Logga in

Visa fullständig version : Covid-19 i Grekland och resten av världen 2020-2022

Sidor : 1 [2] 3 4 5 6

Spizeman
2020-03-17, 21:19
Det ryktas om nya regler redan imorgon, men vi kom hem i tid. O nu blir vi här i 2,5 månader, eller så länge snuset räcker.
Dag 1 innebär Ozou o stekt svensk falukorv, o då upplever vi känslan av att vara i paradiset. (I Sverige äter vi däremot aldrig falukorv)

Alala
2020-03-18, 03:43
Spizeman, fint att resan gick bra och ni är framme. Kom ihåg att hålla er friska!

Fint om du rapporterar lite till oss då och då!

Undrar hur lååång denna tråd komer att bli. :eek:

/ Anne

Netwolf
2020-03-18, 04:57
Härligt Spizeman, att resan gick fint! Tack för att du ger oss rapporter om läget :)

/Netwolf

anneli56
2020-03-18, 08:52
Vi hade tur som kom hem till Kalamata/Vounaria i lördags efter en veckas vistelse i Sverige.
Vi var 58 passagerare, mest golfspelare till Costa Navarino. Det var sista flyget hit nu...golfspelarna får nog åka hem från Aten.
Här är det lugnt, supermarketen, apoteken, bagerierna, bensinmackarna håller öppet.
Mat finns det gott om i affärerna. Handsprit och handskar vid ingången till affärer, en röd linje vid kassan så du inte går för nära i kassakön;)
"MENOUME SPITI" kallas det nu när man ska hålla sig hemmavid.
Högt rekommenderad för alla som varit utanför landet den senaste tiden.

Kalimera
2020-03-18, 09:00
Det ryktas om nya regler redan imorgon, men vi kom hem i tid. O nu blir vi här i 2,5 månader, eller så länge snuset räcker.
Dag 1 innebär Ozou o stekt svensk falukorv, o då upplever vi känslan av att vara i paradiset. (I Sverige äter vi däremot aldrig falukorv)Tack för att du rapporterar! klapp_klap

Ta hand om er! bye_bye

Kalimera
2020-03-18, 09:02
Här är det lugnt, supermarketen, apoteken, bagerierna, bensinmackarna håller öppet.
Mat finns det gott om i affärerna. Handsprit och handskar vid ingången till affärer, en röd linje vid kassan så du inte går för nära i kassakön;)
"MENOUME SPITI" kallas det nu när man ska hålla sig hemmavid.
Högt rekommenderad för alla som varit utanför landet den senaste tiden.Tack för att du rapporterar Anneli! klapp_klap

Ta hand om er! bye_bye

Kalimera
2020-03-18, 10:23
Det finns trots allt positiva saker också. Vi bryr oss mer om varandra och vi hjälper varandra. Ett exempel är min mammas bostadsrättsförening (100 lägenheter) där styrelsen igår gick ut med ett meddelande om att alla i styrelsen ska hjälpa alla gamla och sjuka att handla.

piam
2020-03-18, 11:16
Det är positiva nyheter,att man bryr sig för det är vi lite dåliga
på annars.(min åsikt)

Pia

Carle
2020-03-18, 11:28
Läste om en man som köade på ICA Maxi med tjugo jätteförpackningar kattsand.

Förvånade blickar från omgivningen.,

- Ja, vad skall jag göra? Allt toapapper var slut

flabb_flab

piam
2020-03-18, 13:39
Inga fall än på Samos!
Vår värdinna hann precis hem och sitter
i karantän 12 dagar till.
Dom decificerar gatorna
Små grupper släpps ut från flyktingförläggningen
fram till kl.19
Supermarket,banker och apotek är öppna
Allt annat är stängt

Kajja
2020-03-18, 14:17
Och nu har Eurovision S.C.🎶 ställts insnyft_dropsnyft_drop!! Jä-a förbaskade virus!!
/ Kajja 😥

piam
2020-03-18, 16:36
Där kan jag hålla med dig,när äntligen rätt låt vann

Pia

Kalimera
2020-03-18, 18:51
Jag rapporterar efter bästa förmåga om coronaviruset i Grekland på Kalimera. Jag uppdaterar sidan en eller två gånger om dagen, men om det händer något dramatiskt så skriver jag oftare.

Här kan ni läsa om dagens händelser i Grekland (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kajja
2020-03-18, 21:46
Så här blev min Coronadag 2020-03-18:

Buss till jobbet, går in via bakdörrarna enligt ny svensk sed.
Vid framdörren står ett gäng ungdomar och gapar på busschauffören. -Öppna dååå!! Likadant vid varje hållplats. Trodde dom läste om allt på sociala medier..men inte detta uppenbarligenl

Framme i centrum påväg till butiken passerar jag nagelstudion. Där är det full aktivitet! Unga tjejer sitter och får sina plastnaglar påklistrade inför helgen.
-Okey..lite sjuk idag men kolla mina naglar!!

I min tomma, men nu överstädade butik råder ett kusligt lugn trots härliga soullåtar i högtalarna.
Varje..ja varje.. (4 st) kunder som var inne idag pratade om viruset. Det lustiga var att alla sa att dom ville bete sig som vanligt. -Händer det så händer det..tja!!

Torrmoppar golvet vid stängning..inte många dammkorn där inte!! Låser å tänker "Hej då macken..ses imorr'n".
Mitt älskade jobb..Måtte vi fixa detta!!
Blundar med både ögon o öron inför stundande förhandlingar. Låser dörren på öde gata. Passerar krogarna längs vattnet..i ett fönster skymtar en flaska i en ishink och jag hinner tänka: Vad firar dom?!
/ Kajja bye_bye

Catlady
2020-03-19, 00:52
Janne, du skriver att Skiathos borgmästare skrivit brev till regeringen. Måste säga att det är Skopelos Mayor Stamatis Perissis som gjort detta! Källa: dailynews.wordpress.com Daphne, som driver sidan har hittills inte haft fel, vad jag vet i alla fall. Hon bor ju på Skopelos.
Hoppas du blivit av med förkylningen!
Catlady som önskar hon vore på "Skorpan"(Skopelos")

Alala
2020-03-19, 03:24
Kajja, förstår din oro precis. Butikerna här i Finland är också tomma, man behöver verkligen inte tvinga dem att stänga, de gör det ändå eftersom kunderna försvinner.

Det där med grekiska öar som önskar att folk inte skall komma dit nu är också helt förståeligt. Det är samma sak med oss som bor på landet där det finns många sommarstugor. Nu kommer de ju hit och drar eventuellt viruset med sig. Men ännu värre är det förstås för grekiska öar. Att isolera dem skulle väl i princip vara ganska enkelt.

Här i Finland är vi nu mer eller mindre stängda till efter påsk. Det är bara att önska att situationen skulle lätta efter det. Och tänk hur mycket mat folk kommer att bunkra till påsken? Kanske måste man ta till restriktioner?

/ Anne

Kalimera
2020-03-19, 08:03
Passerar krogarna längs vattnet..i ett fönster skymtar en flaska i en ishink och jag hinner tänka: Vad firar dom?!Ja, det kan man verkligen fråga sig. :o

Kalimera
2020-03-19, 08:04
Janne, du skriver att Skiathos borgmästare skrivit brev till regeringen. Måste säga att det är Skopelos Mayor Stamatis Perissis som gjort detta! Källa: dailynews.wordpress.com Daphne, som driver sidan har hittills inte haft fel, vad jag vet i alla fall. Hon bor ju på Skopelos.
Hoppas du blivit av med förkylningen!Det kan vara båda borgmästarna som har skrivit, för det jag läste var att borgmästaren ville att flygplatsen skulle stängas, och flygplats finns bara på Skiathos.

Jag mår bättre, tack!

Kalimera
2020-03-19, 08:06
Men ännu värre är det förstås för grekiska öar. Att isolera dem skulle väl i princip vara ganska enkelt.Håller med. Jag tycker nog att det vore smart att stänga alla öar som ännu inte har någon smitta.

Netwolf
2020-03-19, 08:55
Där kan jag hålla med dig,när äntligen rätt låt vann
Dom lät Mamas vinna svenska uttagningen, för att dom skulle bli minst ledsna om det ställdes in, då de ändå var med förra året... :D;)

Så här blev min Coronadag 2020-03-18:

Buss till jobbet, går in via bakdörrarna enligt ny svensk sed.
Vid framdörren står ett gäng ungdomar och gapar på busschauffören. -Öppna dååå!! Likadant vid varje hållplats. Trodde dom läste om allt på sociala medier..men inte detta uppenbarligenl

Framme i centrum påväg till butiken passerar jag nagelstudion. Där är det full aktivitet! Unga tjejer sitter och får sina plastnaglar påklistrade inför helgen.
-Okey..lite sjuk idag men kolla mina naglar!!

I min tomma, men nu överstädade butik råder ett kusligt lugn trots härliga soullåtar i högtalarna.
Varje..ja varje.. (4 st) kunder som var inne idag pratade om viruset. Det lustiga var att alla sa att dom ville bete sig som vanligt. -Händer det så händer det..tja!!

Torrmoppar golvet vid stängning..inte många dammkorn där inte!! Låser å tänker "Hej då macken..ses imorr'n".
Mitt älskade jobb..Måtte vi fixa detta!!
Blundar med både ögon o öron inför stundande förhandlingar. Låser dörren på öde gata. Passerar krogarna längs vattnet..i ett fönster skymtar en flaska i en ishink och jag hinner tänka: Vad firar dom?!
/ Kajja bye_bye

Så fint beskrivet, Kajja. Du har en poetisk ådra i dig.:)

/Netwolf

Kajja
2020-03-19, 09:14
Så fint beskrivet, Kajja. Du har en poetisk ådra i dig.:)

/Netwolf

Haha..tack..den ådran är väldigt aktiv just nu då ämnen inte saknasflabb_flab

Sen vill jag säga att:
Jag blir tokig på alla dubbla budskap som bättre vetande förmedlar. Nu visar TVn heltäckta män i galonbyxor och visir som sprutar medel från stora behållare. Virusutrotare?!
Samtidigt som nån forskare säger att "det är som en vanlig förkylning" Attjo på den:eek::eek:!!
/ Kajja bye_bye

kari
2020-03-19, 12:40
Jeg har forstått og har fått det bekreftet her, som Kajja opplever butikker har nesten ikke kunder, busser bruker kun bakre dør... og det er oppfordet til å unngå all unødvendig sosial kontakt...

Derfor ble jeg :confused: da jeg så på nyheter på NRK 1 i går kveld.
De hadde reportasje fra de populære Vintersport/ Skistedene Trysil i Norge og Sälen i Sverige..

I Trysil var det folketomt i heiser og bakker, Stengt.

Mens i Sälen var det et yrende liv fullt av glade mennesker i bakkene, på uteserveringen og tett av folk inne på Afterski....

Eieren(?) som ble intervjuet sa dette var tillatt i Sverige, fortsatt kan man ha arrangement med inntil 500 samlet..stemmer det?

Netwolf
2020-03-19, 13:09
Ja, Kari. Det stämmer. I Sverige är det tillåtet med samlingar på max 500 personer. MEN, det diskuteras om att stänga skidorterna med och det är väl i så fall dags nu, när påsken står för dörren.

/Netwolf

Spizeman
2020-03-19, 15:32
Allt är så tyst o lugnt, vi är vana i staden att väckas av stojande skolbarn o knattrande mopeder, så vi sover automatiskt lite längre o fikar frukost under lång tid.
Eftersom vi inte ville åka tåg i tisdags när vi kom, så har vi en hyrbil som vi kör runt grejor med. Allt från målarfärg till plankor, som vi inte kan transportera varken på mc eller vår lilla cab, vi tänkte länge på hur vi skulle göra o så löste sig allt.
Hustrun skulle bada idag, men det var blåsigt så det blev inget av ned det.
I morgon ska vi tillbaka till Atens flygplats o lämna bilen, hustrun ska köra grekisk motorväg för första gången i livet och vi lämnar då civilisationen o åker till sommarhuset, för 1 veckas isolering. Hon tycker att det ska bli skönt att köra själv utan tjatig gubbe som hela tiden ska "hjälpa" henne.

Carle
2020-03-19, 15:37
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-dolde-coronautbrottet-morkningen-dag-for-dag/

Kunde minskat 95 % om de vidtagit åtgärder. I vanlig kommunist anda skall man gripa folk som vill berätta sanningen o varna andra

Men sen går det till slut inte.....

piam
2020-03-19, 15:53
Kajja lite tröst..
Lina Hedlund har dragit ihop folk hemma
i vardagsrummet,går att se på Facebook
Karantänsessions.Tittar nu,bra initiativklapp_klap

piam
2020-03-19, 16:05
Det är ju för alla naturligtvis.
Gick lite fort när jag skrev.

Pia

Kajja
2020-03-19, 16:11
Pia, jag har inte Facebook.
Får bli lite Carpool Karaoke iställetklapp_klap_B-ananaklapp_klap
/ Kajja bye_bye

piam
2020-03-19, 17:02
Det är en öppen sida

Kalimera
2020-03-19, 18:14
Det första fallet har nu rapporterats i Dodekaneserna. Det gäller en sjuksköterska vid Karpathos Health Center.

Fler nyheter från idag finns här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Riitta
2020-03-19, 19:36
Inte omöjligt att det finns flera fall på Karpathos, för hon har inte rest någonstans, utan måste fått smittan på ön :-( Det är ju inget vidare med gamla sjukhuset där. Har väl knappt plåster :-( Det nya sjukhuset är färdigt sedan över ett år, men dom lyckas inte få doktorer dit, så där står det till ingen nytta :-(

Riitta

Netwolf
2020-03-19, 22:26
Inte omöjligt att det finns flera fall på Karpathos, för hon har inte rest någonstans, utan måste fått smittan på ön :-( Det är ju inget vidare med gamla sjukhuset där. Har väl knappt plåster :-( Det nya sjukhuset är färdigt sedan över ett år, men dom lyckas inte få doktorer dit, så där står det till ingen nytta :-(

Riitta

:eek:

Kalimera
2020-03-20, 08:26
Inte omöjligt att det finns flera fall på Karpathos, för hon har inte rest någonstans, utan måste fått smittan på önDet är troligen så, och med den sjukvården som finns på Karpathos är det inte bra. Inte alls!

Alala
2020-03-20, 09:33
Verkligen inte alls bra det där med Karpathos. Viruset har fått fäste på ön. Betyder säkert att samma sak har hänt på andra mindre öar också.

Så mycket händer just nu. Och det är inte bra saker. :(

/ Anne

piam
2020-03-20, 09:49
Om ni vill ha lite underhållning i allt tråkigt
Gå in på youtube å kolla Jacke Sjödins sång
om hamstring av toapapper.

malou
2020-03-20, 10:36
:D
‘I mattetimene på barneskolen leste vi om mennesker som kjøpte 15 brød,
33 meloner og 68 ruller med toalettpapir.

De menneskene finnes på ordentlig.’

Kalimera
2020-03-20, 13:17
Sjöfartsminister Giannis Plakiotakis meddelade idag att endast fastboende ska få resa till öarna i Grekland, färjor som transporterar varor till öarna ska också tillåtas.

Det är alltså endast tillåtet för de som bor på exempelvis Tilos att åka till Tilos. De som inte är fastboende, och befinner sig på en ö, får återvända hem. Förbudet träder i kraft från klockan 18.00 imorgon lördag (21 mars).

Fler detaljer kommer under dagen.

theresa
2020-03-20, 18:03
:D:D:D

Allt är som vanligt i Sverige! flabb_flab

https://blogs.studyinsweden.se/wp-content/uploads/2016/01/bus-like-a-swede.jpg

/Netwolf[/QUOTE]

Catlady
2020-03-21, 00:55
Ang beslutet att bara öarnas befolkning ska vara på ön:
Tycker det är ett mycket bra beslut, öarnas sjukvård är i gemen eftersatt. De gör så gott de kan med begränsade resurser. Resurserna ska i första hand komma öns innevånare till del, inte folk "utifrån"! Vi får vänta (och längta) tills detta hemska är över. Det kan ju tyvärr dröja ett tag! Som jag saknar vissa öar och vissa vänner...... och det gör väl vi alla här på Kalimera.....

Netwolf
2020-03-21, 08:40
Fr o m i morgon streamas gudstjänsterna från kyrkorna (https://greekcitytimes.com/2020/03/21/from-tomorrow-gct-will-be-live-streaming-major-church-services/). Det var ju nåt man definitivt inte trodde man skulle uppleva!

/Netwolf

Kalimera
2020-03-21, 14:32
Det var ju nåt man definitivt inte trodde man skulle uppleva!Som så mycket annat som är helt osannolikt numer.

Grekland har idag rapporterat sitt trettonde dödsfall. :o

Kalimera
2020-03-22, 17:22
Grekland har beslutat att införa en total lockdown och begränsa medborgarnas rörelse för att hindra spridningen av coronavirus. Åtgärden träder i kraft från och med måndagen 23 mars kl. 06.00.

Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden.

Mer detaljer finns på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

anneli56
2020-03-22, 18:22
Ja, och nu har vi två nya dödsfall idag.
Men undrar hur det kommer att funka egentligen?

Kalimera
2020-03-22, 19:01
Ja, och nu har vi två nya dödsfall idag.
Men undrar hur det kommer att funka egentligen?Grekland har även rapporterat 94 nya fall idag, och är nu uppe i 624 konstaterade coronasmittade.

När det gäller utegångsförbudet ska det tydligen komma mer information under kvällen.

Kalimera
2020-03-22, 19:17
Här är fler detaljer (http://www.ekathimerini.com/250917/article/ekathimerini/news/pm-announces-full-lockdown-in-bid-to-curb-coronavirus-spread) från premiärminister Mitsotakis angående utegångsförbudet.

anneli56
2020-03-22, 19:26
Rules for the certificate to go out

Type A certificate. For employees, you fill it one time and is one-off at forma.gov.gr

Type B Certificate is an SMS certificate, they are 6 Reasons:
1. Pharmacy or visit to a doctor
2. Transition to a supermarket
3. Bank
4. Movement for assistance
5. Transition to ceremony (wedding, funeral etc)
6. Physical exercise or walk with an animal

SMS to 13033 1-6 (depending on the reason we go out) space name and home address

For example B2 Giannis Giannopoulos Marathonios 46

Kalimera
2020-03-22, 19:35
Jisses! Hur ska allt detta skötas undrar man.

anneli56
2020-03-22, 19:40
Jisses! Hur ska allt detta skötas undrar man.

Ja, det undrar vi med:confused:

Kalimera
2020-03-22, 19:42
Ja, det undrar vi med:confused:Kanske klarnar något i morgon. :o

Spizeman
2020-03-22, 20:13
En FB's sidas administratör var övertygad om att ingen går ut imorgon.
Så lugnt det blir om det sker. Inga tåg eller bussar kör. Poliserna sitter vid köksborden hemma. Sjukhusen stängs.... många naiva finns på fb, även om de kallar sig för de finaste expertitlarna.
Vi ska till havet om vädret tillåter sedan AB o handla.

Masse
2020-03-22, 22:56
I all denna störtflod av siffror om antal smittade och döda i den pågående pandemin så kan jag inte låta bli att än en gång fundera över hur väl genomtänkta alla åtgärder är som resulterar i att man stänger ner i stort sett allt näringsliv i många länder. I en del fall känns det som panikåtgärder som sannolikt kommer att få ett mycket högt pris för medborgarna framöver. Svenska myndigheter har som jag ser det varit föredömligt återhållsamma hittills.

För att få något att jämföra katastrofens omfattning med så sökte jag lite efter uppgifter om antalet dödade i trafiken. Detta var vad jag fann avseende 2018:

Världshälsoorganisationen WHO:s rapport om trafiksäkerheten i världen är dyster läsning: 1,35 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor. Det motsvarar 3 700 döda per dag. Olyckstalen fortsätter dessutom att öka.

Tack och lov verkar det vara en bra bit kvar innan det är lika illa med Covid19-influensan som med trafiken. Men mitt i all denna panik så kan jag inte låta bli att fundera över varför det är så stor skillnad i engagemang. Att det år efter år omkommer över en miljon människor i trafiken tycks vara ett betydligt mindre problem. Och det är ju definitivt inte ett problem som tillåts stoppa hela samhället.

Hoppas verkligen att man mycket snart kan lätta på restriktionerna runt om i världen och begränsa åtgärderna till riskgrupperna. Ska man vänta med det tills pandemin har ebbat ut så kommer det att gå mycket illa är jag rädd.

Masse

Netwolf
2020-03-23, 08:02
Det sägs att en stor riskfaktor för att omkomma i COVID-19, är rökning. Då bör vi i Sverige kännas oss lugna, men stackars Grekland! :eek:

https://i.ibb.co/kx7d14C/smokers.jpg

/Netwolf

Kalimera
2020-03-23, 08:14
Världshälsoorganisationen WHO:s rapport om trafiksäkerheten i världen är dyster läsning: 1,35 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor. Det motsvarar 3 700 döda per dag. Olyckstalen fortsätter dessutom att öka.Det är sant att fler dör i trafikolyckor, och även av cancer, rökning, malaria och många andra sjukdomar. Men nu kan det plussas på rejält, och då finns det inga resurser i sjukvården. Bara i Italien dör runt 700 personer varje dag, och Spanien är på god väg att hamna där också. Och kanske är detta bara början, för inget vet vad som komma skall. Tänk om det dör 37 000 personer varje dag i covid-19.

Men vad vi ska göra har jag förstås ingen aning om.

Kalimera
2020-03-23, 08:17
Det sägs att en stor riskfaktor för att omkomma i COVID-19, är rökning. Då bör vi i Sverige kännas oss lugna, men stackars Grekland!Man tror ju att det är en av anledningarna till att så många dör i Italien, och att så många är män, för där är det flest män som röker. Italien har ju också ett högre antal äldre människor. Undrar också över kontanthanteringen i södra Europa, vi har ju nästan inga kontanter längre. Men om viruset sprids via kontanter vet jag inte.

Netwolf
2020-03-23, 08:25
Kanske kan öarna rädda många greker, då det kanske inte sprid lika lätt till en ö?

Hälften av Greklands befolkning, bor dock i Aten, så eskalerar det där, så vågar jag inte ens tänka på vad som kan ske...

Hur mår grekisk sjukvård efter alla krisår och besparingar? Och hur hanteras "fakelaki", nu när massor av sjuka söker läkarvård? Kan ju bli fullständig katastrof där.. :(

/Netwolf

Claes på Lesvos
2020-03-23, 10:38
Det grekiska hälsoministeriet meddelade på måndag att det avbryter alla anslutningar till Turkiet och Storbritannien som en del av ansträngningarna för att begränsa spridningen av koronaviruset.

Beslutet tillkännagavs i en regeringsbulletin som utfärdades på söndag kväll, är att gälla från 06.00 i dag till 15.00. den 15 april.

Det kom också rapporter om att regeringen planerar avbrott av alla internationella flygningar, inkommande och utgående, under de närmaste dagarna när greker utomlands repatrierats

Kalimera
2020-03-23, 12:54
Det grekiska hälsoministeriet meddelade på måndag att det avbryter alla anslutningar till Turkiet och Storbritannien som en del av ansträngningarna för att begränsa spridningen av koronaviruset.Och på tal om Turkiet så kränkte idag två turkiska stridsflygplan grekiskt luftrum i Egeiska havet för andra gången på lika många timmar, de flyger över Chios.

Idag har det rapporterats två nya dödsfall i Grekland och är därmed uppe i 17 döda.

Kalimera
2020-03-23, 12:56
Kanske kan öarna rädda många greker, då det kanske inte sprid lika lätt till en ö? Troligen inte lika lätt, se på Gotland där det bara finns några få konstaterade fall.

Men om det skulle spridas till öarna, och då till mindre öar som exempelvis Kimolos och Tilos, där sjukvården är undermålig, då blir det riktigt illa.

Claes på Lesvos
2020-03-23, 16:39
Bara de som har fast adress på någon av öarna i Grekland är tillåtna att resa dit. Dom som redan är där, men inte skrivna där, uppmanas att resa därifrån!
Och det gäller som jag har förstått ALLA. Dessutom är ju alla hotell stängda fram till 30 april. Polisen gör razzior överallt för att kolla att alla nya regler efterlevs. Och det är inte bara i Aten och Thessaloniki

Aegean Airlines ställer in alla internationella flygningar från från 26 mars till
30 april.

Hoppas det kommer någon glad nyhet snart!!

Claes på Lesvos
2020-03-23, 16:39
Och på tal om Turkiet så kränkte idag två turkiska stridsflygplan grekiskt luftrum i Egeiska havet för andra gången på lika många timmar, de flyger över Chios.

Idag har det rapporterats två nya dödsfall i Grekland och är därmed uppe i 17 döda.

Det gör dom väl dagligen!!

Claes på Lesvos
2020-03-23, 16:42
Kanske kan öarna rädda många greker, då det kanske inte sprid lika lätt till en ö?

Hälften av Greklands befolkning, bor dock i Aten, så eskalerar det där, så vågar jag inte ens tänka på vad som kan ske...

Hur mår grekisk sjukvård efter alla krisår och besparingar? Och hur hanteras "fakelaki", nu när massor av sjuka söker läkarvård? Kan ju bli fullständig katastrof där.. :(

/Netwolf

Jag har varit tvungen att besöka båda sjukhus i Aten och på Lesvos senaste året. Och jag blev väl omhändertagen och fick enligt min svenska doktor rätt behandling och inga små kuvert behövdes.

Claes på Lesvos
2020-03-23, 16:55
Från och med idag måste du antingen ha en blankett med dig som förklarar var du bor, vart du är på väg och orsak till vistelsen utomhus. Det finns åtta olika anledningar som är godkända. Du kan också anmäla via ett sms. Böterna är €150 om du ertappas.

http://www.ekathimerini.com/250944/article/ekathimerini/news/forms-or-text-message-required-to-leave-house-after-virus-lockdown

Kalimera
2020-03-24, 08:30
Hoppas det kommer någon glad nyhet snart!!Ja, verkligen!

Hasse
2020-03-24, 11:20
Börsen är upp på plus idag igen, c:a 4% ännu mitt på dagen.

Text-tv har notiser om att Herr Trump uttalar sig om "att öppna upp USA igen" (ni får läsa mer exakt om vad det handlar om).

Det verkar som om det finns mycket mer positiva tongångar i Wuhan nu.

Detta är en HEMSK tid, alltför personligt upplevd av mig för att jag vill gå in på detaljer. Men vi prövas hårt, inte bara hur det går för Grekland just nu och om vi kan resa eller ej. Men det jag inleder med ovan tycker jag är små fragment om att det faktiskt FINNS positivitet någonstans.

Blir jag sjuk så blir jag, jag åker kollektivt (div. resor dagligen på olika former av järnväg) och jag ser mig omkring om det finns andra som hostar eller annat och jag själv håller en mycket låg profil och tar mig från punkt A till B.

Ska på en rolig grej på en restaurang om en dryg vecka, positivt med en aktivitet bland glada vänner.

Det kommer negativt då och då, försöker samla det positiva och leva som vanligt.

/ Hasse :cool:

Alala
2020-03-24, 13:16
Det är verkligen en hemsk tid som Hasse säger. Alla upplever vi det på vårt personliga sätt beroende på vår livsituation. Här i Finland har vi 792 bekräftade fall, 40 människor får sjukhusvård varav 11 på intensiven. En person har avlidit. Det låter ju inte som så mycket. Men man förväntar sig att antalet skall stiga ännu mycket och därför skall man nu avskärma landskapet Nyland, alltså Helsingors och området med den största befolkningen i Finland där de flesta smittade finns. Folk skall alltså inte röra sig utanför Nylands gränser utan särskilt godkänd anledning. Sen skall antagligen restaurangerna beordras att stänga, eller åtminstone begränsa öppettiderna. Beslut har inte kommit ännu eftersom de skall behandlas i riksdagen.

Händer mycket hela tiden. De ekonomiska konsekvenserna kommer att vara enorma. Så just nu känns det inte så förfärligt att inte kunna resa till Grekland i år. Men jag hoppas att Grekland klarar av detta på något sätt så att det inte blir som i Italien eller Spanien.

/ Anne

/ Anne

Alala
2020-03-25, 04:16
Det är verkligen en hemsk tid som Hasse säger. Alla upplever vi det på vårt personliga sätt beroende på vår livsituation. Här i Finland har vi 792 bekräftade fall, 40 människor får sjukhusvård varav 11 på intensiven. En person har avlidit. Det låter ju inte som så mycket.

/ Anne

Uppdaterar mig själv, igår kväll 73 på sjukhus varav 17 i intensivvård. Sverige fortsätter med sin slappare linje? Är tanken att ju fler insjuknar desto snabbare uppstår immunitet och det går snabbare över? Men hur är det med kapaciteten i vården?

/ Anne

Kalimera
2020-03-25, 08:21
Uppdaterar mig själv, igår kväll 73 på sjukhus varav 17 i intensivvård. Sverige fortsätter med sin slappare linje? Är tanken att ju fler insjuknar desto snabbare uppstår immunitet och det går snabbare över? Men hur är det med kapaciteten i vården?Ja, Sverige fortsätter med sin ”slappa” stil. Vad det innebär är det förstås ingen som vet, och inte heller vad som ska hända. Allt går ju så himla fort. Stockholm är värst drabbat och de som har sommarhus flyr ut i skärgården. En sak som stör mig otroligt är att de inte har stängt skidanläggningarna, och snart är det påsk och det verkar som att folk ändå kommer att resa dit, trots att rekommendationen är att inte resa alls. Men så länge det bara är en rekommendationen reser folk, och det är jävligt egoistiskt!

Vi lever våra liv i stort sett som vanligt men undviker att träffa folk, åker inte buss, och går inte i affärer förutom att handla en gång i veckan. Tar han om min gamla mamma som sitter i karantän. Var ute och gick med henne igår, och det uppskattades vill jag lova efter två veckor inomhus.

Vi har endast 12 konstaterade fall i vår region, och det har inte varit några ny fall på snart en vecka. Men siffrorna är ju bara siffror och säger egentligen ingenting. I skrivande stund har det rapporterats 2272 fall i Sverige och 32 personer har avlidit.

Grekland har 743 konstaterade fall och 20 har avlidit.

Jag rapporterar fortfarande om coronaviruset i Grekland här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kajja
2020-03-25, 08:41
Lite morgontankar:
Jag funderar över hur coronaviruset har påverkat oss mentalt när krisen är över?
Kommer vi bli förändrade, försiktigare och pessimistiska? Kommer vi att gå omkring och oroa oss över nästa pandemi..så pass att vi blir deprimerade och får svårt att se ljust på framtiden? Och de som redan lider av depression och psykiska besvär..hur har dom fått styrka/hjälp att genomlida det här?

Ingenting kommer att bli sig likt...eller allt blir som vanligt men annorlunda?!

Jag önskar att vi i lyckan över det jag vill kalla "Den goda nyheten" får en riktig nytändning_B-anana Att man fylls av massa ny energi och ett jäklar anamma.
Att vi med olika insatser ska starta om Sverige. Att gynna de restauranger och butiker som har lyckats klamra sig kvar. När vi kan mötas igen, festa tillsammans, planera resor, gå på konserter och idrottsevenemang. Ja allt det där som var självklart att göra..innan h-vetet bröt loss!

Personligen tycker jag som är en "kontrollmänniskotyp";) att det jobbiga är att inte kunna planera så mycket framåt. Saknar längtan och nedräkningen till resan och att boka annat som gör "livet glatt". Men man lär sig säkert nåt av detta med.

Igår kom beskedet har jag drabbats av ofrivillig ledighet från jobbet, vilket jag befaradesnyft_dropsnyft_drop
Diskmaskinen har pajat...så även ett muskelfäste i armen..ajajaj!!
Men annars är allt rätt okej :o
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2020-03-25, 10:07
Igår kom beskedet har jag drabbats av ofrivillig ledighet från jobbet, vilket jag befaradesnyft_dropsnyft_drop
Diskmaskinen har pajat...så även ett muskelfäste i armen..ajajaj!!Tråkigt att höra Kajja! Kram på dig!

nickelena
2020-03-25, 10:58
Trist Kajja!
Men fortsätt skriva, det är mysigt att läsa dina funderingar! Även jag är orolig för arbetet dessa dagar. Vi har VÄLDIGT lugnt på jobbet...
"Tillsammans är vi starka" eller hur?!
Men det här "livet" är jäkligt trist.
Lenabye_bye

kimmen
2020-03-25, 11:15
Ja, Sverige fortsätter med sin ”slappa” stil. Vad det innebär är det förstås ingen som vet, och inte heller vad som ska hända.
Två tyska experter hyllar Sveriges strategi, läs om det HÄR (https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/tyska-experter-hyllar-sveriges-coronastrategi-en-förebild/ar-BB11GvDO).
Men som sagt, vem som gör rätt eller fel i nuläget vet vi inte förrän detta är över...

/kimmen

Mahava
2020-03-25, 11:52
Det var nästan lite kul på presskonferensen igår, en från Tysk TV som typ undrade vad vi håller på med om man lyssnade mellan raderna i hans frågeställning, tror många har lite svårt förstå hur vi kan låta fjällens anläggningar vara öppna efter det som hände i Alperna om inte annat.

Blir spännande se hur det går, visar det sig att Svenska metoden fungerade bra i slutänden så kommer ju många länder stå med skägget lite i brevlådan skulle jag tro, kanske kan vi tom få lite av effekten man hade i sverige efter ww2, dvs våran industri o ekonomi spinner på iaf på halvfart medan övriga europa står still,

fungerar det inte så utöver extra lidande och sorgligheter kommer vi väl bli idiotförklarade i resten av värden (ihop med USA kanske, men skillnaden är de inte har nån plan där typ annat än starta upp ekonomin till påsk)

vem vet. vi får se , hoppas alla håller hälsan det är ju det viktiga, trist höra om dit jobb Kajja, hoppas det löser sig med något

Hasse
2020-03-25, 13:42
Men som sagt, vem som gör rätt eller fel i nuläget vet vi inte förrän detta är över...

/kimmen

Vem eller vilka som anses ha "gjort rätt eller fel" när man kan summera, det är väl någonting som är totalt ointressant? En pandemi är en smittsam sjukdom som så att säga, inte går att ta på så varför utse vinnare eller förlorare???

Allt kommer att gå vidare även om världen har varit rejält omskakad ett bra ( ? ) tag nu. Jag personligen väntar på att få veta när "kulmen är nådd", dvs. när Sverige kan börja skönja att smittspridningen planar ut och inte ökar. Individer som avlider har vi haft varje höst/vinter/vår då säsongsinfluensor drar in och förbi och de allra flesta avlidna nu under Corona-krisen har så att säga, "beskrivits som att ha haft underliggande sjukdom(-ar) eller varit multisjuka". Jag tror att det mest är de som själva jobbar nära de drabbade inom sjukvården, samt de anhöriga som kan få en förståelse för det som händer vid insjuknande, förvärrande samt dödsfall. Jag skriver "tror", för jag vet inte.

Sverige kan bara ta ansvar för vad detta innebär inom vårt lands gränser, jag vill se när det blir normalläge på det mesta igen. Dessa tider är som jag skrivit tidigare, hemska och skrämmande men jag börjar personligen se små stänk av saker och ting jag börjar uppskatta igen.

piam
2020-03-25, 13:43
Stackars dig Kajja,friska på dig!
Fortsätt å skriv,det är du duktig på.
Nog tusan är det tråkigt,men idag
har vi haft jättevarmt och jag fick
för mig att ta hem sparken,det gick
bra ibland,vart lite blöt om fötterna
men va gör de😎
Nu ska jag gå ut och fortsätta med
att sätta om tomatplantor.
Vill fortfarande åka till Samos i maj
men innerst inne....näääää

Pia

Hasse
2020-03-25, 13:49
men idag
har vi haft jättevarmt och jag fick
för mig att ta hem sparken,det gick
bra ibland,vart lite blöt om fötterna
men va gör de��

Pia

De vi i Sverige kallar för "Kick" ?

Vet du vad de personer som tillverkar sparkstöttingar, kallas ?

kimmen
2020-03-25, 13:49
Vem eller vilka som anses ha "gjort rätt eller fel" när man kan summera, det är väl någonting som är totalt ointressant? En pandemi är en smittsam sjukdom som så att säga, inte går att ta på så varför utse vinnare eller förlorare???

Nej, jag menar naturligtvis inte att detta är någon slags "tävling" där man ska utse vinnare och förlorare!

Eftersom olika länder agerar på lite olika sätt, så kan man när detta är över kanske lära sig något om vilket som är bästa sättet att agera vid nästa pandemi - för jag tror inte att detta är den sista detta århundradet...:(

/kimmen

kimmen
2020-03-25, 13:51
Vet du vad de personer som tillverkar sparkstöttingar, kallas ?
"Medarbetare...":):confused:

/kimmen

Hasse
2020-03-25, 13:54
"Medarbetare...":):confused:

/kimmen

Damn right...…. :D

Hasse
2020-03-25, 14:00
Eftersom olika länder agerar på lite olika sätt, så kan man när detta är över kanske lära sig något om vilket som är bästa sättet att agera vid nästa pandemi - för jag tror inte att detta är den sista detta århundradet...:(

/kimmen

Ta exemplet de har fått för sig att göra i ett land söder om oss, flaggan deras är svart, röd och gul (vill ju inte peka ut någon.....). De vill att större grupper än två inte ska få röra sig utomhus tillsammans, OM de inte tillhör samma hushåll/familj för då är det tillåtet. HUR SKA DETTA EFTERLEVAS ??? Bisarrt !

kimmen
2020-03-25, 14:08
Ta exemplet de har fått för sig att göra i ett land söder om oss, flaggan deras är svart, röd och gul (vill ju inte peka ut någon.....). De vill att större grupper än två inte ska få röra sig utomhus tillsammans, OM de inte tillhör samma hushåll/familj för då är det tillåtet. HUR SKA DETTA EFTERLEVAS ??? Bisarrt !
Jag håller med.
Apropå flaggfärger, just därför är länken i inlägg #321 intressant.:rolleyes::o

/kimmen

piam
2020-03-25, 14:36
Har nyss haft kontakt med Samos
Inga fall där än
Flyktingar kommer fortfarande
fast i mindre omfattning.

theresa
2020-03-25, 16:46
snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Faestis
2020-03-25, 18:58
Att inte skolorna stänger tror jag vägs väldigt noga med alla för och nackdelar. Var ska alla ungar till sjukvårdspersonal, mataffärspersonal, apotekare m.fl. vara när föräldrarna jobbar!? Det finns planer för hur stängningarna ska gå till om det blir så. Alla har ännu inte yrken så att det går att jobba hemifrån! Jag jobbar på daglig verksamhet med människor som har funktionsvariationer. Det är samma sak där om vi stänger helt är det många som skulle gå runt på stan och inte alls förstå att de sprider smitta och tvätta händer är i många fall inte så noga heller.
Det jag reagerar starkast på just nu är att så många som är ute i samhället inte verkar ta pandemin på riktigt allvar. Handhälsningar, kramar och gå på krogen t.ex. är sånt jag inte kan förstå att man VILL fortsätter med. Visst många fattar allvaret men det är helt tydligt många som tror att vi i Sverige ska slippa det värsta och få någon sorts enklare spridning av detta virus. Jag tror vi kommer att tvingas förändra våra levnadssätt i framtiden. Hur får vi se, men vi kommer att vänja oss och det kommer att bli bra igen - på något sätt!

Tänk så hemskt om någon närstående insjuknar och vården inte skulle räcka till för denne - Så Hemskt!!
Jag längtar tills vi är på andrasidan toppen av virusspridningen..... fb_gilla

//Faestis

Spizeman
2020-03-25, 20:01
Nu är ju inga ute, restauranger är stängda, skolor är stängda.... etc etc

Kajja
2020-03-25, 21:40
Tack för hälsningar♥️
Ett förtydligande: Jag kommer att arbeta två kortdagar i veckan som det ser ut nu. Detta kan ändras med kort varsel. Allt hopp är inte ute än:o
Idag har jag inte läst på nätet och framförallt inte tittat på TV4 för att få lite andrum. Allt kändes nästan som vanligt...innan "det där". Rekommenderas!
Att hela tiden mata sin hjärna med negativa nyheter o "expertutlåtanden" förändrar sinnet så var försiktiga!!
Livet måste gå vidare på nåt sätt och man får väl passa på att njuta när man är frisk.
/ Kajja bye_bye

piam
2020-03-25, 22:03
Du har banne mig rätt,man kan inte sitta framför TV:n hela tiden
och bli matad med Corona,då mår man inte bra.
Imorgon tar vi nya tag!
Vi tittar på Netflix och har hittat en serie från Australien,är väl så
där men passar oss Miss Fischers murder mysteries ,förlagd till
20-talet.

Pia

Kajja
2020-03-25, 22:18
Du har banne mig rätt,man kan inte sitta framför TV:n hela tiden
och bli matad med Corona,då mår man inte bra.
Imorgon tar vi nya tag!
20-talet

Pia

Jag plöjer dokumentärer, mordgåtor och Masterchef samt Gifta vid första ögonkastet mm. Finns ju hur mycket som helst på Playklapp_klap Allt för att mata hjärnan med annat. Men så vårfixar jag ute och planerar helgmenyn med. Kanske tar jag tag i garderoberna åxå.. ..men där säger nog min skadade arm Nej!
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2020-03-26, 05:25
Jag har blivit folkskygg...

Kalimera
2020-03-26, 09:07
Vi tittar aldrig på nyheter. Har faktiskt inte gjort det på nästan 10 år, och i dessa tider är det så skönt att vi slutat titta på nyheter.

karinafp
2020-03-26, 13:27
20-talet.

Den tyckte vi var trevlig, men nu finns det inga fler avsnitt. Det har blivit väldigt mycket tv-tittande i år. Det började med en förkylning den 20 januari. Efter en vecka mådde jag fortfarande dåligt, hade hosta och feber, så jag gick till vårdcentralen där en snabbsänka på 200 konstaterades. Förmodligen lunginflammation, sade doktorn och skrev ut Kåvepenin. Två veckor senare var sänkan nere (!) på 180 ... Ny sorts antibiotika och kom tillbaka om två veckor. Jippi! "Bara" 69, så nu är det på väg åt rätt håll! Ja, det kändes bra. Jag var frisk i hela fyra dagar, sen steg febern upp till 39, och vi åkte till närakuten. Ny antibiotikakur och tillbakaremitterad till vårdcentralen. Där visade snabbsänkan 170, så läkaren sa att han inte kunde göra mer för mig utan skrev en remiss till akuten på Huddinge Sjukhus. När jag väl kom in där på eftermiddagen var sänkan uppe på 315. Prov togs, bakterieodlingar gjordes, lungorna röntgades, både "vanlig" lungröntgen och skiktröntgen, och jag blev inlagd på infektionskliniken med intravenös antibiotika och syrgas för att kunna andas. Och de hittade ingenting!!! Inte en enda liten bakterie, inte en enda fläck på någon lunga; jag hade bara hög feber, hög sänka, en svår hosta, svårt att andas och var rent ut sagt jävligt sjuk ... :eek:

Nåväl, efter en knapp vecka blev allt bättre och så småningom fick jag komma hem. Allt som allt var jag hemma från jobbet i åtta veckor, och då blev det en hel del tv-tittande ... Mycket frågesport. ;) Jag har sett alla avsnitt av Pointless, alla avsnitt av Only Connect, alla avsnitt av Richard Osman's House of Games, alla avsnitt av Masterchef, alla avsnitt av The Great British Sewing Bee, alla avsnitt av University Challenge ...

Nu är jag tillbaka på jobbet sedan två veckor. Många lärare är sjuka, många elever likaså. Vi som fortfarande står på benen får hålla fortet så gott det går. Vi håller avstånd och tvättar händerna och hoppas ... jag vill verkligen inte stöta på något Coronavirus. Efter den här sjukdomsperioden har jag nog noll motståndskraft i min kropp. Jag åker till jobbet och hem igen. Min man håller sig hemma; han tillhör också en riskgrupp. Sonen åker in till stan och arbetar varje dag; vi är glada så länge han får behålla jobbet. Eftersom han jobbar i en ICA-butik handlar han med sig livsmedel på vägen hem. Det blir mindre och mindre att göra för varje dag, säger han. En vecka kvar, sedan har vi påsklov och jag får andas ut en period. Varje dag är ett riskmoment. :(

Fast än har jag inte bokat av Greklandsresan. Hoppet är ju det sista som överger människan, även om det ser mörkt ut för körfestivalen. Vi blir inte insläppta i replokalen, så kören har inte kunnat repetera på flera veckor ...

Karin
som tar en dag i taget

malou
2020-03-26, 14:20
Bor i Oslo, Norges episenter. Vi har unntakstilstander. Regjeringen har vedtatt kriselov. Stemningen er tung. Gatene tomme. Etter to uker i frivillig karantene, det føles som en prøvelse. Tanken på at dette skal fortsette på ubestemt tid ?, får meg til å synes synd på meg selv. I hvert fall i går, og jammen også litt idag. Nyhetsfreak og generelt alt-lesende. Pause nødvendig. - I morgen får jeg ta meg sammen.

Alala
2020-03-27, 06:38
Karin, det där lät verkligen jobbigt. Hoppas du kan hålla dig frisk. Här i Finland har vi ju stängt skolorna. Daghemmen och förskolan fungerar. Barn i lågstadiet, klasserna 1-3 får komma till skolan om det är abslout nödvändigt med tanke på föräldrarnas jobb. Annars har man distansskola. Det lär fungera rätt så bra även om också problem har uppstått. T.ex att tonåringar sover för länge och inte sänder in sina uppgifter så som det är bestämt. Lär ibland bli långa arbetsdagar för lärarna. Men jag tror att detta varierar mycket beroende på skola och område.

/ Anne

Kalimera
2020-03-27, 07:52
Karin, som tar en dag i tagetSamma här.

Vilken förskräcklig upplevelse Karin! Så skönt att höra att det slutade bra trots allt. Hoppas att ni kan vila ordentligt under påsklovet. Ta hand om dig. Kram! bye_bye

Kalimera
2020-03-27, 07:54
Nyhetsfreak og generelt alt-lesende. Pause nødvendig. - I morgen får jeg ta meg sammen.Jag tror att vi alla mår bättre av att inte följa nyheterna hela tiden. Man blir ju galen till slut. Så ta en paus Malou. bye_bye

Kalimera
2020-03-27, 07:56
Tills igår hade vi bara 12 fall i Blekinge. Tyvärr rapporterades det tre nya fall igår, bland annat ett dödsfall på ett äldreboende. Patienten var frisk i tisdags och dog i går torsdag. Ingen vet hur hen har smittats. Det bor 56 äldre på boendet, och där jobbar många vårdare, och ingen vet hur många som har smittats. Så nu har även vi i Blekinge allmän smittspriding. Vi ser äldreboendet från ett av våra fönster, så man kan lugnt säga att viruset har kommit oss närmare.

Det finns trots allt en hel del saker att glädjas åt, som att de vackra solnedgångarna är tillbaka.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/solnedgang-karlskrona.jpg

Så här såg det ut från vår lägenhet igår kväll.

Athanasia
2020-03-27, 08:55
Så underbar bild sånt behöver vi🤗

Masse
2020-03-27, 09:23
Karin! Vilken pärs du har gått igenom! Håller tummarna för att du ska få vara frisk nu!

Janne! Vilken makalöst vacker bild! Med en sådan utsikt från sin lägenhet så lindras säkert Greklands-abstinensen en del.

Eftersom det nu är ett tag sedan vi käkade grekiskt så har vi ikväll tänkt pigga upp oss med lite greksallad, tzatsiki mm till maten. Kanske blir det en slurk ouzo också även om den inte rår på viruset. Det lär ju krävas 60% för det!:D

E-handlade igår för första gången och ska om en stund hämta upp kassarna. Hoppas att vår beställda 1,5kg-burk med fetaost inte är restnoterad!

Äntligen fredag! _B-anana

Masse

Netwolf
2020-03-27, 09:27
Det är verkligen en skrämmande utveckling! :eek: Det är knappt att man vågar gå in på nyhetsajterna, då den ena katastrofrubriken efter den andra kastas rakt i ansiktet. Man blir riktigt riktigt deprimerad. Tyvärr kommer folk få sätta livet till, inte bara i Coronan.

Fick besked häromdagen att en bekants bekant blivit smittad och därefter valt att avsluta sin stund här på jorden... :(

Asså, fy fan, vilken tid vi går igenom nu.

Man får gripa varje halmstrå av positivitet och försöka hålla humöret uppe. Och stanna inne, förstås.

/Netwolf

Kalimera
2020-03-27, 13:45
E-handlade igår för första gången och ska om en stund hämta upp kassarna. Hoppas att vår beställda 1,5kg-burk med fetaost inte är restnoterad! Hur gick det med fetan? :p

Kalimera
2020-03-27, 13:45
Så underbar bild sånt behöver vi🤗Ja, verkligen!

Kalimera
2020-03-27, 13:46
Fick besked häromdagen att en bekants bekant blivit smittad och därefter valt att avsluta sin stund här på jorden... :( Usch så förfärligt. snyft_drop Men det kan väl inte bara ha berott på corona?

Kajja
2020-03-27, 22:01
Fick besked häromdagen att en bekants bekant blivit smittad och därefter valt att avsluta sin stund här på jorden... :(
/Netwolf

snyft_dropsnyft_dropÅåh!! Jag som undviker TV4:as nyhetssändningar för att slippa ångeststen som bara blir värre! Det här ville jag inte läsa på Kalimera!!
/ Kajja 😱

Alala
2020-03-28, 06:30
Tyvärr är det bara dåliga nyheter nuförtiden. Här i Finland sätts nu alla som kommer tillbaka från utlandet i karantän redan på flygplatsen. Finns lite olika metoder. Om man anses frisk och har egen bil får åka hem, men är alltså tvungen att vara i karantän i två veckor. Om man har symptom går man genom en striktare kontroll. Om man inte har egen bil sköter staten om skjutsen, antingen med taxi eller buss där man sitter glest osv. Behöver man bostad kan man få bo i speciella bostäder till en rimlig kostnad som man betalar själv.

Det är så många som ännu kommer tillbaka från olika håll i världen.

Här var vi bor finns det väldigt mycket sommarstugor och nu har massor av folk kommit hit. Så på vår lokala facebookforum är det "krig" mellan fastboende och stugfolket. "Ni får inte komma hit med er smitta och ta våra vårdplatser" heter det och stugfolket svarar "vi har haft stugan här i 30 år och fört mycket pengar till er kommun, men nu säljer vi stugan, f-n". Med tanke på att man från regeringens sida redan i en vecka har uppmanat folk att inte resa till sina stugor så är det kanske inte så konstigt att folk reagerar som de gör. Men det är ju mycket obehagligt. Ny är Nyland stängt och vägarna vaktas av polis och militären. Man får resa över gränsen om det är nödvändigt för jobbets skull och åka tillbaka hem t.ex just från stugan (många stugägare är just då från Nyland som alltså inkluderar Helsingforsområdet), men sen får man inte mera fara tillbaka förrän gränsen öppnas igen. Tillvidare gäller detta till den 19.4.

Sånt är livet här i Finland just nu. :(

Men om man nu skall glädjas åt något så har ju våren kommit! Nyheter och full coronakoll kan man inte ha hela tiden. Då blir man galen.

/ Anne

Riitta
2020-03-28, 08:58
Vi har några bekanta som är fast på Nya Zeeland! Don åkte dit före jul för att vara hos deras dotters familj i 3 månader. Visumet gick ut precis lagom när allt stänges typ i hela världen, så dom fick en ny 3 månaders visum! Får se hur länge dom blir kvar där.

Riitta

Netwolf
2020-03-28, 09:11
Roligast i eländet är nog den grekiske mannen, som vägrade gå hem (https://greekcitytimes.com/2020/03/17/im-not-staying-home-there-is-another-coronavirus-there-my-wife/).

https://i.ibb.co/chWjdy9/greek.jpg

"Där hemma har jag ett annat Corona-virus, min fru. Jag dör hellre på gatan än att vara hemma" flabb_flabflabb_flabflabb_flab

/Netwolf

Kajja
2020-03-28, 09:41
Roligast i eländet är nog den grekiske mannen, som vägrade gå hem (https://greekcitytimes.com/2020/03/17/im-not-staying-home-there-is-another-coronavirus-there-my-wife/).

https://i.ibb.co/chWjdy9/greek.jpg

"Där hemma har jag ett annat Corona-virus, min fru. Jag dör hellre på gatan än att vara hemma" flabb_flabflabb_flabflabb_flab

/Netwolf

Sådär ja'!! Nu blev det roligareflabb_flabflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

Lise-Lotte
2020-03-28, 18:05
Följer UDs rekommendationer. Det enda raka är nog att räkna med att inte kunna åka i början av juni utan hoppas på september. Åker till Karpathos och Lefko. I relation till tillståndet i världen menar jag att en inställd resa till Grekland är ett i-landsproblem. Så snart det är fritt fram vill vi resa. Tänker på alla hotell- och tavernaägare m fl som har tuffa tider att vänta. Samma gäller förstås här hemma!

Louisa
2020-03-28, 18:06
Tills igår hade vi bara 12 fall i Blekinge. Tyvärr rapporterades det tre nya fall igår, bland annat ett dödsfall på ett äldreboende. Patienten var frisk i tisdags och dog i går torsdag. Ingen vet hur hen har smittats. Det bor 56 äldre på boendet, och där jobbar många vårdare, och ingen vet hur många som har smittats. Så nu har även vi i Blekinge allmän smittspriding. Vi ser äldreboendet från ett av våra fönster, så man kan lugnt säga att viruset har kommit oss närmare.

Det finns trots allt en hel del saker att glädjas åt, som att de vackra solnedgångarna är tillbaka.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/solnedgang-karlskrona.jpg

Så här såg det ut från vår lägenhet igår kväll.

Varför vill du ens åka till Grekland med en sån utsikt???!

Åh, saknar Sverige nu...

Kalimera
2020-03-29, 10:34
Varför vill du ens åka till Grekland med en sån utsikt???!Ja du, ibland ställer jag mig själv den frågan. Vi har inte samma längtan till Grekland som vi hade när vi bodde i Stockholms innerstad. Då ville vi bara bort, nu bor vi så himla fint att vi inte längre tänker på samma sätt.

Kalimera
2020-03-29, 10:39
Här var vi bor finns det väldigt mycket sommarstugor och nu har massor av folk kommit hit. Så på vår lokala facebookforum är det "krig" mellan fastboende och stugfolket. "Ni får inte komma hit med er smitta och ta våra vårdplatser" heter detDet är samma sak här, boende på Gotlan och Öland samt i Jämtland, Båstad och Österlen vädjar till Stockholmarna att inte åka till sina stugor.

Du kan läs om det här (https://www.dn.se/sthlm/vadjan-till-stockholmarna-sprid-inte-smittan/).

Netwolf
2020-03-29, 13:42
Ja, vid den här tiden på året brukar man vara i full färd med att planera Grekland, men icke så i år. För att glömma eländet en stund, ägnar vi tiden till att tömma och röja. Öppnar en låda och hittar en gammal börs och vad tror ni fanns däri?

Nu saknar man VERKLIGEN Grekland! snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

https://www.bildtagg.se/file/49en8uukobc7pmoula0pb4pr

/Netwolf

Spizeman
2020-03-29, 14:18
Trots karantän o besvär med det, så är vi glada att vara på plats.
Våren är på gång, o vi planerar påskfesten med vännerna.
Minst av allt så vill vi till Sverige, vi känner oss både trygga o lyckliga i vårt Grekland.
Perfekt ? Nej !
Men ändå ok tycker vi.
Nu väntar vi på om vi kan få tillåtelse att åka till stranden, vilket blir ett lyft.

Kalimera
2020-03-29, 14:19
Nu saknar man VERKLIGEN Grekland! snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

https://www.bildtagg.se/file/49en8uukobc7pmoula0pb4pr

Jag går ännu längre tillbaka. :)

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/batbiljett.jpg

På tal om färjebiljetter så finns det nu konstaterade fall av covi-19 (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html) på Karpathos, Evia, Kreta, Lesbos, Rhodos, Kefalonia och Zakynthos.

Riitta
2020-03-29, 14:46
Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider! Det är tydligen något man har av naturen, att när det upplevs farliga tider så upplevs alla som kommer ifrån utanför ens "eget område, eller revir " som hot mot tryggheten. Låter bekant i många sammanhang.
Får mig också tänka på att när vi till slut någon gång kan åka till Grekland, så kanske vi mötts av misstänksamhet också av många människor. Inte lätt och hantera osynliga hot!

Riitta

Spizeman
2020-03-29, 14:51
Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider! Det är tydligen något man har av naturen, att när det upplevs farliga tider så upplevs alla som kommer ifrån utanför ens "eget område, eller revir " som hot mot tryggheten. Låter bekant i många sammanhang.
Får mig också tänka på att när vi till slut någon gång kan åka till Grekland, så kanske vi mötts av misstänksamhet också av många människor. Inte lätt och hantera osynliga hot!

Riitta

Men lille vän, uppfinner du inte nu något som aldrig ska ske ?
I Grekland är alla tom vänligare än tidigare !
Avstånd i affärer hålls mellan människor av respekt.
Går man in i en gång i mataffären så väntar den som nyss kom, tills den andra plockat sina varor.

Riitta
2020-03-29, 15:00
Jag menar inte att Greker är otrevliga, men skulle inte bli förvånad om någon skulle vara orolig att vi turister kommer med viruset! Det visar ju sig. Och hoppas verkligen att vi turister inte åker innan det känns säkert för alla!

Riitta

Kalimera
2020-03-30, 09:00
Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider!Jag upplever det som helt tvärtom, alla är mer vänliga och mer omtänksamma. Nu bor jag på en liten ö där många känner varandra, men även när jag är på andra ställen i kommunen möter jag bara vänlighet. Har aldrig pratat (vi håller så klart avstånd) med så många människor under så kort tid. Alla har ett behov av att prata verkar det som.

Riitta
2020-03-30, 13:35
Vad jag har lyssnat på lokalradion och läst tidningen här så är det väldigt upprörande för många, att folk kommer hit till Bohuslän och stannar i sina sommarstugor.

Riitta

theresa
2020-03-30, 20:31
Jag bor i Karlstad och jobbar som Undersköterska på Centralsjukhuset här. Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.

Hela sjukhuset är stängt för allmänheten. Apotek, Restauranger, ja allt.

Vi har tält vid akut mottagningen som tar emot akut sjuka.

Är det så över hela Sverige?

När jag ser på tv så ser det ut som att ytterdörrarna är öppna!

Någon som vet?

piam
2020-03-30, 21:17
På Sundsvalls sjukhus har dom byggt upp fem rum vid ambulansintaget på akuten
Inte meningen att nån ska bli liggande där utan man frigjort två avdelningar uppe
i huset för fortsatt vård,om allting är låst och stängt det vet jag inte.
Vart det många sjuka så skulle dom tydligen öppna Härnösands sjukhus igen!
Ett tält är uppsatt utanför akuten,där dom har vakter för det har varit
lite oroligt.

Netwolf
2020-03-30, 21:47
Jag bor i Karlstad och jobbar som Undersköterska på Centralsjukhuset här. Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.

Vi har tält vid akut mottagningen som tar emot akut sjuka.

Är det så över hela Sverige?

När jag ser på tv så ser det ut som att ytterdörrarna är öppna!

Någon som vet?

Skulle aldrig våga närma mig ett sjukhus nu. Möjligen ett friskhus..

theresa
2020-03-30, 22:11
Den var bra Netwolf....Ett friskhus....:) men tyvärr intre svar på min fråga....när jag går till jobbet nu så känner jag mig som en fånge....vi har även Gul och svart tejp på ytterdörrarna såna man har vid en "Crime Seen" på Tv...känns obehagligt att vara på jobbet nu :(

Kalimera
2020-03-31, 08:09
Vad jag har lyssnat på lokalradion och läst tidningen här så är det väldigt upprörande för många, att folk kommer hit till Bohuslän och stannar i sina sommarstugor. Vi håller oss i alla fall därifrån. :) Brukar ju åka till Malö så här års, och skulle säkert åka dit för att fira påsk, men så blir det inte i år.

Kalimera
2020-03-31, 08:10
jag jobbade med AIDS-patienter i tre år och vet vilken press det är för all sjukvårdspersonal nu.

simetra
2020-03-31, 10:52
Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.

Ja, och det är väl bra, eller...
...när jag går till jobbet nu så känner jag mig som en fånge....vi har även Gul och svart tejp på ytterdörrarna såna man har vid en "Crime Seen" på Tv...känns obehagligt att vara på jobbet nu :(
Förlåt, men förstår inte riktigt, detta skyddar ju bara mot att ev. smittade obehöriga kommer in.

malou
2020-03-31, 13:43
jag jobbade med AIDS-patienter i tre år och vet vilken press det är för all sjukvårdspersonal nu.

Da vet du jo mye om hvordan ‘hysteriet’ helt tok av. Innen egen krets diskuterte leger seriøst o m de skulle/ville ta hånd om hivsmittede på sykehus. Redselen for smitte var stor. Man visste for lite. Selv om det ikke kan sammenlignes med corona, det er en del her hos oss som pga alder eller underliggende kroniske sykdommer frykter at de ikke vil få hjelp. Isolasjon, selvvalgt karantene, er manges løsning.

Alala
2020-04-01, 10:21
Läste just en bedömning om att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittad i slutet av april. Så håll er hemma och isolerade så mycket som möjligt, kära svenska kalimerianer! Eftersom ni inte har lika strikta restriktioner som andra länder hoppas jag verkligen att ni svenskar följer alla råd ni får. T.ex att inte resa till landet nu när påsken är på väg osv. Det här är nog ingen sjukdom som man vill ha och det kan ju drabba även unga och friska som kanske liksom lite har trott att "om jag får den är den nog lindrig".

Själv var jag just till butiken och handlade för oss och svärföräldrarna. Trots att jag tvättade händerna "en miljon gånger" känns det som om jag måste göra det om och om igen. Fy corona!

/ Anne

theresa
2020-04-01, 11:29
Ja det är bra att det är stängt...menar bara att det känns lite ovanligt och obehagligt att allt är stängt. Tycker inte om känslan på jobbet längre...svårt att förklara vad jag menar. Men Ja det bra att det är stängt.

Hasse
2020-04-01, 14:01
Läste just en bedömning om att halva Sveriges befolkning kommer att vara smittad i slutet av april. Så håll er hemma och isolerade så mycket som möjligt, kära svenska kalimerianer!

/ Anne

Den bedömningen gjordes av en person som inte jobbar inom sjukvården. Han som meddelade sina teorier (Ted Britton) är matematiker och gör sina uttalanden efter matematiska och statistiska beräkningar. Visserligen inom det område där smittor, pandemier mm. ingår så vad är rätt och/eller fel i det han meddelar?

Men visst ska man hålla sig hemma men Sverige kan inte stänga och jag är en av dem som jobbar, åker kollektivtrafik, är inte sjuk, har inga symptomer och tillhör ingen riskgrupp. Jag har inte rätt att bara utebli från jobbet men ska få lite ledigt några sporadiska dagar snart. Så länge jag tar mitt ansvar på alla sätt som myndigheterna stadgar så kan jag inte göra mer och drabbar heller ingen annan och håller behörigt avstånd från alla personer jag ser runt mig.

Netwolf
2020-04-01, 14:27
Ja, det ser ut som man snart kommer bli permitterad. Å när man för en gångs skull blir ledig med lön, ja då har Grekland stängt... snyft_drop

Charleston
2020-04-01, 14:50
Den bedömningen gjordes av en person som inte jobbar inom sjukvården. Han som meddelade sina teorier (Ted Britton) är matematiker och gör sina uttalanden efter matematiska och statistiska beräkningar. Visserligen inom det område där smittor, pandemier mm. ingår så vad är rätt och/eller fel i det han meddelar?
När det gäller beräkningar av hur en smitta kan tänkas sprida sej framöver så tror jag allt att en expert på att just prognostisera smittspridning har bättre koll en någon som arbetar inom vården (de senare hjältarna är självklart mycket bättre på just det, sjukvård alltså).
Thomas/statistiker

malou
2020-04-01, 20:48
Statistikk kan være så mangt. :) I seg selv er det ingen eksakt vitenskap. (Ingen eier Sannheten.) Kommer an på tilnærming, hvordan den brukes og til hva. Uten å på noen måte ville nedvurdere fagområdet. Bra at ekspertene finnes. Når de trengs.

simetra
2020-04-02, 09:46
Kopierad text:

Ett flyktingläger i Grekland har satts i karantän efter att 20 personer som bor i lägret fått coronaviruset, rapporterar The Guardians korrespondent.

De boende i lägret började testas efter att en kvinna upptäcktes bära på viruset när hon födde barn på ett sjukhus i Aten tidigare i veckan.

63 personer testades genom smittspårning utifrån kvinnan, och 20 personer ska alltså bära på smittan. ​

Totalt bor 3000 asylsökande i lägret, som ligger nordöst om Aten.

"Inträde och utträde ur mottagningscentret är helt förbjuden", skriver myndigheter i ett uttalande enligt The Guardian.

"Polisen har förstärkt sin närvaro i området", står det också.

Man kommer att fortsätta testa människor i lägret under torsdagen.

Kalimera
2020-04-02, 09:54
Ja, det ser ut som man snart kommer bli permitterad.Usch då. :o

Kalimera
2020-04-02, 09:56
Kopierad text:

Ett flyktingläger i Grekland har satts i karantän efter att 20 personer som bor i lägret fått coronaviruset, rapporterar The Guardians korrespondent.Hur ska det sluta. :eek: Tänk om det blir ett utbrott på Lesbos. snyft_drop

Kalimera
2020-04-02, 09:57
Mykonos fick idag sitt första fall av Covid-19. Det är en 69-årig kvinna som fick symtom för tio dagar sedan och blev satt i karantän. Hon blev sämre och lades in på Mykonos Helth Center, där hon blev ännu sämre och har nu flyttats till ett sjukhus i Aten. Man vet inte hur hon har blivit smittad, vilket är oroväckande. Att hon har flyttats till ett sjukhus i Aten visar hur sårbara många av öarna är, eftersom sjukvården i regel inte klarar av svårt sjuka.

Öar som har rapporterat konstaterade fall (som jag känner till) är Ikaria, Kefalonia, Rhodos, Mykonos, Karpathos, Evia, Kreta, Lesbos och Zakynthos.

Läs mer på Kalimera (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Riitta
2020-04-03, 12:28
Läste att du skrev om flyktinglägret utanför Aten och att det var många falla där! Alla har satts bakom stängsel. Man undrar bara vad dom får för hjälp, eller får viruset sprida sig ohämmad. Skulle tror det. Då är ju flyktingproblemet lösts snart (sarkasm) :-(

Riitta

Netwolf
2020-04-03, 14:39
Uff, stackars människor... :(

Kalimera
2020-04-03, 17:15
Grekland har idag rapporterat 99 nya fall och är nu uppe i 1 613 konstaterade coronasmittade. Grekland har testat 22 437 personer, Sverige testade 22 000 personer bara i förra veckan, och har 6 078 fall. Antal dödsfall i Grekland är nu uppe i 59 och i Sverige är det 333 döda.

Mer info här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Kalimera
2020-04-06, 08:42
Grekland har nu rapporterat 62 nya fall och är nu uppe i 1 735 konstaterade coronasmittade. Grekland har testat 25 453 personer. Antal dödsfall i Grekland är nu uppe i 73.

Mykonos (https://www.kalimera.se/oar/kyklader/mykonos.html)får ännu striktare restrektioner och invånarna får inte längre lämna sina hem mellan klockan 8 på kvällen och klockan 8 nästa morgon. Dessutom kommer invånarna bara få gå ut med sina husdjur i 15 minuter, och detta måste göras runt deras hus, och de får inte längre gå ut för att träna. Det kommer att gälla i två veckor från och med nu. (Mykonos har två konstaterade coronasmittade.)

Läs mer här (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Masse
2020-04-06, 11:37
Mykonos får ännu striktare restrektioner och invånarna får inte längre lämna sina hem mellan klockan 8 på kvällen och klockan 8 nästa morgon.

På alla håll i världen försöker man så klart efter bästa förmåga att besluta om olika restriktioner för att hejda smittan. En del verkar ganska självklara och lätta att förstå. Andra mera märkliga. Detta tycker jag tillhör de sistnämnda. Bedömer man att smittorisken är större på natten än på dagen eller hur tänker man?

Masse

Smultron
2020-04-06, 14:43
På greekreporter.com kan man idag läsa om att borgmästare och invånarne på Tilos och andra grekiska öar är extremt oroliga för att greker från fastlandet ska komma dit i samband med påsk. Man är bland annat rädda för att de äldre personerna som bor på öarna ska bli smittade. Och det förstår man ju! 😢

(försökte klistra in en länk men lyckades inte)

Netwolf
2020-04-06, 15:56
På greekreporter.com kan man idag läsa om att borgmästare och invånarne på Tilos och andra grekiska öar är extremt oroliga för att greker från fastlandet ska komma dit i samband med påsk. Man är bland annat rädda för att de äldre personerna som bor på öarna ska bli smittade. Och det förstår man ju! 😢

(försökte klistra in en länk men lyckades inte)

Länken (https://greece.greekreporter.com/2020/04/06/greeces-aegean-islands-dread-spread-of-coronavirus-over-easter/)

Smultron
2020-04-06, 16:16
Tack Netwolf! :)

Kalimera
2020-04-06, 17:57
Detta tycker jag tillhör de sistnämnda. Bedömer man att smittorisken är större på natten än på dagen eller hur tänker manJag tror att det beror på att det är mycket svårare för polisen att kontrollera vad folk gör ute på nätterna. Antar att poliserna vill sova då.

Kalimera
2020-04-06, 18:00
På greekreporter.com kan man idag läsa om att borgmästare och invånarne på Tilos och andra grekiska öar är extremt oroliga för att greker från fastlandet ska komma dit i samband med påsk. Man är bland annat rädda för att de äldre personerna som bor på öarna ska bli smittade. Och det förstår man ju!Helt förståligt tycker jag. De vill inte ens att de som är skrivna på öarna ska komma.

Öarna det gäller är enligt Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/251332/article/ekathimerini/news/small-islands-calling-for-ban-on-all-arrivals) Patmos, Milos, Tilos, Ithaka, Kassos, Alonnisos, Lipsi, Oinousses, Agathonissi, Psara, Paxos och Rhodos. Den sistnämnda är ju ingen "småö", men det finns med på listan.

Kalimera
2020-04-08, 10:00
Grekland har rapporterat 1 832 konstaterade coronasmittade. Grekland har till och med igår testat 28 584 personer. Antal dödsfall i Grekland är uppe i 81.

Som det ser ut just nu har Grekland klarat sig bättre än många andra länder, inklusive Sverige. Vi får se vad som händer efter den grekisk påsken (https://www.kalimera.se/grekland/helgdagar.html), då jag tror att många (trots förbud) kommer att resa ”hem”.

Kajja
2020-04-08, 10:30
Trots karantän o besvär med det, så är vi glada att vara på plats.
Våren är på gång, o vi planerar påskfesten med vännerna.
Minst av allt så vill vi till Sverige, vi känner oss både trygga o lyckliga i vårt Grekland.
Perfekt ? Nej !
Men ändå ok tycker vi.
Nu väntar vi på om vi kan få tillåtelse att åka till stranden, vilket blir ett lyft.

Hur har ni det Spizeman?
Skulle vara intressant med en lägesrapport och hur ni spenderar tiden. Vilka restrektioner gäller i dagsläget?
Ha en fin påsk🐐⛪🇬🇷🌞
/ Kajja bye_bye

Spizeman
2020-04-08, 12:18
Hur har ni det Spizeman?
Skulle vara intressant med en lägesrapport och hur ni spenderar tiden. Vilka restrektioner gäller i dagsläget?
Ha en fin påsk🐐⛪🇬🇷🌞
/ Kajja bye_bye

Första veckan höll vi oss i karantän, men kunde ändå vara ute, gå ner till havet o sitta en stund på stranden, tyvärr var det för kallt för bad. Sedan kom utegångsförbudet, vilket begränsar rörligheten, vi går en promenad om dagen och en tur till vår lilla mataffär. Vi har lite tur som har stor trädgård att pyssla i.
Idag har vi beställt färg och annat för renovering/uppfräschning av huset. Men många beställer nu och leveranstiden är 3 veckor. Tur att vi hade med en hel del spackel i resväskan, så vi har haft att göra.
De enda butiker förutom mat o apotek är "handelsträdgårdar" så vi ska iväg och köpa lite plantor för att mysa till det i trädgården.
Påsken är i nästa vecka, och vi har vänner på andra sidan gatan som vi skulle ha firat med, men tyvärr går inte ens det.
Vi bor i Loutraki (Korinth) och än så länge finns ingen som är sjuk i stan med ca 15 000 inv. vilket känns bra och motiverar vår isolering.
Vi bor ganska bra här, men visst hade vi viljat åka hem som planerat inför vår yngsta dotter ingenjörsexamen, och hjälpt henne flytta från Jönköping, nu får hon lösa det själv.
Mest väntar vi på upphävande av utegångsförbudet så vi kan gå ner o ta en picknick på stranden.

nickelena
2020-04-08, 12:42
Tack för jätteintressant inblick i er vardag, denna konstiga tid. Fortsätt njuta (även åt oss som också hade en plan att vara i Grekland denna tid).
Var rädda om er och ha det så bra!

Lenabye_bye

Kajja
2020-04-08, 14:34
Tack för ditt snabba svar Spizeman. Man funderar endel på såna som ni som är på plats. Vi kvinnor åker ingenstans utan spackel i väskan så det var väl kanon att det kom till användning :D:D
Njut som bara den av tillvaron. Det är nu man har tid att se om sitt hus! I Jönköping har vi sol o 16 grader. Kaffedax på uteplatsen i stugan. Badet i sjön hoppar vi åxå överflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

Louisa
2020-04-08, 19:43
Grekland har rapporterat 1 832 konstaterade coronasmittade. Grekland har till och med igår testat 28 584 personer. Antal dödsfall i Grekland är uppe i 81.

Som det ser ut just nu har Grekland klarat sig bättre än många andra länder, inklusive Sverige. Vi får se vad som händer efter den grekisk påsken (https://www.kalimera.se/grekland/helgdagar.html), då jag tror att många (trots förbud) kommer att resa ”hem”.

Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken. De har haft samma "kampanj" här som de har i Sverige, att "res inte till era landställen/byar under påsken". De som funderar på att åka anses rätt och slätt som dumma i huvudet och blir oerhört kritiserade. De pratar hela tiden på nyheterna om att polisen kommer stå vid alla tuller som leder ut från Aten och kolla alla som försöker åka ut. Man måste ha ett mycket viktigt skäl för att komma förbi.

Till råga på det så har alla gudstjänster som brukar hållas under påsken ställts in. "Xristos Anesti", det som brukar ske vid midnatt där man tar det heliga ljuset, kommer inte heller bli av. Till och med jag som inte är troende tycker det är lite trist. Får en känsla av vemod...

Mina fyraåringar är just nu med sin pappa i byn då förskolan är stängd, och de har det bättre där, de har trädgård och större plats att röra sig på än i vår lägenhet i Aten (Grekland är ju i karantän nu och alla lekparker är stängda och man ska ju bara gå ut för nödvändiga ärenden så barn är hemma mycket). Jag själv är i Aten och jobbar! Skulle väldigt gärna vilja åka ner och träffa dom i påsk då jag är ledig, men vet inte om det är skäl nog för polisen. Är lite rädd att riskera...annars kommer de tillbaka sista veckan i april så jag får väl vänta tills dess. Men trist är det.

Spizeman
2020-04-08, 20:21
Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken. De som funderar på att åka anses rätt och slätt som dumma i huvudet och blir.

Bästa Louisa,
Så bra du beskriver din situation och verkligheten idag i Grekland. I Sverige verkar det som om folk tror att det är en svårare förkylning
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?

Kalimera
2020-04-09, 10:26
Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken.Det låter jättebra! klapp_klap

Kalimera
2020-04-09, 10:27
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?De allra flesta gör det, men det finns som alltid folk som inte fattar. Tyvärr.

Tack för att du rapporterar!

Louisa
2020-04-09, 11:11
En uppdatering. Igår införde regeringen nya striktare bestämmelser som ska gälla under påsken. Ingen får åka utanför Aten förutom de som kan uppvisa att de bor och är registrerade på platsen de ska till. Och sen finns det vissa få kategorier som också har rätt, som sjukvårdspersonal, militär osv.

Spizeman
2020-04-09, 11:15
En uppdatering. Igår införde regeringen nya striktare bestämmelser som ska gälla under påsken. Ingen får åka utanför Aten förutom de som kan uppvisa att de bor och är registrerade på platsen de ska till. Och sen finns det vissa få kategorier som också har rätt, som sjukvårdspersonal, militär osv.

De höjer även böterna till €300, och bilister som bryter mot reglerna blir av med sina nummerplåtar i 60 dagar.

Louisa
2020-04-09, 11:59
Bästa Louisa,
Så bra du beskriver din situation och verkligheten idag i Grekland. I Sverige verkar det som om folk tror att det är en svårare förkylning
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?

Tack så jättemycket för dina fina ord!

Jag vet inte om jag ska ge mig in på här vad jag tycker om Sveriges agerande...många tar illa upp.

Jag känner att den här krisen lyfte upp en sanning till ytan om Sverige som land, som jag vetat innerst inne också innan men blev så påtaglig nu. I slutändan handlar det om prioriteringar...jag är djupt besviken på Sverige även fast jag egentligen inte förväntat mig en annan typ av agerande.

Men jag klandrar de styrande mer än folket. Folket i varje land gör det som de styrande säger. De styrande bedömer hur allvarligt de tycker att läget är, och det visar sig genom deras gärningar. I Sverige har de inte stängt någonting, hur ska folket få samma känsla av allvar som i de andra länderna? Ja det är färre som går ut och äter och shoppar och träffas. Men de kan ju om de vill. Till skillnad från Grekland där det ser mycket mer skräckinjagande ut för att allt är stängt, igenbommat, klockan 9 på kvällen ser det ut som en spökstad. Klart man förstår allvaret mer då.

Svenskar litar mycket på sin regering och sina experter. Många är nästan lite stolta över att de valt en annan väg. Alla upprepar saker som just deras experter har sagt (läs Tegnell). Men hur mycket vet man egentligen om flockimmunitet till exempel? De flesta verkar tro att det är så lätt att bara uppnå. Om vi tittar på Italien, det verkar ju inte direkt som att de uppnått nån flockimmunitet där än. Är Sverige verkligen beredda på att förlora så många liv för att uppnå flockimmunitet? Jag är alltså väldigt rädd att ledningen i Sverige kommer leda folket in i en katastrof.

Sanningen är väl den att ingen vet vad som är rätt. Men min personliga åsikt är såhär: om man nu inte vet, varför chansa? Varför inte göra allt man kan och sen får man se om det har nån effekt? Grekland kan mycket väl få en peak nu när restriktionerna tas bort eller i höst. Å andra sidan vet man inte det heller. Just nu iallafall är dödsfallen mycket högre i Sverige än på många håll. Och nej det räcker inte att bara jämföra med Italien, Spanien, USA och Storbritannien. Dessa länder är också väldigt bra exempel på länder som införde restriktioner alldeles för sent.

Hur många argument Sverige än har för att följa sin egen metod, så låter det mest bara som bortförklaringar i mina öron. Som jag skrev ovan, varför chansa? I slutändan tror jag att det har att göra med prioriteringar. Så fort Grekland fick utbrott, så var regeringens första tanke att stänga ner allt för att skydda dom äldre. Sveriges första tanke var antagligen hur de ska skydda ekonomin. Det har egentligen alltid varit en sån skillnad mellan Sverige och Grekland, och ett stort skäl till varför jag föredrar att bo i ett sånt samhälle som Grekland. De är kass på ekonomi, men när det väl kommer till kritan, så har de ett hjärta av guld och tänker på sina äldre. Och då menar jag också ur ett samhällsperspektiv, jag menar inte på något sätt att man inte skulle älska sin mamma eller pappa i Sverige eller så. Andra föredrar ett samhälle som Sverige, och det är egentligen en smaksak. Där får vi alla tycka olika. Men den här krisen för mig visar verkligen dessa skillnader.

En annan aspekt i det hela är att jag tror att Sverige har en oförmåga att se kriser i början. Och det är förståeligt. Det är inte ofta Sverige har varit i kris de senaste 200 åren. Det är ju anmärkningsvärt att till och med Norge och Finland som annars är så lika Sverige, har tagit till tuffare metoder. Vad är skillnaden mellan oss och de andra nordiska länderna? Jo de var alla med i andra världskriget och har kanske någon reflex kvar när det kommer till att skydda sig från fara utifrån. Men Sverige liksom...

Hur som helst så tycker jag siffrorna i Sverige är förödande. Inte minst för att jag tror att Sverige egentligen hade alla förutsättningar att lyckas väldigt bra. Många äldre bor ensamma och därför väldigt lätt att isolera sig, nästan inga röker, många jobbade hemifrån även innan, och att samhället i princip är kontantfritt. Grekland däremot, borde det egentligen ha gått jättedåligt för, eftersom allt det ovannämnda i princip är tvärtemot. Därför att dödssiffrorna i Grekland faktiskt oerhört bra efter att ha tittat på förutsättningarna. Jag skulle nästan vilja berömma Grekland för att de klarat sig så bra och verkligen tagit väldigt mycket ansvar under den här krisen. Nästan ingen går ut om man inte måste, handlar en gång i veckan, håller barnen hemma, många företag har börjat jobba hemifrån (en stor grej i Grekland då de flesta inte gjort det tidigare och i princip fick fixa ett system över en natt för att det skulle funka) och alla håller avstånd och många har på sig handskar och munskydd när de går ut. Ja det är verkligen en teameffort, det är inte bara lagarna som gjort att Grekland fått såna bra resultat. Och jag vill verkligen poängtera detta, då Grekland oftast annars bara är i rampljuset för dåliga saker.

Förlåt för långt inlägg. När jag väl börjar kan jag inte sluta...:D

Spizeman
2020-04-09, 13:46
Louisa
Kan bara instämma i det du beskriver och känslan att leva i Grekland just nu.

Har 3 vuxna döttrar i Sverige som nu förbereder påskens firande med vänner, för alla 3 är det inte något större bekymmer, barnbarnen är ju i skola o på fritis som vanligt.

Jag är imponerad av grekiska åtgärder, hur snabbt det kom upp avskiljande glasväggar runt kassor i matbutikerna och hur snabbt apoteken fick upp mikrofoner, högtalare, olika typer av luckor och slussar för att expiera o ta betalt.

Och nu påsken som tas på stort alvar av myndigheterna som förstår hur man måste göra allt för att inte sprida smitta.

Louisa
2020-04-09, 19:16
Louisa
Kan bara instämma i det du beskriver och känslan att leva i Grekland just nu.

Har 3 vuxna döttrar i Sverige som nu förbereder påskens firande med vänner, för alla 3 är det inte något större bekymmer, barnbarnen är ju i skola o på fritis som vanligt.

Jag är imponerad av grekiska åtgärder, hur snabbt det kom upp avskiljande glasväggar runt kassor i matbutikerna och hur snabbt apoteken fick upp mikrofoner, högtalare, olika typer av luckor och slussar för att expiera o ta betalt.

Och nu påsken som tas på stort alvar av myndigheterna som förstår hur man måste göra allt för att inte sprida smitta.

Ja men precis. En annan grej som jag är imponerad av är alla små "uppmanings-spottar" som de visar på tv. Först är det de vanliga, som att man ska tvätta händerna och liknande. Inget speciellt. Men de slänger också in nya när situationen kräver det har jag märkt. Till exempel för tre veckor sen när Grekland införde ännu strängare regler, så satt "Greklands Tegnell" på presskonferens några dagar efter och var så irriterad på att alla gamlingar fortfarande stod och köade utanför bankomaterna. Oacceptabel syn, sa han. Här i Grekland är det ju inte så många äldre som har lärt sig internetbanking och använder inte det systemet, utan det vanligaste är fortfarande att man går till banken och ta ut pengar och betala sina räkningar. Men han tyckte liksom att nu får det vara slut med det här. Jag noterade sen att dagarna efter dök det upp en helt ny spot som tog upp just det här. Man sa att äldre inte bör gå till banken utan man får ta hjälp av en yngre familjemedlem för att lära sig att göra sin business via internet. Och så uppmanade man unga att hjälpa dom äldre i sin släkt och lära dom hur det funkar. Eller i värsta fall gå till banken åt dom.

Vet inte hur mycket ändring det har blivit dock. Ser fortfarande väldigt många äldre som står och väntar vid bankomaterna. Det roliga var att när jag pratade med min man för några dagar sen så sa han att han var på väg till banken för att göra lite ärenden för sin pappa. Jag frågade honom om han inte kunde lära sin pappa e-banking istället. Han suckade och sa, "ja jag föreslog det. Men pappa är rädd att någon kommer ta hans pengar på det sättet...". Systemet är väl för nytt och skrämmande för många äldre. När det kommer till pengar är äldre ytterst aktsamma. Inte ens banker litar de ju på. Det är väldigt vanligt att äldre gömmer sina pengar nånstans i huset eller under madrassen här, fortfarande. Jag skulle kalla det mindre säkert, men men...de har varit med om mycket under sina år, jag förstår att de har svårt att lita på folk och system.

Så i överlag så är alla väldigt nöjda med den nuvarande regeringen och hur de har hanterat allt det här. Det är inte ofta greker talar gott om politiker, det ska gudarna veta. Men nu är första gången som jag har hört goda ord från i princip alla. Från de som stödjer partiet sen innan, från de som stödjer andra partier annars, från de som skiter i politik och inte röstar och annars är helt anti. Alla säger att det här, det här har de hanterat bra. De är också nöjda med hur de har hanterat det ekonomiska, då det har beslutats att alla som varit tvungna att stänga och inte kan jobba under den här tiden ska få ersättning för det och de som bor i hyresrätter har rätten att betala 40% mindre.

Å andra sidan vet jag att det här är en trend man ser i alla länder just nu, inklusive Sverige, att man backar upp sin regering. Så det är inget speciellt för Grekland egentligen. Men det är iallafall kul omväxling att just greker pratar så varmt om sin regering, plus att jag är glad för att det verkar som att Grekland verkar få seriösare och seriösare politiker ju mer tiden går. Det verkar bli bättre för varje regering helt enkelt. Även med ekonomin är de mycket seriösa nuförtiden. Allt blir effektivare och effektivare i Grekland. Nya system införs överallt. Det är mycket trevligt att se att Grekland sakta kliver in i 2000 talet. Lite sent, men det kommer ta sig. Och den här krisen har redan hjälpt till att öka takten med tusen och moderniseringen av samhället har nog aldrig gått i sån fart som under den här senaste månaden. Det var nåt som jag tänkte på häromdagen. Som jag sa i mitt tidigare inlägg, så många har börjat jobba hemifrån nu, som aldrig jobbade hemifrån innan. Det sker distansundervisning just nu i ett land som mycket sällan använde sig av såna metoder innan och står helt ny inför det här. Äldre lär sig internetbanking. Många lär sig att beställa mat på nätet. Ja jag känner nästan att det här var bra för Grekland, de behövde en boost på dessa områden. Grekland kommer aldrig vara densamma efter att allt det här är över.

Spizeman
2020-04-09, 20:46
Bästa/Dear Louisa
Så fantastiskt positiv människa du är !
De flesta berättar om avbokningar o eländes elende.
Du är så konstruktiv o faktainfirmerande.
Vi som är här i Grekland behöver all positiv energi ! Och du sprider din kraft

Vi planerade hemresa i slutet av maj, nu har vi insett verkligheten i att det kanske blir i mitten av juli, o eftersom vi ska tillbaka i aug så kanske vi stannar till dec, vem vet ?

Fortsätt o rapportera vardagen o berätta gärna var i Grekland du bor

Masse
2020-04-09, 21:19
Självklart har jag liksom alla andra lite tankar och uppfattningar om det som sker och hur olika länder och politiker/myndigheter beslutar och agerar. Tills vidare vidhåller jag det jag tidigare har sagt att jag har stort förtroende för hur det sköts här i Sverige, och väljer att försöka att efter bästa förmåga leva efter de anvisningar som ges.

Men jag inser att vi i alla länder har ännu en ganska lång väg att vandra innan vi kan utvärdera och bedöma vad som har gjorts och inte gjorts. Det handlar om att värdera många faktorer. Att stänga ner allt eller att välja en mera målinriktad metod.

Det gäller dels alla som har direkt blivit drabbade i kraft av smittade, sjuka och döda. Men också de samhällsekonomiska och privatekonomiska och därmed sociala effekterna. De saknar inte betydelse för medborgarnas framtida hälsa, liv och död.

Så därför tycker jag att det är alldeles för tidigt att utropa vinnare och förlorare eller utse vem som gjort rätt och fel.

Masse

Alala
2020-04-10, 05:50
Tack för dina intressanta inlägg, Louisa. Som svensk har du ju en helt annan synvinkel eftersom du bor i Grekland. Jag som bor i Finland känner nog lite på samma sätt som du angående Sveriges reagerande på saken. I synnerhet när det gäller avsaknaden av det politiska ansvaret. Jag har förstått att det på det juridiska planet är svårare att "stänga" ett land som Sverige. Men restriktionerna här i Finland har inte varit lätta att genomföra heller. Man har granskat grundlagen för att allt skall gå rätt till, tagit i bruk beredskapslagen (som tidigare bara gjorts under krigstid). Men alla restriktioner har trots allt röstats igenom i riksdagen så man har inte kunnat göra allt över en natt. Men oppositionen går ju med på allting nu så det har inte varit något problem. Men vem som gör rätt eller fel är ju svårt att avgöra. Personligen tycker jag att dödsiffrorna i Sverige är ganska höga och trycket på sjukvården är väl hårt? Ett land som Sverige borde kunna klara av att vårda alla som har behov av intesivvård, men jag tyckte att jag läste någonstans att t.ex Karolinska sjukhuset i Stockholm inte längre tar emot patienter till intensvvården om de är över 80 år eller över 60 och har underliggande sjukdomar. Stämmer det? Eller betyder det bara att de kan få vård någon annanstans? Jag hoppas att det är så i alla fall.

Det är verkligen en ovanlig tid vi lever i och jag tror nog att världen kommer att se lite annorlunda ut efter det här. Inte bara för att många har lidit och förlorat sina närmaste och inte bara för att ekonomin inte blir något att hurra för även om allt sen kommer igång igen. Kanske kommer vi att se på världen på ett annat sätt? Fundera på vad som egentligen är viktigt här i livet? Och de flesta länder kommer nog att rusta för bättre beredskap när det gäller eventuella kriser.

/ Anne

MariaJ
2020-04-10, 08:41
Men vem som gör rätt eller fel är ju svårt att avgöra. Personligen tycker jag att dödsiffrorna i Sverige är ganska höga och trycket på sjukvården är väl hårt? Ett land som Sverige borde kunna klara av att vårda alla som har behov av intesivvård, men jag tyckte att jag läste någonstans att t.ex Karolinska sjukhuset i Stockholm inte längre tar emot patienter till intensvvården om de är över 80 år eller över 60 och har underliggande sjukdomar. Stämmer det? Eller betyder det bara att de kan få vård någon annanstans? Jag hoppas att det är så i alla fall.

/ Anne

Naturligtvis är trycket på sjukvården i Sverige hårt men ännu finns intensivvårdsplatser över. Det råder alltså ingen brist på platser.

Sen tycker jag det är olyckligt att sprida det man tror sig ha läst, som t ex det med Karolinska, det påståendet är helt felaktigt! I dessa tider måste man vara väldigt källkritisk. Många medier vill förstås sälja på sina rubriker, där budskapet egentligen är något helt annat.

Maria

Netwolf
2020-04-10, 09:52
Intressant inlägg, Louisa. Grekland gör säkert vad de kan och det är imponerande att ett samhälle som deras kan ställa om till distansarbete med så kort varsel.

Alla diskuterar rätt tillvägagångssätt, men ingen vet ju i nuläget vem som har rätt. Själv vet jag allt för lite om smittspridning och virus, för att kunna ha en relevant insikt i frågan.

Personligen litar jag på Tegnell & Co och köper deras förklaring om varför vi har högre dödstal än våra grannländer. Jag ska inte gå in mer på det, men den dagen detta blåst över, får vi facit på vem som hade rätt.

Dock. Av vad jag hört så leder en totalstängning till att man bara får notan senare.

https://i.pinimg.com/originals/bf/3e/65/bf3e65f3a34033cbd39de0f4e113258c.jpg

/Netwolf

Kalimera
2020-04-10, 10:10
Tack för att du skriver om dina funderingar Louisa! Du får skriva hur långt som helst, det är jätteintressant. :)

Jag är imponerad av Grekland som har så få dödsfall, där befolkningen i stora drag lyder myndigheterna, och jag är också imponerad av att viruset inte har spridit sig så mycket till öarna. Det är lite samma här, där Gotland har väldigt på konstaterade fall.

Vem som gör rätt eller fel vet ingen. Det kan ta flera år innan vi har facit. En fråga är vad som händer när restriktionerna släpps i exempelvis Grekland? Kommer det en andra våg? Vi får se.

UllaC
2020-04-10, 10:10
Intressant inlägg, Louisa. Grekland gör säkert vad de kan och det är imponerande att ett samhälle som deras kan ställa om till distansarbete med så kort varsel.

Alla diskuterar rätt tillvägagångssätt, men ingen vet ju i nuläget vem som har rätt. Själv vet jag allt för lite om smittspridning och virus, för att kunna ha en relevant insikt i frågan.

Personligen litar jag på Tegnell & Co och köper deras förklaring om varför vi har högre dödstal än våra grannländer. Jag ska inte gå in mer på det, men den dagen detta blåst över, får vi facit på vem som hade rätt.

Dock. Av vad jag hört så leder en totalstängning till att man bara får notan senare.

https://i.pinimg.com/originals/bf/3e/65/bf3e65f3a34033cbd39de0f4e113258c.jpg

/Netwolf

fb_gilla
Bra där!
Ulla

kimmen
2020-04-10, 10:34
Så därför tycker jag att det är alldeles för tidigt att utropa vinnare och förlorare eller utse vem som gjort rätt och fel.

fb_gilla

Sen tycker jag det är olyckligt att sprida det man tror sig ha läst, som t ex det med Karolinska, det påståendet är helt felaktigt! I dessa tider måste man vara väldigt källkritisk.
Ja, det här med "...läst någonstans" är farligt!

Vem som gör rätt eller fel vet ingen. Det kan ta flera år innan vi har facit. En fråga är vad som händer när restriktionerna släpps i exempelvis Grekland? Kommer det en andra våg? Vi får se.
Många av experterna - både inom och utom Sverige - tror ju att det kommer en andra våg i höst.:(

/kimmen

AndersK
2020-04-10, 10:44
Jag håller helt och hållet med dig, Masse, förutom det du nämner i sista meningen. Vinnare och förlorare eller den som gjort rätt eller fel är ju - som alla förstår oerhört komplicerat att komma fram till. Det blir som om vi på ”läktaren” under pågående tid och efter slutsignal ska sitta och avgöra en djupt allvarligt spel mellan en allvarlig sjukdom och dess påverkan på människan. Och vi som inte besitter något djupare kunskap om allt det som i varje skede pågår och varför.

På sätt och vis är det en ovärdig att ställa det ena mot det andra i ett skede då jag är helt övertygad om att alla länders regeringar, myndigheter, sjukvårdsorganisationer, polis - ja, hela samhället gör sitt absolut bästa för vårt bästa och utifrån sitt lands förutsättningar. Misstanken om det motsatta måste minst sagt bevisas.

Det är också ovärdigt mot alla som drabbats eller drabbas; de som dött en för tidig död, de som flämtar efter luft, anhöriga, personer i karantän, osäkra företagare som bl.a. tvingats permittera och/eller varsla personal, arbetstagare med oviss framtid, människor som redan tidigare levde under knappa ekonomiska förhållanden, barn och unga som undrar och skräms över ovissheter - för att nämna några berörda.

Påtagligt är att min bild av vad som händer i många delar inte överensstämmer med det som uttrycks i massmedia. Dess sökande efter avvikelser från det normala känns olustigt och fyllt av sensationslängta. Jag upplever i min omgivning istället en mycket hög grad av lojalitet och givetvis ett antal djupt olyckliga undantag - något evigt och oavsett landsgränser förekommande. Här har valet fallit på att hantera dessa i ”normal” ordning och undvika att bli styrande.

Jag vi inte att detta ska uppfattas som något nedsättande gentemot tidigare inlägg. Däremot en vädjan om att vi alla behåller vår vanliga sans och balans under en svår tid och då vi verkligen behöver varandra.

Alala
2020-04-10, 13:34
Sen tycker jag det är olyckligt att sprida det man tror sig ha läst, som t ex det med Karolinska, det påståendet är helt felaktigt! I dessa tider måste man vara väldigt källkritisk. Många medier vill förstås sälja på sina rubriker, där budskapet egentligen är något helt annat.

Maria

Jag frågade ju om påståendet stämmer så det var verkligen ingenting jag ville "sprida". Men om det inte stämmer är det ju bra.

/ Anne

pelagia
2020-04-10, 13:45
Vil bare si at vi bor ved grensa til Sverige, og har familie der. De opplever det samme som oss på mange måter: De føler seg ikke velkomne på sitt feriested som ligger i en annen kommune, de har eget firma som nå må ha hjelp av krisepakke for å kunne bestå videre.
Ja, de kan gå på restaurang og ta en øl - i Norge kan vi knapt det. Barnebarna får vi ikke klemme og ta på, de skal helst ikke besøke oss som er i risikogruppen.
Vi har 110 døde, Sverige har mangetalls mer. Det er jo en forskjell. Nå har vi hatt stengte skoler og barnehager, men det kommer gradvis til å åpne. Spennende å se hva som skjer. Men viruset forsvinner jo ikke - det kommer til å ta år antagelig Vi må regne med "milde tiltak" lenge. Og dette med flokkimmunitet - der sier folkehelseinstituttet at det vil ta år å følge den linjen.
Så vi sitter hjemme i påsken og tar vår øl og vin i solveggen og håper på litt bedre tider, men det kommer kanskje aldri til å bli helt som det var før.
Glad påsk til alle svensker.

Alala
2020-04-10, 13:46
AndersK, bra skrivet! Vi lever alla nu i förhållanden som vi tidigare inte har upplevt. Framåt måste vi ändå gå tillsammans.

/ Anne

Masse
2020-04-10, 22:42
Jag håller helt och hållet med dig, Masse, förutom det du nämner i sista meningen. Vinnare och förlorare eller den som gjort rätt eller fel är ju - som alla förstår oerhört komplicerat att komma fram till. Det blir som om vi på ”läktaren” under pågående tid och efter slutsignal ska sitta och avgöra en djupt allvarligt spel mellan en allvarlig sjukdom och dess påverkan på människan. Och vi som inte besitter något djupare kunskap om allt det som i varje skede pågår och varför.

Jag läser och läser om och om igen både ditt inlägg Anders, och mitt eget. Kommer fram till att vi såvitt jag kan se tycker väldigt lika. Att du inte instämmer i min sista mening förvånar mig därför. Men det kan jag leva med. Det jag skrev i sista meningen var ......

Masse

Jag kan inte se att jag varken i den meningen eller i övrigt i inlägget skrivit något om vem eller vilka som ska avgöra vad som varit rätt eller fel. Bara att det, oavsett kompetens, förefaller mig alldeles för tidigt att göra en sådan utvärdering redan nu. Att det kommer att finnas folk på "läktaren" som tar på sig den uppgiften är det ingen tvekan om. De är ju aktiva redan nu, vare sig de är presidenter, medicinska experter eller andra medborgare. Tycker nog att de flesta ansvariga borde ha fullt upp med att sköta om sitt eget lands väl och ve, och inte slösa sin energi på vad som är rätt eller fel i andra länder.

Masse

AndersK
2020-04-11, 06:34
Masse! Jag använde mig nog väl mycket av din sista mening, som avstamp för min argumentation. I grunden delar jag helt din uppfattning! Däremot ville (och vill) jag synliggöra det fullständigt orimliga resonemanget om att utse vinnare och förlorare eller vem som har gjort rätt eller fel.

Klart är, att här har jag gjort fel och beklagar mitt klavertramp, Masse. 😔 Du ska inte behöva leva med det! Roligare saker ligger framför ju framför oss, exempelvis resa till Grekland.....😀

Önskar dig och alla en fortsatt Glad Påsk!

Spizeman
2020-04-12, 16:11
Någonstans tror jag också så, det kanske bara blir inhemsk turism i år.

Man kan tro på det mesta, men enligt
Representanter för Greklands turistindustri tror att turistsäsongen i år kan komma igång försiktigt i augusti, för att börja närma sig det normala i september, men att många hotell kommer att vara stängda.
Hoppas verkligen på representanterna !
Själva väntar vi på land och sjösättning, o tror ingenting.
Att tro o tycka är idag mest för journalister, som saknar fakta att rapportera.

Kalimera
2020-04-12, 18:05
Att tro o tycka är idag mest för journalister, som saknar fakta att rapportera.Jag är journalist, och jag saknar fakta, precis som alla andra gör, oavsett yrkesgrupp.

UllaC
2020-04-12, 18:51
Jag är journalist, och jag saknar fakta, precis som alla andra gör, oavsett yrkesgrupp.

Rätt Janne, man kan bara gissa och hoppas. Men jag tror som du att det blir nog inga resor till Grekland förrän nästa år. Har ställt in mig på det så blir man inte så besviken.

:cool:Tittar på foton, läser guider och reser i fantasin så länge.bye_bye
Ulla

Spizeman
2020-04-12, 19:34
Jag är journalist, och jag saknar fakta, precis som alla andra gör, oavsett yrkesgrupp.

Om man är journalist så borde man rapportera fakta tycker jag. Eller så gör man som Marcus Oscarsson, skapar en illusion och rapporterar eget tyckande, utan någon som helst faktainsamling.
Förr rapporterade journalister verklighet, men sedan hände något och yrkesgruppen ville ligga i framkant och valde att rapportera vad de trodde skulle hända.
Tragiskt tycker jag, och synd om journalister som tvingas gissa framtidens utfall.
Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.

Faestis
2020-04-12, 22:40
"Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.[/QUOTE]"

Och Du är säker på att dessa journalister rapporterar den helt ovinklade sanningen? Jag vet inte - jag bara undrar hur Du VET att dessa tidningar inte vinklar det de skriver o.s.v. Att De skriver det rätta utan någon påverkan från något håll!? :confused:

//Faestis

kimmen
2020-04-13, 13:35
Jag läser China Today , Shanghai News och RT samt följer tyska nyheter. Men Sveriges rapportering ligger flera veckor efter o dessutom läggs det in värderingar som ska passa.
Ja, kinesiska nyhetsbyråer är säkert heeelt ostyrda...:eek:Ang_elx (ironi...)

/kimmen

malou
2020-04-13, 14:39
I Kina er det et juridisk anliggende; dvs bestemt ved lov, at kun landets øverste helsemyndighet har tillatelse til å informere i helsespørsmål.

Takk og lov for at vi har den 4. statsmakt i demokratiet, mange seriøse, kunnskapsrike og dyktige journalister.

Joda, det finnes også journalister og reportere som ’gjetter’ og generaliserer ut fra egne private erfaringer...som eks en i Norge. På rikstv foreslo han å legge diverse gjenstander i stekeovnen på høy varme (i vår lille krig mot viruset). :D Da ble Brannvesenet fly forbannet __D, stekeovner er visstnok ‘beste’ stedet å få full fyr på boligen.

Kalimera
2020-04-13, 14:54
Den grekiska premiärministern Kyriakos Mitsotakis ska hålla ett tal till nationen ikväll klockan 19.30 grekisk tid. Det kommer handla om lockdown under den grekiska påsken som börjar denna vecka.

Och på tal om den grekisk påsken så har jag lagt ut dagsaktuella bilder från Tilos, där man ser att de boende håller sig inne.

Kolla bilderna från Tilos under lockdown här (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43691).

Kalimera
2020-04-15, 18:54
En vice borgmästare på Kreta upptäcktes idag när han var ute och fiskade med båt, något man inte får göra. Han fick 5 000 € i böter. Det blev en dyr fisketur!

Läs mer här (https://greece.greekreporter.com/2020/04/15/deputy-mayor-on-crete-receives-e5000-fine-for-violating-fishing-ban/).

Kajja
2020-04-15, 20:44
Varför åkte 2300 norrmän till Sverige i påskhelgen:eek::eek:?
/ Kajja bye_bye

Helena S
2020-04-15, 21:24
Varför åkte 2300 norrmän till Sverige i påskhelgen:eek::eek:?
/ Kajja bye_bye

Hallå Kajja! De åker över gränsen för att storhandla. Många saker är billigare på den här sidan om gränsen.

Helena S

Kajja
2020-04-15, 21:39
Hallå Kajja! De åker över gränsen för att storhandla. Många saker är billigare på den här sidan om gränsen.

Helena S

Jo det vet jag men förstår inte att de inte följer restrektionerna att INTE resa!! Många "inte" blev det där.
Vi måste ta detta på allvar!! Jag är faktiskt riktigt rädd just nu! Helt plötsligt finns inte Adam Alsing längre. Fort går det!!
/ Kajja snyft_drop

Masse
2020-04-15, 21:47
En vice borgmästare på Kreta upptäcktes idag när han var ute och fiskade med båt, något man inte får göra. Han fick 5 000 € i böter. Det blev en dyr fisketur!

Läs mer här (https://greece.greekreporter.com/2020/04/15/deputy-mayor-on-crete-receives-e5000-fine-for-violating-fishing-ban/).

Såvitt jag kan se så framgår det inte i artikeln om han var ensam ombord på sin båt eller om han trängdes med en massa andra. Bara att tre av hans vänner gjorde honom sällskap i en annan båt. Om han var ensam eller nästan ensam i sin båt så borde det väl inte vara något problem. Däremot skriver man att det är förbjudet att fiska under pandemin???? Märkligt! ????

Masse

Helena S
2020-04-15, 21:50
Jo det vet jag men förstår inte att de inte följer restrektionerna att INTE resa!! Många "inte" blev det där.
Vi måste ta detta på allvar!! Jag är faktiskt riktigt rädd just nu! Helt plötsligt finns inte Adam Alsing längre. Fort går det!!
/ Kajja snyft_drop

Aha, ok! Ja, jag förstår hur du menar! Jag blev riktigt ledsen när jag hörde nyheten om Adam Alsing 😢 Han har funnits med mig i nästan hela min uppväxt, från dejtingprogrammet med Agneta Sjödin.

Det går fort och det är outhärdligt! Som att långsamt kvävas till döds 😔

Var rädda om er och varandra!

Helena S snyft_drop

Kajja
2020-04-15, 21:53
Aha, ok! Ja, jag förstår hur du menar! Jag blev riktigt ledsen när jag hörde nyheten om Adam Alsing 😢 Han har funnits med mig i nästan hela min uppväxt, från dejtingprogrammet med Agneta Sjödin.

Det går fort och det är outhärdligt! Som att långsamt kvävas till döds 😔

Var rädda om er och varandra!

Helena S snyft_drop

❤💙💛

Helena S
2020-04-15, 21:59
Såvitt jag kan se så framgår det inte i artikeln om han var ensam ombord på sin båt eller om han trängdes med en massa andra. Bara att tre av hans vänner gjorde honom sällskap i en annan båt. Om han var ensam eller nästan ensam i sin båt så borde det väl inte vara något problem. Däremot skriver man att det är förbjudet att fiska under pandemin???? Märkligt! ????

Masse

Jo, men om det är utegångsförbud så spelar det ingen roll om du fiskar ensam eller inte. Du får inte leva ”som vanligt”.

Helena S

Kajja
2020-04-15, 22:41
Men Masse, vore det inte bra om alla följde de restrektioner som gäller?! Detta är ju så allvarligt! Jag ifrågasätter ingenting just nu utan bara gör ALLT jag kan för att få finnas kvar här i många år till. Förlitar mig på de som kan o vet mer än "oss".
Det står för mycket på spel.
/ Kajja snyft_drop

pelagia
2020-04-16, 07:03
På vegne av alle nordmenn som overholder reiserestriksjonene, beklager jeg bruddene i påsken. Dette er helt forkastelig. Ofte dreier det seg om pensjonister, som skulle ha bedre dømmekraft. De er i risikogruppen, og de vet at Sverige har en annen måte å bekjempe smitte på enn vi. Og noen av dem har til og med blitt stoppet flere ganger. Det er mange her som egentlig er overrasket over at folk kan oppføre seg så likegyldig.
Nå har min bror som bor i Sverige, og hans familie blitt smittet. To av ungdommene valgte å gå på byen en helg før påske og dermed var det gjort.
Ungdommene gikk det jo bra med ganske fort, de voksne sliter litt mer.
Svigerinnen har hatt feber i 9 dager og skal nå til lege. Dette sier noe om hvor lite det skal til for å ramme en familie veldig raskt.

Hasse
2020-04-16, 10:16
Lite här och var i denna tråd ser jag uttalanden om de här människorna som går under benämningen "alla".

Vilka ingår i "alla" ?

Jag vänder på det hela, skriver "ingen".

INGEN borde åka med kollektiva färdmedel

INGEN borde resa från en stad till en annan, oavsett syfte - påskresa, annan "onödig" resa osv. osv. osv.

INGEN borde gå ut över huvud taget

INGEN borde vara otestad, dvs. ALLA borde ha klarhet i om de bär på smitta eller inte.

Jag kan skriva om "alla" eller "ingen" i många fler varianter men orkar faktiskt inte.

Det kommer uttalanden från statsmakter, myndigheter. Vi uppmanas, krävs på att vi ska göra si eller så, SJÄLVKLART finns det ett SYFTE med detta och det är att hindra smittspridning. INGEN VET omfattningen av detta, hur många som bär på smitta men inte har symptomer. INGEN VET när detta kanske kommer att stanna av lite och saker och ting kan börja återgå till det något sånär normala. INGEN VET om det kommer en andra våg när sommaren är över och väder och temperatur blir ungefär som det har varit nu när allting förvärrades och världen gick in i ett vaccuum. För det "sägs ju" att viruset skyr sol och värme och att sommaren då per automatik ger världen en chans att gå in o något som kanske kan bli något normalt, om än temporärt?

INGEN VET om, och NÄR ett eventuellt vaccin kan finnas klart att börja användas och om det då kan bli början till en tid då hela världens befolkning (i alla fall den största delen av) kan vaccineras och vi kan börja bygga upp en friskare befolkning och utifrån det, lära vad som behöver läras för att framtiden inte ska innehålla en sådan här gigantisk kris igen. WHO har nu uttalat sig och lär ha sagt att det enda som faktiskt kommer att hjälpa världen är att ett fullgott vaccin finns tillgängligt.

Jag återkommer nu till ordet "alla". Det finns de som struntar i allt som informeras. Det finns de som inte förstår vad de ska göra. Det finns de som anser sig inte ha tillgång till, eller som inte får informationen som vi andra får. Det finns de som inte bär på smitta men ingen vet om det verkligen är så och det kommer ingen någonsin att få veta heller. Det kanske finns de som bär på smitta men faktiskt inte smittar andra? Vem vet om det är så, kanske har någon (Anders Tegnell ?) informerat om just detta?

Ordet "alla" är väldigt svårt och "alla" kommer inte att följa direktiven, råden, befallningarna eller vad det kallas? Det har också nämnts mycket i denna tråd vem som "har rätt" respektive "fel". En viss president i ett stort och stolt land i väster menar att smittan de fick, kommer från Europa. Ja, det kanske den gör och vi i Europa fick den väl från ett ännu större land långt i öster? Vem har rätt och vem har fel i alla de åsikter som kom ut när alla dessa anklagelser var det viktigaste på agendan?

Tyvärr, jag personligen tror inte att "alla" kommer att vara verkligen ALLA och det har ju visat sig i all statistik som kom ut nu t.ex efter påsk i och med att det kunde klarläggas hur många som verkligen åkte från söder om liggande län, till Dalarna, Jämtland, Öland. Siffrorna var inte 100% och vem hade förväntat sig det?

Nyligen var det ett väldigt hallå över all kollektivtrafik, inte bara i storstäderna (Stockholm naturligtvis speciellt utpekat). Det går inte att stänga kollektivtrafiken, det tror jag vem som helst förstår. Tänk på konsekvenserna, de är GIGANTISKA, onödiga att diskutera.

Jag uppmanar definitivt ingen att låta bli ordet "alla". Jag har bara reflekterat över att det tyvärr inte är möjligt för en hel befolkning att göra exakt likadant även om det kanske vore önskvärt. Inte ens för en nation ännu längre bort i öster där det vid något tillfälle tidigare i våras, stolt meddelades att antalet Corona-smittade personer var - 0 ( NOLL ).

Kan man själv som individ göra det lilla genom att följa vad som ska följas så känner åtminstone jag mig nöjd med att jag dag efter dag inte blir sjuk på något vis. Om jag eller någon annan som anser sig frisk bär på smittan? Det får jag nog inte veta eftersom jag inte får gå och testa mig. Resurserna räcker helt enkelt inte till och det förväntade sig ingen heller. Jag måste åka kollektivt till mitt arbete eftersom jag inte har något alternativ. Avstånd hålls, både av mig och andra och jag kommer att informera den som vill sitta för nära mig att vi båda borde undvika närhet. Jag måste åka och handla, hur ska jag annars överleva? Jag tillhör ingen riskgrupp, jag har av ålder och andra skäl ingen anledning att sitta i karantän. Jag måste arbeta, befinna mig på min arbetsplats. Jag kan inte jobba hemifrån, min arbetsplats har infört rigorösa bestämmelser för ALLT vi utför där och jag har...…..arbetsplikt vilket innebär att jag är tvungen att infinna mig när jag förväntas göra det.

Jag kan bara följa vad som ska följas som sagt och om inte "alla" gör samma sak så kan jag inte göra annat än att konstatera att mitt samvete i alla fall är gott.

Masse
2020-04-16, 10:45
Jo, men om det är utegångsförbud så spelar det ingen roll om du fiskar ensam eller inte. Du får inte leva ”som vanligt”.

Helena S

Men Masse, vore det inte bra om alla följde de restrektioner som gäller?! Detta är ju så allvarligt! Jag ifrågasätter ingenting just nu utan bara gör ALLT jag kan för att få finnas kvar här i många år till. Förlitar mig på de som kan o vet mer än "oss".
Det står för mycket på spel.
/ Kajja snyft_drop

Ursäkta! Jag är uppenbarligen dåligt insatt i exakt vilka restriktioner som gäller i Grekland. Och är man dåligt insatt så ska man kanske inte heller yttra sig i ärendet. Det var dumt av mig.

Mina tankar var baserade på vad jag tidigare i den här tråden läste och förvånades över beträffande utegångsförbud. Det var att man enligt uppgift hade infört utegångsförbud på Mykonos mellan klockan 20.00 på kvällen och 08.00 på morgonen. Det skulle innebära att det inte var utegångsförbud på dagtid. Men detta är tydligen olika från den ena ön till den andra, och av det som skrivs ovan drar jag slutsatsen att det på Kreta råder utegångsförbud under dagtid samt fiskeförbud. Det hade jag inte koll på och därav min synpunkt.

Fisk är väl ett viktigt födoämne i Grekland? Då gör väl fiskeförbudet att folk får det extra besvärligt nu? Eller hur klarar man det?

Masse
okunnig vad gäller både fiske- och utegångsförbud

Kajja
2020-04-16, 10:50
Hasse! Där fick du med det mesta av mina tankar som snurrar i huvudet!!fb_gilla
En liten detalj bara angående ordet ALLA.
Man, vi, jag använder ibland det ordet istället för ordet MÅNGA nän man göra ett påstående. Tex. -Alla vill va lediga på sommaren!
/ Kajja bye_bye

piam
2020-04-16, 11:46
Å jag får väl skämmas!
For till Jämtland över påsk
Vi var 4 st som satt på fjället
Långt ifrån alla turistställen.
Idag var jag till stan och handlade
nästa vecka ska jag beställa via nätet
Och får det hemkört från Coop,dom har
1 mil som gräns och det klarar vi med
ett nödrop

Pia

Kalimera
2020-04-16, 13:14
okunnig vad gäller både fiske- och utegångsförbudGrekland införde en total lockdown den 22 mars för att begränsa medborgarnas rörelse.

Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden. Man får alltså inte fiska, inte åka ut med båten för skoj skull, man får inte ens bada i havet.

Detta gäller i hela Grekland. På just Mykonos för man inte gå ut på nätterna ens med giltig anledning.

De som behöver gå ut måste fylla i ett formulär eller registrera sig online eller via sms. Om man går ut utan att ha en giltig anledning riskerar man böter på 300 €, eller ännu mer som i fallet med killen på Kreta. Om man kör bil och stoppas av polisen och inte har en giltig anledning får man 300 € i böter, plus att polisen tar nummerplåtarna i beslag i 60 dagar.

Jag rapporterar varje dag om utvecklingen i Grekland på denna sida (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Netwolf
2020-04-16, 14:19
Asså, Greklands svar på Tegnell - Sotiris Tsiodras, rapporteras nu vara landets mest populära person. Liksom vår alltså.

https://greece.greekreporter.com/files/tsiordas.jpg

Men jag undrar bara. Ser alla epidemiloger ut på samma sätt? flabb_flab

https://www.doktorn.com/sites/default/files/styles/galleryformatter_slide/public/folkh%C3%A4lsomyndigheten%20doktorn%20coronavirus%20covid-19%20doktorn%20anders%20%C3%A5ker%20kinavirus.png

/Netwolf

Masse
2020-04-16, 16:21
Grekland införde en total lockdown den 22 mars för att begränsa medborgarnas rörelse.

Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden. Man får alltså inte fiska, inte åka ut med båten för skoj skull, man får inte ens bada i havet.

Detta gäller i hela Grekland. På just Mykonos för man inte gå ut på nätterna ens med giltig anledning.

De som behöver gå ut måste fylla i ett formulär eller registrera sig online eller via sms. Om man går ut utan att ha en giltig anledning riskerar man böter på 300 €, eller ännu mer som i fallet med killen på Kreta. Om man kör bil och stoppas av polisen och inte har en giltig anledning får man 300 € i böter, plus att polisen tar nummerplåtarna i beslag i 60 dagar.

Jag rapporterar varje dag om utvecklingen i Grekland på denna sida (https://www.kalimera.se/information-om-coronaviruset-covid-19-i-grekland-och-grekiska-oarna.html).

Oj då! Tack Janne! Det var verkligen tuffa tag!

Masse

Riitta
2020-04-16, 17:36
Det är ju så olika hur man räknar dödstalen i olika länder. Vissa länder räknar bara dom som har dött på sjukhus och här i Sverige räknas dom som har dött på äldreboenden och hemma också. Därför kan det bli väldigt olika siffror. Det blir stort mörkertal i alla länder. I Grekland visas det att det dör typ 2-3 varje dag, vilket jag har svårt och tro. Vilket fall som helst så hoppas jag att det vänder snart åt bättre håll i alla länder!

Riitta

Louisa
2020-04-16, 21:32

Masse

Det är rätt intressant, för även om det är förbjudet att fiska, så har jag sett rätt många göra det ändå när jag var i byn för två, tre veckor sen. Äldre män, ensamma, ingen bryr sig där. Inga poliser i dessa områden. De är mest i städerna. Och vem bryr sig egentligen, de utgör knappast någon smittrisk. Så att borgmästaren fått böter för det, det låter mer som att någon kanske bara ville sätta dit honom??? Ja som borgmästare måste man nog se upp lite mer...

Grejen är att EGENTLIGEN så är det ingen strikt lockdown i Grekland. Man skickar som sagt sms innan man går ut och väljer från en lista med sex olika skäl, de olika skälen nämnde Janne tidigare. Ska läggas till att det sista skälet är TRÄNING. Träning ensam eller med en annan person är faktiskt tillåtet. Och det här är ju en term som man kan tolka lite fritt så att säga...träning är ju inte bara springa utan också cykla och i allmänhet att röra på sig. Mina barn till exempel, som jag anser behöver röra på sig, tar jag ut till stranden och springer runt och leker med, efter att jag skickat sms med nummer 6. Är det någon som kan komma och säga till mig att det inte är träning för barnen? Det enda som är viktigt i polisens ögon är att man inte avviker för långt bort från ens eget område. Man kan inte skicka sms med träning och sen sätta sig och åka en timme med bil först. De vill att man håller sig inom ens eget område. Plus att alla gemensamma områden är avstängda, såsom parker och lekparker. Barn kan alltså bara vara ute på gatan, på stranden eller uppe på nåt berg. Det är inte så lätt i Aten att hitta bra ställen för barnen men i byarna är det ju lätt som en plätt, där mina barn är nu.

En väldigt humoristisk grej som jag faktiskt upptäckt på senaste tiden, är att JÄTTEMÅNGA är ute och joggar! Alltså både yngre och äldre, det har jag ALDRIG sett i Aten tidigare, haha. Det är så uppenbart att många gör det för att få komma ut lite. Men det är ju jättebra! Nåt positivt i allt det här!

När det kommer till fiske, så är det väl antagligen förbjudet så som jag har förstått det. Men det är ju konstigt egentligen, man får ju gå ut och köpa mat, så varför får man inte gå ut och fånga sin mat själv? Är väl också mycket mindre smittrisk att åka ut och fiska än att gå och köpa fisk i affären...vissa saker är nog inte helt igenomtänkta...

Masse
2020-04-17, 09:38
När det kommer till fiske, så är det väl antagligen förbjudet så som jag har förstått det. Men det är ju konstigt egentligen, man får ju gå ut och köpa mat, så varför får man inte gå ut och fånga sin mat själv? Är väl också mycket mindre smittrisk att åka ut och fiska än att gå och köpa fisk i affären...vissa saker är nog inte helt igenomtänkta...

Tack för ett mycket intressant inlägg Louisa!!!

Som framgått i mina tidigare inlägg så har jag varit konfunderad över diverse restriktioner i Grekland. Inte minst då det här med fiskeförbudet. När jag så fick svaret att det råder TOTAL LOCKDOWN i Grekland så insåg jag ju att jag var dåligt påläst i ämnet. Det var ju bara att hacka i sig att det råder utegångsförbud och därmed förbud för alla aktiviteter som bedrivs utomhus, utom möjligen några få nödvändiga saker som att handla livsmedel och medicin.

Med din information framgår att det finns sex sådana aktiviteter som är ok. Eftersom "Att fiska" inte är en av dem så drar jag slutsatsen att det är det man menar när man säger att det råder "fiskeförbud" och inte att det finns en specifikt uttalad regel som förbjuder fiske, vilket vad det som jag tyckte lät konstigt. Vad skulle det vara som gör att just fiske skulle öka smittorisken? Utegångsförbudet låter för mig som den mera troliga förklaringen. Att du sen berättar att du sett gubbar vara ute och fiska ändå bekräftar ju att allt inte är helt förändrat i det kära Grekland.

Masse

Mafric
2020-04-19, 12:55
Hej alla Kalimerianer!
Ja, mycket är sagt i den här tråden kring hur det ser ut i Grekland och om olika hanteringssätt. Tiden lär utvisa och ge svar så småningom.

Vi har några andra funderingar som jag och min man hoppas att ni har lust att återkoppla på.

1. Vi har bokat en resa till Tilos sedan flera månader tillbaka. UD har avrått från resor t.o.m. den 15 juni 2020. För vår del har vi därmed hamnat i kläm i och med att vår resa är bokad till inte så långt därefter.

Om inte UD tar ett beslut om avrådan innan slutbetalningen ska göras så hamnar vi i ett läge då vi behöver besluta oss hur vi ska hantera bokningen och betalningen.
Vi har naturligtvis betalat anmälningsavgiften om närmare 5000 kr.
Om vi avbokar nu eller inte gör slutbetalningen förlorar vi denna summa och det är ju inga småpengar direkt:(
Alternativet är att göra slutbetalningen (även om vi själva har svårt att tro att en resa kan bli aktuell så snartsnyft_drop). OM Apollo skulle gå i KK är risken stor att vi då blir av med hela summan.
Vi antar att flera är i vår situation, så hur tänker ni andra om detta? Hur gör ni?

OM det skulle öppnas för resor efter den 15 juni, vilket vi egentligen inte alls tror kommer att ske, så uppkommer förstås andra frågor.

2. Kommer grekerna att vilja/kunna ta emot oss?
3. Finns det något kvar att komma till? I vårt fall på Tilos?
4. Har Grekland någon möjlighet att vårda oss om det skulle gå så illa att vi blir sjuka.

Ja, vi hoppas att ni kan hjälpa oss att tänka kring dessa dilemman.

Louisa
2020-04-19, 15:33
Hej alla Kalimerianer!
Ja, mycket är sagt i den här tråden kring hur det ser ut i Grekland och om olika hanteringssätt. Tiden lär utvisa och ge svar så småningom.

Vi har några andra funderingar som jag och min man hoppas att ni har lust att återkoppla på.

1. Vi har bokat en resa till Tilos sedan flera månader tillbaka. UD har avrått från resor t.o.m. den 15 juni 2020. För vår del har vi därmed hamnat i kläm i och med att vår resa är bokad till inte så långt därefter.

Om inte UD tar ett beslut om avrådan innan slutbetalningen ska göras så hamnar vi i ett läge då vi behöver besluta oss hur vi ska hantera bokningen och betalningen.
Om vi avbokar nu eller inte gör slutbetalningen förlorar vi denna summa och det är ju inga småpengar direkt:(
Alternativet är att göra slutbetalningen (även om vi själva har svårt att tro att en resa kan bli aktuell så snartsnyft_drop). OM Apollo skulle gå i KK är risken stor att vi då blir av med hela summan.
Vi antar att flera är i vår situation, så hur tänker ni andra om detta? Hur gör ni?

OM det skulle öppnas för resor efter den 15 juni, vilket vi egentligen inte alls tror kommer att ske, så uppkommer förstås andra frågor.

2. Kommer grekerna att vilja/kunna ta emot oss?
3. Finns det något kvar att komma till? I vårt fall på Tilos?
4. Har Grekland någon möjlighet att vårda oss om det skulle gå så illa att vi blir sjuka.

Ja, vi hoppas att ni kan hjälpa oss att tänka kring dessa dilemman.
När måste ni göra slutbetalningen?

Om du kan så skulle jag vänta tills slutet på april, runt den 27:e april så kommer regeringen göra en evaluering av läget och meddela specifika datum för när allt kan börja öppna än. Öppnandet kommer ske stegvis. För närvarande är allt stängt, alla hotell, alla butiker, alla skolor osv. Jag kan tänka mig att de då kommer ta ett beslut angående turismen också.

Men när det gäller turismen i år så har jag svårt att se att de bara skulle låta turisterna välla in som föregående år. Kanske att man kör nåt selektivt utval? Alltså att man bara öppnar sina gränser för de länder som inte har så många koronafall? Eller att de bara tillåter ett visst antal turister? Jag vet inte, det här är bara mina egna spekulationer.

Men ja i slutet på april så tror jag att vi alla kommer få en tydligare bild av hur det kommer bli i sommar.

Jag själv vill resa till Sverige i augusti, men vet inte om det kommer gå det heller... trist.

Kajja
2020-04-19, 16:07
Hej Mafric! Under rubriken Resa till Grekland finns det en tråd som heter Avbokat. Där kan man läsa lite om hur endel av oss har gjort och lite funderingar om resandet.
/ Kajja bye_bye

Riitta
2020-04-19, 16:16
Nu börjar man undra hur det skall gå i flyktinglägren i Grekland! Hörde på nyheterna i radion att på Chios hade en kvinna dött i Corona i flyktinglägret där :-( Då blev det oroligheter i lägret och det brändes ner en del av lägret. Man undrar ju hur man skulle känna sig och vara i ett flyktingläger nu. Instängt och utan möjlighet till att följa vad som sägs om hygien, avstånd och allt annat :-( Klart det sprider sig snabbt och inte tror jag att dom får nån hjälp på sjukhusen heller! Vet inte hur man tänker? kanske att "stäng in dom" so finns dom inte :-(

Riitta

Louisa
2020-04-19, 17:54
Om man är journalist så borde man rapportera fakta tycker jag. Eller så gör man som Marcus Oscarsson, skapar en illusion och rapporterar eget tyckande, utan någon som helst faktainsamling.
Förr rapporterade journalister verklighet, men sedan hände något och yrkesgruppen ville ligga i framkant och valde att rapportera vad de trodde skulle hända.
Tragiskt tycker jag, och synd om journalister som tvingas gissa framtidens utfall.

Jag håller absolut med. Sveriges rapportering ligger verkligen efter och jag förstår inte varför. Typ som att Sverige inte vill ta emot information utifrån. Ett exempel är att man i andra länder sagt väldigt tidigt att även symptomfria människor kan ha corona och att även de kan smitta andra. Det har förnekats i svensk media ända fram tills för en vecka sen ungefär, och direktiven i Sverige har bara varit att de som uppvisar symptom ska stanna hemma från jobbet. Andra familjemedlemmar ska fortsätta gå till jobb / skola. Nu börjar opinionen vända. Jag tycker det är helt sjukt faktiskt.

En annan sak är att man hela tiden i andra länder sagt att det inte är säkert att man blir immun mot corona, det finns ingen garanti. Man undersöker detta fortfarande. Sverige har däremot redan från början gått på linjen att uppnå flockimmunitet, nåt som inte ens är bevisat att man kan nå med corona. Hur oprofessionellt är inte det? När WHO nu i dagarna gick ut med att det inte är säkert att man kan bli immun mot Corona, ja då går Tegnell emot dom. Emot WHO!

Så ni som inte litar på andra länders siffror och fakta och tror att de är styrda, vad kan man egentligen säga om Sverige? Sverige som inte ens litar och lyssnar på WHO, en opartisk organisation? Sverige har gång på gång visat att de struntar i WHOs rekommendationer, redan från början då WHO sa att alla länder borde testa alla misstänkta coronafall och också spåra smittan. Sverige var typ det enda landet som inte gjorde det och gav upp med smittospårningen från början. Kändes faktiskt nästan som att självaste Sverige försökte mörka antalet smittofall.

Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu.

simetra
2020-04-19, 18:02

Vet inte om detta hjälper er, men läste detta i GP häromdan, angående att få pengarna tillbaka vid en ev. konkurs. Tog en bild på urklippet så hoppas det går att läsa genom att scrolla neråt
https://i.imgur.com/qlaOUML.jpg

Kalimera
2020-04-19, 18:17
3. Finns det något kvar att komma till? I vårt fall på Tilos? 4. Har Grekland någon möjlighet att vårda oss om det skulle gå så illa att vi blir sjuka.Hur det är på Tilos senare beror på utvecklingen. Just nu är nästan allt stängt. Du kan se lite bilder från Livadia från i veckan här (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43691).

Om ni skulle bli sjuka på Tilos så finns det inte mycket hjälp att få där. Den lilla sjukstugan kan ta EKG, men inte mycket mer. Det finns inga falla av covid-19 på Tilos, men det kan ju komma, och ni kan ta smittan dit, om ni blir sjuka hemma.

Jag skulle nog avvakta och invänta UD, och följa vad som händer i Grekland.

Mafric
2020-04-19, 20:06
Tack Louisa för svar ang. att Grekland ska informera om fortsättningen i slutet av april. Så länge kan vi absolut vänta och det kan ju vara en god indikation hur vi ska tänka kring att göra ev. slutbetalning eller inte:)
Vet du var vi hittar en säker källa till den informationen när den kommer?
Tack Kajja för tipset om tråden "Avbokat". Den ska vi kolla infb_gilla
Tack också Simetra för urklippet om Resegarantilagen. Utifrån den så känns det verkligen INTE som vi ska ge oss på att slutbetala. Hellre förlora 4500 kr än hela summan:eek:. Även om det kommer att kännas rejältsnyft_dropså får vi försöka tänka att alla blir drabbade i denna situation och att pengarna förhoppningsvis gör nytta för någon som behöver dem. Kanske en liten del av en lön. Som sagt, inte kul men vad ska man göra:cool:

Tack för info om vård(o)möjligheterna på Tilos, Jannefb_gilla
Tyvärr är vi oroliga att UD inte kommer att lämna nya direktiv innan vi behöver slutdatumet för slutbetalningen. Därav ropet på hjälp från er Kalimerianer.

Samtidigt som vi tänker på oss själva, naturligtvis:o, så tänker vi förstås på såväl de drabbade grekerna och alla andra människoöden i världen p.g.a. denna förbaskade pandemin. Ja, hoppas att vi alla lär oss något åtminstone. Förhoppningsvis ger det oss nya värderingar gällande vad som är viktigt i livet!

Tack så mycket för alla era svar! Er kan man alltid lita påfb_gilla

Spizeman
2020-04-19, 21:06
. Kändes faktiskt nästan som att självaste Sverige försökte mörka antalet smittofall.
Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu.[/QUOTE]

Konstigt är det, men jag vistas hellre i Grekland som i nuläget har 1 död mot Sveriges 15 döda, känns helt absurt att Sverige ska leda statistiken.

Att man också helt förkastar andra länders åtgärder, när mest folk dör i Sverige känns otroligt konstigt, o att man dessutom tycker att man gör rätt när folk dör. Vad har hänt med vårt land ?

Kalimera
2020-04-20, 07:26
Vet inte om detta hjälper er, men läste detta i GP häromdan, angående att få pengarna tillbaka vid en ev. konkurs. Tog en bild på urklippet så hoppas det går att läsa genom att scrolla neråt
https://i.imgur.com/qlaOUML.jpgIntressant att läsa. Tack simetra! klapp_klap

Netwolf
2020-04-20, 07:57
Sveriges rapportering ligger verkligen efter och jag förstår inte varför. Typ som att Sverige inte vill ta emot information utifrån
Hur menar du att svensk rapportering ligger efter? Är det för att vi räknar med dödsfall på äldreboenden till skillnad från t ex Italien & Spanien? Sen vet jag inte vad du menar med att Sverige inte vill ta emot information utifrån? Vad är det för information? Kan du utveckla?

...att man i andra länder sagt väldigt tidigt att även symptomfria människor kan ha corona och att även de kan smitta andra. Det har förnekats i svensk media ända fram tills för en vecka sen ungefär, och direktiven i Sverige har bara varit att de som uppvisar symptom ska stanna hemma från jobbet. Andra familjemedlemmar ska fortsätta gå till jobb / skola. Nu vet jag inte vilka media du läser, men jag har läst i svensk media (t ex expressen (https://www.expressen.se/nyheter/fyra-av-fem-kan-ha-smittats-av-symtomfri/))redan för en månad sen, om att det finns tecken på att man kan smitta utan att ha symptom.
Sen har ju direktiven från FHM varit från start att om man känner sig förkyld/hostig etc, så ska man stanna hemma från jobbet. Har man möjlighet att jobba på distans bör man göra det. Eller ska alla som är symptomfria stanna hemma, för att de kanske kan ha Corona? Du hör ju själv hur galet det låter.

En annan sak är att man hela tiden i andra länder sagt att det inte är säkert att man blir immun mot corona, det finns ingen garanti. Man undersöker detta fortfarande. Sverige har däremot redan från början gått på linjen att uppnå flockimmunitet, nåt som inte ens är bevisat att man kan nå med corona. Hur oprofessionellt är inte det? När WHO nu i dagarna gick ut med att det inte är säkert att man kan bli immun mot Corona, ja då går Tegnell emot dom. Emot WHO!
Jag tycker att vår myndighet agerar väldigt proffsigt, trots allt. Det finns ju som du säger ingen garanti att man blir immun, MEN det vore en mindre medicinsk sensation om man INTE blev det. Typ som mässling och vattkoppor. Har du en gång haft det, är du immun för resten av livet. Troligen kan Corona återkomma som säsongsvirus och likt den vanliga influensan, ha en annan form, som gör att redan immuna kan insjukna. Dock förväntas det bli en mildare variant, då man redan har en immunitet i grunden.
Sen vad är WHO? Det är ett FN-organ, som består av medlemsländerna, så det är ju inte gud vi talar om precis. Sverige är ju i praktiken WHO, då vi är en av medlemmarna. Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.

Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu. Ok, det får stå för dig. Visserligen är även Sveriges siffror osäkra, men att jämföra vår rapportering med totalitära staters uppgifter, är ju helt befängt.

/Netwolf

yannis
2020-04-20, 08:01
Netwolf: fb_gilla

Birgitta.

Kajja
2020-04-20, 08:14
Netwolf: fb_gilla

Birgitta.

Instämmerfb_gilla

Sen...med risk att verka petig så har nog diskussionen hamnat under "fel" tråd.
Vi har ju en för Corona och en för Avbokat.
Fast det är ju ok att grena ut sig i tråden men jag bara kände att det håller på att utvecklas till två st med samma ämne!
/ Kajja bye_bye

pelagia
2020-04-20, 08:19
Ja se her. Endelig litt nyttige opplysninger. For meg virker det som om reiseselskapene gjerne selger turer framover, selv om de jo må vite at det er lite sannsynlig at de blir noe av - da jfr situasjonen i hele Europa. Og så skal vi bytte i vouchere og nye reiser så langt fram som i 2021. Pengene skal vi få tilbake. Men det er ikke så sikkert, som det framkommer.
Selv bestiller jeg ingenting i dagens situasjon. Og hadde jeg en reise ville jeg avbestilt på en sånn måte at jeg ikke ble avkrevd mer enn avbestllingsgebyret ihvertfall.
Reiseselskapene kan brått gå konkurs - etter min vurdering.
Kall meg gjerne pessimist, jeg mener jeg er realist.

Netwolf
2020-04-20, 08:25
Vi har också fått vouchers, som gäller till april 2022 och måste bokas senast april 2021. Vi får väl se om bolaget ens finns kvar den dagen.. :(

/Netwolf

kimmen
2020-04-20, 08:56
> Netwolf, jag kunde inte sagt det bättre själv.fb_gilla:)
Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.
I dagens GP (https://www.gp.se/nyheter/sverige/giesecke-dödstalen-kommer-att-öka-i-europa-1.26942508) finns en intervju med just Johan Giesecke.

Att man också helt förkastar andra länders åtgärder, när mest folk dör i Sverige...
En bra statistiksajt om Corona där man kan sortera efter flera olika kolumner/parametrar (istället för att gissa) finns HÄR (https://www.worldometers.info/coronavirus/).

/kimmen

UllaC
2020-04-20, 10:16
Netwolf - jättebra!fb_gilla
Ulla

Louisa
2020-04-20, 10:44
Hur menar du att svensk rapportering ligger efter? Är det för att vi räknar med dödsfall på äldreboenden till skillnad från t ex Italien & Spanien? Sen vet jag inte vad du menar med att Sverige inte vill ta emot information utifrån? Vad är det för information? Kan du utveckla?

Nu vet jag inte vilka media du läser, men jag har läst i svensk media (t ex expressen (https://www.expressen.se/nyheter/fyra-av-fem-kan-ha-smittats-av-symtomfri/))redan för en månad sen, om att det finns tecken på att man kan smitta utan att ha symptom.
Sen har ju direktiven från FHM varit från start att om man känner sig förkyld/hostig etc, så ska man stanna hemma från jobbet. Har man möjlighet att jobba på distans bör man göra det. Eller ska alla som är symptomfria stanna hemma, för att de kanske kan ha Corona? Du hör ju själv hur galet det låter.

Jag tycker att vår myndighet agerar väldigt proffsigt, trots allt. Det finns ju som du säger ingen garanti att man blir immun, MEN det vore en mindre medicinsk sensation om man INTE blev det. Typ som mässling och vattkoppor. Har du en gång haft det, är du immun för resten av livet. Troligen kan Corona återkomma som säsongsvirus och likt den vanliga influensan, ha en annan form, som gör att redan immuna kan insjukna. Dock förväntas det bli en mildare variant, då man redan har en immunitet i grunden.
Sen vad är WHO? Det är ett FN-organ, som består av medlemsländerna, så det är ju inte gud vi talar om precis. Sverige är ju i praktiken WHO, då vi är en av medlemmarna. Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.

Ok, det får stå för dig. Visserligen är även Sveriges siffror osäkra, men att jämföra vår rapportering med totalitära staters uppgifter, är ju helt befängt.

/Netwolf

Hej! När jag menar att svensk rapportering ligger efter, så syftar jag inte på antalet dödsfall utan på vilken information som ges om korona. Precis dom exemplena som jag tog upp i min tråd. Visst har jag läst artiklar även i svensk press om att även symptomfria kan smitta, men det är inte ofta, faktiskt så pratar man om det i Sverige så sällan att när jag läser på olika andra forum (till exempel familjeliv där olika människor får skriva och fråga om allt möjligt) så är det oerhört många som inte ens vet att symptomfria kan smitta, eller tror att det är en myt. Det är ju inte så konstigt heller att man fått det om bakfoten i Sverige, när direktiven är att man bara ska stanna hemma om man har symptom.

Du säger att det är konstigt att man ska stanna hemma om man är symptomfri. Ja det låter ju konstigt. Men det var ju faktiskt inte alls vad jag skrev. Jag skrev att om en familjemedlem är smittad av corona eller uppvisar symptom, så är direktiven att familjemedlemmar till denna person ska gå till sina jobb eller skola som vanligt. Det är helt skräckinjagande. Dessa människor har alltså stor chans att själva vara smittade, och sen gå ut och sprida denna smitta vidare. Istället för att isolera hela familjen. Det är faktiskt direktiven här i Grekland och i de flesta andra länder kan jag nog säga med säkerhet.

Man kan diskutera hur pålitlig WHO är. Men det som är anmärkningsvärt är att Sverige inte har lyssnat på nån annan sen det här började. Det är alltså ett ganska stort nummer av forskare och experter som FHM har ignorerat. WHO, andra länders strategi, till och med många svenska forskare. För några veckor sen hade ju 2000 forskare skrivit under ett brev till regeringen där de begärde tuffare åtgärder. Alla dessa människors expertis har ju helt ignorerats. Det som gör det oroväckande är att Tegnell redan har haft fel om så mycket, det finns en lista på internet med alla de missbedömanden som han gjort i de tidiga stadien av korona. Det första tror jag var att han inte trodde att det skulle komma till Italien och sen att han trodde att det inte skulle sprida sig i Europa. Och denna man sitter alltså svenska folket och lyssnar på.

När det gäller dödstal så går det faktiskt inte att på nåt sätt få Sveriges nummer att se bra ut. Eftersom vi är på ett grekiskt forum, så kan vi ju jämföra med Grekland, som faktiskt har ungefär samma befolkning, kanske lite mer. Här har lite över 100 människor dött, och i Sverige har över 1500 människor dött. Det är en OTROLIGT stor skillnad. Ja självklart vet vi inte vad som händer när Grekland kommer öppna upp landet i maj. Men saken är ju den, att ingen vet. Ingen vet nånting. Ingen vet om det kommer en andra våg i höst, ingen vet om man egentligen kan bli immun mot korona. Och det är det här jag sätter mig mot och inte kan förstå, om man nu inte vet, VARFÖR gör man inte allt man kan i början och försöker rädda så många liv man bara kan? För att vinna tid? För att under tiden lära sig så mycket om korona som man bara kan. För att se om man under tiden kan komma på nån lösning till det hela? För att se om sommaren hjälper. Sverige gav ju upp redan i början. Sen det här snacket om att man inte kan stoppa ett samhälle för alltid, nej det är klart att man inte kan. Men en liten tid kan göra stor skillnad, och efteråt så går ju inte länderna tillbaka till det normala precis som det var förut. Nej då fortsätter de ju att följa samma linje vad gäller avstånd och hygien, även fast alla ställen är öppna igen.

Och nej, jag tror inte att Grekland mörkar sina tal, jag tror att de är så bra. För jag ser verkligen hur duktiga alla är här, hittills har alla stannat hemma så mycket de kan. Det var påsk här i helgen, alla här i Aten firade från sina gårdar och balkonger. Så den siffran är helt berättigad. Det är trist att varje gång ett land har bättre siffror än Sveriges, att det landet ska misstänkas för att mörka siffrorna. Jag riktar mig inte till dig men jag har hört detta så otroligt många ggr att jag blivit trött på det. Många svenskar har den inställningen och i grunden handlar det om deras syn på världen, att Sverige är det enda landet man kan lita på. Att Sveriges siffror skulle vara de enda rätta, att Sveriges experter skulle vara de enda kunniga osv.

Men ja jag är egentligen inte bitter, jag är orolig för Sverige helt enkelt. Och lite irriterad kanske...för om Sverige inte får bukt med sina siffror så kommer det säkerligen varken bli svensk turism i Grekland i år och inte heller jag kommer kunna åka till Sverige i augusti för att träffa familjen...så i det avseendet är det också synd att alla länder inte följde samma strategi. Men vi får väl hoppas att alla länder har en låg spridning åtminstone i slutet av sommaren.

Louisa
2020-04-20, 10:52
. Vad har hänt med vårt land ?

Det frågar jag mig själv varje dag.

kimmen
2020-04-20, 12:07
För några veckor sen hade ju 2000 forskare skrivit under ett brev till regeringen där de begärde tuffare åtgärder. Alla dessa människors expertis har ju helt ignorerats.
Nää, det var inte 2000 - det var 22 forskare (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opb2Wg/agnes-wold-domer-ut-de-22-forskarna) (av c:a 40000).
Även här på Kalimera tycker jag att man ska hålla sig till sanningen...

Men nu för tiden är ju mantrat att "även om det inte är sant, så är det för jävligt".

/kimmen

Kajja
2020-04-20, 12:10
Hur gick det med påskfirandet i Grekland?!
Och..var kyrkorna stängda?!:confused:
/ Kajja bye_bye

Louisa
2020-04-20, 12:50
Nää, det var inte 2000 - det var 22 forskare (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opb2Wg/agnes-wold-domer-ut-de-22-forskarna) (av c:a 40000).
Även här på Kalimera tycker jag att man ska hålla sig till sanningen...

Men nu för tiden är ju mantrat att "även om det inte är sant, så är det för jävligt".

/kimmen

Det var inte de pinsamma 22 forskarna jag syftade på utan 2000 forskare som stod i DN för några veckor sedan. Läste du inte det? Ska länka när jag hittar det. Dumförklara mig inte är du snäll.

Spizeman
2020-04-20, 12:53
Hur gick det med påskfirandet i Grekland?!
Och..var kyrkorna stängda?!:confused:
/ Kajja bye_bye

Hos oss i Loutraki var kyrkorna stängda, och även kyrkogården. Borgmästaren ordnade så att alla gravar fick tända ljus.

Men prästerna smög ut den heliga elden och några människor kunde ta del av den. De flesta deltog dock från sina balkonger.

Städer bevakades av poliser med hjälp av drönare, och de närmaste i familjerna samlades under markiser, ingen grillning, maten lagades inomhus i år.

Vi gömde oss på grannens baksida igår em och delade på 1/4-dels lamm.

I vår stad har inget fall rapporterats, och alla håller avstånd hela tiden.

Louisa
2020-04-20, 12:56
Det var inte de pinsamma 22 forskarna jag syftade på utan 2000 forskare som stod i DN för några veckor sedan. Läste du inte det? Ska länka när jag hittar det. Dumförklara mig inte är du snäll.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-i-upprop-till-regeringen/

Spizeman
2020-04-20, 13:25
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-i-upprop-till-regeringen/

Louisa, jag har förstått att det existerar 2 "läger" i frågan, de som befinner sig i Sverige o tycker det är bra det som görs trots att dödligheten är enormt mycket större än i andra länder. Jag fick nyligen kommentarer att vara en tyckare o avsaknad av information. Men dödligheten är ex.vis många gånger större i Sverige än Finland o Grekland, o det är väl fakta nog.
Kommer du med sådana typiska osvenska inlägg så får du räkna med att "flocken" ger sig på dig eftersom dina åsikter är allt för osvenska.
Jag följer dig o dina inlägg med stort intresse, och din något osvenska rapportering från Aten till oss i Loutraki.

Kajja
2020-04-20, 13:52
Tänkte egentligen hållit mig ifrån att "tycka" i denna debatt men..men..
Jag tror att det provocerar lite när någon svensk i Grekland idiotförklarar Sverige. När det bara skrivs negativt, när man inte har sett vår verklighet utan bara läser in siffror etc. Jag har väldigt svårt att tro på dessa antal hit å dit som rapporteras från alla ländet.
Mörkertalet är nog stort!
Absolut INGEN vet hur detta virus kommer att utvecklas och om det nånsin försvinner. Absolut INGEN vet ännu vem eller vilka som gör rätt! Och visst är det väl så..tro inte på ALLT som står i tidningen! ;);)
/ Kajja bye_bye

Louisa
2020-04-20, 14:20
Louisa, jag har förstått att det existerar 2 "läger" i frågan, de som befinner sig i Sverige o tycker det är bra det som görs trots att dödligheten är enormt mycket större än i andra länder. Jag fick nyligen kommentarer att vara en tyckare o avsaknad av information. Men dödligheten är ex.vis många gånger större i Sverige än Finland o Grekland, o det är väl fakta nog.
Kommer du med sådana typiska osvenska inlägg så får du räkna med att "flocken" ger sig på dig eftersom dina åsikter är allt för osvenska.
Jag följer dig o dina inlägg med stort intresse, och din något osvenska rapportering från Aten till oss i Loutraki.

Ja precis så är det. När man ifrågasätter Sveriges metod så blir man bara dumförklarad. Och flocken ger sig på en som du säger, det får man räkna med.

Det som jag har slagits av under hela den här tiden är att även fast svenskar i regel tycker om att ha kunskap och vara pålästa, så verkar det som att en stor andel bara läser svenska tidningar. Det är så uppenbart att det är så, för om man också har tagit del av utländska tidningar under en tid så är det så uppenbart att svenska tidningar och medier vinklar saker på ett helt annat sätt och ger annan information än vad man ger i andra länder. Det är mycket intressant faktiskt. När det nuförtiden är så lätt att själv läsa och direkt ta del av information från andra länder så tycker jag det är så konstigt att man inte gör det. Och vad de säger om Sverige? Ja inte lika smickrande som det framstås i svensk media kan jag säga, där man väljer ut vissa forskare från andra länder som så passande nog säger att Sverige gör rätt.

Det är svensk rapportering och vinkling som har format svenska folkets opinion.

De 22 forskarna som gick ut och kritiserade regeringen med felaktiga siffror blev helt utmobbade i svensk media. Ja med all rätt kanske, det var ju en stor miss. Men Tegnell tillsammans med FHM, som gjort så många felaktiga uttalanden sen januari, varför blir inte han utmobbad eller åtminstone ifrågasatt??? Här nedan följer ett urval av hans tidigare uttalanden:

- Smittan stannar i Kina (den 7 mars medgav Anders Tegnell att hans bedömning var fel)
- Karantän behövs bara för de som utvecklat symtom (i samma intervju i SvD säger Anders Tegnell att karantän kan vara kontraproduktivt men att samhället måste ställa om ifall coronaviruset får allmän spridning)
- Det är mycket liten risk för smittspridning i samhället (uttalande från Folkhälsomyndigheten den 27 januari)

Så vad är det egentligen som är så extraordinärt med den här mannen och FHM?

Men jag beundrar människor som du som tar del av nyhetsrapporteringen från många länder och sen gör sig en egen bild, och inte bara kopierar sina åsikter från en och samma källa.

För att bevisa att jag inte är helt Sverigehatisk kan jag berätta att jag kritiserar both ways. Det finns vissa saker i den svenska strategin och i det svenska tänkandet som jag tycker om, och att de fått om bakfoten i Grekland. En sån grej är att man uppmanas att stanna inne så mycket det går, speciellt barn här i Grekland. När det egentligen inte är nån som helst fara att gå ut på en promenad bara man håller avstånd, det poängterar man mer i Sverige. Sverige har för övrigt alltid poängterat och lagt extra vikt vid att det är viktigt med frisk luft. Det som de gör med barnen här att de hålls inne tycker jag är tragiskt. Det finns alltså barn som inte har gått ut (förutom gård, balkong) på en månad. Som mina grannar på fjärde våningen till exempel, jag har inte sett deras barn sen det här började! Så jag kritiserar saker i Grekland också, jag är inte ensidig! Och varje gång jag träffar föräldrar som håller inne sina barn hela tiden så uppmanar jag dom att gå ut med dom, ta dom på en promenad, cykla, låt de springa runt, vad som helst.

Men det är det som jag tycker är så underbart med att vara del av två länder så, att man kan ta del av två olika nyhetsrapporteringar, två olika tänkanden och tyckanden, två olika vinklar av ALLT, och sen göra sig sin egen uppfattning, sin egen slutsats, ta det bästa av två världar.

Louisa
2020-04-20, 14:30
Tänkte egentligen hållit mig ifrån att "tycka" i denna debatt men..men..
Jag tror att det provocerar lite när någon svensk i Grekland idiotförklarar Sverige. När det bara skrivs negativt, när man inte har sett vår verklighet utan bara läser in siffror etc. Jag har väldigt svårt att tro på dessa antal hit å dit som rapporteras från alla ländet.
Absolut INGEN vet hur detta virus kommer att utvecklas och om det nånsin försvinner. Absolut INGEN vet ännu vem eller vilka som gör rätt! Och visst är det väl så..tro inte på ALLT som står i tidningen! ;);)
/ Kajja bye_bye

Fast det är ju vi som blir idiotförklarade...så man får inte kritisera Sverige alltså? Jag bor ju förvisso inte i Sverige men har ju släkt där så jag vet hur de tänker och vad man säger och gör. Det jag också vet är att man inte har stängt nästan nånting, det måste man ju få ha åsikt om. Det är klart att det inte är kul att bli kritiserad, men det blir ju alla nån gång. Jag som grek har ju blivit oerhört kritiserad och påhoppad för den grekiska ekonomin i flera år, även fast jag har föga med den grekiska ekonomin att göra. Det är nog det att svenskar inte är så vana vid att få kritik tror jag...

Jag vet att ingen vet vad som kommer hända, men jag säger det igen. Om man nu inte vet, varför inte göra allt som står i sin makt från början. Det är ju en stor risk Sverige tar, att inte stänga ner och låta det mesta flyta på som vanligt vad gäller jobb och skola. Jag kan inte förstå att man vill ta den risken och riskera ett stort utbrott som man sen inte kan stoppa. Om jag styrde skulle jag inte vilja ha massa döda människor på mitt samvete. Men det är min synpunkt och alla anser olika.

Spizeman
2020-04-20, 14:44
Jag skrev om viruset på FB och som var på väg i början av januari, tom mina vänner förlöjligade mitt inlägg o beskrev mig som en negativ domedagsprofet, eftersom viruset då var okänt, inte rapporterat av svensk media, o därmed inte existerade. Men det skrevs om det i andra icke västmedia som det största hotet i modern tid, 1,5-2 månader innan någon i Sverige hade en aning.
Nu skrivs det om att Sverige gör ett experiment med virushantering, o att det får kosta liv, i tron att det är den bästa metoden.
Om man ska vara uppdaterad så hjälper nog inte bara tabeller som någon föreslog, utan en lite bredare syn o faktainsamling. En exceltabell är inte svaret enl mig.

kimmen
2020-04-20, 14:50
Förlåt, det var absolut inte meningen att dumförklara dig på något sätt. Men den artikeln i DN har jag inte sett, så jag trodde att du menade de 22 forskarna - som på något sätt helt plötsligt hade blivit 2000.:o

Absolut INGEN vet hur detta virus kommer att utvecklas och om det nånsin försvinner. Absolut INGEN vet ännu vem eller vilka som gör rätt!
Nej, precis. Även i länder som har tagit i hårdare finns det olika åsikter bland experter och politiker.

Och precis som Netwolf nämnde så räknar många länder ENDAST in de som har avlidit på sjukhus, inte de som dör på äldreboenden eller i sitt hem. HÄR (https://www.gp.se/nyheter/världen/tänk-inte-tanken-att-restriktionerna-lyfts-1.26956950) är en artikel om National Care Forum i Storbritannien som menar att det är sannolikt att ytterligare tusentals människor har avlidit på äldreboenden, men att dessa inte är inräknade i statistiken.

/kimmen

kimmen
2020-04-20, 15:15
Om man ska vara uppdaterad så hjälper nog inte bara tabeller som någon föreslog, utan en lite bredare syn o faktainsamling. En exceltabell är inte svaret enl mig.
Men om det nu är så viktigt att hålla på att diskutera och jämföra fram och tillbaka hur hög dödligheten är i olika länder - trots att man räknar på olika sätt - så är ju ländernas officiella statistik och tabeller det enda vettiga underlaget för en sådan diskussion.

/kimmen

Spizeman
2020-04-20, 15:44
Men om det nu är så viktigt att hålla på att diskutera och jämföra fram och tillbaka hur hög dödligheten är i olika länder - trots att man räknar på olika sätt - så är ju ländernas officiella statistik och tabeller det enda vettiga underlaget för en sådan diskussion.

/kimmen

Visst är det en bra metod, men om vi har 100 döda i Grekland o 1500 i Sverige, hur kommer man då fram till att Sveriges metod är så bra ? Det förstår jag inte.
I Finland är väl siffran ungefär samma som i Grekland.
Nu vet jag att inte svenskar gillar kritik, och att allt svenskt är bäst, men ändå ???

kimmen
2020-04-20, 16:02
Visst är det en bra metod, men om vi har 100 döda i Grekland o 1500 i Sverige, hur kommer man då fram till att Sveriges metod är så bra ? Det förstår jag inte.
Jag har inte påstått att det är "bra" med 1500 döda i Sverige. Som redan har nämnts räknar länder på olika sätt, av den anledningen pratar man nu mer om "inrapporterade" siffror. Någon skrev att Sverige har "flest döda" - vilket naturligtvis inte stämmer! Flest döda just nu har USA. Tittar man på inrapporterade döda per miljon invånare ligger Sverige nu på 11:e plats.

Men som Kajja nämnde så är det ju INGEN som vet hur detta slutar när det en gång är över - framför allt är det ju ingen "tävling" där man ska utse vinnare och förlorare!

/kimmen

Louisa
2020-04-20, 16:17
Förlåt, det var absolut inte meningen att dumförklara dig på något sätt. Men den artikeln i DN har jag inte sett, så jag trodde att du menade de 22 forskarna - som på något sätt helt plötsligt hade blivit 2000.:o

Nej, precis. Även i länder som har tagit i hårdare finns det olika åsikter bland experter och politiker.

Och precis som Netwolf nämnde så räknar många länder ENDAST in de som har avlidit på sjukhus, inte de som dör på äldreboenden eller i sitt hem. HÄR (https://www.gp.se/nyheter/världen/tänk-inte-tanken-att-restriktionerna-lyfts-1.26956950) är en artikel om National Care Forum i Storbritannien som menar att det är sannolikt att ytterligare tusentals människor har avlidit på äldreboenden, men att dessa inte är inräknade i statistiken.

/kimmen

Jag tycker att Sverige gör rätt där, att ta med dom. Jag förstår inte varför vissa andra länder inte räknar med dom i statistiken, det är ju helt fel?

Däremot en sak som jag tänkt på dock när frågan har kommit upp tidigare då man jämför Italiens och Spaniens dödstal med Sveriges och sagt att de inte räknar in äldreboenden, där måste jag berätta en sak som jag tänkt på. Att Italien och Spanien har en annan kultur än Sverige där det inte är lika vanligt med äldreboenden. De flesta äldre bor ihop med familjen eller tas hand om familjen tills de dör. Samma kultur som det är i Grekland (jag känner själv ingen som har sina föräldrar på äldreboende här, plus att det kostar ganska mycket här vad jag har förstått). Så att eftersom det inte finns lika många äldreboenden där, så är det nog inte så många som heller dött av corona på äldreboenden där. Dödstalet skulle nog inte ändras mycket i de länderna om man skulle lägga till de som dog på äldreboenden. I Sverige däremot är det en stor del av de döda som dött just på äldreboenden då många äldre bor i en sån form där.

Så jag tror inte att det går att säga att Sveriges statistik är så mycket annorlunda än dessa länder. I Storbritannien däremot där jag kan anta att det finns många äldreboenden då deras kultur liknar Sveriges där kan jag tro att statistiken skulle bli helt annorlunda om man också räknade in antalet döda på äldreboenden.

Spizeman
2020-04-20, 16:20
ligger Sverige nu på 11:e plats.
- framför allt är det ju ingen "tävling"
/kimmen

Naturligtvis tävlar vi inte eftersom sverige redan ligger så nära på sista plats, o då är det aldrig någon tävling.
Det finns närmare 195 länder o Sverige har nu framgångsplats - 184 o närmare sista platsen kommer vi nog inte.
Hur nu vi ska passera 184 länder i placering utan skyddsutrustning är för mig en gåta.
Jag är lycklig som har bostad i Grekland. 🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷

Riitta
2020-04-20, 16:25
Jag känner en i Grekland som har svärmor på "hemmet" Svärmor är 97 och personen själv närmar sig 80, så inte så lätt och orka och ha en dement svärmor och ta hand om :-( Och har sett på Alphanews att det är ett äldreboende i karantän utanför Aten, för det har upptäckts smitta där. Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.

Riitta

Louisa
2020-04-20, 16:29
Jag känner en i Grekland som har svärmor på "hemmet" Svärmor är 97 och personen själv närmar sig 80, så inte så lätt och orka och ha en dement svärmor och ta hand om :-( Och har sett på Alphanews att det är ett äldreboende i karantän utanför Aten, för det har upptäckts smitta där. Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.

Riitta

Jag sa inte att de inte finns. Men det är inte så vanligt som i Sverige.

kimmen
2020-04-20, 16:33
Naturligtvis tävlar vi inte eftersom sverige redan ligger så nära på sista plats, o då är det aldrig någon tävling.
Det finns närmare 195 länder o Sverige har nu framgångsplats - 184 o närmare sista platsen kommer vi nog inte.
Ehhh… jaha...:confused::confused:

Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.
Nej, dom lär ju inte finnas med i statistiken.

Tänk sedan när viruset tar fart i slumområdena i Indien, Afrika och Sydamerika. Usch...:(
Och många av de som dör där lär väl knappast hamna i någon statistik...

/kimmen

Kalimera
2020-04-21, 08:10
Ledarna för Greklands fem största hotellgrupper har i intervjuer med Kathimerini uppskattat att årets turistsäsong inte kommer att börja före juli.

Läs mer på Kathimerini (https://www.ekathimerini.com/251826/article/ekathimerini/business/tourism-activity-to-gradually-restart-from-july).

Netwolf
2020-04-21, 12:13
Tänk sedan när viruset tar fart i slumområdena i Indien, Afrika och Sydamerika. Usch...:(
Och många av de som dör där lär väl knappast hamna i någon statistik.

Läste nu att man har uppdaterat dödstalen i England och Wales med 40 %! :eek: Så siffror lär revideras många ggr till och i utvecklingsländerna i tredje världen, lär vi aldrig få reda på hela sanningen. Man får väl vara j*vligt glad att det inte är Ebola som grasserar världen över i alla fall..

/Netwolf

Netwolf
2020-04-21, 12:29
Jag tänker inte bemöta hela ditt inlägg, men dessa måste jag kommentera

Visst har jag läst artiklar även i svensk press om att även symptomfria kan smitta, men det är inte ofta,
Men, du sa ju nyss att den första artikeln i svensk media kom för en vecka sen. Nu talar du ju emot dig själv.

...när jag läser på olika andra forum (till exempel familjeliv där olika människor får skriva och fråga om allt möjligt).
Va? Hänvisar du till familjeliv som källa. Det är ju lika trovärdigt som flashback... Då förstår jag var du får dina idéer från ;)

Sen är det ju så här. Folkhälsomyndigheten säger saker. INTE Anders Tegnell. Det är ju inte hans personliga uppfattning. De är ju en MYNDIGHET, han jobbar på. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Ibland är HAN ju inte ens med på presskonferenserna.

Sen finns det ett liv efter Corona med. Denna bilden som SEB:s chefekonom sammanställt, visar tydligt på vilka som tappat mest av konsumtion av varor och tjänster. Det blir tufft att få igång totalt nedstängda länder sen...

https://i.ibb.co/89K9zWz/business.jpg

/Netwolf

Charleston
2020-04-21, 14:53
Det är lite märkligt det här, tycker jag, att det florerar uppfattningar om att folkhälsomyndigheten här i Sverige skulle hålla på med nåt slags ”experiment” som skulle gå ut på att försöka uppnå nån slags flockimmunitet. Sanningen är ju att man har, och hela tiden har haft, en strategi som går ut på att inte ytterligare överbelasta en redan överbelastad sjukvård så pass mycket att våra intensivvårdsplatser inte räcker till (antingen för alla covid-19-fall eller för dom som behöver intensivvård av andra orsaker), dvs det numer välkända ”att plana ut kurvan”, samt att så mycket som möjligt begränsa smittspridningen bland riskgrupperna. Att i övrigt begränsa spridningen per se har inte varit målet. Man kan väl säja att man verkar ha lyckats med det förra (och då bl.a. även med hjälp av en fördubbling av intensivvårdskapaciteten) och delvis misslyckats med det senare (spridningen på äldreboenden, finns säkert flera orsaker till det). En möjlig flockimmunitet är ju då något man kanske kan få ”på köpet”, men det är inte det som har varit huvudmålet.
När det gäller huruvida vi har en exceptionellt hög dödlighet i Sverige går väl näppeligen att besvara i nuläget. Även om jag inte är nån expert på smittspridning, så anser jag mej ändå, som varande biostatistiker, vara hyfsat kapabel att inse osäkerheten i att jämföra covid-19-dödstalen mellan olika länder. Som tidigare påpekats, så beräknar man ”avlidna i covid-19” på väldigt olika sätt. En del länder inkluderar bara de som avlidit på sjukhus och åt andra hållet finns det de (t.ex. Belgien) som vad jag förstår räknar ALLA som avlidit på äldreboenden som covid-19-fall. Och hur pass komplett och aktuell informationen om antalet avlidna är skiljer sej å det väldeliga mellan länder. Även här i Sverige påpekas ju av ansvariga myndigheter hela tiden att det förekommer en viss eftersläpning. Och då anses ändå Sverige ligga i absolut framkant vad gäller att rapportera avlidna, generellt sätt (DET vet jag). Men även här finns förstås en stor osäkerhet kring hur många som egentligen avlider av covid-19. T.ex. så räknas i dagsrapporteringen en person som testats positivt för covid-19 och avlidit inom 30 dagar som en covid-19-död, oavsett vad den egentliga dödsorsaken varit. Åt andra hållet så måste en avliden ha ett positivt test för att klassas som en covid-19-död, dvs de som avlidit men inte testats kan inte komma ifråga för att inkluderas som en sådan. Efterhand kommer många dödsorsaker att korrigeras, men det antagligen bästa sättet att få fram en skattning av antal avlidna på grund av covid-19 är att när det hela börjar vara över, om nåt år eller så, jämföra antal avlidna under samma period (vecka, månad, kvartal etc.) 2020 (och kanske även 2021) med genomsnittet för motsvarande period under några år precis innan (t.ex. 2015-2019, som SCB redovisar i en excelfil öppen för alla). Då kommer vi kanske också få en uppskattning om vilken strategi som funkat bäst. Jag tycker inte man ska peka finger åt varken det ena eller andra hållet i detta skede. Jag utgår från att de flesta länders ansvariga myndigheter väljer den strategi som man anser vara den bästa för sitt land och folk. Eventuellt ansvar kan man analysera och utkräva när det hela är över. Tills dess väljer jag att tro att de ansvariga här gör vad som passar bäst för Sverige.

Netwolf
2020-04-21, 15:27
Tack för ett väldigt sakligt och intressant inlägg, Charleston. :)

För egen del, så har jag full förtröstan på FHM och deras expertis. Jag jobbar även med internationella kontakter, låt vara inte inom epidemologi och virologi och sådant, men ändå. Flera har nämnt Sverige som ett föredöme och att vi agerar utan att tappa fattningen. Dvs att det är vi som är den vuxne i rummet, till skillnad från andra panikslagna ledare worldwide.

/Netwolf

Louisa
2020-04-21, 18:10

Men, du sa ju nyss att den första artikeln i svensk media kom för en vecka sen. Nu talar du ju emot dig själv.

Va? Hänvisar du till familjeliv som källa. Det är ju lika trovärdigt som flashback... Då förstår jag var du får dina idéer från ;)

Sen är det ju så här. Folkhälsomyndigheten säger saker. INTE Anders Tegnell. Det är ju inte hans personliga uppfattning. De är ju en MYNDIGHET, han jobbar på. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Ibland är HAN ju inte ens med på presskonferenserna.

Sen finns det ett liv efter Corona med. Denna bilden som SEB:s chefekonom sammanställt, visar tydligt på vilka som tappat mest av konsumtion av varor och tjänster. Det blir tufft att få igång totalt nedstängda länder sen...

/Netwolf

Som min kloka faster sa häromdagen: ekonomin kommer alltid på fötter igen. Men det gör inte de döda.

Louisa
2020-04-21, 18:40

/Netwolf

Familjeliv var ett exempel ja, som speglar många vanliga människors funderingar. Det är faktiskt en utmärkt källa. Sen var det ju så att om du läser mina inlägg så har jag också andra källor. Och jag poängterade det faktum att hela Sveriges strategi grundar sig på det. Jag säger det igen. Att bara de som uppvisar symptom uppmanas stanna hemma, medan deras familjemedlemmar ska gå till skola och jobb som vanligt. Det är ju oerhört sannolikt att de också är smittade, svårt att undvika, men ändå ska de flänga runt i samhället. Då kan man ju lika gärna släppa ut den som har symptom också, tycker jag.

Du belyser att det inte är just Tegnells åsikter om saker och ting utan FHM. För det första måste jag väl säga att jag skrivit mycket om FHM också. För det andra uttrycker sig Tegnell på ett sätt som får det att framstå som hans egna bedömanden ja. Men det mest intressanta av allt är att du inte ens kommenterar de felaktiga uttalanden som han / FHM har gjort som jag skrev om. Det borde ju vara det viktigaste i det här fallet. Och jag ser ingen annan som har gjort det heller. Där blev det antagligen för jobbigt.

Jag skriver inte mer här, för alla försöker tvista om det jag skriver. Det blir ingen intressant debatt, och man är bara ute efter att göra mig till svarta fåret och dumförklara mig. Jag är ledsen att jag har ett annat synsätt på saker och ting. Att jag är kritisk mot Tegnell och FHM betyder inte att jag inte älskar Sverige, som ni verkar tro. Det är inte samma sak för mig.

Jag får nog hålla mig till att ge restips i framtiden...

Faestis
2020-04-21, 19:46
Som min kloka faster sa häromdagen: ekonomin kommer alltid på fötter igen. Men det gör inte de döda.

Nej - det går inte att få liv i döda igen, men ekonomin i ett land betyder väldigt mycket för invånarna. Hur bekostas t.ex sjukvården om ekonomin är urkass i ett land? Coronaviruset drabbar oss på skrämmande många sätt! Det går inte bara att sitta och titta på antalet döda o.s.v. (speciellt jämföra när länder räknar på olika sätt!)
Denna kris kommer att ta lång tid att jobba sig ur oavsett vilket land man lever i.

/Faestis

kjulin
2020-04-21, 20:46
Mitt enda och korta inlägg i den här debatten: Det fanns en tid när ett uttryck att ett människoliv kan inte mätas i pengar var aktuellt.

Catlady
2020-04-21, 21:01
Hej, Louisa!
Självklart har även FHM ochTegnell "kläckt" ur sig tokigheter om denna situation!! Den är ju ny för alla, ingen vet var vi landar när detta, förhoppningsvis snart, är över. Finns ingen nu som vet exakt vad som är rätt eller fel. Åtgärder har tagits på olika sätt och bara tiden kan visa vad som var bäst och alla samhällen är ju olika på sina vis som du också belyser i dina inlägg. Men, snälla du, fortsätt och skriv från Grekland det är väldigt intressant med en bild "inifrån" ett samhälle.
Hälsningar från Catlady som saknar Grekland så.....