handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2006, juni


Ylva A
2013-04-08, 15:50
Eftersom fotbolls-VM startar idag, är det bäst att börja skriva genast. De flesta matcherna kommer jag att kunna se hemma i Sverige, eftersom hemresan sker den 15:e juni. Jag måste erkänna, att jag är mer fångad än någonsin av spelet. Men tänk så många timmar jag förlorat framför Tv:n! Å andra sidan har jag haft många sociala kontakter både under och efter matcherna. Men alla har inte varit beredda på mina högljudda utspel. Mål!!!

Under årens lopp har vårt förhållande till solen förändrats totalt. Då vi vid starten kom till huset 1994, försökte vi äta frukost på altanen i direkt solljus, trots Pelagias invändningar. Sol och bad under många timmar mitt på dagen, trots Pelagias invändningar. Nu fungerar vi helt som Pelagia och övriga greker gör. Vi försöker undvika den heta tiden på dagen genom att hålla oss inomhus. Trots detta drabbas Ylva lätt av solallergi, med kliande utslag på kroppen. Solbränna och annat förgängligt bryr vi oss inte om. Sommar i Södra Norrland är nog bäst för oss. Den är kort, kall och våt! Det brukar vara maximalt 2 högtryck per sommar. Vi tar med oss ett, då vi kommer! Men då vill vi inte höra några klagomål, om att det är varmt!

I slutet av maj hade da Vinci-koden premiär i Grekland, samtidigt som finländarna vann Eurovisionstävlingen i sina skräckdräkter. Varje dag under flera veckor diskuterades detta med präster, politiker och samhällsvetare i grekisk TV. Jag tror detta sammanfattningsvis:
1) Patriarkatet kommer att bestå inom den ortodoxa kyrkan. 2) Finland kommer aldrig mer att vinna tävlingen. 3) Gummidräkter blir inte tillåtna av hälsoskäl. Man får finnar på kroppen. 4) De flesta sydeuropeiska länder satsar på hårdrock i tävlingen nästa år.

Vill Ni leva länge? Bli jordbrukare, gärna på Kreta. Ni behöver inte springa, gå på gym, eller motionera på andra sätt. Ni får allt på köpet! Motion och kroppsövningar ingår i jobbet. Vi ser hur det fungerar för kirio Manolis. Han kommer trots sina 78 år att fortsätta sitt jordbruk. Familjen har liten pension, men självhushållning är bäst, då den ger utmärkta basvaror av kött, ägg, ost, oliver och grönt. Medelhavsmaten är ju också utmärkt för kroppen. Sociala kontakter och förmåga att koppla av då tillfälle ges, har man även. Några andra grannar, ett äldre jordbrukarpar 95 och 92 år gamla, avled med 3 månaders mellanrum under våren. De hade klarat sig ända till slutet på egen hand.

Vår vän Nikos går inte längre i kyrkan. När vi passerar kyrkor under våra bilfärder, gör han som de flesta av våra bekanta, upprepade korstecken. Det sker oftare nu är förut. Något har hänt, men vad? Han fyller 65 år i sommar och önskar nog att pensionspengarna ska komma regelbundet då! Anledningen till att han inte besöker kyrkor är följande: Vi det senaste kyrkobesöket för några år sedan, blev han som storrökare nikotinsugen och började gå nedför kyrkgången, för att på gården utanför ta en cigarett. I samma ögonblick säger prästen: ”Driv ut satan från templet, låt det onda brinna i helvetet”. Nikos tyckte att det gällde även honom och att kyrkobesökarna vände sig om och tittade på honom. Nu får ”korsningarna” räcka i fortsättningen.

Ylva har börjat kalla mig för husets åsna. Skälet är dock inte som Ni tror! Förklaringen är följande: Innan kirio Manolis åsna dog förra året, transporterade han alla förnödenheter (även sig själv) på sin åsna. Sedan dess har han burit det mesta själv, men nu vill han gärna ha hjälp med transporterna av djurfoder hem till huset. Det är självklart att jag ställer upp för denne snälle vän, arbetsledare och greklärare. Jag ska försöka vara lika tålmodig som en åsna. Även hemma! Ylva säger dock: skillnaden är att Manolis fyrbenta åsna kunde ta större laster och att jag har andra laster än åsnan.

Var inte oroliga för att vi inte har mat så det räcker! Våra grannar och vänner ser till att vi lever i överflöd!

/ Jannis

Monica P
2013-04-08, 16:35
Så kan det upplevas...lika intressant som vanligt.

Arne
2013-04-08, 17:26
Vi läser och lär!

Arne och Birgitta

pollebosse
2013-04-08, 19:05
Tack, härlig läsning!

Paul

KR
2013-04-08, 19:28
Så kul att läsa!
//
KR

Kalimera
2013-04-08, 19:55
Tack! klapp_klap