Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Aten, Pireus & Rafina (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Bagageförvaring (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37852)

Sunny12 2015-02-22 18:47

Bagageförvaring
 
Är det någon som vet om det finns möjlighet att ställa sitt bagage någonstans i Piraeus hamn som är säkert?

Min tanke är att när jag checkat ut från Lilia hotel runt 12.00, ta en taxi till hamnen och köpa biljett till färjan och sen ta mig till tavernan Rakadiko och äta.

Men då skulle det vara skönt att slippa dra på en stor resväska....... :)


Sunny, som planerar för fullt!.. :D

maji 2015-02-22 19:17

Sv: Bagageförvaring
 
Varför inte ta en taxi till Rakadiko och lämna väskan där, fortsätta med taxin till hamnen (som är nära), köpa biljetter och gå tillbaka till Rakadiko?
Du gillar ju att gå och det är alls inte långt;) Vi gick med våra ryggor från hamnen till Rakadiko och tillbaks igen och det var inga som helst problem

//majibye_bye

Sunny12 2015-02-22 19:21

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av maji (Inlägg 354912)
Varför inte ta en taxi till Rakadiko och lämna väskan där, fortsätta med taxin till hamnen (som är nära), köpa biljetter och gå tillbaka till Rakadiko?
Du gillar ju att gå och det är alls inte långt;) Vi gick med våra ryggor från hamnen till Rakadiko och tillbaks igen och det var inga som helst problem

//majibye_bye

Ja, det var ju också en bra idé.. TACK.. för den!..fb_gilla

Arne 2015-02-22 19:30

Sv: Bagageförvaring
 
Vi brukar lämna in våra ränslar på en Travel Agency i samband med att vi inhandlar färjebiljetter. Det har alltid fungerat precis perfekt inför avresan till övärlden.

I och med att vi handlar biljetter brukar Travel Agency icke begära betalt för att härbärgera ränslarna.

Arne

Masse 2015-02-22 19:37

Sv: Bagageförvaring
 
Jag har för mig att jag läst här på forumet att det finns bagageförvaring i den stora hamnserveringen som ligger i den stora byggnaden i färjehamnen. Har inte själv varit där men säkert finns det folk här på forumet som kan berätta mera om det.

:) Masse

Sunny12 2015-02-22 19:37

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 354915)
Vi brukar lämna in våra ränslar på en Travel Agency i samband med att vi inhandlar färjebiljetter.

Arne

Men det lät ju lysande.. fb_gilla....men har de verkligen plats för det? Kanske är många som frågar om det!

Men jag kan ju inte få mer än ett nej, så det ska jag testa! tack!..:)

Sunny12 2015-02-22 20:00

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Masse (Inlägg 354916)
Jag har för mig att jag läst här på forumet att det finns bagageförvaring i den stora hamnserveringen som ligger i den stora byggnaden i färjehamnen.

:) Masse

Ja, det har jag också läst, men det var någon som skrev att det hamnfiket var tomt och igenbommat i våras förra året.
Hur det är nu.. vet jag inte!

Anna Pernilla 2015-02-24 00:39

Sv: Bagageförvaring
 
Så fint du planerar lika långt i förväg som jag och med samma funderingar :D

Smultron 2015-02-24 07:25

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 354925)
Ja, det har jag också läst, men det var någon som skrev att det hamnfiket var tomt och igenbommat i våras förra året.
Hur det är nu.. vet jag inte!

Hur det är med bagageförvaringen i hamnen numera vet jag inte eftersom jag de senaste åren flygit till Kos och därför ej besökt Pireaus. Tidigare fanns det i alla fall förvaring i hamnen men det är inte tal om något "fik" utan en ganska stor taverna i den stora byggnaden där även flera biljettförsäljare finns. :)

Måste finnas andra som passerat Pireaus på senare tid som vet hur läget är nu?:confused:

Netwolf 2015-02-24 17:55

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Arne (Inlägg 354915)
Vi brukar lämna in våra ränslar på en Travel Agency i samband med att vi inhandlar färjebiljetter. Det har alltid fungerat precis perfekt inför avresan till övärlden.

I och med att vi handlar biljetter brukar Travel Agency icke begära betalt för att härbärgera ränslarna.

Arne

Vi lämnar vår packning där med, när vi är i området. Funkar bra :)

Sunny12 2015-02-24 18:15

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Netwolf (Inlägg 355082)
Vi lämnar vår packning där med, när vi är i området. Funkar bra :)

Låter bra, men det ser inte ut som de har så stora förvaringsutrymmen, då tänker jag på de typ barackhusen som är vid Gate E7, där man köper biljetter.

Eller menar ni en resebyrå som man kan gå in i??

inkfish 2015-02-24 18:56

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 354925)
Ja, det har jag också läst, men det var någon som skrev att det hamnfiket var tomt och igenbommat i våras förra året.
Hur det är nu.. vet jag inte!

Är det helt tomt nu, kanske? Jag var senast där sept -13. Då var hela stora kaféytan borta men det var fortfarande taverna vid kortsidan av byggnaden (till vänster när man har havet i ryggen). Hur var med servicen därinne kollade jag aldrig.

Tom 2015-02-24 19:43

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 355093)
Är det helt tomt nu, kanske? Jag var senast där sept -13. Då var hela stora kaféytan borta men det var fortfarande taverna vid kortsidan av byggnaden (till vänster när man har havet i ryggen). Hur var med servicen därinne kollade jag aldrig.

Det låg helt öde i slutet på Juni 2014 .
/ Tom

Sunny12 2015-02-24 22:43

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Anna Pernilla (Inlägg 355019)
Så fint du planerar lika långt i förväg som jag och med samma funderingar :D


Ja, att planera är ett av mina största nöjen iaf när det gäller resor.. :D..ju tidigare desto bättre!
Så bra att mina frågor även kan komma till nytta för dig!

RobEri 2015-02-24 23:02

Sv: Bagageförvaring
 
Tjena,


Gå under "Coastal Shipping" i länken nedan och välj "Passenger Terminal". Där hittar du bagageförvaring under "Heation Passenger Terminal". Jag använde det 2013. Fungerade perfekt. Jag tror det kostade 3 E för 6 timmar.


http://www.olp.gr/en/


I Aten använde jag följande (mycket bra! Prisuppgift på hemsidan):


http://www.athenslockers.com/


Ha det.

Sunny12 2015-02-24 23:42

Sv: Bagageförvaring
 
Tack, för info RobEri!

Ska kolla in det imorgon när jag är piggare!..:D

RobEri 2015-02-25 08:04

Sv: Bagageförvaring
 
Hej Sunny12,


Det går också bra att förvara bagaget där man köper sin båtbiljett, alltså på någon resebyrå, precis som andra föreslår här i tråden, och det är gratis. Jag har dock lagt märke till att flera resenärer köper nu sina båtbiljetter på internet, direkt från Blue Star Ferries hemsida (jag är en av dem!) och då går det knappast att förvara bagaget på en resebyrå, de går säkert inte med på det om man inte handlar båtbiljett där, och det är förståeligt.
Jag har blivit bestulen en gång när jag lämnade bagaget kvar på en internetcafé (eller lanhouse som det sägs ibland). Jag frågade ägaren om min ryggsäck kunde förvaras där några timmar. Sure, no problem!, sa han. När jag hämtade upp min ryggsäck några timmar senare var ägaren inte där och senare på båten upptäckte jag att några saker saknades. Visserligen var det inget värdefullt (en handduk, en kniv och en sax), men ändå.


Ha det.

Sunny12 2015-02-25 11:08

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av RobEri (Inlägg 355128)
Hej Sunny12,


Det går också bra att förvara bagaget där man köper sin båtbiljett, alltså på någon resebyrå, precis som andra föreslår här i tråden, och det är gratis.


Ha det.

Ja, det lutar åt att jag kommer att lämna bagaget på en resebyrå.. MEN.. frågan är som jag skrev tidigare i tråden om ni menar biljettkontoren vid kajen eler de stora som man kan gå in i och där det sitter någon bakom en disk??

RobEri 2015-02-25 12:08

Sv: Bagageförvaring
 
Med "resebyrå" menar jag alla "Travel Agencies" som finns i mängder längs huvudgatan i Piraeus, gatan längs hela hamnområdet. Där kan man köpa båtbiljetter för alla färjor. Där brukar man kunna förvara sitt bagage (gratis), OM man köper båtbiljette hos dem. Sedan finns, som du väl nämner, biljettkontor i kajområdet, men där tror inte jag du kan förvara ditt bagage. De kommer förmodligen att hänvisa till förvaringen som finns inne i terminalen. Biljettkontoren vid kajområdet är ofta ganska små och de sitter bakom en lucka, så jag tror inte de vill befatta sig med resenärernas bagage. Vad tycker du?

inkfish 2015-02-25 12:16

Sv: Bagageförvaring
 
Citat:

Ursprungligen postat av Tom (Inlägg 355106)
Det låg helt öde i slutet på Juni 2014 .
/ Tom

Synd! Det hörde liksom till att vänta där. Vi får väl se vad som händer när/om hamnen säljs ut ...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

KALIMERA & TA DET LUGNT