Visa fullständig version : Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
Kalimera
2022-08-07, 14:34
Tack för info om läget Janne 🙏🏼 även om jag gärna hade önskat ett annat svar både för grekerna och för mig själv 😢 Får kanske boka om biljetterna igen. Har ju även haft RS illa under covidåren och blev också jättesjuk av tredje sprutan.
Men biljetterna ligger och retas kliar väldigt i Ipaden… Saknar långsimningen så himla mycket även om jag har det himla gött på västkusten. 🤗Jag tror dock att det är lika stor risk att smittas här hemma när hösten kommer.
Jag tror dock att det är lika stor risk att smittas här hemma när hösten kommer.
Så är det absolut! Är så redan, iaf i Stockholmstrakten. Jag fick omnikron för 6 veckor sedan. Men jag är nog nuförtiden hellre sjuk här hemma än utomlands särskilt om jag reser själv. Himla trist o tråkigt men tyvärr en realitet för mig för tillfället.
Allt gott!
🤗
Så är det absolut! Är så redan, iaf i Stockholmstrakten. Jag fick omnikron för 6 veckor sedan. Men jag är nog nuförtiden hellre sjuk här hemma än utomlands särskilt om jag reser själv. Himla trist o tråkigt men tyvärr en realitet för mig för tillfället.
Allt gott!
🤗
Du har sannelig hatt uflaks.
Tenker som deg. Reiser oftest alene, har et helseproblem og vil nødig bli sittende fast på en liten øy sånn som situasjonen er nå. Uten å kunne språket. Savner havet - og roen som senker seg når fergen går mot havn.
God bedring. :)
Vi blev smittade på Samos i början av juli.
Det var tråkigt, blev ni sjuka under resan eller efter att ni hade kommit hem?
Själv fick jag fjärde sprutan för en dryg vecka sen så det är i alla fall gjort inför resan till Kreta i september. Sen skall jag ha med mig ffp2 munskydd som borde ge bättre skydd än en vanlig kirurgisk. Men sen är det ju en annan sak om man har masken på sig just när man skulle behöva den.
Denna pandemi är så besvärlig för vaccinerna skyddar inte tillräckligt och inte tycks man få immunitet av att bli sjuk heller eftersom man kan smittas flera gånger. I vår familj har ingen insjuknat, vet inte om vi bara har haft tur, men jag hoppas att vi klarar oss undan också i fortsättningen. I alla fall vill jag inte få smittan på Kreta. :eek:
/ Anne
Glädjande nyheter (https://www.gp.se/nyheter/sverige/nytt-covidvaccin-ers%C3%A4tter-de-ursprungliga-1.78699553)tycker jag och hoppas att man snart får en fjärde uppgraderad vaccindos klapp_klap
Undrer litt på om dere ble syke (ikke kun smittet) mens dere fortsatt var på Samos?
Edit. Ser nå at Anne har stilt samme spørsmål. :o Men fortell gjerne, om du synes det er ok.
Kalimera
2022-08-14, 12:36
Vi blev smittade på Samos i början av juli.Usch då! Var ni vaccinerade?
Kalimera
2022-08-14, 12:38
I vår familj har ingen insjuknat, vet inte om vi bara har haft tur,Inte här heller märkligt nog.
Kalimera
2022-08-14, 12:38
Glädjande nyheter (https://www.gp.se/nyheter/sverige/nytt-covidvaccin-ers%C3%A4tter-de-ursprungliga-1.78699553)tycker jag och hoppas att man snart får en fjärde uppgraderad vaccindos Den ser jag fram emot. fb_gilla
Vi är vaccinerade med tre sprutor.
Maken kände sig lite kymigt sista dagen men mer som AC-förkylning och piggnade till lagom till hemfärd. Inte trodde vi att det var covid, han har inte haft en sjukdag under hela pandemin.
Jag blev sjuk när vi kom hem. Ont i halsen och feber, gjorde ett självtest och det blev positivt direkt. Därför gissar vi att maken hade det också.
Jag var sjuk intre dagar. Tappade lukt och smak. Som tur var fick vi en lindrig variant
Kalimera
2022-08-16, 08:38
Jag var sjuk intre dagar. Tappade lukt och smak. Som tur var fick vi en lindrig variantJa, vilken tur att det inte blev värre och det kanske det hade blivit om ni inte varit vaccinerade.
Så bra at dere rakk å komme hjem innen du testet positivt.
bye_bye
Tur i oturen att ni fick en lindrig variant. Hoppas lukt och smak har kommit tillbaka.
/ Anne
En ledende medisinsk ekspert i Hellas er bekymret for hvordan situasjonen kan utvikle seg (for befolkningen) i oktober - november. Gjelder spesifikt kombinasjonen influensa og covid. Influensa har det visstnok vært lite av de siste årene, og i gruppen menn under 50 er det gjerne få som vaksinerer seg mot influensa. Ergo mer mottakelige for smitte? - Sikkert finnes det mange meninger og uenighet om dette.
https://greekreporter.com/2022/09/04/greece-covid-19-influenza-mix/
Kalimera
2022-09-06, 13:40
Sikkert finnes det mange meninger og uenighet om dette. Det är det säkert! Vi får se vem som har rätt senare i år.
Jag väntar tålmodigt på min fjärde spruta.
Fältjäntan
2022-09-06, 14:40
Vi har bokat tid till vår femte spruta när vi kommer hem.
Har använt munskydd när vi åkte taxi från flygplatsen till hotellet första dagen. Chauffören hade det och om vi hade var det bra om vi använde det. Och naturligtvis hade vi. Annars verkar inte så många använda det.
Kerstin
På Karpathos såg vi nästan inga med munskydd, inte ens på apoteken (skulle köpa "afterbite" som är mycket bättre om det är av grekisk produkt, grekiska moskitos älskar mig tyvärr).
Annars var allt som före pandemin!
Catlady, som var glad att slippa munskydd.....
PS: har tagit 4 sprutor och väntar på att det uppdaterade mnra-vaccinet ska erbjudas för den 5:e)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.