handdator

Visa fullständig version : Er man i Ierapetra 2004 del 3, november


Ylva A
2013-02-09, 10:40
Nu är vi inne i november. Då lämnar turisterna ön, för nu skall hösten ha kommit! Det enda tecknet på kommande tider är julreklam och försäljning av ljusslingor och tomtar på Lidl! Här på Kreta finns ingen tomte med julklappar. Klapparna kommer på nyårsdagens morgon! Basta! Vädermässigt är det fortfarande sommar på södra sidan av ön. På den norra sidan var det däremot storm och skyfall, som gav översvämningar i Iraklion och Xania. När turisterna försvinner, stänger flertalet tavernor och kaféer. Det blir några veckors vila inför olivplockningen. Då passar familjerna med druvodlingar på att destillera vinmusten till raki. Samtidigt bjuder man släkt och vänner på provsmakning och mat s.k. paréa. Avspänt, enkelt och hög stämning!

Många greker är otroligt vidskepliga. I TV har man varje vardag caféprogram med dagens horoskop gällande ekonomi, hälsan och kärleken, graderad i en skala 1 – 10. Dock används aldrig nivåer under 6, säger hustrun. För mig känns det som 10-or varje dag (utan horoskop)!
En av våra vänner hade svårt att sova. I kuddvaret hittade hon ett paket med hår och naglar från sambons X, som förklarade sömnproblemen (trodde hon). Barnen får som små en blå sten, för att inte det ”onda ögat” ska ge dem sjukdomar i framtiden.

Vi har upptäckt stora svårigheter att hitta i telefonkatalogen här. Ierapetraområdet har ju inte så många abonnenter, men de ger oss och även grekerna själva problem. Det finns 7 olika sätt att uttrycka i och ett antal olika s-ljud. Varje familj väljer sitt sätt att skriva sitt efternamn. Känner man inte till hur de stavar, får man leta! I Sverige hittar man ju Svensson på samma ställe oavsett hur många s och n de använder!

En annan olikhet är firandet av nationaldagen. Den ena av grekernas två nationaldagar är den 28 oktober, kallad Ochi-dagen (inte atji!) till minnet av att grekerna sa ochi = nej till
Mus-Oll-inis (förstås bara av Jämtar) krav på abdikering 1940. Dagen är helgdag och firas ordentligt. Lediga människor kantade gatan, där uniformerade skolelever paraderade i takt till blåsorkester. Även militärer, sjukvårdsteam och brandkår var med samt småbarn i Ierapetras nationaldräkter. Efteråt fylldes alla kaféer av folk, som njöt av en ledig dag i solen. Nöjda människor som är glada över att leva i en fri nation. Vi svenskar vet ju inte hur det känns att vara ockuperade.

Däremot hittar man likheter i TV-utbudet. Här finns både Robinson (kallat Surviver) och Fame Factory och andra såpor. Programmen är upplagda på samma sätt som i Sverige. I Surviver svälter man inte deltagarna, utan låter dem ”festa” emellanåt. De får också prata mycket mer om sina känslor kring ö-livet. Vi kan dock inte alltid se alla grekiska kanaler. Då det blåser sydlig vind, får vi i stället in arabiska och egyptiska kanaler, trots att vi har en jätteantenn på taket. Digital mottagning av SVT-Europa har vi ännu inte fått. Firman klarar det inte!

Min kusin Gösta ville, att jag skulle berätta om höstvädret här nere. Detta får bli årets sista krönika nedskriven 21 november. Den 8:e kom det regnskurar här. Fastlandet och norra Kreta har haft stora problem med översvämningar som följd.

Det har gått ett tag sedan Pelagia sa, att nu har hösten kommit. Det var ett par månader för tidigt. När det ständigt helklara vädret övergår till växlande sol/moln/regn och temperaturen sjunker från +25 till +15-20, då tror jag det är höst här. Det kan fortfarande vara kanondagar, som i fredags den 19:e, då vi tog vespan upp i bergen och plockade oliver vid en övergiven olivlund. Där, utan bevattning på 1000-metersnivån, var oliverna blåsvarta, medan de på lägre nivå fortfarande är gröna. Det var så varmt, att jag fick lust att ta av mig kläderna. Det påminner om, när man plockar lingon och det är brittsommarväder. Detta år har det varken blivit hjortron-blåbärs-eller lingonplockning för oss. Nu fylldes kassarna snabbt och arbetsställningen var utmärkt. Rensningen av oliverna hemma på altanen var en fröjd i solskenet. En del av dem ska hem för inläggning.

De dagar det är molnigt/regnigt på morgonen, spricker molnen lätt upp. Solen tittar fram och gatorna torkar snabbt upp. I Makedonien (”Det finns bara ett Makedonien och det är grekiskt”) är det redan vinter med snö och minusgrader nattetid. Vilken tur att vi satsade på södra Kreta! Den lägsta nattemperaturen i november har varit +15,4. Vi har ännu inte lagt undan badkläderna, eftersom vi fortfarande kan se badare.

Väderförändringarna är dock tydliga i Grekland. Allt sker dramatiskt. Skyfallen och stormarna får väderrapportörerna i TV att ofta prata om fenomenen som sker. En stor del av städernas bekymmer med översvämningar, beror på de stora asfalterade ytorna och att avloppssystemen är underdimensionerade.

Oj då! Nu tror jag vintern kommer! Utetemperaturen är bara +14. Det är hög luftfuktighet och stark vind från norr. Vi, som lagat mat halva dagen, märker det på fönstrens insidor. Det är englasfönster och ”lagen om kalla väggen” gäller naturligtvis! Vår luftavfuktare går på högvarv och gör det drägligt inomhus. Innan vi åker hem, hoppas vi att tvåglasfönster är installerade, eftersom de nuvarande låter regnvattnet rinna in!

Det stämde! Vintern har kommit! När vi vaknade den 22: dra kl. 7 var det bara +9,5.

Grundregel vid temperaturjämförelse: svåger Åke, som bor i Murciaområdet i Spanien delar min uppfattning, att östra Medelhavsområdet har mildare höstar men svalare vårar än västra Medelhavet.

Vår vän Nikos har den sista veckan spelat på Lotto. Största vinsten är på 6 000 000 €. Om han vinner vill han resa till Aris (Mars)! Vi är jättenöjda så länge vi kan resa till Kousoun-Aris!

/ Jannis

Monica P
2013-02-09, 13:07
Så bra ni hade anpassat er redan då. Hoppas ni har fått dubbla fönster vid det här laget!

Ylva A
2013-02-12, 09:32
Monica,
eftersom jag vet fortsättningen, kan jag väl bara säga "den som läser får se". / Jannis

MetaxaHasse
2013-02-12, 09:47
Tack för en god berättelse om erat viste..hoppas själv kunna i den långsiktiga planen deltids bo..eller vem vet,det kan bli heltid.
Hasse