Logga in

Visa fullständig version : Syriza - vill gräva gropen djupare

Sidor : 1 [2]

Smultron
2015-02-23, 15:39
:) Den nye antikorrupsjons-ministeren sier at nå begynner det å
haste :eek:. I dette inervjuet (norske Dagens Næringsliv) peker han bla på at land med høy korrupsjon ikke kan skape langsiktige verdier. Det vet vi jo, høy korrupsjon gir lav tillit, penger renner ut som en sil av banker, ofte uten å kunne etterspores. Og Hellas e r et høykorrupt samfunn.

Bara det faktum att det faktiskt finns en speciell "anti- korruptionsmininster" säger ju allt!;):D

Det är ju något som normalt mest finns i utvecklingsländer.

malou
2015-02-23, 16:02
Det sier også m y e om Tsipras vilje/ønske om å gjøre forandringer :), en helt ny stilling som ikke bekles av en politiker- minister Panagiotis Nikoloudis hadde sin første arbeidsdag sist fredag. Advokat og spesialist på økonomisk kriminalitet.

Smultron
2015-02-23, 17:54
Ja, vi får hoppas att han lyckas bra med sitt uppdrag!:)

Kalimera
2015-02-23, 19:26
Intressant inlägg även idag från Haralampos Karatzas.

http://politikigrekland.blogspot.gr/

Admirala
2015-02-24, 12:34
Her er Varoufakis liste over endringer. Ser bra ut:

http://www.keeptalkinggreece.com/2015/02/24/varoufakis-letter-greeces-reforms-list-to-eurogroup/

Utdrag:
The lists contains among other measures to combat tax evasion and corruption, tax the rich, labor market reforms, changes in pensions schemes, measures to increase revenues.

At first sight, the Greek Reforms List contains some of the measures that the Troika was demanding from Greece. However, there are no austerity measures like pensions cuts and V.A.T. increases, the previous government was supposed to implement as of 1.1.2015.

Very important is also that Greece managed to persuade the lenders to accept measures to address the humanitarian crisis.

Alala
2015-02-24, 13:13
Enligt uppgifter lär Finland ha en positiv inställning till nya listan. Så låter bra hittills!

/ Anne :)

inkfish
2015-02-24, 15:37
Listan godkändes av Eurogruppen idag.

Jag har inte läst hela. Men det jag läst lämnar mig undrande. Känner mest "det är ju så här ett samhälles ekonomi SKA skötas, i den bästa av världar. Men hur i hela världen ska Grekland nå dit?" Det mesta de räknar upp låter så fantastiskt att det mest liknar en önskelista för vilket samhälle som helst.

Allra sist kommer punkten Humanitarian crisis. Där ska man genomföra ett matkupongssystem via smarta plastkort. Det verkar vara allt. Och sista meningen är: Ensure that its fight against the humanitarian crisis has no negative fiscal effect. Den är märklig: i vilka andra sammanhang känner man sig tvungen att påpeka att bekämpandet av humanitära kriser inte får ha negativa skatteeffekter?

De närmaste månaderna kommer nog att utvisa detaljerna. Men sista ordet känns definitivt inte sagt än.

Admirala
2015-02-24, 15:42
Jeg velger å være positiv. Planene skal konkretiseres i april, kanskje du også blir positivt overrasket, Inkfish? Det er iallfall et mye bedre "program" enn de forrige regjeringene har hatt!

"I et brev til Eurogruppens leder, den nederlandske finansministeren Jeroen Dijsselbloem, skriver EU-kommisjonens Valdis Dombrovskis og Pierre Moscovici at grekernes tiltak er «tilstrekkelig omfattende» til at forlengelsen som ble avtalt sist fredag, kan bli iverksatt.

De kommer også med litt ros til den nye greske regjeringens liste.

- Vi er oppmuntret av forpliktelsen til å bekjempe skatteunndragelse og korrupsjon gjennom tiltak for å modernisere skatte- og tollmyndighetene, skriver de om det greske forslaget.

Skal konkretiseres

Kommisjonslederne skriver at reformene på disse områdene skal konkretiseres og vedtasd innen utgangen av april, hvilket er i tråd med hva finansministrene ble enige om sist fredag."

http://e24.no/makro-og-politikk/baade-eurosonen-og-eu-kommisjonen-godkjenner-gresk-reformforslag/23402502

inkfish
2015-02-24, 15:51
Ja, det är det med konkretiseringarna jag menar, Admirala. Jag är rädd att de kommer att få vara lika tuffa som tidigare för att Eurogruppen ska godkänna dem.

inkfish
2015-02-24, 15:54
Du får inte kalla Trojkan trojka längre😉

Den dag vi går med i eurozonen lovar jag att byta till "institutionerna"! fb_gilla

Thira
2015-02-24, 16:10
HA!!! Där satt den!!!
Med eller utan slips ;)

klapp_klap

Nu håller vi tummarna för att de mest utsatta ska få det bättre och att landet ska komma på fötter. Får de ordning på skattesystemet så är väldigt mycket vunnet.
Uppenbart är att deras strävan för att få Grekland i rullning igen är genuin och väldigt enträgen. Sånt stärker säkerligen förtroendet en hel del även i de mest finmöblerade politiska rummen i EU...

klapp_klap

laero
2015-02-24, 16:42
Sånt stärker säkerligen förtroendet en hel del även i de mest finmöblerade politiska rummen i EU..

Det kan du nog ha rätt i. Men frågan är snarare hur det går med förtroendet på hemmaplan. De sviker (som väntat) absoluta merparten av sina vidlyftiga vallöften.

Maggy
2015-02-24, 17:17
Än är inte "slaget vunnet"...det finns ingen vinnare i detta, enligt min mening... jag är inte negativ som person, snarare realist...

inkfish
2015-02-24, 17:45
Både ECB och IMF är skeptiska, visar det sig.

Här (http://www.thetoc.gr/eng/politics/article/ecb-also-expresses-doubt-about-greek-plan) framgår det hur ECB-chefen betonar att basen för den nya överenskommelsen måste vara Greklands tidigare åtaganden och att han ser en del skillnader mellan nya listan och åtgärderna i tidigare "memoranda".

I artikeln finns också en länk till en om IMF-chefen Lagardes respons. Hon saknar "på rätt många områden, däribland de kanske viktigaste, garantier för att regeringen avser att genomföra planerade reformer".

Thira
2015-02-24, 17:57
Än är inte "slaget vunnet"...det finns ingen vinnare i detta, enligt min mening... jag är inte negativ som person, snarare realist...

Naturligtvis är inget slag ännu vunnet. Det är det nog ingen som tror. Men jag tycker det är ett stort framsteg att de fått igenom sin lista.

Thira
2015-02-24, 18:06
Det kan du nog ha rätt i. Men frågan är snarare hur det går med förtroendet på hemmaplan. De sviker (som väntat) absoluta merparten av sina vidlyftiga vallöften.

Det intryck jag haft ända från början är att man på hemmaplan hela tiden förstått att Syriza inte skulle få igenom allt men att man ändå tycker att om de så får igenom bara hälften av vad de sagt de ska genomföra, så är man en bra bit på väg.
Men kanhända har jag fått fel uppfattning.

Thira
2015-02-24, 18:10
Ps...hoppas Yannis inte har hittat sig en fru än. Snart kommer jag flabb_flab ;) ;)

inkfish
2015-02-24, 18:12
Det kommer nog att visa sig. Det är ju inte bara Eurogruppen som ska godkänna listan, den ska igenom varje medlemslands parlament också - däribland Greklands. Och vill man veta vad folket tycker kan man nog räkna med att få ett besked på Syntagma de dagar då frågan är uppe där. Antingen blir det fredliga stödmanifestationer som för ett par veckor sedan - eller, vilket jag verkligen inte hoppas, de där kravallartade protesterna mot åtatramningarna som tidigare ägt rum.

Här (http://www.svd.se/naringsliv/tummen-upp-bara-borjan-for-grekland_4359973.svd) finns en analyserande text från SvD som ger sin bit till pusslet.

laero
2015-02-25, 09:17
Det intryck jag haft ända från början är att man på hemmaplan hela tiden förstått att Syriza inte skulle få igenom allt men att man ändå tycker att om de så får igenom bara hälften av vad de sagt de ska genomföra, så är man en bra bit på väg.
Men kanhända har jag fått fel uppfattning.
Du har nog fått fel uppfattning om du tror att de uppfyller hälften av sina vallöften. Sanningen är snarare att de blir tvungna att fortsätta med gamla regeringens politik, med små, närmast kosmetiska förändringar.
Det de vill med bättre skatteindrivning och kamp mot korruption är bra givetvis. Men det är egentligen inget nytt, gamla regeringar har lovat trojkan (institutionerna;)) samma sak utan större resultat.

Thira
2015-02-25, 09:43
Du har nog fått fel uppfattning om du tror att de uppfyller hälften av sina vallöften. Sanningen är snarare att de blir tvungna att fortsätta med gamla regeringens politik, med små, närmast kosmetiska förändringar.
Det de vill med bättre skatteindrivning och kamp mot korruption är bra givetvis. Men det är egentligen inget nytt, gamla regeringar har lovat trojkan (institutionerna;)) samma sak utan större resultat.

Nu skrev jag inte att JAG tror. Jag skrev att min uppfattning är att man på hemmaplan är glad ifall Syriza endast lyckas uppfylla hälften av det de åtagit sig att göra. "Hälften" är vad jag läst på bloggar och social media och jag tolkar det som att man, helt enkelt, är nöjd om de uppfyller en del av det de sagt. Det är intrycket jag fått och om DET sen är fel uppfattning vet bara de som skrev det.

Admirala
2015-02-25, 10:38
Sanningen är snarare att de blir tvungna att fortsätta med gamla regeringens politik, med små, närmast kosmetiska förändringar.

Hvorfor har du da kalt tråden Syriza - vill gräva gropen djupare?

inkfish
2015-02-25, 11:57
Läste ni den här (http://www.dn.se/ekonomi/greklands-reformlista-vacker-kanslor/) i DN igår? Syriza har alltså en 93-årig EU-parlamentariker! 1941 klättrade han upp på Akropolis och slet ner tyskarnas hakkorsflagg. En sådan hjälte! klapp_klap (En bugande smiley hade varit mer passande).

Thira
2015-02-25, 12:08
Läste ni den här (http://www.dn.se/ekonomi/greklands-reformlista-vacker-kanslor/) i DN igår? Syriza har alltså en 93-årig EU-parlamentariker! 1941 klättrade han upp på Akropolis och slet ner tyskarnas hakkorsflagg. En sådan hjälte! klapp_klap (En bugande smiley hade varit mer passande).

Japp Manolis Glezos. Han kommer från Apeirantos på Naxos och när vi var där i somras träffade vi en jämnårig vän till honom. Helt fantastiskt!
Kan tipsa om konstmuseet i Aperantos där de gav en mycket riklig info om Manolis G. Han finns även avporträtterad där. Brukar komma tillbaks till sin hemby när han har semester =)
Han har suttit i fängelse p.g.a sin kamp för mänskliga rättigheter många gånger (både under nazistiska ockupationen och juntan)och hans bror blev avrättad pga sin kamp för frihet (kanske står detta även i artikeln du länkat till?) hinner inte läsa noggrant nu då jag måste börja jobba efter lunchrasten.

Thira
2015-02-25, 12:11
Såg nu att det stod Emmanoui Glezos i artikeln. I Aperantos sa de Manolis Glezos men kanhända kallas han Manolis.

inkfish
2015-02-25, 12:28
Japp Manolis Glezos. Han kommer från Apeirantos på Naxos och när vi var där i somras träffade vi en jämnårig vän till honom. Helt fantastiskt!
Kan tipsa om konstmuseet i Aperantos där de gav en mycket riklig info om Manolis G. Han finns även avporträtterad där. Brukar komma tillbaks till sin hemby när han har semester =)
Han har suttit i fängelse p.g.a sin kamp för mänskliga rättigheter många gånger (både under nazistiska ockupationen och juntan)och hans bror blev avrättad pga sin kamp för frihet (kanske står detta även i artikeln du länkat till?) hinner inte läsa noggrant nu då jag måste börja jobba efter lunchrasten.

Jadå, det är säkert samma. Det stod bara lite i artikeln, men det är allt samma person.

Vilket häftigt möte det måste ha varit på Naxos!klapp_klap

Monica P
2015-02-25, 15:16
Emmanouil, Manolis, Manolio...alla namn går att stöpa om beroende på hur allvarlig eller vänskaplig eller retsam man är.

Maggy
2015-02-25, 17:39
En kämpig, och osäker, tid väntar framöver för alla berörda parter... :o ...det är en viss skillnad i vad man vill göra och vad man kan, eller är tvingad i, att göra...

Thira
2015-02-25, 18:24
Vilket häftigt möte det måste ha varit på Naxos!klapp_klap

Ja, det var så kul! Han blev alldeles överlycklig när jag berättade att vi var från Sverige. Han tyckte mycket om Sverige och höll upp två pekfingrar intill varandra och sa
- Grekland, Sverige
Han menade att de båda länderna är goda vänner. Tyvärr pratade han inte mycket engelska så det blev en konversation på min knaggliga grekiska till största delen och emellanåt fick servitören översätta. Men jag förstod det som att han förknippar Sverige med Olof Palme och mänskliga rättigheter och att han var mycket bekymrad och ledsen över situationen i Grekland. Han köpte en öl till min son och jag fick hålla god min och låta min snart 18-årige son dricka den. Något annat hade varit oartigt. Sonen var nöjd =)
De fann varandra väldeliga f.ö. Så härligt att se hur vänskap över generationsgränserna och med två helt olika språk kan utvecklas. Min son pratar fortfarande ofta om honom och han ville att jag skulle tagga bilden på honom och mannen (minns inte vad han heter nu) på hans facebooksida.
Vår nyfunna vän var högt respekterad av byborna. Det var övertydligt nästan. Alla verkade tycka så mycket om honom. Och alla var fulla av respekt och mycket stolta över Manolis Glezos, så klart. Jag blev så intresserad av honom efter besöket på museet, så jag frågade folk jag träffade om honom, det var så vi stötte på hans gamle polare.

laero
2015-02-25, 19:09
Hvorfor har du da kalt tråden Syriza - vill gräva gropen djupare?

Upptäckte du rubriken efter 270 inlägg ;) ?
Ja, nått ska ju tråden heta.

Men som du säkert förstår handlar det om de konsekvenser, jag tror, den politik Syriza lovade väljarna skulle ha inneburit för det Grekiska samhället.

inkfish
2015-02-26, 09:25
Den här artikeln från Wall Street Journal lades ut på facebook igår. Den handlar om Syrizas kanske största utmaning - att få sitt folk att betala skatt. De är skyldiga staten 76 miljarder euro, det mesta sedan 2009. Den beskriver hur greker betraktar skatter som stöld, att det under ottomanska riket ansågs som en patriotisk handling att inte betala skatt - och hur Syriza, i protester mot förra regeringens skattepålagor, stöttade antiskatterörelsen I won't pay.

Den är alltså mycket intressant.

Of all the challenges Greece has faced in recent years, prodding its citizens to pay their taxes has been one of the most difficult.
At the end of 2014, Greeks owed their government about €76 billion ($86 billion) in unpaid taxes accrued over decades, though mostly since 2009. The government says most of that has been lost to insolvency and only €9 billion can be recovered.
Billions more in taxes are owed on never-reported revenue from Greece’s vast underground economy, which was estimated before the crisis to equal more than a quarter of the country’s gross domestic product.

During the country’s centurieslong occupation by the Ottomans, avoiding taxes was a sign of patriotism. Today, that distrust is focused on the government, which many Greeks see as corrupt, inefficient and unreliable.
“Greeks consider taxes as theft,” said Aristides Hatzis, an associate professor of law and economics at the University of Athens. “Normally taxes are considered the price you have to pay for a just state, but this is not accepted by the Greek mentality.”

Some also see grounds for cynicism in the case that opened Wednesday in Athens against former Finance Minister George Papaconstantinou. The 53-year-old faces charges that during his 2009-11 tenure, he illegally removed the names of three relatives from a list of suspected tax evaders. At the hearing Mr. Papaconstantinou denied the charges, for which he faces a life sentence if convicted.

Alleged corruption among politicians only strengthens Greeks’ conviction that evading taxes in their own everyday lives isn’t a serious crime, and little stigma is attached to getting caught, unlike in other European countries or even the U.S.
Much of Greece’s tax evasion occurs in the small transactions of daily life.

A 32-year-old chef in Athens says his income taxes are automatically deducted from his monthly paychecks. But every time he buys something and is given an option to pay less if he doesn’t ask for a receipt, he says yes.

“It is a win-win situation,” he said. “I pay less for the products and the store pays less in taxes.”

Greeks’ innate resistance to taxation is one reason Syriza, the leftist party now in power, campaigned against the tax increases championed by the previous government in the run-up to elections. The party went so far as to embrace a grass-roots antitax movement called “I won’t pay.”

The country’s previous government introduced a controversial new property tax, for example, that led to a sevenfold increase from 2009 levels in collection last year, to €3.5 billion. But Syriza and other critics assailed the tax as unfair and many Greeks stopped paying it late last year, partly in anticipation that the new government would change it.

The government’s tax-revenue shortfall in January alone was 23% below its €4.5 billion target for the month.

Last week, the government outlined plans to forgive up to 50% of individuals’ tax arrears, a sign it would make good on its campaign rhetoric.

Syriza would risk a popular uprising by the very people who put it into power if it were to back away from those policies and get tough on taxes, political analysts warn. Even within the government’s own ranks, officials say Syriza can’t risk tougher enforcement.

The reason isn’t just political, but economic. The country’s depression has already pushed many small businesses to the brink of collapse. Forcing them to pay more in taxes would put even more out of business—and more Greeks out of work.

“The Greek economy would collapse if the government were to force these people to pay taxes,” one senior government official said.

Though Greece’s rich have often been singled out for not paying their due, the vast majority of tax evasion occurs at the lower end of the income scale, among small and medium-size enterprises, government officials say.

“Most small companies know they will never be audited so they don’t bother to pay taxes,” said a European official sent to help Athens overhaul its tax system. Many companies report they pay their workers the minimum wage, then supplement it under the table to avoid having to pay higher payroll taxes.

The owner of a small hotel outside Athens, says she as much as doubles her three employees’ pay during the busy summer months. The arrangement benefits everyone, she says, because her employees get more money and neither side has to pay more in taxes.

“If I had to pay them even more the whole year, I would have to fire one of them,” she said.

Other companies give workers store or restaurant credits in lieu of cash.

A 28-year-old saleswoman says her company gives employees special coupons they can cash in supermarkets, restaurants and for other services.

“It works much better for us because the money isn’t taxed,” she said.

Monica P
2015-02-26, 10:07
...och allt är frid och fröjd ända tills man i sin tur behöver något från staten...

inkfish
2015-02-26, 10:21
Ja, det är ju definitivt en del av historien, Monica. Hur mycket vi än klagar här i Sverige, och hur mycket missförhållanden som än uppdagas, så är vi vana vid en motprestation från statens sida för allt vi betalar i skatt. Vi har en grundläggande rättvisa i vårt system. I Grekland, däremot, verkar människor många gånger i princip rättslösa i förhållande till staten. Allt aldrig våga lita på att man får det man har rätt till, utan att det är mer eller mindre slumpar (och mutor) som gör om man får det man behöver - det är Kafkaliknande.

Många gånger tror jag att man glömmer det när man pratar om grekers bristande skattemoral.

malou
2015-02-26, 11:04
Men hvor lenge kan man 'skylde på' arven fra det ottomanske rike, mentalitet og holdninger :confused:? Det virker jo klart som om grekerne v i l ha et moderne samfunn, med alle de velferdsgoder det kan innebære. Men gratis.
Jeg tror det må lovendringer til, holdninger er det vanskeligste å forandre. Satt på spissen :D, vi her i nord hadde befunnet oss i 'den mørke middelalderen' fortsatt om ikke 'staten' hadde tvunget oss til et gjensidig ansvarsforhold. Hvem løper frivillig og med gledeAng_elx til skattefuten for å betale skatten sin?

Om det nå skulle skje at folket vender seg mot den nye regjeringen og Tsipras pga skatteinnkreving, kan i verste fall Hellas stå fattig tilbake, bokstavelig talt snyft_drop.

inkfish
2015-02-26, 13:56
Jag tror att det är mer konstruktivt att leta förklaringar än försvar eller något att 'skylla' på. Förklaringar som bidrar till förståelse. Att vilja förstå skattesmitare innebär inte att försvara dem.

Admirala
2015-02-27, 06:57
fb_gillaJag tror att det är mer konstruktivt att leta förklaringar än försvar eller något att 'skylla' på. Förklaringar som bidrar till förståelse. Att vilja förstå skattesmitare innebär inte att försvara dem.

fb_gilla

Smultron
2015-02-27, 08:11
Jag tror att det är mer konstruktivt att leta förklaringar än försvar eller något att 'skylla' på. Förklaringar som bidrar till förståelse. Att vilja förstå skattesmitare innebär inte att försvara dem.

fb_gilla:)

Maggy
2015-02-27, 16:33
Intressant inlägg även idag från Haralampos Karatzas.

Intressant uppdatering idag!

Maggy
2015-03-02, 17:15
...och idag 2/3 -15 http://politikigrekland.blogspot.gr/

laero
2015-03-09, 12:29
Nya orosmoln:

Greklands preliminära överenskommelse med de internationella långivarna för att undvika betalningsinställelse har börjat spricka, då EU-tjänstemän uppgett att landets senaste förslag på reformer inte lever upp till vad man sagt för två veckor sedan. Det framgår av Bloomberg.
Listan med åtgärder som Greklands regering skickade in till EMU:s finansministrar i fredags är "långt ifrån" komplett och landet kommer sannolikt inte att få den det finansiella stödet denna månad, enligt ett uttalande från eurogruppens ordförande Jeroen Dijsselbloem på söndagen.

Grekland riskerar att få slut på finansiella medel redan denna månad om man inte får förnyat finansiellt stöd.

"Det ser ut som att deras pengaskrin är nästan tomt", sade Dijsselbloem.
Greklands finansminister Yanis Varoufakis har, inför dagens Eurogruppsmöte, sagt att Greklands regering kan komma att utlysa en folkomröstning eller nyval ifall eurogruppen avvisar regeringens planer på bland annat en skuldavskrivning och ekonomiska satsningar.

Nyhetsbyrån Six

hämtat från DI

Alala
2015-04-01, 09:48
Och för att blåsa liv i denna tråd:

http://www.dn.se/ledare/signerat/gunnar-jonsson-bast-att-avsta-fran-putins-bjornkram/

/ Anne

xenos
2015-04-01, 11:17
Antydningar saknas inte om att Grekland skulle kunna söka finansiellt stöd hos Kreml, och ryska ministrar har *lovat överväga en begäran. Oljepris*raset gör att Ryssland inte har över*dådiga resurser, men att splittra EU har alltid ett egenvärde för Putin.

Princip 1: min fiendes fiende är min vän. Princip två: Putin kanske kan bli en s.k. nyttig idiot"?

Så vad betyder ens vänner?
Att dom aldrig lär sig i Bryssel.
DN är asbra på att uppfiostra andra.

Monica P
2015-04-01, 11:51
Ibland önskar jag att journalister och yrkestyckare skulle förses med en etikett liksom man gör med politiker: Kalle Pettersson, MP. Kalle Svensson, SD och så vidare. Det är inte alltid det är så tydligt att man är ironisk eller kritisk eller rent av har sympatier för den/det man beskriver. Det politiska spelet är sannerligen invecklat och jag finner att jag håller med den som sist talade...

Samtidigt läser jag just nu Alf Henriksons underbara bok om grekisk och romersk historia, eller historier, som han uttrycker det. Intet nytt under solen...

xenos
2015-04-01, 12:08
Ja, DN balansera, sedan några år, på försåtlighetens brant.
Men den Swart konstaterade nyligen i sin ständiga återvändande till Grekland ungefär: Ja, öst är öst och väst är väst. Det, innehåller i alla fall en sanning.
Och på grekerna är jag arg för att de ville leka med de rika i europa - helt fel investering om man säger så.
.

inkfish
2015-04-01, 17:22
Ibland önskar jag att journalister och yrkestyckare skulle förses med en etikett liksom man gör med politiker: Kalle Pettersson, MP. Kalle Svensson, SD och så vidare.

Fast i det här fallet är det ju gjort. :) Texten är från ledarsidan som är oberoende liberal.

Netwolf
2015-04-01, 17:44
Putin kanske kan bli en s.k. nyttig idiot"?

Apropå Putin :D

http://www.jennieforsen.se/uploads/1/2/0/3/12038981/3380410_orig.jpg

Maggy
2015-04-01, 18:49
[QUOTE=xenos;358011]
Att dom aldrig lär sig i Bryssel.

Vad är det de ska lära sig "i Bryssel"? Ang_elx ...kanske till och med en bredare (konsekvens)analys och "eftertänksamhet" hade varit på sin plats redan innan EU, och valutaunionen, skapades... :D ...är för övrigt "förundrad" över att Grekland (också) gick på "niten" att gå med i EU, och framförallt i valutaunionen... "Korthuset" håller på att falla... Hmm...med tanke på att vi har "åsiktsfrihet" i Sverige så... :rolleyes:

För övrigt... I en demokrati väljer vi våra politiska företrädare...visst, folket är "staten"... men vi sitter allt i en "rävsax" om det sedan fattas beslut som ligger både utom vår kunskap, kännedom och påverkan...

Monica P
2015-04-01, 19:46
Fast i det här fallet är det ju gjort. :) Texten är från ledarsidan som är oberoende liberal.

Jo, jag menar nog grekiska tidningar där jag inte har så stor känsla för nyanser.

Yanna
2015-04-01, 20:24
[QUOTE=xenos;358011]

För övrigt... I en demokrati väljer vi våra politiska företrädare....

Om ett parti får drygt 30% röster i ett val...då är det inte vad de flesta vill! Majoriteten, 70 %, tycker ju tydligen nåt helt annat! Demokrati är ett misshandlat fenomen! En tanke bara!

Yanna

Netwolf
2015-04-01, 21:26
[QUOTE=Maggy;358043]

Om ett parti får drygt 30% röster i ett val...då är det inte vad de flesta vill! Majoriteten, 70 %, tycker ju tydligen nåt helt annat! Demokrati är ett misshandlat fenomen! En tanke bara!

Yanna

Fick inte Hitler 33 % 1932? Vi vet alla vad som hände sen...

Yanna
2015-04-01, 22:21
[QUOTE=Yanna;358052]

Fick inte Hitler 33 % 1932? Vi vet alla vad som hände sen...

32-33% är INTE majoriteten och inte vad de flesta vill! Ganska tänkvärt när man pratar om majoriteten OCH demokrati! Om man då tänker som jag så kan man inte påstå att jag har valt de som ska styra landet, för jag kanske inte var en av dessa 32-33% och de var heller inte en majoritet! Tänker mest på alla dessa som tycker att vi valt de politiker vi förtjänar, men 33% är INTE majoriteten och JAG kanske inte valde dem!

Yanna - med lite vin innanför västen! ;)

laero
2015-04-02, 06:48
32-33% är INTE majoriteten och inte vad de flesta vill! Ganska tänkvärt när man pratar om majoriteten OCH demokrati! Om man då tänker som jag så kan man inte påstå att jag har valt de som ska styra landet, för jag kanske inte var en av dessa 32-33% och de var heller inte en majoritet! Tänker mest på alla dessa som tycker att vi valt de politiker vi förtjänar, men 33% är INTE majoriteten och JAG kanske inte valde dem!

Hur tänker du kring detta?:confused:
Relaterar du till dagens situation i Grekland?
Förtydliga gärna.....:rolleyes:

/Lars

laero
2015-04-02, 07:04
apropå demokrati...
Anders Borg intervjuas precis nu i svt:s morgonsoffa. Han kom på slutet in på vad han tror om en grexit och utrycker att han inte är säker på att den grekiska demokratin skulle klara ett sådant scenario.
Går kanske att se i play eller repris för den som är intresserad.

Maggy
2015-04-08, 17:36
apropå demokrati...
Anders Borg intervjuas precis nu i svt:s morgonsoffa. Han kom på slutet in på vad han tror om en grexit och utrycker att han inte är säker på att den grekiska demokratin skulle klara ett sådant scenario.
Går kanske att se i play eller repris för den som är intresserad.

...intressanta tankegångar...det grekiska folket sitter verkligen "i kläm..." ...och här fick jag jag "magknip..." :o

http://www.redeye.se/aktieguiden/nyheter/ryssland-har-diskuterat-okad-handel-med-grekland-putin

RYSSLAND: HAR DISKUTERAT ÖKAD HANDEL MED GREKLAND - PUTIN | Redeye.se
www.redeye.se
...hmm...betalas ytterligare "stödlån" från EU ut i natt, månntro...??

Smultron
2015-04-17, 05:50
I DN hittar man denna dystra artikel om situationen för Grekland just nu:

http://www.dn.se/ekonomi/grekland-narmar-sig-avgrunden/

xenos
2015-04-17, 06:28
I DN hittar man denna dystra artikel om situationen för Grekland just nu:
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-narmar-sig-avgrunden/

När grekerna, inrte DN, börjar bli så dystra som DN är det dags att säga upp prenumerationen. Vems ärenden går DN? Vems ärenden går DN?
Det är min djupa insikt att DN vill slippa Grekland i Europa.
Jag tror på Grekland. inte på DN.

DN-prenumeranten som kommer att upprepa sig varje gång DN gör det.klapp_klap

jan c
2015-04-17, 07:50
Här kan du läsa om varför det är så dysterthttp://www.europaportalen.se/2015/04/tsipras-svara-dilemma

Hasse
2015-04-17, 09:35
Det förekommer oftare och oftare uppgifter om Grekland ska/vill/tvingas lämna eurosamarbetet. Frågan är precis som alla andra frågor kring Greklands ekonomi, oerhört komplex och ingen kan naturligtvis ge alla svar som kanske skulle behöva ges.

Jag skulle helt av privata skäl vilja veta vad som händer om vi bygger upp en reskassa med Euro innan en resa i sommar, och Grekland under tiden faktiskt lämnar eurosamarbetet. Kommer Euron att bli värdelös, oanvändbar om det värsta scenariot inträffar???

/Hasse:cool:

Netwolf
2015-04-17, 09:50
Nä, €uron kan du ju använda överallt. Det är ju en valuta likaväl som dollarn. Jag tror knappast Greker skulle sluta ta emot Euro helt plötsligt. Bara det att få ut drachmasedlar igen, lär ju inte gå över en natt

/Netwolf

ErOg
2015-04-17, 10:03
Jag tror att euron i så fall kommer fortsätta vara grekernas förstahandsval som kontantvaluta eftersom en ev drachma sannolikt kommer störtdyka i värde tills den ev stabiliserat sig, vilket kan ta lång tid... I många länder med "tveksam ekonomi" används gärna en annan valuta, tex US dollar, vilken fungerar bra i väldigt många länder där den inte är officiell...

Monica P
2015-04-17, 11:38
Bortsett från de stora ekonomiska händelserna som skulle bli följden av en återgång till drachmen, får jag ofta höra från greker att de skulle vilja ha sin gamla valuta tillbaka. Man känner sig inte hemma med euron efter alla år. Man känner sig lurad, euron är inte så tydlig på något vis.

Idag handlade jag för 40 euro. Det låter ju inte så mycket...men x 314 ...1256 drachmer, en massa pengar. Euron är trubbig, allt tenderar att kosta jämna 5-tal och någon tjänar en förskräcklig massa pengar på att jag inte orkar räkna ut vad jag egentligen betalar. Som nån sa: låt oss få drachmen tillbaka, då skulle jag vilja se den som tänker ta 900 drachmer för en kopp kaffe...

Som svensk jämför jag med kronor och får ofta känslan av att något är onaturligt dyrt, men sen kommer jag på att jag inte vet vad motsvarande sak kostar i Sverige idag.

Inte lätt det här.

laero
2015-04-17, 12:18
DN-artikeln, som Smultron länkar till, avlutas med hänvisning till en undersökning som visar att stödet bland grekerna för att ha kvar euron nu har stigit till 82%.
Kan det vara så att befolkningen trots allt börjar bli oroliga för vad Syriza faktiskt håller på att ställa till? Att reformpaketen och nödlånen man fått kanske är det minst dåliga i valet mellan pest och kolera?

Ovan nämnda DN-artikel är väl värd att läsa. Jag noterar att det finns andra (knepiga) åsikter om det men vad jag kan se är artikeln ett referat av vad som faktiskt hänt och sagts de senaste dagarna. Alltså en bra information.

Masse
2015-04-17, 14:27
Euron som belatningsmedel i Grekland är nog det minsta problemet om grekiska ekonomin krashar / åker ur EMU. Euron kommer säkert att fortsätta att vara eftertraktad i Grekland ändå. Den är ju mycket attraktiv i t ex Turkiet.

Däremot kan man fråga sig vad som händer med samhällsfunktionerna om det blir så illa att Grekland kursar i mitten av maj. Om inga löner betalas ut, fortsätter grekerna ändå att bemanna tåg, bussar, färjor, flygledning, flygplatsservice, sjukhus mm? Det blir kanske till att själv ro ut till öarna i slutet av maj, :o

:) Masse

xenos
2015-04-17, 14:59
DN-artikeln, som Smultron länkar till, avlutas med hänvisning till en undersökning som visar att stödet bland grekerna för att ha kvar euron nu har stigit till 82%.

Det är klart att DN bl.a, påstår det. Jag kommer att tänka på desinformation.

ErOg
2015-04-17, 15:16
Däremot kan man fråga sig vad som händer med samhällsfunktionerna om det blir så illa att Grekland kursar i mitten av maj. Om inga löner betalas ut, fortsätter grekerna ändå att bemanna tåg, bussar, färjor, flygledning, flygplatsservice, sjukhus mm? Det blir kanske till att själv ro ut till öarna i slutet av maj, :o

Jag skulle tro att de flesta privata företag kommer kunna fortsätta som vanligt, det är väl bara de statliga institutionerna som kommer drabbas, eller..? Hur stor är den offentliga sektorn i Grekland? Mindre än vår antar jag..?

Monica P
2015-04-17, 16:07
Jag försöker tyda rapporter i de seriösare tidningarna (Kathimerini, Naftemboriki) men utan en kunnig bisittare är det ganska förvirrande läsning. Uppenbarligen är man dock mer positiv här i landet än ex. skribenten i DN. Undrar om NÅGON sitter inne med rätt information. Nån kristallkula i sikte?

Tsipras är på Cypern och pratar storpolitik med deras president. Geopolitik, olja/gas/ vem att bli vän med...

Varoufakis säger att Grekland kan bli tvungna att ställa in betalningarna...

Det där pokerspelet kan jag för lite om. Jag bara tänker på min kompis S som skulle bli utan lön, och min vän V som har urusel pension...

Kalimera
2015-04-17, 16:31
DN. Undrar om NÅGON sitter inne med rätt information. Nån kristallkula i sikte? Tyvärr inte, och det har ingen annan heller. Är så trött på alla spekulationer. Det som sker det sker, och vi vet vad som sker först när det har skett. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket. :mad:

Masse
2015-04-17, 16:36
Jag skulle tro att de flesta privata företag kommer kunna fortsätta som vanligt, det är väl bara de statliga institutionerna som kommer drabbas, eller..? Hur stor är den offentliga sektorn i Grekland? Mindre än vår antar jag..?

Jag misstänker att "bara de statliga institutionerna" är ganska mycket och viktiga funktioner. Och svajar det så kan man ju befara att det inte precis gynnar turismen som är ett av Greklands viktigaste kassainflöde.

kimmen
2015-04-17, 16:41
Det är ju inte DN som "påstår" det - man hänvisar till en opinionsundersökning...

/kimmen

Yanna
2015-04-17, 16:43
Tyvärr inte, och det har ingen annan heller. Är så trött på alla spekulationer. Det som sker det sker, och vi vet vad som sker först när det har skett. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket. :mad:

Den absolut bästa kommentaren - utan konkurrens - i hela denna lååånga tråd! Håller med Janne till 100%.

Yanna

Maggy
2015-04-17, 16:53
...alltså... jag "spånar"... Är det konstigt att gemene man vill ha kvar euron? ...många av de privata lånen är tagna i euro, tänker jag...med en "ny" egen valuta, med en eventuell devalvering, skulle detta försätta låntagarna i en väldigt svår situation...? Jag kan förstå det valresultat som blev i januari, utifrån den situation många medborgare befann sig i...Vad hade folket att välja på, just då? Min "magkänsla" säger mig att detta verkligen är ett politiskt "spel" på hög nivå... EU vill ha kvar Grekland i EU...för vad händer annars...? Jag kan ju också förstå att det inte går att "driva" ett land i längden genom att ta lån för att betala lån... det hade i alla fall inte funkat i en "privatekonomi"... Min magkänsla säger mig också att en del av inkomsterna från turismen inte "når ut" till de verkligt "fattiga" (den sociala välfärden genom skatt...) och, ja, Monica P...jag tänker också på de människor som kanske inte kommer att få sin lön och pension... hela "samhällsapparaten" står och "svajar"...Frågan är nog, inom den närmsta tiden, vem som först "lägger sig schack matt"... förvånad blir jag inte, om Grekland får utbetalt sin sista delbetalning...

laero
2015-04-17, 17:03

Menar du, på fullt allvar, att dn ljuger och hittar på opinionsundersökningen❓

inkfish
Kan det vara så att befolkningen trots allt börjar bli oroliga för vad Syriza faktiskt håller på att ställa till? Att reformpaketen och nödlånen man fått kanske är det minst dåliga i valet mellan pest och kolera?

Opinionen har legat på 80-procentsnivå åtminstone sedan 2012, grekerna verkar bergfasta i i den frågan.

Jag tror att de är vissa om att trojkan kommer att ge sig till slut och ge Grekland hjälp trots åtgärdslistor som bedömts som otillräckliga. Och det verkar Tsipras och Varoufakis också tro. De verkar spela ett oerhört högt spel.

Senaste veckan verkar t ex Lagarde och Schäuble ha satt ner foten ordentligt. Det jag läst i både amerikanska och engelska medier stämmer väl med DN-artikeln som Smultron länkar till.

Maggy
Tyvärr inte, och det har ingen annan heller. Är så trött på alla spekulationer. Det som sker det sker, och vi vet vad som sker först när det har skett. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket. :mad:

Oj :o ...då ber jag om ursäkt för mitt senaste inlägg...såg inte detta inlägg förrän jag postat mitt... :o ...slut på spekulationerna från min sida...

bye_bye Maggy

ErOg
2015-04-17, 17:06
Jag misstänker att "bara de statliga institutionerna" är ganska mycket och viktiga funktioner. Och svajar det så kan man ju befara att det inte precis gynnar turismen som är ett av Greklands viktigaste kassainflöde.

Säkert så, och det kommer drabba grekerna hårt, men som turist tror jag att mycket ändå kommer att fungera...

inkfish
2015-04-17, 17:14
. Har börjat få mejl från läsare som hört att det inte finns pengar i bankomaterna i Grekland. Precis som när Forex ljög för hela svenska folket. :mad:

Here we go again alltså? :mad:

inkfish
2015-04-17, 17:19
Menar du, på fullt allvar, att dn ljuger och hittar på opinionsundersökningen❓

Inte bara DN. T ex amerikanska Bloomberg news rapporterar om samma undersökning. Och grekiska To Pontiki skriver:

Σχετικά με το αν «είστε υπέρ της παραμονής της χώρας στη ζώνη του ευρώ ή υπέρ της επιστροφής στη δραχμή» το 82% τάσσεται υπέρ του ευρώ, το 14% υπέρ της δραχμής και ένα 4% δεν απάντησε.

Googleöversatt:

På om "du är för att lämna landet inom euroområdet eller för återgång till drakman" 82% till förmån för euron, hade 14% till förmån för drakman och en 4% inte svara.

Opinionsundersökningen är gjord av grekiska Metron Analysis.

Så den desinformerande konspirationen mot Grekland är sannerligen världsomspännande. ;)

Max W
2015-04-17, 20:14
Det var ju tyvärr ett tag sen man slutade ta Xenos lätt konspirationsteoretiska inlägg på allvar(förutom rena "turisttips").

Visst ska man ha en sund skepsis till vad media skriver, men att tro att en av Sveriges största tidningar medvetet skulle sprida illa underbyggd desinformation är nog att nog att vara skeptisk i överkant...:confused:Har svårt att tro att svensk media skulle ha något intresse av hålla på med dylika kampanjer!

Max W

Masse
2015-04-17, 22:08

När man de senaste femton åren har valt att förlägga sina semesterresor till Grekland så tycker jag att det känns naturligt att man reflekterar lite över vad som kan tänkas hända framöver. Inte minst om man har inbokade resor till Grekland och några av världens mest ansedda kreditvärderingsinstitut börjar att darra på rösten för den närmaste månaden.

Men no worries för min del. Om planet går från Köpenhamn och det finns folk som kan plocka ner det i hyfsad ordning i Grekland så kommer jag att vara med ombord. Resten är precis som Janne skriver, det får vi ta vartefter det kommer. Det mesta brukar lösa sig.

Finns det någon som orkar bemöta sånt här längre???? Inte jag i alla fall!!!! :mad:

Fajotta
2015-04-18, 01:07
Xenos, om DN sprider desinformation undrar jag till vem i så fall? Europeiska centralbanken lär inte läsa, inte heller Merkel eller någon i syriza. Är vi inte lessa på konspiratkonsteorier? Greker är ju inte kända för att lita på staten som annat än arbetsgivare. Skatt är inte lika kul. Vi vet ju alla att kreditkort blir mindre å minde populära.

Fajotta
2015-04-18, 01:18
Jag jobbar själv på en dagstidning och har följt den här krisen sedan den var en liten notis och alla tyckte jag var knäpp som tog in den: "det är bara för att du brukar åka dit" sa kollegorna. Detta var ju många år sedan. Själv sa jag bara att: vänta å se. Det här kommer att bli stort. Och jag lovar att det inte finns någon som vill något på vanliga tidningar - mer än att bevaka detta på ett objektivt sätt - och hoppas att det reder upp sig. För om staten kollapsar säger det sig självt att det påverkar allt. inklusive turistorter

xenos
2015-04-18, 06:42
Greker är ju inte kända för att lita på staten som annat än arbetsgivare. Skatt är inte lika kul. Vi vet ju alla att kreditkort blir mindre å minde populära.

Exempleraiskt citat ovan. Sanning eller fördom?
Hur ser ansvaret ut för den bild greklandsälskare levererar.

xenos, konspiratören

Kalimera
2015-04-18, 08:19
Oj :o ...då ber jag om ursäkt för mitt senaste inlägg...såg inte detta inlägg förrän jag postat mitt... Du ska inte be om ursäkt. Jag vill inte att någon ska sluta skriva. Det jag menar med att vara trött på spekulationer är sådant som typ handlar om att domedagen är nära, att kaos väntar och att Grekland i sommar kommer att se ut som om ett krig har dragit fram. Sådana inlägg har jag raderat.

För övrigt tror jag att du har rätt i detta. :)

förvånad blir jag inte, om Grekland får utbetalt sin sista delbetalning...

Lissi
2015-04-18, 09:20
Jag kan inte på något sätt varken förstå eller sätta mig in i den kris Grekland befinner sig i just nu. Jag kan bara förmedla vad jag sett och hört nu på Tinos.
Det märks allt att grekerna är mycket oroade och TV är fullt med rapporter från Tsipras möte med Putin och Varoufakis och Tsipras möten med högdjuren i EU. Jag förstår ju inte bråkdelen av vad de säger men alla ser väldigt allvarliga ut och bland de de greker jag pratat med på cafeer, tavernor och hos Nikoleta ÄR man mycket oroade...även alla flyktingar som nu kommer till Grekland får stor uppmärksamhet i TV och man har visat hur det ser ut t ex runt Omoniaplatsen där många bor tillfälligt och på Victoriaplatsen i Aten. Öar som Samothrake, Lesbos, Chios, Kos mfl mfl tar dagligen emot båtflyktingar. Tusentals tar sig in via öarna. Även via Pireus hamn kommer många och det var ett reportage därifrån. Flyktingar som talar bra engelska och som vill starta nya liv i Europa. Länder som Tyskland och Sverige och Holland nämndes bland de som intervjuades. Grekland verkar inte vara förstahandsvalet, men många blir ju kvar där. Via Makedonien kommer också många flyktingar. Samtalsämnena även bland Nikoletas grekiska gäster har också varit dessa, inte om turism och natur som ofta förr... Det finns många frågor om hur det är i Sverige med ekonomi och flyktingmottagande.

Det har varit väldigt få greker och andra turister som kommit till påskfirandet jämfört med förut. Jag har aldrig en påsk (min tredje på Tinos) sett så få turister där. Förra gången var det grillade påskalamm och öppna tavernor hela natten till påskdagen. Nu var det en eller två tavernor där det grillades. Grekerna själva har inte råd att gå ut längre. Det var OROANDE få besökande och t o m Nikoleta ver väldigt förvånad. Så få har hon aldrig upplevt. De som har hus på ön kom och firade, men andra turister avstår pga krisen.

Tavernorna, de som öppnat gapade tomma på kvällarna..Jag var väldigt ensam när jag åt ute vid 20-tiden. Några fler brukar ha kommit vid denna tid.
På Malamatenia bjöd jag Nikoleta sista kvällen och vi var enda gästerna och då finns både kock och kypare där som ska ha lön, samt lokalhyra. Vid 21.30 hade man en bokning på 20 pers.Några familjer från Schweiz som köpt hus uppe i byarna.

Riktiga kvitton har jag fått så gott som överallt och det är riktiga kassakvitton med momssatser och klockslag och vad jag köpt. Även på bussarna knappas biljetter ut via dator och små skrivare. Chauffören skrattade och sa Tsipras när jag visade förvåning över nymodigheten..

Inte mycket till ekonomisk analys, men att krisen märks ute på öarna är helt klart och man vill gärna att vi kommer!! Vi är de som alla ska leva på känns det som ;)

Lissi - snart tillbaks

Smultron
2015-04-18, 09:23
Tack för intressant direktrapport Lissi!:)

Netwolf
2015-04-18, 11:04
Tack för den nulägesrapporten, Lissi. Det är lätt för oss att glömma att den ekonomiska krisen pågår för fullt och vi kanske inte alltid tänker på det, när vi kommer som turister.

/Netwolf

Lissi
2015-04-18, 12:46
Jag glömde att skriva, att de näringsställena där det var mest folk var caféerna. Att sitta och diskutera i timmar över en grekisk kaffe, frappé eller en latte är ett billigt nöje och ett sätt att träffas. Hur inkomstbringande det blir för ägarna kan man ju undra då en kaffe endast kostar 1,5-2 €
Det ska bli mycket spännande att se hur många turister som kommit i maj när jag återvänder till Tinos. Nikoleta har ju ett billigare boende än sonen och dottern som driver och äger ett sk boutique-hotel Altana. Där var inte ens lönt att öppna till påsk pga av endast 2 bokningar. Förr var det fullt! Säsongen för dem är nu ca 2,5 månader och det ska de leva på resten av året på 2 familjer!

MEN, visst är det några som tror på framtiden. Flera nya caféer öppnas, men gamla har stängt. Nu är det lite trendigare ställen. De gamla ouzerierna stängs. Många "Till salu"-skyltar såg jag. JAg tror att tavernorna har det svårast.

Lissi

Kalimera
2015-04-18, 13:24
Det ska bli mycket spännande att se hur många turister som kommit i maj när jag återvänder till Tinos.Tack snälla Lissi för intressant rapport från verkligheten.

Det var en del båtar inställda innan påsk. Påverkade det antal besökare tror du?

Pratades det något om den kommande säsongen? Det är ett otroligt tryck på resor till Grekland i år, men det kanske det först och främst gäller öar med charter.

Admirala
2015-04-18, 13:46
Apropos Lissis fine oppsummering fra Tinos, så leste jeg i Nafplios nettavis at størst økning i antall påsketurister hadde Pelion, Preveza, Ioannina, Monemvasia, Nafplion, Karpenisi og Arachova.

Størst nedgang hadde Korfu, Mykonos, Paros, Naxos og Santorini, og antall fergebestillinger var redusert med 25% i forhold til fjoråret.

Totalt var det omtrent like mange påsketurister i år som i fjor, men det er tydelig at de i år har valgt fastlandsferie framfor øyferie.

inkfish
2015-04-18, 14:03
Admirala - kan det också bero på att det har blivit så dyrt att åka båt? De stora katamaranerna blir ju bara vanligare och de är så jättedyra. Måste vara en dryg utgift när hela familjer ska åka.

jan c
2015-04-18, 15:19
Kan det dåliga vädret i år också ha en roll ?

Lissi
2015-04-18, 15:48
Det var en del båtar inställda innan påsk. Påverkade det antal besökare tror du?

Pratades det något om den kommande säsongen? Det är ett otroligt tryck på resor till Grekland i år, men det kanske det först och främst gäller öar med charter.

Janne, visst kanske den tidiga och därmed även kallare påsken påverkade om man skulle besluta om påskresa till ö-världen överhuvudtaget. Nikoleta sa att det alltid är fler besökare vid sena påskar, men hon var ändå förvånad att de var så få!

Båtarna till Andros,Tinos och Mykonos var inställda på långfredagen då det blåste helt otroligt, men det kom ändå en båt vid kl 22-23 på kvällen. Men DET påverkade nog inte , för alla ortodoxa greker är redan på plats senast skärtorsdag.

Angående kommande säsong så tror man nog inte på de ökande siffrorna just när det gäller Tinos, det går ju ingen charter dit. Men rent generellt hoppas givetvis alla på en bra säsong. Man förlitar sig nog på de utländska turisterna i det fallet. Grekerna har inte råd att semestra ens i sitt eget land. Turistnäringen är ju A och O för övärlden.
Dessutom är det högre priser på restauranger...För mig är det ju väldigt billigt, men en € högre pris på det mesta gör ju en del. Matpriserna är som i Sverige eller högre i affärerna. Bara frukt/grönsaker kan vara billigare.
Att i ö-världen ha en egen odling är guld värt!

Båtpriserna har varit samma tycker jag de senaste åren. Jag betalade 24 € för Fastferry hem och ut åkte jag HighSpeed 6 för 48€. Jag gjorde bedömningen i den starka sjögången att hellre vara 2 timmar i stormen än 4..(Men det tog mycket mer än 4 timmar för de mindre båtarna) Highspeed kändes bara jobbig i sunden mellan Evia och Andros och Andros och Tinos. Då for väskorna runt och människor som stod höll på att ramla. Båten liksom kastades i sidled...lite läskigt!

Påskfirandet i övrigt var jättefint och jag upplevde det med alla sinnen och det var jätteskönt att inte ens ha kameran med, jag bara njöt och sparade allt i hjärtat. Smällandet var dock nästan olidligt och i år stod jag inte på samma plats som förra gången vid kyrkan då jag fick smällare nästan på mig. Nu var det hur mycket plats som helst att flytta sig på.

Lissi

LenaochJanis
2015-04-18, 17:30
Intressanta rapporter från dig, Lissi.
/Lena S.

xenos
2015-04-19, 06:20
Har svårt att tro att svensk media skulle ha något intresse av hålla på med dylika kampanjer!

Det var en naiv inställning till svemsk media.

xenos, desinormatören

xenos
2015-04-19, 06:27
Motsatsen till populism måste vara elitism?
Eller är det alvarlig autism?

xenos
2015-04-19, 06:47
Ursäkta mig allesammans, hur ser normen ut egentligen.

laero
2015-04-19, 07:55
Att skriva något begripligt emellanåt ?

Thira
2015-04-19, 09:46
Det är uppfriskande att någon kommer in med en egen inställning till saker och ting. Att inte allt hela tiden ska vara så tillrättalagt och slätstruket och så himla myspystrevligt. Och så länge man inte är elak eller skriver direkt olagliga saker så borde väl var och en få föra fram sin åsikt utan att få spydiga kommentarer för sättet hen gör det på. Oavsett om man håller med eller inte?

Netwolf
2015-04-19, 10:45
Ja, allt beror väl på vilken hatt man har? :D

xenos
2015-04-19, 12:20
Att skriva något begripligt emellanåt ?

DN, tillexempel, har inte gjort Grklands situation begriplig. Bara moraliserat och försökt uppfostra de egensinniga därnere i syost. (DN är mitt samlingsnamn på nomenklaturan. (Uch, vilket ordavl xenos!;)
Varsågod alla, en begriplig kritik från populisten._B-anana

Maggy
2015-04-19, 12:34
DN, tillexempel, har inte gjort Grklands situation begriplig. Bara moraliserat och försökt uppfostra de egensinniga därnere i syost. (DN är mitt samlingsnamn på nomenklaturan. (Uch, vilket ordavl xenos!;)
Varsågod alla, en begriplig kritik från populisten._B-anana

Kan vi få en "begriplig" analys av dig xenos... ? _B-anana

bye_bye /Maggy

Maggy
2015-04-19, 12:40
Du ska inte be om ursäkt. Jag vill inte att någon ska sluta skriva. Det jag menar med att vara trött på spekulationer är sådant som typ handlar om att domedagen är nära, att kaos väntar och att Grekland i sommar kommer att se ut som om ett krig har dragit fram. Sådana inlägg har jag raderat.

För övrigt tror jag att du har rätt i detta. :)

:o ...kände kanske att jag var ute lite på "farlig mark"... Alla så vill vi väl allt väl för Grekland... :o Jag är ju helt övertygad om att det kommer att ordna sig för Grekland...på ett eller annat sätt...

bye_bye / Maggy

xenos
2015-04-19, 16:29
Kan vi få en "begriplig" analys av dig xenos... ? _B-anana

bye_bye /Maggy

Nej. Inte ens jag kan prester en sådan. Å andra sidan försker jag inte uppfostra mina vänner.

larstommy
2015-04-19, 21:18
Jag är just hemkommen från Albanien, ett land och ett folk med många historiska och kulturella anknytningar till Grekland o Balkan i övrigt. Där har många återvänt efter att ha varit i Grekland och arbetat under "guldgrävartiden" då EU pumpade in bidrag och lån i landet för investeringar i infrastruktur o andra mer, eller mindre kortlivade ekonomiska projekt ( som os 2004 t.ex. ) Och situationen i Albanien är mycket svår för folk i allmänhet. med hög arbetslöshet, stigande priser och stillastående löneutveckling...... som i Grekland!!!

Jag har tillbringat många semestrar i Grekland o tycker det har varit fantastiskt fint på många vis, med landet, naturen, kulturen, klimatet o människorna.
Men jag har svårt att se vad det är som gör att jag ska se på ett land som trots allt är relativt välmående med blidare ögon, än deras jämbördiga grannar som kämpar under liknande villkor utan att ha haft samma ekonomiska uppbackning och sympati från väst som Grekland åtnjutit efter andra Världskriget, och inbördeskriget i landet!

Vi får hoppas det löser sig ekonomiskt för stabiliteten och jämvikten i regionen.l Och med regionen menar jag alla korrumperade stater på Balkan, inklusive Grekland. korruption och skatteflykt är ingen bra grund för stabila statsfinanser!!! Så är det :)

Mette
2015-04-20, 08:20
Det har jeg tænkt mange gange Larstommy. Ikke fordi jeg vil at det går Grækenland illa, men fordi situationen i lande rundt dem er lige så dårlig.

Thira
2015-04-20, 13:52
Janne, visst kanske den tidiga och därmed även kallare påsken påverkade om man skulle besluta om påskresa till ö-världen överhuvudtaget. Nikoleta sa att det alltid är fler besökare vid sena påskar, men hon var ändå förvånad att de var så få!

Lissi

Tror de åkte till Nafplio istället. Jisses vad mycket folk det var där. Gick knappt att få plats på en taverna vid grekisk lunchtid alls. Det var härligt att se att så många grekiska turister kom för att njuta av sitt lands första huvudstad. Men fick intrycket av hotellet - samt många andra bofasta jag pratade med - att många bara stannade över dagen eller för ett dygn och inte hela påskhelgen som det ju brukar vara.

Thira
2015-04-21, 10:34
Tyckte den här var intressant. Ger några exempel på hur Greker från olika samhällsklasser och olika bakgrund ser på Syriza och det faktum att de inte fullt ut lyckas uppfylla sin (och många grekers) önskan. (Det tror jag, personligen, aldrig de kommer lyckas med men kanske kan de ändå möta problemen från ett annat håll och fördela de få pengar som blir kvar efter skuldavbetalningar på annat än vad de tidigare politikerna gjorde?). Vahttp://www.independent.co.uk/news/world/europe/how-do-greek-voters-feel-about-syrizas-backtracking-on-its-antiausterity-pledge-10182048.html

Nektaria
2015-04-23, 07:38
Läs i Dagens Nyheter 23 april 2015

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/hard-kamp-for-att-fa-vardagen-att-ga-runt

Lena

xenos
2015-04-23, 08:09
[QUOTE=Nektaria;359779]http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/hard-kamp-for-att-fa-vardagen-att-ga-runt

Ja, DN, visar alltid stor sympati för Grekland. Eller är det önsketänkande?

Smultron
2015-04-27, 15:47
Nya undersökningar visar att grekerna är missnöjda med regeringen och att Syriza tappat stöd. Många oroar sig också för att det inte ska bli någon överenskommelse med kreditorerna. Kanske inte så förvånande med tanke på hur "förhandlingarna" drar ut på tiden!

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_25/04/2015_549450

Kalimera
2015-04-27, 18:29
Kanske inte så förvånande med tanke på hur "förhandlingarna" drar ut på tiden!Dessutom börjar det bli ont om tid.

Maggy
2015-04-27, 20:19
Dessutom börjar det bli ont om tid.

Ja :o ...inser att jag börjar bli smått bekymrad... Vad händer?? :rolleyes: ...läser och läser...men får ingen "klar" bild över situationen... :o ..."sällar" mig till många andra, antar jag...

Masse
2015-04-27, 23:11
Jag tror att det blir långbänk ett bra tag till. Av den enkla anledningen att det inte finns några förberedda lösningar på ett ev. utträde från euron, vare sig för Grekland eller något annat land. Vi behöver inte oroa oss på ett bra tag ännu.

Ingen av skaparna kunde väl drömma om att någon medlem skulle vilja, eller tvingas, att lämna detta "himmelrike" med en gemensam valuta!! :rolleyes:

Men, ....... på mycket lång sikt kommer naturligtvis detta att sakta och mycket smärtsamt att rättas till för både Grekland och alla andra inblandade nationer som föll för stolleprovet att vara med. Skönt att vi slapp!!!

xenos
2015-04-28, 05:38
Min tilltro till Grekland är orubblig: Grekerna har överlevt och kommit igen flera ockupationer tidigare.

Monica P
2015-04-28, 06:02
Min tilltro till Grekland är orubblig: Grekerna har överlevt och kommit igen flera ockupationer tidigare.
klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Thira
2015-04-28, 06:21

fb_gilla klapp_klap fb_gilla

Thira
2015-04-28, 06:58
Kan inte låta bli att fundera över hur vi svenskar skulle ha hanterat motsvarande situation...
Nog hade vi också protesterat mot alla nedskärningar, besparingar och inte stillatigande stått vid sidan och sett på när våra landsmän går hungriga, förlorar jobben, kanske tvingas in i prostitution för att kunna försörja våra barn? Tror dock absolut att grekerna rent mentalt är bättre rustade än oss för att klara denna typ av kris (då pratar jag rent mentalt och psykologisk alltså, inte ekonomiskt.)
Man får aldrig glömma folkets situation (oavsett vilket parti som sitter i regeringsposition) och då framför allt hur de har det på fastlandet i de större städerna just nu där det sociala skyddsnätet i form av närstående och vänner som tar hand om varandra och hjälper deras värst utsatta ekonomiskt nu håller på att brista. Det håller på att gå sönder alldeles och situationen är mycket oroande och blir alltmer desperat. På öarna ser man inte av det på samma sätt (det vet vi ju redan), där man kanske har flera olika näringsinriktningar (taverna, hotell och tobakskiosk t.ex).

laero
2015-04-28, 13:04
Kan inte låta bli att fundera över hur vi svenskar skulle ha hanterat motsvarande situation...
Nog hade vi också protesterat mot alla nedskärningar, besparingar och inte stillatigande stått vid sidan och sett på när våra landsmän går hungriga, förlorar jobben, kanske tvingas in i prostitution för att kunna försörja våra barn......
Vi kanske hade protesterat men grejen är ju egentligen att det inte går att protestera fram resurser som inte finns.

Skillnaden är att vi inte (i modern tid) hamnat i en sådan situation pga att vi har ett annat förhållningssätt till våra politiker. Vi straffar inte en regering som tar ansvar för statsfinanserna. En finansminister som med hårda nypor styr upp budgeten och stramar åt är närmast en röstmagnet åt sitt parti oavsett om han heter Gunnar Sträng, Göran Persson eller Anders Borg.

Grekerna däremot har och har haft en ovana att alltid rösta bort regeringar som försöker ta impopulära beslut (jag ska tillägga att denna synpunkt lånar jag från Alexandra P som framförde det i en radio-debatt om Grekland för ett par år sedan). Oavsett om det varit Pasok eller ND som faktiskt någon gång lagt förslag för att rätta upp statsfinanser så blir man straffad av väljarna.

När nu en regering, iofs alldeles för sent, gör otrevliga men nödvändiga åtgärder så händer samma sak igen. Före nyvalet hade man uppnått en primärbudget i balans och det syntes faktiskt tecken på ljusning och tillväxt. Då går väljarna återigen den populistiska vägen och röstar fram ett parti som lovar saker som inte kan uppfyllas.
Resultatet ser vi nu; skatteintäkterna minskar, budgetunderskottet ökar igen, banker töms på pengar, räntor på Grekiska statsobligationer stiger, regeringen konfiskerar pengar från sina egna myndigheter och från pensionsavsättningar, en grexit mot folkets vilja rycker närmare osv osv.

Thira
2015-04-28, 16:04
Glöm då inte att de röstade fram Samaras med hans planer på hur Grekland skulle ta sig ur krisen.
Jag gillar inte den där "Skyll Dig Själv Mentaliteten" som det blir av ditt resonemang riktigt Laero. Men nu har vi tusen gånger snart, gått igenom vad denna misstro mot politiker beror på och hur den komplexa politiska historien har lett Grekland fram till detta. Orkar inte gå in på det en gång till men för den intresserade går det att läsa om i denna tråd (om det ens är möjligt att någon nu missat det).
Om vi vänder på steken, hur skulle jag göra om jag förlorat jobbet/inget jobb kan få eller om barnen går hungriga? Jag skulle nog knappast tänka långsiktigt då utan ta den hjälp jag kan få och hoppas på att någon kan hjälpa mig att åstadkomma en förändring å det snaraste (särskilt som det varit en långsam slitning under många år), må det så vara en politiker, en kung eller eventuellt och i värsta fall, en Putin. Det var ju inte som så, att grekerna glassade runt och kunde välja på alternativ som bjöds till att åstadkomma något annorlunda.
Jag tycker därför inte det är det minsta märkligt att så många greker valde att lägga sin röst på Syriza utan tvärtom, så är det väldigt förståeligt. Att tänka framåt och långsiktigt när det akuta nuet samtidigt knackar på dörren, nja står det mellan de två så skiter jag nog i det. Ärligt talat. Därmed inte sagt att grekerna inte gjorde det, det har jag ingen aning om.
Men visst, jag ger dig rätt i att det blir svårt att stanna kvar i EMU-samarbetet och samtidigt få till något av de vallöften Syriza givit. Nu pratar de om att hålla en folkomröstning
http://politikigrekland.blogspot.se/
Och att de

laero
2015-04-28, 17:17
Jag tror inte att jag använt orden "skyll dig själv". Å andra sidan blir det ju svårt att diskutera missförhållanden i ett land om man inte kan ta upp orsaker till att det ser ut som det gör.
Och visst, Grekland har haft usla politiker men jag ger mig aldrig på att även medborgarna, i en demokrati, har ett ansvar för att rätt/bättre politiker styr.

Din beskrivning Thira om varför syriza blev valda är naturligtvis helt riktig. Det jag menar är att det är beklagligt att grekerna röstar så och inte tänker ett steg längre. Det som händer nu är inte bra för landet/befolkningen oavsett om det blir en grexit eller inte.

Folkomröstning eller nyval är nog en tänkbar väg för att Tsipras ska kunna ta sig ur det hörn han målat in sig i. Men det kostar tid och pengar som en plågad befolkning får betala.

inkfish
2015-04-30, 11:17
Nu undrar jag om inte proppen är på väg att gå ur och förhandlingarna kan vara på väg mot resultat. Grekland verkar visa tecken på kompromissvilja:

http://www.thetoc.gr/eng/politics/article/greece-signals-concessions-in-crunch-talks-with-lenders

Det verkar bero på dels tryck inifrån, där opinionen vill att regeringen ska nå en deal där landet stannar kvar i eurozonen, dels från trojkan och långivarna förstås. Och det kanske också beror på att Varoufakis petats från förhandlingarna (han verkar själv vara den ende som anser att det inte är vad som skett ...)

laero
2015-05-08, 06:06
I Ekonomiekot rapporterades häromdagen att tillväxttakten minskat till 0,5%. I höstas låg den på över 2%.
Illa..det är tillväxt som är Greklands chans att komma på fötter men som sagt, det kostar att ha Syriza vid makten.:(

xenos
2015-05-08, 06:20
I Ekonomiekot rapporterades häromdagen att tillväxttakten minskat till 0,5%. I höstas låg den på över 2%.
Illa..det är tillväxt som är Greklands chans att komma på fötter men som sagt, det kostar att ha Syriza vid makten.:(

Någon bedriver partipolitisk propaganda på Kalimera!
Lås tråden snälla Janne.

Kalimera
2015-05-08, 07:00
Lås tråden snälla Janne.Ser ingen anledning att låsa tråden.

Hasse
2015-05-08, 10:35
Ser ingen anledning att låsa tråden.

Det gör nog "ingen annan" heller, denna tråd om någon behövs för att vi ska kunna byta åsikter om och förstå utvecklingen av Greklands öde inom EU och Euron.

Hasse
2015-05-08, 10:39
Lås tråden snälla Janne.

Vem är "någon" ?

Vilket parti får reklam?

Ge mig ett konkret exempel på hur propagandan bedrivs.

Tobbe S
2015-05-08, 11:19
Det gör nog "ingen annan" heller, denna tråd om någon behövs för att vi ska kunna byta åsikter om och förstå utvecklingen av Greklands öde inom EU och Euron.

fb_gillafb_gilla

laero
2015-05-08, 13:35

"Någon" startade tråden för att diskutera hur det ska gå för Grekland efter nyvalet. En sådan tråd kan ju ofrånkomligt komma att handla om grekisk partipolitik, märkligt att det skulle cencureras på ett Greklands-forum.

Om nu nån annan inte gillar ämnet så går det ju alldeles utmärkt att låta bli att läsa eller skriva i tråden.

Och ärligt talat ; Ingen blir gladare än "någon" om "nån annan" nöjer sig med att dela sin visdom i andra trådar :cool:

kimmen
2015-05-08, 14:07
Om nu nån annan inte gillar ämnet så går det ju alldeles utmärkt att låta bli att läsa eller skriva i tråden.
fb_gilla
/kimmen

Charleston
2015-05-08, 14:21
Detta kanske räknas som OT, men för alla som tror att nationalekonomi är en vetenskap och inte har nåt med politik, ideologi, värderina och tidsanda att göra, så kan jag rekommendera senaste Dokument Inifrån (kan rekommenderas för alla andra också, förresten), som sändes första gången igår kväll. Går i repris flera gånger och antar jag finns på svtplay.

Ylva A
2015-05-08, 19:49
Xenos, ta det lugnt! De stora ekonomiska experterna från högerkanten, har ju uttalat sig både nu och tidigare på liknande trådar. De tror sig förstå allt även i Grekisk politik. Troligen så unga, att de behöver oss gamla att käfta med! Låt dem hållas, så får vi se hur det går. De vet ju redan! Vi vet inget!
/ Jannis

Lissi
2015-05-08, 19:53
Grekerna själva är väl heller knappast experter på ekonomi och politik, lika lite som vi här. Då skulle väl situationen i Grekland varit en annan?

Lissi

xenos
2015-05-09, 06:05
Xenos, ta det lugnt! De stora ekonomiska experterna från högerkanten, har ju uttalat sig både nu och tidigare på liknande trådar. De tror sig förstå allt även i Grekisk politik. Troligen så unga, att de behöver oss gamla att käfta med! Låt dem hållas, så får vi se hur det går. De vet ju redan! Vi vet inget!
/ Jannis

Jag ska försöka ta det lugnt. Men det är så svårt när både vänner och ovänner sparkar på Grekland som redan ligger ned. Oavsett hur subtilt det sker.
Grekland, slaget men inte besegrat.

LaRose
2015-05-09, 12:53
Hur kan ni tycka att fakta och sakliga, kloka och realistiska reflektioner är att "sparka på Grekland"? Är man "ekonomisk expert från högerkanten" för att man vågar se en lite större bild och ifrågasätta? Är man bättre om man bara blundar och hoppas på det bästa? Bryr man sig mer om Grekland då?
Några funderingar som inte kommer från varken vänster eller höger, utan bara från mitt eget huvud.

Kalimera
2015-05-09, 12:56
Hur kan ni tycka att fakta och sakliga, kloka och realistiska reflektioner är att "sparka på Grekland"? Är man "ekonomisk expert från högerkanten" för att man vågar se en lite större bild och ifrågasätta? Är man bättre om man bara blundar och hoppas på det bästa? Bryr man sig mer om Grekland då? Några funderingar som inte kommer från varken vänster eller höger, utan bara från mitt eget huvud.

klapp_klap

Maggy
2015-05-09, 13:23
Hur kan ni tycka att fakta och sakliga, kloka och realistiska reflektioner är att "sparka på Grekland"? Är man "ekonomisk expert från högerkanten" för att man vågar se en lite större bild och ifrågasätta? Är man bättre om man bara blundar och hoppas på det bästa? Bryr man sig mer om Grekland då?
Några funderingar som inte kommer från varken vänster eller höger, utan bara från mitt eget huvud.

bye_bye ...helt sant, dags att öppna ögonen för de som inte redan har gjort det... klapp_klap

Hasse
2015-05-09, 15:47
Det förekommer många onyanserade uttryckssätt, även i och för sig dessbättre även nyanserade i denna tråd. Jag avser ingen specifik person åt någotdera håll. Att "sparka på Grekland" gör väl dock bara den som tycker illa om landet och vill det illa? Gör någon i detta forum det?

Här står en hel nations ekonomi på spel, det är ett oerhört högt spel som bedrivs i former som jag tror ingen riktigt har grepp på och förstår helt. Det handlar delvis om en av EU´s grunder, att nationerna ska hjälpa varandra inom den gemensamma valutan.

Så mycket mer kan inte jag om detta, jag aktar mig för att ta mig djupare in i sakfrågor angående det som handlar om de lån Grekland har fått och antagligen ska fortsätta att få.

Vad jag dock är övertygad om är att landet kommer att få det läskigt svårt ekonomiskt under många generationer framöver. Be mig inte förklara i detalj vad jag avser, vad jag menar. Jag funderar ofta och mycket hur det har kunnat bli så här. Jag tycker mig veta lite om åt vilket håll funderingarna går men de är inte helt lätta att t.ex översätta i skrift. Att det är åsikter som jag har läst att andra har, det stämmer med mina egna. Och det är att jag tror att mycket pengar faktiskt "försvinner", inte kommer grekiska staten till godo. Vi ägnar mycket tid och plats i forumet åt att diskutera t.ex om vi får kvitton eller inte efter inköp av allahanda slag. Oavsett om vi får kvitton eller inte så tror jag som sagt att det faktiskt FINNS mycket pengar i Grekland, det känns som om folket håller dem gömda. Det kan vara ett totalt felaktigt antagande, dock VET ju ingen hur det ÄR.

Att tro att kommunikationen oss emellan i forumet ska vara enkel och prestigelös och utan munhuggeri och dylikt i den här tråden, är extremt svårt. Det är ett allvarligt ämne som väcker starka känslor och vi kan nog bara betrakta situationen och hoppas att Grekland reser sig och får en ekonomi som är starkare än att man behöver ställa in betalningarna och gå i konkurs.

Ylva A
2015-05-09, 16:30
klapp_klap / Jannis

Monica P
2015-05-09, 19:11
Ja, Hasse, låt oss vara rimligt optimistiska...vanligt folk här undrar vart alla de där lånade pengarna tog vägen, och det har tillsatts en arbetsgrupp som ska skärskåda fenomenet. -En anledning till försiktig optimism är de fynd av gas och olja som finns i havet, men man har givetvis farhågor att bli lurad, förutom andra risker ex. för miljön...
Pengar finns nog i många madrasser. Men vem ska frivilligt lämna ifrån sig dem?-Ingen som jag känner i alla fall...många fler än i andra länder äger sina hus , ofta flera hus, som man byggt med tanke på barnen, och de har svårt att förstå att man nu måste betala dryg fastighetsskatt, som dessutom byter namn och skepnad gång på gång.

Jag förnimmer en trötthet från grekiska vänners sida, man orkar inte ens diskutera ekonomin längre. Uppgivenhet är ingen bra känsla.

Hasse
2015-05-09, 20:01
Jag fick en liten reflektion över vad jag själv skrev och samtidigt en tanke tack vare vad du skrev nyss, Monica P !

Visst kan det se ut som att jag anklagar grekerna för att mygla undan pengar, skattefuska, bedra sitt eget land osv. Det kan jag väl i och för sig delvis förstå men jag har i alla fall inte uttryckligen sagt så.

Tyvärr har jag ingen referens till en artikel, t.ex en länk på nätet men jag såg för några veckor sedan en mycket graverande uppgift. Någon/några har räknat fram att det grekiska folket faktiskt är skyldiga sin egen statsapparat, c:a €70 MILJARDER i oinbetalda skatter ( €70.000.000.000). Det är ju en ofantlig mängd pengar och eftersom jag inte är insatt i ekonomiska termer så vet varken jag eller att det framgår av det jag läste, HUR denna mängd pengar saknas???

Jag tycker inte att det är särskilt otydligt att då det saknas så mycket skattepengar, så kanske många andra aspekter kring att "pengarna håller på att ta slut i Aten" får en annorlunda tolkning? Det har antytts många gånger de senaste veckorna, att den grekiska statens kassakista håller på att sina.

laero
2015-05-09, 20:52
fb_gillaHur kan ni tycka att fakta och sakliga, kloka och realistiska reflektioner är att "sparka på Grekland"? Är man "ekonomisk expert från högerkanten" för att man vågar se en lite större bild och ifrågasätta? Är man bättre om man bara blundar och hoppas på det bästa? Bryr man sig mer om Grekland då?
Tack LaRose (mfl) för vettiga synpunkter som balans till osakligheterna.
Nu ska Ylva och Xenos slippa åtminstone en "ung expert från högerkanten som sparkar på Grekland" under en dryg vecka, för undertecknad startar imorgon årets första greklandsresa.

Lars

Maggy
2015-05-09, 21:32
fb_gilla
Nu ska Ylva och Xenos slippa åtminstone en "ung expert från högerkanten som sparkar på Grekland" under en dryg vecka, för undertecknad startar imorgon årets första greklandsresa.

Lars

Önskar dig en trevlig resa, Lars!! Jag får vänta ända till september... :o ...ser fram emot dina fortsatta kloka reflektioner och inlägg efter din greklandsvistelse!!

bye_bye / Maggy

LaRose
2015-05-10, 00:07
Va härligt att du ska resa, laero! Men sparka inte på grekerna. Skriv sen, om dina färska intryck.

xenos
2015-05-10, 07:54
fb_gilla

Lars

Trevlig resa och hälsa alla Syrizanianer!
Förresten är jag felciterad: "ung" är ett ord jag aldrig använt för din räkning.
Sorry: Jag tror du är en gammal räv som jag.

Xenos, som gärna balanserar det "balanserade" och det "sakliga" med obalans och osakligheter. Jag menar, vem bestämmer det passande i salongerna? Vad som är passande och ansett som rätt ton leder ingenstans utom till status quo. Mittfåran är trots allt bara mittfåran. Där rinner vattnet som trögast. För att komma till källan måste man också simma motströms.

Må Greklands ljus stråla över dig under resan!

xenos
2015-05-10, 07:57
Grekerna själva är väl heller knappast experter på ekonomi och politik, lika lite som vi här. Då skulle väl situationen i Grekland varit en annan?
Lissi

En häpnadsväckande tanke slår mig: Det kanske det inte alls skulle varit?
De är kanske lika dåliga på ekonomi som vi.
Det kanske inte handlar om ekonomi?

Ylva A
2015-05-10, 08:28
Laero,
För Zeus skull, beskyll inte min hustru för inlägg jag skrivit. Jag själv använder alltid underskriften / Jannis.
När du ändå är i Grekland, kan du passa på att forska bland grekerna om dina teorier stämmer. Jag som bor halva året i Grekland föredrar att lyssna på vad befolkningen säger. Tyvärr händer det att jag ser Syriza-inläggen och blir fundersam, varför Xenos ensam gör motinlägg. Han kan behöva stöttas, tyckte jag efter en middag med vin och raki!

Under årens lopp här har jag aldrig kunnat förstå, hur grekerna väljer sina politiska sympatier och vindarna vänder snabbt. Vid valet kändes det som om det var dags att byta ut de gamla "stötarna" och röra om i den politiska grytan. Nu kommer eftertanken, men "stötarna" är fortfarande kvar! Syriza skrämmer även mig, men verkar vara en nödvändighet för förändring, åtminstone tillfälligt.

Jag är förvånad över att den rika ortodoxa kyrkan inte tar politiskt initiativ och över att de riktigt rika inte är villiga att betala sina skatter. De fattiga har ingen skatt att betala och inga pengar heller.
/ Jannis

xenos
2015-05-10, 08:41
Han kan behöva stöttas, tyckte jag efter en middag med vin och raki!

Kul, fram för mer fest i Grekland!
xenos, avvikaren

xenos
2015-05-10, 08:54
Syriza: Klart utpekade som farliga. Hemska kommunister som kommer att störta landet i fördärv. Det är ett tänkande som historiskt redan är, just historia. Vargen kommer inte. Bara fantasierna.

Men är inte landet redan i fördärv hävdar vi? Fördärvat av alla styrande innan Syriza lägligt kom. Ännu en kraft att skylla på, från ett håll.
Från ett annat håll skyller vi på redarna. Från ett tredje håll på tidigare regeringar.
Saknas det inte något här?

Förklaringar i.s.f. skuldbeläggelse och syndabockar. Mitt tips är att mycket gamla kulturella strukturer i Grekland har kolliderat med det "moderna"/materiella resten av Europa. Där någonstans. Längre tillbaka. Bortom partier. När två kontinentalsocklar kolliderar brukar nytt land uppstå. Kaos är ett konstruktivt begrepp. Ett grekiskt ord. Hopp härskar i Aten.

Kalimera
2015-05-10, 10:27
för undertecknad startar imorgon årets första greklandsresa.Trevlig resa Lars. Hälsa pelikanerna. bye_bye

Lissi
2015-05-10, 11:21
Trevlig resa Lars. Hälsa pelikanerna. bye_bye

Instämmer! Vi ses väl på flyget om vi hittar varandra ;)

Lissi

Tobbe S
2015-05-10, 11:26
Instämmer! Vi ses väl på flyget om vi hittar varandra ;)
Lissi

Det gör vi säkert!:)

Tobbe

Hasse
2015-05-10, 14:54
Här är en notis om ger lite klarhet i läget just nu angående nödlånen Grekland ska få.

http://www.unt.se/start/grekland-uppgorelse-mycket-nara-3723617.aspx

Lissi
2015-05-10, 17:25
Nu ligger så många länkar här så jag kanske har missat ifall denna redan finns.
Såg den på FB och såg just på SVT Play
http://www.svtplay.se/…/krisdokument-en-overlevnadsguide-av…

Lissi

Maggy
2015-05-10, 21:06
Ytterligare en intressant länk!

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/grekland-betalar-imf-ranta_4543866.svd

Kalimera
2015-05-12, 05:52
Haralampos Karatzas som skriver på bloggen Politik i Grekland (http://politikigrekland.blogspot.gr/) intervjuas i Gomorron Sverige idag tisdag, cirka 07.47.

Maggy
2015-05-12, 07:30
Haralampos Karatzas som skriver på bloggen Politik i Grekland (http://politikigrekland.blogspot.gr/) intervjuas i Gomorron Sverige idag tisdag, cirka 07.47.

Någon som lyssnade på detta? Jag hade inte möjlighet...Någonting nytt...?

Kalimera
2015-05-12, 08:04
Någon som lyssnade på detta? Jag hade inte möjlighet...Någonting nytt...?Hade tyvärr inte möjlighet att se, men det finns säkert på Play.

Smultron
2015-05-12, 08:17
Han sa inget nytt egentligen, men sammanfattade läget på ett bra sätt. Och medgav även att han var försiktigt optimistisk vad gäller förhandlingarna.:)

Kalimera
2015-05-12, 08:40
Och medgav även att han var försiktigt optimistisk vad gäller förhandlingarna.Vi får hoppas att han har rätt.

Maggy
2015-05-12, 08:52
Vi får hoppas att han har rätt.

Ja verkligen :o

Charleston
2015-05-12, 09:09
Han påpekade också det smått absurda, att Grekland måste gneta (minst sagt!) ihop till RÄNTORNA på lånen och därmed aldrig får nån chans att "komma ikapp".
Detta är ju bl.a. för att göra framförallt franska och tyska storbanker, som gjort en dålig kreditvärdering, skadefria. Visst, man kan ju fortsätta att sälja ut infrastruktur och gemensam egendom ett tag till, men sen då, när det inte finns nåt kvar att sälja? Och jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna få igång tillväxten genom att hålla nere vanligt folks löner och pensioner till närmast (kanske t.o.m. under) existensminimum.
Även om Karatzas försökte verka lite optimistisk, så tycker jag det sken igenom att han knappast tyckte att trojkan lossat tillräckligt på strupgreppet. Min tolkning, alltså.

Thira
2015-05-12, 11:52
Han påpekade också det smått absurda, att Grekland måste gneta (minst sagt!) ihop till RÄNTORNA på lånen och därmed aldrig får nån chans att "komma ikapp".
Detta är ju bl.a. för att göra framförallt franska och tyska storbanker, som gjort en dålig kreditvärdering, skadefria. Visst, man kan ju fortsätta att sälja ut infrastruktur och gemensam egendom ett tag till, men sen då, när det inte finns nåt kvar att sälja? Och jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna få igång tillväxten genom att hålla nere vanligt folks löner och pensioner till närmast (kanske t.o.m. under) existensminimum.

fb_gilla

tomnil
2015-05-12, 12:30
Frågan är om bankerna gjort en så dålig kreditvärdering. De har lånat ut pengarna väl medvetna om att en stat alltid betalar tillbaka om det så sker genom att befolkningen får lida. Ansvariga politiker har uppenbarligen lånat upp pengarna oansvarigt men den som lånar ut måste också ta sitt ansvar. Vad som pågår nu är inte en räddningsinsats för grekerna utan för bankerna. Lånar man ut pengar utan att kolla säkerheten bör man få stå där med brallorna nere.

xenos
2015-05-12, 14:20
Lånar man ut pengar utan att kolla säkerheten bör man få stå där med brallorna nere.

Helt rätt. Och denna tråden bör läsas som följer: Bankerna - vill gräva gropen djupare.

larstommy
2015-05-12, 17:29
Frågan är om bankerna gjort en så dålig kreditvärdering. De har lånat ut pengarna väl medvetna om att en stat alltid betalar tillbaka om det så sker genom att befolkningen får lida. Ansvariga politiker har uppenbarligen lånat upp pengarna oansvarigt men den som lånar ut måste också ta sitt ansvar. Vad som pågår nu är inte en räddningsinsats för grekerna utan för bankerna. Lånar man ut pengar utan att kolla säkerheten bör man få stå där med brallorna nere.

Ha ha ha :) Också en ursäkt som heter duga !!! Skulle samma sak kunna sägas om jag lyckats mörka min betalningsförmåga och tillskansa mig lån som jag inte kan betala ??? Skulle inte tro det, den juridiska termen blev nog bedrägeri.... med straffpåföljd därefter.
Korruption på politisk nivå och skatteflykt är grunderna till krisen i Grekland som jag ser det. Det måste landet få ordning på.

Men nu över till en annan vinkling och förlust för landet Grekland, min son var för 5 år sedan i Athen och studerade juridik på universitet där. Många han mötte på universitet, både lärare och studerande, undrade varför han valt det universitet, andra studenter ville därifrån, till andra universitet i Europa p.g.a försämringarna som märktes tydligt redan då. Vet inte om någon uppmärksammat denna artikel i DN, men den understryker intrycken min son fick under sitt år på universitet i Athen.

http://www.dn.se/ekonomi/greklands-unga-en-forlorad-generation/

Kalimera
2015-05-12, 20:13
Vet inte om någon uppmärksammat denna artikel i DN, men den understryker intrycken min son fick under sitt år på universitet i Athen.Jag läste den i tidningen. Sorgligt.

Smultron
2015-05-13, 04:22
Verkligen sorgligt! Inte bra för Greklands framtid när välutbildade entusiastiska personer som Moira lämnar landet - sådana behövs verkligen om de nånsin ska få landet på fötter!

Smultron
2015-05-13, 04:56
Nu uppmanas man i DN att ta med kontanter om man åker till Grekland.

http://www.dn.se/ekonomi/ta-med-kontanter-pa-greklandssemestern/

Hasse
2015-05-13, 07:15

Det känns som ett "sunt-förnuft-tänkande", i mitt tänkande något som jag undrar om man verkligen behöver andras uppmaningar för att förstå? Jag har växlat € för kursen 9.69 som dyrast för någon vecka sedan i bankomat, 9.64 som billigast. Man måste ner i riktigt låg växlingskurs och mycket stora summor pengar om det ska vara värt att säga att man verkligen tjänar på att växla i automater i Grekland.

Thira
2015-05-13, 09:10

http://www.dn.se/ekonomi/ta-med-kontanter-pa-greklandssemestern/

Sådana uppmaningar kommer gång på gång nu och inför varje ny förhandling eller avbetalning. Jag tror det bästa man kan göra är att vänta och se vart de nuvarande samtalen leder. Personligen har jag mycket svårt att tro att Grekland helt plötsligt skulle stå utan kontanter.Det är dock förståeligt att många turister blir oroliga när de läser denna typ av domedagsartiklar. Om läget skulle bli akut så förutsätter jag att UD i sådana fall upplyser om detta på sin hemsida. Allt annat är ännu så länge bara rena spekulationer.
Sen måste jag ge en liten känga till journalisten, som riktar in sig endast på turisternas situation i Grekland och knappt alls nämner eländet ovanstående situation skulle åsamka för den grekiska befolkningen.

Thira
2015-05-13, 09:10
Verkligen sorgligt! Inte bra för Greklands framtid när välutbildade entusiastiska personer som Moira lämnar landet - sådana behövs verkligen om de nånsin ska få landet på fötter!

fb_gilla

Riitta
2015-05-13, 09:14
Lite fundering om det här med ungdomar och jobb i Grekland Mitt barnbarn jobbar i Dublin med IT jobb. Härom dagen skrev hon till mig och sade att hon hade fått erbjudande från Aten å liknande jobb :o Undrade lite vad jag tyckte. Det tyckte jag inte att hon skulle ta För jag tycker att Grekiska ungdomar borde få jobb i första hand. Dom behöver ju alla jobb som finns!

Det här att skall man ta med sig kontanter så det räcker för hela semestern
känns lite osäkert i dessa tider :o Jag är nog den fega typen så jag tar med mig det som behövs under en vecka. Man läser ju ett och annat på olika länkar och ingen kan ju veta vad som händer på riktigt!

Tror inte att jag behöver svälta på Kalymnos, även om pengarna skulle ta slut;):)

Riitta, 8 dagar kvar bye_bye

karinafp
2015-05-19, 09:18
Det kanske inte skulle bli total katastrof att överge Euron:

http://greece.greekreporter.com/2015/05/12/return-to-drachma-may-not-be-catastrophic-for-greece/

Karin

xenos
2015-05-19, 12:01
Det kanske inte skulle bli total katastrof att överge Euron:
http://greece.greekreporter.com/2015/05/12/return-to-drachma-may-not-be-catastrophic-for-greece/
Karin

En artikel med nya tongångar.klapp_klap

Neej, just det...
Själv har jag alltid trott på Grekland, men inte på dess roll inom EU. Kanske uppstår något katastrofalt för någon annan.
Min naturliga och sunda misstänksamhet stegrar sig när EU-landet Tyskland säger att de så gärna vill ha Grekland kvar i EU. Varför tusan då undrar man liksom. Javisst den man agar älskar man liksom... Är det detta som kallas samarbete? Är det detta som gräver gropen djupare, liksom?

laero
2015-05-22, 16:58
Detta är ju bl.a. för att göra framförallt franska och tyska storbanker, som gjort en dålig kreditvärdering, skadefria. .

Frågan är om bankerna gjort en så dålig kreditvärdering. De har lånat ut pengarna väl medvetna om att en stat alltid betalar tillbaka

Har ägnat mig åt att läsa i kapp i tråden och tycker att här krävs det lite rättning i leden;)

För det första är lån från det ni kallar bankerna idag en liten del av Greklands upplåning. Lejonparten av skulder är till IMF och ECB/euroländer genom nödlån. Vid den stora nödlånsöverenskommelsen 2012 fick Grekland ca 75% av lån på öppna marknaden ("bankerna") avskrivna som en del i uppgörelsen, resterande gjordes om till nödlån med bättre räntevillkor.

För det andra. Under året före nyvalet lyckades Grekiska staten återigen ge ut statsobligationer med någorlunda hyfsade räntor. Så det finns återigen en liten del skulder till marknaden/"bankerna". Men vad är det för pengar? Det handlar framförallt om förvaltning om pensionssparande. I era inlägg låter det som att det är "storkapitalets" pengar som våldför sig på Grekland. Men, i den mån Grekland fått lån på öppna marknaden, handlar det alltså om dina och mina (och övriga världsmedborgarers) pensioner. Och det är ju en fördel om vi kan hållas skadefria så långt som möjligt...

Admirala
2015-05-23, 05:48
Utdrag fra en artikkel i Stavanger Aftenblad:

Gravejournalisten Harald Schumann har undersøkt hvem som reddet hvem i eurokrisen. Svaret er ikke det tyskere flest tror, hevder han.

(...)

Gravejournalisten i avisen Berliner Tagesspiegel kjøper ikke den dominerende tyske framstillingen av eurokrisen: At late og upålitelige grekere måtte reddes fra seg selv av flittige, solidariske tyskere.

Schumann er prisbelønt for sitt arbeid med å avdekke hva som egentlig skjedde da Hellas, Irland, Portugal og Kypros ble reddet fra konkurs, men til gjengjeld ble underlagt knallharde sparekrav og satt under administrasjon av kreditorene EU, sentralbanken og Det internasjonale valutafondet, IMF.

Han dokumenterte at det ikke først og fremst var den greske eller irske staten som ble reddet, men franske og tyske banker som sto i fare for å gå overende fordi de hadde investert tungt i Hellas og i Irland.

I dag sitter disse landene enda dypere i gjeldsfella enn de gjorde da de fikk kriselånene som skulle redde dem. Banker og private kreditorer har for det meste trukket seg ut – i dag er det Den europeiske sentralbanken og andre statlige kreditorer som vil tape hvis de forgjeldete statene nå skulle gå overende. Altså skattebetalerne i utlåns-landene.

Motsetningene som denne situasjonen har skapt i Europa, har ført til krav om en europeisk gjeldskonferanse. Det vil være én måte å sørge for at gjeld som er for tung til å kunne tilbakebetales, blir slettet og disse landene kan reise seg igjen til alles beste.

(...)

Schumanns perspektiv kan Angela Merkel takke seg selv for en utvikling han mener truer hele fredsprosjektet som EU også har vært.

- Hun har ført en politikk som forsvarer tyske økonomiske interesser mot andres. Dette er tenkningen fra 1920- og 30-tallet. Merkel har gjeninnført det i tysk politikk og har skapt et monster hun nå blir nødt til å temme, sier Harald Schumann.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/Da-husmoren-ble-europeisk-finansminister-3688895.html

xenos
2015-05-23, 06:31
Ena vsiktlig missuppfattning, Admirala: EU har växt till ett monster?
Spännande._B-anana

Admirala
2015-05-23, 12:31
Ena vsiktlig missuppfattning, Admirala: EU har växt till ett monster?
Spännande._B-anana

Jeg tolker det dithen at monsteret Merkel har skapt, er den økonomiske politikken i Tyskland, som dermed truer EU som fredsprosjekt. :cool:

xenos
2015-05-23, 13:23
Jeg tolker det dithen at monsteret Merkel har skapt, er den økonomiske politikken i Tyskland, som dermed truer EU som fredsprosjekt. :cool:

Riktr rätt!

Admirala
2015-05-24, 22:40
"Tusenvis av mennesker mistet livet som følge av eurokrisen. De var spedbarn som ikke fikk legehjelp, de var kreftpasienter som ikke fikk behandling, de var eldre som manglet medisiner, de var psykisk syke som endte sitt eget liv. En av dem var Nikos. Her er hans historie."

Fordi jeg er tom for ord, fordi jeg ikke orker å diskutere med de som synes at grekerne har seg selv å skylde, fordi hundre eller hundrevis, tusenvis av grekere lider nå, fordi vi elsker Hellas siden vi er på dette forumet, bare les denne artikkelen (selv om den er på norsk) og vær et medmenneske.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/Nikos-fikk-aldri-den-hjelpen-han-trengte-3701413.html

Thira
2015-05-24, 23:53
Hade gärna läst, Admirala. Men det verkar som att man måste vara abonnent på Aftenbladet för att kunna göra det.
Har även försökt att söka i deras sökruta för att få fram artikeln direkt men blir hela tiden dirigerad till deras sida för prenumerationer.

Admirala
2015-05-25, 05:23
Jeg er ikke abonnent, men får lest den?!?

Uansett, her er kopi av faktaboksen, iallfall:

Den menneskelige prisen for krisen

Selvmordsraten i Hellas steg med 45 prosent fra 2007 til 2011. En studie fra University of Portsmouth identifiserte 551 selvmord i 2009 og 2010 som direkte resultat av den økonomiske situasjonen. Selvmordsraten økte ytterligere kraftig når spareprogrammene ble iverksatt i 2011 og 2012.

Det var en økning på 21 prosent av dødfødte barn fra 2008 til 2011, som forskerne mener blant annet skyldes dårligere tilgang på svangerskapsundersøkelser.

Barnedødeligheten for spedbarn og nyfødte kombinert økte med 43 prosent mellom 2008 og 2010.

Barn med for lav fødselsvekt økte med 19 prosent mellom 2008 og 2010.

Tilfeller av depresjon har økt med mellom 200 og 500 prosent.

Antall HIV-smittede narkomane fra sprøyter steg fra 530 i 2010 til 826 i 2011 og 1001 i 2012. Distribusjon av gratis sprøyter ble drastisk redusert som følge av budsjettkuttene.

Kilder: Lancet, OECD, University of Portsmouth, Verdens helseorganisasjon (WHO), British Medical Journal, the Lancet

Netwolf
2015-06-05, 09:16
Så har det då hänt. Grekland har ställt in betalningarna. Det blir spännande att se vad som kommer härnäst.
/Netwolf

ErOg
2015-06-05, 09:22
Var hittar man mer info om det?

Claes på Lesvos
2015-06-05, 09:28
Är du säker. Den enda info jag kan finna är att man avser att betala IMF senare i juni.

Netwolf
2015-06-05, 09:41
SVT.se
Visserligen pratas det om juniklumpen, men ändå. Betalningen inställd

karinafp
2015-06-05, 10:21
http://www.primeminister.gov.gr/english/2015/06/04/prime-minister-alexis-tsipras-statement-after-his-meeting-with-the-president-of-the-european-commission-mr-jean-claude-juncker/

Tsipras egna ord om hur läget är just nu.

Karin

Claes på Lesvos
2015-06-05, 10:27
Ledsen Netwolf jag missförstod dig. Jag trodde du hade info om att Grekland ställt in alla betalningar det vill säga även löner, pensioner och andra betalningar än den till IMF.

larstommy
2015-06-05, 17:54
Var hittar man mer info om det?

Här : http://www.di.se/artiklar/2015/6/5/sa-vill-grekland-overtyga-sina-langivare/ och här : http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3913289.ece och här : http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3913289.ece och så vidare i denna "never ending story" inte ett dugg spännande, snarare ett tragiskt politiskt drama och trist långtråkig historia med tråkiga ekonomiska konsekvenser ........

Netwolf
2015-06-05, 22:12
Fast jag tror att tupparna kommer att gala på Amorgos var morgon ändå. .oavsett kris eller inte. Det. Är med DN förhoppningen jag åker

/Netwolf

Sunny12
2015-06-06, 07:13
Här märks då inget av krisen, på Sifnos!

Grekerna är GLADA och vänliga som vanligt ..eller också är det väl så att de inte beklagar sig så mycket som vi nordbor..:rolleyes:..

LIFE GOES ON....

inkfish
2015-06-06, 07:21
Fast jag tror att tupparna kommer att gala på Amorgos var morgon ändå. .oavsett kris eller inte. Det. Är med DN förhoppningen jag åker

/Netwolf

Jadå, här gal tupparna. Och på kaféet igår eftermiddag och tavernan igår kväll gick diskussionens vågor höga om politik. Be mig bara inte återge vad som sas. ;)

Amorgos förefaller för övrigt må bra. Folk här har pengar. Ett enda ställe verkar ha stängt sedan sist, alla andra har väletablerade verksamheter. Tavernan där jag åt igår har funnits i 35 år. Som en del folk på öarna säger: krisen slår olika hårt på olika ställen.

Trots pengautflödet har jag bara behövt vända vid Katapolas enda bankomat en enda gång under de här två veckorna. När Varoufakis började prata om begränsningar av och avgifter på uttag tog jag dock ut ordentligt, det är sådana signaler som skulle kunna tömma bankomaterna. Men inte mycket verkade hända.

Kalimera
2015-06-06, 08:48
Åt en gyros i går kväll. Frågade efter lösenord till deras WiFi, och fick till svar: Grexit. :)

Lissi
2015-06-06, 09:01
Åt en gyros i går kväll. Frågade efter lösenord till deras WiFi, och fick till svar: Grexit. :)

Så underbart! Humorn har de kvar i alla fall!

Lissi

Thira
2015-06-06, 09:42

Hahaha! fb_gilla

Maggy
2015-06-06, 09:52

flabb_flab fb_gilla

Sunny12
2015-06-06, 11:05
Underbar humor som vanligt, man blir inte förvånad!.. flabb_flab

inkfish
2015-06-06, 15:30

flabb_flab

Monica P
2015-06-06, 18:26
Jag och kvinnan som förnyar min moppeförsäkring hade tid att prata ekonomi i går. Vi kom på att vi saknar drachmen som valuta, för med den fick man liksom känslan av vd saker egentligen kostade, ett perspektiv. Euron, sade vi oss, är så klumpig, man betalar antagligen massor av saker för dyrt för att allt kostar jämna summor euro.

Däremot visste ingen av oss vad det blir för katastrofala resultat om det blir Grexit.

Hasse
2015-06-06, 21:12
Däremot visste ingen av oss vad det blir för katastrofala resultat om det blir Grexit.

VEM vet det, VAD blir det, HUR blir det, hur kännbart, osv. ???

Greklands framtid tenderar att bli minst sagt oviss.

Smultron
2015-06-11, 05:33
Intressant info om pensionerna i Grekland i bloggen Politik i Grekland. Bland annat ett bra reportage från radioprogrammet "Godmorgon världen".

laero
2015-06-12, 10:36
Det kom igår mindre bra nyheter från förhandlingarna.
IMF:s förhandlare har lämnat, man tycker inte att diskussionerna med Grekland leder nån vart.

I SvD finns ett par artiklar där man analyserar inblandades ståndpunkter och agerande. Givetvis spekulationer men intressant att läsa:

http://www.svd.se/spelet-om-grekland--vem-blinkar-forst/om/grexit-hotet
och
http://www.svd.se/atenborsen-rasar-efter-att-imf-lamnar-samtal/om/grexit-hotet (http://www.svd.se/atenborsen-rasar-efter-att-imf-lamnar-samtal/om/grexit-hotet)

Lars

Alala
2015-06-13, 12:19
Läget verkar ju väldigt spänt nu. Nu undrar man verkligen hur detta skall sluta? :eek:

/ Anne

som fortfarande hoppas att en lösning hittas....:confused:

xenos
2015-06-15, 05:44
På det oftast pålitliga Dagens Eko hör jag goda nyheter: förhandlingarna har återigen brutit samman mellan den grekiska regeringen och Hydran. Gropen är nu ännu grundligare utförd!

Monica P
2015-06-15, 11:21
I en kö på banken i morse diskuterades läget stilla av två yngre män. Båda hoppades på totalt sammanbrott och nystart med drachmer... just nu känns det som om det inte kan bli mer rörigt än det är.

Claes på Lesvos
2015-06-15, 12:31
Xenos. Varför denna glädje?

xenos
2015-06-15, 14:40
Xenos. Varför denna glädje?

Det är blandade känslor. Glädje, kanske man kan säga, över att Grekland idag inte längre låter sig hunsas, vilket är min tolkning över vad som pågår.
Men också oro och förtvivlan då jag tror att stora prövningar återstå för mitt andra land.

De två yngre männens samtal som uppsnappades, finns här ovan, kan jag förstå och stödja: Det är långt mycket bättre att Grekland är i händerna på sig själv, på gott och ont, i stället för att vara i händerna på utpressare i Hydrans skepnad.
Jag upprepar mig gärna: Visst gjorde grekerna ett misstag i mitt tycke, att alls gå med i EU, de gjorde det inte på egna meriter. Ett större misstag va Nordeuropas godkännande av Grekland som medlem. Efter starka påtryckningar från Frankrike för övrigt. Vilket de nu inte alls tar ansvar för. Nu djävlas de med Grekland.

Maggy
2015-06-16, 17:55
www.svd.se/grekland-bor-stalla-in-betalningarna

Läs och begrunda...

/Maggy

xenos
2015-06-16, 19:16
www.svd.se/grekland-bor-stalla-in-betalningarna
Läs och begrunda...

/Maggy

Visst, Hydran har målat in sig i ett hörn.
Vilka kommer att bli vinnare och vilka kommer att bli förlorare?
Vilka är redan vinnare och vilka är redan förlorare.
Sanningens minut närmar sig.

Maggy
2015-06-16, 19:45
Visst, Hydran har målat in sig i ett hörn.
Sanningens minut närmar sig.

Jepp, visst är det så... :rolleyes:

/Maggy

larstommy
2015-06-16, 19:51

Man gamblar inte med pengar man inte har, vore det på ett casino skulle man bli utkastad på gatan redan innan man satsat med ett sådant beteende, ety man har inget att spela med på bordet.... Det borde vara en bitter insikt för den grekiska staten och det politiska etablissemanget där, men drabbar ekonomiskt det folk som inte deltagit i det politiska spelet mest. Det är en tragisk följetong detta spel för kulisserna :o det är för j-ligt rent ut sagt :mad:

xenos
2015-06-16, 20:00
Hydran är det grekiska folkets vänner och vill dem väl, den grekiska regeringen dess fiender och vill skada sitt folk. Och inte kan de räkna heller.
Lysande.

Masse
2015-06-16, 22:26

Några vinnare i det vansinniga europrojektet är svårt att se. Möjligen de nationer som valt att stå utanför. Förlorare är alla de stackars nationer som var blåögda nog att gå med i spektaklet. "Vi är en politiskt suverän nation (tror vi), men vi styr inte över vår ekonomi". Lycka till!!!!

Man gamblar inte med pengar man inte har

Nej man borde ju inte göra det. Men det är ju just det som euro-spektaklet går ut på. Varje medlemsstat tror sig ju vara suverän och oberoende och "gamblar/beslutar" efter eget huvud, men de ekonomiska konsekvenserna är ju gemensamma.

Det enda positiva med den grekiska krisen är att det fungerar som ett lysande exempel på hur korkat hela idén är med en gemensam valuta när man inte har en politisk union.

Tack alla greker för att ni betalar det mycket dyra priset för ett tydligt pedagogiskt exempel. Det är väl tyvärr befängt att tro att det ska räcka med det.

Masse

xenos
2015-06-17, 06:05
Tack alla greker för att ni betalar det mycket dyra priset för ett tydligt pedagogiskt exempel. Det är väl tyvärr befängt att tro att det ska räcka med det. Masse

Vi får tacka tillbaka!

Thira
2015-06-17, 06:30
Tror som Masse, konceptet med EMU är inte hållbart. Inte heller fungerar EU så som det var tänkt. Titta på Italien opch den massiva flyktinginvandringen nu och på hur två av länderna inom Schengenområdet agerar...
EU är lätt när det blåser varma och lätta vindar men när det friskar i och blir snålblåst, då blir det svårt. Då tänker var och en ändå på sitt och jämlikheten suddas ut mellan länderna. Tycker det är synd då jag faktiskt, i grund och botten, gillar tanken på EU (EMU har aldrig varit min kopp av te) och hur bra det skulle kunna vara om alla hjälptes åt...men den tanken är naiv, jag vet. När det blåser hårda vindar och när det verkligen gäller. Då tänker var och en på sitt i alla fall. Trots vackra ord och överenskommelser.

"Samtidigt som situationen för asylsökande som tagit sig till Italien över Medelhavet blir allt mer kaotisk har Frankrike och Österrike de senaste dagarna infört gränskontroller inom Schengenområdet som förhindrar att migranterna söker sig till norra Europa."

http://www.svd.se/italien-hotar-att-skada-europa

Thira
2015-06-17, 16:17
Grekland varnar nu får utträde!

Och jag gillar den här killen ;)
"– Om Europa ska bli starkare så måste det visa solidaritet och stöd till de länder som behöver det, sade Faymann efter ett möte med Greklands president Prokopis Pavlopoulos / /."

http://www.dn.se/ekonomi/grekisk-varning-for-eu-uttrade/

Maggy
2015-06-17, 17:01
Ursäkta dröjsmålet. Lite usel tillgång till Internet just nu.
Jag slänger gärna in dessa begrepp än en gång: "balans, förnuft och objektivitet.
Bakom de orden finner jag alltid len iberalism som ironiserar, undervärder och skildbelägger Grekland. Det är dit man skickar en ekonomisk reporter till skillnad från de andra länderna. HGrekerna kan inte räkna.
Varken Swarch eller nästan någon annan har någon bra analys. Jag finner detta förödmjukande av Grekland systematisk mellan raderna överallt i massmedia. (En "tolkning" javisst) Dessutom sparkar mman fortfarande på den som ligger. Så tusanjag tor mig höra den komplexa förklaring till sakernas tillstånd i Grekland. Klart som korvspad att Grekerna nu vänder sig tom till Putin. Vem skulle de annars vända sig till? Eu har missbrukat ett medlemsland. Jag gråter.
Stulit deras värdighet. Kostar massor med pengar om man säger så.
Slänger jag ur mig alltså. Inte personligt alltså, Lissi.Bara min språkliga stil typ.

fb_gilla

:rolleyes: / Maggy

larstommy
2015-06-17, 18:17

Grekland skulle aldrig ha fått tillträde till valutaunionen om inte korrupta politiker, statstjänstemän och dåvarande regeringar mörkat sin taskiga ekonomi, och sedan stoppat pengar i egen ficka ! Det var det aldrig någon som varnade för, så nu sitter efterträdarna där med skägget i brevlådan ! Det var naivt att låta Grekland bli medlem i valutasamarbetet. Ska vi andra EU-medborgare känna sympati och visa solidaritet och betala via skattsedeln för det ? Det tycker i alla fall inte jag känns riktigt rätt i sammanhanget ! Vill Grekland lämna unionen som en varning så känns det i sammanhanget ungefär som musen som röt. För vad har man att komma med, ingenting ......

kanske lika bra att ta Tauros vid hornen och börja om från Skratch ?
Tyvärr !

xenos
2015-06-17, 19:21
i SvD skrivs det om Grekland i delen "Näringsliv" förbryllande konsekvent.
Min tolkning av detta fenomen är att redaktionsledningen ser Grekland närmast som ett företag.
Den förminskningen är belysande.

Maggy
2015-06-17, 19:41
Grekland skulle aldrig ha fått tillträde till valutaunionen om inte korrupta politiker, statstjänstemän och dåvarande regeringar mörkat sin taskiga ekonomi, och sedan stoppat pengar i egen ficka ! Det var det aldrig någon som varnade för, så nu sitter efterträdarna där med skägget i brevlådan ! Det var naivt att låta Grekland bli medlem i valutasamarbetet. Ska vi andra EU-medborgare känna sympati och visa solidaritet och betala via skattsedeln för det ? Det tycker i alla fall inte jag känns riktigt rätt i sammanhanget ! Vill Grekland lämna unionen som en varning så känns det i sammanhanget ungefär som musen som röt. För vad har man att komma med, ingenting ......

kanske lika bra att ta Tauros vid hornen och börja om från Skratch ?
Tyvärr !

Bra formulerat! Bara riktigt tråkigt att det grekiska folket har fått "klä skott" för konsekvenserna! ...men..det här handlar om "fighters" ...en tro på framtiden...och demokrati...
_

Kalimera
2015-06-18, 08:27
Financial Times listar idag alla viktiga datum om krisen, med början idag den 18 juni. Financial Times går inte att läsa på nätet utan att vara prenumerant, så länken går till Chania Post, som hämtat texten från FT.

Läs här (http://www.chaniapost.eu/2015/06/18/key-dates-on-the-road-to-a-possible-grexit-ft/).

Maggy
2015-06-18, 09:02
En intressant intervju med Tsipras under april månad 2014.

http://www.etc.se/utrikes/grekiske-vansterledaren-vi-har-regerats-av-banker-alltfor-lange

laero
2015-06-18, 16:42

http://www.dn.se/ekonomi/grekisk-varning-for-eu-uttrade/

Den varningen är nog lika mycket riktad till den egna regeringen. Som i de flesta demokratiska länder är centralbanken fristående från regeringen.

Angående Euron:
-Euron är definitivt inte orsaken till Greklands nuvarande situation.
-Närmare 85% av Grekerna vill vara kvar inom EMU, så även Tsipras som det verkar iom att Syriza-regeringen så ihärdigt fortsätter att förhandla för att få resterande nödlån utbetalda.

Thira
2015-06-18, 17:02
Ja utifrån den situation de har nu ja så vill de det. Alternativet är väl inte så mycket roligare det får man förmoda. Oavsett vilket så är det en lång natts färd mot dag för det grekiska folket (framför allt de redan värst utsatta) som drabbats väldigt hårt, sorgligt nog.

Personligen tror jag inte den monitära unionen är hållbar i Europa bl.a pga att det är för många olika slags ekonomier från grunden inblandade, för många olika sätt att se på ekonomin osv.

Att euron ensam skulle vara skuld till Greklandskrisen tror jag absolut inte men det har vi ju dryftat så många gånger nu så det behöver vi knappast dra en gång till.

Thira
2015-06-19, 05:59
Egen spekulation; De senaste dagarna har Tsipras hållit många "tal" i det grekiska parlamentet, till övriga politiker. men tydligt har också varit att han samtidigt vänt sig till folket. De har handlat om att Grekland som litet land ensamt står upp mot jätten EU, EMU osv. Efter så många tal av den typen tror jag inte han har några som helst planer på att backa eller "ge efter" mer nu.
Jag tycker det verkar som att de verkligen på riktigt bestämt sig (orden är inte någon del eller typ av förhandlingstaktik längre alltså) nu för hur det ska bli i framtiden och att inte komma med fler kompromisser.
Jag tror till slut att vi ganska säkert kan förvänta oss en Grexit i förlängningen om inte övriga samarbetspartner hittar en lösning snabbt nu från sin sida och mjukar upp kraven. Men, endast mina egna mycket amatörmässiga spekulationer.

Vi har ett rörigt Europa (EU) att se fram emot tror jag också med många interna konflikter. Flera av medelhavsländerna kan nog följa i Greklands fotspår (eller åtminstone använda möjligheten som en förhandlingsteknik) med det. Se på Italiens hot om att "skada" Europa ifall inte mer hjälp ges för att hantera flyktingfrågan t.ex.
Men, som sagt, bara egna vilda spekulationer.
Vad vet väl lilla jag...egentligen?

Alala
2015-06-19, 09:21
Tycks vara så att alla har fått nog av Syriza nu, alltså lånegivarna. Lagarde vill tala med vuxna och så vidare. Kanske dags för Syriza att ta ansvar för sitt eget land, men har de inte gjort det hittills så gör de det knappast nu heller.

Tyvärr, det ser inte bra ut. :eek: Kanske kommer man ännu på någon nödlösning, men vad det sen skulle innebära är väl en annan sak.

/ Anne

Thira
2015-06-19, 10:38
Det är upp till det grekiska folket att säga vad som är bäst att fortsätta med. Hårda nedskärningar och besparingar trots en redan väldigt (av desamma) uttröttad befolkning eller att gå hela vägen ut och lämna för att sedan starta om.

Det är väldigt lätt för oss här borta att ha en massa åsikter som hur allt ska skötas. Men jag tror det bästa blir om man lyssnar på grekerna, det är ju de som ska leva med konsekvenserna allra närmast och det är deras land.

Kanske kan Putinrädslan få Greklands motpart att mjuka upp avtalen något. Jag hoppas på det. Men återigen, det är inte upp till mig att svänga mig med vad som är bäst för grekerna. Det vet de bäst själva.

Admirala
2015-06-21, 17:13
"The truth is that the creditor power structure (i EU) never even looked at the Greek proposals. They never entertained the possibility of tearing up their own stale, discredited, legalistic, fatuous Troika script.
The decision was made from the outset to demand strict enforcement of the terms agreed in the original Memorandum, which even the last conservative pro-Troika government was unable to implement - regardless of whether it makes any sense, or actually increases the chance that Germany and other lenders will recoup their money.
At best, it is bureaucratic inertia, a prime exhibit of why the EU has become unworkable, almost genetically incapable of recognising and correcting its own errors.
At worst, it is nasty, bullying, insistence on ritual capitulation for the sake of it."

Sterke ord fra en selverklært konservativ i The Telegraph.

http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/11687229/Greek-debt-crisis-is-the-Iraq-War-of-finance.html

Tycks vara så att alla har fått nog av Syriza nu, alltså lånegivarna. Lagarde vill tala med vuxna och så vidare. Kanske dags för Syriza att ta ansvar för sitt eget land, men har de inte gjort det hittills så gör de det knappast nu heller.

/ Anne

Men grekerne støtter Syriza som aldri før. Og Syriza må være talerøret til folket som valgte dem. Demokratiet, med andre ord, funker faktisk. (I motsetning til i endel tidligere regjeringer :( ) Viser for øvrig til teksten over.

Kalimera
2015-06-22, 14:34
Jag låser den här långa tråden och hänvisar till denna nya tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=365969).