handdator

Visa fullständig version : Ensamresenär, finns det fler här inne?


CharinaJ
2006-08-12, 17:40
Börjar tröttna på resebolagens pålagor när man reser själv.Har du inget ressällskap så blir du diskriminerad o pålagd kostnader med upp till ... Ja, i vissa avlägsna länder upp till flera tusen.
Har lyckats många ggr att komma undan genom att kunna resa på udda tider (enkelrum utan tillägg) men det finns inte längre.

Hur ställer sig rumsuthyrarna till en ensam resenär när det blir tal om priset?
Nån här som vet?
Man kanske inte är särskilt poppis?:confused:
Tar de betalt per skalle eller per rum??

Har alltid fegat med charter. Men har börjat fundera på att ta en flygstol ist.

inkfish
2006-08-12, 17:43
Jag har bott ensam mycket och alltid fått ner priset lite pga det. Uppemot 5 E billigare per dygn, inte mer.

CharinaJ
2006-08-12, 17:47
Var ju en hyfsad prutning tycker jag.:)
Tar de betalt per rum? Inte per skalle då?

inkfish
2006-08-12, 18:00
Nästan alla tar betalt per rum fast de slår av lite ändå när man är ensam. En person använder ju mindre vatten, lakan och handdukar än två. Ska man pruta så är "Men jag bor ju ensam!" bästa början.

CharinaJ
2006-08-12, 18:05
Några bra ställen som du rekommenderar? Gärna öar med flygplats då jag inte gärna åker färja... *rys*:eek: :eek:

inkfish
2006-08-12, 18:16
Du har hela ö-världen att välja på! Det är ingen skillnad om man är fler eller åker ensam. Åk till en ö du gillar men ta flygstol, bara.

Om du åker till öar med direktflyg/charter finns det dock en grej att tänka på: fråga inte om rum på de vanliga charterhotellen, de är nästan alltid dyrare. Poängen med att åka på egen hand är att man letar upp pyttepensionaten som är enormt mycket trivsammare än charterhotellen, tycker jag.

CharinaJ
2006-08-12, 18:25
Blir nog till att kolla upp det här *L*
Låter intressant.

Mikke
2006-08-13, 02:22
....dra iväg å ta flygstol, du....:D Har man gjort det en gång, så gör man inget annat, fortsättningsvis.Då kan man välja boende direkt på plats, och som Inkfish säger, så går det alltid att pruta, more or less, beroende på när man kommer....
Mikke
(singelresenär)

Yak
2006-08-13, 11:58
Jo, jag har också gjort flera resor (till bla Grekland/USA/Asien) själv. Nu vet jag inte hur det är med charter, men jag har också fått uppfattningen att i Grekland så brukar dom ibland ge ett något lägre pris när man är själv. men tyvärr så blir det ju ändå alltid dyrare än om man skulle dela ett rum på två :(

Det beror nog lite på säsong också, om rumsuthyraren är övertygad om att han kan hyra ut samma rum till ett högre pris till ett par som kommer med en senare båt så är det svårt att få någon "rabatt". Alla rum är ju i princip dubbelrum, det har nog bara hänt en gång på Naxos att jag fick en "enkelsäng".
Att resa själv har väl både för och nackdelar, men jag tycker definitivt du ska släppa charterpaketen och resa på egen hand, det är så mycket roligare. Men för min del vet jag inte om jag vill resa själv nästa gång..

Ps. Vad är det du inte gillar med färjor? det är ju det som är det allra bästa med Grekland! :D

CharinaJ
2006-08-13, 13:29
Estonia,Scandinavian Star, Herald of free Enterprice,Jaan Heweliusch.........osv...



Ps. Vad är det du inte gillar med färjor? det är ju det som är det allra bästa med Grekland! :D[/quote]

CharinaJ
2006-08-13, 13:32
""Ps. Vad är det du inte gillar med färjor? det är ju det som är det allra bästa med Grekland!""


Estonia.
Scandinavian Star.
Jaan Heweliush.
Herald of free Enterprise.
+ Många många fler färjeolyckor...
Har utpräglad färjenojja!!

CharinaJ
2006-08-13, 13:37
Men herregud, hur f-n tar man bort ett inlägg!!
*hjälp*:eek:

Jag stammar inte i vanliga fall, fall,fall....Ang_elx

Yak
2006-08-13, 13:40
Har utpräglad färjenojja!!

Ok - det är klart, allt kan hända, men jag tycker faktiskt att färjorna i Grekland känns ganska riskfria. tex Blue star har ju en ny fin flotta, bättre än tex Viking Line. Sedan finns det ju också en del äldre båtar, som kommer från engelska kanalen.
Det är ju så att dom i mitt tycke bästa och mysigaste öarna är dom som inte har flygplats, utan du måste åka båt dit. Nojjor är ju trots allt till för att övervinnas ;)

CharinaJ
2006-08-13, 13:45
Är färjeresan under 2-3 timmar dagtid så kan jag ju börja fundera på det.
Men tillbringa en natt 3-7tim på en grekfärja, "näver"....:(

wilda
2006-08-13, 13:54
Jag har rest många gånger ensam till Grekland. Tycker det är ett underbart fritt sätt att resa.... Flygstol och fixa rum på plats. Brukar vara billigt att bo själv.

Och, är man rädd för färjorna så är det ju inte så skoj. Men annars har jag alltid upplevt båtresorna som jättehärliga när jag rest ensam. Man träffar alltid mycket folk där. Har knutit många spännande och udda kontakter på timslånga båtfärder. Både dagtid i solen och nattetid i månens sken... (finns inget vackrare än strängen av månglitter över det bäcksvarta havet, och inget härligare ljud än skummet mot båten och bakgrundsljudet av båtens motor)

Annars går det ju att ta sig med flyget till en del fina öar också. Och det är inte så fasligt dyrt... ska själv prova på det i år för första gången.

/anna
(som numer reser med sällskap. helt ok det också:))

Klick
2006-08-14, 08:38
Hej Charina!
Ett tips är att åka med Apollo single... Jag skall åka ensam med Apollo utan att betala tillägg för att bo själv.... Men samtidigt skönt att höra att det även går att åka på egen hand ner till Grekland utan att åka charter...

CharinaJ
2006-08-14, 09:06
Ok Klick.

Noterat :)

CharinaJ
2006-08-14, 09:21
Nu har jag kollat.
Det är definitivt inget för mig.

""Singel! by a
Apollo - sommaren 2006
Noga utvalda hotell som ligger nära bra restauranger, folkliv och nöjen= Ett jävla liv hela natten!:mad: :mad: . Givetvis har alla pool =Alltid nåt fyllo som ska bada halv 3 på natten!:mad: där du kan koppla av och sola i lugn och ro. H restaurang otellen har alltid en frukostrestaurang eller snackbar =Samma här!:mad: , oftast ensom serverar både lunch och middag. Det blir inte dyrare för att du reser själv eftersom vi har slopat enkelrums-tillägget. Boka i tid - antalet platser är begränsat"""

wilda
2006-08-14, 10:31
Jag har nog aldrig varit med om fyllon vid poolen... fast när jag bott på charterhotell har det nog inte varit just "nära bra restauranger, folkliv och nöjen", utan mer familjehotell i lugna omgivningar.

Dock tycker jag inte man kunnat "koppla av och sola i lugn och ro" vid dessa heller, eftersom det är fullt med ungar som springer runt o hoppar i vattnet så det stänker, skriker, stojar och antagligen har jättekul... dock inte lika kul om man vill ligga i lugn o ro :o

Men jag är lite nyfiken på Apollos singelresor. Vilka är målgruppen? Singlar i 18-20 årsåldern som vill ha fullt med fest, drinkar o flirt, eller lite äldre singlar som kanske vill ha just mer lugn o ro???

Någon som varit på en sådan resa o kan berätta???

Elisabet
2006-08-14, 11:14
Men jag är lite nyfiken på Apollos singelresor. Vilka är målgruppen? Singlar i 18-20 årsåldern som vill ha fullt med fest, drinkar o flirt, eller lite äldre singlar som kanske vill ha just mer lugn o ro???Nej det har jag inte, men jag tror inte att det handlar om "singelresor" alltså i organiserad bemärkelse och särskilt inriktade på singlar=ensamstående, utan det är helt enkelt ett specialpris på vissa hotell för ensamresenärer.

På liknande sätt har de ju även Senior-resor, men det är inte heller några organiserade pensionärsresor, utan ett specialpris på vissa hotell för personer som fyllt 60.

CharinaJ: När det gäller Apollos beskrivning av hotellen det gäller, så har jag, de få gånger jag köpt restresor, hamnat på hotell som stämt in på de beskrivningarna, och jag känner inte igen din tolkning av vad det innebär. Så låt inte bli att åka bara av det skälet! (Däremot tillhör jag dem som tycker att små pensionat och hotell som inte är charteranslutna är trevligare av andra skäl.)

CharinaJ
2006-08-14, 11:56
Vill ha små hotell utan pool just för den anledningen Wilda sa/skrev.

Bara för att man reser själv så är man inte ensam o vill ha ragg så fort man landar:mad:

-Va! Reser du ensam???
-Du träffar säkert nån där nere....
Denna reaktionen har jag fått hur många gånger som helst av omgivningen..
Jag trivs med att vara själv!! Har inga problem med det.
Men vad gör man när folk söker upp en??
Första året på Samos så fick jag ett bröllopsresepar på halsen!?
Var de än såg mig så kom de fram o satte eller lade sig bredvid.
Frågade dem en gång om de inte skulle va på rummet o "skrynkla lakan"
istf att vara med mig.. Men hinten gick inte fram:(

Klick
2006-08-14, 12:58
Men jag är lite nyfiken på Apollos singelresor. Vilka är målgruppen? Singlar i 18-20 årsåldern som vill ha fullt med fest, drinkar o flirt, eller lite äldre singlar som kanske vill ha just mer lugn o ro???

Någon som varit på en sådan resa o kan berätta???

Jag har åkt single by Apollo till Naxos.... Det är inte nåt särskilt arrangerat... Man bor på utvalda hotell på utvalda öar tillsammans med andra resenärer... I alla fall... Vi var endast två på detta hotell som var ensamma de andra åkte i sällskap och bodde på samma hotell... Detta erbjudande finns för de som inte har ett resesällskap...
Jag tycker att det är bland det bästa som finns att åka ensam. Har all tid i världen bara för mig själv. Inte alla förunnat.!!! Många jag har talat med tycker att jag är väldigt modig och många är också väldigt avundsjuka för det är nåt som man vill prova på....

Cecilia
2006-08-14, 14:26
Hej!

Jag reste själv (kallar det så - inte ensam) när jag ö-luffade för första gången, 2001. Efter en uppslitande separation var jag bara tvungen att dra i väg nånstans. Så jag gick in på nätet - hittade en superbillig flygstol till Santorini - bokade - packade - drog i väg. Hur underbart som helst!

Är fortfarande stolt över att jag kom i väg. Första ö-luffen utan några som helst referenser (inget tryggt Kalimera.nu med andra ord) och helt själv ....

Och det fungerade hur bra som helst! Åkte under värsta högsäsong, mitten/slutet av augusti, men hade inga som helst problem att hitta boende, billigt var det och det var en skön känsla med all den frihet man hade. Som att jag själv bestämde hur länge jag skulle stanna på en viss ö och var nånstans på ön, hur jag själv ville att mina dagar skulle se ut, samt vad, var och när jag skulle äta. Frihet!

- Cecilia
(som nu hittat sin själsfrände och redan dragit med honom på två ö-luffar och planerar en tredje!) :)

Klick
2006-08-14, 15:26
Hej Cecilia... Låter ju hur härligt som helst.... Jag skulle också vilja ö-luffa på egen hand men det kommer.... Jag blev lite nyfiken nu på vilka öar du besökte när du åkte ner första gången?

Yak
2006-08-14, 16:01
Kan hålla med om att det är rätt skönt att åka själv (jag opponerar mej också mot ordet "ensam", det låter negativt. Jag brukar säga till folk att jag åker inte ensam, jag åker själv!). Det låter lite konstigt att man ska ha särskilda "singelresor", som låter som nåt slags träff-förmedling.
Efter att ha gjort ett antal resor själv så säger jag att det finns det både för och nackdelar. Fördelen är ju friheten att göra vad man vill och slippa kompromissa. Nackdelen är ju att det blir dyrare med rum, är man flera kan man hålla koll på varandra, passa packning mm, och så kan det ju vara roligt med ressällskap ibland också :)

Jag har väl också fått några "konstiga" reaktioner av folk jag känner, men inte särskilt farligt. Möjligen kanske för att man är kille. Jag får intrycket att de flesta tycker man är modig som reser själv, även fast den del säger att dom tycker det låter tråkigt :confused: .
Jag tycker man lär sej mycket mer när man reser själv dessutom.
Det är inte särskilt svårt heller, så ni som vill borde verkligen prova. Kan man ta vara på sej själv här hemma så klarar man att resa i grekland också, svårare är det inte :D
Fast på min nästa resa ska jag nog dra med en kompis, har blivit rätt många "solo-resor" nu Ang_elx

Klick
2006-08-14, 16:09
[quote=Yak]Kan hålla med om att det är rätt skönt att åka själv (jag opponerar mej också mot ordet "ensam", det låter negativt. Jag brukar säga till folk att jag åker inte ensam, jag åker själv!). Det låter lite konstigt att man ska ha särskilda "singelresor", som låter som nåt slags träff-förmedling.

Hej!
Det är inte några särskilda "singelresor" utan man har som "singel" blivit rabatterad med tillägget det skulle kosta för att nyttja ett dubbelrum själv... Sen kan jag hålla med om att åka själv låter mkt bättre än att åka ensam... Jag bara uttryckte mig lite konstigt innan...

Cecilia
2006-08-14, 16:28
Det här var som sagt 2001 och min första ö-luff, så jag tog säkra kort, dvs Santorini, Naxos och Paros. Men när jag stack i väg andra gången, 2005, hade jag "morskat" till mig. Fortfarande Santorini som utgångspunkt med stopp på Naxos, vidare till Koufonissi, Amorgos, Milos, Sifnos och slutligen Folegandros. Men då hade jag ju sällskap.

Vill än en gång uppmuntra alla som funderar på att resa själva att våga ta chansen! Bara för att man inte har nån att resa med, så får det inte hindra reslusten och nyfikenheten.

Jag lärde känna många nya bekantskaper när jag luffade själv, bland annat på färjorna, men också ute på taverorna. Visst kändes det lite konstigt när jag kom till en romantisk restaurang, framför allt på Santorini, och kyparen frågade hur många man var i sällskapet och jag svarade "En". Men jag skämdes inte! Jag hade kunnat gå på enklare matställen och kaféer när det blev middagsdags, ta en gyros i handen typ, men jag ville ju gå på en riktig restaurang!

- Cecilia

wilda
2006-08-14, 16:43
Jag har (som sagt) rest många gånger själv, och håller med om den underbara frihetskänslan. Och att kunna njuta av att bara vara med sig själv.

Första gången jag åkte ensam (för det var vad jag ville just då. tänkte nog inte i termen själv:-) var jag sönderstressad, och det var enormt nyttigt och ljuvligt skönt att bara vara med sig själv i tystnad...

Sen har det bara fortsatt. Till Grekland för att läka själen efter en lång och jobbig vinter.

Det enda jag saknat när jag rest själv är att komma hem och inte dela erfarenheter och minnen med någon. För det är ju trots allt inte så många som är intresserade av att höra om den där geten, eller den lilla gumman, eller den charmiga tavernan i den lilla ödebyn.

Som tur är så har ju Kalimera kommit till och kan fylla ut denna saknad :)

/anna
(som även jag hittat en själsfrände och håller som bäst på att lära honom älska Grekland...)

Yak
2006-08-14, 17:34
Det enda jag saknat när jag rest själv är att komma hem och inte dela erfarenheter och minnen med någon. För det är ju trots allt inte så många som är intresserade av att höra om den där geten, eller den lilla gumman, eller den charmiga tavernan i den lilla ödebyn.


Det har du helt rätt i, en stor del av resan är ju upplevelsen, och ibland känns det som det vore roligt att ha någon att dela den med både under tiden och efteråt. Sitter just nu och tittar igenom bilderna från årets resa och det är mest bilder på landskap, hus och vatten. Riktigt fina bilder visserligen, men man visar dom ju inte för kompisarna hemma direkt...
I det här avseendet fyller Kalimera verkligen en funktion! Ang_elx

Sedan att gå ut och äta själv kan kännas lite konstigt, det håller jag med om. Man är i 99% av fallen den enda personen som är ensam. Men det där är nog något som man själv tänker på mest, jag har aldrig någonsin varit med om att någon annan verkar ha sagt eller tyckt någonting. Tvärtom, jag upplever att jag får bättre service och vänligare bemötande än de andra vid borden bredvid.

För några år sen brydde jag mej inte om sådant alls, men på sista resan nu tänkte jag en hel del på det. Jag tänkte att jag skulle sluta resa själv, men den här tråden har nog fått mej att tänka om igen, tur att ni finns bye_bye