Visa fullständig version : Pireus - Sifnos
Söndag 3 maj
Igår när jag satte mig i flygbussen in mot Piraeus. . kändes det som att komma hem.. :p...bussen var fullpackad som vanligt, som ett gäng boskap som ska transporteras någonstans!
Helt galet.. lika tyckte en grek som jag kom i samspråk med i sätet bredvid.
Lite nervös var jag över att hitta till Lilia Hotel, men jag hade tur som hade kunniga greker bredvid mig!
-Vi ska också av vid Dimotiko Theatro utbrast en av dem när jag ställde frågan!
Kanon vilket flyt, dessa goa greker alltid så hjälpsamma!.. :D
Sen var det inte särskilt svårt att hitta till hotellet, lilla mysiga Lilia hotell och jag fick utsikt mot marinan från balkongen.
Enda nackdelen var att de håller på att gräva upp gatan utanför för att lägga nya elledningar..så i morse vaknade jag av världens oljud och ingen ström..jag bara gapskrattade..jaja.. jag är i Grekland nu.. So what..flabb_flab..
Det ska bli klart idag så imorgon kanske jag får sova lite längre!
Idag har jag strosat i Piraeus hela dagen, varit ner i hamnen och köpt biljett till Sifnos och tagit ut Euro så jag klarar mig ett tag!
Adam Korais går från gate E9 det får bli en taxi dit imorgon, båten avgår 14.55.
Det är mycket greker i rörelse idag, här syns inget av krisen, var bl a in på H&M och där var fullt med folk som shoppade.
Hittade till Rakadiko men det var stängt när jag gick förbi där vid 12.30 kanske de öppnar senare på söndagar.
Så jag sitter just nu i den lilla marinan Zea på tavernan Bibere har ätit en stor tonfisksallad och den första grekölen har jag druckit sååå gott!!. :p
Kan säga att jag gillar Piraeus allt mer, grekerna är otroligt vänliga precis som ute på öarna
SÅ idag blir det en lång Greklunch och kolla på folklivet!
Jag är lycklig, Grekland i mitt hjärta!
Det kommer mera!
Sunny, i ett 27 gr varmt Piraeus.
Låter underbart Sunny! Njut!:D
Katitzi:)
Bara njut, Sunny!
Birgitta och Arne.
Kalimera
2015-05-03, 16:00
Det kommer mera! Tack! Väntar som sagt med spänning på vad du tycker om Sifnos. :)
Härligt Sunny! Väntar ivrigt på dina Sifnos-rapporter! Har funderat många ggr på den ön, men ännu inte kommit iväg. Nu kanske.....
Skön start på semestern!
//
KR
Låter härligt! Kul att Pireus faller Dig i smaken!
Lissi
Hoppas att Sifnos tar emot dig väl!
Tack alla!!..:D
Snackat med Maria på Marana guesthouse idag, ordnat med det sista inför min ankomst imorgon.
Maria är inte på Sifnos nu pga att hennes barn fortfarande går i skolan, men hon har varit gullig och ordnat så hennes man Dimitris möter upp mig imorgon i Kamares och kör mig till hotellet i Apollonia... det känns tryggt! (ja honom känner du väl Inkfish?)..:)
Förstår Ni är nyfikna på hur jag ska uppleva Sifnos, det är jag med!!
Ta det lugnt, det gör jag!.. ;)
Du skulle väl få lite tillsyn också och om det är av den jag tror så kan du inte få det bättre :)
Du skulle väl få lite tillsyn också och om det är av den jag tror så kan du inte få det bättre :)
Ja, någon kommer och städar var tredje dag, hon sa inte vem!.. :)
Jag är ju ensam gäst, så servicen blir inte som den normalt är när det är fler gäster och jag har ju fått betala därefter också!.. :)
Visst är väl Piraeus också väldigt mysigt, som här i Zeas marina.. som jag strosat runt idag..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1607&pictureid=16637
Lite havsutsikt har jag från min balkong på Lilia hotel.. :D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1607&pictureid=16636
MEN, det ska bli skönt att komma iväg till SIFNOS imorgon och dessutom en ny båtupplevelse med Adam Korais, spännande.. _B-anana
Sunny - jag såg just på facebook att de byter busstidtabell på Sifnos just idag. Så var säker på att det är den färskaste om du ser någon uppsatt.
Här är den:
http://www.roomsinsifnos.com/el/χρήσιμα/δρομολογια-λεωφορειων/
Tack, Inkfish..så bra!.. :)
Det blir nog inte nödvändigt för mig att hyra bil.. kommer vandra det mesta och sen ta bussen däremellan..
Idag är det hett, softar i hotellbaren, snart avfärd till hamnen... _B-anana
OM du skulle hyra bil, t ex för att åka upp till superidylliska fiskeläget Cheronissos - jag brukar hyra moppe på Apollo moto rental, på höger sida i backen in mot Apollonia när man kommer från ditt håll. De har bilar också. Damen kan verka butter men tinar upp om man pratar på, och har alltid varit schyst med priser och villkor.
OM du skulle hyra bil, t ex för att åka upp till superidylliska fiskeläget Cheronissos - jag brukar hyra moppe på Apollo moto rental, på höger sida i backen in mot Apollonia när man kommer från ditt håll. De har bilar också. Damen kan verka butter men tinar upp om man pratar på, och har alltid varit schyst med priser och villkor.
Bra tips, ja dit vill jag ju, någon dag blir det nog hyrbil eller två.. :rolleyes:..gillar ju att susa runt på öarna.. flabb_flab..
Bra tips, ja dit vill jag ju, någon dag blir det nog hyrbil eller två.. :rolleyes:..gillar ju att susa runt på öarna.. flabb_flab..
Och av erfarenhet kör du ju så bra på krokiga vägar, Sunny!
Birgitta.
Och av erfarenhet kör du ju så bra på krokiga vägar, Sunny!
Birgitta.
:D:D.....
Jag fick nyss sms-hälsning från Sunny som är lyckligt på färjan, på väg till Sifnos. Ingen internettäckning på färjan.
Hon hälsade till er alla!
Lissi
Anna Pernilla
2015-05-04, 14:10
Jag som ville läst det senaste om Rakadiko... Bagageförvaringen då? Såg du något om den i Pireaus?
Fortsatt härlig resa!
Kanon att resan börjat bra Sunny :)
Trots att jag inte själv kommer iväg till Grekland är jag så himla glad att Greklandssäsongen börjar på riktigt nu, med alla direkt rapporter!
Väntar med spänning på dina rapporter från Sifnos bye_bye
Ylva
Tisdag 5 maj
Båtresan igår tog sin lilla tid efter 6 timmar var jag framme på Sifnos, när vi ankom Serifos.. vart jag positivt överraskad.. så vackert.. får nog besöka den ön innan hemkomst.
Ringde upp Dimitris när vi närmade oss Sifnos, jodå han väntade in mig... No worries.. Vilken trevlig man.. på vägen till hotellet visade han mig var jag kunde handla mat och dryck, två st välsorterade butiker bara 3 minuters promenad från hotellet, kan det bli bättre.. i byn Katavati.
Det lilla Guesthouse med 6 rum, så mysigt och jag enda gästen.
Vilken lyx!.. :p
Tyvärr är det problem med wifi på hotellet men de försöker ordna så jag kan få uppkoppling från grannhotellet.
Så innan det blir klart så blir det lite sisådär med rapporteringen och bilder, men det kommer så snart allt är klart!
Nu sitter jag på Hotel Anthoussas café och taverna i Apollonia, som tur är så har ju de flesta tavernor numera wifi.
Min första reflektion när jag vaknade i morse var.. "nu är jag i paradiset" vilken utsikt från min balkong..Panorama över havet, ser Paros och Antiparos väldigt nära..nästan som att kunna simma över dit.
Det är otroligt vackert här, strosat i Apollonia idag viken underbar by, måste nypa mig i armen för att kolla så jag inte sover och drömmer, helt otroligt mysigt!
Idag blir en lugn dag, har inhandlat karta så imorgon tänkte jag smygstarta med en vandring till Kastro..:D..sen en dag ska jag vandra till Faros, Dimitris ville jag skulle titta in på hans hotell Aperanto på en drink så gulligt!!.. :)
Ja nog är det paradiset här, det känner jag redan!
Berättade för Dimitris att jag fått tips från Kalimera om ön och han kände väl till dig Janne och Camilla..
Han sa, Janne loves Sifnos!. :D
Tyvärr blev det inte att jag kollade upp bagageförvaring i Pireaus hade annat trevligt för mig, so sorry!
Inte heller åt jag på Rakadiko,pga att det var stängt när jag gick förbi och jag var vrålhungrig, så jag gick till den lilla marinan och käkade, next time maybe! ;)
Det kommer mera...
Sunny, direkt från Apollonia, Sifnos.
PS. Det är få turister här än så länge, men det är bara skönt för min del.
Det låter underbart o du missa inte Serifos ser fram emot vidare rapporter
bye_bye
Roligt att du verkar ha fått en så bra start! :)
Det är fiffigt med de där kvälls- och nattfärjorna, man kommer fram i mörker och morgonen därpå får man en lyckochock när man tittar ut i morgonsolen. Maranna ligger så vackert till också.
Ja, Apollonia är verkligen vackert, men då ska du veta att Kastro är många gånger vackrare! flabb_flab
Av de angränsande byarna är också Artemonas väl värd att gå några rejäla vändor i, jag hade inte gjort det tidigare men gjorde det senast jag var på Sifnos. Fantastisk by.
Det ska bli roligt att se hur du tillbringar dina dagar! fb_gilla
Jag som ville läst det senaste om Rakadiko... Bagageförvaringen då? Såg du något om den i Pireaus?
Fortsatt härlig resa!
Hej !
Här får man förvara sitt bagage gratis om man köper sin båtbiljett där. Filippis Tours !
https://goo.gl/maps/doIJ6
/ Tom
Kul att du verkar gilla Sifnos. Bra start med promenad till Kastro. Varje gång jag åkt förbi Serifos har jag också tänkt, här vill jag kliva av någon gång. Ingen gång har jag gjort det ännu så länge men en dag...banne mig. Så ska jag allt...
Ha en fortsatt fin tur och det är bara att gratulera, som sagt, till ditt val av fin ö.
Anna Pernilla
2015-05-05, 18:04
Hej !
Här får man förvara sitt bagage gratis om man köper sin båtbiljett där. Filippis Tours !
https://goo.gl/maps/doIJ6
/ Tom
Tusen tack! fb_gilla
Kalimera
2015-05-05, 19:00
Han sa, Janne loves Sifnos!.Har gör ju det. :D
Roligt att det börjat så bra! Jag gillar Apollonia och byarna däromkring jättemycket, men det är inget mot vad jag gillar exempelvis Kastro och Heronissos. Du har mycket framför dig. :)
Hoppas att du får igång WiFi så att du kan rapportera.
Onsdag 6 maj
Varm och solig morgon igen, 30 grader i solen.
Vaknade tidigt kände mig ivrig att få komma iväg på vandringen till Kastro.
Ryggan packad med diverse, först en sväng förbi Apollonia,lugnt och stilla, verkar som om vissa tavernor ej öppnat upp inför säsongen än.
Gick en bit på bilvägen ner mot Kastro, sen tog jag en avstickare på en mindre väg och sen kom jag in på en åsnestig som jag fick för mig ledde till Kastro, men det blev nog en lång omväg, för jag tror att den leden går mot Faros, får fråga senare om jag ska gå igen till Kastro hur jag ska gå.
Tillslut kom jag iaf fram till Kastro.. Åh..så vackert vilka vyer..helt otroligt!!
Strosat runt här och bara njutit, sitter just nu vid det lilla bageriet och käkar glass och dricker en Frappe...:p
Alla är väldigt vänliga och lätta att prata med, inte mycket turister här heller.
De håller på att städa upp och ställa iordning allt inför säsongen.
Snart ska jag vandra tillbaka till Apollonia men då går jag bilvägen,orkar inte vimsa runt på åsnestigarna..:D..
Jag pratade med min värd Maria igår, hon trodde jag skulle få internet uppkoppling från grannhotellet inom kort.. så då kan jag dela med mig av lite fina bilder också!
Imorgon funderar jag på att gå upp till Profitis Elias, vandringen utgår från Katavati och jag bor ju i närheten.
Idag kanske jag tar en sväng till Artemonas på hemvägen.
Tack, för hälsningar!
Sunny, direkt från Kastro, Sifnos. bye_bye
Jag hittade åsnestigen tillbaka till Artemonas ännu en vacker by, stor mysfaktor!.. :D
Sen var det inte långt till Apollonia och här sitter jag nu på tavernan Veranda och njuter med utsikt mot Paros och Antiparos.. bättre kan jag inte ha det!.. :)
Åh vad härligt det låter! Fortsätt att njuta på denna så härliga ö fb_gilla
//majibye_bye
Låter riktigt härligt Sunny!
Visst är det härligt med försäsong!
Fortsätt njut.....Jag har just själv kollat att allt för min treveckorsresa ryms i handbagaget som ska rymmas i Ryanair-"boxen" . Det börjar resepirra även här nu...
Lissi
Så roligt att du gillar Sifnos. En ö som jag inte har varit på men nu får jag följa med lite på din resa och det känns bra det med. :) Känns säkert bra att vädret är varmt och skönt. Hoppas det fortsätter så. För värme behöver man ju efter vintern.
Ha det fortsatt bra!
/ Anne bye_bye
Kalimera
2015-05-06, 18:28
Tillslut kom jag iaf fram till Kastro.. Åh..så vackert vilka vyer..helt otroligt!!Visst är det en fin by, och vilka vyer det är därifrån! Hoppas att Maria har rätt och att du får tillgång till nätet snart. Vill så gärna se lite bilder. :)
Tack Sunny12, för att Du berättar om Dina upplevelser av Sifnos.
Den ön är helt underbar!
Kastro är en upplevelse i sig!
Sifnos är för mig en riktig återvändar ö! (Liksom Folegandros och några till :))
Jag ser fram emot Dina beskrivningar och upplevelser av denna Ö, och
jag önskar Dig en fortsatt trevlig resa!!!
//Lena
Det låter underbart, Sunny! Glass och frappé i Kastro snyft_drop
Även jag hoppas att du får uppkoppling, skulle vara roligt att se lite färska bilder :)
Kom på en sak, OM du hyr bil: en annan fin utflykt, åt andra hållet från Cheronissos, är att åka till Vathy i sydväst. Nerfarten mot den fina bukten är jättevacker, och själva orten har en egen charm, med lyxresort (!), vacker kyrka på piren och en rad av tavernor på stranden. ALLT ligger på stranden som, om du går bort till vänster, är en mycket fin och badbar strand. (Som badort slår Vathy Platy Gialos, som ligger åt samma håll, med hästlängder, i min smak. Jag har t o m bott två veckor i Vathy en gång).
Och: när du åker till Vathy finns ett fint ställe att stanna till på längs vägen och göra en minivandring: utgrävningen vid Agios Andreas (kolla på kartan). Det finns bilväg upp, men ett par hundra meter innan (där finns skylt om fornminnen) kan man parkera och gå en fin stig rätt uppför berget, tar 20-25 minuter. Jag misstänker att du är ungefär lika intresserad av gamla stenrösen som jag är ;) - men de här är faktiskt fina. Man ser hur där har sett ut. Och såhär på våren är där mängder av vallmo mellan stenarna. Dessutom finns där en mycket vacker kyrka på vars mur man kan filosofera ett tag, och där är fantastiska vyer att njuta av.
Bara ett tips. Eller så hittar du på något annat ;)flabb_flab
Kalimera
2015-05-07, 08:35
Och: när du åker till Vathy finns ett fint ställe att stanna till på längs vägen och göra en minivandring: utgrävningen vid Agios Andreas (kolla på kartan). Det finns bilväg upp, men ett par hundra meter innan (där finns skylt om fornminnen) kan man parkera och gå en fin stig rätt uppför berget, tar 20-25 minuter.Bilder finns här (http://www.kalimera.se/grekland/sifnos/agios-andreas.html).
Charleston
2015-05-07, 16:13
Det går också utmärkt att vandra från Apollonia till Vathy och sen ta eftermiddags/kvällsbussen tillbaka. Finfin vandring, speciellt mot slutet när man har hela Vathybukten nedanför. Är du riktigt hurtig kan du då också passa på att ta avstickaren upp till Profitis Elias (man passerar stigen upp dit på vandringen till Vathy).
Torsdag-fredag 7-8 maj
Yassas!!
Nej, nu åker jag hem, här kan man ju inte vara.. flabb_flab..nejdå skojar.. ;)..här är förstås underbart..varmt och skönt..över 30 gr i solen igår och då skulle jag förstås ut och vandra..:D..i matbutiken sa de att idag är ingen bra dag för vandringar.. MEN. envis som jag är.. upp till PROFITIS ELIAS skulle jag minsann.. flabb_flab..
Vandringen utgår från Katavati och det är en fin led att gå, med stenplattor i stort sett hela vägen upp.. svettigt var det och det tog mig 1tim. 30 min är inte i full form än, så det kändes i benen och det var olidligt varmt.
Mötte ett par fransmän som vanligt inte verkar ha några problem med vandringar.. de bara ler och traskar på!
Halvvägs undrade jag vad jag hade gett mig in på, men det var ju förstås fantastiska vyer hela vägen och det blommar så fint nu med vallmo och andra fina blommor.
Måste ändå säga att Profitis Elias på Amorgos är mer magiskt, fick inte riktigt samma känsla här, men fint var det!
Såg skylten mot Vathy
på vägen dit, hur lång tid kan det ta att gå Charleston?
Såg att sista bussen hem till Apollonia går 16.25, får väl starta i ottan då!.. :D
Får se om det blir i helgen eller om jag väntar till Måndag..
Fortfarande tyvärr problem med wifi på mitt hotell.. är något irriterad.. MEN.. visste ju om det när jag bokade att ingen wifi finns eftersom jag är enda gästen och Maria värdinnan är i Aten.
Grannhotellet får nog gäster i nästa vecka och då får jag säkert uppkoppling därifrån enl. Maria just nu verkar de inte så villiga att lämna ut koden.. Maria tycker det är märkligt!
Så ni får hålla er till tåls, bilder kommer sen från byarna, Profitis Elias mm.
Känns bökigt att släpa med surfplatta till en taverna och med telefonen är det knepigt att lägga in bilder.
Idag fredag har jag strosat I Apollonia, Artemonas och enda upp till väderkvarnarna med utsikt ner mot Kastro, den här vägen genom byarna ska jag gå nästa gång till Kastro, helmysigt.
Allting är väldigt rent och välputsat, fönster och dörrar i många olika pastellfärger som grönt, gult, blått..vackert!
Nu sitter jag på en taverna i Artemonas och njuter med en Frappe och yoghurt med honung och nötter..mmm..:p
Idag är det mer vind och det svalkar skönt!
Det kommer mera..
Sunny, direkt från Artemonas, Sifnos.
PS. Tack för alla fina tips!.fb_gilla
Ja, uppemot väderkvarnarna i Artemonas är underbart!
Fasen, jag tänkte att jag hade fyllt Sifnoskvoten för ett tag när jag åkte hem senast, men du får mig att tänka om ...
Tack! klapp_klap
Charleston
2015-05-08, 12:36
När jag gick den vandringen, så tog jag bussen till stigen upp mot Agios Andreas (bara att säja till chauffören, så släpper hen av dej där) och fortsatte sen ner på andra sidan av Andreas för att komma ut på Apollonia-Vathy-leden. Sen tog jag en kombination av nr 22 och nr 23 här:
http://www.cycladen.be/SifnosEng.htm
Enligt mina foton från den vandringen, så tog det mej drygt fyra timmar från Andreas till Vathy. Och då tog jag det hyfsat lugnt. Lägg till en knapp timme från det du stiger av bussen och vandringen upp mot och beundran av utsikten från Andreas, så kan du räkna med fem timmar. Skippar du Agios Nikolaos (nr 22 ovan), så kan du dra av en timme.
Om du i stället för att utgå från bussavsläppet nedanför Agios Andreas och i stället utgår från Apollonia och skippar Agios Andreas går det lite snabbare.
Har du tur stöter du på några såna här fina på sluttampen:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1593&pictureid=16649
Tack Charleston för superbra info.. :)..tror jag går leden från Katavati(bor i närheten) och sen gå direkt till Vathy, kanske det då tar cirka 3 timmar?
Ag.Andreas kan jag besöka vid ett annat tillfälle!
Charleston
2015-05-08, 12:50
Oops...matematiker som jag är, så räknade jag givetvis fel på en timme. Lägg till en extra på tiderna jag angav, så får du min tid. Så räkna med 3-4 timmar om du skippar Nikolaos (4-5 timmar om du inte gör det). Utan att stressa.
Ok, Tack!.. 😃
Är det en fin led att gå?
Alltså om den är lätt?
Inte så mycket uppför ?
Charleston
2015-05-08, 13:37
Jag tyckte den var väldigt fin (och Raymond ger den ju också maximala fyra stjärnor). Inte alls mycket uppåt, vad jag kan minnas. Speciellt inte om du skippar Nikolaos (dvs tar nr 23 rätt av). Läs beskrivningarna i länken ovan, så får du en hyfsad uppfattning om hur det är.
Åh, den verkar helt underbar den vandringen till Vathy, i beskrivningen står det att det tar cirka 2 tim. 45 minuter men klart det beror på hur fort man går förstås!..:)
Sunny, som just nu sitter på tavernan To Koytoyki och ska inta lite god mat.. :p..i Apollonia.
Monica C
2015-05-08, 17:42
Sunny,så härligt detta låter:)
Monica:)
Charleston
2015-05-08, 21:45
2:45 gäller effektiv vandringstid. Brukar stämma ganska bra för mej, tiderna som anges där (och jag brukar inte direkt springa). Men sen tillkommer ju diverse stopp. För att inta matsäck, bara vila lite, fotografera, m.m.. Sen gäller det förstås att inte gå vilse, men det är minimal risk att göra på just den här vandringen.
Nu har jag läst ikapp mig. Tack för fina rapporter från ett Sifnos, som jag nu längtar tillbaka till. snyft_drop
/Netwolf
Lördag 9 maj (dagen efter rapport) :D
Friska vindar blåser över Sifnos denna morgon.. efter att ha varit 30 gr. är det nu kanske 20..MEN.. det är perfekt vandringsväder..:)
En del stackmoln bildades under dagen.. idag vill jag vandra igen..
Beslöt mig för att gå till Ag.Andreas och där besöka museum och acropolis, kolla på de gamla ruinerna.. :D..
Vandrade från Katavati och gick samma led som till Profitis Elias.. så vackert med alla blommor...
Tog cirka 45 minuter från mitt hotell och upp dit, ett stort inhägnat område och inträde på 2 euro ville vakten ha, jag var den enda besökaren, så trist att jobba på ett sådant ställe så här i lågsäsong.
Men vackert som tusan var det uppe vid kyrkan och en stor del av den gamla muren till acropolis var kvar.. sen vilken utsikt.. Alla fina byarna.. häftigt!
Stannade där uppe bra länge, fikade och hade det gott!
Det är lugnt och stilla här på Sifnos denna tid, få turister och klent med folk på tavernorna både på dagen och kvällarna.
Men det kommer nog mer turister snart... Nästa vecka, iaf på mitt grannhotell.
Söndag 10 maj.
Idag blåser det lika friskt med en kylig vind, ska nog ta dagen som den kommer.. strosa i byarna och ta en tur till Kastro igen..
Sen ska jag senare gå och äta på den helmysiga tavernan Margarita i Artemonas(ligger nära skolan) en genuint familjedriven taverna, med humana priser.
När jag var där sist sa gästerna bredvid mig att det var den bästa maten de ätit på Sifnos.
Jag fikade ju bara då, men nu så ska jag äta mat.. :p
En annan reflektion här på Sifnos är att det inte är så mycket katter, som jag normalt upplevt på andra öar, synd för jag älskar katter!.. :D
Mycket åsnegubbar dock, som hälsar så gött Yassu.. :)..
Sifnosborna är ett vänligt folk och nyfikna..
Imorgon tänkte jag försöka mig på vandringen till Vathy och startar väl i ottan..flabb_flab..så jag hinner med bussen tillbaka, annars får jag väl lifta med en åsnegubbe.. flabb_flab..
Bilder kommer, har fått wifi nu, men har inte tid med det just nu så jag återkommer......
Ha, det fint ALLA ni som är hemma, på väg till Grekland eller ÄR i Grekland.
Sunny, som ska traska ner i byn... bye_bye
Kalimera
2015-05-10, 16:16
Bilder kommer, har fått wifi nu, men har inte tid med det just nu så jag återkommer...... Det låter som att du har det bra, och att du gillar Sifnos. :D
Ser fram emot att se lite bilder när du får tid.
Njut vidare av paradiset Sunny! bye_bye
Ja visst är det vackert uppe vid Agios Andreas! Kul att du också gillade det.
Jag har sett en skylt om inträdesavgift alla de gånger jag varit där, men där har aldrig varit någon som tagit betalt och grinden har alltid varit öppen. Märkligt.
Men där är underbart att sitta på muren och lyssna på tystnaden, helt klart. :)
Om du vill träffa katter kan du passa på om du går och hyr bil, damen med hyrfirman Apollo matar sådär en 30-40 stycken så se upp när du kör ut bilen ;)
Hoppas du haft en skön dag i dag också!
Ska tänka på katterna hos biluthyraren Ink..:D
Idag har jag varit på Kastro igen, det blir nog många besök där innan semestern är slut.. så vackert!..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16674
Fortfarande svajig wifi men det kommer att bli bättre..
Sunny, som imorgon ska vandra till Vathy. _B-anana
Nu var jag duktig och la in en bild med mobilen.. funkar dåligt med wifi surfplattan.
Ja Kastro är vackert och så rofyllt. Ett väldigt speciellt (i positiv mening) ställe.
Så vacker bild Sunny!
Härligt att du gillar Sifnos och att din resa är så lyckad hittills.
Kalimera
2015-05-10, 20:44
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16674Det verkar blåsa mycket.
Kastro är grymt!
Ja, Janne det blåser kraftigt idag är värre än igår.. höll nästan på att blåsa omkull på väg till Kastro..:D..imorgon ska vinden stilla sig något enligt killen som jobbar på Margarita taverna i Artemonas..
Kan bli bra vandringsväder till Vathy imorgon...
Ja Kastro är vackert och så rofyllt. Ett väldigt speciellt (i positiv mening) ställe.
Så vacker bild Sunny!
Härligt att du gillar Sifnos och att din resa är så lyckad hittills.
Tack Thira, här är underbart och det bästa av allt jag har så mycket kvar att få uppleva... flera vandringar har jag redan gjort.. MEN.. det finns så många kvar.. tex tänkte jag gå Faros -Kastro och imorgon Apollonia - Vathy och sen ta bussen hem... Ska ju vara en väldigt fin vandring, så mycket grönska och blommor längs vandringslederna otroligt vackert!
Ska lägga in lite mer bilder senare och visa!.. :)
. Tack för fina rapporter från ett Sifnos, som jag nu längtar tillbaka till. snyft_drop
/Netwolf
Så bra att jag fick dig till att längta tillbaka!.. :D
Glöm inte vandringen till Chrysopigi (det lilla kapellet ) från Faros också men det är bara en kortis på sisådär 20 min. Hur min egen lilla vandring dit slutade tänker jag INTE berätta här haha.
Glöm inte vandringen till Chrysopigi (det lilla kapellet ) från Faros också men det är bara en kortis på sisådär 20 min.
Ja, den får du inte missa. Lagom långt och väldigt vackert. Så här stolt och glad kan man va, när man är fyra år och går denna vandring :)
http://imgi.se/image.php?di=JH8W
/Netwolf
Ja, den får du inte missa. Lagom långt och väldigt vackert. Så här stolt och glad kan man va, när man är fyra år och går denna vandring :)
/Netwolf
Så søt og flink :D
Tack Thira, här är underbart och det bästa av allt jag har så mycket kvar att få uppleva... flera vandringar har jag redan gjort.. MEN.. det finns så många kvar.. tex tänkte jag gå Faros -Kastro och imorgon Apollonia - Vathy och sen ta bussen hem... Ska ju vara en väldigt fin vandring, så mycket grönska och blommor längs vandringslederna otroligt vackert!
Ska lägga in lite mer bilder senare och visa!.. :)
Herlig at du trives så godt, Sunny fb_gilla
- det hadde jeg trodd du ville gjøre og, det går vel ikke an å ikke like Sifnos:D
Jeg/vi har besøkt Sifnos tre ganger, 1997, 2000 og i 2006, og det er på tide å reise dit igjen s n a r t kjenner jeg:p
- men det får ikke blitt dette året, det er allerede "fullbooket med andre lengseler"_B-anana
Ha det fortsatt kjempebra :D bye_bye
Det syns att det är en rutinerad Greklandsvandrare! ❤️ fb_gilla Vandringen till dockskåpsklostret är nog perfekt för en fyraåring, och för Sunny blir det en fin promenad. Missa inte dopfunten, Sunny, där ligger den grekiska valutareserven ;)
Förresten Sunny, känner du till den här sajten? http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=gr
Ovärderlig för vindprognoser. Du kan ställa in dag och tid och då ser du t ex att det kommer att blåsa mer imorgon än på onsdag. Kan vara bra när du planerar dina vandringar (och om du ska till Cheronissos och Panagia Poulati, båda ställena är vidunderliga när det är stilla men inte alls lika märkvärdiga när det blåser).
Nu var jag duktig och la in en bild med mobilen.. funkar dåligt med wifi surfplattan.
Hur gör du då? Jag lyckas inte lägga in en bild på Kalimera från mobilen...D. Är nu i Thessaloniki och lägger gärna in bilder direkt.
Lissi
Hur gör du då? Jag lyckas inte lägga in en bild på Kalimera från mobilen...D. Är nu i Thessaloniki och lägger gärna in bilder direkt.
Lissi
Lissi vad jag menade var att jag först laddar ner bilder i album på min profilsida på Kalimera, sen kopierar jag länken till bilden som jag sen infogar i mitt inlägg... detta kunde jag göra med mobilen igår, men det funkar inte med surfplattan av någon konstig anledning, fortfarande väldigt svag wifi på hotellet då jag använder en tillfällig uppkoppling från ett annat hotell.
Ha, det gott ni båda i Thessaloniki!.. :)
/Netwolf
Förstår hon var GLAD.. vilken underbart fin flicka!.. :D
Måndag 11 maj
Idag vaknade jag tidigt runt 7.30(vilket är tidigt för mig).. ;)...skulle ju iväg och vandra och bra att starta och komma iväg innan det blir allt för hett!
Idag var vinden något svagare än igår, så det stämde med den infon jag fick igår, toppen!
Perfekt vandringsväder, en vind som svalkar gör en vandring mycket lättare!
Ryggan packad och klar och jag full av energi efter en god frukost, kom iväg strax före 9.30 något senare än vad jag hade tänkt, men hade beräknat att vandringen till VATHY skulle ta cirka 3 timmar och då hinner jag i vilket fall som helst med bussen som går 16.25.
Gick backen upp från mitt hotell till Katavati och igenom byn och kom strax efter 10 minuter ut på vandringsleden som även går till Profitis Elias m.m..
Fantastiskt fin led att gå, bra markerad (ska visa senare på bild hur markeringarna ser ut), inte mycket uppför, naturen runt omkring helt underbar, grönt o mycket blommor, lugnt och stilla inte en människa mötte jag.. det enda som ibland hördes var bjällror från getter.
Sen när jag kom upp så högt i bergen och kunde se havet det var helt otroligt fint, sen gick det nerför en bra bit och nu förstod jag att jag snart börjar närma mig Vahty..Tog ingen fikapaus var ivrig och nyfiken ville komma fram så fort som möjligt..stannade bara för att inta vätska vid en vattenkälla...det bergsvattnet smakade gudomligt gott, hade jag vetat det hade jag inte behövt ta med något vatten.
Tillslut kom jag fram så jag kunde se Vahty-bukten.. OJOJ.. Sååå..Vackert!
Det blev många foton.. som jag tänker visa imorgon då jag får ta mig ner till en taverna med bra internetanslutning, väldigt svag wifi här, det går inte att ladda upp bilder, skittrist!
Vandringen tog mig från mitt hotell och ner till Vahty exakt 2 tim 45 min, bra jobbat eller?.. :D
Väl där nere slog jag mig ner vid en taverna som låg så nära havet att man nästan kunde doppa fötterna i samtidigt som man åt, härligt!
Där var så mysigt, men mer än en vecka skulle jag nog inte klara att bo där utan att få lappsjuka.. :D..
Wifi finns inte i Vahty, det kostar för mycket menade en jag pratade med på tavernan, så det blir att enbart njuta av den underbara miljön menade hon, vilket jag gjorde med råge!
Det var en del turister där men inte särskilt många, såg bara en som badade.. frågade hur många grader det var i havet.. under 18 gr fick jag veta.. efter en kall vinter och vår så kan man förstå det, kände inte för att bada.. vinden är kylig och nu har det åter igen börjat storma!
Flera timmar senare tog jag bussen hem till Apollonia vilken kom punktligt 16.25, en biljett kostar 1 euro och 60 cent, billigt och bra!
Härlig utsikt under resan tillbaka, Sifnos är en vacker ö.
Nu ska jag snart natta mig efter en lång dag med många nya upplevelser gör tröttheten sig påmind..lite värk i benen med.. :D
Imorgon kommer ALLA fina bilder, jag lovar!
Sunny, direkt från fina Sifnos.
PS.Inkfish tack för länken, ska kolla på den.
Kalimera
2015-05-12, 07:16
Tillslut kom jag fram så jag kunde se Vahty-bukten.. OJOJ.. Sååå..Vackert! Visst är det vackert. En av mina favoritvyer i Grekland!
Synd att du har så dålig tillgång till WiFi. Men vi har tålamod. :)
Grattis till en lyckad vandring! klapp_klap
Det låter som en jättefin vandring, den vill jag göra nästa gång!
Vägen ner mot Vathy är mycket riktigt fantastisk med alla tusentals olivträd. Ingen slump att den flotta resorten där nere heter Elies.
Men om du skulle bli lappsjuk i Vathy, vänta då tills du kommer till Faros.. flabb_flab Jag blev inte lappsjuk en sekund i Vathy (och inte i Faros heller). Jag hade moppe nästan hela tiden så jag var iväg någonstans nästan varje dag, och sedan var det lika underbart varje eftermiddag att komma "hem" till Vathy igen. Orten där jag bor är ju bara basen, jag är inte där hela dagarna. Det viktigaste för mig är att ha kontakt med havet, det gör något magiskt med mig. Och i Vathy har man verkligen det. <3 Dock kommer jag nog inte att bo där igen, inte för att jag inte trivs där, utan för att jag är helt galet fast i Faros. :)
Men om du skulle bli lappsjuk i Vathy, vänta då tills du kommer till Faros.. flabb_flab Jag blev inte lappsjuk en sekund i Vathy (och inte i Faros heller
Faros. Det är stället att ta det lugnt på. Kommer ihåg vår vecka på Aperanto. Var morgon tog jag på mig badbyxor o flipflop, samt 1 € i handen. Släntrade över stranden och köpte bröd i affären. Växeln i brödpåsen. På vägen tillbaka, slängde jag mig i havet. Lika underbart varje dag! :)
/Netwolf
Låter som du skulle trivas riktigt bra. Själv skulle jag säkert trivas vid tavernan i Vathy. :p Gillar tavernor vid vattnet.
Skall bli roligt att kolla bilderna sen, tekniken funkar inte alltid, men det är ju förståeligt. ;)
/ Anne :)
Faros. Det är stället att ta det lugnt på. Kommer ihåg vår vecka på Aperanto. Var morgon tog jag på mig badbyxor o flipflop, samt 1 € i handen. Släntrade över stranden och köpte bröd i affären. Växeln i brödpåsen. På vägen tillbaka, slängde jag mig i havet. Lika underbart varje dag! :)
/Netwolf
Faros i ett (pistage)nötskal. Jag bor också på Aperanto där. Min morgonrutin nu senast var att vakna vid 8, göra en termosmugg kaffe, ta en sarong över baddräkten och gå ner viken bortom Aperanto för ett morgondopp. Vid den tiden brukade också getterna dra sig upp över berget från viken, ovanligt många av dem hade klockor runt halsen så det var det enda ljud man hörde. Svårslagen start på dagen. snyft_drop
Låter som du skulle trivas riktigt bra. Själv skulle jag säkert trivas vid tavernan i Vathy. :p Gillar tavernor vid vattnet.
Tavernorna, faktiskt. :) Nästan alla tavernor i Vathy ligger vid vattnet. Det är Shirley Valentine Bay ;)
Tisdag 12 maj
Kylig morgon med kraftig blåst och regn, idag får det bli en "slappadag "...ska till en taverna senare och försöka lägga in lite bilder här!
Tur att jag redan gått flera vandringar utifall vädret framöver kommer att vara lite mer ostadigt.
Netwolf och Ink..visst är det mysigt med små byar som Vathy och Faros när det är varmt och skönt och det lockar till bad, men att bo där nu när det är kyligt och blåsigt.. NEJ TACK!!
Jag har havsutsikt från mitt hotell här också även om det är en bit att gå för att ta ett morgondopp.. ;):D..
Om vädret stabiliserar sig skulle jag kunna tänka mig att flytta till tex Faros och bo där en vecka, för att enklare kunna ta mig ett dopp!.. :)
Eller så drar jag till en annan ö...
Återkommer senare idag med förhoppningsvis bilder också... :rolleyes:..
Sunny, direkt från Apollonia.
Wow..jag lyckades att ladda upp en bild från hotellet, fast det tog väl sisådär 10 minuter... :eek:
Så här har ni Vathy - bukten.....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16678
Vandringen till Vahty från Katavati 11 maj
Först vill jag visa hur bra markeringarna är på lederna, väldigt välordnat...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16689
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16690
Sen följer bilder från vandringen till Vahty som alltså tog 2 tim.45 min., den vackraste vandringen jag gjort.. titta och njut..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16684
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16691
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16692
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16696
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16687
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16686
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16688
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16683
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16680
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16681
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16682
Tillslut bilder från där jag bor.. Marana guesthouse.. kolla vilken utsikt från min balkong..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16694
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16693
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16695
Det kommer fler bilder en annan dag... sitter just nu på mysiga café och cocktailbaren Veranda i Apollonia med bra uppkoppling.. :)..
Sunny, som mår gott på Sifnos. bye_bye
Åh så fina bilder och man får ju en sådan längtan så det är bara inte kloktfb_gillasnyft_drop
Du får njuta för oss andra också :)
//maji med precis 2 veckor kvar till Greklandbye_bye
Man förstår ju att du njuter, fina vyer och bilder! Tack!
Kalimera
2015-05-12, 17:56
Sunny, som mår gott på Sifnos. Det förstår jag! :)
Underbara bilder. Tack! klapp_klap
Kul att se Vathy från ett håll jag inte sett förut, och så härligt med alla blommor, det har jag heller aldrig sett på Sifnos.
Så roligt att ni gillar mina bilder, tack för det! 😀
Ska försöka mig på vandringen till Ag.Sostis en dag när vädret är bättre,ska visst vara en fantastisk plats enligt en jag pratade med på en taverna.
Det finns så många fina vandringar kvar att göra, underbart!
Inkfish, jag såg ALLA katterna vid Apollo biluthyrningen..skulle ha fotat men damen matade dem så jag kunde inte med att göra det, kanske nästa gång. :)
MetaxaHasse
2015-05-12, 18:52
Jag nynnar på en sång..Nanne Grönvall...JAG E´SÅ AVUNDSJUK!!!
Så underbart redan från Pireus,marinan som vy och vandringsbilderna...ja..avundsjuk..men inte missunsam :)
Ha så himla härligt!Jag har inte bestämt var höstens resa blir..
Hasse
Jag nynnar på en sång..Nanne Grönvall...JAG E´SÅ AVUNDSJUK!!!
Så underbart redan från Pireus,marinan som vy och vandringsbilderna...ja..avundsjuk..men inte missunsam :)
Ha så himla härligt!Jag har inte bestämt var höstens resa blir..
Hasse
Tack.. :)..jag tycker du ska åka till Sifnos..såklart..:D
Vilka härliga bilder, vandringen ser precis så vacker ut som du beskrivit den!
Ser att du satt på fina Okeanida i Vathy, de har god, fräsch mat och är trevliga. Det var en längtansbild just därifrån som fick mig att besluta mig för att bo i Vathy andra gången jag skulle till Sifnos. Jag hade utgått från att jag skulle bo i Faros även den gången men bland mina bilder hade jag en från nästan exakt samma vinkel från din bild från Okeanida, med kyrkan med tvillingkupolerna som utsikt. Då fick jag Shirley Valentine-feeling och insåg att där måste jag pröva att bo.
Hoppas du har det bra idag också. När jag kikade på väderprognosen igår såg det ut som om det skulle blåsa idag också, sedan skulle det lugna ner sig.
Ja det var väldigt mysigt i Vahty Inkfish, en fantastisk känsla när man vandrat så långt och tillslut komma ner i dalen mot Vathy-bukten..och sen slå sig ner på den mysiga tavernan och beställa in god mat och dryck... :p..ja de var trevliga på den tavernan och så här i lågsäsong har de tid att prata också!
Kan rekommendera denna vandring helt fantastisk!
Får se vad jag tycker om Faros, funderar på att ta bussen dit imorgon och sen gå leden tillbaka mot Kastro.. det blåser kraftigt idag med, imorgon ska det bli lugnare vindar.
Får se om jag återkommer med en rapport senare idag eller imorgon.
Idag kommer inte att hända så mycket tror jag.. :rolleyes:
Att softa i någon av byarna när det blåser är väl en utmärkt idé. :) Har för mig att jag såg att det blir lugnare i morgon och sedan ännu lugnare dagen därpå.
Faros-Kastro är en fin och lätt vandring, jag har gjort den fast i motsatt riktning. Visserligen irrade jag runt bra länge nere i Seralia nedanför Kastro innan jag kom på stigen upp :( men det är typiskt mig, det är förmodligen INGEN annan som inte hittat den stigen direkt :o
Det är jättefint att se Kastro från det hållet när du närmar dig, annars är det inte världens mest spektakulära vandring. Men blommigt och grönt lär det ju vara :)
Ja, det är trevligt i byarna när det blåser, det ger lite vindskydd.. så det får bli där jag tillbringar mest tid idag.
Ink.. har du varit i Ag.Sostis där finns visst ancient gold mines, ska vandra dit någon dag med...när vinden stillat sig.. :D
Visst är väl KASTRO otroligt vackert?....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16698
Ja, det är sanslöst vackert, som att gå omkring i ett friluftsmuseum därinne, och även rundan utanför är betagande.
Fick ta fram kartan nu men nej, vid Agios Sostis har jag inte varit. Jag har vandrat väldigt lite på Sifnos, kom på det där med vandringar först senaste gången jag var där och då gjorde jag det för komplicerat för mig. Hade Dieter Grafs guide och alla vandringar lät långa och hårda och besvärliga att synka med bussar hem till Faros, medan jag främst gillar vandringar på max tre timmar som går i rundor hembyns strand tur och retur. Får lägga upp det på annat vis nästa gång för t ex Apollonia-Vathy som du visade är ju jättevacker.
Sifnos är verkligen en vandrares paradis.. :D..tycker att jag redan gjort många men det finns hur många kvar som helst.. TUR jag ska vara här länge!
De som inte vandrat på Sifnos har missat mycket.. för det är då man verkligen lär känna ön.
Idag har jag strosat i byarna och vet nu hur jag ska ta mig till Ag.Sostis.. bara gå genom alla byar och sen kommer man direkt ut på leden,hade det inte blåst så mkt så hade jag nog gått dit idag.
När åker du Ink.. till Amorgos?
Kan säga att jag längtar dit också, men det får nog bli i september.. Amorgos är ändå my number one.. :p
Faros-Kastro är en fin och lätt vandring, jag har gjort den fast i motsatt riktning. Visserligen irrade jag runt bra länge nere i Seralia nedanför Kastro innan jag kom på stigen upp :( men det är typiskt mig, det är förmodligen INGEN annan som inte hittat den stigen direkt :o
Jodå här är en som också hade vissa stigproblem.
Eva
Sifnos är verkligen en vandrares paradis.. :D..tycker att jag redan gjort många men det finns hur många kvar som helst.. TUR jag ska vara här länge!
De som inte vandrat på Sifnos har missat mycket.. för det är då man verkligen lär känna ön.
Precis, jag inser det nu. Jag som inte vandrade mycket där, knappt något alls. Hm...
Men inte desto mindre bör det tilläggas att jag tycker det är en otroligt vacker och mysig ö.
Kalimera
2015-05-14, 09:25
De som inte vandrat på Sifnos har missat mycket.. för det är då man verkligen lär känna ön. Håller med dig om att det är en fantastisk ö att vandra på. Ser fram emot bilder från Agios Sostis. :)
Jodå här är en som också hade vissa stigproblem.
Eva
Haha, du också? Skönt att höra! fb_gilla
När jag väl kom på stigen uppför berget var det ju jättelätt, men jag gick för långt in i vassen först. Irrade runt därinne bra länge innan jag backade och kom rätt :cool:
Sunny: Vandringar är underbart men jag håller inte med om att man måste vandra för att lära en känna en ö, för mig är vandringar en dimension av många när det gäller karaktären på en plats.
Amorgos är verkligen min number one också. Sifnos är en vacker och liksom komplett ö men för mig har Amorgos en dramatik och magi som jag inte stött på någon annanstans. Där har jag också gjort det som för mig, som rätt bekväm vandrare, är alla vandringars moder: den från Moni Chozoviotissa till Egiali. Så vacker och genom flera olika landskap.
Då gjorde jag den med Janne och Camilla och jag ville göra om den i höstas, men jag vågade inte på egen hand, jag går så jäkla lätt vilse. I klostret träffade jag ett amerikanskt par som just kom därifrån och de sa att nja, trots kartan så hade det varit några ställen där de tvekat om hur de skulle gå. Så då vågade jag inte för jag skulle garanterat gå fel (det gör jag överallt :cool:)
När jag åker den här gången kommer jag träffa vänner som gärna vandrar, men de har knackiga leder som inte klarar en så lång vandring. Och även min hälsa är så kass just nu att jag kanske inte kommer iväg alls. Jag ska åka snart, men vågar inte riktigt räkna med det än, för jag är så dålig. Och om jag kommer iväg kanske jag inte klarar mer än att ligga och skvalpa i vattnet, jag riskerar må kass även där. Så det kan bli en rätt bortkastad resa.
Kalimera
2015-05-14, 18:58
Då gjorde jag den med Janne och Camilla och jag ville göra om den i höstas, men jag vågade inte på egen hand, jag går så jäkla lätt vilse. Vi får göra om den vandringen tillsammans inken. bye_bye
Torsdag 14 maj
Vaknar upp till en solig och varm morgon.. vindarna har stillat sig över Sifnos..
Idag ska jag iväg på vandring till Ag.Sostis, efter en lång frukost ute på balkongen med den traditionella grekyougharten med frukt och kaffe känner jag mig redo för en lång vandringsdag..att lära känna en ö ända in i själen.. det upplevs vid en vandring och inte att sitta i ett fordon.. enligt mig!
När jag var på väg, hörde jag en knackning på min dörr, det var städerskan Maria som jag nu fick träffa för första gången, en jättegullig kvinna frön Rumänien.. hon hade en present med sig till mig från värdparet..en stor påse med goda kakor..mums..:p..vilken överraskning.. härligt!
Jag berättade att jag imorgon kommer till Faros för ett besök på Dimitris hotell Aperanto, det tyckte hon var roligt och Dimitris ville ju bjuda mig på något drickbart!
Sen berättade hon att nästa vecka är det en stor fest med mat och dryck i Chrisopigi, en fest som alltid hålls efter påsken och jag var så välkommen, hon tyckte jag skulle hänga med dom dit på lite festligheter... det kan jag ju inte tacka nej till!.. :D
Men nu tillbaka till min vandring som idag gick till Ag.Sostis.. en fantastisk vandring som jag startade från Apollonia och sen upp till Artemonas och därifrån börjar leden..i ett underbart landskap med havet ständigt närvarande.. vandringen dit tog mig 2 timmar med stopp för fotografering och vätskepaus...
Fantastiskt grönt och fint och alla fina olivträd..finns många här på Sifnos...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16738
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16735
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16742
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16750
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16746
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16734
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16745
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16747
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16749
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16748
Det vart en lång vandringsdag 4 timmar totalt..hett var det och hemåt var det mycket uppför..men det gick bra, mötte en åsnegubbe och ett par andra vandrare..på vägen ner.. annars var det helt tyst och stilla och jag bara njöt med en fix öl och spenatpaj inhandlad i bageriet på vägen dit.. gissa om det smakade bra... :p..
Imorgon väntar nya äventyr i Faros..
Sunny, trött och slut men på ett skönt sätt!.. bye_bye
Så undebart det låter och vilka vackra bilder! Tackklapp_klap.
Vi vandrar ju också timmavis var dag här i Thessaloniki, men med helt olika vyer. ;) Naturvandringar får det bli på Tinos nästa vecka och veckan efter.
Ser fram emot fler av Dina rapporter!
Lisa
Oj oj oj så vackert Sunny!
Jag har varit på Sifnos men häpnar ändå!
Jag missade en hel del ser jag nu. Hm...kanske man skulle ge sig på vandringar lite mer i alla fall. Det som hindrar mig är höjdskräck (på en del platser) och ett uselt lokalsinne.
Tack för fenomenalt vackra bilder från fina Sifnos.
Kul att gå på fest. Se till att dansa tills dess att den grekiska solen går upp ;)
Så undebart det låter och vilka vackra bilder! Tackklapp_klap.
Ser fram emot fler av Dina rapporter!
Lisa
Tack, Lissi roligt att du uppskattar mina rapporter.. :)
MEN.. hur många gör det? :rolleyes:
Upplever ett svagt intresse för Sifnos.. vet inte om jag ska fortsätta att skriva och lägga in bilder, vilket tar tid och svajigt wifi är det inte lätt, tänkte att mina rapporter skulle intressera de som aldrig varit på Sifnos.. jag tvekar....
Tack, Lissi roligt att du uppskattar mina rapporter.. :)
MEN.. hur många gör det? :rolleyes:
Upplever ett svagt intresse för Sifnos.. vet inte om jag ska fortsätta att skriva och lägga in bilder, vilket tar tid och svajigt wifi är det inte lätt, tänkte att mina rapporter skulle intressera de som aldrig varit på Sifnos.. jag tvekar....
Nej nej Sunny. Betänk att väldigt många läser här på Forumet utan att kommentera. Det kan handla om att man kanske är lite blyg eller bara inte vill offentliggöra sig på det sättet. Jag är alldeles säker på att dina fina bilder och din text kommer att få många intresserade av Sifnos. Dock mest kanske de som är intresserade av att vandra. Vilket ju är alldeles naturligt då det är det du gör där och det du skriver rapporter om. Men allt det andra kan de läsa om i resebrev eller hitta annan info om. Vandirngar är det inte alls lika många som rapporterar om. Så snälla fortsätt skriv. Det är viktigt för Grekland och för Sifnos att så många som möjligt vill resa dit. Du gör ett toppenjobb!
Snälla Sunny sluta inte rapporterasnyft_drop Dina berättelser och nu alla vackra bilder gör ju att man nästan längtar ihjäl sig. Tror precis som Thira att det är många som läser men kanske inte kommenterar. Så snälla knata på och fota allt vad orkar och berätta för oss här hemma_B-anana
//maji med bara 11 dagar kvar till Greklandbye_bye
Jag säger samma som maji och Thira. Vi som läser njuter oavsett om vi kommenterar var dag eller ej. Inte funderar jag över hur många som läser mina dagsrapporter från Thessaloniki. Jag skriver dem mycket också som en dagbok för mig själv och om andra också inspireras är det dubbel glädje! Jag njuter SÅ av Dina vandringar på öar jag nog aldrig kommer till ! FORTSÄTT!
Lissi
Hej
Stort tack för roliga och intressanta brev från Sifnos. Vi vandrar alltid mycket på våra årligen återkommande resor till Grekland. Vår favoritö är Fourni. På Sifnos har vi inte varit men jag blir verkligen sugen på att åka dit. Lederna ser så fina ut, bra att kunna kombinera med buss på hemvägen.
Tack igen, Braxen
Ljuvliga bilder, tack! De där vandringarna där man ser havet hela tiden är fantastiska.
Såg du till något av gruvorna som ska ha varit där? Man ser rester av gruvdrift här och var på Sifnos (t ex i Faros).
Så roligt att du träffat Maria nu, hon är en underbar person och har nog Sifnos största hjärta. Perfekt att du tajmar ett av firandena på Chrysopigi, det är Sifnos mest religiösa plats, lite av en symbol för ön. Där är otroligt fint och att ha det i utsikten är en av de stora fördelarna med att bo i Faros tycker jag :)
PS Du skriver inte i blindo, kolla antalet visningar av tråden, snart är de 4300 ;)flabb_flab
Vi får göra om den vandringen tillsammans inken. bye_bye
Ja gärna! Jag minns den egentligen inte som brant, mer än nerför genom Potamos. Bara väldigt lång. Men otroligt vacker :)
Sunny 12,
Känner ibland som du: "Är det någon.....?" Då får man tänka som Lizzi (och det får bli mitt råd också): "Jag skriver också för mig själv och om det inspirerar andra blir det dubbel glädje!
Du skriver bra och inspirerande och delar med dig av dina upplevelser! Jag hoppas att du fortsätter att resa och skriva! Jag kommer nog varken till öar som Amorgos eller Sifnos och får nöja mig med att läsa vad andra berättar. Tyvärr är det alltför få som bidrar med sina äventyr, tycker
/ Jannis
Jag skriver dem mycket också som en dagbok för mig själv och om andra också inspireras är det dubbel glädje!
Lissi
Precis, det är ju roligt för en själv också att gå tillbaka till vad man gjorde när man var på ett visst ställe. :)
Och fortsätt att skriva, det är mycket inspirerande. Jag förstår att det kan kännas som om man skulle skriva ut i sfärerna på något sätt, men precis som många här har påpekat så är det nog många som läser fastän de inte skulle kommentera. Jag t.ex har aldrig vandrat men när jag läser dina rapporter och om andras vandringar också så börjar jag och förstå att det kan var mycket givande. Kanske man skulle kunna vandra lite nångång, åtminstone liiiite. :D
Ha det fortsatt fint och njut av Sifnos. Ta ingen stress av att rapportera, men du ska veta att de är mycket uppskattade! klapp_klap
/ Anne bye_bye
Snälla snälla snälla, sluta inte skriva Sunny!!! Vi är många som läser varje rapport och ser fram mot nästa episod. Det är som en spännande serie på tv och man vill inte missa nästa avsnitt! :D
Jag är säker på att du inspirerar många som aldrig varit på Sifnos. Även vi som varit där drabbas av återvändarlust hela tiden. :)
/Netwolf
Marianne
2015-05-15, 11:46
Sunny, jag ääälskar dina berättelser. Det är så inspirerande, positivt och underbart att läsa dina rader - och inte minst se dina charmerande och flotta bilder! ! ! ! !
Vi besökte Sifnos första gången 1994, återvände strax följande år, sedan gick det 10 år - och nu kommer lusten igen. För mig. Maken har tyvärr tappat överskottet till att resa överhuvudtaget, så jag ska skärpa till mig för att resa ensam och jag är inte helt klar att båtluffa med vandringar ensam. Men jag har tagit hål på ensamresandet, med visst stöd av Lissi som var på plats de första par gångerna och jag har ju också varit ända ute i Australien ett par gånger ensam (på familjebesök) och det gick ju hur bra som helst (men då hade vi också åkt ett par gånger tillsammans, maken och jag, så jag kände rutten).
Vi kanske skulle vandra tillsammans någon gång, vi som inte är lika rutinerade som Sunny, men som ändå gillar goda, långa promenader för motionens och den friska luftens skull - men inte minst för de härliga upplevelser som du, Sunny, beskriver så otroligt inspirerande! ! !
Tack, tack, tack för att du har överskottet att skriva. Jag är sååå imponerad av dina fantastiska vandringar helt på egen hand!
Sifnos är en fantasisk ö. Den har så mycket att bjuda på. Och du, Sunny, borde få lite rabatt, du gör ett toppenjobb för Greklands turistliv.
Ha det bäst, Sunny!
PS. Vi bodde för övrigt hos Dimitris svärfar när vi var i Vathy på 90-talet. Han har (hade?) pensionatet längst ut till höger (när man står och tittar ut mot havet) och det här var länge innan mobiltelefonens tid (fanns bara en som hade telefon i hela Vathy på den tiden) och länge innan man kunde köra bil ut till Vathy.
Och lyxhotellet fanns naturligtvis inte.
Fortsätt du bara! Vi är med!!!
Härligt att ha ett gäng som NI som uppmanar till fortsatt rapportering..klapp_klap..nu känns det lite bättre...:D..fick bara en känsla av att mina rapporter inte var så intressanta.. MEN.. som Lissi skrev.. att föra dagbok varje dag för sin egen del är inte dumt det heller, så gjorde jag ju på Amorgos och det är ju kul att blicka tillbaka sen när mörkret kommer igen...
Så jag fortsätter väl ett tag till då..
Är just nu i underbara FAROS och har slängt mig i havet ett par gånger borta vid klipporna i Chrysopigi.. OH..så vackert där.. mer om denna dag kommer senare.. ska snart traska vidare hem mot Kastro..
Kalispera,
Sunny bye_bye
Snälla snälla snälla, sluta inte skriva Sunny!!! Vi är många som läser varje rapport och ser fram mot nästa episod. Det är som en spännande serie på tv och man vill inte missa nästa avsnitt! :D
Jag är säker på att du inspirerar många som aldrig varit på Sifnos. Även vi som varit där drabbas av återvändarlust hela tiden. :)
/Netwolf
Håller helt med ovanstående talare!!! klapp_klap Jag lusläser alla dina inlägg även om jag inte svarar så ofta! Så sluta för allt i världen inte att berätta om dina dagar i Grekland! Jag njuter med dig! :)
... Slängde dig i havet... Betyder det bada? Hur många grader var det tro? ;)
MVH zakka
Att läsa dina rapporter är en självklarhet, Sunny! Jag vet bara inte vad jag ska kommentera med, när jag inte varit på Sifnos och aldrig vandrat överhuvudtaget i Grekland.
Monica P
2015-05-16, 05:38
:)klapp_klapfb_gilla:)klapp_klap
Fredag-Lördag/15-16 maj
Hoppsan vad tiden går.. snart har jag varit på Sifnos i 2 veckor.. MEN.. vilka härliga veckor hittills, som började kyligt och blåsigt men nu har värmen kommit underbart!.. :)
Flera underbara vandringar har jag gjort, 6 st hittills och fler lär det bli...
Ska bl a gå till Kamares, vet vart den leden startar i Apollonia...
Tillbaka till gårdagen fredag, denna dag mycket varm.. hade planerat att ta bussen från Katavati till Faros som avgår cirka 11.10... knallade upp dit i god tid och bussen kom punktligt, några fler turister fanns på bussen men inte många... fin väg mot Faros och strax var vi framme... avstånden är inte särskilt långa mellan byarna, därför har jag inte känt något behov av att hyra bil än, men får bli sen när jag drar norröver mot Heronissos.......
En reflektion när man åker buss är att man inte behöver betala när man kliver på bussen utan när man ska av och då får man biljetten, lite avigt verkar det tycker jag!.. :rolleyes:
Väl framme i Faros fick jag en känsla av frid när jag klev av bussen, här guppar fiskebåtarna i den lilla hamnen och de ser nästan ut som leksaksbåtar på håll...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16757
Här är väldigt mysigt.. lite turister men inte helt folktomt.. en del badade och andra satt på tavernorna och njöt i solskenet.. MEN.. jag traskade med raska steg mot den vackra kyrkan Chrisopigi.. här börjar leden dit..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16762
Åh, så vackert när man ser kyrkan på udden..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16759
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16760
Vacker på nära håll med...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16763
Och dopfunten..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16764
Men det bästa av allt..att få slänga sig i havet vid klipporna nedanför kyrkan.. det var småkyligt, gissar på 18-19 gr. men ljuvligt när man varit i en stund och i denna underbara miljö.. mitt första dopp, det har ju varit så kyligt men nu ska det väl gå att bada mer ofta framöver...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16765
Stannade här ett par timmar och bara njöt av sol och bad..
Sen var det dax att traska vidare till Aperanto i byn Faros, se om Dimitris och Maria är där, jodå båda var där och Maria visade mig ett par rum, verkligen mysigt ställe.. de hade bara gäster i 3 rum än så länge.
Här skulle jag kunna tänka mig att bo någon gång.. Dimitris var stressad för han skulle iväg till Apollonia i ett ärende så det blev inte så mycket prat med honom, men Maria hade tid så vi fick en trevlig stund.
Senare gick jag och käkade på Gorgona taverna med den här fina utsikten...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16766
Klockan började närma sig 16.30 beslöt mig för att bryta upp och lämna Faros för denna gång, skulle ju vandra tillbaka via Kastro till Apollonia.. vände mig flera gånger om för att njuta av den fina utsikten ner mot Faros-bukten innan jag sakta gick vidare upp på leden...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16758
Vilken ljuvlig vandring alla blommor åter igen och dessa stenmurar att gå emellan ger en trygg känsla.. här följer bilder från vandringen fram till Kastro...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16754
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16756
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16755
Sen att komma fram sista biten på leden och få se KASTRO det är oslagbart...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1630&pictureid=16752
Det här var en lätt vandring som tog mig 1 timme och 35 minuter exakt som det stog på stolpen när jag startade i Faros.. men sen tog det mig en timme ytterligare till mitt hotell, mycket uppför från Kastro och sen vidare nästan till Katavati det är en bit.. så gissa om jag hade värk i benen i går kväll.. en vattenblåsa under höger lilltå som molvärkte under hela vandringen... MEN.. det finns ju värre åkommor man kan drabbas av.. så idag Lördag slickar jag mina sår o vilar.. :D..ska väl ner i byn och käka sen så jag får upp energin igen för nya äventyr...
Tack för idag!
Sunny, direkt från Apollonia. bye_bye
Visst ser det vackert ut! Njut du! :p
Och tack för idag du också, Sunny! klapp_klap
Kalimera
2015-05-16, 13:42
Tack snälla Sunny! Jag känner igen alla bilder, och jag känner igen mig i allt du skriver. klapp_klap
Faros är ju min favorit på Sifnos. Bor alltid där, men gillar förstås allt på ön. :)
Roligt att du fått några pratstunder med supersympatiska Maria!
Ni får du vila lite innan nästa vandring. ;)
Tack för att jag får vandra med dig!
Birgitta.
Monica C
2015-05-16, 15:49
Birgitta.
Detsamma säger jag!
Birgitta.
Detsamma säger jag!
Og jeg fb_gilla
- deilig å se alle de fine bildene fra vakre Sifnos og,
Virkelig lengtebilder :D
Underbara bilder och berättelser Sunny! Läser även om jag är lite dålig på att kommentera.:o
Du har haft nästan 5000 besök här, så det är nog många som följer dig på färden!
Katitzi:)
Det där låter som den perfekta semesterdagen.. ( minus blåsor __D )
Härligt att läsa om dina äventyr och se de vackra bilderna. Hoppas att du fortsätter med det.
RAN - som ännu inte har någon Greklandsresa bokad snyft_drop men inte gett upp hoppet om att komma iväg senare i år
Tack för att jag får hänga med! Fina bilder från en ö jag aldrig varit på. Tänker också att det måste ge dig själv något, som en resedagbok och att du inte enbart skriver för andra...? Tycker väl ändå det är ganska många som "hejar på" :rolleyes: men en del kanske föredrar att göra det i tysthet... Måste ju även vara roligt för familj och vänner att få resa med dig på detta sätt. Lite tankar bara :)
Ha det fortsatt fint på Sifnos!
Simetra bye_bye
Så mycket finare den vandringen var nu! Jag har bara gjort den i september, då var behållningen vyerna mot Faros/Chrysopigi och framför allt mot Kastro. Annars var det inte märkvärdigt. Men nu, med grönskan, var det ju helt annorlunda! Jätteroligt att se.
Och så käraste Faros ... snyft_drop Smart val att äta på Gorgona, de har jättegod mat. Första gången jag åt där var en lunch, jag beställde två smårätter och en stor öl, in kom två gigantiska, vackert upplagda "smårätter" och 0,6 liter Mythos i isad sejdel. Jag kände mig som en långtradarchaufför på en vägkrog (minus alkoholen då). Fast det gör jag å andra sidan oftast när jag äter i Grekland :o
Söndag 17 maj
Idag ännu en strålande och varm dag att vakna upp till, efter gårdagens "bara vara dag "och välbehövlig vila..kände jag mig redo igen för en "liten" utflykt....
Eftersom jag älskar KASTRO..som blivit min favoritby... kändes det naturligt att dra dit och mycket för att jag även ville bada!.. :)
Efter att ha läst KALIMERAS E-guide noga innan, visste jag att man kunde bada vid klipporna nedanför kyrkan Efta Matyres, på baksidan av Kastro finns denna fantastiska kyrka.. namnet på den betyder "de sju martyrerna"...belägen så fantastiskt vackert på en klippa..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16779
Idag tog det mig bara 30 minuter ner till Kastro från mitt hotell... då det är mest nerför hela vägen.. badsugen som jag var.. :D
Här går man ner till klippbadet...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16773
Det var underbart här nere på klipporna, klippbad har jag börjat att gilla mer och mer, ingen sand som yr omkring..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16772
Kyligt i havet, men efter min promenad till Kastro kändes det underbart med ett dopp i det stora blå..havet är verkligen turkosblått och inbjudande.. här var inte en människa och jag bara njöt av stillheten..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16775
Ja, det var verkligen en magisk plats..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16774
Efter några timmar här vart jag sugen på något ätbart.. så jag packade ihop mina pinaler i ryggan och drog mig uppåt till Kastro och till den trevliga och jättemysiga Restaurant och cocktailbaren Dolci..ett lyxigt ställe allting är svindyrt... tex en pizza kostar nästan 13 euro.. fast lite lyx får man allt unna sig.. :D..så här ser Dolci ut från utsidan..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16777
Beställde in en youghart med honung och valnötter samt en frappe och det gick på 9,5 euro, fast det var det värt med den underbara miljön och utsikten och det smakade underbart gott
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16778
Efter att ha njutit här bra länge kändes det dax att traska hemåt till Apollonia..nöjd med en härlig baddag..på vägen bort från Kastro finns detta fina duvslag..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16770
Här borta till vänster från Kastro går en väg bort till en annan kyrka som heter Panagia Poulati här kan man gå en liten stig ner och bada helt för sig själv.. tips från Inkfish och Kalimeras e-guide, dit tänkte jag eventuellt gå imorgon...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16771
Tänk så många kyrkor det finns på Sifnos och så vackra de är.. över 200 fick jag veta från en kille på en taverna.. besöker nästan aldrig kyrkor i Sverige, men i Grekland blir det dagligen.. som det kan bli.. :rolleyes:.
Väl åter i Apollonia köpte jag med mig en greksallad hem som är så goda här på Sifnos... :p..många sallader blir det.. skulle nog kunna leva enbart på dem..
Trött efter en varm dag i solen.. imorgon väntar nya äventyr...
Sunny, direkt från Apollonia. bye_bye
Ps. Tack för trevliga kommentarer.. fb_gilla
elisabethk
2015-05-17, 21:16
Härligt och kul att läsa, jag läser alla dina inlägg med glädje. Kul att du även lägger ut bild på maten, det uppskattar jag, yoghurten såg underbart god ut.
Ser fram emot att fortsätta följa din resa, om 7 dagar börjar min.
ElisabethK
Vilken GOD frukost jag åt idag, nämligen youghurt och frappé från Dolci! :p
Ha en härlig dag idag också!
/ Anne bye_bye
Underbart Sunny!!! Super med dubbla vandringar varje dag. Först våra egna stadsvandringar i Thessaloniki sen Dina naturvandringar på det!:D
Inte utan att jag börjar sakna baden nu!
Om 4 dagar börjar mina vandringar på Tinos...åtminstone 3 ska jag göra....har snart gått 10 mil här i Thessaloniki....
Lissi
Härligt Lissi att ni trivs så bra i den stora staden.. :D..sen att ni promenerat så många mil.. Wow..vet inte hur långt jag vandrat hittills, jag räknar aldrig på det, vet bara att det är måånga mil på dessa 2 veckor hittills.
Förstår att du även längtar till Tinos fina vandringar... :)
Nu ska jag strax kila vidare upp till by-butiken och inhandla vatten så jag klarar mig ett tag till.. kranvattnet här på Sifnos smakar inget vidare och de är nödvändigt att köpa på flaska...
Återkommer senare...
Sunny, från ett soligt och varmt Sifnos.. bye_bye
Vilken GOD frukost jag åt idag, nämligen youghurt och frappé från Dolci! :p
Ha en härlig dag idag också!
/ Anne bye_bye
Tack, fint att frukosten föll dig i smaken..;):)
Härligt att du fick bada vid Efta Martyres, jag har aldrig lyckats med det! Det har alltid blåst så hårt att vågorna slagit på så att jag inte vågat, jag skulle kanske komma i vattnet men inte ur. Synd, för klipporna där är jättefina.
Yoghurt med honung och nötter är nästan alltid värt en förmögenhet. ;) Men tavernan inne i Kastro, Astro, är jättebra och inte fullt så dyr, om du vill äta i krokarna igen. Trevlig ägare också :)
Nu har du nog redan hunnit sprinta iväg men: om du går till Panagia Poulati behöver du inte gå samma stig tillbaka. Har din blåsa läkt, och du känner en stark lust till en brant vandring uppför, så kan du sikta mot väderkvarnarna högt däruppe och gå nästan ända hem. Tror att du kommer upp i Ano Petali, byn mellan Artemonas och Apollonia. Själv skulle jag behöva syrgas och ambulans innan jag kom halvvägs, men du verkar ju ha en stark liten bergsget inuti dig. klapp_klap Så förmodligen kommer du redan att ha gjort den promenaden, innan du kommer hem och läser det här :)
Inkfish jag har inte kommit iväg än, tänker ta en eftermiddagstur när det inte är så hett..skönare att gå då.
Ja, det var härligt att bada vid Efta Matyres.. men som du säger det var knepigt att ta sig upp igen, det gick en del vågor inte jättehöga men ändå, skrapade handleden något som jag fick plåstra om, men annars var det fint där.
Jag har gått den vägen till Panagia Poulati en gång tidigare ner och sen gick jag stora vägen mot Kastro, så jag tar nog vägen hem sen via väderkvarnarna och upp till Artemonas...
Tack för tavernatips på Kastro, den har jag missat, har nog inte strosat riktigt överallt... ska kolla om jag hittar dit nästa gång jag är där!..:)
Sunny, som softar på balkongen i ett hotell helt för mig själv... :p
Stigen upp är brant som satan som jag minns det (det är alltså inte väderkvarnarna nere vid vägen jag menar, utan några som är högt uppe på berget. Agios Loukas heter det däruppe). Du ser när du kommit uppför trappan, sedan kan du välja :-)
Panagia Poulati är ett märkligt ställe. Jag förstår fortfarande inte att något så stenigt kan vara så vackert. Men det var det i alla fall då, när jag var där. Det var en stilla dag och vattnet var kristallklart. Helt magiskt.
Tavernan i Kastro går inte att missa, den har utsikt med nästan samma vinkel som där du åt din goda yoghurt.
Det är så roligt att läsa dina rapporter, det är som att vara på Sifnos igen!
Softa vidare nu bye_bye
Jag har gått den branta vägen ner som du beskriver till Panagia Poulati, uppför kan bli tufft.. men det kan gå.. :)
Får se om jag hittar tavernan då... tack!
Aha, du gick den branta stigen ner till kyrkan men fortsatte inte ner i viken? Då fattar jag fb_gilla
Ja tavernan hittar du. Har stor balkong utåt dalen. Rofyllt att sitta där och god mat.
Hur har det gått med blåsan på tån, förresten? Blåsor kan vara ett skit att bli av med.
Och vad har du på fötterna när du vandrar?
Aha, du gick den branta stigen ner till kyrkan men fortsatte inte ner i viken? Då fattar jag fb_gilla
Ja tavernan hittar du. Har stor balkong utåt dalen. Rofyllt att sitta där och god mat.
Hur har det gått med blåsan på tån, förresten? Blåsor kan vara ett skit att bli av med.
Och vad har du på fötterna när du vandrar?
Ok, kanske jag gick förbi den igår, ser enkel ut och väldigt genuint grekisk, inte så många sittplatser kan det vara där? Det stog café på en skylt, så jag tänkte att de kanske inte har någon mat...
Ja, jag gick branta vägen ner till Panagia Poulati, det var en blåsig dag i förra veckan, berättade aldrig om den turen då målet ändå var Kastro och jag råkade hamna där av en slump bara, då var det inget badväder.
Blåsan är nästan borta tack och lov, jag brukar alternera med vandringssandaler och joggingskor.. det sistnämnda vanligtvis.
Nja, kafé tror jag inte att det står ... Om du tänker att du står vid busshållplatsen och tittar till vänster så ser du balkongen, det är där alla sittplatserna är, tror den är målad mörkröd. Det finns nog en trappa upp direkt från utsidan. Går du in i Kastro har jag för mig att ingången är precis intill en väldigt liten minimarket. Du hittar nog.
Skönt med blåsan!
OK, i den lilla matbutiken har jag varit, då hittar jag nog, busshållplatsen har jag ingen aning vart den är...
Just vid trappan till lyxkaféet. :)
Fast det räcker nog inte att du tittar vänster när jag tänker efter, du får nog gå bakåt längs vägen så skulle du se balkongen. Men har du hittat minimarketen så hittar du tavernan.
Charleston
2015-05-18, 12:28
Tack för jättefina bilder, Sunny!
Tavernan som Inkfish syftar på är nog den här:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1593&pictureid=16782
Nu vet jag att det ska vara Sifnos nästa vår (om bara min fysiska kondition låter färden :o), alltså tusen tack för dina härliga bilder!!
Jag har tänkt på Sifnos redan många år, men ville först se Tinos och blev förstjust i den också! På Sifnos finns det också fina klippor (ser jag på dina bilder) och maken vill ha såna omkring sig!! Och kula vandringsleder. Jag saknar efter träd men hoppas nu jag kunde besöka Thassos i höst, så...
Flera bilder, var så god!
Tack, Charleston..sitter där just nu efter en härlig baddag...jättemysig taverna verkligen genuint grekisk..rapport kommer senare....
Roligt eija att jag inspererar till ett besök på Sifnos, ja det är verkligen en ö som har allt och om ni gillar att vandra... har ni kommit till paradiset!.. :D
Jag har också blivit så sugen på Sifnos tack vare Dig Sunny! Sifnos är ju enkelt att ta sig till också...
Jag gillar verkligen att vandra och Tinos är tyvärr ingen optimal vandringsö . Man har inte många vandringsleder att välja på då möjligheten att komma tillbaks till boendet är små. Åker man långt från Chora kommer man inte hem om man inte vill lifta. Jag gjorde det två ggr föra året. Bussnätet är uruselt!
Sifnos lockar!! Tack Sunnyklapp_klap
Ja, Lissi här är toppen, mycket pga att avstånden mellan de olika byarna inte är allt för långa, det går att vandra fram och tillbaka eller ta bussen hem som jag gjorde från Vahty.
Har inte känt ngt behov av att hyra bil (där spar man in en hel del pengar).. som man kan lägga på fler tavernasittningar ist..:p
Nu börjar jag nästan tycka att Sifnos vinner över Amorgos..funderar redan på att åka hit i höst..
Sunny, som inte är mätt på Sifnos än..
Har inte känt ngt behov av att hyra bil (där spar man in en hel del pengar).. som man kan lägga på fler tavernasittningar ist..:p
Nu börjar jag nästan tycka att Sifnos vinner över Amorgos..funderar redan på att åka hit i höst..
Sunny, som inte är mätt på Sifnos än..
Härligt Sunnyklapp_klapSifnos är underbartfb_gilla
//majibye_bye
Kalimera
2015-05-18, 19:17
Nu börjar jag nästan tycka att Sifnos vinner över Amorgos..funderar redan på att åka hit i höst.. Där ser man. Jag visste att du skulle gilla Sifnos, men inte så mycket att ön skulle kunna klå Amorgos. För mig hamnar Sifnos steget efter Amorgos, men det är inte mycket som skiljer paradisen åt. :)
Kul att du badade vid Efta Martyres. Precis som inken skriver kan det vara svårt att komma i, och upp, om det blåser och går vågor. Vi har snorklat där när havet låg spegelblankt. Det glömmer jag aldrig!
Tack än en gång för fina bilder! klapp_klap
Att bada/snorkla vd Efta Martyres måste vara lite som Plakes på Amorgos.Jag ÄLSKAR Plakes,men som du skriver,kan det vara lite tufft att ta sig upp,bl.a annat finns det rejält med sjöborrar där.I september ska jag ta med badskor och då blir det andra bullar!!
Måndag-tisdag 18-19 maj
Dagen efter rapport.. måndagen började strålande med solsken och 25 grader varmt, svag vind, helt ljuvligt!
Idag måndag tog jag det lugnt på fm, behövde inhandla diverse i matbutiken bla vatten, dricker mycket nu när det är så varmt och vatten ska även med på mina vandringar.
Idag ville jag gå ner mot Kastro och gå vägen till vänster mot Panagia Poulati och sen gå ner den lilla stigen till den lilla ensliga badplatsen som jag hört så mycket om..
Knallade iväg med ryggan packad med vätska och lite fika, en öl måste alltid med, smakar underbart när man tagit sig ett dopp..:p
Det tog mig 30 minuter ner mot KASTRO även idag.. på vägen mot Panagia Poulati ser Kastro så här när jag vänder mig om..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16790
Efter 20 minuter var jag framme vid den fina kyrkan Panagia Poulati...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16792
Den lilla stigen ner mot klippbadet hittade jag direkt.. lättorienterad som jag är... :cool:.
En så vacker och lummig stig ner, där vassen växte högt längs kanterna...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16796
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16791
Vilken underbart vacker plats som en liten lagun med kristallklart vatten, en snorklares dröm, sen klippformationerna helt fantastiska vilken miljö..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16797
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16798
Här var dock inte folktomt 4 st var där när jag kom ner, så de bästa platserna var upptagna om man vill ha lite skugga, finns inte så mycket plats där nere, men jag hittade en mysig klippskreva att relaxa vid.. sen fort i havet och det var helt underbart, vilket rent och klart vatten.. här stannade jag hela eftermiddagen och bara njöt,fler folk kom och gick.. sammanlagt 10 pers så inte är stället OKÄNT precis... fransmännen dominerar här på Sifnos och tyskar..några svenskar har jag ännu inte stött på.
Vid fem-snåret packade jag ihop och drog mig en aning motvilligt till Kastro, väl där hittade jag tavernan ASTRO, vilket ställe så genuint grekisk och vilken underbar ägarinna,så vänlig och pratig..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16799
Utsikten även den fantastisk, ägaren Maria (märks man är i Grekland, alla heter Maria..min städerska heter Maria, min hotellägare heter också Maria, lätt att komma ihåg dock)..:D..
en mycket trevlig pratstund med henne om allt mellan himmel och jord, hon och hennes familj är ju åretruntboende så hon hade mycket att berätta.
Vi började prata om kyrkor, som är så dominerande på Sifnos och fick nu veta exakt antal vilket är 365 st..wow..:eek:..det tar ett tag att besöka alla dem..
Maten var god och riklig, åt pasta med tomatsås mmmm...den var god, med ost och lök i.
Maria påminde mig om den stora festivalen som äger rum imorgon i Chrisopigi, klockan 18.00 börjar det och bussarna kör t/r fram till midnatt, så jag kommer hem.. :D
Denna fest är mycket stor och känd över hela Grekland, berättar hon vidare.. prästen kommer från Aten med båt till Kamares och sen vidare transport till Chrisopigi för att inviga festivalen..det är mycket stort på Sifnos och detta får du INTE missa uppmanade hon, det kommer folk från hela Grekland för att deltaga i festligheterna.. det bjuds på mat och dryck och musik och dans... helt underbart.. vilken tur att jag är på Sifnos just nu.. _B-anana..
Har aldrig tidigare varit på en så STOR fest i Grekland.. det blir nog en upplevelse för livet!
Astro måste jag gå och äta på fler gånger, vilket trevligt ställe!
Vid 7 tiden strosade jag den långa backen hem mot Apollonia, väl där kikade jag lite i de små butikerna och mös i de trånga gränderna.. härligt att vara i Grekland i försäsong, allting ska ställas i ordning inför säsongen, det målas, snickras och fejas runt varje knut man passerar, alla är förväntansfulla och GLADA... så är känslan just nu på SIFNOS.
När jag kom hem till "mitt" hus(ja, så känns det, för jag bor här helt själv)... satt min lilla misse och väntade på mig.. :p
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16800
Idag Tisdag blir en lugn dag, blir nog inget bad idag, känner mig lite matt efter alla vandringar och långa tider i solen...
Blir väl en tavernasittning senare förstås... :)
Återkommer sen efter den STORA FESTEN...
Sunny, direkt från Sifnos.
Pingsten är en stor helg i Grekland så det lär komma många greker till Sifnos inför den helgen. Infaller sista helgen i maj.
Eva
Pingsten är en stor helg i Grekland så det lär komma många greker till Sifnos inför den helgen. Infaller sista helgen i maj.
Eva
Ok, tack för att du påminde mig om det, ja då är jag fortfarande här..så bra!.. 😃
Kalimera
2015-05-19, 13:37
Vilken underbart vacker plats som en liten lagun med kristallklart vatten, en snorklares dröm, sen klippformationerna helt fantastiska vilken miljö.Kul att du gick ner till denna lilla oas. Det är som du skriver ett paradis om man gillar att snorkla. Att du skulle gilla Astro visste jag, det måste var en av öns bästa tavernor, och vilken rogivande utsikt! klapp_klap
Det finns inte 365 kyrkor på Sifnos, och inte på någon annan ö heller. Det är en myt som många öar lyfter fram, att det ska finnas en kyrka för varje dag på året.
Ha det så himla kul på festen! Jag har varit på fest vid kyrkan Stavros i Faros, och det var alldeles fantastiskt, och denna lär bli ännu bättre. Ser fram emot att höra hur det var. :)
Tusen takk, igjen, Sunny, for deilige skildringer og bilder fra Sifnos :D
- jeg n y t e r :p
Ha det fortsatt kjempefint :D
Sifnos er en av de a l l e r fineste øyene vi har besøkt bye_bye
Det finns inte 365 kyrkor på Sifnos, och inte på någon annan ö heller. Det är en myt som många öar lyfter fram, att det ska finnas en kyrka för varje dag på året
OK, gick jag på den lätte...flabb_flab..fast runt 200 finns det säkert om man räknar de mindre kapellen också, för bara man vänder sig om så finns det en kyrka i stort sett överallt!.. :)
Ja, jag återkommer efter festen med en rapport.. känner mig exalterad!.. _B-anana
Tusen takk, igjen, Sunny, for deilige skildringer og bilder fra Sifnos :D
- jeg n y t e r :p
Ha det fortsatt kjempefint :D
Sifnos er en av de a l l e r fineste øyene vi har besøkt bye_bye
Tack, Kari.. visst är den väl helt underbar!!..:D
Kalimera
2015-05-19, 13:50
Sifnos er en av de a l l e r fineste øyene vi har besøkt bye_byeOch den enda ö där vi har träffats. ;)
Och den enda ö där vi har träffats. ;)
fb_gilla:D
Ser väldigt vackert ut och på Astro skulle jag väldigt gärna sitta. :D
Ha en riktigt rolig fest!
Underbart Sunny! Tack för SÅ fina bilder och skildringar. Blir Du kvar på Sifnos eller orkar Du ladda om till ny ö?
Själva badade vi också idag...tog buss till havet. Nu längtar jag bad och naturvandringar efter alla stadsvandringar. Sista dan här i T i morgon.Vi är så nöjda.
Lissi
Lissi jag blir kvar på Sifnos, jag älskar denna ö..:p
Men jag funderar på att flytta till en annan by..:D
Ha, det så fint på Tinos sen, ska bli intressant att höra mer om det!
Sunny bye_bye
Kalimera
2015-05-19, 18:56
Men jag funderar på att flytta till en annan by..Vilken?
Ha, det så fint på Tinos sen, ska bli intressant att höra mer om det!
Sunny bye_bye
Ha ha, Tinos VÅGAR jag inte skriva mer om!;)
Lissi
Vilken?
Det lutar åt Kamares eftersom det blir smidigt då jag ska hem sen inte helt bestämt än..
Kastro lockar med.. :rolleyes::D
Kalimera
2015-05-19, 20:08
Det lutar åt Kamares eftersom det blir smidigt då jag ska hem sen inte helt bestämt än.. Okej, då vet jag. :)
Åhh, så det blir inget Serifos då ? snyft_drop Jag som hade hoppats på dina rapporter därifrån också. Nej, skämt åsido, jag har försökt läsa ikapp dina strapatser på Sifnos nu (har haft fullt upp själv med semester på Samos :D) Vilken underbar resa du gör, Sifnos verkar vara en väldigt mysig ö, jag skulle nog trivas där också.
Tack för dina skriverier Sunny klapp_klap
Maria
Tack, Maria.. det är underbart här och just för dom fina vandringarna skull..jag har flera kvar som jag vill göra.. därför blir jag kvar här.. :)
Förstår att ni haft det fint på Samos, en ö som jag också gillar!
Ikväll hade jag också gärna varit på Sifnos, Sunny, du kommer att få vara med om något fantastiskt! Panegyri på Chrysopigi är inte att leka med. Önskar dig en underbar kväll bye_bye
Ha det så himla kul på festen! Jag har varit på fest vid kyrkan Stavros i Faros, och det var alldeles fantastiskt, och denna lär bli ännu bättre.
Jag var på Stavros panegyri senast jag var på Sifnos, fast jag hade faktiskt otur för just det året var den ingen höjdare. När musiken började slog sig en farbror ner vid ett bord hos musikerna, drack kopiösa mängder vin och talade om för dem, låt efter låt, vilken musik de skulle spela. Och ju mer han drack, desto sorgligare blev sångerna så det var ju ingen som dansade. Inte mycket till party :D Men de religiösa delarna var vackra och stämningsfulla och maten var ovanligt god :)
Yassas!!
Vilken kväll/afton jag hade igår vid firandet i Chrisopigi.. en oförglömlig och helt magisk kväll... jag är så uppfylld av den så jag knappt finner ord att berätta... det var så vackert jag blev så rörd...en upplevelse jag kommer att bära med mig resten av mitt liv..
När jag har samlat mig och organiserat alla fina bilder.. Återkommer jag....
Idag är det högtidsdag i Apollonia, kyrkklockorna ringer oavbrutet och det spelas musik så jag måste dra ner till byn.. :D
Sunny, direkt frön Apollonia.. bye_bye
Kalimera
2015-05-21, 17:18
När jag har samlat mig och organiserat alla fina bilder.. Återkommer jag.... Tack för det! Vill gärna höra mer efter vad de skrev ovan. Låter som en kväll som man bör uppleva på plats. :)
Onsdag 20 maj
FEST I CHRISOPIGI, FAROS.
Så var det dax att bege sig till den traditionella festen som varje år hålls i Chrisopigi vid denna tid efter påsk.
En ny upplevelse för mig och jag var mkt förväntansfull...
Tog bussen uppe vid Katavati runt 17.45, bussarna kör mer ofta under denna kväll pga festen.
Bussen var full med folk, vilket inte är konstigt alla ville komma i tid för att se prästen komma med speedline färjan från Aten och vara med på ceremonin.. vilken upplevelse det skulle bli..
Så vackert när vi kom fram, kyrkan dekorerad med vimplar och flaggor...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16828
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16829
Oj, så mycket människor som samlat sig för att invänta båten med prästen och ikonen som han har med upp till ceremonin...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16833
Och så kommer äntligen speedline färjan in i den lilla bukten nedanför kyrkan, gissa vilken stämning,och smällare och eld ute på havet...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16831
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16832
Sen kan ni se på nästa bild en mindre båt lägga till vid den stora speedline färjan och en stege fälls ut för att ta emot prästen i den mindre båten...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16834
Så var det klart prästen är ombord och proceduren som följer sen är att de kör flera varv runt den stora båten innan de till slut lägger till vid bryggan nedanför kyrkan...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16835
Så kommer han prästen och det är väldigt högtidligt med en musikkår som välkomnar...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16836
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16837
Det är hit han är på väg tillsammans med flera andra präster för att inviga ceremonin med ikonen..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1637&pictureid=16830
Prästerna uppradade..det var riktigt stämningsfullt, kände mig något religiös för ett tag..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16838
Här sitter prästen som kom med båten och bar på ikonen..(dålig bild men ni ser nog)..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16840
Så vackert vid kyrkan när mörkret kom, helt magiskt och overkligt som att titta på en film..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16839
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16841
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16843
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16842
De gamle var där också.. :D.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16844
Det var säkert hundratals människor här och det var SÅ stämningsfullt en helt oförglömlig kväll..det bjöds på nybakat bröd och mat..
Men proceduren var sådan att 10 st personer fick gå in och äta åt gången och när de var klara fick nästa gäng på 10 gå in, Prästerna först såklart.. pga att detta tog sååå lång tid och jag var jättehungrig hade jag inte tålamod att vänta, för då hade jag förmodligen missat sista bussen hem som gick vid midnatt runt 12.00..så jag besämde mig för att dra vid 22.30 och det var det många fler som gjorde hela bussen var fullpackad flera stog upp hela vägen till Apollonia.
Jag var mer en nöjd ändå för det som var så fantastiskt var när prästen kom med båten och ceremonin därefter...
Och hela stämningen och trevliga greker som jag hade lite småprat med här och där...
Detta var verkligen en stor religiös högtid med tanke på alla dessa hundratals människor som var där, en hel del turister med som jag, fast mest greker förstås...
En upplevelse jag aldrig kommer att glömma och det måste upplevas på plats, nästa år ska jag vara med igen och stanna längre och då bo i Faros det blir bra det.. :D
Torsdag 21 maj
Dagen efter alla upplevelser från gårdagen vaknade jag mycket nöjd och belåten.. en varm dag säkert 30 gr.
Jag drog till Kastro så klart för ett dopp i det stora blå.. gick ner till den gamla hamnen Seralia, där var så fridfullt och stilla..stenigt att gå i men sen blev det bättre...
bara jag och en grekisk dam, vi hade trevligt och pratade en del trots att hon knappt kunde någon engelska så förstod vi varan rätt så bra ändå.
Sen blev det sen lunch På ASTRO igen, Maria var glad att se mig och jag berättade om den stora festen igår och hon tyckte det var kul att höra att jag gillade den.
Sen har jag softat och bara haft det gött hela dagen och kvällen..
Imorgon funderar jag på att vandra till Kamares.. får se hur det blir med det..
Fortsättning följer........
Kalinichta bye_bye
Marianne
2015-05-21, 21:10
Trevlig text och levande, beskrivande bilder, som alltid, Sunny.
Førstår att du ville sækra dig plats på bussen hem, det blir nog bra med boende i Faros næsta år. Hur kommer det sig førresten att du bor i Katavati? Har inte riktigt lagt mærke till den orten, men førstår att den ligger strax utanfør Apollonia. Det ær ju centralt på øn, så det ska bli spænnande att høra vad du tycker om du flyttar till annan ort.
Det måste vara hærligt att åka som du gør, ta dagen som den kommer och bestælla hemresan nær du kænner før det, før det ær væl det du gør? Att ha så god tid att du också kan softa mellan alla aktiva dagar. Hærligt!
Otroligt att se vackra lilla Crissopigi så uppklädd i vimplar och allt.
Måste ha varit en upplevelse x-tra vaganza. Fina bilder som vanligt och kul att läsa.
Hvilken spesiell og fin opplevelse, Sunny, forstår at det blir et minne for livet:)
Takk for info og vakre bilder bye_bye
Tack så mycket att du delar med dig av den fina stämningen. Lite som här kommer senaste nyheter från Kalimeras specialreporter på Sifnos. :D
Ska bli spännande och se om du alls tänker åka till någon annan ö eller om du blir kvar på Sifnos och reser hem därifrån. ;)
Have a nice day!
Vilken häftig upplevelse!
//
KR
Vilken upplevelse!!
Jag ska idag till Ag Fokas....ska tänka på dig när jag går förbi Korali :D.
Lisa från ett varmt Tinos...
Härliga bilder från ett riktigt skådespel, Sunny! De fortsatte kl fem morgonen därpå, fast då var det förmodligen lugna (och långa) gudstjänster det handlade om. (Jag såg programmet på facebook för några dagar sedan men orkade inte översätta det ordentligt i google translate).
Edit: nähä, jag kom ihåg fel, jag kollade nu. 22.30 - 05 var tid avsatt för "bön och helig vaka". Sedan började gudstjänster mm 7.30 igen. Du missade nog inget där ;)
Tack för alla underbara bilder!
2005 var vi vid Crissopigi dagen innan festen, så jag har bilder på flaggspelen den var utsmyckad med.
Samma dag som festen var vi i stället i Kastro, och gick ner till den gamla hamnen och badade. Det lugn som rådde där har vi sällan upplevt.
Så härlig känsla med de minnesbilderna!
Vi bodde i Kamares, och det ska bli spännande att höra vad du tycker om ditt besök där ;).
bye_byeAbi
Fredag 22 maj.
Tack för alla trevliga kommentarer, kul att mitt reportage från Chrisopigi uppskattades, ja Anne jag känner mig nästan som en reporter, jag har väl valt fel yrke kanske.. :D.
Marianne jag bor inte i Katavati utan i Apollonia, men mitt hotell Marana ligger i backen ner mot Apollonia och det tar 10 min att gå till centrala Ap.
Upp till Katavati tar det max 3 minuter och busshållplatsen är närmare där än i ap. från mitt hotell.
Ett hotell som jag kan rekommendera då det är perfekt utgångspunkt för vandringar, där flera utgår från Katavati och där finns dessutom den bäst välsorterade matbutiken på Sifnos, så man kan inte bo bättre.
Rummen har kylskåp, AC, stor dubbelsäng helt för mig själv.. fast det kanske är lite synd.. ;),stor altan eller terrass med utsikt mot Paros och mot Artemonas och de andra byarna.
Bra pris i lågsäsong om man stannar länge ännu bättre.
Nu bor jag ju här helt själv, så det känns som mitt egna hus.. :p
Sitter just nu i Kamares, vandrat hit, det tog 1.35 min från mitt hotell cirka 7 km.. en härlig vandring, bilder kommer senare...
Kamares tja, det är väl ok men inte mer, lite för turistigt för min smak.. men mysigt ändå.
Hoppade i havet borta vid klipporna i hamnen det var underbart efter vandringen.
Sitter just nu på Kapten Andreas taverna och spisar..mmm.
Raggat rum har jag också gjort varit runt på flera hotell, hittade tillslut Meltemi hotell,, helt ok.. för 25 euro natten.
Ägaren är från Italien och kunde knappt ngn engelska, så hon fick ringa en vän som hjälpte till med översättningen.. som det kan bli.. men kul var det... flabb_flab..
Så den 1 juni flyttar jag till Kamares..
Återkommer senare med bilder..
Kram på Er..
Sunny, direkt från Kamares.bye_bye
Vilken upplevelse!!
Jag ska idag till Ag Fokas....ska tänka på dig när jag går förbi Korali :D.
Lisa från ett varmt Tinos...
Härligt att du njuter på Tinos Lissi, ha det gött!!.. bye_bye
Kalimera
2015-05-22, 12:54
En upplevelse jag aldrig kommer att glömma och det måste upplevas på plats, nästa år ska jag vara med igen och stanna längre och då bo i Faros det blir bra det.Jag är mållös! Vilken fest, och vilka bilder! klapp_klap
Bara en sån sak som att prästen kom med den jättebåten! Kan bara hända i Grekland. :D
Jag ska absolut försöka vara på Sifnos detta datum och uppleva samma som som du gjorde. :)
Tack!
Ja, Janne.. det var helt fantastiskt och just det ögonblicket när den stora speedline färjan kom var det bästa på hela kvällen, alla stog med kameror och både fotade och filmade, helt galet bra!.. :D
Ja, det måste upplevas på plats, hoppas du kan vara med nästa år!
Kalimera
2015-05-22, 13:02
Ja, det måste upplevas på plats, hoppas du kan vara med nästa år!Det hoppas jag också. ;)
Så fantastiskt att få uppleva detta! Tack för rapporten, du Kalimeras utsända!
/Netwolf
Fredag 22 maj.
Tack för alla trevliga kommentarer, kul att mitt reportage från Chrisopigi uppskattades, ja Anne jag känner mig nästan som en reporter, jag har väl valt fel yrke kanske.. :D.
Marianne jag bor inte i Katavati utan i Apollonia, men mitt hotell Marana ligger i backen ner mot Apollonia och det tar 10 min att gå till centrala Ap.
Upp till Katavati tar det max 3 minuter och busshållplatsen är närmare där än i ap. från mitt hotell.
Ett hotell som jag kan rekommendera då det är perfekt utgångspunkt för vandringar, där flera utgår från Katavati och där finns dessutom den bäst välsorterade matbutiken på Sifnos, så man kan inte bo bättre.
Rummen har kylskåp, AC, stor dubbelsäng helt för mig själv.. fast det kanske är lite synd.. ;),stor altan eller terrass med utsikt mot Paros och mot Artemonas och de andra byarna.
Bra pris i lågsäsong om man stannar länge ännu bättre.
Nu bor jag ju här helt själv, så det känns som mitt egna hus.. :p
Sitter just nu i Kamares, vandrat hit, det tog 1.35 min från mitt hotell cirka 7 km.. en härlig vandring, bilder kommer senare...
Kamares tja, det är väl ok men inte mer, lite för turistigt för min smak.. men mysigt ändå.
Hoppade i havet borta vid klipporna i hamnen det var underbart efter vandringen.
Sitter just nu på Kapten Andreas taverna och spisar..mmm.
Raggat rum har jag också gjort varit runt på flera hotell, hittade tillslut Meltemi hotell,, helt ok.. för 25 euro natten.
Ägaren är från Italien och kunde knappt ngn engelska, så hon fick ringa en vän som hjälpte till med översättningen.. som det kan bli.. men kul var det... flabb_flab..
Så den 1 juni flyttar jag till Kamares..
Återkommer senare med bilder..
Kram på Er..
Sunny, direkt från Kamares.bye_bye
Fredagen började med en vandring till Kamares och det var en väldigt vacker vandring som att gå i Edens lustgård, startade runt 08.30 skönt att börja innan det blir för varmt, fast denna dag blev mulen med stackmoln, men även sol däremellan.
Fram till stolpen som markerar leden tog det 30 minuter från mitt hotell (ja, jag vet att jag är lite nojig med tider, men kul att ha ett hum om hur långt det tar)..på leden ner står en åsna parkerad mitt i vägen, jag är orädd för djur, men åsnor kan vara lynniga ibland, men den här var snäll så jag klappade om den och sen kilade jag förbi den vid den trånga passagen..
Här följer bilder ända fram till Kamares...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16849
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16850
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16851
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16852
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16853
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16854
Så gick den trötte vandraren i mål efter 1 timme och 35 minuter... flabb_flab..nej särskilt trött var jag inte... en lätt vandring, mycket nedför...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16855
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16857
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16859
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16856
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16861
Och här badade jag bortanför färjehamnen....det var ljuvligt...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16858
Och här på Kapten Andreas käkade jag en jättegod pasta med 4 olika slags ostar i en krämig sås, mumma... :p
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16860
Något fler turister i rörelse här tycker jag, många som låg och solade i solstolarnas paradis som ju Kamares Beach utstrålar, men också ett paradis för små barn, med det långrunda vattnet.
Sen tog jag bussen hem runt 15.30, att gå tillbaka hade jag ingen lust med, för mkt uppför och varmare på eftermiddagen.
Vad jag gjorde mer i Kamares har jag redan berättat...
So over and out for now..
Så fantastiskt att få uppleva detta! Tack för rapporten, du Kalimeras utsända!
/Netwolf
Tack, snälla Wolfen..:D
Monica C
2015-05-22, 18:37
Sunny,så härligt det är att få följa med på dina vandringar trots att jag sitter här vid köksbordet i Boden.Love it:)
Ser inte knökfullt ut direkt ;)
Jag får sådan Sifnosabstinens så det är inte sant:eek:
TACK för att vi får vara med dig!
//majibye_bye
Sunny,så härligt det är att få följa med på dina vandringar trots att jag sitter här vid köksbordet i Boden.Love it:)
Parakalo, Monica så roligt att du gillar att hänga med... :D
Ser inte knökfullt ut direkt ;)
Jag får sådan Sifnosabstinens så det är inte sant:eek:
TACK för att vi får vara med dig!
//majibye_bye
Nej, långt ifrån knökfullt, men det var fler folk på en annan del av stranden och en del hotell hade bara ett fåtal gäster, hotellägarna sa att i början av juni kommer säsongen igång!
Kalimera
2015-05-23, 14:00
Väldigt lite folk! :eek:
Ska bli spännande att höra vad du tycker om att bo i Kamares. Jag gillar att stanna där några nätter. Är ju väldigt förtjust i hamnbyar. ;)
Hoppas att vädret har blivit bättre.
Kalispera, jag har inte drunknat.. flabb_flab..
Återkommer med lördag och söndagens rapport under kvällen om min wifi vill mig väl... :rolleyes:
Sunny, direkt från Sifnos
Kalispera, jag har inte drunknat.. flabb_flab..
Återkommer med lördag och söndagens rapport under kvällen om min wifi vill mig väl... :rolleyes:
Sunny, direkt från Sifnos
Började bli lite orolig för att du tröttnat på oss här i forumet... Men, det kan såklart inte hända... flabb_flab
Vi, alla som följer dina äventyr, ser fram emot kvällsrapporten _B-anana
Kalimera
2015-05-24, 14:51
Återkommer med lördag och söndagens rapport under kvällen om min wifi vill mig väl... Då får vi hoppas att din WiFi vill dig väl. :)
Tack snälla Sunny för fantastiska rapporter....Sifnos tror jag att jag skulle gilla mer än Amorgos!
Lissi
Lördag och söndag 23-24 maj.
Nu tänker jag inte skriva så mycket om dessa två dagar därför att min wifi är så dålig, så jag snart blir förbannad.. __D...
Jag har badat mkt hela helgen och här kommer bilder från hamnen Seralia Nedanför Kastro.. alldeles ljuvligt, lugnt och stilla....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16865_
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16864
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16866
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16867
Sedan åt jag lunch på mysiga Leonidas som finns i början av Kastro en helt underbar miljö och en supertrevlig kille som driver tavernan, kolla in vilken underbar Sifnos-sallad....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16868
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16872
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16870
Nöjd med denna lördag traskade jag tillbaka till Apollonia men gick då vägen mot Artemonas det är så mysigt i de små gränderna.. i ett hus låg en hundvalp som nog var tröttare än jag i värmen.. :D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16873
Något som var mindre gulligt var när jag kom ner till Apollonia och i en gränd där låg en orm som jag nästan trampade på, som tur var så var den död... var det är för slags orm vet jag inte, men det kanske finns någon ormexpert här på forumet?.. Så ni som inte sett orm i Grekland.. här har ni en...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16869
Usch, ja så äckligt att ingen plockat bort den... men så fick jag då fota en orm.. alltid något..
Nästan hemma fotade jag ner mot Apollonia, så vackert...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16875
Sen köpte jag mig en häst på vägen hem, här är den..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16874
Nejdå men tänk att få rida i berg och dalar på Sifnos, det skulle allt vart nåt det.. :D..
Söndagen blev nästan en repris från lördagen, förutom att jag idag också badat vid Efta Martyres och sen käkade jag lunch På ASTRO min favorit.
Mycket vällagad god grekisk mat har de, jag åt friterade ostbollar med tomatsallad gissa om det var utsökt gott!..:p
Imorgon blir det nya äventyr, då ska jag ta bussen klockan 10.15 till Cheronissos så långt norröver man kan komma, det blir en heldag där, ser fram emot det!
Ett besök på den kända keramikverkstaden också förstås, fårse hur mycket jag handlar, ska ju rymmas i kofferten också... :D
Ta leme...
Sunny, direkt från Apollonia.. bye_bye
Ser superhärligt ut!
En fråga, har du kallt nu ikväll? Jag sitter på Naxos och försöker hålla värmen i väntan på nästa färja.
Tack snälla Sunny för fantastiska rapporter....Sifnos tror jag att jag skulle gilla mer än Amorgos!
Lissi
Ja, Lissi.. Sifnos är fantastiskt.. mycket för närheten till alla byar och bor man i Apollonia som är centralt på ön,så behöver man knappast hyra ngn bil och det känns så befriande att ha gångavstånd och orkar man inte gå fram och tillbaks så är bussnätet utomordentligt bra på ön.
Kan avslöja att jag redan bokat flyg till Aten i september, då ska jag tillbaka till mitt kära Sifnos igen och till samma hotell... hotellet är stängt då men jag får bo här ändå på samma vis som nu.
Ser superhärligt ut!
En fråga, har du kallt nu ikväll? Jag sitter på Naxos och försöker hålla värmen i väntan på nästa färja.
Ja, vindarnas gud gav sig till känna i eftermiddag och det började blåsa rejält, så svar JA det är lite kyligt ikväll, sitter med jacka och långbyxor nu på balkongen.
Trevlig resa!.. bye_bye
Tack! Det har blåst ordentligt här med, jag åkte från Santorini till Naxos förut idag.
Men ska du verkligen inte till Amorgos i höst? Vad roligt att du föll så knallhårt för Sifnos. Plötsligt händer det! :D
Tack! Det har blåst ordentligt här med, jag åkte från Santorini till Naxos förut idag.
Men ska du verkligen inte till Amorgos i höst? Vad roligt att du föll så knallhårt för Sifnos. Plötsligt händer det! :D
Amorgos lockar med, men jag tycker att Sifnos har så mycket mer... just när det gäller vandringar iaf..och det är så välordnat här, bra markerat, vilket det inte var överallt på Amorgos.
Så korta säsongerna blivit....stängt i maj och stängt redan i september. Samma korta säsong på Tinos för de flesta. Här är flera hotel inte heller öppna än..:mad:
Lissi
Amorgos lockar med, men jag tycker att Sifnos har så mycket mer... just när det gäller vandringar iaf..och det är så välordnat här, bra markerat, vilket det inte var överallt på Amorgos.
Ja, Sifnos är otroligt välordnat. Till exempel är det den renaste ö jag varit på, renhållningen sköts verkligen noga. Enda undantaget var faktiskt Seralia, första gången jag var där. Jag kom tidigt på säsongen och blev helt bedrövad när jag kom ner där, hela den lilla viken var som ett skrotupplag, de hade inte röjt den efter vinterns stormar än. Men andra gånger när jag varit där har det varit lika fint som på andra ställen på Sifnos.
Så korta säsongerna blivit....stängt i maj och stängt redan i september. Samma korta säsong på Tinos för de flesta. Här är flera hotel inte heller öppna än..:mad:
Lissi
Ja, jag pratade med min värd Maria om detta och hon sa att hon har till största del grekiska gäster, de har ju inte semester i maj och i september.
Hon önskade att det fanns fler som jag som kom i lågsäsong för att vandra, hon uttryckte också att i år blir vi inte rika, låter trist håller med!
Det verkar ju tyvärr så att många utländska turister har blivit bortskrämda på grund av den osäkra situationen i Grekland. Det är ju så väldigt segt.... :(
Men ha det fint på Sifnos, du Sunny!
Kalimera
2015-05-25, 10:23
Första gången jag var på Sifnos fanns det en liten ouzeria i Seralia. Den låg precis vid vattnet. Helt fantastiskt att sitta där.
Sifnossallad gillar jag. Ja, jag gillar alla sallader på Sifnos, för att det nästan alltid ingår kapris, och jag är en kaprisfantast. _B-anana
Tänk att du ännu inte har varit i Cheronissos som jag tycket så mycket om. Får se vad du tycker. ;)
Tack för bilder och rapporter!
Första gången jag var på Sifnos fanns det en liten ouzeria i Seralia. Den låg precis vid vattnet. Helt fantastiskt att sitta där.
Sifnossallad gillar jag. Ja, jag gillar alla sallader på Sifnos, för att det nästan alltid ingår kapris, och jag är en kaprisfantast. _B-anana
Tänk att du ännu inte har varit i Cheronissos som jag tycket så mycket om. Får se vad du tycker. ;)
Tack för bilder och rapporter!
Såg att de höll på och måla och feja på en taverna i Seralia, men den är inte öppen än.
Ja, visst är det supergott med Kapris i sallader... känns annorlunda med det här på Sifnos.
Janne, man ska alltid spara det bästa till sist..;)..därför blev det Cheronissos först idag, jag har ju haft fullt upp med mina vandringar och ville göra dom i början på maj när det inte är så hett...MEN.. såklart ska jag ut på fler vandringar innan hemkomst!.. :D
Sunny, nyss hemkommen från Cheronissos, rapport om det kommer nog först imorgon, trött och slut nu... bye_bye
Kalimera
2015-05-25, 18:23
Sunny, nyss hemkommen från Cheronissos, rapport om det kommer nog först imorgon, trött och slut nu...Vila du, och återkom när du har fått krafterna tillbaka. bye_bye
Måndag 25 maj (dagen efter rapport)
Utflykt till CHERONISSOS så långt norröver man kan komma på Sifnos.
Hoppade glatt ur sängen tidigt på måndag morgon, idag ska jag till Cheronissos.. bussen avgår 10.15 från Artemonas.
Det blev en lagom promenad på 20 minuter från mitt hotell, jag var där i god tid och fick vänta en stund, bussen var redan där och chauffören var väl och fikade någonstans.. :)
Efter en stund kommer han med en frappe i handen, jag ropar om bussen går till Cheronissos?
Ne... svarar han och jag kliver på och kan konstatera att jag är den enda som ska till Cheronissos denna förmiddag... tyckte nästan lite synd om chauffören, köra bara lilla mig så långt, ingen mer klev på bussen under de 15 km dit.
Väldigt vackra vyer på vägen dit med olivlundar och höga berg och dalar, men väldigt lite bebyggelse.
Väl framme i Cheronissos.. ÅH.. så fridfullt.. jag tog mig först upp mot kyrkan på berget och därifrån kunde jag se flera andra öar, den jag kände igen var Serifos med den vackra choran som klättrar upp mot berget.
Så vackert här uppe...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16911
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16903
Sen drog jag mig ner mot den fjordliknande bukten och där nere är den lilla mysiga fiskebyn Cheronissos, med de små fiskebåtarna guppade i den lilla hamnen.. magiskt!!...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1645&pictureid=16900
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16904
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16905
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16902
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16901
Här fikade jag, en så mysig fisktaverna "Herronisos"..inte särskilt hungrig var jag kl. var bara 12.00 så det blev en frappe och en omelett...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16906
Här var det faktiskt många besökare, det var nästan fullt vid alla bord här, sen fanns det en taverna till som var öppen och även de hade gäster.
En del badade vid den lilla stranden, för min del ingav det ingen lust till bad där... tänkte jag skulle hitta mig ett klippbad senare...
Här finns också en keramikverkstad, jag kikade in genom en lucka men kunde inte se någon aktivitet, kanske mannen som driver den tagit siesta.. tänkte jag.. :D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16907
En väldigt rofylld liten fiskeby och så otroligt vackert, svårt att beskriva.. måste upplevas på plats...
Bussen hem skulle avgå 16.20.. ville ta mig ett dopp innan hemgång.. gick upp på stora parkeringen och rakt ner mot havet var en stig.. sen kom jag ner hit och gissa om det var underbart att bada här, så rent och klart vatten, är verkligen frälst i klippbad nu...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16908
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16909
Vilken underbar dag med så många upplevelser, ett fantastiskt ställe att tillbringa en dag på..
Sakteliga drog jag mig upp från klipporna mot busshållplatsen för färd mot Artemonas.. Tog en sista bild...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16910
Det var precis lagom tid att vara här 5 tim. 40 min. då hinner man strosa runt överallt, bada, äta och bara njuta av livet.
Medans jag inväntade bussen, funderade jag på om jag skulle vara den enda passageraren tillbaka också.. :D..men det dök upp två personer till som skulle åka med.. det kändes bättre!
Kan konstatera att de flesta hyr bil eller moppe på ön, flera stog parkerade här uppe.
Gissa om jag var gött trött när jag kom hem, alla nya intryck och vara i solen hela dagen tar på krafterna (om man nu får säga så när man har semester..?).. :D
Det var väldigt hett igår och värmen fortsätter!
Tisdag 26 maj
Sovmorgon, gick inte upp förrän 09.30..:o......BUT so what..jag behövde det.. intensiva 3 veckor har det varit och tillslut ger tröttheten sig till känna...
Så idag är en vilodag, ska ner senare till byn för en tavernasittning...en varm tisdag men lite skön vind och lite stackmoln.
Tack, för att ni orkar följa med....
Sunny, direkt från Apollonia.... bye_bye
marilene
2015-05-26, 11:24
Sunny, jag njuter verkligen av dina rapporter om vandringarna och de fina bilderna eftersom jag själv inte kan vandra så långt.
Marilene
Sunny, jag njuter verkligen av dina rapporter om vandringarna och de fina bilderna eftersom jag själv inte kan vandra så långt.
Marilene
Tack, det var roligt att höra!.. :D
Jag njuter också av Dina vandringar!!! Tinos är ju ingen bra vandringsö tyvärr då bussystemet är uselt. Annars har ju ön allt! Sifnos lär bli invaderat av kalimeravandrare nästa år och det vete 17 om inte jag blir en av dem på ensamresa i maj....;) Ska förstås försöka få med Claes, men tror han avstår..
Lissi- direkt från Mixalis i Tinos Chora.
[/QUOTE]Vad roligt att jag inspirerar till ett besök, Lissi!.. :D
Isf ses vi här i maj.. ;):)
Sunny, från vandringsparadiset..flabb_flab
Nu regnar det på Sifnos.. men det är bara härligt.. :p....ska strax gå till en taverna och mysa!.. :D
Nu regnar det på Sifnos.. men det är bara härligt.. :p....ska strax gå till en taverna och mysa!.. :D
Okej då, med regn, om kan sitta taverna och mysa ;) Annars är jag av den bestämda åsikten att solen ska skina hela tiden och alldeles särskilt när man är i Grekland... :cool: Dina bilder är helt underbara och jag njuter av dem alla! Borde dock inte fastna helt i att njuta av dem eftersom jag förväntas jobba... Ang_elx Ha det bra "trots" regnet ;)
MVH zakka
Oj, då blixtar och dunder och hällregn.. tur jag hann in till Anthoussas taverna och god penne pasta har jag just avnjutit, de är riktigt bra på mat här oxå...:p
Sunny, från ett regnigt Sifnos.. bye_bye_bye
Okej då, med regn, om kan sitta taverna och mysa ;) Annars är jag av den bestämda åsikten att solen ska skina hela tiden och alldeles särskilt när man är i Grekland... :cool: Dina bilder är helt underbara och jag njuter av dem alla!
MVH zakka
Ja, fast i Grekland övergår snabbt regn till SOL... ;)
Dessutom har det bara regnat lite kort stund 2 dgr under mina hittills 3 veckor här, det är ju ingenting, så uppfriskande dessutom efter den långa tidens värme!
Roligt att du gillar mina bilder med rapporter...:D
Roligt att du också kände magin i Cheronissos! Jag kan tänka mig att man också KAN komma dit och känna Jaha, var det bara det här? Men jag tycker precis som du att det har något alldeles speciellt som är svårt att förklara.
Jag träffade en svensk kvinna som bor där, tillsammans med en fiskare. De kan dock bara bo där under sommaren för under vintern slår vågorna upp över huset! Dessutom blir det för långt att köra barnen till skolan varje dag. Kan du föreställa dig att bo i Cheronissos? Helt otroligt ...
Är också helt på din linje vad gäller klippbad, det slår allt ... ;)
Kalimera
2015-05-26, 16:23
Härligt att Hersonissos föll dig i smaken. Jag var förvisso inte orolig för att du inte skulle göra det, men ändå. Visst är det något speciellt med den lilla byn. Synd att inte keramikern Kostas Depastas inte var där, han är en kul prick. :)
Klippbadet som du badade vid har jag inte sett. Då har jag det kvar. ;)
Tack för fina bilder!
Ja, Ink.. bo där mer än en vecka skulle jag nog inte klara... visst var det otroligt mysigt men för lugnt för min smak!.. :)
Ja, klippbad är underbart, inte tveka bara hoppa i..:D
Regn på Tinos också! Fast det slutade efter 5 min. Men det är mulet och jag tgcker det är jätteskönt!
Lissi
Janne, det kan bli ett besök till i Cherinessos och då kanske Kostas är där i verkstaden...:)
Regn på Tinos också! Fast det slutade efter 5 min. Men det är mulet och jag tgcker det är jätteskönt!
Lissi
Det tycker jag med.. uppfriskande!.. :)
Nu är det åska så det förslår över bergen som jag ser från balkongen, men inget regn...Häftigt!!
Lissi
Ja, Ink.. bo där mer än en vecka skulle jag nog inte klara... visst var det otroligt mysigt men för lugnt för min smak!.. :)
Ja, klippbad är underbart, inte tveka bara hoppa i..:D
Jag skulle nog inte bo där, det ligger ju så långt från allt annat också. Faros är nog perfekt för mig. Litet men inte SÅ litet, och inte lika off. :)
Jag skulle nog inte bo där, det ligger ju så långt från allt annat också. Faros är nog perfekt för mig. Litet men inte SÅ litet, och inte lika off. :)
For some romantic nights.. vore det ju inte helt fel... väntar fortfarande på den vackra grekiska mannen.... ;):p
..flabb_flab
Haha! De står ju som spön i backen. Men det är mer än utseende som ska stämma ;)flabb_flab
Det var tur att jag denna tisdagskväll kom hem innan himlens portar öppnade sig...så här mycket hagel kom det på vasstaket där jag bor...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16913
Det blixtrar fortfarande nu kl. 21.30 lokal tid..imorgon ska det iaf bli bättre väder hörde jag...
Sunny, från busväder på Sifnos och OJ som det åskar nu...:eek:...
Men det är mer än utseende som ska stämma ;)flabb_flab
Exakt och det gör ju inte det hela enklare.... :rolleyes::D..
Världens blixtar här men ingen åska. Mysko! I morgon dåligt väder sägs det...Då blir det mysdag i Chora...många mysiga ställen att häcka på ;)
Lissi
Det var tur att jag denna tisdagskväll kom hem innan himlens portar öppnade sig...så här mycket hagel kom det på vasstaket där jag bor...
Här vräker det ner just nu och har gjort med jämna mellanrum hela kvällen, det dundrar inte längre men har blixtrat mycket ... Men jag håller inte med er om att det är mysigt, jag tycker att det är tråkigt och har svårt att sysselsätta mig när det är dåligt väder här och jag mest fryser.
Här vräker det ner just nu och har gjort med jämna mellanrum hela kvällen, det dundrar inte längre men har blixtrat mycket ... Men jag håller inte med er om att det är mysigt, jag tycker att det är tråkigt och har svårt att sysselsätta mig när det är dåligt väder här och jag mest fryser.
Men tycker du inte det är mysigt på någon taverna?
Själv känner jag att jag mer kommer till ro när det är dåligt väder, tex läsa en bok med lite gott vin, är inte helt fel!
Nja ... Jag läser gärna, men tycker mest att det blåser och är kallt överallt och folk sitter och huttrar :D Jag uppskattar de ljumma kvällarna här så mycket.
Jag skulle förresten inte ha sagt att det inte åskar längre för det gör det :cool:
Förresten är det mycket turister på Amorgos nu?
Finns det folk på hotellen?
Här är lugnt, skulle jag säga. Men ändå folk. Jag tror varken att hotellägarna klagar på att vi är för få, eller att vi turister klagar på att vi är för många, om man säger så.
När jag åt på Mouragio igår kväll var det fullt.
Det är många båtar i hamnen.
Men det var fridfullt i Katapola under dagen, jag har varit kvar i byn.
Dock: jag tror inte att Amorgos är en ö som drabbas särskilt hårt av krisen. Alla ställen i Katapola utom Erato finns kvar, ön har nog sin fasta kundkrets. Santorini är nog inte heller hårt drabbat, åtminstone sa en näringsidkare jag pratade med där att ön klarade sig bra i krisen. På Naxos, däremot, såg jag en del igenbommade ställen. Och där var inkastare på hamnpromenaden, jag minns inte riktigt om det varit det förr?
Tack, för att ni orkar följa med....
Sunny, direkt från Apollonia.... bye_bye
Fattas bara annat :eek:!
Det är underbar läsning.
Och stort tack för alla härliga bilder klapp_klap.
bye_byeAbi
Fattas bara annat :eek:!
Det är underbar läsning.
Och stort tack för alla härliga bilder klapp_klap.
bye_byeAbi
Tack, för de vänliga orden, de värme gott i busvädret!.. :D
Vi hade riktigt busväder här med .Åska blixt och dunder tills fram på morgonen och slagregn...Idag skiner solen och ALLT är täckt med röd Saharasand eller vad den heter här? På Kreta kallas den det i alla fall. Men ovädret ska återkomma ikväll.
Lissi
Onsdag 27 maj
Det har tydligen regnat och mullrat hela natten, efter vad jag hörde när jag vaknade till ett par ggr under natten.
På balkongen stora vattenpölar och sand... tur jag tog in min tvätt tidigt igår och annat som jag har på balkongen.
Idag skiner solen, men jag har en känsla av att det inte blir så långvarigt, men det är OK ska gå en lättare vandring senare här runt byarna, nu vågar jag inte gå så långt upp i bergen eftersom vädret är lite ostabilt.
Fotade mitt hotell från baksidan igår och jag bor där fönsterluckorna är öppna, bästa läget med utsikt mot byarna....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16934
Marana guesthouse, verkligen mysigt och vilken avkoppling, lugnt och fridfullt inget som stör, snart flyttar jag till Kamares på måndag den 1 juni, kommer att sakna detta ställe.
Men de ska renovera här nästa vecka och då blir det nog en hel del oväsen menade Maria min värd, annars hade jag nog stannat kvar längre.
Maria kommer förresten hit på fredag natt från Aten och stannar några dagar, ska bli så kul att träffa henne och likaså tyckte hon att det skulle bli att träffa mig, hon är verkligen supertrevlig.
Nu ska jag fortsätta med mina vardagsbestyr, ja för det blir ju så när man stannar så länge, dra ner lite på tempot och reflektera är inte så dumt!
Återkommer senare...
Sunny, direkt från Apollonia... bye_bye
Kalimera
2015-05-27, 08:46
Nu ska jag fortsätta med mina vardagsbestyr, ja för det blir ju så när man stannar så länge, dra ner lite på tempot och reflektera är inte så dumt!Det behövs det också. ;)
Hur länge stannar du i Kamares? Är det hem som gäller sedan?
Hur länge stannar du i Kamares? Är det hem som gäller sedan?
Det svaret tänker jag hålla på ett tag till... ;)..lite hemligheter får man allt ha!..:D
Kalimera
2015-05-27, 08:57
Det svaret tänker jag hålla på ett tag till... ;)..lite hemligheter får man allt ha!..:DKlart du ska ha det. :D
Det svaret tänker jag hålla på ett tag till... ;)..lite hemligheter får man allt ha!..:D
Takk for at du ikke har latt opplevelser og vakre bilder være hemmelige, Sunny :D
Det var så herlig å få komme tilbake til ( ja, rett og slett) magiske Cheronissos, via bildene dinefb_gilla
Og,...keramikeren var ikke på plass da vi var i Cheronissos heller...bye_bye
Det har tydligen regnat och mullrat hela natten, efter vad jag hörde när jag vaknade till ett par ggr under natten.
På balkongen stora vattenpölar och sand... tur jag tog in min tvätt tidigt igår och annat som jag har på balkongen
Du var smart du ... Det var inte jag. Jag tog inte in det jag hade på strecket, och då hade jag ändå blivit förvarnad om att det var dags för sanden från Sahara. Men jag hade glömt hur jävlig den är, i synnerhet tillsammans med 10 timmars regn flabb_flab
Roligt att du blev så nöjd med ditt boende! Det ser verkligen fint ut.
For some romantic nights.. vore det ju inte helt fel... väntar fortfarande på den vackra grekiska mannen.... ;):p
..flabb_flab
Han kan dyka upp när som helst så mycket tid som du tillbringar i Grekland. :D Så lycka till!
Hoppas det fina vädret återvänder.
Han kan dyka upp när som helst så mycket tid som du tillbringar i Grekland. :D Så lycka till!
Hoppas det fina vädret återvänder.
Javisst kan han.. :D..
Det har regnat rejält ikväll också, men just nu är det uppehåll!
Torsdag 28 maj
Vaknar upp till en kylig och blåsig morgon, AC har jag inte behövt använda på länge, brukar ha det lilla fönstret i badrummet öppet på natten och där finns även ett myggnät.
Ja, myggor finns... första natten jag kom hit var jag lite oförsiktig och hade öppet till balkongen när jag hade ljuset på inne och då var det kört, fullt med otäcka bett morgonen efter, men numera alltid stängt överallt och myggmaskin i en stund varje kväll då kan man sova lugnt..:D
Tillbaka till gårdagen onsdag, en varm och solig fm, jag tog mig en promenad fr. Apollonia genom byns gränder och kommer så småningom upp till stigen som leder mot Kamares men fortsätter rakt fram och denna väg går runt Artemonas på landsbygden och leder även till Ag.Sostis som jag berättat om här tidigare.
Så vackert med en natur och djurvandring...här möter jag fåraherden med alla sin får och en liten killing tittar fram från sitt lilla hus...hallå här är jag....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16943
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16942
En väldigt vacker kyrka så fint belägen...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16957
Naturen runt omkring helt sagolikt vacker..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16956
I Grekland finns det nyckelpigor också... :D.enda sen jag var ett litet barn har jag varit så
förtjust i dem...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16958
Sen går man runt så kommer man till kustsidan och kan se Kastro på håll och därefter kommer man till byn Ag.Anna och Ano Petali och därefter Atremonas och Apollonia.. dessa byar är så tätt ihop så det är svårt att veta vart gränsen går mellan dem.
Så vackert med alla blommor som faller ner från fasaden från husen..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16941
Ja, detta var en rofylld vandring på ett par timmar runt och hem, precis lagom!
Berättade för Maria om mina strapatser och hon sa att nu kan du snart Sifnos bättre än Dimitris och mig... flabb_flab....bra betyg!.. klapp_klap
Avslutade den regniga kvällen igår med en god pizza på tavernan Anthousa.. där är det alltid mycket folk.. mestadels greker.
Idag TORSDAG har jag inget inplanerat, ostadigt väder, blir väl att strosa runt planlöst..varför inte!
Kolla i butiker tex, det finns en i Apollonia som har en salig röra av allt mellan himmel och jord, där har jag inte varit in än, så det får det bli senare...
Ta leme..
Sunny, direkt från Apollonia.. bye_bye
Var inne och kikade i dina album. Jättefina bilder Sunny!
Det som jag tyckte var bland det vackraste när vi var på Sifnos var den helt underbara Cheronissos-viken. Synd bara att byn är så rackarns liten. Det hade givit mig lappsjuka efter ett par dagar, annars hade det varit mysigt att bo där.
Masse
Var inne och kikade i dina album. Jättefina bilder Sunny!
Det som jag tyckte var bland det vackraste när vi var på Sifnos var den helt underbara Cheronissos-viken. Synd bara att byn är så rackarns liten. Det hade givit mig lappsjuka efter ett par dagar, annars hade det varit mysigt att bo där.
Masse
Roligt att du gillade dom..:D......
Ja, Cheronissos var en speciell fiskeby, men som du säger.. "lappsjuka" efter ett par dgr skulle det nog bli!.. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.