![]() |
Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland
Citat:
Tydeligvis ikke. Jeg gidder ikke mer, det blir som å snakke til steiner. |
Er det helt umulig for deg å se at et lands ve og vel er summen av enkeltindividenes agering, gjøren og laden ledet av en mindre gruppe mennesker stemt frem i valg, også kalt demokrati?
Jeg er overrasket over hvor lite kraft du tillegger enkeltindividet. Jeg bruker også Wikipedia en god del, ikke minst for å innhente faktainformasjon, men har intet religiøst forhold til dette oppslagsverket, og når det gjelder denne type diskusjoner vil dette kun være et av mange steder jeg innhenter informasjon og meninger da det finnes svært liten kvalitetssikring der. Noterer ellers at skipsfart ikke er ditt fagområde og at du derfor unngår spørsmålet med en "morsomhet", en ikke uvanlig metode når man ikke ønsker å bli "avkledd". |
Admirala ger dig en eloge för din intensiva "mission". klapp_klap. Men att grekland har problem med fusk även av många i samhället verkar många artiklar beskriva. Ser medelhavsländerna lite som Ryssland och Ukraina. Ta Italien och maffian som står för ca 10-15 % av BNP där, för att inte tala om Belusconi (som även han inte blir dömd)
Men hur som helst så önskar vi oss alla att det går bra för grekland, problemet är att ingen kan finna en good lösning på problemen i PIIGS länderna och tyvärr är gekland värst ute :o. Jag vet inte om Euro eller Draschmas blir bäst för Grekland. Men hur som helst får vi hoppas att det vänder någon gång för Grekland. Grekerna klarar sig nog alltid men frågan hur tufft det blir _B-anana |
Artikel DI nu från Grigoris Valianatos ( Liberal Alliance) , han låter vettig.
http://di.se/Artiklar/2012/6/8/26965...regeringskris/ Citat:
|
Å betale under bordet som fremkommer av linken til Antiporos er det lange "tradisjoner" for i Hellas, og dette gjelder også betaling til ansatte både i det private og det offentlige, ikke minst det offentlige. Ordningen har et eget navn som jeg ikke husker på gresk, men på norsk betyr det "liten konvolutt". Så å hevde at ikke alle snyter på skatten og er korrupte så sant de har muligheten til det er nok dessverre basert på en misforståelse og/eller manglende kunnskap.
|
Fakeláki, ett litet kuvert.
|
Citat:
Fra ekathimerini.gr i dag, parentesene er mine. Jeg er i godt selskap, da, siden tydeligvis greske redere heller ikke har peiling på skipsfart. Det var jo nettopp utflagging jeg nevnte ;) Hvem er avkledd nå? |
Greske skipsredere har meget god greie på shipping og da snakker jeg av egen erfaring gjennom mange år da jeg har gjort mye forretninger med mange av disse gjennom en lang karriere innen næringen.
Dette i motsetning til journalister, norske såvel som greske, som ofte ikke helt ser sammenhengen og/eller forskjell på en reder, en person, og et rederi, et selskap, men i så måte er de i godt selskap med folk flest. Ingen nevnt, ingen glemt! Tror jeg lar det være med det og foreslår at vi heller fokuserer på trådens tema med mindre du ønsker en diskusjon om skipsfartsspørsmål, skatteregler, flaggproblematikk osv? Your call!:D |
Dette har da med tråden å gjøre: Flere tapte arbeidsplasser i et krise-land hvor arbeidsløsheten allerede er 22 prosent. I et krise-land hvor shipping er inntektskilde nr 2. Forklar gjerne hvorfor journalisten/intervjuobjektet tar feil når de sier at 60.000 jobber (iallfall i teorien) er i faresonen dersom greske redere/rederier flagger ut.
Og ikke bare for min skyld. Siden jeg er så dum at jeg ikke skjønner hva dette handler om, kan det jo (iallfall i teorien) være andre som er like dumme som meg, og som gjerne vil ha en forklaring. |
Bara att hoppas nu att allt går som det ska i hegen! Spanien är ju på väg att styra upp skeppet så då ska väl Grekland klara av det med.:):):)bye_bye
|
Citat:
|
Citat:
|
Kan faktisk ikke se at det kommer noe fornuftig ut av en videre diskusjon om utflagging, det være seg av skip (som er de som skifter flagg, ikke redere) eller av redere som velger å flytte utenlands. Dette er et stort og komplisert område, og det er ikke vanskelig å vise til norske rederier hvor rederen (største aksjonær) har flyttet til utlandet mens rederiet med alle dets supportfunskjoner fortsatt befinner seg i Norge. I denne gruppen finner man banker og finansinstitusjoner, forsikringsselskaper/meglere, finans og regnskapsfunksjoner, meglere og befraktere, bunkersmeglere, utstyrsleverandører osv osv
På min morgentur i dag til sjøen for en dukkert og innkjøp av ferkst brød til frokost så møtte jeg en av de ledende ansatte på det største hotellet i området som kunne fortelle at det var stille der, kun 100 gjester som vel er 50% belegg eller kanskje mindre. Reiseselskapet har ikke inngått ny leieavtale for hotellet så dette kan bli siste året. Drives av svensker og med for det meste svenske gjester så regner med at mange her skjønner hvilket hotell det er snakk om. Veldig synd er det uansett og viser nok at svenskene er blant de som er mest opptatt av sikkerhet hvilket vel er uttalt også av andre her og der? Men nå blir det en tur til landsbyen Samonas og/eller Lake Kournas! Varmt og godt idag, helt herlig. |
Vi får bara hoppas att allt löser sej och du ska ha tack för svaret. Mvh Misjabye_bye
|
|
Citat:
Lissi |
Tja, inte världens bästa journalistik, men iaf, en ny infallsvinkel, och han får ju till det i en statistisk jämförelse, eller?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14970487.ab |
Grekerna själv tycks i alla fall vara oroliga för vad som kommer att hända efter valet.
http://hbl.fi/nyheter/2012-06-14/gre...n-att-kopa-mat Kanske trots allt fiffigt att ta med sig lite extra med kontanter om man skall resa just nu? / Anne |
At man har med seg litt kontanter når man skal ut og reise anser jeg nesten som en selvfølge, og skal man reise til Hellas nå så ville nok jeg også ha tatt med litt ekstra kontanter for sikkerhets skyld, men som tidligere skrevet har jeg ikke opplevd noe problem med kontantuttak her på Kreta de siste to månedene, heller ikke i løpet av tre uker i februar i år, i september/november i fjor, i august ifjor, i mai/juni ifjor eller i februar/mars i fjor!
|
Nok noen tanke om krisen og euroens/EUs fremtid;
http://www.hegnar.no/personlig_okono...icle696421.ece |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18. |