handdator

Visa fullständig version : Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Sidor : 1 [2]

xenos
2015-06-28, 07:55
[ller... det kanske inte är tillåtet att kritisera Grekland eller greker över huvud taget...:eek:

Jag tycer fråga är naiv. Varför vill du kritisera Grekland? Seriöst alltså som ungarna brukar säga.

Jag kritiserar Grekland för att de sökte och fick medlemskap, deras agerande i EU.
Jag kritiserar herrarna norröver så sabla mycket mer för att de godkände Greklands ansökan om medlemskap. (Jag tror jag vet att medlemskapet innebär både skyldigheter och rättigheter, definierat av historia och aktuell situation.)
Om jag nu bara kritiserar Grekland för dess medlemskapet begår jag ett fel utan först kritisera resten av EU. I det ögonblicket är min kritik av Grekland orättfärdig. Först ska vi knipa vi de stora bovarna/nomeklaturan, sedan de mindre enligt en demokratisk princip. Om alla är bovar får man inte mest och först hänga ut småbuset. Då misstänker jag att man har dolda motiv.

Var det till någon hjälp?

inkfish
2015-06-28, 08:11
Att det har gått så här en uppvisning i monstruös galenskap från långivarnas sida. Det säger inte vem som helst utan Nobelpristagaren i ekonomi Paul Krugman i en krönika i NY Times.

Han tycker att Tsipras gjort rätt, av två skäl:

* vinner regeringens nej har de fått demokratisk legitimitet

* väljarna tvingas välja mellan åtstramningar och att vara kvar i euron. Hittills har de inte velat ha åtstramningar men behålla euron.

http://mobile.nytimes.com/blogs/krugman/2015/06/27/europes-moment-of-truth/?smid=tw-NytimesKrugman&seid=auto&_r=0&referrer

Nu ligger jag visserligen back på pga ett migränanfall, men jag förstår inte vad de ska rösta om? Det låter ju på Dijsselbloem som att när stödprogrammet löper ut den 30 så löper det ut, "erbjudandet" kvarstår inte. De sa ju nej till förlängning över folkomröstningen.

Det har funnits konspirationsteorier under veckan som gått ut på dels att trojkan är orubblig för att välta en vänsterregering och få en mer förhandlingsvillig regering i Grekland, dels att Grekland är orubbligt för att straffa ut sig ur euron. Jag börjar undra om någon av det kanske stämmer.

Ser också att det var Gyllene gryning som röstade igenom folkomröstningen tillsammans med regeringskoalitionen.

inkfish
2015-06-28, 08:23
Det mest akuta hotet just nu borde väl vara inbetalningen till IMF på 1,5 mdr € som Grekland måste göra på tisdag. Svenske ekonomiprofessorn Lars Calmfors sa i Aftonbladet att Grekland nog kan ta de pengarna från löner och pensioner som ska ut till månadsskiftet. Men Dagens Industri skrev häromdagen om ECB-pengar som kan användas till det (jag kan inget om ekonomi så jag kan inte förklara det, länkar istället. Det är de sista styckena i artikeln).
http://www.di.se/artiklar/2015/6/25/eurogruppen-lamnar-ett-slutbud-till-grekland-pa-lordag/

Jag har också sett ett par engelska och amerikanska artiklar på temat att Draghi/ECB har Greklands öde i sina händer men min migränskalle har inte orkat läsa dem än. Ett stalltips är väl dock att ECB försöker förhindra en bankkrasch.

Lissi
2015-06-28, 08:40
Jag tycer fråga är naiv. Varför vill du kritisera Grekland? Seriöst alltså som ungarna brukar säga.

Jag kritiserar Grekland för att de sökte och fick medlemskap, deras agerande i EU.
Jag kritiserar herrarna norröver så sabla mycket mer för att de godkände Greklands ansökan om medlemskap. (Jag tror jag vet att medlemskapet innebär både skyldigheter och rättigheter, definierat av historia och aktuell situation.)
Om jag nu bara kritiserar Grekland för dess medlemskapet begår jag ett fel utan först kritisera resten av EU. I det ögonblicket är min kritik av Grekland orättfärdig. Först ska vi knipa vi de stora bovarna/nomeklaturan, sedan de mindre enligt en demokratisk princip. Om alla är bovar får man inte mest och först hänga ut småbuset. Då misstänker jag att man har dolda motiv.

Var det till någon hjälp?
fb_gilla.

Lissi

Alala
2015-06-28, 08:42
[QUOTE=Monica P;366473]Jag har ingen aning om vad folk tycker! Min sakkunnig i fårfrågor, herden Petros, sa vid morgonkaffet att han inte kommer att rösta alls, kanske det avspeglar vad folk i allmänhet tycker...

/QUOTE]

Tänkte bara att det måste vara förvirrande att plötsligt få höra att det blir en folkomröstning :( :confused::confused:

Men hoppas du har det bra där hos dig trots allt!

/ Anne bye_bye

Christo
2015-06-28, 08:55
Hej

Kan någon, som är på Santorini i detta nu, ge en uppdaterad bild av hur läget är med pengar i bankomater?

Tack!

inkfish
2015-06-28, 09:01
Alala - jag vet i alla fall en som förmodligen är glad idag. Hen har en business som gått bra även under krisen, hen röstade på Syriza och när vi pratade om det för några veckor sedan sa hen att hen vill ha tillbaka drachman "för då blir det billigare för er turister och ännu fler kommer hit. Grekland passar inte in i euron, skillnaderna är för stora." Så hen kommer nog glatt att rösta nej nästa söndag.

Monica P
2015-06-28, 09:05
Anne, för oss med utländska pensioner och små utgifter (inga barn att försörja, inga behov av att köpa annat än mat och moppebränsle o.s.v) är det ju knappast kris. OM det blir drachmer, och OM det blir svårt att få ut pengarna på grund av banktrassel får vi väl äta ur frysen i första hand och gå och fiska i andra...men alla andra då...från minimarket till stora affärer har ju köpt in varor med euro, eller är skyldiga.... bensin och så mycket annat kommer utifrån...det är konkurser i vardande på alla håll, och jag kan näppeligen tro att sånt reder ut sig snabbt. Å andra sidan borde vi verkligen inte handla så mycket från utlandet men Grekland har i åratal bländats av de fina utrikiska produkterna och , ja, jag orkar inte dra det där igen...

Oline
2015-06-28, 09:08
För första gången har vi tagit steget och inte bokat charter utan flyg med Ryanair till Rhodos för att sen ö-luffa till Patmos och Leros. Idag känner jag mig lite nervös... Hade vi bokat charter så hade det kanske känts lugnare.

Hur tror ni att det blir nu? Kommer båtarna att gå eller ska vi stanna på Rhodos? Vi tar självklart med oss tillräckligt med kontanter men jag är orolig för att man inte kommer att ta sig tillbaka till Rhodos.
Hur tänker ni andra som ska åka närmaste veckan?

Maggy
2015-06-28, 09:14
"...det stör media med de långa köerna till ATM, bankomaterna, men inte till soppköken och soptunnorna..." (en röst från Grekland)

Alala
2015-06-28, 09:23
Alala - jag vet i alla fall en som förmodligen är glad idag. Hen har en business som gått bra även under krisen, hen röstade på Syriza och när vi pratade om det för några veckor sedan sa hen att hen vill ha tillbaka drachman "för då blir det billigare för er turister och ännu fler kommer hit. Grekland passar inte in i euron, skillnaderna är för stora." Så hen kommer nog glatt att rösta nej nästa söndag.

Ok, det beror ju på vilken synvinkel man har på saken. Och billigare för turisten lär det ju bli med drachman......

Anne, för oss med utländska pensioner och små utgifter (inga barn att försörja, inga behov av att köpa annat än mat och moppebränsle o.s.v) är det ju knappast kris. OM det blir drachmer, och OM det blir svårt att få ut pengarna på grund av banktrassel får vi väl äta ur frysen i första hand och gå och fiska i andra...men alla andra då...från minimarket till stora affärer har ju köpt in varor med euro, eller är skyldiga.... bensin och så mycket annat kommer utifrån...det är konkurser i vardande på alla håll, och jag kan näppeligen tro att sånt reder ut sig snabbt. Å andra sidan borde vi verkligen inte handla så mycket från utlandet men Grekland har i åratal bländats av de fina utrikiska produkterna och , ja, jag orkar inte dra det där igen...

Så är det ju, vad som än händer måste livet gå vidare.

/ Anne :)

Christo
2015-06-28, 09:27
Hej,

Jag är i samma sits som er. Idag flyger jag reguljärt till Santorini och därefter ska jag hoppa runt på några öar i Kykladerna.

Min intention är att genomföra min resa som planerat trots det ostabila läget.

Som så många andra skriver och påtalar så är det en god idé att ta med sig kontanter som räcker hela resan, även om det ibland kan vara svårt att uppskatta.

Tips när det gäller att ha med sig så mycket kontanter är att dela upp kontanterna, dvs. förvara inte alla pengarna på samma ställe om man har oturen att bli bestulen.

Alala
2015-06-28, 09:34
Det känns ju faktiskt lite så ibland i denna tråd att om man ens lite riktar kritikens ord mot Grekland så är det samma sak som att man skulle säga att grekerna är dumma och lata. ;) Varför?

Grekland har oerhört stora problem och hur grekerna själv vill att deras samhälle ska se ut i framtiden är upp till dem att bestämma. Vad än som nu kommer att ske är det just den saken som är avgörande. Och det har det varit hela tiden även under dessa ca 5 krisens år. Att enbart skylla på långivarna att de håller Grekland i ett strypgrepp är att se för ensidigt på saken. Greklands egna politiker, vem de än är, har ett stort ansvar i detta.

/ Anne

inkfish
2015-06-28, 09:43
"...det stör media med de långa köerna till ATM, bankomaterna, men inte till soppköken och soptunnorna..." (en röst från Grekland)

Medierna rapporterar om att grekerna tar ut pengar, vilket inte minst folk på detta forum är väldigt angelägna om att få veta mer om. Det är väl knappast samma sak som att "långa köer stör" :confused:

En av de mer hjärtskärande nyhetsbilderna jag sett de senaste veckorna i samband med artiklar om att grekerna tar ut sina pengar är den jag länkar till här. Så visst finns kopplingen till fattigdomen.

http://www.gettyimages.se/detail/nyhetsfoto/people-withdraw-cash-from-atms-in-central-athens-on-june-19-nyhetsfoto/477683554

Pian
2015-06-28, 09:51
Vi är oxå på gång flyger till Aten tisdag och sen vidare ut mot öarna Andros och Tinos. Detta är ju något vi sett framemot under hela vintern, så ingenting kan stoppa oss nu!
Klart vi tänker och pratar om detta hela tiden känns det som. Tyvärr tar det ju bort lite av glädjen. Men tror nog att det kommer gå bra, svårt att sortera när man läser tidningar och lyssnar på nyheter.
Man får ju ha lite koll och is magen (vilket inte alltid är det lättaste), så det inte blir båtstrejk när man ska tillbaka till fastlandet.
Som nu på tisdag är det vad jag kan läsa mej till strejk i båttrafiken.
Men ska man verkligen behöva ha med sig kontanter för 17 dagar!??
Ganska mycket när inget är betalt.

Thira
2015-06-28, 11:06
"I dag har familjen inga inkomster. Arbetslöshetsersättningen i Grekland upphör efter ett år, det finns praktiskt taget inga socialbidrag och sjukpensionen som Giorgios går och väntar på har fastnat i ett byråkratiskt maskineri som är rena mardrömmen. Familjen lever på donationer och stöd från hjälporganisationer och kanske något ströjobb då och då."

http://www.svd.se/vi-har-slutat-hoppas-vi-har-slutat-dromma

Eva L
2015-06-28, 11:12
Eftersom folk måste resa till sin hemstad/ort för att rösta,så är det väl än, måste det vara många som inte har råd att åka iväg och rösta. Eva

Christo
2015-06-28, 11:34
Ja, det är en jäkla massa kontanter att ha med sig. Tyvärr är det nog det bästa valet. Jag själv ska vara borta i 15 dagar och har kontanter med mig för hela resan, man vågar inte chansa nu. Det är mycket som kan hända de nästkommande dagarna...

Claes på Lesvos
2015-06-28, 12:57
Avgörande är om ECB fortsätter att stödja grekiska banker annars måste dom sannolikt stänga. Just nu ryktas det att ECB drar in sitt stöd till Grekland, men om det också gäller bankstödet är osäkert just nu.(13.50 lokal tid)
Om bankerna måste hålla stängt är det rimligt att tro att du inte heller kommer att kunna betala med kort. Kortbetalningar är dock upp till varje enskild butik, hotell och så vidare. Om du betalar med kort och banksystemet inte fungerar kommer ditt köp att bokas i svenska kronor när det bokas i Sverige vilket då kan ta veckor. Växelkursen kan bli en glad eller tråkig upplevelse.
Det enda hållbara rådet just nu är att följa med i nyhetsrapporteringen och då inte bara i svensk press. Jag läser grekiska nyheter på ekathimerini http://www.ekathimerini.com/

MetaxaHasse
2015-06-28, 13:02
Jag fick höra i fredags på Forex att ett av kraven hamnar på att man måste ta betalt med kort vid högre belopp,70euro är gränsen...om nu detta går igenom.
Detta pga.att en del stoppar för mycket rakt ner i fickan.
Mao.så kan det vända både hit o dit...Då jag far så blir det kontanter.Inte kort.
De flesta ställen jag varit på har gett kvitto.
Hasse

Kalimera
2015-06-28, 13:05
Haralampos Karatzas, som har bloggen Politik i Grekland, skriver om den kommande omröstningen här (http://politikigrekland.blogspot.gr/).

Och The Guardian fortsätter med sin liverapportering här (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/28/greek-crisis-ecb-emergency-liquidity-referendum-bailout-live).

Maggy
2015-06-28, 13:19
...jag skulle tro att alternativen inför folkomröstningen kommer att klarna under dagen...

inkfish
2015-06-28, 13:22
Avgörande är om ECB fortsätter att stödja grekiska banker annars måste dom sannolikt stänga. Just nu ryktas det att ECB drar in sitt stöd till Grekland, men om det också gäller bankstödet är osäkert just nu.(13.50 lokal tid)

Fast de kan inte det riktigt än, stödpaketet löper ju till midnatt mellan tisdag och onsdag ... Fast de har ju möte idag så något beslut kommer väl.

The Guardian citerade just någon på The Economist (tror jag det var) som gissade på bank holiday imorgon, alltså att bankerna skulle hålla stängt då och förbereda för kapitalkontroll när de öppnar igen. Det är ju just det grekerna är rädda för och därför de tar ut sina pengar. ---> Fast jag vet inte hur det där står sig. När jag läser vidare ser jag att det verkar vara många motstridiga rykten i svang.

inkfish
2015-06-28, 14:58
ECB har bestämt sig. De stryper inte stödet men höjer det inte heller. Undrar hur länge det räcker för bankerna.

It’s official, the European Central Bank has decided to maintain the emergency liquidity support on offer to Greece, but it has also not provided any extra help.

In a statement, the ECB says that it has decided to maintain the ELA ceiling at Friday’s limit (that’s €89bn).

So it hasn’t pulled the plug, but it also hasn’t provided extra funding to cover the funds that have flowed out of Greek banks this weekend.

For weeks, the ECB has been agreeing to requests from Greece for extra emergency liquidity, often providing a billions euros or more each week.

So if there’s no extra ELA, that is going to make it harder for banks to handle withdrawals, if people keep taking money out. (The Guardian)

Kalimera
2015-06-28, 15:04
Jag ställde en fråga på vår Facebook-sida om någon som är på plats har märkt att det är köer till bankomaterna, eller att de är tomma. Alla skriver att allt är som vanligt, i alla fall på öarna. Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. Finns att läsa här (https://www.facebook.com/kalimera.se/photos/a.115975325116411.7792.115966878450589/834074379973165/?type=1&theater).

kari
2015-06-28, 15:24
Jag ställde en fråga på vår Facebook-sida om någon som är på plats har märkt att det är köer till bankomaterna, eller att de är tomma. Alla skriver att allt är som vanligt, i alla fall på öarna. Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. .

Men på norske Hellasforum leste jeg et innlegg om tomme minibanker.
Det var i Thessaloniki i går kveld, han som skrev innlegget hadde forsøkt å ta ut i tre minibanker på flyplassen, en minibank de så på vei til byen/hotellet, og to nær hotellet, a l l e 6 var tomme...........

Kalimera
2015-06-28, 15:28
Det var i Thessaloniki i går kveld, han som skrev innlegget hadde forsøkt å ta ut i tre minibanker på flyplassen, en minibank de så på vei til byen/hotellet, og to nær hotellet, a l l e 6 var tomme...........De som svarat är på öarna, och någon har svarat från Parga.

kari
2015-06-28, 15:31
De som svarat är på öarna, och någon har svarat från Parga.

Jeg svarte, trodde det kunne være interessant, fordi du skrev

"Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. ."

Kalimera
2015-06-28, 15:33
Jeg svarte, trodde det kunne være interessant, fordi du skrev

"Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. ."
Aha. :D

kari
2015-06-28, 15:44
Aha. :D

:confused:

inkfish
2015-06-28, 15:47
Så här skriver Pascalidou om folkomröstningen: http://www.pascalidou.se/blogg/armageddon-runt-hornet/

Kalimera
2015-06-28, 15:55
:confused:Jag förstod först inte, men förstod sedan, därför den glada gubben. :)

Rojo72
2015-06-28, 17:07
"Kan man inte bara skriva av skulderna, hur svårt kan det vara" (fritt citerat) var det någon som skrev en bit här ovan.

Jag tycker man bör se greklandskrisen i samma paradigm som annan biståndspolitik från andra världskrigets slut och framåt. Skuldavskrivning har varit väldigt ovanligt och vi har haft en utveckling med först diskussionerna om en ny ekonomisk världsordning på 1970-talet och därefter 1980-talets strukturrationaliseringsprogram. Det är väl ungefär där som Eurogruppens krav på Grekland hamnar. Samtidigt har västvärldens biståndspolitik alltmer flyttat fokus från kalla krigets maktbalans till bistånd till de allra fattigaste i världen.

Det finns så oerhört många människor i världen som lever i absolut fattigdom och då blir det svårt att se hur man ska kunna avskriva skulderna till ett land i västeuropa.

Att jag sedan skriver om bistånd och Grekland i samma mening är sorgligt men det kan nog komma att hamna där. Och hela denna soppa på grund av att Grekland felaktigt släpptes in i Euron. Man brukar prata om bananrepubliker och deras valutor, det är väl en sådan Grekland skulle behöva ha MEN det är samtidigt felaktigt att tro att grekerna skulle kunna få ut så mycket mer social välfärd under en skräpdrachma än de får ut idag.

kimmen
2015-06-28, 17:10
Varför vill du kritisera Grekland?
Trots att krisen har pågått en längre tid nu, och man alltså har haft tid på sig, så vill jag kritisera Grekland och grekiska politiker genom åren framförallt för...
- att man inte har kommit tillrätta med korruptionen.
- att man inte har effektiviserat indrivningen av skatter så att det blir mycket svårare att fuska.

Men det är verkligen ett konstigt forum om man förväntas vara så enögd att man över huvud taget inte får kritisera Grekland, grekiska företeelser eller dess politiker. Jag älskar min sambo, men jag kan ändå kritisera henne om hon gör något som jag anser är fel...

Som Alala skriver här lite tidigare så är inte precis allt "EU:s fel", nuvarande och framför allt tidigare grekiska politiker har ett stort ansvar för den uppkomna situationen.

/kimmen

Ingela A
2015-06-28, 17:19
Alla bankomater innehåller euros än så länge och enligt bankerna kommer det att fyllas på precis som vanligt. Det pratas mycket om att de ska vara tomma men både jag, vänner, min man och kunder har tagit ut pengar idag utan problem.

Ingela

Masse
2015-06-28, 18:10
"Kan man inte bara skriva av skulderna, hur svårt kan det vara" (fritt citerat) var det någon som skrev en bit här ovan.

Att skriva av skulderna eller ej är enligt min uppfattning dels en för både "lån"givare och "lån"tagare ganska ointressant teknikalitet ur ekonomisk synvinkel. Jag tror det är svårt att hitta någon erkänt kunnig nationalekonom som tror att det kan bli aktuellt med någon som helst återbetalning inom överskådlig tid. Huruvida skulden då avskrivs eller står kvar påverkar således inte Greklands situation. Eventuella avbetalningar förutsätter ju nya lån. Således kvittar det om skulden skrivs av nu eller senare.

Däremot finns det säkert ett politiskt / moraliskt motstånd inom EU mot att formellt "avskriva" Greklands skulder. Kön skulle snabbt bli ganska lång av andra EU-nationer som vill ha "lån" som sedan skrivs av. Därför får man fortsätta att låtsas att det är ett lån.

Som jag ser det så handlar det för Grekland om att stoppa den ekonomiska blödningen. En väg är ju då att acceptera de åtstramningsåtgärder som krävts av EU. Om det känns som för svåra ingrepp att göra så är alternativet statskonkurs. Då är ju frågan vilket som leder till störst utrymme för pensioner och reformer. Pest eller kolera?

Oavsett vilket man väljer så kommer det att krävas hjälp och stöd utifrån. Men visst är det väl då rimligt, inte minst ur ren självbevarelsedrift för Grekland, att man tätar läckorna i hinken. Det kräver väl inga förhandlingar!

Masse

tramp
2015-06-28, 18:15
Är på Naxos nu och man känner igen sig, mycket är sig likt. Den gamla gubben som säljer lotter på hamngatan går fortfarande omkring och ropar, även om hans rygg är än mer krokig än tidigare. På Agios Prokopios hör man fortfarande han som säljer munkar och ropar "Fresh doughnuts! ". Svårt att säga om det är färre turister eller inte men häromdagen var det fullt ös på kvällen i stan. Det har varit blåsigt med kyliga kvällar och kallt i vattnet men idag var det så gott som fullsatt under parasollerna.

Alla bankomater som vi passerat har verkat fungera och vid en sågs den längsta kön på hela två personer. Grekerna är vänliga på tavernor och i butiker. Antagligen är läget tryggare ute på öarna. Lite mer oro kan man känna inför hemresan via Aten men den dröjer än så länge och man får hålla koll på ev strejker som verkar annonseras ut i god tid, vet ej om det kan bli vilda strejker men har svårt att förstå vad man skulle vinna på det. Man får se till att ha inplanerade buffertdagar och cache i fickan!

Än så länge tuffar allt på , på tisdag är det dock strejk annonserad i färjetrafiken men vi håller oss kvar här och njuter av sol, bad, mat och dryck!

------

Senaste nytt: enligt nedanstående länk är strejken på tisdag avblåst och framflyttad till senare (okänt) datum. http://news.gtp.gr/2015/06/28/greek-seamen-call-off-24-hour-strike-planned-for-june-30/

inkfish
2015-06-28, 19:25
Enligt Guardian kommer bankerna att ha stängt imorgon - och kanske hela veckan tills efter folkomröstningen. Detta efter beskedet att ECB ligger kvar på samma nivå av akutstöd.

Kalimera
2015-06-28, 19:31
Enligt Guardian kommer bankerna att ha stängt imorgon - och kanske hela veckan tills efter folkomröstningen. Detta efter beskedet att ECB ligger kvar på samma nivå av akutstöd.Det skriver även Ekathimerini.

inkfish
2015-06-28, 19:38
Ja, det kommer överallt i svenska medier också nu, det är tydligen vd:n för Pireus Bank som pratat med Reuters.

Även Atenbörsen skulle tydligen ha stängt.

Herregud så det svajar nu.

Men jag såg ett uttalande från Lagarde förut där hon sa att IMF ville jobba vidare med Grekland de närmaste dagarna. Så det verkar inte kört ändå.

Mahava
2015-06-28, 20:09
Nu har Tsispiras gått ut i tv tal så det är bekräftat att banker och bankomater kommer vara stängda samt kapitalkontrol införs

Netwolf
2015-06-28, 20:12
Sicken tur man var på bankomaten i Egiali idag då :)

inkfish
2015-06-28, 20:34
Bor du i Tholaria nu? Onda människa :mad:;)

anneli56
2015-06-28, 20:43
Nu har Tsispiras gått ut i tv tal så det är bekräftat att banker och bankomater kommer vara stängda samt kapitalkontrol införs

Ja det sa han nyligen och även att bankomaterna skulle öppnas på tisdagen!
Och att grekernas pengar/besparingar i bankerna är säkrade!

Troligen var det nu tisdagen den 7 juli bankomater öppnar och då får man ta ut 60€ om dan!

Admirala
2015-06-28, 20:43
Om tilbakebetaling/konkurs, intervju med en av Norges rikeste investorer:

Spekulantene som har lånt Hellas penger må få smake pisken, mener investor Øystein Stray Spetalen.
- Det er riktig av statsminister Alexis Tsipras å stå imot kravene fra EU, ESB og IMF, mener investor Øystein Stray Spetalen.

- Tspiras må ikke la IMF, EU og ESB ture fram med nye krav. De som har lånt Hellas penger må ta regningen, ikke EU-borgere og den vanlige greker, sier Spetalen i en tekstmelding til Nettavisen.

Spetalen peker på at det har vært en spekulasjon i gresk gjeld og sier det vil være galt hvis investorene skal få skattebetalernes hjelp til å få sine penger tilbake.

- Det er viktig at spekulantene som har lånt Hellas penger endelig får merke pisken. Det strider mot kapitalismens grunntanke at pengene til skattebetalerne i EU skal brukes for at grådige investorer som har spekulert i gresk gjeld skal få tilbake pengene sine, sier Spetalen.

Han mener den brutale, men nødvendige løsningen for Hellas er konkurs.

- Hellas må gå konk, slik at de selv kan løse problemen sine, sier Spetalen.

http://www.nettavisen.no/na24/--hellas-ma-ga-konk/3422804597.html

inkfish
2015-06-28, 20:49
Ja det sa han nyligen och även att bankomaterna skulle öppnas på tisdagen!
Och att grekernas pengar/besparingar i bankerna är säkrade!

Löner och pensioner ska också vara säkrade.

Netwolf
2015-06-28, 20:56
Bor du i Tholaria nu? Onda människa :mad:;)

:)

Kalimera
2015-06-28, 21:19
Nu skriver The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/28/greek-crisis-ecb-emergency-liquidity-referendum-bailout-live) att bankerna ska hållas stängda till den 7 juli, och att uttag på på max 60 € per dag tillåts.

anneli56
2015-06-28, 21:28
Nu skriver The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/28/greek-crisis-ecb-emergency-liquidity-referendum-bailout-live) att bankerna ska hållas stängda till den 7 juli, och att uttag på på max 60 € per dag tillåts.

Skai.gr skriver ;Την Τρίτη 30 Ιουνίου θα επαναλειτουργήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα ΑΤΜ με ημερήσιο όριο ανάληψης 60 με 100 ευρώ.

Bankerna stängda 6 arbetsdagar och automaterna i morgon!

Kalimera
2015-06-28, 21:32
τα ΑΤΜ με ημερήσιο όριο ανάληψης 60 με 100 ευρώ.60-100 € skriver alltså SKAI. Får se vad som stämmer, inom kort antar jag.

Lissi
2015-06-28, 21:37
Jag har "facebookpratat" med Clery, min vän på Tinos , som har hotel Altana. Hon och många på Tinos är ju oroliga nu att turisterna uteblir, just när högsäsongen börjar. Hon undrade om jag visste om det var många som var rädda att komma till Grekland. Jag skrev att jag HOPPADES att de vana turisterna fortfarande vågar åka, men att en del förstagångsturister kanske avstår. Sånt vet man ju inte. JAG har i alla fall bokat ytterligare en resa till Tinos, den tredje i år. Jag räds inte! Fast i slutet av oktober är väl läget klarare än nu förstås, får man ju hoppas i alla fall.

Lissi

Riitta
2015-06-28, 21:46
Oron är nog stor nu hos alla som får sin inkomst från turismen :o Detta märkte jag redan för några veckor sedan på mina resor. Folk ringer till sina Grekiska hotell och tavernor och undrarom dom vågar komma:( Inte lär det bli bättre av detta:o

Riitta

Lissi
2015-06-28, 21:49
Precis, så var det i maj också!

Lissi

Kalimera
2015-06-28, 21:54
Nu twittrar en journalist (Danai Dasopoulou från tidningen på Proto Thema) att det blir ett maxbelopp på 60 € per dag. Sant eller inte får vi se.

Kalimera
2015-06-28, 21:56
Får nu rapporter via vår Facebook-sida om att det på vissa öar går att ta ut pengar, och från vissa öar inte.

Följ våra läsare här (https://www.facebook.com/kalimera.se/photos/a.115975325116411.7792.115966878450589/834074379973165/?type=1&theater).

Thira
2015-06-28, 22:03
Jag har "facebookpratat" med Clery, min vän på Tinos , som har hotel Altana. Hon och många på Tinos är ju oroliga nu att turisterna uteblir, just när högsäsongen börjar. Hon undrade om jag visste om det var många som var rädda att komma till Grekland. Jag skrev att jag HOPPADES att de vana turisterna fortfarande vågar åka, men att en del förstagångsturister kanske avstår. Sånt vet man ju inte. JAG har i alla fall bokat ytterligare en resa till Tinos, den tredje i år. Jag räds inte! Fast i slutet av oktober är väl läget klarare än nu förstås, får man ju hoppas i alla fall.

Lissi

Jag ska åka den 11 juli och tills dess har nog inget stabiliserats så till vida inte långivarna och Syriza kommit överens om någon form av avtal till slut. Har en känsla av att det kommer att bli en speciell resa. Säkert lika underbar som vanligt men huvudet är fullt av tankar på vilket slags Grekland jag kommer att möta denna gång. Och en plan B har jag gjort upp (och det har jag aldrig gjort tidigare) eftersom jag kommer att resa runt på Peleponessos och vara beroende av lokaltrafiken där.

meltemi
2015-06-28, 22:26
Tyvärr, grekerna måste börja betala skatt.
Och att alla ska jobba + börja exportera.
Hur är det med pensionsåldern?

Yak
2015-06-28, 22:39
Jag ska åka den 11 juli och tills dess har nog inget stabiliserats så till vida inte långivarna och Syriza kommit överens om någon form av avtal till slut. Har en känsla av att det kommer att bli en speciell resa. Säkert lika underbar som vanligt men huvudet är fullt av tankar på vilket slags Grekland jag kommer att möta denna gång. Och en plan B har jag gjort upp (och det har jag aldrig gjort tidigare) eftersom jag kommer att resa runt på Peleponessos och vara beroende av lokaltrafiken där.

Ja, jag och frugan åker till Santorini och Amorgos den 18e Juli, så nu får man nog ställa in sig på att ta med kontanter. Boendet på Santorini är redan betalt via hotels.com så jag hoppas att de får sina pengar den vägen.
På Amorgos fick vi mail där de gav oss rabatt om vi betalade kontant...
Hoppas de håller igång färjor och kollektivtrafik, annars kan det nog påverka turismen hårt.

Vim
2015-06-28, 22:56
Nå er det noen som advarer mot å reise til Hellas:
http://e24.no/privat/hellas/sjefoekonom-jeg-ville-ikke-bestilt-hellas-ferie-naa/23478859

:mad:

Arasil
2015-06-28, 23:04
Vi åker redan nu på söndag den 5 juli, först en vecka på Skopelos och sen en vecka på Alonissos var det tänkt. Det känns förstås rätt bekymmersamt och osäkert just nu, särskilt som vi knappast är några veteraner när det gäller resor till grekiska övärlden (enda tidigare erfarenhet är Samos/Fourni).

Jag har just sett den första "experten" som i ett medieuttalande direkt avråder från resor till Grekland - en privatrådgivare på Avanza, som menade att det finns risk att hotell och restauranger slår igen och färjor slutar gå. Men det är som sagt bara en enda expertröst, första gången jag hör den bedömningen. Vi tar det med en nypa salt och fortsätter följa rapporteringen. Inte minst är vi intresserade av att höra rapporter från er som befinner er på öarna just nu, så snälla, snälla, skriv här och berätta vad som händer! Och så kommer vi förstås att ta med oss alla kontanter vi kan behöva under två veckor, men det säger väl sig självt. Sen är det ju svårt att veta vad som händer med prisutvecklingen i ett land som kanske håller på att gå i konkurs, om det kommer att bli dyrare, billigare eller oförändrat.

Marie_W
2015-06-29, 00:17
Hej!
Vi är på Lefkas just nu och här fick vi ut pengar precis. Dock var ett par bankomater stängda...Imorgon förväntas inga vara öppna.
Marie

Claes på Lesvos
2015-06-29, 00:25
Från tisdag blir det inga uttagsbegränsningar för utländska kort i grekiska automater.
Om bankerna kommer att ha stängt fram till den 7 juli kan det dock bli problem att betala med kort.

Det är inte bara kö framför bankautomaterna utan även vid bensinstationerna. Jag fyllde min bil i kväll. Tog 20 minuter mot normala 5.

Däremot har tavernor och cafeer varit välfyllda både i går och idag i Myteliniområdet.

Mahava
2015-06-29, 06:28
Trist o läsa en del tidningar idag, Aftonbladets "expert" tycker man inte ska åka till Grekland :mad: __D däremot SVT har en lite mer vettig syn citerar "Hur kan man som enskild individ hjälpa grekerna?
– Åk till Grekland och gör av med pengar! Ställ inte in er semesterresa."

men att man behöver ha med kontanter och såklart behöver vara försiktig.

Hoppas verkligen detta inte förstör för turismen på samma sätt som det gjorde när krisen bröt ut för några år sedan,

På ekot imorse sa de att bankerna kommer vara stängda 6 vardagar men att begränsningen om 60e uttag inte kommer gälla utländska bankkort, men det är ju klart finns det inga pengar i atm en spelar det ju ingen roll

Edit: när man citerar någon ska man ju såklart ha med länken: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/semester-i-grekland-tank-pa-detta

xenos
2015-06-29, 07:26
Trist o läsa en del tidningar idag, Aftonbladets "expert" tycker man inte ska åka till Grekland :mad: __D

Sannerligen oansvarigt skitprat!

För övrigt: Kallifatides i DN idag.

Zappa
2015-06-29, 08:28
Var ute i natt runt 01, rent tekniskt alltså måndag. Hade först problem i en automat (dåligt med pengar i den?) men gick till en annan och fick utan problem ut 500€
Kan för övrigt berätta att det var en Euronet och att jag fick två möjligheter att välja lokal/svensk valuta.
Budskapet gick i stort sett ut på "vill du verkligen debitera ditt konto i lokal valuta, till en väldigt osäker kurs, när vi redan nu kan berätta att det kommer att kosta dig 5.313,-".
Så det gäller att läsa (och trycka) noga.
Deras förslag skulle alltså renderat en kurs om 10.62 ehuru mitt uttag i lokal valuta har debiterats mitt konto med en avräkning om 9.34
Exakt samma kurs som när jag tidigare igår betalade färjebiljetter med kort.

/Z

kari
2015-06-29, 09:17
I flg VG/E24 legger Juncker fram et nytt "tilbud" til Hellas i dag kl 12!
De er "centimetere" fra en avtale står det....

inkfish
2015-06-29, 09:34
Enligt grekiska regeringen är bankomaterna inte stängda idag. Finns det sedlar kvar i dem går det att ta ut upp till 60€. Men de fylls inte på.

Vad gäller utländska kort så är det hembankens maxbelopp som gäller. Detta kan dock komma att ändras senare, enligt regeringen.

Pian
2015-06-29, 09:45
Vi reser imorgon, jag vill verkligen resa, men vad jag blir stressad över detta. Vi ska ut på öarna, vara borta i 17 dagar. Man kan ju inte känna sig lugn över att allt ska vara som vanligt, men att göra någon ombokning och resa senare är ju inte att tänka på, det är ju nu eller aldrig, och semester nu! Hoppas båtarna kommer att gå och att vi kommer fram och tillbaka.
Men visst brukar strejkerna meddelas någon dag innan?
Detta har vi ju längtat efter och sparat till, och nu är allt upp och nervänt!

Lissi
2015-06-29, 09:59
Jag förstår din oro Pian! Men på Tinos i alla fall finns det väldigt gott om bankomater och och där är inte samma turisttryck. Inte på Andros heller. Mina vänner på Tinos pratade jag med igår via FB och de är så oroliga att turisterna ska utebli p g a detta . De vill att alla ska komma och ni kommer att få den hjälp ni behöver. Det SÄMSTA man kan göra är att inte åka alls. Visst är det oroligt med allt det politiska, men GREKERNA med sin hjälpsamhet och glädje över turismen är de samma!

Jag fick sån längtan tillbaks till Tinos Pian, så jag har beställt tre veckor 27 okt - 17 november. Ska uppleva Tinos stänga för säsongen också !

Se till att ha kontanter så ni känner er bekväma, men var inte överdrivet oroliga! Varken Andros eller Tinos är särskilt dyra öar,
Njut av semestern!
Lissi

Thira
2015-06-29, 10:05
Jag förstår också din oro Pian; Men enligt de artiklar jag läst om turismen i Grekland så ska inte de som reser till öarna drabbas av detta nämnvärt. Dessutom, utländska kort ska, enligt de senaste beskeden funka i bankomaterna så man kan ta ut mer än det föreskrivna beloppet på 60 euro som gäller för grekerna.
Men det är klart, strejker, pengabrist i automaterna och stängda banker och ev.bensinbrist, drabbar ju även öarna. Jag tror man får försöka ta det så lugnt man kan. Allt går så fort nu och saker tycks förändras från en timme till en annan. Eller rättare sagt, det cirkulerar många rykten och media ändrar sina rapporter allt eftersom. Har du bara tillräckligt med kontanter med dig så är nog allt ok.Och som Lissi säger, de bofasta kommer säkerligen göra precis allt för att du ska få en fin och bra semester (precis som vanligt).
Jag tror ni kommer få en fantastisk semester.

Thira som ska bussluffa på fastlandet i tre veckor den 11 juli.
Jag får väl veva igång bussuslingen då i värsta fall ;)
Nä, skämt åsido, en får ta det så lugnt en kan och tänka på grekerna i första hand i detta.

Lissi
2015-06-29, 10:14
Det typiska är ju att det är företrädare för två banker jag har läst , som avråder från att resa till Grekland. En från AVANZA och en från NORDEA
Bankernas råd ger jag inte ett skit för!:D Inte i DETTA .

Lissi - som tror att åka är det bästa man kan göra. Ingen turist kommer att bli strandsatt utan pengar eller hjälp.

Thira
2015-06-29, 10:15
Det typiska är ju att det är företrädare för två banker jag har läst , som avråder från att resa till Grekland. En från AVANZA och en från NORDEA
Bankernas råd ger jag inte ett skit för!:D Inte i DETTA .

Lissi - som tror att åka är det bästa man kan göra. Ingen turist kommer att bli strandsatt utan pengar eller hjälp.

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Eva L
2015-06-29, 10:28
Vilken dröm för alla tjuvar med alla kontanter som finns både i en del grekiska hem och som turisterna bär på sig. Safebox känns som ett måste.

Eva

Delfi
2015-06-29, 10:42
Vi reser imorgon, jag vill verkligen resa, men vad jag blir stressad över detta. Vi ska ut på öarna, vara borta i 17 dagar. Man kan ju inte känna sig lugn över att allt ska vara som vanligt, men att göra någon ombokning och resa senare är ju inte att tänka på, det är ju nu eller aldrig, och semester nu! Hoppas båtarna kommer att gå och att vi kommer fram och tillbaka.
Men visst brukar strejkerna meddelas någon dag innan?
Detta har vi ju längtat efter och sparat till, och nu är allt upp och nervänt!

Jag känner likadant som du! Det är en stressande situation, men vi reser som planerat till Aten idag och vidare ner till Naxos. Båtstrejker brukar alltid utlysas flera dagar i förväg, och om det är till någon tröst så tycker mina vänner nere på Naxos tycker jag oroar mig i onödan (och så tycker även min grekiske make :D ) Så man får väl försöka slappna av och tänka också att Grekland behöver oss turister nu mer än någonsin.
Ha en härlig semester!
:)
Delfi

xenos
2015-06-29, 10:53
Bankernas råd ger jag inte ett skit för!:D Inte i DETTA .klapp_klap

klapp_klapStändigt lika djupsinnig...

kari
2015-06-29, 11:04
Vilken dröm för alla tjuvar med alla kontanter som finns både i en del grekiska hem och som turisterna bär på sig. Safebox känns som ett måste.
Eva

- jeg har tenkt det samme, Eva, ikke trivelig å ha så mye kontanter med/på seg:eek: - og reiseforsikringen dekker ikke store kontantbeløp, om man er uheldig.
Det er jo ikke "standard" med safe på rommet, om man bor på små pensjonater, som mange av oss bruker å gjøre.

kari
2015-06-29, 11:09
I flg VG/E24 legger Juncker fram et nytt "tilbud" til Hellas i dag kl 12!
De er "centimetere" fra en avtale står det....

jeg glemte å legge ut lenken, legger den ut nå, selv om dette ikke ser ut til å interessere noen :rolleyes:

http://e24.no/makro-og-politikk/hellas/juncker-presenterer-nytt-hellas-forslag-i-dag/23479261

Ingela A
2015-06-29, 11:17
Denna nyhetssidan tillhör en bästa och mest tillförlitliga: http://www.eubusiness.com/EUnews

Detta annonserades i morse. Det kommer EJ att finnas en gräns hur mycket en utländsk turist kan ta ut från bankomaterna!

http://www.eubusiness.com/news-eu/greece-government.12gw/

Ingela

Ingela A
2015-06-29, 11:20
Detta annonserades tidigt i morse. Utländska turister kan ta ut pengar utan gränser från Grekiska bankomater. Och det finns fortfarande kontanter in bankomaterna, jag tog ut i morse, både med mitt Svenska och mitt Grekiska Visakort.

Ingela

inkfish
2015-06-29, 11:23
Det här är hemskt. The Guardian rapporterar att folk börjar gripas av panik, inte minst pensionärerna som är vana vid att gå in på banken och hämta sina pensioner i månadsslutet, inte ta ut dem i bankomat. (Vissa banker kommer dock att öppnas just för det här syftet). Folk verkar också ha börjat hamstra mat i panik.

Från The Guardian:

From Athens, Helena Smith reports:

Reports of panic outside banks, in supermarkets and at petrol stations are now coming through thick and fast. Pensioners, waiting outside closed banks in Salonika, collapsed when it became apparent that the lenders weren’t going to open and they would not be getting their monthly allowance.

An announcement may come later today: "FinMinistry to announce at 4 pm local time, which bank branches will be open for pensioners to withdraw pensions"

In Crete, gas stations were also forced to close after running out of petrol.

Vangelis Kotsos, president of gas station owners in Chania, said around 50% of gas stations had now run dry and described scenes of chaos as nervous Greek motorists (and presumably visiting tourists) flocked to gas stations to fill up.

“A lot have been coming in carrying cans so they have extra reserves.”

I have been getting word from friends around the capital of panic in supermarkets now being stampeded by consumers worried that stocks will run out.

“Mayhem in Carrefour Kolonaki,” said one text, referring to Greece’s upmarket district above Syntagma Square.

Panicked buyers were snapping up everything in sight, not least staple foods such as sugar and flour.

By mid-morning it has become clear that a siege mentality appears to have taken hold of Greeks following the shock announcement of the closure of banks and imposition of capital controls.

Pian
2015-06-29, 11:28
Tack! För lugnande ord! Nu forsätter jag packa, lite lugnare. Ska fixa ut lite fler euro. Tror oxå att det blir bra. Skulle ha svårt att välja annat resmål vid denna tid på året. Måste ju "hem" till Grekland. Och helt klart att vi behövs.

Oline
2015-06-29, 11:35
Vi åker på söndag så vi hoppas på någon slags lugn/ lösning...
Jag kommer att växla in tillräckligt med euro så det är jag inte så orolig för (bara man inte blir rånad). Däremot är jag orolig för båtarna. Kommer de att fortsätta gå eller är det säkrare att stanna på ön man landar på?
Inte direkt den semestern man längtat efter hela vintern...

inkfish
2015-06-29, 11:37
Grekiska regeringen har släppt ett uttalande direkt riktat till (brittiska) turister:

https://twitter.com/EdConwaySky/status/615447959547809792/photo/1

inkfish
2015-06-29, 11:39
Alla bankomater innehåller euros än så länge och enligt bankerna kommer det att fyllas på precis som vanligt. Det pratas mycket om att de ska vara tomma men både jag, vänner, min man och kunder har tagit ut pengar idag utan problem.

Ingela

Har de sagt att de kommer att fyllas på? Enligt regeringens uttalande i morse trodde de att pengarna skulle räcka fram till måndag lunch på många ställen. Inte längre.

Mahava
2015-06-29, 14:09
http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/29/greek-crisis-stock-markets-slide-capital-controls-banks-closed-live

Just nu ord och inga visor från Juncker, som verkar tagit ledningen i Ja kampanjen för grekernas val på söndag om inget annat samt kallar mer eller mindre grekiska regeringen för löngnare

Admirala
2015-06-29, 14:11
Pensjonistene får pengene sine, grekerne kan ta ut 60 euro dagen (det kan man leve godt på), turistene så mye penger de vil (opp til den grensen de har avtalt med banken sin), det finns bensin/drivstoff på hovedlagrene for mange måneder fram i tid, og nok mat til alle. Fergestreiken er utsatt til oktober, og ingen andre streiker er bemeldt. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!

Eva Maria
2015-06-29, 14:18
Hej! Är på Naxos å här är lugnt. Enligt grekerna finns problemen i Aten, å dom upplever d som framförallt utländsk media försöker framkalla hysteri. Grekland har enorma problem, dom behöver varenda turist dom kan få. Visst, d var tomt i en del bankomater igår, nte kollat idag. Se till att ha mkt euro om du vill va säker. Vi köpte båtbiljetter igår m kort, inga problem. Är man rädd att bli rånad...visst livet är livsfarligt och utgången är viss! Grekland känns som ett MKT tryggt land va d gäller rån....Men visst kan allt hända. Blir d strejk så blir d. Öresundståg strejkade förra året, vi höll på att missa vår flight t Grekland. I medelhavsländer m instabil ekonomi har det allti funnits risk för strejker...Ta d lugnt, ta med kontanter och kom hit å njut...här är underbart! Å t inte ut problemen i förskott! Ha d gott! Må Eva Maria

maji
2015-06-29, 14:23
Hej! Är på Naxos å här är lugnt. Enligt grekerna finns problemen i Aten, å dom upplever d som framförallt utländsk media försöker framkalla hysteri. Grekland har enorma problem, dom behöver varenda turist dom kan få. Visst, d var tomt i en del bankomater igår, nte kollat idag. Se till att ha mkt euro om du vill va säker. Vi köpte båtbiljetter igår m kort, inga problem. Är man rädd att bli rånad...visst livet är livsfarligt och utgången är viss! Grekland känns som ett MKT tryggt land va d gäller rån....Men visst kan allt hända. Blir d strejk så blir d. Öresundståg strejkade förra året, vi höll på att missa vår flight t Grekland. I medelhavsländer m instabil ekonomi har det allti funnits risk för strejker...Ta d lugnt, ta med kontanter och kom hit å njut...här är underbart! Å t inte ut problemen i förskott! Ha d gott! Må Eva Maria

fb_gilla

//majibye_bye

ACarlsson
2015-06-29, 14:24
Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...

Här är min syn på det hela:

Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt.

Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi?

Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite.

Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur?

Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu flabb_flab ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga.

Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta.

Netwolf
2015-06-29, 14:27
Det låter som en gammal krigsfilm "Bankomaterna på Santorini" ;)

kari
2015-06-29, 14:37
Pensjonistene får pengene sine, grekerne kan ta ut 60 euro dagen (det kan man leve godt på), turistene så mye penger de vil (opp til den grensen de har avtalt med banken sin), det finns bensin/drivstoff på hovedlagrene for mange måneder fram i tid, og nok mat til alle. Fergestreiken er utsatt til oktober, og ingen andre streiker er bemeldt. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!

fb_gilla

kari
2015-06-29, 14:38

fb_gilla

Claes på Lesvos
2015-06-29, 15:04
Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...

Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt.

Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi?

Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite.

Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur?

Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu flabb_flab ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga.

Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta.

fb_gilla

Monica P
2015-06-29, 15:04
Det låter som en gammal krigsfilm "Bankomaterna på Santorini" ;)

Dig kan man lita på, Netwolf. Vad ska ske för att göra dig allvarlig/bekymrad/deppig/ negativt inställd...flabb_flabflabb_flabflabb_flab

xenos
2015-06-29, 15:49
Vissa mönster börjar klarna. Enskilda turistande eller boende rapporter sol, värme, uttagsmaskiner som rasslar och färjor som går.

I medierna är bilden svart som natten, anklagelserna haglar över grekiska regeringen; grekerna har blåst oss! De har varit olydiga, de vägrar helt enkelt att låta sig förödmjukas. Nu hatas det.

Vinnare eller förlorare i det långa loppet?

Sunny12
2015-06-29, 15:56
. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!

fb_gilla

fb_gilla

Fysimera
2015-06-29, 16:03
fb_gilla

Lissi
2015-06-29, 17:14
....och jag hoppas Sverige vinner!....I U21-fotbollen alltså!!!:D

Vad sjöng Helena Paparitzou? SURVIVER! Grekland klarar detta också!

Lissi

Pian
2015-06-29, 17:40
....och jag hoppas Sverige vinner!....I U21-fotbollen alltså!!!:D

Vad sjöng Helena Paparitzou? SURVIVER! Grekland klarar detta också!

Lissi

fb_gilla

Alala
2015-06-29, 17:44
Hmm, vill bara påpeka att största delen av de lån Grekland nu har kommer från EU- och euroländerna, ECB och IMF. Det är en betydligt mindre del som går till privata investerare/tyska/franska banker osv. Dem har man liksom räddat redan genom tidigare stödpaket. Tyskland är naturligtvis den största långivaren och tar man t.ex Finland så rör det sig om runt 7 miljarder. Så nog är det skattebetalarnas pengar i allra högsta grad. ;)

/ Anne

Thira
2015-06-29, 17:46
Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!

Hahaha "Slutt å krisemksimere" är nog det härligaste uttryck jag hört på länge.
Just det; Nu slutter vi å krisemaksimere på studs!
Och längtar till Grekland istället.

Till havet, maten, vinet, det underbara folket, musiken, dansen och bläckfisken!

_B-anana

kari
2015-06-29, 17:57
Hahaha "Slutt å krisemaksimere" är nog det härligaste uttryck jag hört på länge.
Just det; Nu slutter vi å krisemaksimere på studs!
Och längtar till Grekland istället.

Till havet, maten, vinet, det underbara folket, musiken, dansen och bläckfisken!

_B-anana

fb_gilla

- og, ja :)
-"krisemaksimere" er et godt, og altfor, mye brukt norsk ord/uttrykkbye_bye

xenos
2015-06-29, 18:14
Det kan bli en historisk ny Ochi-dag på söndag.

Netwolf
2015-06-29, 18:19
Kan meddela att bankomaten i Egiali nu är tömd

Admirala
2015-06-29, 18:20
Hmm, vill bara påpeka att största delen av de lån Grekland nu har kommer från EU- och euroländerna, ECB och IMF. Det är en betydligt mindre del som går till privata investerare/tyska/franska banker osv. Dem har man liksom räddat redan genom tidigare stödpaket. Tyskland är naturligtvis den största långivaren och tar man t.ex Finland så rör det sig om runt 7 miljarder. Så nog är det skattebetalarnas pengar i allra högsta grad. ;)

/ Anne

Ja, enkelt sagt: fordi EU\troikaen valgte å "overta" gresk-lånene fra de store finansinstitusjonene i Nord Europa (hovedsakelig i Tyskland og Frankrike) da de så at Hellas var på konkursens rand. De ga altså finansinstitusjonene en etterlengtet bailout. Men det får jo stå på EU's egen kappe, de kunne jo bare latt finansinstitusjonene ta tapet, som banker vanligvis må gjøre når de låner ut penger til insolvente.
Og av pengene de nå har betalt til Hellas, er ca 90 prosent (totalt) øremerket tilbakebetaling av disse lånene. Som EU og co altså overtok frivillig. Uten at griske finansfolk led et øre i tap.

The Guardian, i dag:
Economist Joseph Stiglitz has looked at the options in the Greek referendum, and he concludes neither alternative – approval or rejection of the troika’s terms – would be easy, and both carry huge risks.

But in his latest Project Syndicate piece he says:

We should be clear: almost none of the huge amount of money loaned to Greece has actually gone there. It has gone to pay out private-sector creditors – including German and French banks. Greece has gotten but a pittance, but it has paid a high price to preserve these countries’ banking systems. The IMF and the other “official” creditors do not need the money that is being demanded. Under a business-as-usual scenario, the money received would most likely just be lent out again to Greece.

But, again, it’s not about the money. It’s about using “deadlines” to force Greece to knuckle under, and to accept the unacceptable – not only austerity measures, but other regressive and punitive policies.

larstommy
2015-06-29, 18:35
Inte så mycket nytt under himlen egentligen, i vart fall inte om man ska tro Theodor Kallifatides :

Hjälp Grekland i kampen mot korruptionens hydra.

Greklands skuld uppgår till 2.600 
miljarder kronor. Ända sedan 1800-*talet har landet brottats med giriga långivare och korruption. Theodor Kallifatides följer pengarnas spår genom historien.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hjalp-grekland-i-kampen-mot-korruptionens-hydra/

Thira
2015-06-29, 18:44
Men vad håller Renzi, Hollande och Merkel på med nu?!

De går ut i media och varnar (indirekt hotar med att de måste lämna euron om de röstar nej?) grekerna inför folkomröstningen på söndag. Tack och lov att Sverige röstade nej till euron och efter detta hoppas jag vi alla förstått att aldrig aldrig gå med.

Jag får kalla kårar. Jäkligt obehagligt. Får de göra så här (oavsett om resultatet av röstningen i förlängningen kan leda till att Grekland lämnar eurosamarbetet) de kan väl ändå inte gå emot det Tsipras sagt att folket röstar om då det är han som är den som utlyst folkomröstningen i sitt land och för sitt folk?

Inklistrat från Guardian Live från idag eftermiddag.

"Europe turns its guns on Tsipras

Two may be a coincidence, three is a trend, and four looks rather like a plan.

The eurozone’s three largest economies have all come out today and told Greece exactly what they believe Sunday’s referendum is about, and it’s not simply about choosing the old reform offer.

Matteo Renzi warning that Greece is voting to choose between the euro and the drachma makes a hat-trick.

France went first - with Francois Hollande appearing outside the Elysse Palace to declare:

It is democracy, it is the right of the Greek people to decide what they want for their future. What is at stake is whether or not Greeks want to stay in the eurozone (or) take the risk of leaving,”

And then came Germany -- although Angela Merkel left it to her coalition partner, Sigmar Gabriel, to deliver the news:"

Har inte hittat Junckers nya förslag till Grekland som skulle kommit kl.12.00 idag, någonstans. Vad var det för förslag?

xenos
2015-06-29, 19:03

De börjar vis sitt rätta jag. De måste vara riktigt desperata.

Smultron
2015-06-29, 19:40
Kan meddela att bankomaten i Egiali nu är tömd

På Lipsi var den tom redan på förmiddagen. Tur att man tog ut igår;)

larstommy
2015-06-29, 19:41

De går ut i media och varnar (indirekt hotar med att de måste lämna euron om de röstar nej?) grekerna inför folkomröstningen på söndag. Tack och lov att Sverige röstade nej till euron och efter detta hoppas jag vi alla förstått att aldrig aldrig gå med.

Jag får kalla kårar. Jäkligt obehagligt. Får de göra så här (oavsett om resultatet av röstningen i förlängningen kan leda till att Grekland lämnar eurosamarbetet) de kan väl ändå inte gå emot det Tsipras sagt att folket röstar om då det är han som är den som utlyst folkomröstningen i sitt land och för sitt folk?

Har inte hittat Junckers nya förslag till Grekland som skulle kommit kl.12.00 idag, någonstans. Vad var det för förslag?

Ja man kan fråga sig det, förslaget kanske är det som inte fanns ens då Tsipras desperat drev igenom folkomröstningen i det grekiska parlamentet ? Och där han och övriga folkomröstningsivrare också uppmanar det grekiska folket att rösta nej !!! En cirkus utan like med stor dramatik utan manus är vad det är, vars konsekvenser vi ännu inte sett slutändan av.
Grekland mot EU 1-1 i slutminuten av andra halvlek _B-anana_B-anana

Maggy
2015-06-29, 20:34
Juncker kom inte med något nytt idag (älskar det grekiska folket??) ...Inte Merkel heller för den delen...närmre 2-0 till Grekland just nu, skulle jag vilja säga...Desperation från Eurogruppen och EU...Min fulla stöttning till det grekiska folket!! <3

Sunny12
2015-06-29, 20:46
..Min fulla stöttning till det grekiska folket!! <3

Min med!
Känner stor sorg just nu, hoppas på det bästa för det grekiska folket!

spartacus
2015-06-29, 20:46
Ja man kan fråga sig det, förslaget kanske är det som inte fanns ens då Tsipras desperat drev igenom folkomröstningen i det grekiska parlamentet ? Och där han och övriga folkomröstningsivrare också uppmanar det grekiska folket att rösta nej !!! En cirkus utan like med stor dramatik utan manus är vad det är, vars konsekvenser vi ännu inte sett slutändan av.
Grekland mot EU 1-1 i slutminuten av andra halvlek _B-anana_B-anana

Då är det bara att vänta till att förlängningen är slut så får vi se vilka som slår och lyckas med straffarna :p

Maggy
2015-06-29, 20:56
Min med!
Känner stor sorg just nu, hoppas på det bästa för det grekiska folket!

Absolut Sunny!! Det grekiska folket har enorm stöttning i detta, även från länder utanför EMU/EU!! "Smutskastningen" från massmedia struntar jag fullkomligen i...

Masse
2015-06-30, 00:00
Så här i elfte timman, och med all respekt för situationens allvar, kan jag inte låta bli att reflektera lite. Kanske meningslöst egentligen, över sådant som är passerat, men ändå......

Om inte Grekland hade gått med i euro-unionen så hade de nu suttit kvar med sin egen gamla valuta (vilket jag är övertygad om hade varit bättre). De hade säkert haft liknande ekonomiska problem som nu pga överkonsumtion i offentliga utgifter, men det hade legat i deras eget knä. Ingen annan hade behövt lägga sig i det.

Och det hade inte funnits en "massa mörkrets skumraskinrättningar som illvilligt hade gett Grekland en massa pengar i lån/stöd/bidrag" (enligt många inlägg här) eller whatever. Allt det är bara resultatet av en vansinnig idé ..... gemensam valuta utan politisk union __D__D__D!

Lycka till Grekland om ni kliver av! Det blir en mycket svår men nödvändig resa. Jag lovar att komma och spendera så mycket jag förmår hos er. Och stackars ni övriga nationer som har det jobbet kvar att lämna träsket, förr eller senare.

Masse

Maggy
2015-06-30, 00:24
Så här i elfte timman, och med all respekt för situationens allvar, kan jag inte låta bli att reflektera lite. Kanske meningslöst egentligen, över sådant som är passerat, men ändå......

Om inte Grekland hade gått med i euro-unionen så hade de nu suttit kvar med sin egen gamla valuta (vilket jag är övertygad om hade varit bättre). De hade säkert haft liknande ekonomiska problem som nu pga överkonsumtion i offentliga utgifter, men det hade legat i deras eget knä. Ingen annan hade behövt lägga sig i det.

Och det hade inte funnits en "massa mörkrets skumraskinrättningar som illvilligt hade gett Grekland en massa pengar i lån/stöd/bidrag" (enligt många inlägg här) eller whatever. Allt det är bara resultatet av en vansinnig idé ..... gemensam valuta utan politisk union __D__D__D!
D

Lycka till Grekland om ni kliver av! Det blir en mycket svår men nödvändig resa. Jag lovar att komma och spendera så mycket jag förmår hos er. Och stackars ni övriga nationer som har det jobbet kvar att lämna träsket, förr eller senare.

Masse

Håller helt med dig Masse:-/ Det har bara inte känts helt ok att uttrycka det här på det här forumet nnan!
...undrar varför...

Maggy
2015-06-30, 00:35

D

Masse

Håller helt med dig Masse:-/ Det har bara inte känts helt ok att uttrycka det här på det här forumet nnan!
...undrar varför...

laero
2015-06-30, 07:15
Juncker kom inte med något nytt idag (älskar det grekiska folket??) ...Inte Merkel heller för den delen...närmre 2-0 till Grekland just nu, skulle jag vilja säga...Desperation från Eurogruppen och EU...Min fulla stöttning till det grekiska folket!! <3

Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???

inkfish
2015-06-30, 07:28
Juncker kom inte med något nytt idag (älskar det grekiska folket??) ...Inte Merkel heller för den delen...

Det beror på att det inte pågår några förhandlingar. Som bekant avbröt Tsipras dem i helgen.

Fast Merkel gav trots det en öppning igår, när hon förklarade att Tyskland var villigt att förhandla med Grekland igen på måndag, efter folkomröstningen. Även Tsipras sa sent igår kväll att han är villig att förhandla igen.

...undrar varför...

Då undrar jag lite hur du tolkat det som skrivits i trådarna om ekonomiska krisen. Jag har inte sett någon som tyckt att det har varit bra att Grekland fått upprepade nödlån efter att fått gå med i eurozonen på förfalskade budgetsiffror.

inkfish
2015-06-30, 07:29
Masse - goda poänger fb_gilla

inkfish
2015-06-30, 07:50
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Du frågar inte mig men: Det ena är demokratisk legitimitet, skulle nationalekonomen Paul Krugman svara dig. Men det betalar inga räkningar.

Det andra, skulle han säga, är att folk skulle tvingas välja mellan åtstramningar och euron. Men där tror jag att den gode nobelpristagaren skiter sig i näven. Jag tror nämligen inte att frågan kommer att vara formulerad på temat Vill du slippa ytterligare åtstramningar även om det innebär att Grekland lämnar eurozonen? (Det är ju faktiskt fortfarande oftast långivare, inte låntagare, som har störst inflytande över villkoren, hur stor upprördhet det än orsakar till exempel på nätforum).

Det är otroligt viktigt hur frågan i en folkomröstning är formulerad. Och jag tror inte det har kommit ut än hur Tsipras tänkt sig den, det har bara kommit ut att svaret ska vara Ochi. Det verkar som att han spelar ett högt spel, där han räknar med att långivarnas vilja att ha kvar Grekland i euron är oändlig. Och det kanske den är. Annars är ju hans väljare lurade och har inget att rösta om.

Thira
2015-06-30, 08:20

Jag vill börja med att säga att jag inte tillhör någon av dem som dragit jämförelsen med en fotbollsmatch i sammanhanget. Sitautionen känns alltför allvarlig för att jag ens ska orka vara en smula humoristisk. Den är allt annat än enkel. Oavsett vad som nu händer efter omröstningen på söndag så har de en enormt jobbig tid framför sig.
Och nej, jag har inga lösningar att presentera men vi har nu historien på vår hand. Vi har facit över hur det har sett ut de senaste fem åren. Det har inte fungerat och därför måste det förändras.

Jag tillhör en av dem som tycker att vi måste utgå från situationen.

Det ursprungliga syftet med åtstramningspaketen var säkerligen att hjälpa Grekland på fötter. Intentionen var god från början, det tror jag. Men nu har vi fått svart på vitt. Åtstramningspaketen har inte hjälpt landet på fötter. Det har bl.a lett till 25% arbetslöshet, ungdomsarbetslösheten är uppe i 40% BNP har sjunkit med 25%. Av de stora nödlånen som betalats ut har resultatet blivit att de tyska och franska bankerna varit de som fått pengarna i första hand. Och den goda intentionen känns som bortblåst.

Varför är det så svårt att tillkännage från Eurogruppens sida undrar jag?
Det är ett misslyckande och måste, på något sätt, utformas på ett annorlunda sätt för att hjälpa Grekland i längden. Har de gjort det? Nej tvärtom, Tsipras förslag har fått avslag efter avslag. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så gynnar det ingen, särskilt inte Grekland, att utslagningen av landets fattiga fortsätter. Kostnaderna för att ta hand om detta en dag kommer att bli monstruösa, särskilt som långivarnas förslag på avtal skulle inneburit att denna fortsatte öka. Och återigen så känns den goda intentionen som bortblåst och har förvandlats till att tyngdpunkten ligger på att långivarna ska få tillbaks sina pengar snarare än att hjälpa landet till ekonomiskt oberoende.

Sedan har vi det moraliska korståget mot Grekland. Sättet att hantera detta på har varit bedrövligt. Den som är satt i skuld är inte fri - så klart! Så är det ju. Men sedan handlar det till stor del om hur man hanterar denna situation också. Jag anser att IMF, med Christine Lagarde i spetsen, har haft en kränkande attityd mot Grekland som tydligt återgivits av media och andra under årens gång. Synsättet på grekerna som ett generellt skattefuskande folk, festar upp pengarna och inte förstår sitt eget bästa har bidragit till den underkastade roll landet haft till sina långivare. En kollektiv bestraffning har utövats och det offentligen och med all icke önskvärd tydlighet.

Kanske kan Grekerna nu återfå självbestämmande och stolthet!
Jag tror att Grekland behöver något nytt, något bättre och något som kan öka landets tillväxt utan att den sociala utslagningen ökar. Men det är upp till Grekland att avgöra hur och på vilket sätt.

Smultron
2015-06-30, 08:25
Intressant analys i The Guardian:

http://www.theguardian.com/world/2015/jun/29/alexis-tsipras-must-be-stopped-the-underlying-message-of-europes-leaders

Smultron
2015-06-30, 08:32
Ytterligare en intressant text från The Guardian :

http://www.theguardian.com/world/2015/jun/29/greece-fiercely-divided-as-referendum-campaign-gets-under-way

malou
2015-06-30, 08:48
Stolthet og verdighet og ære er åpenbart svært viktig for grekere, om en skal tro Tsipras - som har uttrykt dette mangfoldige ganger.

Ettersom Tsipras oppfordrer folket til å stemme Nei, kan det vel i praksis bety at han ( og Hellas) vender Europa ryggen. Det virker sånn, hvert fall. Et Ja kan vel innebære at han må ta sin hatt og gå? Men spekulasjonene er mange. Som alltid. Uansett skulle situasjonen n å gi Tsipras en formidabel sjanse til å oppfylle valgløftene sine. Den sjansen lar han vel ikke gå fra seg...

Kalimera
2015-06-30, 09:32
Jag fick precis ett mejl från Grekiska ambassaden som vidarebefordrar ett pressmeddelande från Greek Ministry for Economy, Infrastructure, Shipping and Tourism. Det lyder så här:

"Τhe Ministry for Economy, Infrastructure, Shipping and Tourism would like to inform visitors to Greece that capital controls introduced by the Greek Government do not apply to those wishing to withdraw money from an ATM or carry out any other type of transaction using credit or debit cards issued abroad.

Moreover, the Ministry does not expect any inconvenience in visitor’s every day holiday experience, neither in the islands nor in mainland Greece, as there are adequate fuel supplies, products and services.

Greece continues to offer the highest quality of tourism services to its visitors, who have ranked Greece as one of the best destinations worldwide.

The Deputy Minister for Tourism, Mrs Elena Kountoura, said that Greece still is and will always be a favourite destination for holidaymakers. Visitors currently in Greece as well as people planning to visit Greece will not be affected by the latest developments and they can continue to enjoy their holidays in Greece without any problems whatsoever."

inkfish
2015-06-30, 09:47
Ettersom Tsipras oppfordrer folket til å stemme Nei, kan det vel i praksis bety at han ( og Hellas) vender Europa ryggen.

Tvärtom, märkligt nog. Varoufakis säger till The Telegraph att de är beredda att gå till domstol för att få ett föreläggande som förbjuder EU att kasta ut Grekland ur eurozonen. EU-fördragen tillåter inte det, säger han.

http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11707092/Greece-threatens-top-court-action-to-block-Grexit.html

Men vad gäller om det blir ja, så antydde Tsipras mycket riktigt igår att då avgår han (tror jag mig ha sett, jag hann inte riktigt hänga med igår).

laero
2015-06-30, 10:12
Uansett skulle situasjonen n å gi Tsipras en formidabel sjanse til å oppfylle valgløftene sine. Den sjansen lar han vel ikke gå fra seg...

Jaha.. Och hur ska det gå till tror du?
Ska han trolla fram pengar till sina populistiska vallöften om att höja löner och pensioner, återanställa folk i offentlig sektor mm?

laero
2015-06-30, 10:28
Det är otroligt viktigt hur frågan i en folkomröstning är formulerad. Och jag tror inte det har kommit ut än hur Tsipras tänkt sig den, det har bara kommit ut att svaret ska vara Ochi. Det verkar som att han spelar ett högt spel, där han räknar med att långivarnas vilja att ha kvar Grekland i euron är oändlig. Och det kanske den är. Annars är ju hans väljare lurade och har inget att rösta om.

Jag är precis hemkommen från en studieresa i Israel och Palestina och är inte vidare uppdaterad kring turerna om folkomröstningen. Menar du att det inte är klart hur omröstningen ska formuleras?

Att man slänger beslutet i händerna på folket med en veckas varsel kan väl knappast bero på annat än interna motsättningar i regeringen. Enbart det känns ju synnerligen oseriöst men om det dessutom är oklart vad det ska röstas om så visar det ju verkligen hur inkompetent den här vänster/höger-regeringen är.

malou
2015-06-30, 10:38
Jaha.. Och hur ska det gå till tror du?
Ska han trolla fram pengar till sina populistiska vallöften om att höja löner och pensioner, återanställa folk i offentlig sektor mm?

Det gjenstår å se :D. Kan hende finnes det flere kaniner i hatten? Ang_elxDen gode Tsipras kan virke uberegnelig, håper handlingene hans er gjennomtenkt og ikke impulsstyrt. Han og Varoufakis har sogar antydet rettslig prøving overfor sine tidligere EU-frender. Ja, de er vel knapt venner lenger, twittermeldingen tatt i betraktning?

inkfish
2015-06-30, 10:40
Igår hann jag inte följa med riktigt i händelseutvecklingen. Men nej, jag har inte sett hur frågan kommer att vara formulerad. Jag är dock väldigt nyfiken på det.

Att Varoufakis nu säger att de är beredda på att gå till domstol för att hindra eurozonen att slänga ut dem är nog en hint om att den delen inte kommer att vara med i frågeställningen. För mig låter det som att frågan bara kommer att handla om huruvida man vill gå med på trojkans tidigare förslag till åtstramningar, alltså dem som Tsipras sa nej till i helgen som gick. Men vad vet väl jag :cool:

inkfish
2015-06-30, 11:00
Förresten, laero - då kanske du heller inte såg hur rösterna fördelades när parlamentet röstade ja till folkomröstningen i lördags natt. Regeringskoalitionen fick med sig Gyllene gryning, övriga partier röstade emot folkomröstning.

laero
2015-06-30, 11:08
Det gjenstår å se :D. Kan hende finnes det flere kaniner i hatten?
Då kan jag bara komma på två tänkbara kaniner.. Ryssland och Kina. Putin håller på att köra sitt eget lands ekonomi i botten genom att upprusta och hota Europas säkerhet. Finns nog bara kortsiktiga lån i sikte därifrån, inget att bygga långsiktigt på.
Kina kan nog låna ut. Men tror någon på allvar att det skulle ske till bättre villkor än nödlånen eller att Kina inte skulle ha återbetalningskrav?

Någon här kanske vet om några andra kaniner eller tror att det går trolla fram resurser och välfärd ur tomma intet?

Förresten, laero - då kanske du heller inte såg hur rösterna fördelades när parlamentet röstade ja till folkomröstningen i lördags natt. Regeringskoalitionen fick med sig Gyllene gryning......
Nej det visste jag inte....:mad:

Kalimera
2015-06-30, 11:08
Jag är precis hemkommen från en studieresa i Israel och Palestina och är inte vidare uppdaterad kring turerna om folkomröstningen. Menar du att det inte är klart hur omröstningen ska formuleras?Här kan du läsa (http://politikigrekland.blogspot.se/2015/06/folkomrostning-klubbad-en-tolkning-av.html) vad Haralampos Karatzas (Bloggen Politik i Grekland) skriver om folkomröstningen.

inkfish
2015-06-30, 11:36
Hoppsan, det var otippat. Enligt SKAI tv ska Tsipras ha fått ett nytt förslag av Juncker igår kväll och får tydligen just nu påtryckningar inifrån partiet om att acceptera det innan midnatt.

Kalimera
2015-06-30, 11:42
Hoppsan, det var otippat. Enligt SKAI tv ska Tsipras ha fått ett nytt förslag av Juncker igår kväll och får tydligen just nu påtryckningar inifrån partiet om att acceptera det innan midnatt.Kathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_30/06/2015_551719)skriver samma sak just nu.

inkfish
2015-06-30, 11:46
"According to what is known of the proposal Tsipras would have to send a written acceptance of the version of proposals from the lenders published on Sunday, with a pledge to campaign for them to be accepted in the planned July 5 referendum."

Good luck ...

Charleston
2015-06-30, 11:54
En liten utvikning kanske, men jag noterade att den tidigare premiärministern för skatteparadiset Luxemburg (ja, jag menar Juncker) har uttalat sej om dålig grekisk skattemoral. Hm...

edit: Oops, jag pudlar. Det var tydligen inte Juncker själv som uttryckte sej så. Nån måtta får det tydligen vara. Han har bara sagt att Grekland måste bli bättre på att få in sina skatter...

Masse
2015-06-30, 12:00

Vet inte om det du skriver syftar på mitt inlägg Laero. I så fall har jag nog uttryckt mig oklart.

Det jag skrev om "illvilliga mörksens långivare" var menat som ironi över alla inlägg här på forumet som utmålar den ena eller andra parten/nationen/organet som skyldiga till det elände som Grekland har. Att dividera om vem som är skyldig till dagens situation är tämligen meningslöst.

Alla som medverkat i skapandet av euro-unionen har bidragit i skapandet av ett system som kamoflerar misskött ekonomi och försvårar återupprättandet av statsfinanser som gått ner sig. Men den har förvisso inte varit själva grundorsaken till de ekonomiska problemen.

Det finns verkligen inga vinnare på lång sikt bland några av de inblandade. Så några segerpokaler synes icke skymten av.

Det finns bara ett gäng nationer som förr eller senare och mer eller mindre smärtsamt kommer att tvingas ta sig ur eländet. Kanske blir Grekland först med det. Men oavsett vilket så har de en gräsligt lång och svår resa innan de är på fötter igen.

En intressant fråga som jag tidigare utan framgång har sökt svar på är vilka regler som gäller för om/när/hur en nation vill/kan/får/måste lämna euro-unionen.

Såg häromdagen att Österrikes finansminister menade att det ingalunda är självklart för någon medlem att själv besluta om utträde. Det ska enligt honom godkännas av SAMTLIGA övriga medlemmar.

Och nyss såg jag att Greklands finansminister påstått att det var emot reglerna att övriga medlemsnationer skulle tvinga en medlemsnation att mot sin vilja lämna euro-samarbetet.

Kanske får de frågorna sitt svar inom kort. Men förmodligen blir det en sörja av det också att reda ut.

Masse

Lissi
2015-06-30, 12:23
Hela EU-unionen borde avskaffas....Samarbete borde organiseras i en ny form.
Jag tror det finns ett allmänt missnöje med EU bland medlemsstaterna. En fruktansvärd massa pengar försvinner i tomma intet pga byråkrati, flytt mellan Strassbourg och Bryssel minst en gång i månaden. Goa förtjänster för alla EU-delegater etc etc...Helt fel från början och det var vi nog många som tyckte!

Lissi

Maggy
2015-06-30, 12:27
Hela EU-unionen borde avskaffas....Samarbete borde organiseras i en ny form.
Jag tror det finns ett allmänt missnöje med EU bland medlemsstaterna. En fruktansvärd massa pengar försvinner i tomma intet pga byråkrati, flytt mellan Strassbourg och Bryssel minst en gång i månaden. Goa förtjänster för alla EU-delegater etc etc...Helt fel från början och det var vi nog många som tyckte!

Lissi

fb_gilla

Charleston
2015-06-30, 12:31
Enligt Guardian, så ska tydligen inte IMF vara inblandat i det senaste budet. Vilket ju inte direkt lär försämra oddsen för en överenskommelse. Det var ju dom (IMF) som mest hårdnackat var emot det senaste (sista?) grekiska förslaget.

Pilatus
2015-06-30, 12:45
Mycket info fram och tillbaka, svårt att hänga med. Någon enkel lösning finns säkert inte.

Nu kan du dock hjälpa till via crowdfunding for the greek people:

https://www.indiegogo.com/projects/greek-bailout-fund#/story

Carle
2015-06-30, 12:46
Jag är för EU till 100 %, tror på samarbete
Tycker dock att Grekland inte skulle släppts in i EMU
Polen, Ungern och Tjecken står ju utanför som vi och danskarna
Sen måste inäkterna stämma med utgifterna, både för ett land och för mig privat
Saknar inte tågluffen under EM 2000 när man hade Dmark, Franska Franc. Holländska Gulden och Begiska Franc.
Nu räcker det med en valuta klapp_klap

inkfish
2015-06-30, 13:05
Skai TV reports that Greek gov't sending its own proposal to institutions #Greece #euro

(Kathimerinis redaktör på twitter)

inkfish
2015-06-30, 13:09
Enligt Guardian, så ska tydligen inte IMF vara inblandat i det senaste budet. Vilket ju inte direkt lär försämra oddsen för en överenskommelse. Det var ju dom (IMF) som mest hårdnackat var emot det senaste (sista?) grekiska förslaget.

En talesman för EU-kommissionen säger att det är samma förslag som diskuterades i helgen. Då gissar jag att även det förslag som Tsipras nu lagt fram är det samma som han hade på bordet när de senast förhandlade. Den bästa slutsats man kan dra är nog isåfall att parterna i alla fall pratar med varann igen.

Netwolf
2015-06-30, 13:11
Info för dig som är på Amorgos nu. Bankomaten i Chora har pengar. Har just varit och länsat den.

/Netwolf - direkt från The Corner i Katapola

laero
2015-06-30, 13:34
Vet inte om det du skriver syftar på mitt inlägg Laero. I så fall har jag nog uttryckt mig oklart.

Det jag skrev om "illvilliga mörksens långivare" var menat som ironi över alla inlägg här på forumet som utmålar den ena eller andra parten/nationen/organet som skyldiga till det elände som Grekland har. .....
Masse
Nej, det var definitivt inte ditt inlägg jag syftade på. Du ska däremot ha cred för ett bra inlägg angående avskrivning av Greklands skulder (inlägg 286).:)
Däremot håller jag inte med dig i ditt korståg mot euron. Visst, en del länder passar den inte för men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).;)

inkfish
2015-06-30, 13:47
Laero - det här ska, enligt The Telegraph, vara röstsedeln inför söndagen. Jösses ...

Should the plan of agreement be accepted, which was submitted by the European Commission, the European Central Bank, and the International Monetary Fund in the Eurogroup of 25.06.2015 and comprises of two parts, which constitute their unified proposal? The first document is entitled 'Reforms for the completion of the current program and beyond' and the second 'Preliminary debt sustainability analysis'.

Not accepted/No

Accepted/Yes

(The Telegraph skriver: By way of comparison, the question in the Scottish independence referendum in September was: "Should Scotland be an independent country?";))

Charleston
2015-06-30, 13:51
jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).;)
Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025)

Charleston
2015-06-30, 13:53
(The Telegraph skriver: By way of comparison, the question in the Scottish independence referendum in September was: "Should Scotland be an independent country?";))
Skulle ju kunna vara frågeformuleringen på söndag också. Om man byter ut "Scotland" mot "Greece", alltså.

Kalimera
2015-06-30, 14:05
Laero - det här ska, enligt The Telegraph, vara röstsedeln inför söndagen.Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen hä (http://www.dn.se/ekonomi/greklands-rostsedel-rena-grekiskan/)r.

laero
2015-06-30, 14:07
Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025)
Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30 :)

inkfish
2015-06-30, 14:09
Skulle ju kunna vara frågeformuleringen på söndag också. Om man byter ut "Scotland" mot "Greece", alltså.

flabb_flabflabb_flabklapp_klap

inkfish
2015-06-30, 14:14
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen hä (http://www.dn.se/ekonomi/greklands-rostsedel-rena-grekiskan/)r.

Hon tror att det skulle bli ett ja! Det var intressant.

Fast den verkliga texten är förstås på grekiska, förutom titlarna på dokumentet: http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-29/this-is-what-the-greek-referendum-ballot-will-look-like

Maggy
2015-06-30, 15:03

Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen Ang_elx

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag :rolleyes:

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/30/greek-debt-crisis-day-of-decision-for-tsipras

inkfish
2015-06-30, 15:42
SVT har påpassligt lagt upp Pascalidous reportage/dokumentär Vad är det för fel på grekerna? igen. Den är sevärd.

http://www.svtplay.se/video/3067191/vad-ar-det-for-fel-pa-grekerna/vad-ar-det-for-fel-pa-grekerna-sasong-1-avsnitt-1

Pilatus
2015-06-30, 15:42
Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.

Nytt avtal..2 år ?

inkfish
2015-06-30, 15:45
Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.

Nytt avtal..2 år ?

Ja, jag undrar också. En presskonferens ställdes just in och Dijsselbloem fick avbryta en intervju, båda för att det var ett möte på gång. Det känns som att det händer något.

laero
2015-06-30, 15:49
Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen Ang_elx

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag :rolleyes:

Jo jag såg att du inte var först men du var högljudd i hejarklacken;)

Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet?
Men det köper inte jag.
Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll, sedan beslutet om nyval för ett halvår sedan, drabbas nu även turistnäringen med avbokningar.

Och ja..ja lovar att uppdatera mig;). Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och till Politik i Grekland-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter.

Pilatus
2015-06-30, 15:50
Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens _B-anana

http://www.zerohedge.com/news/2015-06-30/greece-asks-2-year-bailout-esm

malou
2015-06-30, 15:52
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen hä (http://www.dn.se/ekonomi/greklands-rostsedel-rena-grekiskan/)r.

Mange gode poenger, kloke ord. For hva e r det Tsipras egentlig belaster grekerne med?:confused: Å operere med s å kort tidsfrist for et s å skjebnesvangert valg, kan tolkes som om han setter seg selv først. Eller at han vil redde sitt eget skinn? - Han vet jo bedre enn de fleste hvor problematisk og kostbart det er for mange å delta (i en valgordning som har gått ut på dato, desverre) Dette er i mine øyne ikke en reell folkeavstemning.

larstommy
2015-06-30, 15:53

http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/30/greek-debt-crisis-day-of-decision-for-tsipras

Eller var det jag som drog igång "matchen" _B-anana Fast det var mest ett försök till ironiserande över Tsipras spekulativa försök med att genom en s.k "folkomröstning" visa god demokratisk anda. Så den "matchen" får vi se ett utslag av på söndag ???? Ifall man lyckas skrapa ihop ett tillräckligt valdeltagande ??? Personligen så struntar jag ifall det blir "ja" eller "nej" isåfall. Bara det leder till en ände på denna oändliga historia, och leder till något annat än det döläge ( 1-1 ) vi sett under en lång tid :) Och så får man hoppas att det leder till förbättring för det grekiska folket.

inkfish
2015-06-30, 15:56
GREECE PROPOSES NEW TWO YEAR BAILOUT

The Greek government has proposed a new Two-Year bailout programme, according to news breaking in Athens.

This two-year programme would be supplied under the European Stability Mechanism and – crucially – would run alongside a debt restructuring. And it wouldn’t include the International Monetary Fund.

In a statement from Alexis Tsipras’s office, cited by Reuters, Greece says it is still at the negotiating table, and seeking “a viable solution, under the end, aimed at staying in the euro.”

This could be a very significant development, depending on how creditors react. No word yet on how large this programme would be, though, let alone what conditions Greece is prepared to accept.

One important point -- this would not be an extension of the current bailout (which was made under the EFSF) but a whole new programmme. That means a discussion of debt relief would be an option. (Guardian)

inkfish
2015-06-30, 15:58
Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens _B-anana

http://www.zerohedge.com/news/2015-06-30/greece-asks-2-year-bailout-esm

Om dom kommer överens - ja, det var ju det ... ;) Det säger ju ingenting om vilka villkor det skulle handla om.

Pilatus
2015-06-30, 16:04
Om dom kommer överens - ja, det var ju det ... ;) Det säger ju ingenting om vilka villkor det skulle handla om.

Jo, men han önskar sparka burken2 år framåt vilket skulle ge tid att se över ekonomi/skuld.

Merkel verkar dock säga NEIN innan omröstningen.

Hur skall de hinna med att få ut alla röstsedlar etc...verkar inte vara så välplanerat detta.

malou
2015-06-30, 16:06
Eller var det jag som drog igång "matchen" _B-anana Fast det var mest ett försök till ironiserande över Tsipras spekulativa försök med att genom en s.k "folkomröstning" visa god demokratisk anda. Så den "matchen" får vi se ett utslag av på söndag ???? Ifall man lyckas skrapa ihop ett tillräckligt valdeltagande ??? Personligen så struntar jag ifall det blir "ja" eller "nej" isåfall. Bara det leder till en ände på denna oändliga historia, och leder till något annat än det döläge ( 1-1 ) vi sett under en lång tid :) Och så får man hoppas att det leder till förbättring för det grekiska folket.

fb_gilla

Maggy
2015-06-30, 16:18
Jo jag såg att du inte var först men du var högljudd i hejarklacken;)

Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet?
Men det köper inte jag.
Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll sedan beslutet om nyval drabbas nu även turistnäringen med avbokningar.

Och ja..ja lovar att uppdatera mig;). Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och Greklands-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter.

flabb_flab oddsen var väl höga ;) nej, det menar jag inte...så du har inte förstått mig rätt! Jag efterlyser ett eget kritiskt tänkande och jag är en av dem som beundrar dig som "vågade" starta just den tråden... Avbokningar till Grekland vet jag inte...men några billiga "sistaminutenresor" till Grekland finns knappast idag. Min upplevelse är att det finns ett enormt stöd för det grekiska folket...oavsett vad som händer. Jag vill vara tydlig med att säga: min tanke är att det i alla fall inte är gångbart för det grekiska folket att framöver förhålla sig till olika ekonomiska stödprogram, med ännu fler neddragningar... Om...och jag säger om...Drachman återinförs är min analys att Grekland bland annat kommer att få en "nystart"...och... ...turistnäringen kommer att "blomstra"...eller som en grek sa till mig...hellre 5 svåra år än 40...

Märk väl...detta är mina tankar...att hänvisa till massmedia...det kan jag söka upp och läsa om själv...Det är ju faktiskt så att olika massmediala tidningar och sajter är byggda på ideologier...Att bli uppdaterad via The Guardian tycker jag dock är bra! Och ja, Laero, jag följer alla Jannes länkar..ändå bildar jag min egna uppfattning ;) Vi kan väl ändå vara överens om att vi önskar Grekland allt gott, oavsett utgång... :rolleyes:

laero
2015-06-30, 16:45
Att vi önskar Grekland gott kan vi vara helt överens om Maggy.

Det där med 5 svåra år hellre än 40 "halvsvåra" kan jag också ge dig rätt i. Det är bara det att förra regeringen skulle tagit de tuffa åren snabbt och bestämt för en 7-8 år sedan. (likt Baltiska stater, Irland, Island mfl - de är på rätt sida nu). Grekland förhalar istället. Jämför med att amputera ett ben, gör det mindre ont om man kapar en centimeter i taget?
Syriza har fortsatt på den vägen men det jag har mest emot det partiet är att man lurade folket med populistiska vallöften, helt omöjliga att genomföra och därmed fick makten.

En grexit kan vara ett sätt att korta ned lidandet och snabbare få tillväxt. Men då ska man förstå att landet måste stå på helt egna ekonomiska ben, antingen genom (ännu hårdare) besparingar så att statsbudgeten balanseras eller genom att återigen låna på finansmarknaderna till skyhöga räntor. Baksidan är att det riskerar att drabba de svagaste hårdast, ännu värre än det vi ser nu.

Det återkommer hela tiden en missuppfattning i inläggen, även i ditt senaste, ungefär; "om man säger nej till stödprogram så slipper man neddragningar". Det stämmer givetvis inte.
Inget land kan få en fungerande välfärd om inte statsbudgeten går ihop på längre sikt.

Maggy
2015-06-30, 17:17
En rättelse: jag skrev inte "halvsvåra" år...det är inte utifrån min tanke så det behöver du inte ge mig rätt i! Och märk väl...under vilka promisser kom Grekland med i EMU? Fanns det ett just ekonomiskt underlag? Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben?? Grekland har redan "förlorat" en generation...en till...hmm vad säger du?

Med tanke på din liknelse om ett "amputerat" ben...i den situationen skulle nog vem som helst vilja ha så mycket kvar av sitt ben som möjligt in i det sista...

...det är fortsatt korruptionen som är det stora problemet... Det är just det problemet Grekland i första hand måste ta itu med...

...och...här handlar det om viljan att ta tillbaka självbestämmanderätten, värdigheten och demokratin...

laero
2015-06-30, 17:28
Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben??
I princip alla länder har statsskuld (utom möjligen oljeländerna). Det är inget konstigt med det. Problemet är att Greklands skuldberg i förhållande till sitt BNP är abnormt jämfört med ex.vis Sveriges. I det läget funkar det inte, förtroendet tar slut och man får låna till orimliga villkor eller inte alls.
Jag tror att du kanske blandar ihop statsskuld och statsbudget. Rimlig statsskuld är inget problem. Statsbudgeten ska helst vara nära balans över en längre tidsperiod, annars blir det problem.
Jämför med Sveriges överskottsmål på 2% (som man nu iofs diskuterar att ändra till 0%).

Maggy
2015-06-30, 17:39
I princip alla länder har statsskuld (utom möjligen oljeländerna). Det är inget konstigt med det. Problemet är att Greklands skuldberg i förhållande till sitt BNP är abnormt jämfört med ex.vis Sveriges. I det läget funkar det inte, förtroendet tar slut och man får låna till orimliga villkor eller inte alls.
Jag tror att du kanske blandar ihop statsskuld och statsbudget. Rimlig statsskuld är inget problem. Statsbudgeten ska helst vara nära balans över en längre tidsperiod, annars blir det problem.
Jämför med Sveriges överskottsmål på 2% (som man nu iofs diskuterar att ändra till 0%).

Greklands skuldberg i förhållande till BNP hade ökat framöver enligt ditt resonemang...eller? jag ser att du inte svarar på alla mina synpunkter, det behöver du iof inte!!

AndersK
2015-06-30, 17:45
I inlägg här och en rad artiklar i tidningar framskymtar en viss okunnighet om (för jag utgår från att det är okunnighet) om en regerings och framför allt regeringschefens förutsättningar att styra ett land. Fram träder en bild av att regeringschefen i Grekland - Tsipras kan agera som en diktator, att han på egen hand och efter eget gottfinnande kan bestämma - allt.

Hans parti har valt honom som dess främste företrädare och under det senaste valet, i god demokratisk anda, vann partiets budskap väljarnas gillande. Alltså - partiets vilket består av ett stort antal personer.

Man kan tycka vad man vill om budskapen, men faktum är att väljarna gav sitt stöd. I Sverige har vi en god tradition som säger att valresultat ska respekteras, underförstått; de har gjort ett klokt val, är inte dumma och får givetvis ta konsekvenserna av sitt val.

Vad ska då ett parti göra om man står inför ett faktum att man inte i väsentliga delar inte kan följa det budskap som låg till grund för väljarens val? Bryta mot budskapet och stå inför svekanklagelser - ett om inte annat ett svenskt fenomen? När det inte råder enighet och stöd i det egna partiet om hanteringssättet? När man inte får majoritet i parlamentet för sina förslag?

Kan egentligen regeringen regera, i detta fall själv bestämma över om man ska acceptera villkor? Givetvis inte. Det säger all enkel logik.

Vilka handlingsalternativ har då regeringen? På uppdra av sina väljare förhandla fram villkor som det egna partiet, parlamentet (som valts för att välja) och väljarkåren kan acceptera - alltså den kår som alla måste respektera och beteckna som klok.

Funkar inte det står man inför en situation där väljarna måste tillfrågas och då finns två vägar; den i tid korta - folkomröstning och den långa - nyval. Alltså den kloka väljarkåren måste åter ta ställning beroende på att de som valts för att välja inte kan ena sig om ett beslut.

I detta perspektiv är beslut om folkomröstning begriplig, däremot är det givetvis svårt att formulera frågorna, något som vi själva fick uppleva vid folkomröstning om kärnkraft; ja, nja och nej. Vi ska inte slå oss om bröstet och utgå från att vår mall är den enda saliggörande för alla. Tror vi det är vi i allra högsta grad inskränkta.

Thira
2015-06-30, 17:51
I inlägg här och en rad artiklar i tidningar framskymtar en viss okunnighet om (för jag utgår från att det är okunnighet) om en regerings och framför allt regeringschefens förutsättningar att styra ett land. Fram träder en bild av att regeringschefen i Grekland - Tsipras kan agera som en diktator, att han på egen hand och efter eget gottfinnande kan bestämma - allt.

Hans parti har valt honom som dess främste företrädare och under det senaste valet, i god demokratisk anda, vann partiets budskap väljarnas gillande. Alltså - partiets vilket består av ett stort antal personer.

Man kan tycka vad man vill om budskapen, men faktum är att väljarna gav sitt stöd. I Sverige har vi en god tradition som säger att valresultat ska respekteras, underförstått; de har gjort ett klokt val, är inte dumma och får givetvis ta konsekvenserna av sitt val.

Vad ska då ett parti göra om man står inför ett faktum att man inte i väsentliga delar inte kan följa det budskap som låg till grund för väljarens val? Bryta mot budskapet och stå inför svekanklagelser - ett om inte annat ett svenskt fenomen? När det inte råder enighet och stöd i det egna partiet om hanteringssättet? När man inte får majoritet i parlamentet för sina förslag?

Kan egentligen regeringen regera, i detta fall själv bestämma över om man ska acceptera villkor? Givetvis inte. Det säger all enkel logik.

Vilka handlingsalternativ har då regeringen? På uppdra av sina väljare förhandla fram villkor som det egna partiet, parlamentet (som valts för att välja) och väljarkåren kan acceptera - alltså den kår som alla måste respektera och beteckna som klok.

Funkar inte det står man inför en situation där väljarna måste tillfrågas och då finns två vägar; den i tid korta - folkomröstning och den långa - nyval. Alltså den kloka väljarkåren måste åter ta ställning beroende på att de som valts för att välja inte kan ena sig om ett beslut.

I detta perspektiv är beslut om folkomröstning begriplig, däremot är det givetvis svårt att formulera frågorna, något som vi själva fick uppleva vid folkomröstning om kärnkraft; ja, nja och nej. Vi ska inte slå oss om bröstet och utgå från att vår mall är den enda saliggörande för alla. Tror vi det är vi i allra högsta grad inskränkta.

klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Maggy
2015-06-30, 17:53

fb_gilla

inkfish
2015-06-30, 17:56
AndersK - Det låter jättebra. Förstås. Men problemet är ju att Tsipras kom försent. Hur ställer man frågan Säger du ja eller nej till villkoren i avtalet som löpte ut vid midnatt i onsdags och alltså inte längre gäller?

Thira
2015-06-30, 18:06
Att vi önskar Grekland gott kan vi vara helt överens om Maggy.

Det där med 5 svåra år hellre än 40 "halvsvåra" kan jag också ge dig rätt i. Det är bara det att förra regeringen skulle tagit de tuffa åren snabbt och bestämt för en 7-8 år sedan. (likt Baltiska stater, Irland, Island mfl - de är på rätt sida nu). Grekland förhalar istället. Jämför med att amputera ett ben, gör det mindre ont om man kapar en centimeter i taget?
Syriza har fortsatt på den vägen men det jag har mest emot det partiet är att man lurade folket med populistiska vallöften, helt omöjliga att genomföra och därmed fick makten.

En grexit kan vara ett sätt att korta ned lidandet och snabbare få tillväxt. Men då ska man förstå att landet måste stå på helt egna ekonomiska ben, antingen genom (ännu hårdare) besparingar så att statsbudgeten balanseras eller genom att återigen låna på finansmarknaderna till skyhöga räntor. Baksidan är att det riskerar att drabba de svagaste hårdast, ännu värre än det vi ser nu.

Det återkommer hela tiden en missuppfattning i inläggen, även i ditt senaste, ungefär; "om man säger nej till stödprogram så slipper man neddragningar". Det stämmer givetvis inte.
Inget land kan få en fungerande välfärd om inte statsbudgeten går ihop på längre sikt.

Personligen kan jag bara inte tro att någon endaste en här på forumet skulle tro att Grekland inte kommer att behöva göra besparingar även utan stödprogrammen. Men jag kanske har fel där, vad vet jag.
Syriza vill inte ha en Grexit, det har man gjort klart och tydligt. De vill inte heller lämna euron (inte som det är nu). Det har de också gjort klart och tydligt. De försöker följa folkets vilja så långt det är möjligt (mitt personliga intryck).
Och de vill omförhandla återbetalningen och kraven i stödpaket och nödlån. Och så vill de ändra på var det skärs ned och vilka det sparas in på. Det är ju ohållbart att tro att nuvarande situation skulle kunna få Grekland på fötter när så mycket går till de tyska och franska bankerna av lånen. Kan inte föreställa mig att du heller tror det Laero?
Det är inte rimligt.

Och så till det som ständigt dyker upp här. Hur Syriza lurade folket. Jag vet inte själv exakt vilka vallöften de gav till punkt och pricka men varenda grek jag pratat med och i varenda tidningsartikel och TV_intervju, så säger alla samma sak. "Vi tror kanske inte det kommer att gå hela vägen fram men kan de omförhandla villkoren för sparprogrammen så räcker det." Jag vet inte om jag fått intrycket i en endaste intervju eller tidning att de känner sig lurade. De är glada att någon försöker göra något för att förändra deras situation. Och det var också anledningen till att de röstade på dem från början. Inte att de trodde att allt skulle bli guld och gröna skogar bara för det.

anneli56
2015-06-30, 18:08
Skall visst bli telefonkonferens vid 19 för att se om kan komma överens i sista minuten.Blir nog en spännande kväll det här.
Nu såg jag nåt i nyheterna om att 250 bankfilialer i Pireaus öppna i morgon.

Thira
2015-06-30, 18:13
AndersK - Det låter jättebra. Förstås. Men problemet är ju att Tsipras kom försent. Hur ställer man frågan Säger du ja eller nej till villkoren i avtalet som löpte ut vid midnatt i onsdags och alltså inte längre gäller?

Formuleringen i omröstningen är märklig, det håller jag med om. Men vi ska också minnas att vi ser den engelska översättningen i tidningarna.
Jag undrade också över det där men kan det inte vara så att de vill se om det är någon idé att gå tillbaks till förhandlingsbordet igen?

Eller så är det så att de vill visa Trojkan att de har folkets stöd. Jag vet icke.

inkfish
2015-06-30, 18:20
Thira - Fast det där är min formulering, och den är ett skämt. :) Bakgrunden är allvarlig dock: när det är dags att rösta har ju avtalet löpt ut, "erbjudandet" gäller inte längre, alltså finns det inget att rösta om vad gäller exakt de villkoren. Vinsten med det för Tsipras del skulle vara att om det blev nej, så skulle han veta att han hade folkets stöd när han hoppade av och åkte hem under den gångna helgen.

Men med de senaste timmarnas händelseutveckling så känns det ju som att vi är i ett annat läge. Dock har tydligen Merkel redan sagt att hon inte har något att förhandla om förrän på måndag.

Masse
2015-06-30, 18:21
Nej, det var definitivt inte ditt inlägg jag syftade på. Du ska däremot ha cred för ett bra inlägg angående avskrivning av Greklands skulder (inlägg 286).:)
Däremot håller jag inte med dig i ditt korståg mot euron. Visst, en del länder passar den inte för men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).;)

Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30 :)

Jag sätter också gärna emot. Hade varit roligare dock om vi bytte 100-lappen mot en rejäl bamsig ouzo-meze åt var och en som vi kunde avnjuta i varandras sällskap på någon trivsam plats i Grekland. Givetvis då inhandlad för egna drachmer av den/de av oss som har fel. Eller en grappa-meze nånstans i Italien inhandlad för italienska lire. :D

Låt oss alla tre skriva in 2025-07-01 i kalendern!

Masse

Thira
2015-06-30, 18:26
Thira - Fast det där är min formulering, och den är ett skämt. :) Bakgrunden är allvarlig dock: när det är dags att rösta har ju avtalet löpt ut, "erbjudandet" gäller inte längre, alltså finns det inget att rösta om vad gäller exakt de villkoren. Vinsten med det för Tsipras del skulle vara att om det blev nej, så skulle han veta att han hade folkets stöd när han hoppade av och åkte hem under den gångna helgen.

Men med de senaste timmarnas händelseutveckling så känns det ju som att vi är i ett annat läge. Dock har tydligen Merkel redan sagt att hon inte har något att förhandla om förrän på måndag.

Ja men det vet jag (att det var din formulering). Har läst formuleringen på röstsedeln men endast då översatt på engelska i en tidning tidigt imorse. Har inte hunnit läsa upp mig i nyhetsartiklarna sen jag kom hem från jobbet. Har även grekerna reagerat likadant på det som står, så råder det ju oklarheter.
Men man får ju också minnas att allt gått med blixtens hastighet.
Nåja, det framkommer kanske vad de vill med omröstningen men det vore bra om det framkom innan den hålls, åtminstone till grekerna =)

Kanhända vill de skrämma Trojkan lite och visa på att det, om det blir nej, inte är alldeles otroligt att det kan bli en Grexit. Så tänkte jag imorse men, som sagt, allt förändras ju så snabbt.
Tillägg vid redigering; Att Tsipras hänger in hatten och avgår betyder ju inte att hela regeringen gör det per automatik. De har säkerligen andra som kan driva förhandlingarna i sådana fall.

larstommy
2015-06-30, 18:26
Formuleringen i omröstningen är märklig, det håller jag med om. Men vi ska också minnas att vi ser den engelska översättningen i tidningarna.
Jag undrade också över det där men kan det inte vara så att de vill se om det är någon idé att gå tillbaks till förhandlingsbordet igen?

Eller så är det så att de vill visa Trojkan att de har folkets stöd. Jag vet icke.

Hur naiv kan man vara ??? Ursäkta om jag uttrycker mig så, jag menar inte att vara nedlåtande, men hela grejen med denna s.k. "folkomröstning" är i mina ögon bara ett spel för kulisserna och ännu ett sätt att desperat visa att man inte vill svika sina väljare... Vilket i realiteten jag tror är en omöjlighet att undvika.
Jag önskar det grekiska folket all lycka och hoppas de får det politiska styret de förtjänar i framtiden, med eller utan euro :)

Thira
2015-06-30, 18:28
Hur naiv kan man vara ??? Ursäkta om jag uttrycker mig så, jag menar inte att vara nedlåtande, men hela grejen med denna s.k. "folkomröstning" är i mina ögon bara ett spel för kulisserna och ännu ett sätt att desperat visa att man inte vill svika sina väljare... Vilket i realiteten jag tror är en omöjlighet att undvika.
Jag önskar det grekiska folket all lycka och hoppas de får det politiska styret de förtjänar i framtiden, med eller utan euro :)

Vad i mitt inlägg menar du är naivt?
Syriza har tydligt sagt att de vill tillbaks till förhandlingsbordet och att de hoppas att EU-gruppen vill fortsätta förhandlingarna även efter det att omröstningen hållits. Vet inte om du missat det men det står i typ varenda tidning.

Alala
2015-06-30, 18:39
Har ni kollat det förslag från långivarna som inte dög åt Tsipras? Undrar bara, vad var det som var så hemskt?

/ Anne

Maggy
2015-06-30, 18:49
Har ni kollat det förslag från långivarna som inte dög åt Tsipras? Undrar bara, vad var det som var så hemskt?

/ Anne

Menar du återgång till avtalet som skrevs under 2012? Inte så märkligt att Tsipras inte antog det!

laero
2015-06-30, 18:58
Jag sätter också gärna emot. Hade varit roligare dock om vi bytte 100-lappen mot en rejäl bamsig ouzo-meze åt var och en som vi kunde avnjuta i varandras sällskap på någon trivsam plats i Grekland. Givetvis då inhandlad för egna drachmer av den/de av oss som har fel. Eller en grappa-meze nånstans i Italien inhandlad för italienska lire. :D

Låt oss alla tre skriva in 2025-07-01 i kalendern!

Masse
Ja, du är med också men sedan är det stopp, jag kan ju få fel även om det låter otroligt:D.
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken?

larstommy
2015-06-30, 18:59
Vad i mitt inlägg menar du är naivt?
Syriza har tydligt sagt att de vill tillbaks till förhandlingsbordet och att de hoppas att EU-gruppen vill fortsätta förhandlingarna även efter det att omröstningen hållits. Vet inte om du missat det men det står i typ varenda tidning.

"Eller så är det så att de vill visa Trojkan att de har folkets stöd."

Det verkar lite naivt att tro att de har något att vinna med det efter en hastigt inkallad s.k. "folkomröstning", som egentligen handlar om samma sak man vann väljarnas röster för i parlamentsvalet. Vilket den så kallade trojkan blivit påmind om gång efter annan under denna våren. Denna så kallade folkomröstning är bara ett spel för galleriet som jag ser det. Det man ska rösta om har redan det grekiska folket svarat på då man valde regering senast. Folkomröstningen är ingenting annat än ett fegt politiskt spektakel. Men jag hoppas det löser sig för de vanliga människor som lever och bor i Grekland på ett bra sätt i slutändan.

Den som lever får se :)

laero
2015-06-30, 19:07
Greklands skuldberg i förhållande till BNP hade ökat framöver enligt ditt resonemang...eller? !
Jag förstår inte riktigt den frågan, det beror ju på hur grekland agerar framöver och om de får igång sin ekonomi. Tillväxt i sig minskar skuldernas andel av BNP.
? jag ser att du inte svarar på alla mina synpunkter, det behöver du iof inte!!
Så är det i nästan alla inlägg, du har inte kommenterat allt jag skrivit till dig. Men är det nått specifikt du tycker att jag borde svarat på så gör jag gärna det.

Alala
2015-06-30, 19:23
Menar det senaste som man har förhandlat om. Förhandlingar som har pågått i typ 5 månader men ingenting duger åt Syriza. Sen vet jag inte om det ännu kom någon förändring i Junckers allra senaste för det börjar bli lite svårt att hänga med. Men i alla fall var det inga nya nedskärningar i pensioner eller löner. Momsen för hotell och mat sänktes till 13 %. Det fanns möjlighet för den grekiska regeringen att ändra på innehållet bara man höll siffrorna. Det var allra mest frågan om reformer. Nedskärningar i militärbudgeten t.ex. Visserligen typ höjd pensionsålder också men det är ju inte så konstigt. Det är mycket frågan om reformer som Grekland behöver för att gå vidare och bli ett modernare samhälle. Och det är väl det som grekerna också vill, eller har jag fel?

Det där var alltså bara en del som jag nu kommer ihåg. men vem som helst kan kolla detta eftersom avtalsförslaget är offentligt.

/ Anne

malou
2015-06-30, 20:07
Jeg har sett gresk-norske Fedon (Lindberg) omtalt her på Kalimera. Dvs. hans matoppskrifter/resepter. I dag har han en kronikk i en nyhetsavis i forbindelse med krisen. Verd å lese, enten man er enig eller ikke i hans synspunkter. :)
http://www.nrk.no/ytring/hellas-ma-stemme-for-eu-hjelp-1.12434755

Kalimera
2015-06-30, 20:14
Igår kväll hade nej-sidan en stor manifestation på Syntagma. Ikväll är det ja-sidans tur att ha en stor manifestation på Syntagma. Inga bråk igår kväll, och detsamma verkar det vara ikväll också. Bilder finns på The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/30/greek-debt-crisis-day-of-decision-for-tsipras).

laero
2015-06-30, 20:16
Det är ju ohållbart att tro att nuvarande situation skulle kunna få Grekland på fötter när så mycket går till de tyska och franska bankerna av lånen. Kan inte föreställa mig att du heller tror det Laero?
Det är inte rimligt.

Om jag nöjer mig med att svara på detta som du riktar direkt till mig så kan jag säga så här:
Det är givetvis inte bra att Grekland behöver låna för att klara sina amorteringar. Men det är rimligt iom att de är i den situation de är. Grekiska staten har slutit ett avtal med trojkan att hantera skuldsituationen på det viset. Se gärna Masses inlägg om skulder och skuldavskriving (inlägg 286 tror jag).
Sedan har du fel när du skriver om tyska och franska banker. Skulder dit är oerhört små i sammanhanget, de är sedan tidigare avskrivna till stor del eller omvandlade till nödlån. Nödlånen ställs ut av euro-länder och IMF, inte av banker på finansmarknaden.

inkfish
2015-06-30, 20:19
Jeg har sett gresk-norske Fedon (Lindberg) omtalt her på Kalimera. Dvs. hans matoppskrifter/resepter. I dag har han en kronikk i en nyhetsavis i forbindelse med krisen. Verd å lese, enten man er enig eller ikke i hans synspunkter. :)
http://www.nrk.no/ytring/hellas-ma-stemme-for-eu-hjelp-1.12434755

Tack! Håller helt med, oavsett vad man tycker är den klart läsvärd.

Han ger en intressant och tänkbar förklaring till varför Tsipras avbröt förhandlingarna och istället utlyste folkomröstning:

Problemet var at regjeringen ikke kunne levere gull og grønne skoger, men en ny innsparingspakke på 8,5 milliarder euro – primært gjennom enda flere skatter på den allerede hardt rammede private sektor. En slik pakke kunne ikke regjeringen få gjennom i eget parti eller hos sine høyrepopulistiske(!) regjeringspartnere. Den risikerte å få avtalen igjennom parlamentet via stemmer fra opposisjonen og samtidig miste regjeringsmakten.

Derfor bestemte regjeringen å kunngjøre en parodi av en folkeavstemning, med fem arbeidsdagers varsel(!), hvor det greske folket teoretisk blir spurt om å stemme for eller imot det siste utkastet til en avtale fra kreditorene (et utkast de fleste ikke forstår og som for øvrig har blitt trukket tilbake). I realiteten må det greske folk stemme for eller imot euro og EU. Dette er en politisk feig og frekk beslutning.

anneli56
2015-06-30, 21:06
Igår kväll hade nej-sidan en stor manifestation på Syntagma. Ikväll är det ja-sidans tur att ha en stor manifestation på Syntagma. Inga bråk igår kväll, och detsamma verkar det vara ikväll också. Bilder finns på The Guardian (http://www.theguardian.com/business/live/2015/jun/30/greek-debt-crisis-day-of-decision-for-tsipras).

Kollade på båda i direktsändning,verkar gå lugnt till och det är alltså tusentals om inte tiotusentals människor ute!

Kalimera
2015-06-30, 21:43
Kollade på båda i direktsändning,verkar gå lugnt till och det är alltså tusentals om inte tiotusentals människor ute!Enligt Skai (skriver The Guardian) var det cirka 22.000 personer ute. The Guardians utsände (Helena Smith) skriver så här: "No demonstration, quite as big, has been seen in the five years that I have covered the crisis." Så visst måste det ha varit mycket folk. En ny manifestation är planerad på torsdag. Säkert kommer nej-sidan också manifestera i veckan.

EDIT: nu rättade hon sig och skriver så här: "Several readers are kindly pointing out that tonight’s protests can’t match the huge anti-bailout protests of 2011-2012 -- tonight’s merely looks like one of the biggest “pro-bailout” demos. Sorry for the confusion."

Maggy
2015-06-30, 21:55
Enligt Skai (skriver The Guardian) var det cirka 22.000 personer ute. The Guardians utsände (Helena Smith) skriver så här: "No demonstration, quite as big, has been seen in the five years that I have covered the crisis." Så visst måste det ha varit mycket folk. En ny manifestation är planerad på torsdag. Säkert kommer nej-sidan också manifestera i veckan.

Ja jisses!! Vilken "oregerlig" situation!! Allt kan hända!! ...och rörigt är det... :rolleyes: ...och ...mitt i denna "röra" är en ansökan om en tredje Bailout på tal... visst är grekerna luttrade...men... tufft för dem det här!!

...inte ens självklart att det kommer att bli någon folkomröstning på söndag...

Pyttan
2015-06-30, 22:18
På söndag em kommer vi till Aten och stannar till måndag kväll. Spännande kan väl säga ...😳😉

Lissi
2015-06-30, 22:31
Men lite spännande Pyttan!
Historiskt ögonblick...

Lissi

Pyttan
2015-06-30, 22:37
Ja Hahaha man kan kanske göra ett scoop... Påbörja en journalistbana som amatör...
"Mitt i smeten från Sygntagma" 😃
Ska bo på hotel Adonis...

Maggy
2015-06-30, 22:40
På söndag em kommer vi till Aten och stannar till måndag kväll. Spännande kan väl säga ...😳😉

Ja :o verkligen ett spännande, och historiskt, "ögonblick" att ha med sig....

Maggy
2015-06-30, 22:43
Ja Hahaha man kan kanske göra ett scoop... Påbörja en journalistbana som amatör...
"Mitt i smeten från Sygntagma" 😃

:) kanske dig vi kommer att få se, med micken, mitt i händelsernas centrum...

Lissi
2015-06-30, 23:01

Mitt favorithotell i Aten. Ska bo där 5 nätter i november.
Då bor Du nära Syntagma och händelsernas centrum. Hoppas bara det inte blir kravaller och stenkastningar.

Lissi

Pyttan
2015-06-30, 23:20
Himla bra hotel, det blir tredje gången jag återvänder 😃
Och nu har de visst renoverat också!

Masse
2015-07-01, 00:52
Ja, du är med också men sedan är det stopp, jag kan ju få fel även om det låter otroligt:D.
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken?

Jo skam vore det väl annars om inte jag fick vara med. Fick för mig att det var mig som du utmanade först med ditt vad. ;)

Beträffande plats/arena/sport kan vi väl göra som i Bryssel, vi fortsätter förhandlingarna. Geografiska området Göteborg/Borås/Alingsås är för mig helt OK. Beträffande Skåne-lag som faller mig i smaken så står IFK Kristianstad överst på min lista, men handboll är kanske lite för hårdsmält för herr Laero eller .....? :D:D:D

Masse

Mahava
2015-07-01, 07:58
Jaha så nu har Grekland då i princip egentligen gått i konkurs :( fast ändå inte, väldigt trist utveckling, läste igår även i the guardians feed att under 2014 så började ju ekonomin så sakta att ta fart o utveckla sig, något som den nya regeringen börjat grusa nu och kommer ödelägga ordentligt om detta fortsätter, det vore ju ännu mera fruktansvärt i en redan katastrofal situationom alla uppoffringar folket gjort nu går om intet, nu har ju tex Disenblom sagt att om det blir ett nytt stödpaket så får Grekerna räkna med ännu tuffare vilkor än i det gamla som gick ut igår.

Inte mycket o göra mer än att fortsätta åka till Grekland samt hoppas att det reder ut sig på ett bra sätt

Kalimera
2015-07-01, 08:38
Jag låser den här tråden för att den har blivit för lång och svåra att följa.

En ny tråd i samma ämne finns här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=367032).