Logga in

Visa fullständig version : Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Sidor : 1 [2]

Monica P
2015-01-16, 07:46
Å, så bra att ni fått fint väder! Så fort det blir såna här fina dagar glömmer jag genast stormar och regn och inbillar mig att våren är här.

inkfish
2015-01-16, 08:37
Typiskt Göteborg. :)

Ja, här varierar temperaturen från L till -43,5. Slå det om du kan ;)

Jag har en kompis som har en Berner Sennen med sådana ögon. Hon fick 2000 i rabatt för att det var "fel" ögonfärg. Själv tycker jag det är fint.

Det låter jättefint. Oddeye finns ju bland katter också, ofta på vita. Jag skulle gärna vilja ha en sån, de är så vackra. Men med katter är det inte så lätt att välja, man får helt enkelt ta den som är villig att städsla en som tjänstehjon.

Ylva A
2015-01-16, 09:13
Birgitta, googla på ticbits och logga ner sudoku på datorn helt gratis. Finns 4 olika svårighetsgrader. Då har du alltid sudokun med dig när du är ute och reser. Jag har programmet på min Ipad och det funkar bra./Ylva

Netwolf
2015-01-16, 10:23
Nu klockan halv tio har termometern vandrat upp till 17,7 grader och med stigande tendens.

Va gött! Här är det snålblåst, drivis & blötsnö... snyft_drop

Kalimera
2015-01-16, 10:26
Till Janne, Red Mullet kostar vanligtvis mycket, men så här vintertid i Paleochora har fiskargubbarna lågpris på sagda fisk. Fyra stycken Red Mullet färdiggrillade kostar icke mer än 1,4 € per styck, detta enligt Sohie.Det var mycket bra pris. Brukar kosta runt 60 € kilot annars. Det är bara att njuta. :)

yannis
2015-01-16, 12:22
Ja, här varierar temperaturen från L till -43,5. Slå det om du kan ;)

Det låter jättefint. Oddeye finns ju bland katter också, ofta på vita. Jag skulle gärna vilja ha en sån, de är så vackra. Men med katter är det inte så lätt att välja, man får helt enkelt ta den som är villig att städsla en som tjänstehjon.

fb_gilla Du har så rätt inkan!

Ylva A. Nu är det så att jag har gått till en lite komplicerad sudoku, alltså minst Samuraj. Eller 24-raderssudoku. En liten utmaning för mig. Tycker att det är kul att det tar en vecka att lösa.. Lite knäpp är jag.
Birgitta.

Eva L
2015-01-16, 12:27
Här hemma regnar det Birgitta så det är inget att längta till. Vacker vinter i går och sen kom regnet under kvällen. Enklaste sättet att ta sig hem är nog med spark. Var ut på luchen och jag hade kunnat åka skridskor på cykelvägen. Hallå Umeå kommuns sandgubbar vart tog ni vägen är nog en populär melodi idag. Gissa om det är högtryck på ortopeden.

Eva

Arne
2015-01-17, 07:09
Lördag 17 Januari. Paleochora.

En varm och vacker lördagsmorgon med 14,3 grader nu klockan åtta på morgonen. Svaga vindar och inga moln i sikte.
Efter förmiddagssittning på W.E tog vi en promenad ner till fiskehamnen ute på udden att ta några bilder. Birgittas onda fot nu allt mindre ond.

Längs hemvägen ser vi att grannhotellen i princip saknar gäster, medan det är gott om dito på Haris och Yiorgos hotel.

Efter den sköna siestavilan stegade vi så ner till byn att kompletteringshandla samt rycka 300 € från bankomaten. In till bageriet att fylla på förrådet av chokladpraliner. Vi noterar att det nu är minst sagt glest med turister i byn. Vi är ej fler än att vi morsar igenkännande på varandra när vi möts på gatan.

Vår danske granne i studio nr fyra fick under gårdagen upp ett ryck och gav sig på att montera bakhjulet på sin cykel. Sagda cykel har av outgrundlig anledning saknat sitt bakhjul under de senaste tre veckorna.

Birgittas tulpanbukett är nu väldigt tjusig i all sin prakt. Julamaryllisens röda vackra blommor börjar nu gå emot finalen efter att ha skänkt oss glädje under fyra veckor.

Vi har erfarit att det i Paleochora under några dagar i Februari anordnas en festival. Är det någon Kalimeravän som har varit i byn under Februari något år, eller eljest känner till vad denna festival avser och genomförs taga vi tacksamt emot upplysningar här på vår hörna.

Middagen avåto vi enligt god sed och vänja på W.E Notan stannade på blygsamma 12 € inklusive ett krus vitt.

Tidig nattning vid pass åtta att lyssna på sportradion.

Nu klockan halv nio lyssnar vi på Ring så spelar vi med Lisa Syrén på vår utealtan i det fina vädret. Slutsiffrorna vill dock icke gå i Arnes favör.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Lördag 17 Januari”

Arne och Birgitta

Athanasia
2015-01-17, 07:47
Härligt att Birgittas fot är bättre..fortsätt njut.

Lissi
2015-01-17, 08:14
Låter härligt med fint väder igen!
Karneval är det ju alltid i februari..har med fasta och den analkande påsken att göra. Vi har 2 ggr upplevt den i februari i Aten. De åretomboende här på Kalimera kan säkert förklara mer ingående om den....

Lissi

inkfish
2015-01-17, 09:17
Såg skrotbilen bland dina bilder, Arne. Och det slog mig att en av de värre öar jag varit på när det gäller det är faktiskt Fourni. Så fort man kommer utanför byn där så möts man av deprimerande syner. Mitt i vackra grönskande sluttningar kan någon ha dumpat en gammal rostig grävmaskin.

Bilvrak ser man på många öar men på Fourni blev det mer påtagligt än på många andra öar. Det är jättetrist. Även inne i byn har det varit väldigt skräpigt de två gånger jag varit på Fourni, det är tydligt att renhållning inte är ett prioriterat område där.

Monica P
2015-01-17, 09:20
Hos oss har man upprepade gånger markerat skrotbilar med en klisterlapp med bud om att skrota/vad man nu vill , annars tar kommunen hand om den. Betydligt färre vrak nu.

inkfish
2015-01-17, 09:22
Hos oss har man upprepade gånger markerat skrotbilar med en klisterlapp med bud om att skrota/vad man nu vill , annars tar kommunen hand om den. Betydligt färre vrak nu.

Det låter jättebra! :)

larvih
2015-01-17, 10:06
Såg skrotbilen bland dina bilder...

Skrotbiler er ikke noget kønt syn, men i det mindste ved man, hvor de er.

Langt værre er det med alt det skidt, som bliver smidt på bjergsider. Det flyder med gamle vaskemaskiner, gamle køleskabe, plastik osv. i naturen.

Hvor lang tid tager det for naturen at nedbryde et køleskab? 600 år? 1000 år?

Lissi
2015-01-17, 12:25
Det var faktiskt riktigt befriande när vi åkte runt under tre dagar på Teneriffa att inte hitta ett enda bilvrak eller överhuvudtaget NÅGOT bråte slängt i naturen. Där har greker att lära!

Lissi

Netwolf
2015-01-17, 15:57
Bilvrak ser man på många öar men på Fourni blev det mer påtagligt än på många andra öar.

Har du varit på Ikaria? Där snackar vi bilvrak. Det såg ut som det varit folkrace längs vägarna och förarna parkat för gott, vid vägkanten. Nu var det visserligen ett par år sen jag var där, så jag vet inte om de röjt. Jag har då aldrig sett nåt värre.

/Netwolf

Arne
2015-01-18, 06:56
Söndag 18 Januari. Paleochora.

En småkylig morgon med fattiga 12,2 grader nu klockan åtta. Soluppgången om möjligt ännu vackrare denna morgon. Men, skönheten ligga ju som bekant i betraktarens ögon.

Under gårdagen fortsatte Arne sitt arbete med att undersöka varför de omåttligt förfulande skrotbilarna får fortsätta att förstöra den eljest vackra byns vyer.

Det verkar i botten handla om pengar. Bilägarna har innan de dumpat sina trasiga fordon nogsamt sett till att avlägsna alla identifikationshandlingar från sina bilar. Nummerplåtar, chassi- och motornummer etc. Noterbart är därtill att skrotbilarna ofta också används som sopkärl, och är fyllda med allsköns bråte.

Närmaste bilbärgare med vinsch och flak finnes i Maleme, femtio kilometer från Paleochora. Att få en skrotbil bortforslad till närmaste bildemontering , den som finnes i Chanias industriområde, kostar i runda tal 1200 €. Bildemonteringen vill därtill ha 100-150 € för att ta emot och destruera fordonet. Det kostar alltså cirka femtonhundra Euro att bli av med ett fordon.

Det beräknad bara i byn finnas ett femtontal övergivna personbilar. Många av dem har funnits på plats sedan tiotalet år tillbaka.
Under början av veckan ska Arne försöka få till en träff med The Mayor i City Hall för att få reda på varför Kommunen ej rör ett finger för att lösa problemet.

Under gårdagen rådde det högsommar i Paleochora. Vi noterade 23 grader vid lunchtid. Vår danske granne satt och solade på sin altan iförd endast badbyxor. Vi övriga turister spatserade omkring i shorts och T-shirt / Linne.

De bofasta grekerna klär sig som vanligt efter almanackan, och då gäller vinter. Täckjackorna var dock denna dag utbytta mot tröjor. Ett märkligt fenomen.

Efter skön siestavila fick det ånyo bli middag på W.E.

Framåt 17-tiden kyler det på i samband med solens nedgång. Vi hade 15 grader när vi kom åter från den goda middagen.
Kvällen avslutades med lyssnande på radiosporten.

Nu klockan nio har termometern orkat upp till 16,5 grader.

Några bilder från morgonens soluppgång ligga inne i galleriet under ”Söndag 18 Januari”

Arne och Birgitta

Alala
2015-01-18, 07:24
Ja det där med skrotbilar och sophantering i Grekland är ett stort problem. Sen är det kanske inte så enkelt att lösa när man är i en ekonomisk kris. Men det handlar ju också om attityder så där kunde kanske också den vanliga turisten hjälpa till. Men hur? Kanske kan vi på Kalimera starta en kampanj "håll Grekland rent". :) Men det kanske redan finns.....utan att vara speciellt effektiv. :o

Ha det fortsatt bra, Arne och Birgitta!

/ Anne :)

jan c
2015-01-18, 08:08
Om Grekerna går i täckjackor nu ,kan det bero på att de är där ,när temp. långa tider är emellan 30 -40 gr. Och tycker att det är lite småkyligt nu.Jag bara undrar?

Karin S
2015-01-18, 08:19
Så härligt att få följa er under er Greklandsresa! Det är annat än ett gråmulet Skåne och längtan efter vår egen "Greklandsvecka" bara växer. Ser fram emot att om några år kunna tillbringa flera veckor i vårt favoritland. Har inte kollat albumet på ett tag men idag gick jag igenom ett par veckor. Vilka fantastiska soluppgångsbilder ni har tagit! klapp_klap Ha det fortsatt bra och njut av de sista dagarna för den här gången!

Monica P
2015-01-18, 08:26
Angående skrotbilar (allmänt om sophantering orkar jag inte längre...)-de ska inte bara samlas ihop, utan även fraktas iväg. De mindre öarna har naturligtvis ingen anläggning för att ta hand om dem. Som Alala uttrycker är det en attitydfråga också. En rejäl skrotpremie vore inte helt fel. Lycka till i diskussionen med borgmästaren, Arne, låt mig gissa att hans reaktion blir en artig höjning av axlarna och en mångordig ramsa som tack för att du engagerar dig...

Lissi
2015-01-18, 09:47
Lycka till i diskussionen med borgmästaren, Arne, låt mig gissa att hans reaktion blir en artig höjning av axlarna och en mångordig ramsa som tack för att du engagerar dig...

:D:D

Ungefär så ja!;)

Lissi

inkfish
2015-01-18, 10:26
Har du varit på Ikaria? Där snackar vi bilvrak. Det såg ut som det varit folkrace längs vägarna och förarna parkat för gott, vid vägkanten. Nu var det visserligen ett par år sen jag var där, så jag vet inte om de röjt. Jag har då aldrig sett nåt värre.

/Netwolf

Det är inte omöjligt att Ikaria och Fourni hör till samma administration, och att den inte tagit tag i renhållningsfrågan än.

Arne - om du får möjlighet att ta upp saken med borgmästaren så tror jag att du måste lägga dina ord väldigt väl. Egentligen är det nog självklart varför öarna inte har en välorganiserad bilskrot - även om nu Kreta är en stor ö och borde kunna ha det. Chania har det ju, som du fått veta, men det kostar ändå skjortan. Öarna har helt enkelt inte möjlighet att ha en ordentlig bilskrot.

Sedan tror jag att vi som turister ska vara jäkligt försiktiga med att tala om för greker vad de borde göra och vilka som borde tas efter. När jag var på Tilos för ett par år sedan fick jag höra att kommunens anställda inte fått lön på tre månader. Om det var sant vet jag inte - men om det stämmer så är riskerar det uppfattas som än mer förmätet att vi turister engagerar oss i enskilda frågor och försöker tala fastboende "till rätta". Det gjorde att jag senare lät bli att skriva under en petition, organiserad av expats, om att kommunen borde röja en raserad vandringsled. Den kanske var öns politiska lednings minsta bekymmer ...

inkfish
2015-01-18, 10:33
Lycka till i diskussionen med borgmästaren, Arne, låt mig gissa att hans reaktion blir en artig höjning av axlarna och en mångordig ramsa som tack för att du engagerar dig...
Så skulle jag nog också bemöta en grekisk turist som talade om för mig hur kommunen borde skötas ;)flabb_flab

Det jag mödosamt stavat mig igenom med hjälp av google translate när administrationen på mina favoritöar lagt ut något på sin web eller fb har gjort mig förvånad över hur otroligt olika vi är. Greker målar med orden, jag har förbluffat tagit mig igenom hela skärmsidor med högtidliga formuleringar för att till slut hitta EN mening som är textens konkreta substans. När vi kommer med vår svenska rejäla tydlighet och rakhet riskerar kulturkrocken bli rena överfallet. Ur grekens synvinkel.

Arne
2015-01-18, 12:54
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1570&pictureid=16006

Vilken lycka! Idag vid tiotiden, just innan vi skulle gå upp till W.E, då krafsade det på vårt studiofönster och ett hungrigt jamande hördes. Där stod Haristotte Junior med hungriga ögon. Arne genast in till kylskåpet att hälla över en burk tonfisk i olja på en asiett. Kvickt ut till det skygga men hungriga djuret.

Skyggheten avklingade när doften av tonfisk kändes. Katten har samma färgteckning som Haris-Totte, men är bara en sex- sju månader gammal.

Kattkraken drog tacksamt i sig hela tonfiskportionen, och lade sig därefter förnöjt att njuta på vår dörrmatta.

Arne och Birgitta

Alala
2015-01-18, 13:30
Så roligt med katten! Är inte själv någon kattmänniska men förstår att det betydde mycket för er. :)

Angående sophanteringen, ja, det är inte vi turister som ska säga hur det skall skötas. Men vi kan i alla fall försöka bidra med att så lite som möjligt göra situationen värre. :o För när vi är där, så bidrar vi ju med avfall. Sen är det ju så att det finns mycket reglering angående detta inom EU. Men i Grekland följer man dem väl inte.... :o

inkfish
2015-01-18, 14:13
Hjälte-Arne! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Intressant att katten kom och krafsade på hos just er. Ryktet om den långbenta svenska tonfiskmaskinen har uppenbarligen spritt sig :D

Ett hem utan katt är bara ett hus, kom ihåg det.

(Själv vet jag inte om jag skulle klara att vara i Grekland vid den här årstiden, det skulle gå åt kopiösa mängder kattmat ... :o)

Kalimera
2015-01-18, 14:50
[IMG]Kattkraken drog tacksamt i sig hela tonfiskportionen, och lade sig därefter förnöjt att njuta på vår dörrmatta.Härligt! Grattis till nya kompisen! klapp_klap

Malina
2015-01-18, 15:11
Som vanligt hälsar Lemonaki och Nemo till er och lille Totte!

Monica C
2015-01-18, 15:54
Haristotte junior,men så trevligt att han kom och hälsade på hos just er:)
Monica:)

Netwolf
2015-01-18, 15:55
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1570&pictureid=16006
Katten har samma färgteckning som Haris-Totte

Men va kul, med en ny kompis! :)

Han var väldigt lik vår kelgris!

http://forumbilder.se/EA3V7/katt.jpg

/Netwolf

Sunny12
2015-01-18, 15:58
Åh, vilka fina katter.. mmm.. jag vill också ha en liten misse!!..:p

Lissi
2015-01-18, 17:12
ÅH åh, så roligt med katten!!! Ja ryktet sprider sig givetvis vad gäller bra utfordring.:p
Undrar vad som hände Totte......Ingen som vet??

Lissi

Arne
2015-01-19, 07:09
Måndag 19 Januari. Paleochora.

Halvmulen morgon, men acceptabla 16 grader nu klockan halv åtta.
Det har blåst kraftig under natten, men nu börjar det lugna ner sig.
Totte Jr har ännu ej aviserat sin ankomst, men han kommer nog så strax.

Helenic Coast Guards patrullbåt stävade ut vid sjutiden i den grova sjön mot okänd destination.

Under gårdagens förmiddag anlände tvenne nya och motorcykelburna gäster. Ett yngre par med varsin BMW . Schweiziska nummerplåtar. Haris ordnade en studio på en gång.

Vi satt förmiddag på W.E. Någon eldning i kaminen var icke behövlig i det varma vackra vädret. Under tiden passade Gina på att städa vår studio. Vi hade under morgonen förstädat så det icke skulle se anskrämligt ut när hon anlände.

Efter en skön siestavila gick vi på eftermiddagen ner till byn. Vi hade ryktesvis hört att Marianne återöppnat Taverna Inochaus efter snabb renovering. Det blev verkligen ett bra resultat med ny boasering på väggarna.

Den endag gästen var "Pip-Larsson" som Arne döpt honom till. Det är en liten man med krulligt hår. Han verkar vara lätt förståndshandikappad. Ingen tavernaägare tar betalt för den enkla förtäring han trakteras med. Ej heller behöver han betala för sig på bussen. Larsson bor i en bergsby ovanför Paleochora.

In på tavernan anlände den förre ”Mayor” tillsammans med en yngre man. Arne fram att hälsa och undrade om den yngre mannen var den nye Mayor. Nej, Nej, det är min son. Han arbetar som chef på Airport Security i Heraklion. Den nye Mayor var på kurs i fastlandets Athen. En kurs för alla nyvalda Mayors från Kreta, och skulle komma åter först om en vecka.

Arne frågade om han ändock kunde få fråga gamle Mayor om skrotbilarna i byn. Det gick bra. Med Marianne som tolk lät fd Mayor förmäla att problemet synes vara olösligt så länge centralregeringen i Athen icke sköt till pekunniära medel. Som bekant är ju den grekiska statskassan magrare än en strykarkatt...

Marianne missförstod sin roll som opartisk tolk och gick till hårt angrepp. Så länge du satt som Mayor lyfte du ju för tusan icke ett finger för att åtgärda problemet….
Därefter följde en häftig diskussion på högljudd grekiska vars innehåll vi ej förstod, men kunde ana. Vi drog oss snabbt ur den konversationen.

Vi gick hemåt vid fyratiden att sitta Middag på W.E. Nu hade Echaterina brassat fart på kaminen så det var varmt och skönt när vi intog vår middag. 14 € stannade notan på inklusive dricks och ett krus vitt.

Nu har vi bara fem dagar kvar här i Paleochora. På fredag ska vi taga bussen till Chania /Nea Chora för att tillbringa de sista tre dagarna på Arocaria Hotel i Nea Chora. Vi lär få uppleva det grekiska valet på söndag, den 25 Januari.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Måndag 19 Januari”

Arne och Birgitta

jukka_t
2015-01-19, 17:24
.

Ah!, en ny Totte... Trevligt... fb_gilla

Arne, har du koll på hur det ser ut vid PAWS övergivna hundar
och katter som har ett "utomhus härberge" nära stora båthamnen?

Sist vi var där fanns där tre små hundvalpar och några kattungar.

En gång om dagen går medlemmar ut och ger vatten och
matar djuren.

Dom har en hemsida -> http://www.paws-paleohora.gr/
där man kan donera pengar till djurvård i området.
PAWS Paleochora finns även på Facebook.

SL!
Jukka

Arne
2015-01-20, 07:09
Tisdag 20 Januari. Paleochora.

En halvmulen morgon med kraftiga vindar. Alls icke kallt, termometern visade 16 grader klockan 07.30.

Under förmiddagen igår noterade vi att en av våra hotellgrannar hade fest med tvenne inbjudna vänner. Festen började redan klockan 09.30 och fortgick hela dagen, endast med ett uppehåll där en deltagare for iväg på cykel att handla mer dryckjom för småglas.

Vi tog en eftermiddagspromenad ner till det kombinerade bageriet / konditoriet att handla mer chokladpraliner. Vi satte oss därefter ned på konditoriet att beställa varsin glass i kupa. En liten Metaxa delade vi på som sås till glassen. Notan stannade på blygsamma sju Euro. Merparten av kondisgästerna var ungdomar från byn. De satt och småpratade samt drack kaffe eller thé.

Hemåt igen vid fyratiden att sitta W.E och umgås. Under förmiddagen hade Birgitta med Haris överenskommit att hon gärna som kvällsmat ville äta Floras nylagade Moussaka, men att hon nog var mera tveksam huruvida Arne ville ha denna maträtt.

Eftersom Arne var ute på promenad i byn for Haris genast ner med sin motorcykel att preja Arne just i centrum. Skulle lammgrillspett falla i smaken? Jo, det tackade Arne genast ja till.
Haris tog vägen förbi Butcher att inhandla råvara till spetten.

Strax efter klockan fyra kunde vi skåda hurusom vår festande granne skred ner mot klippstranden endast iförd badbyxor. Bada i detta väder, med höga vågor och bränningar som slog in mot strandklipporna? Vansinne enligt vårt förmenande.

Men i och bada skulle mannen. Ut kom han, men så tog naturligtvis vågor och bränningar över tillställningen. Mannen kom varken fram eller tillbaka, och var flera gånger nära att skadas av de vassa klipporna.

Haris och Flora slog larm till Hellenic Coast Guard samt den lokala polisen. Polisen snabbt på plats i civila kläder. Coast guard hade jour i hemmet, så det tog tjugo minuter för chef och ytbärgare iförd våtdräkt att komma på plats. Tio minuter senare hade man fått upp den mörbultade och nedkylda turisten. Det var bara 17 grader i vattnet.

En ambulans hade tillkallats från sjukhuset i Candanos, Nu vägrade dock turisten att fara till sjukhuset för kontroll och omplåstring. En längre palaver vidtog mellan turisten, ambulanssjuksköterskan, polisen och Coast guard. Hur detta slutade vet vi ej enär vi vid sjutiden lade oss att lyssna på radiosporten innan vi nattade oss,

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Tisdag 20 Januari.

Arne och Birgitta

Lissi
2015-01-20, 07:30
Så ytterst korkat av grannen. Där spriten går in går vettet ur! Kostar samhället också! Hoppas han får betala kalaset själv!

Fast livat för er med lite drag under galoscherna!;):D
Ni verkar ju annars leva lugna dagar.

Lissi

Alala
2015-01-20, 08:11
Ja, det var dumt gjort av grannen. Han borde nog ha stannat inne och supit i stället...:eek:

Vilken utmärkt service ni har angående maten! :p

Kalimera
2015-01-20, 08:45
Eftersom Arne var ute på promenad i byn for Haris genast ner med sin motorcykel att preja Arne just i centrum. Skulle lammgrillspett falla i smaken? Jo, det tackade Arne genast ja till.
Haris tog vägen förbi Butcher att inhandla råvara till spetten.Det är vad jag kallar för service! klapp_klap

Men i och bada skulle mannen. Ut kom han, men så tog naturligtvis vågor och bränningar över tillställningen. Mannen kom varken fram eller tillbaka, och var flera gånger nära att skadas av de vassa klipporna.
Så ytterst korkat. :mad:

Sunny12
2015-01-20, 10:54
Ojdå..vilken dramatik i lilla Paleochora.. :eek:..så korkat.. rena rama självmordsförsöket.. tur den berusade mannen fick snabb hjälp!

yannis
2015-01-20, 13:03
Mina grekiska tanter.
Nu har jag bestämt mig. I mitt nästa liv ska jag bli en grekisk tant. Jag hoppar över barndomen, ungdomen och hela baletten. Går direkt till pensioneringen.

Tidigare ville jag bli en fjällko i mitt nästa liv, helst skällkon som drog upp alla korna till fjället och sedan tog alla tillbaks till fjällbyn när det var dags för mjölkning.
Jag ville också vara en gräsand, som simmade runt vår ö med sina ungar. Vilket lugnt liv dessa djur förde.

Men nu är det grekisk tant som gäller.
Vem tjusas inte av dessa kvinnor?
Igår träffade jag Mama, hon som lagar maten på taverna Methexis.. Under december och januari håller den tavernan stängt detta år. Men Mama bor på övervåningen och blev orolig över den tokiga simmaren och kom över till Water Edge. Och vilken kram jag fick när hon såg mig!
Sen har vi det strävsamma paret vid sin slitna altan. Den vithåriga mannen är fotogenique, men frun vill inte bli fotad. Men konstigt nog får vi fota paret. Vi har gjort det flera gånger.. Nu har jag lärt mig av Zoi, servitrisen på Water Edge att när jag säger kalimera och hon svarar; kalla då ska jag svara; to tikani (eller något sådant)..
Väverskan på hörnet, innan vi svänger upp på huvudgatan vinkar alltid på mig. Ett antal mattor har jag köpt av henne tidigare. Jag kommer nog att gå in till henne och visa mina stickningsaralster.
Sofia, en senil dam träffar vi ofta. Hon har gett namn åt den turistbåt som går till Elafonissi i högsäsong. Sonen har anställt 2 damer som tar henne på promenad varje dag. Hon förstår inte så mycket, men när jag säger kalimera Sofia, lyser hennes ögon!

Dessa damer är SÅ underbara. Och de är bara ett axplock av alla andra grekiska tanter jag har träffat på andra grekiska öar..
Birgitta..

Arne
2015-01-20, 14:48
Vår vän "Simmaren" har hela denna dag hållit sig på sitt rum i stillhet. Det är i sig begripligt. Nu blev det emellertid ingen billig simtur under gårdagens eftermiddag. Enligt Flora beslagtog polischefen passet i väntan på betalning för de aktiviteter simmaren aktiverat.

Coast Guard äskade 600 € för sin utryckning på ledig jourtid, ambulansstationen uppe vid sjukhuset på Candanos ville ha 400 € för sin utryckning med jourpersonal. Därtill äskade polisen fast taxa på 200 €. Allt som allt 1200 €. Sakskälet till de höga avgifterna är att det handlar om självförvållad nödsituation, allt enligt lagen.

I denna dags morgon for simmaren tillsammans med Haris upp till Bankomaten att äskad summa uthämta.

Simmaren har i övrigt icke visat sig i hotellområdet på hela dagen, detta av förståeliga skäl. Någon avhysning från hotellet blev dock icke aktuellt eftersom han betalade notan för simmandet och därtill hörande räddningsinsatser.

Hela denna dag har det blåst något så okristligt, men det är hyfsade sjutton grader ute. Hårda vågor slå upp emot strandskoningen och upp på strandvägen.

Vi sitta nu i kaminens värme på W.E att invänta middagen om en timme.

Arne och Birgitta

inkfish
2015-01-21, 09:03
Rätt åt honom att han fick betala!

Lissi
2015-01-21, 09:15
Rätt åt honom att han fick betala!

Tycker jag med!!

Birgitta, Du ska nog svara Ti Kaneis? Som betyder Hur mår Du? eller Ti kanete? Hur mår ni?

Bra med dessa artighetsfraser som öppnar så många portar!!!;)

På tal om små "gummor eller tanter" Vi ska fira pigga svärmor 90 år idag. Hon bor i Mönsterås själv i sin lilla lägenhet. Hon har ingen hjälp alls och promenerar 2 timmar varje dag med sin rollator utefter Mönsteråsviken i ur och skur! En gång i veckan tar hon bussen 5 mil in till Kalmar för att spela kort med 2 av sina syskon. Fem av sex syskon är i livet och bor i Kalmar. Svärmor är äldst av dem i livet 90 år och den yngsta fyllde 80 år! Där har Claes att brås på! Jag vill också bli tant och min mamma är ju 94 fyllda och pappa var 93 när han dog;)
Ha en fin dag!!

Lissi - 77 dagar från Tinos:D

Alala
2015-01-21, 09:17
Birgitta, det var en fin tantbetraktelse! klapp_klap

inkfish
2015-01-21, 09:25
Tycker jag med!!

Birgitta, Du ska nog svara Ti Kaneis? Som betyder Hur mår Du? eller Ti kanete? Hur mår ni?

Bra med dessa artighetsfraser som öppnar så många portar!!!;)

Alltid Ti kanete till någon man inte känner. Hur mår Ni, inte Hur mår du ...

Birgitta: om du säger Kalimera får du nog detsamma till svar. Sedan kan en av er fråga Ti kanete - och den andra svarar enklast Kala, k'esis? Bra, och ni? (Greker är artigare än vi).

Roligt att du träffar så rara tanter!

inkfish
2015-01-21, 09:30
En frustrerad Arne sitter och studsar i Paleochora nu, de har strömavbrott sedan mer än två timmar så han kan inte hamra in rapporten.

inkfish
2015-01-21, 09:49
Arne och Birgitta har fått beskedet att avbrottet ska vara ända till klockan 15. Senarelagd rapport idag, med andra ord.

Arne
2015-01-21, 14:04
Onsdag 21 Januari. Försenad dagsrapport

Den hårda blåsten höll i sig och framåt kvällen gick den över i stormbyar. Vinden dånade runt studion hela natten, men framåt sextiden denna morgon verkar densamma vara i avtagande.

Sjön är alltjämt gropig, men likväl kom vid halvåttatiden kustfärjan Samaria gungande mot nya hamnen på udden. Gud vet varifrån.
Nu klockan halv åtta visar utetermometern på 16,2 grader, och det kännes ingalunda kallt ute, blåsten till trots.

Vår vän Jänkaren, han som huserar i studio ett här, han går ut var förmiddag att taga sig en promenad upp i bergen. Igår visade han stolt upp ett antal klippstycken han samlat in. Jänkaren är mineralletare, främst med inriktning på ädlare stenar. Med hjälp av en liten spetshammare plockar han ut intressanta små stenar som sedan efter hemkomsten till USA ska slipas i hans eget ägda stensliperi.

På grund av gårdagens hårda blåst blev det ingen tur till byn för oss. Vi satt i den goda studiovärmen att njuta utsikten över ett hav i storm.
Uppe på W.E brassades det full eld i kaminen. Husets lilla terrier Elvis ligger oftast skönt under vårt stambord. Han river åt sig hälften av Birgittas pläd att göra sig en skön bädd av.

Den ångerfulle ”simmaren” såg vi icke en skymt av på hela dagen. Säkerligen slickar han sina sår, såväl ekonomiska som fysiska, i väntan på bättre tider.

Det yngre Schweiziska paret for mot nya öden och äventyr vid lunchtid. De hade göra en dryg halvtimme att packa in sina tillhörigheter i de små packlådorna på hojarna.

Lite bilder från måndagens tur till Bageriet / Konditoriet samt tisdagens bilder ligga nu inne i galleriet under ”Onsdag 21 Januari”

Det regnar ej ute, men delar av kustvägen är ändå rejält våt, detta på grund av bränningarna som då och då kastar upp vattenkaskader över strandskoningen.

Strax upp till W.E att umgås med personal och övriga gäster. Vi räknar med att kaminen hunnit sprida god värme nu.

EXTRA; Just när vi vid niotiden i morse skulle skicka dagsrapporten, då klipptes elströmmen. Förargligt. Vännen Haris lät förmäla att strömmen skulle komma åter vid tretiden denna eftermiddag, och det gjorde den mycket riktigt. Vi riktar ett tack till Inkfish som förmedlade vårt dilemma till Kalimeraforumet.

Arne och Birgitta

inkfish
2015-01-21, 14:15
fb_gilla

Arne
2015-01-22, 07:02
Torsdag 22 Januari. Paleochora.

En morgon med soldis och lugna vindar. 16,2 grader klockan åtta.

Birgitta ska idag på förmiddagen följa med hem till Echaterinas lägenhet att husesyn gå, medan Arne tager promenaden ner till Supermarket vid norra stranden att bunkra viktualier.
Vi skola återses vid träffpunkt KKP.

Ja, gårdagens långvariga strömavbrott vållade oss viss förtret, men icke i större skala. Vi fick ju ändock iväg dagsrapporten vid halvfyratiden på eftermiddagen när strömmen kom åter till byn. Enligt Haris berodde avbrottet på ett fel i transformatorstationen just utanför byn. Någon hade missat fylla på olja i en kondensator med följd av överhettning och strömförlust.

Under gårdagens förmiddag samlades ett femtontal stamgäster från byn på W.E att diskutera politik inför söndagens val. Som moderator i debatten fungerade Haris. Modereringen bestod däri att Hari å husets räkning pytsade ut raki och öl för att hålla debattempot uppe. Kanske lite väl frikostigt stundtals.

Nog blev diskussionen såväl livlig som högljudd. Vid tillfällen av svag argumentation höjdes röstläget markant. Det är vid tillfällen som detta vi ångrar att vi aldrig försökt lära oss grekiska…

Efter siestan vandrade vi ner till centrum och KKP-fiket. På grund av pågående strömavbrott slapp vi se och höra dessa evighetsreferat av pågående fotbollsmatcher som eljest är ett fast inslag på KKP. Just klockan tre kom strömmen åter och friden slets sönder av storbildsTV-n och en evighetsmatch med för oss okända lag.

Vid halv fyra var vi hemma igen. Birgitta gick direkt upp till W.E medan Arne gick till studion att skicka den försenade dagsrapporten. Det var dock ändock problem enär Haris server och router hade tappat vissa inställningar under strömavbrottet. Med förenade krafter lyckades vi ändå sparka igång nätverket.

Echaterina kom ut att förevisa ett jättelikt färskt grishuvud som skulle beredas inför ugnsbakning. Huvudet såg allt annat än aptitligt ut. Grekerna förefalla emellertid se ett grishuvud som en delikatess.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Torsdag 22 Januari”

Arne och Birgitta

Kalimera
2015-01-22, 10:15
Under gårdagens förmiddag samlades ett femtontal stamgäster från byn på W.E att diskutera politik inför söndagens val. Som moderator i debatten fungerade Haris. Modereringen bestod däri att Hari å husets räkning pytsade ut raki och öl för att hålla debattempot uppe. Kanske lite väl frikostigt stundtals.Då förstår jag att tempot i diskussionerna var högt. :D

Echaterina kom ut att förevisa ett jättelikt färskt grishuvud som skulle beredas inför ugnsbakning. Huvudet såg allt annat än aptitligt ut. Grekerna förefalla emellertid se ett grishuvud som en delikatess.Oj då, det var verkligen en riktigt stor gris. Skulle inte heller äta. :o

Hörde på SMHI igår att Heraklion var varmast i hela Europa igår. Minns inte hur många grader det var, men runt 24 grader tror jag att det var.

inkfish
2015-01-22, 10:20
Arne - en kuggfråga. Svara ärligt nu. Vilket skulle du helst äta - en bit grishuvud eller ett fat broccoli? (Du måste välja ett av dem).

;)

Arne
2015-01-22, 10:42
Ur askan - i elden. Jag hellre döden emotse än att äta dessa vidrigheter. Båda äro Djävulens föda...

Arne

inkfish
2015-01-22, 10:45
Ur askan - i elden. Jag hellre döden emotse än att äta dessa vidrigheter. Båda äro Djävulens föda...

Men så fick du ju inte svara :mad: ;)flabb_flab

Monica C
2015-01-22, 12:06

Arne

:D:D:D
Monica:)

yannis
2015-01-22, 12:27
Broccoli kan jag ju alltid gömma och har gjort det i en wok eller långkoksgryta hemma utan att Arne vet om det. flabb_flab
Men tryne eller grisöron tror jag nog inte jag skulle klara av.
Som synes gillade inte heller Ekaterina huvudet. Hon var bara tvungen att städa det. Ikväll=natt kommer en grekisk man och styckar och kokar eländet.
Birgitta.

Lissi
2015-01-22, 13:21
Ikväll=natt kommer en grekisk man och styckar och kokar eländet.
Birgitta.[/B][/SIZE][/FONT]

...och då sover ni tack och lov sött!:D Hoppas inte lukten stör!

Lissi - som ÄLSKAR broccoli!

yannis
2015-01-22, 13:35
...och då sover ni tack och lov sött!:D Hoppas inte lukten stör!

Lissi - som ÄLSKAR broccoli!

Det gör jag också!
Men horta, blomkål och spenat kan jag aldrig gömma för Arne. Tyvärr!
Birgitta.

JohnS
2015-01-22, 14:22
Jeg har aldri fått muligheten til å smake grisehode på Kreta, men hvis jeg hadde fått tilbudet, hadde jeg selvsagt tatt mot det med takk! Kjøttet på grisehodet er både mørt og velsmakende, så det hadde vært spennende å oppleve hvordan det blir tilberedt der.

inkfish
2015-01-22, 15:53
Det hade jag också. De tillagar det säkert så att det blir gott.

Här i Sverige erbjuder lyxrestaurangerna griskind, det är trendigt. Så SÅ himla konstigt är det egentligen inte. Olika styckningsdelar - och olika djur - används i olika länder, bara.

Arne
2015-01-23, 07:19
Fredag 23 Januari. Dags att fara åter till Chania / Nea Chora.

Den hårda vinden tjöt runt studion hela natten. Nu på morgonen verkar dock stormen ha bedarrat , men det är soldis ute över havet. Dock är det tämligen varmt ute med 16,8 grader nu klockan åtta.

Under gårdagens förmiddag var Birgitta på besök hemma hos Echaterina i hennes fina lägenhet belägen nära norra stranden och invid krigsmonumentet. De två hundarna hade ett eget rum inrett med varsin hundkoja. Lägenheten var belägen på nedre botten och hade en stor utealtan.

Arne var under tiden nere vid Market på norra stranden att handla förnödenheter. Ja, så behövde ”Fattiga lådan” påfyllning med olivolja, spaghetti, samt några burkar krossade tomater.

Upp till KKP att invänta Birgittas återkomst. När vi vandrade hemåt var vinden om möjligt ännu hårdare än tidigare. Dock inget regn.

Vi gick till W.E vid halv fem att spisa middag. Echaterina hade varit uppe i bergen att egenhändigt plocka Horta som hon kokat enkom för Birgittas räkning. Birgitta fick sin förbeställda tomatsoppa kompletterad med en stor skål Horta. Arne mumsade på sin köttfärsbiff toppad med knaperstekt bacon. Notan hamnade på 13 € inklusive kruset vitt.

Därest någon undrar vad Horta är så blir svaret att det rör sig om maskerad spenat…

Nu återstår att packa våra ränslar inför dagens avresa till Chania med bussen 15.30. Flora har lovat ge oss skjuts med bil till bussfiket vid tretiden. Vi får som alltid behålla studion ända fram till klockan tre, så det är gott om tid att packa..

Fortfarande pågår olivskörden med oförminskad intensitet. Minilastbilar syns på byn. Flaken är överlastade med säckar fyllda med oliver.

Vi har ännu ej lyckats lokalisera "Hemlösa Djurskjulet" nere vid nya hamnen. Enligt en uppgift vi fick skulle skjulet vara utrymt sedan stormen förra veckan.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Fredag 23 Januari”

Arne och Birgitta

Lissi
2015-01-23, 07:40
Claes gillar inte heller horta. Han säger att det är ogräs! Men allt annat utom rödbetor äter han! Jag lämnar i gengäld att kött åt honom att beställa:D

Ja så lämnar ni Paleochora för denna gången. Måste kännas tomt! Ni har väl haft ovanligt "dåligt" väder denna gång?
Men om ett par månader sitter ni där igen!:D Tack för denna gång! Ha det fint i Chania och Arocaria! Ät en saganaki åt oss på To Magazaki. Claes och jag ska ta buss från Rethymno i höst och gå dit och äta ! Väl värt resan!

Lissi - som redan bokat nästa Teneriffaresa till Nyår;)

PA
2015-01-23, 08:18
Hej Alla bye_bye
Fredag 23 Januari. Dags att fara åter till Chania / Nea Chora.

Därest någon undrar vad Horta är så blir svaret att det rör sig om maskerad spenat…

Arne och Birgitta

Det är inte maskerad spenat utan ännu värre, en maskrossläkting...

//PA _B-anana

yannis
2015-01-23, 08:39
Med 150 % säkerhet blir det Nektarias Cheese saganaki i afton (för mig)
Birgitta.

Ylva A
2015-01-23, 08:55
Horta är inte en utan sammanfattningsnamnet på grönt från naturen!
Det betyder att de kan smaka olika beroende på art, årstid och tillagning. Att därför undvika att smaka, betyder att man missar en mängd smaksensationer. Jag tycker att svenska maskrosor är hemskt att äta, men det är säkert nyttigt.
Birgitta, kan du inte gömma lite grönt i Arnes pipa, så han vänjer sig?
/ Jannis

Lissi
2015-01-23, 09:06
Jag håller med om att horta smakar väldigt olika från gång till gång och från ö till ö och innan jag sätter till pressad citronsaft äter jag alltid lite först utan!:p:p:p
Det bästa av allt är ju att jag får äta allt själv om jag orkar!
Lissi

inkfish
2015-01-23, 09:16
Horta är inte en utan sammanfattningsnamnet på grönt från naturen!
Det betyder att de kan smaka olika beroende på art, årstid och tillagning.

Jomen precis. Till och med samma art kan smaka olika. Första gången jag var på Sifnos fick jag en chorta vlita i Cheronissos, den var besk, alltså undvek jag vlita efter det.
Men så råkade jag på vlita någon annanstans och då var den plötsligt hur god som helst. Så efter det provar jag vad som än serveras i chortaväg och låter dagsformen avgöra. :D

Alala
2015-01-23, 09:49
Angående horta så har det blivit populärt också här i Finland att plocka vilda växter och äta dem. Man anordnar kurser osv. Själv har jag också inhandlat en hortabok och skall se om det blir något plockat nu på våren. Tänkte börja med mjölkört, det lär var som sparris! ;) Författarna till boken har tagit mycket lärdom av hortaplockare på Kreta. Om maskrosor har jag lärt mig att man skall plocka de rundbladiga, annars är de beska.

Ingen hortatrend i Sverige?

Trevlig resa till Chania och Nea Chorra, Arne och Birgitta!

Kalimera
2015-01-23, 09:53
Nu återstår att packa våra ränslar inför dagens avresa till Chania med bussen 15.30. Tänk att ni redan ska åka till Chania! Usch vad tiden går fort. Det blir spännande på söndag.

Trevlig resa till Chania! bye_bye

(Jag gillar horta!)

PA
2015-01-23, 10:32
Hej Janne bye_bye

(Jag gillar horta!)

Jag som alltid gillat dig....:)

//PA _B-anana

PA
2015-01-23, 10:52
Hej Alla bye_bye

Ylva A har rätt, det kan vara vilken sorts vildväxande grönt som helst som de stoppar i det som de kallar Horta. I min engelska grekiska kokbok står det Mountain greens, för Chorta tou vounoú. Det receptet verkar vara ännu värre än det med maskros, där skall de ha i cikoria eller annat vildväxande grönt.

Men Arne och jag undviker Horta helt oberoende av årstid eller plats, står det Horta på menyn så hoppar vi över den raden. För mig blir den raden alldeles suddig. :)

De gånger som jag provat Horta genom åren har det absolut inte fallit mig i smaken.

Men jag kan göra ett nytt försök i år, överlever jag inte, vet ni varför!:D

//PA _B-anana

kari
2015-01-23, 11:06
HORTA er det eneste min Arne i k k e vil spise av gresk mat,
For meg et det heller ingen favoritt, men jeg spiser det:)

Arne
2015-01-23, 11:22
Fredag 23 Januari. Second opinion

Ja, det är dags att vi sammanfattar vår femveckors vistelse här på Haris Hotel. Vintertid ger vi långliggare 350 € per månad, och då ingår el samt en städning per vecka. AC kostar extra fem € per dygn, men densamma benyttjar vi oss icke av enär vi har vår lilla värmefläkt här i förrådet hos Haris.

Haris har nio kompletta studios, samt därtill nio dito i det nybyggda Yiorgos studios just ovanför Haris. Yiorgos har därtill en pool som även får användas av de boende på Haris. Poolen är emellertid rätt så liten, men det finnes solstolar för den pressarbenägne. Yiorgos studios betinga lite dyrare pris, sådär fem € natten mer är Haris Studios.

Till centrum är det gångavstånd. Det tager så där fem till sju minuter att promenera dit. Flera åretruntöppna Tavernor finnes för den hungrige.

I för – respektive eftersäsong kostar en studio på Haris 35 €. För den ensamkommande stannar priset på 25 dito.

Byns taxi har jour och kunna påkallas vid behov. En resa till Chania Airport betiinga åkdonslega på 90 €. Samma pris om man inför ankomst till Airport vill förbeställa en resa till Paleochora. Rekommenderas varmt för att stödja byns taxirörelse. De tre bilarna har icke för fett med körningar i för respektive eftersäsong.

Bussresan Chania- Paleochora kostar nu 7,6 € pp enkel resa, men det går bara två eller tre dubbelturer per dag beroende på säsong.

Laundry finnes i byn, men Hotellstäderskan Gina brukar fixa tvätten här på Hotellet för en femma eller så.

Vintervädret då? Ja, nu är vi inga solpressare, detta oavsett årstid, men heltvisst kan vädret fluktuera. Allt emellan sommar och sol till rusk och storm. Denna vinterresa har vi haft trenne veckor med svenskt sommarväder, en del dagar med vind, en vecka med uselt väder och en vecka blandväder.

Nu idag den 23 Januari har vi vid lunchtid dryga 22 grader och sol. Turisterna spatsera runt i shorts och sandaler.

Haris Hotel har egen hemsida, och Flora som är från Skottland talar perfekt engelska med skotsk accent.

Lite extrabilder ligga så strax inne i galleriet under ”Second opinion 23 Jan”

Arne och Birgitta

PA
2015-01-23, 11:22
Hej Kari bye_bye
HORTA er det eneste min Arne i k k e vil spise av gresk mat,
For meg et det heller ingen favoritt, men jeg spiser det:)
Har det med våra namn att göra, Arne, Arne och jag heter Per-Arne, kan det vara så enkelt att alla som heter Arne på ett eller annat sätt inte gillar Horta?? :D:)

//PA _B-anana

kari
2015-01-23, 17:37
Hej Kari bye_bye

Har det med våra namn att göra, Arne, Arne och jag heter Per-Arne, kan det vara så enkelt att alla som heter Arne på ett eller annat sätt inte gillar Horta?? :D:)
//PA _B-anana

Ja, s å n n kan det være :D

Arne
2015-01-24, 07:09
Lördag 24 Januari. Nea Chora.

En vacker och solig morgon ehuru en smula kyligt. Termometern på balkongen visar nu klockan åtta på fattiga tolv grader.

Gårdagens resa över bergen från Paleochora till Maleme gick i vackert väder. Vi var inalles elva passagerare i bussen. Vi tycker verkligen om denna tur. Från Maleme blev det gamla kustvägen in till Chania via vinterns turistspökstäder.
7,6 € pp kostar enkelresan. Mycket nöje för en billig peng.

En taxi tog oss från bussterminalen och ut till Arocaria Hotel för sex Euro.
Vi fick samma rum som vi hade i December, nr 2 på två trappor.

Middagen avåt vi hos Nektaria på Taverna To Magasaki. Arne valde tavernans goda Cheese Saganaki medan Birgitta fick en stifadoliknande kötträtt. Notan inklusive kruset hamnade på 15 Euro.

Vi bringade varma hälsningar från Kalimeravänner hemmavid enligt avgivet löfte. Nektaria återgäldade hälsningarna och såg fram emot besök under året.

I pausen mellan tvenne regnskurar gick vi snabbt åter till vårt Hotel. Det är bara dryga 100 meter emellan.

Hotellet har som gammal fin tradition att alltid bjuda nyanlända gäster på en flaska fruktlikör. Ett uppskattat inslag.

Nu vid sjutiden denna morgon blev det ett strömavbrott som varade i dryga femton minuter. Vi hade turligt nog redan hunnit fixa morgonkaffet.

Idag på förmiddagen ska vi ta promenaden ner till Chania centrum att besöka den gamla vackra saluhallen. Ett besök på Marias Roof Garden lär det därtill bli.

Så får vi se om det är några valmöten i centrum. Vi har hittills icke sett en endaste valaffisch.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Lördag 24 Januari”

Arne och Birgitta

Kalimera
2015-01-24, 17:26
Så får vi se om det är några valmöten i centrum. Vi har hittills icke sett en endaste valaffisch.Hoppas att ni hinner rapportera från valet. :)

Arne
2015-01-25, 07:16
Söndag 25 Januari. Nea Chora.

En regnig morgon med vindstilla och 13 grader nu klockan sju. Blygrå moln skymmer sikten mot de eljest vackra höga bergen. Byns fiskebåtar komma puttrande in i den lilla hamnen just nedanför Arocaria Hotel.

Fiskmåsar och kattor samlas alltid närhelst en fiskebåt till hamnen anländer.

Gårdagens inplanerade förmiddagstur ner till centrum och den gamla vackra saluhallen fick skrinläggas på grund av förmiddagsregnet. Vi gick i stället ner till Nektaria och To Magasaki Taverna att intaga varsin Ouzo med Mezes.
Nu fick vi meze, men det var mest de små friterade fiskarna som vi icke kunna drista oss till att äta enär de förefalla oss oaptitliga.

Inne på tavernan var den nästintill fullsatt med äldre grekherrar vilka voro inbegripna i hetsiga politiska diskussioner i anledning av söndagens extraval till Parlamentet.

Vid lunchtid sken solen ånyo skönt över byn och vi kunde skåda ett tiotal badare ute vid strandviken.

Innan vår siestavila passade vi på att slutinventera våra förråd. Arnes piptobak räcker gott hela vägen hem liksom Birgittas snusdosor.
Vi har kvar en halvtub Kalles kaviar. En bit Juledamer ligga därtill i kylen tillsammans med en påse torkat renkött att mumsa på under hemfärden.

Vi ska ju resa via Chania – Athen – Copenhagen – Arlanda och hem till Umeå i morgon. Avresa Chania 10.30 och ankomst Umeå 20.30. Nu hyser vi vissa tvivel på att våra incheckade ränslar ska komma med hem direkt. Vi har vid flera tillfällen drabbats av att det incheckade bagaget har fastnat i Copenhagen, och anlänt hem via taxi dagen efter i bästa fall.

Efter vår sköna siestavila gick vi ner till Taverna Manoz just bara ett femtiotal meter nedanför vårt Hotel. Tavernan var i det närmaste fullsatt av grekfamiljer, men det lyckades dock kyparen att ordna fram ett bord till oss. Vi har ätit här många gånger och maten brukar vara såväl vällagad som prisvärd.
Manoz greksallad är vida känd.

Arne valde en kycklingfilé med välfriterad potatis därtill. Birgitta fick sin Sphagetti Bolognese. Med notan kom varsin gobit samt en tjugocentiliters flaska med flygfotogen. Notan hamnade på 16 Euro.

Vi gick hem vid sjutiden att lyssna på radiosporten samt natta oss.

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Söndag 25 Januari”

Arne och Birgitta

Alala
2015-01-25, 07:42
Nu fick jag lust att bums resa till Nea Chora och äta! :p

Arne
2015-01-25, 14:38
Ja, nu är det sista dagen här på Kreta för oss två. Vi har under dagen kunnat iakttaga en strid ström väljare på väg till byns tvenne vallokaler. Morgonen började i moll med regn och rusk, men alltefter lättade det upp och solen tittade fram igen.

Under gårdagskvällen hörde vi via vår Hotellstäderska tillika konsertpianisten Gyaiana att det under sena lördagskvällen hade varit stort slagsmål uppe vid gamla saluhallen mellan anhängare av Syriza och Nea Demokratia. Polisen hade ryckt ut att försöka avstyra det hela, men med föga framgång.

Ett antal kombattanter hade forslats till sjukhus för omplåstring.

Vi gick i morse under uppehåll i skurarna ner till Nektaria på Taverna To Magasaki att avnjuta de avslutande debatterna mellan grekgubbarna.
Nog var det llivliga diskussioner, där saker och ting mera troligt kallades vid sina rätta namn...

Vi sporde Nektaria om hon till aftonens middag kunde tillverka varsin av den goda Kretensiska hambuggaren med tillhörande stark sås. Visst, det gick bra.

Nu sitta vi på To Magasaki med ett krus vitt i väntan på vår mat.
Lokalen är välfylld av Greker, men de politiska diskussionerna synes nu ha avklingat en del.

Enligt Nektaria lutar det åt att Syriza kommer att få sådär 32-35 procent av rösterna. Därmed skulle de då som största Parti erhålla de femtio extramandaten som författningen medger. Det skulle då räcka med samarbete med ett mindre parti på vänsterkanten för att majoritet i parlamentet erhålla.

Arne och Birgitta

Direkt To Magasaki

Lissi
2015-01-25, 14:49
JA det är spännande med valet!
Att följa dels valrapporterna och att även se Fosterland del 3 är väl det man gör ikväll.....

...denna Meze som bara var MIN åt jag hos Nektaria i höstas.....MUMS!!!!:p

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Meze_zpsc44da1a6.jpg

Ha en fin hemresa och tack för rapporter!

Lissi

Kalimera
2015-01-25, 18:56
Enligt Nektaria lutar det åt att Syriza kommer att få sådär 32-35 procent av rösterna. Därmed skulle de då som största Parti erhålla de femtio extramandaten som författningen medger. Det skulle då räcka med samarbete med ett mindre parti på vänsterkanten för att majoritet i parlamentet erhålla.Det ser ut som att de får egen majoritet.

Malina
2015-01-25, 20:46
Ja, Fosterland OCH det Grekiska valet var söndagens höjdpunkter.

Tack för era rapporter Birgitta och Arne.Altid lika trevligt!

Sunny12
2015-01-25, 21:55
Jag önskar Er en trevlig och safe resa hem och TACK för denna gång!.. bye_bye

Masse
2015-01-25, 22:17
Arne och Birgitta,

Stort tack för alla era rapporter från er resa!

Det är som vanligt med stor behållning som både jag och Birgit tagit del av det ni skrivit. Vi uppskattar såväl det engagemang och den nyfikenhet som präglar er research i stort som smått om vad som händer där ni vistas, som också det lättsamma och trevliga sätt på vilket ni förmedlar era intryck.

Oavsett om det gäller parlamentsval eller lokala skrotbilsproblem så är ni på hugget med rykande färska rapporter. Förmodar att borgmästaren i Pale lätt utmattad nu lutar sig tillbaka och pustar ut ...... för den här gången!!!:D

Önskar er en behaglig och trivsam hemresa och ser fram emot att snart få följa med er igen.

:) Masse och Birgit

Arne
2015-01-26, 06:03
Måndag 26 Januari. Epilog. Hemåt det bär.

Ja, nu har vi våra ränslar packade och klara inför hemresan. Den genomgående bokningen med SAS /Aegean medför att vi checkar in bagaget på Chania Airport och hämtar detsamma ut först på Arlanda.

Gårdagens finalmiddag avåto vi på To Magasaki där Nektaria på vår begäran trollat fram tvenne grekburgare samt ytterligare två att bruka som färdkost under flygresorna hemåt. Den specialbeställda vanvettigt goda med hyperstarka såsen är suverän till burgarna.
Notan hamnade på 22 € inklusive ett krus vitt.

Nu återstår bara att snöra på oss de tunga och klumpiga vinterskorna. Efter att ha strosat runt i sportsandaler de senaste sex veckorna, känns vinterskorna trots att de äro bekväma, som cementklumpar.

Vi har betalat för våra tre nätter här på Arocaria. Det blev 40 € natten. Ett bra pris enligt vårt förmenande. Arocaria har bokat en taxi som för 25 € ska taga oss till flygplatsen .

Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Måndag 26 Januari”

Morgonens utetemperatur är nu vid åttatiden 11,4 grader.

Nästa bokade resa blir i början av April till Amsterdam med direktflyg från Umeå.

Vi bockar och tackar för visat intresse av våra snabbdagböcker.

Livet leka

Arne och Birgitta

Monica P
2015-01-26, 07:29
Jag tackar också!

nekjam
2015-01-26, 08:40
Tack för alla trevliga rapporter och välkomna hem till Umeå. Här i Sikeå har vi nu kl. 09.30 +-0 gr. Det har börjat blåsa och snöa och man varnar för halt väglag.

Majken bye_bye

kari
2015-01-26, 09:06
...denna Meze som bara var MIN åt jag hos Nektaria i höstas.....MUMS!!!!:p
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Meze_zpsc44da1a6.jpg

Ha en fin hemresa och tack för rapporter! Lissi

Jeg sier :p:p:p til denne lekre pikilia :)

- istemmer " God tur hjem og Tusen Takk for rapportene" til Arne og Birgitta :)

Og, IKKE MINST, krysser jeg fingrene !!! - og ønsker det ALLER BESTE for HELLAS etter valget!!!

Alala
2015-01-26, 09:13
Tack för rapporterna denna gång. Önskar er en bra och smidig hemresa!

/ Anne bye_bye

KR
2015-01-26, 11:23
Tusen tack för denna resa, önskar er en behaglig färd mot Sverige!
//
KR

mamma mu
2015-01-26, 15:38
Jag vill också instämma med alla föregående talare och tacka för era resebrev. Det har varit dagens höjdpunkt. I bland blev jag lite irriterad när jag vaknade så tidigt att dagens brev inte var publicerat, men den som väntar på något gott som det ju heter. Efter att ha följt bla er på eran vinterresa och andra på sena höstresor så skulle jag också vilja uppleva höst o vinter i Grekland. Det står på min "Att göra" lista.
Hälsningar Mona, som far till Egina i påsk

Kalimera
2015-01-26, 15:53
Även jag vill tacka ödmjukast för alla trevliga rapporter! Ni har slagit rekord i antal dagar på Kreta, och ni har slagit rekord här i forumet. Så många visningar har ni inte haft tidigare vad jag känner till. Kul! klapp_klap

Välkomna hem! bye_bye

Carina
2015-01-26, 17:52
Tack för att vi fått följa med på er resa. Allltid lika trevligt.

Carina

Arne
2015-01-26, 18:41
Allt har hitintills fungerat precis perfekt enligt plan. Vi landade först i Athen vid pass elva.30. Efter tvenne timmars väntan flög vi så vidare med SAS till Copenhagen. Bokade bekväma platser vid nödutgången.Tre timmar tog resan. Vi slapp ny säkerhetskontroll i Cph eftersom flygplatsen har ett förnämligt transiteringssystem . Vi hade dock bara 40 minuters väntan på SAS-planet till Arlanda.

Det tog oss icke fullt tio minuter att ta oss till den nya Gaten Arne hann till och med ut att ta en pipa rök på den ogästvänliga uteterrassen. Snöglopp rådde. Hit till Arlanda anlände vi efter tre timmes flygning. Under turen mumsade vi på vår färdkost bestående av Torkat kött, Pastramiskinka samt Nektarias goda hamburgare.

Vi blevo mäkta imponerade när våra två incheckade ränslar anlände till Arlanda samtidigt med oss. Nu har vi checkat in ränslarna på Norwegians flight till Umeå klockan 20.25.

Arne och Birgitta

Thira
2015-01-26, 18:48
Ett Varmt Tack Arne och Birgitta! för ännu en hejdundrande resedagbok.
Det har varit så roligt att följa med sittandes på rumpan framför datorn från vinterkalla Sverige.
Ha en toppenresa hem till Umeå.
Flyg försiktigt.

malou
2015-01-26, 20:21
Varmt takk fra meg også til dere to. :)Setter veldig pris på lese om det hverdagslivet dere lever på reisene - småpuslerier, daglige rutiner - og dagens meny ikke minst. Man k a n så visst reise til Hellas uten å bedrive omfattende turisteri. Velkommen hjem bye_bye

merlot
2015-01-26, 20:35
Tack även från oss. Ett mycket trevligt inslag i vintermörkret att läsa era rapporter varje dag. Ha de tills nästa resa.

Malina
2015-01-26, 21:14
Tack och god natt från Nemo och Lemonaki-katterna och på återseende!

LaRose
2015-01-26, 23:36
Tack Arne och Birgitta!

lemon
2015-01-27, 12:31
Tack för att vi ännu en gång fått förmånen att följa med på er resa!
/Magnus

Bea
2015-01-27, 12:34
Välkomna hem till ett underbart vackert vinter-Umeå!

Monica C
2015-01-27, 13:51
Även jag vill säga tack och bock för att vi följa med er på denna resa.
Tillhör den dagliga rutinen att läsa er dagsrapport,hur ska det bli nu.......😭
Monica :)

offerbo
2015-01-27, 14:30
tack för att vi ännu en gång fått följa med på er resa till mitt älskade kreta /leif

Braxen
2015-01-27, 17:15
Tack för alla brev och bilder, kul att drömma sig bort och längta till nästa Grklandsresa, som blir i juni-juli.

Petridis
2015-02-28, 18:02
Tack för att ni delar med er av era resor, det är en fröjd att läsa!