handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2012, april


Ylva A
2013-10-20, 19:04
Nu är jag ilsken på staten – Grekland alltså. Skattemyndigheterna har sköntaxerat oss. Eftersom vi bodde här 7 månader förra året, måste vi ha inkomst här, beräknad till 3150 € per person, anser man. Inkomstskatt för det beloppet är 486 €, som vi nu krävs på. Skulden skulle varit betald den 31 januari, men vår vän Nikos har slarvat med att lämna över kravbrevet. Nu får vi hjälp av Demosténis, Pelagias måg, att slippa kravet både nu och i framtiden. Vi har i tidigare deklarationer endast behövt uppge vår bostadsyta och vårt bilinnehav. Nu vill skattemyndigheterna att vi skall öppna ett konto i en grekisk bank och överföra pengar från Sverige. De kan inte kontrollera oss, om vi bara tar ut pengar via våra svenska Visakort! Greker tar hjälp av advokater och skatteexperter för att deklarera, men jag hade trott: det skall jag klara på egen hand. Nu blir det bilresa till Agios Nikólaos, med svenska deklarationer och bevis på bankuttag i €, till skattekontoret för utlänningar.

Är jag missnöjd med staten, är jag desto mera nöjd med landets befolkning. Här kommer ett exempel veckan efter Påsk. Ylva sade till mig på morgonen: ”Vi har inte fått så många ägg i år, som vi brukar, vi måste nog köpa idag.” Eftersom hon hade hosta, var jag ensam vid morgonpromenaden. Nifiko ropade in mig till sitt hus och överlämnade en kasse bondbönor, en kasse kronärtskockor och ett antal ägg. Vid lunchtid knackade Pelagia på dörren och överlämnade ett flertal ägg. När vi åt vår middag vid 19-tiden, knackade det igen. Då kom Maria, vars make dog i strupcancer för något år sedan, och hade med sig citroner, kronärtskockor och många ägg. Under den kvartslånga pratstunden sa hon bland annat: ”Ni kommer ju aldrig och hälsar på mig. Jag vill få tiden att gå.” Dagens morgonbön från Ylva resulterade i 25 ägg. Vi skall fortsätta att be till vår herre, men han har sagt att det gäller inte bilar o.d. Grekerna ger av sitt överskott, de får säkert någonting tillbaka.

Här kan jag berätta om en annan olikhet. Kretensare fiser aldrig, inte ens på gymmet. Trots grönsaksrik mat varje dag, har jag aldrig hört något misstänkt ljud. Kan det bero på bra magar,eller att det anses fult? Svenskar har troligen både magproblem och inga hämningar.

Den viktigaste utrustningen på Kreta är 1½ liters petflaskor. Utan dessa skulle allt stanna upp. I dem fyller man vatten, olja, vin, raki eller oliver för det egna behovet eller för att ge bort till andra. När flaskan är tom, återanvänds den igen oftast med samma innehåll. Ingen pant här. De blå soptunnor, som förra året fanns för återanvändbart material, är nu borta från vårt närområde, men finns vid huvudvägen. Däremot åker en skrothandlare runt flera gånger i veckan och samlar metallskrot, som folk vill bli av med. Den näst viktigaste utrustningen är plastkassarna. Mataffärerna ”öser” påsarna över kunderna, som dessutom brukar förse sig med en extra bunt.

När vi gjorde vår minitripp till Paleóchora (se under resebrev), träffade vi Jannis, tavernaägare och fåraherde i Drosiá.. Han berättade, att han under vintern förlorat 100 får uppe i bergen. Han misstänkte ”banditer” från närliggande byar för stölden. I grannbyn Zonianá hade man stora razzior mot harsodlingar bland olivträden för några år sedan. Annars är stöldrisken liten i vår by. Pelagias knep är, när hon ser nya pakistanier i omgivningen, att hon frågar dem om de vill gräva om trädgårdslandet, göra rent i hönshuset t.ex. Som tack får de mat och 10 €. Ingenting har heller försvunnit från oss under våra 18 år här.

Jag har nog blivit lite kretensisk. När jag kommer in på ett kafé, säger jag alltid kaliméra eller kalispéra beroende på dygnstiden. ”Norske” Nikos på ”Posten” frågade mig, om jag brukar göra det, när jag är i Sverige. Det hade han nämligen aldrig varit med om i Norge. Svaret är ”nej”! I Sverige är jag svensk. Här är jag grek! Åtminstone nästan!

På gymmet har jag blivit kallad”Ironman”. Det beror inte på enorm styrka, stora muskler eller att jag börjat rosta. När jag duschar efteråt, händer det ibland att man glömt ställa om kranen till varmvattnet från solanläggningen. I mars kändes vattnet lika kallt som från en vårbäck i Norrland. Eftersom jag klarade den kalla avrivningen, fick jag epitetet ”Ironman” av chefen.

På gymmet finns tre löpband placerade bredvid varandra. Nu kan jag förstå varför träning på gym är populärare än löpning i naturen. Tre tjejer bredvid varandra, en lunkande, en joggande och en snabblöpande, kan ha samma fart på snacket. Dessutom kan de spegla sig samtidigt. Fast de unga pojkarna är nog värst på att kolla sig själva och sina muskler i speglarna. Jag själv blundar!

I TV pågår valdebatterna med lite annat temperament än hemma. Här är det kutym att man pratar i munnen på varandra. Alla skäller och ingen lyssnar. Den stora skandalen är, att en f.d. försvarsminister blev mutad med 7 miljarder i samband med köp av försvarsutrustning från Tyskland och Frankrike. Turkhotet lever fortfarande. De stora försvarskostnaderna skulle kunna betala en stor del av statsskulden. Resten skulle prästerna kunna stå för.

Av en slump upptäckte myndigheterna att det fanns över 9000 hundraåringar i Grekland. Då blev de naturligtvis nyfikna och började undersöka saken. Nu sparar man över 7 miljarder per år, eftersom det fanns 200000 felaktiga pensionsutbetalningar. Många var också redan döda. Jag som tänkt bli grekisk medborgare, så att Ylva kunde få det gott ställt på äldre dar, när jag passerat 100.

Den 1:a maj börjar sommaren, säger kirio Manólis. Å andra sidan trodde han förra veckan, att det var 1:a maj nästa dag. Då började inte sommaren, men kanske nästa månad. Det är fortfarande kyligt på nätterna.

Ni skulle se aprikosträdet. Grenarna dignar av 1000-talet frukter. Jag sprutar dem 2 ggr i veckan i förhoppning om att hålla de äggläggande insekterna borta. Frukterna är klara någon vecka in i juni och de smakar fantastiskt. Då kan vi ge tillbaka till kretensarna lite av vad vi tidigare fått av dem.

”Det var som det var, det ärsom det är och det blir som det blir”. Citat från hundraåringen Allan Karlsson.

/Jannis, Mr Jannis, kirioJannis och Ironman.

yannis
2013-10-21, 06:35
Nu börjar Kreta-tarmen dra i mig igen, Jannis!
Tack för trevlig och underhållande läsning så här på morgonkvisten.
Birgitta.

Monica P
2013-10-21, 09:16
Ja, Birgitta , du får nog börja packa! Själv är jag ju redan i Grekland så jag har inget att klaga på. Roliga funderingar, Jannis, om stat och ekonomi...den där fulingen som tog emot miljarder i mutpengar sitter inne på livstid nu, och med sig drog han halva familjen och en herrans massa andra fulingar. Det finns säkert fler, och om denne fuling får lust att börja prata väsentligheter får vi nog fullt i fängelserna. Man har börjat planera att släppa ut mindre fula fiskar med elektronisk fotboja för att ge plats åt dom större hajarna.

Kalimera
2013-10-22, 10:12
Nu får vi hjälp av Demosténis, Pelagias måg, att slippa kravet både nu och i framtiden.Hur gick det sedan? Slapp ni betala?

Dagens morgonbön från Ylva resulterade i 25 ägg. :D

Monica P
2013-10-22, 10:33
Igår fick jag veta att fulingen fick bara 20 år i fängelse...halveras det en par gånger är han snart ute igen...var han stoppat pengarna skulle man vilja veta...och vilka som är kompanjoner...tror nån att det blir helt klarlagt?

Sunny12
2013-10-22, 11:37
Intressant och rolig läsning!:)

Ylva A
2013-10-22, 12:19
Janne, lugn bara lugn! Det blir att vänta någon vecka till. Det kommer att stå i nya månadsbrev. Det är som en följetong i en damtidning.
/ Jannis

Kalimera
2013-10-22, 14:20
var han stoppat pengarna skulle man vilja veta...och vilka som är kompanjoner...tror nån att det blir helt klarlagt?Nej, det tror jag inte.

Janne, lugn bara lugn! Det blir att vänta någon vecka till. Det kommer att stå i nya månadsbrev. Okej, då lugnar jag ner mig. :)