Visa fullständig version : Olivoljan Happy Olive
Läser att många väljer bort olivolja, nu när priserna stigit så mkt. För mig är inte smärtgränsen nådd, även om det är mkt dyrt. Olivolja är ett måste och går inte att ersätta med t ex rapsolja. Men, visst steker man inte lika ofta i dyr olivolja, utan där kan billigare oljor väljas. Men olivoljan tål ju inte högre temperaturer ändå.
I bland hittar man olivolja av obestämbart märke som är billigare, men kollar man innehållsförteckningen, så kan det vara 60 % olivolja och resten annan. Det är ju rena bondfångeriet att kalla det olivolja. Får man ens göra det?
Hur gör ni med dessa ädla droppar?
/Netwolf
Enligt min åsikt är olivolja oumbärligt i matlagning! För att inte tala salladsdressing, finns ingen olja som så generöst sprider god smak till, ja allt!! Bara tänk det enkla: en bit nybakat grekiskt bröd doppat i olivolja, man behöver inget mer än så! Mums...!
När jag steker tar jag lika delar smör och olivolja, då "sprätter" det inte lika mycket.
Du har helt rätt, Netwolf, den börjar bli väldigt dyr. Men som ordspråket lyder: smakar det så kostar det...
Än är inte smärtgränsen nådd för oss heller, vi får hoppas på bättre skördar framöver.
Catlady, som gillar sydgrekisk olivolja från tex Kreta, Karpathos eller Lesvos......
Jag får en 1 1/2 liters flaska olivolja av "min" taxichaffis på Kreta varje år, då han har skördat sina olivträd.
Det räcker för mig hela året, eftersom jag har ett ensamhushåll.
Jag är nu väldigt tacksam för detta, då priserna har gått upp så ohemult! Det var ett dåligt olivår förra året, så olivoljan är inte billig i Grekland heller.
Sedan tycker jag att den grekiska olivoljan är godast, då andra medelhavsländer blandar sin olivolja med andra länders olivolja. Det gör man inte i Grekland.
Dessutom är det en speciell känsla att använda Georges olja, då han har visat mig sin olivodling!
Birgitta
Att priset på olivolja har stigit, ja det har man ju märkt. Och då tycker jag att man skall vara ännu noggrannare med kvaliteten. Kan vara lite svårt i den vanliga matbutiken, men det gäller att vara skärpt. Här i Finland köper jag helst "Terra Creta" från den vanliga matbutiken. Sen är den absoluta Number One "Happy Olive" som kan köpas via nätet också i Sverige. Jag har skrivit om den oljan tidigare också så nu skall jag inte ta det i repris. Men väldigt mycket info om olivolja i allmänhet finns på deras sida så om man ens är lite intresserad av olivolja så rekommenderar jag läsandet.
Och Birgitta, använd din olja från George flitigt. För olivoljan skall användas så färskt som möjligt även om den i princip nog är hållbar.
Jag hoppas verkligen att nästa skörd i Grekland kommer att bli bättre. För det är nog grekerna själv som lider mest av de höga priserna.
/ Anne :)
Getpinglan
2024-03-08, 16:32
Här i Finland köper jag helst "Terra Creta" från den vanliga matbutiken. Sen är den absoluta Number One "Happy Olive" som kan köpas via nätet också i Sverige.
Hej, bra tips som alltid från stammisarna här på forumet. Jag beställde en 3 l dunk Happy Olive, då du tipsade om det Alala, kring årsskiftet tror jag, det var en julklapp 🎁 till hushållet, och den är redan slut! Så grön och fräsch och helt otroligt smakrik (och nyttig) övriga olivoljor bokstavligt talat bleknar i jämförelse...
Intressant det ni skriver om sydgrekiska oljor. Vad har de gemensamt? 🫒🫒🫒
Getpinglan: nu kan jag bara svara för mig själv och min gom!
Tycker att de sydgrekiska olivoljorna har mer smak, framförallt en liten "pepprighet" som tilltalar min gom. Kanske hör det samman med att dessa olivträd växer i ett torrare klimat och därför ger lite mindre olja men med mer smak? Vet inte, spånar bara..... Sedan har det ju med olivsort att göra också och det är svårare eftersom man sällan skriver ut sorten på flaskorna. Dock fick jag för många år sedan lära mig att en riktigt gammal olivodling som klarat sig från bränder ger den bästa oljan vad gäller smak, om än i mindre mängd. Ska man dra en slutsats av det är det väl att träden ska lämnas att växa ifred och bara försiktigt ansas vid behov.
Som Netwolf så riktigt påpekade måste man numer också vara uppmärksam på vilken olivolja man köper, det finns gott om "olivolja" som inte är OLIVolja utan något slags blandning :eek: Man får vad man betalar för.........Och allt som har blivit dyrt "förfalskas" också gärna av giriga människor!
Catlady, som anser olivolja vara en gudagåva.......
Getpinglan: så roligt att du gillade Happy Olive. Min olja är också slut för tillfället. Bara att beställa mera alltså. :) Har man en gång smakat denna olja fastnar man.
Catlady: när jag läser hur du skriver om olivolja så är jag helt säker på att du skulle gilla Happy Olive. :p Där hittar du pepprighet och färsk gräs så det räcker.
Här kan ni läsa om Happy Olive: https://www.happyolive.se/
Nu gör jag lite reklam igen och det finns ju andra fina oljor också, men precis som det har påpekats i denna tråd så skall man vara på sin vakt när man köper olivolja. Någon annan har kanske något annnat tips?
Och en högklassig olivolja kan användas till all matlagning (förutom majonnäs kanske).
Har ni bakat olivoljekaka nångång? Ofta står det i recept att man inte skall använda den bästa olivoljan till kaka, utan ta en neutral olja i stället. Beror naturligtvis vilken typ av kaka, men en olivoljekaka bakad med högklassig olja är verkligen god. :p Kan inte tänka mig att använda en "neutral" olivolja. Såna oljor hoppar jag över.
Jag är lite sugen att gå in för Happy Olive jag med. Det låter lockande med denna gräsdoft och pepprighet.
Den bästa olivolja jag någonsin testat, köpte jag på en vingård i Provence. När man använde oljan hemmavid doftade det gräs i hela huset. Den var fantastiskt! :)
/Netwolf
Getpinglan
2024-03-09, 14:31
Hej!
Catlady: Intressant med din teori om det sydgrekiska olivträdets fördelar.
Alala: Har inte bakat olivoljekaka, men jag såg ett paket grekiska köpekakor med ingredienser av bl a olivolja. Det gillar vi, inte palmolja alltså!
Netwolf: Roligt om fler stöttar Happy Olive. Jättefräscht på alla sätt. Rejält med "sting" i också, och man känner hur välgörande den är för kroppen. Extra extra kallpressad jungfruolja.
Naturligtvis kan man också hitta andra återförsäljare. Eftersom jag bor i Stockholm kan jag åka till Skärholmen och botanisera i Grekisk Livs sortiment, (det är som att stiga in i en matbutik i Grekland, komplett med doften av kryddor, gigantiskt höga lagerhyllor med tätt packade varor och grekisk musik i högtalarna.) Men de har också en webbshop. Köper man en dunk olivolja är man uppe i fraktfritt. Läste en säljtext på deras hemsida: (bifogar länk nedan) olivoljans fördelar i hela 10 argument: Får tas med en nypa salt, men de hävdar att det finns forskningsrön för följande, inte bara för hjärtat & huden, utan också mot:
alzeimer, depression, artit, stroke, diabetes 2, inflammation
Källa: Grekisk Livs, Skärholmen, Stockholm
https://www.grekisklivs.se/olja/olivolja-4l-5l/ (2024-03-09)
Rolig läsning utlovas. :) Liknande listor har man tidigare sett för vinets fördelar, men de är på tillbakagång tyvärr... ;) Undrar just vad man kan få för sviter om man överdoserar olivolja? Svårt nu med priset alltså, men hypotetiskt alltså. :D
/Getpinglan
Undrar just vad man kan få för sviter om man överdoserar olivolja? Svårt nu med priset alltså, men hypotetiskt alltså. :D
/Getpinglan
Min gissning är att det kan vara starkt beroendeframkallande! :D
Masse
Min gissning är att det kan vara starkt beroendeframkallande! :D
Masse
Stämmer precis det! :p Och så färsk olja som möjligt. Kom ihåg att kolla bäst före datumet när ni köper olja i matbutiken.
Getpinglan
2024-03-10, 07:59
Kalimera!
Satt och snöade in på olika olivoljor, och det slutar med att det blir en ny dunk på Happy Olive. Priserna har inte stigit sen föra dunken, men väl begäret efter olivolja efter era poster flabb_flab
Just det förbrukningsdatum, 2 år efter skörden. Bör stå på flaskan/dunken! Såg att man också ska kolla efter surhetshalten, ju lägre desto bättre, många andra sorter jag kikade på hade exakt 0,8 % , så Happy Olive vann. (0,2 - 0,4. %. ) Den tidiga skörden som är deras konkurrensfördel verkar gynnsam ur flera synvinklar:
Näringsinnehåll (100ml) i Happy Olives olja:
Skördeperiod: Oktober-November 2023
Skördeområde (PDO) : Apokoronas, Kreta
Olivsort: koroneiki
Kategori: Extra virgin - jungfruolja (EVOO)
Surhet: 0,2-0,4% (måste vara under 0,8% i EVOO-olja)
/Getpinglan
Jag får nog ta en titt på Happy Olive, jag med! Just sorten koroneiki är jag förtjust i och det där med surhetsgraden och förbrukningsdatum fick jag också lära mig tidigt av personen med olivträdskunskaperna. Tyvärr kan en del butiksinnehavare i Grekland bli lite irriterade när jag "gräver" längst in på hyllan för att hitta färskaste oljeflaskan. De vill ju sälja det äldsta först ;)
Förr släpade vi (gubben!) hem 4 liters dunkar i handbagaget.... tungt var det....... Nu förhindrar flygbestämmelserna sådana excesser......
Catlady, "olivoljeberoende" sedan länge............
PS: finns det någon godare potatis än den som är friterad i olivolja?? Ok, tid tar det och lite meckigt är det med temperatur och sånt men så GOTT...._B-anana
Catlady, när man blir "olivoljeberoende" blir man tydligen också lite bananas. _B-anana_B-anana
Har nog varit lite _B-anana ,från födsel och ohejdad vana, och det accentuerades väl med suget efter olivolja och Grekland :D
Catlady, alltid lite "knäpp" .........Ang_elx flabb_flab
Kalimera
2024-03-13, 12:44
Köpte idag en halvliter från Elidia på Kreta som kostade 149 kr. Har inte smakat ännu. Det står inget om surhet på flaskan. Ska goggla.
Fältjäntan
2024-03-13, 15:06
Har idag beställt 3 l olivolja från Happy Olive på Kreta.
Kerstin
Köpte idag en halvliter från Elidia på Kreta som kostade 149 kr. Har inte smakat ännu. Det står inget om surhet på flaskan. Ska goggla.
Hoppas den är god! :p
Har idag beställt 3 l olivolja från Happy Olive på Kreta.
Kerstin
Bra gjort! Jag beställde mera Happy Olive idag. :p
Getpinglan
2024-03-16, 17:19
Vad roligt olivoljan från södra Grekland flödar häråt! :) 🫒🫒🫒🫒
Idag fick jag hem min dunk Happy olive oil :D och gjorde en liten olivoljeprovning. Hade en slatt olivolja från Karpathos, (syrlighet under 0,49) inköpt förra sommaren (ett års förbrukning kvar). Men den nyligen upptappade oljan från Kreta (Happy Olive) var klart grönast, gräsig, och hade mer smak, eftersmak och fräschör. Tack till de finsk-grekiska entreprenörerna som gör det möjligt för oss också här i Sverige att få olivolja som smakar som den lokalproducerade olja man ibland fått njuta av på plats.
Kali orexi, nu blir det lammfärsbiff stekt i olivolja!
/Getpinglan. 🐐🛎️
Kali orexi, nu blir det lammfärsbiff stekt i olivolja!
/Getpinglan. 🐐🛎️
Låter gott! :p Det är nog så att man helst inte vill vara utan den oljan, får vänta några dagar till på min nya beställning.
Getpinglan
2024-03-17, 13:20
Låter gott! :p Det är nog så att man helst inte vill vara utan den oljan, får vänta några dagar till på min nya beställning.
Ja precis! Det är som Masse tidigare skrev, olivoljan är beroendeframkallande! Kiitos, tack för tipset, vill aldrig vara utan den!
/Getpinglan
Ja precis! Det är som Masse tidigare skrev, olivoljan är beroendeframkallande! Kiitos, tack för tipset, vill aldrig vara utan den!
/Getpinglan
Härligt att du är så nöjd, ibland kan det ju vara lite riskabelt att rekommendera något för människor tycker så olika.
Men lammfärsbiffar! Jag blev väldigt sugen. :p Hur brukar du göra dem, Getpinglan? Behvöer inte vara något specifikt recept, utan vill gärna bara veta vad du brukar ha i dem? För inspiration! :p
/ Anne :):)
Kalimera
2024-03-19, 07:11
Hoppas den är god!Den smakade exakt som den vi hade köpt från Fontana. Undrar om oljan kommer från samma producent? Hur som helst så har även vi beställt tre liter från Happy Oil. Tack för tips! klapp_klap
Bravo Janne och Camilla! Om ni även har någon annan olivolja hemma när ni får er Happy Olive kan ni ha en "tasting" sen. Det är nog det att Happy Olive skördas när oliverna är halvmogna som gör den så speciell. Och färskheten förstås. För även om oljan är helt bra och användbar upp till två år så är den bäst när den är allra färskast. Så det gäller att passa på. Jag har börjat förstå varför olivoljan är så viktig för grekerna. :) Den är liksom inte bara "mat" utan som Hippocrates sa: låt maten vara din medicin och medicinen din mat. :p
Janne, berätta sen vad ni tycker om Happy Olive!
som igår fick sin nya dunk :p
Fältjäntan
2024-03-20, 17:15
Har fått min dunk med olivoljan idag. Härlig färg, lite pepprig smak, verkligen något annat än Fontanaoljan jag hade hemma. Risk för att det kommer bli fler beställningar i framtiden. Tack för tipset.
Kerstin
Låter härligt Kerstin! Njut nu ordentligt av oljan, finns ju så mycket man kan använda den till. Själv har jag ingen annan olja hemma, bara olivolja som alltså helst är just Happy Olive.
Kalimera
2024-03-22, 12:37
Janne, berätta sen vad ni tycker om Happy Olive! Vi fick vår dunk i förrgår, och ska testa ikväll. Återkommer. :p
Vi fick vår dunk i förrgår, och ska testa ikväll. Återkommer. :p
Väntar med spänning. :):)
/ Anne
som just satt Happy Olive på rostbrödet :p
Getpinglan
2024-03-23, 15:49
Härligt att du är så nöjd, ibland kan det ju vara lite riskabelt att rekommendera något för människor tycker så olika.
Men lammfärsbiffar! Jag blev väldigt sugen. :p Hur brukar du göra dem, Getpinglan? Behvöer inte vara något specifikt recept, utan vill gärna bara veta vad du brukar ha i dem? För inspiration! :p
Tack för frågan Anne, jo jag tar ett vanligt recept på pannnbiff bara. Gillar att blanda ut färsen med havregryn och mjölk, (ägg och finriven lök och svartpeppar) då blir det lite "rundare" smak. Och så kan man ju klicka i en bit fetaost mot slutet. Men det gjorde inte jag den här gången, för fetaosten gick åt till lunchgreksalladen, indränkt i, ja ni vet vad... det gröna elixiret som man nästan sätter i halsen av pga dess färskhet. 😀🫒🫒🫒
Happy Lördag!
Getpinglan
🐐🛎️
Tack för inspirationen Getpinglan! :) Det där med havregryn och mjölk var nytt för mig, men kanske inte alls så dumt. Och du stekte dem förstås i Happy Olive? Få se vad jag hittar på, det skall bli lammfärsbiffar nån dag under påsken. Kanske skall jag ha lite citron i också? Kanske servera med grekisk citronpotatis? Citronolivoljekaka som efterrätt? Blev jag för citroning nu? :D
som tycker väldigt mycket om citron i matlagning.
Getpinglan
2024-03-24, 07:58
Tack för inspirationen Getpinglan! :) Det där med havregryn och mjölk var nytt för mig, men kanske inte alls så dumt. Och du stekte dem förstås i Happy Olive? Få se vad jag hittar på, det skall bli lammfärsbiffar nån dag under påsken. Kanske skall jag ha lite citron i också? Kanske servera med grekisk citronpotatis? Citronolivoljekaka som efterrätt? Blev jag för citroning nu? :D
som tycker väldigt mycket om citron i matlagning.
Godmorgon!
Sanningen att säga så stekte jag i den gamla olivoljan först :) Och citronklyftor att hälla på biffarna när de är klara hade jag, jajemen. Bra påskmat.
Älskar 💛 också citron i allt, så det där med 🍋 citronpotatis var nytt för mig. Och citronolivoljekaka!
Såg igår en helsidesannons i DN för recept på cheescake med persika. Helsidesannons, vad kostar inte det, men det var såklart reklam för Del Montes inlagda persikor. Blev sugen förstås. Men jag vet något ännu bättre, kakor med citron! 🍋🍋🍋
Vet att det finns färdigblandade olivoljor med citron, och man borde kunna blanda sin egen olivolja med citron, gör du det Alala?
Getpinglan
🐐🛎️
Kalimera
2024-03-24, 15:21
Väntar med spänning.Vi testade olivoljan med lite flingsalt och doppade med surdegsbröd, och det var en väsentlig skillnad mot andra olivoljor vi har smakat. Vi provade även den andra olivoljan vi har från Kreta, och den smakade nästan ingenting i jämförelse. Så stort tack för tipset! klapp_klap
🍋🍋🍋
Vet att det finns färdigblandade olivoljor med citron, och man borde kunna blanda sin egen olivolja med citron, gör du det Alala?
Getpinglan
🐐🛎️
Lustigt det där du skriver om färdigblandade oljor med citron. Nämligen såg jag på Facebook att Happy Olive hade fått en leverans av citronolivolja. Det var frågan om ett mindre parti, mera kunde de inte få. Till den oljan används oliver som har fått mogna lite längre än för "vanliga" Happy Olive. Så de hade dålig tillgång till såna oliver. men de räknade med att citronolivoljan skulle snabbt vara slutsåld. Och så gick det, för på fredagen såg att de hade oljan i nätbutiken, men nu finns den inte där längre. Så antagligen såldes allt på några dagar. Och de hade en liten video på tillagningen. De hällde helt enkelt in en låda citroner att pressas tillsammans med oliverna. Alltså här kan man tala om riktig citronolivolja. :p
Men citron brukar jag ofta ha i salladsdressingen i stället för vinäger. Absolut hör citron och olivolja ihop, tycker jag. Därför är kanske också just citronolivoljekaka så gott. :p Finns ju recept att hitta på nätet, gäller bara att komma ihåg att om de säger att använd en neutral olja så är det bara att strunta i det. :)
Vi testade olivoljan med lite flingsalt och doppade med surdegsbröd, och det var en väsentlig skillnad mot andra olivoljor vi har smakat. Vi provade även den andra olivoljan vi har från Kreta, och den smakade nästan ingenting i jämförelse. Så stort tack för tipset! klapp_klap
Roligt att ni gillade oljan, men så brukar det ju gå. :) Janne, du träffade ju Anneli som är medlem här när du var på Peloponnesos? Har du haft någon kontakt med henne efer det? Hon är ju olivfarmare och säjer sin olja i Sverige. Så den oljan är också säkert jättefin. Det är väl den här:
https://www.evimeria.eu/
Getpinglan
2024-03-26, 06:16
Godmorgon!
Tack för info om citronolivolja Anne. Förstår att om Happy Olive gör den, tar den slut omedelbart. 🍋🫒🍋🫒🍋🫒🍋.
Ska hålla utkik efter den med. Så gott till nybakat bröd. Under tiden får man blanda sin egen citronolivolja.
/Getpinglan
🐐🛎️
Kalimera
2024-03-28, 13:42
Janne, du träffade ju Anneli som är medlem här när du var på Peloponnesos? Har du haft någon kontakt med henne efer det? Hon är ju olivfarmare och säjer sin olja i Sverige. Så den oljan är också säkert jättefin.Ja, det är den oljan, men jag tror inte att jag har smakat den, och jag har det har jag glömt bort det. :) Men den är säkert också god. Vi har ingen kontakt idag, hon är med på FB men skriver sällan.
Återkommer till olivoljan. :) Och Happy Olive. Nämligen har jag blivit så lyckligt lottad att det nurförtiden finns en liten specialbutik här på min ort som säljer Happy Olive.fb_gilla Så nu nu går jag bara dit och inhandlar några flaskor (är lättare att använda än dunken tycker jag) när min olja börjar bli slut. Sen om jag vill ha något annat grekgott också som Happy Olives nätbutik säljer så beställer jag därifrån förstås.
Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om. Utan fråga er om ni har fått några nya vanor med olivolja. Jag har nämligen fått tack vare Happy Olive. :) Förutom olivoljekakor har jag också börjat hällä i en skvätt olja i havregrynsgröten. Det lär ju vara bra att ta en slurp olivolja varje dag så med gröten får man det samtidigt. Dessutom har jag börjat använda alldeles härliga "oångade" havregryn som är mera naturliga och färska än de vanliga. Blir en väldigt god gröt som dessutom är väldigt snabb att göra. Förut åt jag havregrynsgröt nästan aldrig kan jag säga, men nu har jag gröt ganska ofta till frukost.
Så kan det gå. :)
Fältjäntan
2024-07-16, 12:22
Intressant med citronolivoljan. Förstår att den tar slut fort. Har idag gjort min andra beställning för i år på 3 l. Kommer aldrig mer att köpa annan olivolja.
Kerstin
Har ni märkt att det nu går att förbeställa den nya olivoljan från Happy Olive.
Härifrån: https://www.happyolive.se/early-harvest
Jag beställde just 6 flaskor, blir lite dyrare än i dunk, men jag tycker att flaskorna är trevligare att använda. Har en liten specialbutik här på min ort som säljer Happy Olive, men priset är högre (vilket jag förstår). Har köpt en del flaskor även därifrån, men eftersom jag använder så mycket olja så beställde jag denna gång från nätbutiken. Läste att första satsen har gått iväg från Kreta, de levererar i beställningsordning så få se hur länge jag får vänta.
som gärna väntar på något så gott! :p:p
Kalimera
2024-11-08, 10:28
Vi är och hälsar på Camillas mamma och pappa i Stockholm. Vi hade med oss en flaska Happy Olive som present. Den uppskattades vill jag lova. :)
Getpinglan
2024-11-20, 20:54
Någon som fått hem höstens olivolja än? Väntar spänt. Happy Olives urfräscha olivolja direkt från skörden 2023 var den absolut godaste jag ätit - här i Sverige alltså.
/Getpinglan
🫒🔔
Jag väntar ännu. Kollade just, gjorde min beställning 7.11 och idag packar de beställningar som de har fått in 2.11. Så det närmar sig. :p
Getpinglan
2024-11-22, 18:54
Jag väntar ännu. Kollade just, gjorde min beställning 7.11 och idag packar de beställningar som de har fått in 2.11. Så det närmar sig. :p
Härligt att höra Anne! Jag är så otålig och samtidigt full av förväntan på de goda dropparna, Kunde inte vara torrlagd, så jag stod och velade på ica. Valde mellan Fontana och Zeta, fanns väl inte så mycket mer att välja på. Förr köpte jag Berio, innan det blev grekiskt för hela slanten!
/Getpinglan
🐐🔔
Fick min olja idag! _B-anana 6 st flaskor räcker väl ett tag? :p_B-anana_B-anana
Någon annan som har beställt? Nu lär de ha kommit ikapp så man behöver inte vänta så länge på leveransen längre.
:)Hurra! Idag kom två beställda flaskor, lagom till ju!flabb_flab
klapp_klap
LennaPG
Getpinglan
2024-11-28, 21:29
Härligt härligt! _B-anana Lycko er!
Jag har fått besked om att min olja är på väg!! (ska bli fint att gjuta olja på vågorna - nu är suget sååå stort efter Greklands Guld! ) 🫒🫒🫒
/Getpinglan
🐐🔔
Fältjäntan
2025-02-12, 14:42
Har idag hämtat ut min tredje 3-liters dunk med olivoljan från Happy Olive. Ren ich sär lycka!!!
Kerstin
Fältjäntan
2025-02-12, 14:44
Oj, oj, svårt det där med stavningen. Ren och skär lycka skulle det vara.
Kerstin, som har svårt att träffa rätt på de små knapparna.
Tangentbord är nog mycket trevligare när man skall skriva. :):)
Men huvudsaken är att du har olja igen, Kerstin. fb_gilla
/ Anne
som just nu äter sin morgongröt med olivolja och blåbär. :p
Jag läste någonstans att priserna på olivolja förväntas sjunka nu på grund av bättre skördar (framförallt i Spanien). Är det någon som har märkt att det har blivit billigare?
Nej, tyvärr inte än, Dag.
Och jag undrar om olivoljan (som de flesta andra varor) kommer att gå ner i pris.....? Om en råvara, på grund av tex bättre tillgång, går ner i pris hos producenten kommer det sällan konsumenten till del eftersom alla mellanhänder vill tjäna pengar! Så, eftersom vi vanliga konsumenter har betalat det högre priset så tycker mellanhänderna att det är bra så, varan säljer ändå....... Mao, varför ska de sänka priset??
Det värsta är att producenterna får mindre betalt och vi konsumenter får fortsätta att betala det högre priset. Någonting är väldigt skevt i vår handel!! Mellanhänderna är de som vinner på det hela!! Dessutom har det gått "mode" i att i smyg minska förpackningarna och behålla ursprungspriset i tron och hoppet att vi konsumenter inte ska märka det.....
Ruffel och båg, hela vägen igenom med undantag för producenterna (de flesta i alla fall) och konsumenterna. Det är ju sällan producenterna numera levererar i "färdig förpackning".
Catlady 🐈, ilsken på "mellanhänder" som fördyrar varor för egen vinning..........
Catlady, håller med dig, men bara delvis. Mellanhänderna behövs också för att vi konsumenter skall få tillgång till varorna. Och att de tjänar pengar på det är ju en nödvändighet. Det är många av oss som får vår levesbröd på det. Det är så det fungerar. Om det sen är frågan om skurkar är det naturligtvis en annan sak.
Men när det gäller olivolja är det främst kvaliteten man skall ha koll på. Och då brukar det inte vara billigt. I Spanien t.ex finns det stora, intensiva odlingar och sådana oljor brukar man, enligt vad jag har förstått, blanda med andra oljor och de blir då "supermarketoljor", sådana som säljs av t.ex. kända italienska märken. Men om du köper t.ex. "Happy Olive" får du en olja som kommer från småodlare på Kreta. Då får odlarna ett bättre pris, men även i detta fall behövs det en mellanhand och det är det finska företaget som sköter om importen till Finland och de säljer även till Sverige. Att denna mellanhand också behöver tjäna något är ju en självklarhet för att det hela skall fungera. Sen har jag här hos mig en liten butik som säljer varor från olika små företag och hennes pris på Happy Olive är typ 4 € högre än från Happy Olives nätbutik. Jag pratade med henne om detta och hon sa att hon bara måste ha ett högre pris på att tjäna något på det. Och så är det ju.
Det här med att priset inte sänks även om priset på råvaran skulle ha gått ner kan jag nog hålla med om. Men det är bara om produkten säljer bra trots priset. Om försäljningen går dåligt och om det finns tillräckligt med konkurrens då går priserna ner.
Men summa summarum, satsa på en olivolja av god kvalitet och då skall den helst komma direkt från odlaren, eller åtminstone från samma område, utan att ha blandats med andra oljor.
Vill man läsa lite om olivolja kan man göra det här:
https://www.happyolive.se/
Getpinglan
2025-02-28, 13:27
Är så glad att jag fått detta tips. :) :) :)
Tre skördar - tre dunkar har vi beställt, om inte fler. Bästa tips på olivolja jag fått! Den gröna Oljan från Happy Olive är värd sitt pris, alla andra oljor bokstavligt bleknar i jämförelse (gula). De där olika slattarna från grekiska olivträd som säljs som"italiensk olivolja" är förstås billigare, men hur är då kvaliteten?
Nu har jag beställt olja igen, för utan kan man ju inte vara. :) Denna gång beställde jag också varsin flaska av citronolja och chiliolja. Dessa oljor gör man bara en begränsad sats av. Oljorna tillverkas genom att citron eller chili pressas ihop med oliver. Inget annat alltså, äkta vara. Och goda. :p Enda problemet är att man vill vara lite sparsam med dem.
De går att beställa fortfarande så passa på om ni vill testa.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1873&pictureid=24839
Getpinglan
2025-03-25, 15:47
Härliga tips Anne! 🍋🌶️
Man kan köpa fin kvalitetshonung 🐝🍯från Kreta också från Happy Olive!
Är så glad att de finns!
/ Getpinglan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.