handdator

Visa fullständig version : Va...har Fix återuppstått?


Bajenleker
2006-06-27, 14:06
Mors, en rookie här.
Jag var på Kreta för fyra år sedan och skall ner igen om några veckor.
Jag letade runt på nätet och snubblade in på kalimera.se, och får då läsa att Fix likt fågel Fenix rest sig ur askan...stämmer det?
Går det att få tag på Fix igen??

I början av 80-talet var jag i Rethymnon och då drack jag ett antal flaskor.
1983 seglade vi runt i den grekiska övärlden, och överaltt fanns det skyltar om Fix, men svaret alltid detsamma - "Fix? No! Finished".
Och jag som hade strött lovord över det ölet.
På flygplatsen på väg hem gjorde jag en sista ansträngning och fick svaret - yes, one moment plse.
Två minuter senare - "sorry Fix finished!!"snyft_drop

Men nu skall det alltså finnas igen?
Skall bli spännande.

Återkommer i ämnet.

inkfish
2006-06-27, 14:09
Det fick en renässans men verkar så gott som försvunnet igen. Jag har inte sett det de senaste åren, tippar att det är rätt svårt att få tag i.

Bajenleker
2006-06-27, 14:12
Booo...
Nå, jag har ju överlevt alla dessa år, så det skall väl gå nu också.

Hasse
2006-06-27, 14:18
Jag har hittat mängder med Fix de senaste 5-6 åren på ett antal olika öar. Dock ingenting på fastlandet.

Turistprodukt



Hasse :cool:

nilam
2006-06-27, 14:24
Jag köpte Fix på Spar i Rethymnon för 4 veckor sedan... så visst finns det!

Malin

Elisabet
2006-06-27, 14:32
Ja visst finns det, jag har hittat det på de ställen jag har varit de senaste fyra åren. Det finns på burk i någon super- eller minimarket, men man måste ofta fråga i många innan man hittar det, och alla som inte har det säger att det inte går att få tag på.

Om du ska till Kato Stalos kan jag beskriva var där jag hittade det, efter att ha frågat i minst 10 butiker!

bopia
2006-06-27, 15:02
Jassas.

Vi köpte Fix i Naxos stad förra sommaren,året innan såg vi Fix inlåst i ett kylskåp utanför en siestastängd minimarket på Paxos, så nog finns den, men tyvärr svår att hitta.

Bopia

karinafp
2006-06-27, 16:34
Jodå, Fix har vi köpt i den stora supermarketen vid taxitorget i Pigadia, Ink. Du passerar den varje dag, så slink in och ta en titt nästa gång du är nere! Det finns minsann! flabb_flab

Karin
8 dagar kvar till Karpathos! _B-anana

Elisabet
2006-06-27, 16:40
Jodå, Fix har vi köpt i den stora supermarketen vid taxitorget i Pigadia.Jajamen, det var ju fixen man gick dit för :)

inkfish
2006-06-27, 20:52
Jodå, Fix har vi köpt i den stora supermarketen vid taxitorget i Pigadia, Ink

Där handlar ju jag! Konstigt att jag inte såg nån Fix när jag var och grävde fram Mythos ur kylen (vilket inte hände sällan:o )

För övrigt är jag Fixerad vid Mythos, öl ska vara BLASKIGT så jag vill inte ha nån jäkla Fix:D

karinafp
2006-06-27, 22:20
Du ska inte gräva i kylen, Fixen står därbakom, i hörnan med läsk och chips.;) Kyla dem får du göra själv...

Karin
8 dagar kvar till Karpathos! _B-anana

inkfish
2006-06-27, 22:24
Kolla om de står kvar nu när du kommer tillbaka, ett år senare. Samma gamla dammiga årgångsöl_B-anana

Hellen
2006-06-27, 22:28
Vad är Fix för typ av öl? Är det mörkt så lär inte jag lägga ner någon större energi på att leta:D
// Helén

Eva L
2006-06-27, 22:37
Vad är Fix för typ av öl? Är det mörkt så lär inte jag lägga ner någon större energi på att leta:D
// Helén


Jag har då aldrig sett några mörka grekiska öl. Fix har jag smakat lite under mina första greklandsresor för mycket länge sen. Jag gillar inte ljust öl men för den som gillar ett inte alltför smakrikt öl är det säkert ok.

Eva

Hellen
2006-06-27, 22:40
Jag har då aldrig sett några mörka grekiska öl.
Eva

Inte jag heller, men jag kände inte igen Fix, det är ju kul att testa lite olika sorter, men att jaga något man på förhand inte tror sig tycka om verkar lite onödigt:D

// Helén

inkfish
2006-06-27, 22:42
Inte mörkt, det är bara inte lika blaskigt (och gott) som mythos.

Vänta tills experten Hasse loggar in nästa gång, han kan säkert ge dig en uttömmande beskrivning.

Hellen
2006-06-27, 22:50
Ok, väntar på förhoppningsvis utförligt svar, annars får jag väl vänta en dryg vecka och ge mig ut på jakt.

I tråden vilken öl dricker.....
Finns en bild på Fix, den ser betydligt mörkare ut än andra grekiska ölsorter jag druckit. Mörk bild kanske? :rolleyes:

// Helén

inkfish
2006-06-27, 22:59
Jag har för mig att flaskan är mörk - fast bilden du tänker på kanske visar ölet i glas?

Hellen
2006-06-27, 23:03
Jag har för mig att flaskan är mörk - fast bilden du tänker på kanske visar ölet i glas?

Flaskan är mörk, men även den upphällda ölen ser ut att vara åt det mörka hållet.

Elisabet
2006-06-27, 23:03
Det ser mörkare ut på bilden än det är i verkligheten. FIX är ett ljust öl, men inte lika genomskinligt och vattnigt som Mythos ;) Det har en tydlig egen smak, en aning beskt, men bara en aning :)
Tveklöst det bästa ölet i Grekland, och dessutom det äldsta, enligt http://grecja.home.pl/eng/epiwo.htm

inkfish
2006-06-27, 23:28
Flaskan är mörk, men även den upphällda ölen ser ut att vara åt det mörka hållet.

Jag letade upp tråden... I ett av Hasses inlägg i samma tråd joddlar han över att han hittat ett mörkt öl på Kreta, det verkar vara det enda mörka han hittat i Grekland. Kolla hans olika inlägg i den tråden, han reder ut det rätt bra.

Eva L
2006-06-28, 07:15
Fix är ett ljust öl. Har druckits av många vänner under mina resor. Måste hålla med om att det smakar mer än Mythos. Just nu har jag faktiskt två öl som jag gillar. Den ena är svensk och heter Nils Oscar.

Eva

Hasse
2006-06-28, 08:09
Vad är Fix för typ av öl? Är det mörkt så lär inte jag lägga ner någon större energi på att leta:D
// Helén



Man kallar mig "expert".......då har jag ju inget mer att lära mig i ämnet......väl ?


Nåja, jag har drycker som fritidsintresse, främst vin och öl och skriver en del när andan faller på.

Fix är ett s.k. ljust lageröl men i min mening betydligt beskare än t.ex Mythos och Alfa. En del mycket beska ljusa öl får benämningen pilsner vilket ursprungligen är en förvanskning av staden Plzen i Tjeckien. Pilsner är i regel beskare som sagt, än lager men det är samma öltyp. Det finns även mörka lageröl, de som inte kallas t.ex ale, märzen, osv. Ett ganska beskt öl för en som inte tänker så mycket på vad för slags öl man dricker, kan te sig som lite jobbigt i hettan i Grekland. Mythos t.ex, slinker ju ner lättare kan man kanske säga.

Ljusa öl är i regel s.k. underjästa, dvs. jästen i bryggningsprocessen ligger på bottnen i jäskaren. Många mörka öltyper (inte alla) och ale är överjästa, jästen flyter på ytan i processen.



Hasse :cool:

Alltid - är det en fråga om tycke och smak, mycket slitet uttryck

Hasse
2006-06-28, 08:58
Den ena är svensk och heter Nils Oscar.

Eva


Heter den Nils Oscar God Lager ? I så fall ett lysande bra val !



Hasse :confused:

Eva L
2006-06-28, 10:55
Heter den Nils Oscar God Lager ? I så fall ett lysande bra val !



Hasse :confused:

Ja det tror jag. Köpte först påskölen och den gav mersmak. Därför inhandlades
ytterligare öl från Nils Oscar. Mycket god.

Eva

Bajenleker
2006-06-28, 12:56
Tack för alla svar...då finns det ju hopp om att cementera/krossa en gammal fix(!) idé.

Får ta fram kartan och leta mig fram.
Skall bo några km väster om Chania, Agli någonting.

Shcysst sajt, denna!

Hasse
2006-06-28, 13:19
Tack för alla svar...då finns det ju hopp om att cementera/krossa en gammal fix(!) idé.

Får ta fram kartan och leta mig fram.
Skall bo några km väster om Chania, Agli någonting.

Shcysst sajt, denna!



Agia Marina antagligen ? Längs vägen som går västerut från Chania, genom Agia Marina, Platanias och vidare så finns det massor av super- och minimarkets och någon lär alldeles säkert ha Fix.



Hasse :cool:

Bajenleker
2006-07-17, 10:51
Nyss hemkommen känns det skönt att kunna begrava en gammal fix idé, det öl som severas under namnet Fix, får sta kvar i kylen eller i hyllan, det är blaskigt.
Till och med Rackarhulda undrade varför jag drack vatten....

Däremot gillade jag Mythos skarpt.

pianilss
2006-07-17, 11:11
Hittade Fix på Mykonos! Men gud vad blaskigt.....Fast en nostalgitripp var det ju! Nej tacka vet jag Mythos eller ibland en Alpha!klapp_klap
Pia