handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2008, oktober


Ylva A
2013-06-25, 22:45
Så är då snart oktober månad till ända och nästan utan praktiska problem. Det har varit en fantastisk månad för oss. Hela klanen med söner, deras partners och barnbarn var samlade under en vecka i mitten av månaden. Eftersom det varit sommarväder, innan de skulle komma och TV och Internet berättat, att det skulle bli moln och blåst under veckan, befarade vi att vädret skulle bli dåligt. Men meteorologerna hade fel som vanligt. Hela veckan var strålande, så det blev bad i havet varje dag för Frank (7) och Vincent (5). Vilken glädje det var för oss att få dela deras första upplevelser av ett nytt land! Det gjorde inget att det blev höst (+ 21) och blåst (7 beaufort) veckan efter de rest.

De praktiska problemen under månaden har inskränkt sig till bilreparationer. Listen till framrutan hade torkat, så det fanns risk för vatten i kupén. Här är det däck och lister som inte klarar sol och värme. Vi blev utan bil i 4 dagar, för bilfirman råkade slå sönder rutan, när de skulle sätta fast den nya listen. Den nya rutan ville de förstås ha betalt för. Eftersom jag inte kan gräla på grekiska, betalade jag utan protest. På köpet hade de tömt batteriet på all energi. Vi fick vara utan bil ytterligare 1 dygn. En bilelektriker (elektrológos) fick ladda upp batteriet igen.

De pengar som försvann vid bilreparationerna, tog jag igen genom tandläkarbesök. En tandpetare hade gjort, att en guldplomb lossnat efter 43 år. Efter 6 tandläkarbesök hos Georgos, varav 2 tillsammans med en tandtekniker, hade jag en porslinskrona fastsatt till en kostnad av 260 €. Jag fick dock ingen garanti för att den skall hålla lika länge som guldplomben. Behövs det månntro?

Bensinhandlaren i byn heter Stávros (= kors) och han är mycket vänlig. En gång frågade han om jag ville smaka på fikon, varefter han gav oss hela påsen som han hade. Vid nästa tillfälle skulle sönerna åka hem. Då undrade han, vad de kunde vilja ha med på resan. ”Jag vet inte”, svarade jag. Då hämtade han från kylen 1 liter juice och muggar till dem alla, med en önskan om en god hemresa. När händer det i Sverige? Bensinpriset är nu 1,1 €/liter, men under den dyraste tiden gick staten in och subventionerade kostnaden. Alla tankstationer i landet hade då samma pris.

De ekonomiska problemen finns naturligtvis här också. Börsen faller, inflationen är märkbar. En limpa färskt bröd kostar 0,85 €, 1 liter mjölk 0,75 €, 2 öl på ”Posten” kostar 5 €, en ökning med 1 € sedan årsskiftet. En förkylningsspruta kostar lika mycket. Matmomsen ligger dock bara på 9 %, medan den är 19 % för fabricerade varor. Vi hade också uppfattningen, att TV var gratis och att vi inte betalade något för de kommunala kostnaderna. Pelagias måg Demosténis visade oss dock, att vi betalar en kommunal avgift vid varje elräkning baserad på husets yta: 40 €/år för oss. Det är tur att vi har ett litet hus. Trots att de statliga kanalerna även är reklamfinansierade, har en ny avgift tillkommit på 45 €/år, som också betalas via elräkningen. Grekerna gnäller. Eftersom analog TV har dålig mottagning i Koutsounari, delar Georgos/Pelagia och vi på digital TV. 29 €/månad för oss var. Då kan vi se på 100-tals kanaler. Det gladde barnbarnen att slippa oss vuxna en stund och kunna titta på Cartoon Network. Mig gladde det bland annat, att kunna se matchen Halmstad-Sundsvall i fotboll. Det kan jag inte göra i Östersund utan att betala extra.

För att få pension krävs det att man arbetat 4 500 dagar (20år) med en inkomst på 30 €/dag. Demosténis berättade att han haft anställda på sitt hotell i Ierapetra, som han betalat arbetsgivaravgifter för. En del hade inte nått taket på 4 500 dagar. De fick ingen pension. Dim, som han kallas, har betalat kostnaden, men staten har lagt beslag på pengarna.

Pelagia och Georgos har varit lika vänliga som vanligt. Deras ”kafenio” bakom vårt hus har nu öppet från kl. 6 på morgonen. I november blir den också taverna, när musten skall destilleras. Sönerna fick en snabblektion av dem, när Pelagia bjöd oss alla på kaffe. Vinmusten behöver jäsa 1½ månad. Av varje 200-literstunna får de ut 55-60 liter 28-procentig alkohol, som sedan späds av Pelagia till 18 %. Alkoholometern har de fått av oss. I år har Georgos trappat ner. Bara 9 st 200-literstunnor i jämförelse med fjolårets 16.

Odlingsarbetet med vitlök måste vara slutfört före oktober månads utgång, enligt Manolis. Det fick bli mitt jobb den sista veckan i månaden tillsammans med honom, trots att det är nedan. Manolis säger att vissa växter, t.ex. sallad och potatis växer snabbare och smakar mycket godare, om de är satta vid fullmåne. Tidigare under oktober hade våra egna träd och odlingar fått påfyllning av röd matjord.

Tycker ni att fotbollsspelarna imponerar, när de under en match springer
10 km under 2 halvlekar? Jag är inte imponerad! De vilar mellan halvlekarna och tar pauser ibland liggande på gräset under den tiden. Sonen Jonas hade med sig ett löparur, som med GPS-hjälp även avläser löpsträckor. Det visade sig att vår morgonpromenad på berget är 3,44 km. Vi går den på 45 minuter (eventuellt med några tilläggsminuter för matning och klappning av hundar), motsvarande 7 km för en matchlängd. Det betyder också att vi på 1 månad går 10 mil i de kretensiska bergen. Inte dåligt av en åldring på mer än 70 och av en något yngre hustru!?

Ett grekiskt ord skall ni få lära er denna gång. Rendezvous= återbesök (hos tandläkaren och bilreparatören). Det var väl inte svårt? Småfranska! När vi i Sverige säger ”gäss på sjön”, när det blåser och vågorna går vita, talar man här om ”duvor på vattnet”. Det är lätt att hitta språkliga likheter.

Ylva hade i slutet på månaden kliat i sitt högra handledsveck. Hon hade ett litet sår, myggbett e.d. Jag utesluter skorpion! Efter en vecka hade hon fått en uppsvälld hand och ett fult rött sår som varade. Det blev akutbesök på den grekiska nationaldagen (28:e). ”I fortsättningen kommer du in den första dagen, om det händer igen”, sa doktorn. Han grävde, klippte och tryckte ut det var som hade bildats, utan bedövning. Ylva ordinerades medicin och blev försedd med mitella. De sista dagarna på månaden blev jag därför dubbelarbetande. Jag fick t.o.m. sköta hennes hygien i duschen. När Ylva blir frisk (efter 20 dagar), ska jag ta semester! Läkarbesöket kostade inget. Läkaren var stolt över sjukvården i Grekland. Dagen därpå var det rendezvouz. Ni skulle ha varit med om det strukturerade kaos som rådde. Det var 100-tals återbesökare, som skulle passera 3 olika köer. Den första för att se vilken typ av läkare som skulle uppsökas. Den andra för att betala 3 € och den tredje för att komma in (i Ylvas fall) till kirurgen. Det blev ny karvning i såret, ny dränering och återbesök 2 dagar senare. Slutsats: Sår, som ska vara, ska man inte klia!

När min son Jonas frågade sin son Frank om han ville åka till Kreta igen, svarade han: ”Kanske inte varje vecka, men en gång i månaden”. Det tyckte jag var ett bra betyg för ”vår” älskade ö.

Det var allt för denna gång! Var rädda om er. Sätt på vinterdäcken i tid och förse er med broddar! I dagarna är det sommar igen, med temperaturer på över 28. Stranden väntar!

/ Jannis

Monica P
2013-06-26, 00:11
Jag säger bara haha, så bra vi har det, vi svenska pensionärer, en förträfflig blandning av svensk trygghet och grekiskt levande liv.

KR
2013-06-26, 00:30
Jag ler och njuter hela tiden när jag läser om era upplevelser.
//
KR

Ylva A
2013-06-28, 14:52
Vad tror du Monica? Kan vi inspirera några försiktiga nordbor, att satsa på ett härligt pensionärsliv här i Grekland? Många gör ju det men delar Sverige med Spanien. Jag förespråkar dock ett delat pensionärsliv i Grekland. Vi slipper oxfilé, golf och träffar i stället människor vänligt inställda till svenskar.
/ Jannis

Monica P
2013-06-28, 16:23
Det finns en hel del delltidsboende pensionärer i Grekland. Det är väl inte så många som gjort totalt och radikalt landsbyte-för det måste man nog ha släktanknytning eller liknande. Jag tycker att det är en jättefin idé och kanske somliga som läser Kalimera kan med realistisk syn planera åren efter pensionen.

För det måste ske med öppna ögon, annars orkar man inte med vardagskrånglen. Den som bara varit här på några semesterturer kan få det lite svårt med de skillnader som faktiskt finns, och språksvårigheter o.s.v

Jag känner en del engelsmän som ärligt talat har det tråkigt här, en del blir rätt alkohoberoende, andra har sabbat möjligheterna att komma tillbaka till England...skulder här och där, familjefejder.

Men för den som har sin lilla men regelbundna inkomst, är hyfsat frisk och öppen för nya intryck finns det inte många bättre ställen.

Kalimera
2013-06-28, 16:50
Tack för ännu en läsvärd rapport! Det spelar liksom ingen roll att de inte är dagsaktuella, de är läsvärda ändå. klapp_klap

pollebosse
2013-06-28, 18:56
Ja, vad skall man säga?
Sitter och njuter, ler och är så lycklig att få läsa dessa rader med Lisbet.

Tusen tack för denna stunden!

Paul