstånd från hotellet till hamnen.

Masse 2014-06-29 17:59

När vi var där för ett par veckor sedan så bodde vi dels på Hotel Anemoni och dels på Piraeus Dream Hotel.

Från Anemoni, som nog ligger ung lika långt från Rakadiko som X96-hållplatsen, tog det c:a 10 min att gå.

När vi bodde på Piraeus Dream som ligger lite längre ifrån tog det kanske 20 min. Men du har närmare från X96 så jag gissar att du behöver 10-15 min.

Glöm gyros! På Rakadiko finns jättegott grekiskt käk!!!!

inkfish 2014-06-29 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 336840)
Googla adressen på en karta. Jag tror inte att det är för långt. När jag åt där bodde jag på Anita Argo, det var receptionisten där som tipsade mig. Hotellet låg nära Rakadiko - och jag hade gångavstånd från hotellet till hamnen.

Bör nog tillägga att mitt svar var till Kari. Från Pasalimani är det nog lite långt (även om jag inte vet exakt var den ligger)

kari 2014-06-30 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 336840)

Takk :) - jeg har googlet og funnet Rakadiko på kart, det er nok en "overkommelig" avstand, men jeg er usikker på hvor mye tid vi vil ha,
og dette er et "slowmat" sted fb_gilla
..., et måltid der vil ta lang tid når 9 personer ( inkl to cøliakere) først skal gjøre sine valg...
Så jeg tror jeg får ha det på vent til Arne og meg en gang :)

Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 336852)

Från Anemoni, som nog ligger ung lika långt från Rakadiko som X96-hållplatsen, tog det c:a 10 min att gå.

Glöm gyros! På Rakadiko finns jättegott grekiskt käk!!!!

I utgangspunktet er jeg h el t enig med deg, Masse, maten jeg så bilder av, og det jeg leste om Rakadiko, fristet meg virkelig fb_gilla

- men noen ganger k a n en Gyros være perfekt ;):)

Masse 2014-07-01 01:37

Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 336985)

I utgangspunktet er jeg h el t enig med deg, Masse, maten jeg så bilder av, og det jeg leste om Rakadiko, fristet meg virkelig fb_gilla

- men noen ganger k a n en Gyros være perfekt ;):)

Visst är det så!

inkfish 2014-07-01 10:14

Kari - det låter klokt. När maten är god vill man ju dessutom äta långsamt och njuta. Rakadiko har också en del specialiteter på menyn så redan att studera den bör få ta en stund.

Lissi 2014-07-01 10:56

Kari - så ofta som ni är på resa via Pireus så hinner ni äta där flera gånger...mycket och länge!!:p:p

Lissi

kari 2014-07-01 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 337008)
Visst är det så!

:)

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 337034)
Kari - det låter klokt. När maten är god vill man ju dessutom äta långsamt och njuta. Rakadiko har också en del specialiteter på menyn så redan att studera den bör få ta en stund.

fb_gilla

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 337040)
Kari - så ofta som ni är på resa via Pireus så hinner ni äta där flera gånger...mycket och länge!!:p:p

Lissi

Ja, Lissi, d e t skulle man tro, for vi reiser jo ofte :)

Men, faktisk måtte jeg tenke etter n å r vi sist var i Pireus :confused:
- det var på tur med barnebarna for 4 år siden, og gangen før kommer jeg ikke på når var :)
De senere årene har vi veldig ofte benyttet innenriksfly, vi har reist via Rafina og med billige onewaybilletter ( sesongens siste avgang) direkte til Karpathos og Kreta :)
Dessuten har vi jo blitt RYAN reisende siste året :rolleyes:

Foreløpig har jeg ikke booket noen tur i 2015, så d a kan det jo bli en mulighet til å smake delikatessene på Rakadiko bye_bye

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.