handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2008, april


Ylva A
2013-06-13, 19:12
Det har nu snart gått en vecka av maj, så det börjar bli dags att lämna några intryck från månaden som gått.

Den sista veckan av mars anlände vi till Tyskland i vinterskrud och reste vidare till Kreta den 1:a april, då träden började knoppas. Vi hade sköna och skojfriska dagar med våra vänner Christel och Christian i Iserlohn, Sauerland, inte så långt från Ruhrområdet. Vi blev helt överraskade över områdets skönhet med trädbeklädda berg och kullar. I byarna var husen vita och nymålade och det var rent och snyggt överallt. Vi fick uppleva tysk kultur i form av friluftsmuseum, utgrävningar från den romanska tiden i Köln + domen, linbanan i Wuppertal, kalkgrotta i Iserlohn och naturligtvis tyskt öl och mat (Kölch respektive eisbein). På autobahn bjöds vi på bilturer upp till 210 km/h. Christian ingår i Mercedesstallet, tror jag!

I januari hade vi rest från Kreta, då oliverna just höll på att skördas. Några få med vår hjälp. Nu återkom vi till ”vår” ö och olivträden stod i full blom. I år är det ovanligt riklig blomning dessutom, eftersom de första månaderna bjudit på mycket regn. Under träden finns vårblommorna fortfarande kvar och det är grönare än vanligt. Månaden april började sval och regnig, men övergick till ren sommar med temperaturer upp till + 34. Det betydde att vi tog första havsbadet redan den 13:e. Under den ortodoxa påsken kom det dock både regn och kyla. Tack och lov en månad utan blåst, vilket är ovanligt här.

Eftersom den ortodoxa påsken skedde i månadsslutet har vi i år varit med om dubbla begravningar och uppståndelser. Fast i Sverige glömde vi dem snabbt. Eftersom grannen Pelagia fastat och nu hoppas på evigt liv, har hon varit enormt generös mot alla. Georgios klagar ibland och tycker att hon lämnar fat, kastruller och bunkar överallt och som måste hämtas. Men han är stolt över henne också. Under fasteperioden äter man inte kött och fisk, men det går åt mycket räkor och sniglar i stället. På långfredagen får man inte äta olivolja, men oliver går bra! Många inser säkert att dessa levnadsregler är ”dumheter”, men fortsätter traditionen ändå. Det är nyttigt att rensa kroppen under fastetiden, säger man. På påskaftonen börjar man försiktigt öka proteintillskottet i form av speciell påsksoppa gjord på inälvor eller på kyckling. Frossandet börjar på påskdagen. Enligt grekisk TV äter en medelgrek 2-3 kg kött under de två påskdagarna och 5 kg veckan efter fastan. Det resulterar naturligtvis i att sjukhusen får besök av alla som vill kontrollera kolesterolet.

Vi har fått nya grannar. I ett av de närliggande husen bor sedan några månader ett ungt albanskt par i 35-årsåldern. Mannen kallas Timmi och jobbar sedan 9 år tillbaka på ett av de stora hotellen i byn som trädgårdsarbetare. Han har bott på Kreta i 13 år. För 3 år sedan kom hans hustru Naftia till ön. Det har inte blivit några barn. Inte undra på det, med hustrun i hemlandet. De har nu genom ”terapi” på Kreta, lyckats. En kväll kom de och frågade, om vi kunde köra dem till Agios Nikolaus, eftersom hon hade ont i magen och hade sin läkare där. Naturligtvis ställde vi upp, höll tummarna för att det inte skulle bli någon taxifödsel och kunde efter någon timmes väntan, återvända lyckligt med beskedet att barnet skulle födas med kejsarsnitt en vecka senare. Sonen, Atalantis, föddes den 23:e. Timmi verkade lika lycklig, som jag var en gång i tiden, då mina söner föddes. Föräldrarna kallar Pelagia för sin tant och räknar henne som extramamma.

Pelagia försöker på alla sätt att lära oss vara som kretensare. Ibland blir det lite komiskt. När vi skulle följas åt till kyrkan på påskaftonen, tyckte hon att Ylvas skor var för sportiga. ”Har du inga andra, kan du ta de bruna”. De bruna har Ylva använt sedan hon kom ned till ön och de fick duga ett kyrkobesök till. Nu får jag investera i svarta skor till Ylva. Även Manolis, jordbrukaren, tränar oss på olika sätt. När jag övergick till shorts på morgonpromenaden, sa han att man har kortbyxor först efter den 13:e maj. Innan dess har man långa, eftersom man kan råka ut för fästingar före detta datum! Kan möjligen höjd temperatur göra att de försvinner då, eller är allt bara tro?

Efter att ha rensat vår laptop, för att öka arbetshastigheten, skulle vi installera Internet här nere igen. Det gick inte, trots att jag överlåtit allt avancerat datorarbete på min hustru. Efter någon vecka var vi tvingade att be om hjälp. Den passerade veckan hade gett mig några lärdomar, som fick mig att skriva ned 10 budord, för att eventuellt kunna hjälpa andra stackars män med temperamentsfulla kvinnor.
Se till att du kan mer än din hustru kring den tekniska utrustningen (dator, mobil, TV o.d.) och gör misstagen själv.
Om du inte gör det, gör följande:
1. Håll dig på säkerhetsavstånd, helst i annat rum.
2. Om hustrun ber dig om hjälp – närma dig försiktigt.
3. Ge dina råd lugnt och svara inte nedlåtande. Var enbart stödjande.
4. Om det inte hjälper – avlägsna dig snabbt eller ta betäckning. Använd gärna hörselskydd och skyddshjälm.
5. Återvänd efter 10 minuter och fråga om hon har intagit ”snällpiller” och om hon har följt dina råd.
6. Upprepa steg 3 –5.
7. Ta fram teknisk beskrivning på utrustningen, helst på svenska eller be henne stoppa in CD:n.
8. Kolla om du har släktingar och vänner, som kan ge bättre råd än du kan!
9. Ge upp och beställ experthjälp. På Kreta kan det ta tid att hitta någon

Skulle problemet upprepas vid ett senare tillfälle, be henne först starta med att spänna fast säkerhetsbältet!

Ylva säger, att de som känner henne skrattar igenkännande nu. Övriga förstår att det jag som är den knäppe och retsamme!

Vi har haft Östersundsbesök. Kari (f.d. arbetskamrat) kom på besök tillsammans med Maria. Det var naturligtvis trevligt för oss. Extra roligt var det, då vi på morgonpromenaden stötte på kirio Manolis och vi fick översätta mellan språken. Manolis kallade Kari för Pali-Kari och menade det! Palikari på grekiska betyder karlakarl. Maria fattade genast vinken och bytte bort det gamla namnet. Nu kan ni som känner honom (kolleger, fotbollsdomare och fotbollsspelare) göra detsamma! För övriga kan jag berätta att Xari = Harry = Kari betyder Kristus.

Mitt jobb under perioden har inskränkt sig till att vara chaufför till damerna i området och att plantera lök och ta upp vitlök tillsammans med kirio Manolis. Alltid något!

/ Jannis

Monica P
2013-06-13, 20:15
O, vad jag är glad över att min man inte vill lära sig använda datorn. Då slipper vi i alla fall bli osams om den.

Det är lika roligt att läsa dina skriverier varenda gång.

Monica C
2013-06-13, 22:21
Som vanligt härlig läsning.
Monica:)

Ylva A
2013-06-15, 16:37
Monica P,
Vi blir aldrig osams om användandet av datorn. Det är mitt humör som kokar över när jag inte kan få datorn att funka som jag vill, eller om Jannis vill ha hjälp och jag inte kommer ihåg hur man gör. Då är det bäst att han går ut tills jag är klar./Ylva A

Monica P
2013-06-15, 17:19
Det är precis det jag menar. Hos oss kan mannen allt utom datorn, så där får jag krångla bäst jag vill med benäget bistånd av en datordoktor i stan. Samme datordoktor la in Windows 8 nu och sa lite käckt: du ska väl ha överskrifter och sånt på grekiska? -Jadå, sa jag. - Sen tog det två veckor innan jag fattade hur jag skulle hitta gamla favoritsidor. Bookmarks, t-ex, heter σελιδοδείκτες, hur enkelt som helst...
Men om tre veckor kommer dottern och mågen , tjohoo, som kan lära mig sånt jag ännu inte lyckats knäcka själv.

Kalimera
2013-06-16, 15:45
]När jag övergick till shorts på morgonpromenaden, sa han att man har kortbyxor först efter den 13:e maj. Innan dess har man långa, eftersom man kan råka ut för fästingar före detta datum! Kan möjligen höjd temperatur göra att de försvinner då, eller är allt bara tro?Det där var intressant! Har ni hört något mer i ämnet sedan dess?

Ylva A
2013-06-16, 16:27
Senast i våras, fick vi samma kommentar av Manolis. Vi får fråga honom nästa år! Han har sommartid alltid långbyxor, undertröja, keps och skjorta på sig. Vi byter efter ändrad temperatur. Koutsounari, just nu 17.30 +31. I havet är det +22.5, men skönt!
/ Jannis

Kalimera
2013-06-17, 10:34
Senast i våras, fick vi samma kommentar av Manolis. Vi får fråga honom nästa år!Gör det. :) Jag har aldrig sett fästingar i Grekland. Har ni gjort det?

Ylva A
2013-06-17, 11:27
Vi har aldrig haft fästingar på oss själva, men vi har tagit bort många, som satt sig på "våra" hundar i ljumskar och örsnibbar.
/ Jannis

KR
2013-06-17, 21:20
Sån underhållande läsning om ert liv på ön!
//
KR