Visa fullständig version : Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022
Kalimera
2021-03-26, 13:57
Oppløftende. Men..det er jo alltid et lite ‘Men’...hvor stor andel av befolkningen på den enkelte øy vil la seg/har latt seg vaksinere, mon tro? Jag tror (har läst någonstans) att Grekland har vaccinerat fler än vad vi har gjort i Sverige.
Kalimera
2021-03-31, 10:07
Jag har tråkiga nyheter från Grekland.
Igår rapporterades 4340 nya fall av Covid-19, vilket med råge är det högsta antalet på en dag sedan pandemin började. Antal patienter som vårdas på IVA är nu 741, det är också det högsta antalet sedan pandemin började. 72 nya dödsfall har registrerats och nu är antalet avlidna uppe i 8017.
Ja, det verkar vara synnerligen dålig korrelation mellan lockdown och antal smittade/sjuka/döda. Detta bådar inte gott.
Mot Fourni (https://sverigesradio.se/artikel/grekiska-oar-covidfria-efter-vaccinering)! :)
Jaa, Fourni! Jag tar kvasten!
Jag är med ;)
"Hasta Kvasta" Nuuuuu..... :) :)
Kalimera
2021-04-13, 18:33
Senaste nytt om Covid-19 i Grekland.
I dag sattes flera nya “rekord”, det gäller antal fall på Kreta (172), antal avlidna under en dag (93) samt antal patienter som vårdas på IVA (802).
Mer information finns här på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Antalen 93 resp. 802 gäller för hela Grekland den 13 april.
172 smittade gäller för Kreta.
Om jag har förstått rätt.
Birgitta
Kalimera
2021-04-14, 09:40
Antalen 93 resp. 802 gäller för hela Grekland den 13 april.
172 smittade gäller för Kreta.
Om jag har förstått rätt.Stämmer bra det.
Nu får ett gäng ovaccinerade holländare (https://sverigesradio.se/artikel/grekiskt-experiment-200-turister-pa-rhodos) tillbringa en vecka på Rhodos, som ett expriment att turista ovaccinerat. Kravet är att de inte får lämna hotellområdet.
Fy bubblan. Först tänker man att man såklart hade nappat, men sen tänker man efter. Efter två dar, hade jag påbörjat utbrytningar till den riktiga världen utanför. Hade aldrig stått ut - inlåst i Grekland! snyft_drop
/Netwolf
Kalimera
2021-04-19, 14:41
Grekland har idag lyft kravet på sju dagars karantän vid inresa i landet. Det gäller bland annat resande från EU, UK och Schengen. Nu räcker att dokumentera att man är fullvaccinerad, eller kan visa upp ett negativt PCR-test som inte är äldre än 72 timmar. Det skriver bland annat Ekathimerini.
https://www.kalimera.se/grekland/coronavirus/pcr-test-grekland.jpg
Nu slipper vi karantäna oss. Bilden är från Lichnaftia beach (https://www.kalimera.se/grekland/tinos/agios-romanos-kalivia-giannaki-lichnaftia.html) på Tinos.
Fast ni som är friska fast ovaccinerade. Kolla in denna (https://www.nytimes.com/interactive/2021/04/17/travel/flying-plane-covid-19-safety.html?smid=tw-share) innan ni äntrar planet...
/Netwolf
Nu får ett gäng ovaccinerade holländare (https://sverigesradio.se/artikel/grekiskt-experiment-200-turister-pa-rhodos) tillbringa en vecka på Rhodos, som ett expriment att turista ovaccinerat. Kravet är att de inte får lämna hotellområdet.
Fy bubblan. Först tänker man att man såklart hade nappat, men sen tänker man efter. Efter två dar, hade jag påbörjat utbrytningar till den riktiga världen utanför. Hade aldrig stått ut - inlåst i Grekland! snyft_drop
/Netwolf
Varför Åka till Grekland om man inte får se Grekland? helt obegripligt....Bara se ett Hotell....det kan jag göra hemma, äta, dricka kan jag göra hemma. Man åker ju till Grekland för att SE Grekland....Träffa Folket, njuta av naturen, dom underbara dofterna, utflykterna och framför allt Stränderna....
Precis, Theresa, varför åka om man inte får uppleva stället man reser till???? Att bo på AI är ju att "göda" ett bolag och inte befolkningen. Visst, det ger jobb på orten men inte till de lokala restaurangerna eller affärerna. Och du mister hela "grejen" med lokalfärg. Varje by/stad i Grekland har sin egen charm och den finner man i byn och inte på hotellet, hur fint det än är.
Nej, inget för mig!
Catlady, som vill åka NUÙU men får vänta lite....
Kalimera
2021-04-22, 14:16
Nu är det klart att Grekland öppnar upp för turister den 15 maj.
Nu är det klart att Grekland öppnar upp för turister den 15 maj.
Det låter härligt...eller? Hur blir det med rådande restriktioner ang. handel i butiker, utegångsförbud på senkvällen och obligatoriskt munskydd mm.
Läste på Swedenabroad och allt verkar så himla omständigt. Så än så länge är en resa dit inte aktuellt för mig. Men jag längtar och saknar sååsnyft_dropsnyft_drop
/ Kajja bye_bye
Hur blir det med rådande restriktioner ang. handel i butiker, utegångsförbud på senkvällen och obligatoriskt munskydd mm.
Läste på Swedenabroad och allt verkar så himla omständigt.
Jo det är ju definitivt så jag känner. Det räcker inte för mig med att bli insläppt i Grekland. För att det ska vara intressant att åka så gäller att man kan få en trivsam tillvaro när man är där. Att kunna vara ute bland folk på tavernor och butiker mm utan att bära munskydd. Att sitta och häcka på boendet är inget för mig. Då väntar jag hellre.
Masse
Kalimera
2021-04-23, 09:26
Det låter härligt...eller?
Jo det är ju definitivt så jag känner. Det räcker inte för mig med att bli insläppt i Grekland.
Jag håller med er båda. Det är inte mitt Grekland som väntar därnere. Jag fattar inte hur de ska kunna släppa in turister när grekerna själva inte ens får resa mellan regionerna. I alla fall inte just nu, och inte till den grekiska påsken heller.
Håller också med - det är inte ett Grekland med restriktioner och munskydd som jag vill komma till. Då väntar jag hellre..
Ia Löfquist har skrivit ett mycket bra inlägg på Facebook om turismen i Grekland. Hon bor där och vet vad hon pratar om.
Ulla
Kalimera
2021-04-26, 12:32
Antal avlidna i Covid-19 i Grekland översteg igår för första gången 10 000.
Ett fall av den indiska mutationen har påträffats i Aten.
Och snart är det påsk...
Kalimera
2021-05-26, 09:12
Grekiska myndigheter har sammanställt en mängd information om vad som gäller för att resa in i Grekland (https://travel.gov.gr/). Sidan uppdateras så fort något nytt händer.
På Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html)kan ni läsa om hur det går för Grekland i pandemin.
Kalimera
2021-06-23, 14:34
Grekiska medier rapporter nu att det är klart att masktvånget kommer att upphöra. Det skriver bland annat tevekanalerna SKAI och ERT. Om jag har förstått allt rätt ska det börja gälla från och med morgon torsdag. Klockan 17.00 svensk tid ska grekisk myndigeter ha en pressträff och då för vi veta mer
Det ska – enligt samma medier – bli tillåtet med 10 personer per bord på restauranger, och att folksamlingar med upp till 300 personer tillåts.
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/agamemnons-mask-aten.jpg
Bilden visar Agamemnons dödsmask och bilden är tagen i Nationalmuseet i Aten, som ni kan läsa om här (https://www.kalimera.se/oar/fastland/aten.html).
Det här med att göra en PLF....Jag kanske är trög men Måste den göras precis dagen innan man ska åka? eller kan man göra den tidigare?
Jag ska till Skiathos den 15 augusti, men kommer lämna Karlstad den 14 augusti, sitta i bilen från ca.24- 03, sen kommer jag vara på flygplatsen tills planet lyfter kl.07. När ska jag gå in och göra anmälan?
Tacksam för svar från en trög värmlänning :) :D
Inge trög alls tycker jag som också
funderar på hur man ska göra.
Blir det att vi far så åker vi ner till
Arlanda kvällen före.
Pia
Man behöver inte alls göra den dagen före. Man kan göra den flera dagar före.
Och om man tror att man har gjort något fel kan man göra en ny.
Det är den sista som kommer att gälla.
Den första jag gjorde förra året gjorde jag om 3 gånger då jag var osäker hur man skulle göra när man landade 2 gånger.
Birgitta.
Kalimera
2021-06-24, 15:17
Ikväll ska grekiska myndigheter ha en pressträff angående spridningen av den så kallade Deltavarianten. Deltaviruset har hittats i Aten, Korinth och på Kreta, där det upptäckts ett tiotal fall.
Myndigheterna uppmanar alla som är ovaccinerade att vaccinera sig.
Och hur gick detta?
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-06-27, 14:41
Och hur gick detta? Det hände inte så mycket mer än så. De tror att Delta kommer att dominera i Grekland från och med augusti. Nu har det hittats minst 15 fall i Heraklion.
Tegnell sa idag i en intervju i DN att han avråder alla som inte har vaccinerat sig två gånger att stanna hemma. Delta kommer ta över i hela världen och det räcker inte med en spruta.
Tegnell sa idag i en intervju i DN att han avråder alla som inte har vaccinerat sig två gånger att stanna hemma.
Om han verkligen sa så, då tror jag att den gode Tegnell nog har fått sig ett par nubbar för mycket till sillen! :D:D:D
Masse
Kalimera
2021-06-28, 09:03
Om han verkligen sa så, då tror jag att den gode Tegnell nog har fått sig ett par nubbar för mycket till sillen! Alltså stanna hemma i Sverige och inte åka utomlands. flabb_flab
Deltavarianten är en riktig fuling. Kommer nog att ställa till med problem överallt. Och igen känns det lite som om den skulle ha kommit som en "överraskning". Här i Finland hade vi en låg nivå av nya fall redan en längre tid, men sen kom fotbollsturisterna tillbaka från St. Petersburg. Alla visste att de skulle komma, men trots allt klarade inte myndigheterna av att testa alla och ge tillräcklig information om karantän osv. Nå, man får ju vara ganska dum om man inte fatter det själv, men såna finns ju alltid, som helt enkelt inte bryr sig. Det är viktigare att festa.
Tyvärr ser det ut som att denna sommar kanske inte blir så bra som man trott. Verkar lite oklart hur bra skydd man får även om man skulle ha fått båda vaccindoserna. Så det där med resandet kan nog vara lite svårt. Grekerna har satt ett krav på negativ test för ryssar även om de har blivit vaccinerade två gånger. Det kommer nog inte att hjälpa, ryssarna har redan "fabriker" därifrån man kan köpa dessa.
Nu är jag nog lite negativ, hoppas det inte blir så illa.
/ Anne :)
Kalimera
2021-06-28, 13:35
Deltavarianten är en riktig fuling.
Ja, verkligen! Tror också att den kommer att ställa till problem överallt. Vilken redan märks i delar av världen. Jag läste om fotbollsturisterna i DN. Har inte ni karantänsregler för hemkommande resenärer?
Bra att Grekland kräver negativ test för ryssar även om de har blivit vaccinerade två gånger. I Ryssland kan man köpa ett vaccinationsintyg för 200 SEK läste jag udag. Vilket många gör eftersom viljan att vaccinera sig är låg.
Från och med i slutet av juli erbjuds att greker i åldrarna 18-25 år 150 € om de vaccinerar sig.
Från och med i slutet av juli erbjuds att greker i åldrarna 18-25 år 150 € om de vaccinerar sig.
Skojar du??? Hoppas att det inte är sant???
Det tyder ju i så fall på att man i Grekland vare sig har någon ekonomisk kris eller ansvarstagande medborgare!!!! :mad::mad::mad:
Masse
Aftonbladet i går
Unga greker kan få pengar för att vaccinera sig.
Personer mellan 18 och 25 år kan få upp till 150 euro för att ta vaccin – grekiska myndigheter kallar det för ett "frihetspass", enligt The Independent.
Hittills har omkring en tredjedel av befolkningen i Grekland fått två doser vaccin. Omkring 940 000 unga räknas kunna ta del av "frihetspasset".
Pengarna kan de använda för att gå på kulturevent eller semesteraktiviteter från och med mitten av juli.
Finns folk i Sverige som inte heller vill ta vaccin. Misstror myndigheter mm. Trist men så är det, jag hade betalt 150 E och fått vaccin i höstas :)
Pga av delta-spridningen införs nu att alla resande från Ryssland (https://news.gtp.gr/2021/06/28/greece-imposes-stricter-entry-rules-for-arrivals-from-russia/), måste uppvisa negativt PCR-test samt att de testat igen innan de släpps in i Grekland.
Med deltas framfart, så dröjer det väl inte länge innan det gäller alla länder. :(
/Netwolf
Ryssar har att göra med utbred handel med falska vaccinintyg.
Grekland misstror dom
Resten av Europa behöver det inte om man är vaccinerad
två doser ger bra skydd mot Delta
Kalimera
2021-06-29, 09:40
Med deltas framfart, så dröjer det väl inte länge innan det gäller alla länder. I Ryssland har man börjat med tvångsvaccinering för statligt anställda (det är väl typ alla), om man vägrar kan man förlora jobbet.
Har inte ni karantänsregler för hemkommande resenärer?
Ja, det var meningen att alla skulle testas vid gränsen, få information om att de skall sätta sig i karantän och även ta ett nytt test efter att de kommit hem. Men myndigheterna klarade inte av att sköta en så stor mängd människor på samma gång även om t.ex bussbolagen hade meddelat sina tidtabeller i förväg. Men den informationen gick tydligen inte fram. Så har åtminstone jag förstått det.
Naturligvis har många av fotbollsturisterna skött sig som man skall, men när det är frågan om större mängder människor finns det ju alltid de som inte bryr sig.
Situationen i St. Petersburg är dålig och ändå tänker de fortsätta med att spela där.
/ Anne
Kalimera
2021-06-29, 15:54
Situationen i St. Petersburg är dålig och ändå tänker de fortsätta med att spela där. Det är idiotiskt!
Tack för info om läget i Finland!
Jag läste det här på SVT precis:
"Antalet coronafall som kopplats till finländska fotbollsfans som återvänt från S:t Petersburg efter Finlands match mot Belgien har ökat till omkring 300, rapporterar finländska medier.
Samtidigt rapporteras 219 nya coronafall i Finland på tisdagen. Det är en relativt hög siffra jämfört med förra veckan då det dagliga antalet låg på omkring hundra.
"Smittan från Ryssland har ökat fallen. Det är den huvudsakliga orsaken till ökningen", säger Mika Salminen, chef vid Finlands motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, i en skriftlig kommentar till nyhetsbyrån SPT.
Samtliga fotbollsfans som återvänt från S:t Petersburg har uppmanats att testa sig."
Kalimera
2021-06-29, 15:55
Jag har läst detta i grekiska medier idag. Texten nedan är dock hämtad från SVT:
”Människor som är färdigvaccinerade mot covid-19 får gå på restaurang utan munskydd i Grekland. Det meddelar landets regering som hoppas att beslutet ska få fler att ta en spruta.
Tidigare har det varit obligatoriskt att bära munskydd på alla offentliga platser inomhus. Munskydd kommer fortsättningsvis att krävas på teatrar och biografer.
Människor som inte är färdigvaccinerade kommer att släppas in på restauranger, teatrar och biografer, men kommer att behöva visa upp ett negativt resultat från ett snabbtest.
Kafé- och restaurangägare som bara släpper in fullvaccinerade gäster får öppna med en kapacitet på 85 procent men släpper de även in ovaccinerade får kapaciteten bara vara 50 procent.
Grekland har lättat på en rad virusrestriktioner de senaste månaderna men oron växer över den smittsamma deltavarianten.”
Betyder detta att icke full vaccinerade måste ta ett test varje lunch o middag? Samt till frappe? Vill ställen bara ha full vaccinerade för att få in 85 %? Kan det bli ont om ställen för de som bara fått dos1? Hur kontrar Spanien o Kroatien?
Låter ganska rörigt allt detta. Munskydd på biografer och teatrar, men inte butiker t.ex? Det där med regler för restauranger låter ju också konstigt med dessa olika system. Verkar som de grekiska myndigheterna skulle vara lite desperata. Vilket man för all del nog kan förstå. :(
Kalimera
2021-07-01, 12:57
Betyder detta att icke full vaccinerade måste ta ett test varje lunch o middag? Samt till frappe? Det gäller inte om man sitter utomhus, och det gör ju i stort sätt alla så här års.
Man kan köpa en sån här mask på Wish. Då kan ingen veta om du har den på eller inte flabb_flab
https://canary.contestimg.wish.com/api/webimage/60378d9e91013084aecfcf8d-large.jpg?cache_buster=0bdad00af4bfc3a2114f31de525928e7
Man kan oxå designa ett helt eget :)
https://i.ibb.co/y6kRSyG/kalimera-munskydd.jpg
Kalimera
2021-07-01, 18:22
https://i.ibb.co/y6kRSyG/kalimera-munskydd.jpgSnygg! :D
Kalimera
2021-07-01, 18:23
Antal patienter som vårdas på IVA sjunker stadigt, och antal dödsfall sjunker också. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 12 710 (4 idag) och 189 intuberas på IVA. Av dagens 29 038 tester var 1.84 % positiva.
Idag rapporteras 761 nya fall av Covid-19 i Grekland. 1 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (428), Thessaloniki (28) och Kreta (70) har flest fall.
När det gäller öarna rapporteras följande: Kos (2), Kalymnos (3), Evia (10), Mykonos (6), Chios (1), Korfu (2), Sporaderna (1), Lefkas (1), Paros (1), Rhodos (16) och Kreta (70). När det gäller Kreta så rapporteras idag flest fall i Rethymnon (39) och Heraklion (25).
Deltavarianten är nu uppe i 54 fall. Flest fall finns i Heraklion (30), Attica (8) samt Thessaloniki (5). Lesbos, Paros och Evia har också rapporterat fall av Delta.
Här skriver jag om Covid-19 i Grekland varje dag (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-07-02, 08:52
Här finns en karta över antal fall av Covid-19 (https://covid19.gov.gr/covid-map-en/) och hur många som har vaccinerat sig. Det går att klicka på respektive region och/eller ö för att få mer information.
Just nu finns det ingen region som är rödklassad (den högsta klassen), men några regioner och öar är orangeklassade (den näst högsta klassen): och det är öarna Skiathos och Mykonos, samt regionerna Rethymnon och Heraklion på Kreta.
Människor som inte är färdigvaccinerade kommer att släppas in på restauranger, teatrar och biografer, men kommer att behöva visa upp ett negativt resultat från ett snabbtest.
Kafé- och restaurangägare som bara släpper in fullvaccinerade gäster får öppna med en kapacitet på 85 procent men släpper de även in ovaccinerade får kapaciteten bara vara 50 procent.
Ni som är i Grekland nu, hur funkar detta?
Måste man ha med covidpass o visa upp vid lunch o middag?
Har vissa tavernor 50% o bara o vaccinerade o vissa 85 % o bara fullt vaccinerade? Syn byter dom nästa dag? eller ?
Kalimera
2021-07-06, 09:05
Måste man ha med covidpass o visa upp vid lunch o middag?Det gäller endast om man ska äta inomhus.
Det är minst sagt rörigt med alla nya regler just nu. Grekerna verkar inte heller fatta vad som gäller.
Tack
Minns ni Galenskaparna o aftershave? Förbudsdepartementet?
Tar er två veckor att fylla i blanketterna
Sen tar det oss två veckor att fatta beslut
Sen tar det er två veckor att fatta vad vi fattat för beslut🤣
Tack
Minns ni Galenskaparna o aftershave? Förbudsdepartementet?
Tar er två veckor att fylla i blanketterna
Sen tar det oss två veckor att fatta beslut
Sen tar det er två veckor att fatta vad vi fattat för beslut🤣
klapp_klapklapp_klapfb_gilla
Kalimera
2021-07-06, 17:51
Antal patienter som vårdas på IVA sjunker fortfarande, och antal dödsfall sjunker också. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 12 754 (8 idag) och 168 intuberas på IVA. Av dagens 50 808 tester var 2.7 % positiva.
Dock har antal fall av Covid-19 ökat kraftigt den senaste veckan. Det är framförallt yngre personer som drabbas. Idag rapporteras 1797 nya fall av Covid-19 i Grekland. Flest fall hittades i Attica/Aten (1026 fall) och Kreta (198 fall), det sistnämnda är den högst siffran på Kreta sedan pandemin började. Flest fall på Kreta finns i Rethymnon län (98 fall) och Heraklion län (72 fall).
Från och med den torsdagen den 8 juli får barer, klubbar och andra nöjesställen endast servera sittande gäster, meddelade regeringen idag.
Usch! Otäckt att det ökar så mycket! :eek:
Undrar hur många av dessa fall som är delta-varianten??? Den är ju tydligen mycket mer smittsam. Har sökt med kan inte finna någon statistik/redovisning. Är det någon av er som hittat siffror om delta?
Catlady, som är väldigt oroad.......snyft_drop
Kalimera
2021-07-07, 13:36
Usch! Otäckt att det ökar så mycket! :eek:
Undrar hur många av dessa fall som är delta-varianten??? Det är Delta som sprids mest, precis som i hela världen. Nu har även en variant som heter Lambda börjat sprida sig i världen, men det är för tidigt att säga något om den. Lambda har sitt ursprung i Peru.
DNu har även en variant som heter Lambda börjat sprida sig i världen, men det är för tidigt att säga något om den. Lambda har sitt ursprung i Peru.
Jag börjar snart tro på vissa forskare. Många säger att Corona, bara är början och i framtiden, kommer vi se tillbaka på den första vågen som en västanvind... :eek::(
/Netwolf
Kalimera
2021-07-07, 17:35
Antal fall ökar även idag tyvärr. Idag rapporteras 1820 nya fall av Covid-19 i Grekland. 6 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (1061), Thessaloniki (51) och Kreta (172) har flest fall.
När det gäller öarna rapporteras följande: Kos (4), Korfu (12), Syros (1), Tinos (2), Andros (1), Samos (1), Karpathos (1), Lesbos (5), Evia (10), Mykonos (14), Chios (4), Sporaderna (1), Kefalonia (1), Paros (3), Santorini (5), Lefkas (1), Rhodos (7) och Kreta (172).
När det gäller Kreta så rapporteras detta idag: Heraklion län 70 fall, Rethymnon län 69 fall, Chania län 18 samt Lasithi län 15 fall.
Av dagens 46 325 tester var 3.04 % positiva. I Glyfada (nära Aten) var antal testade 8.5 % positiva.
Jag börjar snart tro på vissa forskare. Många säger att Corona, bara är början och i framtiden, kommer vi se tillbaka på den första vågen som en västanvind... :eek::(
/Netwolf
Hoppas du inte har rätt men verkar inte lovande :(
Ekathimerini skriver idag at av drøyt 70 passasjerer på en ferge på vei fra Ios igår, testet 17 positivt. I tillegg ble noen pålagt selvisolasjon. Ikke særlig overraskende, kanskje. Men heller ikke oppmuntrende snyft_drop om man planlegger å reise via havet.
Her hjemme ser vi en økning, primært deltavarianten. Sånn må det vel bare bli når samfunnet åpner opp, mange mennesker samles ute i parker og på kafeer. Mange uten masker og uten distanse.
Kalimera
2021-07-08, 18:21
Nu går det fort i Grekland med smittan!
Idag rapporteras 2107 nya fall av Covid-19 i Grekland. Kreta slog nytt "rekord" med hela 241 fall, flest i Heraklion och Rethymnon.
Läs dagens dystra rapport på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-07-10, 14:10
Även igår rapporterades många nya fall. Men färre dödsfall och färre vårdas på IVA. Kreta, och då framförallt Heraklion och Rethymnon, har väldigt många fall. Heraklion har flest fall av Delta i hela Grekland.
Enligt en professor i Grekland kan det i slutet av nästa vecka rapporteras fler än 3000 fall per dag. Samma professor säger att om det hade varit vinter nu så hade landet sats i Lockdown.
Mer information finns på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-07-10, 17:34
Tyvärr ökar Covid-19 ännu mer i Grekland. Idag rapporteras 2327 nya fall, de flesta i Attica/Aten (1239) och Kreta (278). Men antal dödsfall är fortsatt låga, bara två idag. Deltavarianten ökar, precis som i övriga världen.
Idag intervjuades en professor i pulmonologi (sjukdomar i respirationssystemet,) Nikos Tzanakis i tevekanalen SKAI. Han spekulerade om framtiden och sa att Grekland kan ha 3000 fall av Covid-19 per dag i augusti i det mest gynnsamma scenariot, mest troligt är 4000 fall per dag, och i värsta fall 6000 fall per dag, tror Nikos Tzanakis.
Sol och hav
2021-07-10, 20:10
Oj oj det låter ju inte alls bra, tyvärr.
Kalimera
2021-07-11, 14:12
Oj oj det låter ju inte alls bra, tyvärr.Det gör ju inte det tyvärr.
Kalimera
2021-07-12, 13:47
Skärpt rekommendation om testning för covid-19 efter utlandsvistelse. Folkhälsomyndigheten rekommenderar från den 12 juli till den 31 augusti alla resenärer bland annat följande:
"Har du varit ute och rest gäller testning med PCR-test vid hemkomst till Sverige, även om du inte har symtom. Detta rekommenderas oavsett vilket land som har besökts, med undantag för Norden."
Läs mer på deras hemsida (https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/juli/skarpt-rekommendation-om-testning-for-covid-19-efter-utlandsvistelse/).
Kalimera
2021-07-12, 18:22
Idag rapporteras 2065 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (892), Thessaloniki (126) och Kreta (252) har flest fall. Även lilla Mykonos rapporterar alltfler fall med runt 40 fall per dag. Av dagens 30 782 tester var 5.61 % positiva. Antal patienter på IVA sjunker medan antal avlidna ökade något idag (10) och är nu uppe i 12 802 sedan pandemin började.
Premiärminister Kyriakos Mitsotakis har precis hållit en pressträff där han berättade några nyheter.
Från och med nu på fredag till slutet av augusti kommer alla inomhusaktiviter, nattklubbar, barer, biografer och teatrar att fungera exklusivt för vaccinerade. Så om man inte kan visa upp ett vaccinationsbevis stängs man ute. Under sommaren är det sedan tidigare förbjudet för barer, klubbar och andra nöjesställen att servera stående gäster.
Från om med nu gäller obligatorisk vaccinering för att som arbetar inom äldreomsorgen. De som inte vaccinerar sig kommer att stängas av från och med den 16 augusti. Från den 1 september ska detta gälla alla som arbetar inom vården.
Antal fall idag på öarna finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-07-14, 08:41
Igår rapporterades 3109 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den högsta siffran sedan den 11 maj. Attica/Aten (1571), Thessaloniki (214) och Kreta (284) har flest fall. Även Korfu, Paros, Evia, Mykonos och Rhodos rapporterar många fall.
Av dagens 66 498 tester var 3.64 % positiva. Antal fullvaccinerade är 41.6 %. Det som är positivt är att antal dödsfall och patienter på IVA fortsätter att sjunka.
Här kan ni läsa om antal fall på öarna igår (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Etter å ha vært innom Keep talking greece nettopp, søndag 18.juli, ser oversiktskartet ikke oppløftende ut. Mye rødt. Også på mindre øyer.
Kalimera
2021-07-19, 13:03
Etter å ha vært innom Keep talking greece nettopp, søndag 18.juli, ser oversiktskartet ikke oppløftende ut. Mye rødt. Også på mindre øyer.Det är inte rött, det är orange som är den näst högsta nivån. Men det är illa nog. Kartan uppdateras en gång i veckan.
Myndigheterna sa idag att de är "one step" från att sätta Ios, Paros, Santorini och regionerna Heraklion och Rethymnon i lockdown, samma som de gjorde med Mykonos för några dagar sedan.
Grekland ligger just nu dåligt till. :o
Kalimera
2021-07-20, 08:59
Det är inte rött, det är orange som är den näst högsta nivån. Men det är illa nog. Kartan uppdateras en gång i veckan.Det finns olika kartor har jag märkt. På den ena är det många som är rödmarkerade, och på denna (https://covid19.gov.gr/covid-map-en/)finns inget rött ännu.
Kalimera
2021-07-20, 17:19
Idag rapporteras 3565 nya fall av Covid-19 i Grekland. Av dagens tester var 3.98 % positiva. Flest fall rapporteras från Aten/Attica (1607 fall), Thessaloniki (254 fall) samt Kreta (334 fall). När det gäller Kreta så är dagens siffror så här: Heraklion 153 fall, Rethymnon 94 fall, Chania 52 fall samt Lasithi med 35 fall.
Kalimera
2021-07-23, 08:53
Igår rapporterades 2604 nya fall av Covid-19 i Grekland. Av gårdagens tester var 3,08 % positiva. Antal fullvaccinerade är 45,4 %. Attica/Aten (1066), Thessaloniki (243) och Kreta (286) har flest fall. Öar med många fall är Santorini (33), Korfu (31), Evia (40), Mykonos (45) och Rhodos (47). Myndigheterna släpper snart restriktionerna på Mykonos eftersom ”läget är under kontroll”. Lite konstigt eftersom antal fall på Mykonos ökar.
Igår uppdaterades kartan (https://www.keeptalkinggreece.com/2021/07/22/greece-covid-map-update-july-22/) där de olika risknivåerna per regioner och ö presenteras. Många regioner och öar är nu orangea, vilket är den nästa högsta nivån. Andra öar som flyttats upp en nivå (gul) är Skyros, Kalymnos, Lipsi, Paxos, Kimolos, Egina, Poros, Hydra, Alonissos och Skopelos.
Kalimera
2021-07-27, 08:52
Igår rapporterades 2070 nya fall av Covid-19 i Grekland. Av gårdagens tester var 4,6 % positiva. Antal fullvaccinerade är 46,8 %. Antal patienter på IVA ökar igen. Attica/Aten (671), Thessaloniki (262) och Kreta (233) har som vanligt flest fall. Öar med många nya fall är bland annat Santorini, Lesbos, Chios, Korfu, Zakynthos och Rhodos.
Mer information finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-07-29, 18:17
Det händer mycket nu i Grekland och det sker snabbt.
Läs mer på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-08-01, 14:31
Igår rapporteras 2760 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (948), Thessaloniki (258) och Kreta (347) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 12 965 (17 idag) och 172 (+7 idag) intuberas på IVA. Av dagens tester var 2,46 % positiva och antal fullvaccinerade är 49,1 %.
Öar med flest fall igår är Kreta (347), Rhodos (91), Evia (45), Korfu (38), Mykonos (27), Zakynthos (24), och Paros (23).
Läs mer här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-08-03, 13:12
Igår rapporterades 2156 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (615), Thessaloniki (214) och Kreta (279) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 12 983 (+8) och 188 (+12) intuberas på IVA. Av gårdagens tester var 4,42 % positiva och antal fullvaccinerade är 49,6 %.
Öar med flest fall idag är Kreta (279), Rhodos (81), Evia (35), Korfu (28), Chios (20), Naxos (20), och Paros (20).
Kalimera
2021-08-04, 08:40
Professor George Pavlakis (som bor i USA) sa i en intervju i tevekanalen SKAI idag på morgonen många oroväckande saker. Han sa bland annat:
”Deltaviruset kommer med ett maskingevär och vi åker på semester med en vattenpistol”.
Ni som kan grekiska (annars översätt med Google) kan läsa intervjun här (https://www.skai.gr/news/health/paylakis-d-oplopolyvolo-neropistola-diakopes-lockdown-lysi-ekriksi-krousmaton-nekron).
Kalimera
2021-08-04, 17:38
Idag rapporteras 2856 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (830), Thessaloniki (269) och Kreta (297) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 13 013 (+16) och 191 (+1) intuberas på IVA. Av dagens tester var 3,25 % positiva och antal fullvaccinerade är 50,2 %.
Öar med flest fall idag är Kreta (297), Rhodos (98), Evia (68), Korfu (39), Chios (39), Mykonos (30), Lesbos (28), Paros (23), och Naxos (22).
Kalimera
2021-08-05, 18:07
Torsdagens rapport om Covid-19 finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Utegångsförbud i Chania fr 01:00 införs nu
Läget i Grekland är verkligen inte bra. :( Det skulle ju räcka med corona, men nu har de bränderna också. Turismen kommer knappast in med pengar som skulle hjälpa ekonomin heller.
/ Anne
Kalimera
2021-08-08, 11:00
Utegångsförbud i Chania fr 01:00 införs nuÄven Zakynthos sedan i fredags.
Kalimera
2021-08-08, 11:00
Läget i Grekland är verkligen inte bra. :( Det skulle ju räcka med corona, men nu har de bränderna också. Turismen kommer knappast in med pengar som skulle hjälpa ekonomin heller.Det kommer inte sluta bra det här. :(
Kalimera
2021-08-08, 18:37
Information om Covid-19 i Grekland den 8 augusti.
Idag rapporteras 1852 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (481), Thessaloniki (152) och Kreta (312) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 13 075 (+16 idag) och 204 (+6 idag) intuberas på IVA. Av dagens tester var 2,98 % positiva och antal fullvaccinerade är 50,9 %.
Öar med flest fall idag är Kreta (213), Rhodos (60), Korfu (31), Evia (24) och Naxos (19).
Mer om Covid-19 i Grekland idag finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-08-10, 17:10
Information om Covid-19 i Grekland den 10 augusti.
Idag rapporteras 4182 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är det näst högsta antalet sedan pandemin började. Attica/Aten (1238), Thessaloniki (337) och Kreta (554) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 13 118 (+196 idag) och 219 (+12 idag) intuberas på IVA. Av dagens tester var 4,06 % positiva och antal fullvaccinerade är 51,6 %.
Öar med flest fall idag är Kreta (554), Rhodos (121), Evia (89), Korfu (64), Naxos (36), Lesbos (34), Mykonos (34), Chios (29) och Paros (28). Kreta rapporterar den högsta siffran sedan pandemin började och siffrorna från idag ser ut så här: Heraklion 275 fall, Chania 181 fall, Rethymnon 73 fall samt Lasithi 25 fall.
Mer om dagens siffror finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Fältjäntan
2021-08-10, 18:11
Så hemskt!!! Usch vad jag lider med grekerna. Alla dessa hemska bränder och på detta den förbaskade Coronan som bara verkar öka. Man börjar undra om man någonsin ska våga åka igen. Grekland i våra hjärtan, å, vad vi längtar. Inte blev det bättre när jag i går gick in och tittade på Sista Minutenresor till Ioaninna. 3 veckor med flygstol för 1000 kr
per person. Hade bokat direkt om inte läget varit katastrofalt.
Kerstin
snyft_drop
Kalimera
2021-08-11, 18:55
Information om Covid-19 i Grekland den 11 augusti.
Idag rapporteras 3475 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (949), Thessaloniki (284) och Kreta (468) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 13 138 (+19 idag) och 226 (+7 idag) intuberas på IVA. Av dagens tester var 3,95 % positiva och antal fullvaccinerade är 52 %.
Öar med flest fall idag är Kreta (468), Rhodos (99), Evia (58), Korfu (54), Mykonos (46), Lesbos (32), Naxos (24) och Chios (23).
Öar som idag har passerat gränsen på 4 % positiva är Naxos och Paros. Öar som ligger nära den gränsen är Chios, Rhodos och Mykonos. Gränsen på över 4 % betyder att ön blir klassad som röd och kan då sättas i så kallad ”mini-lockdown.
Läs mer om Covid-19 i Grekland här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-08-12, 19:33
Covid-19 i Grekland torsdagen den 12 augusti.
Det finns 4 risknivåer i Grekland där antal fall av Covid-19 visas på en karta. Grönt är den lägsta nivån och rött är det högsta nivån. I skrivande stund finns det 17 öar som befinner sig i kategorin med lägst antal fall.
https://www.kalimera.se/grekland/coronavirus/covid-19-karta-grekland.jpg
Länk till den interaktiva kartan (https://covid19.gov.gr/covid-map-en/).
Ni som söker öar med låg smittspridning kan åka till någon av följande öar: Agathonissi, Agios Eftstratios, Anafi, Chalki, Folegandros, Fourni, Gavdos, Ithaka, Karpathos, Kassos, Kea, Kimolos, Lipsi, Meganisi, Nisyros, Oinousses och Psara.
Dagens rapport om Covid-19 i Grekland finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-08-19, 18:35
Antal fall ökar för varje dag, även antal avlidna och antal patienter på IVA ökar. Det är verkligen en dyster utveckling i Grekland.
Läs om utvecklingen här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Kalimera
2021-08-20, 09:55
Tennisspelaren Stefanos Tsitsipas är en av Greklands kändaste idrottsmän. Han är rankad trea i världen och är en stor förebild och påverkar många människor. Han sa så här i ett uttalande i förrgår:
”Jag är inte emot vaccinering, men jag ser ingen anledning för någon i min ålder att vaccinera sig - vaccinet har inte testats tillräckligt och det har biverkningar - så länge det inte är obligatoriskt kan alla bestämma själva”.
Uttalandet har skapat en stor debatt i Grekland eftersom det kan få unga personer att inte vilja vaccinera sig.
Det är verkligen illa när personer som är kända uttalar sig på det viset. :mad:
De får ju tycka vad de vill men inte offentligt eftersom de har ett stort ansvar som förebilder för framförallt unga.
Ulla
Så idiotiskt resonerar bara stollar som inte har haft Covid eller inte har sett nån närstående insjuknat.
Borde stängas av från framtida tävlingar__D
/ Kajja bye_bye
[B]
” - vaccinet har inte testats tillräckligt och det har biverkningar - ”.
Jag säger som jag sa om den förra idioten som kom med samma argument .......... "Inte testat tillräckligt" !!!!!!!??????? Det har testats på massor av miljoner människor runt om i världen! Räcker inte det som test???? Vilken planet har han befunnit sig på det senaste året?
Men den här typen av dumskallar och deras efterföljare dör förmodligen ut så småningom av Covid-19 om de inte vaccinerar sig. Tyvärr hinner de dock förlänga pandemin en hel del innan dess.
Masse
Dessverre, dessverre..det finnes mange som ikke vil vaksineres. Argumentet om potensielle bivirkninger og at ‘vaksinen’ ikke er testet godt nok, opprører meg. Kunnskapsløst, og en uhyre egoistisk holdning/attityd i denne situasjonen.
Det finnes vel ingen vaksine i verden som ikke k a n gi bivirkninger. Men noen foretrekker heller å ‘teste’ covid? Flaks eller uflaks hvilke bivirkninger det gir! Det vet jo dere som har vært så uheldige å bli syke. - Men sånn er demokratiets spilleregler, en menneskerettighet, man bestemmer over seg selv. Også i Hellas.
Vi er så privilegerte i vår del av verden.....
Ja de kan ju läsa om vad en Treo kan ge för biverkningar istället. Det är en hel del! Endå slängs de ner i vattenglaset utan en blinkning..
/ Kajja bye_bye
Det är väl förvisso sant att ingen kan säga att den VET om det blir några biverkningar av vaccinet på sikt - någon gång i framtiden. Men vad är alternativet, finns det något alternativ till att vaccinera sig? Jag kan inte se det. ALLA som kan SKA vaccinera sig. Jag ser det som en mänsklig skyldighet att vaccinera sig. Alla får tycka som det vill men jag står för min åsikt.
//Faestis
Kalimera
2021-08-24, 17:39
Information om Covid-19 i Grekland den 24 augusti.
Idag rapporteras 4608 nya fall av Covid-19 i Grekland. Vilket är det högsta antal fall under ett dygn sedan pandemin började. 23 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (1096), Thessaloniki (402) och Kreta (344) har flest fall.
Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 13 466 (+32 idag) och 326 (+7 idag) intuberas på IVA. Av dagens tester var 3,78 % positiva och antal fullvaccinerade är 54,1 %.
Öar med flest fall idag är Kreta (344), Rhodos (122), Evia (105), Korfu (68), Naxos (39), Lefkas (33), Lesbos (32), Zakynthos (27) och Ikaria (21).
Idag beslutades att från och med den 13 september gäller olika regler och restriktioner för fullvaccinerade och ovaccinerade.
Mer om Covid-19 i Grekland idag finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Ja de kan ju läsa om vad en Treo kan ge för biverkningar istället. Det är en hel del! Endå slängs de ner i vattenglaset utan en blinkning..
/ Kajja bye_byeOch folk forsätter trycka i sig korv, transfetter och halvfabrikat utan att reflektera. Det tar nog kål på dem INNAN ett ev vaccin gör det.
Det är väl förvisso sant att ingen kan säga att den VET om det blir några biverkningar av vaccinet på sikt - någon gång i framtiden. Men vad är alternativet, finns det något alternativ till att vaccinera sig? Jag kan inte se det. ALLA som kan SKA vaccinera sig. Jag ser det som en mänsklig skyldighet att vaccinera sig. Alla får tycka som det vill men jag står för min åsikt.
//Faestis Håller med. Tänk om alla hade vägrat smittkoppsvaccin etc. Hur hade världen sett ut då? Här kan man läsa (https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/nar-vaccinationerna-utrotade-smittkopporna/) om hur det utrotades. När det var som värst i slutet av 1700-talet dog 15-20 000 per år och då pratar vi om en befolkning på två miljoner!
/Netwolf
Kalimera
2021-09-07, 08:40
Det var ett tag sedan jag skrev här om Covid-19 i Grekland.
Så här såg det ut igår.
Igår rapporteras 1765 nya fall av Covid-19 i Grekland. 22 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (383), Thessaloniki (204) och Kreta (112) har flest fall.
När det gäller öarna rapporterades följande: Santorini (10), Lesbos (15), Kos (12), Karpathos (1), Chios (13), Korfu (43), Paros (1), Zakynthos (3), Evia (24), Mykonos (14), Kalymnos (1), Naxos (7), Lefkas (10), Kefalonia (7), Samos (6), Tinos (2), Sporaderna (5), Rhodos (29) och Kreta (112).
Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 13 933 (47 idag) och 379 intuberas på IVA.
Av dagens tester var 3,81 % positiva.
Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 55,4 %.
Kalimera
2021-10-06, 09:37
Det var länge sedan jag skrev i den här tråden. Men nu tycker jag att det behövs en uppdatering.
Antal fall är fortfarande höga, antal patienter på IVA är fortfarande höga och antal döda ökar. Nu har Grekland fler avlidna i Covid-19 än vad Sverige har. Vaccinationsnivån är tämligen dålig, och verkar ha stannat upp. Idag onsdag ska regeringen komma med förslag som kommer att förändra livet för ovaccinerade.
Läs mer om Covid-19 i Grekland här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Hahaha, detta var det roligaste jag läst. Antivaxxare mutade läkare (https://www.keeptalkinggreece.com/2021/10/10/greece-fake-vaccinations-water-real-vaccine/) för att få vatten (!) insprutat istället för vaccin. Detta bara för att få intyget.
MEN. Läkaren ville inte hamna i problem att han utfört fake-vaccinationer, så han gav dom riktigt vaccin istället! flabb_flabflabb_flabflabb_flabklapp_klap
/Netwolf
Hahaha, detta var det roligaste jag läst. Antivaxxare mutade läkare (https://www.keeptalkinggreece.com/2021/10/10/greece-fake-vaccinations-water-real-vaccine/) för att få vatten (!) insprutat istället för vaccin. Detta bara för att få intyget.
MEN. Läkaren ville inte hamna i problem att han utfört fake-vaccinationer, så han gav dom riktigt vaccin istället! flabb_flabflabb_flabflabb_flabklapp_klap
/Netwolf
Antivaxxare mutade läkare[/URL] för att få vatten (!) insprutat istället för vaccin. Detta bara för att få intyget. __D__D__D
MEN. Läkaren ville inte hamna i problem att han utfört fake-vaccinationer, så han gav dom riktigt vaccin istället! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Masse
MickeKöping
2021-10-12, 12:13
/Netwolf
Är det myt eller sanning?
Om det är sant så är det ju klockrent flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Är det myt eller sanning?
Om det är sant så är det ju klockrent flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Jeg tviler sterkt på at dette stemmer. Især etter å ha lest om eieren av MegaTV, et selskap som angivelig slapp nyheten. Av noen ansett som en ‘filantrop’, men også en som har vært involvert i diverse lyssky/tvilsomme ting. Mye rart kan gi penger i kassen.
Jag skiter om det är fejk. Det är hysteriskt kul ändå! flabb_flab
Jag skiter om det är fejk. Det är hysteriskt kul ändå! flabb_flab
Enig, kult! Veldig gresk.flabb_flab Hver pasient skal ha betalt 400 euro i konvolutt. :D
(Min skepsis skyldes en ‘yrkesskade’)
Läser om en musiklärare i norra Grekland som uttalat skepticism mot vacciner och coronavirusets farlighet.
Nu har han själv avlidit i COVID-19 (https://www.keeptalkinggreece.com/2021/10/20/anti-vaxxer-teacher-dies-covid-19-intubation-serres/).
Jag som trodde att lärare var pålästa och bildade personer, men uppenbarligen gäller det inte alla. Han efterlämnar fru och tre minderåriga barn. Må han vila i frid... :(
/Netwolf
Läser om en musiklärare i norra Grekland som uttalat skepticism mot vacciner och coronavirusets farlighet.
Nu har han själv avlidit i COVID-19 (https://www.keeptalkinggreece.com/2021/10/20/anti-vaxxer-teacher-dies-covid-19-intubation-serres/).
Jag som trodde att lärare var pålästa och bildade personer, men uppenbarligen gäller det inte alla. Han efterlämnar fru och tre minderåriga barn. Må han vila i frid... :(
/Netwolf
Han uppskattade nog inte livet. En riktig gambler som ville leva i sin övertygelse tills han blev överbevisad...men då var det redan försent! Stolle__D
/ Kajja bye_bye
Tycker mest det är sorgligt, hans tre barn lär inte tacka honom! Och, om artikeln är sann, har hans fru skrivit på samma sorts papper! Det innebär ju att deras tre barn, tyvärr, riskerar att bli föräldralösa :eek:
Så ledsamt!!! Hur kan man, fortfarande, förneka allvaret med corona/covid??????
Catlady, som verkligen undrar hur folk tänker (om de gör det?).......
Man blir ju både arg, ledsen och förvånad över hur en del personer förhåller sig till vaccinering mot covid-19. Nu möts vi ju av beskedet av att det t o m finns folk i Sveriges Riksdag som går till jobbet utan att vara vaccinerade.
Det kommer ju att ta ett tag till men så småningom torde ju problemet med ovaccinerade kunna lösa sig den naturliga vägen, beroende på vilket som är farligast, vaccinet eller covid-19. Till dess så kan ju berörda politiker ta med sin inställning till detta i förestående valrörelse så att väljarna får veta vad de röstar på. Med eller utan foliehatt?
Masse
Det är låter kanske konstigt..men efter att jag hade haft Corona i juni 2020 så kände jag att..ja nu smittar jag aldrig mer någon annan. Sen efter 2 vaccin så känner jag mig bombsäker på att inte varken smitta någon eller att få corona igen.
Som sagt..jag är en känslomänniska och det här är bara något som jag själv är övertygad om.
Det händer fortfarande att jag får konstiga dofter och att mitt älsklingsvin smakar "jord". Benen är tunga och flåset inge bra! På nåt sätt tror jag att jag faktiskt fortfarande har skitviruset i kroppen och därför inte är mottaglig ingen.
Återkommer när jag har doktorerat i ämnet.
Vem vet...ingen som vet, ingen som vet!
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-10-24, 13:58
Coronaviruset härjar fortfarande i Grekland. Sedan en vecka tillbaka har det rapporterats runt 3 000 fall per dag. Antal avlidna i Covid-19 är nu 15 598 och antal patienter som vårdas på IVA är just nu 353 stycken. Antal fullvaccinerade är 60,7%.
Kalimera
2021-11-02, 17:05
Igår slogs det ”nytt rekord” för antal smittade med Covid-19. Då rapporterades 5 449 nya fall, vilket var den högsta siffran sedan pandemin började. Idag slogs det ”rekordet” med råge då det rapporteras 6 700 nya fall.
Idag rapporteras även 59 nya dödsfall och sedan pandemin började har 16 050 avlidigt till följd av Covid-19. Antal patienter som vårdas i respirator är 434 stycken.
Drygt 60 % av befolkningen är fullvaccinerade. I norra Grekland är vaccinationsviljan extra låg, där finns områden där endast 40 % är fullvaccinerade.
Ikväll ska grekiska myndigheter presentera en ”plan” för att få ner smittspridningen.
Kalimera
2021-11-07, 14:08
Grekland rapporterar dagligen nya hemska siffror. Mellan 6000 och 7000 fall per dag den senaste veckan. Antal avlidna är nu upp i 16 243 och antal patienter på IVA är 459, och antal fullvaccinerade är 61,5 %. :o
Det är verkligen hemska siffror. Man skulle ju tro att detta skulle få folk att springa och köa för att få bli vaccinerade. Märkvärdigt hur segt motståndet kan vara hos folk. Detta gäller ju inte bara Grekland, tyvärr.
/ Anne
Kalimera
2021-11-08, 17:40
För tredje gången på två veckor har Grekland ”slagit rekord” i antal smittade. Idag rapporteras 7335 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (1455), Thessaloniki (1298) och Larissa (416) har flest fall. Av dagens tester var 6,41 % positiva.
Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 16 361 (65 idag) och 477 intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 61,5 %.
Det verkar som att vaccineringen har stannat kring 61 %. Hur i hela friden ska myndigheterna få fler invånarna att vaccinera sig? En stor anledning till oviljan att vaccinera sig är att man inte litar på myndigheterna, plus att det florerar ett gäng konspirationsteorier. Det verkar som att man hellre dör än vaccinerar sig, för majoriteten av alla dödsfall och patienter som vårdas på IVA är ovaccinerade. Det ser onekligen dystert ut.
Antal fall på öarna kan ni läsa om här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Har det sports nånstans, vad den plötsliga dubbleringen av fall beror på? Har jag missat nåt?
Kalimera
2021-11-09, 13:37
Har det sports nånstans, vad den plötsliga dubbleringen av fall beror på?Den låga vaccinationsgraden.
Kalimera
2021-11-09, 17:34
Jag har återigen den tråkiga nyheten att det idag sattes ett ännu nytt ”rekord” i Grekland. Idag rapporteras 8 613 nya fall vilket är den högsta siffran sedan pandemin började. Igen! Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 16 414 (46 idag) och 486 intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 61,6 %.
Hur ska det här sluta?!?! :o
Jag läste också att en grekisk TV-kanal hade luskat ut att man köpa falska vaccinpass för 500 Euro av bl.a. läkare.
Hur dumdristig får man vara!!!!!
Inte undra på att smittan sprider sig.
Birgitta
Men tidigare har det väl varit ännu lägre vaccinationsgrad, Janne?
Kalimera
2021-11-11, 12:32
Men tidigare har det väl varit ännu lägre vaccinationsgrad, Janne?Jo, men nu är det kallare väder och man träffas inomhus.
Kalimera
2021-11-11, 12:32
Eländet fortsätter. Igår rapporterades 7 105 nya fall av Covid-19, 70 nya dödsfall och 489 patienter på IVA. Antal fullvaccinerade ligger på 61, 7 %. Hur ska detta sluta?
Visst är det sorgligt!
Är i Aten sedan några dagar och, åtminstone här, är de oerhört noga med att kolla Covidpass. Man kommer inte in någonstans utan att visa sitt Covidpass, som oftast scannas in, samt Id/pass/körkort för att kolla att namn och födelsedatum stämmer. Detta gör man även på uteserveringar.
Till många affärer är det köer ut på gatan. Det tar ju en stund.
Vi håller tummarna för att det höjer vaccinationsgraden!
/Maria, som just nu sitter på lunchrestaurang med ett gäng ortodoxa präster. Samtliga visade pass vid ingången. 😊
Kan inte låta bli att undra hur det blir med resandet 2022....
En tredje spruta börjar ges i Sverige. Jag känner personer som fått Covid-19 igen trots genomgången infektion + 2 sprutor. De har fått en lättare infektion - men ändå, Corona snurrar o surrar runt o vägrar ge vika känns det som. Hur stark blir nästa Coronavåg, här hemma/ i Grekland/i Världen?
//Faestis
sjöborren
2021-11-14, 15:10
Känns bra att idag fått tredje sprutan …:)
Great! :) 💉
Tycker vi också.
Hade inbokad tid igår för vaccinering mot säsongsinfluensan. Det var gott om folk i "mogen ålder" där på vår vårdcentral. Vid incheckningen ställde vi frågan om vi kunde få covid-vaccinering samtidigt, och det gick alldeles utmärkt.
Det verkade t o m som om det var självklart och förväntades. Hos sköterskorna som besprutade oss låg rader av laddade vapen av bägge sorterna. Ett skott i vardera armen.
Känns bra att förhoppningsvis vara lite bättre skyddad när det nu tycks ta fart igen.
Masse
Tänk ändå, ett år tillbaka. Då rusade också smittan i många länder, pga av slapphet i restriktioner. Minnet är kort... :(
/Netwolf
Fältjäntan
2021-11-16, 12:42
Ja, men så smidigt. Hade också bokad tid för influensaspruta.
Fick samtidigt Covidsprutan så nu är vi besprutade ordentligt. Ska väl klara den här vintern också. Kanske man kan hoppas på en resa till nästa år om nu grekerna också tar sitt vaccin.
Kerstin
_B-anana:)
Kalimera
2021-11-16, 15:08
Bra att några av er har fått den tredje dosen. klapp_klap
Igår träffade jag en kompis vars son (12 år) fick Covid för några veckor sedan. Strax därpå fick mamman och pappan också Covid, och de blev rejält sjuka med 40 graders feber under en vecka. Dessutom förlorade de all smak och lukt och det har inte kommit tillbaka. Kaffet smakar bara varmt. Båda var dubbelvaccinerade, vilket de är mycket glada över, för de vågar inte tänka på vad som hade hänt om de inte var vaccinerade.
Så nu är det dags att bli ordentligt försiktig igen.
I Grekland är det bara elände, som ni kan läsa om här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Usch då, ser verkligen inte bra ut nu. Att man kan bli "lindrigare" sjuk trots två vaccinationer låter ju inget vidare det heller. Tycks vara så att det är ofta barn som blir sjuka nu och smittar sen vidare till föräldrarna. Tredje sprutan är på gång ja, undrar hur många det kommer att bli till slut. Och nya, smittosammare varianter kommer hela tiden. Sen alla dessa som inte vill vaccinera sig....
/ Anne
Tredje sprutan är på gång ja, undrar hur många det kommer att bli till slut.
Vi får nog börja inse att det kommer att bli årsvis för en lång tid framöver...
Sen alla dessa som inte vill vaccinera sig....
__D__D__D
Ska vi någonsin få stopp på eländet så måste tonen i den frågan skärpas betydligt!
Masse
__D__D__D
Ska vi någonsin få stopp på eländet så måste tonen i den frågan skärpas betydligt!
Masse
Exakt så!!
Vi lever i en demokrati, men alla måste ta sitt ansvar för vårt gemensamma samhälle och väl o ve! Stanna hemma om du är ovaxad - vaccinationspass/covid pass borde krävas här i Sverige också nu när smittan går upp igen!! Skärp kraven på varje enskild människa.
//Faestis
Precis, Faestis! Tydligen hörde FHM dig, nu ska de börja med covid-pass. Fast jag tycker nog det borde vara lite tuffare......
MERA VACCIN, GOTT FOLK!!
Catlady, som ska boka 3:e sprutan straxt.......
Ja, vi har ju en smittskyddslag, där man måste vidta vissa åtgärder för att förhindra smittspridning. T ex vaccinering.
Den här artikeln (https://www.svd.se/kan-vara-misshandel-att-bryta-mot-smittskyddslagen)ger en aspekt på detta.
"En coronasmittad person som inte följer ”rimliga försiktighetsåtgärder” för att stoppa smitta kan tvingas till isolering och till och med dömas för brott."
Försiktighet gäller givetvis oavsett om man är sprutad eller ej, men att vägra vaccinera sig är i sig oaktsamhet.
/Netwolf
karinafp
2021-11-18, 11:12
Vi får nog börja inse att det kommer att bli årsvis för en lång tid framöver...
Jo, men så är det ju redan när det gäller säsongsinfluensan. De kanske kan ge dem båda i en dubbeldos i framtiden.
Karin
som siktar på att sprutas på tisdag
Jo, men så är det ju redan när det gäller säsongsinfluensan. De kanske kan ge dem båda i en dubbeldos i framtiden.
Min svärmor fick en kallelse och kommer då att få dagens dubbel. Så de har redan börjat.
/NW
Vi fick vår 3:e covidspruta igår. Samtidigt tog vi sprutan mot säsongsinfluensa. En i varje arm.
Känns tryggt!flabb_flab
/Thoper
Vi fick vår 3:e covidspruta igår. Samtidigt tog vi sprutan mot säsongsinfluensa. En i varje arm.
Känns tryggt!flabb_flab
/Thoper
Grattis! :)
marilene
2021-11-18, 15:28
Även jag och min man blev vaccinerade idag, tredje sprutan samt sprutan för säsongsinfluensa.
Marilene
Kalimera
2021-11-19, 09:21
Från och med måndag blir det tuffare för alla vuxna som är ovaccinerade. Då får man inte besöka restauranger, biografer, teatrar eller gym om man inte är vaccinerad. Tidigare har ett negativ Covid-test funkat lika bra som ett bevis på att man är vaccinerad, men från och med måndag är det slut med det.
Igår passerade Grekland 17 000 dödsfall i Covid-19. :o
Fältjäntan
2021-11-19, 10:34
Min sonhustru var i Thessaloniki och byn Kilkis i norra Grekland, som hon kommer ifrån, förra veckan. Det var munskydd överallt. Covidpass och leg för att komma in i affärer och restauranger. Med få undantag var alla i byn vaccinerade. Hoppas svenska myndighetetna verkligen inför Covid pass här också.
Kerstin
Min sonhustru var i Thessaloniki och byn Kilkis i norra Grekland, som hon kommer ifrån, förra veckan. Det var munskydd överallt. Covidpass och leg för att komma in i affärer och restauranger. Med få undantag var alla i byn vaccinerade. Hoppas svenska myndighetetna verkligen inför Covid pass här också.
Kerstin
Ja!! Jag håller med dig! Hårdare tag här hemma också! Jag har blivit tvingad att förstå att det är fler än jag trott runt omkring mig som är ovaccinerade. Jag är 100% för Covidpass/intyg för genomgången infektion.
Sedan är munskyddets betydelse en annan sak, det gäller att sköta dem rätt för att vara en hjälp och inte bli ens "stjälp"....
Inför Covidpass koll på allmänna inomhusplatser, håll avstånd och håll händerna rena och skallen lugn, så är vi en lång bit till ur pandemin tror jag.
Amen.
/Faestis
Kalimera
2021-11-20, 14:17
Igår rapporterades Grekland 7 805 nya fall av Covid-19. Det är många, men inget ovanligt sedan en tid tillbaka. Men antal fall är egentligen irrelevant eftersom det beror på hur många som testas. Dock är det svårt att kringgå antal dödsfall. Igår rapporteras 91 döda i Covid-19 i Grekland, totalt har 17 168 avlidigt i Covid-19. 575 patienter intuberas på IVA.
Sjukvården går på knäna och det kommer bara att bli värre. Jag vet att det finns människor som inte bör vaccinera sig av medicinska skäl, men det är extremt få. Vissa verkar tänka "jag dör hellre än att jag vaccinerar mig". Inte bara det: många som behöver annan sjukvård kanske får vänta tills det är för sent, bara för att ovaccinerade tar upp deras vårdplatser.
Jävla egoister!
Det är extremt sällan jag använder så här hårda ord, men jag känner en måttlös frustration över vad som händer i mitt älskade Grekland.
HEAR HEAR, Janne, så rätt uttryckt!!!
Att inte vaccinera sig under en sådan här pandemi när vaccin finns tillgängligt är just bara egoistiskt och SUPERIDIOTISKT!! Med undantag för de få som inte kan av medicinska skäl, självklart.
Kan bara undra: vad tänker dessa vaccinförnekande personer med, lilltånageln???? Att påstå, som många gör, att vaccinen inte är tillräckligt testade är ren b..lsh.t. Många millioner människor är nu vaccinerade och är "still alive and kicking".
Catlady, som blir heligt ilsken av denna idioti :mad::mad:
Ja det finns många åsikter och tyvärr finns det som vanligt "folk till allt"!!
De finns ju de grupper som t.o.m. helt förnekar att det ens existerar en pandemi i världen!? De vaccinerar sig naturligtvis inte!
Personer som har den övertygelsen är riktigt skrämmande att möta och jag blir riktigt mörkrädd när jag hör hur de resonerar!
Jag längtar så mycket efter det gamla vanliga jordklotet - utan rädslan för Corona och Covid-19 och hålla avstånd, vaccin, handsprit, munskydd mm mm....
//Faestis
HEAR HEAR, Janne, så rätt uttryckt!!!
Att inte vaccinera sig under en sådan här pandemi när vaccin finns tillgängligt är just bara egoistiskt och SUPERIDIOTISKT!! Med undantag för de få som inte kan av medicinska skäl, självklart.
Kan bara undra: vad tänker dessa vaccinförnekande personer med, lilltånageln???? Att påstå, som många gör, att vaccinen inte är tillräckligt testade är ren b..lsh.t. Många millioner människor är nu vaccinerade och är "still alive and kicking".
Catlady, som blir heligt ilsken av denna idioti :mad::mad:
Kan bara hålla med. Fullständigt urblåsta människor! :mad:
/Netwolf
Kalimera
2021-11-22, 17:04
Idag rapporteras 7 287 nya fall av Covid-19, 105 nya dödsfall och 608 patienter intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) ligger på 62,3 %
karinafp
2021-11-24, 08:15
Samma här. Nu är även vi fullsprutade och redo att möta vintern. ;)
Karin
Omikron har tidigare bara betytt retsina för mig, som ni kanske kan se på bilden. Retsinan heter alltså Omikron, det är kanske lite svårt att se på bilden, en helt ok retsina förresten.
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2030&pictureid=21200
Vad som nu sen kommer att gälla tycks ingen veta just nu. De nuvarande vaccinationerna är kanske inte tillräckligt effektiva mot denna variant? Suck. :( Det är ju inte helt oväntat förstås, men det gör ju inte livet enklare.
Inga uppiggande nyheter angående corona just nu, men vi får bara stå ut. Kanske det inte blir så illa trots allt?
/ Anne
Grekland kommer att kräva att personer som är 60 år och äldre måste vaccinera sig mot covid-19, rapporterar nyhetsbyrån Reuters (https://www.reuters.com/world/europe/greece-make-vaccinations-persons-over-60-mandatory-pm-2021-11-30/).
Detta i ett försök att hindra smittspridningen av covid-19, och få fler att vaccinera sig.
Den som är över 60 år och inte vaccinerar sig får betala en summa på 100 euro, drygt 1 000 svenska kronor, i böter varje månad, från och med den 16 januari.
– Det är priset man får betala för hälsa, säger premiärministern Kyriakos Mitsotakis.
För att kanske lite pigga upp stämningen: När vi senast var i Aten prövade vi både rött och vitt Omikron. Bägge helt prisvärda:)
För att kanske lite pigga upp stämningen: När vi senast var i Aten prövade vi både rött och vitt Omikron. Bägge helt prisvärda:)
Visste inte att det fanns rött också. Ja, vad annat skall vi pigga oss upp med? Hittills har vi kunnat dricka Corona öl och brandy. Nu får vi ta Omikron också, det är ju i alla fall ett grekiskt vin.
Men för resebranschen var ju detta igen inget bra.
/ Anne
Det röda kan läsas om här (https://www.vivino.com/SE/sv/zacharias-omikron-agiorgitiko/w/1237842). Retsinan finns att tillgå på Alko (https://www.alko.fi/sv/produkter/546237/Zacharias-Omikron-Retsina/), men tyvärr inte på Bolis. :(
Såg även att systembolaget har bra info om vinlandet Grekland. (https://www.systembolaget.se/vin/varldens-vinlander/europa/grekland/) :)
/Netwolf
Kalimera
2021-12-01, 09:47
Först kände jag mig kluven till åtgärden om att ”tvångsvaccinera” alla över 60 år, men ju mer jag tänker efter desto mer anser jag att det är en bra åtgärd, för hur ska vi annars få slut på det här eländet. Jag tror att fler och fler länder kommer att följa Grekland och Österrike i spåren. Igår sa Tysklands förbundskansler att de ska ha en omröstning innan årets slut. Omröstningen gäller om de ska göra som Österrike och införa obligatorisk vaccination.
Sjukvården i Grekland är på väg att kollapsa och det drabbar alla som exempelvis väntar på viktiga canceroperationer och organdonationer. Vad ska man säga åt dem? Tyvärr måste vi skjuta upp operationerna för vi måste först ta hand alla ovaccinerade vårdas på IVA. Jaha.
Det kommer också att påverka den grekiska ekonomin, för om vi inte får slut på den här skiten kommer turismen skjutas i sank. Grekland utför bra många fler tester än vad som görs i Sverige. Här i Sverige kostar testerna en till två miljarder kronor i månaden, och vad ska de då inte kosta i Grekland, som testar så många fler. Tänk vad man skulle kunna göra med alla dessa pengar!
Oddsen är väldigt låga för att det kommer blir stora demonstrationer i Grekland på grund av dagens beslut, demonstrationer som kommer att sprida smittan ännu mer, för att det kommer att vara ovaccinerade som kommer demonstrerar.
På tal om det så rapporterades igår 7 486 nya fall av Covid-19 och 88 nya dödsfall i Grekland. 664 patienter vårdas på IVA, de allra flesta är ovaccinerade.
Först kände jag mig kluven till åtgärden om att ”tvångsvaccinera” alla över 60 år, men ju mer jag tänker efter desto mer anser jag att det är en bra åtgärd, för hur ska vi annars få slut på det här eländet. Jag tror att fler och fler länder kommer att följa Grekland och Österrike i spåren.
Instämmer helt!!!! Det är mycket hög tid att sluta med daltandet med vaccinationsvägrarna. Dvs de som inte har medicinska hinder. Tror också att flera länder kommer att välja den vägen. Dock säkert inte Sverige tyvärr. Oj nej! Huga! Tänk så odemokratiskt och kränkande mot integriteten som det skulle vara! Här gäller ju valfrihet till varje pris, även om det går ut över andras liv och hälsa.
Ursäkta om tonen blev lite tråkig. Men ibland måste det få pysa ut lite för att inte trycket ska bli för stort.
Masse
som är tacksam över att ha fått 3-an för några veckor sedan
Kan bara instämma i och understryka era åsikter!!!
Catlady, som bara inte kan fatta hur korttänkta och rent ut sagt idiotiska en del kan vara:mad: Konsekvensanalys ligger klart och tydligt inte för somliga :mad:
Kalimera
2021-12-01, 16:56
Under de första 24 timmarna sedan det drastiska steget tillkännagavs hade cirka 17 500 personer över 60 år registrerat sig för sin första spruta, jämfört med cirka 2 600 per dag i vanliga fall.
Idag rapporteras 6 196 nya fall av Covid-19, 75 nya dödsfall och 690 patienter intuberas på IVA. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) ligger på 63,3 %.
Økonomiske konsekvenser har altså effekt. Men undrer meg over hvorfor det kun gjelder 60+. Når jeg besøker reisesider som domineres av øyboere, er inntrykket at vaksinemotstandere like gjerne gjelder yngre aldersgrupper.
Tvang versus individets frie valg e r problematisk. Er ambivalent. Men innser at det er nødvendig med strenge tiltak som forhåpentligvis kan beskytte på samfunnsnivå. Nå. En ekstremsituasjon som angår alle land.
Foreldregenerasjonen min vokste opp med frykt for tuberkulose, polymolitt, selv barnesykdommer var dramatisk. Da ulike vaksiner kom til Norge, ble de tatt imot med lettelse. Begrepet Vaksinemotstander eksisterte ikke i vår verden. Det var bare Yes! uten tvang. - Jeg skulle gjerne forstått mer av disse kulturforskjellene.
No offence.. Får jag bryta in i denna dystra tråd från vår nya verklighet.
Det är ju så märkligt det här om hur man drabbas av viruset.
När det började sprida sig var jag livrädd för att mina sista dagar var räknade.
Jag som inte är nåt hälsofreak, smygröker, har fler kilo än min längd tillåter, älskar Beasås, rött vin, ja go mat all inclusive, och motionerar mest bara på hösten i svampskogen..Jag fick en lindrig variant men en lååång sådan. Sen har man vänner som lever ett betydligt sundare liv och ja..riktigt sjuka blev dom. Även min man höll på att stryka med, han som aldrig har rökt och är ganska sund med mina mått mätt.
Att jag kom att tänka på detta var när jag ikväll stod och vattnade vår ormbunke i golvurnan. Den är ju precis som jag! En överlevare! Den har funnits i familjen i många, många år. Jag har inte bytt kruka, aldrig bytt jord, aldrig gett den nån näring och aldrig undersökt hur den ser ut inuti urnan. Den har bara fått vatten och blivit friserad av dammsugaren när små bruna blad blivit för många.
Kan nästan jämföras med hur jag tagit hand om mig själv. Mina bruna blad sminkas bort, jag vill inte heller veta hur jag ser ut inuti 😱 och näringsfattig varmkorv på språng blir lunch ibland.
Jag vågar inte gör nånting alls med denna ormbunke..tror inte den skulle klara omställningen. En vacker dag så spricker väl urnan av rötternas kraft..men då har den gjort sitt och jag får tacka för att den bara stod där och såg fin ut.
Men inte jag väl?!
/ Kajja bye_bye
nickelena
2021-12-02, 08:35
Nej Kajja! Inte du väl!!!
Men tänkvärt om ormbunkenklapp_klap.
Bättre att leva, när man lever!
Detta hörde väl inte riktigt till tråden...
Lenabye_bye
Kalimera
2021-12-02, 13:18
Men inte jag väl?! Självklart inte. :D
Du får krama din ormbunke ibland. :)
Kalimera
2021-12-02, 13:19
Det känns som att allt går igen.
Så här skrev jag på Kalimera den 26 februari 2020:
”Nu har Grekland fått sitt första fall av Covid-19. Det är en 38-årig kvinna från Thessaloniki som har kommit hem från Italien. Hon uppges må bra och är tillsammans med sina släktingar satt i karantän.”
Så här skriver jag idag:
”Nu har Grekland fått sitt första fall av Omikron. Det är en man från Kreta som har varit i Sydafrika. Han sitter nu i karantän.”
Kan också bara instämma i ovanstående. Jag blir riktigt __D på de egoistiska människorna som kallar sig antivaxare.
Ulla
Nu har jag suttit och googlat på självtester för corona. Hittar bara slutsålt, slutsålt när man söker på Apotek😡 Tänk va smidigt om man kunde ha en 3, 4 stycken testkit hemma ifall man känner sig lite dabbig. Det ska va både lätt o billigt att kunna kolla upp det här!! Känner flera personer med "förkylningar" som inte vill krångla med tester eller åka till v-centralen för att det kostar och är lite omständligt.
Nä kostnadsfria hemtester till folket..tycker jagklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2021-12-10, 08:07
Känner flera personer med "förkylningar"Jag känner också flera, bland annat jag själv. :o
Kalimera
2021-12-16, 09:11
Från och med den 19 december krävs ett negativt PCR-test (som inte är äldre än 48 timmar) för inresa i Grekland. Det gäller från alla länder.
Kalimera
2021-12-27, 17:44
Idag tillkännagav myndigheterna i Grekland nya restriktioner. Det innebär bland annat att barer och restauranger måste stänga vid midnatt, att max sex personer får sitta vid samma bord och att alla måste ha munskydd av klass FFP2 i affärer och inom kollektivtrafiken. Detta gäller mellan 3-16 januari, men kan förstås förlängas, och/eller stramas åt hårdare.
Samtidigt idag rapporteras 9 284 nya fall av Covid-19, vilket är det högsta antalet sedan pandemin började. Av dagens tester var 9,76 % positiva. 66 nya dödsfall (20 496 avlidna totalt) rapporterades också, samt att 629 patienter vårdas på IVA.
Kalimera
2021-12-28, 16:53
Igår slogs ett nytt ”rekord” i antal fall med Covid-19 i Grekland: 9 284 stycken.
Idag rapporteras 21 657 nya fall. Varav 9 882 i Attica/Aten, 2 665 i Thessaloniki och 823 på Kreta. Jisses! :eek:
Kalimera
2021-12-29, 16:53
Idag rapporteras ofattbara 28 828 nya fall av Covid-19 i Grekland. :eek:
😮😩
Fy sjutton vad det ökar snabbt……
V-Norrland har idag fått sitt första
Omikron fall.
Ursäkta utviket!
Pia
karinafp
2021-12-30, 12:33
Känner flera personer med "förkylningar" som inte vill krångla med tester eller åka till v-centralen för att det kostar och är lite omständligt.
/ Kajja bye_bye
Vi blev förkylda i början av december. (Missade Theodorakiskonserten med Dimitris Basis!!!__D) Gick in på appen Alltid Öppet och kunde boka varsin tid två dagar senare vid närmsta testcenter, två minuters bilfärd hemifrån. Hur smidigt som helst. (Som jag skrev i ett mail till kören, där vi både missade en egen konsert och avslutningsfesten: "Det enda positiva i det hela är väl att covidtesterna var negativa ...)
Karin
som fortfarande snorar ... det var en riktigt seg snuva, detta! :mad:
Kalimera
2021-12-30, 13:58
Fy sjutton vad det ökar snabbt……Och ännu värre sägs det bli idag. :eek:
Kalimera
2021-12-30, 14:00
som fortfarande snorar ... det var en riktigt seg snuva, detta! Känner ett flertal som är och har varit riktigt sjuka nu i december, och det utan att ha Covid.
Trist att ni missade konserten. :mad:
Det är som att "förkylningarna" också blivit värre, kanske pga att vi inte umgåtts så mycket och därmed tappat i motståndskraft. Har själv varit mer eller mindre snorig sedan slutet av september, usch! Har nu i alla fall lyckats få 3:e dosen corona-vaccin. Så skönt även om de nu säger att Pfizer/Moderna inte är så bra mot omikron, suck. Blir väl fler doser framöver....
Dagens siffror i Grekland är hemska, över 35.000 på 24 tim!!
Catlady, som verkligen önskar corona/covid dit pepparn växer...:eek:
El Gringo
2021-12-30, 18:17
35.580 nye tilfeller i dag..
https://www.keeptalkinggreece.com/2021/12/30/greece-coronavirus-new-record-cases-distribution-geography-omicron-dec-30/
[QUOTE=Catlady;444167]Det är som att "förkylningarna" också blivit värre, kanske pga att vi inte umgåtts så mycket och därmed tappat i motståndskraft. Har själv varit mer eller mindre snorig sedan slutet av september, usch!
Håller med. Har också varit konstant förkyld sedan början av november. Hade ett kort uppehåll då jag kunde ta tredje sprutan och säsongsinfluensa-sprutan men sedan var det som att förkylningen tog fart igen. Har testat och det är inte corona.
Det är ju så trist för man vill inte träffa människor inne och är man ute och snorar så blänger folk.
Nu hör man om många som blir sjuka i corona trots både sprutor och tidigare genomgången covid. Usch! Hur skall detta sluta?
Ulla
Nu hör man om många som blir sjuka i corona trots både sprutor och tidigare genomgången covid. Usch! Hur skall detta sluta?
Ulla
Ja, nog är vi många som känner NU räcker det, nu får det väl ändå lov att ge med sig detta j..la virus __D!! Trösten är tycker jag att de flesta som vaccinerat sig och/eller haft Covid-19 inte blir lika alvarligt sjuka som tidigare.
Det ger en strimma HOPP!
Sen har jag fortfarande nolltolerans emot de som vägrar att vaccinera sig! De är de riktigt farliga egoistspridare som borde låsas in i sina hem och inte få vistas utomhus o tillsammans med andra människor alls.
//Faestis
Ja nu är situationen helt för jä...lig!!
-Nåt med det "ekologiska systemet" anser mannen.
Jag brukar ha 2-3 förkylningar/ år men sen jag hade Corona i juni 2020 har jag inte haft den minsta förkylningen ens..peppar, peppar!
Nu vet inte jag hur det diskuteras på Facebook men det brukar vara...av vad jag har hört...massa inlägg med skrämselpropaganda, rykten och egna teorier som blir "sanningar".
All heder åt Tegnell men jag lyssnar hellre på Agnes Wold och vaccinforskaren på TV4..han med hästsvans.
Visst, det finns fullvaccinerade som har fått Corona, visst det finns de som har haft Corona och är fullvaccinerade, som har fått det igen. MEN de är inte på nåt sätt överrepresenterade.
Jag önskar alla ett Gott Nytt Frisk Lyckligt År! 💙🧡💛🤍
/ Kajja bye_bye
Visst, det finns fullvaccinerade som har fått Corona, visst det finns de som har haft Corona och är fullvaccinerade, som har fått det igen. MEN de är inte på nåt sätt överrepresenterade.
Jag önskar alla ett Gott Nytt Frisk Lyckligt År! 💙🧡💛🤍
/ Kajja bye_bye[/QUOTE]
Jag håller absolut med om att de som haft Corona och de som är fullvaccinerade är inte på något sätt överrepresenterade att insjukna. Men eftersom jag vet två personer i min närhet som nu fått om det igen trots att de haft det (en i maj 2021 och en hösten 2020) och som även är vaccinerade m 2 sprutor, så tänker jag hålla mig på min kant o vara väldigt försiktig! De hade en mycket "lättsam" variant av Covid-19 denna gång och visste knappt att de var sjuka, men det är ju just DET som är det farliga för omgivningen eftersom de smittar!
//Faestis
Såg denna bild och om den stämmer är det ju helt förfärligt i vårt kära Grekland. :eek:
https://pbs.twimg.com/media/FIGOXcWXsAAPt3j?format=jpg&name=small
/Netwolf
Kalimera
2022-01-03, 10:01
Såg denna bild och om den stämmer är det ju helt förfärligt i vårt kära GreklandOm den stämmer vet jag inte, men jag vet att antal nya fall är hur många som helst. Igår var det 17 000 ny fall, och det kändes som lite. För några dagar sedan var det över 40 000 nya fall.
Kalimera
2022-01-04, 12:47
Inlägget är borttaget.
Kalimera
2022-01-04, 12:55
Som ni säkert känner till så skenar smittspringningen i stora delar av världen, mycket på grund av omikron. I Grekland är situationen mycket allvarlig och nya ”rekord” sätts nästan dagligen.
Igår rapporterades 36 246 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (13 104), Thessaloniki (3 856) och Kreta (2338) har flest fall. Öar med väldigt många fall i går var Lesbos (255), Korfu (187), Zakynthos (130), Evia (693), Chios (219), Lefkas (105), Rhodos (552) och Kreta (2338).
Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 20 990 (78 igår) och 615 vårdas på IVA. Av gårdagens tester var 24,75 % positiva. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 67,3 %.
Kalimera
2022-01-04, 16:23
Idag tisdag rapporteras 50 126 nya fall av Covid-19 i Grekland. :eek:
Kalimera
2022-01-07, 09:26
Under årets sex första dagar har Grekland rapporterat 207 117 nya fall av Covid-19. Det ökar tyvärr inte bara i Grekland, det är samma överallt.
Kalimera
2022-01-18, 12:31
Antal fall är fortsatt höga i Grekland, precis som på så många andra platser i världen. Detta skrev jag igår på sidan om Covid-19 i Grekland (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).
Idag rapporteras 18 834 nya fall av Covid-19 i Grekland. Attica/Aten (6 851), Thessaloniki (1 685) och Kreta (1 794) har flest fall.
När det gäller öarna rapporteras följande: Santorini (68), Lesbos (134), Kos (52), Korfu (200), Kefalonia (65), Syros (29), Zakynthos (58), Evia (367), Ikaria (11), Kalymnos (33), Naxos (41), Tinos (12), Limnos (26), Chios (113), Lefkas (53), Rhodos (247), Mykonos (37), Karpathos (5), Paros (19), Samos (41), Sporaderna (20), Kea (1), Ithaka (5), Milos (11), Andros (12) och Kreta (1794).
2. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 22 087 (101 idag) och 672 vårdas på IVA.
3. Av dagens tester var 14,92 % positiva.
4. Antal fullvaccinerade (hela befolkningen) är 68,8 %.
5. Från och med idag måste alla greker över 60 vara vaccinerade, om de inte är vaccinerade får de böta 100 € varje månad de är ovaccinerade.
5. Från och med idag måste alla greker över 60 vara vaccinerade, om de inte är vaccinerade får de böta 100 € varje månad de är ovaccinerade.
Något för Sverige och övriga världen att ta efter och utöka till att omfatta även folk under 60 (i de delar av världen där vaccin finns tillgängligt). Om så hade skett så skulle vi nog snart vara av med skiten.
Masse
Kalimera
2022-01-19, 14:20
Något för Sverige och övriga världen att ta efter och utöka till att omfatta även folk under 60 (i de delar av världen där vaccin finns tillgängligt). Om så hade skett så skulle vi nog snart vara av med skiten.Om det hade gjorts för länge sedan, men nu spelar det nästan ingen roll eftersom det inte hjälper mot omikron. Jag och Camilla är snart de enda som inte har smittats av våra vänner. Alla som smittats är vaccinerade. :o
Om det hade gjorts för länge sedan, men nu spelar det nästan ingen roll eftersom det inte hjälper mot omikron. Jag och Camilla är snart de enda som inte har smittats av våra vänner. Alla som smittats är vaccinerade. :o
Så verkar det ju, att "alla" kommer att bli smittade. Lönar sig att vara vaccinerad förstås, även om omikron kan ta sig igenom. Bara att hoppas att det inte kommer någon ny besvärlig variant.
/ Anne
Kalimera
2022-02-23, 12:32
Idag för exakt två år (23 februari 2020) sedan skrev jag om Covid-19 på Kalimera för första gången. I första inlägget om viruset skrev jag så här:
”Jag läste i The Guardian idag om en undersökning som gjorts i Storbritannien. 31 % av de tillfrågade (drygt 2000) svarade att de funderar på att låta bli att resa utomlands om virusutbrottet fortsätter som det gör idag. Och det var innan det visade sig att många har smittats i Italien. Idag hörde jag även på Dagens Eko att det börjar komma avbokningar på resor till Asien, och då gällde det resor från Sverige.
Jag tror att coronaviruset kommer påverka vårt resande, men reservation på vad som händer framöver. Men om smittan sprider sig till Grekland också, och det vore konstigt om den inte gjorde det, så lär det få följder på vårt resande till Grekland.
Hur tänker ni andra? Går ni i tankar om att inte resa till Grekland eller andra länder i år?”
Den 26 februari 2020 fick Grekland sitt första fall och sedan dess har det bekant hänt ganska mycket. När jag idag läser kommentarerna i början av den långa tråden är det bara att konstatera av vi var många som var tämligen naiva. Men vad visste vi? Ingen kunde då ens tänka sig hur farligt viruset var. Som det ser ut nu verkar det gå åt rätt håll. Tyvärr har vi nu fått annat att oroa oss över.
Denna tråd är idag är en del av vår nutidshistoria och mycket intressant att läsa.
På Samos var det lugnt länge med 40-50 fall dom
senaste veckorna har det legat på långt över hundra
Kan ju bero på att fler testar sig.Det kostar en rejäl
slant om man hoppar att vaccinera sig,så jag hoppas
verkligen att alla går och tar sina sprutor.
Pia
Kalimera
2022-03-29, 14:01
Det är lätt att glömma bort att det fortfarande är en pandemi i vissa länder. Bland annat i Grekland där det rapporterades 27 490 nya fall igår. Av alla som testades var var fjärde person positiv. 342 personer vårdas på IVA. Antal dödsfall igår var 73, och sammanlagt har 27 341 personer dött i Covid-19 i Grekland.
Kan det inte ta slut nån gång😤😩
Pia
Den här tråden har varit väl fungerande med rapporter om läget bland öarna.
Janne, skulle det funka för dig att ta upp den igen? Trenden i Grekland är att fallen minskar något men att se hur det är på de olika öarna har varit så bra! Och nu är vi ju en hel del i forumet som har och ska boka.
Visst är läget i världen fruktansvärt med maktgalna stollar, krig och elände men vi måste fortsätta leva, se framåt och resa om vi vill o kan.
Eller är det bara jag...🤔
/ Kajja bye_bye
Jag diskuterade spruta nr 4 med min granne
Många tar den nu,men jag funderar så här jag…
Varmare,vara ute mer,det gick ner över sommarn
Kan det vara bättre att vänta till hösten å ta den då🤔
Pia
Kalimera
2022-04-14, 17:09
Kan det vara bättre att vänta till hösten å ta den dåSå är det nog många som tänker. Jag skulle ta om jag hade fått.
Kalimera
2022-04-14, 17:12
Janne, skulle det funka för dig att ta upp den igen? Trenden i Grekland är att fallen minskar något men att se hur det är på de olika öarna har varit så bra! Trenden är nedåtgående, idag rapporteras "bara" 9308 nya fall och 57 avlidna (totalt 28 4006).
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/covid-grekland-2022.jpg
På den här kartan kan du se vilka öar och platser som är mest drabbade, vilket är i stort sett hela Grekland. Kartan uppdaterades den 12 april.
Tack Janne!
Då hoppas vi på mer orange färg vid nästa rapport🙏
Har faktisk lite ågren över att ta fyran. Blir så himla dålig efter varje vaccin.
Mina föräldrar har tagit fyran, influensasprutan och ett vaccin mot lunginflammation.
Endå blev båda jättesjuka nyligen!
Min far har legat inne nu i 4 dagar med dubbelsidig lunginflammation och fått syrgas och antibiotika mm. Min mor ska använda inhalator minst en månad till. Och detta var inte corona. Det är många andra otäcka baciller i omlott numera:eek::eek:
/ Kajja 😥
Fältjäntan
2022-04-15, 05:26
Vi har tagit spruta nr 4. Tänker att om viruset tar fart igen i höst blir det nog aktuellt med nr 5, kanske i samband med den årliga influensasprutan. Hoppas inte, men ...
Kerstin
Kan det vara bättre att vänta till hösten å ta den då🤔
Pia
Jag och Birgit blev igår besprutade för fjärde gången. Vi tar emot möjligheten när den erbjuds. Dels skyddar det förhoppningsvis oss en del, men kanske bidrar det också till att minska risken att vi sprider eländet till andra.
Att det erbjuds en femte dos också till hösten tillsammans med vaccinering mot vanlig säsongsinfluensa är nog inte uteslutet. Kanske något som vi får vänja oss vid i fortsättningen.
Masse
För exakt en månad sen var det dryga 23000 nya fall av Covid i Grekland.
Igår rapporterade en bit över 6000 nya fall. Det är ju en jättebra utveckling.
MEN..nu kommer ju påsken. Är orolig för en uppåtstapel igen.
Ska bli intressant att se hur mycket immunitet det finns nu.
Hoppas, hoppas!!🙏
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2022-04-24, 13:37
För exakt en månad sen var det dryga 23000 nya fall av Covid i Grekland.
Igår rapporterade en bit över 6000 nya fall. Det är ju en jättebra utveckling.
MEN..nu kommer ju påsken. Är orolig för en uppåtstapel igen.
Ska bli intressant att se hur mycket immunitet det finns nu.En anledning till att det rapporteras färre fall är att de inte testar lika många som tidigare.
Det förbenade viruset fortsätter att härja i vår värld! Möjligen, kanske, blir det lättare att tas med efter hand... Nå, vi får nog "lära oss" att leva med eländet tyvärr. Precis som med diverse andra virus som nu inte uppfattas som så farliga.
Hoppet är det sista som överger människan....... ;)
Catlady, som drömmer om och SKA till Karpathos i år (tre år utan Grekland är för mycket)....
Nu skippar Grekland alla inresekrav!
Inga covidbevis eller tester etc. från o med imorgon.
/ Kajja bye_bye
Något som varit bra under pandemin är munskyddstvång 😷✈ på planet tycker jag. Har känts säkert att resa då, vet ju aldrig vad för virus personen som man delar sätesrad med bär på. Inte kul att bli smittad el sjuk på resan, inte heller när man kommer hem.
Vilka restriktioner gäller numera när man väl är på plats i Grekland?
Krav på munskydd??
Några förändringar i maj eller senare som är aviserade?
Masse
nickelena
2022-04-30, 22:29
Munskydd gäller fortfarande i buss, taxi, butiker osv. Iallafall hela maj, om jag fattade rätt.
/Lena
Finns info på GTP Greece om vad som gäller just nu. Håller med om att munnskydd är bra på flyget. Det håller nog de flesta baskeluskerna borta.
/ Kajja bye_bye
1 juni försvinner krav på munskydd (https://www.keeptalkinggreece.com/2022/05/18/masks-greece-indoors-june-1-exceptions/) i butiker, flyg. tåg etc. MEN. Det kvarstår på bussar, vårdinrättningar, äldreboenden.
Så mask bör medtagas
/Netwolf
Kalimera
2022-05-20, 08:59
Läste i grekisk media (https://www.ekathimerini.com/news/1184790/omicron-ba-5-identified/) nu på morgonen att en ny variant av Omikron har hittats i Grekland, den heter Omicron BA.5 och är ännu mer smittsam, men inte farligare än tidigare varianter.
Kalimera
2022-07-06, 08:47
Som i flera andra länder ökar antal Covid-19-fall i Grekland. I Grekland har ökningarna varit tämligen höga den senaste tiden. Igår rapporterades 30 588 nya fall, flest i Attica (Aten), men även på exempelvis Kreta. Antal dödsfall ökar också, precis som antal patienter på IVA. Av dagens 182 533 tester var 15,24 % positiva, och det är väldigt många.
Det har pratats om att återinföra vissa restriktioner, som att bära mask på fler platser än idag. Idag ”måste” man ha mask inomhus på färjor, i lokaltrafik (ex buss och tunnelbana) i taxi, på apotek och på sjukhus.
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/munskydd-grekland.jpg
Maskbilden är från Livadi Geranou på Patmos, som ni kan läsa om här (https://www.kalimera.se/oar/dodekan/patmos.html).
Ja, då blev det till slut min tur. Under veckan insjuknade jag i en märklig förkylning och när febern kom (har ALDRIG feber), så togs ett Covid-test, som visade positivt. :(
Mår efter omständigheterna bra, men hostan är svår nattetid. Nu börjar febern släppa lite och man har medicinerat sig med tabletter. Min kära hustru säger dock att man ska ta TVÅ alvedon, men det tror jag hon har hittat på...
Det märkliga är lukt och smak. Ja, luktsinnet har jag tydligen haft dåligt sen innan, men inte ens om jag doppar näsan i en pelargon luktar det nåt. Mat, vin, kaffe etc, smakar eg bara kallt och varmt. Igår kväll brassade vi grillen med lambchops, svängde ihop en greksallad och en tzatziki med extra mycket vitlök.
Å det var väl gott, men smakade det nåt? Nja, det kan jag inte påstå. Smaken jag kände, måste ha funnits dolt i mitt undermedvetna om HUR det ska smaka.
Detta gjorde mig en smula nedstämd. Tänk om lukt & smak inte kommer tillbaks. Det är ju som att rycka undan mattan för en. :(
Dottern gav mig sedan en skål glass, med chokladströssel. Välgörande för halsen var det minsann. Hon sa "visst är det här chokladströsslet med apelsinsmak god?" Å ja ba. Choklad? Apelsin? Det smakade mest papper, tyckte jag.
/Netwolf
Fy så tråkigt Wolfen!!!!
Hur är din vaccinationsstatus? Är du covidsjuk trots fullvaccinering?
Jag är ingen doktor men, för vad det är värt, håller jag med din hustru beträffande alvedon. Ta två åt gången! Att ta en är "som att kyssa sin syster", dvs det händer ingenting! Tror i o f s inte heller att två alvedon kommer att påskynda tillfrisknandet, men kanske det gör resan dit en aning mindre plågsam.
Håller bägge tummarna för att du snart ska vara ok igen och ha återfått lukt- och smaksinnet!
Masse
Det var ju en himla osis Netwolf.
Mitt lukt o smaksinne var borta väldigt länge.
Brukade lukta på parfym på morgonen men blev lika besiken varje gång. Kände nada!
Sen en dag i ren panik stoppade jag näsan i en flaska ättika. DÅ hände nåt!! En liiiten stickande känsla. Överlycklig! Tror jag väkte upp luktsinnet där. Sen luktade jag på allt möjligt tills jag började förnimma dofter igen. Vissa mindre trevliga hade jag kunnat va utan:D:D
Hoppas du tillfrisknar snabbt.
/ Kajja bye_bye
Sprutad 3 ggr, men ändå. Men å andra sidan så ska ju vaccinet ge 95% skydd mot allvarlig sjukdom och inte själva smittan. Så man får hoppas att man får en mild sväng.
Låter scary med lukt/smak, Kajja. Hoppas det kommer tillbaka snabbt. Kanske man borde passa på att äta nåt man inte gillar, så slipper man känna smaken. Och doftljus (som jag normalt avskyr), får dotra tända hur många hon vill nu. :)
/Netwolf
Ja nu kanske till o med oblat smakar som mat Netwolf flabb_flab
Men testa det där med ättikan tycker jag.
/ Kajja bye_bye
Så tråkigt Netwolf. :( Hoppas du kryar på dig snart och får tillbaka lukt och smak.
Pandemin är ju långt ifrån över och blir väl värre igen när det lider mot höst.
/ Anne
Du ska lita på din hustru, Wolfen!
Två alvedon är det som gäller!
Jag har alvedon ordinerat av min läkare på recept p.g.a. min värk i benen. Där står uttryckligen 2 tabletter upp till 4 gånger per dag.
Birgitta
Ja, jag har förstått att man ska ta två tabletter men är det inte lite många väl? ;) För mig som ALDRIG tar värktabletter normalt sett, så känns det så.
Fru & dotter knaprar i sig på ett annat sätt. Jag kan få höra att jag ska köpa Ipren, när jag far å handlar och jag svarar att jag köpte ju häromdan, men då är de tydligen redan slut. :confused::confused::confused:
Sen det här med lukt & smak. Luktsinnet är dåligt sen tidigare och min fru har ju alltid tjatat om jag inte har nån smak, så det är väl ingen större skillnad ;)
/Netwolf
nickelena
2022-07-11, 09:20
Trist Netwolf...
Kan även förvarna om att sen när smak och lukt återkommer, ja då kan de vara förvrängda. Kollegan luktade på liljekonvaljer i våras, de luktade ladugård. Mjuk pepparkaka smakade rökt fisk. Hon var drabbad av Covid efter midsommar ifjol. Hon slutade snusa, bravo! Kaffe och vin är plötsligt jätteäckligt. Men en öl är ok (tackar tackar säger man som ölproducent!).
Krya på dig. Var lite ego och dela inte med t inte familjen;)
En alvedon och en ipren tillsammans är grejen, om magen tål ipren.
/Lenabye_bye
Kalimera
2022-07-11, 14:24
Ja, då blev det till slut min tur. Under veckan insjuknade jag i en märklig förkylning och när febern kom (har ALDRIG feber), så togs ett Covid-test, som visade positivt. Så himla trist att höra Wolfen! Vi har klarat oss än så länge. Smak och lukt vill jag mer än gärna ha kvar. Vet inte hur jag skulle klara mig utan.
Två i vår bekantskapskrets har trillat dig. En blev rejält sjuk medan en andra klarade sig lindrigare. Det börjar bli dags att hålla avstånd igen.
"Det har pratats om att återinföra vissa restriktioner,[/B] som att bära mask på fler platser än idag. Idag ”måste” man ha mask inomhus på färjor, i lokaltrafik (ex buss och tunnelbana) i taxi, på apotek och på sjukhus."
På Karpathos forrige uke: Ingen brukte munnbind i taxi eller på apotek. Kjørte ikke buss, så det vet jeg ikke.
Nu vet jag inte om mina funderingar är relevanta o rediga..Men..så här tänker jag..Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tänker inte bara Covid utan alla andra virus, influensor och baciller.
Tänker att de vanliga förkylningarna blir till nåt jättejobbigt och sprids som en löpeld.
Vad vet jag...🤔 Kanske nån här som jobbar inom vården har lite info?
/ Kajja bye_bye
Kajja, jobbar inte inom vården men har tänkt samma tanke som du.
Att isolera sig som många nu gjort i drygt två år måste ju göra att immunförsvaret går ner. Det får inte jobba som vanligt med alla baciller och virus omkring oss. Det är ju som med överdriven renlighet hemma, kan enligt forskning skapa grund för olika typer av allergier. Bacillerna och virusen ändras/muterar också hela tiden så immunförsvaret måste lära sig att känna igen dem. När vi stöter på en ny form av gammalt virus blir vi lite sjuka men inte alls så som vi skulle bli av ett helt nytt.
Catlady, som haft en ovanligt förkylningsdrabbad vinter/vår.....
Nu vet jag inte om mina funderingar är relevanta o rediga..Men..så här tänker jag..Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tänker inte bara Covid utan alla andra virus, influensor och baciller.
Tänker att de vanliga förkylningarna blir till nåt jättejobbigt och sprids som en löpeld.
Vad vet jag...🤔 Kanske nån här som jobbar inom vården har lite info?
/ Kajja bye_bye
Jag tror som Du Kajja. En läkare på Akademiska barnsjukhuset här i Uppsala sa i radion här om dagen att barn som fötts precis före eller under pandemin har "otränat" immunförsvar och blir därför allvarligt sjuka i en vanlig förkylning. Detta sa han därför att barnsjukhuset här är tydligen överfullt med sjuka barn med infektioner som de antagligen skulle ha klarat av ganska lätt om de fått utsättas för lite baciller pö om pö......
Tänk så mycket en pandemi påverkar!!
//Faestis
Om vi är superrenliga, tvättar händerna stup i kvarten, bär munskydd, och undviker nära kontakter...blir vi inte mer känsliga och mottagliga mot virus o baciller när vi väl "klär av oss" alla skydd och börjar hälsa o kramas?!
Tanken är inte orelevant. Det hävdas ju att barn som växer upp på bondgård löper mindre risk för att få allergier & astma. Vet inte om det finns någon 100 % forskningsraport på att så är fallet, men jag vill gärna tro att det är så.
Sen kan jag citera Agnes Wold " Att städa för att få bort antibiotikaresistenta bakterier är mot bättre vetande. Efter 150 år av mikrobiologi vet vi numera i detalj hur bakterier och virus överförs, nämligen från människa till människa och från djur till människa. Eller via infekterad mat och vatten. Inte via dammtussar!"
Så visst smittar kramar (ibland positivt med :)), men det spelar ingen roll om du dammsugit eller inte :)
/Netwolf
Kalimera
2022-07-13, 16:58
Camilla har varit förkyld i mer än en vecka, men covidtestet var negativt.
Själv har jag ramlat och slagit mig både blå och gul. Höger hand är ur funktion, men inget brutet. Dock kommer jag vara mindre aktiv här ett tag framöver.
Själv har jag ramlat och slagit mig både blå och gul. Höger hand är ur funktion, men inget brutet. Dock kommer jag vara mindre aktiv här ett tag framöver.
Men så tråkigt!! Krya båda två. Vi andra här får hålla forumet igång. Det är ju vår uppgift:)
/ Kajja bye_bye
Tråkigt Janne! Men ..... man kan se allt på olika sätt. Jag väljer det positiva sättet .......
....... Så bra att Camillas obehag inte är covid utan förhoppningsvis "bara" en vanlig förkylning! fb_gilla
....... Så bra att du inte har brutit något utan "bara" är blå och gul och förmodligen har rackarns ont. Men att funktionen förhoppningsvis snart återkommer i handen. fb_gilla
Så egentligen ........ Vilkens rackarns tur ni har haft!!! fb_gilla
Hoppas att ni snart båda är krya och raska igen!!!!
Masse
Krya på er, Janne och Camilla!
Gillar Masses vinkel på "eländet" :) ibland får man se till det som är LITE positivt i situationen och tacka högre makter för att det inte blev värre!
Hoppas ni båda snart är "fit for fight" igen!
Catlady, som slet av en sena i ringfingret idag (nå, kunde varit tummen som vore värre)......
Tråkigt Janne! Men ..... man kan se allt på olika sätt. Jag väljer det positiva sättet .......
....... Så bra att Camillas obehag inte är covid utan förhoppningsvis "bara" en vanlig förkylning! fb_gilla
....... Så bra att du inte har brutit något utan "bara" är blå och gul och förmodligen har rackarns ont. Men att funktionen förhoppningsvis snart återkommer i handen. fb_gilla
Masse
Hoppas ni kan ta det som Masse här föreslår. Krya på er båda två!
Nämen, sån otur Janne. Det är bara hoppas på snar bättring. Var det Bohusläns glatta klippor, månne? ;)
I övrigt kan jag bara instämma i kloke Masses ord. Allt kan vändas till ngt positivt och göra situationen mer uthärdlig. :)
Och Masse. OM du hade förekommit i Röde Orm, så hade din rollfigur hetat just Kloke. :D
/Netwolf
Kalimera
2022-07-14, 09:03
Tack alla! Det kunde gått mycket illa. Det var inte i Bohuslän, det var hemma på vår lilla ö, om det kan jag berätta när jag mår bättre.
Kalimera
2022-07-19, 13:24
Är på bättringsvägen och intet nytt om covid.
Fint Janne! Snart är du fit for fight igen. :)
/ Anne bye_bye
Kalimera
2022-07-21, 14:25
Fint Janne! Snart är du fit for fight igen. :)Snart, men inte riktigt där ännu.
Har nu tillfrisknat från coviden - hoppas jag. Det var då ett efterhängset virus. Först blev jag jättesjuk, med feber o grejer, men sen blev jag bättre efter ett par dar. Sen kom det TILLBAKA efter en 3-4 dagar! :eek:
Nu har det gått en tid igen och endast en liten hosta dröjer sig kvar. Hoppas att det är nog nu...
Det märkligaste var smak- och luktbortfallet under resa 1. Till slut visste jag inte om jag hade smak/lukt eller inte. Inbillade jag mig att det smakade på ett visst sätt, eller var det mitt undermedvetna som sa till mig hur det borde kännas? Ja, det var så skumt att jag nästan började tvivla på mig själv och fundera på existentiella frågor. Finns jag ens på riktigt? Är jag en chimär?
Dessutom. När smaken kom tillbaks, så var det konstigt ett tag. T ex smakade olivolja ättika! :(
/Netwolf - Illusionisten ;)
När smaken kom tillbaks, så var det konstigt ett tag. T ex smakade olivolja ättika! :(
/Netwolf - Illusionisten ;)
Kan det va så att du testade min ättikakur?
Kanske ättika smakar olivolja nu:rolleyes:
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2022-07-23, 13:56
Nu har det gått en tid igen och endast en liten hosta dröjer sig kvar. Hoppas att det är nog nu...Håller tummarna! fb_gilla fb_gilla
Du finns Netwolf, mitt i dina existentiella funderingar, eftersom vi blir så glada av att se dig! Vi är ju så säkra på att vi finns.
Det där lät inte så trevligt Netwolf. Men ingen sjukdom är ju det. Krya på dig ordentligt nu!
/ Anne bye_bye
Hej!
Här kommer lite undringar om covid-läget på de grekiska öarna Naxos och Schinoussa. Jag har tur o returbiljetter till Aten. Dessa är ombokade ett antal ggr pga att jag fick covid-19 mars 2020 och sedan postcovid nu snart i 2,5 år. Tänker ändå att jag ska våga ge mig iväg i mitten av september.
Är det fortfarande hög smittspridning av omnikron på öarna? Någon som vet?
🤗
Kalimera
2022-08-05, 08:46
Är det fortfarande hög smittspridning av omnikron på öarna? Någon som vet?Smittspridningen är fortsatt hög i Grekland och så är antal dödsfall. De testar fortfarande väldigt många. Den senaste veckan var drygt 15 % av alla testade positiva. Naxos hade nästan 400 fall vid senaste rapporteringen, men då ingår Småkykladerna också.
Tråkigt att höra att du drabbats av post-covid!
Vi var på Karpathos i juli. Covid var på ingen måte noe vi merket, bortsett fra en håndfull turister som gikk med munnbind utendørs. Ingen lokale snakket om det. Ingen munnbind inendørs, men var ikke hos lege eller på sykehus.
Man lever jo som om viruset ikke fins. Og for den psykiske helsen tror jeg det er bra.
Smittspridningen är fortsatt hög i Grekland och så är antal dödsfall. De testar fortfarande väldigt många. Den senaste veckan var drygt 15 % av alla testade positiva. Naxos hade nästan 400 fall vid senaste rapporteringen, men då ingår Småkykladerna också.
Tråkigt att höra att du drabbats av post-covid!
Tack för info om läget Janne 🙏🏼 även om jag gärna hade önskat ett annat svar både för grekerna och för mig själv 😢 Får kanske boka om biljetterna igen. Har ju även haft RS illa under covidåren och blev också jättesjuk av tredje sprutan.
Men biljetterna ligger och retas kliar väldigt i Ipaden… Saknar långsimningen så himla mycket även om jag har det himla gött på västkusten. 🤗
Ganska mycket omikron på Samos fick jag veta ikväll
Munskydd bussar.
Rekommendation att använda munskydd på supermarket
och där det samlas mycket folk.
Pia
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.