Visa fullständig version : Alternativ?
Hvilken betydning lægger svenskere i ordet alternativ?
Eksempel:
Jeg læser i forum, at en person f.eks. spørger; ”Hvilken ø kan jeg rejse til som har fine strande?” og svaret kan f.eks. være; ”Naxos er et godt alternativ.”
Som dansker tænker jeg derefter automatisk; ”alternativ til hvad..?”
Bør et alternativ ikke indebære, at der findes mindst én anden mulighed?
fb_gilla.
Lissi- som också tycker det.
Men så kan man väl skriva...? Ett alternativ av alla andra öar med fina stränder tänker jag. Ett av alla alternativ alltså :rolleyes:
Men så kan man väl skriva...? Ett alternativ av alla andra öar med fina stränder tänker jag. Ett av alla alternativ alltså :rolleyes:
Ett alternativ till alla andra öar .............................................. eller skriver man alternativ av.............?
Jeg ville i eksemplet som nevnes tolke "alternativ" som valg,
At Naxos er/ kan være et godt valg ( om man ønsker fine strender)
Jeg er enig med Malin, og bruker ofte 'alternativ' uten nødvendigvis å 'peke' på noe som implisitt ligger i temaet. Men - om det stemmer? - søkte derfor og wiktionary er på min side. Tror jeg. bye_bye
http://no.wiktionary.org/wiki/alternativ
Ett alternativ till alla andra öar .............................................. eller skriver man alternativ av.............?
Ett AV alternativen skriver man väl iaf...
Annars kan jag ett jäkla bra ordspråk och det lyder: Man ska inte kasta sten i glashus :rolleyes::D
Annars kan jag ett jäkla bra ordspråk och det lyder: Man ska inte kasta sten i glashus :rolleyes::D
......som alternativ till att kasta sten i stenhus då...eller :D.
Lissi
:D
Ett gott val heter det väl
......som alternativ till att kasta sten i stenhus då...eller :D.
Lissi
Eller kasta glas i stenhus kanske är ett alternativ ;)
Kan man använda det som ett alternativ eller ?
Ok. Mange tak. :)
Nu antar jag att jag har förstått...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.