Visa fullständig version : Pireus - Sifnos
Så underbart fantastiska bilder, Sunny!
Vi har även en otrolig vacker grönska här på Fourni, men dom fina blomsterängarna har vi inte upplevt. Ännu.
Fortsätt njut, det gör vi.
Birgitta, med strålande sol just nu och med en fantastisk vacker morgon.
Så underbart fantastiska bilder, Sunny!
Vi har även en otrolig vacker grönska här på Fourni, men dom fina blomsterängarna har vi inte upplevt. Ännu.
Fortsätt njut, det gör vi.
Birgitta, med strålande sol just nu och med en fantastisk vacker morgon.
Tack, Birgitta.. :)...
Tyvärr inget vackert väder här men roligt att ni har det!
Ha, det gott!..bye_bye
Men Sunny,så inspirerad man blir! Jag mäste bara till Sifnos på ensam vandringsresa i vår...
Kram från Pirgos- inte illa det heller. Ikväll middag på Michalis i Chora! Platser Du känner till!
Lissi
Men Sunny,så inspirerad man blir! Jag mäste bara till Sifnos på ensam vandringsresa i vår...
Kram från Pirgos- inte illa det heller. Ikväll middag på Michalis i Chora! Platser Du känner till!
Lissi
Ja, Tinos är allt fint de med.. :D
Pirgos en så charmig by!
Jamen då ses vi väl här i maj då Lissi..:D..
OJ, vad det regnar här på Sifnos just nu.. men sitter gott på café Prago i Apollonia... :p..
Sunny, från ett ☔ Sifnos..
NYHET!!..
Read all about it!.. flabb_flab
Hur förtjust jag än nu är i Sifnos, så kan jag INTE vara utan AMORGOS i år, så den 28 September drar jag dit för några veckor och ska då bo i Langada, hotell bokat igår, min favoritby med alla de fina vandringarna alldeles inpå knuten.
Såsom Theologos, Stavros och byn Tholaria.
Den resan ser jag oxå fram emot.._B-anana
Kalimera
2015-05-28, 13:31
Berättade för Maria om mina strapatser och hon sa att nu kan du snart Sifnos bättre än Dimitris och mig... Jag tror att du har sett mer av Sifnos än vad Maria och Dimitris har gjort. Ingen av dem har tid att se sig omkring när de är på Sifnos. ;)
Tack för fina bilder. Det är verkligen en vacker och speciell ö. klapp_klap
Jag tror att du har sett mer av Sifnos än vad Maria och Dimitris har gjort. Ingen av dem har tid att se sig omkring när de är på Sifnos. ;)
Tack för fina bilder. Det är verkligen en vacker och speciell ö. klapp_klap
Ja, så är det nog.. men Maria har väl växt upp här om jag fattat henne rätt, det är Dimitris som är från Aten.
Kalimera
2015-05-28, 13:42
Ja, så är det nog.. men Maria har väl växt upp här om jag fattat henne rätt, det är Dimitris som är från Aten.Jag tror att Dimitris också är från ön. Jag träffade hans pappa första gången vi kom till Sifnos för många, många år sedan, och så vitt jag minns så kom han från Sifnos.
Jag tror att Dimitris också är från ön. Jag träffade hans pappa första gången vi kom till Sifnos för många, många år sedan, och så vitt jag minns så kom han från Sifnos.
OK..så är det nog!
Tack för alla härliga rapporter o bilder.
Vi skall till Sifnos i september för första gången o har fått så fin hjälp av dig nu.
För oss blir det att hyra bil då vi inte är lika hurtiga som du men nu vet vi ju vart vi skall bege oss.
Njut vidare!
//
KR
KR, SÅ kul att jag varit till hjälp.. fb_gilla.
Ni kommer att få det toppen, även om det vid den tiden inte kommer att vara lika mycket blommor och grönska..SÅ är det ändå en fantastiskt vacker ö..och ren kan inte se något skräp som ligger någonstans.
Vilket busväder..ösregn ikväll..undrar om det är lika på andra öar i Grekland nu tro??
Och om det ska fortsätta i fler dagar.. :rolleyes:
Sunny, som nu kurat ihop sig i min studio med ett glas retsina..:p
Hoppsan och nu börjar det åska också...
På Tinos, kallt, 20 grader, och blåsigt och mörka moln...blir säkert regn framåt kvällen. Blir det för ruskigt så har jag ingredienser till sallad i kylen och en skvätt rose så jag måste inte ut och äta....men vill helst....;)
Lissi
På Tinos, kallt, 20 grader, och blåsigt och mörka moln...blir säkert regn framåt kvällen. Blir det för ruskigt så har jag ingredienser till sallad i kylen och en skvätt rose så jag måste inte ut och äta....men vill helst....;)
Lissi
Jag åt en lunch tidigare idag, så jag behöver inte ut ikväll, har också lite ingredienser till sallad hemma och även vin och öl.. :p
Just nu blixtrar och dunder utanför..
Just nu är åskvädret precis här 18.50 lokal tid bara en minut mellan åskknallarna och blixtarna.. Otäckt.. Nu är jag lite rädd.. :eek:
elisabethk
2015-05-28, 17:12
Här på Tilos är det klarblå himmel, hoppas ni snart får njuta av sol igen. Och skicka inte hit några regnmoln.
Ha det så bra!
ElisabethK
Hoppas det slutar åska, det skall ju helst inte hålla på hur länge som helst. :(
/ Anne :)
Hoppas det slutar åska, det skall ju helst inte hålla på hur länge som helst. :(
Ja, det är något trist..men ändå vackert på samma gång, kolla här..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16959
Nu har det iaf slutat att åska..
Här på Lipsi började det regna just nu Ska bli åskoväder i natt
Har haft en fin dag idag med lite vandring till olika stränder men inget bad ännu
Kanske imorgon
Lipsi är en liten fin ö👍
//maji
Härligt att höra att du har det bra på Lipsi.. :)..
Hoppas på bättre väder här imorgon, känner att jag vill ut och vandra igen!.. :D
Det blev en underbar regnfri kväll här. Var på Michalis igen och åt SÅ gott....så mycket de dessutom bjöd extra på! Trevliga att prata med också och från ouzerian mitt emot i gränden hördes Lizeta igen. En fin kväll!
Kalinichta!
Lissi
Fredag 29 maj
Efter gårdagens oväder.. hoppades jag på bättre väder idag.. men icke sa Nicke.. det stormar och regnar från och till.
Inatt frös jag och då har jag ändå ett tjockt täcke.. men det blir så fuktigt inne och då blir man så frusen.
Nu har jag satt på AC med värme och tagit in mitt utebord, det blev till att äta frukost inne såklart, tur det finns gott om plats.
Jag som var så vandringssugen.. men så är det.. får bli att traska ner i byn sen och sätta sig på den taverna som är varmast!
Ska väl inte klaga har haft flera veckor med varmt väder, badat mycket och gjort 8 st olika vandringar, både längre och kortare sträckor så jag är rätt nöjd ändå!.. :)
Sunny, från ett stormigt Sifnos.. bye_bye
Hoppas att vädret rättar till sig för dig Sunny. Och gärna här på Skopelos också. Hur länge är du kvar på Sifnos?
Masse
Håll ut Masse och Sunny! I morgon åker jag hem och då ska solen återkomma. ;)
Här på Tinos mulet och perfekt promenadväder!
Lissi-som just köpt båtbiljett....
Hoppas att vädret rättar till sig för dig Sunny. Och gärna här på Skopelos också. Hur länge är du kvar på Sifnos?
Masse
Ett bra tag till bli jag kvar här.. ;)..
Ja, får hoppas vädret stabiliserar sig nu när Lissi ska åka hem!.. flabb_flab;)
Ja, åk hem Lissi:)
Då får vi vackert även på Fourni imorgon!
Birgitta., som kurar på Patras Cafe.
NYHET!!..
Read all about it!.. flabb_flab
Hur förtjust jag än nu är i Sifnos, så kan jag INTE vara utan AMORGOS i år, så den 28 September drar jag dit för några veckor och ska då bo i Langada, hotell bokat igår, min favoritby med alla de fina vandringarna alldeles inpå knuten.
Såsom Theologos, Stavros och byn Tholaria.
Den resan ser jag oxå fram emot.._B-anana
Missade ni detta inlägg??
Vad tycker ni om dom planerna?.. :D
Vi avvaktar Sunny! Du liksom fler på forumet ändrar oss många gånger....däribland jag:D:D.
Lissi
Håll ut Masse och Sunny! I morgon åker jag hem och då ska solen återkomma. ;)
Här på Tinos mulet och perfekt promenadväder!
Lissi-som just köpt båtbiljett....
Och snart börjar vi att vänta på dina bilder _B-anana! Alltså många många!
Ja, åk hem Lissi:)
Då får vi vackert även på Fourni imorgon!
Birgitta., som kurar på Patras Cafe.
Ja, jag åker, men bara för att jag längtar hem....inte för er skull....ni är väl ändå inte så mycket ute vad jag förstår...;)
På tavernor o cafeer sitter man ju bra i alla väder:D.
Fortsätt njut!
Lissi- från ett regnfritt Tinos med mycket solglimtar just nu....fast jag är kvar!
Vi avvaktar Sunny! Du liksom fler på forumet ändrar oss många gånger....däribland jag:D:D.
Lissi
:D....må så vara men det finns ingen annan ö som berört mig så mycket som Amorgos.. även om Sifnos kommer tätt bakom.. vandringarna är fantastiska här, men det är dom på Amo.. med..ja, det är svåra val...
Tror jag kommer att vara mer än nöjd efter alla veckor här... Amo..kallar på mig. :D...
Dessutom har jag bokat ett tidigt flyg så jag hinner med Blue Star Naxos samma dag. .kan inte bli bättre!
Fredag eftermiddag fortsätter med kraftig blåst och regn, ska strax ner i byn och uträtta lite ärenden.. samt tavernasittning.. ska ta och fråga lokalbefolkningen om väderprognos framöver.. för här kan jag då inte sitta och häcka.... flabb_flab
Enligt prognos fr o m i morgon strålande väder på Tinos i alla fall!!!
Borde vara lika på Sifnos...har inte koll riktigt var det ligger ifht Tinos:o
Lissi
Lissi- från ett regnfritt Tinos med mycket solglimtar just nu....fast jag är kvar!
Ha ha ha, den var go! Fast här på Skopelos verkar det som om dit plan har lyft nu. Det slutade nyss regna! :D:D:D
Masse
Och snart börjar vi att vänta på dina bilder _B-anana! Alltså många många!
Ja då, Thessalonikifotobrev kommer.....och kanske några härfrån också.
Lissi
Ha ha ha, den var go! Fast här på Skopelos verkar det som om dit plan har lyft nu. Det slutade nyss regna! :D:D:D
Masse
Jag förstår att ni är många som vill ha hem mig, men planet går först kl 19.50 i morgon!
Kom nu ihåg att åker ni till Grekland i månadsskiftet sept/okt så får ni skylla er själva. Jag är där då....:D
Lissi
Åh, ska du till paradisbyn Lagada nu, så spännande! Det kan nog bli jättefint.
Nu kanske jag kommer ihåg fel, men tyckte du inte att det blev lite öde i Egiali vid samma tid förra året? Ta det inte som kritik, det är bara en fråga. :) Jag tyckte ju själv att det började tunnas ur i Katapola redan runt 19-20.
Åh, ska du till paradisbyn Lagada nu, så spännande! Det kan nog bli jättefint.
Nu kanske jag kommer ihåg fel, men tyckte du inte att det blev lite öde i Egiali vid samma tid förra året? Ta det inte som kritik, det är bara en fråga. :) Jag tyckte ju själv att det började tunnas ur i Katapola redan runt 19-20.
Jo, det stämmer det du säger, men det behöver ju inte bli att jag upplever det på samma vis i år, kan tänka mig att antalet turister varierar från år till år.
Kan inte åka tidigare och jag bara måste till Amo..i år, får jag lappsjuka drar jag väl till Naxos.. flabb_flab.som jag gjorde i fjol.
Ja, så kan det vara. Att man bara måste till Amo, alltså. ;) Härligt fb_gilla
Just nu är jag GALEN på Amo för jag måste få bättre väder. Den här ön berör mig mycket också, på både gott och ont. Så när jag är butter på något, då är jag extra butter om det är just här. Vädret ska slå om men det får gärna ske NU. ;)
Ja, det är väldigt trist väder just nu, jag har helt kommit av mig.. inga vandringar och inga bad då blir jag lätt lite deppig..men det vänder väl och blir bättre snart hoppas jag!
Jamen precis. Jag blir också deppig, har liksom inget att ta mig för. Visst kan jag sitta på en taverna och läsa och surfa men jag vill röra på mig. Jag vill gå eller känna härligt vatten runt kroppen. Det jag har mest ont av är egentligen blåsten, den påverkar mig på ett kasst sätt. Jag gillar inte blåst. Och nu blåser det mycket.
Hoppas verkligen för alla ers skull att vädret blir bra igen. Och det tror jag att det gör! :D
Men skicka inte det dåliga vädret till Kroatien dit jag far i morgon! :eek:
Ha det så bra i Grekland!
/ Anne bye_bye
Exakt blåsten är absolut det värsta... jag blir trött och ur form..som du säger sitta på en taverna hela dagarna blir långtråkigt till slut och särskilt när man reser ensam vill man ju ha mer aktivitet.
Tack! Vi är verkliga lustigkurrar som har mage att sitta och gnälla ... :D
Hoppas Kroatien blir fint!
Precis Sunny! Nu ska jag packa ihop mina grejer och gå och äta, det är i alla fall en aktivitet jag utövar i alla väder :cool:
Hoppas verkligen för alla ers skull att vädret blir bra igen. Och det tror jag att det gör! :D
Men skicka inte det dåliga vädret till Kroatien dit jag far i morgon! :eek:
Ha det så bra i Grekland!
/ Anne bye_bye
Men ha en fin resa till Kroatien Anne!..:D
Får hoppas du får bättre väder än vi !
Precis Sunny! Nu ska jag packa ihop mina grejer och gå och äta, det är i alla fall en aktivitet jag utövar i alla väder :cool:
Ja, tur man kan äta iaf!..:D
Lördag 30 maj
Äntligen idag skiner SOLEN igen, med en något svagare och snällare vind, det tackar jag för!.. :D
Kunde sitta ute och äta min frukost ,den goda grekyougharten med frukt ser jag framemot varje morgon, igår inhandlade jag också färska körsbär mmm..:p
På grannhotellet.. Archontou kunde jag beskåda flera nyanlända greker inkvartera sig för att PINGSTEN fira här på Sifnos . hurra . klapp_klap....nu blir det lite mer folk i rörelse.
Maria min värdinna anlände igår och får se när vi ska ses!
Idag tänkte jag besöka en ny by jag ej varit till Kato Petali som är belägen strax nedanför Apollonia . ej att förväxlas med Ano Petali som nästan växer samman med Artemonas .
Sen blir det säkert ett besök till Kastro igen, kanske det sista då jag sen ska flytta till Kamares på måndag den 1 juni och då blir det utflykter och vandringar mot andra mål .
Får se hur denna dag slutar, ingen som vet ...
Jag återkommer. ..
Sunny ,direkt från Apollonia.. bye_bye
Lissi
flabb_flab ...där känner jag mig lite träffad faktiskt... ;)
Ang_elx /Maggy
Sol här också, men fortfarande den kalla nordanvinden (som ska hålla i några dagar till ...) Jag tog bussen till klostret och på den sidan var det fantastiskt, hade jag vetat det hade jag tagit med badgrejer och gått ner till Agia Anna efteråt. Men istället gick jag stigen upp till Chora, och sedan dalen ner till Katapola, och ju närmare hemma jag kom, desto kallare blåste det ...
Hoppas du hittat lä på Sifnos idag för då har det säkert varit jättefint!
Lördag 30 maj
Äntligen idag skiner SOLEN igen, med en något svagare och snällare vind, det tackar jag för!.. :D
Kunde sitta ute och äta min frukost ,den goda grekyougharten med frukt ser jag framemot varje morgon, igår inhandlade jag också färska körsbär mmm..:p
På grannhotellet.. Archontou kunde jag beskåda flera nyanlända greker inkvartera sig för att PINGSTEN fira här på Sifnos . hurra . klapp_klap....nu blir det lite mer folk i rörelse.
Maria min värdinna anlände igår och får se när vi ska ses!
Idag tänkte jag besöka en ny by jag ej varit till Kato Petali som är belägen strax nedanför Apollonia . ej att förväxlas med Ano Petali som nästan växer samman med Artemonas .
Sen blir det säkert ett besök till Kastro igen, kanske det sista då jag sen ska flytta till Kamares på måndag den 1 juni och då blir det utflykter och vandringar mot andra mål .
Får se hur denna dag slutar, ingen som vet ...
Jag återkommer. ..
Sunny ,direkt från Apollonia.. bye_bye
Lördagen blev så bra som jag tänkt mig, strosade ner till byn Kato Petali. .en liten sömnig by, inte mycket aktivitet där.. men ändå intressant att ha varit där..
Kyrkan i byn, en av många på Sifnos och alla lika vackra ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16988
Fina och välskötta odlingslandskap .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16989
Vackra omgivningar. .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16986
Efter denna visit strosade jag ner till Kastro min absoluta favoritby och säkert den vackraste i hela ö-världen, här insöp jag atmosfären i dom trånga gränderna som jag aldrig tröttnar på..
Här vilar The King of Kastro..:D...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16991
På Kastro finns många katter . :p..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16994
Vackert är det ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16992
Här satte jag mig på en bänk med en frappe ..med utsikt mot Efta Martyres.. sagolikt vackert..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16993
Sen lunch intogs på den bästa tavernan på Kastro.. ASTRO..med dom supertrevliga ägarna . Maria berättar att imorgon söndag, hålls det festival uppe vid Ag.Andreas med fyrverkerier och det blir musik och dans, bussar kör dit och hem under hela kvällen.. det får jag ju inte missa !..:)
Efter flera timmar på Kastro återvänder jag hemåt mot Apollonia och nu börjar det bli lite mer turister och särskilt mycket mer besökande greker som nu är här för att fira pingsten..
Nu börjar tavernorna ställa ut fler bord och stolar och förbereder sig på fler gäster ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16995
Apollonia är allt en mycket fin Chora ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=16997
Väl hemma i mitt lilla bo..:D..såg jag att Maria och Dimitris var i undervåningen och städade ur sitt kontor och reception .
Maria är ju där när hon har fler gäster.. annars har de ju ett hus nere i centrala Apollonia .
Nu behövs det fixas lite på Marana guesthouse inför det officiella öppnandet i mitten på juni.
Maria kallade ner mig och vi hade riktigt trevligt, kul att träffas då vi bara skickat mejl ,sms och pratat i telefon tidigare.
Hon är precis lika trevlig som sin man Dimitris, ja tänk vad grekerna alltid är så glada och bekymmerslösa..helt underbara !
JANNE !! . Jag har en hälsning från Dimitris.. han sa, säg till Janne att nu är det allt dax att du besöker Sifnos igen, det var så längesedan och att du är en så trevlig och vänlig person .
Så nu får du allt åka till Sifnos!. .:D
Denna dag blev så bra, varm och skön och trevligt sällskap!
Sunny,direkt från Apollonia.. bye_bye
Byn Kato Petali kan även ses från mitt boende Marana..en by jag suttit och tittat ner på varje morgon vid frukosten.. men aldrig riktigt förstått att det var Kato Petali.. som det kan bli.. :rolleyes::D..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=17014
Sunny, från ett SOLIGT Sifnos men en aning kylig vind!
Kalimera
2015-05-31, 12:56
JANNE !! . Jag har en hälsning från Dimitris.. han sa, säg till Janne att nu är det allt dax att du besöker Sifnos igen, det var så längesedan och att du är en så trevlig och vänlig person .Tack för hälsning Sunny! Hälsa tillbaka när du träffar honom. Jag har ingen aning om när jag kommer till Sifnos, det kan bli denna sommar, men likaväl en annan sommar. :)
Alla dina fina bilder har förstås gjort att jag börjat längta tillbaka. Stort tack! klapp_klap
OK, Janne..ska vidarebefordra din hälsning!. :)
Måndag 1 Juni
Solig dag men en aning kylig vind..
Efter en trevlig fm med Maria och Dimitris, har jag nu gjort rätt för mig och betalat för mina 4 veckor.. ett moment som de ogillar, så är deras mentalitet..trevligt att ta emot gäster men att ta emot betalning icke..klapp_klap...det är nästan så jag fick tvinga på Maria betalningen.
Jag tittade också på en studio på bottenplan som var större med pentry den vill jag ha vid nästa besök , det är så mysigt att ha tillgång till spis och laga lite enklare rätter, leva lite vardagsliv när jag alltid stannat så länge.
Maria ville jag skulle skicka lite mail och berätta hur jag har det och hoppas förstås på ett återseende inom kort!
Nu sitter jag och väntar på min taxi som ska ta mig och mitt bagage till Kamares och där väntar nya äventyr, fast jag kan nog inte hålla mig ifrån Apollonia så värst länge, så det blir säkert en vandring hit innan jag åker hem!.. :)
Maria skulle ha åkt hem till Aten idag ,men båtarna var fullbokade så hon åker imorgon, många greker som åker hem idag efter att Pingsten ha firat här .
Jag hör av mig senare när jag installerat mig på det nya boendet i Kamares ..
Sunny, direkt från Apollonia. .bye_bye
Ps. Janne..Dimitris vart glad över att du iaf har planer på att komma till Sifnos någongång!.. :)
Kalimera
2015-06-01, 13:30
Nu sitter jag och väntar på min taxi som ska ta mig och mitt bagage till Kamares och där väntar nya äventyr,Undrar vad du ska hitta på där. ;)
Ps. Janne..Dimitris vart glad över att du iaf har planer på att komma till Sifnos någongång!..Kul att kunna göra någon glad. :) Skojar bara, självklart ska jag återvända till Sifnos en dag.
Installerat mig på Meltemi hotell, mysigt litet rum med dubbelsäng, kylskåp, vattenkokare, porslin, AC och faktiskt Wi-fi som funkar bra, hurra!._B-anana
Sen en liten balkong förstås med utsikt mot havet och bergen, här är också vackert!
Nu sitter jag på taverna Andreas och ska inta en god tonfisksallad med en kall Mythos.. :p.
Vet inte om ni varit på taverna Andreas men vilken god mat de har, denna tonfisksallad är den godaste jag ätit i Grekland.
Kan konstatera att här är så mycket mer folk nu i Kamares mot var det var sist jag var här.
Många greker som sitter på tavernorna, förmodligen har inte heller de fått plats på båtarna idag.
Det är ju bara trevligt att komma hit och se så mycket mer folk än i Apollonia.
Janne, vad jag ska göra här, ja du... det utgår en del vandringar härifrån också... om dom ska jag berätta om en annan dag.
Ta leme..
Sunny, direkt från ett hett Kamares.
Nu har både Adam Korais och Flying cat varit och hämtat upp resenärer.. dock inte så många som klev av.. vilken tur jag har som får stanna kvar.. :p..det är tjusningen med att bo i en hamn, se båtar komma och gå! LOVE IT!!
Förresten ni som varit i Kamares.. vilken/vilka tavernor kan ni rekommendera?
Förresten ni som varit i Kamares.. vilken/vilka tavernor kan ni rekommendera?
Camaron tror jag den heter. Jättegod mat och toppenservice.
Jag har också ätit på Camaron. Typ världens raraste bemötande. Det enda jag ätit förutom gyros i Kamares är pizza, för jag har bara ätit där i väntan på båt därifrån och då har jag velat äta på italiensk grekrestaurang som jag inte gjort någon annanstans under Sifnosveckorna.
I mitt tycke har den andra italienaren, som ligger nära Camaron, bättre pizza. Men på Camaron är de otroligt rara och de har ju också annan mat. Dessutom är ju smaken olika.
Ja! rara var ordet jag letade efter när jag skrev inlägget ovan. Precis, de är så rara!
Och maten så vansinnigt hemlagad och god. Provade aldrig pizza dock. Men allt annat jag åt där var så gott.
Det kan jag tänka mig. Jag kommer att gå dit igen nästa gång jag är på Sifnos, och äta något annat än pizza då.
Tack för restaurangtipset dit ska jag gå imorgon kväll!.. :)
Det är riktigt mysigt här i Kamares, flera små mysiga butiker att gå in och kika i och lite mer liv än i Apollonia, jag gillar inte sandstränder så värst mycket, men det finns ju klippbad lite längre bort nära hamnen, får bli ett dopp där imorgon.
Så här fin utsikt har jag från mitt boende på Meltemi...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=17047
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=17048
Och en sån här tjusig båt låg nere i hamnen idag..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=17049
Jag trivs redan riktigt bra här, ,så mysigt att gå och titta på alla båtar som ligger i hamnen och som sagt lite mer liv och rörelse här..
Får se vad jag hittar på imorgon . .
Sunny, direkt från Kamares ..bye_bye
Kalimera
2015-06-01, 20:24
,så mysigt att gå och titta på alla båtar som ligger i hamnen och som sagt lite mer liv och rörelse här.. Det är just därför jag trivs så himla bra i hamnbyar. Fast på Sifnos bor jag alltid i Faros ändå. :)
Du ser ut att bo fint!
Beträffande mattips. Några före oss har hävdat att Sifnos är en ö med jättegod mat. Vi håller med. Faktiskt svårt att komma på någon ö med vassare mat.
Mitt problem är att jag nästan aldrig lyckas lära mig namnen på tavernorna. De flesta har ju skyltarna på grekiska alfabetet och det underlättar ju inte precis.
Men vår favorittaverna i Kamares låg ungefär i mitten på hamnpromenaden. Det var ett ungt par som drev den. Och stilen var en liten aning modernt och stylat, men absolut inte så det störde. Och, viktigast av allt, ....... där åt vi ganska många och de absolut godaste måltiderna i Kamares.
Ett kännetecken är att spana efter att de hade askkoppar och vinkaraffer i den typiska lokala keramikmodellen som säljs i byns keramikbutik. Färgglada tvärrandiga produkter.
Där åt vi bl a sjötungarullader fyllda med spenat. Himmelskt gott!!!! Och mycket trevligt bemötande av den unge och matintresserade krögaren.
Hoppas att du hittar det.
Masse på Skopelos.
Nu är det ju 10 år sen vi var på Sifnos, och bodde i Kamares. Men sista kvällen åt vi längst bort vid hamnpiren, eller t o m efter, och jag åt de godaste ostbollar man kan tänka sig :p, med Sifnosost.....
Faktiskt tur att det var sista kvällen, annars hade det nog blivit så ofta, att jag svällt upp till en ostboll hela jag :eek:. Jag har drömt om dem ända sedan dess, och ska bara tillbaka någon gång.
bye_byeAbi
och jag åt de godaste ostbollar man kan tänka sig :p, med Sifnosost.....
Jag har drömt om dem ända sedan dess, och ska bara tillbaka någon gång.
bye_byeAbi
Ja, Ostebollene på Sifnos er bare helt uimotståelige :p :p :p
Og, når det gjelder g o d mat, så hørte jeg for veldig mange år siden at de beste kokkene i Hellas kom fra Sifnos!
Om d e t stemmer vet ikke jeg, og o m det var slik da, så trenger det ikke være det nå lenger:confused:
Jeg synes jeg får veldig god mat på veldig mange øyer / steder fb_gilla
Tack för fler tips!.. klapp_klap
Jag hinner nog gå till de flesta innan jag ska hem.. får se viken jag gillar mest!
Taverna Andreas håller väldigt god kvalitet.. den gillar jag.
Friterade ostbollar.. JA..fantastiskt goda här på Sifnos hållet med!.. :)
Sunny, från en strålande SOLIG morgon i Kamares.. bye_bye
Och glöm inte att köpa hem den hårda Sifnososten! Den man river till maträtter.
Birgitta (som har en hel kvar hemma).
Oj, oj tycker det är lite jobbigt att hinna med allt nu... :D Du på Sifnos dit jag vill åka framöver, Masse på Skopelos där jag varit och ständigt längtar tillbaka till och sen Inkfish på Amorgos dit vi har tänkt oss i september. Kanske vi gör en Sunny 12 och ändrar oss och tar Sifnos i år istället :rolleyes: Tänk att man är så lättpåverkad!
Tack för dina fina bilder och rapporter klapp_klap vi får se vart vi åker i höst!
Maria
Roligt att du gillar mina rapporter Maria.. :)..JA.. Sifnos är så vacker, jag blir aldrig riktigt mätt... :p..
Är också i valet och kvalet.. om det ska bli Amo eller Sifnos i höst.. :rolleyes:..
Tiden har gått så fort här..fattar inte att jag varit här i 4 veckor.. :eek:..
Skulle någon gång vilja stanna en hel sommar i Grekland typ 3 månader, när storvinsten kommer så slår jag till!.. flabb_flab
Sunny, direkt från taverna Camaron i Kamares.
Kalimera
2015-06-03, 09:25
Tiden har gått så fort här..fattar inte att jag varit här i 4 veckor..Snart fyra veckor! :eek:
Ja, tiden går verkligen fort. Fyra veckor utan det svenska usla vädret, det är bara att gratulera. :)
Tisdag-Onsdag 2-3 juni
Ursäkta de sena rapporterna..men jag har haft en hel del strul med internet där jag bor och med hotellägare som inte pratar engelska blir det svårt att förklara.. .men tillslut kom vi fram till att i mitt rum är det något tekniskt problem med wifi. . så med hjälp av städerskan också hon från Italien men förstår lite engelska.. :D...fick jag till slut idag onsdag byta till ett annat rum med bra anslutning.. SO THANK GOD for that.. flabb_flab..Internetberoende som jag är.
Igår tisdag var en helt tokigt varm dag, så det blev flera dopp borta vid klipporna, strax bortanför hamnen, så skönt!
Sen efter rekommendationer gick jag till tavernan Camaron..väldigt mysigt att sitta där.. var hungrig efter alla bad, så jag kom dit runt 19.00..jag var enda gästen.. mannen som serverade var trevlig och maten.. den bästa pastan jag ätit på länge.. 4 st ostar i en krämig sås med svamp i ugnen.. det var mumma!.:p
Så här ser tavernan ut..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=17073
Men det var som sagt klent med folk, vid 20.30 och inga fler dök upp, drog jag iväg, kändes inte kul att sitta där. .kollade runt i butiker och köpte en kopp i keramik .
Onsdag 3 juni
En lite blåsig dag med en hel del stackmoln..
Perfekt tänkte jag.. då ska jag ut och vandra.. det var ett tag sedan jag gick riktigt långt så jag börjar få lite abstinens.. flabb_flab.....
Så vandringen idag gick till Panagia Toso Nero.. dit kan man även gå från Katavati men den sträckan är längre.
Att utgå från Kamares är bäst och tänk vilken tur, leden startar alldeles nära mitt hotell ..
min rygga var packad med diverse förnödenheter och en härlig sval vind svalkade under turen som jag startade 11.20 .
Vandringen börjar mycket brant uppför i cirka 40 minuter.. men det gick bra. .jag är ju vältränad nu efter alla vandringar jag gjort, detta är min 9:e..
(ska lista dom här senare).
Så vackert när man kommer högt upp och ser Kamares långt där nere. . .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17075
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17076
Sen ännu vackrare när man kommer längre upp och då kan man även se över till Apollonia och Artemonas..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17077
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17078
Sen när man gått ytterligare en bit ser man åter igen Kamares hamn..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17079
När man kommit så här högt blir det lättare att gå mer plant och sen stupar det rakt ner. .och att sen komma fram och ser Panagia Toso Nero så vackert...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17080
En så vacker kyrka och så fint belägen ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17081
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17084
Utsikten därifrån var bedövande. .helt magisk. ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17085
På Panagia Toso Nero kan man övernatta om man vill . det finns ett gasolkök och det fanns pasta att tillaga och sängar att sova i..fast det skulle jag aldrig våga ensam . undrar hur många andar som skulle besöka mig då.. :eek:...eller kanske en åsnegubbe utan tänder.. flabb_flab..inget av det skulle jag nog inte vilja uppleva!. .:D
Det stog en notis om att man skulle städa efter sig om man lagar mat där och att man vid nästa besök tar med sig mat som man förbrukat.. .så gulligt och gästvänligt!
Ja, vilken magisk plats samma känsla som jag fick på Ag.Theologos på Amorgos...
Vandringen hit tog mig 1 timme 40 minuter och sträckan är på 5,1 km en väg men det kändes mycket längre, säkert för den branta stigningen.. på stolpen när jag startade hade de bedömt tiden dit på cirka 2 tim 30 min.. Så då var jag väl snabb då!.. :D
Härifrån kan man även gå till Katavati och Apollonia men det skulle ta över 3 timmar enligt denna vandringsstolpe..så det kände jag inte för idag iaf..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17083
Stannade här i 1 timme och 30 minuter och bara njöt med min fika som jag har packat med. . så här mår jag allra bäst i livet. . en härlig lång vandring och sen bara sitta och njuta ..mmm..så härligt . .:p
Ja, sen skulle jag ju tillbaks samma väg igen och då var det förstås ruskigt brant uppför i cirka 30 minuter och sen plant igen och därefter nerför enda till Kamares.
Hem gick det snabbare men inte mycket, bara 5 minuter .
Sen vet ni ju vad jag gjort senare på kvällen. ..jo packat ihop mina pinaler för flytt till annan lägenhet inom samma anläggning och här är toppen ,bra wifi , äntligen . ._B-anana
Kommer nog att minnas denna resa mycket pga av allt strul med wifi som jag haft..
Fast mest kommer jag minnas mina underbara vandringar såklart!
Ikväll vart det ingen tavernasittning, det blev en greksallad som jag köpte på Taverna Andreas och njöt av på min balkong , inte helt fel det heller!
Så här vacker kan en natt se ut i Kamares..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1651&pictureid=17074
Kalinichta, på Er!
Sunny ,som snart ska natta sig! ..bye_bye
V A K R E bilder, Sunny fb_gilla
Vackra bilder Sunny!! Kamares är kanske inte så dumt ändå!
Masse, som trivdes alldeles förträffligt där
Suck, vilka bedövande vackra bilder du tar!
Kalimera
2015-06-04, 08:34
Vilken underbar vandring! klapp_klap
Fast jag inte har gått den kände jag vibbar från Agios Thelologos på Amorgos. Den vandringen måste jag gå. Kan tänka mig att åka till Sifnos bara för att gå upp dit. Måste vara fantastiskt att sova över där. Förstår dock att du inte gjorde det nu när du var där själv.
Tack för mycket fina bilder! klapp_klap
Vilken underbar vandring! klapp_klap
Fast jag inte har gått den kände jag vibbar från Agios Thelologos på Amorgos. Den vandringen måste jag gå. Kan tänka mig att åka till Sifnos bara för att gå upp dit. Måste vara fantastiskt att sova över där. Förstår dock att du inte gjorde det nu när du var där själv.
Tack för mycket fina bilder! klapp_klap
Ja, vandringen var helt fantastisk verkligen, dit måste du gå! . :)
Hade jag haft sällskap hade jag gärna sovit över där, hade nog vart en spännande upplevelse!
Fast den vandring som är allra vackrast om du inte har gjort den?
Är från Katavati till Vahty..helt fantastisk !
Sunny, från ett hett Sifnos .
Torsdag 4 juni
En strålande och varm morgon redan kl.08.00.. något mör i kroppen efter den långa vandringen till Toso Nero igår, men så stärkt i både kropp och själ.
Idag ska jag bada och det gjorde jag åter igen borta vid klipporna bortanför hamnen.. härligt var det men fortfarande lite småkyligt i havet.. men har man varit i en minut så känns det snart riktigt behagligt.
Sen har jag softat och bara haft det bra hela dagen.. Tog en promenad senare på eftermiddagen bort till motsatta sidan av Kamares, här finns det flera hotell och ett par strandtavernor.
Gick så långt det gick att gå på den sidan och det var fantastiskt vackert.. havet har nog aldrig varit så skimrande som idag ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17101
Kamares är vackert från den här sidan..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17100
Sen strosade jag tillbaka till centrala Kamares och till hamnen där det är lite båtliv ..men inte alltför mycket turister här än, säsongen startar först i mitten på juni fick jag höra ...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17102
Sen började magen kurra..:D..dax för middag när kl. började närma sig 18.00..ikväll vart jag sugen på pizza och vad passar då inte bättre än att prova det på Restarante Italiano Da Claudio ..vilket mysigt ställe och med supertrevliga ägare ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17105
Servicen var på topp här, och de var mycket vänliga och pratglada det gillar jag !
Beställde in en pizza med zucchini, mozzarella, ost och tomater och jag kan nog säga att det var den godaste pizza jag ätit någonsin ..:p..ett glas rött till den ..också vinet var utsökt gott!.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17104
Jag var första gästen men sen droppade det in fler och fler gäster och tillslut vart det fullt..ett populärt ställe verkligen, bevis på att maten är bra här.
Nästa besök ska jag äta pasta, kan tänka mig att det är lika bra på att tillaga den..
Imorgon kanske jag vandrar till Apollonia, saknar byn jag bott i 4 veckor. ..
Men är det väldigt varmt tar jag det en annan dag . ..
Nu är jag mätt och belåten för idag !
Kalinichta ,
Sunny, direkt från Kamares.. bye_bye
Hur länge stannar Du? Forever?
Lissi- bara klädsamt avundsjuk...;)
Hur länge stannar Du? Forever?
Lissi- bara klädsamt avundsjuk...;)
Skulle gärna stannat här "forever"..:D...men ska hem någongång.. ;)...
Nu känner jag mig mer och mer säker på att återkomma till Sifnos i höst.. det är de underbara vandringarna jag vill återuppleva..
Vilken jättefin vandring du gjorde där! Roligt att det finns så fina vandringar som utgår även från Kamares.
Visst är Agia Marina-sidan fin, jag går också alltid ut på den sidan när jag är i Kamares. Där är rofyllt och vackert.
Den där pizzan känner jag igen tror jag, de är urgoda klapp_klap Välgjorda grekpizzor är supergott.
Men - hade du inte bokat i Lagada?
Ja, det var en fin vandring!
Det var ingen grekpizza dock..;)..en italiensk restaurang...
Jo jag har gjort en reservation i Langada.. men det går ju att ändra på.. MEN.. har inte helt bestämt mig ännu.. :rolleyes:..velig som jag är!.. :D
Aha, jag förstår :)
Med grekpizza menar jag italiensk pizza fast gjord i Grekland. :) Man kan ju få pizza på en hel del tavernor, men när man får dem på italienska restauranger är de ofta supergoda. Och där du åt den där har jag också ätit jättegod pizza.
Med grekpizza menar jag italiensk pizza fast gjord i Grekland. :) Man kan ju få pizza på en hel del tavernor, men när man får dem på italienska restauranger är de ofta supergoda. Och där du åt den där har jag också ätit jättegod pizza.
Håller med . Italienarna kan det här med pizza. .:p...pastarätter är de säkert lika bra på!.. :)
Så här fint var det på "andra sidan" i Kamares när vi bodde där 2007
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1591&pictureid=17115
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1591&pictureid=17117
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1591&pictureid=17116
//majibye_bye
ÅH.. så härligt det ser ut, där skulle jag kunna tänka mig att bo nästa gång.. faktiskt finare på den sidan i Agia Marina..
Vad heter hotellet, Maji?
Visst är det bra med kamera;)
Vi trivdes jättegott där På den tiden var det en utav de sista byggnaderna innan det lilla kapellet.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1591&pictureid=17118
//majibye_bye
OK, maji imorgon ska jag gå dit och kika och fråga om priser i lågsäsong.. JA.. KAMARES är charmigt.. mycket för alla de mysiga små caféerna längs strandpromenaden.. man kan välja en ny varje dag och maten den bästa jag ätit i Grekland.. hittills!.. klapp_klap
Roligt att du tycker så mycket om Sifnosklapp_klap
Vi var där första gången 1994 på vår första ö-luff och det blev en favorit från första stund _B-anana
//majibye_bye
Fredag 5 juni
Morgonen på Sifnos startar med regn och blåsväder, men strax efter 10.00 kommer SOLEN åter.
Men en del stackmoln från och till... det blev en promenad över till Agia Marina igen, så mysigt att promenera där en förmiddagsrunda.
Denna lilla missen skulle jag gärna tagit med mig hem. .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17119
Så mysigt med en liten egen bädd...
Jag råkade också på en urmysig "pippilångstrump" hund.. :D.....så snäll den var. .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17120
I Agia Marina måste jag nog bo någon gång helmysigt!
Sen strosade jag tillbaka till centrala Kamares och slog mig ner på Pipis café, så mysigt och kolla på folk som går förbi...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17121
Här intog jag en frappe och en spenatpaj..mumma ..:p..
Ikväll ska jag prova en ny taverna.. här finns många. .:)..
Kalispera ,
Sunny, direkt från Kamares ..bye_bye
Oj! Då måste Lemonaki vara på snabbvisit på Sifnos!
Vi var där första gången 1994 på vår första ö-luff och det blev en favorit från första stund _B-anana
//majibye_bye
JA..vilken toppenö det är på många sätt och vis.. den har liksom ALLT.. det blir aldrig långtråkigt!.. :D
Oj! Då måste Lemonaki vara på snabbvisit på Sifnos!
:D..kanske en tvilling till Er katt då...javisst var den söt!..:p
Åhhh så vackert det är på vackra Sifnos!
Kul att du gillar ön så mycket. Personligen tycker jag faktiskt nästan att den är lika vacker som Amorgos, fast lite på ett annat sätt förstås.
Kul att du gillar ön så mycket. Personligen tycker jag faktiskt nästan att den är lika vacker som Amorgos, fast lite på ett annat sätt förstås.
Ungefär lika känner jag.. Sifnos kan också kännas magisk och dramatisk när man kommer riktigt högt upp i bergen.. påminner om Amo..
Lördag 6 juni
En väldigt blåsig morgon och inte allt för varmt, då passar det bra med en vandring och det bar av till Artemonas och Apollonia.
Men först vill jag berätta om fredag kvälls tavernasittning, jag gick över till Agia Marina där finns en jättemysig Restaurant alldeles vid havet.. som heter O' Argiris och vilken god mat jag åt där... beställde in Chick Pea balls en specialitet från Sifnos..påminner om falafel men så mycket godare.. :p...och till det en liten sallad och ett glas rött.
Ni som ska till Sifnos gå dit, fantastisk service och trevliga ägare.
Här kommer ett par bilder därifrån, lite folk när jag kom men sen vart det snart fullt...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17142
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17143
Så här vackert var det över till centrala Kamares när jag gick hem..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17145
Tillbaka till idag Lördag.. vandra igen.. Jippie.._B-anana..jag lider inte ett dugg för lite svalare väder . då vandrar jag.. underbart!
Jag har ju tidigare gått från Apollonia till Kamares men idag tvärtom och tillbaka ..
mycket uppför förstås från Kamares.. men så vackert när man kommer så långt upp så man ser Apollonia .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17140
Men nu gick jag till Artemonas först.. så mysigt att vara här igen...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17141
Vandringen hit tog mig 1 timme och 10 minuter och det är 6 km från Kamares.
Slog mig ner på min favorit taverna Margarita, väldigt genuint grekisk som drivs av en familj som är oerhört vänliga.. sonen som serverar har gett mig många bra tips om Sifnos.. han sa när jag kom idag.. jasså så du är kvar.. har inte varit dit på ett tag... de var glada att se mig igen... :)..
Där ville jag prova deras Chick Pea balls med Tzatziki och även här otroligt goda... här satt jag länge och det var många gäster...senare när jag gick sa jag att jag kommer tillbaka i september.. kul tyckte de .
Sen strosade jag ner till Apollonia och mötte flera som hälsade igenkännande åt mig. .de flesta har säkert trott att jag åkt hem.. .så kul att vara igenkänd och ser på deras leende att det var glada att återse mig . .vid nästa besök kommer jag nog att känna mig som en "öbo"..:D..
I Apollonia blev det Frappe och glass på ett café och njuta av omgivningarna och småprat med café-ägaren .
Sen traskade jag tillbaka till Kamares..på vägen dit råkade jag på dessa söta killingar ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17144
Nu ikväll vet jag inte om jag orkar göra så mycket mer.. har traskat omkring i över 12 km idag, men så härligt!
Sunny, direkt från Kamares.
Det låter urhärligt, alltihop! Perfekt att du hittade till kikärtsbollarna, då gick du rätt på en Sifnosspecialitet. De är oftast j-ä-t-t-e-g-o-d-a! snyft_drop
Härligt!! Jag måste få med mig Claes till Sifnos i vår!
Själv är jag idag ensam barnvakt åt 2 av mina barnbarn, 5 år och 20 månader. Det blir till långt efter midnatt. Claes är på 50-årigt studentjubileum. Vi har hunnit med utelek, middag, mys och snart är det läggdax..sen orkar nog inte heller jag mer;)
Lissi
Det låter urhärligt, alltihop! Perfekt att du hittade till kikärtsbollarna, då gick du rätt på en Sifnosspecialitet. De är oftast j-ä-t-t-e-g-o-d-a! snyft_drop
OK.. kikärter innehållet de ja.. försökte få dom att berätta om ingredienserna men de har svårt för att förklara på engelska.. huvudsaken att det är vegetariskt.. sa jag med ett leende..:D
Ja ,det var fantastiskt gott, har inte sett det på menyn tidigare, men jag känner ju inte så bra till alla grekiska rätter.. det kommet nog att bli min favvo-rätt på Sifnos... skulle kunna äta dem varje dag!.. :D
Härligt!! Jag måste få med mig Claes till Sifnos i vår!
Lissi
Ja, eller åk själv, vad hindrar dig!?.. :D
Fast klart jätteroligt om du får med dig Claes..
Sifnos en ö ni inte får missa!.. :)
Du var ju helt rätt ute med falafel :D
Om du gillar dem, titta på menyerna också efter zucchini balls, tomato balls, fennel (fänkål) balls osv. Det finns en massa varianter på olika grönsaksbollar/plättar. I början av min mattråd har jag en bild på urgoda zucchini/squashplättar. Alla lagar de där rätterna på olika sätt, ibland blir man besviken - men ofta är de frasiga och jättegoda.
Ja, eller åk själv, vad hindrar dig!?.. :D
Fast klart jätteroligt om du får med dig Claes..
Sifnos en ö ni inte får missa!.. :)
Inget hindrar mig, men ska jag vara en månad själv på Tinos i nästa höst efter att Claes åkt hem så är det ju kul att åka till Sifnos mef Claes. 2007 skulle vi åkt dit och bott i Apollonia men då blev det svårt med rum i augusti, så det blev Naxos istället.
Lissi
Zucchini balls har jag ätit och tomato balls men inte här på Sifnos...får prova det nästa gång. ..om de kan göra halva portioner av båda.. annars orkar jag inte äta upp allt . :)..
Det kan de säkert, eller pröva vid olika tillfällen. Det finns hur mycket gott som helst. :)
:p..jeg får "vann i munnen" bare av å tenke på all deilig Sifnosmat :p
Men jeg "savner" Kikertsuppen, Sunny :) - har du smakt den? bye_bye
//majibye_bye
Maji, jeg så i albumet ditt at vi bodde på samme sted som dere, hos Irini, da vi var på Sifnos første gang. i 1996 :) Koselig vertskap og herlig utsikt :)
Håper du tilgir et lite "misbruk" av tråden din, Sunny :o
:p..jeg får "vann i munnen" bare av å tenke på all deilig Sifnosmat :p
Men jeg "savner" Kikertsuppen, Sunny :) - har du smakt den? bye_bye
Kikärtssoppa fick jag på panegyrin i Stavroskyrkan i Faros förrförra året, den är religiös tradition. Jättegod.
Kikärtssoppa har jag inte provat, Kari..ska kolla om de har den på någon taverna imorgon.. tack för tips!.. :)
Ja, bara den goda maten här lockar till mer besök på denna underbar ön.
Nu har jag läst ikapp din tråd, Sunny. Vilka härliga bilder, det känns som om jag skulle vilja resa till Sifnos direkt, trots att jag just kom hem från Kroatien! flabb_flab Så det är härligt att du skickar dessa rapporter.
Nu har jag ännu många trådar kvar att läsa, kunde säkert tillbringa hela söndagen här på Kalimera, men måste väl nöja mig med att ta lite åt gången. :D
Härliga bilder från ett saknat Sifnos! klapp_klap
Söndag 7 juni
En sval morgon med en hel del stackmoln, ser ut att bli en lite ostadig dag vädermässigt !
Idag ska jag bara slappa och ha det gott.. :)
Den 7 maj vandrade jag till PROFITIS ELIAS (pga att jag hade väldigt svajig Wifi då så blev det inga bilder inlagda.. så därför tänker jag bidra med dom nu).. Profitis Elias är det högsta berget på Sifnos, cirka 682 meter över havet.
Vandringen utgår från byn Katavati och det är cirka 5 km från mitt hotell. .det var en svettig och tung vandring då det gick brant uppför i stort sett hela vägen upp och det var den varmaste dagen dessutom . men så vackra vyer på vägen upp, här ser ni byn Katavati när jag kommit upp en bit på leden ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17146
Ännu mer vackert när jag snart är uppe. .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17147
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17148
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17149
Vilka vyer och alla vita hus som ser ut som sockerbitar så här högt upp. ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17150
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17152
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17151
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17153
En mycket fin vandring med den underbara utsikten som belöning när man kämpat hela vägen dit upp, gick upp på 1 timme och 30 minuter.
Jag har nu gjort totalt 10 vandringar på Sifnos..
1. Apollonia-Kastro-Artemonas-Apollonia(flera ggr har jag gått denna sträcka)
2. Katavati-Profitis Elias-Katavati
3. Apollonia-Katavati-Ag.Andreas (Archaeological site, Acropolis )-Katavati-Apollonia
4. Apollonia-Katavati-Vahty
5. Apollonia-Artemonas-Ag.Sostis-Artemonas-Apollonia
6. Faros-Kastro-Apollonia
7. Apollonia-Kastro-Panagia Poulati-Kastro-Apollonia
8. Apollonia-Kamares
9. Kamares-Panagia Toso Nero-Kamares
10. Kamares-Artemonas-Apollonia-Kamares
De klart finaste vandringarna är nr.1,4 och 9.
Nu kommer jag inte att gå några fler längre vandringar.. för på tisdag den 9 juni åker jag åter till Pireus för en övernattning på LILIA hotel och sen hemgång till Sverige den 10 juni .
Så fort dessa 5 veckor passerat , TUR jag ska hit igen i september, finns så mycket mer att utforska.
Det blir väl ett par dagars rapporter till.. för visst kan något mer spännande hända innan hemgång ... :D
Sunny, direkt från Kamares. .bye_bye
Härliga bilder från ett saknat Sifnos! klapp_klap
Parakalo.. :D..
Tack Sunny12 för fina fina bilder och info om vandringsleder _B-anana, det ska vara så nyttigt för min make, som MÅSTE alltid gå upp och upp!!
Tack Sunny12 för fina fina bilder och info om vandringsleder _B-anana, det ska vara så nyttigt för min make, som MÅSTE alltid gå upp och upp!!
:D:D..då blir det allt finfint på Sifnos för maken.. men även för dig hoppas jag!
Ja, tack snälla!!! Sifnos i slutet på maj lockar 2016. Maken är inte helt ointresserad.....Fast 5 veckor blir det ju inte...14-18 dagar sådär...
Ha en fin hemresa!!
Lissi
Tack, Lissi.. ja på 14 dgr hinner ni se mycket... det är nog bara jag som är en sån "långliggare" på samma ö..men jag älskar verkligen "att bo in mig"..på Sifnos blir det dessutom aldrig långtråkigt!.. :D
Skulle lätt kunnat stanna här i en månad till!
Sunny, som inte vill åka hem.. snyft_drop
Kikärtssoppa fick jag på panegyrin i Stavroskyrkan i Faros förrförra året, den är religiös tradition. Jättegod.
Visst er det godt :p
- og jeg vil tro den smakte ekstra godt i en så spesiell "setting" :)
Kikärtssoppa har jag inte provat, Kari..ska kolla om de har den på någon taverna imorgon.. tack för tips!.. :)
Ja, bara den goda maten här lockar till mer besök på denna underbar ön.
Da håper jeg du får en porsjon, og at den faller i smak:)
- og takk igjen for f i n e bilder bye_bye
Vilka fantastiskt fina bilder, Sunny!
Birgitta (som avnjuter sista kvällen på Samos).
Vilka fantastiskt fina bilder, Sunny!
Birgitta (som avnjuter sista kvällen på Samos).
Tack, njut nu sista kvällen, det ska jag göra imorgon kväll med god mat och vin.. :p.
Nästan så vi skulle kunnat råka på varann i Aten, då vi missar varann med bara ett par dgr..synd!
Söndag eftermiddag 7 juni, har jag strosat i centrala Kamares, uträttat ärenden.. tagit ut mer euro, köpt båtbiljett inför hemresan 9 juni med Adam Korais som avgår 14.30 från Kamares.
Bra för då hinner jag äta en god lunch innan avgång!
Käkade idag sen lunch på Taverna Simos i början av hamnpromenaden närmast färjekajen och vet Ni nu har jag ätit det godaste någonsin i Grekland.. det blev Chick Pea soap...(kikärtssoppa).. en soppa som de varje söndag efter mässan serverar här... den intog jag med en liten karaff retsina, bröd och citron till soppan och det gick på 7 euro, denna taverna har bra priser och trevligt bemötande..här ska jag käka på tisdag innan båten avgår...
Här är en bild på den goda soppan och tavernan...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17207
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1667&pictureid=17208
Sen fick jag en god bakelse efter maten som de bjöd på.. så gulligt!
Efter detta blev det café-sittning med frappe, inte särskilt mycket folk i rörelse men det lär bli fullt här i juli och augusti, mitt hotell är iaf fullbokat då ,vilken tur att man slipper vara här då !
Sunny, direkt från Kamares.
PS. Tack igen Kari för mattipset, jösses så gott det var!.. :p
Så b r a du fikk suppen, og likte den, Sunny :D
Jeg kom ikke på navnet, da du spurte/frågade etter gode matsteder i Kamares,
men på SIMOS har vi spist flere ganger og spist veldig godt :p
Det var Ann, Kalimeramedlem og stamgjest/återvendare både til Sifnos og Simos) som anbefalte Simos til oss for mange år siden, og i 2006 møttes vi der:D
Hvordan kunne jeg glemme og anbefale deg Simos...:confused: :o
- men du har jo spist veldig godt hele tiden heldigvis fb_gilla
Vilket imponerande träningsschema Sunny! klapp_klap
Och din soppa ser ruskigt god ut! Du har valt en jättebra ö för att ge dig in i det grekiska köket på allvar :)
Vilket imponerande träningsschema Sunny! klapp_klap
Och din soppa ser ruskigt god ut! Du har valt en jättebra ö för att ge dig in i det grekiska köket på allvar :)
Tack, Ink..nu känner jag mig "fit for fight"...kommer att springa lätt på jobbet sen.. flabb_flab.
JA , vilken fantastisk träningsresa detta varit för mig, känner mig stark som en oxe nu.. :D....
MATEN.. den bästa jag ätit i Grekland.. :p:p...
Känner mig oerhört TACKSAM och nöjd med denna resa, varit frisk och inte gjort mig illa under mina vandringar helt ensam. . kan säga BRA JOBBAT till mig själv!! .. klapp_klapklapp_klap
ΕΥΧΑΡΙΣΤΏ ΣΙΦΝΟΣ!!!!!!
Tack för rolig läsning och härliga vandringsbilder!
God tur hem! 😃
God tur hem! 😃
Også stort tak fra mig, der med stor interesse har fulgt dine dage på Sifnos. Καλό ταξίδι.
God tur hem! 😃
Også stort tak fra mig, der med stor interesse har fulgt dine dage på Sifnos. Καλό ταξίδι.
Roligt att ni uppskattat mina rapporter ..fb_gilla...:D..
Har iaf 1,5 dag kvar i paradiset ..så det kommer väl en sista rapport imorgon kväll och kanske en till innan hemgång på tisdag .
Sunny, som inte vill åka hem .
Monica C
2015-06-07, 23:21
Den soppan måste jag testa nästa gång vi befinner oss i Grekland.
Väldigt trevligt att läsa och se dina bilder,stort tack för det.
Monica:)
Tack för att vi fått följa dig på din resa. Underbart att du tagit till dig det grekiska köket. Eva
Tack för att vi fått följa dig på din resa. Underbart att du tagit till dig det grekiska köket. Eva
Ja, ju mer jag nu provar att äta desto mer förtjust blir man ju i den grekiska maten.. .:p.även om jag gärna äter pasta och pizza däremellan som är så gott på de Italienska restaurangerna.
Sunny, direkt från en mulen morgon i Kamares och det är småkyligt, många pratar om vädret här nu, att det är ovanligt kyligt för årstiden.
Den soppan måste jag testa nästa gång vi befinner oss i Grekland.
Väldigt trevligt att läsa och se dina bilder,stort tack för det.
Monica:)
Tack, Monica..:)...
Vet inte om kikärtssoppa är så vanligt på andra öar??
Här på SIFNOS är det en av deras specialitet liksom Chick Pea balls.
Måndag 8 juni
Sista dagen i paradiset.. snyft_drop..det STORA vemodet stormar in. . :D..
Känslan blir inte bättre av det kyliga vädret, inte bara kvällarna även dagarna känns småkalla..
Måste ju muntra upp mig något.. en promenad bort till Agia Marina på fm.. då solen gjorde ett tappert försök till att tränga igenom molnen.. ett tag vart det riktigt varmt igen...
Gick upp till det lilla kapellet som ligger högt och majestätiskt med utsikt över stranden och Kamares, vackert...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17235
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17236
Här var det underbart att sitta en stund och njuta av den fina utsikten ..
När jag strosat färdigt i Agia Marina gick jag vidare till centrala Kamares och alla mysiga caféer längs strandpromenaden, slog mig ner på Pipis café där jag varit tidigare, här är så mysigt att sitta i de ursköna sofforna och glo på folk som passerar förbi, beställde in frukt med glass och en frappe. ..mmmm...så gott. ..:p..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17237
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17234
Visst är det mysigt att sitta så här. . men måste tyvärr klaga igen ..flabb_flab...det var kyligt och det blåste, synd att det ska kännas så en bra bit in i juni. .men vad kan man göra åt vädrens makter, inte mycket!
Ska väl inte klaga igentligen har haft toppenväder hela maj i stort sett förutom ett par dgr med regn och många härliga bad och vandringar så jag är ändå HELNÖJD!. .:D
Nu senare i eftermiddag har jag packat det mesta, för ikväll ska jag ut och äta och dricka gott sista kvällen med gänget ..flabb_flab...så imorgon är det bara att slå ihop väskan, betala och gå . .äta lunch på SIMOS och sen avfärd med Adam Korais 14.30 till Piraeus och en natt på Lilia hotel och kanske en sväng i den lilla marinan och ta ett glas vin innan nattning.
Nu ser jag framemot återresan till SIFNOS i slutet av september !
Kalispera,
Sunny, direkt från Kamares och tro det eller ej men nu skiner SOLEN ..:D
Tack, Monica..:)...
Vet inte om kikärtssoppa är så vanligt på andra öar??
Här på SIFNOS är det en av deras specialitet liksom Chick Pea balls.
Jeg har fått denne deilige suppen flere steder, har ikke helt oversikt over hvor det har vært :confused:
Men i den lille landsbyen Tertsa, nær Mirtos på Kreta, husker jeg at vi bl a spiste deilig Kikertsuppe :p
Ønsker deg en deilig, for denne gangen, siste kveld på Sifnos bye_bye
Jeg har fått denne deilige suppen flere steder, har ikke helt oversikt over hvor det har vært :confused:
Men i den lille landsbyen Tertsa, nær Mirtos på Kreta, husker jeg at vi bl a spiste deilig Kikertsuppe :p
Ønsker deg en deilig, for denne gangen, siste kveld på Sifnos bye_bye
OK, bra att veta, har nog inte tänkt på att kolla efter den i menyn bara... :)
Tack, för hälsningen!.. fb_gilla
OK, bra att veta, har nog inte tänkt på att kolla efter den i menyn bara... :)
Tack, för hälsningen!.. fb_gilla
- og takk for a l l e herlige bilder og det du har fortalt fra Sifnos :D
Her er et ( innscannet) bilde av utsikten fra rommet vårt i Ano Petali,
der vi bodde første gangen vi var på Sifnos :)
- vi har fortsatt en forstørrelse over senga faktisk, sammen med bilder fra Amorgos og Serifos fra 96/97..
http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/img029_zpsggtm7ojc.jpg
Om du har sett/ gått forbi Petali Village Hotel, så bodde vi rett over veien.
- ved senere besøk har vi bodd i Faros og i Kamares:)
Og snart så bare m å vi tilbake bye_bye
Ja, ju mer jag nu provar att äta desto mer förtjust blir man ju i den grekiska maten.. .:p.även om jag gärna äter pasta och pizza däremellan som är så gott på de Italienska restaurangerna.
Sunny, direkt från en mulen morgon i Kamares och det är småkyligt, många pratar om vädret här nu, att det är ovanligt kyligt för årstiden.
Jag älskar den grekiska husmanskosten och blir så glad när jag ser att andra också tar till sig maten och vågar prova. Det finns så mycket gott och speciellt bra blir det ju om man provar platsens specialiteter.
Eva
Vilken härlig utsikt ni hade i Ano Petali, ja där har jag gått förbi flera gånger, klart Ni ska åka tillbaka!.. :)
Ano Petali är en väldigt fin by!
Jag älskar den grekiska husmanskosten och blir så glad när jag ser att andra också tar till sig maten och vågar prova. Det finns så mycket gott och speciellt bra blir det ju om man provar platsens specialiteter.
Eva
Ja, Grekland är verkligen ett paradis för mig som är vegetarian det är ju så duktiga på att tillaga vegetarisk mat.och det finns sååå mycket att välja på om man bara vågar prova . :p:)
Tack Sunny vilka fantastiska bilder och trevlig läsning
Sifnos var jättefint men vi var där alldelens för kort
Vi kom hem från Samos igår jättebra väder och att det var så grön o vacker ö hade jag ingen aning om nu förstår jag att så många återvänder år efter år
Du ska väl ut i höst, ser fram emot rapporter bye_bye
Förstår att det känns vemodigt att resa hem. Men det är bara att börja tänka på nästa resa. Vi har varit så bortskämda nu en tid med dig och många andra fina rapportörer så man börjar och tycka att det är helt normalt. :D
Men nu har vi ju Janne på Kreta. :)
Tack så väldigt mycket att du har låtit oss delta i din resa. Så många vandringar och fina bilder har vi fått njuta av. _B-anana
Hoppas du får en fin sista kväll på Sifnos!
Tack för denna resa o njut av ditt (för denna gång) sista dygn på Sifnos.
Ha en fin hemresa!
//
KR
nickelena
2015-06-08, 19:03
Tack för att vi fått följa med på dina turer! Jättetrevligt att se Sifnos igen...
bye_byeLena (som är mer läsare än skrivare på Kalimera)
Tack Sunny vilka fantastiska bilder och trevlig läsning
Sifnos var jättefint men vi var där alldelens för kort
Vi kom hem från Samos igår jättebra väder och att det var så grön o vacker ö hade jag ingen aning om nu förstår jag att så många återvänder år efter år
Du ska väl ut i höst, ser fram emot rapporter bye_bye
Härligt att ni trivdes så bra på Samos, JA det är en fin och grön ö!..:)
Tack så väldigt mycket att du har låtit oss delta i din resa. Så många vandringar och fina bilder har vi fått njuta av. _B-anana
Hoppas du får en fin sista kväll på Sifnos!
Tack för denna resa o njut av ditt (för denna gång) sista dygn på Sifnos.
Ha en fin hemresa!
//
KR
Tack för att vi fått följa med på dina turer! Jättetrevligt att se Sifnos igen...
bye_byeLena (som är mer läsare än skrivare på Kalimera)
TACK , för trevliga kommentarer och att ni funnit det intressant att följa med på min resa !. :D
Tisdag 9 juni (Avresedag)
Idag vaknade jag med en klump i magen, känns inget vidare att åka hem och dessutom skiner SOLEN och det är riktigt varmt!
Hade en fin avslutning på den Italienska restaurangen som ligger granne med Camaron..
där åt jag deras goda pasta med mozzarella,tomater, lök..mmm ..:p....den var perfekt tillagad och inte överkokt.. .till det ett glas rött och det var fullt med folk och senare kom ett tiotal ungdomar som ju förstås ville äta pizza som är så god just på denna restaurang... personalen fick ställa ut fler bord och stolar för att få plats med för alla gäster..här satt jag länge och fick även bjudvin..sen blev det en volta i hamnen och i butikerna. .
Nöjd med min sista kväll, tänk om jag ändå kunde stannat kvar!.. :rolleyes:
Idag på fm tar jag det lugnt, har i stort sett packat klart . vet inte om det blir någon lunch här innan avgång 14.30 åt så mycket igår (stora portioner ) så det känns som jag står mig bra till ikväll.
Nu njuter jag av kaffe på min altan i solen, får ta chansen i Sverige är det väl inget vidare har jag hört!
Slänger väl in en rapport när jag kommer till Piraeus. .på båten Adam Korais finns inte Wifi, lite trist..MEN. .man kan inte få allt här i världen !
Sunny, direkt från Kamares .
Nu sitter det gott med en kall öl på Pipis café.. :p...en Corona öl från Mexico ..det var en ny smakupplevelse kan jag säga...
Idag badar många riktigt varmt och skönt .men jag sitter hellre här.. :D..
En timme kvar till avgång... snyft_drop
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17266
Usch, stackars dig, resan hemåt är så gräslig ... snyft_drop
Nu får du börja planera nästa resa så snart du kommer hem!
Tack Sunny, för alla fina vandringsbilder och för dina berättelser! Det har varit härligt att få följa dig.
Även vi är på hemresa.
Sitter på Arlandas uteservering med strålande sol!
Snart hemma i Umeå
Birgitta.
Nu sitter det gott med en kall öl på Pipis café.. :p...en Corona öl från Mexico ..det var en ny smakupplevelse kan jag säga...
Har druckit den iskall några gånger i riktigt hett solgass på klippbadet i Agia Marina, Egina. Då kändes den läskande i värmen. Annars inte mycket till smak, men kanske kul upplevelse med en citronklyfta till.
Tack Sunny för trevliga rapporter och jättefina bilder. Du har blivit en riktig snitsare på att illustrera dina berättelser.
Ha en bra hemresa, och kom ihåg Rakadiko till nästa gång!;)
Masse
Tack snälla Sunny för alla underbara rapporter och jättefina bilder. Det känns som att man varit på Sifnos. Vi får allt vänta till september.
Tisdag kl.22.20. PIRAEUS
Båtresan från Sifnos gick smärtfritt.. MEN.. det var med stor sorg jag lämnade Sifnos.. tänk att det ALLTID ska vara så svårt.. tårarna kommer.. ja så är det.. snyft_drop..
Men jag ska tillbaka i september, det känns som en tröst i allt elände!
Adam Korais tuffar på sakta men säkert.. :D...suttit uppe på däck och solat..övervägande greker som ska hem, de har väl besökt sina hemöar kan jag tänka mig...
Efter 6 långa timmar kom vi äntligen till Pireus...
Fick tag i en taxi vid hamnen, vilket inte är något problem då det är ett långt pärlband av gula taxibilar som inväntar alla båtar..
Vilken trafik och kör som galningar,men kom fram till Lilia hotel iaf..
Fick samma rum som i maj, som att komma hem . :D..
Hungrig var jag så jag tog en greksallad och en öl med mig hem från närmsta taverna, trött och slut, det är bra drygt att vara på en båt i så många timmar.
Ska upp i ottan dessutom.. Mitt flyg hem lyfter 12.00...nu har jag extremt nära till flygbussen och det är ju skönt . max 3 minuter..
Tog lite fina bilder när jag lämnade Sifnos från båten, som jag tänkte bidra med imorgon..
så än blir ni inte av med mig... flabb_flab...
Tack igen för trevliga kommentarer!
Sunny, som snart ska hoppa i duschen och sen kommer John Blund..;)
Tack Sunny för dina fina bilder och alla berättelser under din vistelse på Sifnos! klapp_klap Det har som vanligt varit väldigt intressant att följa dig på din resa.
Ha en trevlig resa hem nu i morgon!
Maria
som snart ska hoppa i duschen
Det där uttrycket, hoppa i duschen. Det är lite märkligt. Det är nog bara svenskar som använder det, eller rättare sagt svenskor. Min fru säger samma sak "Jag hoppar in i duschen". Jag säger aldrig så. Jag säger "Jag tar en dusch".
Bara en liten reflektion :)
/Netwolf
Det har varit kul att följa din resa!
Tack Sunny, för dina härliga rapporter och reflektioner från Sifnos.
Roligt att du tyckte så mycket om ön. Sifnos är en ö som jag värderar högt.
Jag har uppskattat att du tagit dig tid till att skriva om dina vandringar och upplevelser, det har gjort att jag imaginärt, kunnat följa med på din resa.
Vart du än åker till hösten, så ser jag fram emot att få följa med igen.;)
/Lena bye_bye (som läser det mesta, men som kan bli bättre på att ge feed back)
Tack för att jag fått vara sällskap på din resa. Det har som vanligt känts väldigt spännande och skönt!
Onsdag 10 juni, Athens airport.
Sovit hyfsat bra inatt på Lilia hotel sköna sängar där och med AC på är det perfekt.
Solig dag när jag nu snart lämnar fina Grekland för denna gång... tiden går fort så snart är jag här igen!.. :)
Det var smidigt att åka till flygplatsen, på en timme och en kvart.
Nu ska jag snart gå till säkerhetskontrollen och sen är det...
End of this story...
(men lägger in några bilder senare från det att jag lämnade Sifnos)
Sunny, direkt från Athens airport.. bye_bye
Ps. Roligt att en del av er funnit det underhållande med min skriverier och bilder.. fb_gilla
Ha en bra hemresa, tror jag längtar efter din nästa resa nästan lika mycket som du. :D Har varit ett nöje att få resa med dig!
/ Anne bye_bye
Tisdag 10 juni. Arlanda airport.
Vilken smidig flygresa från Aten, säkerhetskontrollen gick snabbt, boardingen med och wifi på Norwegian går tiden ännu mer snabbt...:D
Sen landade vi före avsedd tid 3.5 timme, härligt !
Sen kom min incheckade väska bland dom första, vilket flyt!
Nu fikar jag och väntar på flygbussen till Västerås som avgår 16.00..då är jag hemma runt 17.30..
Härligt att komma hem tidigt, gå och handla mat och fylla kyl och frys igen och vädra, kan tänka mig det är instängt och dålig luft inne efter 5 veckor som jag varit i Grekland.
Nu börjar planeringen inför september-resan, flyg ner redan bokat, boende på Marana redan bokat. .:D..tja så det finns väl inte så mkt mer att planera .. _B-anana
Sunny, direkt från Arlanda airport...bye_bye
Nu kommer bilderna som jag lovade, de sista jag tog i Kamares hamn i väntan på Adam Korais . då var klumpen i magen stor kan jag lova ..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17273
Här kommer Adam Korais...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17274
Ombord på båten.. .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17276
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17275
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17277
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17278
Och till sist en flygbild över Athen..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17279
Tänk att man kan bli så kär i en liten ö...:p:D
Sunny, direkt från flygbussen mot Västerås.
Såg att jag skrev tisdag på förra inlägget från Arlanda, börjar bli en aning trött nu... flabb_flab..inte lätt att hålla ordning på dagarna när man varit borta i så många veckor..
Jag bockar och bugar av tacksamhet för förmånen att få "följa" med och uppleva Grekland så nära det går utan att vara på plats. Vad är det med detta land som vänder ut och in på hela mig och många fler :rolleyes: I år blir det inget Grekland eller vem vet :confused: Nyfikenheten har ett pris och jag lyckades boka ett annat resmål långt bort innan längtan tog över såsom förra året.
Tack för allt du delat med dig av.
Ozogott :)
Vill också tacka för jättetrevliga rapporter och fina bilder från Sifnos klapp_klap
Mycket av det du skrivit om känner man så väl igen och det är så mysigt :) Tycker det var roligt att du kom att tycka så mycket om ön.
Vi föll pladask första gången 1994 och har återkommit ett antal gånger efter det.
Precis som du skrev i ett inlägg så påminner Sifnos om Amorgos på något vis även om det är två olika öar. Har en känsla av att om man tycker om den ena ön så gillar man den andra också.
Jag hoppas också att inom en snar framtid kunna få vistas så där länge på en och samma ö och riktigt bo in sig.
Tack så jättemycket för att du delat med dig på ett så fint sätt _B-anana
//majibye_bye
Sunny....återigen...ett jättestort tack....och tack vare Dig, så kanske jag hamnar på Sifnos i vårklapp_klapfb_gilla.
Lissi
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1680&pictureid=17278
Sunny, jag finner inte ord när jag ser den här bilden. ...........
det vore dumt av mig att ens försöka Ang_elx Ang_elx Ang_elx
Tack!
Masse
Sunny, jag finner inte ord när jag ser den här bilden. ...........
det vore dumt av mig att ens försöka Ang_elx Ang_elx Ang_elx
Tack!
Masse
Roligt att du gillade den, JA en bild kan ibland säga mer än tusen ord.. ;)....bilden tog jag strax innan ankomst Piraeus...
Maji, kan verkligen rekommendera "att bo in sig på en ö"..en underbar känsla och det är verkligen semester, känns som man aldrig ska åka hem.. :D
Lissi, hoppas du/ni kommer till Sifnos nästa vår, en så fantastiskt vacker ö!..:)
Det som imponerade mest, var de välorganiserade vandringslederna som är så väl märkta och markerade med stolpar och röd/vita streck på stenmurar och på någon sten på marken,
det kändes tryggt att gå.
Idag torsdag har jag vaknat upp och inte fattat att jag är i Sverige, står med ett ben kvar på Sifnos... :D....dessutom är det 20 gr varmt här i Västerås och strålande SOL så känslan av Grekland finns kvar !
Perfekt tid att åka till Grekland i maj och sen komma hem till värmen i Sverige, riktigt fin solbränna har jag redan så, det är bara att fortsätta att vara ute så den inte försvinner .
Idag ska jag ta mig en skön cykeltur, är ledig ngr dagar till, börjar jobba på söndag.
Sunny, direkt från ett soligt Västerås.. bye_bye
Sunny,välkommen hem till ett Västerås som visar sig från sin bästa sida..
Brukar du säga borta bra men hemma bäst ? ;)
Sunny,välkommen hem till ett Västerås som visar sig från sin bästa sida..
Brukar du säga borta bra men hemma bäst ? ;)
Tack, brukar säga så.. MEN.. saknar SIFNOS enormt mycket.. klart lättare att komma hem när vädret är så fantastiskt skönt och vilken grönska så såg det inte ut här när jag åkte i början på maj.. Härligt!!.. :)
Kalimera
2015-06-14, 15:24
Nu har jag läst ikapp din tråd också, och jag bugar och bockar för dina rapporter! klapp_klap
Jag förstår att du har fått ännu en favoritö. flabb_flab
Jag förstår att du har fått ännu en favoritö. flabb_flab
Eller hur..inte så svårt att förstå.. :D...
Eller hur..inte så svårt att förstå.. :D...
Kul att du gillade Sifnos! Den Ön tillhör en av våra bästa. / Tom o Bodil direkt från Kamares klapp_klap
Kul att du gillade Sifnos! Den Ön tillhör en av våra bästa. / Tom o Bodil direkt från Kamares klapp_klap
What.. är ni i Kamares nu? Åh,vad avis jag blir.. har ni bra väder ?
Sunny ,som längtar ner.. bye_bye
Bra väder....? Det är bara förnamnet! Vindstilla o +23 i vattnet!
Nu ska vi gå o äta bl.a ostbollar :-P
Bra väder....? Det är bara förnamnet! Vindstilla o +23 i vattnet!
Nu ska vi gå o äta bl.a ostbollar :-P
Så härligt och så gott!.. :p
Bor ni i Kamares under hela er vistelse?
Ja vi bor som brukligt i Kamares när vi är på Sifnos! Härifrån är det bra läge med nära till allt, inkl båtarna. Dessutom utmärkta vandringsleder om man dylikt vill utnyttja!
Ja vi bor som brukligt i Kamares när vi är på Sifnos! Härifrån är det bra läge med nära till allt, inkl båtarna. Dessutom utmärkta vandringsleder om man dylikt vill utnyttja!
Låter härligt Tom..det jag gillade mest med Kamares var alla tavernor och caféer som höll väldigt hög kvalitet, blev inte besviken någonstans !
Fast min favoritby är ändå Apollonia som känns mer genuin och Kastro den vackraste av dem ALLA..:D
Ha, en fortsatt fin vistelse på fina Sifnos!
Sunny, som ska tillbaks dit i september.. längtar! . bye_bye
Måske kender du allerede denne side? Ellers er her opdateringer på Sifnos til din september-rejse:
http://pathsofgreece.gr/?p=2257&lang=en
Måske kender du allerede denne side? Ellers er her opdateringer på Sifnos til din september-rejse:
http://pathsofgreece.gr/?p=2257&lang=en
Tack, Susie...kände inte till denna sidan!
Men jag visste att de i vintras gjort om och förnyat alla markeringar på vandringslederna, de fick jag veta på plats.
Det var väldigt välordnat, Sifnos är en fantastisk vandringsö!..klapp_klap
Sunny, som längtar ner..
Ps. Häftigt att känna igen sig på alla foton och vandringar, vilka fina bilder.
Nu har jag laddat ner alla vandringar, så nu vet jag vilka jag ska gå i sept/okt...kanon!..:)
Bor ni som tidigare hos Simeon? Härlig utsikt därifrån!
Masse
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.