handdator

Visa fullständig version : Bra boende på Karpathos


Kajsa
2012-05-21, 17:12
Hej!
Vi ska till Karpathos i början av juli och jag har lite svårt att hitta ett bra boende. Smaken är ju som baken, så tips och recensioner är svårt. Vi är en liten familj på 3 (dotter på 8) som vill bo fint, nära stranden, (ev. med pool), typiskt grekiskt, enkelt men rent och med närhet till ett par tavernor och restauranger samt liten mataffär. Kul om det är lite liv på stranden för vår dotter. Som en liten fiskeby helt enkelt. Det ska alltså vara lite stadskänsla, med lite grekiskt liv, men också lugn och ro. Drömadressen hittills har varit på Aperanto i Faros på Sifnos. Precis så vill vi bo.
På Karpathos fastnade jag först för Lefkos, men flera skriver om det som en turistfälla och boendet Nikos studios, som rekommenderas på Kalimera, får hemska recensioner på Tripadvisor. Det kan ju i och för sig var från en taskig konkurrent, men deras egen hemsida är verkligen inte rolig.
Sedan läste jag om Amopi, men hittar inget boende som lockar där.
Jag vore jätte glad och tacksam för tips på boende, men kanske framför allt för tips på ort/ställe, där ni tror att vi skulle trivas. Autentiskt, lagom med liv och rörelse, fin strand och härlig utsikt. Tack!
ps. ska även vara lite på Rhodos, så om någon har tips på ort/by, utöver huvudstaden, tar jag tacksamt emot det också.
Jag kan dela med mig av erfarenheter från Milos, Sifnos, Tinos, Naxos och Santorini.
Hälsningar
Kajsa

Kalimera
2012-05-21, 17:15
På Karpathos fastnade jag först för Lefkos, men flera skriver om det som en turistfälla och boendet Nikos studios, som rekommenderas på Kalimera, får hemska recensioner på Tripadvisor. Det kan ju i och för sig var från en taskig konkurrent, men deras egen hemsida är verkligen inte rolig.Jag vill bara förtydliga att det inte är en rekommendation, det är en annons. :)

Eva L
2012-05-21, 17:45
Svårt med något som slår Sifnos och Faros. :) Sifnos är ju en helt fantastisk ö nästan oavsett var på ön man bor.

Beträffande Karpathos tycker jag personligen inte att Lefkos är mer turistfälla än Amopi men det är ju ett antal år sedan jag var där.

Eva

Pyttan
2012-05-21, 18:23
Hej!
Det var 7 år sedan jag var i Lefkos, bodde där en vecka då och sedan en vecka i Pigadia. Det var en bra kombination för vår familj då.:)
Och faktiskt tycker jag att det var lite samma känsla där som i Faros för 2 år sedan.:)
Men det kan ju ha ändrats sen dess....:)
Pyttan

LottaB
2012-05-21, 21:29
Ska åka till Lefkos i juni och juli två veckor och har bokat rum privat på Hotell Neraida som ligger i utkanten av byn med fin utsikt över stranden. Ägarna har även ett hotell strax utanför byn som heter Galini. Från Neraida är det ca 100 meter till den fina sandstranden och 30 meter till en minimarket. Jag åker för andra året i rad med min 12-åriga dotter . Det finns alltid barn i byn och på stranden att bada och leka med om det är tillräckligt. Det kommer många besökare till Lefkos över dagen så visst är det liv och rörelse men långt ifrån stadsliv. Det finns gott om trevliga tavernor både i och strax utanför byn och generellt är det mycket bra mat. Vi har även bott i Amopi tidigare år och även det var bra men med större hotell och inte samma trevliga atmosfär som i Lefkos. Finns dock betydligt fler hotell med pool i Amopi.

Lycka till!

Kajsa
2012-05-22, 11:18
Tack alla för svar och råd så långt! bye_bye
Kajsa

MariaJ
2012-05-23, 22:24
När vi var på Karpathos i höstas stannade vi till i den lilla byn Finiki en stund. Det tyckte jag var en jättemysig liten by som kanske skulle kunna passa er. Det är ju en väldigt liten by, men det är inte långt till Arkassa om man vill ha lite mer liv och rörelse.

Lotta E
2012-05-24, 12:09
Min far och hans särbo bor alltid i Lefkos när de åker till Karphatos. Kommer inte ihåg namnet på hotellet. Men kan lova att de hade rekommenderat att bo i Lefkos.
När vi var där förra sommaren. Njut vi hela dagen när vi var i Lefkos.
Jätte mysigt ställe.

Kajsa
2012-05-25, 11:50
Hej!
Tack alla, för bra tips. Efter att ha kontakta många hotell, på olika orter och fått reda på att det är fullt, började jag bli lite smått desperat. Då vi reser med en 8-årig dotter är det viktigt med lite lekkramarter och liv och fin strand, så Amopi verkar, trots turismen, vara det lämpligaste. Dessutom "rätt sida" ön, om det blir blåsigt, vad jag förstått.
Till slut blev det Amoopi Bay i Amopi, via Airtours site. Vid direktkontakt med dem var det fullt. Var än jag läser om det hotellet verkar det vara toppbetyg. Det ser väldigt fint ut och bra pris, så NU längtar vi. _B-anana

Kalimera
2012-05-25, 16:07
Det ser väldigt fint ut och bra pris, så NU längtar vi. _B-ananaHärligt! klapp_klap

Lotta E
2012-05-29, 08:53
Då kan ni ta bussen på eftermiddag kvällen in till Pigadia, äta lite gott och strosa omkring :D
Bussen tar ca 10 - 15 min.

Kajsa
2012-06-05, 14:51
Tack! :)

ola wikman
2012-07-05, 09:38
Vi tillbringar just nu vår semester på Karpathos i Pagadia, tillsammans med våra tre små barn. Här finns både "stad" och fin strand, var lite rädd att de andra ställena skulle bli för lugna för våran smak. Här kan vi njuta av strand och pool på dagarna och strosa omkring i staden på kvällen.

Vi bor på Regina hotell, som ligger mitt i staden och dessutom har nära till stranden (som är bäst närmast staden, om man har barn och vill ha sandbotten) Hotellet har tidigare varit ett Apollohotell, men de har tackat för sig, och nu är här nästan helt tomt! Trevlig personal, har både studios och lägenheter, pool (stort plus om barnen är med), fri WiFi. Standarden är inte tiptop men allt fungerar, det finns AC och det städas varje dag. Regina erbjuder mellan den 20-27/7 "special price", på studios för 50 euro/ natt och lägenhet för 62 euro/ natt. Men ett tips från oss är att det går att pruta lite till, hotellet har flera tomma rum

Kajsa
2012-07-23, 16:07
Hej alla!
För ni är ju ungefär de samma som skriver/svarar under lite olika rubriker flabb_flab
Nu är vi hemma igen efter två underbara veckor, mestadels på Karpathos (också 2x3nätter på Rhodos). Vilken fantastisk ö! Den har allt, vi kommer att åka tillbaka.
Vi bodde i Amopi, vilket vi var väldigt nöjda med. Vi åkte in och åt två kvällar i Pigadia, Karpathos stad, men det tyckte vi var så där. Stranden i Pigadia verkar jätte trist (En lång sandstrand med massa parasoller och ingen turkos färg), jämfört med de fullkomligt himmelska stränder som finns på ön. I Amopi finns en liten fin sandstrand men också ljuvliga små vikar med stenstrand och perfekta för lite dykning. Vilket undervattenslandskap! Det turkosblå vattnet överallt.
Vad gäller maten i Grekland får man ju alltid fråga sig fram för att finna de bästa ställena, annars blir de souvlaki med ris OCH frittes för hela slanten, och det tröttnar man rätt fort på. De har ju så ljuvlig fisk och härliga skaldjur i Grekland, men man får leta. I Amopi blev definitivt favoritrestaurangen Esperida, lite uppför backen, från Amopi Bay. Four Seasons lockade oss inte, i alla fall inte med det namnet. Men annars var Calypso, nere vid stranden också bra. Testade två andra vid sandstranden, som var jätte trista. Amopi Bay, var ett toppen hotell. Vackert, jätte trevlig personal och fantastisk utsikt och fin pool. Nära till stranden, lugnt och stilla, fast det var fullsatt. Vet inte var alla var.

Vid biltur till Olymb(p)os spenderade vi hela eftermiddagen på Apela beach. Sagolikt vackert! Men åk också till Diakoftis och Damatria! Diakoftis har jag inte lyckats se nämnt i något forum (men står säkert med om man köper hela e-guiden), men den stranden, eller de stränderna (för de är två) är så nära Karibien man kan komma. Helt sagolikt. Vi hade ett par nästan vindstilla dagar på Karpathos, och då är dessa stränder ett måste. Det går att ta sig dit med bil, men vi hyrde mopeder och är det något man ska göra på K så är det det. Diakoftis ligger längst ned på öns södra spets, och man måste köra runt hela flygplatsen.
Att köra med mopederna över bergen, via Aperi, ner på västsidan ön, till Finiki, äta världsbästa fisken där, och sedan köra hem över bergen, och Menetes, i solnedgången, det är livet på en pinne.
Nej, nu är det slut på superlativen och arbetet väntar.
Ha det så jätte skönt alla ni som åker till Karpathos. Vi lär åka tillbaka. Vi har varit på 9 grekiska öar, denna hamnar absolut i topp.
Ser att det talas om vägen till Olymbos i ett annat forum och som det skrivs är den som sagt i stort sett klar. Infrastrukturen är över huvud taget jätte bra på ön. I Olymbos ska ni äta på Tabepna (Taverna) Olymbos, som ligger nästan med en gång, på höger sida, när man börjar gå in och upp på de små gatorna. I ett hål i väggen ser du madamen stå och laga mat. Hon, som alla andra tanter i O, kan engelska och hon lagade helt ljuvlig mat. Inte fisk förstås, men typisk husmanskost. Ja, det är bara att ta en titt i luckan. De har en härlig terrass. Men missa den inte, man ska inte in i turiststråken. En riktig hit.
Kajsa

annette fra norge
2012-07-23, 16:42
Herlig å høre at dere likte Karpathos og Amoopi. Selv bor jeg også alltid der, på Apolis, senest for litt over en uke siden. Tre herlige uker i paradis. Prøv Four Seasons neste gang, de har nydelig mat de også!

Annette

Masse
2012-07-23, 23:04
Kul att ni gillade vårt kära Karpathos, och att det är flera än vi som tycker att man njuter öns natur bäst på moppe.

:) Masse

Mikke
2012-07-24, 15:07
....yup, mykke skoj å mera kul
att susa fram på tvenne hjul... :D
Mikke

HannaHallberg
2012-07-31, 09:17
Jag vill bara förtydliga att det inte är en rekommendation, det är en annons. :)

Jag måste säga att det inte är helt tydligt, inte för mig i alla fall.

Just ovanför annonserna för Nikos Studios och Elias Rooms på sidan om Karpathos står det "Nedan hittar du två bra boenden". Det har jag svårt att uppfatta på annat sätt än att det är en rekommendation.

Kalimera
2012-07-31, 09:40
Just ovanför annonserna för Nikos Studios och Elias Rooms på sidan om Karpathos står det "Nedan hittar du två bra boenden". Det har jag svårt att uppfatta på annat sätt än att det är en rekommendation.Helt rätt. Texten hängde kvar sedan där fanns ett annat hotell som vi rekommenderade. Texten är borta nu.

HannaHallberg
2012-07-31, 13:33
Tack för snabb återkoppling och tack för en fantastisk sida!! klapp_klap