handdator

Visa fullständig version : Div tips?

Atilol
2014-07-24, 19:40
Hej.
En vecka kvar innan vi gör vår debut på Karpathos där viska bo på Romantica i Pigadia.
Har lite frågor till er som varit där i år.

Bästa restaurangerna/tavernorna i Pigadia?
Både för lunch och middag? Vi är ute efter det äkta grekiska i mysig miljö. Ung Hur mycket får man betala för lunch resp middag?
Har läst här om badbåtarna. Är det fortfarande Sophia my love som gäller? Vad kostar en tur till stränderna utmed kusten?

Tacksam för alla svar!
Hälsningar Lollo

Riitta
2014-07-25, 13:42
Hej! Det är skrivet väldigt mycket om restauranger på Karpathostråden här, så kolla lite runt, så hittar du många tips:)

Vad det kostar beror det ju på lite vad man äter, men lunchen kostar ofta runt 10 euro, med dricka till. Giros får man mycket billigare.

Middag kanske runt 15 euro, men som sagt, det beror ju på vad man äter:)

Sofias båt åker på utflykter som vanlig, men jag brukar ta den andra båten
(Love boat) heter det förut, men Jannis har bytt båt och den heter Amore.

Tycker det är mysigare åka med den, för på Sofias båt ser ut och vara busslaster med folk och på Jannis båt lite mindre folk och dom åker ju till samma ställen, så jag väljer Jannis:) Åkte nu i Juni och har för mig att det kostade 20 euro:)

Ha en trevlig resa:)

Riittabye_bye

karinafp
2014-07-28, 11:28
Därute har du nära till El Greco, en restaurang du inte bör missa. Fantastiskt goda smårätter, och dessutom paradrätten lamm i ugnen med ost och briam. Värd en egen resa. :p Mysig stämning däruppe dessutom. Parasol har också en mycket bra restaurang, med nytänkande rätter på menyn. Mycket gott och mysig miljö; det känns som att sitta i någons vardagsrum. En kväll på Pelagos är inte heller fel. Bra, traditionell mat och levande musik, ofta blir det spontandans och gästuppträdanden. Det är hit de grekiska familjerna själva går när de ska ha litet större tillställningar; jag har hamnat i både barndop, förlovningsfester och bröllopsjubiléer på Pelagos. :) Trevlig, välkomnande stämning.

Längs huvudvägen inåt stan hittar du inne i Pigadia tavernan H Bala. Den ser inte mycket ut för världen, men här får du god, vällagad grekisk husmanskost till bra priser. Mycket god mat får du även på Elea Karpathos, mellan fontänen och taxitorget. Fråga efter dagens special, men missa inte deras saganaki med honung som förrätt! (Nej, de har inte barnmeny med fiskpinnar och chicky bits - som vi hörde en familj fråga efter (!). Däremot kan du beställa barnportion av alla rätter eller be dem laga något som inte finns på menyn. Ingenting är krångligt på Elea! ;) )

Utefter hamnpromenaden ligger det en mängd tavernor av olika slag. Eviva har grillade rätter, kött och kyckling. Gott och enkelt. Mezedopoleio Mesogeios har en enorm sortering av smårätter. Ta ett lagom antal sådana och strunta i huvudrätt. ;) Deras flogeres, friterade filodegsrullar med olika fyllningar, är enormt goda. La Mirage har en mycket innehållsrik meny med såväl grekisk som internationell mat. Mycket bra. Vill du ha karpatisk get rekommenderar jag den på Maxim. Sedan hoppar vi en bit igen Ang_elx (och passerar Agnadi, där vi brukar tillbringa kvällarna med en drink eller en kaffe. Mysigt ställe att sitta och titta på folklivet. Det går att äta där också, de har bl a goda gyros, fast det är mera en bar än en taverna.) och kommer till taverna Pigadia. Där får du också mycket bra mat, och deras Pigadia salad är delikat i all sin enkelhet. Orea Karpathos har traditionell mat och sedan har du ett par fiskrestauranger. Vi brukar äta på den längst bort, To Kyma.

När du sedan är därute i hamnen, tar du en sväng till badbåtarna och kollar vart de åker den dagen du vill ta en tur, det varierar litet olika dagar, och så hör du om de har några gruppresor bokade den dagen. Välj i så fall en annan dag. flabb_flab

Badbåtarna fungerar inte som taxibåtar, utan du köper ett heldagspaket. Det ingår badstopp vid de olika stränderna, men även ett längre stopp med lunch vid någon mera öde strand. Om du bara vill åka till någon speciell strand och ligga still där kan du ta buss eller taxi.

Missa inte sandstränderna på syd- och västkusten! Om du inte hyr eget fordon kan du ta bussen till t ex Arkassa (det finns skyltat till Aghios Nikolaosstranden, helt underbar och med en fantastisk taverna!), Finiki (där du badar vid den lilla stranden mitt inne i byn) eller Lefkos med flera stränder och taverna Dramountana med suverän mat. Tänker du hyra fordon har jag massor av ytterligare tips. ;)

Karin
som alltid längtar ner

Mooncandle
2014-07-28, 12:11
Bra tips! =) Eftersom jag varit nere ett par gånger kan jag lokalisera mig rätt så bra =) Ska ner nu i slutet av augusti igen. Fordonstips? Rekommenderad uthyrare? Behöver man karta om man bara ska köra på "större" vägar? Vill minnas det är bra skyltat?

karinafp
2014-07-28, 12:49
Behöver man karta om man bara ska köra på "större" vägar? Vill minnas det är bra skyltat?

Jo visserligen, men jag rekommenderar ändå att du skaffar en bra karta, så du hittar till alla de små, undangömda stränderna där du kan få vara alldeles ensam. ;) Det finns ju mängder av små och stora stränder runt ön.

Kör vägen norrut från Finiki, kör rakt fram uppför krönet så ser du skylten "Taverna Under the Trees" på vänster sida. Den får du inte missa! flabb_flab God mat, riklig mat, snabb service, trevliga människor, mysigt ställe, bra priser, en klar favorit! Kostas' krabbsallad och zucchini sticks... lammet... grönsakerna från den egna trädgården... det enda "felet" är att man gärna beställer för mycket och inte orkar äta upp. ;)

Kör ut till Aghios Theodoros en dag och gå ner till stranden därnere. Vattnet är klart och blått, men innehåller mikroskopiskt små lerkorn så efter ett dopp där är huden mjuk och len som efter en dyr peeling. :) Tavernan är inte fel den heller.

Stanna gärna till vid Taverna Rina längs flygplatsrakan, för en lunch. Manolis ( en av ägarna till Mike's) lilla mamma lagar god, grekisk husmanskost. Härliga människor, trevligt ställe. Lirorna på väggen har pappan byggt. Be Manolis berätta om de gamla fotografierna som sitter på väggarna, och du får en fantastisk bit Karpathoshistoria till livs.

Åk till Spoa och ät på tavernan alldeles i början av byn, H Folia. Athoula gör öns bästa symiräkor, de små, friterade räkorna som ska ätas hela. Fråga efter dagens special, har du tur har hon kokat get, men allting där är suveränt gott.:p

Karin

maji
2014-07-28, 15:24
Karin, dina beskrivningar av dessa tavernor med all den goda maten gör att jag STARKT överväger att boka en resa till Karpathosflabb_flab

//majibye_bye

karinafp
2014-07-28, 15:26
Karin, dina beskrivningar av dessa tavernor med all den goda maten gör att jag STARKT överväger att boka en resa till Karpathosflabb_flab

fb_gilla klapp_klapklapp_klap

Gör det! Du blir inte besviken!

Karin flabb_flab

Mooncandle
2014-07-28, 16:25
Tack igen Karin. Jag noterar flitigt fb_gilla

ricky
2014-07-29, 11:19

//majibye_bye

Då ska jag bara inflika i att Karins tips rent ut sagt är jäkligt braklapp_klap

maji
2014-07-29, 16:00
Då ska jag bara inflika i att Karins tips rent ut sagt är jäkligt braklapp_klap

fb_gillaflabb_flab

//majibye_bye

MariaJ
2014-07-29, 20:52
Ett annat tips på en taverna som sällan nämns är Anemoussa som ligger utefter hamnpromenaden. Där har vi ätit några gånger och alltid varit väldigt nöjda, både med mat och service. Väldigt fin utsikt där också :)

Maria
som börjar längta tillbaka till Karpathos...Ang_elx

karinafp
2014-07-29, 23:05
Ett annat tips på en taverna som sällan nämns är Anemoussa som ligger utefter hamnpromenaden.

Det finns flera anledningar. För det första så finns det så många tavernor som är mycket, mycket bättre. :p För det andra så har vi ätit där en gång och vi var inte alls imponerade av maten. :( För det tredje så försökte vi äta där en gång senare för att ge stället en andra chans, men blev så nonchalant bemötta att vi reste oss och gick utan att beställa. :mad:

Karin
som inte ger någon tredje chans Ang_elx

Atilol
2014-07-30, 11:53
Tusen tack för fantastiska tips!
Har bara ett problem och det är hur vi ska hinna allt på bara en vecka ;)

Imorgon bär det av. Längtar!

karinafp
2014-07-30, 14:57
Har bara ett problem och det är hur vi ska hinna allt på bara en vecka ;)

Det går naturligtvis inte, så ni måste komma tillbaka. ;) Igen och igen och igen... Ang_elx

Karin
återfallskarpatier flabb_flab

Lillaeva
2014-07-31, 07:39
Tack för fantastiska tips Karin! Fint att du delar med dig av allt!
Jag och min familj åker till Karpathos för tredje gången i september. :-)

karinafp
2014-07-31, 13:04
Jag och min familj åker till Karpathos för tredje gången i september. :-)

Haha, där ser du. :D Det är en farlig ö att besöka. Man kommer tillbaka igen och igen och igen... Ang_elx

Karin

MariaJ
2014-07-31, 21:00
Det finns flera anledningar. För det första så finns det så många tavernor som är mycket, mycket bättre. :p För det andra så har vi ätit där en gång och vi var inte alls imponerade av maten. :( För det tredje så försökte vi äta där en gång senare för att ge stället en andra chans, men blev så nonchalant bemötta att vi reste oss och gick utan att beställa. :mad:

Karin
som inte ger någon tredje chans Ang_elx

Där ser man hur olika det kan va :rolleyes: Vi har som sagt alltid fått bra mat där och blivit väldigt trevligt bemötta!

Men jag fortsätter med ett tips till, om det nu stämmer i år vet jag inte... Men i höstas åt vi en laxwrap till lunch på ett cafe nere på hamnpromenaden, EnPlo hette stället. Det var supergott! Och ett väldigt trevligt ställe också, men det är ju de flesta ställena i Pigadia :)

Maria

Masse
2014-07-31, 22:14
När vi är på Amopi och badar så käkar vi alltid lunch på Calypso. Det är tavernan som ligger vid bussens ändhållplats, uppe på klacken mellan stora sandstranden och lilla sand/grus/sten-stranden. Deras mat och bemötande har av oss alltid fått högsta betyg, och miljön är trivsam med blommande bougainvillabuskar runt om.

:) Masse

pelagia
2014-08-01, 06:56
Hei!
Vi spiser også på Calypso. Jeg er spesielt sjarmert av de eldre herrene. Nå har vi ikke vært der siden 2011 så kanskje noen av dem har pensjonert seg.

Passer på å spørre igjen om Sea Side er åpen i år?

Vennlig hilsen
Pelagia

uttermutter
2014-08-01, 08:15
Du kunde lagt inlägget mer lägligt. :-) Vi åker ner 7e September. Ska bo på Lakki studios i Amopi. Även vi suger åt oss alla tips vi kan få.
Hoppas du får en trevlig semester. Det ska vi ha :-)

Riitta
2014-08-01, 09:17
Sea Side är öppen, men var inte där och kollade.

Riittabye_bye

Atilol
2014-08-01, 16:48
Tack alla!
Sitter nu i Pigadia och funderar på var vi ska äta ikväll.
Lunchen intogs på Seaside och vi var väldigt nöjda. Upplever också att vi blivit väldigt bra bemötta överallt.
Funderar på att hyra bil en dag men är lite osäkra på var vi ska ta vägen. Funderar på Arkassa, Finiki och Lefkos. Är det ok för en dag? Eftersom vi har barn får det inte bli för mycket bil körande. Tips någon?

karinafp
2014-08-01, 18:50
Funderar på att hyra bil en dag men är lite osäkra på var vi ska ta vägen. Funderar på Arkassa, Finiki och Lefkos. Är det ok för en dag? Eftersom vi har barn får det inte bli för mycket bil körande. Tips någon?

Nog hinner du det på en dag. Vad vill du göra? Åka till någon strand eller stanna och gå runt och titta? Alla tre ställena har fina sandstränder. Arkassa är den större byn, där kan man gå runt ett bra tag och titta. Finiki ser du på tio minuter, max. Ang_elx Lefkos likaså, det är inte mycket att se där; i Lefkos finns det i princip bara hotell, tavernor och stränder. Men det är fina stränder och utmärkta tavernor. ;)

Om du inte hade tänkt bada på er bildag, kanske ni hellre ska åka upp till bergsbyarna Aperi, Volada och Othos och utforska dem. Det lilla folkloremuseet i Othos har bara öppet på förmiddagarna.

Ön söder om Spoa är rätt liten och man hinner mycket om man kör bil. Vägarna är bra och det är inte mycket trafik.

Fast... om jag bara hade bil en enda dag skulle jag absolut inte missa att äta lunch på Taverna Under the Trees. :p Kör vägen norrut efter Finiki så ser du snart skylten på ett backkrön till vänster. Du kommer inte att ångra dig! bye_bye

Karin

Atilol
2014-08-01, 20:09
Vi hade absolut tänkt bada på vår tur runt ön. Har för mig att jag läst om nån strand i Arkassa, Agios Nicholaus?, där det ska vara sand och höga vågor. Sen satsar vi på lunchen du föreslog och avslutar med bad i Lefkos. Har du andra gulden tar jag gärna emot tips.

karinafp
2014-08-01, 22:46
Har för mig att jag läst om nån strand i Arkassa, Agios Nicholaus?, där det ska vara sand och höga vågor.

Japp, det är i Arkassa. Precis när du kommit in i byn, håll utkik efter en biluthyrare på vänster sida. Direkt efter honom är det en tvär sväng till vänster, och sedan några hundra meter rakt fram tills du ska svänga höger ner till Aghios Nikolaos. Där är det skyltat. Gott om parkeringsplatser. Härliga vågor. ;)

Karin

May
2014-08-02, 20:56
Vi spiste på Anemousa, da vi var der fra 20.-27.juli. Er sjelden missførnøyd med restauranter, men må si at her var vi ikke IKKE fornøyde. Det var to damer som serverte, og de var hyggelige de, men oppdaget raskt at de gjorde mye feil. et par ved nabobordet hadde bestilt to porsjoner, men fikk bare en. Et annet par fikk heller ikke alt de bestilte.
Vi bestilte spearribs med BC-saus. vi fikk kokte koteletter med BC-saus. Ikke godt!!!
men vi spiste nå det vi orket, drakk opp vinen og ølen.
Kl. 21:40 ba vi om regninga. 21:50 kom hun med 2 kaker og en ouzo, men ingen regning. Kl. !0:05 ba vi om regninga på nytt.
Kl. 22:15 ba vi hun andre om regninga.
Kl. 22:20 ser vi nr1 står og snakker med noen på et annet bord. Hun holder ei regning i hånda. 2-3 min. går. Da kommer nr2, tar regninga ut av hånda på nr.1 og kommer til oss med. Da legger vi raskt igjen penger og går!! Ingen tips der, nei!! 40-45 min for å få betalt!!! Ikke akseptabelt!
Men , vi syntes nesten synd på dem. De mestret rett og slett ikke jobben sin. Men det som kanskje var det verste, var at hun nr1 ikke forsto at hun ikke gjorde en bra nok jobb. De ryddet heller ikke av bordene. Tok kanskje med seg en tallerken, men lot det andre stå igjen. Pengene kunne ligge på bordet i 20 min etter at gjestene hadde gått.
Nei, der var de ikke på høyden!! I hvert fall ikke den dagen.
For øvrig spiste vi på mange gode restauranter. Vi fikk veldig god biff på Akropolis.
Vi spiste herlig Stifado på den som ligger ved siden av Akropolis.
Veldig god Stifado fikk vi også på den restauranten som ligger på skrå over gata for Altana, som vi bodde på. Ved siden av Romantika. Grønne stoler og bord. Veldig hyggelig der! På La Mirage fikk vi også deilig mousaka, og topp service.
Så vi var egentlig veldig fornøyde!! En enkelt gang må man tåle en slik opplevelse vi hadde på Mamousa. Vi lo egentlig bare av det.
Hadde ei herlig uke på Karpathos. 12 år siden forrige gang vi var der, men blir nok ikke så lenge til neste gang.

Atilol
2014-08-09, 09:13
Tack vare Kalimeras e-guide och inlägg på egna och andras trådar fick vi en fantastisk vecka på Karpathos. Hela familjen var mycket nöjda och eniga om att hit vill vi tillbaka.
Vi har så mycket kvar att upptäcka!
Stort tack till er alla för tips på utflykter och restauranger!

P.s. Enda smolket i bägaren var att vi lätt oss bli inkastade på Akropolis. Visserligen var maten bra men servicen var under all kritik. Rekommenderar inte ett besök där då det finns så många bättre ställen.

karinafp
2014-08-09, 11:17
Enda smolket i bägaren var att vi lätt oss bli inkastade på Akropolis. Visserligen var maten bra men servicen var under all kritik.

Ska man äta middag på Acropolis måste man vara utrustad med en stor portion tålamod; det är fullkomligt packat där på kvällarna. ;) Vi brukar gå dit och äta lunch; då är det bara 3 - 4 bord upptagna, servicen snabb och vänlig - Tania är underbar :) - och det är mysigt att sitta där och titta ner över hamnpromenaden.

Karin

på2hjul
2014-08-10, 12:32
Acropolis är en av de restauranger vi längtar efter mest! Servicen har vi alltid varit väldigt nöjda med:) Att det tar lite tid får man räkna med, dom har ju fullt upp och det är ju positivt_B-anana
Nu är det snart dags för våra två veckor, längtarklapp_klap
Lenabye_bye

Atilol
2014-08-15, 08:50
Vi kanske bara hade otur när vi var där.
Vi var beredda på att få vänta för det var helt fullt både på restaurangen och i baren men det var en rad övriga händelser som gjorde att vi gick besvikna därifrån.
Men som sagt, inget fel på maten. Allt var jättegott!