handdator

Visa fullständig version : Hemresa från Aten

uffesimon
2013-08-07, 21:16
Hejsan, vi har ett flyg som går hem vid 21-tiden från Aten. Vi vill inte tillbringa en dag i Aten, men inte heller missa flyget. Hur mycket kan man lite på båtarnas punktlighet? Vi har hittat en båt som kommer in till Pireas på eftermiddagen.
Med vänlig hälsning Uffe

Ingrid Ny
2013-08-07, 21:41
Hej
Vi har bara en gång varit med om att färjorna är försenade. Så går dom så brukar tiderna stämma. Däremot kan det var knökigt med bussarna ibland.
Men det är svårt att råda hur man ska göra...
/Ingrid

Mahava
2013-08-08, 06:36
Det som kan få färjorna att bli försenade eller inställda är oftast hårt väder eller en strejk så ska man åka samma dag är det bra att ha en plan B så att man kan åka en dag tidigare om det verkar troligt att vädret kan bli dåligt eller om det är något på gång, katamaraner o snabbbåtar är känsligare för väder o blir oftare inställda än stora färjor. Annars är färjorna i min erfarenhet pålitliga de gånger jag åkt till Pireus har det dock nästan alltid blivit nån halvtimme sen in i hamnen pga "other ships movements" som de sa i högtalaren en gång flabb_flab, vill man undvika bussknök så ta tuben till flygplasen, ett byte och det är väl skyltat, tar ca 1,5 timme med byte. Jag skulle nog rekommedera att ni har som minst 3 timmar marginal till flyget från planerad ankomsttid av båten.

Kolla ev även om er reseförsäkring täcker ev missat flyg hem, en del försäkringar täcker enbart för missat utreseflyg

Ann
2013-08-08, 06:36
Ska du åka med ngn av Blue Star ferries bör det inte vara ngt problem. De brukar vara i tid. /Ann

Netwolf
2013-08-08, 08:41
Var åker du ifrån? Finns det flera båtar/linjer att tillgå?

/Netwolf

aussie
2013-08-08, 08:53
Hej! Vi åkte hem i slutet av juli från Naxos till pireaus på em och sedan tog buss från pireaus till Aten flygplats för att flyga hem vid 21 tiden. Gick jättebra. Tror inte det är någon problem om man åka blue star.