handdator

Visa fullständig version : Alternativet!

Kajja
2020-04-01, 18:10
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2063&pictureid=21077

Inte Grekland men vårt eget lilla paradis🏠🛶 🇸🇪
Längtan är stor till dessa underbara sommarkvällar i stugan just nu.
Får vi ha det såhär i år är jag mer än lycklig.
/ Kajja bye_bye

nickelena
2020-04-01, 19:28
Ser jättehärligt ut Kajja!!!
Bara värmen kommer, annars är det väldigt kort stund man vill sitta ute. Men vackert är det, oavsett!

Lenabye_bye

piam
2020-04-01, 20:22
Ser riktigt fint ut!

Pia

Netwolf
2020-04-01, 21:57
Samma för oss. Vi har redan planerat för hemester i år! :)

/Netwolf

Kalimera
2020-04-02, 10:00
Så härligt det ser ut! Vi vill åka till Malö, som är den bästa platsen för en karantän. Förra året var vi där i tre veckor den här tiden på året. Vi såg sammanlagt 15 personer på tre veckor. Nu går det tyvärr inte att åka dit, dels ska man inte resa, dels har jag en mamma att ta hand om.

Tobbe S
2020-04-03, 04:49
Vi har nu tillbringat 2 veckors frivillig ”karantän” i härliga Bohuslän. Ett utmärkt alternativ efter en inställd Madeira resa. Återstår att se om vi kommer iväg till Grekland under året, förhoppningsvis under september.
Vi ser nästan till Malö

Tobbe

Kalimera
2020-04-04, 13:57
Vi har nu tillbringat 2 veckors frivillig ”karantän” i härliga Bohuslän. Ett utmärkt alternativ efter en inställd Madeira resa.Kan nästan inte bli bättre. :)

Kajja
2020-04-08, 20:27
Nu är vi i vårt "alternativ" och gudarna ska veta att man känner sig så fri o lugn här!
Äntligen efter ett 4- månaders hästjobb har mannen (som helst gör allt själv) fått igång vattnet! Jag kan diska!! Jag kan spola i toaletten _B-anana_B-anana! Det har grävits en ny brunn, men med hjälp av stor maskin.
Ja nu är lyckan stor!! Man märker inte hur jobbigt det kan va förrän det blir...ja JOBBIGT!
Nu petar jag in en pinne i brasan då å då, värmer på kaffet, tar en klunk vin och ska snart fylla en skål med ostbågar. Nu när man är deltidspermiterad så gäller det att fösöka njuta. Skatten man har betalat i alla år har gett utdelning. Naturligtvis hoppas jag på att få börja jobba som vanligt igen. MEN tills dess så tänker jag ta hand om mig själv, njuta, elda i öppna spisen, mata fiskarna från bryggan och bara va! Ja och så blir det ju en skogspromenad även om kantarellerna bara är embryon än..
Jag har bara sett ett flygplan idag över vår flygcorridor som brukar vara väldigt aktiv. Däremot har jag hört ljuvluga serenader från vårfåglarna. Av någon orsak verkar de väldigt glada. Kan det va nåt i luften?!
Lite onsdagstankar bara...
/ Kajja bye_bye

Catlady
2020-04-09, 00:27
NJUT, Kajja! Har kånkat hinkar själv, det är jobbigt men går om man vill ;) Naturen omkring dig ger dig kraft.. Vårfåglarna hörs kanske bättre när inga flyg passerar? Heder åt din man som jobbat hårt! Vi får ta vara på allt det fina vi har härhemma tills vi får återse fina Grekland igen.
Catlady, som jusr avbeställt resan till Samos men fortfarande hoppas på Paleochora i höst!

Alala
2020-04-09, 04:34
Härligt Kajja! Förstår dig precis. Vi bor på "alternativet" året runt så vi har inte behövt flytta oss någonstans. Ganska stressigt har det nog varit på många sätt, men nu när vi har påsken här så har jag bestämt mig för att vila och njuta av våren. Väntar allra mest på att det stora fågelkvittret skall börja så småningom. Och sen skall vi "öppna" vår egen strandtaverna i år så det blir ett verkligt "alternativ". :D

Hoppas alla kan hitta sitt eget alternativ och att vi kan njuta av Grekland sen senare igen.

/ Anne bye_bye

Kalimera
2020-04-09, 10:28
Nu är vi i vårt "alternativ" och gudarna ska veta att man känner sig så fri o lugn här! Härligt att höra! klapp_klap

Kalimera
2020-04-09, 10:28
Catlady, som jusr avbeställt resan till Samos men fortfarande hoppas på Paleochora i höst!Jag hoppas och tror det också!

Kalimera
2020-04-09, 10:30
Hoppas alla kan hitta sitt eget alternativ och att vi kan njuta av Grekland sen senare igen.Blir tyvärr inte mycket firande här. Vi brukar träffas hela familjen, men inte i år. Vi får skåla och äta sill via FaceTime i stället.

Har inga Påskkänslor alls. :o

Louisa
2020-04-09, 19:27
Nu är vi i vårt "alternativ" och gudarna ska veta att man känner sig så fri o lugn här!
Äntligen efter ett 4- månaders hästjobb har mannen (som helst gör allt själv) fått igång vattnet! Jag kan diska!! Jag kan spola i toaletten _B-anana_B-anana! Det har grävits en ny brunn, men med hjälp av stor maskin.
Ja nu är lyckan stor!! Man märker inte hur jobbigt det kan va förrän det blir...ja JOBBIGT!
Nu petar jag in en pinne i brasan då å då, värmer på kaffet, tar en klunk vin och ska snart fylla en skål med ostbågar. Nu när man är deltidspermiterad så gäller det att fösöka njuta. Skatten man har betalat i alla år har gett utdelning. Naturligtvis hoppas jag på att få börja jobba som vanligt igen. MEN tills dess så tänker jag ta hand om mig själv, njuta, elda i öppna spisen, mata fiskarna från bryggan och bara va! Ja och så blir det ju en skogspromenad även om kantarellerna bara är embryon än..
Jag har bara sett ett flygplan idag över vår flygcorridor som brukar vara väldigt aktiv. Däremot har jag hört ljuvluga serenader från vårfåglarna. Av någon orsak verkar de väldigt glada. Kan det va nåt i luften?!
Lite onsdagstankar bara...
/ Kajja bye_bye
Härligt! Det är nu man ska njuta av de där små sakerna i livet! Det är något bra som coronakrisen har gett oss. Finns det något härligare än naturen och djuren, egentligen? Jag tror att vi människor behövde det här. En paus från allt. Och också att lära sig släppa allt och inte planera planera hela tiden. Att leva i nuet.

Kajja
2020-04-09, 20:17
NJUT, Kajja! Heder åt din man som jobbat hårt!
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2063&pictureid=21112

Jo han har verkligen jobbat hårt!! Allt har han byggt själv förutom utedasset som är orginal och numera trädgårdsförråd. Bilderna är från min dag här. Premiärgrillat har vi gjort ikväll. Tänkte att det vore kul att dela med mig av vårt älskade "alternativ".
Även om jag har smygkikat på höstresor nyss så känner jag mig jättenöjd;)
/ Kajja bye_bye

Athanasia
2020-04-09, 20:27
Vi sitter hemma,vi har inget alternativ.Vi är glada,,vi har varann,barn barnbarn..alla vi känner är friska.Jag tycker det känns bra,min man jobbar på som vanligt,,han har kol så är i riskgrupp,jag hoppar in och jobbar hos de gamla och sjuka.Glad Påsk:)

Kajja
2020-04-14, 09:58
I morse kom jag på mig själv att inte ha tänkt på coronaviruset det första vakna 10 minuterna.
Sen slog verkligheten emot mig igen!snyft_dropsnyft_drop
Det känns fortfarande overkligt och man önskar att det vore som en kollektiv förkylning som nu borde ebba ut och gå över.
Tomheten över att inte ha en resa framför sig är överväldigande. Vid den här tiden på året brukar man ha det där härliga pirret av längtan i kroppen. Nedräkning och planering.
Det blir första gången på drygt 15 år (eller mer) som vi inte spenderar en försommarvecka i Grekland.
Vet inte om jag vågar hoppas på nån resa på läänge... Inser faktum och lägger ner mer tid på "alternativet". Pga min nya jobbsituation så har jag möjlighet att spendera kvalitetstid där och det är en ljusglimt i mörkret. Imorgon blir det till att packa necessären igen.
Lägger en del tid på att läsa om Grekland, se på gamla foton, titta på resedestinationer och naturligtvis följa allt som händer på Kalimera. (Nickelena, vilken härlig måltid ni hade!klapp_klap)
Vi har inte tagit Vings generösa erbjudande med rabatter och fri ombokning. Tänk om dom kursar! Får vi tillbaka alla pengarna då?! Nej vi håller dörrarna öppna för alla resebolag för skulle det bli möjligt med en höstresa så har vi fler alternativ. Då blir det en "sista minuten" och det får bli vart som helst..i Grekland! ❤🇬🇷❤
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-04-14, 14:51
Vi har inte tagit Vings generösa erbjudande med rabatter och fri ombokning. Tänk om dom kursar! Får vi tillbaka alla pengarna då?! Ja, om det är en paketresa och om företaget erbjuder resegaranti, Ving gör det.

Du kan läsa om det här (https://www.kammarkollegiet.se/vara-tjanster/resegaranti/ansok-om-ersattning-ur-resegarantin).

Kajja
2020-04-22, 22:53
[QUOTE=Kajja;427771]Idag..om nån vill läsa..anlände jag hit kl.07.10
Vi har 1,5 mil till stugan och maken jobbar 4 km härifrån så läget är perfekt ur alla synvinklar.
Han dumpade av mig i paradiset och åkte motvilligt till jpbbet.
Solklänning, flippflopps och lite retrolåtar förgyllde min förmiddag. Dryga 20 grader och strålande sol så jag smorde in mig och då!..ja då befann jag mig plötsligt på en strand nån stans i Grekland!! Den doften!! Just det där tillfället när man måste ha solfaktor..
Sen tog jag tag i dagen..sådde lite frön..drack kaffe, satte igång ett långkok av viltkött samt räddade en citronfjäril och en nyckelpiga från evighhetspaniken i altanfönstret.
Jag o maken gick ner till bryggan vid solens nedgång där
sjön låg spegelblank. Såg Kannadagässens parningsdans och matade fiskarna som är lite trögstartade än så länge. Störde två snokar (jag benämner dom helst som ormar) som slingrade sig på stigen. Dom är jag helst utan🐍!
En sån här dag speglar nog en "vanlig" men underbar dag här men just nu känns den väldigt speciell.
Man uppskattar ALLT på ett annat sett nu.
När jag vaknade imorse så kände jag..Yess🤗! Ännu en dag!! Tack!![
/ Kajja bye_bye

nickelena
2020-04-23, 06:19
Jättehärligt Kajja! Allt utom dessa slingrande hemskheter, för fy så läskigt..
Själv satt jag hemma i en ny-röjd solhörna med en bok och en frappe´fb_gilla Idag börjar min förkortade arbetstid gälla...
Såg ditt inlägg om kursade butiker, så himla tråkigt. Men säkert bara början. Pratade med personalen i ena blomsteraffären hemma, de har haft jättemycket blombud nu istället.
Njut av din dag, jag ska iväg och jobba några få timmar och hoppas solen är lika go senare. Ha det!
Lenabye_bye

Kalimera
2020-04-23, 12:46
En sån här dag speglar nog en "vanlig" men underbar dag här men just nu känns den väldigt speciell.
Man uppskattar ALLT på ett annat sett nu.
När jag vaknade imorse så kände jag..Yess🤗! Ännu en dag!! Tack!![
/ Kajja bye_byeSå är det, nu är det de små vanliga sakerna som förgyller tillvaron. :)

piam
2020-04-23, 15:21
Nu sitter sädesärlan och tittar på mig uppe på garagetaket.
SKA jag aldrig få nån sockerkaka,det brukar jag ju få.
Kvirrivirr,låter lite irriterad,bäst man delar med sig!

Netwolf
2020-04-24, 06:41
Nu sitter sädesärlan och tittar på mig uppe på garagetaket.
SKA jag aldrig få nån sockerkaka,det brukar jag ju få.
Kvirrivirr,låter lite irriterad,bäst man delar med sig!

Va fint med fåglar, egentligen. Vi har otroligt mycket fåglar här hemma hos oss just nu. På ett närbeläget område, bygger man nytt och där har man fällt alla träd, så det verkar som att alla småfåglar tatt sin tillflykt till våran lilla "skog".

Vi har bl a en koltrast som återkommer varje år till samma träd och den sjunger så ljuvligt och klart över nejden. Nu i veckan, har man suttit på sen em/kväll och lyssnat på konserten. Helt gratis dessutom! :)

/Netwolf

Kalimera
2020-04-24, 08:22
Vi har otroligt mycket fåglar här hemma hos oss just nu.Samma här, och jag njuter av dem varje dag, och de är så härligt ovetandes om vad som händer i världen.

Mafric
2020-04-26, 07:09
Ja, om det är en paketresa och om företaget erbjuder resegaranti, Ving gör det.

Du kan läsa om det här (https://www.kammarkollegiet.se/vara-tjanster/resegaranti/ansok-om-ersattning-ur-resegarantin).

Tack Kalimera! Superbra infofb_gilla

Alala
2020-06-24, 16:29
Vårt alternativ, Taverna Dionysos. :) Idag känns det riktigt GREKLAND för vi har 32-grader. Och väldigt torrt, för torrt för risken för bränder är stor och blåbären vill ha regn. Kanske är det på kommande...

Men jag njuter av Dionysos och Massevärme. _B-anana

/ Anne bye_bye

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21198

Kajja
2020-06-24, 20:45
Härligt alternativ! Strandnära läge åxåklapp_klap
Vi hade 22 grader i sjön idag och uppåt 28-30 grader.
Hade varit läskande med en Frappe på bryggan.
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2020-06-25, 07:11
Vilken mysig uteservering. Och dessutom med social distans :D

/Netwolf

Kalimera
2020-06-25, 14:00
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21198Men oj så fint! Och med den värmen som råder nu är det ju helt perfekt. :)

Grattis till tavernan Anne. klapp_klap

piam
2020-06-25, 17:20
Va fint det ser ut.
Vi har ett stort lärkträd som vi sitter under.
Det har varit 34 grader idag å i vattnet 28 grader.

Pia

Alala
2020-06-26, 11:34
Det blev lite meze till lunch. Vinbladsdolmar, feta, oliver osv. Och Retsina hade vi också, heter Omikron och kommer från Peloponnesos. Aprikoserna köpte jag till efterrätt för de är från Grekland. :)

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21200

/ Anne bye_bye

Netwolf
2020-06-26, 11:56
Så underbart gott och härligt det ser ut. Jag tror jag lägger till Taverna Dionysos på min bucket list! :)

/Netwolf

Kalimera
2020-06-26, 12:05
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21200

Det ser ju helt fantastiskt ut. Härligt Anne! klapp_klap

Alala
2020-06-27, 06:39
Så underbart gott och härligt det ser ut. Jag tror jag lägger till Taverna Dionysos på min bucket list! :)

/Netwolf

Alla kalimerianer är välkomna! Inträdet är dock en flaska Retsina. :D

/ Anne :)

Kalimera
2020-06-27, 10:17
Alla kalimerianer är välkomna! Inträdet är dock en flaska Retsina. Jag kommer! flabb_flab

Alala
2020-06-28, 06:10
Jag kommer! flabb_flab

Välkommen! _B-anana

PA
2020-06-28, 07:56
Hej Anne

Alla kalimerianer är välkomna! Inträdet är dock en flaska Retsina. :D

jag kommer ....

//PA _B-anana

Alala
2020-06-28, 13:48
Hej Anne

jag kommer ....

//PA _B-anana

Så bra! Ju fler, desto mera retsina! :p

Kalimera
2020-06-29, 13:14
Så bra! Ju fler, desto mera retsina! Om det blir något över kan du börja sälja. :D

Alala
2020-06-30, 09:47
Om det blir något över kan du börja sälja. :D

Inga problem än så länge! :D

Kalimera
2020-06-30, 14:08
Inga problem än så länge! :D

/ Anne :)flabb_flab

Kajja
2020-07-07, 21:44
I vårt "alternativ" är ingenting sig likt.
Sjön ryker som som en undervattenskälla och det är 6,7 grader nu kl.22. Jag har brasan sprakande för första gången i juli månad. Hit tog vi oss för att jag ville att mannen skulle få andas lite frisk luft i sina infekterade lungor och fylla på med energi. Det blev mest säng o bok..
Jag ville ta en promenad för att se om kantarellerna börjat titta fram men den blev kort, jag blev så trött..och dom var inte mogna än. INGET är sig likt!!
TVn blir vår vän även här, just nu. "Så mycket bättre" och "Renés Brygga"..allt det där man såg när livet var som vanligt! Det visas nu igen för att man ska invaggas i nån falsk illusion om att "det är luungt, allt är braa".

Vi pratar om allt vi ska göra sen, Österlen, Bohuslän och härliga grillkvällar med vänner här i stugan.
Vi längtar efter barn o barnbarnet.
Jag längtar efter att känna lukt o smak. Älskar att laga mat men att inte få njuta av den är...ovanligt!!
Imorgon är en annan dag..kanske det har gått framåt och har blivit sig lite mer likt.
I vilket fall ska mört o abborrar matas med gammalt bröd, från bryggan imorgon. En lagom sysselsättning.Tror inte deras smaklökar är så kräsna som mina!
/ Kajja bye_bye

LaRose
2020-07-08, 01:38
Medkänsla till dig!

Alala
2020-07-08, 04:08
På mitt alternativ är det inte heller sig likt. Närmast nog vädret bara. Från ljuvlig grekvärme har vi övergått till blåsigt och regnigt och det känns mera som vi skulle vara på väg mot hösten redan i stället för att vara i början av juli. Solen tittar fram då och då, men sommarvärmen känns inte. Men så är det ju för oss här i Norden.

Kajja, det måste vara märkvärdigt att inte känna smak och lukt? Hoppas de kommer tillbaka snart.

God fortsatt bättring och njut så gott ni kan!

/ Anne bye_bye

yannis
2020-07-08, 06:37
Håll ut!
Sommaren kommer tillbaka.

Birgitta,
som just nu har uppehållsväder.

Kalimera
2020-07-08, 09:08
som just nu har uppehållsväder.Samma här, just nu, men jäklar vad kallt det är! :eek:

Hoppas att du snart får tillbaka smak och lukt Kajja!

Alala
2020-07-16, 14:37
Sommaren kom tillbaka! Så taverna Dionysos bjöd på Fix. :p

Hälsningar och hoppas ni alla har det bra!

/ Anne bye_byehttps://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21214

Kalimera
2020-07-17, 08:18
Sommaren kom tillbaka! Så taverna Dionysos bjöd på Fix. :p

Hälsningar och hoppas ni alla har det bra!Allt bara bra här, men det skulle varit ännu bättre om jag satt på Taverna Dionysos och drack en FIX. :)

Kajja
2020-07-30, 20:03
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2063&pictureid=21235
Ett annat alternativ är att resa i närområdet.
Idag gjorde vi, med ny energi, en tripp längs Vättern.
Från Jönköping via Gränna, Ödeshög, och Vadstena till Motala. Där mötte vi upp ett par som vi träffade på Kreta för 2 år sen🤗 Åt en härlig lunch vid hamnen och pratade resor. Många fina stopp blev det!!
/ Kajja bye_bye
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2063&pictureid=21232

piam
2020-07-30, 21:41
Hej på dig Kajja!
Jag håller på med operation övertalning
Umeå-Wilhelmina-Saxnäs-Fatmomakke
Marsliden-Klimpfjäll,Stekenjokk igen å
landa hos våra kompisar,fast dom kanske
hänger på,de vet man aldrig.Vi får se hur
det går med det hela.

Pia

Kalimera
2020-07-31, 08:52
Fina bilder Kajja! Vi har en Hästholmen här också. Trodde först att du var här. :)

Och otroligt vackert på ditt vykort (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=430618) Piam!

Alala
2020-08-25, 17:13
Snart är sommaren slut, eller hur? En svår sommar för många som varit sjuka, en annorlunda sommar för alla som är vana vid att resa till Grekland. Men, vi får ha tålamod och göra så gott vi kan. Förra fredagen sa meterologen här i Finland att nu är det sommarens sista riktigt varma dag och nu måste man njuta. Så det gjorde vi. Vi hade Malamatina kvar som hade väntat på det rätta ögonblicket som aldrig tycktes komma. Så den sista varma fredagen drack vi Malamatina, grillade lite "souvlaki" och egenodlad zucchini och hade tsatsiki därtill. Det var tillräckligt grekiskt tyckte Taverna Dionysos. :p

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21269

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21270

Jag hoppas att alla kalimerianer kan njuta av den kommande hösten och ha hälsan kvar så att nästa år skall bli bättre. Grekland väntar på oss!

/ Anne bye_bye

Kajja
2020-08-25, 18:40
Åh vad mysigt och vad fina bilder!
Det blir mycket mys här med.
Vet inte hur många gånger man har sagt "det kan vi unna oss nu när vi inte kan åka till Grekland":p Oj vad vi har unnat oss i tid och otid. Fortsätt ni att hålla Dionysos öppet ett tag till_B-anana_B-anana
/ Kajja bye_bye

Kajja
2020-08-25, 21:31
Ett par goa vänner till oss bokade en resa till "deras" ö Skiathos för en månad sen.
Ja nu blev det ju inget av med det.. Men en veckas semester skulle dom ha!
Nu får vi följa dom på resan i alla fall..på deras sätt..hemifrån..på Instagram klapp_klap
Dag 1: Foton av filmen Mamma Mia och ouzo. Dag 2, idag: Foton på Gyros, Mythos och Mojjitos. Flera foton med panoramautsikt över Vättern från deras altan.
Spännande att se dag 3 imorgon! Positivt initiativ mitt i eländetklapp_klapklapp_klap Sånt gillar jag!!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-08-26, 08:08
Åh, vilka otroligt vackra bilder! klapp_klap

Det är vackert hemma också, och det har nog många upptäckt denna sommar. Min bror och fru skulle till Kreta i år igen, men det har stannat hemma och har semestrat i Bohuslän och Österlen nu i augusti. Vädret har varit fantastiskt och de har inte saknat Grekland alls.

Hoppas att ni kan ha er taverna öppet ett tag till. Här hos oss känns det som att hösten har kommit. Idag är det helt grått ute och det har regnat sedan i natt. :o

Alala
2020-08-26, 09:13
Ett par goa vänner till oss bokade en resa till "deras" ö Skiathos för en månad sen.
Ja nu blev det ju inget av med det.. Men en veckas semester skulle dom ha!
Nu får vi följa dom på resan i alla fall..på deras sätt..hemifrån..på Instagram klapp_klap
Dag 1: Foton av filmen Mamma Mia och ouzo. Dag 2, idag: Foton på Gyros, Mythos och Mojjitos. Flera foton med panoramautsikt över Vättern från deras altan.
Spännande att se dag 3 imorgon! Positivt initiativ mitt i eländetklapp_klapklapp_klap Sånt gillar jag!!
/ Kajja bye_bye

Vännerna får säkert en fin annorlunda semester. :D

Åh, vilka otroligt vackra bilder! klapp_klap
Hoppas att ni kan ha er taverna öppet ett tag till. Här hos oss känns det som att hösten har kommit. Idag är det helt grått ute och det har regnat sedan i natt. :o

Så är det ju, det är fint hemma också. Kanske denna sommar har öppnat ögonen för vissa människor i alla fall.

Taverna Dionysos stänger kanske så småningom för vintern, men vi har en liten lave alldeles där bredvid. Och där kan man t.ex grilla korv och dricka glögg. :D

Kajja
2020-08-26, 10:04
Janne! I det första inlägget i den här tråden hade jag med en bild. Vart har den tagit vägen tro:confused:
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-08-27, 08:51
Taverna Dionysos stänger kanske så småningom för vintern, men vi har en liten lave alldeles där bredvid. Och där kan man t.ex grilla korv och dricka glöggDet låter underbart det också. klapp_klap

Kalimera
2020-08-27, 08:52
Janne! I det första inlägget i den här tråden hade jag med en bild. Vart har den tagit vägen troVet inte, antagligen har du raderat den från ditt album på Kalimera.

Kajja
2021-05-26, 20:50
Det går i vågor nu..vill boka men..NÄH!!
Jag tycker det är alldeles förmycket konstigheter fortfarande. Såå..det blev ett annat alternativ!
Ikväll bokade vi en strandlägenhet i Varberg!
"Apelvikens Strand" har ett kanonläge med krypavstånd till havet och några små, mysiga restauranger/musikkrogar vid vattenbrynet.
Många somrar har vi spenderat i Varberg och nu känns det helt underbart att ha bokat nåt i år..i alla fall.
På detta sätt blir vi inte beroende av några öppettider om vi vill äta gott eller ta en öl/vin efter kl.20..då är det bara att köpa hem lite skaldjur, rökt fisk och besöka glasbanken. Sen slå sig ner på stranden..eller uteplatsen och njuta av Sverige.
En sommar utan att få möta havet..vilket hav som helst..är för mig en ofullbordad sommar.
Så skönt att vi gjorde lite brainstorming och kom till ett beslut..äntligen!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2021-05-27, 12:19
På detta sätt blir vi inte beroende av några öppettider om vi vill äta gott eller ta en öl/vin efter kl.20..då är det bara att köpa hem lite skaldjur, rökt fisk och besöka glasbanken. Sen slå sig ner på stranden..eller uteplatsen och njuta av Sverige.Det är inte heller så dumt! Jag hoppas att vi kan åka till Malö i sommar och göra ungefär samma sak.

UllaC
2021-05-27, 15:41
Känner precis som du Kajja. Det verkar alldeles för rörigt att åka till Grekland i sommar. Kan inte tänka mig att gå omkring där med munskydd.
Det får bli Sverige. Hyr i stället en bil och åker runt i Blekinge och Skåne, vackra Österlen och Sveriges sydkust. Det är faktiskt inte så dumt det heller. Får fortsätta att längta till Grekland ett år till. Den som väntar på något gott....Ang_elx
Ulla

Fältjäntan
2021-05-27, 17:49
Känner precis som du Kajja. Det verkar alldeles för rörigt att åka till Grekland i sommar. Kan inte tänka mig att gå omkring där med munskydd.
Det får bli Sverige. Hyr i stället en bil och åker runt i Blekinge och Skåne, vackra Österlen och Sveriges sydkust. Det är faktiskt inte så dumt det heller. Får fortsätta att längta till Grekland ett år till. Den som väntar på något gott....Ang_elx
Ulla

Håller fullständigt med. Har mer och mer känt att det verkar alldeles för omständigt att komma iväg. Om inte vaccinationspassen underlättar när dom kommer. Och osäkerheten om man skulle bli sjuk på plats. Nej, det får bli Sverige i sommar också, men gärna en tur norrut för vandring i fjällen.
Grekland finns kvar nästa år också och då blir det förhoppningsvis en riktig långresa.
Kerstin
bye_bye

Masse
2021-05-27, 21:42
Och vad är det för Grekland som möter oss nu om vi väljer att åka dit. Har en dotter som just nu är i Parga. Hennes intryck är inte särskilt positiva. Väldigt öde. Många tavernor och barer stängda. Supermarkets som hon är van att handla i är stängda. Ganska ensamt på stranden (vilket ju kan vara både + och - beroende på smak och tycke).

Munskydd på varhelst man går. Inte särskilt bekvämt i värmen. Om man ertappas ute på byn utan munskydd riskerar man böter på 300 euro enligt vad som sägs. Dock inget som tycks bekymra merparten av lokalbefolkningen som går utan.

Summan av hennes rapporter tycks vara att det är inte mycket som är sig likt om man väljer att åka ner nu.

Så, det som gäller för oss är väl det som den här tråden handlar om. Hemestra!

Kan man förresten hemestra när man är pensionär? Man har ju ingen semester men är ju hemma. Vad ska man kalla det? Hempensionestra???

Nej, det låter för krångligt. Vi struntar i vad det kallas, och försöker bara att njuta av ganska fin tillvaro här hemma.

Fina grejer är ju snart på gång! Midsommar! Matjessill och nypotatis! Kräftor! Surströmming! Grillkvällar! Oj oj oj så fint vi kan ha det!

Masse

karinafp
2021-05-28, 08:36
Så gjorde vi förra sommaren. Nappade på ett erbjudande om tio hotellnätter för 8 000 kr inklusive frukost och ibland även middag. I första svepet fick vi inte röra oss längre bort än två timmar hemifrån, så då körde vi runt Mälaren och tittade på allt jag inte har visat Fred eftersom vi bara har åkt antingen till Sala, Dalarna eller till Karpathos ...:cool: Vi såg bland annat Gripsholm, Sigtuna, Sigurdsristningen, Rademachersmedjorna, hälsade på en vän som har flyttat till Eskilstuna, Julita gård, sedan en lätt otillåten natt ;) i Örebro där vi såg Wadköping och tog sedan övre vägen tillbaka via Härkeberga kyrka med alla målningarna.

Senare på sommaren fick vi åka längre, så då tog vi Trosa, Norrköping med Kolmården, Rökstenen, Alvastra klosterruin, Gränna och hamnade via Jönköping till slut i Göteborg. Där regnade det, så vi tänkte att då åker vi spårvagn för att se litet mer av staden. Men när vi hade kommit till den första ändhållplatsen sken solen. Där låg en massa båtar, så vi gick dit och tittade och upptäckte att vi kunde ta en tur till Brännö och tillbaka. Så vi fick en jättefin promenad med en god lunch i solen på Brännö. flabb_flab

Hemvägen gick via hällristningarna i Tanum och så en natt i Karlstad, där vi träffade Mikke och hade en trevlig eftermiddag. Sista natten blev Västerås.

En stor del av Sveriges kultur i två korta resor. Jättetrevligt och mycket praktiskt att kunna pricka av så mycket på en gång. ;)

Sommaren i år är inte planerad. Jag har sett flera liknande hotellerbjudanden, så det kanske blir ännu en biltur. Det finns ju så mycket kvar att se i vårt land! Det lär ju bli en hel del tid med barnbarnet i Sala. :D Och i september blir det äntligen - hoppas vi - Karpathos igen!

Karin
med två veckor kvar till pensionen _B-anana

Riitta
2021-05-28, 12:58
För oss blev det några kortare utflykter inom ett par timmars väg hemifrån. Vi fick se en del nytt i grannlandskapet Dalsland :-)

Åker man till Grekland nu, så an man nog inte vänta sig att allt är som vanligt. Väldigt många resebolag från olika länder har ställt in sina resor dit. redan förra säsongen var jobbig för väldigt många egna företagare och skall det bli en likadan säsong till i år, så blir nog nedläggningarna många :-( En Grekisk vän sade redan i vintras, att om det blir som förra sommaren, så får vi svälta :-( Inte ser det mycket ljusare ut nu :-( Alla vill tydligen åka i September så hoppas att dom klarar av och hålla sina tavernor och hotell igång tills dess!

Riitta (pessimist)

Kajja
2021-07-27, 21:55
Vi anlände vid 11-snåret. Som vanligt var min första önskan kaffe! Satt på uteseveringen vid havet. Svetten droppade och värmen gassade. Tog oss sen till vår studio som var klar mycket tidigare än väntat. Packar in det viktigaste i kyl o frysfack.
Av med resekläder och på med "baddräkter".
Ner till stranden som ligger 100 m bort.
Äntligen möter man havet,som svalkar med en temp på 23-24 grader. Vad man har längtat! Ljuvligt!!
Mot kvällningen äter vi skaldjurstallrik med ett kallt krus vitt. Vandrar sen i den ljumma kvällen till den närmaste strandbaren. Får plats på stranden i varsin loungesäng delux. Jag tar en Irischcoffie, maken en drink. Havet börjat somna..vagga..och solen är bakom molnen. Åh vad jag njuter av stunden!
Vandrar hemåt längs stranden. Det börja skymma. Musik o skratt blandas med dofter av slocknande grillar.
Avslutar med uteplatssittning och en liten iskall ouzo, precis som det ska vara!
Kalinichta från Varberg!
/ Kajja bye_bye

Alala
2021-07-28, 06:42
Låter som ett fint alternativ, Kajja!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2021-08-02, 09:56
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/vykort-varberg.jpg

Här är en bild från "Alternativet" som jag hittade i postlådan idag. Tack Kajja!klapp_klap

Såg du tromben som drog förbi Varberg?

Kajja
2021-08-02, 11:39
Tromb?! Det var bara vi som drog iväg med Miatan🚗 Hahaha..flabb_flabflabb_flab
Nej vi hann hem till Jönköping innan tromben kom.

Tack för din uppfinnig 'Riktiga Vykort " Janne! Jättekul att kunna använda sina egna foton. Jag har tom skickat fina motiv till mig själv och ramat in. Billiga tavlor på så sätt👍
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2021-08-03, 13:09
Tack för din uppfinnig 'Riktiga Vykort " Janne!Tack själv! klapp_klap