Logga in

Visa fullständig version : Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022

Sidor : [1] 2 3 4 5 6

Kalimera
2020-02-23, 17:46
Jag läste i The Guardian idag om en undersökning som gjorts i Storbritannien. 31 % av de tillfrågade (drygt 2000) svarade att de funderar på att låta bli att resa utomlands om virusutbrottet fortsätter som det gör idag. Och det var innan det visade sig att många har smittats i Italien. Idag hörde jag även på Dagens Eko att det börjar komma avbokningar på resor till Asien, och då gällde det resor från Sverige.

Jag tror att coronaviruset kommer påverka vårt resande, men reservation på vad som händer framöver. När det gäller Grekland så är det väl främst kryssningsturismen som påverkas. (Kryssningsturismen lär påverkas över hela världen.) Men om smittan sprider sig till Grekland också, och det vore konstigt om den inte gjorde det, så lär det få följder på vårt resande till Grekland.

Hur tänker ni andra? Går ni i tankar om att inte resa till Grekland eller andra länder i år?

OBS! DE SENASTE NYHETERNA OM CORONAVIRUSET I GREKLAND FINNS I SLUTET AV DENNA LÅNGA TRÅD.

EN SUMMERING OM VAD SOM HAR HÄNT, OCH HÄNDER JUST NU, FINNS PÅ DENNA SIDA (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Mahava
2020-02-23, 18:13
Som jag förstått hittills är Corona inte mycket farligare än en vanlig influensa, jag är personligen mer orolig för att hamna i nån karantän än vad jag är för att bli smittad, livet är för kort för att vara orolig för allt som kan ta kål på en om inte annat, så nej inga förändringar i resande planerade .

IRSA
2020-02-23, 20:58
Har två resor bokade till Rhodos detta år, jag kommer att resa som planerat, OM inte UD säger nått annat..

Irene

Netwolf
2020-02-23, 22:08
Inga planer att ändra på nåt i nuläget. Åker själv väg på en liten tripp snart t o m.
Däremot har jag hört från vänner och bekanta att de är vissa som tvekar, bl a några som ev funderar över majresan till Rhodos.
Vi har ännu inte bokat Grekland, men man kanske ska ha lite is i magen. I coronas kölvatten, kanske det dyker upp en hel del billiga resor framöver...

/Netwolf 😷

Hilda
2020-02-24, 07:59
Avvaktar då vi inte bokat något än. Men kollar flera ggr/ dag på resor antingen charter eller fixa själv. Ev en tripp i juni och en till hösten och resmålen kan bli Tilos, Naxos Paros kreta eller någon annat.
Mia

C@nny
2020-02-24, 08:38
Hej,

Det är klart att man tänker på detta. Men vi får ju se hur allt utvecklar sig, innan man bokar in någon annan semesterresa än den sedvanliga till någotresmål i Grekland.
Det skulle ju vara en smärre tragedi :(

//Conny :)

Kalimera
2020-02-24, 09:09
Vi har inte heller bokat något, men det har inget med viruset att göra. Brukar alltid boka sent. Men självklart kommer vi följa utvecklingen noga.

Alala
2020-02-24, 09:34
Har en resa till Evia i maj. Man undrar ju lite vad som kommer att hända. I synnerhet när det kommer oroväckande rapporter från Italien.

/ Anne

Stusse
2020-02-24, 14:22
Jag har en resa bokad till Aten i slutet av mars och en 2-veckors resa till Rhodos i maj.
Det är klart att man funderar på hur det kommer att bli, men jag funderar inte på att avboka.
Christina

Smultron
2020-02-24, 14:48
På grund av sjukdom har jag inga planer på att åka till Grekland i år, så jag slipper ta ställning i den frågan. Men jag tänker på alla de greker som lever av turismen, det vore ju en katastrof för dem om inkomsterna från turisterna uteblir! :(

karinafp
2020-02-24, 15:00
Nej, vår resa i juli - augusti är ju redan bokad och betald och kören litar på att vi kommer med, så här ändras inget. ;) Har jag överlevt svininfluensan klarar jag nog av det här också. :D

Karin

UllaC
2020-02-24, 18:18
Vi har resa till Dodekaneserna bokad i juni. I dagsläget har vi inga funderingar på att avboka.
Visst skall man vara försiktig men jag är minst lika rädd för medias sätt att dramatisera och skrämma upp människor.
Skulle smittan sprida sig enormt så får man väl ta ställning till det då. Men som flera har konstaterat så är det fler som dör i "vanlig" influensa.
Ulla

Catlady
2020-02-24, 18:45
Har två resor bokade i år, i juni och september. Finns inte pä kartan att avboka OM inte det avrådes från att resa till Grekland. Och det scenariot vill jag helst inte tänka på överhuvudtaget! Skulle vara katastrofalt för Grekland som till mångt ock mycket "vilar" på sin turist"industri". En sommar utan Grekland är ingen sommar......

Kalimera
2020-02-25, 09:44
På grund av sjukdom har jag inga planer på att åka till Grekland i år, så jag slipper ta ställning i den frågan.Det var tråkigt att höra. Hoppas att du kryar på dig fort. Grekland finns kvar även nästa år.

Kalimera
2020-02-25, 09:49
Greekreporter (https://greece.greekreporter.com/2020/02/24/coronavirus-scare-to-hit-cruise-industry-in-greece/)har intervjuat Theodoros Kontes, som är "President of the Union of Greek Cruise Ship Owners". Han säger att det troligen blir en minskning med kryssningsturismen i år med 7-8 % på grund av coronaviruset.

Nu har första fallet upptäckts i södra Italien och cirka 1000 turister är satta i karantän på ett hotell på Teneriffa. Där finns eventuellt en smittad så det är en säkerhetsåtgärd. Hoppas verkligen inte att hotellet blir ett nytt Diamond Princess.

Spizeman
2020-02-25, 13:25
Jag reste aktivt i Kina och i Hanzhou, utan för Shanghai under fågelinfluensan. Upplevde mest hela situationen helt uppskruvad, med feberkontroller på flygplatser, hälsodeklarationen osv. De fåtal som dog i ett område som har mer än 20 miljoner människor. De hade lika gärna omkommit ändå.
Apoteken tömdes på all typ av förkylningsmedicin och folk uppmanades att inte hamstra mediciner. Men när rädslan styr så kan allt ske.
Själv hade jag valt att inte vaccinera mig innan Kinaresan och kom hem fullt frisk, medan mina vaccinerade kollegor samtliga drabbades lätt av influensan med 1 vecka till sängs.

AndersK
2020-02-25, 14:27
Påverkar mig inte ett dugg! Varför bekymras över något som medialt höjs till en pandemi och som i verkligheten inte är det?
Känner mig inte heller bekymrad över att jag i söndags kom hem från ett i verkligheten lugnt och stillsamt norra Italien - från ett område som här hemma beskrivs som kaotiskt. Sjukvårdande funktioner var istället (och som vanligt) fullt sysselsatt med att ta hand alla, vilka mer eller mindre skadats i den alpina miljön. Om det talas inte om risker, lika lite som att köra skoter, att det blir jordbävning och allsköns andra eländen på grekiska öar.
Slutsats; vi åker till Grekland i sommar och njuter av tillvaron! 😀

piam
2020-02-25, 15:49
Jag förstår inte varför tidningarna skrämmer upp folk för
det tycker jag dom gör.
Ta reda på vilka åldersgrupper som drabbas värst,hur
många av dom som har andra sjukdomar som kan leda
till att kroppen inte orkar.

Pia som inte tänker avboka maj resan

Katitzi
2020-02-25, 16:13
Känner mig inte direkt orolig för mina greklandsresor i juni och september. Till dess har det nog blåst över.
Däremot känns det lite olustigt inför vår resa till Fuerteventura nästa torsdag. Är det inte det ena så är det det andra...;)

Katitzi:)

Kalimera
2020-02-26, 09:16
Däremot känns det lite olustigt inför vår resa till Fuerteventura nästa torsdag. Är det inte det ena så är det det andra...;)
Nu är det fyra smittade på Teneriffa, men det är ju inte Fuerteventura. :)

Kalimera
2020-02-26, 09:20
Har jag överlevt svininfluensan klarar jag nog av det här också.Fick du den?

Kalimera
2020-02-26, 12:37
Nu har Grekland fått sitt första fall (http://www.ekathimerini.com/249951/article/ekathimerini/news/greece-confirms-first-coronavirus-case).

En 38-årig kvinna från Thessaloniki som kommit hem från Italien. Hon uppges må bra och är tillsammans med sina släktingar satt i karantän.

I Thessaloniki har skyddsmasker sålt slut på apoteken (http://www.ekathimerini.com/249950/article/ekathimerini/news/coronavirus-fears-prompt-mask-shortage-in-thessaloniki).

Masse
2020-02-26, 16:11
Däremot känns det lite olustigt inför vår resa till Fuerteventura nästa torsdag.

Är det Morro Jable / Jandia som gäller?

Masse

Katitzi
2020-02-26, 16:38
Är det Morro Jable / Jandia som gäller?

Masse

Nej, denna gången tänkte vi testa Corralejo som omväxling!;) Hoppas vi inte ångrar oss...

Masse
2020-02-26, 17:36
Nej, denna gången tänkte vi testa Corralejo som omväxling!;) Hoppas vi inte ångrar oss...

Vi är ju som du säkert vet helt insnöade på Morro Jable. Har besökt Corralejo men aldrig bott där. Om du har lust så kan du gärna skriva några rader. Kan vara kul att få veta vad ni tyckte eftersom ni ju kan jämföra med Morro Jable.
Hoppas att olusten för viruset försvinner när ni väl är där och kan njuta av den härliga ön!

Trevlig resa!

Masse

Kajja
2020-02-26, 22:00
Satt i morse och läste lite statistikrapporter om den "vanliga" influensan.
2017 avled i Sverige över 1000 personer..mest de över 65 eller de som hade lågt immunförsvar. Det skulle vara intressant med en jämförelse av vad som händer nu.
Sen är det ju inte alla som åker till sjukan för att kolla upp vad dom lider av.

De få gånger i mitt liv jag har ringt läkare så vill dom ju för allt i världen inte ha dit mig!
Undrar hur dom då får sin statistik egentligen? 🤔
Vilka är de som som de tar prover på?!
Själv undrar jag åxå vilket virus jag fick i Grekland i höstas!!?
Det tog minst 3 veckor innan jag var någotsånär ok. But I survived🤗
Ingen av mina nära smittades..kanske några på flyget eller bussen?!

Vi har en resa bokad till Parga sista maj och det enda som stoppar oss är flyg som inte avgår.
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-02-27, 13:56
Två nya fall är bekräftade i Grekland, ett i Thessaloniki och ett i Aten.

Regeringen har beslutat att ställa in alla karnevaler den kommande helgen, detta på grund av rädsla för smittspridning.

Läs mer på Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/249997/article/ekathimerini/news/greece-reports-two-new-coronavirus-cases-cancels-carnival).

HellasAnna
2020-02-27, 19:06
Jag ska ju åka till Thessalonoki på måndag och nu när Grekland - Thessaloniki fått sitt första och andra Corona-fall, dämpas reseglädjen en aning (inte för egen del då jag inte tillhör någon riskgrupp, men släktingar undrar om jag kan ta hem viruset och smitta dem). Å andra sidan tycks det vara farligare att vistas i Göteborg just nu, då den smittade personen där kan ha träffat många personer. Risken att få Corona är nog inte större i Grekland än i Sverige än så länge. Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på måndag! :confused::)

Anna

Kalimera
2020-02-28, 07:56
Jag ska ju åka till Thessalonoki på måndag och nu när Grekland - Thessaloniki fått sitt första och andra Corona-fall, dämpas reseglädjen en aning (inte för egen del då jag inte tillhör någon riskgrupp, men släktingar undrar om jag kan ta hem viruset och smitta dem). Å andra sidan tycks det vara farligare att vistas i Göteborg just nu, då den smittade personen där kan ha träffat många personer. Risken att få Corona är nog inte större i Grekland än i Sverige än så länge. Jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på måndag! :confused::)Jag tror inte heller att det är större risk att smittas i Grekland än i Sverige. Det enda jag skulle oroa mig för är att hotellet jag bor på skulle försättas i karantän, men det är som väl är mycket ovanligt, jag känner bara till två fall i Europa.

Netwolf
2020-02-28, 17:20
Fyra fall i Grekland nu. Jag tror dock att mörkertalet i världen är mycket stort. Ett fall i Nigeria? Hallå? Nån som tror på att hela Afrika har ett enda fall? Nä, knappast.

Vi kommer se en väldig ökning de närmaste två veckorna. Tyvärr. :(

/Netwolf

HellasAnna
2020-02-29, 22:52
Jag tror inte heller att det är större risk att smittas i Grekland än i Sverige. Det enda jag skulle oroa mig för är att hotellet jag bor på skulle försättas i karantän, men det är som väl är mycket ovanligt, jag känner bara till två fall i Europa.

Jo, det kan ju låta som en önskedröm att inte få åka hem och tvingas att stanna i Grekland ;) men att bli instängd i ett hotellrum i veckor... :eek: Jag hoppas att det inte blir fler fall i Thessaloniki under min vistelse så att jag kommer hem som planerat. Helst inga fler fall alls förstås, så att vi inte börjar bli rädda för att umgås med andra människor.

Netwolf
2020-03-01, 12:12
Tre nya fall i Grekland. Två i Aten och ett i Saloniki...

Kalimera
2020-03-01, 17:57
Tre nya fall i Grekland. Två i Aten och ett i Saloniki...Yepp, nu är det sju fall i Grekland. Men det är ju ingenting om man jämför med Italien där det nu finns 1577 fall, och 34 har avlidit.

kjulin
2020-03-01, 18:41
Vi reser om två veckor till Pireus för att närvara på ett dop vi blivit inbjudna till, i april firar vi grekisk påsk i Mirtos på Kreta och septemberresan är bokad till Chios. Alla de här resorna siktar vi på att genomföra oberoende av Corona-hysteri eller eventuella flyktingströmmar från öst, om så sker vill vi försöka stöda vårt kära Grekland så långt det är möjligt.

Spizeman
2020-03-01, 21:44
Om några veckor kommer värmen o då försvinner all virus.
Då får vi oroa oss för något nytt elendes elende som Kajja skriver om

Kalimera
2020-03-02, 08:51
Vi reser om två veckor till Pireus för att närvara på ett dop vi blivit inbjudna till, i april firar vi grekisk påsk i Mirtos på Kreta och septemberresan är bokad till Chios. Alla de här resorna siktar vi på att genomföra oberoende av Corona-hysteri eller eventuella flyktingströmmar från öst, om så sker vill vi försöka stöda vårt kära Grekland så långt det är möjligt.Håller tummarna att alla era resor ska gå att genomföra. Dop i Pireus, påsk i Mirtos och Chios i September låter alldeles underbart! klapp_klap

Netwolf
2020-03-02, 09:07
Om man ska vara lite krass, så det "goda" detta medför är att det finns gott om billiga resor nu. Spökbokade igår och hittade otroligt billiga resor. Var ytterst nära att boka. Det lär ju sjunka än mer, för jag tror inte kulmen är nådd...

/Netwolf

Netwolf
2020-03-02, 09:44
Läste nu att konkurserna ökat med 11 % jämfört med förra året.

“Om coronavirusets spridning fortsätter och blir långvarig kommer många företag att få problem. Mindre bolag som är beroende av leverantörer i Kina är extra utsatta. Likaså kommer resebyråer och flygbolag få det extra tufft när resandet går ner”, säger Richard Damberg, ekonom på UC, i ett pressmeddelande.

Det låter som att det är dags att ta upp ett nytt hål i svångremmen. Bistra tider väntar... :(

/Netwolf

sjöborren
2020-03-02, 09:53
Vi flyger till Aten i april, och några dagar senare med båt till Tilos. I nuläget hade jag hoppat över Aten, men eftersom Ryanair slutat flyga till Rhodos, blev det Aten.

Däremot resan jag bokat till i maj, tillsammans med några väninnor, är något osäker på grund av någons rädsla för Coronaviruset. Men vi får hoppas ...

Sen blir det självklart Grekland i september/oktober. :D

Netwolf
2020-03-02, 11:48
Nu vill jag inte agera olycksprofet, men såg ni Dokument Utifrån på SVT Play (https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset)?

Om ni inte var rädda innan, lär ni bli det nu. :eek:
8.000 smittade för en månad sen och det har nu tiodubblats.

Were doomded... 😷

/Netwolf - som nu ska iväg och fylla ränseln med viktualiteter!

C@nny
2020-03-02, 16:21
Nu vill jag inte agera olycksprofet, men såg ni Dokument Utifrån på SVT Play (https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset)?

Om ni inte var rädda innan, lär ni bli det nu. :eek:
8.000 smittade för en månad sen och det har nu tiodubblats.

Were doomded... ��

/Netwolf - som nu ska iväg och fylla ränseln med viktualiteter!

Kanske bäst att följa ditt exempel innan konserver & annat tar slut överallt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vQ9R5/corona-far-folk-att-borja-hamstra-tomt-pa-hyllorna (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vQ9R5/corona-far-folk-att-borja-hamstra-tomt-pa-hyllorna)

//Conny

Netwolf
2020-03-02, 16:41
Kanske bäst att följa ditt exempel innan konserver & annat tar slut överallt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vQ9R5/corona-far-folk-att-borja-hamstra-tomt-pa-hyllorna (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vQ9R5/corona-far-folk-att-borja-hamstra-tomt-pa-hyllorna)

//Conny

Jo, jag såg det. I min lokala affär fast det iaf gott om varor, förutom en sak. Det stod en ensam burk Bullens pilsnerkorv kvar. Kollade på innehållsförteckningen och läste att korven innehåller 35 % kött. Vad är de resterande 67 %??? :eek:
Sååå, om inte Corona tar folk av daga, lär Bullens korv göra det...

/Netwolf

C@nny
2020-03-02, 20:56
Gamla hederliga Bullens pilsnerkorv... suck, den har man ju ätit och druckit Corona-öl ihop med. :(

// Conny

Netwolf
2020-03-02, 22:04
Gamla hederliga Bullens pilsnerkorv... suck, den har man ju ätit och druckit Corona-öl ihop med. :(

// Conny

flabb_flab

Netwolf
2020-03-02, 22:06
...korven innehåller 35 % kött. Vad är de resterande 67 %??? :eek:
Sååå, om inte Corona

Vän av ordning, kanske noterade att jag hade lite svårt med pocenten! 33/67 ska det ju va.. :)

/NW

C@nny
2020-03-03, 08:31
Ja, pocenten är alltid viktig!

Angående "Öl-viruset" så har tydligen ölbryggeriet, som är ett av världens största, gått ut med att de tydligen har gått i miljardförlust i SEK under Q1 2020. Tydligen så beror det inte på namnet på ölen utan på den minskade försäljningen i barer samt att det Kinesiska nyåret inte innebar den öl-excess som brukligt är.....

//Conny

Kalimera
2020-03-03, 08:38
/Netwolf - som nu ska iväg och fylla ränseln med viktualiteter!Har inte sett den, och ska inte göra det heller, men jag vet andra som sett den och resonerar precis som du. :o

Kalimera
2020-03-03, 08:41
SAS skriver idag så här i ett pressmeddelande:

"SAS kommer att dra ner på antalet flygningar i Europa som en följd av den minskade efterfrågan på resor som virusutbrottet lett till, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande. Beslutet gäller för två månader framåt. Som en effekt av utbrottet av covid-19 och de globala åtgärder som vidtagits för att begränsa spridningen av viruset, har efterfrågan på internationellt flygresande påverkats".

Vad Europa betyder i det här fallet sägs inte, men de flyger ju till Grekland, dock är det väl troligast att de är flygningar till Italien som berörs.

Och på tal om Italien så har danska UD ändrat sina rekommendationer om resor till Italian:

"Danmarks utrikesdepartement avråder nu från alla icke nödvändiga resor till fyra regionerna Emilia-Romagna, Lombardiet, Piemonte och Veneto i norra Italien."

malou
2020-03-03, 11:35
Umulig å si om det som kommer ut i medier er reelt eller hysteri :confused:. (På Johns Hopkins interaktive kart rapporteres gudskjelov både antall smittede OG antall personer som har frisknet til :)).

Var i min lokale matbutikk her i Oslo i går kveld, ingen tegn til at folk hamstrer eller prøver å tømme hyllene. Ikke en sjel med munnbind. Alt var som vanlig. - En sønn har avbooket Nord-Italia, i stedet reiser han og kompisene til Chamonix. :D De er godt over sin ungdoms alder. Så voksne at det for meg er utenkelig å gi råd. Men sønnen sier at du, mamma, er i en klar risikogruppe og bør tenke deg om..flabb_flab. Jeg har ingen reise å booke av, tenker på å finne en flybillett til Hellas i mai en gang.

Og forøvrig ville det ikke forundre meg om Hellas underrapporterer.

p480ulf
2020-03-03, 12:06
Ang. Bullens pilsnerkorv.

Ingredienser
Svenskt gris- och nötkött (33%), vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, MJÖLKPROTEIN, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, fårfjälster, rökarom. Korven innehåller endast svenskt kött och köttråvaror.

Låter smarrigt :-)

malou
2020-03-03, 12:46
Ang. Bullens pilsnerkorv.

Ingredienser
Svenskt gris- och nötkött (33%), vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, MJÖLKPROTEIN, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, fårfjälster, rökarom. Korven innehåller endast svenskt kött och köttråvaror.

Låter smarrigt :-)

..’endrast’ svenskt kjøtt og kjøttråvarer :D ....anno 1953. Uten salmonella formoder en nordmann som måtte google for å finne det underliggende budskapet.:)

karinafp
2020-03-03, 16:26
Fick du den?

Japp, trots vaccinering. Så j-la sjuk hade jag aldrig varit tidigare; jag var övertygad om att jag skulle dö. :( Men det gick ju bra till slut. flabb_flab

Karin

Netwolf
2020-03-03, 17:54
Låter smarrigt :-) 🤢

Japp, trots vaccinering. Så j-la sjuk hade jag aldrig varit tidigare; jag var övertygad om att jag skulle dö. :( Men det gick ju bra till slut. flabb_flab

Karin Å fy för Sören... Jag som blir helt däckad av en vanlig förkylning. Jag brukar be om att få bli skjuten, typ... :(

/Netwolf

Kalimera
2020-03-04, 08:37
Men det gick ju bra till slut. Ja, det var då för väl!

Kalimera
2020-03-04, 08:38
Grekland har rapporterat ett fall till, i Thessaloniki. Nu finns det åtta fall i Grekland, och alla uppges vara milt sjuka.

Kalimera
2020-03-04, 13:32
Grekland har rapporterat ett fall till, i Thessaloniki. Nu finns det åtta fall i Grekland, och alla uppges vara milt sjuka.Och nu ett fall till, denna gång i Patras.

Kalimera
2020-03-04, 13:41
Idag skriver Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/) så här angående hur turismen kan komma att drabba Grekland:

"Farhågorna växer om de potentiella återverkningarna av coronavirus (Covid-19) på Greklands ekonomi och särskilt för turistsektorn bland rapporter om avbokningar från utländska besökare.

En hotellägare ensam på tisdagen rapporterade avbokningar av 17 grupper när resenärer ändrade sina planer på grund av oro över virusets spridning i Europa. Mindre företag har målade en liknande bild, medan flera konferenser har avbrutits.

Även om avbokningarna ännu inte är på en oroande nivå är bokningarna lägre än samma period förra året. Experter uppskattar en minskning med 20 procent under andra kvartalet.

Utvecklingsminister Adonis Georgiadis sade att skadorna på ekonomin ännu inte är betydande men myndigheterna kommer att övervaka spridningen av viruset och svara på detta.

Men Greklands finanspolitiska råd sade att virusets spridning över Europa sannolikt kommer att bromsa landets spirande ekonomiska återhämtning. En nedgång i euroområdet kan minska Greklands tillväxttakt till 2,21 procent eller till och med 1,88 procent i år, sade den.

Antalet fall av koronavirus i Grekland ökade till nio på onsdagen från sju på tisdagen. Hälsomyndigheterna sade att de planerade sitt svar på virusets andra fas och syftade till att förhindra dess ytterligare spridning.

Under de kommande dagarna kommer hälsomyndigheterna att skicka uppmärksamhet mot personer som behandlas för andningsproblem i intensivvården som inte antogs som potentiella coronavirusfall, enligt Sotiris Tsiodras, chef för expertkommittén för smittsamma sjukdomar som ger råd regeringen på sitt svar på viruset.

Han tillade att 270 personer som har kommit i kontakt med de sju bekräftade fall av coronavirus kommer att överlämnas till test.

Enligt Tsiodras befinner sig landet fortfarande i ”fas 1” av Covid-19-epidemin, eftersom endast sporadiska fall relaterade till resor till drabbade områden hittills har rapporterats.

Men åtgärder vidtas redan för att ta itu med den andra fasen av viruset - nämligen dess spridning genom samhället - med stängning av skolor och annullering av traditionella karnevalsfirande.

Hittills har 30 skolor tillfälligt stängts som en försiktighetsåtgärd."

Texten är översatt av Google.

Netwolf
2020-03-05, 08:08
Första flygbolaget i konkurs. Brittiska Flybe, men det var sjukt redan innan.
Dessutom meddelar Norwegian att de ställer in flera långdestinationer. Å det bolaget är ju inte helt sunt det heller

/Netwolf

C@nny
2020-03-05, 08:17
.... och nu har kvinnan, - som reste med mannen, (nr 9) insjuknat. Hon är inlagd på sjukhus i Patras. 10st nu alltså.
Nu pågår sökning och efterföljande testning av övriga, drygt 50-talet resenärer som befann sig på samma buss som paret. (De hade rest till Egypten & Israel).

//Conny

Kalimera
2020-03-05, 09:14
Ekathimerini skriver så här, översatt av Google:

"Regeringen tillkännagav nödåtgärder på onsdag kväll i prefekturerna Ilia, Zakynthos och Achaia i västra Grekland för att innehålla spridningen av coronavirus efter att ett nionde fall bekräftades tidigare på dagen.

Enligt åtgärderna kommer skolor, idrottsarenor, biografer, teatrar och arkeologiska platser att stängas i 48 timmar."

Undrar varför de gör så på just Zakynthos?

C@nny
2020-03-05, 13:30
.... och nu har kvinnan, - som reste med mannen, (nr 9) insjuknat. Hon är inlagd på sjukhus i Patras. 10st nu alltså.
Nu pågår sökning och efterföljande testning av övriga, drygt 50-talet resenärer som befann sig på samma buss som paret. (De hade rest till Egypten & Israel).

//Conny

Jaha... Då har man letat reda på en hel del av de övriga bussresenärerna.... Detta har renderat i ytterligare 21 konstaterade fall! Dvs nu har det ökat från 10 till 31 smittade!

//Conny :(

Kalimera
2020-03-05, 13:55
Jaha... Då har man letat reda på en hel del av de övriga bussresenärerna.... Detta har renderat i ytterligare 21 konstaterade fall! Dvs nu har det ökat från 10 till 31 smittade! Läste också det precis.

Greekreporter (https://greece.greekreporter.com/2020/03/05/number-of-coronavirus-cases-jumps-to-31-in-greece/) skriver att patient nummer 9 är "currently hospitalized in serious condition".

Netwolf
2020-03-05, 15:23
Jaha... Då har man letat reda på en hel del av de övriga bussresenärerna.... Detta har renderat i ytterligare 21 konstaterade fall! Dvs nu har det ökat från 10 till 31 smittade!

//Conny :(

Det var då helvete vad det smittar. Jag tror man får börja med mask 😷 på pendeln!

/Netwolf

Smultron
2020-03-05, 17:56
Inte så konstigt att så många av bussresenärerna blev smittade. Det handlade tydligen om en längre resa till Israel och Egypten. Många passagerare kom från Zakynthos och fastlandet mittemot Zakynthos. Troligtvis därför man vidtagit speciella åtgärder där!

Kalimera
2020-03-05, 18:09
Det var då helvete vad det smittar. Jag tror man får börja med mask 😷 på pendeln!Hjälper inte tyvärr.

Kalimera
2020-03-05, 18:10
Många passagerare kom från Zakynthos och fastlandet mittemot Zakynthos. Troligtvis därför man vidtagit speciella åtgärder där!Aha, det såg jag inte.

Netwolf
2020-03-05, 18:23
Hjälper inte tyvärr.

Jo, det tror jag nog. Varför har annars alla läkare munskydd? Vad man däremot säkerligen måste ha är ögonskydd, då virus kan komma i ögat med. Så det är väl drf de säger att mask inte hjälper.
Sen var det nån läkarkunnig som sa att det visserligen fångar uppviruspartiklar, men vi tar av oss dem på fel sätt, vilket gör att de virvlar upp i luften igen. Läkare har säkert nåt specialtrick.

Kanske man borde köpa en medeltida pestmask? :D

https://pbs.twimg.com/profile_images/931530727048523776/-FBn5ig2_400x400.jpg

/Netwolf

Kalimera
2020-03-05, 18:32
Jo, det tror jag nog. Varför har annars alla läkare munskydd? Vad man däremot säkerligen måste ha är ögonskydd, då virus kan komma i ögat med. Så det är väl drf de säger att mask inte hjälper.
Sen var det nån läkarkunnig som sa att det visserligen fångar uppviruspartiklar, men vi tar av oss dem på fel sätt, vilket gör att de virvlar upp i luften igen. Läkare har säkert nåt specialtrick.Hämtat från SVT:s liverapportering (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset), som är mycket bra.

"För den som är frisk skyddar inte munskydd mot virus, men för den som är sjuk kan munskydd till viss del skydda omgivningen från hostningar och nysningar. Munskydd som används inom vården är generellt av en annan kvalitet och effektivare än de som säljs till privatpersoner.

Munskydd kan bidra till att man vidrör ansiktet mer när man rättar till det, och att partiklar då hamnar där. Viruset kan också ta sig in i kroppen via ögonen."

Tobbe S
2020-03-06, 12:03
Känns som man skall följa prisutvecklingen på resor, då man kanske har möjlighet att fynda.
:)
Tobbe

Kalimera
2020-03-06, 13:03
Känns som man skall följa prisutvecklingen på resor, då man kanske har möjlighet att fynda.Så är det.

Artikel i DN igår:

Flygbolag drabbas hårt av virusoron – men billigare biljetter för resenärer (https://www.dn.se/ekonomi/flygbolag-drabbas-hart-av-virusoron-men-billigare-biljetter-for-resenarer/).

C@nny
2020-03-06, 13:06
Då kan vi avrapportera dagens skörd:

Coronabussens resenärer har nu ökat Greklands numerär av smittade från 31 upp till 45. Det är alltså en ökning med 14.
Alltså är nu 37 personer som befann sig i åkdonet Coronasmittade. Snacka om smitthärd! :(

Man håller nu även på med att spåra och testa ca 400 personer som varit i kontakt med bussresenärerna efter återkomsten.

//Conny

Monica P
2020-03-07, 15:50
De som reste till Israel ville uppleva det heliga landet...sakert ett livs drom, men oj, vilken besvikelse. Nu resoneras det om hur man ska kunna hindra folk fran att kyssa ikoner och varandra och prasternas hand och, ja, ni vet. Min grannfru kan inte leva om hon inte far ga till kyrkan flera ganger i veckan, sager hon. Kunskapen om smittspridning kanske inte har varit tillrackligt effektiv ...

Vi kanske far besoksforbud pa alderdomshemmet
ocksa. Inte bra.

Ett pratprogram pa TV foreslog helt allvarligt (????) ''terma to sex"" , men dar gar nog gransen ...

Vi i periferin har inga fall an sa lange, men det ar nog en tidsfraga. Fy fy fy.

Alala
2020-03-08, 05:44
De som reste till Israel ville uppleva det heliga landet...sakert ett livs drom, men oj, vilken besvikelse. Nu resoneras det om hur man ska kunna hindra folk fran att kyssa ikoner och varandra och prasternas hand och, ja, ni vet. Min grannfru kan inte leva om hon inte far ga till kyrkan flera ganger i veckan, sager hon. Kunskapen om smittspridning kanske inte har varit tillrackligt effektiv ...

Det där med att kyssa ikoner osv. borde man verkligen låta bli att göra i denna situation. Det enda som kanske kan hjälpa är väl information, och mera information från alla möjliga håll så att folk förstår att det är allvar.

Ja-a, få nu se vad det blir av det här. Spridningen tycks ha tagit bra med fart. Här i Finland har alla som tillsvidare har blivit smittade fått viruset från norra Italien. Om man bortser från den allra första som var en kinesisk turist i Lappland.

/ Anne

Kalimera
2020-03-08, 14:33
Nu är det 66 fall i Grekland varav 54 av dem kommer från den där bussen som var på pilgrimsfärd. Alla sportevenemang i Grekland kommer att äga rum utan åskådare under de kommande två veckorna har regeringen i Grekland bestämt.

Här hemma har vi i skrivande stund 203 fall, de flesta i Stockholm, och en fjärdedel av Italien är satt i karantän. Under hur det här ska sluta? Kanske ska byta namn på rubriken till: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka våra liv?

Läste i The Guardian att Ikea ska börja öppna upp varuhus i Kina igen, så det finns ett ljus där i alla fall.

C@nny
2020-03-08, 17:20
Ja, farsoten sprider sig i galopperande hastighet. :(
21 nya fall konstaterades i går lördag.... I Ekhatimerini skriver de idag att det är 47 (av 54) av pilgrimerna i bussen som det gäller? Iofs borde väl hela bussen vara infekterad...
Tydligen är de hemmahörande i 3 städer i sydvästra Grekland, och ön Zakynthos.
Idag eller i morgon förväntas regeringen avge direktiv gällande skolor och andra offentliga inrättningar och faciliteter.

//Conny

Kalimera
2020-03-08, 18:59
Sju nya fall i Grekland har rapporterats ikväll (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/03/08/coronavirus-greece-new-measures-73cases/): sex av dessa har med pilgrimsresan att göra, medan den sjunde inte har varit i kontakt med pilgrimsresenärerna. Myndigheterna spårar den patientens kontakter.

En sak som jag tycker är mycket konstigt är att Turkiet inte har rapporterat ett endast fall. Kan knappast stämma.

Catlady
2020-03-08, 20:49
"Gubben i Österlandet " har för mycket att göra med att ställa till med trubbel! Dessutom vill han inte att deras turistindustri ska drabbas av corona"rädsla" också. De har ju redan en nedåtgående trend pga flyktingar och allmän oro! Något samvete har inte den gubben :(

Netwolf
2020-03-08, 21:11
En sak som jag tycker är mycket konstigt är att Turkiet inte har rapporterat ett endast fall. Kan knappast stämma.

"Gubben i Österlandet " har för mycket att göra med att ställa till med trubbel! Dessutom vill han inte att deras turistindustri ska drabbas av corona"rädsla" också. De har ju redan en nedåtgående trend pga flyktingar och allmän oro! Något samvete har inte den gubben :(

Inte så konstigt egentligen, när det gäller totalitära stater. Likaså Har Kuba och Nordkorea noll infekterade. Inte trovärdigt, direkt.
Det sägs att Nordkorea hade en smittad militär, men är nu nere på noll igen, då han avrättats. Bisarrt, så det förslår, men om det är något land som detta skulle kunna vara sanningen i, så är det just Nordkorea. :(

/Netwolf

Kalimera
2020-03-09, 08:38
Inte så konstigt egentligen, när det gäller totalitära stater. Likaså Har Kuba och Nordkorea noll infekterade. Inte trovärdigt, direkt.
Verkligen inte. Vore ju mycket konstigt om inte Turkiet har ett enda rapporterat fall. Det är ju inte som Nordkorea, för många i Turkiet har ju tillgång till internet, och någon av alla dessa borde skriva om corona, om det fanns i landet. Måste ju vara turkar ute och resa också. Mycket märkligt som sagt. Här ligger en fez begraven.

Kalimera
2020-03-09, 08:41
Nu börjar turistbranschen i Grekland märka av virusets frammarsch.

Så här skriver Ekathimerini:

”Konferenser avbryts, bokningar har sjunkit, insättningsbetalningar försenas, avbokningsprinciper revideras, hotellbeläggningsgraden är låg och ankomster från utlandet sjunker: Dessa är de första tecknen på effekterna av coronavirusepidemin på grekisk turism, och de förväntas öka.”

Läs hela reportaget här (http://www.ekathimerini.com/250375/article/ekathimerini/business/local-tourism-showing-first-symptoms-of-virus-impact).

malou
2020-03-09, 11:07
At det rapporteres ingen eller få tilfeller noen steder kan jo ha sammenheng med kvaliteten på helsesystemet generelt. Eks om der finnes testmuligheter, om den slags prioriteres, om man må betale selv osv.

Nå ser det sannelig ikke lyst ut for Hellas og turistnæringen om dette eskalerer. Og det gjør det jo akkurat nå. Viruset skal også ha nådd Lesvos. Tenker ikke bare på grekerne i denne situasjonen, men også på alle disse arme flyktningene. Vondt.

Kalimera
2020-03-09, 15:00
Kunskapen om smittspridning kanske inte har varit tillrackligt effektiv ...”The Holy Synod of the Orthodox Church of Greece” angav ett uttalande på måndagen med hänvisning till utbrottet av Covid19 coronavirus, och hävdade att heliga nattvarden inte överför viruset.

Kalimera
2020-03-09, 15:07
Viruset skal også ha nådd Lesvos.Kvinnan kommer från Plomari enligt Helena Smith, som är The Guardians reporter i Grekland. Hon skriver att kvinnan arbetar på ett supermarket och har kommit i kontakt med ”otaliga människor när hon återvände från resan”.

Här är hennes text på engelska:

"A 40-year-old woman, who had visited Israel on a tour of the Holy sites, is in isolation in a hospital in Mytilene, the capital of Lesbos, also suspected of having contracted the virus.

Although an official announcement is expected later today, doctors say the case has all but been confirmed and the woman’s two children have been withdrawn from school at their mother’s request.

The case has raised fears of an outbreak on the island, which is hosting 27,000 migrants and refugees – with most housed in notoriously unhygienic conditions in Moria, its biggest camp.

The woman, who works in a supermarket in Plomari, had by her own admission been in contact with countless people upon her return from the trip.

A coronavirus outbreak on the island would seriously test its overstretched medical services."

Idag bestämdes att ceremonin på torsdag när den olympiska elden ska tändas ska ske utan åskådare (förutom några som är speciellt inbjudna) skriver Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/250389/article/ekathimerini/sports/no-spectators-at-tokyo-2020-games-torch-lighting-ceremony).

Alala
2020-03-09, 17:52
”The Holy Synod of the Orthodox Church of Greece” angav ett uttalande på måndagen med hänvisning till utbrottet av Covid19 coronavirus, och hävdade att heliga nattvarden inte överför viruset.

Inte? :eek: Hade ingen aning om vad som händer i Grekland under nattvarden, men tydligen använder man samma sked för många personer.

https://www.keeptalkinggreece.com/2020/03/09/coronavirus-holy-communion-greece-spoon/

Enligt artikeln påstår man att skeden inte rör vid munnen. :confused: Ganska svårt att tro på detta. Om kyrkan skulle ta sitt ansvar skulle man avstå från nattvarden i dessa tider. Man skulle ju kunna göra det på något annat sätt kanske. Men vad vet jag. Människor som är djupt religiösa tänker så annorlunda.

/ Anne

Kalimera
2020-03-09, 19:23
Inte? :eek: Hade ingen aning om vad som händer i Grekland under nattvarden, men tydligen använder man samma sked för många personer. Javisst är det ett mycket konstigt ställningstagande. i Italien får restauranger och barer vara öppna (ska stänga 18.00) om de kan garantera att gästerna inte kommer närmare varandra än en meter. Men i Grekland är det ofarligt att dela sked med flera andra.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland. Undrar hur det ska gå?

Kalimera
2020-03-09, 19:41
Grekland har idag rapporterat 11 nya fall. Sammanlagt är det 84 konstaterade som diagnostiserats med Covid-19 i Grekland. Cypern har idag fått sina två första fall, precis som Albanien har. (Fortfarande inga fall i Turkiet!) Sverige har skrivande stund 259 fall.

theresa
2020-03-09, 20:09
Javisst är det ett mycket konstigt ställningstagande. i Italien får restauranger och barer vara öppna (ska stänga 18.00) om de kan garantera att gästerna inte kommer närmare varandra än en meter. Men i Grekland är det ofarligt att dela sked med flera andra.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland. Undrar hur det ska gå?

Ja jösses....kan bli många smittade där snyft_drop

theresa
2020-03-09, 20:11
Grekland har idag rapporterat 11 nya fall. Sammanlagt är det 84 konstaterade som diagnostiserats med Covid-19 i Grekland. Cypern har idag fått sina två första fall, precis som Albanien har. (Fortfarande inga fall i Turkiet!) Sverige har skrivande stund 259 fall.

Undrar hur många det verkligen finns smittade i Turkiet.....dom kan inte ha undkommit detta.

El Gringo
2020-03-09, 22:13
Tenker ikke bare på grekerne i denne situasjonen, men også på alle disse arme flyktningene. Vondt.
Flyktninger ?
Er ikke flesteparten av folkene i disse leirene velferdsmigranter, dvs. folk som vil søke et enklere liv (les. belaste velferdssystemene), men uten å ha krav på beskyttelse i form av asyl.
Å søke et enklere liv er selvsagt lov, men det er ikke vår selvsagte plikt å hjelpe disse.
Velferdsmigranter belaster også mottakerapparatet slik at de som virkelig trenger hjelp, ikke får det.
Hadde de som er rene lykkejegere blitt sendt hjem, hadde situasjonen i leirene blitt mer oversiktlig, og det hadde vært mulig å gi hjelp til de som virkelig er i en nødsituasjon.
Trist, men sånn er det dessverre.

Masse
2020-03-09, 22:26
https://www.keeptalkinggreece.com/2020/03/09/coronavirus-holy-communion-greece-spoon/

Enligt artikeln påstår man att skeden inte rör vid munnen. :confused: Ganska svårt att tro på detta. Om kyrkan skulle ta sitt ansvar skulle man avstå från nattvarden i dessa tider. Man skulle ju kunna göra det på något annat sätt kanske. Men vad vet jag. Människor som är djupt religiösa tänker så annorlunda.

/ Anne

...... "på något annat sätt kanske"! Ja du Anne, man blir ju förvånad. Hade ingen aning om att man använder en sked för att hantera vinet vid nattvard i Grekland. (Har ännu inte upplevt påsk i Grekland). Men ..... "på något annat sätt" skulle ju kanske kunna vara att man skippar skeden (om det nu är så????) och istället gör som i Sverige att man doppar oblaten i vinet och därvid inte har någon sked som sprider smittan. Men ..... vad vet jag ..... Jag är ingen expert på de här ritualerna. Åtminstone inte de grekiska. :confused:

Masse

malou
2020-03-09, 23:34
[QUOTE=El Gringo;426374
Trist, men sånn er det dessverre.[/QUOTE]

Bare e r sånn? :confused: Klart det er og blir sånn - hvis man ikke hjelper.

Vil bare minne om at Hellas i nyere tid har hatt tre store bølger med økonomisk emigrasjon. Senest nå under den siste krisen. På grunn av nød og fattigdom og vanstyrt land. Med ønske om et bedre liv. Men lykkejegere? var de nå det de grekerne som dro til USA , Australia eller andre land i Europa pga uholdbare forhold i Hellas? Jeg bare spør, ikke nødvendig å svare.

El Gringo
2020-03-10, 00:33
Bare e r sånn? :confused: Klart det er og blir sånn - hvis man ikke hjelper.

Vil bare minne om at Hellas i nyere tid har hatt tre store bølger med økonomisk emigrasjon. Senest nå under den siste krisen. På grunn av nød og fattigdom og vanstyrt land. Med ønske om et bedre liv. Men lykkejegere? var de nå det de grekerne som dro til USA , Australia eller andre land i Europa pga uholdbare forhold i Hellas? Jeg bare spør, ikke nødvendig å svare.
Du kan gjerne spørre.
Det største spørsmålet blir : hvem skal man hjelpe ?
Skal man hjelpe alle som sitter i disse leirene blir det å undergrave hele asylsystemet og gjøre det vanskeligere for reelle flyktninger.
Skal man ut av denne hengemyra må man forlate den "politisk korrekte" tankegangen og starte med å tenke realiteter.
De som er rene velferdsmigranter må snarest mulig transporteres tilbake til sine respektive hjemland, uansett protester fra snillister fra en bestemt side av politikken.
Da kan man klare å lage levelige forhold til de som har krav på å få sine asylsøknader vurdert.
Jeg leste en eller annen rapport som mente at 80-90% av de som er i Moria-leiren på Lesvos er fra land som ikke kvalifiserer til asyl.
Om disse forsvinner, vil man ha tilbake cirka det antallet leiren er beregnet for.

Netwolf
2020-03-10, 06:50
Jeg leste en eller annen rapport som mente at 80-90% av de som er i Moria-leiren på Lesvos er fra land som ikke kvalifiserer til asyl.

Var hittar jag den rapporten? Jag har aldrig hört dessa uppgifter förr, så det hade varit verkligt intressant att läsa.

Annars är ju förhållandet i lägret fruktansvärda och har den smittade snabbköpskassörskan träffat "ett otal människor", så är det bara en tidsfråga innan viruset sprids okontrollerat på ön. :eek:

Frågan är ju om man kommer till Grekland alls i sommar, med ett sånt scenario i tankarna. Hela landet kan spärras av.

/Netwolf

C@nny
2020-03-10, 09:00
Ytterligare 5 fall idag. Nu skriver vi 89.
En av dessa kom tydligen inresande till landet från London.

//Conny

Kalimera
2020-03-10, 09:00
Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/250416/article/ekathimerini/news/with-covid-19-cases-at-84-those-with-symptoms-urged-to-stay-home) skrev så här igår kväll:

”Hälsoministeriets talesman Sotiris Tsiodras utfärdade en ”stark rekommendation” till medborgare som tillhör utsatta grupper om att undvika onödiga resor hemma och utomlands, särskilt de som är över 70 år, de som har hjärt- och andningsproblem eller diabetes och de som tar mediciner för immunsystemet.

Hälsominister Vassilis Kikilias uppmanade medborgarna att stanna hemma om de har symtom på coronaviruset - feber, hosta och andningsproblem. "De kommande två månaderna kommer att vara kritiska," sade han.”

----------------------------------------------------------------

Det grekiska utbildningsministeriet uppmanar familjer att besöka en webbsida (https://www.minedu.gov.gr/) regelbundet för att ta se vilka skolor som har stängt på grund av coronavirusepidemin. Listan innehåller offentliga och privat skolor i Aten och Thessaloniki samt andra regioner i hela Grekland.

----------------------------------------------------------------

Idag (tisdag 10 mars) har det kommit fem nya fall i Grekland. När det gäller öarna så finns det nu bekräftade fall på Evia, Lesbos (https://www.kalimera.se/oar/ostegeiska/lesbos.html)och Zakynthos (https://www.kalimera.se/oar/joniska/zakynthos.html).

KristinaE
2020-03-10, 10:26
I nulägget så kommer vi inte att avboka vår resa till Samos 1-22 augusti. Men vi kommer att följa utvecklingen och ta ställning till resandet innan vi betalar in resterande summa för resan. Men vi har fram till början på Juni innan vi "måste" ta ställning. Skulle var så tråkigt om vi inte kunde resa, vi behöver sol, värme m.m och grekerna behöver oss turister. :cool::cool:

simetra
2020-03-10, 10:58
Vad jag tycker är lite konstigt är när människor säger att de inte tillhör någon riskgrupp och inte är så orolig för att bli smittade och därför inte tänker göra avkall på några resor - hur tänker man då?

Kalimera
2020-03-10, 14:21
Men vi har fram till början på Juni innan vi "måste" ta ställning.Tills dess får vi verkligen hoppas att allt har lugnat ner sig, vilket det har börjat göra i Kina där allt startade.

Kalimera
2020-03-10, 14:22
Vad jag tycker är lite konstigt är när människor säger att de inte tillhör någon riskgrupp och inte är så orolig för att bli smittade och därför inte tänker göra avkall på några resor - hur tänker man då?Ja, det kan man verkligen fråga sig.

Alala
2020-03-10, 14:29
Visst har man blivit lite orolig. Vi skall resa i slutet på maj och kan just inte göra något annat än avvakta för tillfället. Flyger med Aegean som har sagt att man kan byta resetid utan kostnader om man flyger före 20.3. Men detta gäller inte oss, kanske kommer vi också att få den möjligheten? Om det blir riktigt illa så måste man ju avstå från att resa även om det skulle betyda extra kostnader.

Vi vet säkert mera inom några veckor.

/ Anne

Netwolf
2020-03-10, 15:15
Läser man på aftonbladet (lösnrförsäljningsblad), så står det så här om att hela Italien satts i karantän:

"Det är en katastrof. Det är kört för dem att få stopp på smittan nu, säger professor Agnes Wold" samt "Ingen idé att planera resor – inte ens till hösten"

Låter ju sådär, att man inte ens ska kunna skjuta upp resan... :(

/Netwolf

Netwolf
2020-03-10, 15:21
Läste f ö att Italien har en ovanligt hög dödlighet bland smittade. Hela 4,3% (400 st), men det förklaras med att sjukhusvården drabbades tidigt. 85% av deras döda är över 85 år...

/Netwolf

Spizeman
2020-03-10, 16:05
Skolan är stängs över hela landet onsdag morgon (11/03/2020) på grund av coronaviruset. Skolan kommer att stängas i två veckor för förebyggande och för att förhindra spridning av viruset.
Alla typer av skolor, förskola och dagis, grundskolor, gymnasier, gymnasiet och, universitet, privat och offentligt.

Mahava
2020-03-10, 16:38
Sas erbjuder nu omboking på tidigare köpta biljetter fram tom 30 april

Riitta
2020-03-10, 18:21
Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt. Inte så många sjuka barn heller! Låter lite fel prioritering och stänga alla skolorna. Det är ju fortfarande mycket som man inte vet om det här viruset :-(

Riitta

Kalimera
2020-03-10, 18:54
Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt.Det råder delade meningar om det, och det verkar ändras från dag till dag eftersom inget egentligen kan veta. Om det är så att barnen inte smittar varandra så lätt, så kan de ju smitta vuxna på skolorna. Men som sagt, mycket är ju fortfarande oklart.

Cypern stänger också alla skolor från och med i morgon.

Louisa
2020-03-11, 00:04
Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt. Inte så många sjuka barn heller! Låter lite fel prioritering och stänga alla skolorna. Det är ju fortfarande mycket som man inte vet om det här viruset :-(

Riitta

Barn smittar och smittas men de har väldigt lindriga symptom. Orsaken till varför man stänger skolorna är för att barnen inte ska komma hem och smitta dom äldre i familjen. För de kommer inte lika lindrigt undan.

Jag tycker faktiskt att det är ansvarsfullt att vidta åtgärder som dessa. Kan tyckas vara överdrivet men fallen ökar för var dag så det kan nog vara en bra idé. Better safe than sorry. Jag är mer orolig för Sverige faktiskt då fallen är långt fler där men där man kan ana en slags nonchalans, även fast det inte är illa menat. Som att svenskarna självklart kommer komma undan ungefär. Många svenskar är fortfarande ute och reser hit och dit som att inget har hänt. Inga åtgärder har vidtagits av politiker för att stänga och ställa in. Och siffran stiger och stiger.

Här i Grekland är det inte bara skolor och förskolor som stänger utan alla aktiviteter som anordnas av kommuner, och många evenemang ställs in.

Jag har två små barn och de kommer inte ha förskola på två veckor, kanske ännu längre. Både jag och min man jobbar så det har skapat lite oro hur det här ska gå, vi kan ju inte ta all vår ledighet till det här. Dock fick vi veta att politikerna planerar en plan för föräldrar där båda arbetar, som skulle underlätta för oss. Det kommer bestämmas imorgon. Dvs antagligen kommer vi få extra ledighet i ngn form. Idag på jobbet när beslutet kom om stängda skolor så bestämde också ledningen att de som har små barn och kommer ha svårt att pussla ihop det, kan få ändra sina jobbtider, något vi aldrig har fått göra förut. Så antagligen kommer jag byta jobbtider för att gå omlott med min mans jobb, men även jobba mindre om de nya bestämmelserna tillåter det.

Louisa
2020-03-11, 01:06
Inte? :eek: Hade ingen aning om vad som händer i Grekland under nattvarden, men tydligen använder man samma sked för många personer.

/ Anne
Ska berätta en helt sjuk grej. Jag var i kyrkan förra söndagen...jag! Jag är inte alls religiös, faktiskt helt tvärtom, men förra söndagen hade jag, min man och barnen åkt ner till byn för att träffa giagia och pappous, och giagia (farmor alltså) som är djupt troende ville att vi skulle ta barnen till söndagens gudstjänst (hon tycker att vi tar dom alldeles för lite till kyrkan så hon försöker ta saken i egna händer så att säga). Jag gick med på det då jag vill vara min kära svärmor till lags (och för att slippa den onda blicken) så där sitter vi nu i kyrkan och just den här gången, i den här lilla byn, så har den här lilla kyrkan fått "kändisbesök" av en högt uppsatt präst (kallas för despotis, kan ej motsvarigheten på svenska) som predikar. Han är väldigt sträng och jag försöker desperat hålla mina barn i schack så att vi inte ska få nån tillsägelse eller nåt så jag lyssnar inte så noga på vad han säger. Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.

När jag satt där i kyrkan och lyssnade på den där predikan, så tänkte jag att jag hade gett vad som helst för att få se prästens min om jag själv precis efteråt skulle dra upp en plastsked ur fickan att ta nattvarden med. Och så log jag för mig själv...hihi

Alala
2020-03-11, 03:18
Louisa, det var verkligen en skrämmande och sorglig historia om kyrkan. Att skrämma folk på det viset, det är nog att inte leva i dagens värld. Hoppas verkligen att det kan bli någon förändring där förrän för många människor drabbas. Mycket bra att saken diskuteras i alla fall. Nästan bäst om folk självmant skulle våga protestera och vägra gå till nattvarden, eller kanske ta fram den där egna skeden. Undrar hur prästen skulle reagera då? Men gamla människor har säkert en alldeles för stor respekt för kyrkan för att våga protestera skulle jag tro.

/ Anne

simetra
2020-03-11, 06:03
Turkiet har bekräftat sitt första coronafall: En man som kommit tillbaka från en resa i Europa. Hälsominister Fahrettin Koca sa på en presskonferens att mannen hålls isolerad på sjukhus. Ministern uppmanade alla turkar som återkommer från utlandsresor att gå i självkarantän i 14 dagar. Men han avvisade att viruset kan få fäste i landet.

– Coronaviruset är inte starkt nog att bryta igenom de åtgärder som Turkiet har vidtagit, sa han enligt Daily Sabah.

simetra
2020-03-11, 06:15

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.

Ja, det är otäckt vilken makt kyrkorna verkar ha, särskilt över den äldre befofkningen i Grekland.

Läste eller hörde någonstans att Påven i Rom uppmanar prästerna att besöka de sjuka (med eller utan skyddsmundering sas inte) uppfattade det som att han menade att prästerna på något vis var skyddade mot detta virus.

Kalimera
2020-03-11, 08:53
– Coronaviruset är inte starkt nog att bryta igenom de åtgärder som Turkiet har vidtagit, sa han enligt Daily Sabah.Jo, tjenare! :mad:

Kalimera
2020-03-11, 08:57
Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras. Tack snälla Louisa för din rapport direkt från Grekland! Du får gärna berätta mer om du har tid.

Jag har läst om grekiska kyrkan och coronaviruset tidigare, men så här allvarligt kunde jag inte tro att det var. Det är fanimej inte klokt! Är det något vi alla nu måste göra är att ta detta på allvar, och grekiska kyrkan verkar göra precis tvärtom!

Att kyrkans makt är stor i Grekland vet jag, men kan den verkligen var så stor att inte ens regeringen kan tvinga dem att avstå från nattvarden? Om man kan stänga alla skolor borde ju det ju vara möjligt att införa restriktioner i kyrkan.

https://www.kalimera.se/grekland/tinos/tinos-church.jpg

Panagia Evangelistria (https://www.kalimera.se/grekland/tinos/panagia-evangelistria.html) på Tinos.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland och då är det många greker som reser hem, och väldigt många går i kyrkan. Jag tänker bland annat på alla som åker till Tinos för att besöka Panagia Evangelistria och kyssa ikonen. Om viruset sprider sig i Grekland, som det har gjort i flera andra Europeiska länder, borde ju ”Påskfirandet” ställas in. Men det kanske är en utopi.

Enligt Ert.gr (https://www.ert.gr/featured/koronoios-sta-90-ta-epivevaiomena-peristatika-synechizetai-i-ichnilatisi-gia-ta-orfana-kroysmata/)har ett nytt fall upptäckts i Grekland idag. Det är en 53-årig man som lagts in på sjukhus i Thessaloniki. Ert skriver att han inte har någon koppling till andra fall.

Catlady
2020-03-11, 11:10
Så var det bevisat: "gubben i Österlandet " har inte alla hästar hemma"! Enligt Ekatimerini citat: no virus stronger than Turkey :(
Dessutom hotar han med att grekiska coastgards båtar kommer att bli rammade i Egeiska havet! Han måste vara helt galen! :(

C@nny
2020-03-11, 12:58
Jag såg detta i Daily NK. (Nord Korea)
Hur kan 200 soldater (de är väl relativt unga?) ha avlidit i januari & februari av Coronaviruset?
Ytterligare 3700 soldater eller flera sitter i karantän! De hade iofs befunnit sig vid gränsen mot Kina, men...

Har de avlidit av viruset eller an "annat" tro???

Hur är det med övrig befolkning i landet?

https://www.dailynk.com/english/sources-almost-200-soldiers-have-died-covid-19/

//Conny

Kalimera
2020-03-11, 14:05
Grekland rapporterar idag 10 nya fall och är nu uppe i 99 smittade. 95 av dessa är greker och fyra är utländska medborgare.

Här hemma är vi i skrivande stund upp i 447 fall. :o

Netwolf
2020-03-11, 15:10
Skrämmande att höra om grekiska prästers okunskap. De borde f-n i mig åtalas för brott mot mänskligheten om de orsakar ett fullständigt kaos med sina uttalanden! :mad:

/Netwolf

Spizeman
2020-03-11, 18:15
Vi åker ner i början av veckan o kan berätta om nationaldag o påskfirande. Hur vi upplever det, och eventuella skillnader mot tidigare år.
Mest hoppas jag nog att kyrkan tar fram sitt förnuft, även om jag i nuläget inte riktigt kan tro att det sker.

Kalimera
2020-03-11, 18:28
Vi åker ner i början av veckan o kan berätta om nationaldag o påskfirande. Hur vi upplever det, och eventuella skillnader mot tidigare år.Ser verkligen fram emot att höra hur läget är på plats!

Skolparaden är dock inställd under nationaldagen (https://greece.greekreporter.com/2020/03/11/coronavirus-outbreak-greece-cancels-all-independence-day-student-parades/).

Kajja
2020-03-11, 21:45
Hur det som inte skulle hända..hände!! Coronaviruset!
Nu har man en ny rädsla. Rädslan för folksamlingar😱😱
Förlitade mig länge på "de som har han om'et" men inser att detta är nåt som varken politiker eller myndigheter fixar.
ÅNGEST!
Helt personligt. Så här påverkar det oss i vår famij. Och då är detta väldigt lindrigt..

Ångest nr 1.Vi var vi på en stor konsert med Danny Saucedo i lördags-Smitta?
Ångest nr 2. Maken var på Bomässan i söndags här i Jönköping-Smitta?
Ångest nr 3. En person hostade på bussen i morse, många reagerade-Smitta?
Ångest nr 4. Maken o barnbarnet har astma-Riskgupp?
Ångest nr 5. Bokat hotell o Parke Lane i Göteborg nästa lördag. Smitta/inställt?
Ångest nr. 6. Konsert bokad i Aprill med Queenie i Jönköping. Smitta/inställt?
Ångest nr 7. Försommarens resa bokad till Parga. Smitta/inställd?
Ångest nr 8. Inga besök på svärmors äldreboende. Smitta?
Ångest nr.9. Butiken jag jobbar i har varit väldigt tom senaste veckan/ KK?/Arbetslös
Till slut nr.10...för att njuta av tillvaron istället..väljer vi att åka/rymma ut till stugan i helgen trots att vi har vattnet avstängdt.
Vi tar med oss ett par vattendunkar. Skog, frisk luft och en brasa kan säkert få oss att koppla bort detta elende.. för en stund. Längtar!
P.S Inget av detta är skrivet för att jag på nåt sett lider av omständigheterna..

Önskar hälsa till er alla Kalimerianer!
/ Kajja bye_bye

Louisa
2020-03-12, 01:03
Skrämmande att höra om grekiska prästers okunskap. De borde f-n i mig åtalas för brott mot mänskligheten om de orsakar ett fullständigt kaos med sina uttalanden! :mad:

/Netwolf

Håller absolut med. Så många lyssnar på dom. De har ett stort ansvar. Deras uttalanden kan göra att de gör sig skyldiga till att människor smittas. Och att andra i sin tur smittas som inte ens varit i kyrkan. De är en samhällsfara. Mycket oansvarigt. Men jag tror att de flesta präster verkligen tror att det inte smittar iof. Så det är svårt att veta om de verkligen förstår.

Louisa
2020-03-12, 01:21
Tack snälla Louisa för din rapport direkt från Grekland! Du får gärna berätta mer om du har tid.

Jag har läst om grekiska kyrkan och coronaviruset tidigare, men så här allvarligt kunde jag inte tro att det var. Det är fanimej inte klokt! Är det något vi alla nu måste göra är att ta detta på allvar, och grekiska kyrkan verkar göra precis tvärtom!

Att kyrkans makt är stor i Grekland vet jag, men kan den verkligen var så stor att inte ens regeringen kan tvinga dem att avstå från nattvarden? Om man kan stänga alla skolor borde ju det ju vara möjligt att införa restriktioner i kyrkan.

https://www.kalimera.se/grekland/tinos/tinos-church.jpg

Panagia Evangelistria (https://www.kalimera.se/grekland/tinos/panagia-evangelistria.html) på Tinos.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland och då är det många greker som reser hem, och väldigt många går i kyrkan. Jag tänker bland annat på alla som åker till Tinos för att besöka Panagia Evangelistria och kyssa ikonen. Om viruset sprider sig i Grekland, som det har gjort i flera andra Europeiska länder, borde ju ”Påskfirandet” ställas in. Men det kanske är en utopi.

Enligt Ert.gr (https://www.ert.gr/featured/koronoios-sta-90-ta-epivevaiomena-peristatika-synechizetai-i-ichnilatisi-gia-ta-orfana-kroysmata/)har ett nytt fall upptäckts i Grekland idag. Det är en 53-årig man som lagts in på sjukhus i Thessaloniki. Ert skriver att han inte har någon koppling till andra fall.

Vad roligt att det uppskattas!

Så jag har en nyhet. Idag addresserade premiärministern folket i ett fem minuter långt tal. Där tog han bland annat upp nattvarden. Han sa att även om han själv är djupt troende och alltid vänt sig till sin tro i svåra stunder, så anser han att ingen nu borde gå till kyrkan och ta nattvarden! En stor grej för en premiärminister i Grekland att säga känner jag (då han kan förlora väljare på det). Det var en känga till prästerna tycker jag. Det talas även om att ändra sättet som nattvarden tas på.

Nu kanske inte alla lyssnar på honom, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

När det gäller påsken som du säger så är det också intressant. Dock skulle jag tippa på att Tinos inte får så många besökare i år. Folk i Grekland är livrädda för sjukdomar och de kommer nog välja att stanna hemma så mycket de kan. Inget läge att resa. Plus att man är rädd för att hamna i karantän nånstans. Kan mycket väl införas reseförbud också. Så man åker nog bara till sin egna vanliga by.

Louisa
2020-03-12, 01:58
Kan tillägga att det absurda var att efter predikan, som i princip handlade om att präster och troende är immuna mot sjukdomar, så var det en präst i församlingen som öppet inför alla ville tacka den här högt uppsatte prästen för att han varit så snäll och besökt honom flera ggr på sjukhuset där han kämpade med en sjukdom?! Lite gulligt iof och han var väldigt rörd men liksom jaha? Så då är ju inte präster immuna mot sjukdomar då? Hmm

Också anmärkningsvärt är att de flesta som blivit smittade av Coronaviruset i Grekland härstammar från en "helig resa" till Israel! Där i princip en hel buss kom tillbaka till Grekland smittade. Men där ser de ingen koppling?

När det kommer till kyssandet av ikoner som också är en smittorisk så ser jag dock att allt fler liksom börjat kyssa i luften och inte nudda ikonen. Det har många gjort innan också men nu är det nog många fler som börjat med det. Nu innan påsk så har de nån slags ceremoni i kyrkan på fredagskvällar, fyra fredagar före påsk. Då är det väldigt vanligt att gå, både unga och gamla. Min man hade tagit barnen nu första fredagen (bara för att jag skulle få dammsuga själv i princip...) och dagen efter sa min fyraåring till mig att "pappa sa att jag inte skulle kyssa Christoulis (alltså lilla Kristus, så brukar man säga till barn när man pratar om Jesus, mitt barn menade ikonerna) för att det finns bakterier". Jag tyckte det var ganska roligt faktiskt. Min man är troende och är uppvuxen med att gå i kyrkan men inte fanatisk och slutat gå mycket i kyrkan sen han flyttade till Aten från sin hemort. Men han har aldrig sagt att nåt där skulle ha bakterier så det här är ju ett helt nytt tankesätt.

Jag känner att det här Coronaviruset kanske gör mycket bra också verkar det som. Känns som att det gett grekerna en grundläggande kurs i hygien. Det pratas om att man ska tvätta händerna hela tiden (som fram tills nu inte varit lika självklart att göra ofta som för svenskar överlag skulle jag vilja säga). Många har i och med det här äntligen lärt sig hur man ska nysa (i armbågen, även detta inte självklart tidigare). Och sen det här med kyrkan. Sen den nya röklagen på det också. Jag känner att Grekland har aldrig varit såhär fräscht och rent, helt underbart! Så civiliserat. Och i detta försök att inte smittas av Coronaviruset, så undviker man nog att bli smittade av andra sjukdomar också, som man annars skulle fått.

Alala
2020-03-12, 03:37
Vad roligt att det uppskattas!

Så jag har en nyhet. Idag addresserade premiärministern folket i ett fem minuter långt tal. Där tog han bland annat upp nattvarden. Han sa att även om han själv är djupt troende och alltid vänt sig till sin tro i svåra stunder, så anser han att ingen nu borde gå till kyrkan och ta nattvarden! En stor grej för en premiärminister i Grekland att säga känner jag (då han kan förlora väljare på det). Det var en känga till prästerna tycker jag. Det talas även om att ändra sättet som nattvarden tas på.

Nu kanske inte alla lyssnar på honom, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Väldigt bra gjort av Mitsotakis.

Nu tycks världen ha blivit galen. Vaknade till att Trump lär föbjuda resande från Europa till USA för en månad. Gäller bara Schengenområdet och inte alls Storbritannien. Alltså har han blandat politik dit också. Och Tom Hanks med fru lär ha fått coronaviruset i Australien. Italien stänger alla butiker och restauranger var det väl också. Hur skall detta sluta?

/ Anne

C@nny
2020-03-12, 08:17
... och nu har Tom Hanks och hans fru Rita Wilson testats positivt för Corona oxå! Tom är tydligen i Australien och spelar in en film om Elvis Presley...
https://www.expressen.se/noje/tom-hanks-smittad-av-coronaviruset/

Paret var ju nyss på tapeten här på forumet när de hyllade Grekland som snart fyller 200 år!
https://www.youtube.com/watch?v=Pmm8hFrLreU&feature=youtu.be

//Conny

C@nny
2020-03-12, 08:46
Nu har det första dödsfallet kostaterats i Grekland oxå. Det är 66-åringen från den nedsmittade Coronabussen som reste på Pilgrimsfärd i Israel & Egypten. Han var den som blev sjuk först av resenärerna....

//Conny

Kalimera
2020-03-12, 09:08
Tack Louisa än en gång för dina rapporter! klapp_klap Du ska veta att det är guld värt i detta oroliga läge.

------------------------

Nu har det första dödsfallet bekräftat i Grekland. Det är den 66-åriga man som hade varit på bussresan till Egypten och Israel. Många av de grekiska fallen härstammar från den bussresan. Källa: Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/250532/article/ekathimerini/news/covid-19-claims-first-victim-in-greece).

------------------------

Första fallet med Coronaviruset (Covid-19) har idag rapporterats från Kreta. Smittspåring pågår. Det är en man från Heraklion som har varit i Aten och bland annat besökt Akropolis. Källa: Cretalive.gr (https://www.cretalive.gr/kriti/agonas-dromoy-gia-tin-ihnilatisi-meta-proto-kroysma-koronoioy-stin-kriti)

------------------------

Färjan Blue Star Mykonos har satts i karantän i hamnen på Limnos efter att en ur besättningen visar symtom på coronavirus. Det sägs vara 341 passagerare och 77 besättningsmän ombord. Färjan skulle gå till Agios Efstratios, Lesvos, Chios, Samos, Fourni, Ikaria, Mykonos, Syros och Piraeus efter Limnos. Källa: Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/250533/article/ekathimerini/news/ferryboat-quarantined-off-limnos-over-suspected-coronavirus-infection).

Kalimera
2020-03-12, 13:45
Nu har en medarbetare på den grekiska tidningen Kathimerinis (http://www.ekathimerini.com/250546/article/ekathimerini/news/kathimerini-says-staffer-infected-with-covid-19)webbplats konstaterats smittad. Det är en av tidningarna som jag följer mest när det gäller rapporteringen av Corono. Dessutom har en medarbetare på tevekanalen ERT konstaterats smittad.

Finska Yle (https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/utrikesministeriet-undvik-alla-resor-sakerhetslaget-har-forandrats)skriver att finska Utrikesministeriet säger att man ska undvika alla resor. ”Utrikesministeriet avråder från allt resande på grund av coronaviruset. I ett resemeddelande för en stund sedan säger Utrikesministeriet att risken att insjukna i coronasmitta har ökat i Europa och överallt i världen. Det påverkar säkerheten för resenärerna och därför uppmanar ministeriet finländarna att undvika resor överlag. UM kommer inte längre att uppdatera resemeddelanden för enskilda länder.”

Har du hört något om det Anne?

Louisa
2020-03-12, 14:42
Tack Louisa än en gång för dina rapporter! klapp_klap Du ska veta att det är guld värt i detta oroliga läge.

------------------------

Nu har det första dödsfallet bekräftat i Grekland. Det är den 66-åriga man som hade varit på bussresan till Egypten och Israel. Många av de grekiska fallen härstammar från den bussresan. Källa: Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/250532/article/ekathimerini/news/covid-19-claims-first-victim-in-greece).

------------------------

Första fallet med Coronaviruset (Covid-19) har idag rapporterats från Kreta. Smittspåring pågår. Det är en man från Heraklion som har varit i Aten och bland annat besökt Akropolis. Källa: Cretalive.gr (https://www.cretalive.gr/kriti/agonas-dromoy-gia-tin-ihnilatisi-meta-proto-kroysma-koronoioy-stin-kriti)

------------------------

Färjan Blue Star Mykonos har satts i karantän i hamnen på Limnos efter att en ur besättningen visar symtom på coronavirus. Det sägs vara 341 passagerare och 77 besättningsmän ombord. Färjan skulle gå till Agios Efstratios, Lesvos, Chios, Samos, Fourni, Ikaria, Mykonos, Syros och Piraeus efter Limnos. Källa: Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/250533/article/ekathimerini/news/ferryboat-quarantined-off-limnos-over-suspected-coronavirus-infection).
Inga problem. På mitt jobb så har jag ett projekt tillsammans med ett företag i staden Bergamo i norra Italien, och när jag frågade en kvinna som jag har kontakt med där hur de har det, så fick jag ett chockerande svar. Jag skriver svaret här för den som även är intresserad av att höra hur det är i norra Italien just nu:

"Until last week we were working on shift in order to keep distance among us but on Monday late evening the authority issued another extraordinary decree, do not go out from out except in case our job absolutely require our presence in the office, especially we need special paper declaration now and the police stop us and ask detailed explanation, in order to avoid contagious with respect to the others, we are working from home but with babes it’s difficult!!!! I have a daughter 3 weeks closed at home, full of homework from elementary school, I’m destructed…..

I’m in the red zone and hearing ambulance all the day, from the other side all shop except food market are closed, the atmosphere is like a desert, the hospital are collapsed, all my friends working in the hospital are becoming crazy due the huge cases of pneumonia, no more beds in the hospital….

Please stay at home as much as possible to save yourself and your dear relatives, here the situation is terrible looks like a war but as you said we Keep up your health and your spirit! We are stronger than the virus!"

Fick rysningar...

Kalimera
2020-03-12, 17:39
Fick rysningar...Samma här. Fy så otäckt! :o

Just nu rapporter Italien 1 016 dödsfall och 15 113 smittade. :eek:

Kalimera
2020-03-12, 17:42
Flygbolaget Norwegian ställer in 4 000 flygningar och permitterar hälften av sina anställda, rapporterar NRK. Jag vet dock inte vilka flygningar det gäller.

Grekland har nu 117 konstaterade fall.

Färjan jag skrev om tidigare hade ingen smittad ombord så färjan kunde segla vidare.

Catlady
2020-03-12, 18:08
Stort TACK, Louisa, guld värt med upplysningar "inifrån" Grekland och nu även Italien! Detta utan "filtret" från tidningsredaktioner och dylika. Om du har tid, ser fram emot fler rapporter! Även här hemma (Stockholm) börjar det märkas av mindre folk på stan och i köpcentrum! Har mer eller mindre satt mig själv i "karantän" tillhör tyvärr riskgrupp. Stort tack igen!
Catlady, normalt lugn men nu rejält oroad.....

Netwolf
2020-03-12, 20:37
Ja, man undrar ju hur allt ska sluta! :eek: Gissar att semesterboenden hemmavid kommer kosta skjorta i sommar.

Konsekvenserna av detta blir svåra att överskåda och jag tror att vi får se efterverkningar i flera år, som får den den grekiska krisen att framstå som en pink i havet.

Det läskigaste är ändå dödssiffrorna. Bland barn o ungdomar är dödstalet 0 %, men på personer över 80 år är den 15 %! Den är 1 på 7 som kommer att dö! Smaka på den! :eek:
Se till att hjälpa era nära och kära äldre med matinköp och annat och undvik onödiga besök. Ett telefonsamtal är ofta gott nog, för en gammal människa. Och glöm inte den gamla tanten i porten brevid, som kanske inte har några anhöriga på nära håll. Fråga om de behöver något, eller om du kan hjälpa dem på annat sätt.
I denna stund behöver vi alla hjälpa varandra!

/Netwolf

piam
2020-03-12, 22:42
Bra där Netwolf👍

Alala
2020-03-13, 09:14
Finska Yle (https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/utrikesministeriet-undvik-alla-resor-sakerhetslaget-har-forandrats)skriver att finska Utrikesministeriet säger att man ska undvika alla resor. ”Utrikesministeriet avråder från allt resande på grund av coronaviruset. I ett resemeddelande för en stund sedan säger Utrikesministeriet att risken att insjukna i coronasmitta har ökat i Europa och överallt i världen. Det påverkar säkerheten för resenärerna och därför uppmanar ministeriet finländarna att undvika resor överlag. UM kommer inte längre att uppdatera resemeddelanden för enskilda länder.”

Har du hört något om det Anne?

Det är lite diffust det där, man skall undvika resor, men ändå går både flyg och tåg hela tiden. :confused: Och sen skall man stanna hemma i två veckor efter att man har kommit hem? Gäller alla länder. Enligt vad jag förstår så är detta rekommendationer och om du har varit låt oss säga på semester på Teneriffa och känner dig helt frisk borde du alltså stanna hemma i två veckor? Alla kan ju inte distansjobba så vem betalar lönen? Och gör jobbet om det nu finns något jobb?

Mycket är oklart ännu. Kanske något stiktare är på kommande. Här i mitt område har man inte någon smittad ännu. Men situationen ändras ju hela tiden.

Personligen börjar jag så småningom och tro på att det inte blir någon Greklandsresa för oss i maj. :(

/ Anne

Kalimera
2020-03-13, 10:01
Se till att hjälpa era nära och kära äldre med matinköp och annat och undvik onödiga besök. Ett telefonsamtal är ofta gott nog, för en gammal människa. Och glöm inte den gamla tanten i porten brevid, som kanske inte har några anhöriga på nära håll. Fråga om de behöver något, eller om du kan hjälpa dem på annat sätt.
I denna stund behöver vi alla hjälpa varandra! Bra skrivet Wolfen, precis så är det. klapp_klap

Kalimera
2020-03-13, 10:03
Det är lite diffust det där, man skall undvika resor, men ändå går både flyg och tåg hela tiden. :confused: Och sen skall man stanna hemma i två veckor efter att man har kommit hem? Gäller alla länder. Enligt vad jag förstår så är detta rekommendationer och om du har varit låt oss säga på semester på Teneriffa och känner dig helt frisk borde du alltså stanna hemma i två veckor? Alla kan ju inte distansjobba så vem betalar lönen? Och gör jobbet om det nu finns något jobb?Många frågor just men väldigt få svar. Tyvärr. :o

Personligen börjar jag så småningom och tro på att det inte blir någon Greklandsresa för oss i maj. :(Det tror inte jag heller. Det kanske inte ens går att flyga till Grekland under en tid. Vi är inte där ännu, men snart kanske.

Kalimera
2020-03-13, 10:12
Inget nytt i Grekland än så länge idag. Tevekanalen ERT skriver att det fortfarande ”bara” finns 117 fall av coronavirus. Ytterligare 15 är under utredning. Det som oroar experterna är att det finns 10 fall (av 117) som man inte kunnat smittspåra.

Igår publicerade The Guardian en bild från 1919 då spanska sjukan härjade. Det är en annons om att tvål skyddar mot spanska sjukan. Lite lustigt att de använde en sån bild. Eller vad säger du Wolfen? :)

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/netwolf-grekland.jpg

Spizeman
2020-03-13, 10:28
Igår på TV4 rekommenderade programledaren att arbeta hemma, men hade förståelse för att det var svårt för bl.a. Busschaufförer

Nu finns det nog ganska många fler yrkesgrupper som har svårt att jobba hemifrån.

Vi hoppas nu bara att vi accepteras av grekerna som "invandrare" när vi kommer ner på tisdag.

Vi har i nuläget beslutat att åka taxi istället för tåg från flygplatsen även om det kostar oss en halv flygbiljett extra, så känns det i varje fall bättre.

Alala
2020-03-13, 12:20
Nu har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

/ Anne

Netwolf
2020-03-13, 13:27
Igår på TV4 rekommenderade programledaren att arbeta hemma, men hade förståelse för att det var svårt för bl.a. Busschaufförer
Nu finns det nog ganska många fler yrkesgrupper som har svårt att jobba hemifrån.

Med modern teknik, går nog allt att lösa. Tänk dig, när du sitter på planet ned och det sprakar till i högtalaren... flabb_flab

https://pbs.twimg.com/media/EAUM5-UWsAIX7x2.jpg

/Netwolf

Kalimera
2020-03-13, 13:49
Nu har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.Ojdå! :eek:

Undrar hur länge det dröjer innan svenska bolag följer efter?

Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs nu fram till 30 mars.

Netwolf
2020-03-13, 14:16
Det var nån expert på tv i morse, som sa att övriga Europa kommer att drabbas lika hårt som Italien. Och det tar bara nån vecka till... :eek:

Jahapp, go vänner. Det var kul att lära känna er. :(
#apokalyps #ragnarök

/Netwolf

Kalimera
2020-03-13, 14:38
Det var nån expert på tv i morse, som sa att övriga Europa kommer att drabbas lika hårt som Italien. Och det tar bara nån vecka till... Så illa tror inte jag att det blir.

Kalimera
2020-03-13, 14:40
Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda, vilket motsvarar nästan hälften av alla anställda. Bolaget bekräftade gårdagens uppgifter om kraftiga neddragningar vid en pressträff som hölls under fredagen. Bolagets vd Jacob Schram efterlyser nu mer kraftfulla åtgärder till flygindustrin.

Detta skriver SVT (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset).

piam
2020-03-13, 15:09
Nu ska vi vara lite positiva!
Jag vägrar tro att vi att vi inte kommer
till Samos i maj.

Pia

malou
2020-03-13, 15:20
Klart vi skal være positive! Men foruten infoen fra Norwegian er 9 lokale flyplasser stengt. ‘Norge’ er også så godt som stengt, her er det pandemiberedskap. Ubekvemt, men nødvendig. Sverige er jo i en annen situasjon.

PS Edit Håper virkelig både Sverige og Hellas slipper corona i samme grad som hos oss. Litt info på engelsk, kortversjon.

https://www.newsinenglish.no/2020/03/12/norway-shuts-down-to-control-corona/

Kajja
2020-03-13, 16:04
Nu ska vi vara lite positiva!
Jag vägrar tro att vi att vi inte kommer
till Samos i maj.

Pia

fb_gilla
Hoppas verkligen det! Det känns som det här är en mardröm och att man snart ska vakna och allt är som vanligt. Vi "ska" ju åka sista maj och låter bokningen vara kvar tills vi är tvugna att göra nåt åt den.
Spenderar dagen i en mycket folktom butik och timmarna kryper fram. Det saknas inte ämne att prata om med de få kunder jag har haft..om man säger så..
/ Kajja bye_bye

Kajja
2020-03-13, 16:07
Med modern teknik, går nog allt att lösa. Tänk dig, när du sitter på planet ned och det sprakar till i högtalaren... flabb_flab

https://pbs.twimg.com/media/EAUM5-UWsAIX7x2.jpg

/Netwolf

Men Wolfen då😅😥😅!!
/ Kajja bye_bye

Susie
2020-03-13, 16:15
I Danmark har myndighederne netop kl. 16.00 oplyst, at rejser til hele verden frarådes. I første omgang en måned frem. Det vil sige, at alle rejser aflyses, og danskere i udlandet skal komme hjem nu.
Jeg skulle have været til Tenerife på søndag, så beslutningen, om jeg burde rejse eller ej, er taget for mig.

Kalimera
2020-03-13, 17:17
I Danmark har myndighederne netop kl. 16.00 oplyst, at rejser til hele verden frarådes. I første omgang en måned frem. Det vil sige, at alle rejser aflyses, og danskere i udlandet skal komme hjem nu. Oj! :eek:

Kalimera
2020-03-13, 17:18
Jag skrev precis det här i vår Facebookgrupp (https://www.facebook.com/groups/grekland/):

Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva.

Ni är många som berättar att ni har bokat av era resor och ni är många som undrar om ni ska boka eller inte. Jag tycker att ni som har bokat av era resor är kloka. Några skriver att de kommer åka oavsett, så länge inte UD avråder från resor. Det tycker jag är egoistiskt. Att resa från Skandinaven till Grekland är att göra Grekland en björntjänst. Grekland behöver alla turister de kan få, men de behöver inte besökare som för smittan dit.

Jag tror att Grekland snart stänger sina gränser för resenärer från länder som är värst drabbade, och det gäller bland annat Sverige, Norge och Danmark. Visst, jag spekulerar, men jag kan inte låta bli. Grekland har i skrivande stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går. Norge har till exempel över 900 fall och Sverige har över 800 fall.

Det går fort nu, så fort att jag inte hinner skriva det jag hade tänkt. Här är några av de senaste nyheterna:

1. Idag har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

2. Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs från nu och fram till 30 mars.

3. Grekland har stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går.

4. Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda.

5. Grekland stänger nu köpcentrum, kaféer och barer.

6. I Danmark avråds alla från resor i hela världen från och med nu. Och uppmanar alla danskar som är utomlands att resa hem.

7. UD i Sverige manar till försiktighet vid utlandsresor. De skriver så här:

”Utrikesdepartementet uppmanar svenska medborgare att noggrant tänka igenom huruvida utlandsresor behöver genomföras, meddelar departementet i ett pressmeddelande.

”WHO har konstaterat att spridningen av det nya coronaviruset är en pandemi. Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte.”

UD skriver att varje resenär själv har ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut, och uppmanar den som tillhör en riskgrupp att vara extra uppmärksam.”

Jag har inte bokat någon resa, men just nu skulle jag inte göra det, och om jag hade en resa bokad i vår skulle jag avboka den, och avvakta för att se vad som händer, och hålla tummarna för att det ordnar upp sig senare.

malou
2020-03-13, 17:38
I Danmark har myndighederne netop kl. 16.00 oplyst, at rejser til hele verden frarådes. I første omgang en måned frem. Det vil sige, at alle rejser aflyses, og danskere i udlandet skal komme hjem nu.
Jeg skulle have været til Tenerife på søndag, så beslutningen, om jeg burde rejse eller ej, er taget for mig.

Trist å miste ferien. Men kanskje bra for deg. Spania har erklært unntakstilstand. På Tenerife øker antall smittede. Jeg er vanligvis ikke sykdoms-redd, egentlig heller ikke nå - men her i Oslo går utviklingen uhyre raskt. Det kjennes plutselig veldig nært. Velger å forholde meg til offisielle råd.

Var innom en FB side fra en øy i Hellas. Der appellerer nå enkelte øyboere til trofaste besøkende om å i K K e komme før man vet hvordan ting blir.

Susie
2020-03-13, 18:00
Trist å miste ferien. Men kanskje bra for deg. Spania har erklært unntakstilstand. På Tenerife øker antall smittede.
Tak for din hilsen. Jeg bakker fuldt op om beslutningen, at vi som danskere ikke bør rejse ud og smitte mennesker i andre lande. Desuden er det essentielt, at der gøres alt for, at vores sundhedsvæsen ikke bryder sammen, og en masse unødigt kommer til at dø på grund af denne virus.

Susie
2020-03-13, 18:10
Statsministeren har netop meddelt, at de danske grænser lukkes fra i morgen kl. 12, hvor ikke danskere og personer uden tilknytning til Danmark, vil blive afvist. Dette gælder til efter påske den 13/4.

Kajja
2020-03-13, 18:50
Alla har ett ansvar att följa utvecklingen om vad som händer i detta ämne och respektera vad som gäller.
I början av tråden anade man inte denna agressiva utveckling av viruset och därför blev det en annan ton i inläggen.
Vi kommer i vilket fall avvakta och se vad som händer den närmaste tiden. Ingen "egoistisk resa" är aktuell för oss. Tror att det kommer ett resestopp från Sverige inom kort endå.
/ Kajja bye_bye

Sol och hav
2020-03-13, 22:26
Igår bokade jag av min Skiathos-resa som jag skulle åkt på den 31 maj.
Jag undrar om man kommer till Grekland i år. Hoppas får vi göra! 🇬🇷

Kajja
2020-03-13, 22:31
Undrar..ni som bokat/ar av..är det charter eller egenbokade resor?
/ Kajja bye_bye

piam
2020-03-13, 22:43
I slutet av april ska våran resa slutbetalas
så jag avvaktar tills dess,få se vad som händer

Pia

Kajja
2020-03-13, 23:03
I slutet av april ska våran resa slutbetalas
så jag avvaktar tills dess,få se vad som händer

Pia

Samma för oss!
/ Kajja bye_bye

Louisa
2020-03-13, 23:27
Jag skrev precis det här i vår Facebookgrupp (https://www.facebook.com/groups/grekland/):

Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva.

Ni är många som berättar att ni har bokat av era resor och ni är många som undrar om ni ska boka eller inte. Jag tycker att ni som har bokat av era resor är kloka. Några skriver att de kommer åka oavsett, så länge inte UD avråder från resor. Det tycker jag är egoistiskt. Att resa från Skandinaven till Grekland är att göra Grekland en björntjänst. Grekland behöver alla turister de kan få, men de behöver inte besökare som för smittan dit.

Jag tror att Grekland snart stänger sina gränser för resenärer från länder som är värst drabbade, och det gäller bland annat Sverige, Norge och Danmark. Visst, jag spekulerar, men jag kan inte låta bli. Grekland har i skrivande stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går. Norge har till exempel över 900 fall och Sverige har över 800 fall.

Det går fort nu, så fort att jag inte hinner skriva det jag hade tänkt. Här är några av de senaste nyheterna:

1. Idag har Finlands största charterbolag, Aurinkomatkat, ägd av Finnair satt stopp för alla resor från och med idag en månad framåt.

2. Museer och arkeologiska platser i Grekland stängs från nu och fram till 30 mars.

3. Grekland har stund 190 fall, det är en ökning med 73 sedan i går.

4. Det norska flygbolaget Norwegian är bara veckor från konkurs och kommer att behöva permittera 5 000 anställda.

5. Grekland stänger nu köpcentrum, kaféer och barer.

6. I Danmark avråds alla från resor i hela världen från och med nu. Och uppmanar alla danskar som är utomlands att resa hem.

7. UD i Sverige manar till försiktighet vid utlandsresor. De skriver så här:

”Utrikesdepartementet uppmanar svenska medborgare att noggrant tänka igenom huruvida utlandsresor behöver genomföras, meddelar departementet i ett pressmeddelande.

”WHO har konstaterat att spridningen av det nya coronaviruset är en pandemi. Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte.”

UD skriver att varje resenär själv har ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut, och uppmanar den som tillhör en riskgrupp att vara extra uppmärksam.”

Jag har inte bokat någon resa, men just nu skulle jag inte göra det, och om jag hade en resa bokad i vår skulle jag avboka den, och avvakta för att se vad som händer, och hålla tummarna för att det ordnar upp sig senare.

Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. Det finns redan diskussioner om att stänga alla företag och verksamheter i landet. På mitt jobb idag blev vi kallade till ett möte där chefen sa att det går rykten om att regeringen på söndag kommer gå ut med flera nya drastiska åtgärder och ett scenario är total nedstängning av allt.

Jag har en känsla av Grekland försöker ta så drastiska åtgärder som möjligt just nu, för att kunna vara botad till sommaren då turistsäsongen är. Om Grekland fortfarande brottas med det här i sommar så kommer det vara kört. Det förutsätter ju såklart att länderna som turisterna kommer ifrån också är botade.

De flesta länder i Europa har nu tagit drastiska åtgärder, förutom Sverige (samlingar under 500 personer är ingen drastisk åtgärd). Ursäkta kängan men det känns som att Sveriges ledning och många svenskar också för den delen verkar tycka att ekonomin inte får störas till något pris, att ekonomin är liiiite viktigare än några människors liv. Nån talesman sa att stängning av skolor skulle få förödande konsekvenser (för ekonomin vill säga). Eh ja men vilka förödande konsekvenser kommer det bli om de INTE stänger??? Förlorar inte de andra länderna pengar på det också? Men de gör det. Ibland måste man uppoffra saker. Det känns som att Sverige sticker huvudet i sanden helt. Jag är djupt orolig för vad detta ska leda till för Sverige faktiskt. Jag är ledsen att säga det, men jag får faktiskt andra världskriget vibbar vad gäller Sveriges ställning. Hela världen är i krig och tar åtgärder medan man i Sverige låtsas som att det regnar och tar nån medelväg. Tänker att detta inte bara är oansvarigt för de svenska medborgarna, utan även mot resten av världen, eftersom svenskarna kan smitta även andra länders medborgare. Vi bor alla i samma värld, men Sverige ser bara till sig själva om och om igen. Ja tyvärr kan det slå bakslag. Om Sverige i sommar inte fått ner antalet fast andra länder har det, så är det klart att de inte kommer ges inträde i andra länder.

Jag är ju ingen expert iof. Hoppas den där Tegner killen har rätt. Att alla drastiska åtgärder som andra länder tar inte leder till nånting. Det kanske blåser av i Sverige lika fort som i alla andra länder. Då tar jag av min hatt för honom, verkligen coolaste typen av alla som stod emot hysterin. Eller så blir situationen den motsatta och då har han gjort sig skyldig till något mycket allvarligt. Ska bli intressant att se om den linje som Sverige följer just nu (mot strömmen) är rätt.

Kajja
2020-03-13, 23:51
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. Det finns redan diskussioner om att stänga alla företag och verksamheter i landet. På mitt jobb idag blev vi kallade till ett möte där chefen sa att det går rykten om att regeringen på söndag kommer gå ut med flera nya drastiska åtgärder och ett scenario är total nedstängning av allt.

Jag har en känsla av Grekland försöker ta så drastiska åtgärder som möjligt just nu, för att kunna vara botad till sommaren då turistsäsongen är. Om Grekland fortfarande brottas med det här i sommar så kommer det vara kört. Det förutsätter ju såklart att länderna som turisterna kommer ifrån också är botade.

De flesta länder i Europa har nu tagit drastiska åtgärder, förutom Sverige (samlingar under 500 personer är ingen drastisk åtgärd). Ursäkta kängan men det känns som att Sveriges ledning och många svenskar också för den delen verkar tycka att ekonomin inte får störas till något pris, att ekonomin är liiiite viktigare än några människors liv. Nån talesman sa att stängning av skolor skulle få förödande konsekvenser (för ekonomin vill säga). Eh ja men vilka förödande konsekvenser kommer det bli om de INTE stänger??? Förlorar inte de andra länderna pengar på det också? Men de gör det. Ibland måste man uppoffra saker. Det känns som att Sverige sticker huvudet i sanden helt. Jag är djupt orolig för vad detta ska leda till för Sverige faktiskt. Jag är ledsen att säga det, men jag får faktiskt andra världskriget vibbar vad gäller Sveriges ställning. Hela världen är i krig och tar åtgärder medan man i Sverige låtsas som att det regnar och tar nån medelväg. Tänker att detta inte bara är oansvarigt för de svenska medborgarna, utan även mot resten av världen, eftersom svenskarna kan smitta även andra länders medborgare. Vi bor alla i samma värld, men Sverige ser bara till sig själva om och om igen. Ja tyvärr kan det slå bakslag. Om Sverige i sommar inte fått ner antalet fast andra länder har det, så är det klart att de inte kommer ges inträde i andra länder.

Jag är ju ingen expert iof. Hoppas den där Tegner killen har rätt. Att alla drastiska åtgärder som andra länder tar inte leder till nånting. Det kanske blåser av i Sverige lika fort som i alla andra länder. Då tar jag av min hatt för honom, verkligen coolaste typen av alla som stod emot hysterin. Eller så blir situationen den motsatta och då har han gjort sig skyldig till något mycket allvarligt. Ska bli intressant att se om den linje som Sverige följer just nu (mot strömmen) är rätt.

Ja Sverige har ju alltid hållt sig neutral och försiktigt. Får se om det funkar nu med... Det här med politik i krissituationer brukar inte hålla. Svaret får man långt efteråt...tyvärr..
/ Kajja bye_bye

Masse
2020-03-14, 00:00
Jag är absolut inte medicinskt sakkunnig. Jag har stor respekt för epidemier och världsomfattande sjukdomar av diverse slag. Men ....... i all denna folkstorm, politikerstorm, mediastorm mm som just nu breder ut sig över världen så försöker jag att sätta mig ner och samla intryck och fakta som rapporteras och fundera och reflektera lite.

Här är lite siffror som jag funnit i mitt sökande på nätet.

20 länderna med flest antal smittade
Land/Antal fall/Antal döda

1. Kina, 80 739 fall, 3 120 döda

2. Sydkorea, 7 478 fall, 53 döda

3. Italien, 9 172 fall, 463 döda

4. Iran, 7 161 fall, 237 döda

5. Frankrike, 1 412 fall, 30 döda

6. Tyskland, 1 191 fall, 2 döda

7. Spanien, 1 102 fall, 28 döda

8. USA, 624 fall, 22 döda

9. Japan, 530 fall, 9 döda

10. Schweiz, 374 fall, 2 döda

11. Storbritannien, 321 fall, 5 döda

12. Nederländerna, 321 fall, 4 döda

13. Sverige, 261 fall, 0 döda

14. Belgien, 239 fall, 0 döda

15. Norge, 209 fall, 0 döda

16. Singapore, 160 fall, 0 döda

17. Österrike, 131 fall, 0 döda

18. Malaysia, 117 fall, 0 döda

Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....

Jag funderar en del kring hur mycket skada och hur många mänskliga tragedier och dödsfall som orsakas av alla mer eller mindre panikartade åtgärder som nu vidtas världen över. Mer eller mindre genomtänkta.

Vad kommer det att innebära i ett samhälle som håller på att falla samman pga massor av konkurser och ett näringsliv med stora problem. Massarbetslöshet med folk som mister sin försörjning. Hur många förstörda liv och hur många dödsfall orsakas av de panikåtgärder som nu vidtas.

Det är också fantastiskt vilket folkligt engagemang som uppstått för att försöka begränsa effekterna av virussjukdomen. Frågan är hur vi ska kunna begränsa och dämpa effekterna av alla panikartade åtgärder i samhället och agera på ett sansat sätt. Och hur väl lyckas vi avväga vilket som orsakar mest skada, virussjukdomen eller motåtgärderna?

När det t ex gäller dödsfall i trafiken så har vi i massor av år talat om en nollvision. Vi har kommit en bra bit på väg. 2019 omkom "bara" 223 personer i trafiken i Sverige. En rejäl förbättring jämfört med vad det har varit längre tillbaka. Men ändå .... ganska många. Och inte bara vid något enstaka år i form av någon tillfällig epidemi utan år efter år efter år. Men .... inga panikåtgärder där inte!

Under 2018 dog i Sverige 1268 personer genom självmord, varav 938 var i ålder 15 - 64 år. Det är inte osannolikt att många av dem orsakades av mental ohälsa, d v s en uppenbart mycket allvarlig sjukdom. Detta pågår också år efter år efter år. Inte heller det orsakar några större panikåtgärder, om ens stora åtgärder alls. Resurserna är ju som bekant begränsade.

Jag vill inte på något sätt förminska allvaret i den pågående pandemin i världen. Men kanske vore det på sin plats med lite mera vett och sans.

Hur mycket av skadorna (inklusive dödsfall och mänskligt lidande) som vi nu och framöver får uppleva orsakas av själva sjukdomen och hur mycket orsakar vi tillsammans genom många väldigt dåligt genomtänkta åtgärder och handlingar?

Masse

Alala
2020-03-14, 05:49
Diskuterade just med min man vid morgonkaffet om Sveriges reaktion till allt detta. Danmark stänger gränsen och här i Finland tycks det bli mer eller mindre totalstopp på allt och ekonomin och alla företag lider. Sverige däremot tycks bara simma igenom det hela, business as usual. Och kanske är det just rätt så? Kanske vi människor kan själv, nu när vi vet hur vi skall bete oss bland andra människor, ta till alla försiktighetsåtgärder och göra allt för att inte sprida smittan? Vara extra försiktiga när det gäller de gamla och sjuka osv?

Men vem vet? Tänkte just precis som både Louisa och Masse skrev. Intressanta inlägg båsa två.

Att inte göra turistresor just nu tycker jag att vi inte skall göra. Men vet är det som skall bestämma om saken? Individen själv? Charterbolget, flygbolaget? En del resor faller ju bort trots allt på grund av att så många avbokar.

/ Anne

Pian
2020-03-14, 07:12
Enligt folkhälsomyndigheten var det 775 som var smittade av coronavisrus, när man uppdaterade kl 14 igår. Plus att nu provtar man ju inte alla längre.
Men tillsammans ska vi väl förhoppningsvis fixa detta eller???
Vi som arbetar med barnen kan tycka det är märkligt att vi faktiskt inte vidtar samma åtgärder som i våra grannländer, att faktiskt stänga ner. Bara för att barnen klarar viruset så mycket bättre, innebär ju inte att vi vuxna blir sjuka, och då får man ändå stänga ner. Ja mycket är det som snurrar i hjärnan dessa dagar.

Och att sen ha en flygresa till Kreta inbokad den 12 maj (som köptes med norweigan innan allt braka loss på riktigt) är så ledsamt, och inser att vi nog inte kommer iväg, om inte läget helt radikalt förändras.
Thats life .....ta hand om er alla kära ”Kalimeror”
Pia

malou
2020-03-14, 08:11
Masse; følger deg langt i refleksjonene og spørsmålene dine. Skrev et langt svar som forsvant, orker ikke ta det om igjen. Men jeg ser dette i et samfunnsperspektiv, verdiene våre synes å være styrt av finans- og næringsliv. Som for tiden gis (svært) høy prioritet av vår blå regjering. Mennesker som ikke fungerer fullt ut, er utgiftsposter. Satt på spissen, men ja likevel. At det tok tid å sy sammen smitteberedskap nå, ser jeg i sammenheng med dette. Hensyn skulle tas. At det nå diskuteres seriøst hvilke grupper som muligens ikke skal få behandling, tror jeg er farget av den slags. ‘Vi’ inkluderer ikke lenger alle.

Trist at jeg ikke kommet til Hellas nå. Samtidig er jeg en smule nervøs for om fødeavdelingen her fortsatt er åpen om noen uker. En datter venter barn. Det krisemaksimeres på alle kanter. Legestanden ligger i front. Klart en lurer på om enkelte lar seg rive med, eller om det er nøkterne vurderinger...De er jo faktisk bare mennesker, ikke sannsigere...

PS. Den økonomiske nedgangen var i fritt fall f ø r coronaen ble kjent. Et tankekors.

Kalimera
2020-03-14, 08:39

15, Norge, 209 fall, 0 döda

Ovanstående siffror är från den 9 mars. I skrivande stund är de således 4 dagar gamla och har säkert ökat sedan dess. Men ändå .....

De har ökat mycket sedan den 9 mars. Nu ser det ut så här:

Italien. Drygt 15 000 smittade och drygt 1000 döda.

Sverige: 814 smittade och två döda.

Norge: 996 smittade och en död.

Kalimera
2020-03-14, 08:45
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. De här fyra scenarierna ser jag framför mig:

1. UD avråder från alla resor utomlands, oavsett land.

2. Grekland stänger sina gränser.

3. Alla flygbolag och charterbolag slutar med alla resor.

4. En kombination av de tre första.

Men, och detta är viktigt, det finns ljusglimtar, antal fall i Kina och Sydkorea minskar kraftigt. Om det stämmer så är det underbara nyheter.

Sol och hav
2020-03-14, 09:03
Undrar..ni som bokat/ar av..är det charter eller egenbokade resor?
/ Kajja bye_bye

För min del var det en charterresa som jag bokade av.

Tobbe S
2020-03-14, 10:48
Vi har en resa bokad till Madeira på tisdag. Vi är väldigt tveksamma till att genomför den. Vi har talat med flera vänner inom vården, vilka samtliga avrått oss från att resa. Vi hoppas att UD gör som Norge och avråder alla resor utomlands. Annars får vi noga räkna med att pengarna är bort, men förhoppningsvis till priset av en god hälsa.

Tobbe

pelagia
2020-03-14, 11:23
Vi bor 3,5 mil fra grensa til Sverige. Nå er universitet, skoler og barnehager stengt. De som har muligheter har hjemmekontor. Frisørsalonger stengt, alle idrettsarrangement avlyst, alle konserter ol avlyst. Det går ikke charterturer fra Norge fram til 14. april, det kommer garantert til å forlenges. Vi anbefales å holde oss hjemme og ikke omgås andre enn de vi bor sammen med. Barn bør ikke leke med andre enn søsken eller fast lekekamerat.
Dette gjør at sentrum her vi bor (ca 20.000 innbyggere) er øde og stille.
Allikevel er det altså folk som reiser til Sverige og hamstrer mat. Tusenvis av nordmenn reiser til tross for sterke advarsler på hyttene sine, til små kommuner som ikke har apparat for å hjelpe smittede. Nå leser vi at det allerede er smittede.
Og dette gjør de jo kun ut fra egoisme. Mens vi andre prøver å innordne oss en ganske annerledes hverdag, gir noen blaffen.
Det er jo helt klart at det hjelper ikke å overlate dette til folk selv, det trengs strengere kontroll. Og det kommer nok. Og raskt.
Det virker jo mindre dramatisk i Sverige, men det er vel temmelig sikkert at dere også blir rammet som oss.
På snakk om reising, så kan vi ikke tenke oss at det blir noen Hellastur i juli som vi planla. Ikke sikkert det blir noen denne sesongen i det hele tatt, viruset er jo i alle land i Europa.

karinafp
2020-03-14, 11:25
Vi som arbetar med barnen kan tycka det är märkligt att vi faktiskt inte vidtar samma åtgärder som i våra grannländer, att faktiskt stänga ner. Bara för att barnen klarar viruset så mycket bättre, innebär ju inte att vi vuxna blir sjuka, och då får man ändå stänga ner. Ja mycket är det som snurrar i hjärnan dessa dagar.

Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ... ;)

Karin

Masse
2020-03-14, 11:45
Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse

UllaC
2020-03-14, 12:37
Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse

Bra skrivet Masse klapp_klap
Ulla

UllaC
2020-03-14, 12:39
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ... ;)

Karin

Håller med dig Karin.

Ulla

pelagia
2020-03-14, 13:29
Torsdag da jeg snakket med min bror som bor i Sverige var det 713 smittede i Norge, og 500 i Sverige (som vel har dobbelt så mange innbyggere som vi).
Idag lørdag har vi 1034 smittede og Sverige 909. Altså dette gallopperer.
Det blir etterhvert flere som får behov for sykehusinnleggelser og prespiratorbehandling. Smitten er overalt nå.
I og med at vi er naboland må vi vel tro at dere også kommer etter, dessverre.
Norge og Sverige ligger nå på 10 og 11 plass i verden med smittede pr 100.000 innbygger.
Tiltakene iverksatt i Norge forstår jeg at er i samsvar med EUs opplegg.
Og det er viktig at alle følger råd og bestemmelser, ellers vil det jo være nytteløst.
Jeg håper på det beste for alle land, men er realist. Vi vil ikke ende opp som Italia.

Charleston
2020-03-14, 16:48
Två saker man bör tänka på:
1. Antalet fall som presenteras är antalet som testats positivt. INTE antalet smittade. Det senare är antagligen många gånger fler.
2. Inkubationstiden är nånstans mellan 2-14 dagar (väldigt osäkert än så länge). Dvs de fall som nu kommer in blev smittade för upp till ett par veckor sen. Den som smittas idag kommer inte med i statistiken förrän möjligtvis inom nån vecka.

nickelena
2020-03-14, 19:01
Nu har vi fått besked från Apollo att vår resa 11 april till Kreta är inställd. Igår kom mejl från hotellet vid Gardermoen att de stänger idag efter frukost, så vi skulle få bo på systerhotellet bredvid. Det behöver vi inte nu.

Hoppas det vänder! Stackars folk som är drabbade:eek:

Lena

simetra
2020-03-14, 19:30
TUI ställer in alla sina resor de kommande fyra veckorna, bara en tidsfråga innan de andra arrangörerna gör detsamma (får jag hoppas)!

Edit: Även Ving

Se nedan

simetra
2020-03-14, 19:40
Svenska Utrikesdepartementet avråder från resor till alla länder med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset.

Louisa
2020-03-14, 20:16
Jag är absolut inte medicinskt sakkunnig. Jag har stor respekt för epidemier och världsomfattande sjukdomar av diverse slag. Men ....... i all denna folkstorm, politikerstorm, mediastorm mm som just nu breder ut sig över världen så försöker jag att sätta mig ner och samla intryck och fakta som rapporteras och fundera och reflektera lite.

Här är lite siffror som jag funnit i mitt sökande på nätet.

20 länderna med flest antal smittade
Land/Antal fall/Antal döda

1. Kina, 80 739 fall, 3 120 döda

2. Sydkorea, 7 478 fall, 53 döda

4. Iran, 7 161 fall, 237 döda

5. Frankrike, 1 412 fall, 30 döda

6. Tyskland, 1 191 fall, 2 döda

7. Spanien, 1 102 fall, 28 döda

8. USA, 624 fall, 22 döda

9. Japan, 530 fall, 9 döda

10. Schweiz, 374 fall, 2 döda

11. Storbritannien, 321 fall, 5 döda

12. Nederländerna, 321 fall, 4 döda

14. Belgien, 239 fall, 0 döda

15. Norge, 209 fall, 0 döda

16. Singapore, 160 fall, 0 döda

17. Österrike, 131 fall, 0 döda

18. Malaysia, 117 fall, 0 döda

Jag funderar en del kring hur mycket skada och hur många mänskliga tragedier och dödsfall som orsakas av alla mer eller mindre panikartade åtgärder som nu vidtas världen över. Mer eller mindre genomtänkta.

Vad kommer det att innebära i ett samhälle som håller på att falla samman pga massor av konkurser och ett näringsliv med stora problem. Massarbetslöshet med folk som mister sin försörjning. Hur många förstörda liv och hur många dödsfall orsakas av de panikåtgärder som nu vidtas.

Det är också fantastiskt vilket folkligt engagemang som uppstått för att försöka begränsa effekterna av virussjukdomen. Frågan är hur vi ska kunna begränsa och dämpa effekterna av alla panikartade åtgärder i samhället och agera på ett sansat sätt. Och hur väl lyckas vi avväga vilket som orsakar mest skada, virussjukdomen eller motåtgärderna?

När det t ex gäller dödsfall i trafiken så har vi i massor av år talat om en nollvision. Vi har kommit en bra bit på väg. 2019 omkom "bara" 223 personer i trafiken i Sverige. En rejäl förbättring jämfört med vad det har varit längre tillbaka. Men ändå .... ganska många. Och inte bara vid något enstaka år i form av någon tillfällig epidemi utan år efter år efter år. Men .... inga panikåtgärder där inte!

Under 2018 dog i Sverige 1268 personer genom självmord, varav 938 var i ålder 15 - 64 år. Det är inte osannolikt att många av dem orsakades av mental ohälsa, d v s en uppenbart mycket allvarlig sjukdom. Detta pågår också år efter år efter år. Inte heller det orsakar några större panikåtgärder, om ens stora åtgärder alls. Resurserna är ju som bekant begränsade.

Jag vill inte på något sätt förminska allvaret i den pågående pandemin i världen. Men kanske vore det på sin plats med lite mera vett och sans.

Hur mycket av skadorna (inklusive dödsfall och mänskligt lidande) som vi nu och framöver får uppleva orsakas av själva sjukdomen och hur mycket orsakar vi tillsammans genom många väldigt dåligt genomtänkta åtgärder och handlingar?

Masse

Ja "vett och sans" är ju det svenska mottot så att säga. Problemet med den här sjukdomen är ju att den är så aggressiv, den smittar mycket mycket lättare än en vanlig influensa. Det kan mycket väl vara så att dödsfallen inte är större än en vanlig influensa procentuellt sett, det där orkar jag inte ens spekulera i även om otaliga försöker, men då fler blir smittade så kommer ju fler dö i antal. Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt att förstå. Om man låter det här viruset härja fritt så kommer det leda till väldigt många dödsfall. Däremot de länder där allt stängt och man blivit ombedd att stanna hemma, där har man lyckats bromsa det. Att det inte är större antal smittade och döda i världen beror just på att många länder tagit åtgärder nu. Hur skulle situationen varit i Kina nu om de inte gjort nånting? Varför kan inte Sverige se hur utvecklingen varit i andra länder och lära sig av det?

Folk pratar om att det inte går att stänga skolor för att vårdpersonalen behövs. Vad är värst: att stänga skolor och förlora vårdpersonal när vården ännu inte är överbelastad av Coronafall, eller ha öppna skolor och inte ha tillräckligt med vårdpersonal och sängar på sjukhusen för alla de Coronafall som de kommer översvämmas med?

Louisa
2020-03-14, 20:46

Karin

Det där om att släppa ut ungdomar på stan, det är inte riktigt så det blir när man väl kommer till det. Här i Grekland när skolorna stängde, så blev det precis som du säger först, dagen efter beslutet så satt alla ungdomar på caféerna. Men i och med att skolan stängde så har det bildats en allmän opinion nu om att vi alla ska göra en team effort för att få bort det här viruset, så har det pratats väldigt mycket om att man ska försöka stanna hemma så mycket som möjligt. Så när ungdomarna samlades på caféerna så blev alla mycket upprörda och rent av arga, så nästa dag togs beslutet av staten att stänga alla caféer, restauranger och barer. Idag åkte vi med barnen till stranden för att det var så fint väder och det finns inget annat att göra med dom just nu (lekparker också stängda) och det var fullt med folk. Ja självklart blev alla andra som stannar hemma jätteupprörda, så upprörda att staten nu stänger alla organiserade stränder i Aten också. Folk försöker få alla att stanna hemma, även om det inte finns nån karantän lag än. Jag tyckte stängningen av stränderna var helt överdriven, hur hög smittorisk kan det vara där??? Men iallafall, det jag försöker säga är att när det väl kommer till stängning av skolor så börjar alla tänka väldigt annorlunda och säkerligen kommer andra saker stänga ner också. Scenariot att massa ungdomar skulle sitta på caféer istället lär inte finnas. Här höll det i en dag.

Själv funderar vi på att åka till byn med barnen. Där kommer de kunna vara ute mer. Inte så mycket människor och friare. Förstår inte hur mina energiska fyraåringar skulle klara av en eventuell karantän och vara hemma hela tiden. De skulle bli galna och vi också.

Kalimera
2020-03-14, 21:25
Svenska Utrikesdepartementet avråder från resor till alla länder med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset.Och Grekland stänger alla hotell till och med den 30 april!

Kalimera
2020-03-15, 08:55
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt. :o

Hur känner ni andra er?

Kajja
2020-03-15, 09:02
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt. :o

Hur känner ni andra er?

Precis som jag skrev innan...
Man önskar att det vore en mardröm!
Just det här med att man inte kan planera nånting alls framåtsnyft_drop Uppgiven och orolig, minst sagt..
/ Kajja :o

Riitta
2020-03-15, 09:10
Jag tycker det känns lite overkligt alltihop :-( För stort och kunna ta in allting! Nyss kom jag och tänka på att hur gör dom hotellen som har gäster nu ? Måste dom kasta ut gästerna? Tex, på Kalymnos har några små hotell öppet så gott som året runt, för det kommer klättrare dit redan nu :-( Tänker också på alla vänner som har små hotell och tavernor osv. Måste vara svårt och planera verksamheten när man inte vet hur det blir. Att anställa folk och sedan kommer inte turisterna! Och kommer turisterna så är ju risken stor att det blir mer spridning.... Nästan som att välja mellan pest och kolera :-(

Riitta

Kajja
2020-03-15, 09:45
En annan tanke med det här som gör att det känns overkligt är att man/jag inte känner nån som har drabbats av corona. Jag känner inte ens nån som känner nån..
/ Kajja :o

emma
2020-03-15, 10:03
Angående att alla hotell stängs läste jag att hotell som redan är öppna får vara det tills den 23/3... vet dock inte om gäster måste bort sedan och hotellet stängs...
Usch det är en hemsk tid! Hur ska det bli?
/emma

Stumpan52
2020-03-15, 10:43
I vår bekantskapskrets har minst 3 fått bekräftat att de har Corona ! Ingen av dem har varit utomlands utan blivit smittade inom landet.
Skrämmande!

Kalimera
2020-03-15, 10:59
I vår bekantskapskrets har minst 3 fått bekräftat att de har Corona ! Ingen av dem har varit utomlands utan blivit smittade inom landet. Skrämmande!Ja, det är verkligen skrämmande!

Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt.

Jag la precis ut Veckans bild, och jag valde den för att den får mig alla le, och det kan behövas just nu.

Kolla bilden här (https://www.kalimera.se/bilder/veckans/index.html).

Netwolf
2020-03-15, 13:12
Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt.

Helt oroligt var det ändå inte, då de var sex personer på presskonferansen flabb_flab

Netwolf
2020-03-15, 13:25

Hur känner ni andra er?

Om någon hade sagt till mig för några veckor sen att detta skulle hända, hade jag skrattat.

En känsla av uppgivenhet finns där hela tiden. Man smyger ut tidigt på morgonen, eller sent på kvällen för att handla. Som man vore nån sorts brottsling.
Känner som dig stor vanmakt, när man vaknar och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre... :eek:

/Netwolf

emma
2020-03-15, 13:48
Jag brukar inte oroa mig, men i dessa tider med allt som händer och som ni skriver att det är som en dålig dröm...ja nu känner jag mer och mer en slags uppgivenhet och en stor oro för hur det är och ska bli fortsättningsvis! I vanliga tider hade jag sett fram emot vår, sommar och en greklandsresa...nu känner jag mest en stor tomhet och vanmakt....
med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢

C@nny
2020-03-15, 14:42

Hur känner ni andra er?

Jag kan verkligen hålla med om overklighetskänslan.....
Igår åkte vi till ICA Maxi för inhandling av en del viktualiteter. Tanken var kanske även att köpa med någon extra konservburk med soppa el dyl... Det som vi hade på listan var köttfärs, toapapper, mm, som var nödvändigt att fylla på... Vad ser man?
Hyllorna för köttfärs och toapapper gapade helt tomma. Jag fick bara tag på en förpackning hushållspapper. Det fanns bara några enstaka kvar..:mad:
Som tur är har jag sparat en del dagstidningar. Förr hade man ju ark av tidningspapper, hängandes i krokar ute på avträdena.
Det kanske finns någon gammal telefonkatalog liggandes i källaren oxå.... suck.... :(

I fredags em på väg hem från jobbet slank jag in på ett apotek och frågade om de hade fått in handsprit.... hehehe.. jodå, i torsdags em, dagen innan alltså, hade det kommit en leverans på 180 flaskor....Dessa tog slut på dryga 10 minuter! Du måste skämta sa jag till tjejen som jobbade därstädes, - nej - detta var dagsens sanning.
Jag läste förresten någon blänkare för några dagar sen om att det hade uppstått handgemäng gällande handsprit, inne på ett apotek någonstans i Sverige.... detta är ju helt sjukt..

//Conny

malou
2020-03-15, 14:49
med stor oro kommer jag i morgon gå till mitt arbete på förskolan där jag som 60 åring, och tydligen i riskgruppen, möta x antal snuviga, hostiga barn. Inga ytterligare restriktioner har gått ut till föräldrar än de vanliga.... men föräldrarna har väl viktigare jobb än jag för de måste kunna lämna sina barn.. även de som är hemma med syskon eller är rbetslösa är välkomna att lämna sina barn till mig ch mina kollegor. Förstår i inte hur detta ska kunna stävja smittan...

Kjære deg Emma, forstår virkelig uroen din. Ikke minst pga av alder og at du er i en risikogruppe. Arbeidet i yngre år som førskolelærer, vet godt hvordan forholdene er. Det tas lite hensyn til personalgruppen når det gjelder sykdom og smitterisiko. Håper virkelig at Sverige stenger barnehagene snart.

Kalimera
2020-03-15, 15:30
och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre... Jag tog ett beslut vid lunchtid idag om att inte följa alla rapporteringar längre, det räcker med en gång om dagen, eller möjligen två. Märker att jag inte mår bra av att veta för mycket. :o

Kalimera
2020-03-15, 15:31
/emma ...som känner sig ledsen på alltihopa...😢Kram på dig!

Kalimera
2020-03-15, 15:35
Igår åkte vi till ICA Maxi för inhandling av en del viktualiteter. Tanken var kanske även att köpa med någon extra konservburk med soppa el dyl... Det som vi hade på listan var köttfärs, toapapper, mm, som var nödvändigt att fylla på... Vad ser man?
Hyllorna för köttfärs och toapapper gapade helt tomma. Jag fick bara tag på en förpackning hushållspapper. Det fanns bara några enstaka kvar..:mad:
Som tur är har jag sparat en del dagstidningar. Förr hade man ju ark av tidningspapper, hängandes i krokar ute på avträdena.
Det kanske finns någon gammal telefonkatalog liggandes i källaren oxå.... suck.... :(Vi har ännu inte märkt av den galenheten här, inte som du har gjort i alla fall. En kompis i Stockholm var idag på en stor COOP, där fanns inte en enda toapapper och inte en enda rulle hushållspapper att köpa.

Kanske läge att installera en bidé.

emma
2020-03-15, 15:42
Jag brukar inte oroa mig, men i dessa tider med allt som händer och som ni skriver att det är som en dålig dröm...ja nu känner jag mer och mer en slags uppgivenhet och en stor oro för hur det är och ska bli fortsättningsvis! I vanliga tider hade jag sett fram emot vår, sommar och en greklandsresa...nu känner jag mest en stor tomhet och vanmakt....

Claes på Lesvos
2020-03-15, 17:10
Grekland kommer att stänga gränsen mot Nordmakedonien och Albanien.
Färjorna från Italien får inte ta med passagerare till Grekland.
Man ska sätta vakter i de större livsmedelsbutikerna för att förhindra trängsel.
Stränderna ska stängas för besökare. Beslutet togs efter att någon strand i närheten av Aten blev överbefolkad i det fina vädet i går.
Inga flyg till Spanien. Efter Danmarks beslut att stänga gränsen i går går det bara SAS flyg mellan Aten och Köpenhamn (ett tag till) tills vidare. I går kostade en enkel biljett utan bagage över 4 000 svenska.
Regeringen har uppmanat äldre personer att inte besöka kyrkorna. Det har nog aldrig hänt förrut.

Ps Även i Aten hamstrar kunderna toalettpapper

Jag ska iväg till mitt "sommarnöje" i mitten på maj. Jag håller tummarna. Om det nu hjälper

Riitta
2020-03-15, 17:33
Till Emma! Förstår din oro. Tänkte förut idag, att vilken tur att jag är pensionär nu och slipper och gå till jobbet i förskolan i dessa tider. Det är ju väldigt mycket folk som kommer och går där. Hoppas att du klarar dig av och bli smittad!

Riitta

Catlady
2020-03-15, 18:13
Vad vi alla är oroliga och rädda, så naturligt! Kära Kalimerianer, vi måste se till fakta...
Grekland kommer att finnas kvar när denna pandemi är över. Det dröjer kanske tills vi får åka dit igen men tillbaka kommer vi!
Vi får inte ge upp, titta ut genom ditt fönster och se att våren är på väg, ljuset ökar varje dag och mörkret får ge efter! Vi har inte sett hela bilden av detta hemska än MEN det kommer ett slut även nu. Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
Men framför allt: förtvivla inte, det är förgörande i sig självt!
Catlady, som också "kämpar" mot uppgivenheten

karinafp
2020-03-15, 18:20
En kompis i Stockholm var idag på en stor COOP, där fanns inte en enda toapapper och inte en enda rulle hushållspapper att köpa.

Samma här. Både ICA Maxi och Coop har helt slut på toapapper. Men vår lilla lokala ICAbutik har hyllorna fulla. :D Jag tror att folk åker till stormarknader och fyller bilen. De mindre affärerna har andra slags kunder, de som bor i närheten och inte storhandlar.

Karin

Catlady
2020-03-15, 18:32
Måste ställa frågan: Är det inte lite "fånigt" att hamstra toa och hushållspapper i ett land som tillverkar så mycket att vi exporterar till halva Europa?? Då skulle jag nog tänka mer på importvaror tex från Italien och Spanien... ;)

malou
2020-03-15, 20:45
I all corona-elendigheten finnes der små, viktige gleder. I Oslo, som er sterkt preget av viruset, knapt et menneske ferdes ute, ble det dannet en FB gruppe - Heila Oslo Klappar - som en hyllest til alle helsearbeidere. Med oppfordring til borgerne om å gå ut på private balkonger og klappe samtidig kl. 18 i dag. Spontant oppsto det grupper andre steder i landet. Og tenk, sånn ble det!

Dette kan leses om her, sikkert nettsted/NRK. Med klipp som viser at klappingen hørtes.

https://www.nrk.no/nordland/korona_-hele-norge-klapper-for-helsevesenet-klokka-18-1.14945484

Masse
2020-03-15, 22:39
Vad vi alla är oroliga och rädda, så naturligt! Kära Kalimerianer, vi måste se till fakta...
Grekland kommer att finnas kvar när denna pandemi är över. Det dröjer kanske tills vi får åka dit igen men tillbaka kommer vi!
Vi får inte ge upp, titta ut genom ditt fönster och se att våren är på väg, ljuset ökar varje dag och mörkret får ge efter! Vi har inte sett hela bilden av detta hemska än MEN det kommer ett slut även nu. Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
Men framför allt: förtvivla inte, det är förgörande i sig självt!
Catlady, som också "kämpar" mot uppgivenheten

Måste ställa frågan: Är det inte lite "fånigt" att hamstra toa och hushållspapper i ett land som tillverkar så mycket att vi exporterar till halva Europa?? Då skulle jag nog tänka mer på importvaror tex från Italien och Spanien... ;)

För varje dag som går förundras jag över dels hur märkligt folk reagerar eller dels hur okunnig jag är i det som nu drabbar oss globalt.

Jag understryker än en gång att jag inte är någon medicinsk expert. Men utifrån det jag har hört av dem som är det så är den pandemi som vi nu upplever något som kommer att smitta oerhört många, men som för väldigt få kommer att ha dödlig utgång. Snarare låter det så att det för en överväldigande del av de smittade kommer att ha karaktären av en normal förkylning eller lättare influensa. Med det som utgångspunkt har jag svårt att förstå allt domedagsresonemang och all uppgivenhet och förtvivlan som nästan alla ger uttryck för.

Rapporter om hur det nu ser ut i butikshyllorna gör mig förundrad. Helt slut på toapapper. Brödhyllorna är tomma. Köttfärs är en bristvara. Hur tänker vi?

Själv har jag sedan c:a 2 dygn tillbaka symptom som överensstämmer med vad som beskrivs för cononainfluensan. Men ......

.... det har främst yttrat sig som lite ont i halsen, hosta och huvudvärk.

Däremot har jag inte märtk några symptom i andra ändan av kroppen. D v s ingen diarre eller ökad frekvens av toalettbesök, vilket annars skulle kunna förklara det ökade behovet av toalettpapper bland kunderna.

Jag märker inte heller att hushållets konsumtion av bröd har ökat. Inte heller behovet av köttfärs känns märkbart större till följd av influensan. Och om så vore så kan vi nog överleva en period av något mindre köttkonsumtion till gagn och glädje för alla som förespråkar det som positivt för vårt klimat.

Så denna hysteri efter toapapper, köttfärs mm med hamstring och tomma butikshyllor som följd är för mig en gåta. Tror man att coronaviruset drabbar hårdare för folk inom pappers- och köttindustrin och att den därför kommer att stängas ner, eller hur tänker man. Om man nu tänker alls, åtminstone på någon mera än sig själv.

All respekt och sorg för alla som själva eller i sin familj drabbas av dödsfall till följd av pandemin. Men jag känner också stort medlidande och sorg för alla dem, och de kommer att bli många, som genom detta drabbas av ekonomisk katastrof. T ex alla de som har levt på arbete inom rese- och turistnäringen i de länder som vi brukar resa till, t ex Grekland och Spanien m fl. Hur går det för dem och deras familjer om stora delar av årets turistsäsong försvinner?

Själv har jag av olika skäl inte kunnat besöka Grekland sedan 2017. Kanske, kanske skulle det kunnat bli en tur dit i år. Men det som nu har hänt ökar inte chansen för det. Men det vore väl skam om jag skulle känna uppgivenhet och förtvivlan för det. Det går väl inte någon större nöd på mig av den anledningen. Då får jag väl istället göra som Catlady skriver. Gå ut och njuta av allt fint vi har omkring oss här hemma.

Masse

kari
2020-03-15, 23:11
[QUOTE=Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
[/QUOTE]
Gå ut i naturen kan vi heldigvis👍
Jeg vet ikke hvilke påbud dere i Sverige har fått?
I Norge er vi påbudt/oppfordret til å være hjemme mest mulig og ikke omgåes andre enn de vi bor sammen med for å hindre evt smitte.
Besteforeldre skal ikke besøke barn og barnebarn, eller omvendt.

Besteforeldre skal derfor heller ikke passe barnebarn, som er hjemme fordi barnehagene er stengt...selv om begge foreldre kunne gått på jobb da..

Catlady
2020-03-16, 00:05
Kari, du har helt rätt men telefoner ringer, skype sänder och matkassar med en blomma kan ställas utanför en dörr.... Vi måste bry oss om varandra var min mening :)

Netwolf
2020-03-16, 05:28
Folk är som galna (https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wPQkoM/folk-har-blivit-besatta-av-att-stanga-skolorna)...

simetra
2020-03-16, 06:15
Vem vet vad som är klokt eller oklokt idag? Inte ens experterna är ju ense, den ena säger si, den andra säger så...

I Sverige säger man bara tvätta händerna i varmt vatten i minst 20 sek stanna hemma om du känner dig sjuk eller uppvisar vissa symtom! Men man tillåter fortfarande folksamlingar på max 500 personer vilket jag kan tycka är väldigt mycket.

Nej, något toa- eller hushållspapper gick inte att finna ens i den lilla lokala butiken igår.

Kollektivtrafik sägs kunna vara en stor smittkälla men vad med dem som måste åka kollektivt till sina jobb och inte kan jobba hemifrån.

Visst har man mycket funderingar som gnager, ingen kan väl vara cool och helt oberörd med vad som händer i världen eller här hemma just nu...

Kalimera
2020-03-16, 08:44
Nej, något toa- eller hushållspapper gick inte att finna ens i den lilla lokala butiken igår.

Det där med toapapper är en gåta även för mig. Så här skriver DN idag:

”Nej, du behöver inte bunkra toapapper

Svenskarna bunkrar varor i virusets spår – och då särskilt toalettpapper.

Men lugn, produktionen av toapapper rullar på precis som vanligt.

I Australien gick det så långt att det bröt ut ett bråk i en mataffär om det sista toalettpappret – och även svenskarna bunkrar. I sociala medier har det spridits bilder på hyllor som gapar tomma och på kundvagnar fyllda till brädden med pappersförpackningar.

Men det finns ingen anledning till vare sig oro eller bunkring, produktionen av toalettpapper i Sverige pågår som vanligt. Det säger Robert Torstensson, Sverigechef för konsumentprodukter på papperstillverkaren Essity som äger varumärken som Edet, Torky och Tork.

– Vår produktion i Lilla Edet går för full maskin. Man kan vara lugn för att vi har allting på plats för att fortsätta leverera till kunderna och handlarna precis så som vi gör *i dag, säger han.

På Essity har man märkt av en hög*re efterfrågan sedan ungefär en vecka tillbaka, och har fått öka produktionen. Men än så länge ser man inga problem med att möta den eskalerade köplusten.

– Vi har tillgång till råmaterial, 400 jätteduktiga medarbetare och väl fungerande maskiner och transporter. Vi har vidtagit utökade säkerhetsåtgärder för att minimera risk för smittspridning och för att säkra en fortsatt produktion i ett högt tempo.

Finns det en risk att det kan ta slut?

– Jag kan inte detaljerat spekulera om framtiden, men om ordervolymerna blir mycket högre under väldigt lång tid så kommer den totala efterfrågan kanske att bli svår att täcka. Men vi kommer fortsatt att ha en produktion för att fylla på, säger Robert Torstensson.

Men varför är hyllorna då tomma? Enligt Magnus Törnblom, presschef på Axfood, handlar det helt enkelt om att butikerna inte hinner fylla på i samma takt som de töms.

– Det händer att det blir tomt på hyllorna ute i butikerna och då kan det se ut som att en vara är helt slut, men i nuläget har vi kunnat fylla på, sade han nyligen till TT.

Pappersbruket i Lilla Edet, några mil norr om Göteborg, levererar i första hand varor till Sverige, men även till Danmark, Tyskland och Norge. Skulle papperet riskera att ta slut här kan de samarbeta med systerfabriken i Finland för att täcka upp, enligt Robert Torstensson.”

-------------------------------------------------

Det är likadant i hela världen. Även i Grekland. Denna bild dök upp i mitt Facebookflöde igår. Den säger ganska mycket.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/toalettpapper-i-grekland.jpg

För övrigt rapporterade Grekland igår 103 nya fall, och är nu uppe i 331 konstaterade fall. När det gäller öarna så finns der konstaterade fall på Evia, Kreta, Lesbos och Zakynthos.

C@nny
2020-03-16, 09:38
Samma här. Både ICA Maxi och Coop har helt slut på toapapper. Men vår lilla lokala ICAbutik har hyllorna fulla. :D Jag tror att folk åker till stormarknader och fyller bilen. De mindre affärerna har andra slags kunder, de som bor i närheten och inte storhandlar.

Karin

Hej Karin, vi hörde från släktingar i Älvsjö att det var soprent på papper mm på de flesta butikerna i helgen, stora som små.
Men det är ju det att man inte hinner fylla på pga all hamstring.

Utöver vår stora ICA Maxi, så hade även vår lokala Coop-butik oxå slut på "allt". Detta innefattar ju även mjölet som folk handlar som galna.

//Conny

C@nny
2020-03-16, 10:53
För varje dag som går förundras jag över dels hur märkligt folk reagerar eller dels hur okunnig jag är i det som nu drabbar oss globalt.

Jag understryker än en gång att jag inte är någon medicinsk expert. Men utifrån det jag har hört av dem som är det så är den pandemi som vi nu upplever något som kommer att smitta oerhört många, men som för väldigt få kommer att ha dödlig utgång. Snarare låter det så att det för en överväldigande del av de smittade kommer att ha karaktären av en normal förkylning eller lättare influensa. Med det som utgångspunkt har jag svårt att förstå allt domedagsresonemang och all uppgivenhet och förtvivlan som nästan alla ger uttryck för.

Rapporter om hur det nu ser ut i butikshyllorna gör mig förundrad. Helt slut på toapapper. Brödhyllorna är tomma. Köttfärs är en bristvara. Hur tänker vi?

Själv har jag sedan c:a 2 dygn tillbaka symptom som överensstämmer med vad som beskrivs för cononainfluensan. Men ......

.... det har främst yttrat sig som lite ont i halsen, hosta och huvudvärk.

Däremot har jag inte märtk några symptom i andra ändan av kroppen. D v s ingen diarre eller ökad frekvens av toalettbesök, vilket annars skulle kunna förklara det ökade behovet av toalettpapper bland kunderna.

Jag märker inte heller att hushållets konsumtion av bröd har ökat. Inte heller behovet av köttfärs känns märkbart större till följd av influensan. Och om så vore så kan vi nog överleva en period av något mindre köttkonsumtion till gagn och glädje för alla som förespråkar det som positivt för vårt klimat.

Så denna hysteri efter toapapper, köttfärs mm med hamstring och tomma butikshyllor som följd är för mig en gåta. Tror man att coronaviruset drabbar hårdare för folk inom pappers- och köttindustrin och att den därför kommer att stängas ner, eller hur tänker man. Om man nu tänker alls, åtminstone på någon mera än sig själv.

All respekt och sorg för alla som själva eller i sin familj drabbas av dödsfall till följd av pandemin. Men jag känner också stort medlidande och sorg för alla dem, och de kommer att bli många, som genom detta drabbas av ekonomisk katastrof. T ex alla de som har levt på arbete inom rese- och turistnäringen i de länder som vi brukar resa till, t ex Grekland och Spanien m fl. Hur går det för dem och deras familjer om stora delar av årets turistsäsong försvinner?

Själv har jag av olika skäl inte kunnat besöka Grekland sedan 2017. Kanske, kanske skulle det kunnat bli en tur dit i år. Men det som nu har hänt ökar inte chansen för det. Men det vore väl skam om jag skulle känna uppgivenhet och förtvivlan för det. Det går väl inte någon större nöd på mig av den anledningen. Då får jag väl istället göra som Catlady skriver. Gå ut och njuta av allt fint vi har omkring oss här hemma.

Masse

Hej Masse,

Hoppas att du mår bättre idag!

Gällande hamstringen så är det väl kanske så att man även bunkrar för att klara ett par veckors isolering. Mjöl köper de upp för bakning & frysning etc. Allt är ju naturligtvis in absurdum som det har varit nu en period. Vissa verkar handla som om domedagen är i ankommande.

Inom handeln hoppas man att folk snart har "handlat färdigt", så att påfyllningen i hyllorna kan ske normalt.

//Conny

Kalimera
2020-03-16, 12:34
Den grekiska regeringen tillkännagav idag nya åtgärder för att bekämpa spridningen av coronavirus, skriver Kathimerini (http://www.ekathimerini.com/250685/article/ekathimerini/news/govt-alternate-spokesperson-heralds-new-measures-in-response-to-virus).

1. Alla personer som anländer till Grekland från utlandet ska hålla sig isolerade i 14 dagar. (Från när framgår inte.)

2. Alla butiker stängs från och med onsdag med undantag för banker, stormarknader, apotek och bensinstationer.

Mer information kommer under dagen.

Netwolf
2020-03-16, 12:46
Alla personer som anländer till Grekland från utlandet ska hålla sig isolerade i 14 dagar

Det är ju helt SJUKT! :eek: Om man nu kan använda det ordet i den meningen.
Var ska detta sluta? :(

Läste dock en liten ljusglimt att inga nya fall har registrerats i Lombardiet de senaste dagarna, vilket skulle kunna betyda att det är på tillbakagång där.

Tänk vilket försprång Italien kommer få, när de blir första landet som blir friskförklarade. De kommer ju få leverera varor till hela Europa. Fast det är ju klart. Folk lär vara jävligt trötta på pasta... :D

/Netwolf

Ylva A
2020-03-16, 14:06
Undrar om det finns någon statistik över hur många åldringar, som nu kommer att dö av tristess, när de nu ska hållas inne?
/ Jannis, 81, och som inte kan resa till Kreta i morgon.

piam
2020-03-16, 14:16
Ja du Jannis,de kan man fråga sig?
Jag var och hämtade nya glasögon idag och
dom hade inget å göra för alla som skulle göra
synkontroll hade avbokat.
Jag säg som killen på affärn,där det var slut på
ris,spagetti,pasta och nästan allt toapapper,begrip
inte folk att dom flesta bara får en vanlig förkylning

Pia

Netwolf
2020-03-16, 14:30
Eller den här :D

https://i.redd.it/1grjkxvftum41.jpg

C@nny
2020-03-16, 14:42
Såg nu i Ekathimerini att man från måndag skall börja begränsa antalet kunder på stormarknader. Högst 1 person per 10 kvm skall finnas i varje butik. Dessa skall hålla ett avstånd mellan sig på 2 meter!

//Conny

Alala
2020-03-16, 15:45
Finland stänger nu skolorna till mitten av april (de skall övergå till distansutbildning). Daghemmen hålls öppna för att de föräldrar som behövs på sina arbetsplatser kan fortsätta jobba. Även de barn på lågstadiet vars föräldrar behövs på sina jobb kan fortsätta gå i skolan.

De som är utomlands skall ta sig tillbaka snarast möjligt. Och ingen får resa utomlands. Jobbar man på t.ex svenska sidan av gränsen får man fortsätta med det.

Ja det är en massa saker som man nu inte får göra. Man får gå till butiken, men inte göra någonting "onödigt". Betyder nog t.ex tomma caféer och t.ex. andra butiker än mat sådana.

/ Anne

Masse
2020-03-16, 16:51
Eller den här :D

https://i.redd.it/1grjkxvftum41.jpg

:D:D:D

Den var go! fb_gilla

Masse

kari
2020-03-16, 16:53
Kari, du har helt rätt men telefoner ringer, skype sänder och matkassar med en blomma kan ställas utanför en dörr.... Vi måste bry oss om varandra var min mening :)

fb_gilla

maji
2020-03-16, 17:19
Hej alla

Har nu avbokat hotellrum i Tyskland och Frankrike som vi skulle ha bilat till för att fira påsk bland annat Vi skulle även besökt min syster som bor i Frankrike och det känns givetvis trist men det får bli en annan gång.

Vi får också avboka vår majresa till Grekland tyvärr men hoppas på att vi kan resa dit i slutet av september som planerat. :rolleyes:

Nu gäller det att vara positiv och hoppas på en fin vår och sommar här hemma
Idag har det varit en solig och fin vårdag här i Göteborg och det var ganska många som var ute och promenerade utmed älven här på Eriksberg
Jag och maken är ju pensionärer och tillhör ju riskgruppen men frisk luft och lite motion måste väl ändå vara bra
Ännu har vi inga i vår familj eller bland våra vänner som drabbats men dottern är förskollärare och de är ju såklart väldigt utsatta Får hoppas på det bästa
Ja det är många som blir drabbade på olika sätt och det går så fort!
Nu gäller det att vi alla gör vad vi kan för att underlätta för dom som har det jobbigt utan att för den skull vara dumdristiga

//majibye_bye

theresa
2020-03-16, 18:19
Vad jag tycker är lite konstigt är när människor säger att de inte tillhör någon riskgrupp och inte är så orolig för att bli smittade och därför inte tänker göra avkall på några resor - hur tänker man då?

Ja precis hur tänker man då??? På sig själva bara inte på oss som har en kronisk sjukdom och som kan bli smittade av dom när dom kommer hem :(

och även smitta andra runt omkring dom på den resort dom besöker.Även om man ej själv är sjuk så kan man ju bära en smitta som andra får....är detta så svårt att förstå.

Kalimera
2020-03-16, 18:22
Ja det är en massa saker som man nu inte får göra. Man får gå till butiken, men inte göra någonting "onödigt". Betyder nog t.ex tomma caféer och t.ex. andra butiker än mat sådana. På SVT står det att sammankomster med fler än 10 personer förbjuds, vilket bland annat innebär att restaurangerna stängs.

Kalimera
2020-03-16, 18:24
Idag har det varit en solig och fin vårdag här i Göteborg och det var ganska många som var ute och promenerade utmed älven här på Eriksberg Har också haft en underbar dag idag. Kändes verkligen som vår i luften, fåglarna sjöng och vi såg det första knopparna på vitsipporna. klapp_klap

Kalimera
2020-03-16, 18:27
Jag har skapat en liten sida där jag dagligen ska försöka rapportera om coronaviruset i Grekland. Jag uppdaterar sidan en eller två gånger om dagen, men om det händer något dramatiskt så skriver jag oftare.

Senaste nytt om coronaviruset i Grekland (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

theresa
2020-03-16, 18:30
Vårdag även här i Karlstad....vaknade i em efter natt jobb på Centralsjukhuset i Karlstad...tog en uppfriskande promenad eftersom jag undviker mitt gym just nu....det jag la märke till under denna promenad var att jag hade en person ca. 1m framför mig och en annan person ca 1m bakom....ingen gick om mig som dom brukar göra....vi gick flera personer som på rad på vår promenad...känns verkligen konstigt att leva nu.

Alala
2020-03-17, 03:37
På SVT står det att sammankomster med fler än 10 personer förbjuds, vilket bland annat innebär att restaurangerna stängs.

Mycket känns lite oklart ännu. I princip har man inte sagt att restauranger och butiker skall stängas. Men det där med 10 personer betyder ju att det kan vara lite svårt. Och kommer folk överhuvudtaget? Man skall alltså undvika kontakt med andra personer så mycket som möjligt, men samtidigt säger finansministern att man skall stöda företag? Till och med nätbutiker har tappat försäljning redan i flera veckor. Eftersom jag själv är företagare känns det inget vidare just nu, man har liksom ingen aning om man har någon framtid överhuvudtaget. Visserligen kommer regeringen med stöd till företagare också, men det hjälper inte alla. Och en förlorad försäljning kompenserar ju ingen.

Över 70-åringar skall vara hemma i karantän. Min mamma som är 90 var till butiken igår även om min bror som bor nära har sagt att han handlar åt henne. Men det var bara så snabbt, sa mamma. Nu är det nog slut på även snabba besök.

Sverige tycks fortfarande inte ha tagit till några strikta åtgärder?

/ Anne

Netwolf
2020-03-17, 08:09
Min mamma som är 90 var till butiken igår även om min bror som bor nära har sagt att han handlar åt henne. Men det var bara så snabbt, sa mamma.

Min 80-åriga svärmor är precis likadan. "Jag behöver inget och är det ngt jag behöver åker jag och handlar själv", även fast man förklarat att hon inte får det. Jag tror det har med deras generation att göra. Man vill inte vara till besvär och man är van att ta hand om sitt eget...
I söndags var vi dock och tvångshandlade en stor kasse med förnödenheter och gofika + korsordstidningar och hon blev riktigt glad! :)
Det är lite omvända roller, vad gäller förmaningar flabb_flab
- Stanna hemma!
- Prata inte med okända!
- Tvätta händerna!

..det jag la märke till under denna promenad var att jag hade en person ca. 1m framför mig och en annan person ca 1m bakom....ingen gick om mig som dom brukar göra....vi gick flera personer som på rad på vår promenad...känns verkligen konstigt att leva nu.

Allt är som vanligt i Sverige! flabb_flab

https://blogs.studyinsweden.se/wp-content/uploads/2016/01/bus-like-a-swede.jpg

/Netwolf

Spizeman
2020-03-17, 08:15
Landvetter AirPort
Vi är 2 par på hela den stora cafeterian, ser ut över incheckningsdiskarna och det är fast track i alla, i princip är det folktomt.
I em kommer vi till Aten, det kan bli en ny livserfarenhet.

Netwolf
2020-03-17, 08:38
Landvetter AirPort
Vi är 2 par på hela den stora cafeterian, ser ut över incheckningsdiskarna och det är fast track i alla, i princip är det folktomt.
I em kommer vi till Aten, det kan bli en ny livserfarenhet.

Good luck!
fb_gilla

Carle
2020-03-17, 08:59
Hamnar inte Netwolf i karantän i Aten i 2 v om han åker dit?
Var på bio i går, 3 pers på 200 platser.

I svt i morse bad krögare om hjälp av friska att äta lunch o middag ute, hjälpa dom överleva ekonomiskt

Tvättar händerna men lever som vanlig.... Gymmet är öppet.

Hoppas dom med symtom bara håller sig hemma

Alla kan ju inte heller jobba på distans

I Italien kan man visst hyra en hund för att kunna komma ut lite... :eek:

Alala
2020-03-17, 09:23
Min 80-åriga svärmor är precis likadan. "Jag behöver inget och är det ngt jag behöver åker jag och handlar själv", även fast man förklarat att hon inte får det. Jag tror det har med deras generation att göra. Man vill inte vara till besvär och man är van att ta hand om sitt eget...
I söndags var vi dock och tvångshandlade en stor kasse med förnödenheter och gofika + korsordstidningar och hon blev riktigt glad! :)
Det är lite omvända roller, vad gäller förmaningar flabb_flab
- Stanna hemma!
- Prata inte med okända!
- Tvätta händerna!

/Netwolf

Så är det ju. :) Idag säger de att det där med karantän för över 70-åringar inte är obligatorisk. Om man måste till butiken får man gå dit. Och visst får man gå ut, men man bör hålla distans till folk. Meningen är väl att folk skall förstå att om det bara är möjligt skall man hålla sig hemma.

Om det är en mera obligatorisk karantän för t.ex Spizeman & co när de kommer till Grekland, det vet jag inte. Kanske Spizeman kan berätta sen? Men man måste ju få gå till butiken och handla om inte någon annan kan göra det.

/ Anne

Kalimera
2020-03-17, 09:29
Över 70-åringar skall vara hemma i karantän. Min mamma som är 90 var till butiken igår även om min bror som bor nära har sagt att han handlar åt henne. Men det var bara så snabbt, sa mamma. Nu är det nog slut på även snabba besök.Min mamma är 92 år. Vi handlar alltid åt henne eftersom hon har svårt för att gå. Nu är jag, Camilla, min syster och min bror förkylda så vi ska inte besöka henne. Men vi hittar garanterat någon annan som kan handla denna vecka.

Sverige tycks fortfarande inte ha tagit till några strikta åtgärder?Inte som i Finland, Norge och Danmark. Än så länge i alla fall. Idag beslutades detta:

"Från och med imorgon kommer alla Sveriges högskolor och gymnasieskolor rekommenderas att gå över till distansutbildning, säger statsminister Stefan Löfven (S) på en pressträff.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alltså att undervisningen i gymnasie- och högskolan inte ska bedrivas i skolans lokaler. Motsvarande rekommendation gäller för yrkeshögskolan och komvux, säger generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson.

– Gymnasieelever är inte i behov av omsorg i samma utsträckning som elever i grundskolan eller förskola, säger han.

Samtidigt utesluts inte att samtliga skolor, inklusive grundskola och förskola, kan komma att stängas, säger utbildningsminister Anna Ekström (S)."

Kalimera
2020-03-17, 09:30
Landvetter AirPort
I em kommer vi till Aten, det kan bli en ny livserfarenhet.Lycka till och berätta gärna hur det går för er! bye_bye

Kajja
2020-03-17, 09:43
Janne, ska ni testa er om det är corona ni har fått?
Krya på er!!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-03-17, 09:51
Janne, ska ni testa er om det är corona ni har fått?
Krya på er!!Tack! klapp_klap

Nej vi ska inte testa oss, ingen av oss har sådana symtom, det är vanlig förkylning.

Netwolf
2020-03-17, 10:37
Experter rekommenderar att du följer dina dagliga rutiner, även om du jobbar hemifrån flabb_flabflabb_flabflabb_flab

https://pbs.twimg.com/media/ETNyGO9XYAIpO7I?format=png&name=900x900

/Netwolf

Catlady
2020-03-17, 10:44
Netwolf: var hittar du allt? Tack för gott skratt!

Spizeman: lycka till, håller tummarna för er!

Janne: krya pä dig!

Catlady, i självvald "halv"karantän pga tillhör riskgrupp :(

Netwolf
2020-03-17, 10:47
Ang att gymnasieelever ska vara hemma. Dagens mitt-i-prick! flabb_flab

https://i.ibb.co/x1N17mq/teenager.jpg

/Netwolf

piam
2020-03-17, 10:57
Catlady håller med om allt
Men ingen karantän än så länge
bor i en by med 5 hus och alla
jobbar så här är det lugnt.
Min mamma har hemtjänst och det
funkar än så länge,vi får se framöver.

Pia

Kajja
2020-03-17, 11:47
Angående toapappershetsen la en bekant ut följande på Instagram:

"Varför det säljs så kopiösa mängder mängder toapappet?! Jo nyser en så skiter 10 på sig":eek::eek:

Får tillåta sig ett litet fniss mitt i allvaret.
/ Kajja bye_bye

piam
2020-03-17, 12:26
Helt rätt Kajja👍

Catlady
2020-03-17, 16:42
Kajja: tack för förklaring;) och ett härligt fniss!! :):)

Louisa
2020-03-17, 17:05
Min mamma är 92 år. Vi handlar alltid åt henne eftersom hon har svårt för att gå. Nu är jag, Camilla, min syster och min bror förkylda så vi ska inte besöka henne. Men vi hittar garanterat någon annan som kan handla denna vecka.

Inte som i Finland, Norge och Danmark. Än så länge i alla fall. Idag beslutades detta:

"Från och med imorgon kommer alla Sveriges högskolor och gymnasieskolor rekommenderas att gå över till distansutbildning, säger statsminister Stefan Löfven (S) på en pressträff.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alltså att undervisningen i gymnasie- och högskolan inte ska bedrivas i skolans lokaler. Motsvarande rekommendation gäller för yrkeshögskolan och komvux, säger generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson.

– Gymnasieelever är inte i behov av omsorg i samma utsträckning som elever i grundskolan eller förskola, säger han.

Samtidigt utesluts inte att samtliga skolor, inklusive grundskola och förskola, kan komma att stängas, säger utbildningsminister Anna Ekström (S)."
Det är bara en tidsfråga innan allt stänger i Sverige också. Det har man ju förstått sen innan. Frågan är bara varför de väntade så länge. Känns som att det är lite sent nu faktiskt

malou
2020-03-17, 19:06
Det är bara en tidsfråga innan allt stänger i Sverige också. Det har man ju förstått sen innan. Frågan är bara varför de väntade så länge. Känns som att det är lite sent nu faktiskt

Sånn kan det kjennes. Men problemet er at ingen faktisk vet hva som er riktig, stenge ned alt eller ikke? - Denne usikkerheten :confused: har uoversiktlige konsekvenser. Bare siste uken er der 84 000 nye arbeidsledige her.

Edit. Det gjør meg rasende/arg at politikere og helsetopper gir råd (og varsel om straff til befolkningen som ikke følger nye krav), som de ikke nødvendigvis føler seg forpliktet av selv. Etter at Helsedirektøren gjorde fritak for seg, havnet 39 mennesket i karantene. Justisministeren holdt pressekonferanse på sitt kontor, hadde hun vært en vanlig borger, underlagt samme råd og regler som andre, ville det vært skandaløst. Ikke veldig tillitsskapende.

Kalimera
2020-03-17, 19:18
Senaste nytt om coronaviruset i Grekland finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Spizeman
2020-03-17, 19:42
Vi åkte idag på fm från Göteborg, caféerna var stängda på Landvetter utom det stora. Det var jag o hustrun som tog en fika o tittade på 200 tomma stolar, eftersom vi o ett par till var de enda kunderna under den timma vi väntade.
Därefter flyg till Amsterdam, där var det som vanligt men mindre folk. Byte till Aten o 3 timmars flyg.
Framme möttes vi av en ganska lugn flygplats, men inga restriktioner och ingen Corona information. Hämtade hyrbilen och efter 20 min rullade vi iväg.
Framme i Loutraki efter en dryg timma, gick på supermarketen o handlade, fick en nummerlapp när vi kom som vi lämnade när vi betalade, antar att de håller koll på antalet kunder i butiken, eller så är det ett spel för myndigheterna.
Nu håller vi oss i huset i staden några dagar, sen tänkte vi isolera oss i sommarstugan ca 1 vecka innan vi återvänder.
Liksom berättat direkt ur hästens mun, och fakta. Men många rykten florerar på alla kanaler..
Men nu rustar vi o putsar hus o stuga i ett par veckor.

Catlady
2020-03-17, 21:06
Spizeman: så skönt att allt gick bra! Du får hälsa Grekland så gott, vet ju inte när man kommer dit igen.....