handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2013, oktober


Ylva A
2013-12-11, 14:29
Väderrapporten blir en kopia av den från oktober 2012, dvs. månaden har varit fantastisk. Under fyra dagar i början av månaden hade vi en temperatursänkning, sedan blev det sommar igen utan nordliga vindar. Lägsta maxtemp var 18.3 och lägsta min 16.0. Inget regn heller.

Under hela månaden har alla nyhetsprogram mest innehållit uppgifter om fascist- och nazistpartiet Gyllene Gryning. Kommer ni ihåg G.G.G.G.G.G. Vårt allt? Jag vet att ni blivit uppgraderade om detta i SVT, så jag är kortfattad i mina kommentarer. Anhängarna hyllar ju Hitler och hans gelikar, med tavlor och nazisymboler i sina hem. De har inte fattat att i det världsrike, som Hitler ville skapa, skulle de snabbt ha hamnat i koncentrationsläger. Ingen skulle vara renrasig dvs. arier. När grekTV visat alla inslag om GG tillräckligt många gånger, övergick man i varje nyhetssändning till lilla Maria med ariskt utseende men med romska fosterföräldrar. Även det gick ju att se över hela världen.

Månaden har annars varit som oktober brukar vara. Harjakten pågår i bergen tre dagar i veckan. Vi har arbetat i Jannis växthus och plockat johannesbrödfrukter till Manólis och Nifikó. Vi har rest till Réthymnon, för att hälsa på Vallbo-Sven och Marianne. Det var trevligt som vanligt. Även Christel och Christian var med. Lika kallt som i Vallbo var det inte, trots att det var under de omnämnda ”kalla” dagarna. Vi har återupptagit våra söndagsluncher i och med att de flesta i det internationella gänget är här. Badar gör vi fortfarande.

Man får ständigt lära sig nya grekiska ord, som man även glömmer snabbt. Det är bara ”jag beklagar sorgen”, som ständigt är aktuellt. Lucka till bensintanken, omlackering, muskelbristning i vaden är några av de senaste orden. Luckan till tanken hade blåst sönder i samband med stormvindarna förra månaden. En ny måste inköpas och lackeras. Muskelbristningen uppstod under en festkväll på en närliggande taverna, några dagar innan den skulle stänga för säsongen. Det var för ovanlighetens skull fullsatt med upp emot 60 gäster. Tre ungdomar stod för den grekiska musiken. Jag brukar inte delta i de turistiska dansförsöken, man blir bara sparkad på benen. Men när Vassilis, tavernaägaren och Georgos, rörmockaren, kallade på mig, hoppade jag in i en hetsig tremannasyrtaki. Efter ett tiotal varv kom smärtan i ena vaden och det var bara att sätta sig, linda ispåsar kring benet och invänta bilskjuts hem. Vila och Voltaren Gel gör att smärtan avtar, men promenader och gym får vänta tills i november.

På gymmet har man tid att studera de tränande. Nikos, en lång 35-åring, har på ett år ökat sitt armdragande nedåt från 25 till 65 kg. Mellan varje övning går han som en isbjörn på zoo och laddar upp inför nästa prövning. En anorektisk kvinna, 35, har på sin tunna kropp skaffat sig tydliga muskler genom dagliga övningar. Hon berättade att om hon inte gör sina gympass blir hon nervig. Den 80-årige mannen med stroke fortsätter sin dagliga träning, men nu sker ingen förbättring.

Livet som Kretaboende är inte enbart av glädje utan innehåller även problem. Månadens bekymmer har varit Mary och Ken, grannarna som bor i Kalifornien. De har ägt grannradhuset i c:a 12 år, men aldrig underhållit det. Inga förbättringar har skett sedan huset byggdes för 25 år sedan. För fyra år sedan, när de var på besök, gjorde vi tillsammans en överenskommelse, att mura upp ett skydd mot att allt vatten från de tre husen skulle passera hela vägen ner till ett litet utlopp längst ner på vårt tak. Ett nytt utlopp ordnades mellan våra hus och allt har fungerat utan problem. Vi själva tätade dessutom vårt tak med ”vit cement”, som inte släpper igenom vatten. Via Marys kvinnliga kusin i Ierápetra har paret fått besked om att vatten och fukt trängt in i tak och väggar. Renoveringen skulle kosta tusentals euro. Tidigare har vi alltid haft bra kontakt med varandra och vi har under alla år vattnat deras trädgård. Nu kom ett överraskande mejl med amerikansk/grekisk taktik. Skjut direkt! Skyddet skall bort oavsett om ni accepterar åtgärden eller inte! Våra synpunkter på att problemen beror på sprickor i cementtaket som inte åtgärdats, dokumenterades med foton. Naturligtvis blev även våra mejl grövre i tonen. Just nu är det vapenvila! Inga mejl, ingen tätning av taket, ingen målning in- eller utvändigt. I juni skall paret dyka upp med eller utan rykande pistoler. Vi har slutat vattna. Diplomatisk förmåga saknas tydligen både av greker och amerikaner. Med normala samtal från början, då vi kunnat förklara deras husproblem och vår önskan att behålla skyddet, hade vi fortfarande varit vänner. Nu har vi grannar på båda sidor, som ogillar oss!

Årets olivskörd i området är usel. En del säger att de inte ens får ihop tillräckligt för hushållets årsbehov. Då behövs inte heller de gästarbetare, som annars brukar dyka upp när turisterna lämnar. Det är som med bärplockningen i Sverige. Ibland uteblir bären, men plockarna hoppas och kommer ändå. Ofta lurade av bärnasare. I ”såpato”, där sönerna till kirio Manolis har sina träd, är däremot skörden enormt riklig.

De flesta kretensare känner till att vi i Sverige har dagsljus nästan hela dygnet sommartid. De vet dock inte att vi under vintern har ”ständig” natt. Så det får vi alltid förklara.

Vi har köpt en städrobot för 25 €. Vileda vill steda och det vill inte vi. Jag har döpt den till Kunigunda och hon rusar som en galning från hörn till hörn, medan vi kan sova eller åka till stranden under tiden. Nu slipper jag också att lyfta sovrumssängarna, för att vi ska kunna komma åt under dem.

Månaden avslutades med kombinerat bröllop och dop ett så kallat bröldop. Paret som gifte sig har Taverna Astéria i vår by. De har bott ihop i c:a 6 år och har en son i 3-årsåldern. Vigseln i den lilla kyrkan nära oss gick utan problem, men helkroppsbad för en 3-åring inför en skäggig gammal präst och många åskådare gav panik. Nikos brölade hela tiden. Man fick efter dopet ta honom till sjukhuset för övernattning. Kvällen avslutades på parets taverna på sedvanligt vis med mycket mat och dryck och trevlig samvaro. Det gjorde inget att jag var handikappad (dvs. fotikappad).

Jannis

Monica P
2013-12-11, 17:48
Fotikappad, ett utmärkt ord, det ska jag kanske lägga till listan som min unge grekiske läkargranne behöver kunna... eller kanske inte...Vi tränar glosor och meningar så att han ska kunna ta till sig kvalifierade lärares information i Sverige i januari.

Synd att era grannar inte förstår sitt eget bästa! På håll kan man inte sköta sitt hus, de borde verkligen uppskatta att ni gör något för dem. Pinsamt , fattar dom inget?

Kalimera
2013-12-12, 10:40
Nu har vi grannar på båda sidor, som ogillar oss! Uuups! Hur nära bor era antagonister?

Ylva A
2013-12-12, 12:10
Ken och Mary bor i San José i California, så de är långt borta! Men annars bor de vägg i vägg, eftersom vi lever i radhus. När de kommer i juni och om vi är här, tror jag inte det blir några problem. Ken är stor och trygg, men han styrs av en Kretensiska med ytliga nerver. Jag tror Ken och jag kan prata ut, om de mail han tvingades skriva!
Pelagia och Georgios bor på den andra sidan 3 m från vårt radhus.
/ Jannis