handdator

Visa fullständig version : Studera i Athen i vinter


Izza
2006-10-07, 19:25
Hej hej!
Har suttit och kollat runt nu på grekiska kurser i Athen i vinter och tror att jag har hittat en som skulle passa.
Intensive Course på University of Athens dec-maj.
Är det någon som har läst nybörjarkurs intensivt?
Eller studerat på University of Athens?
Undrade lite om hur man anmäler sig och om man kan ansöka om CSN.
ja, eller all annan info av intresse :)

MVH Elsa

dimitris
2006-10-08, 17:21
Hej hej!
Har suttit och kollat runt nu på grekiska kurser i Athen i vinter och tror att jag har hittat en som skulle passa.
Du kan titta på föregående trådar som handlar om studier i Grekland.
Du hittar allt du vill veta där.

dimitris
Aten

klaritza
2006-10-24, 19:03
jag läser just nu grekiska på universitett här i athen. måste säga att jag inte skulle ha klarat det som nybörjare. jag läste på athens center i två månader för två år sedan. plus att jag pratar grekiska med min pojkvän. jag tycker personligen inte att sättet dom lär ut på universitete är för nybörjare. för mig funkar det, men det är hårt. många i klassen och högt tempo. på athens center var det mer som lek, men med en otrolig pedagokig. man glömde att man lärde och helt plätsligt förstod man bara saker! fantastiskt!

svammel blev et, men du kanske hänger emd....

Eva L
2006-10-24, 21:02
Min dotter läste på universitet i Aten med bara en en kvällskurs i bagaget samt ett par säsongers sommarjobb i Grekland. Visserligen har vi besökt Grekland många gånger under hennes uppväxt men hon kunde mycket lite grekiska innan studierna påbörjades. Jag tror att hon tyckte studierna var medelsvåra till lätta och hon slutade läsåret med höga betyg. Jag tror därför inte att någon som är något så när språkbegåvad och vill studera grekiska vid universitetet ska känna sig avskräckt. För den som vill bo och arbeta i Grekland är språket nyckeln till många möjligheter.

Eva

klaritza
2006-11-01, 15:25
nej, jag vill inte avskräcka någon. men jag känner att jag är tacksam över mina tidigare grekkunskaper. jag gick humansitisk linje på gymnasiet så ja känner att jag har ett par styckna språkstudier i baggaget. att lära sig ett språk på universitetsnivå är svårare än vanligt. spciellt om man bara vill läsa sig det för att det är kul, oh inte umgås med människor som talar språket.

vad jag vill ha sagt är att det krävs engagemang och koncentraton för att kunna ta till sig kunskaperna. medan minerfarenhet av athens center var att man lärde sig vare sig man ville eller inte, för att deras pedagogik var så fantastisk.
hoppas du kommer hit, hör av dig om du vill ta en kaffe!

Eva L
2006-11-01, 16:38
Något som är bra är att studenterna delas in i olika klasser utifrån sina förkunskaper. Jag tror inte att det är speciellt för Grekland att studenter upplever att det är stora skillnader på studier vid ett uiversitet i jämförelse med gymnasiet. Min dotter var nöjd med sina två lärare och upplägget av studierna vid universitetet i Aten. Även kontakten med universitets handledare/kontaktperson som hon hade när hon senare deltog i ett utbytesprogram med praktik vid Arsis var hon nöjd med.

Eva