handdator

Visa fullständig version : KARTA ÖVER PIRAEUS

Masse
2014-05-19, 19:31
Någon som har tips om någonstans på nätet där man kan hitta en utskriftsvänlig karta över de närmaste omgivningarna kring hamnen i Piraeus?

:) Masse

Lissi
2014-05-19, 19:34
Ja det vill jag också gärna ha en :D Jag gillar verkligen Pireus off season.

Lissi

Tom
2014-05-19, 21:17
Varför inte använda denna ? Visserligen är gatunamnen på Grekiska , men då finns det en anledning att lära Grekiska alfabetet flabb_flab !
https://www.google.com/maps/@37.9442015,23.6385875,1581m/data=!3m1!1e3?hl=sv-SE

/ Tom

Masse
2014-05-19, 23:21
Varför inte använda denna ? Visserligen är gatunamnen på Grekiska , men då finns det en anledning att lära Grekiska alfabetet flabb_flab !
https://www.google.com/maps/@37.9442015,23.6385875,1581m/data=!3m1!1e3?hl=sv-SE

/ Tom

Jo Tom, den är en bland många som jag har hittat. Men den funkar inte för mitt ändamål eftersom gatunamnen som sagt är på Grekiska. Dessutom kan jag inte se att den går att skriva ut i önskvärda delar.

Netwolf
2014-05-20, 08:40
Kör med Apple maps i en iPad, så får du "vanliga" bokstäver.

http://forumbilder.se/DCQL8/map.jpg

/NW

Lissi
2014-05-20, 09:10

/NW

DET låter som grekiska för mig....gatunamnen på grekiska kan jag dock läsa:D

Lissi - totalt okunnig, utan både iPad och iPhone.

Smultron
2014-05-20, 09:19
Om man inte är så bra på det grekiska alfabetet så kan det på ett sätt vara fördel om gatunamnen på kartan är med grekiska bokstäver, eftersom skyltarna är skrivna med det grekiska alfabetet (åtminstone var det så när jag var där för några år sen). Det blir då lättare att jämföra namnet på kartan med det på skylten. ;):)

Masse
2014-05-20, 11:14

/NW

Tack Wolfen, det kanske kan va nåt.

Om man inte är så bra på det grekiska alfabetet så kan det på ett sätt vara fördel om gatunamnen på kartan är med grekiska bokstäver, eftersom skyltarna är skrivna med det grekiska alfabetet (åtminstone var det så när jag var där för några år sen). Det blir då lättare att jämföra namnet på kartan med det på skylten. ;):)

Om man då har adresser skrivna med vanligt alfabet som man ska söka både på kartan och gatuskyltar så låter det som att man behöver två kartor, en för vardera språket.

Lätt som en plätt! :D

Mahava
2014-05-20, 11:48
Kollar jag min google maps app i telefonen står gatorna med båda namnen omväxlande med grekiska och latinska boksäver, med appen kan man även cacha området så man kan använda kartan offline

Smultron
2014-05-20, 14:40
Om man då har adresser skrivna med vanligt alfabet som man ska söka både på kartan och gatuskyltar så låter det som att man behöver två kartor, en för vardera språket.

Lätt som en plätt! :D

Ja, jag hamnade själv helt fel pga språkförbistringen med
de olika alfabeten:D

Men appen som Mahava pratar om låter ju användbar.:)

Masse
2014-05-20, 22:51
Bra kartfunktioner. Dock har jag ännu inte hittat någon som är utskrivningsbar.

Elisabet
2014-05-21, 18:25
Zooma in det område du vill ha i valfri karta, gör en skärmdump och klistra in i ett bildbehandlingsprogram (ordbehandling funkar nog också) och skriv ut.

Masse
2014-05-21, 23:36
Zooma in det område du vill ha i valfri karta, gör en skärmdump och klistra in i ett bildbehandlingsprogram (ordbehandling funkar nog också) och skriv ut.

Jag envisades med att försöka spara skärmdumpen som en bild och sedan skriva ut den, men av någon anledning fick jag inte det att funka. Men när jag nu klistrade in den i ett Word-dokument så gick det fint.

Tack Elisabet för utskriftstipset, och tack alla ni andra för tips om kartor!
Visst är Kalimera fantastiskt!

Elisabet
2014-05-22, 12:13
fb_gilla