handdator

Visa fullständig version : Nytt från Karpathos


Kalimera
2007-06-02, 09:56
Fick mejl med bra och dåliga nyheter från en läsare igår.

Bra nyheter:
Vägarna ända ner till stränderna Apela och Achata nyligen asfalteras. Vägen till Olympos är ej ännu klar, men den är enligt två andra turistpar nu körbar med vanlig bil då de båda gjorde denna tripp.

Dålig nyhet:
Tyvärr verkar din favorittaverna "Under the trees" ha slagit igen. Ingen skylt vid vägen och dött nere vid huset. Synd.

Stort tack till Niclas som tipsade.

Stefulainen
2007-06-03, 16:46
VAH???

Asfalterat till Achata & Apela? Äsch, usch...då är ju en del av charmen borta :( Helt seriöst alltså :(

Nåja, antar att majoriteten anser att det är bra, men nog var det ändå stil på den gamla Achatavägen. Hur ska jag nu förklara för frun att vi behöver en jeep? :-/ Vad finns det för avsides belägna stränder kvar dit man kan smyga ner längs nån krokig stig? :)


Beställde precis resan - det bär av 30.7.

_B-anana

Stefulainen
2007-06-03, 16:50
Just söder om Kira Panagia verkar det finnas en strand som ser ganska öde ut (kollar satellitbilder), månne det är skyltat dit och vad månne den heter? Eller blir det att försöka printa ut satellitbilden.

inkfish
2007-06-04, 11:24
Just söder om Kira Panagia verkar det finnas en strand som ser ganska öde ut (

Kato Lakkos enligt kartan. Jag har varit inne dar med bat en gang och tror mig minnas att jag sag en bil parkerad dar da - sa det gar tydligen att kora ner. Om jag har ratt for mig.


Att Under the trees har stangt for all framtid stammer, sa vitt jag kunnat utrona. Ev forsoker de starta ett nytt stalle en bit darifran men det verkar valdigt oklart. Jag grater, det ar sa synd att nan med sa fantastisk mat inte kan fortsattasnyft_drop

Riitta
2007-06-04, 13:05
Det var sorgligt och höra,att Under the trees inte skall öppna mersnyft_drop

Ha det så gott där nere:)

Riittabye_bye

inkfish
2007-06-05, 11:49
Tack Riitta, ja, det ar urtrist. Men det ar svart att vara bast i konkurrensen pa en liten o:mad:

inkfish
2007-06-05, 11:55
Ett par nyheter till forresten:

* Pelagos har i ar livemusik alla dagar utom mandag. Och ny kock som atminstone igar lagade mycket anstandig matklapp_klap

* Restaurang Archontikon som forut var ett ratt tjusigt stalle och som stangde forra aret har ateruppstatt igen: som kinesrestaurang:eek:flabb_flab

Elisabet
2007-06-05, 14:11
Att Under the trees har stangt for all framtid stammer, sa vitt jag kunnat utrona. Ev forsoker de starta ett nytt stalle en bit darifran men det verkar valdigt oklart. Jag grater, det ar sa synd att nan med sa fantastisk mat inte kan fortsattasnyft_dropEtt nytt ställe är säkert lösningen för det låg ju rätt dåligt och inte särskilt vackert till.

inkfish
2007-06-06, 21:41
En nyhet till: charterhotellet Atlantis som en del funderat pa - atminstone utsidan ar renoverad med gul fasad och nytt smide i balkongerna. Insidan vet jag inget om men det ser valdigt frascht ut utifran.

Ullan
2007-06-13, 16:49
Atlantis har fatt lite nytt aven pa insidan. Sitter precis vid deras dator och skriver, sa de har internet har aven tradlost internet. Badrummen ar ocksa renoverade. Man har malat om lite och fixat nya tavlor och lite annat smatt och gatt.

PO
2007-06-13, 20:02
Detta låter ju fullständigt lysande, vi skall bo på Atlantis i sept/okt, fungerar det trådlösa även på rummen och tar man betalt för det eller är nätverket öppet?

Däremot fick vi ett brev från Apollo igår som började med ett: Tyvärr...
Tydligen har försäljningen gått så uselt (?) att man tvingats inställa vår flygning den 20/9 och slå ihop oss med flygningen den 22/9 och byta flygbolag till "Nordic Leisure"
Har någon åkt med dem och är de nå´t att ha?
Nåja, ner kommer man ju alltid. :eek:

//PO

Maeta
2007-06-13, 20:02
OH så besviken jag blir att "Under the trees" har lagt ner. Åt där många gånger under förra årets semester och årets resa blir till Karpathos och bara Karpathos. Tanken var att bo någon vecka i Finiki och bara njuta av denna restaurang så ofta som möjligt.

Nu får vi omvärdera om det är värt att bo där utan "Under the trees".

Är det någon som har mer info om ev nytt ställe och VARFÖR lägga ner? Där var ju massor med folk jämt. Kan fortfarande känna smaken av deras solvarma tomater...

Maeta

Riitta
2007-06-13, 21:18
PO,skulle inte ni bo hos EliasAng_elxTrist att dom börjar ändra flygtider:( Det är ju massa folk som skall dit den tidenAng_elx

Riittabye_bye

PO
2007-06-13, 21:44
PO,skulle inte ni bo hos EliasAng_elxTrist att dom börjar ändra flygtider:( Det är ju massa folk som skall dit den tidenAng_elx

Riittabye_bye

Njaeh, har jag sagt det? Vi bokade tidigt och har väl inte direkt jagat annat boende. Undrar förexten om vi kommer på samma plan som "Kfk-Mikke" har för mig att han åker ner då.
Desutom spar vi ett par semesterdagar så inget ont som inte osv.

//PO bye_bye

Riitta
2007-06-13, 21:52
Mikke åker från Göteborg den 20:e om det inte blir några ändringar därifrån ocksåAng_elx
Riittabye_bye

SaraL
2007-06-14, 11:07
Detta låter ju fullständigt lysande, vi skall bo på Atlantis i sept/okt, fungerar det trådlösa även på rummen och tar man betalt för det eller är nätverket öppet?

Däremot fick vi ett brev från Apollo igår som började med ett: Tyvärr...
Tydligen har försäljningen gått så uselt (?) att man tvingats inställa vår flygning den 20/9 och slå ihop oss med flygningen den 22/9 och byta flygbolag till "Nordic Leisure"
Har någon åkt med dem och är de nå´t att ha?
Nåja, ner kommer man ju alltid. :eek:

//PO

Jag åkte med Nordic Leisure till och från Karpathos nyss. När vi åkte var det ett litet plan som nog hade ganska många år på nacken. Det var väl en helt ok flygresa i ett helt ok flygplan men de hade inga monitorer vilket jag tycker är trevligt så att man tex kan se flygrutten, höjd osv. Flygvärdinnorna verkade lite oerfarna, tex så var det en flygvärdinna som sprang (???) i gången hela tiden. För en flygrädd som mig så tycker jag att det är extremt oproffsigt och inte speciellt psykologisk gjort.
Men jag kanske är orättvis i min bedömning, resan innan Karpathos var med gudomliga Qatar Airways till Maldiverna och skillnaden mellan dessa flygbolag är milslång. (Inte så konstigt eftersom det ena är chater och det andra reguljärt…).
Men vi kom i alla fall fram till Karpathos och hem igen så på det sättet var Nordic Leisure ett bra flygbolag klapp_klap

inkfish
2007-06-14, 11:12
Är det någon som har mer info om ev nytt ställe och VARFÖR lägga ner? Där var ju massor med folk jämt. Kan fortfarande känna smaken av deras solvarma tomater...


Den officiella forklaringen ar att de inte klarade en halsovardsinspektion forra aret. Och visserligen har jag ingen som helst insyn men jag tror att det ar bullshit. Jag tror att stallet blev for populart, nagon anmalde - och da akte han dit. Har svart att tro att hans kok skiljer sig avgorande fran andra restaurangkok.

Det ar hard konkurrens om turisternas pengar pa alla oar och det tar tyvarr inte fram det basta naringsidkarna. Har sett fler exempel pa det den har gangen.:(

Riitta
2007-06-14, 19:23
Vet du om kan kan komma till stranden där vid den stängda "Under the trees"? Det var ju så härliga vågor där:)
Har du flyttat till Karpathos,eller;) Tycker du har varit där länge nu:)

Riittabye_bye

dexter
2007-06-14, 21:10
Vet du hur ofta båtar går till Rhodos och vad de kostar? Ska åka till Karpathos om en dryg vecka.
Hälsningar
Dexter_B-anana

ciakoohler
2007-06-14, 23:17
Ett par ggr per vecka pris ca 20€

inkfish
2007-06-15, 20:32
Vet du om kan kan komma till stranden där vid den stängda "Under the trees"?

Har du flyttat till Karpathos,eller;) Tycker du har varit där länge nu:)



Nejdå, det var bara en tvåveckorsflytt den här gången ocksåflabb_flab

Var aldrig förbi Under the trees den här gången men är övertygad om att går att ta sig ner till stranden ändå...

Vet du hur ofta båtar går till Rhodos och vad de kostar?

Se om du kan hitta svaren på den här sajten, det är Lane Lines som går den rutten. http://www.ferries.gr/lane/

inkfish
2007-06-15, 20:35
Lite mer från Karpathos.

* Fina strandtavernan Greenpeace på stranden utanför Pigadia som aldrig öppnade igen till förra säsongen - den finns nu som souveniraffär:( inne i stan. Strax nedanför busstationen, nära bl a Billys biluthyrning och Ovelix grillställe.

* Det byggs som tusan på Karpathos. Längs stranden, bortanför Mediterranean, har det precis grävts ut en jättegrop som ska husera ett eller två nya hotell.

Ullis 69
2007-07-03, 22:30
Vägen till Olympos är ej ännu klar, men den är enligt två andra turistpar nu körbar med vanlig bil då de båda gjorde denna tripp.

Undrar självklart om någon mer som nyligen varit till Olympos vet vägens skick? Körbar med vanlig bil kan ju tolkas som att det går att ta moppen? Vill ju så gärna utforska ön på det viset..men vill ju inte bli ståendes efter några mil. Hoppas på färska nyheter angående vägen!!

Läste tillbaks i trådarna att flygplatsen skulle byggas ut... är det klart?

Mycket går ju i snigelns fart i Grekland = en del av charmen!

Tjolahopp! //Ullis som längtar....flabb_flab

inkfish
2007-07-03, 23:37
De jag träffade nu i juni som körde till Olymbos gjorde det i jeep, även om de hade vanliga bil övriga dagar.

Moppe skulle jag aldrig våga. Inte minst för att uthyraren särskilt påpekade för mig att den vägen fick jag INTE köra. Händer det nåt där gäller inte försäkringen.

Den nya flygplatsbyggnaden såg inte ut att bli klar förrän nästa år.

karinafp
2007-07-04, 19:16
Undrar självklart om någon mer som nyligen varit till Olympos vet vägens skick? Körbar med vanlig bil kan ju tolkas som att det går att ta moppen?

Tja, vannen Vasilis korde till Olympos redan forra sommaren med sin fina, vita BMW... han klagade over att bilen maste tvattas efterat, men annars hade det gatt bra... :D Ta det lugnt, bara!

Karin
pa vag till Pelagos... igen... ;)

inkfish
2007-07-04, 22:25
Å andra sidan skulle jag inte vilja lämna tillbaka en hyrbil i samma skick som en del grekiska privatbilar kan se utAng_elx

Ullis - tänk på att kolla vad du skrivit under på kontraktet hos uthyraren innan du ger dig iväg. Överallt där jag hyrt moppe har jag fått skriva under på att inte använda den på grusväg. Naturligtvis har jag gjort som alla andra - kört på grus ändå. Men när jag hyrde moppe på Karpathos nu senast så sa uthyraren: "Det där gäller vägen mellan Spoa och Olymbos". Bara så att du vet.

dagun
2007-07-05, 08:22
Den officiella forklaringen ar att de inte klarade en halsovardsinspektion forra aret. ...

Vår åretrunttaxichaufför sa att hyresvärden vräkt restauranginnehavaren. Vanlig simpel dåligt skötta betalningar!? Det såg öde ut nu och det kan ju inte vara så bra att ha ett ställe tomt heller.

dagun
2007-07-05, 08:27
Vägen till Olympos är ej ännu klar, men den är enligt två andra turistpar nu körbar med vanlig bil då de båda gjorde denna tripp.

Undrar självklart om någon mer som nyligen varit till Olympos vet vägens skick?
....flabb_flab

Min bror körde förra veckan grusväg hela vägen och det finns ett stort aber, dom spränger längs sträckan som del i bygget! så en del som kört blev omdirigerade att köra tillbaka efter lång väntan vid stoppskylt. En risk man måste räkna med i år om man ändå tänker köra.

inkfish
2007-07-05, 13:55
Vår åretrunttaxichaufför sa att hyresvärden vräkt restauranginnehavaren. Vanlig simpel dåligt skötta betalningar!? Det såg öde ut nu och det kan ju inte vara så bra att ha ett ställe tomt heller.

Jo, öde är det ju, det är ju stängt ända sen förra året.

Det här med hälsovårdsinspektion hörde jag både förra året och i år, från olika håll. Men det behöver inte betyda att det är sant, konkurrensen på många öar skapar illvillig ryktesspridning.:(

Ullis 69
2007-07-06, 11:30
Det blir nog till att läsa kontraktet ordentligt och ta ställning sedan. Pojkvännen blir ju så åksjuk av båtresor, så vi vill helst slippa den turen! Sen gillar vi att kajka runt på öar med moppar, man får ju upptäcka så mycket mer än i bil tycker vi... Skulle aldrig åka runt på moppe hemma på samma vis! Tänk att man blir en annan människa där ner! Skönt är det och det kallar jag semester!

Tjoho//Ullis

inkfish
2007-07-06, 14:42
Det finns massor att upptäcka från moppe även om ni inte åker till Olymbos:D

Jag hade moppe i nio dagar nu senast, och bil en dag (det var kallt och jag skulle åka långt). Skulle aldrig kunna vara där utan fordon, numera.