handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2011, september


Ylva A
2013-09-29, 20:41
Trots 6 veckors vistelse här blir det bara ett kortare brev. Det beror inte på att vi ej varit med om något, utan på att jag nu i slutet av månaden, drabbats av sommarens andra förkylning. Den förra fick jag i mitten av juni och jag tvingades anlita den kretensiska sjukvården. Den fungerade snabbt och bra. De röntgade både lungor och skalle, förutom alla de övriga vanliga undersökningarna. Jag var hemma några timmar senare med penicillin och nässprej på fickan. 10 dagar tidigare hade vi haft en TV-installatör på besök, för att installera kanalpaket Nova. Någon mer förkyld har jag knappast sett förut. I över 30 graders värme formligen sprutade han svett och snoren rann. Snorränna med dropp! Två dagar senare sa Ylva: ”Jag har fått ont i halsen”. Jag klarade mig ytterligare 5 dagar, men har drabbats ännu värre och fått feber. Nu sinar ”kon” på fantasi!

I somras när vi var i vår lägenhet i Östersund, var vi väldigt förvånade över att det var svårt att ha en temperatur under +25. Detta trots att radiatorerna var avstängda och att nattemperaturen ofta var under +10. Det var nog tur för oss, för här är det svårt att nå en innetemperatur under +28. Det hjälper inte med nattöppna fönster, när det ständigt är ”tropiska nätter”. Vi vill också undvika kylning via luftkonditionering. Den lägsta nattemperaturen under augusti-september var +20,9.

Trots att jag spejat och spejat och hoppats på hittelön, har jag inte lyckats se diktatorn här i Ierapetra. Jag menar Khadaffi. Det är ju bara c:a 20 mil från Libyen till södra Kreta och en egen u-båt lär han ju ha. Men han tycker väl att grekerna har tillräckligt med problem ändå, utan honom. Annars vore det ju ett sätt för Grekland att bättra på sin ekonomi och låta Khadaffi hyra ett lyxhotell för sig och sitt anhang. De behöver säkert massor av service, som skulle ge Kreta stora inkomster. Slutligen lockas massor av turister till området, för att få chansen att få en titt på kändisen och hans harem. Det skulle nog locka lika bra som lämningarna på Knossós.

Vi var utan dricksvatten i några dagar. Det blev stor omsättning på flaskvatten i byn. 6-pack av 1½-litertsflaskor kostade 1 €. En get hade fallit i vattenkällan uppe i bergen och drunknat. Den var betydligt lättare att hitta och plocka upp, än alla cryptosporider i Storsjön.

Ylva har fått ett nytt intresse: hon samlar fimpar på stranden, sedan hon såg på ett TV-program, att det tog 5 år för cigaretterna att försvinna. Hon vill ha något att göra, när hon är på badstranden. Ylva samlar fimpar med bikinin på, medan ”Stjärtan” fortfarande samlar vita stenar utan kläder!

Andra arbetsuppgifter för oss har varit att plocka johannesbrödsfrukter, både åt Pelagia och åt kirio Manolis. Över 300 kg från 4 träd och det har gett oss bra ryggträning. Vid försäljning får man 0,15 € per kg. I stället för att titta på 11 septemberminnen på TV, hjälpte jag också grannen Georgios med att pressa de vindruvor, som han ska göra must och raki av. I år står det 7 st 200-liters plasttunnor och doftar vid vårt hus. Än orkar han, även om antalet tunnor minskar.

Tro det eller inte: man jagar skattesmitare i Grekland. Man har gett namnet Rambo på de nya tjänstemännen. Själv gör jag mitt bästa för att tillsammans med ovanligt många turister, ge bidrag till den grekiska ekonomin. Tyvärr är nog oviljan att lämna eller be om kvitton så inrotad sedan många generationer tillbaka, att staten även i framtiden får svårt att få ekonomin att gå ihop. Dessutom spekulerar ett litet antal enormt rika mot den Grekiska ekonomin, precis som man gjorde mot Sverige i början på 90-talet, för att berika sig ännu mer.

Aktiekursen på det statliga elbolaget, som staten vill sälja, har fallit från 20 € till några få € per aktie. Är det då rimligt att sälja och privatisera?

Momsen på matvaror är här 13 % och på medicin 6,5 %. I Sverige ska man sänka restaurangmomsen. Tror ni det blir billigare på krogen? Här har man höjt restaurangmomsen till 23 %, men vi har inte märkt några höjda priser. Mitt riktmärke ouzon på literflaska har i dag ett pris på nästan 13 €. För 3 år sedan kostade den 8 €. Det betyder att vi får nöja oss med raki från Georgios, grannen och Manolis, lantbrukaren. Den är gratis och hälften så stark.

Ylva var med kiria Nifiko på marknaden. Nifiko skulle köpa snyggbyxor till Manolis. Expediten Maria, 50, hjälpte en annan äldre kvinna (80) med att välja ut lämpliga trosor. När Nifiko och kvinnan kramade om varandra, sa Maria: ”Jasså, känner ni varandra”. ”Ja, vi känner varandra bra”, svarade Nifiko, ”vi är svägerskor”. De fyra damerna har alla ganska runda bakar och då sa någon av dem, när de plockade bland stringtrosorna: ” Tänk om vi skulle börja använda sådana här”? ”Då skulle vi snart undra, vart de har tagit vägen”, sa Maria.

Det här är en grekisk förkortning: Tasulla är en förkortning av Anastasía.

Det gick ganska lätt att skriva trots halsont och lite feber. Jag ska försöka skriva en reseberättelse, om vårt besök på Kýthera också. Ni kommer väl ihåg ”Vi reser till Kitére” skriven av Ulf Peder Olrog på 40-talet? De flesta av er som läser är väl så gamla?

Lev väl! / Jannis

Kalimera
2013-09-30, 16:07
Jag ska försöka skriva en reseberättelse, om vårt besök på Kýthera också.Även det lyckades trots elak förkylning. :)

Resebrevet finns här (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/resa_kythera.html).

Monica P
2013-09-30, 17:15
Ja, jag kommer ihåg Olrog, men inte just denna sång. Ska spana lite på Youtube, där kan man hitta det mest underliga i sammanhanget.
Måste säga att ni är flitiga som plockar och skördar...lönen är in natura, förstås, raki och sånt.

Ylva A
2013-10-01, 11:05
Hej Monica,
Vore jättebra om vi får ta del av texten om du lyckas hitta den. Vi har inte klarat av det. Vi har hittat/minns bara följande "Vi reser till Kythere, med nattskjorta till segel, utan att nån ser'e och utan nån konvoj".
Jo då, vi hjälper gärna till där vi kan, men vi får så mycket tillbaka i språkträning, trevligt umgänge och goda vänners produkter.
/ylva

Monica P
2013-10-01, 15:53
Om man söker på Olrog på Wikipedia finner man en lång lista på hans verk, men inga texter. Vi får fråga den allkunniga alllmänheten!

Ylva A
2013-10-01, 16:03
Vi har letat flera timmar idag, både på Wikipedia och på andra ställen utan resultat. Allmänheten hjälp! / Jannis

Kalimera
2013-10-01, 16:29
Vi har letat flera timmar idag, både på Wikipedia och på andra ställen utan resultat. Allmänheten hjälp! / JannisVad heter låten? Vi reser till Kythere?

Ylva A
2013-10-01, 19:09
Svar: ja. Det är åtminstone den första raden och fortsättningen är den jag minns från barndomen om:" Nattskjorta som segel och utan att nån ser det och utan nån konvoj". Den ska inte blandas ihop med "Resan till Chytarae",
som Sven-Bertil Taube och Cornelis har sjungit in.
/ Jannis

Kalimera
2013-10-02, 14:19
Svar: ja. Det är åtminstone den första raden och fortsättningen är den jag minns från barndomen om:" Nattskjorta som segel och utan att nån ser det och utan nån konvoj".Hittar tyvärr inte heller den texten. Många texter finns det, men inte den. Skumt.