handdator

Visa fullständig version : Hälsningar från Evia

Alala
2024-05-25, 14:26
Hej på er alla! Kom igår till Aten. Därifrån vidare till Rafina och Avra Hotel med deras minibuss som körde på små vägar bland olivträd och vinodlingar. Idag tog vi färjan Evia Star och efter en timme var vi i Marmari. Där väntade vår förbeställda taxi på oss och vi körde till Karystos och Karystion Hotel som ligger fint alldeles vid havet. Känns som att det är väldigt lite utländska turister här. Vädret är fint, men vinden tycks öka. I morgon lite molnigare tydligen. Gillar stället! Just nu vilar vi oss lite och jag sitter på balkongen och blickar på havet.

Vi har ätit gott förstås!

/ Anne

Getpinglan
2024-05-25, 16:18
Kalispera Anne!

Tack för hälsning från Evia. Så härligt. Evia är helt outforskat för mig, och jag anar för många andra långväga turister också. Spännande.

Glädjer mig med er. Tänk, den som ändå satt på en grekisk balkong och tittade på havet . Tack för att vi får vara med på ett hörn.

Jamas på er!
🍷🍻

/Getpinglan
🐐🔔

C@nny
2024-05-25, 16:38
Ha det jättetrevligt Anne! bye_bye

//Conny :)

maji
2024-05-25, 17:36
Har bara varit på Evia på en dagsutflykt för några år sedan Nyfiken på att höra lite mer därifrån
Ha det så härligt 🤗
//majibye_bye

yannis
2024-05-26, 06:55
Jag känner samma glädje som ni när jag sätter mig i hotel Avras lilla buss på Athens flygplats. Nu är jag i Grekland igen! Att sen få åka den fina lilla vägen till Rafina och se alla vinodlingar och olivträd. Varje gång man åker den vägen ser man något nytt. Speciellt trevligt är det om man åker den vägen i april, när man dagen innan hade åkt från snö hemma i Umeå!

Njut nu av Evia, en ö jag/vi aldrig har besökt.

Birgitta.

Susie
2024-05-26, 19:30
Nyd Evia klapp_klap Jeg glælder mig også til at høre mere :)

Masse
2024-05-26, 22:06
Så härligt Anne!

Låter som en go start med Avra Hotel, Rafina och sen en båttur.
Ska bli spännande att få veta mera om Evia som jag aldrig har besökt.

Masse
vars närmsta kontakt med Evia är en brorsdotter som varit där ett tag

Kalimera
2024-05-27, 08:57
Åh så underbart Anne! klapp_klap

Ska bli kul att höra vad du tycker även om ni bara hinner nosa på Evia, som inte jag heller har varit på.

Netwolf
2024-05-27, 10:35
Härligt med rapport från Evia. En stor ö som jag länge velat besöka. :)

/Netwolf

Alala
2024-05-27, 16:16
Tack alla för respons! Jo, vi är väldigt nöjda med Karystos och Evia. Idag besökte vi Marmari, byn dit färjan Evia Star kommer från Rafina. Mindre ställe än Karystos och lite folk där än så länge och många ställen har ännu inte öppnat. Men riktigt mysigt och säkert ännu bättre när man blir mer bekant med allt där. Vi spatserade omkring och åt en trevlig lunch. Blev bjudna på både tsipouro, glass och aprikoser och körsbär.

Nu har vi haft två mycket blåsiga dagar, men imorgon borde vinden lugna ner sig.

/ Anne

Catlady
2024-05-27, 18:01
Tack för rapporten, Anne!
Kul att läsa om en ö vi inte varit på. Har dock varit mycket på Skopelos och Skiathos.
Undrar, syns det mycket av de hemska skogsbränderna??
Ha det så skönt och njut!
Catlady bye_bye

Alala
2024-05-28, 14:43
Skogsbränder vet jag inget om, men läste just att såna finns i centrala Grekland. Hoppas de kan släckas snabbt, det är ju väldigt torrt.

Idag har vädret varit fint och vi har till och med tagit en liten simtur. Tja, vad kan man säga, sitter på balkongen och dricket Fix.

/ Anne

Alala
2024-05-29, 13:37
Så sitter jag igen på balkongen och dricker Fix. Konstigt nog. Detta är vår eftermiddagsvila och då passar det ju bra att skriva på Kalimera.

På förmiddagen tog vi en taxi upp till fästningen Castello Rosso. Fin utsikt, men oj så det var tungt att kliva alla trappsteg upp. Sen körde taxikillen ner oss igen. Han kunde just ingen engelska men skrattade mycket.

Sen har vi ätit på vårt favoritställe Cavo d'Oro. Det var för tredje gången där redan. Det är ett sånt ställe där man kan gå in och titta vad de har att bjuda på.

Ja, och imorgon är det tllbaka till Rafina och flyg hem fredag morgon.

Men jag har en liten bildgåta, utan bild, före det. Jag sitter på balkongen och kan se en ö skymta rakt fram. Vilken ö? Jag hoppas att någon svarar så att jag vet att ni har läst detta.

/ Anne

Kalimera
2024-05-29, 13:54
Sen har vi ätit på vårt favoritställe Cavo d'Oro. Det var för tredje gången där redan. Det är ett sånt ställe där man kan gå in och titta vad de har att bjuda på.Jag älskar sådana tavernor! Jag förstår att ni går tillbaka. :p

Men jag har en liten bildgåta, utan bild, före det. Jag sitter på balkongen och kan se en ö skymta rakt fram. Vilken ö? Jag hoppas att någon svarar så att jag vet att ni har läst detta.Kan det vara Skyros? Är lite dåligt på öarna runt Evia. :o

Susie
2024-05-29, 14:01
Så sitter jag igen på balkongen och dricker Fix. Konstigt nog. Detta är vår eftermiddagsvila och då passar det ju bra att skriva på Kalimera.

Men jag har en liten bildgåta, utan bild, före det. Jag sitter på balkongen och kan se en ö skymta rakt fram. Vilken ö? Jag hoppas att någon svarar så att jag vet att ni har läst detta.

/ Anne

Jeg gætter også at øen er Skyros.

God tur hjem og tak for dine berettelser :)

maji
2024-05-29, 16:18
Det låter som ni har haft härliga dagar på Evia och kanske till och med återvänder till någon gång
Jag tror att det skulle kunna vara Kea du tittar ut mot
Tack för trevliga rapporter 🤗
//majibye_bye

Charleston
2024-05-29, 18:31
Kea eller möjligtvis Andros?

Ylva A
2024-05-29, 18:52
Trevligt att se din rapportering på plats och inte bara uppmuntrande skriverier från Finland. :)
Jag vet inte mycket om Evia, men under förra året var det både stora översvämningar och skogsbränder på än. Vi har blivit rekommenderade att göra besök där av en radhusgranne (med sommarhuset här), men boendes på Evia.
Kretahälsningar / Jannis

Catlady
2024-05-29, 19:05
Med skogsbränder menade jag spåren av bränderna förra året. Hoppas ön har "läkt" så gott det går.
Kan ni se Kea vid horisonten??? Eller kanske Andros??
Ha en fin resa hem......Och tack för rapporter!
Catlady bye_bye

kjulin
2024-05-29, 19:58
Det måste väl vara Kea som syns?

Getpinglan
2024-05-29, 23:16
Gissar också på Kea eftersom ni bor i Karystos fortfarande?

Roligt med gåtor där man får kolla på Greklandskartan lite noggrannare.

Om ni varit allra längst i öster på Evia hade ni antagligen sett Skyros, denna lilla outforskade ö. Är lite av en dröm att få se, som gammal hästtjej så var ju Skyros-ponny ett begrepp innan jag ens kunde nämna fler grekiska öar än Kos, Kreta och Rhodos. Den sista har jag inte ens varit på. Men allt har sin tid.

Fortsatt trevlig Greklandssemester Anne!

/Getpinglan
🐐🔔

Alala
2024-06-02, 07:45
På fredagen kom vi hem igen. Väldigt varmt här, varmare än på Evia. Man kan säga att under vår resa var vädret varmare här hemma hela tiden, rena rama greklandsvärmen. :D

Ön jag tittade på var Kea, så grattis till alla er som hade rätt. Jag kollade också med hotellets reception, men när hon sa vilken ö det är så lät det som chia ungefär, så ett koll på kartan bekräftade Kea. :)

Tack så väldigt mycket till alla er som har kommenterat! klapp_klap

Skall kanske göra ett litet bildreprtage så småningom om ni är intresserade?

/ Anne :)

Getpinglan
2024-06-02, 13:27
På fredagen kom vi hem igen. Väldigt varmt här, varmare än på Evia. Man kan säga att under vår resa var vädret varmare här hemma hela tiden, rena rama greklandsvärmen. :D

Ön jag tittade på var Kea, så grattis till alla er som hade rätt. Jag kollade också med hotellets reception, men när hon sa vilken ö det är så lät det som chia ungefär, så ett koll på kartan bekräftade Kea. :)

Tack så väldigt mycket till alla er som har kommenterat! klapp_klap

Skall kanske göra ett litet bildreprtage så småningom om ni är intresserade?

Hej Anne!

Skönt att ni är väl hemma. Gärna ett reportage, många av oss är intresserade att få veta mer om Evia. Kul att få veta hur ni valde resmålet. Jag läste på lite om Evia och det verkar vara grekernas eget semestermål. Kändes det att priserna var lägre och maten kanske t o m bättre ? Och fick ni se exempel på grön marmor, som jag läste var specialitet därifrån?

"tsipouro, glass och aprikoser och körsbär", å vilken sommarspis. What a treat! :p

/Getpinglan

Catlady
2024-06-02, 13:31
Tack, Anne!
Vore jättekul med ett reportage om en ö jag gärna skulle vilja se!
Å, färska aprikoser, den bästa frukt jag vet ( näst körsbär....) !
Catlady bye_bye

Kalimera
2024-06-02, 15:15
Skall kanske göra ett litet bildreprtage så småningom om ni är intresserade?Det vill jag gärna se!

Tänk att det vara Kea ni såg. :)

Alala
2024-06-03, 13:26
Hej Anne!

Skönt att ni är väl hemma. Gärna ett reportage, många av oss är intresserade att få veta mer om Evia. Kul att få veta hur ni valde resmålet. Jag läste på lite om Evia och det verkar vara grekernas eget semestermål. Kändes det att priserna var lägre och maten kanske t o m bättre ? Och fick ni se exempel på grön marmor, som jag läste var specialitet därifrån?

"tsipouro, glass och aprikoser och körsbär", å vilken sommarspis. What a treat! :p

/Getpinglan

Vi skulle till Evia för några år sedan, men corona kom i vägen. Och jag hade fått den bilden av Evia att det inte är så väldigt utvecklat när det gäller turism. De flesta turister lär faktiskt vara greker, precis som du säger Getpinglan. Vi kom på en lördag och man märkte att det var mycket greker där under veckoslutet. Och en orsak att vi valde Evia var att det är bara en timmes båtresa från Rafina.

Så väldigt mycket kan jag nog inte berätta om Evia i allmänhet, för vi var ju bara 5 nätter där och tillbringade tiden i Karystos stad och ett besök i Marmari. Men det är märkvärdigt att ön är så okänd.

Och det där med tsipouro, glass, aprikoser och körsbär. Det fick vi på en taverna i Marmari. Kommer inte ihåg vad den heter ens. Och inte vad vi åt (ovanligt för mig). :D Men ägaren, en högljudd man "diskuterade" vi med. Hans engelska var lite si och så. När vi skulle betala fick vi en papperslapp där det stod 44. Inget annat, långt ifrån officiellt kvitto alltså. flabb_flab. Billigt, ja, plus det där med bjudefterrätten. Vi var 5 personer och förutom mat blev det ju dryck också.

Grön marmor, det visste jag inte om, så det blev inte kollat. :)

Tack, Anne!
Vore jättekul med ett reportage om en ö jag gärna skulle vilja se!
Å, färska aprikoser, den bästa frukt jag vet ( näst körsbär....) !
Catlady bye_bye

Färska aprikoser, min favorit också! :p

Det vill jag gärna se!

Tänk att det vara Kea ni såg. :)

Skall sätta hit lite bilder så småningom. Men Janne? Det finns ingen "avdelning" för Evia? Eller finns det?

Kalimera
2024-06-03, 15:11
Skall sätta hit lite bilder så småningom. Men Janne? Det finns ingen "avdelning" för Evia? Eller finns det?Det finns inte, som du skriver: ön är okänd. :) Du kan lägga det under Sporaderna.

Catlady
2024-06-03, 18:51
Anne, hur var nu frasen.... Jo, "apodixi, parakalo"!
Kassakvitto alltså. Men en sak har jag upptäckt och det är att det inte tas speciellt väl upp (en del blir till och med rejält förnärmade). Så det har vi slutat med, framförallt på tavernor där vi vet att vi kommer tillbaka.
Jag menar, vilka är vi att lära grekerna hur de ska göra.........Vi är ju bara där tillfälligt...
Nej, det måste komma från dem själva!
Catlady 🐈

Kajja
2024-06-03, 19:30
Hej Anne!
Tack för dina rapporterklapp_klap
Nu är jag hemma och har läst ikapp.
/ Kajja

maji
2024-06-04, 07:49
Tack så mycket för dina rapporter från Evia 🙏 Alltid roligt att läsa om öar som inte så många varit på Vi åkte tåget dit på en dagstur från Piraeus för några år sedan och det var en upplevelse i sig Jag minns inte så hur lång tid men det var en trevlig resa med både sång och musik ifrån några glada greker i vår kupé
Utifrån den resan och av det du delat med dig av kan vi absolut tänka oss att återvända Det där med bara siffror på ett papper existerar fortfarande här på Folegandros Vi har till och med fått det skrivet på pappersduken för några år sedan 😅
//maji bye_bye

Getpinglan
2024-06-04, 11:14
Härligt härligt!

44 euro för 5 pers var ju en väldigt fin nota! Och det är bra att det resmålet är så nära Athen! Tack för tips. Om marmor vet jag inte så mycket mer än att Kolmårdsmarmorn i vår relativa närhet också är grön, och att självaste Napoleon ligger i diverse lager av marmor, bl a a från Kolmården.

Men från Karystos ska marmorn ha gått till flera klassiska tempel och stoder i både Grekland och Italien och till Public Library i New York. Ja det här går ju att fördjupa sig i... 🏛️

Marmor efter brott jag sett är på Thassos, och det var mäktigt, nutida ser inte lika spännande ut.

. Hoppas det finns fina bilder från Evia, vi ser fram emot ditt reportage Anne!

/Getpinglan
🐐🔔

Alala
2024-06-09, 06:50
Skall försöka få något gjort när jag har fått ordning på mina bilder.