handdator

Visa fullständig version : Krisen i Cypern

Kalimera
2013-03-22, 16:50
Ni som bor i Grekland: vad säger man i Grekland om krisen i Cypern, och om att en grekisk bank (Pireus Bank) tar över två Cypriotiska banker?

Monica P
2013-03-22, 16:53
Dom jag umgås med säger bara "SUCK".

Kalimera
2013-03-22, 17:24
Dom jag umgås med säger bara "SUCK".Det kan jag förstå.

Monica P
2013-03-23, 09:40
Det är lite schizofrent och mycket komplicerat:

I åratal har man tagit emot stora summor till bankerna från alla möjliga håll, okänt om dessa pengar var lagligt beskattade i ursprungslandet, eller ej. Man gav goda räntor. Nu när systemet håller på att falla ihop vet folk inte riktigt hur man ska reagera, jag menar cyprioter. Ett enigt nej applåderades här i Grekland som en tuff gest mot Merkel & C.o, men det håller på att bli lite baksmälla...

En thriller i alla händelser. Vi har en väninna med tre barn på Cypern och jag hoppas innerligt att hon inte förlorar jobbet.

larvih
2013-03-23, 09:54
Ett enigt nej applåderades här i Grekland...

Nu er det jo først og fremmest kolossale tab på græske statsobligationer, som har ødelagt den cypriotiske økonomi.

Så rent moralsk kan grækerne dårligt gøre andet end at bakke op omkring en cypriotisk beslutning. Hvilken som helst beslutning...

Ponika
2013-03-24, 17:06
Min mamma bor på Cypern sen ca 8 år, och jag har hela tiden förundrats över hur bra hon har det. Kommer från Sv som pensionär, och har tandläkare, läkare, åka buss, medicin bl a gratis. Från statliga sjukhus då, men endå...Betalar 25 % skatt i Sverige. Men bara att få allt detta, jag blev förvånad. Har väl hela tiden fattat att detta kommer inte att hålla. Var kommer pengarna ifrån??

Skönt för henne, men man undrar ju lite om dom som bor där (och som har betalt skatt...) vad dom tycker om att det kommer folk från andra länder och bara får... Hon blir iaf inte drabbad ekonomiskt på något sätt, nu har hon det eg ännu bättre som precis blivit sambo;)

Monica P
2013-03-24, 18:02
I Grekland gäller att vi som är från andra EU-länder får sjukvård, och räkningen skickas till hemlandet. På vår IKA-bok står det med stora bokstäver och stämplar att vi hör till den kategorin. Hur det är på Cypern vet jag inte. Vår skatt, 25 % i Sverige ger oss denna rättighet.

Eva L
2013-03-25, 07:53
I Grekland gäller att vi som är från andra EU-länder får sjukvård, och räkningen skickas till hemlandet. På vår IKA-bok står det med stora bokstäver och stämplar att vi hör till den kategorin. Hur det är på Cypern vet jag inte. Vår skatt, 25 % i Sverige ger oss denna rättighet.

Regelverket är likaratat i alla EU länder i det här avseendet http://ec.europa.eu/sverige/eu_service/retirement/index_sv.htm

Sen kan ju vissa länder ge utökade förmåner till vissa grupper. Exempelvis fick min dotter gratis måltider när hon gjorde en praktikperiod i Aten inom ramen för ett europeiskt utbytesprogram för studenter.

Eva