handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2013, september


Ylva A
2013-12-05, 16:43
Ännu en avslutad månad på Kreta, som jag skall sammanfatta lite av. Den månad då min bäste vän avled och begravdes. Han var naturvetarkollega, idrottskompis (tennis, volleyboll och slalom) och familjens vän. Det känns! Livet går vidare, men det blir aldrig mer som förr. Jag var inte närvarande på begravningen vilket kanske förvånar er. Min kompis ville aldrig prata om döden, varken som ung och absolut inte efter stroke och dialys under många år. Vi hade dock kommit överens om, att det var bättre att träffas, medan vi båda var i livet. Som naturvetare trodde/tror vi inte på något himmelrike! Men om vi mot förmodan skulle råkas, hoppas jag att vi kan ta upp sportandet igen! Och vi skulle säkert prata fotboll, skola, energipolitik och döden!

Livet i Koutsounari går också vidare. Vi har fortfarande ingen nära kontakt med våra grannar, som vi hade förr. Pelagia pratar gärna, men inte när Geórgos är i närheten. För honom gäller bara ”kalimera”. Men vi har massor av andra vänner bl.a. Manólis och Nifikó. Trots sina många år, strävar de fortfarande på. Manólis går inte längre till ”såpato”, men sköter hönsen och odlingarna i en sluttning några hundra meter från huset. Nifikó beklagar sitt åldrande och att hon inte längre kan mjölka sina getter. De har nu bara en kvar, men de vill att vi plockar johannesbrödfrukter till den. När Nifikó känner behov av att prata, ringer hon. Hon vill också att vi tittar in, när vi passerar deras hus.

Vi har nu tre hundar att mata. Två (”Purju” och ”Sotis”) i såpato, för att skydda de två majsfält, som Manolis söner får kapa och ta hem till geten. ”Bruna” springer med enorm hastighet runt-runt det olivträd hon står vid nära de närliggande odlingarna. Jag är aldrig någonsin så uppskattad, som när jag kommer med mat till de tre! Inte ens Ylva beter sig så, när middagen serveras!

En kväll, när det var Champions League, gick Ylva upp till änkan Maria, som bor längre upp i byn. Där fanns redan tre andra grekiska kvinnor, försedda med virknålar och garn. Det blev en riktig syjunta, då både virknålar och munväder glödde. Ylvas virkade duk, som hon gav bort till vårens brudpar, är välkänd i de närliggande byarna. Hon är enormt duktig med virknål!

Ryssar tar över Koutsounári, åtminstone på fredagkvällar, då det är grekisk musik och dans på taverna Koúros. Då blir det ”Kalinka, kalinka” m.m. ryskt. I Ierápetra ser man ryssarna också. De är inte populära i souveniraffärerna, berättar ägarna.

Vi har haft några besök under månaden. På kalimera.se skrev Margareta59 från Östersund, att hon ville undersöka möjligheten att kunna bo vintermånaderna på Kreta. Vi svarade, hon kom till Ierapetra och bodde under en vecka i Koutsounári. Vi visade henne runt i de närmaste byarna, träffades och hade trevligt varje dag, ibland på tavernor, vid en öl på ”Posten” eller i vårt hus. Nu får vi se, om hon hittade någon lägenhet och om hon vill byta vinter mot ett varmare klimat!
Ett annat oväntat besök var Bennys och Lenas. De hade tagit en sista minutenresa till sin älskade by, bl.a. för att kunna skaffa ett längre boende i framtiden. Det lyckades. Vi hade flera trevliga kvällar tillsammans på byns kantina.

Som tack för att Jannis, albanen, vattnat vår trädgård i sommar, har vi hjälpt honom med att plantera 3500 tomatplantor i ett av hans växthus. Han har två till, så det blir mer jobb framöver! Tråkigt nog har han drabbats av stölder vi två olika tillfällen. Bl.a. plast för att täcka växthusen och av olja.

De hårt pressade grekerna har nu börjat strejka igen. Skolan hann bara starta, när de akademiska lärarna gick ut i en veckolång strejk. De protesterade mot att regeringen vill sparka 1000-tals av dem eller förflytta dem till andra jobb. Skolorna ska använda 16000 färre lärare och elevantalet i klasserna ska öka från 27 till 30.
Bevakningen av den grekiska politiken har förbättrats på SVT, så ni vet redan allt om ”Gyllene Gryning”, det rent nazistiska partiet. Sedan regeringen här stängde de tre statliga kanalerna och ersatte dem med en, har vi inte tittat så mycket på de grekiska kanalerna. De privata kanalerna har massor av reklamtid och innehållet är ofta såpa och kaféprogram.

I slutet av månaden gjorde vi en härlig 8:a dagars resa till Kárpathos. Därför har jag också en massa jobb med att skriva ett resebrev.

Sommarvädret har stannat kvar hela månaden ut. Det har varit dagstemperaturer runt + 30 och + 25 nattetid. Den 4:e hade vi stormvindar upp emot 80 km/timmen. Luckan till bilens tanklock bröts loss. 2 mm regn föll den 16:e. Det har också varit svalare i havet än det brukar vara i september på grund av konstant nordlig vind. Under endast 4 dagar har sydlig vind övervägt i augusti och september.

Jannis

Monica P
2013-12-05, 18:12
Detta känns som alldeles nyss, snart är det dagsfärska rapporter vi får! Nu är det visst läkarna som strejkar, jag orkar inte hålla reda på allt. Våra ambulansförare lär visst strejka också, eller om det var sympatistrejk för dem, så nu gäller det att hålla sig frisk.

Kalimera
2013-12-08, 16:45
Tack än en gång för trevlig läsning! Nu är ni snart ikapp. :)

Synd att det fortfarande inte funkar som tidigare med grannarna.

Ylva A
2013-12-09, 14:55
Ja nu är jag nära. Jag har inte börjat skriva på novemberrapporten än. Jag förlänger månaden några veckor in i december.
/ Jannis

dettis
2013-12-10, 09:45
Tack Jannis för alla härliga rapporter, jag har läst dem alla med mycken glädje men är dålig på att kommentera. klapp_klap
Birgitta

Lissi
2013-12-10, 12:18
Alltid trevligt att läsa Dina rapporter! Tack för dem!

Lissi

Ylva A
2013-12-13, 17:49
Dettis, Du vet att jag läser och ibland kommenterar. Jag uppskattar dina foton och dina inlägg. Mina är lite mer av skrämmande maskulin art, men det kan ju inte jag rå för! Du är ju mjuk kvinna!
/ Jannis