handdator

Visa fullständig version : Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Sidor : [1] 2

Britta52
2015-06-18, 14:40
Någon som befinner sig på någon ö och vet om det är brist på kontanter i bankomaterna? Det skrivs så i svenska tidningar.

Netwolf
2015-06-18, 14:49
Någon som befinner sig på någon ö och vet om det är brist på kontanter i bankomaterna? Det skrivs så i svenska tidningar.

I vilka tidningar då?

MickeKöping
2015-06-18, 15:12
Tog ut 300 igår här på Antiparos utan problem.
Jag såg inte bunten i apparaten i och för sig. Men ingen verkar vara särskilt berörd av att det skulle saknas pengar heller.

Susie
2015-06-18, 15:44
Der er også euro i automaten på Donoussa.

Britta52
2015-06-18, 18:42
I vilka tidningar då?
I både DN och SVD står att man bör ta med kontanter vid resa till grekland då bankerna kan stängas och brist på kontanter kan uppstå

inkfish
2015-06-18, 18:59
Hittills har inga brister på kontanter rapporterats. Men det säger inget om hur det blir under resten av sommaren. Ingen vet. Ingen vet om Grekland går statsbankrutt i slutet av juni när nuvarande stödpaket löper ut, ingen vet om grekerna får panik innan dess och tömmer bankerna. Man får helt enkelt klura ut själv hur man vill göra.

Hasse
2015-06-18, 20:54
Det stämmer att DN och SvD har skrivit så, dessutom flera gånger men det är i stort samma text som kopieras gång på gång. De skriver att kontanter kan riskera att ta slut, uppenbarligen är det långt dit med tanke på att flera i forumet har rapporterat att det ännu inte är så.

Jag har nämnt i en annan tråd att jag personligen inte chansar, har med mig samtliga kontanter redan i planet ner snart. Vill ha en riskfri semester, inte minst vad gäller kontanter då semestern är den i särklass bästa tiden på året.

Upp till var och en att avgöra, olyckligt att tidningarna har förmågan att skrämma folk.

/Hasse:cool:

Riitta
2015-06-18, 21:21
Läste just på FB en Grekisk översättning, att det finns risk att bankerna inte öppnar på måndag :o Förhandlingarna avbröts ju ikväll, för finansfolket tycker att det finns inget och förhandla om :o

Riitta

AndersK
2015-06-18, 22:57
Bankomaten går som smort här på Fourni och det snackas inte om några kommande på denna lilla perifera ö.

Skoglund
2015-06-19, 06:58
Inga problem på Naxos.:)

LarsB
2015-06-19, 17:05
Jag tog ut 400€ i en Euronet automat på Paros 13/6 och fick betala 10,26 sek/€.
16/6 tog jag ut 400€ i en Nationalbank automat då fick jag betala 9,44 sek/€.
så avstå från att ta ut pengar i Euronet automaterna.
Nej det höga priset berodde inte på att jag valt den svenska växelkursen.

Glad midsommar.
Lars

Britta52
2015-06-19, 17:51
tack för era svar. visst är det upp till var och en att ta ställning till hur man gör. Men det känns som att det just nu kan bli problem med kontanter. För några år sedan citerades Forex i dagspressen där de menade att man skulle växla hemma. Det tog jag inte på allvar-men nu tror jag det kan finnas risker att åka utan kontanter. Beroende på vad som händer givetvis. I morgon åker jag och tar ut euro på Arlanda!

Hasse
2015-06-19, 18:38
Får jag vara så nyfiken och fråga vart resan går, Britta?

Britta52
2015-06-19, 19:32
absolut! precis som de senaste sex åren en vecka till Samos, Pythagorion. Och som "alltid" veckan efter midsommar.

Deia
2015-06-19, 21:06
Jag har inte sett detta som ett problem tidigare men nu har jag börjat få kalla fötter.....
Det blir en sväng till bankomaten innan avresan imorgon :o
Dagens GP:
http://www.gp.se/resor/1.2751625-tre-saker-att-tanka-pa-infor-greklandsresan

simetra
2015-06-19, 22:22
Ja, oron inför den ekonomiska situationen och ett ev. "Grexit" känns mer påtaglig än någonsin... och som redan sagts; vem vill stå där utan pengar på semestern? Även om många på plats rapporterar om att det finns pengar i bankomaterna just nu är ju detta ingen som helst garanti för den närmaste tiden. Skulle inte våga annat än ta dessa varningar på allvar. Det är ett tag tills jag själv ska iväg och hoppas då ha fått mer klarhet i hur och vad det blir... :confused:

Trevlig fortsättning på midsommarn!
Simetra bye_bye

Masse
2015-06-19, 22:30

Glad midsommar.
Lars

Man blir ju lite nyfiken när man läser detta. Är det rät uppfattat att du inte fick möjlighet att välja debitering i euro eller SEK, eller var det så att du valde euro och de trots det omvandlade till SEK?

masse

LarsB
2015-06-19, 22:39
Ja Masse det är rätt uppfattat, jag fick ingen möjlighet att välja debitering i sek eller € .

Hasse
2015-06-19, 23:04
Det känns ibland tämligen säkert att ha växlat hemma i bankomat för kurser mellan 9.50 - 9.64 :D

Masse
2015-06-19, 23:16
Ja Masse det är rätt uppfattat, jag fick ingen möjlighet att välja debitering i sek eller € .

Mycket märkligt. Trots många automatuttag i Grekland genom åren har jag vad jag kan minnas aldrig stött på det fenomenet. Tack för varningen. Det vill till att lägga Euronet på minnet. De får ju t o m Forex att framstå som billiga.

Masse

Vim
2015-06-19, 23:19
Såg en reportasje på norsk TV i kveld. Der ble det sagt at mange grekere hadde tatt ut penger i bankomater. Husker ikke beløpet, om det var 1 milliard euro (eller 10), de siste dagene. Av den grunn fryktet man manko på penger i bankomatene. Finner desverre ikke noen link.

malou
2015-06-20, 06:12
Såg en reportasje på norsk TV i kveld. Der ble det sagt at mange grekere hadde tatt ut penger i bankomater. Husker ikke beløpet, om det var 1 milliard euro (eller 10), de siste dagene. Av den grunn fryktet man manko på penger i bankomatene. Finner desverre ikke noen link.

Rundt 4,2 b i l l i o n e r Euro ble tatt ut i cash denne uken. Den greske banken har bedt ECB om ekstra hjelp/støtte, det skal visstnok være ok for en kortere stund, til det er avklart om det bli en ny avtale eller ikke. (The Guardian, Ekathimerini, TOC)

laero
2015-06-20, 07:19
Enligt svensk media har ca 4 miljarder euro tagits ut senaste veckan, varav 1 miljard bara under torsdagen. ECB har backat upp grekiska bankerna, med något som benämns ELA-lån, för att systemet inte ska krascha. Frågan är hur länge detta kan fortgå?

inkfish
2015-06-20, 09:05

Det var en riktigt bra varning, tack för den. Det hade jag ingen aning om. Jag kollade upp dem lite, de beskriver sig som ett oberoende nätverk av uttagsautomater. Många av dem placeras utanför bankkontor och då är det ju lätt att tro att de hör till banken. Men den här loggan är det man ska se upp med:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/43075A3C-DE75-409D-8EC5-3839FDC8983D_zpszf9aw8e4.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/43075A3C-DE75-409D-8EC5-3839FDC8983D_zpszf9aw8e4.jpg.html)

En amerikansk sajt som tipsar amerikaner inför Europaresor skriver:
Most bank ATMs in Europe don’t charge a usage fee, but stay away from “independent” ATMs, which have high fees and may try to trick users with “dynamic currency conversion.” These ATMs (labeled with names such as Travelex, Euronet, Moneybox, Cardpoint, and Cashzone) are often found next to bank ATMs in the hope that travelers will be too confused to notice the difference.

Det här är första gången jag hör om en bankomat som gör coversion utan att fråga. I Pireus banks automater får man ju åtminstone välja, även om jag tycker att det är fult nog att möjligheten till den dyrare kursen finns.

Masse
2015-06-20, 09:36
Det var en riktigt bra varning, tack för den. Det hade jag ingen aning om. Jag kollade upp dem lite, de beskriver sig som ett oberoende nätverk av uttagsautomater. Många av dem placeras utanför bankkontor och då är det ju lätt att tro att de hör till banken. Men den här loggan är det man ska se upp med:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/43075A3C-DE75-409D-8EC5-3839FDC8983D_zpszf9aw8e4.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/43075A3C-DE75-409D-8EC5-3839FDC8983D_zpszf9aw8e4.jpg.html)

En amerikansk sajt som tipsar amerikaner inför Europaresor skriver:

Det här är första gången jag hör om en bankomat som gör coversion utan att fråga. I Pireus banks automater får man ju åtminstone välja, även om jag tycker att det är fult nog att möjligheten till den dyrare kursen finns.

Det har ju skrivits och tyckts massor om EU:s "klåfingrighet" i många små struntsaker som man inte borde lägga sig i. Samtidigt tycker jag att det finns fenomen där unionen verkligen skulle till gagn för medborgarna sätta ner foten och styra upp dumheter.

Detta är enligt mitt förmenande ett sådant exempel. "Inga bankomater inom EU som inte låter kunden själv välja om uttaget ska konverteras eller ej!"

Masse

inkfish
2015-06-20, 09:50
Jag tycker till och med att det är illa att möjligheten finns. Även om alla som läser här vid det här laget vet att man inte ska välja conversion, så tror jag att det är lätt att bli osäker när man väl står där. Tonen i meddelandet på skärmen är ju ungefär Om du inte väljer conversion kommer strax ett slukhål att öppnas under dina fötter där du och ditt livs besparingar försvinner.

Och de enda som tjänar på det är bankerna. Vilket i och för sig grekiska banker verkar behöva just nu. :cool:

laero
2015-06-20, 11:56
Om vi tar ut valuta i Danmark eller England (utanför EMU) så kan banken lägga på avgift, oftast 30-35:- per uttag.
Inom euro-zonen är den avgiften förbjuden vid uttag av euro.

Att det då skulle vara ok att ta ut en smygavgift genom att bankomat-företaget kan sätta en ockerkurs verkar knepigt.

Om jag hade fått en kurs på över 10:-, och vetat säkert att jag inte valt conversion till SEK, då skulle jag ta upp det med min bank hemma.

Kalimera
2015-06-20, 14:04
Tack för varningen LarsB!

Mahava
2015-06-22, 06:32
Bra varning, har dock tagit ut i euronet,s bankomater flera gånger utan problem men de o Pireas bank är luriga vad gäller hur man ska undvika conversion.

Hörde föresten på P1 morgon imorse att deras korre försökt ta ut pengar i Aten idag i några bankomater men de var tömda redan, hur ser de ut i övrigt?

inkfish
2015-06-22, 07:32
Bra varning, har dock tagit ut i euronet,s bankomater flera gånger utan problem men de o Pireas bank är luriga vad gäller hur man ska undvika conversion.

Inte bara Piraeus utan även Alpha bank frågar tydligen om conversion, sa någon när vi pratade om det häromdagen.

Men - har du alltså fått frågan även i Euronetbankomater? Om jag fattade LarsB rätt hade han hade INTE valt conversion, det fattade jag som att han inte kunnat välja överhuvudtaget. Säkert onödig fråga men det är Euronet du menar, inte Eurobank som är en riktig bank?

AndersK
2015-06-22, 07:33
Inget problem på Fourni!
Däremot har vi noterat ett nytt fenomen; icke-fungerande apparaturer för kortbetalning. Alla har hänvisat till att det påföljande dag ska komma reparatör från Thessaloniki (!!!) men denne har vi inte sett röken av.
Givetvis begriper vi att det under nuvarande omständigheter är bättre att få kontant betalning, men det kräver också att vi har kontanter. Vi försäkrade oss omedelbart om att ha kontanter för betalningar under resterande del av resan.

Fler som upplevt kraschade apparaturer för kortbetalning?

inkfish
2015-06-22, 07:36
Hörde föresten på P1 morgon imorse att deras korre försökt ta ut pengar i Aten idag i några bankomater men de var tömda redan, hur ser de ut i övrigt?

Det där måste ju inte betyda något så tidigt en måndagmorgon, de kanske fylls på under dagen.

Mahava
2015-06-22, 07:54
Euronet har de gånger jag tagit ut frågat, men lurigt, typ liten gråad ruta för utan conversion och sen får man igen bekräfta att man verkligen vill ha no conversion

inkfish
2015-06-22, 08:18
Ok, tack!

Netwolf
2015-06-22, 08:26
Enl P1 så bör man ha ett beslut klart till lunch. Dvs, klarar Grekland betalningen den sista? Det är ju klart att det kommer att lösa sig. Det finns ju inga alternativ.
Nu talades det om att minska pensionerna i nån form, då enl uppgift, de grekiska pensionerna är bland de högsta i Europa.
/Netwolf

inkfish
2015-06-22, 08:29
Det jag har sett har handlat om att sänka pensionsåldern, samt att sänka en viss tilläggspension som dock bara berör 80 000 personer. Vet dock inte om det jag sett är det slutliga innehållet i förslaget som Tsipras lämnade igår.

LarsB
2015-06-22, 08:55
Du har fattat helt rätt Inkfish.
Jag fick inte någon möjlighet att välja conversion eller ej.

Lars

Kalimera
2015-06-22, 09:10
Inte bara Piraeus utan även Alpha bank frågar tydligen om conversion, sa någon när vi pratade om det häromdagen.Tog ut pengar på Alpha bank nu när jag var på Kreta, och där fick jag frågan om conversion, så det stämmer.

inkfish
2015-06-22, 09:39
Du har fattat helt rätt Inkfish.
Jag fick inte någon möjlighet att välja conversion eller ej.

Över gränsen till bondfångeri, skulle jag säga ...

Tog ut pengar på Alpha bank nu när jag var på Kreta, och där fick jag frågan om conversion, så det stämmer.

Då är det bra för resenärer till t ex Tilos att vara uppmärksamma vid bankomaten, för där är Alpha bank enda banken. Men vet man bara vad man ska svara på frågan om conversion så är det ju inget problem.

inkfish
2015-06-22, 09:55
Det slog mig förresten att en god vän berättade att han sett en Euronet, eller liknande fristående uttagsautomat, mitt emot hotel Athena i Rhodos stad. Men där satt en skylt intill som informerade om kursen och eftersom den var så dålig så tog han förstås inte ut.

Eva L
2015-06-22, 10:17
Fick sms från Grekland. Många bankomater är tomma i varje fall på fastlandet där de befinner sig. Grekerna har tagit ut sina pengar den här veckan.

Eva

inkfish
2015-06-22, 12:25
Detta är ambitiöst. The Guardian, som har haft en massa bra Greklandsbevakning senaste månaderna, har livebevakning utanför Brysselmötet. De har nu citerat flera som säger att dealen inte blir klar idag.

Här kan man följa vad som händer.

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/22/greek-crisis-eurozone-summit-leaders-eurogroup-ecb-live

Malina
2015-06-22, 12:27
The Guardian är en bra tidning.

inkfish
2015-06-22, 12:35
Jag läser den inte annars, men via Greece in heart and mind på Facebook har jag fått länkar till mängder av bra krisrapportering ända sedan januari.

Mahava
2015-06-22, 12:35
Jag brukar följa rapporteringen på tagesshau.de, de har bra rapportering och intresanta analyser, men är ju på tyska då

Men bbc håller sig rätt bra uppdaterade http://www.bbc.com/news/business-33221030 där tex om att fortsätter uttagen kan pengarna ta slut och banker tvingas stänga då då bank of greece inte kan få hur mycket cash av ECB som helst

Mahava
2015-06-22, 12:40
Jag brukar följa rapporteringen på tagesshau.de, de har bra rapportering och intresanta analyser, men är ju på tyska då

Men bbc håller sig rätt bra uppdaterade http://www.bbc.com/news/business-33221030 där tex om att fortsätter uttagen kan pengarna ta slut och banker tvingas stänga då då bank of greece inte kan få hur mycket cash av ECB som helst

Läste iofs nu att ECB givit mer nödkredit mot grekiska banksystemet för att undvika den situationen,

Netwolf
2015-06-22, 12:45
Vi är ännu inte oroade, inför vår stundande resa. Visst kommer jag ladda med extra cash, men jag tror ändå det löser sig. Tar pengarna i automaterna slut, får man väl ta ett nödlån ;)

/Betwolf

inkfish
2015-06-22, 15:11
Eurogruppens möte i Bryssel avslutades efter någon timme, ingen deal, men Greklands inlämnade förslag är underlag för fortsatta diskussioner. Förhoppningsvis når man en deal senare under veckan, enligt Dijsselbloem.

Admirala
2015-06-22, 15:43
Fick sms från Grekland. Många bankomater är tomma i varje fall på fastlandet där de befinner sig. Grekerna har tagit ut sina pengar den här veckan.

Eva

Det tror jeg er helt tilfeldig. Både norske, greske og andre nyhetsmedier melder i dag at det ikke er problemer med minibankene.

Pyttan
2015-06-22, 15:57
Vi har tagit ut euro vid tvåtiden idag på Atens flygplats. 😃

xenos
2015-06-22, 16:32
Dewt var klokt Janne! Att låsa den tendesiösa och populistiska tråden och kalla den här nya för Eurokrisen.
Och inte Greklandskrisen.
Helt adekvat.

inkfish
2015-06-22, 16:48
Hm ... Möjligen är det ett orosmoln att Greklands ekonomiminister är mycket mer översvallande i sin bedömning än eurogruppens representanter efter mötet. Medan de har beskrivit Greklands förslag som ett underlag för fortsatt arbete inför torsdagens möte säger ekonomiministern att Grekland är räddat. Och han säger också att Tsipras inte gått med på t ex att sänka pensionerna, vilket låter lite farligt att låsa fast sig vid just nu. http://www.bbc.com/news/business-33223879

Kalimera
2015-06-22, 17:06
Att låsa den tendesiösa och populistiska tråden och kalla den här nya för Eurokrisen. Och inte Greklandskrisen.Det var inte därför jag låste tråden, det var för att den var gammal och spretade åt flera håll vilket gjorde den svår att följa. Denna tråd hette från början Euro, jag la bara till -krisen. Någon större tanke bakom det fanns inte. Den andra tråden hette för övrigt inte Greklandskrisen, utan Syriza - vill gräva gropen djupare (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=365971). :)

xenos
2015-06-22, 17:33
Någon större tanke bakom det fanns inte.
Du är alltför blygsam!

Den andra tråden hette för övrigt inte Greklandskrisen, utan [URL="http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=365971"]Syriza - vill gräva gropen djupare.
Detta var och är jag fullt medveten om!

xenos
2015-06-23, 06:51
Om vi för ett ögonblick bortser från alla invändningar som kan finnas:
I går demonstrerade tusentals på Syntagmatorget till stöd för den grekiska regeringen. Har en regering i Grekland, under senaste tjugo/trettio åren, mer eller mindre, haft det stöd som visades upp i Aten går?
Berätta för mig!

inkfish
2015-06-23, 07:37
När demonstrationerna varit mot nedskärningar har de stöttat regeringen. Men demonstrationen igår var för euron - de som demonstrerade ville visa att de vill vara kvar i euron. Därför fanns t ex Mitsotakis från Nea Demokratia bland demonstranterna. De är kritiska och anser att Tsipras sätter Greklands framtid i eurozonen på spel.

Many said they were demonstrating for the first time, brought out to the streets by a fear that the country's place in the euro was in jeopardy because of Tsipras's refusal to accept the austerity terms creditors want to get aid flowing again.

http://www.thetoc.gr/eng/news/article/thousands-of-pro-euro-athenians-rally-in-syntagma-square

Regeringen har fortfarande ett mycket starkt stöd, det är riktigt, men det var inte det som manifesterades just igår.

Här är en kort artikel från SvD med samma innehåll, men du brukar ju anse att de far med osanning. http://www.svd.se/svd-i-grekland-massiva-demonstrationer-for-euron/om/grexit-hotet

xenos
2015-06-23, 08:01
Här är en kort artikel från SvD med samma innehåll, men du brukar ju anse att de far med osanning. http://www.svd.se/svd-i-grekland-massiva-demonstrationer-for-euron/om/grexit-hotet

Jag anser inte att svenska medierv i allmänhet är trovärdiga när det gäller Grekland, eller övriga Sydeuropa. Här kan man snacka om kulturkrock.
De är helt enkelt körda då de kallar krisen(?) för Greklandskrisen.
Det är ju en eukris. Det är inte svårare än så.

Ylva A
2015-06-23, 09:26
En ovanligt sansad artikel från DN kom i Dagens Nyheter!

http://www.dn.se/ekonomi/darfor-tar-dramat-i-grekland-aldrig-slut/

Man skyller inte bara på Grekland!
/ Jannis

Ylva A
2015-06-23, 09:38
Men lite längre ned i E-tidningen kommer ledaren och då är det bara Greklands fel! Läs gärna kommentarerna!

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/en-euro-ar-inte-gratis/

/ Jannis

xenos
2015-06-23, 14:11
Men lite längre ned i E-tidningen kommer ledaren och då är det bara Greklands fel! Läs gärna kommentarerna!

Först, tack Ylva A!: Vårt behov av syndabockar är omätligt.
Igen, vårt behov av syndabockar är omätligt.

ErOg
2015-06-24, 16:42
I Parga var det nyss inga problem att ta ut en större summa € i National Banks automat. Men hur mycket som finns kvar i automaten vet ju ingen, kanske massor, kanske var jag den siste som fick ut nått? Tror dock att det finns rejält med kontanter...

Thira
2015-06-24, 17:06
http://www.svd.se/grekland-langiv-accepterade-ej-grekiska-forslag-tsipras-ny/om/grexit-hotet

Just nu, och i dessa två artiklar, ser det ut som att parterna är långt från ett avtal (om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).

Må vad som än sker härnäst bli till det bästa för det grekiska folket!

Skattehöjningar för de rika tyckte jag annars lät som ett alldeles ypperligt förslag!!!

xenos
2015-06-24, 17:24
http://www.svd.se/grekland-langiv-accepterade-ej-grekiska-forslag-tsipras-ny/om/grexit-hotetJust nu, och i dessa två artiklar, ser det ut som att parterna är långt från ett avtal (om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).

Tja, P1 säger ungefär samma sak. SvD har väl tjuvlyssnat....

MetaxaHasse
2015-06-24, 18:07
Om alla bara är villiga att hjälpas åt så...och sedan att vi turister o greklandsälskare fortsätter att handla grekiskt både där och här hemma.
Hasse

inkfish
2015-06-24, 18:36
http://www.svd.se/grekland-langiv-accepterade-ej-grekiska-forslag-tsipras-ny/om/grexit-hotet

Just nu, och i dessa två artiklar, ser det ut som att parterna är långt från ett avtal (om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).

Må vad som än sker härnäst bli till det bästa för det grekiska folket!

Skattehöjningar för de rika tyckte jag annars lät som ett alldeles ypperligt förslag!!!

Tja, P1 säger ungefär samma sak. SvD har väl tjuvlyssnat....

Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier? Eller åtminstone kollar Svenskans källa? Det står ju redan i ingressen att det är Bloomberg News. Då kan man väl åtminstone googla fram dem för att försöka värdera den tydligen anonyma regeringsrepresentantens uttalanden?

Eller så kan man googla grekland långivare sa nej. Eller Greece creditors said no eller något liknande. Bara bland de svenska träffarna hittar man då t ex en artikel på Dagens Industri som hänvisar till Wall Street Journal. Man kan alltid gå vidare och leta, om man vill veta, inte bara slänga lite skit på medierna.

Jag har haft fullt upp idag och inte hunnit hänga med, men det verkar som om SvD:s artikel, som publicerades vid lunchtid, bara hade ett budskap av många under en dag som The Guardian just nu beskriver som nyhetsintensiv. De skriver att det varit en korseld av olika uppgifter men att det nog inte är kört än. Jag hoppas att de har rätt, för beskedet om att långivarna sagt nej var en riktig kalldusch (om det inte var förhandlingstaktik inför kvällens möte - eller inte stämde fullt ut. Tsipras ska tydligen ha sagt under dagen att vissa långivare sagt nej, om jag såg rätt i hastigheten).

kimmen
2015-06-24, 19:29
Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier? Eller åtminstone kollar Svenskans källa? Det står ju redan i ingressen att det är Bloomberg News.
...
...
...
Man kan alltid gå vidare och leta, om man vill veta, inte bara slänga lite skit på medierna.
Kunde inte sagt det bättre själv...:)fb_gilla

...(om man nu får tro SVD;s inte helt opartiska rapportering).
Det vore också intressant att veta vilka nyhetsmedier som är "helt opartiska"...:confused:

/kimmen

inkfish
2015-06-24, 19:34
Tack kimmen bye_bye

Vad som är spännande att följa nu är The Guardians liverapportering, http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/24/greek-crisis-eurogroup-meeting-tsipras-backlash-live#block-558add69e4b024f829c5d2ea

Mötet ska snart börja, förhandlingarna har varit intensiva inför det. Tydligen var det Lagarde och IMF som sagt nej tidigare idag, men det verkar inte kört än.

Thira
2015-06-24, 20:12
Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier? Eller åtminstone kollar Svenskans källa? Det står ju redan i ingressen att det är Bloomberg News. Då kan man väl åtminstone googla fram dem för att försöka värdera den tydligen anonyma regeringsrepresentantens uttalanden?

Eller så kan man googla grekland långivare sa nej. Eller Greece creditors said no eller något liknande. Bara bland de svenska träffarna hittar man då t ex en artikel på Dagens Industri som hänvisar till Wall Street Journal. Man kan alltid gå vidare och leta, om man vill veta, inte bara slänga lite skit på medierna.

Jag har haft fullt upp idag och inte hunnit hänga med, men det verkar som om SvD:s artikel, som publicerades vid lunchtid, bara hade ett budskap av många under en dag som The Guardian just nu beskriver som nyhetsintensiv. De skriver att det varit en korseld av olika uppgifter men att det nog inte är kört än. Jag hoppas att de har rätt, för beskedet om att långivarna sagt nej var en riktig kalldusch (om det inte var förhandlingstaktik inför kvällens möte - eller inte stämde fullt ut. Tsipras ska tydligen ha sagt under dagen att vissa långivare sagt nej, om jag såg rätt i hastigheten).

Tack för den lilla google-lektionen. Hade inte en aaaaniiiiing ;)
Jag hade också fullt upp och hade inte tid att kolla Bloomberg direkt men då det står i början av artikeln förutsätter jag att den intresserade själv kan leta upp artikeln. Vad jag menade när jag skrev så att Sv.D inte brukar vara så objektiv är för att jag anser att de ofta har rapporterat om Greklandskrisen ur ett väldigt kallt perspektiv hittills (och någon annans än min egen åsikt om detta ger jag inte). Och ja, jag har följt det de har skrivit. Just denna artikel var det ingen större konstigheter med.
Väldigt affärsmässigt och med rätt stor frånvaro av den mänskliga aspekten vanligtvis dock. Och dfr har min tilltro till tidningen rent generellt changserat (å andra sidan var den inte översvallande innan heller).

Jag anser vidare att jag har all rätt i världen att tolka media på det sätt jag uppfattar den. Något annat är ju rätt svårt liksom.

Thira
2015-06-24, 20:15
Kunde inte sagt det bättre själv...:)fb_gilla

Det vore också intressant att veta vilka nyhetsmedier som är "helt opartiska"...:confused:

/kimmen

Inte många! Men jag saknar ett något mer mänskligt perspektiv i just Sv.D.
Ovh när vi ändå är inne på ämnet; Inte i någon annan kris jag läst om har så mycket skuld, skam och fördomar lagts på folket. Grekerna har framställts som lata, odugliga, inte veta sitt eget bästa osv i spaltmeter upp och spaltmeter ned i diverse media.

Thira
2015-06-24, 20:45
Ovh när vi ändå är inne på ämnet; Inte i någon annan kris jag läst om har så mycket skuld, skam och fördomar lagts på folket. Grekerna har framställts som lata, odugliga, inte veta sitt eget bästa osv i spaltmeter upp och spaltmeter ned i diverse media.

Och det tycker jag är märkligt att inte fler verkar reagera över med tydlighet.

IRSA
2015-06-24, 20:49
Tog ut pengar i Euronet´s ATM igår, inga problem, fick välja mellan fast kurs och flytande. Är i Rhodos stad.....

Irene

inkfish
2015-06-24, 20:55
Thira - att tycka att Svenskans rapportering är kall och omänsklig är en sak, det står naturligtvis var och en fritt. Men att skriva "om man nu får tro" är något helt annat, i synnerhet när man inte ens bemödat sig att kolla den källa de tydligt anger.

inkfish
2015-06-24, 21:08
Kvällens möte avbröts just, efter en bara en timme. Ska återupptas imorgon. Tsipras säger att han inte kunde gå med på åtstramningar som trojkan presenterade, men redan innan det fanns rykten om att mötet ikväll skulle bli kort och resultatlöst.
En grekisk kommentator säger att förhandlingarna kan komma att fortsätta ända till tisdag när Grekland måste in med pengarna till IMF :(

Thira
2015-06-24, 21:10
Thira - att tycka att Svenskans rapportering är kall och omänsklig är en sak, det står naturligtvis var och en fritt. Men att skriva "om man nu får tro" är något helt annat, i synnerhet när man inte ens bemödat sig att kolla den källa de tydligt anger.

Jag tycker faktiskt inte det var så farligt alls att skriva så.
Jag tycker ingen ska svälja allt media skriver med hull och hår. Och just eftersom jag inte hade tid att kolla källan så skrev jag så. Hade jag inte skrivit så och inte kollat källan och om artikeln varit fel och osann, så får man väl förmoda att din kritik gått ut på att jag delar en artikel helt okritiskt?

Sen kan jag tycka det är lite trist att man väljer att kritisera och plocka isär ett inlägg istället för att se det huvudsakliga i den. Som faktiskt var själva artikeln. Det var den samt att parterna ännu inte kommit överens som var själva huvudbudskapet.

Thira
2015-06-24, 21:16
Tillägg till ovan; Du eller någon annan hade påpekat det då vill säga. Menade inte att utpeka just dig som kritisk.

tramp
2015-06-24, 21:29
Inte många! Men jag saknar ett något mer mänskligt perspektiv i just Sv.D.
Här på Paros upplever vi stämningen som avvaktande. Vår hotellvärd meddelade att det är få turister här och många av hennes gäster har hört av sig och undrat om de vågar åka hit. Det är ganska tomt på stora turistgatan bortom hamnen.

Vad gäller det mänskliga perspektivet så är nog det viktigaste just nu exakt det som SVD skriver om, kalla fakta. Det är stora pengar det handlar om, kanske är det bäst om grekerna lämnar euron och kan devalvera som man ju inte kan nu då man är med i valutasamarbetet. Att övriga Europa skulle tänka ur ett mänskligt perspektiv och vara snälla kan du nog glömma.

Jag tror det kan bli regeringskris här oavsett utgång, lämnar man ett bud som inte kan röstas igenom i egna parlamentet blir det kris, lyckas man inte komma överens, ja då blir det kris då med.

inkfish
2015-06-24, 21:35
Thira- Mitt inlägg var mer riktat till xenos än till dig, egentligen. Det är lite tröttsamt att det inte går att diskutera utvecklingen i Grekland utan att skälla på svenska medier - det skymmer huvudfrågan, tycker jag.

Det är också därför jag inte lägger tonvikt vid om greker framställts som lata osv. Jag tycker det har harvats i de här trådarna i flera månader, det känns som historia. Det känns också rätt länge sedan man såg de där historierna i svenska medier? Jag läste Kaos av Pascalidou och Skulden av Ekis Ekman som fördjupade perspektivet istället.

Nu har jag fokus på det som händer just nu, jag vill veta hur det går istället för att älta "bilden av den lata greken". Vi har olika ingångar i frågan helt enkelt.

inkfish
2015-06-24, 21:40
Jag tror det kan bli regeringskris här oavsett utgång, lämnar man ett bud som inte kan röstas igenom i egna parlamentet blir det kris, lyckas man inte komma överens, ja då blir det kris då med.

Exakt så. Imorgon och på fredag riskerar Tsipras tvingas gå med på nedskärningar han inte har en chans att få igenom i parlamentet. Han har till och med egna partikamrater som redan hotat rösta emot. Och tiden är jävligt knapp nu. Lagarde ska ha sagt att hon räknar med att Grekland ställt in betalningarna om pengarna inte är inne på tisdag.

Thira
2015-06-24, 21:47
Ja möjligt är att det har sagts ifrån här flera gånger.
Jag har kanhända bara missat en del av det. Har ju inte skrivit här sådär superduperlänge heller, så det är säkert som du säger. Det har kanhända ältats färdigt om det.

Thira
2015-06-24, 21:58
Exakt så. Imorgon och på fredag riskerar Tsipras tvingas gå med på nedskärningar han inte har en chans att få igenom i parlamentet. Han har till och med egna partikamrater som redan hotat rösta emot. Och tiden är jävligt knapp nu. Lagarde ska ha sagt att hon räknar med att Grekland ställt in betalningarna om pengarna inte är inne på tisdag.

Ja man kan undra vart detta ska ta vägen.
Kanske är det lika så bra att lämna eurosamarbetet och starta på ny kula.

Det ska bli (förlåt det illa valda ordet i sammanhanget) ganska intressant att se vilket Grekland jag kommer ned till i mitten av Juli. För ett par år sen var det ett argt Grekland jag mötte.
I somras var det ett uppgivet Grekland. Man hade liksom tappat hoppet. Senare nu i våras var det ett väntande Grekland jag mötte. Väntande på besked, viket som helst nästan. Och väntan på något bättre...

inkfish
2015-06-24, 22:19
Här är ett väntande Grekland - på Rhodos. Ett reportage i dagens The Guardian, där företagare i turistnäringen oroar sig för hur det ska gå om regeringen gör verklighet av hotet att ta bort minskningen av momsen på öarna. http://www.theguardian.com/world/2015/jun/24/rhodes-greeces-vat-proposal-islanders

Netwolf
2015-06-24, 23:16
Fast en sak kan man ju säga. Det finns ju ingen större offervilja att betala skatt. På många ställen får man fortfarande handskrivna kvitton, för att inte tala om boendet. Där tror jag aldrig någonsin att jag fått ett maskinskrivet kvitto.
Med tanke på ev kontantbrist, så mailade jag nyligen min hyresvärdinna och frågade om jag kunde betala med kort för att få svaret "I prefer cash...". Om det beror på skattesmitning, kortföretagens avgifter eller att man inte kan ta kort, ska jag låta var osagt. Men det är bra konstigt. Idag finns alla sorts faciliteter och teknik, men när det kommer till att betala med kreditkort. Nä, då är det snudd på omöjligt.

/Netwolf

Thira
2015-06-24, 23:28
Fast en sak kan man ju säga. Det finns ju ingen större offervilja att betala skatt. På många ställen får man fortfarande handskrivna kvitton, för att inte tala om boendet. Där tror jag aldrig någonsin att jag fått ett maskinskrivet kvitto.
Med tanke på ev kontantbrist, så mailade jag nyligen min hyresvärdinna och frågade om jag kunde betala med kort för att få svaret "I prefer cash...". Om det beror på skattesmitning, kortföretagens avgifter eller att man inte kan ta kort, ska jag låta var osagt. Men det är bra konstigt. Idag finns alla sorts faciliteter och teknik, men när det kommer till att betala med kreditkort. Nä, då är det snudd på omöjligt.

/Netwolf

Om de inte tar kort i nuläget är inte så konstigt tycker jag. Med risk för att bankerna går i konkurs, att uttagen från bankomater och konton begränsas osv.

kimmen
2015-06-24, 23:42
Om de inte tar kort i nuläget är inte så konstigt tycker jag.
Men det är ju inget nytt som har uppstått "i nuläget". Jag har upplevt att det alltid har varit svårt, eller till och med omöjligt, att betala med kort i grekiska övärlden.

/kimmen

Masse
2015-06-24, 23:49
Om de inte tar kort i nuläget är inte så konstigt tycker jag. Med risk för att bankerna går i konkurs, att uttagen från bankomater och konton begränsas osv.

Men att man för boendet inte vill acceptera kort utan vill ha cash är ju inte ett fenomen som uppstått nu till följd av oro för bristande tillgång på kontanter. Det har ju varit så alltid. Det och frånvaron av kvitto gör att jag är böjd att instämma i Wolfens tankar.

Och så länge man accepterar att det är godtyckligt hur mycket skatt man redovisar och betalar in så ter ju sig tjafsande om moms- och andra skattenivåer som ganska meningslös skuggboxning.

Det leder dessutom mig vidare till nästa fundering beträffande den återstående posten i stödpaketet och dess utbetalning. Jag tänker ..... "Och sen då????" Om inga mera åtgärder ska vidtagas, kommer Grekland ändå plötsligt, genom någon gudomlig kraft eller annat, att få finanserna att gå ihop och inte längre behöva mera stöd???? Den frågan tycker jag kvarstår oavsett vad man vill anföra om medmänsklighet och annat.

Masse

Thira
2015-06-25, 00:05
Men det är ju inget nytt som har uppstått "i nuläget". Jag har upplevt att det alltid har varit svårt, eller till och med omöjligt, att betala med kort i grekiska övärlden.

/kimmen

Nog har det väl blivit betydligt lättare de senaste åren. Det tycker åtminstone jag. På Naxos i somras gick det alldeles utmärkt att betala med kort på nästan alla ställen. Likaså på Sifnos i höstas. I Nafplion gick det också bra att betala med kort på hotellet ifall jag velat, de lät mig välja men pga av trassel med kortet tidigare i bankomaten så valde jag att betala kontant. Dock gick det inte på alla restauranger. Därmed inte sagt att det betyder att det inte skattas för pengarna även om det naturligtvis kan vara så.
Det är ju i sådana fall det maskinskrivna kvittot som är ett bevis (om man nu behöver ett sånt). Det som brukar ligga hoprullat i en av de smala runda små behållarna som står mitt på borden på caféer och restauranger. (Skriver ut det eftersom många missar att kvittot faktiskt placeras där och sedan tror att de inte fått något.)

Året innan dess var jag på Amorgos, Folegandros, Santorini och Naxos. Jag kunde betala med kort på alla restauranger - så vitt jag minns åtminstone. Helt hundra är jag inte på att det faktiskt var så.
Men inte på alla boenden. Har för mig det var ett som inte tog kort. Likaså i höstas så tog inte ett av boendena kort. Å andra sidan så hade jag då fått rummet väldigt billigt. Har erfarenheten att om man prutar ned rummet eller får det billigare av andra orsaker, så är det svårare att betala med kort? Om det har ett samband eller bara varit en tillfällighet vet jag inte. Men nog ökar chansen betydligt för att skatt skall betalas om utrymme finns för det i rumspriset? Och återigen så är det ju själva kvittot som är det väsentliga om man nu vill se att det skattas för pengarna.

xenos
2015-06-25, 07:49
Men, om ni nu inte litar på SvD - varför kollar ni inte andra medier?

Det finns inget alternativ: Svd:s fientliga attityd till Grekland i kombination med alldeles för ofta, av personer här på Kalimera, hänvisad till/länkad till/citerad. I det offentliga rummet är Grekland mycket ensamt.

Skatter hit och kvitton dit.
"Ordning härskar i Berlin".

Admirala
2015-06-25, 08:19
Noen fakta:

Dette forslaget fra Hellas har kreditorene sagtnei til - og førte til møtebrudd natt til torsdag:

• Pensjon: Generell pensjonsalder heves mellom 2016 og 2025. Trygdeordninger for vanskeligstilte beholdes.

• Moms: Hellas viderefører sitt system med tre momsnivåer på 6, 13 og 23 prosent. Långiverne har ønsket to nivåer på 11 og 23 prosent.

• Økt skatt på høy inntekt: Skattene økes på inntekt over 50.000 euro, men senkes på inntekt under 30.000 euro. Ny skatt på 8 prosent på inntekter over 500.000 euro.

• Økt selskapsskatt og luksusskatt: 12 prosent skatt på overskudd over 500.000. Skatt på dyre biler, båter, fly og svømmebasseng.

• Privatisering: Krav om at private kjøpere må være allmennaksjeselskap og forplikte seg til å støtte den lokale økonomien. Privatisering av teleselskaper og kraftselskaper stanses.

• Lønn i offentlig sektor: Ingen nye kutt.

• Offentlige utgifter: Kuttes med 200 millioner euro.

• Budsjettoverskudd: 1 prosent i 2015 og 2 prosent i 2016, ikke 3 og 4 som lovet tidligere.

• Obligasjoner: Hellas ber om lån for å kjøpe tilbake statsobligasjoner til en verdi av 27 milliarder euro.

• Investeringer: Hellas ønsker en avtale med EU-kommisjonen og ESB om finansiering av ny infrastruktur.

• Samlede kutt i 2015 og 2016: 7,9 milliarder euro, 69 milliarder norske kroner.

(Kilde: NTB)

Admirala
2015-06-25, 08:42
I tillegg, et par klipp fra en lang og grundig artikkel bak betalingsmur på Stavanger Aftenblad, som omhandler det faktum (bl.a.) at skatteunndragelser i stor stil er det ikke grekere eller andre folk som står for i Europa:

"Leser du denne artikkelen på en iphone eller en ipad? Hva tror du i så fall Apple har betalt i skatt av pengene de har tjent på deg?

Svaret er nesten ingenting. For mens vanlige skattebetalere i Europa sitter igjen med en gedigen regning etter eurokrisen, har store internasjonale sel
skaper som Amazon, Ikea og Apple sneket unna hundrevis av milliarder i skatt.

Og de har gjort det midt i Europa, i land som er medlem av eurosonen, og med velsignelse fra disse landenes regjeringer.

Verstingen er Luxembourg. Miniputtlandet er bare to timer unna EU-hovedstaden Brussel, og huser EUs høyesterett og flere andre sentrale institusjoner. Der er også hjemlandet til EU-president Jean-Claude Juncker - mannen som nå leder forhandlingene med Hellas på vegne av kreditorene.

(En massiv lekkasje, Luxleaks) viste hvordan Luxembourg ga store selskaper som Ikea, Amazon, Deutsche Bank og Pepsi særavtaler som sikret dem superlav skatt, helt ned i én prosent. Avtalene ble gjort mens Juncker var statsminister og finansminister i landet.

- Jeg har jo snakket om dette i over 20 år. Men med Luxleaks ble det veldig tydelig hva som egentlig pågår, nemlig tyveri av andre lands skatteinntekter. Folk har skjønt at det ikke bare er rike enkeltmennesker som bruker skatteparadiser, men også store, internasjonale selskaper, sier korrupsjonsjeger Eva Joly."

Med Nederlands hjelp har det kanadiske selskapet Eldorado Gold drevet gruver nord i Hellas, i nærheten av byen Tessaloniki. "Gruveselskapet bruker stråselskaper i Nederland for å redusere skattebyrden så mye som mulig. De argumenterer for at praksisen er lovlig og utbredt, og minner dessuten om at de skaper sårt tiltrengte arbeidsplasser i Hellas.

Kritikerne mener det er nok et eksempel på at de største kan drive skattesnusk med loven i hånd. På den ene siden legger det internasjonale samfunnet press på Hellas for at de skal privatisere, og slippe til internasjonale selskaper – selskaper som ikke betaler skatt. Samtidig som dette skjer er Jeroen Djjisselbloem finansminister i Nederland, og president i eurogruppen. Og han uttaler at det er helt utelukket at nederlendere skal betale for Hellas. Nederland får inntektene og Hellas taper, sier Joly.
- Og hva får Hellas? De får null. Da blir spørsmålet: hva er hensikten med dette? Dette har jeg brukt 50 år på å forstå. Svaret er at det som er viktig i verden er at aksjonærene får penger. Ingenting annet betyr noe."

Thira
2015-06-25, 08:56
Kritikerne mener det er nok et eksempel på at de største kan drive skattesnusk med loven i hånd. På den ene siden legger det internasjonale samfunnet press på Hellas for at de skal privatisere, og slippe til internasjonale selskaper – selskaper som ikke betaler skatt. Samtidig som dette skjer er Jeroen Djjisselbloem finansminister i Nederland, og president i eurogruppen. Og han uttaler at det er helt utelukket at nederlendere skal betale for Hellas. Nederland får inntektene og Hellas taper, sier Joly.
- Og hva får Hellas? De får null. Da blir spørsmålet: hva er hensikten med dette? Dette har jeg brukt 50 år på å forstå. Svaret er at det som er viktig i verden er at aksjonærene får penger. Ingenting annet betyr noe."

Dessutom så betalar medelinkomsttagaren och arbetarklassen i Grekland redan väldigt höga skatter.
Som en vän till mig sa i våras, snart får vi skatta för att vi skaffar barn också. Tyvärr har jag inga svartvita siffror på ett papper. Inte heller tjusiga länkar att hänvisa till i sammanhanget. Jag har bara de livshistorier som delgivits mig från vänner eller bekanta som jag mött de senaste åren i Grekland. Som en väninna sa; De letar efter saker att beskatta. Har du råd att ha barn så kan du också skatta för ditten och datten. Har du någonstans att bo så har du också råd att skatta för något mer. Allt då samtidigt som den ena familjeförsörjaren kanske går arbetslös och den andre i hushållet kan ha fått lönen halverad. Alla dessa berättelser...
Därför skär det i hjärtat när man ser alla dessa fördomar...

Monica P
2015-06-25, 08:59
Heja. Admirala! Jag önskar att jag visste lika mycket om de ekonomiska märkligheterna !

Thira
2015-06-25, 09:01
I tillegg, et par klipp fra en lang og grundig artikkel bak betalingsmur på Stavanger Aftenblad, som omhandler det faktum (bl.a.) at skatteunndragelser i stor stil er det ikke grekere eller andre folk som står for i Europa:

"Leser du denne artikkelen på en iphone eller en ipad? Hva tror du i så fall Apple har betalt i skatt av pengene de har tjent på deg?

Svaret er nesten ingenting. For mens vanlige skattebetalere i Europa sitter igjen med en gedigen regning etter eurokrisen, har store internasjonale sel
skaper som Amazon, Ikea og Apple sneket unna hundrevis av milliarder i skatt.

Og de har gjort det midt i Europa, i land som er medlem av eurosonen, og med velsignelse fra disse landenes regjeringer.

Verstingen er Luxembourg. Miniputtlandet er bare to timer unna EU-hovedstaden Brussel, og huser EUs høyesterett og flere andre sentrale institusjoner. Der er også hjemlandet til EU-president Jean-Claude Juncker - mannen som nå leder forhandlingene med Hellas på vegne av kreditorene.

(En massiv lekkasje, Luxleaks) viste hvordan Luxembourg ga store selskaper som Ikea, Amazon, Deutsche Bank og Pepsi særavtaler som sikret dem superlav skatt, helt ned i én prosent. Avtalene ble gjort mens Juncker var statsminister og finansminister i landet.

- Jeg har jo snakket om dette i over 20 år. Men med Luxleaks ble det veldig tydelig hva som egentlig pågår, nemlig tyveri av andre lands skatteinntekter. Folk har skjønt at det ikke bare er rike enkeltmennesker som bruker skatteparadiser, men også store, internasjonale selskaper, sier korrupsjonsjeger Eva Joly."

Med Nederlands hjelp har det kanadiske selskapet Eldorado Gold drevet gruver nord i Hellas, i nærheten av byen Tessaloniki. "Gruveselskapet bruker stråselskaper i Nederland for å redusere skattebyrden så mye som mulig. De argumenterer for at praksisen er lovlig og utbredt, og minner dessuten om at de skaper sårt tiltrengte arbeidsplasser i Hellas.

Tack Admirala!

inkfish
2015-06-25, 09:17
Noen fakta:

Dette forslaget fra Hellas har kreditorene sagtnei til - og førte til møtebrudd natt til torsdag:

Alla kreditorer har inte sagt nej till allt - det var IMF som satte ner foten redan under förmiddagen igår. Samtalen om enskilda avsnitt fortsatte under en timme på kvällen. Efter det mötet satte sig Tsipras i en annan konstellation och fortsatte förhandla till efter midnatt. Samtalen fortsätter idag på förmiddagen.

Även Tsipras sa nej till förslag som kreditorerna la fram igår, bl a vad gäller pensioner.

inkfish
2015-06-25, 09:25
Det finns inget alternativ: Svd:s fientliga attityd till Grekland i kombination med alldeles för ofta, av personer här på Kalimera, hänvisad till/länkad till/citerad. I det offentliga rummet är Grekland mycket ensamt.

Skatter hit och kvitton dit.
"Ordning härskar i Berlin".

Det finns inget alternativ? SvD är Europas enda nyhetsmedium? Get real.

Med tanke på hur engagerad du verkar vara i Greklands sak, är det märkligt att du inte alls verkar vilja hänga med i händelseutvecklingen. Förutom svensk nyhetsrapportering har du massiv europeisk, inte minst brittisk, att välja mellan, CNN har omfattande rapportering, grekiska ekathimerini har en engelskspråkig nätupplaga.

Det är inte nyhetsmediers sak att sluta upp bakom Grekland. Ledarsidor står för åsikterna, på nyhetsplats kan du följa utvecklingen. Men du verkar begära att alla ska begråta Grekland, på Kalimera, i medierna, överallt. Det ligger ingen motsättning i att lida med Greklands folk och att vilja ha redogörelser för vad som händer i förhandlingarna kring ekonomin. Men du blandar ihop det i en salig röra.

Charleston
2015-06-25, 10:14
I morse var det en ovanligt klarsynt nationalekonom på Gomorron Sverige. Hon fastslog det som väl egentligen borde vara uppenbart för alla: Grekland kommer aldrig kunna betala tillbaka sina skulder och att man måste få ett slut på detta duttande med förhandling på förhandling och nya lån på nya lån, som gör att skuldberget bara växer. Antingen en grexit eller också en skuldavskrivning. Allt annat är bara ett utdraget lidande, som bara blir värre och värre.
Och för alla som känner till begreppet ”chockdoktrin”, kommer ju knappast IMF:s vägran att gå med på att beskatta högavlönade och övervinster hos företagen extra, i stället för att lägga ytterligare börda på dom som har det sämst, som någon större överraskning. Det är ju lite det som är det egentliga uppdraget för institutioner som IMF (förutom då förstås kraven på att sälja ut så mycket gemensam egendom som är praktiskt möjligt). I korthet innebär chockdoktrinen att man ger ett land så mycket lån att det får problem att betala tillbaka och då tvingar på landet att genomföra s.k. reformer, ”reformer” som annars skulle vara ännu svårare (för att inte säja omöjligt) att genomföra rent politiskt.

kari
2015-06-25, 10:28

Takk for informasjonen og at du "minnet" meg på Eva Joly, Admirala fb_gilla

Skal google Eva Joly / Krisen i Hellas :)
Hun, om noen, er en stemme verdt å lytte tilfb_gilla

inkfish
2015-06-25, 10:54
I morse var det en ovanligt klarsynt nationalekonom på Gomorron Sverige. Hon fastslog det som väl egentligen borde vara uppenbart för alla: Grekland kommer aldrig kunna betala tillbaka sina skulder och att man måste få ett slut på detta duttande med förhandling på förhandling och nya lån på nya lån, som gör att skuldberget bara växer. Antingen en grexit eller också en skuldavskrivning. Allt annat är bara ett utdraget lidande, som bara blir värre och värre.

Menade hon alltså hel avskrivning, inte bara nedskrivning av en del? Intressant. Ja, man fattar ju inte hur det ska sluta. OM de kommer till ett avtal, som dessutom godkänns av parlamentet - så börjar ju bara nya förhandlingar om nästa stödpaket :confused:

inkfish
2015-06-25, 11:21
Läser att ECB just godkänt en ny ansökan om stöd till grekiska banker för att undvika en likviditetskris. Vilket bör lugna de som eventuellt oroar sig för tömda bankomater.

Edit: Guardian skriver att Reuters korrigerar sig själv:

Correction: The ECB has actually agreed to a request to maintain Greece’s emergency liquidity at the current level, rather than raising it again, Reuters says.

That’s an encouraging sign; suggesting that Greek banks weren’t been hit by further cash withdrawals yesterday.

Admirala
2015-06-25, 11:22
Alla kreditorer har inte sagt nej till allt - det var IMF som satte ner foten redan under förmiddagen igår. Samtalen om enskilda avsnitt fortsatte under en timme på kvällen. Efter det mötet satte sig Tsipras i en annan konstellation och fortsatte förhandla till efter midnatt. Samtalen fortsätter idag på förmiddagen.

Även Tsipras sa nej till förslag som kreditorerna la fram igår, bl a vad gäller pensioner.

Av alt det jeg postet var det DET du valgte å kommentere - for øvrig ikke min påstand med NTBs :rolleyes:

inkfish
2015-06-25, 11:27
Fast vad menar du att jag skulle kommentera? :confused: Innehållet i förslaget har NTB säkert återgett rätt. Och naturligtvis såg jag att det var NTB, du skrev ju det.

Jag har sett förslagets innehåll på flera ställen men jämförde inte NTB:s referat med andra källors, jag utgick från att det är rätt.

Eftersom jag inte är nationalekonom har jag inga detaljsynpunkter på vad som skulle vara bra eller dåliga åtgärder för Greklands ekonomi. Menar du att jag skulle ha det?

Admirala
2015-06-25, 11:28
Dessutom så betalar medelinkomsttagaren och arbetarklassen i Grekland redan väldigt höga skatter.
Som en vän till mig sa i våras, snart får vi skatta för att vi skaffar barn också. Tyvärr har jag inga svartvita siffror på ett papper. Inte heller tjusiga länkar att hänvisa till i sammanhanget. Jag har bara de livshistorier som delgivits mig från vänner eller bekanta som jag mött de senaste åren i Grekland. Som en väninna sa; De letar efter saker att beskatta. Har du råd att ha barn så kan du också skatta för ditten och datten. Har du någonstans att bo så har du också råd att skatta för något mer. Allt då samtidigt som den ena familjeförsörjaren kanske går arbetslös och den andre i hushållet kan ha fått lönen halverad. Alla dessa berättelser...
Därför skär det i hjärtat när man ser alla dessa fördomar...

Syriza har foreslått skatt på nettgambling, men avviser 23 % moms på matvarer. Sitat fra Reuters: "Lenders are opposing a tax on e-gambling but want a 23 percent VAT tax on milk. Are they doing this for growth or (to serve) interests?" Dimitris Papadimoulis, a SYRIZA lawmaker at the European parliament, tweeted on Thursday morning. "The lenders' hard core faction does not want a deal but a rift, Greece's humiliation and the fall of the Tsipras government. It won't get its way."

Så ja, man kan jo lure på hva "EU" sin plan er her, når nettgambling skal beskyttes men maten bli dyrere! Det er så absurd at ord blir fattige!

Mahava
2015-06-25, 12:52
Bra artikel från sveriges radio om bakgrunden till krisen

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6198250

inkfish
2015-06-25, 13:41
Det kommer jäkligt dystra tongångar från Bryssel. Det man förhandlar om är inte Greklands förslag, utan trojkans. Och Tysklands finansminister Schäuble sa nyss till pressen man inte gör framsteg, att "Grekland går bakåt".

xenos
2015-06-25, 13:59
Tror någon att medierna, generellt sett, inte sjunger samma låt i kör?
Det tror jag dom gör.

Tror någon att övriga europa, till skillnad från dig och mig, vet bättre vad som är framåt eller bakåt för Grekland?
Det tror inte jag.

Tror någon att de övriga EU-länderna vill hjälpa Grekland först och främst,
och inte skydda sina egna intressen?
Det tror inte jag.

inkfish
2015-06-25, 14:04
Eftersom du inte tar del av någon som helst rapportering om händelseutvecklingen kring Grekland, hur vågar du tro något alls? För att skaffa sig en världsbild brukar man behöva information. Annars riskerar den världsbilden bli väldigt trång.

Pnyx
2015-06-25, 14:51
Eftersom du inte tar del av någon som helst rapportering om händelseutvecklingen kring Grekland, hur vågar du tro något alls? För att skaffa sig en världsbild brukar man behöva information. Annars riskerar den världsbilden bli väldigt trång.

Bravo, Inkan!klapp_klap

Påfallande många av debattörerna i den här tråden (och tidigare) saknar elementära kunskaper om och helikopterperspektiv på den komplexa problematiken. Det är därför så frustrerande att följa tråden att jag nu helt slutar med det.

inkfish
2015-06-25, 15:03
Tack Pnyx, men nu är du för generös. Jag är inte ute efter kunskaper egentligen, jag blir bara så frustrerad när någon som inte alls tar del av händelseutvecklingen gång på gång avfärdar nyhetsrapporteringen med att den inte står på Greklands sida och att det är synd om Grekland.

Man kan åtminstone slå på text-tv för att kolla om toppmöten hålls, ungefär vad som sägs där, är ett avtal på gång, vad kan det innebära osv. Inte bara gnälla om att Jaha, nu skrev Svenska Dagbladet något igen och det var inte sant. Hur vet man det när man inte har något att jämföra med? :confused:

xenos
2015-06-25, 15:05
Det är därför så frustrerande att följa tråden att jag nu helt slutar med det.

Låt mig hjälpa till. Jag instämmer i att det är en komplex situation. Framför allt att denna kris i huvudsak är kulturell och inte i huvudsak ekonomisk.
Och, ett kristillstånd är alltid ett tillstånd som föregår utveckling.

inkfish
2015-06-25, 15:54
Och så är mötet avbrutet igen, på obestämd tid, och övriga finansministrar ska ha gett Grekland ordern att komma tillbaka med nya och bättre förslag.

Thira
2015-06-25, 16:31
Bravo, Inkan!klapp_klap

Påfallande många av debattörerna i den här tråden (och tidigare) saknar elementära kunskaper om och helikopterperspektiv på den komplexa problematiken. Det är därför så frustrerande att följa tråden att jag nu helt slutar med det.

Du är mer än välkommen att dela med dig av ditt helikopterperspektiv och dina elementära kunskaper i den komplexa problematiken till oss andra.

laero
2015-06-25, 16:38
Eftersom du inte tar del av någon som helst rapportering om händelseutvecklingen kring Grekland, hur vågar du tro något alls? För att skaffa sig en världsbild brukar man behöva information. Annars riskerar den världsbilden bli väldigt trång.fb_gilla

Alala
2015-06-25, 17:28
Det leder dessutom mig vidare till nästa fundering beträffande den återstående posten i stödpaketet och dess utbetalning. Jag tänker ..... "Och sen då????" Om inga mera åtgärder ska vidtagas, kommer Grekland ändå plötsligt, genom någon gudomlig kraft eller annat, att få finanserna att gå ihop och inte längre behöva mera stöd???? Den frågan tycker jag kvarstår oavsett vad man vill anföra om medmänsklighet och annat.

Masse

Även om man nu skulle uppnå en lösning så att Grekland skulle kunna få de pengar de behöver från stödpaket nr 2 så talas det ju redan om stödpaket 3. Så detta är bara ett mellanspel och utan Syrizas krumbukter skulle dagens kristillstånd inte ha behövts upplevas.

T.ex Finlands nya regering har i sitt program bestämt att inga nya pengar kommer att betalas ut till Grekland. Pengarna skall komma från nuvarande stödpaket och i fall det kommer paket 3 skall de tas från de pengar Finland har betalat till Europas valutamekanism (jösses jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter, men nånting ditåt...) Man måste komma ihåg att det är euroländers skattebetalares pengar man lånar till Grekland. Och det är politiskt känsligt. Sen har ju IMF och ECB också sina regler som måste följas, så man kan helt enkelt inte gå med på vad som helst.

Om man låter Grekland braka ihop så är det närmast ett politiskt nederlag och det är därför man vill hålla Grekland i euron.

Man måste komma ihåg att detta har påverkat också alla andra euroländer mycket. Jav vet inte hur många fruktlösa möten finansministrarna har sprungit på. Det är bort från deras jobb i sina egna hemländer och allt annat som borde åtas inom Europa.

Men, tja, få se hur det blir. Det kommer att ta en tid ännu förrän man når en lösning. Och trots att det finns olika åsikter så tror jag att alla vill ha en lösning. Åtminstone något att börja med.

/ Anne

Netwolf
2015-06-25, 17:30
Herregud! Man kan ju tro att EU-mötet pågår på Kalimera :)
Jag ser det jag ser som turist. Visst förstår jag att det ligger mer bakom och att många har det svårt, men faktum kvarstår. Korruptionen är utbredd och så länge grekerna inte gör upp med det, så kommer det aldrig bli bättre.
Åkte med en taxichaffis en gg som upprört förklarade att hans farbror minsann fick betala löjliga 12 % i skatt. Då jag förklarade att vi i Sverige betalade 33% på lönen, kallade han oss galna. Argumentet vad pengarna gick till köpte han inte alls. Men så är det väl att leva i en bubbla....

/Netwolf

Admirala
2015-06-25, 17:41
Du är mer än välkommen att dela med dig av ditt helikopterperspektiv och dina elementära kunskaper i den komplexa problematiken till oss andra.

fb_gilla
Venter i spenning på det! Og så må det selvsagt være så objektivt som overhodet mulig. Opplys oss uten elementære kunnskaper, så vi iallfall kan prøve å komme opp på de lærdes nivå.

xenos
2015-06-25, 18:27
Man måste komma ihåg att detta har påverkat också alla andra euroländer mycket. Jav vet inte hur många fruktlösa möten finansministrarna har sprungit på. Det är bort från deras jobb i sina egna hemländer och allt annat som borde åtas inom Europa. / Anne

Skuldbördan ökar för Grekland. Nu är de tidstjuvar också.flabb_flab

Maggy
2015-06-25, 18:38
:o ...alltså...kanske jag är naiv...men...jag trodde i min enfald att vi som skriver här lever i åsiktsfria samhällen...eller? Är det inte möjligt att få uttrycka åsikter, och faktiskt också direkta kunskaper, utan "personpåhopp" ...tänker i alla fall inte jag längre att vara kvar i detta forum...Eller så reagerar Janne och låser även denna tråd...Och...rannsaka er själva...vem äger kunskapen här, om vad som är bäst för Grekland...?

:rolleyes: / Maggy

Maggy
2015-06-25, 18:43
Låt mig hjälpa till. Jag instämmer i att det är en komplex situation. Framför allt att denna kris i huvudsak är kulturell och inte i huvudsak ekonomisk.
Och, ett kristillstånd är alltid ett tillstånd som föregår utveckling.

fb_gilla

xenos
2015-06-25, 18:44
Herregud! Man kan ju tro att EU-mötet pågår på Kalimera :)/Netwolf

Där sa du ett sanningens ord!

Alala
2015-06-25, 18:45
Skuldbördan ökar för Grekland. Nu är de tidstjuvar också.flabb_flab

Roligt att du har roligt! _B-anana

Men skämt åsido. Du kanske inte ville förstå vad jag menade. Tyvärr är sanningen den att Syriza inte har några vänner inom euro-området och man har tappat förtroendet för Grekland. Detta är faktiskt frågan om samarbete och det blir inte lätt för Grekland i framtiden vad som än sker.

Och även Tsipras & co skulle ha mycket jobb hemma i Grekland, i stället för att flyga omkring med regeringens privatflygplan och bo på dyra hotell. ;)

/ Anne

xenos
2015-06-25, 18:56
Men skämt åsido. Du kanske inte ville förstå vad jag menade. Tyvärr är sanningen den att Syriza inte har några vänner inom euro-området och man har tappat förtroendet för Grekland.

Oh, jag förstod nog. Det var ren galghumor, men det finns ingen smiley för det.
Apropå vänner, nej det har de inte inom EU, vilket land skulle varit vän till Grekland? Resten av EU var ju motståndare till Greklands medlemskap från början. De kanske inte redan då något förtroende för Grekland.
Sedan gick det som det gick.

Kalimera
2015-06-25, 18:57
Jag är i obygden sedan några dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Har snabbspolat vad som skrivits i The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/25/greek-crisis-bailout-talks-resume-eurogroup-summit-live) och så vitt jag förstår så är alla beslut uppskjutna till på lördag. Stämmer det?

anneli56
2015-06-25, 18:59
Ja,fortsätta förhandlingar på lördag!

Maggy
2015-06-25, 19:00
flabb_flab ...alltså jag ger mig... flabb_flab ...läs tråden tillbaka... är det verkligen någon här som på allvar anser att alla dessa "stödpengar" till landet Grekland är det bästa för folket? Tala med folket...det gör jag...Alltså...njä...här handlar det inte om "vänskap"...

Ang_elx / Maggy

anneli56
2015-06-25, 19:02

fb_gilla

Maggy
2015-06-25, 19:06

fb_gilla

inkfish
2015-06-25, 19:12
Jag är i obygden sedan några dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Har snabbspolat vad som skrivits i The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/25/greek-crisis-bailout-talks-resume-eurogroup-summit-live) och så vitt jag förstår så är alla beslut uppskjutna till på lördag. Stämmer det?

Ja, finansministrarna sätter sig igen då. EU:s ledare ska ägna toppmötet åt till exempel den lilla bifrågan migrantkrisen på Medelhavet imorgon, såvitt jag förstått.

Det spekuleras om att om man når ett avtal på lördag så kan grekiska parlamentet rösta om det på söndag och sedan ska det tydligen igenom tyska Bundestag också, vilket skulle kunna ske på måndag ...

Guardians liverapportering som du kollat är skitbra, det har varit enkelt att följa dramatiken via den.

Alala
2015-06-25, 19:14
flabb_flab ...alltså jag ger mig... flabb_flab ...läs tråden tillbaka... är det verkligen någon här som på allvar anser att alla dessa "stödpengar" till landet Grekland är det bästa för folket?

Ang_elx / Maggy

Menar du mig? För om det är mig du menar så vet jag inte vad som är bäst. Men hur som helst så behöver ju Grekland pengar?

Men, det är ju bra att vi här på Kalimera inte behöver på riktigt reda ut den här härvan. Ju fler kockar, desto sämre soppa brukar man ju säga. :D

/ Anne

Maggy
2015-06-25, 20:22
[QUOTE=Alala;366282]Menar du mig? För om det är mig du menar så vet jag inte vad som är bäst. Men hur som helst så behöver ju Grekland pengar?

Men, det är ju bra att vi här på Kalimera inte behöver på riktigt reda ut den här härvan. Ju fler kockar, desto sämre soppa brukar man ju säga. :D

:) Anne, jag menar inte dig specifikt!! Jag tycker bara att det blir så "absurt" när "vi" här på forumet vet i stort sett exakt vad som är bäst för det grekiska folket... Det jag menar är...Grekland kan ju rimligtvis inte "leva" på stödpengar...Skulderna ökar enormt efter varje "bailout". Grekerna tänker längre än vi gör...De tänker på sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn... Vad är det de efterlämnar? Det finns redan en "tappad" generation... Vi ska vara medvetna om att de stödpengar som nu finns kvar, för tillfället, 7,2 miljarder Euro är för att betala tillbaka lån...nästa lån-återbetalning på än större summa kommer redan i slutet på juli... Det är orimligt att tro att Grekland ska klara ut detta... Ni som har läst den länk, intervjun med Tsipras, jag lade ut tidigare ser att Tsipras har följt en konsekvent linje från april 2014...

inkfish
2015-06-25, 20:49
Fast här är väl ingen som förespråkat att Grekland ska försörjas med stödpengar från övriga Europa? Tvärtom har nog jag tolkat det mesta i de här trådarna.

inkfish
2015-06-25, 21:22
Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.

http://www.reuters.com/article/2015/06/25/us-eurozone-greece-taxes-insight-idUSKBN0P520820150625

I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat.

Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning.

Netwolf
2015-06-25, 21:39
...och för att det är socialt accepterat.

Exakt! Det måste man komma till rätta med.

För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft.

/Netwolf

inkfish
2015-06-25, 21:46
Jag tror att det sitter så djupt, och är en så gammal tradition, att det kommer att ta enorm tid att komma tillrätta med det.

Och om du jämför med oss, vi får ju något för våra skattepengar. Men om jag, trots att jag betalade skatt, tvingades ge läkaren ett extra kuvert för att få min operation. Eller betala för kvällslektioner med privatlärare till barnen för att skolundervisningen var för dålig. Då vete katten ...

Thira
2015-06-25, 21:55
Ja men vilka är de största skattesmitarna tro?
Och då kan man ju inte låta bli att undra en extra sväng över varför motparten motsätter sig Syrizas punkt om höjda skatter för rika?
Tidigare regeringar har inte gjort något särskilt åt storföretagens skatteflykt.
Syriza har infört en "skattmas", försöker komma åt, åtminstone de största skattesmitarna. Skatterna har dessutom ökat för medelinkomsttagarna och det samtidigt som hushållens inkomst har minskat som sagt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6094392

Sen vet jag inte om vi i Sverige direkt ska slå oss alltför sstolt på bröstet heller. Arbetsgivaravgifter och skattesmitning har ju varit ett relativt vanligt problem inom vår egen restaurangbransch också.
Och ja, jag hävdar fortfarande envist att det ändå är på väg åt rätt håll ute på öarna. Kvitton är betydligt vanligare idag än vad de var för fem år sedan.

ErOg
2015-06-25, 21:58
För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft.

/Netwolf

Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!

Thira
2015-06-25, 21:58
Artikeln är från 15 februari i år.

Admirala
2015-06-25, 22:10
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)

Thira
2015-06-25, 22:14
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)

fb_gilla

inkfish
2015-06-25, 22:15
Thira - Men nu handlar det ju om Grekland. Som artikeln säger, en informell ekonomi på 25 procent av BNP är högst andel inom EU. Skatter står dessutom i fokus i förhandlingarna i Bryssel eftersom de ingår i Tsipras förhandlingsbud, han lovar öka skatteintäkterna. Detta har t ex IMF redan ställt sig rätt kallsinniga till, det räcker inte.

Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas.

inkfish
2015-06-25, 22:21

Jag vet inte om du med "er" menar mig, men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka att det inte var jag som efterlyste kunskaper, att jag tvärtom skrev att jag INTE gjorde det - och att det faktiskt är jag som fortfarande väntar på svar från dig på vad i NTB:s sammanställning av Tsipras förslag jag absolut borde ha kommenterat.

Thira
2015-06-25, 22:24
Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas.

Det var något jag nämnde för att det pratades om det längre upp i tråden.
Och sen har jag aldrig påstått att det på något sätt har direkt med den grekiska krisen att göra. Men det förstår du nog.

ErOg
2015-06-25, 22:36
Dubbelpost...

ErOg
2015-06-25, 22:41

Källa på det?
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige).

Admirala
2015-06-25, 22:55
Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.

http://www.reuters.com/article/2015/06/25/us-eurozone-greece-taxes-insight-idUSKBN0P520820150625

I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat.

Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning.

Du skriver dette. Greit nok. Så skriver jeg at 5 prosent er ansvarlige for 85 prosent av den manglende skatten. Og så velger du å se helt bort fra det, men kommenterer med dette:

Jag vet inte om du med "er" menar mig, men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka att det inte var jag som efterlyste kunskaper, att jag tvärtom skrev att jag INTE gjorde det - och att det faktiskt är jag som fortfarande väntar på svar från dig på vad i NTB:s sammanställning av Tsipras förslag jag absolut borde ha kommenterat.

Jeg tror at vi poster med et så totalt ulikt utgangspunkt at det blir umulig for oss å ha en saklig debatt. Fair enough! Mens jeg (i mitt naive hode - og i beste fall) hadde forventet kommentarer som gikk på at Tsipras/Syriza legger frem fornuftige krav, sett i sammenheng med at de er et demokratisk valgt parti som bringer sitt folks ønsker til bordet, og må få aksept for resultatet av forhandlingene i det greske parlamentet, velger du å fokusere på det jeg vil karakterisere som en ren teknikalitet i presentasjonen fra nyhetsbyrået.

Vel, deg om det. Jeg synes at dette dreier seg om helt andre ting, men du er selvsagt i din fulle rett til å være uenig.

Admirala
2015-06-25, 23:07
Källa på det?
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige).

Men sånn er det ikke i Hellas.

Tallet er hentet fra en tidligere bloggpost jeg skrev, og er basert på flere kilder. F.eks denne (New York Times):

"If Greece’s 1,500 biggest tax debtors paid, the government would easily wipe out its budget deficit for 2013."

Men du kan også finne nyere eksempler: "Put another way – 87% of the tax is owed by 15% of the defaulters, with a minimum of 8% owed by 0.15% of the defaulters."
https://brianmlucey.wordpress.com/2015/02/20/tax-evasion-in-greece-facts-and-myths/

kimmen
2015-06-25, 23:09
Det är ju i sådana fall det maskinskrivna kvittot som är ett bevis (om man nu behöver ett sånt). Det som brukar ligga hoprullat i en av de smala runda små behållarna som står mitt på borden på caféer och restauranger. (Skriver ut det eftersom många missar att kvittot faktiskt placeras där och sedan tror att de inte fått något.)
Den lilla ihoprullade papperslappen är ju oftast notan - inte ett kvitto. Det är skillnad. Ingen ger dig ett kvitto innan man fått betalt, inte heller i Sverige.

/kimmen

Thira
2015-06-25, 23:13
Den lilla ihoprullade papperslappen är ju oftast notan - inte ett kvitto. Det är skillnad. Ingen ger dig ett kvitto innan man fått betalt, inte heller i Sverige.

/kimmen

Jag har fått kvittot i den lilla burken på bordet då jag har betalt. Det hela har gått till så att burken tagits från bordet med notan i jag har lämnat mitt kort för att betala och sedan har den lilla burken kommit ut med kvitto i.

Här på Kalimera diskuterar vi verkligen de stora frågorna just nu. Det är tydligt ;)

kimmen
2015-06-25, 23:15
Resten av EU var ju motståndare till Greklands medlemskap från början.
Om "resten av EU" var motståndare till Greklands medlemskap hade ju Grekland inte kunnat blivit medlem. Eller tvingade sig Grekland in...?:confused:

/kimmen

Admirala
2015-06-25, 23:21
Här på Kalimera diskuterar vi verkligen de stora frågorna ikväll. Det är tydligt ;)

Javisst! Hadde jeg vært gresk hadde jeg forlatt forumet for lenge siden.

Btw Den ihoprullade papirlappen er kvitteringen. Man betaler når man skal gå, og tar den med seg. Beløpet man har kjøpt for er registrert i kassen. Barene/kafeene må legge denne lappen ved kundene, i tilfelle kontroll.

kimmen
2015-06-25, 23:21
Jag har fått kvittot i den lilla burken på bordet då jag har betalt. Det hela har gått till så att burken tagits från bordet med notan i jag har lämnat mitt kort för att betala och sedan har den lilla burken kommit ut med kvitto i.
Okej, men det har jag nästan aldrig fått...

/kimmen

Thira
2015-06-25, 23:24
Okej, men det har jag nästan aldrig fått...

/kimmen

Läs Admiralas inlägg så ser du att den lilla lappen är både nota och kvitto. Två i ett liksom.

kimmen
2015-06-25, 23:28
Läs Admiralas inlägg så ser du att den lilla lappen är både nota och kvitto. Två i ett liksom.
En lapp som bara räknar samman vad man ätit och druckit utan specifikation, och där det inte ens framgår vad restaurangen heter - det är inget kvitto.
Men nu är det två år sedan jag var i Grekland - så det har kanske ändrat sig sedan dess. Jag får kolla i sommar...

/kimmen

Masse
2015-06-26, 00:08
Jag är övertygad om att det för de allra flesta här på forumet står helt klart att det i Grekland saknas trovärdiga system för kontroll och indrivning av skatt. Oavsett vad det är för "lappar" som i bästa fall förekommer på tavernor och boenden, maskinskrivna eller enligt min erfarenhet fortfarande mest handskrivna, så tycks det ju vara upp till var och en näringsidkare att själv bestämma.

Om man i Grekland ska vänta tills det blir en förändring i vad som är "socialt accepterat", betala skatt eller inte, då lär man få vänta länge. Då är det ju också delvis verkningslöst att dividera om nivån på moms och andra skatter och om huruvida det är rika eller andra som ska betala. Det kvittar ju om system och kontroll saknas och skatten inte kommer in.

Efter dessa år av ekonomisk kris i Grekland så är det otroligt att detta inte är åtgärdat. Oavsett om det nu är ett inslag i förhandlingsspelet eller ej så är eventuella lån/bidrag/stöd som att fylla på vatten i en hink med hål i botten så länge man inte fixar detta!

När det gäller ev. positiv utveckling då det gäller svart ekonomi i Sverige så finns väl anledning att tro att det mera beror på att man genom RUT o ROT väljer att efterskänka hälften av skatten och mindre på vad som är socialt accepterat eller ej. Eller har jag fel? Kanske man skulle testa RUT o ROT i Grekland också annars.

Masse

Netwolf
2015-06-26, 00:09
Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!
fb_gilla
Javisst! Hadde jeg vært gresk hadde jeg forlatt forumet for lenge siden.
Såja såja, nu ska vi inte vara såna.. :D

Apropå korruption, så var jag på Halkidiki förra året. Där träffade vi en bulgarisk familj, där våra döttrar blev goda vänner. De bodde på samma hotell som vi och var de enda "öststatarna" på hotellet, som ju inte var det billigaste. Mannen i familjen jobbade som säljchef på ett läkemedelsföretag och var mycket priviligerad i det bulgariska samhället (han hade t o m tjänstebil, vilket knappast är vanligt där).

När jag berättade att jag var från Sverige, berättade han i beundrande ordalag om AstraZeneca. Vårt svenska läkemedelsbolag, som han tyckte var extremt välskött och hade hög tilltro till. Han berättade om hur fattigt det var i Bulgarien och hur folk vände på varenda slant. Vi kom snart in på ämnet korruption, vilket han tyckte var ett mycket stort hinder i den bulgariska utvecklingen.
Här ville jag inte slå mig för bröstet, och tro att vi var så himla bra, utan berättade att vi i Sverige också hade korrupta politiker. Bl a drog jag exemplen från Uppdrag Granskning, där en tjänsteman i Göteborg gav bygglov svart och om kommunpolitiker som fifflade med frukostkvitton.

Han betraktade mig med en avmätt blick och sa:
"My friend. You don´t have the faintest idea of what corruption is". Sen berättade han rena skräckexempel på hur det kunde gå till i Bulgarien. Som svensk baxnar man, när man hör sådant. Jag skämdes rätt rejält över de futtiga skandaler jag berättat om i Göteborg. De var ju ingenting i jämförelse!

Innan vi skildes åt, så sa han. "Do you know what we call Sweden in Bulgaria?" Jag skakade nekande på huvudet, varvid han svarade:
"The perfect land".

Det är verkligen nåt att tänka på...

/Netwolf

Greekfamily
2015-06-26, 02:03

Glad midsommar.
Lars

Eurobank tar inga avgifter för oss!

xenos
2015-06-26, 07:18

Nämen, det börjar låta som en klassfråga!:cool:

Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan.

Priviligierade i alla länder fören eder! Inget nytt under solen.

Försenat tack Admirala, för detta och mycket mer.

inkfish
2015-06-26, 07:30
Mens jeg (i mitt naive hode - og i beste fall) hadde forventet kommentarer som gikk på at Tsipras/Syriza legger frem fornuftige krav, sett i sammenheng med at de er et demokratisk valgt parti som bringer sitt folks ønsker til bordet, og må få aksept for resultatet av forhandlingene i det greske parlamentet, velger du å fokusere på det jeg vil karakterisere som en ren teknikalitet i presentasjonen fra nyhetsbyrået.

Som jag redan hade skrivit: jag är inte nationalekonom. Därför vore det mig främmande att bedöma om det är förnuftiga åtgärder som är bra för Grekland som Tsipras lägger fram. Om man tror att någon på Kalimera kan bedöma det bättre än Europas finansministrar så är man nog naiv.

Att jag valde att reda ut att jag inte var den som efterlyst ekonomiska kunskaper i diskussionen var för att du raljerade om att du väntade på svar, vände dig till "er" och gjorde det i ett svar på något som jag skrivit. Det var alltså väldigt lätt att få intrycket att jag var inbegripen i "er".

Förresten: att jag inte kommenterade ditt påstående om att skattesmitarna huvudsakligen är en stenrik elit beror på att det är väl belagt sedan tidigare att undandragandet av skatt finns på alla nivåer i samhället.

inkfish
2015-06-26, 07:31
Eurobank tar inga avgifter för oss!

Eurobank är en bank, Euronet är fristående bankomater. De hänger inte ihop.

xenos
2015-06-26, 07:39
Om "resten av EU" var motståndare till Greklands medlemskap hade ju Grekland inte kunnat blivit medlem. Eller tvingade sig Grekland in...?:confused: /kimmen

"Resten av EU" var motståndare innan de efter påtryckningar från Frankrike, som inte var det, "övertalade", de övriga. Om det var med en pistol mot pannan eller med mutor vet jag inte men utan Frankrikes dåvarande president Giscard d’Estaing, hade historien sett annorlunda ut. Giscard d’Estaing var "greklandsvän" och ägde sommarbostad i Grekland.
Allt enligt mina sambandsmän.

xenos
2015-06-26, 07:51
"The perfect land".

Tack för den!
Den leder till en logisk slutsats: andra är inte lika perfekta. Framför allt inte kvittogreker...
:cool:

Alala
2015-06-26, 08:17
Grekerna tänker längre än vi gör...De tänker på sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn... Vad är det de efterlämnar? Det finns redan en "tappad" generation...

Ok, men om du säger att grekerna tänker längre än vi så kan jag vara lite cynisk och säga att de tänkte verkligen inte längre då när de levde loppan med lånade pengar som de inte hade råd till. :rolleyes: Men, jag vill inte vara cynisk för grekerna är nog inte ensamma om detta, vi gör likadant i alla länder och vaknar väldigt ofta för sent till livets realiteter. :(

Det sorgliga är ju att nu är det de oskyldiga som får lida, en tappad generation som du skriver. Det skulle ju vara otroligt viktigt för grekerna att få känna att det finns en ljusare framtid.

Nå, i morgon borde nu den slutliga lösningen komma. Få se. Grekland vill ju ha en skuldavskrivning enligt vad jag har förstått. Och det är väl ganska uppenbart att det är den enda utvägen sist och slutligen. Också IMF stöder det, men jag antar att det politiskt är en svår nöt att knäcka för de övriga euroländerna. Framför allt just nu. Senast i går "lovade" Finlands tillfälliga finansminister Timo Soini (Sannfinländare som hela tiden har varit emot alla stödpaket osv) att Finland inte kommer att godkänna några skuldavskrivningar (vår riktiga finansminister och även statsminiser var naturligtvis i Bryssel).

Men enligt vad jag har förstått så är det viktigaste man väntar sig av Grekland det att de genomför de reformer som behövs. Och nu litar man inte på att de kommer att göra det.

/ Anne

xenos
2015-06-26, 08:24
Är inte skillnaden mellan ett kvittoland och icke-kvittoland en fråga om kultur, frågar jag gemenligen.

Låt mig svära i templet: Är inte ett kvitto en falsk föreställning om att allt har gått rätt och riktigt till? I alla fall i nordeuropa. där ordning härskar. Kanske en ordeuropeisk kulturell ovana, som nu ska bli norm i Grekland och övriga på övriga Balkan.
Jag är imponerad.
Varför inte tvärtom? Et handslag t.ex. som beseglar "köpet" och som därför vilar på förtroende. Man gillar här i kylan formen medr än innehållet i ett avtal.
Pass er, som en tjuv om natten kan räknenissarna kan ta över er själ.

Ingen sanktion är hämtad från "The Economist" i denna fråga - heller.

Höll på att glömma vad filosoferna säger, det att två faror hotar mänskligheten - oordning och ordning. Jag, vet den är gammal.

Mahava
2015-06-26, 08:55
Måste säga att Grekerna är inte sämre än tex Tyskarna på kvitton, bilade runt i Tyskland / Österike här i Maj, på de flesta ställen jag bodde på var det "nur bargeld /only cash " och inget kvitto som gällde på b&b ställena jag bodde på de flesta nätter, (på en fråga en gång när jag ville betala med kort sa ägarinnan att hon bara tar cash för "det man har i handen har man" (fritt översatt) jag kunde inte låta bli att kläcka ur mig att så säger Grekerna också (vi hade pratat om landet kvällen innan) den blicken jag fick var speciell minst sagt. Kvitto fick jag inte (vågade inte be om ett heller Ang_elx ).

Thira
2015-06-26, 09:24
fb_gilla

Innan vi skildes åt, så sa han. "Do you know what we call Sweden in Bulgaria?" Jag skakade nekande på huvudet, varvid han svarade:
"The perfect land".

Det är verkligen nåt att tänka på...

/Netwolf

"Yep! The Perfect Land with The Very Humble People"

Det är verkligen nåt att tänka på ;)

Lissi
2015-06-26, 09:25
I Warszawa,efter en drink på ett ställe, gick vi utan att ta kvittot med oss och servitrisen kom springande utpå gatan efter oss för att ge det. Vi fick maskinutskrivna kvitto på alla ställen, oavsett om det var affärer eller matställen, men på vårt boende, en lya genom Booking.com var det som alltid på dessa boenden, endast ett handskrivet kvitto. Kort accepterades inte.Jag undrar ibland över boendena med handskrivna kvitton vad de egentligen säger, mer än att jag själv kan bevisa att jag har betalat. Hur dessa redovisas gentemot relevanta myndigheter har jag ingen aning om....och går heller inte och funderar över.
Så hemsk är jag:o

Lissi

inkfish
2015-06-26, 10:11
Ingen sanktion är hämtad från "The Economist" i denna fråga - heller.

Missförstånd. Det handlar inte om sanktion. I trådarna om krisen har du knappt skrivit ett enda inlägg utan att spy galla över medier. Medier som du inte verkar följa, eftersom du samtidigt skriver saker som att det inte finns några alternativ till SvD. Det är det jag argumenterat mot.

inkfish
2015-06-26, 10:18
Det verkar finnas en stark opposition inom Syriza mot utvecklingen i förhandlingarna, vilket inte bådar gott inför det beslut i parlamentet som krävs när ett avtal är klart. Ett sådant beslut kan komma på söndag OM parterna enas vid mötet imorgon.

Men i ett debattinlägg i The Guardian igår skriver en av Syrizas parlamentsledamöter bland annat:

There is an alternative path for Greece, and it would include leaving the eurozone. Exit would free the country from the trap of the common currency, allowing it to implement policies that could revive both economy and society. It would open a feasible path that could offer fresh hope, even if it entailed significant difficulties of adjustment during the initial period.
----
In the coming days a significant intervention by its influential left wing, the Left Platform, can be expected. Greece needs a rapid public debate and a reshaping of policy. The country has the strength to survive and it will.

Han vill alltså ut. Och hotar med att en vänsterfalang, hur stor nu den är, kommer att skrida till handling inom de närmaste dagarna. Det är inte lite Tsipras har att brottas med.

Alala
2015-06-26, 11:08
Har förstått att splittringen inom Syriza har varit ett problem från första början så vad än som sker kommer Tsipras att få problem. Mycket krångligt när inte ens det egna partiet kan ha samma linje. Man måste ju komma ihåg att majoriteten av grekerna vill ha euron kvar.

/ Anne

pawik
2015-06-26, 11:23
http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/pensions/11291209/Greece-spends-more-on-pensions-than-UK.html

Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23,5% och Sverige 14,5%. Genomsnittet för OECD är 18%.
Demografiskt är grekerna (20,2% > 65 år) något äldre än svenskarna (19,8% > 65 år) men tyskarna (21,2% > 65 år) är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt att förstå.
Pensionerna är väl också en av de hårda förhandlingspunkterna.

Källor ovanstående artikel och http://www.indexmundi.com/

Riitta
2015-06-26, 11:31
Min erfarenhet dom sita åren har varit, att när Grekiska vänner pratar om krisen, så har dom sagt att "våra politiker har svikit oss och sålt oss" och dom ha varit väldigt oroade för sina barns framtid. Det förstår man ju :(
Nu på mina resor nyss så talade många om oron för att turisterna inte vill komma nu i detta kaoset. Många ringer och undrar om man kan komma, om det finns pengar osv... Några har fått avbokningar på sina hotell :(

Vissa var oroliga ifall det blir nyval och Gyllene gryning kommer till makten.
Det är väldigt svårt för det Grekiska folket nu, eller fortfarande kanske man skall säga!

Riitta

Thira
2015-06-26, 11:41
http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/pensions/11291209/Greece-spends-more-on-pensions-than-UK.html

Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23% och Sverige 14%. Genomsnittet för OECD är 18%.
Demografiskt är grekerna något äldre än svenskarna men tyskarna är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt
att förstå.

Ja, pensionerna är en av förhandlingspunkterna. Och visst är kostnaderna höga i förhållande till landets låga BNP. (Men då ska man minnas att Grekland har ett lågt BNP också.) Det beror dock inte på att grekerna lever livets glada dagar på en hejdundrande pensionsersättning, som många tror. Vad som sällan framkommer är att pensionssystemet fungerar som något av ett socialt skyddsnät i Grekland. Grekland har inte, som vi i Sverige, samma trygghet för den som exempelvis blir arbetslös och är över 50 år utan den arbetslöse får då en form av pension istället. (Förut gällde det även den som blev änkling och arbetslös som ung men den ersättningen har tagits bort iom besparingarna, om jag förstått det hela rätt?) Kostnaderna för denna ersättning räknas alltså in i den totala summan för pensionerna.
Artikeln i länken använder sig av följande källor; Eurostat, Sueddeutsche Zeitung, Der Spiegel, The Guardian

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/20/greklands-ohallbara-pensionssystem

Masse
2015-06-26, 12:23

Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23,5% och Sverige 14,5%. Genomsnittet för OECD är 18%.
Demografiskt är grekerna (20,2% > 65 år) något äldre än svenskarna (19,8% > 65 år) men tyskarna (21,2% > 65 år) är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt att förstå.

Både storleken på BNP och folkmängd spelar ju in. 2013 var Sveriges BNP per capita 60 430 USD och Greklands BNP per capita 21 956 USD. Beräknar man ovanstående andel pensionsutbetalning på det så får man för Sverige 14,5% x 60 430 USD = 8 762 USD och för Grekland 28% x 21 956 USD = 6 148 USD. Vill man sen krångla till det ytterligare så kan man också ta in kostnadsnivån i respektive land, men det är ju inte alldeles enkelt att jämföra.

Masse

xenos
2015-06-26, 13:17
Missförstånd. Det handlar inte om sanktion. I trådarna om krisen har du knappt skrivit ett enda inlägg utan att spy galla över medier. Medier som du inte verkar följa, eftersom du samtidigt skriver saker som att det inte finns några alternativ till SvD. Det är det jag argumenterat mot.

Du bör sluta upp med att anse dig kunna uppfostra andra.

Lissi
2015-06-26, 13:25
Kan ni inte hacka på varandra genom PM i inboxen istället?

Lissi

xenos
2015-06-26, 13:30
Kan ni inte hacka på varandra genom PM i inboxen istället?

Lissi

Jo, det är en bra ide. Jag lovar att om jag har något att säga om någons annans sätt att formulera sig så gör jag det med ett PM.
Tack för det!

Thira
2015-06-26, 13:34
Både storleken på BNP och folkmängd spelar ju in. 2013 var Sveriges BNP per capita 60 430 USD och Greklands BNP per capita 21 956 USD. Beräknar man ovanstående andel pensionsutbetalning på det så får man för Sverige 14,5% x 60 430 USD = 8 762 USD och för Grekland 28% x 21 956 USD = 6 148 USD. Vill man sen krångla till det ytterligare så kan man också ta in kostnadsnivån i respektive land, men det är ju inte alldeles enkelt att jämföra.

Masse

Hela jämförelsen av kostnader av pensioner blir rätt absurd då pensionssystemet i respektive land täcker så olika områden. I Sverige har vi ju dessutom en del som kompletterar våra pensioner. Vi behöver kanske inte samma summa att leva på då vi exempelvis har bostadsbidrag m.m.
I Grekland har man ju bara sin pension (så till vida man inte har egna besparingar utöver då) och som sagt, där funkar pensionerna även som en form av socialt skyddsnät (för de få grupper som nu har detta kvar då vill säga) .

Lissi
2015-06-26, 13:52
Jo, det är en bra ide. Jag lovar att om jag har något att säga om någons annans sätt att formulera sig så gör jag det med ett PM.
Tack för det!
Det gäller inte bara Dig :D:D Vi är fler som behöver tänka till där i andra trådar också....undertecknad inbegripen!

Lissi

RobEri
2015-06-26, 14:04
Och för att göra det ännu krångligare, här kommer ytterligare en parameter: pension som andel av slutlönen. Nivån för pensioner för EU-länder har varit ett väl studerat ämne inom kommissionen och en rapport finns sedan 2010.

Som jämförelse:
den som pensionerades i Sverige år 2008 efter 40 års yrkesliv fick 65% av slutlönen i pension.
den som pensionerades i Grekland år 2008 efter 40 års yrkesliv fick 120% av slutlönen i pension.
År 2048 är siffran för Sverige 48,2 och för Grekland 110%

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-pensioner-pa-vag-mot-botten-i-eu

En bidragande orsak till skillnaden är att andra länder beskattar pensionärer mildare än i Sverige.

Jämförelsen mellan pensionerna i de olika länderna i Europeiska unionen gäller året efter pensioneringen, som andel av slutlönen, för en privatanställd medelinkomsttagare som efter 40 års yrkesliv pensioneras vid 65. I beräkningarna ingår tjänstepension men inte privata pensionsförsäkringar

Eva L
2015-06-26, 14:19
Hela jämförelsen av kostnader av pensioner blir rätt absurd då pensionssystemet i respektive land täcker så olika områden. I Sverige har vi ju dessutom en del som kompletterar våra pensioner. Vi behöver kanske inte samma summa att leva på då vi exempelvis har bostadsbidrag m.m.
I Grekland har man ju bara sin pension (så till vida man inte har egna besparingar utöver då) och som sagt, där funkar pensionerna även som en form av socialt skyddsnät (för de få grupper som nu har detta kvar då vill säga) .

Thira de som går i pension om några år i Sverige kommer att få ca 40-45 av sin inkomst i pension och bostadsbidrag får bara de med de allra lägsta pensionerna. Däremot har ju många av oss även tjänstepension vilket ger ett tillskott.

Eva

inkfish
2015-06-26, 15:37
Du bör sluta upp med att anse dig kunna uppfostra andra.

Det kan bli svårt. Jag blir inte bara irriterad för att du kastar skit, jag försöker också vidga ditt smala perspektiv. Om det blev lite större, skulle du nämligen ha massor att hämta därute. I en annan tråd om det här tipsade jag dig om en bok, jag tror aldrig du kommenterade det överhuvudtaget. Om du blickade ut lite grand skulle du nämligen ha mycket att hämta. Till exempel i amerikanska medier skulle du hitta analytiker och experter som tycker att trojkan måste backa. Du skulle hitta nobelpristagaren Paul Krugman. Och det finns röster på närmare håll än så men du missar det, för du har fullt upp med raljanta slängar mot t ex Svenska Dagbladet.

xenos
2015-06-26, 15:39
Det gäller inte bara Dig :D:D Vi är fler som behöver tänka till där i andra trådar också....undertecknad inbegripen!Lissi

Trodde inte det.
Tack ändå!

xenos
2015-06-26, 15:48
Någon som läst filosofens betraktelse i DN idag?
Jag har gjort det!

Duktig pojke, xenos!

Malina
2015-06-26, 15:51
Senast idag är det en tysk filosof som heter Jurgen Habermas,som skriver i DN.( OBS! Inte Svd)
Rubriken är "Vi bär skulden för krisen,inte Grekland".

Har inte hunnit läsa den än,men det verkar intressant,så jag ska läsa ikväll.

xenos
2015-06-26, 16:16
Senast idag är det en tysk filosof som heter Jurgen Habermas,som skriver i DN.( OBS! Inte Svd)
Rubriken är "Vi bär skulden för krisen,inte Grekland".

Har inte hunnit läsa den än,men det verkar intressant,så jag ska läsa ikväll.

Ja, den är bra, han är som sagt filosof.
"Vi bär skulden för krisen, inte Grekland". Det är precis det handlar om.
Kan DN fått kalla fötter kanske...?

Kalimera
2015-06-26, 16:22
Kan DN fått kalla fötter kanske...?Visst måste det vara så, och i morgondagens tidning kommer Peter Wolodarski be om ursäkt för att DN har orsakat krisen.

Malina
2015-06-26, 16:31
Ha ha! Bra Janne!

Admirala
2015-06-26, 16:59
The World Bank har en tabell (link under), som viser skatteinntekter i prosent av BNP.
Danmark er på andreplass, Norge på femte, Hellas på 20. og Sverige på 32. plass.

Og jeg kan garantere at vi her i nord får mye mer igjen for skattepengene enn grekerne.

http://data.worldbank.org/indicator/GC.TAX.TOTL.GD.ZS?order=wbapi_data_value_2012+wbapi_data_value&sort=desc

Admirala
2015-06-26, 17:06
Ja, pensionerna är en av förhandlingspunkterna. Och visst är kostnaderna höga i förhållande till landets låga BNP. (Men då ska man minnas att Grekland har ett lågt BNP också.) Det beror dock inte på att grekerna lever livets glada dagar på en hejdundrande pensionsersättning, som många tror. Vad som sällan framkommer är att pensionssystemet fungerar som något av ett socialt skyddsnät i Grekland. Grekland har inte, som vi i Sverige, samma trygghet för den som exempelvis blir arbetslös och är över 50 år utan den arbetslöse får då en form av pension istället. (Förut gällde det även den som blev änkling och arbetslös som ung men den ersättningen har tagits bort iom besparingarna, om jag förstått det hela rätt?) Kostnaderna för denna ersättning räknas alltså in i den totala summan för pensionerna.
Artikeln i länken använder sig av följande källor; Eurostat, Sueddeutsche Zeitung, Der Spiegel, The Guardian

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/20/greklands-ohallbara-pensionssystem

Nettopp! Det samme gjelder kvinner med barn, som kan pensjonere seg tidlig. Det gjør de som har gamle foreldre å ta seg av - gamlehjem og sykehjem er ukjent, og de som tar seg av barnebarn fordi det finnes svært få barnehager. Med andre ord er utgifter som vi i nord er vant med dekkes helt eller delvis av det offentlige (ledighetstrygd/sosialstønad, barnehager og syke- og gamlehjem) innbakt i de greske pensjonsutgiftene.

Kalimera
2015-06-26, 17:20
Visst måste det vara så, och i morgondagens tidning kommer Peter Wolodarski be om ursäkt för att DN har orsakat krisen.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/dn-grekland.jpg

En halvtimme efter att jag skrev inlägget ovan kom detta mejl från Peter Wolodarski.

Texten finns att läsa här (http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/jurgen-habermas-det-ar-vi-som-bar-skulden-inte-grekland/).

kimmen
2015-06-26, 17:52
Varför inte tvärtom? Et handslag t.ex. som beseglar "köpet" och som därför vilar på förtroende.
Ett handslag kan mycket väl vara tillräckligt förtroendeskapande för säljare och köpare. Men det bevisar inte på något sätt att säljaren betalar in den skatt/moms som krävs. Informationen på ett kvitto utskrivet från ett registrerat och plomberat kassaregister är däremot svårt att fuska undan...

/kimmen

kimmen
2015-06-26, 17:53
Visst måste det vara så, och i morgondagens tidning kommer Peter Wolodarski be om ursäkt för att DN har orsakat krisen.
:D:D:D

/kimmen

Masse
2015-06-26, 18:08
Jag citerar Jurgen Habermas ur artikeln:

"EU-domstolens senaste utlåtande kastar ett skarpt ljus över det felaktiga i konstruktionen med valutagemenskap utan politisk union."

------------------------------------------------------------------

"Valutagemenskapen förblir instabil, så länge den inte kompletteras med en bank-, skatte- och näringslivsunion. Om vi inte ohöljt vill förklara demokratin som en ren dekoration, innebär det att valutagemenskapen byggs ut till en politisk union."

..... och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Hur många nationer hade fått medborgarnas accept att gå med i valutaunionen om man samtidigt hade redovisat den obehagliga (?) sanningen att det också förr eller senare förutsätter en politisk union? Inte många tror jag.

Nu har vi det första exemplet på detta. Nu är frågan Grexit eller ej. Men på sikt kommer vi förr eller senare att nå till den punkt när den självklara huvudfrågan (som borde ställts när valutaunionen startades) om en politisk union måste ställas, och endera besvaras med JA, eller med ALL-EXIT.

Tills vi är där kan ju de som tvivlar roa sig med att testa genom att organisera en gemensam hushållskassa i sitt kvarter. Alla familjerna sätter in sina pengar på ett gemensamt konto och låter sen alla i kvarteret handla mot det kontot i den takt de har lust. Lycka Till!

Masse

xenos
2015-06-26, 18:30
...och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Utmärkt tänkt och formulerat!

Maggy
2015-06-26, 18:37
Jag citerar Jurgen Habermas ur artikeln:

"EU-domstolens senaste utlåtande kastar ett skarpt ljus över det felaktiga i konstruktionen med valutagemenskap utan politisk union."

"Valutagemenskapen förblir instabil, så länge den inte kompletteras med en bank-, skatte- och näringslivsunion. Om vi inte ohöljt vill förklara demokratin som en ren dekoration, innebär det att valutagemenskapen byggs ut till en politisk union."

..... och jag utbrister Äntligen börjar etablerade tänkare och tyckare att uttala vad jag tycker är friska och självklara tankar i frågan, och det som jag sedan länge har hävdat. Inte minst i tidigare Kalimera-trådar. En valutaunion utan en motsvarande politisk union är fullständigt vansinne. Det har hittills varit lite av "Kejsarens nya kläder". Nu börjar alltfler se och erkänna att kejsaren faktiskt är naken.

Hur många nationer hade fått medborgarnas accept att gå med i valutaunionen om man samtidigt hade redovisat den obehagliga (?) sanningen att det också förr eller senare förutsätter en politisk union? Inte många tror jag.

Nu har vi det första exemplet på detta. Nu är frågan Grexit eller ej. Men på sikt kommer vi förr eller senare att nå till den punkt när den självklara huvudfrågan (som borde ställts när valutaunionen startades) om en politisk union måste ställas, och endera besvaras med JA, eller med ALL-EXIT.

Tills vi är där kan ju de som tvivlar roa sig med att testa genom att organisera en gemensam hushållskassa i sitt kvarter. Alla familjerna sätter in sina pengar på ett gemensamt konto och låter sen alla i kvarteret handla mot det kontot i den takt de har lust. Lycka Till!

Masse

Äntligen!! Bra analys och bra formulerat!!

fb_gilla

:rolleyes: / Maggy

Thira
2015-06-27, 05:47
Tsipras utlyser folkomröstning den 5 juli om att anta eller förkasta långivarnas förslag. Men för att göra det måste han få några dagars uppskov med den låneinbetalning som ska vara inne den 30 juni. Han säger också att Grekland ska "stanna i Europa" enligt denna artikel.
Han ser trött ut.
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-folkomrostar-om-stodprogram/

xenos
2015-06-27, 06:05
Tsipras utlyser folkomröstning den 5 juli om att anta eller förkasta långivarnas förslag. Men för att göra det måste han få några dagars uppskov med den låneinbetalning som ska vara inne den 30 juni. Han säger också att Grekland ska "stanna i Europa" enligt denna artikel.
Han ser trött ut.
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-folkomrostar-om-stodprogram/

Goda nyheter! klapp_klap
Asbra att han vill gå till omröstning. Det kallas demokrati - inga teknokrater eller ekonomer ska fjärrstyra Grekland.

Thira
2015-06-27, 06:15
Ja, jag gillar den demokratiska aspekten av det. Frågan är bara om långivarna går med på att de skjuter upp inbetalningen. Det beror kanhända på vad de antar resultatet blir.
Men man kan hoppas.
Nu till ett långpass på extrajobbet. Allt för att kunna åka till Grekland så ofta som möjligt. Vad gör man inte ;)

xenos
2015-06-27, 06:24
Nu till ett långpass på extrajobbet. Allt för att kunna åka till Grekland så ofta som möjligt. Vad gör man inte ;)

Nej, precis! Vad gör man inte. För en god sak!

Monica P
2015-06-27, 07:18
Jag såg också att han börjar se sliten ut. Inte underligt...

Alala
2015-06-27, 07:33
Monica P, har du någon aning om hur folk där kommer att reagera på folkomröstningen?

/ Anne

Mahava
2015-06-27, 11:02
Förstår inte det där hur de ska folkomrösta den 5e, pengarna tar ju de facto slut på tisdag om de nu inte säger ja idag till ECB/EMU/IMF, men om de säger ja idag vad ska de då folkomrösta den 5e (eller likadant om de säger nej)? Eller är det bara jag som inte får i hop det riktigt?

Sen tror jag den där folkomröstningen är ju dels ett sätt att försöka dra ut på det, kan tänka mig man idag kommer försöka få anstånd o hänvisa till att man ska hålla val, samt så är den till för att Syriza egentligen inte politiskt kan ta ett beslut, efter som att Tsipiras (troligen)inte har hela partiet med sig och faller då omröstningen i parlamentet för att ledamöter i Syrisa röstar nej om den hålls där så utbryter ju istället en regeringskris ut även om förslaget nog skulle gå igenom med hjälp av opossitionen,

Nåväl blir spännande idag, Guardians live kommer följas, just nu om att det är köer till bankomater i aten o thessaloniki, samt att Ladbrokes tror grekerna kommer säja nej idag

Kalimera
2015-06-27, 11:08
Nåväl blir spännande idag, Guardians live kommer följas, just nu om att det är köer till bankomater i aten o thessalonikiJag såg det, och det är första gången som jag har sett att det rapporteras om köer till bankomaterna.

Jag kommer också följa Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/27/greek-crisis-mps-referendum-tsipras-eurogroup-ministers-live)noga idag.

kimmen
2015-06-27, 11:14
... - inga teknokrater eller ekonomer ska fjärrstyra Grekland.
"Fjärrstyra"...:confused:
Vill man vara helt oberoende ska man i så fall inte låna pengar av andra...

/kimmen

Mahava
2015-06-27, 11:17
Skulle lyssnat på tageschau innan jag skrev, enligt dem så kommer grekerna idag att be om ett par dagars förlängning (men hur den ska gå till är oklart)

Monica P
2015-06-27, 14:13
Jag har ingen aning om vad folk tycker! Min sakkunnig i fårfrågor, herden Petros, sa vid morgonkaffet att han inte kommer att rösta alls, kanske det avspeglar vad folk i allmänhet tycker...

Jag tror att Tsipras har vunnit mångas sympati, som inte gillat honom tidigare, eftersom han visar tecken på den tjurighet som är så grekisk, men om han vill ha folkomröstning för att slippa få mer skäll, eller om det är nån annan taktik vill jag låta vara osagt. Det bittra är ju att det inte är under hans regeringstid som alla millionerna har seglat in i solnedgången, men det är han som ska ordna upp det...

Den kommission som skulle granska tidigare transaktioner har nog mycket att göra. Somliga resultat har visats upp men på ett språk som inte jag begriper. Det är så komplicerade orsakssammanhang, ingenting för mig i alla fall.

Greekfamily
2015-06-27, 14:58
Vilket ynkrygg Alexander Tsipras är! Han vill ha en folkomröstning där han lägger Greklands öde i deras händer för att själv slippa fatta beslutet. Hur fan kan man lägga ett lands beslut i folkets händer det fattar inte jag. Han är en människa som vänder kappan efter vinden inget annat.
Man kan undra var allt detta ska sluta men det lutar inte åt det bra hållet.
Man ska vara glad över att man är svensk och att man har förmånen att komma från en sund demokrati.
Vi gnäller ibland som svenskar över det mesta men vi ska nog vara glada trots allt och tänka på att det finns många som har det både svårare och värre i dessa tider när det börjar gnaga i fogarna i vårt gamla Europa med både kriser och terrorism.
Det är ynkligt det är fegt att utlysa folk omröstning där folket ska få besluta Greklands öde men det ingår väl i hans strategi att göra så för att sedan luta sej tillbaka när allt rasar och säga att ( Jag lät folket avgöra det hela ) för att själv hålla sin smutsiga byk ren och för att frånta sej ansvaret.
Vilken ynkrygg och vilken loser han är!

xenos
2015-06-27, 15:00
Det ska bli intressant att se framöver vilken särställning det otrogna Storbritannien kommer att få.

xenos
2015-06-27, 15:16
Vilket ynkrygg Alexander Tsipras är! Han vill ha en folkomröstning där han lägger Greklands öde i deras händer för att själv slippa fatta beslutet. Hur fan kan man lägga ett lands beslut i folkets händer det fattar inte jag.

Det är så man gör i en demokrati.

Greekfamily
2015-06-27, 15:21
Kanske det men det beror på vad vi talar om.
Att lägga ett helt land och ett helt folks öde på spel är väl att gå lite över gränsen skulle jag tro eller skulle du vilja att dina barn tog över din ekonomi och fatta dina beslut i livet om vad som vore bäst för dej.

Maggy
2015-06-27, 15:24

fb_gilla

xenos
2015-06-27, 15:36
Kanske det men det beror på vad vi talar om.
Att lägga ett helt land och ett helt folks öde på spel är väl att gå lite över gränsen skulle jag tro eller skulle du vilja att dina barn tog över din ekonomi och fatta dina beslut i livet om vad som vore bäst för dej.

Den nuvarande regeringen har hamnat i gropen pga flera, olika, tidigare regeringar. Det vi ser nu är både det arvet och nuet.

kimmen
2015-06-27, 16:57
Om man ska folkomrösta om allt finns ju ingen anledning att ha någon regering, riksdag eller ett parlament över huvud taget. Det blir säkert jättebra...:(

I en representativ demokrati - som exempelvis den grekiska eller den svenska - är de politiska partierna (och dess politiker) framröstade för att företräda folket och ta de beslut som krävs. Detta just för att det skulle bli helt ohållbart att folkomrösta om varenda fråga riksdagen beslutar om.

I just denna fråga har alla länge vetat att deadline är nu på tisdag 30 juni, då hade man kunnat hålla sin "folkomröstning" långt tidigare.

/kimmen

Admirala
2015-06-27, 17:00

fb_gilla

Maggy
2015-06-27, 17:03
[QUOTE=kimmen;366483]Om man ska folkomrösta om allt finns ju ingen anledning att ha någon regering, riksdag eller ett parlament över huvud taget. Det blir säkert jättebra...:(

I en representativ demokrati - som exempelvis den grekiska eller den svenska - är de politiska partierna (och dess politiker) framröstade för att företräda folket och ta de beslut som krävs. Detta just för att det skulle bli helt ohållbart att folkomrösta om varenda fråga riksdagen beslutar om.

I just denna fråga har alla länge vetat att deadline är nu på tisdag 30 juni, då hade man kunnat hålla sin "folkomröstning" långt tidigare.

:rolleyes: Vi har ju haft ett antal folkomröstningar i Sverige...

kimmen
2015-06-27, 17:04
Den nuvarande regeringen har hamnat i gropen pga flera, olika, tidigare regeringar. Det vi ser nu är både det arvet och nuet.
Det stämmer. Och det denna regeringen håller på med är bara en fortsättning - det kommer inte att göra att det blir bättre för någon. (Kanske bäst att tillägga att detta är min åsikt...).

/kimmen

kimmen
2015-06-27, 17:08
Vi har ju haft ett antal folkomröstningar i Sverige...
Visst, men inte så många. Och alla har varit rådgivande folkomröstningar. Exempelvis så blev det ett rungande nej i folkomröstningen om att införa högertrafik. Vilken tur att man inte följde det folkomröstningsresultatet...:rolleyes:

Ingen folkomröstning har heller hållits några dagar efter att beslutet har varit tvunget att tas...:eek:

/kimmen

Pilatus
2015-06-27, 17:14
Vad händer om ingen förlängning kommer , när deadline är den 30/6 ?

Känns lite sent att hålla en folkomröstning. Trodde på en lösning och tror väl fortfarande på detta, men nu börjar jag bli lite orolig.

Maggy
2015-06-27, 17:19
Det stämmer. Och det denna regeringen håller på med är bara en fortsättning - det kommer inte att göra att det blir bättre för någon. (Kanske bäst att tillägga att detta är min åsikt...).

/kimmen

Visst :) du får ha din åsikt! Jag har min :D

Fajotta
2015-06-27, 17:41
Nu kom i alla fall en TT-flash att EU säger nej till mer pengar

xenos
2015-06-27, 17:44
Nu kom i alla fall en TT-flash att EU säger nej till mer pengar

Modern krigföring är ekonomisk.

Eva L
2015-06-27, 17:49
Frågan är oerhört komplex men kanske är det inte svårare än att när börsen är tom kan jag inte handla längre. (Oerhörd förenkling) Eva

kimmen
2015-06-27, 17:56
Jag kanske misstolkar å det grövsta, men en del debattörer verkar anse;
...att Grekland inte behöver betala tillbaka några lån. :eek:
...att man ändå ska få låna mer pengar utan några krav på motprestation. :eek:
...att allt blir bra om man fortsätter på samma sätt som tidigare. :eek:

/kimmen

Mahava
2015-06-27, 18:28
Oj nu har eurogruppen sparkat ut Grekland från mötet, och säger på presskonferensen att de inte kommer få någon förlängning för att hålla folkomröstning, I torsdags trodde jag detta skulle lösa sig men nu ser det väldigt mörkt ut tycker jag

Greekfamily
2015-06-27, 18:33
Nu är det ett faktum att dom inte får sitt sista nödlån så dom har bitit sej i baken. Jag visste detta med denna där pajasen Tsipras. Låta folket bestämma det hela för att kunna rädda sitt eget byk är ett smart drag av pajasen. Jag tror det här är den bästa medecinen för det grekiska folket att själva få se hur det slutar nu när EU sagt nej.

Zappa
2015-06-27, 18:44

/kimmen

fb_gilla

simetra
2015-06-27, 18:44
Jag tror det här är den bästa medecinen för det grekiska folket att själva få se hur det slutar nu när EU sagt nej.
Man får nog skilja på EU och Eurogruppen i detta sammanhang... :rolleyes:

Greekfamily
2015-06-27, 18:46

/kimmen

Ha Ha om jag går till banken och får ett lån av dem och sen går dit efter en månad och ber om ett nytt lån MEN jag tänker inte betala det gamla ha ha hajar ni.

Greekfamily
2015-06-27, 18:49

Vill du låna ut pengar till en vän om och om igen och alltid få till svar att jag tänker inte betala tillbaka det tidigare jag lånat av dej?

simetra
2015-06-27, 19:25
Rätta mig, någon som är duktigare på detta men Eurogruppen företräder väl länder som har Euro som gemensam valuta eller har jag fått det om bakfoten... :o

kimmen
2015-06-27, 19:41
Rätta mig, någon som är duktigare på detta men Eurogruppen företräder väl länder som har Euro som gemensam valuta eller har jag fått det om bakfoten... :o
Visst är det så, mer om vad Eurogruppen är finns att läsa om HÄR (https://sv.wikipedia.org/wiki/Eurogruppen).

/kimmen

simetra
2015-06-27, 20:08
Visst är det så, mer om vad Eurogruppen är finns att läsa om HÄR (https://sv.wikipedia.org/wiki/Eurogruppen).

/kimmen
Tack, lite koll har man alltså... :)

Admirala
2015-06-27, 21:30
Att lägga ödet på folket att låta dom folkomrösta i det hela vore som att lägga en familjs ekonomi i sina minderåriga barns händer.

Wow!
Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk.

Dette dreier seg om en (eventuell) stemmeavgivning som skal avgjøre om grekerne skal være eller ikke være medlem i EU\ EMU. Det tilsvarende for nordmenn er våre to folkeavstemninger som avgjorde om Norge skulle melde seg inn i EU. Vi stemte nei. Var vi også barn som avgjorde landets skjebne?

Max W
2015-06-27, 21:51
Att utlysa en folkomröstning i elfte timmen känns faktiskt fegt, desperat o opportunististiskt. Den borde i så fall ha varit i god tid innan 30 juni. Det känns tyvärr som om Tsipras går på tomgång just nu och mer eller mindre har gett upp. Följ gärna Carl Bildt på Twitter för sakliga ( cyniska?) kommentarer. Hoppas verkligen att det grekiska folket står ut med sin situation och vid nästa val faktiskt väljer en representation som kan ta dom ur detta ekonomiska helvete!

Max W

Mahava
2015-06-27, 21:51
Ja det vart ju spännande idag, det som jag fattat det är följande nu; Det blir ingen förlängning av stödet, varken på kort sikt (avvaktande omröstningen) eller på längre, det finns heller inget färdigt förslag grekerna kan rösta ja elle nej till den 5e och det var Grekerna som valde att avbryta förhandlingarna, så det man får se nu om inget händer är dels om bankerna öppnar på måndag, om ECB förlänger bankstödet (vilket ju skulle vara konstigt som det är nu iom att på onsdag om inget händer så går Grekland bankrutt,) eller om något mirakel inträffar i sista stund, spänningen forsätter...

Kalimera
2015-06-27, 21:57
Ja det vart ju spännande idag, det som jag fattat det är följande nuHar också följt med hela dagen, och jag känner mig som en fågelholk. Vad ska hända nu? Ingen vet. :confused:

Lissi
2015-06-27, 22:03
Nu har ju Tsipras bara att svara enligt de löften han vann valet på eller???

Lissi - också fågelholk. Men jag har bokat 3 veckor till Tinos i höst. Dracmer eller euro???

Thira
2015-06-27, 22:07
Wow!
Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk.

fb_gilla

Å andra sidan så tycker jag man kan ana en rätt nedlåtande attityd mot grekerna på flera håll i denna tråd. Men detta tog priset och går nog inte att ens jämföra med något annat i den!!!

Mahava
2015-06-27, 22:10
Nu har ju Tsipras bara att svara enligt de löften han vann valet på eller???

Jo men om de tycker de hade svårt med åtstramningar innan vad får de då nu om inget avtal blir av alls? Pengarna tar ju helt enkelt slut och låna pengar kommer de ju ha svårare än en återvändande lyxfällan deltagare att få göra ... så ja skulle nog snarare säga att han sviker vad han lovat om detta inte löses,

Lissi - också fågelholk. Men jag har bokat 3 veckor till Tinos i höst. Dracmer eller euro???

Ja det är den stora frågan, utan pengar blir de ju typ tvungna att betala lön i form av "i ove yous" (skuldväxlar) och det blir då som jag förstår automatiskt som en ny valuta.... så det är inte omöjligt det blir drachmer på vår höstresa ...

Thira
2015-06-27, 22:18
Jag, som har jobbat mellan 7.00 till 21.00 ikväll har ännu inte hunnit uppdatera mig i allt som står på Guardian (f.ö en väldigt bra tidning).
Jag fattar inte en sak; Har Eurogruppen absolut definitivt tvärsäkert nu sagt nej till fler stödlån eller kan detta ändras innan den 30 ifall Syriza ändrar sig?
Angående folkomröstningen. Det verkar i nyhetsflödet från andra tidningar som att en sådan ändå kommer att hållas, trots att eurogruppen sagt nej till fortsatta lån. Men vad är i sådana fall poängen med en sådan då?

(Fast kanske har jag missuppfattat något där har bara hunnit ögna igenom allt mycket snabbt.)

F.ö i en demokrati håller man folkomröstningar i stora frågor. Kärnkraft, EU etc. Vad är det som är så underligt med en folkomröstning angående stödpaketet och dess besparingskrav som faktiskt påverkar det grekiska folket (framför allt arbetar och nu alltmer även medelklassen på ett mycket direkt sätt. Eurogruppen ställde ju inte sitt sista ultimatum förrän igår?

Mahava
2015-06-27, 22:37
Nej man har som jag förstår det sagt att dörren fortfarande står öppen för Grekland att acceptera förslagen och avsluta förhandlingarna som de lämmnade, man har egentligen bara sagt att stödpaketen löper ut på Tisdag om inget händer samt att man sagt nej till at avvakta en folkomröstning, vilket verkar vara det enda egentliga beslut som fattats idag.

Jag förstår inte poängen med omröstningen heller längre trots jag följt detta hela dagen, anant än som en taktik från syriszas sida som nu slagit bakut, alternativt att Tsipiras inte har nog makt att gå med på förslagen pga motsättningar i det egna partiet.

Malina
2015-06-27, 23:34
Vad skulle EU (Europa och Sverige) vinna på att "slänga ut" Grekland? Detta undrar jag.Sen undrar jag hur mycket vi svenskar förlorar - eller har förlorat-eller hur de grekiska skulderna påverkar oss rent ekonomiskt.Har försökt googla på alla möjliga sätt,men inte hittat något.Detta apropå några inlägg här på Kalimera OCH också sedan några år vanliga raljerande och ibland rent elaka åsikter om "lata greker och tidiga pensioner" bla bla.

Jag förstår ju självklart att den grekiska ekonomin,korruptionen mm har varit alldeles förkastlig i många år.MEN vad skulle hända OM man avskrev alla skulder? Skulle inte det vara bättre än att fortsätta jaga det grekiska folket?

Thira
2015-06-27, 23:39
Vad skulle EU (Europa och Sverige) vinna på att "slänga ut" Grekland? Detta undrar jag.Sen undrar jag hur mycket vi svenskar förlorar - eller har förlorat-eller hur de grekiska skulderna påverkar oss rent ekonomiskt.Har försökt googla på alla möjliga sätt,men inte hittat något.Detta apropå några inlägg här på Kalimera OCH också sedan några år vanliga raljerande och ibland rent elaka åsikter om "lata greker och tidiga pensioner" bla bla.

Jag förstår ju självklart att den grekiska ekonomin,korruptionen mm har varit alldeles förkastlig i många år.MEN vad skulle hända OM man avskrev alla skulder? Skulle inte det vara bättre än att fortsätta jaga det grekiska folket?

klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Thira
2015-06-27, 23:50

Precis. Dessutom så kommer det att bli extremt svårt för Grekland att kunna betala av alla skulder samtidigt som landet också får chans till tillväxt. Så risken är överhängande att man ändå inte får tillbaks sina pengar fullt ut. Åtminstone inte ifall Grekland ska komma på fötter på lång sikt.
Ibland känns det nästan som det handlar om rena principer bara. Om du har lånat av mig så ska jag ha tillbaka av dig. Man lånar inte om man inte kan betala tillbaks, nu ska de minsann få lära sin läxa osv.

Då kommer en princip från mig; Man SPARKAR inte på den som redan ligger.

kimmen
2015-06-28, 00:09
Å andra sidan så tycker jag man kan ana en rätt nedlåtande attityd mot grekerna på flera håll i denna tråd.
Att kritisera företeelser man tycker är felaktiga är inte att vara "nedlåtande"...:mad:
Eller... det kanske inte är tillåtet att kritisera Grekland eller greker över huvud taget...:eek:

/kimmen

Thira
2015-06-28, 00:15
Att kritisera företeelser man tycker är felaktiga är inte att vara "nedlåtande"...:mad:

/kimmen

Skillnaden ligger i, enligt mig, om man
går in på person eller om man diskuterar en företeelse. Ifall du menar din och min lilla diskussion om skatter i denna tråd så kan jag säga att det är inte den jag åsyftar ovan. Minns den inte nu i detalj heller faktiskt, inte utan att läsa våra inlägg.
Annars kan man ju säga att när man förutsätter att grekerna är ett skattefuskande folk utan att ta reda på fakta om vilka det är som faktiskt skattefuskar också är en skillnad. Att man prutar ned rummen (trots att man VET att Grekland just nu är i ett utsatt läge ekonomiskt) och sen klagar över att det inte betalats skatt bara för att man inte fått ett maskinskrivet kvitto eller kunnat betala med kort. (Men bra ska man ha det och så billigt som möjligt ska man komma undan.)
Att de sätter sprätt på sina pensioner och har skyhöga sådana utan att ta reda på VAD i pensionskostnaderna för landet som gör att de är så höga etc är rätt nedlåtande bara i sig.
Alltså rent generellt då menar jag.
Men bara det faktum på att man inte litar på att grekerna skulle veta sitt eget bästa, kunna styra sitt land på ett bra sätt osv är nedlåtande i högsta grad. Och Kimmen, jag syftar inte på dig nu. Och jag kan säga att jag är förvånad. Här på Kalimera så vimlar det av folk som reser till Grekland regelbundet. Många har nära grekiska vänner eller rentav bor i Grekland. Många av oss känner till den grekiska kulturen mer än väl och mer än många andra som inte reser dit så ofta.
Och ändå...tja...Och jodå jag inser att jag nu gör mig ovän med säkert 50% av Kalimeras skribenter men då får det vara så. Jag tycker det är riktigt illa!!!

Malina
2015-06-28, 00:24
Jag undrar fortfarande; Vet någon VAD eller hur mycket det skulle kosta oss skattebetalare(Gud,så jag HATAR detta ord),nåja, finns det några siffror på detta?
Jag frågar, eftersom folkständigt tjatar om det! "Ska VI betala deras skulder"?
Oj, så hemskt tänker jag och HUR mycket kan det tänkas bli(ironi).

xenos
2015-06-28, 07:02
Wow! Håper dette er ironi, lost in translation. For å på alvor sammenligne grekerne med barn er, vel sorry, j*vla rasistisk.

Det är bara att instämma!
Nu är vi tillbaka i mörkret. För flera månader sedan skrev jag att många ansåg Gerekland vara någon djävla bananrepublik. Vaddå vänner - vilka?

xenos
2015-06-28, 07:06
Vill du låna ut pengar till en vän om och om igen och alltid få till svar att jag tänker inte betala tillbaka det tidigare jag lånat av dej?

Är det vänner som gör så?

xenos
2015-06-28, 07:13
Att utlysa en folkomröstning i elfte timmen känns faktiskt fegt, desperat o opportunististiskt. Den borde i så fall ha varit i god tid innan 30 juni. Det känns tyvärr som om Tsipras går på tomgång just nu och mer eller mindre har gett upp. Följ gärna Carl Bildt på Twitter för sakliga ( cyniska?) kommentarer. Hoppas verkligen att det grekiska folket står ut med sin situation och vid nästa val faktiskt väljer en representation som kan ta dom ur detta ekonomiska helvete!

Max W

Och nu har parlamentet också ställt sig bakom en folkomröstning. Inte bara regeringen är tokig. Kanske en majoritet kommer att stödja regeringen i valet. Hela landet blir ett tokhus. Nej, förlåt, en banarepublik!

Admirala; fortfarande ironibye_bye

xenos
2015-06-28, 07:28
Och ändå...tja...Och jodå jag inser att jag nu gör mig ovän med säkert 50% av Kalimeras skribenter men då får det vara så. Jag tycker det är riktigt illa!!!

Jag håller med dig alltså!:)
Och tillägger att en konsekvens av dina iaktagelser visar på vår dubbelmoral. För at inte tala om det som är ännu värre: Moraliserandet. När man inte har som utgångspunkt att vilja förstå och respektera, då moraliserar man. Det vet jag av egen erfarenhet...

Vi ska inte försöka komma undan så billigt som möjligt på vår resa till Grekand. Inte pruta. Vi ska hjälpa Grekland som äkta vänner vi är? Visst...

anneli56
2015-06-28, 07:41
[QUOTE=Thira;366543]

Annars kan man ju säga att när man förutsätter att grekerna är ett skattefuskande folk utan att ta reda på fakta om vilka det är som faktiskt skattefuskar också är en skillnad. Att man prutar ned rummen (trots att man VET att Grekland just nu är i ett utsatt läge ekonomiskt) och sen klagar över att det inte betalats skatt bara för att man inte fått ett maskinskrivet kvitto eller kunnat betala med kort. (Men bra ska man ha det och så billigt som möjligt ska man komma undan.)
Att de sätter sprätt på sina pensioner och har skyhöga sådana utan att ta reda på VAD i pensionskostnaderna för landet som gör att de är så höga etc är rätt nedlåtande bara i sig.

Så sant klapp_klap