handdator

Visa fullständig version : ...mot Rhodos&Karpathos....

Mikke
2017-02-17, 10:30
Hej !
Nu haver jag köfft pillätt te Rhodos fr Stockholm till Rhodos onsdag 29 mars 06.35 och landar 17.35 med nåra timmar i Athen...
Denna gång tänker jag använda resväska me fyra hjul, istf min trogna rygga,gamla 65-liters Karrimor.....nu ere enkla hjul i varje hörn, men har kollat på Ebay, så det finns tvåhjuliga hörnplattor att köpa, ifall dom som sitter på inte funkar så bra....Vi får väl se hure går...Den känns, och ser VÄLDIGT stor ut, men då får jag förstås plats med både fela och mandola, haha...Själva biljetten gick på en tusing ungefär, sen kostade väskan nästan femhundra, så slutnotan gick på ca 1600 SEK för en enkelbiljett, dyrast hittills....
Sen blir jag väl i vanlig ordning kvar nåra dar på Rhodos, och tar väl Blue Star på måndan, eller också blir det Prevelis om det känns så...För den som är intresserad av böcker, så finns det en stor affär i närheten av kajen där Prevelis brukar ligga, d.v.s längst bort, vid stora vägen söderut...Public heter affärn, och böckerna finns på andra våningen..
Är det nån annan eller andra som ska neråt vid samma tid??
Så resterande tid innan resan kommer väl i vanlig ordning gå väldigt fort, så det är lika bra att börja förbereda sej redan nu...Sen blir det väl kanske några dar hos bekanta i Stockholm innan det flygs...;-)

Mvh,
Mikke

Kajja
2017-02-17, 10:42
Hurraaaaa!!!_B-anana_B-anana
Ser verkligen fram emot din resa.
Ljuvlig läsning väntar :)
/ Kajja 👱

Monica P
2017-02-17, 13:08
Jag var till Public några veckor sen. De har ett riktigt stort sortiment, även på engelska. Men det är en bra bit att gå, så man ska nog inte ta med tyngre väskor...jag hade gott om tid och det var intressant att se ett så gott som folktomt Rhodos.

Mikke
2017-02-17, 20:44
Ja,Stora Public i södra kanten av stan har verkligen mycke böcker! Som du skriver, speciellt engelska böcker. Jag läser ju i huvudsak såna, och när jag läst de böcker jag släpar med mej,så donerar jag dom till engelsmannen Jonathan Preece, som bott på Karpathos bortåt 30 år....Han har numera streckkodsläsare, samt ett avancerat biblioteksprogram, så nu är det slut med att plita ner alla böcker jag lånar av honom för hand....Dessutom finns alla hans böcker i Molnet....Så ifall nån som visiterar Karpathos och blir ohemult sugen på nån engelsk bok, leta reda på Jonathan, han är oftast på eftermiddagarna på Zorianas Place, nåra hundra meter nordväst om Konstantinos Palace, på strandsidan....Den eventuella kontakten underlättas förstås om man har med sig nån engelsk bok som man donerar till hans bibliotek....hälsa från mej också...;-) Kanske det hjälper något....
Mvh,
Mikke

Netwolf
2017-02-18, 11:39
Happy trip! fb_gilla

MariaJ
2017-02-18, 13:25
Vi kommer den 11 maj, så då har väl du Mikke putsat till och fixat iordning Pigadia inför säsongen :D

Maria

Mikke
2017-02-18, 16:06
Hej!
Tja, jag blir väl kvar på Rhodos några dar, innan det bär av med nån av färjorna mot Karpathos....
Det finns ju trevliga männscher att träffa å en del slöa knivar att slipa på några av mina favoritställen där, t.ex Megiston, Walk-inn,mm...
på Karpathos ska jag förstås som varje gång till tandkirurgen,det är ju viktigt att gaddarna är i så bra skick som möjligt...
Sen blir det väl en del jobb på Zephyros Village och Garden Villa, och musiktavernan Pelagos, som fyller femton år i år ! En aktningsvärd ålder och till stor del tack vare många återkommande Karpathosresenärer...;-)
Mikke

Kalimera
2017-02-19, 15:28
och musiktavernan Pelagos, som fyller femton år i år ! En aktningsvärd ålder och till stor del tack vare många återkommande Karpathosresenärer...Jag var där första gången för tolv år sedan.

http://www.kalimera.se/bilder/karpathos-pelagos-2.jpg

Pelagos anno 2005.

Trevlig resa Mikke!

Masse
2017-02-19, 19:33
Trevlig resa Mikke! Och samtidigt vill jag passa på att tacka dig och det övriga gänget av Kalimerianer som med era bidrag, både längre och kortare, tillsammans gör att det här forumet lever. Och självklart också till Janne och Camilla som kämpar mot hackare och annat löst folk som försöker sabba.

Nu hoppas jag att vi alla i lugn och ro kan njuta av både Mikkes och alla andras trevliga rapporter.

Ha en go tur Mikke!

Masse

Mikke
2017-02-20, 13:05
Hej å tack för glada tillrop!!
Nu har jag släpat upp min "nya" resväska me fyra hjul från källarn....Måtten på den är ca : 75 cm hög,55 bred å 30 djup...Den känns onödigt stor, jämfört med min 65-liters ryggsäck....Jag vacklar i mitt beslut att ta den....Rhodos kantställda stenar i Gamla Stan är nog inte nådiga, men å andra sidan så är det inte långt ut till slätare gatubeläggning..( Sokratous ) Fiolen får lätt plats, även med fodralet,så det är ju bra....Jag får ladda i ca 20 kg och provdra innan jag far....ack,ja...alla dessa val....;-)
Mvh
Mikke

Kajja
2017-02-20, 15:46
Jag får ladda i ca 20 kg och provdra innan jag far....ack,ja...alla dessa val....;-)
Mvh
Mikke

Jag kan se detta framför mig...
" Titta där!! Nu är Mikke ute och provdrar igen"!
😂😂😂

/ Kajja 👱

C@nny
2017-02-20, 16:47
Hej Mikke!

Jaha, nu var det dags igen!
Du brukar ju ha en del att ställa med innan du reser :)..
Har du Golfen kvar? I så fall, ska du hyra ut den?
Tar du med några lagrade Allerum & kvibille? - Kaffe?

Det måste kännas konstigt utan Karrimor'en...

Hur länge blir du borta? Sjösätter du mini-Hedvig efter hemkomsten :)..

Det ska som vanligt bli kul att följa din resa!

//Conny :)

Mikke
2017-02-20, 17:25
Hej!
Conny: jag har sålt/skrotat alla gambla bilar, och far nu runt i en Skoda Pickup 98, som gick igenom bilprovningen utan problem...Kändes lite ovant, får jag väl erkänna...;-) Möjligen kan Skodan hyras ut ifall det kniper för nån bekant...
Tre 18-månaders Allerum Präst ska väl me, å några paket Löfbergs till tröst...
Lill-Hedvig,d.v.s plastbåten, som i detta nu vilar på trenne bildäck vid kanalen, får nog ligga där tessja ä tebax....Hedvig vilar på sin trailer i trägårn tills jag kommer hem, sen lägger jag i henne, och drar upp Lill-Hedvig i trägårn och gör klar henne....
Sen ska en specialslips med till Nena, som ska ge bort den till hennes boyfriend Christos...
Panayotis ska ha en batteripack (Bosch) till sin skruvdragare, jag har bytt ut batterierna i hans gamla...Slutligen ska nåra diplom ritas och tryckas...
Hur länge jag blir borta står som vanligt i stjärnorna.....
Mvh,
Mikke

KR
2017-02-20, 22:09
Härligt att du snart är på väg igen!
//
KR

LaRose
2017-02-21, 00:53
Roligt att få följa dig igen!

Mikke
2017-02-23, 22:21
Tack alla, jag blir förstås glad över alla tillrop!!
Idag, torsdag 23.2, har jag lyckats avsluta ett (för mej) stort projekt, nämligen att sälja en fritidsbåt åt en bekant, som inte hade möjlighet. Inte anade jag i min enfald att detta skulle ta så mycket tid och arbete....Men idag, så lyckades det efter x timmar att få in den knubbiga damen i en långtradare, med hjälp av en superbra truckförare och några andra,så nu är båten på väg till Litauen,av alla platser....
Nu kan jag börja koncentrera mej helt och hållet på saker som har med Karpathos att göra, och det känns mkt bra....;-)
Hur många av er Kalimister kommer till Karpathos i april/maj??
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-02-24, 10:45
Hur många av er Kalimister kommer till Karpathos i april/maj?? Tyvärr inte jag. :o

Mikke
2017-02-25, 01:42
Hej!
Jag har nöjet meddela endast på dätta sätt att allas vår Chroni Panaretos,delägaren till den alltmer berömda ( och långlivade) musiktavernan Pelagos blidde morfar för andra gången igår då dotter Sevasti nedkom.....Detta skedde på Rhodos, och ifall nån undrar så blere en grabb som ska heta Giannis...;-)
Mvh,
Mikke
(nu får de bli ett skötbord på Pelagos..)

Kalimera
2017-02-25, 14:53
Detta skedde på Rhodos, och ifall nån undrar så blere en grabb som ska heta Giannis...Efter mig? :D

Gratta honom från mig. bye_bye

Mikke
2017-02-25, 21:31
Ja, Janne, det ska jag göra,nästa gång jag chattar med honom.
Just nu, eller för ett tag sen, så var Chroni i Monemvasia Castle och la in fina bilder...
Mvh,
Mikke

Kajja
2017-02-25, 22:47
Efter mig? :D

Gratta honom från mig. bye_bye

Hahaha!!fb_gilla

Kajja
2017-02-25, 22:52
Mikke, jag tror jag läste att Maji ska till Karpathos i början av maj.
/ Kajja 👱

Mikke
2017-02-25, 23:22
Jaha...innan jag kommerte Karpathos, så hare nog gått nåra dar...
Så antagligen blir jag kvar på öa in i maj en bit....
Sen träffar jag förstås en del trevligt fölk norrifrån på Pelagos, Faros,eller i stan...
Vi syns på Karpathos!
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-03-01, 15:33
ons 1.3
Idag haver jag kämpat för att få fram biljetten ARN-RHO, inte så enkelt som man kunde tro, men det är säkert fler än jag som erfarit detta...Hursomhelst, efter flera fruktlösa försök att s.a.s komma in på biljettsidan, ringde jag upp firman, och minsann, så var det en trevlig tjej I Götebörg som direkt erbjöd sej att skicka biljetten i PDF-form.....Till saken hör att jag inte har nån skrivare, utan får använda snälla bekanta....
Ytterligare ett steg mot själva resan........Nu ska jag dra iväg upp mot universitetet och verkstadsklubben, där ska jag limma och fixa till några bilder, som förhoppningsvis ska sättas upp inne på toaletterna på musiktavernan Pelagos....det ingår som del i uppfräschningen...Muggar kan ju inte bli FÖR fina...;-)
Mvh,
Mikke

Netwolf
2017-03-01, 17:09
...så var det en trevlig tjej I Götebörg som direkt erbjöd sej att skicka biljetten i PDF-form.....

Änna käck tös! :)

/Netwolf - som precis missat superbilliga flygbiljetter till Rhodos :(

Mikke
2017-03-03, 10:30
Netwolf....va menar du me superbilliga biljetter?? Va kostade dom?? Priser är ju alltid intressant, så jag nämner såna så ofta jag kan.....
Igår tog jag en närmare titt på den stora resväskan, och bl.a så smorde jag hjulen....då upptäckte jag att ett par stycken av dom var lite lösa, så nu ska jag sprätta upp tyget på insidan och se hurom e fastsatta.....Det är enkelhjul i varje hörn, och funkar inte dom tillfyllest, så byter jag nog ut dom mot ngt större dubbelhjul,fast jag hinner nog inte få hem några såna innan jag reser....
Vad har ni för erfarenheter och tips angående fyrhjulingar??
mvh,
Mikke

Netwolf
2017-03-03, 16:59
Netwolf....va menar du me superbilliga biljetter?? Va kostade dom?? Priser är ju alltid intressant, så jag nämner såna så ofta jag kan.....
1147 ToR till Rhodos. Början Juli. Men nu är dom borta... :o

Mikke
2017-03-03, 21:46
Netwolf: det var billigt, för jag antar du menar per person....
Sen är det ju synd, att man delat på det incheckade bagaget, som man får betala särskilt för...Förut, så ingick det ju i biljettpriset, så jag brukade ju resa med stor rygga å liten rygga som handbagage, plus fiolen eller mandolan, och det gick bra.
Men nu så har det blivit krångligare, för att få reda på vad den incheckade väskan kostar, är inte så lätt....Sen skiljer det 11 kg mellan TUI och SAS....vilket jag smärtsamt fått erfara på Rhodos.
Nå, smärtsamt, och smärtsamt, biljetten jag hade kostade kanske runt 600 SEK, sen åkte jag på lika mycket i övervikt..Ojoj, blev jag blåst...Kom knallande vid incheckningen, och damen vid disken såg nordisk ut, och när hon sa nåt, hörde jag att hon var från Finland, så jag klämde iväg nån hälsningsfras på finska i full förvissning om fina fisken....Så såg hon på mej och sade frostigt, lägg alltihop på vågen, instrumentet också...och sen var jag rökt...Så kan de gå! Nå, det är vatten under bron, men man får vara lite mer uppmärksam, elva kilo skillnad är ju inte lite....
Mvh,
Mikke

maji
2017-03-04, 18:35
Mikke, jag tror jag läste att Maji ska till Karpathos i början av maj.
/ Kajja 👱

Nej vi flyger till Karpathos 28 september. Har köpt en enkel flygbiljett och stannar väl någon vecka eller så. Sedan tar vi väl båt därifrån till Rhodos och kanske vi tar en tur till Chalki igen som vi besökte i maj 2016 och blev väldigt förtjusta i.
Härligt med enkelbiljett! Risken finns att man blir kvar länge:)

Innan dess har vi flygstol till Santorini ToR 3 veckor 20/5 - 10/6.
Inbokade först en vecka på Folegandros i ett litet hus strax utanför chora.
Sedan har vi också bokat Lucas rooms på Sikinos. Sista veckan blir förmodligen på Milos och Kimolos.
Gud var man längtar!!

//majibye_bye

Mikke
2017-03-05, 01:31
Hej!
Då är jag förhoppningsvis kvar på ön....Då är det inte så varmt på dagarna, och lite svalare på kvällarna,så då åker jackan på...Sen kan det ibland komma nåt åskväder, och då dundrar det mellan bergen....Sen går grekerna ut mera, för då ser man slutet på säsongen, och det är dax att ha lite sköj innan den stora stillheten breder ut sej....
Väl mött på Karpathos!
Mvh,
Mikke

maji
2017-03-05, 10:33
Jo vi förstår att den värsta värmen är över och det passar oss utmärkt:)
En jacka på kvällen är inga problem och just det där att grekerna själva är ute på kvällarna gillar vi.
Ska bli kul med Karpathos där vi aldrig varit tidigare. Vi ska bo på Regina i Pigadia och kommer att hyra något fordon för att se så mycket som möjligt av ön.
Du har ju stor erfarenhet och jag kanske återkommer med någon fråga eller två;) Kanske vi t.o.m. ses på öa då!

//majibye_bye

karinafp
2017-03-05, 13:49
Vi ska bo på Regina i Pigadia

Bra val. Mitt i smeten, nära till allt. Be om en studio högst upp med utsikt över bukten. ;) Vi bor där fyra veckor i sommar och har gjort så i flera år.

Karin
som räknar ner

maji
2017-03-05, 19:34
fb_gilla Tack för tips

//majibye_bye

Mikke
2017-03-05, 22:22
Hej!
Ja, Regina är bra, ligger prexxist mitt i stan och dessutom finns det pool, så man kan ta morrondoppet där, om man vill. Sen nära till allt, bankomat, affärer....Karin har stenkoll på hotell och tavernor, det har inte jag....förutom Garden Villa och Zephyros Village, då....;-)
Om inte annat, så ses vi säkert på musiktavernan Pelagos, som fyller moped i år....;-)
Mvh,
Mikke

maji
2017-03-06, 22:08
Ja Pelagos har jag förstått är ett måste_B-anana

Ska lusläsa resebrev och inlägg som ni båda skrivit. Ska bli roligt att äntligen få komma till Karpathos:)

//majibye_bye

Mikke
2017-03-09, 22:28
Ja, nu talar jag förstås lite i egen sak, men Pelagos har nån sorts bra balans mellan besökande och öborna...Ägt och väl skött sen femton år av bröderna Chronis och Manolis Panaretos med kocken Petros från Athen,men vet inte om han dyker upp i år, men hoppas och tror...Många stamgäster från när och fjärran, och också många greker.
Manolis söner Antoni och Dimitri serverar tillsammans med Julian, som inte är släkt, och vid kassan sitter oftast Manolis dotter Maria. Sen har vi Giannis Fouskas från Kreta, som lirar bouzouki tjusfullt tillsammans med Chronis. Sen kommer ofta lokala sångförmågor och sjunger av hjärtans lust...Efter nie eller så, brukar en annan broder Panaretos dyka upp, nämligen gullsmeden, musikanten och sångaren Mimis.
En och annan gång blir det besök av den fjärde brodern, Georgios,som vanligtvis driver ett populärt ställe nere vid hamnen, nedanför Italienska Huset. Georgios sjunger också mycket bra. Musik varje kväll mellan 20 och 24.....Öppen scen, så ibland spelar en svensk snubbe trumpet, en annan gång blir det en truddelutt av en äldre dam från Holland på dragspel, eller en musikstund med en dansk familj....man vet aldrig riktigt säkert vare kan bli....;-)
Väl mött på Pelagos i april/maj..!!
Mikke

Kajja
2017-03-10, 06:05
Ja där beskrev du Pelagos precis som jag upplevde det, Mikke!
Vi brukade slinka in där på hemvägen från "stan".
En underbar atmosfär där!! Ibland dansade det hollänska paret Henk o Maria till folkets jubel _B-anana_B-anana
Jag hittade flera klipp därifrån på Youtube. Bland annat när Henk dansar med en gammal vinglig grek som i början har svårt att stå. Tror det är nån historia bakom den dansen. Mycket sevärd!!klapp_klap
/ Kajja 👱

Mikke
2017-03-10, 13:05
Kul,Kajja !!
Jag chattade lite med Chronis nyss och han berättade att kocken Petros från Athen kommer,det var ju bra att veta, men att bouzoukispelaren Giannis Fouskas från Heraklion inte kommer, men istället kommer det en annan flink bouzoukispelare från Heraklion fsom heter Stratos, och som också ska vara en hävert på sitt instrument, och dessutom sjunger !! Det ska bli sköj å träffa honom!
Ja, jag glömde skriva om det trägna, holländska paret Henk å Maria som alltid dansar och som bidrar till trivseln, ibland bär det ju iväg ut på gatan med dansen....;-)
Eftersom det är femtonårsjubileum, så jag totat ihop ett diplom, som jag också gjorde till tioårsjubileet.
Nej, nu ska jag ut i det fina vårvädret!!
Trevlig helg alla°°
Mvh,
Mikke

karinafp
2017-03-10, 18:53
Bland annat när Henk dansar med en gammal vinglig grek som i början har svårt att stå. Tror det är nån historia bakom den dansen.

Det är en svampfiskardans från Kalymnos. Man dök traditionellt efter tvättsvamp, djupt och utan hjälpmedel, vilket gav många skador från att ha drabbats av dykarsjukan. Den gamle mannen föreställer en gammal svampfiskare som är skadad av dykarsjuka och har svårt att röra sig, men när han hör musiken lever han upp och dansar igen som när han var ung och frisk.

https://www.youtube.com/watch?v=wKE9WvLsdaw

Karin

Kajja
2017-03-10, 20:05
Men va kul att få reda på, Karin!! klapp_klap
Jag som trodde att ha dansade en tillnyktrardans efter för många ouzo!!:o:o
/ Kajja 👱

Mikke
2017-03-10, 20:59
Tack,Karin för inlägg angående dykning efter tvättsvamp.
Den som är intresserad av lite överkurs, kan kika in här :
http://www.divingheritage.com/greecekern2.htm
och läsa bl.a om dykardräkten, som tillät dykning längre tid och större djup, men som orsakade dykarsjukan innan kunskapen om pauser vid uppstigningen nådde ut till de grekiska öarna. Faith Warn har skrivit en bok om dykarna på Kalymnos, Bitter Sea heter den....
mvh,
Mikke

Kalimera
2017-03-16, 19:00
Faith Warn har skrivit en bok om dykarna på Kalymnos, Bitter Sea heter den....

Jag har skrivit om boken här (http://www.kalimera.se/grekland/kalymnos/tvattsvampar-sponges.html).

Det är en oerhört bra bok! Tyvärr finns den inte tillgänglig längre, och Faith har flyttat tillbaka till England.

Riitta
2017-03-17, 08:54
Hon var med på Kalimeraträffen på Kalymnos för många år sedan och signerade sin bok, så vi har en här hemma :-)

Riitta

Mikke
2017-03-20, 00:15
Hej alla !!
Apropeau Faith Warn´s bok, så kikade jag nyss in på Ebay.co.uk och hittade fyra stycken for sale...ca 3 pund plus porto, rätt ok pris,alltså....jag tror jag köper en imorrn, och ber dom skicka den te Karpathos, så donerar jag den till Jonathan Preece´s bibliotek...
Annars: chattade med Dimitris Panaretos igår, han är i New Jersey, men kommer förstås hem till säsongen och serverar på Pelagos....
Georgios Panaretos son Michailis, som var gullsmedselev i flera år hos Mimis, har blivit pappa till en liten tjej, och dom bor på Rhodos för tillfället. Vi ska träffas och fika på taverna Eros, som vi gjorde förra gången. Hoppas han tar med dotern...
Sen ska jag dessutom träffa Zoriana, som med dotter Veronica bor på Rhodos, men drar väl igång sitt populära ställe vid stranden på Karpathos till våren...
Är fortfarande i valet och kvalet om det blir rygga eller väska, men har iallafall bestämt att jag tar med mandolan, för en fiol å gitarr får jag (nog ) låna av Mimis,det har jag fått förut, så det finns ju prejudikat...;-)
Nå, ännu några dar kvar, men det är bara nie (9) dar tess ja flyger...
Väl mött ni alla som kommer te Karpathos i april-maj!
Mikke

Masse
2017-03-20, 11:32
Tips till er som vill få tag i boken Bitter Sea......

Såvitt jag kan se så finns den att köpa på Amazon.com både i nya ex och begagnade. Väljer man det senare så förefaller priset mycket facilt, $0.99 + frakt $3.99, således knappt $5.00 totalt om jag fattat det rätt.

Masse

Mikke
2017-03-20, 17:33
Tack, Masse för inlägg angående böcker!
Men Amazon tillämpar icke combined postage, utan tar visst 3.99 GBP per bok, vilket kan va bra å veta...
Köper man några stycken böcker, så kostar ju frakten mycke mer än böckerna....Till skillnad mot de flesta bokhandlarna på Ebay. Jag surnade till på detta, och skrev och undrade till förlaget, och då skrev dom tibax å berättade att de vante dom som la på portot, utan Amazon....men så tillade dom med en blinkning, att dom även sålde på Ebay, och där satte dom portot...och tillämpade combined postage.
Mänga bäckar små.....;-)
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-03-20, 21:02
Kul att boken fortfarande finns att få tag i!

Tack för tips Mikke och Masse! klapp_klap

Masse
2017-03-20, 22:24
Tack, Masse för inlägg angående böcker!
Men Amazon tillämpar icke combined postage, utan tar visst 3.99 GBP per bok, vilket kan va bra å veta...
Köper man några stycken böcker, så kostar ju frakten mycke mer än böckerna....Till skillnad mot de flesta bokhandlarna på Ebay. Jag surnade till på detta, och skrev och undrade till förlaget, och då skrev dom tibax å berättade att de vante dom som la på portot, utan Amazon....men så tillade dom med en blinkning, att dom även sålde på Ebay, och där satte dom portot...och tillämpade combined postage.
Mänga bäckar små.....;-)
Mvh,
Mikke

Jo men visst kan det kanske vara som du säger Mikke att man åker på ett porto per bok. Det har jag ingen aning om.

Men ..... om man nu gärna vill ha tag i boken Bitter Sea och det, enligt vad som tidigare skrevs, är tveksamt om den går att få tag i överhuvudtaget....., Ja då tycker jag nog att man kan svälja det här med portot.

1 dollar för boken och 4 för portot, det tycker jag kan kvitta. 5 dollar totalt för en bok som är svår att få tag i, det tycker jag är hyfsat ändå. Har inte kollat vad dollarn står i men såvitt jag förstår så är det en investering på mindre än 50-lappen. :)

Masse

Mikke
2017-03-22, 13:01
Absolut, Masse !! Vill man ha en bok, så ere ba å klippa till,den personliga förmögenheten avgör förstås hur det blir. Jag köper gärna en bunt böcker,så för mej är portot förstås en viktig del. Sen kan jag ju nu berätta, att Bitter Sea är inköpt, och kommer förhoppningsvis att ingå i Jonathan Preece´s lokala bibliotek på Karpathos, ifall nån som är där blir nyfiken. Jonathan brukar finnas på eftermiddagarna på Zoriana´s Place, några hundra meter efter stranden bortom Konstantinos Palace...
Jag fick dessutom tag i en annan bok om Pindosbergen och herdefolket som bor där. Författaren är en engelsman och som heter Tim Salmon och bokens titel är "The unwritten places". Denna bok kommer även att ingå i The English Jon Library....;-)
Mvh,
Mikke

Masse
2017-03-22, 22:21
Ha ha Mikke!

Låter som du har tryggat det litterära behovet för ett tag på Karpathos. Hoppas nu bara att jag slipper att läsa i dina rapporter att du legat hela våren på beachen och bara läst böcker!

:D Skojar bara! Den risken är nog obefintlig när det gäller dig. Det ska väl som vanligt skruvas, fejas, skogas, målas och fixas överallt på ön. Det är nog då du mår som bäst om jag förstått det rätt. Men kanske ändå att det kan bli en liten stund med någon pocket i en skön stol någonstans på denna underbara ö.

Ser fram emot dina rapporter.

Ha det gott och trevlig resa!

Masse

Mikke
2017-03-23, 23:08
Hej alla å tack Masse för inlägg!!
Nu far jag faktiskt inte runt som en skållad bäver på Karpathos, utan tar det faktiskt
ganska lugnt. Läser nog tre-fyra timmar om dan....Sen är jag VÄLDIGT förtjust i att
dra mej på morronkulan, men det är jag väl tämligen ensam om, eller hur???Fast jag
är ju också lixxom stand-by för Andreas, ifall det händer nåt, och det gör det förstås, haha...
nu haver jag iallafall tjackat en bussbiljett till Stockholm på tisdag, det känns bra...Nu haver jag helgen på mej att packa, och ställa iordning all min oordning, en Sisyfos gärning...men det blir bra, hure än blir...
Nena å Christo verkar ha fått ordning på de fyra små kåkarna nere i Afiarti, så dit ska jag förstås och kika och kanske fota åt dom. Jim Sevdalis och hans far Haris har ju sitt drivhus i närheten, det är på 3047 kvadratmeter....gott om plats för goa tomater där...Pappa Haris har också en fin liten träbåt som Jim fixat segel till, så jag hoppas få va med på nån seglats med den äldre latin-riggen, för nån sån haver jag aldrig seglat med....kanske idé att ta me några gamla träblock som jag har liggande...
Sen ska det finnas ett fint gammalt hus nånstans i Afiarti, tandkirurgen Spanos har varit där och tagit fina bilder med sin drönare. Det huset har jag inte sett heller....än...
Det ska bli skoj som vanligt att komma dit, och nu är det ju inte långt kvar...
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-03-24, 08:34
Sen är jag VÄLDIGT förtjust i att
dra mej på morronkulan, men det är jag väl tämligen ensam om, eller hur???Vet inte om du är tämligen ensam om det, men jag tillhör de som tycker "ju tidigare desto bättre". :)

Mikke
2017-03-24, 22:14
Hej Janne, the early bird catches the worm, sägs det........jag vaknar fem, men går tibax te sängen...Men av och till går även jag upp tidigare när det behövs, men det är skönt som friherre att råda över, iallafall morronkulan med en bok....Har man knallat upp vid sextiden över 40 år, så känns det som man gjort sitt.
Dock är jag sen i säng för det mesta....där är jag nog svårslagen att hålla mej vaken lääänge...
Har jag en bra bok, och det regnar när jag vaknar, så händer det att jag stannar i slafen hele dan tess boken ä slut...Det är lyxigt!
Men det är fortfarande lite suspekt att ligga i sängen på förmiddan, det hörs ibland när folk ringer...Va! äru fortfarande i sängen....;-) Kanske uppringaren också skulle vilja vara det, vad vet jag....
Nu får jag nog se till att provpacka den nya resväskan, tar med tre fiolstråkar, så lånar jag en fela å gitarr av Mimis....det blir nog bra dä....
Väl mött på Rhodos och/eller Karpathos !!
Mikke

Mikke
2017-03-27, 23:34
Jaha...så börjar det bli dax att packa....
Jag har beslutat för att testa fyrhjulingen, d.v.s den jättestora väskan med fyra hjul i varje hörn. Har skruvat fast hjulen, två av dom var lösa....hm....samt smort upp dom. Mandolan i sitt mjuka fodral får ligga i botten, tillsammans med ett plaströr fyllt med tre fiolstråkar, ifall Mimis inte har nån extra...just in case, alltså....Fyra meter gummicord i två olik dimensioner kommer nog till pass....Tre 18 månaders Allerum Prästostar, samt fyra kaffepaket...gissa vilket märke, höhö....
Det följde inte med nån nyckel men det finns ett chifferlås som funkar, bara man kommer ihåg siffrorna...
Det blir nog sent innan jag är klar, men bussen till Stockholm går 09.50 och en granne i huset skjutsar mej ner,sen får jag knoppa på bussen....
Mvh,
Mikke

Kajja
2017-03-29, 21:25
Nu börjar man bli nyfiken på hur resan ner var och hur du har installerat dig. Var fyrhjulingen till belåtelse, lydig och följsam?
Väntar på första kapitlet :D:D
/ Kajja 👱

Masse
2017-03-30, 02:24
Va gött Mikke! Nu är du på väg! Jag är bergis på att du aldrig vill byta ut fyrhjulingen. Ha det jätteskönt!

Masse

Mikke
2017-04-16, 16:05
Hej alla !!
Aentligen fick jag tag i en stationaer dator hos Dimitri Sevdalis,som lyckligtvis var hemma och vilade peau soffan, ner jag kom och storde hans vila....
Nu far jag fortsaetta daer jag slutade, d.v.s att jag kom till Rhodos onsdag 29 mars, och som vanligt hade jag forstas pinglat Panayotis Mangafas,som driver Rhodos Youth Hostel. Och som vanligt fick han en stor bit Allerums lagrade praestost....8 hg, tror jag det var. Sen hade jag ju bytt ut batterierna i hans skruvdragarpack, soeau den fick han ocksa....Det var raett kyligt pa Rhodos, sa jag fick tre tjocka filtar, sa da gick det bra.
Sen knallade jag ner till hamnen och kollade naer batarna gick till Karpathos, och jag bestaemde mej for att ta den som gick kl 03.00 pa sondag morron...Forresten, det gick raett bra med den stora vaeskan, fast naer den kom upp pa bandet och jag fick tag i den, sa satt det en rod lappa pa den daer det stod HEAVY 24 kg....Den lappen ska jag spara....
Pa Rhodos knallade jag forstas runt och morsade peau bekanta, och slipade knivarna pa Taverna Megiston.
Naer det var dags att ta faerjan, sa borjade jag ga redan kl tio, for jag visste att det var langt att ga, och att aeven dra den stora vaeskan. Hursomhelst, naer jag kom fram till daer man svaenger ner mot kajen, ligger det en taverna mittemot, sa jag gick in daer och kaekade lite mat. Trevlig ung kille som drev staellet, och naer han sag vad jag ritat pa Nenas Tavernas vaegg, sa ville han att jag skulle rita peau hans vaegg ocksa....Det var ju snaellt, men jag peaupekade att deau maste jag stanna ytterligare tid, kanske en vecka, och det skulle kanske kosta en del ocksa, sa jag foreslog att han skulle gora en taevling av det, for det maste finnas taemligen gott om konstnaerer pa Rhodos....och som forsta pris kanske mat i ett halvt ar eller nat liknande....
Han verkade tycka att det var ett bra forslag, sa jag ska kolla upp det naer jag aker hem om nagra veckor....
Peau faerjan Prevelis var ockso Andreas Diakidis dotter Sofia and hennes klass, soeau nu var dom peau vaeg hem. Andreas motte oss och leverereade mej till Garden Villa....
Dagen daerpeau sa fixade jag en liten scooter, och sen sa borjade jag mala litegrann...
Och dagarna springer ivaeg, och just nu malar jag racken pa stora huset upp till andra vaningen. Dom raecken aer ganska langa, sa det tar ganska lang tid att mala....
Idag, sondag, var det stort partaj uppe hos Andreas och Maria, och det grillades och grejades med mat, sa nu aer jag proppmaett....Jag har en granne ocksa, en kille fran Norge som bor i den andra lilla huset som heter Steinar, och som aer en duktig konstnaer,sa vi fikar ihop nan gang. Det aer trevligt med en granne, ibland kan det kaennas lite ensamt naer morkret faller peau....
Nu till veckan drar vael jobberiet igang mer peau allvar, da bada hotellen ska staellas iordning, men det gar saekert bra....
De forsta charterturisterna kommer visst redan 23 april, soeau kanske Chronis oppnar Pelagos forsta maj istaellet for 8 som han brukar....Det har redan kommit lite turister, men dom har vael tagit sej hit peau egen hand...
So daer ja, nu haver jag i stora drag uppgraderat mej, och jag froga Dimitri ifall jag far lanas hans dator igen, om nagra dar....
Mvh,
Mikke

Masse
2017-04-16, 23:00
Härligt att höra att du är på G Mikke! Nåja, jag menade kanske inte att du far runt på Karpathos som en skållad bäver precis, men ..... kanske som en lättkokt råtta? :D Redan när du kommit dit så målar du lite här och lite där, och några räcken är ganska långa. ;) Men det viktigaste är ju att man trivs!!!

Men du ..... en liten fundering???? Du bestämde dig för att ta båten som går klockan 03.00, och du började gå mot hamnen klockan tio. Hur långt är det till hamnen?????? Var det många stopp på vägen?:D

Ha en alldeles underbar tid på Karpathos!

Masse

Kajja
2017-04-17, 07:31
Härligt att höra att du är på plats!
Det blir väl snart lite varmare åxå om inte
det blir ett bakslag som här!!
Denna morgon låg det ett täcke av nåt vitt, kallt
på marken. Något man saknade i julas!! :mad::mad:
Ha det så gott!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2017-04-17, 18:51
Härligt att du är på plats igen Mikke! Måste vara underbart att slippa snön här hemma! klapp_klap

C@nny
2017-04-18, 14:05
Hej Mikke,

Skönt att höra att allt gick bra!
Jag ser fram emot dina rapporter....

//Conny :)

Mikke
2017-04-24, 12:01
Mondag 24.4
Idag skiner solen, och det verkar som om sommarn har kommit...Svalorna flog lagt over Garden Villa igar, och Andreas sa att det betyder att sommarn har kommit, och aen sa laenge har han fatt raett...Fast det var nerat tolv grader i natt...
Hursomhelst, sa har det stora iordningsjobbandet borjat, och jag sitter nu pa Zephyros Village och skriver pa den stationaera datorn...Vi har fyllt pa stora filtret med sand, och gjort rent nagra andra filter, sen har jag malat fem bord.
Igar kom det danska paret Ann och Bo till Garden Villa vid halv sjutiden, sa jag var hemma och haelsade dom vaelkomna, dom bor i rum nr 7 bredvid norrmannen ....
Dom var forvarnade, och hade med sej lite varma klaeder....:-)
Andreas har borjat fylla Zephyros pool ocksa, och Nadja, som skotte staedningen, har slutat efter fjorton aer,och vi har nu en ny dam vi namn Reesa.
Min vaen Panayota Sulemani, som forut jobbade i affaeren, har nu borjat sin utbildning till damfrisor, sa forra veckan fragade jag ifall hon kunde klippa mej. Da sa hon att hon bara klippt sin pappa med sax.Det blir nog bra,sa jag, och ifall det blir fel, kan vi ju bara raka bort allt har och polera flinten....
Men det gick jaettebra, sa hon ska fa klippa mej igen, innan jag far hem. Hon fyller ar idag, sa jag ska hitta peau nat, och kika in pa salongen, som ligger strax ovanfor Blue Sky i backen.....
Sa nu far jag sluta men hoppas aterkomma senare....
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-04-26, 09:40
ons 26.4
Nu nere pa Zephyros, imorrn kommer det en stor grupp, d.v.s 20 laegeneter, sa det aer lite stressigt just nu....Men det mesta aer fixat,poolen fylld,solstolar ute,etc, mm....
I morse kl 06.30 var jag uppe och kollade tempen, det var 8 grader ute....Men naer jag vaknade vid halv nie, var det runt 20, sa det aendrar sej fort..Bla himmel, och svaga vindar som tur aer. Nu ska Andreas ivaeg och haemta ett bord som jag ska mala,sen blir det vael som vanligt lite smajobbande naer gaesterna har kommit...Det verkar som om dom gillar att det pysslas litegrann, medans dom aer lediga...Daeremot ska man vael undvika for mycket borrande,etc....men att mala staket hors ju knappt....:-)
Till Garden Villa kommer det gaester till sondag, sa daer har vi nagra dar att fixa peau...
Min nya tand funkar bra, far hoppas att den sitter kvar nagra ar....Fast jag ska till Andreas Makris ocksa, for en allmaen oversyn av gaddarna......
Nu far jag ge mej for nu...
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-04-26, 18:29
I morse kl 06.30 var jag uppe och kollade tempen, det var 8 grader ute....Men naer jag vaknade vid halv nie, var det runt 20, sa det aendrar sej fort..Det är otroligt vilka skillnader det är så här års, men det är det å andra sidan här hemma också, fast några 20 grader blir det inte i april i år. Undrar om det ens blir så varmt i maj. Konstigt väder i Norden nu.

Njut för oss också Mikke! bye_bye

pawik
2017-04-26, 20:07
Härligt med dina rapporter Mikke!

fb_gilla

Fredag 5 maj åker jag upp till ditt och i viss mån även mitt Karlstad. 6 maj är det sedvanligt studentjubileum där på Stadshotellet. Det är nu 50 år sedan jag flyttade från trakten. Hemskt vad tiden går.:confused:

Tog du studenten där och i så fall vilket år? Själv gick jag ut i maj 1967 på Sundsta. Kamratföreningen i Karlstad är verkligen aktiv och det är ju jubileumsfestligheter varje år i maj. Var femte år blir ens egen ålderklass kallad.

Tyvärr har det kolliderat med Göteborgsvarvet några ggr nu så det är säkert femton år sedan sist för mig.

Det blir kul att spendera en helg i Kallsta!

Ha det fortsatt bra i Grekland!

/pawik

Masse
2017-04-26, 21:22
Det ska väl som vanligt skruvas, fejas, skogas, målas och fixas överallt på ön. Det är nog då du mår som bäst om jag förstått det rätt.

Masse

Hej alla å tack Masse för inlägg!!
Nu far jag faktiskt inte runt som en skållad bäver på Karpathos, utan tar det faktiskt
ganska lugnt. Läser nog tre-fyra timmar om dan....Sen är jag VÄLDIGT förtjust i att
dra mej på morronkulan, men det är jag väl tämligen ensam om, eller hur???
Mvh,
Mikke

Ja ja, det får väl vara som det är med det. Det viktigaste är väl att du mår bra och trivs med tillvaron där på Karpathos. Och det har jag en bestämd känsla av att du gör. Oavsett om du är en skållad bäver eller ej. :D

Fortsätt att ha det gott!

Masse

Mikke
2017-04-27, 11:09
Tors 27.4
Nu peau Zephyros alldeles nyss kom det hollaendska gaenget med bussen. Allt gick fint,folk var glada, solen sken, det glittrade i poolen, och Maria hade bakat kakor, som alla laet sig vael smaka....Nagra plumpar i protokollet, ett bord med glas i mitten blev en aning for litet, sa det var att raskt ta upp det till snickeriet for att gora mera plats for glaset, och under den verksamheten fick forstas lacken en del stryk....Men nu aer bordet peau plats,lacken far torka faerdigt i solen, sen slipar jag av det imorrn eller seau, och sen sprutmalar jag det, sa torkar det fortare...
Igar kvaell var det lite roligt pa Garden Villa, for jag lyckades med hjaelp av den snaelle norrmannen Steinar fa loss plastgloben naermast deras stavlo, och saetta dit en ny lampa, sa sen pa kvaellen vaentade vi med spaenning for att se om den skulle lysa....Lamporna var instaellda att taenda vid attatiden, men det drog ut pa tiden, och sjutton minuter i nio, da minsann taendes ALLA....da jublade vi, danskarna och jag...:-) Aer man glad at lite, sa har man mycket att va glad at, eller hur??
Nu aer det bara EN lampa kvar pa Garden Villa som INTE lyser, och den ska jag ge mej pa endera dan....
Idag har jag taenkt fara upp till Minas bror Elias kafeneion i Menetes, och danskarna, som aer mer spaenstiga aen mej, taenker vandra upp dit....Friska pensionaerer....
Imorrn ska jag ivaeg till tandkirurgen Makris for oversyn av gaddarna kl 09.00....d.v.s okristligt tidigt, men vad gor man inte for att kunna tugga bra....
Nu strax sticker jag ivaeg, men tittar in pa Pelagos, for Chronis aer daer och jag taenker laegga nagra dar daer ocksa innan det blir dags att dra hemat....
Har nu varit borta en manad, sa det borjar bli dags att kika efter biljett hemat snart...
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-04-28, 10:18
Har nu varit borta en manad, sa det borjar bli dags att kika efter biljett hemat snart...Vafalls! http://www.kalimera.nu/forums/images/smilies/eek.gif

Har du redan varit borta en månad! Jisses så snabbt det har gått. Men du ska väl tillbaka senare i år?

Mikke
2017-04-28, 11:24
Hej opp!!
Janne, jag funderar pa att ta Blue Star mandag 8 maj.....
Nu forstas pa Zephyros igen, men jag var hos tandkirurgen Andreas Makris for en check-up av mina gamla gaddar i morse, och forklarades tuggbar, sen staedade han litegrann medans vi snackade...Jag har hans mandat att ge hans telefonnummer till den som onskar fa sina gaddar kollade. Det aer lite underligt att inte fler som besoker Grekland far sina gaddar kollade till mkt rimligare pris aen i Sverige, dessutom hjaelper man till att tandlaekarna stannar kvar lokalt,och jag har gjort det i flera ar och for (naestan) varje gang jag besokt tandlaekarn sa har jag tjaenat in en eller flera resor till Grekland....Idag har jag faktiskt formedlat kontakt till Makris for ett svenskt par, och det var bara trevligt....
Igar sa stack jag upp till Menetes och haelsade pa Minas bror Elias Livadiotis, som har en liten, men trevlig kafeneion daer...Jag har ritat ett vykort at honom, som forstas fick fel telefonnummer, men det gjorde inget, sa han....Hursomhelst, han var ensam naer jag kom, och satt och rensade gronsaker, och jag sa att jag har en overraskning till honom, men jag sa inte va de va.....for overraskningen var att mina danska grannar Anne och Bo
kom vandrade till fots nan halvtimme efter att jag kommit....det tyckte Elias va kul,sen vill han ha mera vykort, sa det far jag fixa naer jag kommer hem, och skicka med nan so ska till Karpathos, eller med posten....Sa aer det nan som ska ner i maj/juni, hor av er till mej.....
Solen skiner och sommarn verkar ha kommit, och jag har aegnat senaste timmen med att ta ner en panel i duschkabinen pa ett rum och lagat och smort elaendet....:-)
Nu ska jag scootra ivaeg till Nenas Taverna och fa lite lunch....
Ta leme,
Mikke

Mikke
2017-04-28, 18:07
....efter en sen, men trevlig lunch hos Nena tillsammans med henne och dottern Angeliki, bidde jag vaeldigt trutt, sa jag akte direkt upp till Garden Villa och la mej pa en solsaeng (varfor heter det solstol?) daer jag somnade gott i solen, sa naer jag vaknade nan stund senare, var jag ganska varm, sa jag strippade ner till kallingarna och gick ner i poolen och doppade mej....Det var KAAALLLT.....men skont efterat.....soeau nu aer det gjort oxo.
I morrn ska jag borja kika efter biljetter....
Nu ska solen ga ner snart, vinden har lagt sej och allt aer lugnt...
Hej da...
Mikke

Monica P
2017-04-28, 19:17
Mikke , jag håller med om tandläkeriet! Alldeles utmärkta tandläkare, och rejält mycket billigare än i Sverige.

Mikke
2017-04-29, 11:49
lordag 29.4
Lite sovmorron,sen frukost peau det sista av min gryta,ute peau verandan. Daerefter tog jag trimmern och trimmade av den vaenstra graesytan vid uppfarten. Det tog kanske tie minuter, sen rundade jag stora huset for att saega hej till Minas och Sofia, som aer i farten lite extra, ety imorron kommer det gaester till fyra laegenheter,sen aer det bara tre lediga kvar, men norrmannen Steinar reser hem den 3 maj. Sofia drog fram ett saengbord,vars lada inte gick sa laett att dra in och ut, sa jag tog fram min trogna kniv och reducerade lite haer och daer, sa da gick det laettare. Nu nere pa Zephyros, som aer allldeles tom, forutom Maria och jag. Andreas har akt till stan, sannolikt for att kopa sprayfaerg, till det bord som maste malas om....Laetta skyar idag, inte fullt sa varmt, och naestan vindstilla, vilket aer ovanligt...
Vi far vael se vad denna dag kommer att innehalla....Ska ta en svaeng till Pelagos, for dar
aer dom nog i full sving ocksa...Det har kommit nagra plan, sa man ser en och annan turist pa gatorna....
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-04-30, 12:44
Sondag 30.4
Gjorde en gryta igar, som jag avnjot delar av pa formiddan...Soldis och svaga vindar. Ner till Zephyros, daer manga satt runt bordet vid baren. Andreas och jag tog bort ett litet galler med glas, framfor en lampa vid ett trappsteg. Det var mycket silikon runt gallret, sa det tog nog en halvtimme att fa bort alltihop...Sen blev det lite sittande runt bordet, och jag salde en faellbar slipmanick med industriella diamanter till Andreas svager Mike,plus att han forstas fick lite instruktioner och axelmassage....:-) En go fabbo, som ofta haenger pa Zephyros, pratar bra engelska och har humor, en av de viktigare maenskliga egenskaperna....tycker jag....:-)
Nu aer gallret putsat tillbaka till blank metall, och tillbaka, men vi skippar glasrutan, som egentligen inte fyller nan funktion. Flesta gaesterna aer borta, men tre,fyra,fem runt poolen. Kl 2 kommer det en laddning gaester till. Den nya staed-damen Reesa, aer en trevlig och effektiv dam, som gar runt ljudlost och gor fint....Hon ser ut att trivas, och hoppas hon blir kvar.
Igar sa kikade jag efter biljetter i maj fran Rhodos till Stockholm, och dom ligger mellan 83 Euro och 150......
Nu ska jag smita undan en stund, men kommer tillbaka.

Mikke
2017-04-30, 17:21
...soeau jag smet ivaeg, men inte innan bussen kom med gaesterna....En del skulle till Zephyros och fyra par till Garden Villa....Av nan anledning, sa slappte busschaffisen av allihop vid Zephyros, sa Andreas tog bilen och korde upp dom i tva varv,sa det gick bra.
Lag lanade ut mina tva Karpathoskartor till gaenget som skulle bo pa GV, for vi traeffas endera dan. Sen stack jag till Nenas, men daer var det staengt, for nan liten mus hade mumsat pa elledningarna i saekringsskapet....Sa det fick bli en omelett pa Zorianas Place, en bit bortom Konstantinos Palace, vid strandkanten...
Pa vaegen hem sa stannade jag vid infarten till den lilla vaeg daer Jonathan Preece bor, for precis daer star det en telefonstope, och peau den sitter det en hafsigt skriven skylt med texten Laspoma, som betyder vatmark,har Stamatis beraettat. Navael, jag gissar att det aer Jonathan som skrivit och satt upp den, sa jag tog ner den och tog med den upp till Garden Villa, daer jag har en bibba tuschpennor, och snyggade till texten och lade till ett hjaerta och ett par vinrankor,sen gick jag ner och satte upp den....
Det ska bli kul att se hur lang tid det tar innan Jonathan, eller hans madam Ursula noterar foraendringen....
Lite sondagsfeeling idag,vaeldigt lugnt, knappast nan vind och lite soldis....och imorrn aer det ju forsta maj ocksa....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-05-01, 20:12
och imorrn aer det ju forsta maj ocksa....Är du ledig då? http://www.kalimera.nu/forums/images/smilies/laughing-smiley-002.gif

Mikke
2017-05-02, 13:07
tisdag 2 maj
Ja, Janne, jag gjorde vael inte manga knop igar, men mina danska grannar ringde, naer jag var och haelsade peau min grekiska mamma Eva och hennes dottrar. Var norske granne pa Garden Villa hade formodligen tappat sin telefon pa stranden, sa jag laemnade Eva och plockade upp Steinert vid 7/11, och sen foro vi meddelst min trogna scooter bort mot generatorstationen, och stannade daer vaegen gor en s-svaeng. Sen fick jag hans telefonnummer, och sa gick vi tillsammans peau stranden medans min telefon ringde hans.....
Tyvaerr sa hittade vi den inte, men det var en mindre typ Doro, med storre tangenter, och inte alltfor dyr.
Idag skiner solen och det aer vael minst 27 grader i skuggan. Jag har varit inne hos Roisakis snickeri och borrat och sagat upp nagra 5 cm runda traepinnar, och borrat hal i mitten. Tanken aer att sticka igenom tva aendar av gummicord och fa en elastisk ogla, som sen kan lasas genom att dra oglan over traepinnen, t.ex for att halla nerfaellda parasoller stilla. Vinden aer en betydande faktor haer, som kan staella till det ordentligt, om man inte tar den peau allvar.....
Strax ska Andreas och jag bestaemma laengd pa gummicorden, men forst en kall,lokal drink som heter Box....:-)
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-05-02, 16:36
tisdag....
Fortsaettning pa telefonhistorien, idag fick jag ett sms, daer det stod att dom som skrev hade hittat telefonen !! Sa jag svarade med ett sms, sen ringde jag helt enkelt upp dom, och upphittarna bodde bakom Pelagos, sa jag tog scootern och haemtade telefonen, tackade upphittarna, och drog ivaeg till Garden Villa....Steiner blev forstas vaeldigt glad, for vi hade ju letat ganska laenge igar....Sa det slutade lyckligt !!
Mvh,
Mikke

Alala
2017-05-02, 18:06
Härligt att läsa, du hinner med så mycket att man blir nästan andfådd. :D

Ha några fina dagar till på Karpathos!

/ Anne :)

Mikke
2017-05-03, 10:42
onsdag 3.5
Inatt, kl 01.45 soeau skakade saengen till, medans jag laeste....En liten jordbaevning, men inga efterskalv. Enligt bekanta sa lag epicentrum nanstans soder om grann-on Kassos och styrkan var visst 4.9 pa Richterskalan....
Senare peau morron vaknade jag av skrapningar, det tog ett tag innan jag fattade att den nya staedtjejen holl peau att staeda i grannrummet...
Sa jag steg upp och klaedde mej och gick in for att haelsa peau henne, sa jag blev kvar en stund och hjaelpte forstas till med att baera in de tjocka madrasserna,etc....En trevlig tjej peau 26 varar, och som bott peau Karpathos i tio ar. Hon tyckte det var trevligt peau Garden Villa, sa jag tror att hon kommer att stanna laenge....
Sen mkt laett frukost, for vi i Nordiska Klubben peau GV, kommer att sammanstrala pa Nenas lilla taverna for en farvael-lunch for grannen Steinar, som far hem till Norge idag.
Sa jag har ocksa i smyg plockat en pase med lagerblad, som han ska fa vid lunchen.
Just nu peau Zephyros, en fin dag, svaga vindar och bla himmel, verkar som om sommarn kommit peau allvar....
Just prexxist naer jag skulle svaenga ner mot Zephyros mittemot Parasol, sa kom det trevliga paret som hittade Steinars telefon,sa jag beraettade att vi skulle luncha pa Nenas Taverna, och ifall dom hade tid, sa skulle det vara trevligt ifall dom tittade in....
Nu ska jag ivaeg och kopa biljett till faerjan peau mandag, och i eftermiddag far jag pa allvar ta och kolla efter flygbiljett fran Rhodos till Sverige....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-05-03, 15:14
Nu ska jag ivaeg och kopa biljett till faerjan peau mandag, och i eftermiddag far jag pa allvar ta och kolla efter flygbiljett fran Rhodos till Sverige....Du har det verkligen bra: är på Karpathos på våren när det är kallt och ruggigt här hemma, och är i Sverige under den fina sommaren, och är på Karpathos på hösten, när det är kallt och ruggigt här hemma. Livet leka som andra brukar skriva. klapp_klap

Mikke
2017-05-03, 18:20
Jo, Janne, det staemmer i stort, men denna gangen hare vurt jevlit kallt peau kvaellarna o naetterna, tills for kanske fem dar sen....Men ingen ide att gnaella, de e ba a anpassa sej, men nasta gang ska jag ta me nagra varma trojor....
I vikke fall har jag kopt faerjebiljett, men det aer inte Blue Star 2, utan Blue Star Galaxy, som aer nagot langsammare, men va gor det om hundra ar....
Steinar kom ivaeg med taxi, och aer nu i luften peau vaeg mot Athen. Sen har tva pers kommit fran Jakobstad, Marja-Liisa och Lasse,som som vanligt bor pa Irenes Studios, och jag stack dit efter var avskedslunch med Steinar hos Nena, daer vi kaekade kyckling i ugn, mkt gott....
Nu ska Andreas ivaeg hemat, sa jag maste sluta....
Hej da, vi ses imorrn...
Mikke

Masse
2017-05-03, 22:06
Tack för alla trevliga rapporter Mikke! Det är så härligt att läsa om vardagsliv på Karpathos som du fångar så fint. Nja förresten, fångar är väl inte rätt ord. Det är ju inget som du fångar. Du är ju i högsta grad en del av vardagslivet på vår kära ö. Ha det fortsatt gott!

Masse

Mikke
2017-05-04, 10:19
Hej hopp och tack Masse for snaella ord!!
Fin dag idag, fick lana ut alla mina mandalaki (klaednypor) till mina danska grannar, som fick alla sina klaeder vaskade i kaellaren, tack vare snaella Sofia....Bra torkvaeder idag,sol och lagom vind. Jag har packat ihop trimmern, tomt bensintanken, samt lagt alla tillbehor i en plastlada, sen bar Minas ner alltihop i kaellarn till naesta gang....
Igar kvaell, vid niotiden, sa gick jag ut for att se ifall de tva sista lamporna jag bytt, hade taents, och som tur var funkade dom....I pergolan bytte jag ut hela armaturen, och antagligen var den trasig, for den nya funkade utan problem, och bade Minas och Andreas hade visst varit peau den och grejat...Gaesterna sitter gaerna i pergolan,bredvid poolen.
Nu ska jag leta flygbiljetter en stund, vi far se hure gar....:-)
Mikke

Mikke
2017-05-04, 12:41
Torsdag 13.30
Nu minsann, har jag en biljett Rho-Arn for 640 sek med Ving....
Men gissa om de va krangligt...Forst sa aendrade inte programmet fran tva pers till en, naer jag klickade mej framat for att betala...
Men da fick jag en snilleblixt, och gick in peau Vings chat...Daer blev jag mkt vael omhaendertagen av Hanna, som stod ut med mina mer eller mindre dumma fragor...
Soeau efter diverse hattande hit och dit, medans Hanna holl ett digitalt oga pa gamble Vendels digitala irrfaerder, sa slutligen bidde resan betald....Allt som nu kvarstar aer att forsoka fa biljetten utprintad, men det ska vael ga det med....Hittills har INGEN kikat peau mina modosamt utskrivna pappersbiljetter naer jag checkat in, men kanske denna gang....Tack iallafall Hanna peau Ving, for trevligt samarbete, och hoppas nu att du kikar in peau Kalimera....:-)
Ett nytt gaeng hollandare haver anlaent, sa nu aer hotellet fullt. Jag ska smita hem till Garden Villa och haemta oljesprayen, som borde vara pa Zephyros....
Andreas aer i kaellarn och jobbar peau en trasig tvaettmaskin,kanske ska jag ga ner och kika, jag med....
Mvh,

Mikke
2017-05-05, 13:44
Freda 5.5
Fin da,verkar som om sommarn har kommit for att stanna....Jag drog ivaeg fran Garden Villa vid tiotiden, men snickeriet var bommat....Osis,for jag taenkte gora nagra ramar till bilderna som ska sitta peau vaeggarna i toaletterna peau Pelagos.
Naer jag kom dit,var det full rulle, sa jag improviserade, och gjorde ramar av vit eltejp,lanade borrmaskin av Dimitris Panaretos, och borrade och pluggade lite fler hal, sa vi kan haenga upp mer bilder framledes...Sen slipade och lackade jag de tva gatupratarna, sa att vi kan saetta ut dom imorrn, och peau dom beraetta att Pelagos oppnar den 10 maj....
Sen passade jag peau att lackera den gamla Pelagosskylten, som sitter uppskruvad bakom och ovan kassaapparaten. Den skylten gjorde jag 2002,sa den aer femton ar, och behovde lite fernissa....
Nu ska jag forsoka printa ut flygbiljetten....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2017-05-05, 13:56
Nu ska jag forsoka printa ut flygbiljetten....Lycka till. :)

Du är en rackare på att hitta billiga flygbiljetter! klapp_klap

Mikke
2017-05-05, 14:26
Hej!
Tack,Janne....men aer man en fattig gubbstrutt maste man va lite envis, annars blir man vael settnas hemma hela tiden, o de kan junte va seau kul om man inte kom till Grekland deau och deau.....
Vad anbelangar printad biljett, sa lyckades jag fa fram biljetten peau skaermen, sen kom Andreas och grejade lite, eau vips, soeau var biljetten utprintad....fast som jag sagt forut, aen har INGEN tittat peau den vid incheckning.....so vi far vael se hure blir denna gang...Jag ska fraga ifall ingen tittar,varfor man over huvve taget behover nan, naer man finns i systemet....
Apropeau priset, hade jag bara haft handbagage, hade den kostat 50 Euro....:-)
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-05-05, 16:04
...nu har jag t.o.m fixat bussbiljett med Nettbuss, som gar direkt fran Arlanda te Kallsta....20 minuter efter vi har landat....gulp....men jag hoppas peau att vi landar lite tidigare, soeau jag kommer med den bussen....Annars far jag ta den som gar vid sjutiden, och kanske rent av kopa en ny biljett....Men har jag tur, sa hinner jag.....
Nu tillbaka till Pelagos for att mala lite vitt...
Mvh,
Mikke

MariaJ
2017-05-05, 18:48
Freda 5.5
Fin da,verkar som om sommarn har kommit for att stanna....

Det låter bra det Mikke, vi kommer ner på torsdag och hoppas på sol och värme efter en kylig vår häruppe i Norrbotten :)

Tack för dina rapporter från Karpathos, alltid lika kul att följa med klapp_klap

Maria

Masse
2017-05-05, 19:14
Mikke!

Jag hoppas att jag nån gång snart kommer tillbaka till en av mina favoritöar, Karpathos, en av fem i topp. Jag vet inte när. Men när det inträffar så ska jag vandra runt i stan och beundra allt fint hantverk och alla skyltar och fixade grejor som du har gjort. Och vill man ha kontakt i den stan så är det ju bara till att gå in på första bästa hotell och fråga om dom känner till Mikke. Sen har man ju etablerat kontakt.

Hoppas att du får en fin avslutning på den här Karpathosturen och bra hemresa!

Masse

Mikke
2017-05-06, 11:33
Lordag 6.5
Idag blasigt och molnigt. Har varit till Mimis med fiolen jag lanade av honom, sen ska jag titta forbi med en av mina fiolstrakar, en av kolfiber, som han aer intresserad av att kika peau och testa...
Just nu peau Zephyros for att haemta rod faerg, for jag ska mala brandskapet peau Pelagos, som blivit rosa...haha....Sen finns det ett skap uppe peau Garden Villa, som behover lite faerg. Rod faerg bleknar fortast av alla faerger, verkar det som....
Peau Pelagos har vi skrivit peau en av gatupratarna,naer vi oppnar och staellt ut peau gatan,soeau nu vet hela Karpathos att Pelagos startar sin femtonde saesong onsdag 10 maj.
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-05-07, 11:11
Sondag 7.5
Fin dag,och idag tog kaffet slut, ganska bra planerat.....Osten forsvann nan vecka sen.
Fick tillbaka mina tvenne Karpathoskartor, som jag lanade ut till nagra hollaendare for en vecka sen.....Navael, battre sent aen aldrig... Boken till Fred Louder aer nu hos Andreas, istf i receptionen pa Regina. Malarladan inlaemnad till Minas, som bar ner den i kaelleren tills naesta gang.
Nu peau Zephyros, en del gaester akt, en del nya. Ner i kaellaren och flytta kylskap,for det laeckte lite fran ett ror, men det hittade vi.
Strax ner till Del Mar for att traeffa Chronis en stund. Sen har Sofia lovat att jag far tvaetta alla mina klaeder i deras maskin, det kaenns lite lyxigt....
I kvaell hoppas jag att samla bekanta hos Nena for lite mat och prat....
Imorron blir det nog bra, for jag har bl.a vaegt min STORA vaeska, som vaegde 6.7 kg....Sa nu har jag lite baettre koll pea vikten...
Mvh,
Mikke

Mikke
2017-05-08, 10:23
Mandag 8.5
Igar kvaell traeffades vi nordiska gaenget peu Nenas Taverna, mina danska grannar och det finska paret fran Jakobstad. Daer fick vi god mat och mycket prat....
Idag kom jag upp tidigt och stack till stan, dels for att haemta mina fiolstrakar, och dels for att bli klippt. Sa en strake mindre, for Mimis kopte den som var av carbon, sa nu far jag hem med tva. Nu pa Zephyros och strax till Garden Villa for att packa.....
Mvh,
Mikke

Monica P
2017-05-08, 12:35
Mikke!

Jag hoppas att jag nån gång snart kommer tillbaka till en av mina favoritöar, Karpathos, en av fem i topp. Jag vet inte när. Men när det inträffar så ska jag vandra runt i stan och beundra allt fint hantverk och alla skyltar och fixade grejor som du har gjort. Och vill man ha kontakt i den stan så är det ju bara till att gå in på första bästa hotell och fråga om dom känner till Mikke. Sen har man ju etablerat kontakt.

Hoppas att du får en fin avslutning på den här Karpathosturen och bra hemresa!

Masse

Jag säger detsamma som Masse! Sån energi som du verkar ha har nog gjort dig känd på hela Karpathos! :D:D:D

Kalimera
2017-05-08, 19:18
for jag har bl.a vaegt min STORA vaeska, som vaegde 6.7 kg....Sa nu har jag lite baettre koll pea vikten...Men jösses, den väger ju ingenting. :eek:

Ska du handla med dig grejer hem på Rhodos?

Mikke
2017-05-11, 11:20
Torsdag 11.5
Rhodos
Angående stora väskan,jag vägde den tom för att se vilka marginaler jag har...de e ju bara 20 kg totalt....Sen vägde jag den med grejer i ådå blev det 18.7 kg. Lilla ryggan vägde 4.3 kg,så jag deponerar några kg på Rhodos....
Annars ere bra,lite mer semester här. Har knallat runt å surrat me folk å bekanta å läst böcker,
Imorron freda så kör Panayotis ut mej till flyget vid elvatiden....
Detta skriver jag mödosamt å långsamt sittande i solen på vandrarhemmet,så det blir väl rätt kort. Olivtvålar vill jag ha med mej hem,lagerblad glömde,jag plocka,men,mina,snälla danska,grannar,på Garden Villa plockar,å skickar,till,Sverige...(mina tummar e fö stora för telefonens tangentbord,därav alla onödiga komma...) Nu ska,jag kika,på när citronträdet växer till tonerna av den svensk-grekiska orkestern Taximi....
Hej på en stund...
Mikkei

Mikke
2017-05-12, 09:19
Fre 12.5 Rhodos
Hej!
Nu packat,vägt å klart....Väskan 18 kg,ryggan 4 kg.....kanske,slinker,jag igenom,eller så får jag slanta.....Sen har dessutom ringt till Nettbuss i Sverige,för bussbiljetten dök inte upp i telefonen,som brukligt är. Jag kom rätt snabbt fram och fick prata med en trevlig tjej som hette Amanda....Jag hade inte kvar bokningsnumret,och var laddad till tusen,och skulle kämpa för min biljett,men se,det behövde jag inte alls,för hon hade,redan koll på allt som behövdes,så jag behövde inte kämpa alls....Hann t.o.m berätta om Kalimera å Karpathos,så vem vet,hon kanske blir med i gänget....och biljetten skramlade in direkt efter vi slutat prata,så nu är det bara att hoppas att vi landar lite tidigare så,jag hinner me bussen. Det går en buss till Karlstad några timmar,senare,så hem kommer jag nog idag....men tack,Amanda,för trevligt och positivt bemötande!
Nu dök Panayotis upp,vi sticker till flygplatsen om tre kvart,solen skiner och det är dags för en kopp kaffe till...
Mvh,
Mikke

Alala
2017-05-12, 10:19
Tack för rapportering och ha en smidig hemresa!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2017-05-12, 10:40
Hann t.o.m berätta om Kalimera å Karpathos,så vem vet,hon kanske blir med i gänget....Trevligt! fb_gilla

Trevlig resa hem och tack för denna gång Mikke! klapp_klap

Mikke
2017-05-12, 12:08
Rhodos,airport
12.50 local time
Hurra,nu eja incheckad å inge gnäll på,vikten.....det var lite,spännande....lååång kö men jag hade,sällskap i den av en trevlig familj fr Stockholm med två barn,så köandet gick fort....Handbagaget var det ingen som vägde,bara,väskan,så nu ere ba tre kvart tills vi flyger.....
Tack alla för denna resans berättelse,å en,del av er hoppas jag träffa på Karpathos i september!!!
Ta leme!
Mikke

yannis
2017-05-12, 14:50
Tack för att jag fått följa med dig, Mikke!
Birgitta

Mikke
2017-05-12, 21:03
Arlanda 12.5
Kl 20.55
Hej!
Lite småkomiskt,planet fr Rhodos,en Airbuss 330 kom inte iväg förrän ca 30 minuter sent,p.g.a en svårstängd lucka....Följdaktligen missade jag bussen. Nästa Nettbuss var fullbokad,så nu har jag fått köpa en ny bussbiljett,Swebuss fr Arlanda 22.25, byte i Örebro å kommer till Karlstad 02.50.....som tur är har jag en kompis som hämtar mej.....Busskostnaden till Karlstad är nu lika mycket/litet som flyget,haha.....
Fint på Arlanda,solen går ner,och,det var,sex,veckor sen,jag satt här....
Trevlig helg!!
Mik
Z

Kajja
2017-05-12, 21:55
Tack Mikke för dina dagboksblad från Karpathos!
Eftersom jag/vi bara har varit på ön 1 gång så har jag
blivit jättesugen på att återvända!
Det är både för- o nackdelar att läsa inläggen på forumet: Massa bra information men alldeles för få möjligheter att
resa till allt som man villsnyft_dropsnyft_drop
Nytt kapitel i september då_B-anana
/ Kajja bye_bye

Mikke
2017-05-13, 23:22
...Hej!
Det mer eller mindre skojiga avslutet på resan är inte färdigberättat riktigt än....för när jag kom till Karlstad 02.50 så kom det en mkt snäll kompis och hämtade mej med sin mersa......Väl hemma, så lassade vi ur de tvenne bagagen, och kompisen for hem till sitt.
Jag kånkade upp grejerna till dörren och tog fram nyckeln.....som inte passade! Attans...javisst,ja....hade bytt cylinder i dörren in till min lägenhet, så nu hade jag ju en för ytterdörren och en nyckel in till lägenheten....Sen hade jag väl aldrig tänkt, att jag skulle komma hem mitt i natta heller...
Jag gick runt huset, hämtade en trappstege och smög, likt en indian graciöst över balkongräcket, för att känna på den dörrn...men icke, sa Nicke, den var orubblig...Så jag återvände till marken, ställde tillbaka stegen och gick och hämtade packningen ner till garaget, för DIT passade den enda nyckel jag hade...
Så jag lyckade baxa in storväskan, ryggan ställdes på ena motorcykelns sadel, sen byggde jag nån sorts viloplats på linoljedunkarna....Ute var det fyra grader, kolsvart, så mitt rotiga garage var rätt bra, jämförelsevis...Sen hade jag tidningar med mej, så jag inrättade mej alltefter, och slumrade till så smått framåt femtiden....
Sen vaknade jag med ett ryck, och gick och öppnade dörrn och stod då öga mot öga med en snubbe från PostNord,som hade en tidning i handen....på väg in, och då var ytterdörrn öppen....
Så garagetiden blev rätt kort, några timmar, och vilken tur att nyckeln också gick dit!
Mvh,
Mikke

yannis
2017-05-14, 06:13
fb_gilla
Slutet gott, allting gott! Man kan lita på postarbetarna!

Birgitta (som har nyckelfobi)

Monica P
2017-05-14, 06:49
Vilket avslut på resan!
Vad det är trist att man måste låsa och låsa opp i alla sammanhang! Barndomens öppna dörrar är bara en anekdot numera. Vi har en reservnyckel i alla fall, inte under mattan eller blomkrukan, men på ett klurigare ställe, och två gånger har vi fått användning för den.

Masse
2017-05-14, 07:00
Tack för, som vanligt, kul rapportering Mikke! Ser fram emot att följa dig snart igen på nästa resa!

Masse

Alala
2017-05-15, 10:15
Alltid går det inte som smort. :( Men nu är du lyckligt hemma igen. fb_gilla

/ Anne bye_bye

Mikke
2017-06-03, 00:00
Ja,Anne, men jag måste erkänna att jag redan börjat småspana lite lätt sådär efter biljett,i första hand till Rhodosi september.....;-)
Mvh,
Mikke

Alala
2017-06-03, 08:35
Nästa resa i tankarna. Det är rätt gjort! fb_gilla

/ Anne bye_bye

Netwolf
2017-06-03, 09:32
Hahah, Mikke. Vilket avslut! flabb_flab