Visa fullständig version : Bildgåta 5000 - Tassos Restaurant Taverna i Rethymnon på Kreta.
Har rotat runt bland bilder och hittade bl.a. den här från 1981, alltså för bara 39 år sedan.....😳
Nåväl - vad heter den kanske för många välkände mannen (död sedan ett antal år tillbaka) på bilden och på vilken ö var han verksam?
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2041&pictureid=21000
Fin upplösning för en så gammal bild. Men var det är? Inte en susning, men chansar väl på Samos...
/Netwolf
Fin upplösning för en så gammal bild. Men var det är? Inte en susning, men chansar väl på Samos...
/Netwolf
Det är digitaliserad dia-bild, denna blev bra men många andra betydligt sämre efter digitaliseringen. När lusten faller på, ska jag göra omtag och då använda en enklare metod att digitalisera. Och samtidigt göra det svåraste; gallra bland tusentals bilder.....
Ön är inte Samos. 😀
Gissar på Rhodos:confused::confused:
/Ulla bye_bye
Gissar på Rhodos:confused::confused:
/Ulla bye_bye
Nej, inte Rhodos. 😀
39 år sedan, gissar på Kos :)
39 år sedan, gissar på Kos :)
Nej, inte Kos. 😀
Då gissar jag på Zakynthos (var där 1983 första gången). Men ingen aning om vem mannen är:confused:
/Ulla bye_bye
Då gissar jag på Zakynthos (var där 1983 första gången). Men ingen aning om vem mannen är:confused:
/Ulla bye_bye
Nej, inte Zakynthos. 😀
Lefkas ?
/ Hasse :cool:
Nej, inte Lefkas.😀
Santorini?
/ Anne :)
Nej, inte Santorini. 😀
Fourni?
Birgitta
Nej, inte Fourni. 😀
Athanasia
2020-01-06, 08:02
Ingen aning om vem mannen är men gissar på Kreta och Rethymno:confused:
Ingen aning om vem mannen är men gissar på Kreta och Rethymno:confused:
Bravo! Rätt ö och ort!! 👍
Då återstår namnet (för-) på mannen, vilket speglas i namnet på den verksamhet han bedrev. 🤔
Kalimera
2020-01-06, 15:03
Då återstår namnet (för-) på mannen, vilket speglas i namnet på den verksamhet han bedrev. 🤔Har aldrig sett honom, även om jag var i Rethymnon 1984, då han borde ha varit där.
Men kul att du fick bildgåta nummer 5000. klapp_klap
Athanasia
2020-01-06, 15:50
Väldigt kul och nästan ha svarat rätt på bildgåta 5000 också😁😉
Har aldrig sett honom, även om jag var i Rethymnon 1984, då han borde ha varit där.
Men kul att du fick bildgåta nummer 5000. klapp_klap
Nja, var du där 1984 borde du ha mött honom. 😉 Liksom många andra....
Bilden ger honom inte full rättvisa: i verkligheten såg han faktiskt ”snällare” ut.....😀 Och det var han!
Lite tur var det med bildgåtans nummer. Vem prickar nummer 6 000....🤔😀
Athanasia
2020-01-06, 17:50
Jag var där 1990 första gången...men får inget aha när jag ser honom🤔
Kalimera
2020-01-07, 10:21
Lite tur var det med bildgåtans nummer. Vem prickar nummer 6 000....🤔😀Den får du ta. :)
Har ingen aning vem mannen är.
En ledande fråga; vilken typ av verksamhet bedrev han? 🤔
Kalimera
2020-01-09, 10:05
En ledande fråga; vilken typ av verksamhet bedrev han? 🤔Han drev en taverna.
Han drev en taverna.
Stämmer! Tavernan, med tillägg restaurang, finns fortfarande kvar med personens förnamn som del i tavernan/restaurangens namn. Ståtar med att den startades 1974. Förnamnet innehåller två S, vilket tyder på ett persiskt ursprung. Ett S tyder på grekiskt ursprung.
Lite av ”På Spåret” det här....😀
Kalimera
2020-01-10, 10:23
Stämmer! Tavernan, med tillägg restaurang, finns fortfarande kvar med personens förnamn som del i tavernan/restaurangens namn. Ståtar med att den startades 1974. Förnamnet innehåller två S, vilket tyder på ett persiskt ursprung. Ett S tyder på grekiskt ursprung.Bildgåtan är så svår att om man inte känner till svaret är den omöjlig att svara på, såvida man inte googlar, och det gjorde jag. :)
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/rethymnon-tassos.jpg
Kanske inte samma ställe, men det är i Rethymnon och namnet torde vara rätt. ;)
Bildgåtan är så svår att om man inte känner till svaret är den omöjlig att svara på, såvida man inte googlar, och det gjorde jag. :)
https://www.kalimera.se/bilder/grekland/rethymnon-tassos.jpg
Kanske inte samma ställe, men det är i Rethymnon och namnet torde vara rätt. ;)
Rätt! 😀
Visst är det Tassos, grundare av Tassos Restaurang och Taverna, som med all säkerhet många bevistat eller passerat. Då - 1981 - tillhörde Tassos en av få tavernor efter strandvägen, som var betydligt kortare än vad den är idag.
Kalimera
2020-01-12, 15:10
Visst är det Tassos, grundare av Tassos Restaurang och Taverna, som med all säkerhet många bevistat eller passerat. Då - 1981 - tillhörde Tassos en av få tavernor efter strandvägen, som var betydligt kortare än vad den är idag.När jag var i Rethymnon i början av 1980-talet åt vi alla middagar i Venetianska hamnen (som var annorlunda då), så det kanske var därför jag inte kände igen denna taverna. Däremot badade vi alltid vid stranden där Tassos ligger.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.