handdator

Visa fullständig version : Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022

Sidor : 1 2 [3] 4 5 6

Kalimera
2020-04-22, 09:21
Den grekiska turistministern Theoharis sa igår att det kan bli tal om att införa ett slags "hälsopass", som ska ge myndigheterna ett sätt att kontrollera hälsotillståndet för besökare som kommer in i landet med flyg, med båt eller med bil.

Dessutom sa Theoharis att landets turistsäsong troligen kommer att begränsas till tre månader i år: juli, augusti och september. Han tillade att i det "bästa fallet" för grekisk turism, efter pandemin, är en minskning av turister med 50 procent jämfört med förra året. Ett ”worst case scenario” för turism kan vara en minskning med 75 procent.

Följ covid-19 i Grekland här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Alala
2020-04-22, 10:36
Jag skriver inte mer här, för alla försöker tvista om det jag skriver. Det blir ingen intressant debatt, och man är bara ute efter att göra mig till svarta fåret och dumförklara mig. Jag är ledsen att jag har ett annat synsätt på saker och ting. Att jag är kritisk mot Tegnell och FHM betyder inte att jag inte älskar Sverige, som ni verkar tro. Det är inte samma sak för mig.

Jag får nog hålla mig till att ge restips i framtiden...

Louisa, jag hoppas att du fortsätter att skriva. Dina inlägg är ju de intressantaste här. ;) Just för att du har avvikande synpunkter. Att se sig själv utifrån är svårt för oss alla oavsett i vilket land vi bor. Och så får du ju lite fart på folket här och det är ju bara bra för nu har vi ju ett ämne som berör oss alla. Eftersom jag bor i Finland kan jag kanske förstå dina synpunkter bättre. Och så är det ju som många har sagt att ingen vet vad som är rätt och vad som är fel. Jag tror nog att man har gjort felbedömningar i alla länder. Den ena experten säger si, den andra så. Och ingen vet.

Love, peace and understanding everybody!

/ Anne

Netwolf
2020-04-22, 16:25
Som min kloka faster sa häromdagen: ekonomin kommer alltid på fötter igen. Men det gör inte de döda.

Så är det, men det kan ta lång tid. Nu beräknar man dessutom att effekterna av viruset, kommer att ta mer liv än själva viruset. Arbetslöshet, följdsjukdomar, fattigdom, depression, younameit...

Se på Italien t ex, där man beräknar att landet kommer att kastas in i en enorm fattigdom, om de inte erhåller något stöd. Folk får gå från hus och hem och företagen tas över av maffian. Italien är EU:s tredje största ekonomi och går det landet omkull, vågar jag inte sia om konsekvenserna... :eek:

Jag får nog hålla mig till att ge restips i framtiden... Jättebra med restips, men ÄNNU bättre om du är med i debatten. :) Stå på dig, för din åsikt! Om du känner dig påhoppad av mig, så var det inte min mening och jag ber jag om ursäkt för det. Jag kan vara lite bufflig och osmidig ibland. Säger min fru i alla fall.. Ang_elx

/Netwolf - som aldrig blir nån diplomat :rolleyes:

Kajja
2020-04-22, 18:35
Bara denna veckan har 4 st. grannbutiker kursat i city.
Det är blomsterbutik, skobutik och klädbutiker. Väletablerade ställen som funnits i många år:eek::eek:
Det innebär sorg o katastrof för många familjer.
Det kan påverka både boendet och ja..hela livspusslet.
Naturligtvis är fysiska hälsan viktigast men här blir det säkert mycket psykiskt lidande. Försök att få ett nytt jobb idag! Är man sen en ungdomlig och pigg 60-åring så är ålderssiffran lika med hopplöst snyft_drop
Men vi kämpar vidare i butiken, jag och kollegan även om man inte jobbar fullt längre💪
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-04-23, 13:47
Den grekiska regeringens talesman Stelios Petsas meddelade idag att Greklands lockdown har förlängts till den 4 maj. Information om huruvida regeringen ska lätta på de stränga restriktionerna kommer nästa vecka, eventuellt redan på måndag.

Kajja
2020-04-23, 14:02
Läser att Grekland ska släppa in 50000 Albanier i maj.
De är säsongsarbetare som ska hjälpa till med skörden...🤔
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-04-23, 18:35
I dagens DN finns två intressanta debattartiklar angående hur man räknar antal döda i olika länder.

En mening sammanfattar det mesta: ”Det enda vi säkert vet i dagsläget är att vi inte vet.”

Många tänkbara förklaringar till skillnaden i dödlighet (https://www.dn.se/debatt/manga-tankbara-forklaringar-till-skillnaden-i-dodlighet/).

Replik till ovanstående debattartikel.

Ignorera inte de stora regionala skillnaderna i dödlighet (https://www.dn.se/debatt/ignorera-inte-de-stora-regionala-skillnaderna-i-dodlighet/).

Titti
2020-04-23, 21:51
”Det enda vi säkert vet [i dagsläget] är att vi inte vet.”.

Ett citat från Sokrates. Jag köpte en magnet i Grekland en gång med just den texten. Ja, inte på svenska förstås, men på grekiska och engelska.

Kalimera
2020-04-24, 09:20
Ett citat från Sokrates. Det är ett bra citat!

Netwolf
2020-04-24, 11:12
Det är ett bra citat!

Mycket. Och så sant! :)

anneli56
2020-04-26, 07:32
Den grekiska regeringens talesman Stelios Petsas meddelade idag att Greklands lockdown har förlängts till den 4 maj. Information om huruvida regeringen ska lätta på de stränga restriktionerna kommer nästa vecka, eventuellt redan på måndag.

Sägs redan att from 4 maj kommer vi att slippa sms:a eller skriva lappar på om vi ska ut från huset.Hoppas verkligen det blir så.
Även frisörerna ska få öppna. Kommer bli lång kö till frisören:D
Kan vara roligt att komma ut lite mer efter 7 veckors karantän.
Vi bär mask och handskar!
Stränderna är i alla fall rena :D så mycket skräp som vi plockat på dagliga promenader.
Nu håller vi tummarna för lättnaderna!

Mafric
2020-04-26, 07:59
Intressant att läsa. Tack simetra! klapp_klap

Tack för delningen, Kalimera! Den är redan med som en faktor då vi även såg när Simetra la ut den.

Våra tankar fortsätter snurra för att komma fram till bästa möjliga lösning.
Vi börjar med att avvakta kommande vecka (27 april...) för att se vad som sägs i Grekland.

Ta väl hand om er!

Kalimera
2020-04-26, 11:01
Ta väl hand om er!Tack detsamma! bye_bye

Kalimera
2020-04-26, 11:02
Kan vara roligt att komma ut lite mer efter 7 veckors karantän.Jag håller tummarna att ni får börja röra er mer fritt. Bra att stränderna är skräpfria. klapp_klap

Kalimera
2020-04-26, 19:33
Premiärminister Kyriakos Mitsotakis förväntas lägga fram en plan på måndag eller på tisdag för att gradvis lindra dessa restriktioner. Vad det innebär är inte klart ännu, men det spekuleras i att mindre affärer ska få öppna igen, att vissa skolor ska öppna igen. När det gäller turismen spekuleras det i att åretruntöppna hotell kan öppna i början av juni och att säsongshotell ska öppna upp i slutet av juni.

Mer om covid-19 i Grekland finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kalimera
2020-04-27, 20:36
Öar med konstaterade fall av covid-19 är i skrivande stund:

Chios, Evia, Ikaria, Karpathos, Kefalonia, Korfu, Kos, Kreta, Lefkas, Lesbos, Mykonos, Naxos, Rhodos, Syros och Zakynthos.

Kalimera
2020-04-28, 14:52
Premiärminister Kyriakos Mitsotakis ska hålla ett tevesänt tal till nationen ikväll klockan 18.00 grekisk tid. Då ska han berätta vilka av restriktionerna som gradvis kan tas bort.

Enligt Kathimerini kommer planen att avveckla vissa restriktioner vara i tre faser, från den 4 maj och framåt. Det talas om att mindre affärer och frisörsalonger ska öppna, att vissa skolor ska öppna, att SMS-systemet för att lämna hemmet skrotas, att kyrkor ska öppna (med strikta regler.)

Läs mer här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Netwolf
2020-04-28, 17:09
Uff, det börjar att sjunka in mer och mer vad detta verkligen innebär. Hörde SAS VD på radion, där han sa att 2020 är körd och troligen 2021 med! :eek: Det kommer ta många år innan flyget återhämtat sig och han trodde att det först kan börja komma igång 2022, men med kraftigt höjda flygpriser!

Man är ju inställd på att det inte blir nåt Grekland i år, men ska nästa år med ryka? Man kan ju deppa ihop för mindre ju...

För att skingra tankarna, så åkte vi till den lokala plantbutiken, för att pigga upp oss med lite nya fräscha växter och vilken blomma tror ni att råkar på direkt? :(

https://i.ibb.co/YL9QdCM/boggan.jpg

Hur ska man överhuvudtaget orka... snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

/Netwolf

Catlady
2020-04-28, 21:21
Å, bogainvillea! Så fin, tyvärr kan jag inte odla den hos mig (inget växthus). Minns en fantastisk vägg täckt med bogainvillea i Chora på Alonissos och på Skopelos.... massor i hela det underbara Grekland!
Netwolf: HUR vi ska orka vet jag inte men vi måste ju! När fortfarande, med en "dåres envishet" en dröm om Paleochora i höst! Häng i, annars har ju virusf..n vunnit!

yannis
2020-04-29, 07:04
Premiärminister Kyriakos Mitsotakis ska hålla ett tevesänt tal till nationen ikväll klockan 18.00 grekisk tid. Då ska han berätta vilka av restriktionerna som gradvis kan tas bort.

Enligt Kathimerini kommer planen att avveckla vissa restriktioner vara i tre faser, från den 4 maj och framåt. Det talas om att mindre affärer och frisörsalonger ska öppna, att vissa skolor ska öppna, att SMS-systemet för att lämna hemmet skrotas, att kyrkor ska öppna (med strikta regler.)

Läs mer här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Ja, nu har premiärministern lagt fram hur restriktionerna ska avvecklas. Min vän Giannis på pension Porto Katapola, Amorgos skrev ett mail till mig redan 2 timmar efter Mitsotakis uttalande om att mitt boende mellan 1 -21 juni inte kan bli av. Giannis är alltid snabb med sina svar. Han är ett föredöme att alltid svara snabbt när man bokar.

Även om jag lider samt längtar själv, så måste alla små pensionatsägare ha det svårt och lida själva. Jag hoppas att dom snart får se ljuset i tunneln.
Då får jag snart ta mig an att avboka min 3:e resa till Grekland för det här året. Denna resa har jag bokat på SAS. Nu hoppas jag på septemberresan till Samos med fler öar.

Birgitta.

Kajja
2020-04-29, 07:52
Uff, det börjar att sjunka in mer och mer vad detta verkligen innebär. Hörde SAS VD på radion, där han sa att 2020 är körd och troligen 2021 med! :eek: Det kommer ta många år innan flyget återhämtat sig och han trodde att det först kan börja komma igång 2022, men med kraftigt höjda flygpriser!

Man är ju inställd på att det inte blir nåt Grekland i år, men ska nästa år med ryka? Man kan ju deppa ihop för mindre ju...

Hur ska man överhuvudtaget orka... snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

/Netwolf

2022!!:eek::eek: Kommer inte på frågan!!
Det är ju så att efterfrågan skapar utbudet och vi är ju ett gigantiskt gäng här!
Time fore action!! Låt oss göra massutskick med underskrifter till flygbolag och researragörer. Vi kan demonstrera på flygplatserna, gå runt i ring med plakat som "Ropen skalla-till Grekland vill vi alla" 👫👫👫👫👫.
Vi kan preliminärboka varenda resa som finns tillgänglig för att visa hur stor önskan är att komma dit... Vi kan!!

I min fantasivärld skulle detta påverka möjligheten att få återse Grekland inom kort, så fort de vill o kan ta emot oss igen.
Kom igen SAS, Norwegian, TUI mfl...ge inte upp helt.. Vi står beredda med väskan packad och passet i högsta hugg_B-anana_B-anana

/ Kajja bye_bye

Carle
2020-04-29, 09:00
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/turistkorridorer-kan-radda-europas-turism/

"Julia Farrugia Portelli, turistminister på Malta, vill till exempel se ”trygga korridorer mellan territorier och regioner”, skriver Mail Online. Hon menar att man skulle kunna ha tydliga protokoll för flygning, boende, restaurangbesök och för hur turister interagerar med andra.
– Vi måste förbinda oss till att öppna så snart som möjligt. Det finns risker, men vi måste kunna hantera risker,
– För mycket står på spel för att bara vara inaktiva.
Andra åtgärder för så kallade turistkorridorer skulle kunna vara att flygpassagerares temperatur kollas, eller att de lämnar blodtester före avfärd.

Kroatien har föreslagit ”någonting i form av covid-19-pass” – som dock WHO har varnat för. Och Grekland konstaterar att det krävs nya regler för allt från stränder till hotell, pooler och frukostbufféer.

piam
2020-04-29, 10:02
Heja på Kajja!👍
Jag går och tar ner resväskan nu.

Pia

Alala
2020-04-29, 10:53
Jag tror att grekerna hoppas på att värmen skall ta kål på viruset. För de har nog inte tillräcklig kapacitet i sjukvården för att klara av ett stort antal sjuka. Så hoppas verkligen att värmen hjälper och att viruset skall försvinna eller bli betydligt svagare. Men sen får den ju inte poppa tillbaka igen på hösten. Det är ju det som ingen vet. :( Men det går ju inte för sig att ha samhället stängt hur länge som helst.

/ Anne

AndersK
2020-04-29, 11:55
Kan nog vara så, att det finns en djup insikt om att det inte går att hålla ett lands befolkning instängd i den starka värme som är i antågande. Ser just att det under de närmaste dagarna kommer att bli 29 - 30 grader i vissa regioner. Och det är bara en början!
Min förhoppning är givetvis att öppnandet lyckas. Däremot måste jag nog leva med en insikt om att inte kunna resa till Grekland innan allas förhållanden är betryggande. Alltså, att jag inte är en smittorisk och/eller jag riskerar att på plats bli smittad. Situationen är ju den, att jag nu har en ofantlig tillgång till kvalificerad sjukvård (3 stora sjukhus inom 10 mils avstånd), vilket är en trygghet att luta sig mot om alla tar sitt ansvar. Jag undrar så smått; vad finns det för kvalificerad sjukvård i den grekiska övärlden till stöd för befolkning och turister om det sker en plötslig smittspridning? Det är nog det stora bekymret för de som bestämmer i Grekland - ett bekymmer som jag ”för allt smör i Småland” skulle vilja ha.

pelagia
2020-04-29, 12:30
Det har vært et innlegg på Facebook der noen etterspurte hvor mange som har dødd på øyene. Da fikk de til svar at det er ingen. Øyene har ikke kapasitet til å behandle coronapasienter, så de sendes til fastlandet.
Det må jo være ille nok for grekerne selv å bli sendt til fastlandet, unna familie og nettverk der. Hvordan skal vi som ikke snakker gresk engang takle det?
Vi i Norden er ikke ferdige med pandemien og det er usikkert hvordan den utvikler seg idet enkelte land.
Og Hellas kan neppe leve av skandinaviske gjester alene. De store landene som Italia, Tyskland og England er hardere rammet enn oss. Dessuten må vi vel regne med at mange er litt engstelige for å reise i år. Og når jeg har lest noen av forslagene til hvordan vi skal måtte innrette oss på fly, hotell, strender, hotell og resturanger så må jeg si at det frister ikke å dra nå.
Det blir interessant å se hvor dette bærer.

Kalimera
2020-04-30, 13:57
Det har vært et innlegg på Facebook der noen etterspurte hvor mange som har dødd på øyene. Da fikk de til svar at det er ingen. Øyene har ikke kapasitet til å behandle coronapasienter, så de sendes til fastlandet. .Det stämmer bra det. Det är tur att det är så få smittade på öarna. Än så länge i alla fall.

Mafric
2020-05-03, 14:50
Hjälp, hjälp!
Även om Grekland öppnar upp och UD beslutar att man får resa igen är vi helt inne på spåret att vi inte kommer att genomföra vår resa till Tilos i år. Det känns självklart fruktansvärt tråkigt och jobbigt, men att vara där vi inte kan känna oss trygga med sjukvård vid behov är vi inte sugna på.

Nu har vi två val.
:confused:Antingen chansar vi på att UD förlänger avrådan. På så vis får vi tillbaka vår anmälningsavgift om 4500 kr. Bara pengar, men ändå massor för oss:o
:confused:Alternativet är att vi utnyttjar vår tre fria ombokningsmöjligheter. Men det vore skönt att slippa hålla på att bevaka och greja med det under ett år framåt. Dessutom vet vi ju inte hur framtiden ser ut. Kommer resebolaget (Apollo i detta fallet) finnas kvar?

Snälla hjälp:eek: Nu brådskar det. Hur gör ni andra?

Kajja
2020-05-03, 17:24
Hej Mafric!
Vi var i samma situation. Skulle åka 30/5.
UD förlängde reseförbudet så vi beslutade oss för att avboka allt så att vi fick tillbaka handpenningen.
Väntar forfarande på pengarna:o:o
Även om Ving hade generösa erbjudanden så kändes det bäst att ge upp.
Skulle det bli nån förändring i höst (vilket jag betvivlar) så är man ju fri att boka med alla bolag.
Sen är jag osäker på om de avgångstider som står nu verkligen gäller i höst. Bra flygtider är ganska avgörande för var vi hamnar. Det finns en tråd här på Kalimera under Resa till Grekland som heter Avbokat som många berättar i om hur de har löst sina resor.
Lycka till!!
/ Kajja bye_bye

simetra
2020-05-03, 17:37
Snälla hjälp:eek: Nu brådskar det. Hur gör ni andra?
Förstår ert dilemma, verkligen! Och så himla svårt att råda andra men jag hade haft is i magen och hoppats på att UD förlänger avrådan efter 15 juni (vilket jag tror de gör). Vår avresa skulle vara 11 juni så det var med knapp marginal. Har avbokat och väntar på att få pengarna tillbaka från Apollo.

Mafric
2020-05-03, 18:41
Tack Kajja och Simetra!

Vårt dilemma ligger i att avresan är några dagar EFTER den 15 juni och att ingen vet vad som händer därefter:confused:
UD har inte ens en aning om när de kommer meddela om vad som gäller efter den 15 juni.
Inte blev det lättare av att Grekland meddelade att de ev. kommer öppna upp säsongshotellen i slutet av juni.
Om vi ska nyttja ombokningsförsäkringen måste vi göra det i början av kommande vecka, men som sagt så skulle det vara skönt att slippa den varianten.
Undrar om det överhuvudtaget kommer vara möjligt att ta sig till och turista på Tilos i slutet av juni🤔

Mitt i denna kris med död och fruktansvärda människoöden😢💗 kan jag ändå inte låta bli att tycka lite synd om oss för att vi har sånt oflyt och hamnat precis mellan stolarna.

Kalimera
2020-05-04, 11:44
Undrar om det överhuvudtaget kommer vara möjligt att ta sig till och turista på Tilos i slutet av juniJag tror inte det, men vet så klart inte säkert.

Stefan Löfven sa i en intervju förra veckan att vi inte skulle räkna med att resa utomlands efter den 15 juni heller. Men något bestämt är det inte ännu.

Charleston
2020-05-04, 13:15
På Nisyros verkar man i alla fall ha gett upp årets säsong. Åtminstone kommer Porfyris Hotel att vara stängt (vi hade bokat en vecka där i september...).

Kalimera
2020-05-04, 18:23
På Nisyros verkar man i alla fall ha gett upp årets säsong. Åtminstone kommer Porfyris Hotel att vara stängt (vi hade bokat en vecka där i september...).Nu är ju inte Nisyros någon turistmagnet direkt, så det kanske inte är värt att öppna upp för så kort tid, för det kostar att öppna, att anställa och driva stället.

Läste på vår Facebooksida att om ett hotell hamnar i karantän måste:

”hotellägaren stå för alla kostnader som tvätt, städ, mat utan inkomst. Detta gör att en del hotell funderar över att inte öppna i år.”

Om det stämmer vet jag dock inte.

Kalimera
2020-05-04, 18:50
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/naxos-hamn.jpg

Bild från juni, nu är det "keeping distance" som gäller, så det lär dröja innan jag kan ta en liknade bild igen, som för övrigt är från hamnen på Naxos.

Mafric
2020-05-04, 19:59
Tack för era tankar, Janne och Charlestonfb_gilla Det är mycket värt att kunna bolla med er Kalimerianer i såna här lägen.

Även om jag aldrig nå'nsin längtar efter trängsel i Grekland (liksom på din bild, Kalimera), eller någonstans överhuvudtaget, så är bilder i alla fall ett sätt att minnas och njuta av vårt älskade Greklandklapp_klap Till dess vi vår njuta av den äkta varan igen:)

Kalimera
2020-05-05, 19:16
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/taverna-ithaka.jpg

Snart kanske tavernorna öppnar igen. Bilden är från Vathy på Ithaka (https://www.kalimera.se/grekland/ithaka/vathy.html).

Restauranger och kaféer kan öppna igen den 1 juni om antal fall av covid-19 fortsätter att vara låga, sade premiärminister Kyriakos Mitsotakis idag tisdag, enligt Kathimerini. De slutliga beslutet för öppnandet av kaféer, restauranger och barer kommer att fattas efter den 18 maj. Självfallet kommer det att finnas restriktioner kopplade till öppnandet.

Samma tidning skriver idag att Wizz Air ska börja flyga från London Luton Airport till Zakynthos, Heraklion (Kreta), Korfu och Rhodos i början av juli.

Mer om covid-19 i Grekland finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Netwolf
2020-05-06, 07:50
PRECIS där har jag suttit på Ithaca. Uff, nu står man knappt ut längre... snyft_drop

/Netwolf

Alala
2020-05-06, 12:31
Samma tidning skriver idag att Wizz Air ska börja flyga från London Luton Airport till Zakynthos, Heraklion (Kreta), Korfu och Rhodos i början av juli.

Lite märkvärdigt, Grekland vill ju att man skall testas osv. Testerna är ju inte ens helt att lita på så undrar lite hur det skall funka?

Finlands största charterbolag Aurinkomatkat som ägs av Finnair har idag avbokat alla resor 1-30.7 (tidigare avbokades alla resor ända till 30.6).

Dessutom har de avbokat alla sommarhalvårets resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos. Antar att folk inte vågar boka så därför har de avbokat resorna. Kvar finns väl då resor till de stora turistöarna Kreta och Rhodos. Men får se hur det går med dem? Det talas mycket om att epidemin kommer att finnas kvar länge och fortsätta på hösten.

Besvärligt är detta.

/ Anne

Kalimera
2020-05-06, 14:26
Lite märkvärdigt, Grekland vill ju att man skall testas osv. Testerna är ju inte ens helt att lita på så undrar lite hur det skall funka?Ja, mycket är svårt att förstå. Men att restauranger börjar öppna är ju väldigt bra för grekerna själva. Äntligen kan de gå ut och äta igen, och ta en kaffe. Måste kännas som en befrielse.

Finlands största charterbolag Aurinkomatkat som ägs av Finnair har idag avbokat alla resor 1-30.7 (tidigare avbokades alla resor ända till 30.6).

Dessutom har de avbokat alla sommarhalvårets resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos. Antar att folk inte vågar boka så därför har de avbokat resorna. Kvar finns väl då resor till de stora turistöarna Kreta och Rhodos. Det var som tusan. Vi får se om de åker till Kreta och Rhodos senare i höst. Känns just nu tveksamt.

Kalimera
2020-05-06, 14:31
Jag slutade grotta ner mig i alla nyheter om covid-19 för några veckor sedan. Om något viktigt händer berättar Camilla det. Känns mycket bättre att slippa allt elände ett tag.

Däremot följer jag vad som händer i Grekland. De har så otroligt få antal smittade och avlidna av Covid-19 rapporterar. Hoppas verkligen att det fortsätter så.

Jag följer även vad som händer i Region Blekinge där jag bor. Än så länge är det tämligen lugnt här. Vi har 74 bekräftade fall, 3 vårdas på sjukhus (0 på IVA), 2 dödsfall och endast 3 fall på äldreboende. Men det kan ju komma att ändras.

Alala
2020-05-07, 10:44
Så är det, man kan inte ha full koll hela tiden.

Hoppas läget i Grekland inte förvärras nu när de har lättat på restriktionerna för annars måste de ta dem tillbaka igen. Blir inte bra i sommarvärmen. Läste att t.ex i Aten hade ungdomen samlats ihop och inte hållit avstånden. Man hade sålt "hämtdrinkar" vilket väl inte riktigt var tillåtet.

https://www.keeptalkinggreece.com/2020/05/06/greece-riot-police-party-young-people-crowding/

Har också lite svårt att tro på att folk skulle vilja resa på en sån där "karantänsemester". Låter inget vidare, tycker jag.

Visst behöver Grekland turisternas pengar, men undrar om det kan bli lönsamt på det viset?

/ Anne

karinafp
2020-05-07, 12:03
Lite märkvärdigt, Grekland vill ju att man skall testas osv. Testerna är ju inte ens helt att lita på så undrar lite hur det skall funka?
Besvärligt är detta.

Precis detta. Visar testet negativt, är det bara korrekt till 70%. Helt säker är du inte förrän du har genomgått en skiktröntgen av lungorna. Har gjort det två gånger hittills i år ... :( Man bör inte sätta alltför stor tillit till snabbtesterna. Det kan vara förödande.

Karin
Coronafri men sjuk ändå ...

Kalimera
2020-05-07, 14:43
Man bör inte sätta alltför stor tillit till snabbtesterna. Det kan vara förödande. Det tror jag också.

Kalimera
2020-05-07, 14:44
Hoppas läget i Grekland inte förvärras nu när de har lättat på restriktionerna för annars måste de ta dem tillbaka igen. Blir inte bra i sommarvärmen. Läste att t.ex i Aten hade ungdomen samlats ihop och inte hållit avstånden. Man hade sålt "hämtdrinkar" vilket väl inte riktigt var tillåtet.
Läste att borgmästaren i Agia Paraskevi (där detta hände tre kvällar i rad) att han oroar sig för vad som ska hända i helgen.

Netwolf
2020-05-08, 08:02
Artikel på SVT (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-vill-grekland-radda-turismen-i-sommar) idag om att Grekland lär bli en av de länder som drabbas hårdast av pandemin. Skuldberget förväntas öka dramatiskt och arbetslösheten förväntas ligga på 20 %. Stackars Grekland! :(

/Netwolf

Kalimera
2020-05-08, 10:03
Artikel på SVT (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-vill-grekland-radda-turismen-i-sommar) idag om att Grekland lär bli en av de länder som drabbas hårdast av pandemin. Skuldberget förväntas öka dramatiskt och arbetslösheten förväntas ligga på 20 %. Stackars Grekland! :(Ja, man undrar hur detta ska sluta. :o

Alala
2020-05-08, 10:48
Artikel på SVT (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-vill-grekland-radda-turismen-i-sommar) idag om att Grekland lär bli en av de länder som drabbas hårdast av pandemin. Skuldberget förväntas öka dramatiskt och arbetslösheten förväntas ligga på 20 %. Stackars Grekland! :(

/Netwolf

Och det blir ju inte bättre av det att även andra länder drabbas hårt. Då kan turismen minska för att folk inte har råd att resa på samma sätt som tidigare. Så det ser verkligen inte bra ut för Grekland. De hade ju kommit in i en bättre fas i ekonomin, men nu kommer detta och förstör allt.

Grekland förtjänar inte detta när de dessutom har problemet med flyktingar och Turkiet som bråkar hela tiden.

/ Anne

Kalimera
2020-05-13, 08:21
Det här med Corona är börjar bli lite ”märkligt”. När jag startade den här tråden den 23 februari, och en tid framåt, skrevs det många inlägg. Nu känns det som att intresset har svalnat, och att den kris vi lever i har blivit ”normal”.

Allt fler länder lättar på sina restriktioner, inte minst i Grekland. Nu pratas det mer och mer om att de krävs ett hälsointyg för att komma in i landet. Man ska testas negativt för covid-19 72 timmar innan man ska resa in i landet. En test som man själv ska bekosta. Plus en hel del annat som inte låter så roligt som semestrande turist.

Vår utrikesminister säger att vi troligen inte kan resa utomlands i sommar, samma sak säger Storbritanniens hälsominister till Britterna. Vi får se vad som händer.

Hur är det med er andra, upplever ni också att Coronakrisen har blivit det nya normala?

Carle
2020-05-13, 08:59
Stod nåt om det i DN men kunde inte läsa den var låst

Grekiska staten kunde väl sponsra dom för att få turister?

Kalimera
2020-05-13, 09:00
Stod nåt om det i DN men kunde inte läsa den var låst
Jag har läst den, och kontentan är ungefär det jag skrev ovan.

Netwolf
2020-05-13, 09:16
Hur är det med er andra, upplever ni också att Coronakrisen har blivit det nya normala?

Visst är det så. Jag jobbar hemma sen flera månader och kommer knappt ihåg hur det ser ut på mitt kontor. På ett distansmöte häromdagen, var det en som sa att han skulle åka in till kontoret och genast uppfattade jag honom som lite udda.

Samtidigt slappnar folk av med. Pressen har slutat med krigsrubriker om hur många som har dött senaste dygnet, eller åtminstone är det ingen självklar toppnyhet längre.

Giesecke verkar få rätt igen. Man kan inte stänga in människor för länge, för då tröttnar dom.

/Netwolf

Riitta
2020-05-13, 09:29
På något vis har man väl vant sig. Tänker automatiskt på avstånd till folk osv. Lever i någon slags bubbla av overklighet. Jus nu funderar jag på en sådan världslig sak som att är det lämpligt för mig och ta mig till en klädersaffär och köpa några strumpor, för har slitit hål på typ alla strumporna nu :-)

Riitta

maji
2020-05-13, 09:46
Ja man vänjer sig och det är väl på både gått och ont kanske.
Jag tillhör dom som alltid varit noga med handhygienen så för mig har det inte varit någon större skillnad med just det men att inte få träffa och krama barnbarnen tycker jag är det jobbigaste.
Att hålla avstånd ute tycker jag är ganska många som gör och det borde inte vara något problem förutom vissa tider i kollektivtrafiken tänker jag
Är man som jag pensionär men inte 70 så tycker jag att mitt "nya" liv är ganska
OK ändå Lite mindre fysiska möten med släkt och vänner bara
Att inte få resa till Grekland är förstås jättetrist! Jag tänker ändå att det är ett "lyxproblem" Får bara man själv och ens familj och vänner vara friska så är ju det det viktigaste. Dom flesta av oss kommer ju trots allt att få åka till Grekland igen

//majibye_bye

C@nny
2020-05-13, 11:13
Hej,

Läste detta på Greel Reporter i går där Civila skydds-ministern för krishantering, Nikos Hardalias uttalade sig.
"Från och med måndag 18 maj kommer resor att vara tillåtna över hela Grekland såväl som på Kreta"
Han sade också att regeringen hoppas att tillåta resor mellan öarna från och med 25 maj, om spridningen av coronavirus fortfarande finns. Han noterade att ett slutligt beslut kommer att fattas nästa vecka.....

Mer info:
Det tyska flygbolaget Lufthansa meddelade att flygningar från Frankfurt till Aten planeras den 18 maj, enligt en rapport från Tyskland på Open TV.
Lufthansa-flyg från München till Aten kommer att följa i maj, medan flyg till Mallorca, Spanien kommer att äga rum i juni.
Det tyska flygbolaget meddelade också att ytterligare 80 av sina flygplan kommer att börja flyga igen i juni för att betjäna turistmål, efter att företaget låst större delen av sin flotta på marken på grund av COVID-19-pandemin.

Ja, det åtestår att se vad som händer. Men det känns kanske som en liten ljusning iaf?

//Conny

Masse
2020-05-13, 11:45
Nej det "nya normala" har Corona-pandemin inte blivit för mig. Tror heller aldrig att det kommer att kännas normalt för mig nån gång. Inte heller känner jag att mitt förhållningssätt till restriktionerna blivit annorlunda. Det beror nog främst på att jag sedan tidigt varit övertygad om att det här är något som kommer att ta mycket lång tid. Jag har därför varit inställd på att få leva så här länge och att det inte heller blir tal om någon utlandsresa i år.

Av den anledningen kan det så småningom visa sig klokt att det i Sverige är lite måttliga restriktioner som gäller men att de flesta i gengäld orkar hålla fast vid dem längre än vad som annars skulle vara fallet. Vi får lov att gå ut och det finns affärer och serviceinrättningar öppna, men de flesta respekterar att hålla avstånd mm.

Som det låter i media så är det flera av länderna som haft totalstopp som nu närmar sig att öppna upp så smått igen. Om de varit framgångsrika med sina åtgärder så är det rimligtvis väldigt få som har fått immunitet och därmed riskerar man ju att hamna på ruta ett igen om man öppnar upp innan det finns vaccin. Och det tror jag inte kommer att vara tillgängligt i stor skala i år.

Så .... Nej det är inte det Nya Normala, utan i högsta grad Onormalt och tråkigt, men nödvändigt.

Masse

Kalimera
2020-05-14, 09:49
Det skrivs mycket om att folk börjar slappna av i delar av landet. Här verkar det inte vara så, och det är konstigt för Region Blekinge har få fall, det borde innebära att folk tänker: det är ju inte så farligt det här.

Vi har 89 bekräftade fall, 1 vårdas på sjukhus (0 på IVA), 2 dödsfall och endast 3 fall på äldreboende. Det kan ju komma att ändras, men än så länge känns detta väldigt bra. Men Johan Giesecke sa igår att alla kommer att smittas förr eller senare, så vi får se vad som händer.

När det gäller Grekland, och när jag läser om alla restriktioner som ska införas när turister väl släpps in i Grekland så är det ett annat Grekland jag åker till, inte det Grekland jag är van vid, och frågan är – faktiskt – om det är det Grekland jag vill åka till, om jag kunde och fick.

Riitta
2020-05-14, 11:04
Jag har också funderat på att vilken slags Grekland man skulle åka till nu om det gick? Inte det vanliga i alla fall! Alla bestämmelser och regler och säkert många Greker som är rädda också och få smittan ifrån oss turister. Man kanske inte är välkommen överallt heller.

Har tänkt på också varför dom har så låga siffror på döda i Corona. Kan ju vara fel tanke förstås! Om folk dör på mindre öar så begravs dom också efter1-2 dagar. Finns ju ingen möjlighet och ta några tester i tid.

Man få så mycket funderingar i dessa tider :-(

Riitta

Masse
2020-05-14, 11:30
Har tänkt på också varför dom har så låga siffror på döda i Corona. Kan ju vara fel tanke förstås! Om folk dör på mindre öar så begravs dom också efter1-2 dagar. Finns ju ingen möjlighet och ta några tester i tid.

Man få så mycket funderingar i dessa tider :-(

Riitta

Jag har också haft funderingar över de jämförelsevis låga siffrorna man har i Grekland både vad gäller smittade och döda i Corona.

Om det stämmer finns det ju anledning att känna stor tacksamhet med tanke på att Grekland kanske inte har riktigt lika mycket och lättillgänglig sjukvård/intensivvård som man har i en del andra länder (tror jag). Men jag misstänker att det kan finnas en annan bidragande orsak också. Det är att det kan finnas ett stort mörkertal med tanke på att många i Grekland har en skeptisk och reserverad inställning till myndigheter, regler och förordningar, vilket kanske inte har gynnat inrapporteringen.

Men jag hoppas att siffrorna är förhållandevis riktiga och att de kanske kan bero på att Grekland är en ö-nation vilket gör att folk i stor utsträckning håller sig hemma på sin och att smittan därför inte sprids lika lätt.

Masse
med lite funderingar i coronatider

Riitta
2020-05-14, 11:53
Jag tittade på nyheter på AlphaTV igår. Dom visade från bussarna som gick i morgontrafiken. Ingen trevlig syn :-( Helt fullpackade bussar. Ingen avstånd mellan människorna. Och dessa munskydden. Det var inte många som hade dom på rätt sätt heller :-( Jag skulle aldrig gått i närheten dom bussarna :-(

Riitta

Louisa
2020-05-14, 23:09
Jag har försökt att sätta mig in i hur en så kallad karantänsemester skulle vara i Grekland. Jag skulle vilja dela med mig av mina tankar.

För det första så tror jag att de som skulle åka tll Grekland först och främst skulle vara två kategorier: de som redan har bokat och tänker what the heck, och de som har släktingar i Grekland. Till exempel så hoppas jag själv på att min kära mor kommer kunna resa till mig i sommar.

Jag tror att dessa två kategorier faktiskt skulle få en väldigt lugn och skön semester här, utan för mycket huvudvärk om karantänregler. Allt det här som man läser om nu, alla dessa lagar och regler, de är egentligen mest för folket här att bry sig om. Hur långt avståndet ska vara mellan solstolarna, det fixar de som hyr ut solstolar, hur långt avståndet ska vara mellan borden på restauranger, det fixar restaurangerna själva osv. Som besökare behöver man inte tänka på nånting. Ja förutom att inte hosta direkt på servitrisen kanske, om man nu gjorde det innan.

Platserna kommer bli begränsade ja. Men så även turisterna. Man kommer knappast se bilder på långa köer till saker och ting. Det kommer med andra ord vara en mycket lugnare semester än föregående år. Sen finns det ju de som inte gillar lugn. Men för de som tycker om det och att ha mer utrymme så tror jag att de kommer trivas super.

Här i Aten kommer det inte vara lika lätt. Det kommer definitivt bildas köer utanför de organiserade stränderna, som öppnar nu i helgen. Affärerna öppnade nu i veckan med restriktioner om hur många som får vistas där samtidigt, och jag har sett diverse köer. Jag var själv och handlade på ett stort varuhus igår, Jumbo, och fick stå och vänta i ungefär en kvart innan det var min tur att gå in. Å andra sidan så var det en underbar upplevelse när jag väl kom in. Så lite folk och kunde röra sig fritt. Och behövde inte vänta i kassan.

Så om jag var turist skulle jag undvika Aten och andra större städer kanske, men inte öarna. Och jag tycker inte heller att någon ska oroa sig för att man inte skulle vara välkommen, det kan jag garantera att man skulle vara. Kan tänka mig att de kommer vara ännu vänligare i år faktiskt.

Det här med att man själv skulle bli smittad tror jag inte man behöver vara orolig för. Ingen ö har haft stort coronautbrott så hur som helst så kan man inte tala om en smittspridning där. Grekland har få coronafall på grund av ett enda skäl, och det är för att man stängde ner landet så tidigt, precis i början, så det hann inte bli en större spridning. Jag tror inte heller det finns ett stort mörkertal, det räcker med att jag vet hur grekerna fungerar och vilken oerhörd panik de får när det gäller sjukdomar. Här spårar de ner en person som kan tänkas ha viruset på nolltid och sätter personen i karantän, ja hela byn i karantän typ. De agerar snabbt, de är livrädda för sånt här. Någon instinkt som lever kvar efter alla otaliga krig och andra faror kan jag tänka mig. Så det här snacket om att de skulle ha ett stort mörkertal och att äldre människor dör i sina hem och ingen tar reda på varför, det låter inte alls troligt enligt mig. Så rent ut sagt så tror jag att om man nu skulle råka ut för något hemskt på en ö i Grekland, så skulle det knappast vara corona, utan snarare nån trafikolycka om man tittar på statistiken. Och ja, det har det ju alltid funnits en risk för, och sjukhusen har alltid varit undermåliga på öarna...men folk har ju vågat åka till Grekland iallafall. Och till och med trafikolyckor har ju blivit färre i och med corona, och kommer säkert fortsätta vara väldigt få på öarna i sommar med så få turister och färre människor som jobbar på öarna, så skulle nästan vilja säga att risken att råka ut för något hemskt i Grekland i år är...mindre.

Det största problemet som jag ser det är hur folk ska kunna ta sig hit egentligen. Hur ska det ske i praktiken, man måste ju få fram en lösning som inte är helt utmattande för personen som vill åka till Grekland i fråga. Och det får inte vara dyrt heller. Det ska bli intressant att se om de kan komma upp med nån sån lösning. Om privatpersoner ska behöva bekosta dyra tester själva så är det klart att ingen kommer. Det hoppas jag att de förstår.

En tanke slog mig idag också då jag fortfarande väntar på ett paket från Sverige som skickades för tre veckor sen, om nu all post är försenad och speciellt mellan länder, varför inte sätta in extra plan som bara kan transportera paket? Flygbolagen är ju desperata efter jobb, och man själv har ju betalat för att paketet ska komma fram. Ibland önskar man att man själv var president eller nåt :p

Catlady
2020-05-14, 23:45
Så roligt att höra från dig , Louisa! Du har ju en inblick i den grekiska situationen som vi andra inte har. Har själv en resa inbokad i slutet av augusti och tänker inte boka av förrän i sista stund, hoppet är det sista som överger människan :) Det enda som jag är riktigt orolig för är att jag/vi skulle kunna bära smitta till resmålet... Maken har dessutom kronisk hosta sedan ett tiotal år och skulle troligen, som överallt annars numer, få "konstiga blickar".... Men, om han bara reser med och "regler och reglementer" tillåter, då kommer vi! Greker har, sedan första resan 1976, varit så otroligt vänliga och snälla så det kan knappast bli bättre! :) Och lite avstånd är inte fel, ibland kan det vara lite mycket folk även på små orter! Å, vad jag hoppas!
Catlady, som också hoppas ditt paket anländer snarast....

Kajja
2020-05-15, 00:14
Kul att du skriver ner dina tankar från Grekland, Louisaklapp_klap

Janne eftersökte ju våra tankar och att vi skulle fortsätta drömma..så..här är några av mina.
Jag är riktig orolig för att allt virus blommar upp och sprider sig igen eftersom epedemin inte har dött ut!
Mina känslor varierar från djup ångest till hopp från dag till dag.
Bara en sån sak att om man har handskar på sig när man plockar varor i en butik..
Ska man plocka in varorna i kylen hemma med handskarna på för annars så..?!
Och tog jag i min mobil..? Ska jag tvätta fodralet? Näe jag orkar inte med detta!
Smittar verkligen döda ting?😱 Orkar inte höra på alla experter som säger olika varje dag.

Såg idag en riktigt bra resa till Kreta i höst..för man vill som sagt fortsätta drömma!
Avgång tidig morgon och hemresa på da'n. Priset var riktigt bra. Kanske ta två veckor på olika orter..? Klart man inte ger upp sin dröm..men det ser mörkt ut. Men jag önskar så!
Det värsta av allt är att INGENTING är som vanligt här hemma och jag tror att det inte kommer bli som förut. Kramar o pussar med vänner har bytts ut mot distans och en alldeles, alldeles..stor förtvivlan snyft_drop
/ Kajja bye_bye❤

Louisa
2020-05-15, 00:24
Så roligt att höra från dig , Louisa! Du har ju en inblick i den grekiska situationen som vi andra inte har. Har själv en resa inbokad i slutet av augusti och tänker inte boka av förrän i sista stund, hoppet är det sista som överger människan :) Det enda som jag är riktigt orolig för är att jag/vi skulle kunna bära smitta till resmålet... Maken har dessutom kronisk hosta sedan ett tiotal år och skulle troligen, som överallt annars numer, få "konstiga blickar".... Men, om han bara reser med och "regler och reglementer" tillåter, då kommer vi! Greker har, sedan första resan 1976, varit så otroligt vänliga och snälla så det kan knappast bli bättre! :) Och lite avstånd är inte fel, ibland kan det vara lite mycket folk även på små orter! Å, vad jag hoppas!
Catlady, som också hoppas ditt paket anländer snarast....

Tack för ditt svar! Jag vet inte vad jag kan säga för att dämpa din oro för att ta med dig smittan, mer än att det kommer ju krävas nåt slags test för att komma in i landet som visar på att man inte bär på smittan. Det där med att man kommer titta konstigt på din man när han hostar, ja där känner jag med er, det måste vara jobbigt att ha kronisk hosta i dessa tider. Man känner ju själv hur man inte har vågat nysa eller hosta på offentliga platser på över två månader. Men det jag kan säga är att hittils då vi haft lockdown, har folk varit mycket misstänksamma och på sin vakt. Men nu i maj och i och med värmen och öppningen av samhället så har alla slappnat av och folk har inte corona på huvudet hela tiden. Jag tippar på att om man åker till en ö så sent som augusti då måste folk vara väldigt avslappnade, de skulle nog inte bry sig så mycket om din mans hosta, speciellt inte eftersom man rör sig så mycket ute hela tiden. Man äter ju till och med ute. Och om nån skulle visa oro, så kan man ju alltid säga nåt om att han har allergi eller nåt. Det är ju samma ord på grekiska också (allergia), så blir folk lugna.

Jag tycker faktiskt absolut att ni ska åka om det går och jag tror inte att ni kommer ångra det heller. Och jag tror också att det kommer vara ett speciellt minne som ni kommer ha sen. Grekerna kommer stå med öppna armar.

Catlady
2020-05-15, 00:42
Bra tips, Louisa, allergia! Det ska vi komma ihåg:) Har faktiskt använt det här också, pollen du vet.... ;) Och, som du skriver, man är ju ute hela tiden! Så skönt, går ju inte här. Kallt blött och regnigt, nu i alla fall. Är själv reumatiker och behöver verkligen värmeboosten på hösten för att klara vintern någorlunda. Dessutom känner vi att grekerna stått med "öppna armar" i alla år, grekiskan är ju det enda språk, vad jag vet, som har ett ord som filoxenia och grekerna visar det alltid! Så, vi kommer om det bara är möjligt!!!
Catlady, som har svårt att lugna sig och vänta lite ;)

Louisa
2020-05-15, 01:02
Kul att du skriver ner dina tankar från Grekland, Louisaklapp_klap

Janne eftersökte ju våra tankar och att vi skulle fortsätta drömma..så..här är några av mina.
Jag är riktig orolig för att allt virus blommar upp och sprider sig igen eftersom epedemin inte har dött ut!
Mina känslor varierar från djup ångest till hopp från dag till dag.
Bara en sån sak att om man har handskar på sig när man plockar varor i en butik..
Ska man plocka in varorna i kylen hemma med handskarna på för annars så..?!
Och tog jag i min mobil..? Ska jag tvätta fodralet? Näe jag orkar inte med detta!
Smittar verkligen döda ting?😱 Orkar inte höra på alla experter som säger olika varje dag.

Såg idag en riktigt bra resa till Kreta i höst..för man vill som sagt fortsätta drömma!
Avgång tidig morgon och hemresa på da'n. Priset var riktigt bra. Kanske ta två veckor på olika orter..? Klart man inte ger upp sin dröm..men det ser mörkt ut. Men jag önskar så!
Det värsta av allt är att INGENTING är som vanligt här hemma och jag tror att det inte kommer bli som förut. Kramar o pussar med vänner har bytts ut mot distans och en alldeles, alldeles..stor förtvivlan snyft_drop
/ Kajja bye_bye❤

Åh älskling! Vill jag nästan säga till dig. Det kommer gå bra ska du se. Jag lyssnar inte heller på experter längre, jag har beslutat mig för att jag inte vet vad jag kan bli smittad av, och därför så har jag inte heller munskydd på mig när jag går in i affärer, som man rekommenderar här i Grekland att man ska ha. Jag tänker att även om jag har munskydd så tar jag ju i sakerna jag köper och då kanske jag blir smittad av dom. Det kan ju vara jättemånga som har tagit i dom sakerna innan mig. Och precis som du säger, om man har handskar på sig i affären, då har man ju iaf inte på sig dom hemma sen, och så tar man i sakerna man köpt. Så jag är väl av åsikten att händer det så händer det, när det gäller mig själv vill säga.

En resa till Grekland i höst känner jag inte är ouppnåeligt. Jag kan ha förstått fel, men det känns som att det mer är Sverige som vill hindra resor utomlands än vad det är Grekland som hindrar resor från utlandet. Så jag tänker också att man får vänta och se vad Sveriges direktiv kommer vara. Just nu förbereder Grekland för turism men Sverige har förlängt sin avrådan för att resa utomlands? Det är ju ingen bra synkning. Så det får man ju kanske avvakta lite och se vad som kommer ändras där.

Vad gäller ytterligare spridning av viruset speciellt i Grekland, är jag jätteorolig. Alla är jätteoroliga här, och allra mest politikerna som jag tror känner att de går in på okänd mark. Så mycket att besluta om men de känner nog att de inte vet om de gör rätt. Men vad jag har förstått så är det mest september man är rädd för, sommaren förväntas gå ganska bra vad gäller smittspridning då folk mest är ute. Det kan man redan se nu när första delen av maj har passerat då Grekland stegvist öppnat upp landet dessa två veckor. Antal nya smittade per dag har inte gått upp och det kan ju också bero på att det varit väldigt varmt de senaste dagarna och folk har rört sig mycket ute. Kafeer, restauranger och barer är dock fortsatt stängda så det vet man ju inte i och för sig om det påverkar det goda resultatet. De förväntas öppna om två veckor.

Jag är också orolig men känner å andra sidan att man inte kan gå runt och vara orolig hela tiden. Jag fortsätter också att kolla biljetter på resor till Sverige i augusti, skulle så gärna vilja åka dit med barnen, men förstår inte riktigt varför jag fortfarande kollar det egentligen. Inte har priserna gått ner heller, tycker det är lite konstigt faktiskt. Kanske skulle bokat om jag hittat nån resa till bra pris, men till samma som föregående år? Nej tack tror inte det. Men det som man glömmer bort är att det här med att flyga inte bara är för de som vill semestra, det finns många som vill träffa sina familjemedlemmar också. Och resa av andra viktiga skäl. Så jag tror att så fort alla länder öppnar upp så kommer det bli stor efterfrågan på resor iallafall. Och sen tror jag att folk glömmer väldigt lätt också, och många har tröttnat på att sitta hemma. Tror att om det kom beslut idag om att alla länder öppnar upp imorgon skulle många redan ligga på playan på Mallorca i övermorgon. Så lätt tror jag att folk glömmer, speciellt unga.

Och även om det inte blir så mycket turism i år, så tror jag att det kommer tas igen nästa år. För om man tänker efter hur människor fungerar, de kommer stanna hemma i sommar, och nästa år kommer alla längta efter en resa utomlands...eller hur? Så jag tippar på att nästa år kommer bli ett rekordår för turismen i de vanliga turistländerna. Så jag är nog inte så pessimistisk som resten, jag tänker att allt det som vi förlorar nu tas igen nån annan gång. Och inhemsk turism är ju inte dålig den heller, det kommer ju vara jättebra för Sverige nu i sommar om alla svenskar stannar hemma. Svenskarna kommer spendera sina pengar i Sverige, vad kan vara bättre för Sverige just nu? Många turistorter i Sverige kommer få sig en verklig boost.

Kort och gott, det finns inget ont som inte har något gott med sig!

Kalimera
2020-05-15, 08:06
Och även om det inte blir så mycket turism i år, så tror jag att det kommer tas igen nästa år. För om man tänker efter hur människor fungerar, de kommer stanna hemma i sommar, och nästa år kommer alla längta efter en resa utomlands...eller hur? Så jag tippar på att nästa år kommer bli ett rekordår för turismen i de vanliga turistländerna. Så jag är nog inte så pessimistisk som resten, jag tänker att allt det som vi förlorar nu tas igen nån annan gång. Och inhemsk turism är ju inte dålig den heller, det kommer ju vara jättebra för Sverige nu i sommar om alla svenskar stannar hemma. Svenskarna kommer spendera sina pengar i Sverige, vad kan vara bättre för Sverige just nu? Många turistorter i Sverige kommer få sig en verklig boost.Kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

Stort tack Louisa för att du delar med dig av dina tankar och funderingar, de är guld värda! klapp_klap

Carle
2020-05-15, 09:31
Bra skrivet, jag är orolig för om folk på öarna överlever. Grekland har 200 % statsskuld, Sverige har 40 %. 20-25 % av Greklands BNP är turism ( Källa SvD)
De hoppas på inhemsk turism men har Greker råd?

Hoppas familje företag inte går i konkurs så när planen börjar flyga igen kan man besöka dom

Hoppas min september resa blir av, för juli är jag pessimistisk.

simetra
2020-05-15, 09:38
Till Louisa framförallt, det är roligt att läsa om din optimism ang. turism till Grekland och hoppas verkligen de/ni kan få till det på något sätt fb_gilla

Vad jag fattat det som gäller det främst s.k "turist-korridorer" med länder som lyckats hålla nere smittan lika effektivt som Grekland och som haft liknande taktik, där kan länder som Danmark, Kroatien, Israel bland några ingå. Jag förstår om svenska turister inte ligger högt på den listan.

Själv pausar jag resandet detta år, känns alltför oroligt med detta virus cirkulerande runt om i världen, bara tanken att sätt sig på ett plan :eek:
Jag tänker t ex på när jag flög hem från Karpathos förra sommaren och hamnade bredvid en konstant hostande kvinna, fem dagar efter jag kommit hem hade jag fått ont i halsen som aldrig gick över och en djävulsk hosta och det tog nästan en månad innan jag kände mig frisk igen. Tog även en halsodling och fick veta att det troligtvis rörde sig om virus, jag är helt övertygad om att det var på planet jag blev smittad den gången.

Netwolf
2020-05-15, 14:01
Tack för ditt långa och läsvärda inlägg, Louisa. Alltid kul med en betraktelse från nån på plats.

...varför inte sätta in extra plan som bara kan transportera paket? Flygbolagen är ju desperata efter jobb, och man själv har ju betalat för att paketet ska komma fram.

Jo, men det görs redan. Man flyger en hel del paket, där man istället för passagerare i stolarna staplar paket (samt även i gångarna). Sen spänns allt fast med ett stort lastnät. Det är företrädesvis sjukvårdsmtrl som ansiktsmasker och skyddsrockar, men säkerligen även andra paket.

Ett problem med flygen är som jag förstått det, att flygplatser saknar plats. Dvs, den globala situationen som nu uppstått har inneburit att alla plan som inte är i luften parkeras på flygplatser runt om i världen. Många flygplatser har tvingats stänga flera landningsbanor, då rader av parkerade plan står där i stället. Så de kanske inte har p-plats för ytterligare plan som landar.

Tänker på en sak med detta hemska virus. Se på UK, som har mer än 30.000 döda. Ca 25 % av dem hade diabetes. Inte så konstigt, då UK har Europas fetaste befolkning. Ni vet vilka som är näst fetast va? Jo, Grekland. Så jag bävar för att det blir ett stort utbrott där, då det kan få ödesdigra konsekvenser.

Hur länge ska sen detta pågå? Ingen vet, men om man jämför med spanska sjukan, som härjade 1918-20, så tog det inte slut 1920 direkt. Det grasserade mer eller mindre ända fram till 50-talet. När sen svininfluensan slog till 2009, så klarade sig förvånansvärt många äldre. Det skulle kunna förklaras med att spanskan och svininfluensan var nästan samma virus och de som var äldre var redan immuna.
COVID-19 är ju ett nytt virus och då har ju ingen immunitet, vilket förklarar det höga dödstalet bland äldre.

/Netwolf

C@nny
2020-05-15, 16:37
Om man jämför med resurser och annat mellan 1918 och 2020 så ser det oxå lite annorlunda ut, eller hur.
Man jobbar alltså, sedan flera månader, i många laboratorier runt om i världen, med att få fram ett vaccin. Så var inte fallet 1918.
Nästa år så bör det väl vara framme. Ja, jag vet att produktionen kommer att ta tid om hela jordens befolkning ska vaccineras, men det kommer ju att komma fram till slut.

//Conny

Louisa
2020-05-15, 21:21
Bra skrivet, jag är orolig för om folk på öarna överlever. Grekland har 200 % statsskuld, Sverige har 40 %. 20-25 % av Greklands BNP är turism ( Källa SvD)
De hoppas på inhemsk turism men har Greker råd?

Hoppas familje företag inte går i konkurs så när planen börjar flyga igen kan man besöka dom

Hoppas min september resa blir av, för juli är jag pessimistisk.

Jag är också orolig. De som jobbar inom turismen jobbar alltid hårt på sommaren för att samla ihop pengar som de kan leva på under vintern också. Om de inte får några intäkter på sommaren, hur ska de överleva vintern? Vissa har väl pengar undanstoppade, andra nån släkting som kan hjälpa till, men det finns ju andra som faktiskt inte kommer ha pengar till mat. Vet inte heller om alla har möjlighet att få arbetslöshetsersättning. Och i Grekland har man iaf alltid bara rätt till det i sex månader. Beloppet är på runt 500 euro i månaden. Ja det kommer bli knapert för många i år.

När det gäller inhemsk turism är jag också väldigt skeptisk. Precis som du säger är det inte många greker som har råd att bo på hotell ens i vanliga fall. De flesta åker bara till sin by och bor i eget hus eller hos släktingar när de har semester. Och i år kommer grekerna ha ännu mindre pengar att röra sig med. Men det jag tänker mest på egentligen, är om grekerna som fortfarande har jobb överhuvudtaget kommer kunna ta nån semester i år. I och med lockdown så är det nu många företag som sagt till sina anställda att de kan glömma semester i sommar, då de redan varit stängda i en och en halv månad och måste ta igen förlorade inkomster...en annan grej är att skolorna har nyss öppnat igen för högstadie och gymnasieelever och skolåret kommer bli lite uppskjutet, så de kommer sluta ett par veckor senare. Så denna sommar känner alla är lite konstig, man är inte inställd på att få sin vanliga sommarledighet längre.

Louisa
2020-05-15, 21:28
Till Louisa framförallt, det är roligt att läsa om din optimism ang. turism till Grekland och hoppas verkligen de/ni kan få till det på något sätt fb_gilla

Vad jag fattat det som gäller det främst s.k "turist-korridorer" med länder som lyckats hålla nere smittan lika effektivt som Grekland och som haft liknande taktik, där kan länder som Danmark, Kroatien, Israel bland några ingå. Jag förstår om svenska turister inte ligger högt på den listan.

Själv pausar jag resandet detta år, känns alltför oroligt med detta virus cirkulerande runt om i världen, bara tanken att sätt sig på ett plan :eek:
Jag tänker t ex på när jag flög hem från Karpathos förra sommaren och hamnade bredvid en konstant hostande kvinna, fem dagar efter jag kommit hem hade jag fått ont i halsen som aldrig gick över och en djävulsk hosta och det tog nästan en månad innan jag kände mig frisk igen. Tog även en halsodling och fick veta att det troligtvis rörde sig om virus, jag är helt övertygad om att det var på planet jag blev smittad den gången.

Jaha bara för vissa länder, ok. Det är synd att Greklands bästa kunder alla har en stor smittspridning (England, Italien osv). Men hörde ändå att Tyskland skulle börja flyga till Grekland iaf.

Jag förstår att du är orolig. Och ja, svårt att komma undan att bli smittad av nån som man sitter bredvid på ett flygplan i fyra timmar...men du kanske kan ta på dig en sån där coronadräkt?:D

Louisa
2020-05-15, 21:31
Tack för ditt långa och läsvärda inlägg, Louisa. Alltid kul med en betraktelse från nån på plats.

Ett problem med flygen är som jag förstått det, att flygplatser saknar plats. Dvs, den globala situationen som nu uppstått har inneburit att alla plan som inte är i luften parkeras på flygplatser runt om i världen. Många flygplatser har tvingats stänga flera landningsbanor, då rader av parkerade plan står där i stället. Så de kanske inte har p-plats för ytterligare plan som landar.

/Netwolf

Alltså, ett skäl till varför jag ville bli just president var för att då slipper man ta hand om detaljerna fb_gilla

Louisa
2020-05-15, 22:15
Tänker på en sak med detta hemska virus. Se på UK, som har mer än 30.000 döda. Ca 25 % av dem hade diabetes. Inte så konstigt, då UK har Europas fetaste befolkning. Ni vet vilka som är näst fetast va? Jo, Grekland. Så jag bävar för att det blir ett stort utbrott där, då det kan få ödesdigra konsekvenser.

/Netwolf

Det roliga är att grekerna stämmer in exakt på beskrivningen av en typisk covid patient. De röker mest i Europa, de är näst fetast i Europa (det visste jag inte, ser inte så många tjocka greker här i Athen, men tror dig), de äldre har svårt att isolera sig pga att de oftast bor ihop med barn och barnbarn, och sen att Grekland fortfarande är ett kontantsamhälle där framförallt äldre bara betalar med kontanter. Det borde ha dött tusentals människor här redan nu.

Alala
2020-05-16, 07:13
Hoppas verkligen att Grekland kan få igång turistsäsongen på något sätt. Att man kan rädda det som räddas kan. Här i Finland t.ex. så kommer många att satsa på semester i hemlandet i stället. Det är ju bra för oss, men dåligt för länder som Grekland. Så med tanke på det så hoppas jag att folk skulle komma iväg härifrån åtminstone i slutet av sommaren, kanske redan i juli. Situation här är rätt så bra, men vi vet ju inte hur det kommer att se ut i fortsättningen. Kan förstå att det finns många greker som inte har råd med semester så kanske hemmaturisten inte är till så stor hjälp där.

Överhuvudtaget är det svårt att veta hur folk kommer att reagera. Vill de resa genast när det är möjligt även om det skulle betyda vissa restriktioner (som tester före resandet) eller väntar man hellre på mera normala förhållanden. Själv vill jag nog ha det mera normalt, men jag har ju ingen annan anknytning till Grekland än att jag gillar landet. Inga släktingar, inga vänner osv. Det finns ju väldigt många greker som har flyttat till andra länder så det är säkert en grupp som har stort behov av att resa. Men det beror ju sen mycket på i vilket land de bor i.

/ Anne

simetra
2020-05-16, 12:28
...men du kanske kan ta på dig en sån där coronadräkt?:D
Ja, det var kul Louisa, men vet du vad, jag tror jag lämnar kvar "coronadräkten" på jobbet när jag går på semester...

karinafp
2020-05-16, 13:04

Fast det är ju en väldig generalisering. Alla som har diabetes är inte feta. Och alla som är feta har inte diabetes. Och siffrorna gällde både typ 1 och typ 2, och kännetecknande för många typ 1-or är att de är smala, ofta väldigt smala.

Karin

Louisa
2020-05-16, 22:16
Ja, det var kul Louisa, men vet du vad, jag tror jag lämnar kvar "coronadräkten" på jobbet när jag går på semester...

Jobbar du på IVA?

Kajja
2020-05-17, 01:00
"Om jag fick veta, om jag fick en test
Ja jag vill veta, har jag denna pest?
Eller har jag haft den, det vore bäst.
Då blir jag lugn, då får jag ro"..
Äh, där tog versen slut..Skulle inte börjat.
Nå väl😉
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-05-17, 16:38
Grekland lättar nu alltmer på sina restriktioner. Kyrkorna har öppnat, färjorna ska börja gå på måndag, stränderna är öppna och tavernor restauranger, kaféer och barer ska troligen öppna den 25 maj. Men det är fortfarande restriktioner kvar, som att hålla avstånd och bära munskydd. Premiärministern har sagt att landet är redo att ta emot utländska turister igen från och med den 1 juli.

Jag såg en video från en strand i Thessaloniki där många greker tar ett efterlängtat dopp. De organiserade stränderna är öppna igen, och det är tur nu när det är värmebölja i Grekland.

Kolla videon här (https://youtu.be/F-5EkMJiwBY). (Den är kort.)

Netwolf
2020-05-18, 08:11
"Om jag fick veta, om jag fick en test
Ja jag vill veta, har jag denna pest?
Eller har jag haft den, det vore bäst.
Då blir jag lugn, då får jag ro"..
Äh, där tog versen slut..Skulle inte börjat.
Nå väl😉
/ Kajja bye_bye

fb_gilla

Inte bara du, Kajja.
Vi andra är oxå skraja!

/NW

Kajja
2020-05-18, 08:40
fb_gilla

Inte bara du, Kajja.
Vi andra är oxå skraja!

/NW

Jag kan lätt vara "folkets röst" i frågan:D:D
Alla som går omkring och mår dåligt av oro och ångest skulle sälert må bättre av en test. Och då menar ja om testen visar att man har antikroppar mot corona.
Det finns ju inga garantier men risken att bli smittad igen är inte lika stor.
Nu väntar jag med spänning på om det blir några effekter av öppnade gränser, stränder och offentliga verksamheter. Viruset är ju fortfarande högst aktivt så jag undrar verkligen hur det ska gå.
En strimma hopp har börjat gro om en septemberresa men allt hänger på läget i europa...och man vågar ta risken!:o:o
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2020-05-18, 10:58
Ja, testa sig vill nog många göra. Även jag. MEN. Tänk om man får svaret "Du har inte haft corona". Det är ju inte DET svaret man vill ha ju. Då får man ju bara fortsatt ångest att man ska bli smittad. Så jag vet inte... :(

/Netwolf

Masse
2020-05-18, 23:00
Ja, testa sig vill nog många göra. Även jag. MEN. Tänk om man får svaret "Du har inte haft corona". Det är ju inte DET svaret man vill ha ju. Då får man ju bara fortsatt ångest att man ska bli smittad. Så jag vet inte... :(

/Netwolf

Jo så är det ju. Det är ju den sitsen som många av oss som tillhör "riskgrupperna" sitter i, och som vi lär få sitta kvar i till dess att det finns ett tillförlitligt vaccin.

Masse

Kalimera
2020-05-19, 14:21
Grekland kommer troligen öppna sina gränser den 1 juli, eventuellt ännu tidigare. Det gäller länder inom EU, Schengen samt Israel. Det skriver Kathimerini nu. Man ska inte behöva sitta i karantän eller göra några covid-19-tester innan.

Läs mer här (https://www.ekathimerini.com/252799/article/ekathimerini/business/borders-to-open-for-travelers-by-july-1?).

pelagia
2020-05-19, 16:42
Fra Norge innstiller Ving, Apollo og Tui alle reiser fram til etter 20. august.Det var som forventet. Nå gjenstår tilbakebetalinger til kundene - og penger har de ikke.

malou
2020-05-19, 18:23
Fra Norge innstiller Ving, Apollo og Tui alle reiser fram til etter 20. august.Det var som forventet. Nå gjenstår tilbakebetalinger til kundene - og penger har de ikke.

Trist for alle som har gledet seg til å reise. Som kanskje ikke har penger nok i bakhånd til en annen ferie. Forbrukerrådet kalte disse ubetalte refusjonene for ‘tvangslån’ fra kundene til selskapene. Ser ut som Reisegarantifondet bare eksisterer på papiret. Eller slett ikke eksisterer.

At det skulle gå så ille med reiselivsnæringen og charterselskapene, det ville få ha trodd. Det var som hele bunnen falt ut på en gang, også av storaktørene i markedet. Men fortsatt kan man kjøpe reiser...

karinafp
2020-05-20, 00:27
Alla som går omkring och mår dåligt av oro och ångest skulle säkert må bättre av en test. Och då menar ja om testen visar att man har antikroppar mot corona.

Ja, ett sådant test längtar jag också efter. Jag är ju testad två gånger redan och vet att jag inte HAR corona, men ett test som snabbt visar att man är immun skulle ju göra livet lättare för flera. Då vet man vilka släktingar och vänner man kan träffa utan att behöva vara rädd för att bli smittad. (Längtar efter barnbarnet ... )

Karin

Kalimera
2020-05-20, 13:53
Trist for alle som har gledet seg til å reise. Som kanskje ikke har penger nok i bakhånd til en annen ferie. Forbrukerrådet kalte disse ubetalte refusjonene for ‘tvangslån’ fra kundene til selskapene. Ser ut som Reisegarantifondet bare eksisterer på papiret. Eller slett ikke eksisterer.
Jag läste i DN idag att om UD avråder från resor och reseföretaget går i konkurs så gäller inte paketreselagen. Jag antar att det är samma i Norge?

malou
2020-05-20, 17:07
Jag läste i DN idag att om UD avråder från resor och reseföretaget går i konkurs så gäller inte paketreselagen. Jag antar att det är samma i Norge?

Alle reiseaktører som selger pakkereiser er forpliktet til å være tilknyttet Reisegarantifondet (se link under). Fondet er organisert som en stiftelse. Det skal i prinsippet innebære et konkursvern for kjøperen/kunden.

Nå er jo situasjonen den at koronaen- med bråstopp i salg av pakkereiser- har ført til enorme tap i inntekter for charterselskapene og likviditeten. Og Reisegarantifondet skal (ifølge en avis) ikke ha stort i kassen, cirka 18 mill?

Opp i dette har regjeringen vedtatt en egen forskrift til pakkereiseloven; der kunden normalt har krav på refusjon/tilbakebetaling innen to uker-eks ved kanselleringer fra selskapets side, utvider den nye forskriften dette til tre måneder. Resultatet vet vi jo, kunder får ikke pengene sine tilbake som forventet/innen tidsfristen. Tre måneder er lenge å vente..

Samtidig - og det er en annen sak selvsagt- varsler norske arbeidsgivere av ulik art at de kanskje pga krisen ikke har penger til å betale arbeidstakerne det vi kaller Feriepenger. Som alle i lønnet arbeid stoler på skal komme inn på kontoen. (Nei, vi er ikke i Hellas, :D :eek: dette er dagens Norge).

Så kommer jo det delikate, har man akseptert refusjon i form av gavekort, og selskapet går konkurs, må man selv kreve pengene fra boet.

Håper dette var forståelig. https://reisegarantifondet.no/reisende/

Og her er en avisartikkel om temaet, kanskje lettere å forstå/mer lesbart?

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-konkursfare-i-reiselivet---skylder-kundene-milliarder-de-ikke-har/3423969939.html

Kalimera
2020-05-21, 14:06
Tack snälla malou för din information! klapp_klap

Kalimera
2020-05-21, 14:09
Grekland öppnar sina gränser för 20 länder den 15 juni. Fler länder ska tillåtas från den 1 juli.

Enligt SKAI är de första länderna som Grekland tillåter turister att komma från bland annat Norge och Danmark.

Se hela listan över "godkända" länder här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kalimera
2020-05-24, 19:32
I morgon måndag öppnar restauranger, barer och kaféer i Grekland igen. (Med restriktioner förstås.) Men redan igår kväll började förfesten i stadsdelen Psirri i Aten. Väldigt mycket folk i rörelse, och väldigt lite social distansering. Jag kan tänka mig att det blir rusning till uteserveringarna nu när allt har varit stängt i två månader.

Kolla bilderna från Psirri här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/05/24/greece-cafes-bars-restaurnts-youth-crowding/).

Louisa
2020-05-24, 19:42
Hej! Janne har du hört nånting om när Grekland kommer öppna sina gränser för Sverige? Det verkar som att Sverige är portat vid "första insläppet", men sen har jag inte förstått. Det är varken med på listan över länder som inte kommer få komma in, men inte heller på listan över de som kommer få komma in. Vad är det som händer? Har de inte bestämt sig eller har jag missat något?

En annan fråga; om Grekland öppnar sina gränser för Sverige, kommer svenska flyg tillåtas åka till Grekland då? Då svenska myndigheter rekommenderat att inte åka utomlands?

Kalimera
2020-05-24, 19:54
Hej! Janne har du hört nånting om när Grekland kommer öppna sina gränser för Sverige? Det verkar som att Sverige är portat vid "första insläppet", men sen har jag inte förstått. Det är varken med på listan över länder som inte kommer få komma in, men inte heller på listan över de som kommer få komma in. Vad är det som händer? Har de inte bestämt sig eller har jag missat något?

En annan fråga; om Grekland öppnar sina gränser för Sverige, kommer svenska flyg tillåtas åka till Grekland då? Då svenska myndigheter rekommenderat att inte åka utomlands?Nej, jag har inte hört något som är bestämt från grekiska regeringen, men det går många rykten. Om jag har fattat det rätt ska grekiska regeringen i den kommande veckan släppa en officiell lista över tillåtna länder, och sedan ska den listan utökas den 1 juli och den 15 juli.

EU har släppt en lista över flygplatser där risken för att bli smittad är stor. Listan uppdateras kontinuerligt. Alla flygplatser i Stockholm finns med på listan, som du kan se här (https://www.easa.europa.eu/SD-2020-01/Airports).

UD avråder från ej nödvändiga resor till och med 15 juli, men det datumet kan komma att ändras. Jag tror inte att något flygbolag flyger när UD avråder från resor.

Kalimera
2020-05-28, 18:28
Här finns en lång lista (https://www.ekathimerini.com/253155/gallery/ekathimerini/community/know-the-rules-the-a-z-for-tourism-in-greece-in-the-covid-19-era) över alla viktiga åtgärder som har tagits fram för att förhindra spridningen av Covid-19 i Grekland. Det gäller regler för bland annat flygplatser, hotell, butiker, restauranger, stränder, hyrbilar, utflyktsbussar, transferbussar och färjor, samt en hel del annat.

En sak är säker: skyddsmask blir ett måste på packlistan.

Kajja
2020-05-28, 19:02
Äähumm..det var ord o inga visor. Undrar hur detta ska funka i praktiken. Låååång lista var det:eek::eek:
Jag tror vi blir hemma i Sverige..länge!!
Så vill jag inte semestra i Grekland😥🇬🇷
/ Kajja bye_bye

naxoss
2020-05-28, 21:03
Så vill inte jag heller resa.....
Vi avvaktar och ser🌞

Lena

Kalimera
2020-05-29, 08:57
Så vill jag inte semestra i Grekland😥

Så vill inte jag heller resa.....

Så vill inte jag heller resa, det är inte det Grekland jag längtar efter.

UllaC
2020-05-29, 09:42
Nej, så vill jag inte resa i Grekland.
Jag brukar säga att anledningen till att jag älskar Grekland är enkelheten, vänligheten och generositeten.
Det blir ingen resa i år.
Ulla

Carle
2020-05-29, 10:13
Fixar man flyg ner så drar vi ner

Hålla avstånd mellan bord o solstolar

Munskydd på

Greklands BNP är 20-25% turism, behöver turister

Louisa
2020-05-29, 15:36
Albanien, Australien, Österrike, norra Makedonien, Bulgarien, Tyskland, Danmark, Schweiz, Estland, Japan, Israel, Kina, Kroatien, Cypern, Lettland, Libanon, Litauen, Malta, Montenegro, Rumänien, Nya Zeeland, Norge , Sydkorea, Ungern, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Finland.

Dessa länder kommer Grekland öppna sina gränser för den 15e juni.

Som ni ser är Sverige inte med på listan. Inte heller Italien, USA och England.

Alala
2020-05-29, 15:40
Grekland har nu en ny lista på länder som de tar emot från 15. juni:

https://www.ekathimerini.com/253190/article/ekathimerini/news/germany-china-included-in-greek-list-of-accepted-countries-for-tourists-in-june

Nu finns t.ex Finland med så det är bara Sverige från de nordiska länderna som får vänta. Kommer nog inte att bli någon rusning från Finland heller för så många charterresor är avbokade och dessutom så rekommenderas det fortfarande att man inte skall resa utomlands "i onödan" tillsvidare. Men om Grekland överhuvudtaget vill ha turister i år måste de ju börja i tid så att säga.

Här i Finland har Social- och hälsåvårdsministeriet gjort en utredning om användet av ansiktsmasker och man tycks just inte tycka att det är någon nytta med det. Kanske lite när det gäller att smitta andra, men man borde ju vara väldigt hygienisk och byta masken ofta.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/29/social-och-halsovardsministeriets-utredning-ansiktsskydd-skyddar-inte-mot

I alla fall kan jag ha för mig att användandet av munskydd kan ge falsk trygghet. Det är ju så att viruset finns kvar även i de länder som Grekland nu har godkänt så visst är det en risk att ta emot turister. Men å andra sidan behöver de turisterna så jag hoppas bara att man kan klara av sommaren i alla fall utan värre bakslag. Det där att hålla distans kan nog också ibland vara ganska svårt har jag märkt.

/ Anne

Under tiden jag skrev detta hade Louisa skrivit ut de godkända länderna, ser jag. :)

Catlady
2020-05-29, 18:45
Finns en intressant liten del i Ekatimerini's artikel i dag, långt ner, att det hela gäller var FLIGHTEN kommer ifrån! Ett flight från tex Köpenhamn kan ha svenskar ombord och det är tydligen ok??! Ett flight från Sverige får dock inte landningstillstånd, HUR tänkte våra kära greker nu??? Virus-eländet bärs ju inte av planen utan av människor! Nå, detta ska ju utvärderas och tydligen även förändras framöver. Möjligen har jag missuppfattat..... men tror inte det.
Hoppet om 2 höstveckor i Paleochora lever ännu!
Catlady, något frågande om syftet......

Kajja
2020-05-30, 00:12
Jag tycker att inget har förändrats sen viruset började härja. Speciellt här i Sverige. Många dör ju fortfarande. Inget har förändrats. Ser en uppgång av smittade i västsverige idag.
Kan inte fatta att länderna öppnar upp. Varför inte vänta lite till? Tänker mer på mänskligheten än ekonomin. Att vi svenskar inte är välkomna är väl ett facit om nåt.
Vi vet ju inte hur detta virus kommer att bete sig..kommer o går kanske.. Men jag tycker att vi måste försätta som om det vore början på eländet!! Håll avstånd o tvätta händerna fb_gilla
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-05-30, 15:01
Det kommer en ny lista med tillåtna länder den 1 juli.

Det är inte bara Sverige som inte får resa till Grekland, det är 165 länder till. :)

Av de största turistländerna för Grekland så är det just nu bara Tyskland som är godkänt.

Louisa
2020-05-30, 22:48
Jag tycker att inget har förändrats sen viruset började härja. Speciellt här i Sverige. Många dör ju fortfarande. Inget har förändrats. Ser en uppgång av smittade i västsverige idag.
Kan inte fatta att länderna öppnar upp. Varför inte vänta lite till? Tänker mer på mänskligheten än ekonomin. Att vi svenskar inte är välkomna är väl ett facit om nåt.
Vi vet ju inte hur detta virus kommer att bete sig..kommer o går kanske.. Men jag tycker att vi måste försätta som om det vore början på eländet!! Håll avstånd o tvätta händerna fb_gilla
/ Kajja bye_bye
Sverige har inte kommit nånvart för de stängde aldrig ner och därför har allt blivit mer utdraget. Eftersom smittan fortfarande är så stor i Sverige så borde inte människor slappna av, men sanningen är ju den att folk inte orkar leva på detta onaturliga sätt hur länge som helst, och det är bara mänskligt. Därför ser jag att smittan kommer öka i Sverige.

I de länder som stängt ner och nu öppnar upp, så har man redan gjort grovjobbet och fått ner smittan och under kontroll. Grekland har bara några fåtal nya smittade om dagen, inte ens ett dödsfall om dagen. De öppnar nu upp för länder som är nere på ungefär samma nivå som Grekland. En andra våg förväntas komma till hösten ja, men fram till dess kan människor i dessa länder slappna av lite och njuta av sommaren, och på så vis få en paus från karantän och folk har börjat träffas som vanligt igen.

Även fast jargongen i Sverige har gått att det inte går att stänga inne folk i ett land hur länge som helst och att människor inte klarar av strikta restriktioner för länge, så verkar det numer som att själva Sverige är ett bevis på det. Medan de andra länderna gick igenom en eller två tuffa månader av karantän, så kan de nu njuta av sitt resultat. Medan Sverige kommer få fortsätta i all evighet med sina lite lättare restriktioner, utan ens en paus (sommaren). Kommer Sverige klara det? Allt tyder ju redan på att folk börjat slappna av, fast läget i Sverige inte tillåter det än.

Sveriges annorlunda strategi har ju också lett till att de nu är osynkade med andra länder och därför kommer ha svårt att ta sig in i och ut ur länder nu i sommar. Vissa bryr sig inte så mycket om det som inte drabbas personligen, men för oss till exempel som har släktingar i Sverige eller Grekland och vill träffa dom är ju det här väldigt olyckligt.

Varför Grekland inte väntar med att öppna upp för turismen är pga att smittspridningen är väldigt låg och beräknas fortsätta vara låg i sommar. De har också sett att sen i början på maj när landet stegvis började öppna upp, så har inte smittan ökat. Det andra skälet till varför Grekland öppnar upp är för att folk kommer svälta och landet kommer kollapsa om det inte blir nån turism i år. Följderna kommer vara katastrofala. Redan nu har människor stora problem, inom turismen har de inte ens börjat jobba än. Pratade med min pappa idag som bor på Rhodos, han sa att det är helt deprimerande där just nu för alla hotell är stängda och inga människor nånstans...och det är slutet på maj. Jag sa att men kommer de inte öppna 1a juni som regeringen sagt? Och han sa: "Om de inte har några kunder, så är det ingen idé för dom att öppna".

Masse
2020-05-30, 23:27
I de länder som stängt ner och nu öppnar upp, så har man redan gjort grovjobbet och fått ner smittan och under kontroll. Grekland har bara några fåtal nya smittade om dagen, inte ens ett dödsfall om dagen. De öppnar nu upp för länder som är nere på ungefär samma nivå som Grekland. En andra våg förväntas komma till hösten ja, men fram till dess kan människor i dessa länder slappna av lite och njuta av sommaren, och på så vis få en paus från karantän och folk har börjat träffas som vanligt igen.
------------------------------------

Varför Grekland inte väntar med att öppna upp för turismen är pga att smittspridningen är väldigt låg och beräknas fortsätta vara låg i sommar. De har också sett att sen i början på maj när landet stegvis började öppna upp, så har inte smittan ökat. Det andra skälet till varför Grekland öppnar upp är för att folk kommer svälta och landet kommer kollapsa om det inte blir nån turism i år. Följderna kommer vara katastrofala. Redan nu har människor stora problem, inom turismen har de inte ens börjat jobba än. Pratade med min pappa idag som bor på Rhodos, han sa att det är helt deprimerande där just nu för alla hotell är stängda och inga människor nånstans...och det är slutet på maj. Jag sa att men kommer de inte öppna 1a juni som regeringen sagt? Och han sa: "Om de inte har några kunder, så är det ingen idé för dom att öppna".

För mig känns det mycket osäkert om vad som kommer att hända de närmsta månaderna i Europa. En del länder har drabbats jättehårt och sedan stängt ner totalt. Hur blir det för dem när de börjar öppna upp igen?

Andra länder bl a Grekland, Portugal m fl har uppenbarligen klarat sig bättre. Man har stängt hela samhället totalt under en tid. Vad händer i de länderna efter att ha varit i totalkarantän i ett par månader? När de öppnar upp så är väl inte smittan borta? Är man då inte tillbaka på ruta ett igen. Ett antal få fall som sedan kan öka snabbt när samhället öppnat upp igen. Är det då inte risk att det blir som när skiten började. Några få fall som sedan blir flera. Inte minst om resandet och den för dessa länder så viktiga turismen ökar igen?

Kanske är det så att den här fruktansvärda smittan kommer på lång sikt att kräva ungefär samma utfall i alla länder. En del länder, t ex Italien, Spanien, Storbritannien och Sverige m fl har redan fått genomlida mycket av eländet och är en bit på väg igenom det. Andra som har haft mindre utfall har kanske mera kvar att dras med framöver.

Och det finns två delar i pandemins konsekvenser. Det ena är det direkta medicinska lidandet och följderna i form av intensivvård och dödsfall. Det andra är de ekonomiska konsekvenserna som även de kommer att få konsekvenser i form av lidande och dödsfall framöver.

Vilka strategier för att bekämpa eländet som har varit rätt eller fel tror jag aldrig att vi kan få några svar på, eftersom alla länder har så olika förutsättningar. Och om det mot förmodan låter sig göras så är det i så fall tidigast om ganska många år när vi förhoppningsvis är igenom eländet. Att i nuläget tjafsa om vilka länder som har gjort rätt eller fel känns för mig helt meningslöst.

Ser fram emot den dagen när vi är igenom och vet mera!

Masse

Louisa
2020-05-31, 07:42
För mig känns det mycket osäkert om vad som kommer att hända de närmsta månaderna i Europa. En del länder har drabbats jättehårt och sedan stängt ner totalt. Hur blir det för dem när de börjar öppna upp igen?

Andra länder bl a Grekland, Portugal m fl har uppenbarligen klarat sig bättre. Man har stängt hela samhället totalt under en tid. Vad händer i de länderna efter att ha varit i totalkarantän i ett par månader? När de öppnar upp så är väl inte smittan borta? Är man då inte tillbaka på ruta ett igen. Ett antal få fall som sedan kan öka snabbt när samhället öppnat upp igen. Är det då inte risk att det blir som när skiten började. Några få fall som sedan blir flera. Inte minst om resandet och den för dessa länder så viktiga turismen ökar igen?

Kanske är det så att den här fruktansvärda smittan kommer på lång sikt att kräva ungefär samma utfall i alla länder. En del länder, t ex Italien, Spanien, Storbritannien och Sverige m fl har redan fått genomlida mycket av eländet och är en bit på väg igenom det. Andra som har haft mindre utfall har kanske mera kvar att dras med framöver.

Och det finns två delar i pandemins konsekvenser. Det ena är det direkta medicinska lidandet och följderna i form av intensivvård och dödsfall. Det andra är de ekonomiska konsekvenserna som även de kommer att få konsekvenser i form av lidande och dödsfall framöver.

Vilka strategier för att bekämpa eländet som har varit rätt eller fel tror jag aldrig att vi kan få några svar på, eftersom alla länder har så olika förutsättningar. Och om det mot förmodan låter sig göras så är det i så fall tidigast om ganska många år när vi förhoppningsvis är igenom eländet. Att i nuläget tjafsa om vilka länder som har gjort rätt eller fel känns för mig helt meningslöst.

Ser fram emot den dagen när vi är igenom och vet mera!

Masse

Det känns som att du inte läst mitt inlägg alls.

Vet inte vad jag ska svara förutom att referera till mitt föregående inlägg igen

Netwolf
2020-05-31, 07:48
Ja, jag är böjd att hålla med dig Masse. Ingen vet eg alls, när vi är igenom detta. Kanske står smittvåg 2 runt hörnet, nu när allt öppnar upp?
Många länder har få dödsfall, medans andra har fler. Ingen vet vad det beror på, men en grej är statistiken. När har man dött av COVID-19? I Sverige tycks det vara så att alla som har dött smittade räknas med i statistiken, även om man hade en långt gången cancer och skulle ha dött i alla fall. Andra länder har bara räknat dem som dött på sjukhus. Där ser jag en skillnad, på t ex Sthlm, där endast en av tio äldre har dött på sjukhus.
Sen finns det även länder som stängt ned, men ändå har lika många dödsfall som Sverige. T ex Belgien.
Sen kan man ju undra vrf tättbefolkade Indien inte drabbats? Är det ngt med geneerna, eler är det inte samma virusstam som härjar där. Frågorna är många...

/Netwolf

simetra
2020-05-31, 08:19
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7485275

:confused::confused::confused::confused::confused:

Masse
2020-05-31, 09:54
Många länder har få dödsfall, medans andra har fler. Ingen vet vad det beror på, men en grej är statistiken. När har man dött av COVID-19? I Sverige tycks det vara så att alla som har dött smittade räknas med i statistiken, även om man hade en långt gången cancer och skulle ha dött i alla fall. Andra länder har bara räknat dem som dött på sjukhus. Där ser jag en skillnad,

/Netwolf

Precis vad jag också tänkt mycket på. Hur och i vilken omfattning fastställs det vilka som har avlidit av Covid19, och hur väl rapporteras det och kommer med i statistiken? Det vore konstigt om det inte är något som skiljer mycket mellan olika länder och områden, och som därmed också bidrar till skillnader i statistiken.

Masse

Netwolf
2020-05-31, 11:01
Ja, det är oklart hur dödsorsak definieras i olika länder uppenbarligen.
T ex min lilla mamma, som jag skulle firat idag, om inte cancern hade tagit henne.
Fast, gjorde den det? Hon hade långt gången KOL med, så jag vete fasen vad den svartklädde tjänaren levererade som dödsstöt.

Fast vi brukar säga att det var cancer hon gick bort i. Men ibland undrar man ju

/Wolfen

piam
2020-05-31, 11:24
Jag har nyss haft min gamla mamma på sjukhuset
Hon hamnade på Corona avdelning i 2 dagar för dom
var inte nöjda med infektionsprovet,nu var det inte Corona
tack och lov utan ett sår på benet som inte vill läka,hon är
genomgådd hel å hållen och allt annat var bra.
Nu är hon hemma igen med mera hemtjänst och kämpar
för att komma tillbaka.
Ringde häromdagen och sa att hon orkat gå ett varv med
rullatorn i lägenheten,96 år å en kämpe👍

Pia

Kalimera
2020-05-31, 11:36
Statistiken är lurig som den ganska ofta är. Ryssland har till exempel 405 843 konstaterade smittade, men bara 4 693 dödsfall. Just den statistiken känns inte så trovärdig.

Här hemma i Blekinge är det fortfarande väldigt få fall. Det har dött färre personer i år än andra år under samma tid. Man tror att det beror på vi håller social distans på ett bra sätt och i övrigt följer rekommendationerna. Det har gjort att färre har drabbats av den vanliga influensan. Över lag så är det stora regional skillnader i Sverige. Undrar varför?

Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Som så mycket annat kan detta komma att ändras senare.

Idag ska vi fira mamma 92 år med god mat och champagne. Utomhus i det vackra vädret.

Catlady
2020-05-31, 12:28
Hur var det nu de sa: Jo, vita lögner, jävla lögner och så statistik:) :) ;)
Svenskar kan ju ändå inte resa förrän tidigast 15:e juli pga UD's bestämmelser.
Catlady, som väntar och ser......

Netwolf
2020-05-31, 12:50
Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Som så mycket annat kan detta komma att ändras senare.

Fast det är väl ingen som på fullaste allvar som tror att Grekland ska klara av den administrationen? Jag tror att det mest är en papperstiger.

/NW

Masse
2020-05-31, 12:56
[B]Hur som helst så har Grekland ändrat sin policy och ska tillåta fler länder som kan resa till Grekland. Dock ska det göras en covid-19-test vid ankomst och sedan ska man stanna en natt på hotell i avvaktan på resultatet. Om man testas negativt måste man sitta i karantän i en vecka. Är testet positivt ska man sitta i karantän i två veckor.

Då blir det nog inte så lätt för charterbolagen att sälja några resor så länge det gäller. Enveckasresa blir väl inte så kul med hela vistelsen i karantän. Och om man har tur så kan man med en tvåveckorsresa vistas ute en vecka. :confused:

Masse

Carle
2020-06-01, 09:50
Apollos hemsida:
Alla våra resor från Danmark ställs in till och med den 31 augusti.
Danska Utrikesdepartementet gick fredagen den 29 maj kl 14.00 ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti. Det innebär att vi ställer in alla våra resor från Köpenhamn fram till dess.

Norge till 20 Augusti

Kanske får flyga från Landvetter i sommar fast jag bor i Stockholm? Tror vissa flygplatser läggs till eller dras ifrån. Bara avvakta

Kalimera
2020-06-01, 14:19
Apollos hemsida:
Alla våra resor från Danmark ställs in till och med den 31 augusti.
Danska Utrikesdepartementet gick fredagen den 29 maj kl 14.00 ut med att de förlänger sin avrådan från alla icke nödvändiga resor till och med den 31 augusti. Det innebär att vi ställer in alla våra resor från Köpenhamn fram till dess.

Norge till 20 Augusti
Det finländska charterbolaget Aurinkomatkat skjuter upp alla resor till och med den 31 juli. Dessutom ställs alla resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos in för hela 2020.

Kalimera
2020-06-01, 18:54
Idag gick jag förbi stora stranden på vår lilla ö, och där var massor med folk, även på de stora gräsmattorna, och vid de fyra beachvolleybollplanerna. Nästan igen brydde sig om att hålla avstånd. Men så var det nästan bara ungdomar där, och de är ju odödliga. Jag skulle säker ha gjort likadant om jag hade varit ungdom idag.

Idag läste jag om några stränder i England där det var fullknökat med folk i lördags. Mycket ungdomar där också.

Jag undrar verkligen om den här smittspridningen någonsin ska avta när det är så många inte bryr sig. Så det blir till att hoppas på ett vaccin, och det fort.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/england-grekland.jpg

Durdle Door beach i England i lördags.

Netwolf
2020-06-02, 09:04
Men så var det nästan bara ungdomar där, och de är ju odödliga. Jag skulle säker ha gjort likadant om jag hade varit ungdom idag.

Men så var det ju. Man måste ha varit odödlig, med tanke på alla idiotiska aktiviteter som man roade sig i ungdomens dagar :D

/Netwolf - The Survivor

giottoni
2020-06-02, 15:03
Man undrar ju onekligen hur tillförlitlig olika länders statistik är?? Kina har väl rapporterat runt 4000 dödsfall i Covid-19, men under samma period har 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört i Kina... Enligt kinesiska bekanta går det nästan inte att fungera i det kinesiska samhället utan mobil, så hur kan det komma sig att så många miljoner abonnemang försvunnit under våren?

Masse
2020-06-02, 23:25
Vid en första anblick så låter ju 21 miljoner abonnemang jättemycket. Men .....

..... Kina har såvitt jag har kunnat utröna 1393 miljoner invånare (2018). Av dem så utgör 21 miljoner c:a 1,5%. Förvisso är en del av invånarna spädbarn eller åldringar som är för unga/gamla för att ha något mobilabonnemang, och många är för fattiga, så ..... då är den verkliga siffran förmodligen några procent högre. Men även om det är så att det rör sig om några procent mera så låter det för mig inte osannolikt att några procent av befolkningen avslutar befintligt abonnemang för att skaffa ett nytt hos någon annan operatör. Misstänker att det kan vara så i Sverige också. Men kanske finns det i Kina bara en enda statlig operatör, och då är det ju lite svårare att byta. Men om det är så eller ej??? ...... jag har ingen aning! :):)

Masse

Netwolf
2020-06-03, 07:56
21 miljoner låter ju ofantligt mycket. Bara att få fram kistor till alla, låter ju inte ens hanterbart. Massgravar?
Ja, jag vet inte. Precis som Masse skriver kanske de har liknande som i Sverige, med abonnemang som upphör efter tid. Men jag vet ju inte heller. Vad som vore intressant, är ju att jämföra med tidigare år. Hur många mobilabonnemang brukar upphöra vid denna period och sen jämföra.

Var kommer uppgifterna ifrån, Giottoni?

/Netwolf

Kalimera
2020-06-03, 10:11
Man undrar ju onekligen hur tillförlitlig olika länders statistik är?? Kina har väl rapporterat runt 4000 dödsfall i Covid-19, men under samma period har 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört i Kina... Enligt kinesiska bekanta går det nästan inte att fungera i det kinesiska samhället utan mobil, så hur kan det komma sig att så många miljoner abonnemang försvunnit under våren?Det där skulle jag vilja se en säker källa på. Det finns som många rykten och konspirationsteorier.

Charleston
2020-06-03, 10:16
https://apnews.com/afs:Content:8717250566 (https://apnews.com/afs:Content:8717250566)

(falskt rykte, alltså)

giottoni
2020-06-03, 13:01
https://apnews.com/afs:Content:8717250566 (https://apnews.com/afs:Content:8717250566)

(falskt rykte, alltså) Faktum verkar kvarstå att 21 MILJONER mobiltelefon-abonnemang upphört sedan Coronapandemin tog fart. Tidigare siffror har tydligen visat en kontinuerlig ÖKNING av antalet abonnemang senaste åren. Vad som dementeras är att alla 21 miljoner avslutade abonnemang skulle bero på corona relaterade dödsfall o att förklaringen tydligen skulle vara att multipla abonnemang avslutats.

Charleston
2020-06-03, 14:17
Jovisst. Kan ju bero på utomjordingar också.

giottoni
2020-06-03, 16:53
[QUOTE

Var kommer uppgifterna ifrån, Giottoni?

/Netwolf[/QUOTE]
Borde naturligtvis ha angivit källa! Det var på ledarsidan i en av våra större morgontidningar som chefredaktören spekulerade kring kinesiska rapporter. Fram till december hade tydligen antalet mobilabonnemang i Kina oavbrutet ökat, men under första månaderna 2020 hade plötsligt istället antalet abonnemang MINSKAT med 21 miljoner. Inget explicit påstående att det var dödsfall som låg bakom den stora nedgången utan bara ledarskribentens spekulationer om 100000 insjuknade o 4000 dödsfall kunde förklara 21 miljoner avslutade abonnemang.

Kalimera
2020-06-03, 19:20
Här har jag sammanställt en lista på vanliga frågor och svar (https://www.kalimera.se/covid-19-och-corona-virus-med-fragor-och-svar-om-resor-och-flyg-till-grekland-2020.html) om resor till Grekland angående coronaviruset. Detta gäller endast svenska medborgare. Jag har inte exakta svar på alla frågor, och svaren kommer säkert att ändras, för allt går så fort, och det är ibland svårt att veta vad som är förslag eller ett beslut. Men så här verkar det vara i skrivande stund, den 3 juni 2020.

UllaC
2020-06-03, 19:36
Tack Janne.

Den informationen övertygar i alla fall mig om att vi tog rätt beslut att inte boka någon ny resa i år.

Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till. Blir mer motiverad än någonsin att se fram mot en resa nästa år.

Ulla

Kalimera
2020-06-04, 09:58
Det låter inte som att det är det Grekland som jag vill komma till. Känner samma sak, det är inte det som är mitt Grekland.

Alala
2020-06-04, 10:33
Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/03/covid-19-greece-quarantines-all-passengers-from-qatar-flight?CMP=share_btn_fb&fbclid=IwAR2RA3WObYygt4FTkUx_ptS2JaD98QfHEN4H5zQQ1kfMJ7cSl9h6XJAZhGM

Besvärligt är det.

/ Anne

kimmen
2020-06-04, 11:00
Tolv av 91 passagerare på ett Quatar Airlines flyg till Aten testade positivt för corona.
Och samtliga passagerare sattes direkt i karantän! De tolv som testades positivt får sitta där i två veckor. Övriga passagerare testas på nytt efter en vecka, och släpps då "fria" om de fortfarande testas negativt.

/kimmen

Netwolf
2020-06-04, 13:40
Ja, nu känns Greece 2020 definitivt körd...

Hasse
2020-06-04, 16:12
Jag skulle tro att om man ger sig katten riktigt ordentligt, på att se till att resa till Grekland och gör alla förberedelser, skaffar sig 1000% mer tålamod och räknar med att allt kommer att ta MASSOR av mer tid så visst går det väl att ta sig fram till sen destination.

MEN...…...om man inte kommer längre än att man blir "tillfångatagen" i en kontroll, för hög temperatur och blir stoppad i karantän som de där från Qatar-flighten så är ju ALLT FÖRLORAT för sin egen del.

Jag finner inte att det är värt att göra detta, jag har sen länge insett att det inte blir något resande till Grekland i år, finns bara inte på kartan även om jag kommer att SAKNA f*******t mycket.

Det är för stora risker även om det som sagt kommer att gå att resa.

/ Hasse:cool:

elca
2020-06-05, 08:35
Slutet på juli var tanken att åka till Karpathos från Arlanda. Om nu det blir tillåtet att åka,tror ni grekland fortfarande är lika noga med karantän då ? Vill som sagt inte åka då, men om UD avråder får man ju pengar tillbaka,men troligen inte om man ej vill åka pga greklands karantän

Kalimera
2020-06-05, 09:22
Slutet på juli var tanken att åka till Karpathos från Arlanda. Om nu det blir tillåtet att åka,tror ni grekland fortfarande är lika noga med karantän då ? Vill som sagt inte åka då, men om UD avråder får man ju pengar tillbaka,men troligen inte om man ej vill åka pga greklands karantänHär har du några svar på dina frågor (https://www.kalimera.se/covid-19-och-corona-virus-med-fragor-och-svar-om-resor-och-flyg-till-grekland-2020.html).

Kalimera
2020-06-08, 15:32
Många undrar vad som ska hända när de utländska turisterna återvänder till Grekland. Blir det en större smittspridning då? Tyvärr kanske det räcker med den inhemska turismen.

I lördags var det fulle rulle på en populär beach bar på Mykonos (https://www.kalimera.se/oar/kyklader/mykonos.html). Det var öbor och tillresta greker från fastlandet som trängdes och bröt mot några av restriktionerna. Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb.

Läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/08/mykonos-beach-bar-crowding-coronavirus/).

Netwolf
2020-06-08, 16:29
I lördags var det fulle rulle på en populär beach bar på Mykonos (https://www.kalimera.se/oar/kyklader/mykonos.html). Det var öbor och tillresta greker från fastlandet som trängdes och bröt mot några av restriktionerna. Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb.

Läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/08/mykonos-beach-bar-crowding-coronavirus/).

Sicka idio... __D

UllaC
2020-06-08, 16:57
Över hela världen finns människor som bara tänker på sig själva __D
Här i Göteborg var det tusentals som trängdes på gatorna i söndagens demonstration. Både unga och gamla som struntade i att det är många som kämpar för sina liv och många som kämpar för andras liv.

All sjukvårdspersonal som har sett fram emot en mer än välbehövlig semester måste kanske skjuta på den till efter sommaren för att ta hand om de som blir sjuka för att det finns de som inte bryr sig __D

Ulla

Masse
2020-06-08, 17:39
Baren straffades med 20 000 € i böter och måste hålla stängt i 60 dagar. 280 säsongsarbetare mister därmed sin jobb.

Det är således inte bara tomt snack med restriktionerna utan också åtgärder som ger ett tydligt budskap. Det blir helt enkelt direkt olönsamt att bryta mot reglerna och då är det kanske lite lättare att fatta vad som menas. Men synd om de anställda som drabbas. Dock verkar det ju vara en väldigt stor bar om det drabbar 280 anställda.

Masse

malou
2020-06-09, 00:04
Har vært dels ganske ambivalent. Men har fulgt nasjonale råd, selvvalgt karantene alt for lang tid..10-12 uker. Ikke bra. Selv nyfødt barnebarn ga ikke rom for å åpne opp. Nå er jeg i tvil, hvor lojal skal man være? Samtidig, det føles så ‘feil’ at Hellas åpner opp, åpner døren på vid gap - inntrykket mitt er at øyboere knapt forstår hva dette/pandemien dreier seg om. Noen tror religionen beskytter, at en helgen er tilstrekkelig, andre tror ‘influensaen’ bare er fake...osv.

Et innlegg her på kalimera gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg; Hasse beskrev sin hverdag, dette store eksistensielle dilemmaet der man simpelthen ikke har valg - man bare gjør det man må. Fordi man må.- Det bringer meg til (unnskyld Sverige og Kalimeravenner) det at jeg for første gang tviler ordentlig på Tegnells strategi. Om den er helt feil eller rett....Alt kjennes så uforutsigbart nå.

Kalimera
2020-06-09, 09:36
Här i Göteborg var det tusentals som trängdes på gatorna i söndagens demonstration. Det var tyvärr likadant i stora delar av världen, även i Aten där tusentals demonstrerade som om det inte fanns någon morgondag.

Kalimera
2020-06-09, 09:38
Dock verkar det ju vara en väldigt stor bar om det drabbar 280 anställda.Om jag har fattat det rätt är det även en restaurang och hotell. Baren hör till en de största och populäraste i Grekland. De har berömda Dj:s som spelar och folk från hela världen åker dit för att festa.

Kalimera
2020-06-09, 09:39
Nu hotar regeringen med att stänga ner vissa regioner eller hela öar om reglerna inte följs:

”Greece’s health authorities have been set on alert and politicians threaten with “local lockdown” in islands and touristic areas, should crowding phenomena like the one at a Mykonos beach bar occur again.

Government spokesman, Stelios Petsas, said on Monday that there is a plan for a local lockdown in case of increased coronavirus cases in any structure, school or entire geographical areas, such as prefectures or islands.”

Läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/08/greece-threaten-local-lockdown-islands-touristic-areas-mykonos/).

Kajja
2020-06-09, 10:03
Det är klart att det skulle bli såhär!!
Det har jag trott så fort man släppte på restrektionerna. Att folk har så svårt att fatta!! Barer, restauranger, demonstrationer f-n o hans moster!! Och då menar jag naturligtvis inte bara i Grekland.
Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar__D__D
/ Kajja :mad:

Kalimera
2020-06-10, 14:24
Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar__D__DSamma här. Jag var i stan igår och där var allt precis som vanligt. :mad:

Louisa
2020-06-10, 16:14
Det är klart att det skulle bli såhär!!
Det har jag trott så fort man släppte på restrektionerna. Att folk har så svårt att fatta!! Barer, restauranger, demonstrationer f-n o hans moster!! Och då menar jag naturligtvis inte bara i Grekland.
Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar__D__D
/ Kajja :mad:

Jag bor ju i Aten och här följs reglerna ganska bra, vad gäller avstånd mellan bord på cafeer och restauranger och avstånd mellan solstolar på stränderna. Men det är ju för att polisen kollar så mycket här.

På Tunnelbanan och bussarna kan man bara sitta på varannan plats, varannan plats har en skylt där det står "sitt ej här". Och det är obligatoriskt att bära munskydd.

Jag var däremot i Nafpaktos i helgen, en mindre stad. Där såg allting likadant ut som före corona. Alla cafeer och barer hade fortfarande sina stolar och bord tätt tätt. På den organiserade stranden som vi gick till stod solstolarna lika nära varandra som de brukar.

Det är så för att tyvärr så kontrollerar inte poliserna lika mycket där, och då blir de slappa. Kanske för att många också känner poliserna där, så de kommer undan. De borde ju tänka på smittrisken, men tyvärr så prioriteras det som nummer 2 på listan. Nummer 1 är att rädda sitt eget skinn och inte gå i konkurs. Man försöker samla ihop så mycket pengar man kan helt enkelt, och jag förstår dom till viss del faktiskt. Dessa företag har haft lockdown i två månader i Grekland och förlorat stora intäkter. Och vem vet om det kanske blir en lockdown nummer 2? Så om de ser att det kommer mycket folk så är de nog bara väldigt välkomna, svårt att säga nej.

Så jag kan förstå den enskilde småföretagaren. Men det som måste göras är att polisen kollar mer, speciellt på öarna nu när sommaren är här och mycket festande kommer ske på öarna. De kan inte bara lita på att folk följer reglerna. Kontrollera kontrollera kontrollera. Och kom tillbaka till samma område regelbundet. Hoppas de skärper kollerna.

Netwolf
2020-06-11, 09:08
På Mykonos kan dom störtrika och oansvariga pröjsa 500 € för ett hemligt SMS (https://neoskosmos.com/en/167484/500-euros-per-person-for-a-secret-sms-to-a-private-mykonos-party/)om i vilken lyxvilla ett party hålls. __D🤮

/Netwolf

Louisa
2020-06-11, 10:14
På Mykonos kan dom störtrika och oansvariga pröjsa 500 € för ett hemligt SMS (https://neoskosmos.com/en/167484/500-euros-per-person-for-a-secret-sms-to-a-private-mykonos-party/)om i vilken lyxvilla ett party hålls. __D🤮

/Netwolf

Så...i vilken villa hålls det då? Dela med dig lite nu

Kalimera
2020-06-11, 10:44
Jag var däremot i Nafpaktos i helgen, en mindre stad. Där såg allting likadant ut som före corona. Alla cafeer och barer hade fortfarande sina stolar och bord tätt tätt.Det är precis likadant där jag bor. Folk verkar inte bry sig längre.

Hoppas de skärper kollernaDet hoppas jag också. För allas skull.

Kalimera
2020-06-11, 10:45
Myndigheterna i Grekland bekymrar sig för hemvändande greker som bryter karantänerna, som har stora festar och ungdomar som partajar som aldrig förr. Det verkar som om vissa tar igen den tråkiga tiden under lockdown med fester.

Läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/10/greeks-coronavirus-run-wild-imported-cases-crowding/).

Carle
2020-06-12, 10:36
97 nya fall i Grekland

men 4 dag gammalt, innan de öppna gränser

https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/08/greece-coronavirus-97-new-cases-june8/

Carle
2020-06-15, 15:24
Idag är det en månad till UDs avrådan löper ut. UD gick ut med det 13 maj, över två månader innan. Resebolagen har såklart resor 16e juli.
Är dessa bokade innan Corona epidemin bröt ut gäller normala, eller nästan normala avbokningsregler. Resan skall vara betald 30 dagar innan avresa, det är i morgon!! :confused::eek:

Betalar man inte bokas resan av och man förlorar anmälningsavgiften
UD och regeringen borde ge ett beslut snarast. Ingen lust vara bank åt resebyrån och få tillbaka pengar efter sommaren om UD förlänger avrådan?

Sen vill man veta om Grekland släpper in folk från Arlanda utan karantän, vem åker på en sån resa? Vågar man pynta in 2 v och sen ingen förändring och en v i karantän? Tänk dom som har en v bara och reser från Arlanda? Roligare kan man ha det

Då blir det Spanien, Italien eller Kroatien för många. Synd om hotell och restaurangägare i Grekland.

Kalimera
2020-06-16, 14:23
Nu har Grekland öppnat sina gränser och en hel del utländska turister har redan anlänt, inte minst från Bulgarien och Rumänien eftersom det är nära med bil. Flygplatserna i Aten och Thessaloniki tog igår emot sammanlagt 30 plan.

Carle
2020-06-17, 11:50
Nu kan Expressen avslöja att ett besked kommer tidigare än så. Enligt uppgifter från källor inom regeringskansliet ska UD inom kort meddela nya direktiv inför sommaren – från och med den 30 juni hävs avrådan att resa till följande länder:

Grekland , hoppas man slipper karantän från Arlanda

Kroatien
Spanien
Italien
Portugal
Slovenien
Frankrike
Island
Belgien
Schweiz
Luxemburg

malou
2020-06-17, 11:52
For et par dager siden ankom en nordmann til Athen flyplass. Ingen passkontroll. Ingen coronatest. Hun kunne reise rett til havnen for å finne ferge. Alt som før...The Greek way?

Kalimera
2020-06-17, 14:23
Grekland , hoppas man slipper karantän från Arlanda Efter 1 juli slipper man det.

Kalimera
2020-06-17, 14:24
For et par dager siden ankom en nordmann til Athen flyplass. Ingen passkontroll. Ingen coronatest. Det tar bara slumpmässiga prov just nu, såvida man inte kommer från en flygplats som ligger i en region med hög smittspridning, som Arlanda gör.

Kalimera
2020-06-17, 19:43
UD häver sin avrådan för resor till Grekland från och med den 30 juni.

Vad innebär det?

Det innebär att charterbolag och reguljära flygbolag kan börja med resor till Grekland igen. Vilka resmål som är aktuella är ännu inte klart.

Måste jag sitta i karantän?

Det beror på. Efter den 1 juli finns inga krav på obligatorisk karantän när man anländer till Grekland. Däremot kommer slumpmässiga covid-19-tester att göras. Om man väljs ut att för att testas måste man stanna en natt på hotell i väntan på testresultatet. Om testet är positivt måste man sitta i karantän i 14 dagar, något som den grekiska staten betalar. Om testet är negativt är man fri att resa var man vill.

Har Grekland några restriktioner?

Det finns mängder med restriktioner som måste följas. Det är inte samma Grekland som man är van vid att resa till, och konstigt vore ju annars.

Läs om restriktionerna via denna länk (https://www.kalimera.se/covid-19-och-corona-virus-med-fragor-och-svar-om-resor-och-flyg-till-grekland-2020.html).

Catlady
2020-06-17, 22:01
Enligt Apollo's hemsida börjar Novair flyga till Kreta den 4 juli! Dock står det inget om ansiktsmask och dylikt. Många frågetecken återstår som bara tiden kan ge oss svar på.....
Catlady, som kanske, kanske kan börja hoppas......

Kajja
2020-06-17, 22:48
Med tanke på senaste nytt..Nån mer än jag som redan börjar längta till hösten?!:D:D
/ en villrådig Kajja bye_bye

Athanasia
2020-06-18, 06:51
Pratade med en restaurangägare nere i Rethymno igår.Det har ju börjat komma lite turister men många gnällde över hur jobbigt det var på hotellen och hur resan varit..Han var förvånad (jag också)..Har de missat totalt att det är en pandemi som härjar runt:confused::confused: Jag tror att det tar lång tid innan allt är som vanligt igen.

maji
2020-06-18, 12:51
Med tanke på senaste nytt..Nån mer än jag som redan börjar längta till hösten?!:D:D

Jag längtar (konstigt nog) till hösten och önskar att vi kan komma iväg
29:e september Har en enkel biljett bokad till Naxos via Aten Under 9 dagar var det tänkt att jag och maken, tillsammans med 4 goda vänner, skall besöka Naxos och Koufonissia Vännerna har aldrig varit där så vi hoppas på det bästa
När dom sedan flyger hem är tanken att vi 2 skall ta oss någonstans men det är inte bestämt var Ja jag längtar och hoppas!

//majibye_bye

Carle
2020-06-18, 13:48
Betalar resan på måndag, sen får man se vad som händer i en månad. :D Vårt plan vi skall åka med finns i kvar, fullt? Hotellet verkar med fullt med. Beställa munskydd i helgen. Kommer vara ovant att ha på sig i butik, på flyg och buss
Avstånd vid frukosten

Undra om taxfree på planet? Skönt köpa Sololja o aftersun på nervägen.
Ilands problem....flabb_flab

Hoppas inte smittat tar fart igen...

kari
2020-06-18, 14:17
Leste på KEEPTALKINGGREECE.COM nå at en svensk mann i Chania er smittet av
Covid-19..
Fikk ikke delt lenken...

Kalimera
2020-06-18, 14:58
Här är länken (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/17/swedish-national-tested-positive-to-covid-19-chania-crete/).

Svensken var inte turist, han arbetade i Chania.

Masse
2020-06-18, 22:50

Självklart! Jag längtar jättemycket till hösten!

Ja hösten 2021 alltså! Att resa under 2020 har jag sedan länge slutat tänka på.

Masse
inte alls villrådig

Pela
2020-06-18, 23:12
Ja hösten 2021 alltså! Att resa under 2020 har jag sedan länge slutat tänka på.

Helt rätt. 2020 finns inte längre.. Livet tog en parantes.:confused:

Även om man får resa så känns tanken att sätta sig i ett plan med 100-150 personer varar 10 hostar och 5 nyser skrämmande. :eek: :eek:

Alala
2020-06-19, 07:08
Här är länken (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/17/swedish-national-tested-positive-to-covid-19-chania-crete/).

Svensken var inte turist, han arbetade i Chania.

Det finns en uppdatering längst ner i artikeln där det står att svensken kom till Aten 5.maj och testade postitivt. Hans satts i 14 dagars karantän och fick resa vidare efter ett tredje negatvit test.

Men han var tydligen inte frisk ändå. Vilken besvärlig sjukdom.

/ Anne

Kalimera
2020-06-19, 10:22
Men han var tydligen inte frisk ändå. Vilken besvärlig sjukdom. Ja, den är verkligen oberäknelig. :mad:

Alala
2020-06-29, 10:13
Nu skall alla som kommer till Grekland fylla i ett formulär 48 timmar före avresan. Sen får man en kod som tydligen bestämmer till vilken "grupp" man tillhör.

https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/28/barcode-decides-which-tourists-will-be-tested-at-greeces-airports/

Man skall t.ex ange var man kommer att bo under sin vistelse. Så undrar om det funkar med t.ex traditionell öluffning?

Mycket är nog ännu oklart hur det kommer att gå denna sommar, men Grekland behöver ju turister.

/ Anne

Kalimera
2020-06-29, 14:18
Man skall t.ex ange var man kommer att bo under sin vistelse. Så undrar om det funkar med t.ex traditionell öluffning?

Mycket är nog ännu oklart hur det kommer att gå denna sommar, men Grekland behöver ju turister.Ja, det är fortfarande många obesvarade frågor. :o

De grekiska myndigheterna börjar oroa sig för att allt fler ”importerade” fall av covid-19 upptäcks vid flygplatserna, och ännu fler lär hittas när alla flygplatser öppnas den i juli. I den gångna helgen konstaterades 4 ”importerade” fall av covid-19 på Syros, en ö som tidigare varit förskonad. Två av dessa var franska turister och två var utländska arbetare.

Kalimera
2020-06-29, 15:57
Obekräftad uppgift men: fram till 15 juli får svenska flyg inte komma till Grekland. Bekräftelse väntas senast i morgon.

Läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/06/29/no-direct-flights-from-uk-sweden-to-greece-until-july-15/).

Kalimera
2020-06-29, 16:35
Det händer mycket nu inför den 1 juli då Grekland öppnar upp internationella flygplatser, hamnar och landgränser. Fram till nu har det bara gått att flyga till Aten och Thessaloniki.

Under helgen avslutade den grekiska regeringen slumpmässiga tester av resenärer.

Turister som nu reser till Grekland kommer från och med onsdag den i juli krävas att fylla i ett online-frågeformulär senast 48 timmar innan avresa, för att avgöra om de ska testas för coronavirus eller inte vid ankomst till Grekland.

Resenärerna får en skannbar streckkod efter att de har fyllt i frågeformuläret med personliga uppgifter, var det ska bo i Grekland, deras ursprungsland och de länder de har rest genom de senaste 15 dagarna. Frågeformuläret är obligatoriskt fram till den 31 augusti. (Kan förstås ändras.)

Läs mer på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Masse
2020-06-29, 18:13
Det händer mycket nu inför den 1 juli då Grekland öppnar upp internationella flygplatser, hamnar och landgränser. Fram till nu har det bara gått att flyga till Aten och Thessaloniki.

Under helgen avslutade den grekiska regeringen slumpmässiga tester av resenärer.

Turister som nu reser till Grekland kommer från och med onsdag den i juli krävas att fylla i ett online-frågeformulär senast 48 timmar innan avresa, för att avgöra om de ska testas för coronavirus eller inte vid ankomst till Grekland.

Resenärerna får en skannbar streckkod efter att de har fyllt i frågeformuläret med personliga uppgifter, var det ska bo i Grekland, deras ursprungsland och de länder de har rest genom de senaste 15 dagarna. Frågeformuläret är obligatoriskt fram till den 31 augusti. (Kan förstås ändras.)

Läs mer på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kan undra hur Grekland ska klara detta rent praktiskt. Grekland har många starka sidor, men offentlig byråkrati och administration är kanske inte den starkaste grenen.

Masse

malou
2020-06-29, 23:23
Vondt eller vanskelig å si; men jeg tror at grekere ikke fatter alvorligheten i dette. Har ofte tenkt - men ikke sagt - at de synes å leve litt på siden av resten av verden. Eller - generelt lite orientert eller opptatt av hva som foregår utenfor dere lille sfære. Som om Hellas er verdens navle.

Hasse
2020-06-30, 11:13
Jag noterade på Text-TV i morse att Grekland endast har haft c:a 3.400 smittade personer samt 191 dödsfall. Att det var så få med tanke på deras totalt folkmängd var väldigt överraskande, jag visste inte alls om omfattningen för dem.

Jag anser att det är fullt förståeligt att de inte ser att vi från Sverige tar flyget ner.

/ Hasse :cool:

Kalimera
2020-06-30, 15:15
Jag noterade på Text-TV i morse att Grekland endast har haft c:a 3.400 smittade personer samt 191 dödsfall. Att det var så få med tanke på deras totalt folkmängd var väldigt överraskande, jag visste inte alls om omfattningen för dem.De har låga siffror, men det går inte att jämföra med andra länder, alla testar på olika sätt och statistiken presenteras på olika sätt.

I Grekland har det gjorts 308 000 tester sedan mars, flera länder testar över 100 000 per dag. I exempelvis UK räknas de avlidna från alla som har dött på sjukhus, alla som har dött på äldreboende och alla som har dött hemma, och som har testats positivt för Covid-19. Även i fall där läkare misstänker att personen har dött av Covid-19, men inte testats, räknas in i statistiken. I Grekland räknas alla som har dött på sjukhus och har testats positivt för Covid-19. Så jag tror att mörkertalet är stort.

Kalimera
2020-06-30, 20:00
I morgon är det så att säga en stor dag för Grekland i och med att de internationella flygplatserna, hamnarna och landgränserna öppnar igen. Alla länder är inte välkomna, bland annat Sverige som får vänta i två veckor till, men det kan också komma att ändras, det mesta känns just nu mycket oklart.

Personligen börjar bli mer och mer orolig för hur det ska gå när alltfler reser in i landet. Jag förstår inte hur det ska fungera med de där online-frågeformulär som ska fyllas senast 48 timmar innan avresa, de som ska avgöra om de ska testas för coronavirus eller inte vid ankomst till Grekland. Vad hjälper det undrar jag? Det är ju bara att ljuga när man fyller i formuläret, eller uppge en falsk adress. Finns säkert några som gör det. Jag vet, jag spekulerar, men ändå.

Jag har så många frågor men inga svar. Ekonomin är ju den drivande kraften förstås, annars skulle Grekland inte öppna upp så fort. Alldeles för fort om ni frågar mig. Grekland har få rapporterade fall av smittade och döda, och om de siffrorna stämmer (vilket jag inte tror) så är det inte så smart att öppna redan, för antalet kommer garanterat öka, både inhemska fall och så kallade ”importerade” fall.

Men vad händer med Grekland om de inte öppnar för turister? Svält? Kaos? De är en fruktansvärt svår balansgång. Här kan man verkligen prata om pest eller kolera, fast sjukdomen heter något annat denna gång.

Jag lider med Grekland och grekerna, och alla mina kära vänner i detta land som jag älskar så mycket.

Som jag skrivit fler gånger tidigare i år: Det enda vi med säkerhet vet är att vi ingenting vet.

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men detta får räcka för tillfället.

Så här skriver Helena Smith, The Guardians korre i Grekland, idag.

There is mounting concern over the rising number of “imported” coronavirus cases ahead of the Mediterranean country opening to holidaymakers tomorrow.

For a nation so reliant on tourism the fact that its archipelago of islands has remained so Covid-free has been crucial to projecting an image of safety and security. But since Greece reopened its main airports in Athens and Thessaloniki on 15 June, the number of confirmed coronavirus cases has crept up.

Tellingly, almost a third of the 110 new infections logged by authorities over the last week were travellers from abroad. Six of those reported were on Syros, Ios and Paros – all popular islands. On Monday, three of the 15 new cases registered by health officials had arrived from overseas.

This morning, media on Zakynthos reported that seven people had now contracted the virus – the latest described as a man admitted to the local hospital on Sunday with a high fever after recently returning from Germany.

Most tourists who have thus far been detected with the virus are asymptomatic, adding to the concerns of epidemiologists. “The big problem is that the virus is transmitted via individuals who are asymptomatic or have few symptoms,” said professor Nikolaos Sypsas, a member of the scientific committee that advises the government. “The problem of dispersal via asymptomatic people remains a very big risk.”

The country’s civil protection ministry says health officials with the armed forces will be dispatched to islands to conduct tests on arriving passengers over the next three months.

Prime minister Kyriakos Mitsotakis says the nation should brace for “a very difficult tourist period” ahead of international flights resuming to all destinations tomorrow.

Hosting a virtual cabinet meeting earlier the centre right leader warned the tourist-dependent country was likely to face “huge difficulties” as it grapples with the economic fallout of the pandemic. “We are aware that the bar is set very low and that this will be a very difficult tourist period but we will do the best we can,” he told ministers.

As Greece’s heavy industry, tourism accounts for over 25 percent of GDP according to the Greek Tourism Confederation (SETE). Last year it brought in more than 18.1 billion euros in earnings – revenue that played a pivotal role in reviving the country’s debt-stricken economy – employing close to a million people.

This year tourism officials say they will be lucky if revenues hit the 4-5 billion euro mark not least because the UK, US, Russia and Sweden are among the countries that generate almost a quarter of that income and as a result of their ‘epidemiological profiles’ have yet to be given the green light to resume flights to the popular holiday destination.

Slut på citat. Finns ingen länk, texten kommer från The Guardians liverapportering.

Netwolf
2020-07-06, 10:02
Nu rapporteras det om att fallen ökar i Grekland (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/07/05/coronavirus-greece-casesimported-deaths-july-5/) och det är främst "importerade". Ja, vad förväntade man sig, när man börjar släppa på flödet?

/Netwolf

malou
2020-07-06, 10:46
Nu rapporteras det om att fallen ökar i Grekland (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/07/05/coronavirus-greece-casesimported-deaths-july-5/) och det är främst "importerade". Ja, vad förväntade man sig, när man börjar släppa på flödet?

/Netwolf

Sier som deg; hva hadde de forventet...Leste på et norsk forum om nordmenn som nå er underveis fra Athen til øyene (Kreta?) - de var ikke imponert over smittevernet ombord. Passasjerer og mannskap ga f , ingen avstand, munnbindene plassert rundt håndleddet, mannskap tok imot penger og serverte med samme hånd, håndsprit var fergen tilsynelatende gått tom for. - Om der er en smittet ombord, kan en jo lure på hva R kan bli snyft_drop.

Selv om jeg i svake stunder funderer på en flybillett utpå høsten:confused:....vet jeg med meg selv at d e t ikke blir noe av.

Kalimera
2020-07-06, 14:05
Sier som deg; hva hadde de forventet...Leste på et norsk forum om nordmenn som nå er underveis fra Athen til øyene (Kreta?) - de var ikke imponert over smittevernet ombord. Passasjerer og mannskap ga f , ingen avstand, munnbindene plassert rundt håndleddet, mannskap tok imot penger og serverte med samme hånd, håndsprit var fergen tilsynelatende gått tom for. - Om der er en smittet ombord, kan en jo lure på hva R kan bliOjdå, det där lät inte bra! :eek:

Kalimera
2020-07-06, 14:06
TUI:s plan som skulle flyga turister till Rhodos på torsdag ska inte göra det, i stället flyger planet tomt ner för att hämta de som flögs ner i torsdags.

Grekland har idag bestämt att ta bort Storbritannien från listan över länder varifrån man inte får flyga direkt. Ännu inget nytt hur det blir med flyg från Sverige.

The Guardian skriver så här om att britter nu får flyga till Grekland:

”På de joniska öarna, där nära 70 % av turistintäkterna är kopplade till brittiska semesterfirare, kommer nyheterna att mottas med eufori.

Korfu, Kefalonia och Zakynthos har varit nästan tomma sedan Aten upphävde sitt förbud mot direktflyg till landets 18 regionala flygplatser den 1 juli - med undantag för Storbritannien och Sverige.”

Serbien fanns tidigare med på listan över länder som ansågs säkra. Från och med idag är de inte längre välkomna på grund av större utbrott av smitta ibland annat Belgrad.

Kalimera
2020-07-06, 19:06
Idag lanserade Grekland en ny kampanj som heter Hälsan först.

Det är en kort video på 30 sekunder (https://youtu.be/1Tzt6FZcUk0) så ta er tid att titta.

Och när det gäller hälsan först så var det ingenting som tusentals partajade greker tänkte på i helgen. Kolla bilder och läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/07/06/virus-what-virus-no-virus-when-it-comes-to-greek-fiestas/).

Idag rapporterades 43 nya fall, varav 36 var "importerade" turister som kom med bil från Balkan.

Det börjar vi oroväckande.

piam
2020-07-06, 19:25
Åh,herregud va mycket folk!
En annan som står en bit ifrån
när man pratar med grannen
fast man vet att dom träffar
lika lite folk som vi gör.
Vår värdinna på Samos är
bekymrad över att det är fritt
fram och åka dit,dom undviker
att vara på ställen där mycket
folk samlas och fortfarande är
det 0 Corona på ön,men det
kan ändras fort!

MariaJ
2020-07-06, 20:40
Idag lanserade Grekland en ny kampanj som heter Hälsan först.

Det är en kort video på 30 sekunder (https://youtu.be/1Tzt6FZcUk0) så ta er tid att titta.

Och när det gäller hälsan först så var det ingenting som tusentals partajade greker tänkte på i helgen. Kolla bilder och läs mer här (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/07/06/virus-what-virus-no-virus-when-it-comes-to-greek-fiestas/).

Idag rapporterades 43 nya fall, varav 36 var "importerade" turister som kom med bil från Balkan.

Det börjar vi oroväckande.

Ja det är helt ofattbart hur det kan gå från total nedstängning och bara nån månad senare såna fester där det inte är tal om att hålla avstånd :confused:

Känns som att vi i Sverige snart har hårdare restriktioner än många andra länder helt plötsligt!

Maria

Kalimera
2020-07-06, 21:15
och fortfarande är
det 0 Corona på ön,men det
kan ändras fort!Ja, det räcker med en smittad. :o

Kalimera
2020-07-06, 21:16
Känns som att vi i Sverige snart har hårdare restriktioner än många andra länder helt plötsligt!Ja, det verkar inte bättre. Det är samma sak i Serbien, Bulgarien och Israel just nu, de börjar stänga ner igen.

Kalimera
2020-07-06, 21:17
Det börjar vi oroväckande.Två nya fall på Karpathos idag, nu har fyra med konstaterad smitta hittats där.

Kalimera
2020-07-07, 14:07
Senaste nytt om Corona i Grekland finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kalimera
2020-07-08, 11:31
Fyra utländska turister har testats positivt på Thassos. De kom med bil från Serbien och Bulgarien. De sitter nu i karantän. Ett fall har upptäckts på Naxos. Det är en grekisk läkare som för fyra dagar sedan flög från Storbritannien till Aten, via Serbien. Sedan några dagar är Serbien stängt för inresa till Grekland.

LaRose
2020-07-08, 20:56
Så lömsk och oberäknelig den är, coronan. Just nu flammar den upp i de där länderna... Man vet verkligen ingenting.

Kalimera
2020-07-09, 18:56
50 nya fall idag varav 27 kom utifrån. Det ökar sakta men säkert. Tyvärr.

Kalimera
2020-07-09, 20:03
Den grekiska regeringens talesman Stelios Petsas sa idag att landet är redo att återinföra Covid-19-restriktioner om det behövs. Detta med anledning av att fallen ökar i Grekland.

Han sa också att den största faran kring pandemin inte kommer från utlandet, utan i Grekland. Han citerade specifikt fenomenet vad han kallade en "avslappnad vaksamhet" bland grekerna och betonade att viruset inte har försvunnit.

Han säger också:

“It is absolutely necessary, especially now that social and professional life has largely been restored, now that, due to summer, our travels to various parts have increased, now that various events have begun in our cities and villages, I repeat, it is absolutely necessary to be doubly careful!

“The economic costs will be multiplied if we allow the cases of coronavirus to increase, fill our hospitals and risk losing August and September, the two months that are expected to breathe new life into tourist areas.

If we relax, we will pay for it.”

Läs mer här (https://greece.greekreporter.com/2020/07/09/covid-19-restrictions-may-be-reinstated-if-guidelines-ignored/):

Netwolf
2020-07-15, 08:24
58 nya fall idag, varav 34 är turister... #saynomore :(

Riitta
2020-07-15, 10:03
En Serbisk barnfamilj som var på seglingssemester på Lefkas är också smittad!

Riitta

Kalimera
2020-07-15, 11:00
En Serbisk barnfamilj som var på seglingssemester på Lefkas är också smittad!Och man undrar vad som kommer att hända i och med att britterna tillåts att flyga direkt till Grekland från och med idag?

Kalimera
2020-07-15, 15:30
Och man undrar vad som kommer att hända i och med att britterna tillåts att flyga direkt till Grekland från och med idag?Den populära semesterorten Magaluf i Spanien stänger sin ”party strip” i Punta Ballena efter att bilder på berusade brittiska turister, som inte följer bestämmelser om att bära mask och hålla social distansering, sprids i sociala medier. De dansar bland annat berusade på parkerade bilar. Källa: The Guardian.

Idag landade ett plan med britter på Rhodos och ett plan på Zakynthos. Cirka 50 plan från Storbritannien landar i Grekland idag onsdag och i morgon torsdag. Källa: KTG.

Hur ska detta gå med tanke på vad som händer i Magaluf?

Kalimera
2020-07-19, 11:39
Från och med igår är det obligatoriskt att bära munskydd i affärer i Grekland. Även för kunder.

theresa
2020-07-22, 20:46
Jag är lite orolig för detta med att bära munskydd. Folk tror att bara man bär ett munskydd så är man säker....så är inte fallet. Det är bara säkert om man bär det på rätt sätt.
Vi inom vården vet hur man ska sköta ett munskydd, det gör inte dom flesta som inte jobbar inom vården.

Har sett många exempel på det i både media och i samhället.

När man väl satt på sig ett munskydd så skyddar det mot bakterier, men så fort du tar din hand och tar av dig munskyddet, så fastnar dom bakterier du fått på munskyddet på din hand....så rätt användning av munskydd är att när du väl satt på dig munskyddet så ska det sitta där, du får inte ta ner eller upp det med dina händer för då har du redan fått bakterierna på dina händer. Använt munskydd ska genast kastas efter användning och händerna som tog i munskyddet ska genast tvättas och spritas.

Sett mycket i media där dom lyfter på sina munskudd med händerna för att prata eller dricka något, sen gnuggar dom sig i ansiktet med händerna som tagit i munskyddet....och sätter på det igen, då har man redan fått i sig bakterier så munskyddet är förverkat, fyller ingen funktion alls.Däremot har man fångat en massa bakterier på sitt munskydd som man sedan genom att ta på skyddet fått på sin kropp som du inte hade fått utan munskydd.

Man ska bara använd munskydd om man vet hur man ska använda det.

Hasse
2020-07-23, 20:38
Det här med munskydd är en hel vetenskap och vad jag känner till så finns det inga som helst helt klara och självklara "regler" hur man verkligen ska använda dem och hur det kommer fullt ut till sin rätt.

Och hur i h...…..e ska man då dessutom lära ut detta till MILJARDER människor i hela världen som faktiskt ännu är friska och på så viss göra en insats till att vi i HELA VÄRLDEN till slut kan lämna Corona-pandemin bakom oss???

Jag bara undrar, jag är personligen helt övertygad att munskydden inte alls har den nytta de påstås göra och bland annat grundar jag detta på att Corona-smittan är en droppsmitta, INTE en som har att göra med folks utandning. Okej, jag är inte kunnig på sjukvård som många andra helt förståeligt, är och jag har inte vad jag vet, blivit smittad. Så visst, jag kan vara ute och cykla med ad jag påstår men som sagt är jag skeptisk till munskyddens nytta eftersom det inte finns några råd värd namnet att inhämta.

/ Hasse :cool:

Kalimera
2020-07-28, 14:31
Från och med imorgon onsdag är det obligatoriskt att bära munskydd på fler ställen än supermarkets. Munskydd krävs nu i stort sett i alla butiker, offentliga byggnader, banker, stormarknader, livsmedelsbutiker, bagerier, frisörer, läkare, hissar, kollektivtrafik och taxi. Sedan tidigare är det obligatoriskt på bland annat färjor.

Netwolf
2020-07-28, 15:39
Jag är lite orolig för detta med att bära munskydd. Folk tror att bara man bär ett munskydd så är man säker....så är inte fallet. Det är bara säkert om man bär det på rätt sätt.
Vi inom vården vet hur man ska sköta ett munskydd, det gör inte dom flesta som inte jobbar inom vården.

Har sett många exempel på det i både media och i samhället.

När man väl satt på sig ett munskydd så skyddar det mot bakterier, men så fort du tar din hand och tar av dig munskyddet, så fastnar dom bakterier du fått på munskyddet på din hand....så rätt användning av munskydd är att när du väl satt på dig munskyddet så ska det sitta där, du får inte ta ner eller upp det med dina händer för då har du redan fått bakterierna på dina händer. Använt munskydd ska genast kastas efter användning och händerna som tog i munskyddet ska genast tvättas och spritas.

Sett mycket i media där dom lyfter på sina munskudd med händerna för att prata eller dricka något, sen gnuggar dom sig i ansiktet med händerna som tagit i munskyddet....och sätter på det igen, då har man redan fått i sig bakterier så munskyddet är förverkat, fyller ingen funktion alls.Däremot har man fångat en massa bakterier på sitt munskydd som man sedan genom att ta på skyddet fått på sin kropp som du inte hade fått utan munskydd.

Man ska bara använd munskydd om man vet hur man ska använda det.
Bra inlägg, Theresa! klapp_klap

malou
2020-07-29, 08:26
Ja, godt skrevet om munnbind. Selv om jeg ikke er ening i konklusjonen. Tror man må være åpen for at det ikke er så enkelt; dvs et ‘enten-eller’ uansett og uavhengig av type situasjoner.

Følger litt med på corona-studier på The Centre for Evidence-Based Medicine, Oxford/Nuffield, det gjør meg mindre kategorisk. Blant mye rart fokuseres det på målinger av ‘droplets’ og ‘aerosol’, rekkevidde og varighet i ulike omgivelser. Hva skjer f.eks i en heis/hiss og på buss? Fin side, enkel, oversiktelig.

Kalimera
2020-07-29, 09:18
På Lesvos testades fyra familjemedlemmar i Plomari positiva igår. De hade nyligen besökt Georgien och testades ”negativa” när de kom till flygplatsen den 13 juli. Några dagar senare utvecklade en av dem feber, båda testades igen och denna gång var testet positivt. Smittad är också parets 10-åriga son samt en nära släkting till maken.

Det visar bara hur otillförlitliga dessa tester är. :o

karinafp
2020-07-29, 12:42
Det visar bara hur otillförlitliga dessa tester är. :o

Precis! Och enligt flera inlägg på FB görs bara sporadiska tester på flygplatserna. Detta kommer att ta en ände med förskräckelse. Det går ju inte ens att tala om en "andra våg" eftersom Grekland inte direkt har haft en första våg ännu ... bara en hel befolkning utan immunitet. :eek:

Karin
mycket orolig

Kajja
2020-07-29, 13:12
Angående testernas "otillförlitlighet" så måste du ha utvecklat corona..alltså vara "sjuk" för att testas positivt. Innan den brutit ut visar det negativt. Sen kan man ju känna sig frisk och samtidigt ha corona..
Så har jag fattat det..😷
/ Kajja bye_bye

karinafp
2020-07-29, 13:39
Angående testernas "otillförlitlighet" så måste du ha utvecklat corona..alltså vara "sjuk" för att testas positivt. Innan den brutit ut visar det negativt. Sen kan man ju känna sig frisk och samtidigt ha corona..
Så har jag fattat det..😷
/ Kajja bye_bye

Jag har genomgått hela proceduren två gånger under våren, på grund av misstänkta coronainfektioner med tydliga symptom. Det prov som tas genom näsan eller halsen är bara till 70 % säkert om det visar negativt, även om du faktiskt har viruset. Diagnosen måste bekräftas genom en skiktröntgen av lungorna. Först då vet man säkert huruvida du har drabbats eller inte. Covid-19 syns tydligt på lungorna, sade läkarna.

Karin
äntligen frisk (peppar, peppar)

Kalimera
2020-07-31, 09:48
Det går ju inte ens att tala om en "andra våg" eftersom Grekland inte direkt har haft en första våg ännu ... bara en hel befolkning utan immunitet.Håller med. Igår upptäcktes 65 nya fall. Det ökar för varje dag.

äntligen frisk (peppar, peppar)Grattis! klapp_klap

Catlady
2020-08-01, 18:57
Usch, blir väldigt oroad av ökingen av fall i Grekland. Om jag förstår det hela rätt börjar de fundera på "local lockdowns" framöver om det fortsätter :eek: Stackarna, hur ska detta sluta? Vilket val, hälsa eller ekonomi.....
(Källor: Ekatimerini och KeeptalkingGreece)
Catlady, som ändå längtar......(men vet att det inte går)

Kalimera
2020-08-02, 16:17
Usch, blir väldigt oroad av ökingen av fall i Grekland. Om jag förstår det hela rätt börjar de fundera på "local lockdowns" framöver om det fortsätter :eek: Stackarna, hur ska detta sluta? Vilket val, hälsa eller ekonomi.....
(Källor: Ekatimerini och KeeptalkingGreece)
Catlady, som ändå längtar......(men vet att det inte går)Antal fall av covid-19 ökar nu varje dag. Igår rapporterades 110 nya fall. Myndigheterna börjar bli oroliga hur detta ska gå i och med att grekernas semester börjar i morgon måndag.

karinafp
2020-08-02, 18:13
Myndigheterna börjar bli oroliga hur detta ska gå i och med att grekernas semester börjar i morgon måndag.

Jag har redan börjat se bilder från överfyllda stränder ... :(

Karin

Riitta
2020-08-02, 19:10
Och jättepartyn tex på Mykonos och Paros med många hundra ungdomar :-( Såg det på deras nyheter nyss :-(

Riitta

Kalimera
2020-08-02, 19:29
Idag rapporteras 75 nya fall.

Enligt KTG (https://www.keeptalkinggreece.com/2020/08/02/greece-coronavirus-cases-spike-deaths-increase-august-2/)testades nästan hälften så många idag som igår och ändå är det så många fall. Bland öarna så nämns Kreta med tre nya fall.

Kalimera
2020-08-03, 15:08
Från den 1 augusti ökade passagerarkapaciteten på färjorna från 60 % till 80 %. Något som medförde stor trängsel på båtarna. Därför blir det nu obligatoriskt att bära skyddsmask även ute på däck. Tidigare var det bara obligatoriskt inomhus. Beslutet börjar gälla från och med idag den 3 augusti, och gäller till den 18 augusti, säger regeringens talesman Stelios Petsas idag.

Masse
2020-08-04, 23:05
Tror inte att det krävs någon raketforskare för att lista ut vad som kommer att hända med smittan i Grekland närmsta tiden med tanke på att grekerna nu börjar semestra. Dvs de greker som har jobb och därmed råd att resa. Övriga greker kan ju inget annat än att stanna hemma och träffa sina landsmän som kommer.

Masse

Kajja
2020-08-04, 23:26
Tror inte att det krävs någon raketforskare för att lista ut vad som kommer att hända med smittan i Grekland närmsta tiden med tanke på att grekerna nu börjar semestra. Dvs de greker som har jobb och därmed råd att resa. Övriga greker kan ju inget annat än att stanna hemma och träffa sina landsmän som kommer.

Masse

Ja detta var ju precis det många ville påvisa när
epidemin började! Minns en lång diskussion här på Kalimera om Sverige- Grekland!
Tråkigt, tråkigt!!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-08-05, 16:09
Sedan den 31 juli har det rapporterats 461 nya fall, majoriteten är inhemska fall, de har alltså inte kommit så många med turisterna. Dagens siffror har inte kommit ännu.

Riitta
2020-08-05, 19:45
Dom sade i nyheterna att det var 124 nya fall idag :-( Igår var det 121 :-(

Riitta

Kalimera
2020-08-06, 11:40
Igår rapporteras 124 nya fall av covid-19 i Grekland. Det är den högsta siffran sedan 22 april. Antal fall har ökat stadigt den senaste veckan. 585 nya fall har rapporterats sedan den 31 juli. Men endast 4 973 fall har rapporterats sedan februari, och 210 personer har avlidit. Att jämföra olika länders siffror och statistik är i princip omöjligt eftersom alla räknar på olika sätt, men oavsett hur man räknar har Grekland globalt sett extremt få fall av covid-19.

Men, och det är ett stort MEN, så börjar myndigheterna i Grekland oroa sig på allvar inför framtiden. De är rädda för att en andra våg är på väg, och att det beror på att fler och fler greker börjar slappna av, och slutar följa de många av de restriktioner som finns. Många nya fall är kopplade till stora bröllop och dop, och det har gjort att myndigheterna förbjudit stora bröllop och dop.

Runt 90 % av alla nya fall den senaste tiden är inhemska, endast 10 % kommer från utländska turister. Det som oroar myndigheterna kanske mest är att fler och fler yngre personer smittas av covid-19 (så är det i många andra länder också). Stora gäng med ungdomar samlas på fester och lever som om det inte fanns någon morgondag (så är det i många andra länder också). Yngre personer kräver sällan sjukhusvård, men de kan förstås sprida smittan vidare.

Det kan vara så att myndigheterna snabbt inför nya restriktioner eftersom antal fall ökar.

Kalimera
2020-08-06, 15:07
Myndigheterna har idag stängt Alemagou Beach Bar vid Ftelia beach på Mykonos efter att sju anställda testats positivt för covid-19. Det rapporterar tevekanalen SKAI idag.

Regeringens talesman Stelios Petsas fördömde idag de som bortser från de sociala distansreglerna i barer, bröllop, dop och andra sociala sammankomster.

”Några av våra medborgare ignorerar experternas rekommendationer och varningar. De vill inte förstå att detta år är annorlunda för våra sociala evenemang och nöjen, och de sätter sig själva, de människor de älskar, och vårt samhälle i fara”. Sa Petsas till journalister.

Kalimera
2020-08-06, 18:26
Idag rapporteras 153 nya fall av covid-19. Det är den högsta siffran på mycket länge. De allra flesta fallen är från Aten (40) och Thessaloniki (38). När det gäller öarna så har Korfu 3 nya fall, Kreta 1 och Kykladerna 9 fall, varav 7 på Mykonos.

C@nny
2020-08-07, 09:46
Såg nu i AB att de infört akuta restriktioner på Poros from. igår. man stänger igen nattklubbar, munskydd är obligatoriskt både inne och ute. Max 9 personer får vara samlade i grupp etc.
Antalet corona-fall har ökat drastiskt de senaste dagarna.

//Conny

Kalimera
2020-08-07, 10:04
Såg nu i AB att de infört akuta restriktioner på Poros from. igår. man stänger igen nattklubbar, munskydd är obligatoriskt både inne och ute. Max 9 personer får vara samlade i grupp etc.

Jag har skrivit om det under forum Poros (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?goto=newpost&t=43955).

simetra
2020-08-08, 08:26
Jag är imponerad över Greklands ihärdiga insatser att bekämpa smittspridningen av detta virus, så fort det flammar upp någonstans är man där med massiva åtgärder klapp_klap Förstår också att det är nödvändigt!

Netwolf
2020-08-09, 07:42
Noterar att Aftonbladet kör reportage-serie från Kreta, där svenska turister och boende intrevjuas.
https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/36230272/700/normal/ff2ed249f1/ppppkreta.jpg

En intressant aspekt är att många greker tycks tro att de är immuna, bara för att de suttit i karantän. Inte underligt att smittan sprids då.

/Netwolf

Athanasia
2020-08-09, 08:28
Läste det..och på nåt ställe hade andra skandinaver rest sig och gått när det kom svenskar🤔

Kalimera
2020-08-09, 15:22
En intressant aspekt är att många greker tycks tro att de är immuna, bara för att de suttit i karantän. Inte underligt att smittan sprids då.Då är man väldigt dåligt insatt. :eek:

Kalimera
2020-08-09, 15:25
Igår rapporterades det 152 nya fall av covid-19. Det var tredje dagen på raken som siffran översteg 150 fall. Inte sedan april har det rapporterades så många fall.

Idag rapporteras 50 fall av covid-19 på ett slakteri i Halkidiki.

Catlady
2020-08-09, 19:18
Och i dag 203 nya fall inklusive de 50 i Halkidiki (en fabrik som processar oliver)! Och även de som är intuberade ökade till 22 så det är inte bara "lätta" fall heller... :eek: (Källa KeeptalkingGreece)
Vad man än hoppats på är detta verkligen inte över på något sätt!
Nej, det enda som återstår nu är att forskarna får fram ett säkert vaccin asap!
Catlady, helt förfärad.....

Kalimera
2020-08-10, 09:14
Nej, det enda som återstår nu är att forskarna får fram ett säkert vaccin asap!Tyvärr lär det dröja. :o

Regeringen ska ha ett extrainsatt möte idag på förmiddagen med anledning av de ökade fallen av covid-19. Jag kommer inte bli förvånad om det kommer nya restriktioner då.

Kalimera
2020-08-10, 16:40
Från den 17 augusti blir det obligatoriskt att visa upp ett negativt covid-19-test när man anländer med flyg till Grekland. Testen får vara max 72 timmar gammalt. Detta gäller de som reser med flyg från följande länder: Sverige, Tjeckien, Belgien, Spanien och Nederländerna.

Alla offentliga evenemang där deltagarna står stängs av över hela landet, inklusive konserter och föreställningar.

Carle
2020-08-10, 17:07
Att England klarar sig? Konstigt

Räcker det antikropptest?

Måste det stå på engelska? Får ju svaret i journal? Intressant hur Apollo, Ving och Airtours löser detta . Antikropptest kan få på flera ställen med stämpel,

Privat näringsliv brukar lösa detta, har en v på sig, Apollo mån 17e till Lefkas o Parga

Kanske ställer in allt? Vi får se vad som händer. Min resa om precis 6 v

Athanasia
2020-08-10, 17:09
Hörde också att restauranger och barer ska stänga 23 och att munskydd även ska bäras när man är ute och går.Detta är eventuellt från 15 augusti...och då landar vi på Kreta..kanske..

Netwolf
2020-08-10, 17:12
Läste att grekortodoxa kyrkan vägrar ställa in processioner den 15 augusti, utan de planerar att köra som vanligt. Hur hade dom tänkt sig det då? Utan publik, eller? Märkligt agerande...

/Netwolf

kego
2020-08-10, 19:40
Hej. Är det någon som vet om man behöver ett negativt corona test om man flyger från Köpenhamn?? 🤔

tramp
2020-08-10, 19:45
Kanske ställer in allt? Vi får se vad som händer. Min resa om precis 6 v
Vi struntade i att slutbetala, resan till Parga gick upp i rök (skulle åkt om några veckor) men det var det enda vettiga att göra. Det nya testet man måste visa upp vid inresa får inte vara äldre än 72 timmar och det ska om jag fattar rätt vara ett negativt antigentest, alltså inte antibodies.

Kalimera
2020-08-11, 09:21
Räcker det antikropptest?Nej, det krävs ett annat intyg som kan kosta uppemot 2 000 kr. Här finns en lista (https://www.folkhalsomyndigheten.se/utokad-testning-for-covid-19/test-for-covid-19/testning-for-reseintyg/) över kliniker där man kan testa sig.

Kalimera
2020-08-11, 09:22
Vi struntade i att slutbetala, resan till Parga gick upp i rök (skulle åkt om några veckor) men det var det enda vettiga att göra.Jag förstår er.

Kalimera
2020-08-11, 09:23
Hörde också att restauranger och barer ska stänga 23 och att munskydd även ska bäras när man är ute och går.Detta är eventuellt från 15 augusti...och då landar vi på Kreta..kanske..Alla barer, restauranger, kaféer och liknade måste hålla stängt mellan 24.00 och 07.00 från och med i idag.

Det gäller inte hela landet, men det gäller bland annat i Thessaloniki, Halkidiki, på Kreta, Korfu, Mykonos, Paros, Santorini, Rhodos, Antiparos, Zakynthos och Kos.

Kalimera
2020-08-11, 09:24
Läste att grekortodoxa kyrkan vägrar ställa in processioner den 15 augusti, utan de planerar att köra som vanligt. Hur hade dom tänkt sig det då? Utan publik, eller? Märkligt agerande...Mycket. Vi får se vad som händer på fredag då den stora kyrkodagen är.

Kalimera
2020-08-11, 09:25
Hej. Är det någon som vet om man behöver ett negativt corona test om man flyger från Köpenhamn?? 🤔Min tolkning är att det inte behövs, det står så här i grekiska medier: flighter från följande länder...

Och Danmark finns inte med.

Netwolf
2020-08-11, 10:06
I förra veckan kom det 38 båtflyktingar till Plomari på Lesbos (https://greekcitytimes.com/2020/08/10/seventeen-illegal-immigrants-test-positive-for-covid-19/). Nu har tester visat att nästan hälften var smittade av Corona. Fatta mörkertalet, bland dessa stackare! Man undrar ju hur det ser ut i flyktingläger världen över? :eek:

/Netwolf

Kalimera
2020-08-11, 14:35
Det råder stor förvirring om det går att svensk flyga från exempelvis Kastrup. Några i vår Facebook-grupp (https://www.facebook.com/groups/grekland/) har haft kontakt med både svenska och grekiska ambassaderna, men svaren gav inte klar svar.

Stefan, som jobbar på Arlanda, skriver så här:

Följande gäller nu – och troligtvis fr o m måndag 17 aug– vad gäller QR-kod samt friskhetsintyg

Reser du från Arlanda, med genomgående biljett, där din slutdestination är Grekland nekas du resa om du ej har rätt dokument. Det gäller även om du flyger i transit via annan flygplats. Dock kan man kanske slinka igenom kontrollen om du checkar in i automat och ej har bagage att checka in. Chansa inte!

Flyger du med SAS från CPH med direktflyg kontrolleras alla passagerare, vid check in eller i gate, om de har rätt dokument, oavsett medborgarskap. Kommer du från Arlanda har man i CPH nu en extra Pass & Boardingkort-kontroll för att komma in i Schengenområdet på flygplatsen. Den kontrollen passera alla resenärer från ARN, till alla destinationer.

Om man ändå tar sig till något Schengenland och därefter vill göra ny incheckning in till Grekland har jag ingen info om. Dock bör väl sannolikheten vara att man även där kan ha extra kontroll på passagerare från ”röda länder”.

Slutsatsen är att flyger man direkt från ARN eller CPH gör man bäst i att ha sina dokument i ordning. Reser man via Schengenland kan man kanske klara sig igenom men inte ens jag skulle nog chansa!

kimmen
2020-08-11, 16:37
Stefan, som jobbar på Arlanda, skriver så här:
"Slutsatsen är att flyger man direkt från ARN eller CPH gör man bäst i att ha sina dokument i ordning. Reser man via Schengenland kan man kanske klara sig igenom men inte ens jag skulle nog chansa!"

Men nu förstår jag inte riktigt... Sverige är ju faktiskt en del av Schengenområdet (https://sv.wikipedia.org/wiki/Schengenomr%C3%A5det) = ett Schengenland...:confused:

/kimmen

karinafp
2020-08-11, 19:05
På US Resklar står det att Reseintyget måste uppvisas både före avresan och vid inresan i Grekland. Testresultatet måste ha utförts i landet, dvs Sverige i detta fall. Det går nog inte att slinka sig förbi detta. Och varför skulle man göra det? Är man så desperat att föra in smittan i Grekland om de nu tar till denna drastiska metod att hålla den ute?

Karin
som inte förstår hur folk tänker ...