Visa fullständig version : Jag har bestämt mig!
Det som fick mig att ta tag i det var cigarettpriserna, min rökning motsvarar kostnaden för flygbiljetterna till Grekland två gånger per år för vår familj!
Sitter nu här och talar om för mig själv att jag är bra!klapp_klap
Ovanstående resonemang ter sig kanske helt sjukt? Speciellt om man aldrig varit rökare, detta kan jag förstå.
Har nu bestämt mig för att vår nedräknare skall bli en av milstolparna på mitt nya liv.
När den står på noll, då har jag inte rökt på över 200 dagar, är just nu "bara" på 10h.
Någon som kan vara snäll och hålla tummarna för mig. Tips och råd att ta till, om inte Greklands resa är morot nog, från fd. rökare mottages också tacksamt
// Helén
Marianne
2007-01-06, 23:36
GRATTIS!
Ett beslut du inte kommer att ångra!
Vi slutade för 28 år sedan när vi skulle ha vårt första barn - och MÅNGA Greklandsresor har det blivit till. Det hade vi aldrig haft råd med om vi fortsatt med cigaretterna.:( :o
Hälsan kommer först, men pengarna betyder ju också hälsa, för genom Greklandsresorna hämtar vi så mycket energi till att klara vintern.
Mitt tips det är att sysselsätta sig och fingrarna med något annat när man sitter i de situationer där man brukar ta till en cigarett. Efter middagen: Sitt inte kvar utan ta itu med disken. Eller gå en promenad! Till kaffet: Börja sticka, sy eller gör något med händerna som avleder vanan med att hålla en cigarett.
Det handlar bara om tid, några månader eller ett år, sen går det fint om man bara är MOTIVERAD.
Och med flera Greklandsresor i sikte har man nästan lika bra motivation som vi hade den gången med ett barn i sikte.flabb_flab
Lycka till!!!bye_bye
klapp_klap Bravo! Bättre morot kan man väl inte ha än en greklandsresa (eller två)!
Jag håller tummarna för dig. Du klarar det!:D
Wow, duktigtklapp_klap
Och vilken bra motiverare du har - TVÅ greklandsresorflabb_flab
Jag slutade för drygt 1.5 år sen. Använde nikotinsubstitut (tabletter, inte tuggummi) första halvåret. Med dem samt mängder av morötter och ständig nappflaska med vatten gick det bra.
Efter ett drygt halvår slutade jag även med tabletterna. DET var rätt jobbigt! Hade inte trott att de gav så mycket effekt som de tydligen gjorde, för jag märkte helt klart att jag saknade dem.
Några extrakilon har det blivit och jag äter alldeles för mycket godis och tuggar tuggummi jämt (vanliga alltså) - men ALLT är bättre än att röka_B-anana
Kom igen nu och klara det! Man känner sig fruktansvärt duktig när man gjort det - och det har man all rätt att göra!
NI ÄR JÄTTEDUKTIGA!!!!!!klapp_klap klapp_klap
Lissi - som aldrig rökt ...men som gärna åker till Grekland ändå
Vi slutade för 28 år sedan när vi skulle ha vårt första barn - och MÅNGA Greklandsresor har det blivit till. Det hade vi aldrig haft råd med om vi fortsatt med cigaretterna.:( :o
bye_bye
Imponerande! Jag har ju varit så dum att jag börjat igen, har inte rökt då jag varit gravid. Några fler barn är inte aktuellt så jag får muta mig med annat, resor är ju inte fel.
// Helén
Jag slutade för drygt 1.5 år sen.
Efter ett drygt halvår slutade jag även med tabletterna. DET var rätt jobbigt!
_B-anana
Kom igen nu och klara det! Man känner sig fruktansvärt duktig när man gjort det - och det har man all rätt att göra!
Duktigtklapp_klap om du rökte du ett paket om dagen så har du med dagens cigarettpris sparat ca 25 000 kr och fram för allt hälsan!!
// Helén
När jag slutade snusa efter 25 år så mådde jag inte så vidare bra men jag lyckades vända illamåendet till ilska mot nikotinberoendet och det hjälpte!
"Det som får mig att må så här dåligt är väl inget att längta efter"
Jag gav mig f*n på att inte ersätta snuset med något annat och att göra pinan kort, så jag slutade tvärt och är nu helt "oberoende" efter fyra år.
Nikotin är ett lömskt rävgift och den som gör tobaksreklam borde ställas mot en mur.. osv.
Lycka till, bit ihop så klarar Du det, kom ihåg, det hjälper att hata nikotin!
//PO
om du rökte du ett paket om dagen så har du med dagens cigarettpris sparat ca 25 000 kr och fram för allt hälsan!!
Var finns de pengarna, menar du?:o
Nädå, jag fattar vad du menar. Otroliga pengar!
PO: Håller med om att hata nikotin. Jag tänkte ungefär: Vad är jag för en loser som låter den här skiten styra mig? Jag var enormt trött på att alltid ha cigaretter i huvudet, liksom: har jag cig så jag klarar mig till i morgon? När är nästa rökpaus? Var får man röka här? osv.
Sen har jag vänt det till ÅH vad jag är GLAD för att slipper skiten.klapp_klap
Jätte bra att du slutar!
Slutade snusa för 4 mån sedan. Har snusat i 10 år, och det började jag med efter jag slutade röka.
Försök som PO att inte ta något istället. Detta låter säkert jätte dumt, men jag har nu ingefära istället för snus. Så dumt att börja med det. Men det är inte skadligt i alla fall.
Det är jobbigt men håll ut!
Sätt in pengarna du skulle rökt upp på ett konto du kan se! Se pengarna växa!
LYCKA TILL jag håller också tummarna för dig.
Håll oss uppdaterade.
Lotta
Jag upptäckte efter en tid att jag tog en kopp kaffe efter fikat..
Det är lätt gjort att kompensera sig med bullar, godis osv., jag ligger
fortfarande 10 kg plus, men det är friskt sidfläsk i alla fall. :o
//PO
Det är lätt att äta extra. Man får räkna med att gå upp. Jag också! Försöker gå ner nu.
Det går bra. Men jag har sååååå dålig karaktär.
Men en sak i taget Hellen!
Bättre några kilo över än nikotin i kroppen.
Sidfläsk, bättre än att ha det där framme då menar du??Framfläsk;)
Lotta
http://www.tasteline.com/document/files/gris.gifhttp://www.tasteline.com/images/trans.gif
http://www.tasteline.com/images/trans.gif
1 baklägg och fötter
2 skinka
3 kotlettrad (ovanpå) och filé (under)
4 karré 5 bog
6 revbensspjäll
7 framlägg och fötter
8 sida
Nope, Sidfläsk! :D Hade jag fortsatt röka/snusa så hade det varit rimmat.
//PO
Tack för ett härligt skratt!!!
Sätt in pengarna du skulle rökt upp på ett konto du kan se! Se pengarna växa!
Håll oss uppdaterade.
Lotta
Sluta snusa skall ju vara värre än att sluta röka, bra jobbat både Lotta och PO.
Jag har faktiskt tänkt att vara så "barnslig" eller vad man nu kan kalla det att sätta in pengarna, sånt fixar man ju lätt med Internetbanken, dagliga eller veckovisa överföringar, för pengar till cigg har man ju alltid...
Får se hur det går att nalla av ICA kontot och bensinkortet...flabb_flab
Uppdatering och premiär-restuarangbesök som icke rökare blir det på Lilla Tavernan, äta ute och röka hör ju ihop även om man nu måste gå ut.
Se till att jag sitter kvar på stolen_B-anana
// Helén
Du är TOPPEN klapp_klap Håller tummarna! Det ska gå! Du klarar det! klapp_klap
Nu är det gjort även här! Sista ciggen är fimpad, tändare undanlagda och askkoppen i diskmaskinen _B-anana _B-anana _B-anana
//Zanét bye_bye
:D Hade jag fortsatt röka/snusa så hade det varit rimmat.
Nej, det hade varit rökt.:eek:
Nu är det gjort även här! Sista ciggen är fimpad, tändare undanlagda och askkoppen i diskmaskinen _B-anana _B-anana _B-anana
//Zanét bye_bye
Jag håller tummarna, så vet jag vad jag skall göra av dem:D . Nejdå, inte bara därför, önskar dig ett Stort Grattis till beslutet.
// Helén, nu rökfri i 36h, synd att man måste börja på noll, det hade varit roligare att kunna skriva ett halvår.
:D Hade jag fortsatt röka/snusa så hade det varit rimmat.
Nej, det hade varit rökt.:eek:
Visst, jag är trött i huvudet, rimmat käk är ju saltat och inte rökt! :o
Lycka till nu både Hellen & Zanet!!! bye_bye
//PO
Hjalta99
2007-01-07, 22:54
Det som fick mig att ta tag i det var cigarettpriserna, min rökning motsvarar kostnaden för flygbiljetterna till Grekland två gånger per år för vår familj!
// Helén
Grattis till beslutet! klapp_klap klapp_klap
Måste erkänna att det lockar väldigt att ställa in mig i ledet som blivande icke-rökare. Var faktiskt rökfri mellan nov -85 till nån gång på våren -92. Hade då rökt i 20 år innan jag tvärslutade och trodde jag var "säker". Tji fick jag __D ! Ända sedan dess har jag tänkt och tänkt och tänkt men aldrig kommit till skott. Så nära som jag var den här nyårsaftonen har jag aldrig varit tror jag. Men nu kanske... Jag blir så inspirerad när jag läser alla inlägg så jag måste nog göra nåt åt saken!
Håll tummarna även för mig är ni snälla! I morgon bitti ska jag inte tända nån cigarett! Jag har ju klarat hela natten utan så varför inte en timme till? Och när den timmen har gått så tar jag nästa timme. Rätt vad det är har det förhoppningsvis gått så lång tid att det skulle kännas löjligt att röka!
Kram till alla jätteduktiga som kunnat sluta med både snus och cig!
Eva
Kalimera
2007-01-08, 07:26
Håll tummarna även för mig är ni snälla! Jag håller tummarna! Stå på dig! Och klappar händerna. klapp_klap
Hellen och Zanét: Bra beslut. Håll ut!
PO: Duktigt av dig att sluta snusa! Jag har gjort ett försök, slutade illa. Höll upp i 21 dagar 8 timmar och 13 minuter. Sedan gav jag upp. Jag är en svag människa. :o
Marianne
2007-01-08, 09:53
Eva, Zanét, Hellen och andra: Vi är många som håller tummarna för era beslut. Tänk på alla Greklandsbiljetter det blir till - om inte det är en morot så vet jag inte vad.
Vi KÄNDE verkligen att vi fick fler pengar mellan händerna när vi slutade, cigaretter har ju varit ruskigt dyra i många år. Och är man TVÅ i familjen som slutar, så blir det biljetter till båda!flabb_flab
Det är verkligen svårt att sluta röka, och inte lätt att veta vad man skall ta till istället. För så är det, man måste ha något annat att ta till. Ialla fall till en början, innan värsta suget har försvunnit. För lugn, det kommer att försvinna. _B-anana Själv har jag slutat och börjat i flera omgångar. Slutade definitivt för ett antal år sedan (har tappat räkningen). Men, alla gånger som jag slutade röka så slutade jag tvärt utan "slutarökatuggummi". Däremot har jag tuggat alla andra tuggummi. :rolleyes:
(käften nästan utsliten av allt tuggande) flabb_flab
Men, bara att slippa känna lukten av rök i sitt hår är helt underbart.:D
Håll ut alla slutarökare och slutasnusare. Håller tummarna för er! klapp_klap
Annika/Göteborg
Hellen!
Skall se till att du sitter kvar i stolen.
Annars kan du få en ingefära av mig!:D
Snart är apstinensen över!! håll ut Hellen och Zanet!
Lotta
14 mai blir det 3 år siden jeg sluttet å røyke, med hypnose. Det som er det deiligste med å være røykfri er at jeg ikke lukter røyk og at jeg ikke behøver stresse for å rekke å røyke på jobben. I et totalt ikke-røyk Norge er det heller ikke vær til å røyke nå, det har regnet uten stopp i sikkert 2 måneder. Min største motivasjon i begynnelsen var å telle røykfrie dager, og da ville jeg klare det, for jeg orket ikke begynne på 1 igjen...:D
Lykke til fra Lille
Måndag kväll:
Hellen, Zanet och Hjalta99 - hur går det??
Måndag kväll:
Utmärkt vågar jag nog påstå.
Inte blev det mindre svårt när jag kom tillbaka till jobbet idag och det visade sig att en kollega som varit långledig också bestämt sig.
Jag fuskar ju enligt en del och använder nikotintuggummi, men jag tror på filosofin att först bryta vanan, för vet att många cigaretter är vane- cigaretter. Den första på morgonen, efter varje kundbesök ja, oavsett hur kort besöket varit, efter maten, i hop med kaffet, den sista före tandborstningen på kvällen, i samband med hundrastningen osv, osv...
// Helén- som just nu kollar VF-HV på tv och inte hade en tanke på att röka i periodpausen heller...
Måndag kväll:
Härifrån kan rapporteras att det går över förväntan och jag har precis nu passerat mitt första rökfria dygn _B-anana
Via apoteket inhandlade jag idag även ett säkerhetspaket Nicorette sugtabletter att ta till fall i fall det skulle kännas jobbigt. Har endast tagit 2 st - de smakar ju rent rysligt förfärligt http://www.kalimera.nu/dcforum/Images/puke.gif
//Zanét bye_bye
Härifrån kan rapporteras att det går över förväntan och jag har precis nu passerat mitt första rökfria dygn" _B-anana
de smakar ju rent rysligt förfärligt http://www.kalimera.nu/dcforum/Images/puke.gif
//Zanét bye_bye
Bravo!!!!
Akta så att du inte vänjer dig....:eek:
// Helén
Trots försök med Editering, så blev det fel ändå, hoppas budskapet går fram, får inte ordning på det som jag önskade
Akta så att du inte vänjer dig....
Tack detsamma _B-anana
Jag är medveten om tillvänjningsrisken och tänker bara ta till dem i nödfall och dessutom är det ännu så länge inte så svårt att hålla sig ifrån den äckliga smaken
//Zanét bye_bye
Kämpa på, det är värt det!
Missförstå mig inte nu, jag ska inte vara messersmitt bara för att jag
klarat mig men jag är inte säker på att nikotintabletter/tuggummi är så
jäkla lyckat, jag tror att det förlänger abstinensen. Jämför med att ge
en nykter alkoholist ett par supar ibland när det suger.. Neeeh!
Försök att vända suget till ilska mot nikotinberoendet, det hjälper absolut
att bli förbannad, motivationen ökar!
//PO
-summan av lasterna är konstant!
Kämpa på tjejernaklapp_klap
Riittabye_bye
Försök att vända suget till ilska mot nikotinberoendet, det hjälper absolut att bli förbannad, motivationen ökar!
Jag är nog inne på samma tankegång. Både alkhohol och nikotin är ju centralstimulantia och det är ju det beroendet som ska ändras.
Under den period i mitt liv då jag jobbade inom sjukvården var jag på en hel del utbildningar och studiebesök inom andra verksamheter. Den ena gången besöktes ett s k "hjärn-lab" där man fick ta del av flertalet bilder. I det sammanhanget berättades bl a att det bak i nacken sitter nikotinreceptorer som växer/avtar allt eftersom rökaren ökar/minskar sin konsumtion.
Vet inte om det är den för mig typiska januarisjukan eller om det beror på rökstoppet, men jag är osedvanligt trött och sööömning... zzzzzz.....
//Zanét bye_bye
Ni är skitduktiga!klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Hellen: nikotintabletter/tuggummi är INTE fusk! Om du bryter benet tar du till en krycka, eller hur?
Att sluta röka är svårt långt utöver själva nikotinberoendet, så att man skjuter upp den abstinensen är inte konstigt. Jag la av med mina nicotinell sugtabletter efter ett drygt halvår och det var faktiskt jättesvårt - det räckte att ha den abstinensen att tackla och inte hela rökvanan, den hade jag ju gjort mig av med.
Elisabet
2007-01-09, 14:57
Det finns en anledning till att det finns nikotintuggummi men inte alkoholtuggummi. Och det är att beroendet faktiskt är väldigt olika. Visst, båda är centralstimulantia men beroendegraden är HELT OLIKA.
Många studier visar att det största beroendet när det gäller snus och rökning är VANEBEROENDET medan det fysiska beroendet är förhållandevis litet. När det gäller alkohol är det tvärtom. En alkoholist som håller på att avvänja sig och får i sig en liten mängd alkohol, förstör rent fysiskt avberoendeprocessen på ett sätt som en rökare/snusare som återfaller inte alls gör.
Därför är det inte alls särskilt "farligt" att fortsätta med nikotin i form av tuggummi eller tabletter. Tvärtom har det visat sig vara ett mycket bra och fungerande sätt att sluta röka eller snusa. Huvudsaken är nämligen att man övervinner vaneberoendet!
Sedan skiljer det sig naturligtvis ändå från person till person vilket sätt som passar bäst. Så gör det ni känner för och det som verkar funka bäst! Kom framförallt ihåg att ett eventuellt återfall är en VILJEHANDLING och inget annat.
Och ja, jag har också slutat röka en gång, efter många års cigarettmissbruk, så jag vet hur lätt/svårt det är. Om man verkligen VILL sluta är det faktiskt ganska lätt. Och jag vet att ni klarar det alla tre :)
Tack för alla "Hejar rop"
I går överkonsumerade jag tuggummi, 11 st 4 mg blev det. Har i dag just tagit det sjätte, det går alltså åt rätt håll, nästa paket blir 2 mg styrka.
// Helén
Här kommer ett till hejjarop till alla er som slutat röka! klapp_klap
För några år sedan slutade jag tvärt från ett paket om dagen till inget, klarade mig utan tuggummin och annat. Det som hjälpte mig var att jag någon vecka innan började fundera på om det verkligen var så gott som jag tyckte att röka, sen satte jag ett datum (det var ett projektavslut så det blev lite förändring i livet) och berättade för alla att jag skulle sluta då.
Hade tidigare ett antal misslyckade försök att sluta bakom mig så ingen på jobbet trodde väl på att jag skulla lyckas denna gång. Därför skrev jag tydligt på en tavla utanför kontoret "Idag har jag varit rökfri i 2 dagar" varje dag när jag kom plussade jag på en dag. Det blev snabbt en morot att inte sudda på tavlan och ge alla rätt. Det var hårt i början men någon sa att det tar tre dagar för nikotinet att gå ur kroppen och att det tar tre veckor för beroendet att gå bort, men att byta mönstret med rökningen tar mellan tre månader och tre... ja ni förstår vad jag menar.
Ganska snabbt upptäcker man att lukt- och smaksinnet kommer tillbaka, lungorna mår bättre och man mår bättre över huvud taget.
Så ni som tycker att det är svårt, kämpa på! Det blir bättre.
/Peter
- inte ens ett litet bloss sen -98 och tycker faktiskt att rök luktar riktigt illa!
Åh vad Ni är duktiga!!!!klapp_klap
Jag håller tummarna för er och hoppas att vi icke-rökare kan vara "påtryckare".Gissa om vi kollar på 10-årsjubiléet! För det blir det väl ett ??Ang_elx Ni får Kalimeramedalj om ni fortfarande är rökfria då!:D
Lissi - som aldrig rökt och som nog inte förstår hur svårt det är att sluta
klapp_klap
Lissi - som aldrig rökt och som nog inte förstår hur svårt det är att sluta
klapp_klap klapp_klap klapp_klap applaus fra meg og, STÅ PÅ, jenter - hat tobakk __D
Jeg har heller aldri røkt, men siden det er andre "ting" jeg burde slutte med/ gjøre mindre av :rolleyes: så t r o r jeg at jeg forstår hva som kreves
bye_bye Kari
- som skal forsøke å hate god mat ;)
..men vi ska väl inte börja hata gott vin hoppas jag???? :D Jag blev rädd att det var DET Du skulle skriva...
Marianne
2007-01-09, 19:36
..men vi ska väl inte börja hata gott vin hoppas jag?
Nej, inte hata gott vin! Vi drack en del Hatzimihalis på senaste resan och köpte även ett par flaskor med hem - och det är jätteGOTT vin!
...som skal forsøke å hate god mat
Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad!:cool: Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!:p ;) flabb_flab
Mums!:D
Därför skrev jag tydligt på en tavla utanför kontoret "Idag har jag varit rökfri i 2 dagar" varje dag när jag kom plussade jag på en dag.
Mycket bra idé :D Personligen kommer jag dagligen att skriva samma mening här - i början i varje fall.
Nu har jag varit rökfri i 2 dygn och det är väl inte utan att jag är jäkligt belåten med mig själv _B-anana Tack för ert omtänksamma och peppande stöd klapp_klap
//Zanét bye_bye
-summan av lasterna är konstant!
Hoppas man kan lägga träning till skaran av lasternaflabb_flab , har haft ett gymkort mycket länge nu som bara nyttjats ytterst sporadiskt, tänkte tillbringa fler timmar där nu.
// Helén
Mycket bra idé :D Personligen kommer jag dagligen att skriva samma mening här - i början i varje fall.
//Zanét bye_bye
Härligt! Visst känns det bra? Eller?
Det här får väl bli vår "Sluta röka Blogg"
Jag lovar att läsa. Det är säkert helt ointressant för de som inte slutat nu. Man känner ju sig så fantastiskt duktig, med all rätt, för det är vi ju _B-anana
// Helén- Som klarat mig på 8 nikotintuggummi i dag, det är en minskning med 3 !!
Hejja er som tagit ett Rätt beslut men inte helt lätt go go go. Jag vill bara påminna om vilken markant skillnad ni kommer känna rent hälsomässigt *peppa peppa*. Själv slutade jag i samband med en op (bortplockning av tonsillerna) och snabbt fick jag tillbaka både smak och lukt. Kondisen blev bättre och hyn likaså. klapp_klap
Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad!:cool: Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!:p ;) flabb_flab
Mums!:D
Ja det finns det behov av här också:o! Men även jag har slutat röka, för drygt 20 år sedan, tänk vad tiden gårAng_elx. Numer luktar det förfärligt illa, och jag kan inte ens tänka mig feströka. Det gjorde jag annars under några år, fast inte de första 4 efter att jag slutat. Jag tuggade också nikotin-tuggummi, för att så småningom(ca 4 mån.) övergå till vanliga tuggummin. Nu har jag slutat med dem också för länge sen, men det kändes som en bra ersättning just då.
_B-anana Heja på! Och visst klarar ni det ocksåklapp_klap!
bye_bye Abi
Elisabet
2007-01-10, 10:47
Mums!:DDet finns säkert många mer än mig som så här med facit i hand håller med om att det är mycket lättare att sluta röka än att sluta med choklad och andra sötsaker... Men av någon anledning hör man aldrig någon säga det :rolleyes:
Nej, inte hata gott vin!... Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad!:cool: Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!
Vin är nyttigt och bra för hjärtat och choklad är en grönsak innehållande massor av nyttigheter så varför sluta med något av dem? :confused: ;)
Jag ÄLSKAR mörk choklad och vin, helst rött, tackar jag heller inte nej till :)
På tal om rökstopp så klarade jag mig ända tills igår kväll efter maten med att ta en Nicotinell sugtablett och idag har jag ännu så länge inte tagit någon alls :D
//Zanét bye_bye
Elisabet
2007-01-10, 11:41
På tal om rökstopp så klarade jag mig ända tills igår kväll efter maten med att ta en Nicotinell sugtablett och idag har jag ännu så länge inte tagit någon alls :D HÄRLIGT!! klapp_klap
) och snabbt fick jag tillbaka både smak och lukt.
Det där känner jag igen. Fast det är på gott och ont:eek:. Tyvärr känner man ju alla OTÄCKA lukter bättre också:(
Ni är otroligt duktiga! De här första dagarna är ju jättejobbiga.
Hjalta99 - var är du? Hoppas du vågar dig hit även om du inte klarat upp det. Man behöver ju inte se det som ett nederlag för evigt, det är bara att göra ett nytt försök.
Tror (vet) att jag är på väg in i mitt första betongvägg __D I förmiddags var det mesta ok, men vid 14-tiden var jag tvungen att ta en sugtablett.
Har klara abstinenssymtom nu i form av "trång i bollen", svettningar, lite darrning, oro etc. Det får bli hur det vill med den saken men jag ger mig INTE och ska också komma över den här tröskeln även om det just nu känns bra jävligt.
Som avledningsmanöver ska jag nu fortsätta möblera om på ovanvåningen - två rumsmöblemang ska byta sida och dubbelsängen är nu placerad på sin nya plats :D
Hjalta99 - oavsett om du lagt cigaretterna eller inte så finns där ju en viss mental bearbetning inom dig eller hur? Berätta gärna hur det gått dessa dagar!
//Zanét bye_bye
Kom igen Zanetklapp_klap ! Precis så där är det de första dagarna men betongväggarna försvinner rätt snabbt. Jättebra att du GÖR saker. Egentligen går ju själva det akuta nikotinsuget över på ett par minuter och då är det bra avledning att GÖRA nåt under tiden.
Egentligen går ju själva det akuta nikotinsuget över på ett par minuter och då är det bra avledning att GÖRA nåt under tiden.
EXAKT! :D - som t ex att flytta dubbelsängar :) :rolleyes:
Zanét bye_bye
som vägrar ge sig
Du kan ju ge dig ut i trädgården och gräva upp buskareller liknande nu när det inte är någon vinter:) Kämpa på.Det här fixar ni tjejer:)
Riittabye_bye
// Helén- Som klarat mig på 8 nikotintuggummi i dag, det är en minskning med 3 !!
Dagens dos blev 7 st. Det sista tog jag för en halvtimma sedan, hade ju lika gärna kunnat gått och lagt mig i stället.
Godnatt från Helén som nu klarat av drygt 4 dygn, närmare bestämt 106h!!
HEJA TJEJER!!!!
Ännu en dag......
Begäret blir mindre och mindre för var dag så HÅLL UT!!
Zanet: Här finns massor av saker att lägg energi på i VÅR täppa om allt blir färdiggjort hos er;) :D
Lissi - som inte vill att Du ska gå sysslolös dessa tuffa första adagar
Jag glömde en sak, undvik party en helg eller två, man ju blir både smart och osynlig av alkohol, så det är lätt gjort att trilla dit på "lite feströka". Utmana inte ödet i onödan!
Stå på Er!!
//PO
Här finns massor av saker att lägg energi på i VÅR täppa om allt blir färdiggjort hos er;) :D
Bugar och tackar för både omtanke och erbjudande :D Är ännu så länge inte SÅ sysslolös, men om det skulle bli besvärligt så vet jag var jag ska köra :rolleyes:
Igår, som var dygn 3, var allmänt besvärlig och olustig och när dagen var slut kunde jag också summera 3 st sugtabletter :o Idag har det funkat bra mycket bättre och hittills har det endast blivit en sugtablett.
Om 2 tim och 40 min är det 4 dygn sedan jag rökte sista cigaretten _B-anana
//Zanét bye_bye
Om 2 tim och 40 min är det 4 dygn sedan jag rökte sista cigaretten _B-anana
//Zanét bye_bye
Vad duktig du är, du är ju nästan avgiftad.
Ang. dygns räknandet så kan man ju räkna det rökfria dygn man är inne på.
Jag är på det sättet på mitt sjätte dygn, tog sista blosset kvart i tolv på lördag förmiddag.
// Helén
Vad duktig du är, du är ju nästan avgiftad.
...
Jag är på det sättet på mitt sjätte dygn, tog sista blosset kvart i tolv på lördag förmiddag.
och du med :)
Tror jag ska börja räkna som du - Jag tog mitt sista bloss kl 21.40 i söndags kväll :D
Det här fixar vi galant _B-anana
MIN BEUNDRAN VÄXER!!!!!klapp_klap klapp_klap
Zanét!
Vi har missat dagens applåd, ett tag till får vi väl hålla på att skriva om vår bragdflabb_flab
// Helén
Vi har missat dagens applåd, ett tag till får vi väl hålla på att skriva om vår bragdflabb_flab
Hej Hellen :) Klart att vi måste applådera oss och varandra lite varje dag klapp_klap Jag har nu lämnat dygn 5 bakom mig och är inne på det 6'e rökfria nu _B-anana Du ligger ju ett dygn före mig så för dig blir det hel vecka imorgon :)
//Zanét bye_bye
Du ligger ju ett dygn före mig så för dig blir det hel vecka imorgon :)
//Zanét bye_bye
Det går oroväckande snabbt och bra.
Eller om man säger så här: Jag är inne på min andra rökfria vecka_B-anana
Vad duktiga vi är_B-anana
// Helén
Tjejer!!!!
Jag tänkte just på er framför TV:n
Undrade varför det var tyst!!!
Ännu en applåd från Lundklapp_klap klapp_klap klapp_klap
Lissi- som undrar om ni inte var tre för några dar senAng_elx
Ni har en stående applåd, absolutklapp_klap klapp_klap klapp_klap
Hörde på tv igår att rekordmånga slutat röka de senaste två åren, många av dem var högutbildade kvinnor och många hade rökstoppet på krogen som starkt bidragande orsak. Alltihop stämde på mig:D
Nåååååå?:)
Jaaaaa :) Ikväll har jag varit rökfri i en vecka :D
//Zanét bye_bye
Hjalta99
2007-01-14, 13:52
Hjalta99 - var är du? Hoppas du vågar dig hit även om du inte klarat upp det. Man behöver ju inte se det som ett nederlag för evigt, det är bara att göra ett nytt försök.
.... Jag är här.... och det är klart att jag vågar!
Tyvärr gick det inte som jag hade hoppats :mad: Jag kliver upp 4.45 varje morgon (pendlar till jobbet, tåget går halv sju) och jag "klarade" mig ända till fikat vid nio-tiden. Sen var det kört! __D Jag är väldigt lättledd ibland... Det goda är väl att det åtminstone blivit några färre cig per dag, ca 8-12 nu mot 10-16 tidigare.
Jag ser det inte som ett nederlag heller utan mer som en process som, förmodligen, kommer att ta längre tid än jag trodde. Förra gången jag slutade var det tvärt, det kom som en blixt från klar himmel att "va faan håller jag på med?!" och fimpade ciggen jag hade i handen. Det är väl nåt sånt jag omedvetet går och väntar på ska hända.
Och inte har jag dåligt samvete heller. Det är bara att konstatera att så här är det och ta nya tag.
Däremot är jag väldigt imponerad av er andra! Härligt att ni grejar det klapp_klap !
Jag bugar..
Hälsn
Eva - som trots misslyckandet mår jättebra!flabb_flab
Och inte har jag dåligt samvete heller. Det är bara att konstatera att så här är det och ta nya tag.
Dåligt samvete tycker jag definitivt inte att du ska ha och ditt rätta tillfälle dyker säkert också upp så småningom :D
//Zanét bye_bye
Hjalta99
2007-01-14, 14:11
Dåligt samvete tycker jag definitivt inte att du ska ha och ditt rätta tillfälle dyker säkert också upp så småningom :D
//Zanét bye_bye
Det är klart att det gör.
Det pågår en process i huvet hela tiden och det ska väl bara mogna. Det skulle vara så SKÖNT att slippa allt som har med rökningen att göra. All planering, inköpen och stressen som det bär med sig. Livet skulle bli så mycket enklare :).
Eva - med abstinens, Greklandsabstinens....
Inte ska du ha dåligt samvete, och hade det varit så enkelt, att man slutade bara för att man läste om andra som bestämt sig, då hade man ju lagt av innan man börjat:rolleyes: :D
Ditt tillfälle kommer också, kanske när du minst anar det? Var bereddflabb_flab
// Helén
Första veckan avklarad för Hellen och Zanet - ruskigt bra jobbatklapp_klap.
Hjalta99: tycker du resonerar jättesunt. Jag vet inte vad du tycker om självhjälpsböcker, själv är jag inget superfan men det finns en pocket som många rökslutare säger hjälpt dem MYCKET: Äntligen ickerökare av Allen Carr.
Själv rökte han ihjäl sig (dog i lungcancer:( ) men i gengäld har han fått mängder av andra att lägga ner giftpinnarna.
Då är man inne på den andra rökfria vecka och det går oroväckande bra utan några större abstinensutbrott _B-anana
Hellen! Hur går det? Heja!
//Zanét bye_bye
Hellen! Hur går det? Heja!
//Zanét bye_bye
Tack bara bra!
Är nere på en konsumtion av 5-7 tuggumin per dag.
Klarade mig utmärkt i lördags med lite rödvin, tror nästan att jag glömt av att jag är rökare. Tillägg: (Det är jag inte längre)
Har även börjat läsa boken som Inkfish skrev om, har haft den länge, känner tre f.d. verkliga storrökare som slutat med hjälp av den.
Heja dig oxå!klapp_klap
// Helén
Heja heja på er som försöker sluta använda cigaretter och snus. Själv slutade jag snusa i Februari 1998. Efter att ha snusat i 32 år så bestämde jag mig för att nu får det vara slut! Jag bara la dosan i köksskåpet och trot eller ej men där ligger den än. Ibland öppnar jag den för att lukta på eländet, URK! Ganska komiskt är det att se hur snuset i dosan ser ut nu, devisen, "torrt som snus" stämmer här! Inte ett enda återfall har jag haft, även om det en lång tid skulle varit gott att stoppa in en prilla.
Nuförtiden kan jag bara tänka att, fy för den lede vad andedräkten luktar illa från snusare tack vare snuset och det gäller ju även tack vare ciggen från en rökares flabb!
Stå på er, det väntar en härlig belöning för den som tar tag i och upphör detta äckliga bruk av tobak!
Lyckönskningar från
Antitobaks Yeasou_B-anana
Vad lätt det verkar gå för er! Jag är jätteimponerad. klapp_klap
Rödvin hade jag inte ens vågat lukta på, det är så förbaskat förknippat med rökning.
Marianne
2007-01-16, 21:57
Vad glad man blir när man läser hur bra ni klarar det, tjejer!
Ni måste känna er stolta och glada. Vi håller tummarna för att det ska fortsätta gå lika "lätt".klapp_klap klapp_klap klapp_klap
klapp_klap klapp_klap klapp_klap
från Lund!!
.
Helén som nu klarat av drygt 4 dygn, närmare bestämt 106h!!
Snart 300h!!! Jag är riktigt imponerad av mig självAng_elx :D
Zanét, hur går det?
// Helén
JA ZANET???
Hur går det???
..och Hellen Duktig flicka!!
Lissi
..och Hellen Duktig flicka!!
Lissi
Tack!
HÄR är jag :D och det går fortfarande riktigt riktigt bra _B-anana På söndag kväll passerar jag 2 rökfria veckor och går in på den 3'e klapp_klap
//Zanét bye_bye
Ni måste vara envisa av er när ni har klarat av detta så bra:)
Riittaklapp_klap
Ni måste vara envisa av er...
Envis är bara förnamnet ;) :D
//Zanét bye_bye
HÄR är jag :D och det går fortfarande riktigt riktigt bra _B-anana På söndag kväll passerar jag 2 rökfria veckor och går in på den 3'e klapp_klap
//Zanét bye_bye
...och du har lärt dig räkna ser jag:D , i morgon vid lunchtid går jag in på mitt 14:e dygn!
// Helén
...och du har lärt dig räkna ser jag:D , i morgon vid lunchtid går jag in på mitt 14:e dygn!
// Helén
Zanet :) og Helen :) - dette står det respekt av klapp_klap
og, kan DET være en ny "nisje" for Janne :
" SLUTT Å RØYKE MED KALIMERA" flabb_flab oppbakking/støtte er jo viktig :D
bye_bye Kari
Har Ni fått tillbaka smak & luktsinnet än?
Starkt jobbat!! klapp_klap
//PO
Inte direkt, men det kommer väl det också så småningom.
Däremot har jag fått ett problematiskt jättesug efter godis som emellanåt gör mig smått galen. Förstående sambon köpte igår med sig en chokladkaka hem och det tog inte många minuter innan den var uppäten :( Till skillnad från förr så smakade den inte sådär supergod så smaksinnet har kanske ändrat sig trots allt...
//Zanét bye_bye
" SLUTT Å RØYKE MED KALIMERA"
Strålande idé klapp_klap
//Zanét bye_bye
Kalimera
2007-01-19, 16:44
og, kan DET være en ny "nisje" for Janne :" SLUTT Å RØYKE MED KALIMERA" Absolut! Jag beställer tröjor på måndag! Vad heter "Jag slutade röka tack vare Kalimera"? :D
Kalimera
2007-01-19, 16:45
Till skillnad från förr så smakade den inte sådär supergod så smaksinnet har kanske ändrat sig trots allt...
Borde den inte smaka mer?
Elisabet
2007-01-19, 16:48
Till skillnad från förr så smakade den inte sådär supergod så smaksinnet har kanske ändrat sig trots allt...Välkommen i klubben! Du måste nu avlägga det heliga löftet att aldrig någonsin yppa för någon (kvinnlig) rökare att choklad inte är lika gott utan ett blos... Låt dem tro det så som du och alla vi andra en gång gjorde!! ;)
Välkommen i klubben! Du måste nu avlägga det heliga löftet att aldrig någonsin yppa för någon (kvinnlig) rökare att choklad inte är lika gott utan ett blos... Låt dem tro det så som du och alla vi andra en gång gjorde!! ;)
Jag tycker tvärtom..TALA OM DET..Då är det ju dubbelt så bra att sluta röka för då spar man BÅDE cigarettpengar och chokladpengar och kan åka ännu oftare till Grekland!!;) :D
Lissi - som älskar choklad
Starkt jobbat!! klapp_klap //PO
Ja, både på gott och ont,flabb_flab men nu har jag dessutom åkt på en rejäl förkylning så för tillfället doftar det inte mycket...
// Helén
" SLUTT Å RØYKE MED KALIMERA" flabb_flab oppbakking/støtte er jo viktig :D
bye_bye Kari
Tror "bloggandet" hjälper en hel del, även om man inte känner någon så hade det kännts som ett nederlag att behöva erkänna om man "trillat dit", Jag skall ju med på Kalimeraträffen nästa lördag, så då blir det ju bevis IRL:D
// Helén
Jag hoppas VERKLIGEN att ALLA rökare som är på den Kalimerafesten SOLIDARISKT avstår från att röka.EN kväll kan de säkert avstå!
Lissi - som provocerar
Jag hoppas VERKLIGEN att ALLA rökare som är på den Kalimerafesten SOLIDARISKT avstår från att röka.EN kväll kan de säkert avstå! Lissi - som provocerar
Sånt biter inte på rökareAng_elx
// Helén - som i kväll käkat godis i mer än måttliga mängdersnyft_drop
Sånt biter inte på rökareAng_elx
// Helén - som i kväll käkat godis i mer än måttliga mängdersnyft_drop
VA???? Är rökare SÅ egoistiska!
Lissi - som aldrig rökt och som därför inte vet....:confused:
VA???? Är rökare SÅ egoistiska!
Så är det Lissi :eek: även om jag inte skulle vilja kalla det egoism ;)
Rökaren vill vara solidarisk mot sina medsystrar och medbröder och vill gärna likt ett flockdjur vara där deras likar finns.
//Zanét bye_bye
JA men , nu tycker jag att Hellen får ange tonen på Kalimerafesten...Det är hon banne mig värd!!!
Lissi - som tycker att Zanet och Hellen är JÄTTEDUKTIGA!!
Äh, choklad och cig är ju inte gott. Choklad och lakrits ska det vara!
Rödvin hade jag inte ens vågat lukta på, det är så förbaskat förknippat med rökning.
Det var jag också lite rädd för men det har inte varit lilla minsta problem att dricka vare sig vin eller ouzo :D
//Zanét bye_bye
Du ser Zanet; Livet ÄR inte slut för att Du slutat röka;) ;) _B-anana
Lissi - full av beundran!
Absolut! Jag beställer tröjor på måndag! Vad heter "Jag slutade röka tack vare Kalimera"? :D
flabb_flab flabb_flab flabb_flab
bye_bye Kari - som gir en klapp_klap klapp_klap klapp_klap i dag og til Helen og Zanet :D
bye_bye Kari - som gir en klapp_klap klapp_klap klapp_klap i dag og til Helen og Zanet :D
Tackar! Är nu inne på tredje veckan!!!
// Helén
Hjalta99
2007-01-22, 20:00
Hjalta99 - oavsett om du lagt cigaretterna eller inte så finns där ju en viss mental bearbetning inom dig eller hur? Berätta gärna hur det gått dessa dagar!
//Zanét bye_bye
... Jag är på gång...! Började förbereda mig i helgen och idag har jag, sen i morse 04.45 när jag klev upp till nu när kl är 19.50, endast trillat dit på fem ciggar! klapp_klap Det är stort ska ni veta! Jag fick lite väl mycket inspiration förra gången och det gick för fort :rolleyes: så jag hängde inte riktigt med :o . Men skam den som ger sig!
Nu har jag bestämt att den här veckan får bli nertrappningsvecka för att senast måndag nästa vecka vara rökfri. Jag ska inte använda mig av varken plåster, tuggummi eller tabletter så jag har laddat upp med morötter och apelsiner på jobbet. En kollega har gjort en liten "kalender" där jag ska fylla i antalet så jag verkligen kan SE hur det går. Nåja, det får ta den tid det tar men hoppet lever ju att jag ska klara av det.
Eva
... Jag är på gång...! Jag ska inte använda mig av varken plåster, tuggummi eller tabletter så jag har laddat upp med morötter och apelsiner på jobbet.
Jag önskar dig all Lycka till, vill bara tala om att det inte är farligt med hjälpmedel, titta vad Inkfish skrev om krycka...
Jag menar inte att man inte skall lägga av tvärt, men jag har verkligen bestämt mig och har all tänkbar uppbackning och mentorer både hemma och på jobbet och jag är jätteglad för att nicotugg finns, är nu efter drygt 14 dagar nere på 4-5 st/dag
// Helén- som idag belönade dottern med en jacka för 1200kr utan att blinka. Det är hon värd! Hoppsan, hur ska det bli med den planerade extra resan till Grekland, det återstår att seAng_elx flabb_flab
Elisabet
2007-01-26, 09:27
En intresssant artikel om hjärnan och rökning (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=610377)
Vad bra att du ger dig på det igen, Hjalta99! Vi håller tummarnaklapp_klap
Vad bra att du ger dig på det igen, Hjalta99! Vi håller tummarnaklapp_klap
_B-anana Ja, heja på!
bye_bye Abi
Nu har jag bestämt att den här veckan får bli nertrappningsvecka för att senast måndag nästa vecka vara rökfri.
Håller tummarna hårt för dig :D
Imorgon kväll har jag varit rökfri i 3 veckor och går sålunda in på den 4:e veckan klapp_klap och Nicorette Microtabs har jag inte använt alls de senaste 4 dagarna men har de alltid med mig om ifall att... _B-anana
//Zanét bye_bye
och Nicorette Microtabs har jag inte använt alls de senaste 4 dagarna men har de alltid med mig om ifall att... _B-anana
//Zanét bye_bye
Kör hårt Eva! Det funkar!
..och Zanét, vad härligt att slippa Micro Tabs, själv håller jag mig på 4-5 tuggumi per dag och det är jag nöjd med.
// Helén
själv håller jag mig på 4-5 tuggumi per dag och det är jag nöjd med.
Det ska du vara jättenöjd med tycker jag flabb_flab Bra jobbat och tack för att du lärde mig räkna ;)klapp_klap
//Zanét bye_bye
Det ska du vara jättenöjd med tycker jag flabb_flab Bra jobbat och tack för att du lärde mig räkna ;)klapp_klap
//Zanét bye_bye
Roligt att det går så bra. Nu är den värsta perioden över och du kan börja njuta av alla positiva effekter av ett rökstopp. Själv slutade jag för många år sedan och var under ett antal år enbart feströkare men sedan 1992 blir det inte längre några festcigaretter.
Eva
//Zanét bye_bye
Nu går vi snart in i månad två!!!
// Helén- som idag skall äta ute, för första gången på länge, som rökfri.
Då får du ju nytta med en av de STORA fördelarna med att inte röka: man slipper förstöra en god middag ute med stress över att man inte får rökaklapp_klap
ZANÉT!
Nu är det allt ett bra tag sedan vi dunkade oss i ryggen_B-anana
// Helén
HELÉN!
Här kommer en dunk tillbaka _B-anana
//Zanét bye_bye
Snart 4 hela rökfria veckor klapp_klap
Ni är otroligt duktiga!klapp_klap
Marianne
2007-01-31, 23:43
Grattis! So far so good!klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Verkligen strongt - häng i, ni kommer aldrig att ångra er!bye_bye
Ni är otroligt duktiga!klapp_klap
_B-anana klapp_klap klapp_klap _B-anana
Zanét, är du med fortfarande? Hoppas det.
Grattis i så fall.
// Helén som drar till Vemdalen för att insupa fjällluft i lungorna
Grattis Hellen! Jag tycker du är såååå duktigklapp_klap
Malin, med fortsatt dålig karaktär:o
[quote=Hellen;74376]Zanét, är du med fortfarande? Hoppas det.
Grattis i så fall./quote]
Hej Hellen och detsamma till dig :) Jag hänger med allt fortfarande och imorgon kväll går jag in på rökfri vecka nr 6 utan att tänka på det _B-anana HÄÄÄÄRLIGT är det att leva utan cigaretter _B-anana _B-anana _B-anana
Jag tänker inte på det så mycket heller, visst dyker de upp tillfällen, speciellt på jobbet då jag får för mig att jag skall gå och röka, kommer snabbt på att jag gör ju inte det längre och det känns jättehärligt_B-anana
Jag fortsätter med mina tuggumin ett tag till, har nu gått ner på 2mg styrka och köpt mig en stickning, stickat har jag nästan inte gjort sedan den stora stickvågen i mitten på 80-talet.
Malin, vill du så kommer din tur en dag då du minst anar det, var vaksam;)
// Helén
Ni är fantastiskt duktiga som har hållt ut så länge. klapp_klap
Tänk er den dagen som kommer då ni tänker; "har jag rökat en gång i tiden?" :cool: Jag håller tummarna i ett skruvstäd för er.
Kramar från Ulf och Annika/GBG _B-anana _B-anana _B-anana :p
Jätte duktiga är Ni!
Bra jobbat!
Lotta:o
Hur går det för er :confused:
Nu har jag inte riktigt bestämt mej ännu men jag fick nästan slut på snus i onsdags. Jag brukar alltid köpa en stock åt gången men hade köpt två nu då det blev dyrare, den andra tog slut nu då jag hade stödköpt lite längs vägen. Många gånger har jag funderat på att inte köpa en ny stock då denna tar slut och nu kom jag på det igen. Jag har snart varit utan snus i 48 timmar _B-anana och det är fan inte lätt. Jag har försökt förr och har nu kommit i samma stadie som jag oftast brukar klara mej till. Det känns som att ansiktet håller på att lossna från skallen, tänderna och käken värker och skriker efter nikotin men det enda den får är lite Ouzu12 som jag råkade hitta en flaska här hemma.
Jag har faktiskt ett par prillor snus hemma som blev kvar i sista dosan, få se om de överlever natten i dosan :rolleyes: Jag tror att de gör det och jag tror att jag klarar mej för att de finns där, det vanliga är att jag får panik efter något jag inte kan få tag på. Jag har gått med snusdosan i fickan båda dagarna utan att röra den.
Mvh Janérik
Det var då duktigt av digklapp_klap
Skaffa nikotintabletter eller -tuggummi om det blir för jävligt. Snus lär ju vara ännu värre än cig att vänja sig av med.
Det var då duktigt av digklapp_klap
Skaffa nikotintabletter eller -tuggummi om det blir för jävligt. Snus lär ju vara ännu värre än cig att vänja sig av med.
Nja, ska jag sluta snusa så då ska fan i mej inte denna kropp få mera nikotin, ska jag köra med olika sorters ersättninsmedel så kan jag lika gärna köra med grovsnus.
Att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka kan jag hålla med om, jag har slutat röka bara några gånger och lyckats med det men jag har slutat snusa många gånger men aldrig lyckats helt. Det blir ju på lite annat sätt då man som jag har inne snus 18-20 timmar per dygn, kroppen ligger och får ett normalintag på 1 mg eller vad det nu kan vara som man lever med under läppen.
Mvh Janérik
Bryter jag benet och det finns en krycka tar jag den, helt klart;)
Men skitsamma hur du klarar det - bara du gör det! Heja Janérik! Lilltjejen kommer att bli jättenöjd med pappa om det här går vägenklapp_klap
pia-marianne
2007-03-02, 23:49
Hejsan!
Vad glad jag blir när jag läser att ni vill sluta röka och snusa. :D klapp_klap
Jag har sett allt för mycket hur det skadar kroppen.Oj,oj,oj.......
Jag vet att det inte är lätt.Har själv rökt cigg.pipa och snusat i 25 år,men slutade -91.Min man har astma och han rökte också.Vilken hosta,pip,slem mm.Han har också slutat att röka.Det gjorde vi samtidigt.
Och så har det förblivit.Kan inte förstå att jag har rökt och snusat överhuvudtaget.Det är mig så främmande.
Du kommer inte att ångra dig,det lovar jag dig.
Du har så mycket att vinna och det är du värd.
Lycka till hälsn.pia-marianne ;)
Tack bara bra! Vissa dagar är det rejält tufft, men det går längre och längre mellan gångerna när jag tänker "cigarett"
Använder mina tuggummin, 2mg 4-5 st/dag, men har nu börjat varva med vanliga tuggummin, tänderna kommer väl att se ut därefter...
Har varit rökfri sedan 6 januari. _B-anana
Lycka till!
// Helén
Jag kom helt plötsligt på vad som hände förra gången jag slutade snusa (jag tror det var förra gången men kan ha varit längre sedan).
Vi har precis anlänt till Naxos, jag tror vi flög till Santorini och skulle vidare till Amorgos. Där stod vi och hade anlänt med sista båten före årets första storm, kommande båtar var inställda. Jag står där med ett sjujäkla nikotinbehov och känner att någon öppnar en dosa grovsnus inom närmaste 50 metrarna. Jag lyckas tigga till mej en snus och lever sedan två veckor på tiggd snus. Den gången bestämde jag mej för att aldrig mera sluta snusa.
Mvh Janérik
Du kanske vill testa ett tips jag fick när jag slutade. En man i sina bästa år som snusat hela sitt liv ville sluta när han blev 60. När han sade det till mig undra jag också!:confused:
Jag har färsk ingefära under läppen. Låter jätte dumt. Jag skär dem i små och lagom stora bitar.
Det funkar jätte bra som ett substitut!flabb_flab
Värt att testa kanske.
Lotta
Wardakis
2007-03-03, 08:54
Jag har inte tagit ett bloss sedan juldagen. Snusar fortfarande men det ska jag lägga av med när lagret är slut.
Gunilla:D
Jag har inte tagit ett bloss sedan juldagen. Snusar fortfarande men det ska jag lägga av med när lagret är slut.
Gunilla:D
Duktigtklapp_klap
Förra gången jag slutade tog jag en längre väg; cigg-snus-nikotugg.
Det allra svåraste är ju att inte börja igen. Hoppas verkligen att det skall fungera denna gången, har aldrig tidigare kännt mig så motiverad, jag börjar bli gammal, jag blir i alla fall inte yngre, det sägs att man kan bli allvarligt sjuk av rökning, dumt att forstätta chansa. Inte kastar jag mig ut framför bilar som kommer körande för att se om jag klarar det.... Ang_elx
// Helén
Ingen mer som bestämt sig? Häng på! Man överlever, jag lovar_B-anana
// Helén- som firade två månader i går!!!
Det här går faktiskt mycket bättre än vad det nånsin har gått tidigare.
Jag har fortfarande alltid en dosa snus med mej men jag har inte tittat i den på över en vecka nu, skakade lite på den i morse och den verkar lite torr.
Kanske jag snart får bestämma mej för att sluta jag då också.
Mvh Janérik
Kanske jag snart får bestämma mej för att sluta jag då också.
Mvh Janérik
Du verkar ju vara på god vägklapp_klap
Lycka till!
// Helén
Jag vill bara slå mig själv för bröstet och tala om att jag nu gått in i min fjärde rökfria månad._B-anana
// Helén
Nähä? Det var då sannerligen strongt gjort! Superduktigtklapp_klap klapp_klap
Känns det jätteskönt eller är det fortfarande jobbigt?
Känns det jätteskönt eller är det fortfarande jobbigt?
Det känns underbart! _B-anana _B-anana
Visst kommer det en och annan stund (väldigt korta) då det är jobbigt.
Vad gör man av händerna när man tar den första koppen kaffe och den första ölen i eftermiddagssolen på altanen, ja inte vet jag, men det gick bra!
Fasar lite inför stundande Greklandsresan, :eek: men hoppas naturligtvis att jag skall bete mig klokt:D
// Helén
ÅH så duktigt!!
Kommer Du på Kalimerafesten i Lund så blir det ett "RÖKFRIPRIS" till Dig...och till Zanet oxå förstås om även hon är rökfri!!
Det är klart att Du fixar Grekland utan cigaretter! ALLT i Grekland är bättre och godare utan cigaretter!!!!
Lissi
Kommer Du på Kalimerafesten i Lund så blir det ett "RÖKFRIPRIS" till Dig...och till Zanet oxå förstås om även hon är rökfri!!
Lissi
Ja, vi har planerat att åka, skall bli kul att träffa alla söder ifrån och andra!
// Helén
JA , jag hade för mig att ni skulle komma! Ska bli kul att ses!!!!
Lissi
JÄTTEBRA Hellen! Grattis! Märker du något om du har bättre kondis nu? Känner du smaker bättre? Har en kompis som rökt ständigt sedan hon var 13 år, men har lagt av nu när hon är 35. Hon har börjat träna som en galning, är ute och joggar nästan varje dag, hon tycker att hon har mycket med ork. Det är nog bra när man känner av abstinens också:o .
Lycka till på Greklandsresan också!
Miabye_bye
Fasar lite inför stundande Greklandsresan, :eek: men hoppas naturligtvis att jag skall bete mig klokt:D
När jag hade varit rökfri i 4 månader åkte jag till Grekland - och fick återfall. Min pappa blev sjuk på Rodos och fick läggas in på sjukhus, pressen var alltså maximal - så jag rökte i 1.5 dygn. Sen slutade jag igen.
Dessutom hade jag några dagar innan det rökt två cigaretter när jag druckit bort omdömet.
Men det var inga som helst problem att sluta igen efter det där dygnet på Rodos. Det hann nämligen aldrig bli gott. Sen dess har jag varit i Grekland två gånger och inte haft en tanke på att röka.
Så med tanke på att du har varit rökfri rätt länge när du åker så klarar du det säkert. Och om inte - sluta IGEN. Direkt.
JÄTTEBRA Hellen! Grattis! Märker du något om du har bättre kondis nu? Känner du smaker bättre? :o .
Lycka till på Greklandsresan också!
Miabye_bye
Tack! Visst är det så att orken är betydligt bättre, jag har ju dessutom börjat träna. Känner tyvärr av allergin mer, men det beror nog på att jag som icke rökare "vågar" erkänna mina luftrörsbesvär på ett annat sätt än när jag rökte.
//Helén
Sen dess har jag varit i Grekland två gånger och inte haft en tanke på att röka.
Jag hoppas verkligen att jag inte skall trilla dit, jag har varit i väg på en semesterresa till Grekland som rökfri tidigare, och varit på en där jag började röka igen. Gissa vilken jag kommer att ha som förebild:D
// Helén
Jag hoppas verkligen att jag inte skall trilla dit,
Gör inte det! Jag gjorde det EFTER vår Greklandsresa nu för ett par veckor sedan tyvärr snyft_drop men är fast besluten att lägga av. Blev lite för oroligt omkring mig under en period som som tur är har det mesta ramlat på rätt plats igen. Min strategi nu är att röka mycket för att börja må dåligt av det och sedan lägger jag av precis som förra gången. Var ju rökfri över 10 veckor, kanske mer, och mådde ju mycket mycket bättre förstås :)
Kalimeraträffen i Lund den 5 maj kommer att vara rökfri även från min sida _B-anana
//Zanét bye_bye
Ojoj vad detta har gått tungt för mej nu. Jag behöver bara lukta på lite rödvin så går jag bärsärkargång för att hitta lite snus, oftast gör jag det också. Sedan då jag fått en prilla så går det bra igen ända tills nästa gång jag får lite vin i mej. Det knepiga är att känslan blir ännu värre om jag är på sådant ställe så jag vet att jag inte kommer åt snus (har varit i Finland en vecka nu) och det är väl precis det jag alltid har känt också.
Nåväl, nu är jag ändå relativt snusfri efter nästan 6 veckor så det kanske lyckas ändå, från början hade jag trott att jag skulle falla dit efter första prillan men det har jag inte riktigt gjort ändå.
Mvh Janérik
Kalimeraträffen i Lund den 5 maj kommer att vara rökfri även från min sida _B-anana //Zanét bye_bye
Visst är det jobbigt, speciellt när det stormar runt omkring en.
Tag hjälp av tuggumin nästa gång. Jag tuggar hellre några få om dagen resten av livet än att börja röka igen, så känner jag nu, förhoppningsvis senare också;)
Ta nu nya tag och så syns vi rökfria på Kalimeraträffen._B-anana
// Helén
... Jag behöver bara lukta på lite rödvin så går jag bärsärkargång för att hitta lite snus... .Mvh Janérik
Du är ju en bra bit på väg!
En kompis till mig började till slut känna sig smått "alkoholiserad" då hon ett tag bestämde sig att hon bara fick röka tillsammans med alkoholintag.
Det blev in till maten så gott som dagligen, konjak till kaffet på kvällen, ärtsoppa varje torsdag, naturligtvis med punch:eek:
Hon gjorde till slut så här: hon tillät sig röka precis när som helst... Vilket gjorde att hennes alkoholintag återgick till mer levervänligt leverne.
// Helén
Wardakis
2007-04-12, 07:44
Nu har jag inte rökt sedan 25 december, snusar lite istället. Men nu kommer det stora elddopet, en vecka i Grekland där "alla" röker och cigaretterna är billiga! Skriver om hur det gått när jag är tillbaks igen. Och det skulle ju vara skämmigt att behöva skriva att jag misslyckats!
Gunilla
Det kommer säkert att gå bra om du bestämt dig. Att alla röker är ju inte heller sant. Bland medelålders och lite äldre äldre kvinnor är det många som inte röker. Allt fler i Grekland har också blivit medvetna om hälsoriskerna med rökning. Det håller på att bli ute att röka även i Grekland bland många människor. Lycka till alla ni som kämpar med ert beroende. Själv tog jag kampen för många år sedan.
Eva
Det fixar Du Gunilla! klapp_klap
VILL man inte återfalla så spelar varken priser eller andras rökande någon roll... Det har man nog bara som förevändning att skylla på tror jag.....Det är väl bara en ytterligare sporre att klara det!! Grekland ska Du ju till ofta även senare så det är bara att köra utan cigaretter från början;)
LYCKA TILL
Men nu kommer det stora elddopet, en vecka i Grekland där "alla" röker
Fast just det kan göra att man blir ganska äcklad. Försök tänk på vad äckligt det ser ut med en ständig cig i mungipan, lukten, alla fimpar på stranden, fulla askkoppar osv...
Wardakis
2007-04-12, 16:56
Ni har så rätt! Jag SKA klara av det!
Gunilla
Ni har så rätt! Jag SKA klara av det!
Gunilla
Inte vill du väl förlora? Du leder ju!!!!
Jag la av den 6:e januari.
Och klarar du dig i Grekland så skall jag också göra det.
Känn ingen press:D flabb_flab
// Helén
Känn ingen press:D flabb_flab
// Helén
Det är väl klart att hon ska!;)
Lissi
Det är väl klart att hon ska!;)
Lissi
Jag utgår från att ironin i mitt inlägg lös igenom, vilket jag tror att den gjorde, om inte så förklarar jag mig här och nubye_bye
// Helén
Jo det förstod jag väl;) Kunde bara inte låta bli att hetsa lite..Ni är JÄTTEDUKTIGA!!
Lissi
Du är ju en bra bit på väg!
En kompis till mig började till slut känna sig smått "alkoholiserad" då hon ett tag bestämde sig att hon bara fick röka tillsammans med alkoholintag.
Det blev in till maten så gott som dagligen, konjak till kaffet på kvällen, ärtsoppa varje torsdag, naturligtvis med punch:eek:
Hon gjorde till slut så här: hon tillät sig röka precis när som helst... Vilket gjorde att hennes alkoholintag återgick till mer levervänligt leverne.
// Helén
Jodå, jag känner också att jag är en bra bit på väg. Faktum är ju att jag fortfarande inte riktigt har bestämt mej för om jag verkligen vill sluta snusa :confused:
Ikväll har jag gjort lite hårt byggnadsarbete tillsammans med en kompis och några öl. Efter att det blev för sent för att jobba bland grannarna satte jag mej vid datorn och tog någon öl och ett par Ouzu till.
Inte under hela eftermiddagen har jag haft det minsta behov av att få en snus och det har jag inte nu heller fast jag inte på något sätt kan påstå att jag är nykter. Däremot "lånade" jag en snus på dagen då jag satt bredvid en snusare för en kaffekopp.:(
Detta är ju en total omvändning mot vad jag är van med då jag tisdigare känt suget då utbudet inte funnits.
Jaja, vi får väl se hur det går.
Mvh Janérik (Gräsänkling för tillfället)
bob-kåre
2007-04-14, 00:34
Det är väl inte så svårt att sluta röka, jag har gjort det minst 10 gånger ;)
Det är väl inte så svårt att sluta röka, jag har gjort det minst 10 gånger ;)
Hmm, undrar hur detta blir nuAng_elx Sluta röka har jag faktiskt bara gjort en gång, behovet har inte funnits efter det, frågan är om det är bra eller dåligt men jag har då inte rökt på över 20 år (usch vad åren går).
Att sluta snusa har jag däremot gjort många gånger och fortfarande är jag inte säker på att jag kommer att lyckas (eller om jag över huvud taget vill sluta).
Många är av åsikten att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka, rent teoretiskt borde det ju vara det också eftersom man röker bara vid högtidliga tillfällen (förutom kedjerökare då) medan åtminstone jag snusade c:a 18 timmar per dygn då jag höll på (håller på :eek:) med det.
Mvh Janérik
bob-kåre
2007-04-15, 10:33
Många är av åsikten att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka, rent teoretiskt borde det ju vara det också eftersom man röker bara vid högtidliga tillfällen
Oj då har jag 20 högtidliga tillfällen/dag ;) jag har försökt sluta många gånger och somsagt inte lyckats mer än högst en vecka och sen när det blir helg och lugnt, man kanske tar en kall öl och oj vad det skulle vara gott med en cigarett till, sen så är man där.. jag ska bara röka upp det här paketet sen slutar jag igen.. oj då är man på affären och handlar och visst följer det med ett paket eller 2... sen så är man där igen.
Oj då har jag 20 högtidliga tillfällen/dag
Det var faktiskt just det jag menade, du röker vid c:a 20 tillfällen per dag medan många snusare har inne en prilla c:a 95% av sin vakna tid och ofta även 50% av sin sovande tid. Jag har tillhört den kategorin som tar ut prillan då jag ska äta och sätter in nästa då jag har ätit klart, På natten har det funkat bättre med portionssnus då det hålls bättre i munnen då man sover, blir lätt kletigt med lössnus då man sover.
Nu kan jag väl nästan säga att jag håller upp med snusandet, jag får väl se hur länge det håller men jag hoppas ju på något sätt att jag för första gången ska åka snusfri till Grekland i juni.
Mvh Janérik
Kalimera
2007-04-16, 08:42
jag får väl se hur länge det håller men jag hoppas ju på något sätt att jag för första gången ska åka snusfri till Grekland i juni.En kompis till mig har nyligen slutat både röka och snusa. Han läste en sluta-röka-snusa-bok och slutade sedan tvärt. Boken var tydligen fantastiskt bra för honom. Minns tyvärr inte vad den heter.
Själv är jag inte motiverad att sluta snusa. Dumt. Jag har ju världens chans nu i sommar när vi ska vara borta i nästan sex månader. Finns ju inget snus att köpa i Grekland. Gissa vad jag ska fylla ryggsäcken med. :o
Athanasia
2007-04-16, 08:44
6 månader i Grekland...waow...:)
En kompis till mig har nyligen slutat både röka och snusa. Han läste en sluta-röka-snusa-bok och slutade sedan tvärt. Boken var tydligen fantastiskt bra för honom. Minns tyvärr inte vad den heter.
Själv är jag inte motiverad att sluta snusa. Dumt. Jag har ju världens chans nu i sommar när vi ska vara borta i nästan sex månader. Finns ju inget snus att köpa i Grekland. Gissa vad jag ska fylla ryggsäcken med. :o
Oj, 6 månader :rolleyes: lät inte helt fel det.
Det lustiga med mitt sluta snusa denna gång var att jag inte heller var speciellt motiverad, jag bara kom på då det var lite kvar i dosan att jag orkar inte iväg och köpa en ny och på den vägen är det.
Helt klart så vore det ju idealiskt för dej att sluta snusa om du ska iväg 6 månader till Grekland, annars så är det säkert inget större problem för dej heller att beställa ner snus till olika platser med hjälp av ett litet inlägg här i forumet. Kan kanske bli ett nytt ämne att diskutera: Vem bär ner Jannes snus denna vecka?
Mvh Janérik
PO: Duktigt av dig att sluta snusa! Jag har gjort ett försök, slutade illa. Höll upp i 21 dagar 8 timmar och 13 minuter. Sedan gav jag upp. Jag är en svag människa. :o
Sluta röka = Bravo!!!
Själv är jag gammal storsnusare, men har slutat 2 gånger, och hållt uppe genom graviditet och - och denna senaste gången (nu) har jag inte återfallit.
Trådstartaren: Har inga direkta tips, var dag är fortfarande suget starkt, men som du säger: Greklandsresa borde ju vara morot nog. Själv får jag ut mycket av den här siten, när det gäller att motstå det dyra nikotinet.... :cool:
En kompis till mig har nyligen slutat både röka och snusa. Han läste en sluta-röka-snusa-bok och slutade sedan tvärt. Boken var tydligen fantastiskt bra för honom. Minns tyvärr inte vad den heter.
Shit, vad tungt det kommer att bli :D;) :p
Monica P
2007-04-27, 13:21
Å så va de jämtlandsflickan som sa:
-för te puus n pöjk som int snuus de e såm te aeta osaelte smöre!
Min rökande son fick en liten sån där magnettext att sätta upp på kylen :
"Att kyssa en rökare är som att slicka ett askfat"
Det ligger nåt i det:D :D
Lissi
Fyller i nästa vecka 4 månader som rökfri, detta trots en månad med enormt mycket psykisk stress! Har genomgått personlighetstest, gjort prov och alla möjliga analyser, anställningsintervju och i går fick jag mitt nya spännande arbete!
Men oh vad jag varit röksugen vid många tillfällen under resans gång.
// Helén
ÅH vad Du är duktig!!!! Ett litet rökfripris väntar på Eros!!!
Lissi
Men oh vad jag varit röksugen vid många tillfällen under resans gång.
// Helén
Fantastiskt att du stått emotklapp_klap
Senaste gången jag kände ett akut röksug var när jag kom ut till bilen och upptäckte ännu ett inbrott. Den här gången hade de förstört rattlåset så jag fick ha bärgning till verkstad. När jag stod där vid bilen var jag SKITstressad - och DÅ ville jag röka. Men det gjorde jag förstås inte.
Det där var nåt år sen, sen dess har jag inget känt:D
*Vill bara tala om att jag nu, sedan en dryg vecka tillbaka gått in i femte månaden som rökfri*
Hoppas att jag med gott samvete kan fortsätta att rapportera till mitt gamla rökstopps rekord på 2,5 år är slaget!
Sen skall jag sluta att tala om hur duktig jag är Ang_elx :D
// Helén
Monica P
2007-05-17, 17:38
Men du ÄR duktig! Om det vore så lätt att sluta på allvar skulle väl ingen röka över huvud taget, alla är ju rörande eniga om hur dumt det är.
Bravo!!!! Vad duktig du är Helén! klapp_klap
Eftersom jag aldrig har rökt har jag lite svårt att tänka mig in i situationen, men jag vet vilka våndor sambon hade för 13 år sedan när han slutade. Förresten var vi inte sambo då, som tur var, för hans humör var verkligen inte att leka med under de första veckorna:D .
Carina
Sluta inte skryta Hellen, sånt skryt blir man bara glad av!klapp_klap
Om nu någon undrar.. (säkert jättemånga:D)Ang_elxflabb_flab
Nejdå, jag kör bara lite terapi för mig själv, sedan är det förståss inte fel att få några ryggdunkar för de behövs fortfarande, det är en konstig känsla att sluta röka, dels känner man dig duktig och fräsch, men samtidigt är det något som gnager lite, inte hela tiden men lite då och då.
Nu är första halvåret gjort, tittar man tillbaka i denna tråden så ser man ju att det inte ligger först i hjärnloben längre i alla fall.
// Helén- som trots allt fortfarande är rädd att jag inte klarar greklandsresan.
Om du visste vad jag tänkte på dig när jag var i Grekland i juni!
Det är visserligen hela 2 år sen jag slutade. Men första dagarna av resan fick jag typ 10 impulser om dan om att ÅH vad gott det skulle vara med en cig:o
Men aldrig i livet att jag ger upp nu. Och efter några dagar försvann de där impulserna.
Så kämpa, du kommer att vara grymt stolt över dig själv efteråtklapp_klap
Jag har inte bestämt mig ,dumt nog! En av fördelarna med att åka till Kreta är att det är ingen som klagar på att man röker. Där röker ju "alla", även i butiker,banker serveringar osv. Tänk så skönt att sitta på altanen med en kall Mytos och sedan tända en cig.
aake
... Tänk så skönt att sitta på altanen med en kall Mytos och sedan tända en cig.....
aake
Ser mig nödgad att ändra lite i din text, du måste mena; Tänk så skönt att sitta på altanen med en kall Mythos och INTE VILJA/BEHÖVA tända en cigAng_elxflabb_flab:D_B-anana
// Helén
Tänk så skönt att sitta på altanen med en kall Mytos och sedan tända en cig.
aake
Hellen lyssna INTE på aake, han är lite osolidarisk som skriver detta till Dig tycker jag!
TÄNK SÅ ÄCKLIGT det vore att göra just det efter ett HALVÅRS rökfrihet!!!!
Jag har inte så mycket att skryta med eftersom jag tyvärr fortfarande är en Paria i Samhället... Men jag försöker vara en hänsynsfull rökare. Och när barn prata om rökning så säger jag alltid att börja röka är det dummaste man kan göra och att jag ångrar mig.
Men det kan gå för långt också. Här i Malmö försökte en advokat stämma sin granne på skadestånd och vite för att hon rökte i sin egen trädgård... :eek: Som väl var så blev målet avvisat både i Tingsrätten och Miljödomstolen. Någon måtta får det vara...
Peter
Vågar man aktivera den här tråden lite försiktigt och fråga hur det har gått under semestern?:o
Vågar man aktivera den här tråden lite försiktigt och fråga hur det har gått under semestern?:o
Visst fråga kan man ju alltid, frågan är väl om jag vågar svara:eek:, det gick jättebra! första dagarna..., sedan blev suget för stort, sista veckan rökte jag igen, men bryr mig inte om att fortsätta med det nu när jag kommit hem, det finns ingen vana kvar här... Eftersom jag absolut inte har någon fundering på att emigrera eller göra några längre resor till Grekland så får det väl vara så att jag röker i Grekland, inget jag hänger upp mig på, får se nästa år, då har det gått ännu längre tid och jag kanske inte känner för det, den som lever får se...
// Helén
Om du inte röker nu när du här hemma är det ju jättebra. Grattisklapp_klap
Om du inte röker nu när du här hemma är det ju jättebra. Grattisklapp_klap
Det kunde ju varit bättre, att inte rökt i Grekland heller, men i vilket fall som helst så röker jag inte här hemma nu, vet inte vad det var för hjärnsläpp jag fick. Ångrar mig en hel del.
// Helén
Ångrar mig en hel del.
// Helén
Hellen!
Man ska inte angra det man gjort, bara det man INTE gjort!
TACK for sist! Kul var det att traffa er..vi drar till norra Naxos i morgon for att stanna sista veckan i Appolonia.
Lissi = pa vag till en ouzo mese!
Jag har ALDRIG rökt ens en liten fimp men jag beundrar de som slutar att röka ändå. Jag vet inte hur det är att vara röksugen men jag tycker att det är jättestarkt att kunna sluta röka. Min sambo var storrökare när vi träffades och jag tänkte att ' en grek är en grek och kommer att vara rökare ... det är ingen ide att säga något'. Men jag hade fel!!! En dag frågade han mej om jag kunde säga något som kunde göra att han slutade röka och det gjorde jag.......och han slutade och har varit rökfri i 4 år!!!
Vad tror ni att jag sade som påverkade hans beslut?
:rolleyes:
Vågar knappt säga något än....Men jag har också bestämt mig, rökte sista cigaretten kl 23.30 igår kväll och har snart genomlidit första dygnet. Vilken pärs det är trots plåster:eek:Snälla kan någon säga till mig nu att det snart blir bättre...
Hur har det varit för er som använt plåster på nätterna...jag har aldrig varit med om en värre natt än i natt. Det stod på paketet att 3 av 10 får "livliga drömmar"...och det fick jag...sov nästan ingen djup sömn alls. Om någon haft det så här...går det över eller bör man strunta i plåstren på natten?
Malin - lätt hysterisk:D
Har ingen erfarenhet av plåster, men måste bara säga till dig:
Håll ut!!!!!!!!
Prova att ta av det innan du går och lägger dig, det är väl inte värre än att du får stiga upp och klistra på det igen:eek:flabb_flab
// Helén
Vad använde du istället? Har testat tuggummi en gång tidigare men jag tuggade så intensivt så jag blev illamående:eek:
Malin
Använde- använder fortfarande tuggummi, tugga en stund, lägg det sedan som en snus, men nu har jag börjat med följande, tuggar och plockar ut det (gömmer det på skrivbordet):eek:flabb_flab
// Helé
Kanske trots allt ska testa med tuggummi... det känns ju mer logiskt att tugga i sig nikotinet när man har sug istället som med plåstren få i sig det hela tiden. Men känner du fortfarande ett sånt sug så du måste ha något? Du har ju hållt uppe länge nu.
Malin
UlfWiman
2007-09-06, 04:27
Det är inte lätt. Jag har hållit upp i 2 gånger 5 år men alltid torskat dit igen. Det är så enkelt att tända en cigg men ack så svårt att fimpa den. Jag har gjort ett försök att sluta men så hände det en trafikolycka med min son inblandad så då tog jag till trösten igen. Det är faktisk skönt att vara rökfri allt smakar bättre och det luktar inte illa om dig. Sedan är det ju kostnaderna, okay jag betalar bara 12,50kr per paket, men ändå är det pengar som skall ut. Grattis till alla som lyckas, men en devis är en gång rökare alltid rökare.
Uffe
Min man tokmotionerade (joggade) i 14 dagar. Han fick fruktansvärt ont i knäna och fick ta det lugnare med joggandet och lära sig stretcha benen på rätt sätt. MEN han har inte rökt sedan dess! (2-3 år sedan) Att ersätta en drog med en annan funkar alltså bra! flabb_flabAina
Min man tokmotionerade (joggade) i 14 dagar. Han fick fruktansvärt ont i knäna och fick ta det lugnare med joggandet och lära sig stretcha benen på rätt sätt. MEN han har inte rökt sedan dess! (2-3 år sedan) Att ersätta en drog med en annan funkar alltså bra! flabb_flabAina
Spinning fungerar också och är skonsammare mot knäna, bra för oss som är lite äldre. :)
Mår som en prinsessa efter varje pass.
Eva
Elisabet
2007-09-06, 09:33
"En gång rökare, alltid rökare" är en devis som man ju inte kan veta om den stämmer förrän man har varit icke-rökare resten av livet :rolleyes:
Men en sak är säker, det tar mycket längre tid att helt bli av med rökbegäret än man tror när man slutar. Jag vet ju iofs inte om det gäller alla, men för mig var det så. Det är 16 år sedan jag slutade och jag kan fortfarande, om än väldigt sällan, bli fruktansvärt röksugen! MEN det är bara ett sug, inte ett begär - och det är stor skillnad.
Numer har jag ingen svårighet att låta bli att röka när jag blir sugen, men det är nog inte mer än 5-6 år sedan jag fortfarande fick stålsätta mig och plocka fram min INNERSTA VILJA att inte röka, för att inte göra det. Hade jag fallit till föga då, hade jag säkert börjat om.
Nu kan jag röka om jag vill utan att börja om. Sist jag gjorde det var sista kvällen på Karpathos för tre år sedan: då rökte jag tre cigg på en kväll. Å det var sååå gott!! Nästa dag var det inga problem att låta bli.
Men om någon tar fram en cigarr DÅ är jag fort framme och tigger Ang_elx
Malin det kommer att gå jättebra för dig om du verkligen har bestämt dig! Nu är det ju så många som har slutat så det kan anses bevisat att det egentligen inte är svårt, bara men verkligen VILL sluta. Grattis till den första besegrade prövningen! klapp_klap
Bästa rådet är att inte provröka eller unna sig en cigarrett, om man väl lyckats sluta. (Fast det ÄR olika från person till person. Jag hade mycket lättare att sluta än min man.) Jag rökte min sista cigg nyårsaftonen 1999-2000. Vaknade detta årtusende och bestämde mig för att inte röka under 2000-talet, eftersom jag inte rökt efter tolvslaget! Det har gått bra, men jag rökte inte så mycket de sista åren.
Däremot har jag några enstaka gånger drömt att jag rökt och vaknat skräckslagen: "Nu har jag sabbat allt. Jag har rökt under detta årtusende och det går inte att ta tillbaka!" Håhåjaja...
Enda gången jag numer blir röksugen är när jag ser rökare på film eller läser böcker där någon tänder en cigarrett. Då känner man ju inte lukten heller. :eek:
Lycka till! Glöm inte att man kan sluta många gånger - det är aldrig för sent. ;)
Aina
Jag VET att jag är en av dem som aldrig kommer att kunna ta en ciggarett igen utan att trilla dit:oHar slutat en gång tidigare för 12 år sen och skulle "bara" feströka... det gick inte alls. Har totalt rökt i 26 år och ca ett paket om dagen, så inte kommer det bli lätt men jag ska lyckas:)
Motion tror jag är bra mot suget, jag gick ut och gick en rask promenad i går när det var som värst.
Tack alla ni som peppar mig:)
Malin
Kom igen nilam, du är skitduktig!
Och köp Nicotinell sugtabletter om du inte gillar tuggummin. Finns i två styrkor.
Jag är rökfri sen mer än två år (och slutade med sugtabletterna 8 månader efter rökslutet). Det är UNDERBART.:)
Han ljuger hårt. Men å andra sidan är det en (kanske omedveten) överlevnadsstrategi: Man MÅSTE säga att man inte saknar det för annars dör mansnyft_drop
En vecka, kanonbra kämpat_B-anana
*nikotintuggummin
*berätta för ALLA att han slutat (kollegor, vänner, restauranggäster)
*ett skriftligt kontrakt mellan mig och honom :D
Hittills säger han att han inte saknar det så mycket :confused: Ljuger han?
Jag har exakt samma strategi (plåster istället för tuggummi). Det där med att tala om för alla att man slutat tror jag är bra... Hade jag inte sagt till någon att jag slutat kan jag säga att jag redan nu skulle ha avbrutit...för sååå jobbigt är detsnyft_drop Men nu skulle det bli pinsamt att visa hur "kass" jag är så jag håller ut.
Malin
Jag hoppas alla ni som bestämt er verkligen lyckas!
Själv slutade jag -84 men feströkte i många år efteråt. När jag så för 4-5 år sedan drabbades av flera lunginflammationer, gjordes en röntgen. Läkarna upptäckte då något på vänster lunga. De sa att de trodde det var ofarligt men för säkerhets skull ville de operera lungan och ta bort en tårtbit. Allt gick som tur var väldigt snabbt men mycket ångest hann jag med... Jag hade ju trots allt varit rökare!
Till alla lycka hade de rätt, det var inget annat än brosk men... jag säger bara kämpa på, det finns så mycket att vinna.
Inger - som önskar alla lycka till med att sluta röka
bye_byeRökte sista ciggen 15 juni 2003. Använde inga "hjälpmedel". Höll räkning på rökfria dagar till 300.(omgivningen informerades dagligen om "siffran") Första året rökte även jag två gånger i drömmen. Båda gångerna med min högsta chef på fest. Vaknade skräckslagen vid dessa tillfäll
klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap till er alla som kämpar.
;):D RaR vipera
Jag rökte sista cigaretten 21 sept 1992 efter att ha feströkt ganska många år främst vid Greklandsresor. Rökte som ung men höll upp vid graviditeter och amning. Under en period som doktorand var jag uppe i 10-15 cigaretter per dag innan jag insåg att jag skulle gå en förtidig död till mötes med denna ovana. Bestämde mig så för att enbart feströka som jag höll på med i ca tioårs tid. När jag rökte den sista cigartten på en speciell fest visste jag att det var den sista och att jag för all framtid skulle vara en helt rökfri person. Har aldrig sedan dess kännt någon som helst längtan efter en cigarett.
Eva
Hjalta99
2007-09-06, 22:35
Grattis till alla som lyckas, men en devis är en gång rökare alltid rökare.
Uffe
Håller med Uffe. Så är det.
Men Jag Har En Plan(!) - att bli rökfri nångång till i livet i alla fall. Åker till Kalymnos den 22:a sept i två veckor. Ska umgås med människor som inte röker och hoppas att jag kan ta intryck av det. Vore kanonklapp_klap om jag var rökfri när jag kommer hem! Mycket promenader och trevliga människor borde kunna sporra. Ett försök är det värt i alla fall! Och jag ska försöka...
Eva
Visst, en gång rökare alltid rökare. Men det är ingen ursäkt. Det man ska satsa på att är bli rökfri rökare - jfr nykter alkoholist.;)
Nu har jag varit rökfri i 13 dagar:)Tycker fortfarande att det är VÄLDIGT jobbigt, men jag kämpar på. Sugtabletter funkar dock bäst av alla hjälpmedel jag testat. Längtar nu bara efter den dagen då jag inte tänker på ciggaretter hela tiden ska komma... För den kommer väl hoppas jag:confused:
Malin
Nu har jag varit rökfri i 13 dagar:)Tycker fortfarande att det är VÄLDIGT jobbigt, men jag kämpar på. Sugtabletter funkar dock bäst av alla hjälpmedel jag testat. Längtar nu bara efter den dagen då jag inte tänker på ciggaretter hela tiden ska komma... För den kommer väl hoppas jag:confused:
Malin
Tänk att du nu går in i tredje veckanklapp_klapklapp_klapklapp_klap, räkna som när man är gravidflabb_flab
Det dröjer ett tag innan cigaretterna förflyttar sig från pannloben, de drar sig bara sakta bakåt, håller tummarna för dig, såg du programmet på tv i går, inte blev man röksugen av det.
// Helén
Nej, det missade jag nog på Tv...något "skräckprogram" om rökning är nog precis vad man behöver i det här stadiet när det fortfarande är jobbigt. Får kolla upp om det går i repris.
Malin
Herr Grek fortfarande rökfri. Nu 17 dagar!! _B-anana
Hälsa honom att han är jätteduktigklapp_klap
//Helén
HEJA PÅ!
Jag tycker att Ni allihop är SÅÅÅÅÅÅÅ DUKTIGA!
Det är kanon!
...och jag firar 2 månader rökfri ni den femte novemberklapp_klapJag är så stolt över mig själv, trodde nog inte innerst inne att jag skulle fixa det så bra som jag gjort! Det känns underbart_B-anana
Malin
Jag har varit nikotinfri (nästan) i 8 månader nu och det går väl ganska bra. Ett stort problem jag har fått är att jag inte får motgift mot andra sjukdomar, jag har alltså varit förkyld två månader nu. Tydligen inte helt ovanligt då man slutar röka eller snusa, får väl trösta mej med att det borde gå över efter c:a 8-10 månader.
Mvh Janérik
Undar om du inte är förkyld för att du har barn i den åldern som lätt drar hem vurus vilket även hoppar över till föräldrarna. Småbarnsföräldrar är oftare sjukare än andra. Annars är nikotinfria personer oftast friskare i varje fall än rökare där det finns flera orsaker till ökad sjuklighet.
Eva
Mvh Janérik
Jag kom bara på att jag måste väcka denna tråd _B-anana
Jag har på något sätt lyckats missa ettårsdagen av snusuppehållet :cool: och lever fortfarandeflabb_flab Jag har då inte orkat hålla mej helt ren men jag ligger väl kanske runt en prilla per månad men nu är det faktiskt över två månader sedan jag har fått mej en prilla. Behovet känns fortfarande ibland men det går oftast att leva med det.
Jag hade faktiskt inte tänkt sluta snusa heller för det har jag försökt så många gånger, jag bara fortsatte att hålla upp lite längre och om bara något år till så kanske jag rent av bestämmer mej för att sluta helt.
Mvh Janérik
BRAVO!!!klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Jag närmar mig 7 månader...är fortfarande fruktansvärt röksugen:confused:Är så avundsjuk på folk som kan röka ibland...jag vet att jag trillar dit om jag tar en cigg så det är lite "ångest"...:o att man aldrig mer kan röka. Tycker fortfarande varje dag att jag är väääldigt duktig som låter bli.klapp_klap
Malin
Jag kom bara på att jag måste väcka denna tråd _B-anana
Väck inte den björn som sover....;) Jag tuggar nikotintuggummi på dagarna och varierar rökning med träning på kvällstid, det blir mindre och mindre rökning, Ja, jag vet att jag bär mig jättedumt åt.
// Helén
Hjalta99
2011-10-08, 15:35
Ovanstående resonemang ter sig kanske helt sjukt? Speciellt om man aldrig varit rökare, detta kan jag förstå.
Har nu bestämt mig för att vår nedräknare skall bli en av milstolparna på mitt nya liv.
När den står på noll, då har jag inte rökt på över 200 dagar, är just nu "bara" på 10h.
Någon som kan vara snäll och hålla tummarna för mig. Tips och råd att ta till, om inte Greklands resa är morot nog, från fd. rökare mottages också tacksamt
// Helén
Rökfri?
Jag hittade igen denna tråden och jag måste också få sälla mig till de som lyckats sluta röka! Ja, ja, det har bara gått 47 dagar ännu, men jag är så taggad! När jag insåg att min och min mans ciggar kostade mellan 2.500-3.000 kr per månad fick jag nog! Jag kan göra mycket roligt för de slantarna... :-) Så nu håller jag tummarna för att det här ska gå bra...
Hur har det gått för er andra? Har ni lyckats hålla er rökfria?
/Eva
Monica P
2011-10-08, 15:44
Grattis, och bra kämpat, oavsett om motivet heter hälsa eller pengar...
karinafp
2011-10-08, 15:55
Jadå, det är väl en 25 - 30 år sedan jag slutade röka. ;) Var uppe i två paket om dagen och hade en envis hosta när jag en dag bestämde mig. Använde segmetoden, minskade med en daglig cigarett per vecka, så det gick långsamt. Men när jag till slut satt där med bara en cigg om dagen tyckte jag det kändes rätt löjligt, så det var inga problem att sluta upp med den också. :D Sen dess har jag feströkt totalt 3-4 gånger, tror jag. Det har gått bra, och jag har inte känt något behov att ta en cigarett dagen därpå. Nu är det väldigt många år sedan jag tog ens ett bloss. Men ibland när någon tänder en cigarett i min närhet, kan jag ta ett djupt andetag och känna "Åh, vad gott det luktar!". Fast rökningen är definitivt ett avslutat kapitel i mitt liv. Jag har tillräckligt med bekymmer ändå... Ang_elx
Karin
rökfri rökare
Rökfri?
Jag hittade igen denna tråden och jag måste också få sälla mig till de som lyckats sluta röka! Ja, ja, det har bara gått 47 dagar ännu, men jag är så taggad! När jag insåg att min och min mans ciggar kostade mellan 2.500-3.000 kr per månad fick jag nog! Jag kan göra mycket roligt för de slantarna... :-) Så nu håller jag tummarna för att det här ska gå bra...
/Eva
Jag är fortfarande helt rökfri :) Har nu sparat 2000 kr i månaden sedan jag slutade och kunde på 4-års dagen som rökfri konstatera att jag rest upp 96 000 kr istället för att ha rökt upp dem flabb_flab
Lycka till!!
Malin
Jag är fortfarande helt rökfri :) Har nu sparat 2000 kr i månaden sedan jag slutade och kunde på 4-års dagen som rökfri konstatera att jag rest upp 96 000 kr istället för att ha rökt upp dem flabb_flab
Lycka till!!
Malin
STORT GRATTIS!!!!!! Jag har aldrig rökt överhuvudtaget , men bränner ALLA pengar på resor....Snart åker jag på sjätte resan i år, varav fjärde till Grekland...:D
Lissi
Marianne
2011-10-08, 17:25
... konstatera att jag rest upp 96 000 kr istället för att ha rökt upp dem
Tänk på hur rik du är... och blir ännu rikare! På upplevelser!
Som jag har skrivit tidigare så slutade vi röka när vi skulle skaffa barn, det var bästa motivationen!
Sen hade vi råd att åka till Grekland sommar efter sommar - och idag är vi jätterika... på upplevelser!!!
Mycket pengar har vi sparat i ca 30 år (törs inte räkna efter hur mycket det blir, men säkert lång över miljonen...) och många resor har det blivit! Skulle inte vilja byta ut en enda resa med all världens cigarettpaket.
Det har gått väldigt bra för mig också tycker jag, semesterröker och feströker ibland, men är fri från nikotinslaveriet
Hjalta99
2011-10-09, 08:16
Grattis, och bra kämpat, oavsett om motivet heter hälsa eller pengar...
Tack Monica!
Det är nog både ock... En envis hosta (förkylnings-) och så beviset på hur mycket pengar som gick upp i rök... Det behövdes inget mer, det var dags!
/Eva
Hjalta99
2011-10-09, 08:19
Jadå, det är väl en 25 - 30 år sedan jag slutade röka. ;) Var uppe i två paket om dagen och hade en envis hosta när jag en dag bestämde mig. Använde segmetoden, minskade med en daglig cigarett per vecka, så det gick långsamt. Men när jag till slut satt där med bara en cigg om dagen tyckte jag det kändes rätt löjligt, så det var inga problem att sluta upp med den också. :D Sen dess har jag feströkt totalt 3-4 gånger, tror jag. Det har gått bra, och jag har inte känt något behov att ta en cigarett dagen därpå. Nu är det väldigt många år sedan jag tog ens ett bloss. Men ibland när någon tänder en cigarett i min närhet, kan jag ta ett djupt andetag och känna "Åh, vad gott det luktar!". Fast rökningen är definitivt ett avslutat kapitel i mitt liv. Jag har tillräckligt med bekymmer ändå... Ang_elx
Karin
rökfri rökare
Känner igen det där med "Åh, vad gott det luktar"... Jag höll ju faktiskt upp i sju år (1985-1992) men trillade dit naturligtvis. Den här gången ska det gå bättre!
/Eva
Hjalta99
2011-10-09, 08:21
Lycka till!!
Malin
Tack Malin!
Inte klokt vad mycket pengar som "går upp i rök"! Så härligt att kunna resa för pengarna istället! Nu hoppas jag att jag klarar av det här!
/Eva
Hjalta99
2011-10-09, 08:25
Det har gått väldigt bra för mig också tycker jag, semesterröker och feströker ibland, men är fri från nikotinslaveriet
Hej Hellen,
Hur klarar man av att semester- och feströka? Det var feströkandet som gjorde att jag trillade dit igen efter sju rökfria år... Jag tror på att "en gång rökare - alltid rökare" är sant. Alltså måste jag se till att ALDRIG ta en cig!
/Eva
Hej Hellen,
Hur klarar man av att semester- och feströka? Det var feströkandet som gjorde att jag trillade dit igen efter sju rökfria år... Jag tror på att "en gång rökare - alltid rökare" är sant. Alltså måste jag se till att ALDRIG ta en cig!
/Eva
Jag är övertygad om att det sitter i viljan, och att man styr själv om man vill eller inte.
Men festar man varje helg så kan det kanske bli svårt, vad vet jag.
Härligt att inte vara slav är det i alla fall. Önskar dig Lycka Till!!!
Elisabet
2011-10-09, 12:14
Eva, jag tror det är väldigt ovanligt att man klarar att "i bland-röka" så snart som sju år efter att man slutat. Jag slutade för 20 år sedan och kan nu utan problem röka enstaka gånger om jag vill. Men hade jag gjort det under de första 10 (eller så) åren, hade jag garanterat trillat dit igen, och jag har hört andra som säger detsamma.
Å andra sidan är det ju helt onödigt att röka ibland. Men gott är det ;)
karinafp
2011-10-09, 16:23
Å andra sidan är det ju helt onödigt att röka ibland. Men gott är det ;)
Haha, exakt! flabb_flab
Monica P
2011-12-06, 08:05
Bra beslut! Du kommer att lyckas, och du kommer att gilla dig själv och du kommer att få både avundsjuka och berömmande kommentarer!
Nektaria
2011-12-06, 08:51
Du kommer att klara det!!!!
Min gamla pappa var 73 när han slutade och det är 17 år sedan.
Nu är han en pigg 90-åring!!
Själv slutade jag och gubben 1997 och det är så befriande skönt!!
Lena bye_bye
Jeg var motivert nok tenker jeg.
Var storrøyker i 25 år og sluttet tvert noe som KUN var mulig fordi jeg var VIRKELIG motivert! Lykke til videre for det er verdt det.
Brmartinsen
2011-12-06, 11:37
Hei!
Så bra Jorunn! Det kommer til å gå så bra! Det er veldig deilig og være røykfri!
Brit M
sjöborren
2011-12-06, 12:03
Ingenting är omöjligt ... Det omöjliga tar bara lite längre tid! ;) Men du kommer att lyckas!
Hälsningar: lilla sjöborren. bye_bye
Duktiga ni är som kämpar påklapp_klap Då blir det ju pengar över till några extra Nefelidrinkar också;):p
Riittabye_bye
Hjalta99
2011-12-07, 19:36
Duktiga ni är som kämpar påklapp_klap Då blir det ju pengar över till några extra Nefelidrinkar också;):p
Riittabye_bye
Kan nog hända, Riitta! Man vet aldrig :D
/Eva
Kalimera
2011-12-08, 13:43
Vad duktiga ni är som lyckas sluta! Själv la jag av för 17 år sedan. Det har bidragit till många Greklandsresor! _B-anana
Hej.
Själv slutade jag 2002-02-02 kl 15:04. Jag missade kl 14:00.
Det var en pina de tre första månaderna, utan nikotin-plåster hade jag inte klarat. Men helt plötsligt en dag kände jag mig fri och lätt, går inte att beskriva den känslan. Efter ett tag började jag känna mig tyngre, magen växte..jag är kille/man/pojk så det var inte i välsignat tillstånd. Det tog tolv år innan jag gick ner det fem kilo som jag la på mig....
Så till Er som slutar...kämpa på...det går.
Hälsar UGO
Monica P
2011-12-08, 15:37
Grattis, alla som jobbar på att sluta röka och inte ger sig.
ALLA vet att det är hälsovådligt. ALLA vet att det är dyrt. ALLA vet att det är starkt vanebildande. Nog är det konstigt att det ska vara så lockande att börja!
Hjalta99
2011-12-08, 19:38
Tack så mycket för tillropen, det känns gott att få stöd!
Första gången jag slutade röka var 1985, då hade jag rökt i 20 år. Det gick hur bra som helst, åt visserligern halvt ihjäl mig på apelsiner men det var i alla fall frukt... :-)
Jag höll upp i sju år... kände mig väl på den säkra sidan, andra kunde ju feströka så då borde väl jag också kunna det... Trodde jag...
Det gått 19 år sedan jag började igen och som jag har väntat på den där "Nu är det banne mig nog!"-känslan. Den här gången ska jag inte vara så nyfiken och tro att jag klarar av att feströka, för det gör jag inte! Det är nämligen färdigrökt här!
Så mera hejarop till oss som kämpar på! Ingen nämnd och ingen glömd!
/Eva
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.