handdator

Visa fullständig version : Grekiska krisen

Sidor : 1 [2]

mouche
2012-02-14, 07:17
Alle bidrar, men det føles tyngre for de som har minst fra før av, uten tvil. Man ser nå stadig bilder,og rapporter, om at de store "fiskene", de som har store skatteskulder blir arrestert og tiltalt, veldig bra.

Uten tvil kan sikkert også ting bli bedre i den private sektoren, men det er den offentlige sektoren som er problemet. I privat sektor får man ikke jobben/oppdraget hvis man ikke kan levere en vare til en akseptabel pris. I den offentlige sektoren så mister man hverken jobb eller inntekt om man ikke har noe å gjøre, ineffektivitet straffes ikke og prisen settes politisk og ikke av noe marked. I tillegg er lønn og sosiale goder i offentlig sektor en helt annen enn i den private sektor.

Jeg har mned flere personer gått gjennom i nokså detalj hva slags ordninger de har/har hatt i det offentlige og hvilke pensjonsordninger de har. Disse er langt bedre enn du og jeg kan drømme om i Norge og Sverige, land som ellers nok har verdens beste ordninger?

Ja, ikke vanskelig å se hvor bratt kurven stiger, men om fremtiden kan jeg kun spå (gjette/gissa), og det er ikke unaturlig å tenke seg at selvmordsraten vil være høyere i et land i krise enn i et land med vekst, velstand og gode sosiale kår. Noe annet ville egentlig forundre meg litt.

Hva de skal gjøre helt konkret (de du listet opp) er ikke lett å gi noe enkelt svar på, hvilket jeg tror du er enig i.

Hellas har nå i en lang periode hatt en lånefinansiert vekst, men mye av veksten har gått til luksus og/eller forbruksgoder som var stort sett ukjente i Hellas for 15/20 år siden. Nå har regningen kommet på bordet, og Hellas/grekere må gjennom den samme prosess som de man kan se på TV i Luksusfellen Sverige/Norge.

Jeg har lest mange rapporter, innlegg og vurderinger fra eksperter på økonomi fra alle verdens hjørner og alle er vel enige om at man må få til vekst, men ikke helt enig i hvordan. Alle mener at offentlig sektor må undegå en total omveltning, men frykter at viljen til dette er for liten, og så langt har egentlig lite skjedd, dessverre.

Litt brutalt sagt så må nå Hellas oppleve at en omelett lages ved at noen egg må knekkes, og at man må se realiteten i øynene.

Og som sagt så mange ganger; å skylde på Merkel og kreditorer blir en ren avsporing med hensyn til hva, og hvor, problemet ligger.

I mellomtiden vil jeg oppfordre flest mulig til å støtte opp om Hellas, og det gjør vi best ved å reise dit og bruke pengene på lokale markeder, butikker, tavernaer osv

Og det er utolig deilig å være her nå, norsk vår hvor vi igår var ute hele dagen og jobbet rundt huset, spiste fantastiske lokalproduserte appelsiner,honning, kylling, øl, raki, bakervarer osv

Samt ikke minst, hadde en lang prat med våre etterhvert gode greske venner som driver et lite familiehotell og bar i landsbyen, og som jeg skal hjelpe med å lage annonse for sitt hotell og være en kontaktperson for i Norge.

ps
for første gang så jeg at de ga fra seg en kvittering til en kunde!

bocina
2012-02-14, 13:59
Hittade en intressant inlaga i DN som, rätt eller fel - där gör jag ingen värdering, visar krisen ur ett annat perspektiv.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/david-graeber-debt-the-first-5000-years

Som vanligt alltså, "inget nytt under solen".

Bo

pollebosse
2012-02-14, 15:19
Bocina,
har nu läst artikeln i DN.

Vilken artikel och vilket perspektiv!

Paul

Admirala
2012-02-14, 18:22
Hittade en intressant inlaga i DN som, rätt eller fel - där gör jag ingen värdering, visar krisen ur ett annat perspektiv.

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/david-graeber-debt-the-first-5000-years

Som vanligt alltså, "inget nytt under solen".

Bo

Interessant artikkel!

Om noen ikke orker lese alt, les iallfall dette: ;)

Dagens skuldreglering verkar dock åt motsatt håll. För första gången under skuldernas 5 000-åriga historia har vi ett läge där institutionerna skyddar långivarna i stället för låntagarna. En organisation som IMF finns till just för att bevaka att långivare får betalt, med ränta. Enligt David Graeber befinner vi oss nu mitt i den skuldfälla som människor i alla tider har fruktat.

”De fattiga”, skrev Aristoteles om sin tids Grekland, ”är tillsammans med sina fruar och barn förslavade till de rika”. Vad skulle han ha sagt om dagens Grekland? Förmodligen, säger David Graeber i en intervju, skulle Aristoteles ha betraktat skillnaden mellan att sälja sig själv som slav och att sälja sin arbetskraft för usel minimilön som ett juridiskt hårklyveri.

mouche
2012-02-14, 18:29
Som andre har skrevet så er ikke dagens situasjon i Hellas helt ny for de har klart det mange ganger å forbruke mere enn de har og tjener.

Det er ikke bare dagens Hellas og det antikke Hellas som har gått konkurs. Også polikerne som styrte landet i 1826, 1843, 1860, 1894 og 1932 klarte å bruke mer penger enn de hadde.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-skjedde-historiens-forste-statskonkurs-6761782.html#.TzqN-7R5jYg

Kanskje på tide å "break the habit" og få orden på sitt bo? Jeg synes det!

Admirala
2012-02-14, 22:02
mouche (jeg retter dette til deg, for det er deg jeg har de fleste diskusjonene med):

Jeg tror ikke vi er så uenige, bortsett fra om tre viktige saker:

1) Jeg mener at Hellas har skyld i krisen, men ikke alene. Dette har jeg gitt mange eksempler på, med bakgrunn i bl.a. uttalelser fra nobelprisvinner og sjeføkonomer - og ja, vi kan alle finne "eksperter", men mine referanser er iallfall mer etterrettlige enn naboen din på Kreta (Sorry, kunne ikke dy meg). La oss iallfall være enige om at mange dyktige økonomer mener at "andre enn grekerne" også har skyld i krisen.

2) Jeg mener at det ikke er riktig at de svakeste må lide (per i dag) mest. Som du nevner, det er bra og riktig at skattesnyterne nå arresteres, men i følge greske medier får de ikke stort mer enn "et klaps på hånden" i straff. I andre enden har du mennesker som prøver å overleve på minstelønn - den blir nå kuttet, og man kan spørre til glede for hvem? I noen tilfeller rikingen som har ansatt dem - de må gjøre samme jobben for ham men til mindre lønn. Dette kan, iallfall i teorien være bra for en liten bedrift, men om du jobber for en av de steinrike vingårdeierne i Nemea? Han selger vinen sin til utlandet og får samme inntekt som før, men betaler mindre for arbeidskraften. Det er slike ting jeg reagerer sterkt på. Når skal kuttene ramme den rike vingårdeieren i Nemea i samme grad som han som høster druene?

Jeg liker å gå ned på mikronivå - det er lettere å forstå enn makroøkonomi, og dessuten dreier dette seg, for meg, om menneskeskjebner: Jeg kjenner rundt 100 grekere godt nok til å vite omtrentlig/nøyaktig hva de tjener. Blant dem som har inntekt (altså ikke er arbeidsløse) er alt fra bareiere til servitører, butikkeiere til butikkansatte, rektorer og lærere, tavernaeiere, pensjonister, jurister og kommunalt ansatte. Ingen tjener over 1300 euro/mnd. Noen tjener rundt 1000 e/mnd, ca halvparten har minstelønn (eller under, det skjer ofte). Det er de som må betale. Det er de som sliter nå.

Og så ser jeg vingårdeieren i Nemea. Kirurgen med Porschen. Ordføreren med... (nå ja, han kan identifiseres, la oss ikke bli personlige). I Nafplios havn ligger hver sommer yacht på yacht registrert på Cayman Islands eller desslike, men tydelig eid av grekere. Hvilke av kuttene har rammet dem på samme måte som servitøren eller læreren? Ingen! Det er det jeg igjen og igjen prøver å formidle. Og jeg (skal jeg innrømme) håper at du kan ha forståelse for at kuttene rammer feil. Kuttene/innsparingene som rammer de fattigste - eller for den saks skyld middelklassen (prøv selv å leve for 1300 euro/mnd i Hellas, særlig om du har barn og arbeidsløs/hjemmeværende ekstefelle), er skremmende store, og det er mer enn nok nå!

3. For at Hellas skal komme seg på beina igjen (noe forhåpentligvis alle ønsker), må det stimuleres til vekst i økonomien, også fra EUs/Troikaens side.

Louisa
2012-02-14, 22:46
men om du jobber for en av de steinrike vingårdeierne i Nemea? Han selger vinen sin til utlandet og får samme inntekt som før, men betaler mindre for arbeidskraften. Det er slike ting jeg reagerer sterkt på. Når skal kuttene ramme den rike vingårdeieren i Nemea i samme grad som han som høster druene?

Jag kande igen mig i det du skrev. Jag jobbar pa ett foretag som det gar valdigt bra for eftersom de jobbar med utlandet och paverkas darfor inte sa mycket av Greklands daliga ekonomi, och var arbetsgivare skulle inte ha nat problem med att fortsatta ge oss samma lon. Men med det nya sparpaketet sa kan alla foretag sanka de anstalldas loner med 20% om de vill. Nagot som det var tal om men som andrades i sista minuten var ju ocksa att ta bort de extra pengarna som alla far vid pask, sommarledighet och jul. Sana har beslut gynnar ju arbetsgivaren som far annu mer pengar i fickan. Varfor beslutar man inte att de har reglerna bara ska galla for foretag som har ekonomiska problem och nara konkurs t.ex?

Nu vet jag inte om min arbetsgivare kommer sanka vara loner for han ar ganska sjysst och ger oss mycket hogre loner an vad minimumlonen ligger pa, sa att han skulle sanka vara loner nu kanns lite osannolikt. Men tyvarr sa ar han ett undantag. De flesta arbetsgivare kommer sakert ta chansen nu och sanka lonerna aven om de inte har nagra ekonomiska problem.

Det ar manga unga pa mitt jobb och det talas mycket om att resa utomlands och jobba och kanske bosatta sig. Det ar definitivt nagot som manga kommer gora om de far samre lon an vad de har nu. Unga manniskor vill se en framtid och har ingen lust att jobba for slavloner, de vill jobba nanstans dar de kan kanna att de har ett varde. Precis som jag gar runt och tanker pa att jag kommer vara tvungen att flytta tillbaka till Sverige om jag far lagre lon sa tanker manga greker pa mitt jobb att de kommer vara tvugna att flytta utomlands.

Darfor ar mitt intryck att detta EU-krav om lonesankning i privata sektorn ar ett mycket daligt beslut. Det kommer leda till att de rika blir rikare och de fattiga fattigare, plus att det kommer leda till att manga ungdomar flyr landet och Grekland kommer forlora sin framtid.

Alala
2012-02-15, 04:41
Uppskattar mycket det som Admirala och Louisa skriver om situationen idag. Själv har jag ju skrivit lite om "stoltheten" som retar mig, det gäller främst situationer där det sägs att nu kan man köpa Grekland billigt osv. Menar bara att vad finns det för andra alternativ? Säljandet av statens egendom har väl gått trögt och det är kanske svårt att hitta såna som överhuvudtaget är intresserade? Menar bara att det kan ju trots allt föra med sig något positivt också? I längden? Får man hoppas i alla fall, allting ändras ju här i världen hela tiden.

Men den rätta medicinen för denna sjukdom är svår att finna, det brukar ju vara så att vad man än gör är det den svagaste som får lida mest. :(

/ Anne

mouche
2012-02-15, 07:50
...., men mine referanser er iallfall mer etterrettlige enn naboen din på Kreta (Sorry, kunne ikke dy meg).

Men det "morsomme" er jo at du faktisk selv har dokumentert at min nabo hadde heløt rett så kanskje man nettop skal lytte til naboen?flabb_flab

2) Jeg mener at det ikke er riktig at de svakeste må lide (per i dag) mest. Som du nevner, det er bra og riktig at skattesnyterne nå arresteres, men i følge greske medier får de ikke stort mer enn "et klaps på hånden" i straff.

Hva de får, eller ikke får, vet vi vel ikke enda da det vil ta nokså lang tid (som i Norge) etterforskning innledes, arrestasjon foretatt, tiltale tatt ut og rettsak gjennomført. Slik er det i Norge, og slik er det nok også i Hellas, men det finnes mange overskrifter, artikler osv som viser at det skjer noe her, eksempelvis;

http://www.grreporter.info/en/lakis_gavalas_charged_also_money_laundering/6019

3. For at Hellas skal komme seg på beina igjen (noe forhåpentligvis alle ønsker), må det stimuleres til vekst i økonomien, også fra EUs/Troikaens side.

Ja, helt enig og har vel også påpekt dette i diverse sammenhenger samt viktigheten av at vi alle bidrar i rimelig grad.

Nå har jo Hellas vist at de ikke har vært tilliten verdig de lån de har fått samt at det er 100% (?) enighet om at det greske "systemet" MÅ gjennomgå en grundig opprydding helt fra bunnen av. Ingen tror at dette er hverken enkelt eller gjort over natten, men prosessen må starte og nå er det en sjanse for å få startet, forhåpentligvis på ordentlig!

Hellas vil måtte gjennomgå en lang og tøff prosess og mange vil lide underveis, men jeg har tro på fremtiden for Hellas, dog under forutsetning av at de tar dette på alvor.

Når det gjelder kommentarer om at de "rike" nå utnytter systemet og setter ned lønnen så er det trist, men så lenge pengene forblir i Hellas så vil det etterhvert komme samfunnet (alle) til gode.

En faktor som det snakkes lite om er den greske kirken, og ikke minst hva den har av verdier. Hvor mange vet for eksempel at bl.a. Knesset i Israel står på jord som eies av den greske kirken og Israel betaler leie til kirken? Den greske kirken er enormt rik, og eier meget store landområder og selv der finnes det mye korrupsjon og snusk!

mouche
2012-02-15, 09:01
- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.

laero
2012-02-15, 11:23
- Eurosonens finansministre har avlyst et krisemøte de skulle hatt i dag for å godkjenne redningspakken på 130 milliarder euro til Hellas. Årsaken er voksende misnøye med greske lederes manglende evne til å kommitere seg til de kuttene som landet må gjennomføre som betingelser for pakken. Dessuten er det også voksende splid innad i gruppen av kreditorland om Hellas i det hele tatt bør få mer pengestøtte. AAA-ratede land som Tyskland, Finland og Nederland har nå etter sigende mistet tiltro til Hellas og mener at en konkurs i Hellas ikke vil få så store konsekvenser for resten av eurosonen lenger, ettersom de mener å ha klart å bygge opp brannmurer rundt de andre landene, skriver Handelsbanken.

Enligt svensk TV nu på morgonen handlar det främst om att Ny Demokratis ledare inte skrivit på de dokument som ska garantera att det som beslutades i parlamentet i söndags verkligen genomförs. PASOK har skrivit på, men det är förunderligt hur grekiska politiker kan obstruera och krångla i den situation de befinner sig.

Lars

Kritsabo
2012-02-15, 20:27
Tråkigt att se finansministern sittande i God morgon programmet, oförstående till annat än grekernas skuld till sitt europroblem. Det är flera ekonomer som tidigare påpekat det initiala misstaget från Frankrike och Tyskland att låta andra länder överskrida överenskomna budgetramar eftersom man planerade att göra det själva. Nog har långivare en del i skulden då man på ett fåtal grekiska makthavares begäran lånat ut summor som man nog insett inte hade täckning. Förmodligen i förhoppning att egna staterna skulle täcka förlusterna när man sugit ut det mest lönsamma. Därmed är det rättvist enligt min mening att slarviga banker får ta egna förluster, givetvis tyvärr med sina kunder som förlorare. I fortsättningen kanske man skall ifrågasätta sin banks agerande lite längre än näsan räcker. Grekland anser jag är berättigat till planerade och kommande skuldavskrivningar. Protestera mot de banker som tjänat pengar på krisen och begär inte för mycket återbetalning av de som inte fått ta del av festpengarna i Grekland, annars kan man med rätta kalla det mobbning. De länder som anser sig ha mer än moralisk skuld till problemet kanske kan bidra lite extra till avskrivningarna?

lemon
2012-02-15, 21:26
Så det är alla andras fel? Den bristen på insikt om det egna ansvaret är sannolikt ett av de starkaste skälen till att Grekland är i kris och det starkaste skälet till att det är så svårt att ta sig ur den.
F.ö. hoppas jag att Grekland kan lämna EMU.

Kritsabo
2012-02-15, 21:40
Så det är alla andras fel?

Om det var ett genmäle till mitt inlägg vill jag bara påpeka att syftet var att protestera mot den ensidiga synen på skuldfrågan dvs att inte enbart grekerna är ansvariga. En stor del av skulden ligger som jag skrev på utlånande banker/stater. Att flertalet grekiska politiker har betett sig skandalöst verkar inte ens den grekiska allmänheten invända mot.

Kikh
2012-02-15, 23:25
Om det var ett genmäle till mitt inlägg vill jag bara påpeka att syftet var att protestera mot den ensidiga synen på skuldfrågan dvs att inte enbart grekerna är ansvariga. En stor del av skulden ligger som jag skrev på utlånande banker/stater. Att flertalet grekiska politiker har betett sig skandalöst verkar inte ens den grekiska allmänheten invända mot.

Ibland hjälper det inte att försöka förklara, så jag hoppas Janne ursäktar att jag lägger ut en länk till SVT Plays Korrespondenterna som på ett lättbegripligt sätt förklarar vad som händer och vilka som drabbas: http://svtplay.se/t/103500/korrespondenterna

//Kikh

kimmen
2012-02-15, 23:38
Att flertalet grekiska politiker har betett sig skandalöst verkar inte ens den grekiska allmänheten invända mot.
Vilka väljare röstade fram dessa politiker?? Som antagligen lovade att höja medborgarnas levnadsstandard med lånade pengar...

Ibland hjälper det inte att försöka förklara, så jag hoppas Janne ursäktar att jag lägger ut en länk till SVT Plays Korrespondenterna som på ett lättbegripligt sätt förklarar vad som händer och vilka som drabbas: http://svtplay.se/t/103500/korrespondenterna

Jag såg hela programmet. Om inte Grekland hade fått låna några pengar alls hade den intervjuade bilhandlaren i programmet antagligen aldrig varit bilhandlare över huvud taget (eftersom "vanligt folk" inte hade haft råd med sådana tjusiga bilar).

En irländsk ekonom sade i programmet att "Vanligt folk valde en regering som lovade mer bidrag och mindre skatt".

Vad gäller Grekland så visst har långivare lättvindigt lånat ut pengar. Men låntagaren har lika lättvindigt spenderat de lånade pengarna på icke tillväxthöjande åtgärder. När de lånade pengarna sedan var slut stod man där med sin skuld men utan att ha förbättrat sina möjlighter att betala tillbaka. Då var man tvungen att låna nya pengar för att betala den gamla skulden...

/kimmen

Kritsabo
2012-02-16, 09:08
Vilka väljare röstade fram dessa politiker?? Som antagligen lovade att höja medborgarnas levnadsstandard med lånade pengar...

Visst har medborgarna ett ansvar vid valurnorna men det är olämpligt att ge politiker oinskränkt makt, att på majoritetsbeslut som kanske grundas till liten del på budgetfrågor, möjlighet att försätta hela befolkningen i konkurs. Därför hoppas jag att Sveriges medborgare och politiker håller fast vid den budgetdiciplin som råder idag. Det finns trots allt partier som vill höja budgettaket och låna oss till kortsiktig bättre standard.

När förhoppningsvis eurokrisen är över så borde samtliga länder inom samarbetet till varje pris tvingas hålla sig inom givna ramar, och de som vill söka lyckan utanför tillåtas detta med förmodligen sämre villkor i ekonomiska förehavanden med de inom samarbetet.

Ett annat mera kärlekslöst förslag kan vara att införa åtalsmöjlighet mot politiker som begått "trolöshet mot huvudman" i vidare bemärkelse och inte bara när man slarvat med representation/bidragsmottagande.

Vad gäller Grekland så visst har långivare lättvindigt lånat ut pengar. Men låntagaren har lika lättvindigt spenderat de lånade pengarna på icke tillväxthöjande åtgärder.

Med andra ord har långivarna del i skulden.

mouche
2012-02-16, 10:26
Därmed är det rättvist enligt min mening att slarviga banker får ta egna förluster, givetvis tyvärr med sina kunder som förlorare. I fortsättningen kanske man skall ifrågasätta sin banks agerande lite längre än näsan räcker. Grekland anser jag är berättigat till planerade och kommande skuldavskrivningar.

Gjelder dine kommentarer også de mange greske bankene som ble tvunget av den greske stat til å kjøpe statsobligasjoner for millarder av euro?

Hvis den greske stat ikke kan innfri disse så vil alle de greske bankene gå konkurs med de konsekvenser dette vil få for alle grekere!

Jeg slutter ikke å forundres over hvor mange som synes å legge det meste av skylden på alle andre enn grekerne, og Hellas selv, for den situasjon de har kommet i.

Betyr dette at man ikke anser den greske stat, statsadministrasjonen, sentralbanken og øvrige finansinstitusjoner i Hellas i stand til å forstå hva de har gjort og konsekvensene av dette?

Hvis svaret på dette er et ja, eller et kanskje, så betyr vel det i all enkelhet at EU gjør helt rett i å sette den greske stat under administrasjon og at landet styres fra Brussel?

Man er enten ansvarlig, eller ikke ansvarlig, men neppe bare litt gravid!:eek:

mouche
2012-02-16, 10:30
När förhoppningsvis eurokrisen är över så borde samtliga länder inom samarbetet till varje pris tvingas hålla sig inom givna ramar, och de som vill söka lyckan utanför tillåtas detta med förmodligen sämre villkor i ekonomiska förehavanden med de inom samarbetet.

Jeg tror det er liten tvil om at akkurat dette har vært diskutert mye innen EU siste året/årene, og vi får alle håpe at disiplinen blir bedre!

Kritsabo
2012-02-16, 11:11
Gjelder dine kommentarer også de mange greske bankene som ble tvunget av den greske stat til å kjøpe statsobligasjoner for millarder av euro?

Min definition av slarvig bank inkluderar inte sådana som av politiker tvingats till åtgärder.

Jeg slutter ikke å forundres over hvor mange som synes å legge det meste av skylden på alle andre enn grekerne, og Hellas selv, for den situasjon de har kommet i.

Det verkar inte bara vara jag som försöker nyansera råskället på grekerna, utan att därför frita dem helt från skuld.

Hvis svaret på dette er et ja, eller et kanskje, så betyr vel det i all enkelhet at EU gjør helt rett i å sette den greske stat under administrasjon og at landet styres fra Brussel?

Är det inte det grekiska politiker underkastar sig för tillfället på det ekonomiska området?

Kikh
2012-02-16, 12:53
...Vad gäller Grekland så visst har långivare lättvindigt lånat ut pengar. Men låntagaren har lika lättvindigt spenderat de lånade pengarna på icke tillväxthöjande åtgärder. När de lånade pengarna sedan var slut stod man där med sin skuld men utan att ha förbättrat sina möjlighter att betala tillbaka. Då var man tvungen att låna nya pengar för att betala den gamla skulden.../kimmen

Precis vad som hände i Sverige under 80 och 90-talet... Nu är det så med många grekiska småföretag att de är familjeägda. Pengar lånas oftast av familjen, som i sin tur kanske lånar från banker eller pantsätter mark. Om man lånat av familj och vänner är det en hedersskuld som går före allt annat, och klarar man inte att betala den har man förlorat sitt ansikte. Huruvida bilarna verkligen köpts in till bilfirman vet jag inget om. Hur fungerar det i Sverige? Säljs de inte på någon form av provision? Jag är rätt säker på att det är samma system här som där. Att frukt och grönsakshandlare, slaktare, spritleverantörer, souvenirbutiker samt tavernor går under förstår jag. Lokalbefolkningen har inte råd att handla som förr och många turister väljer att handla på Lidl och laga maten hemma, sen sitter de på balkongen med en öl från Lidel och ser ut över havet. Om kundunderlaget minskar, trots att turismen ökar, hur får man det då att gå runt i rörelserna? Jag vill bara poängtera att jag nu generalliserade, så ingen behöver ta illa vid sig!

//Kikh

P.s. Ingen regering är framröstad med 100% röster, det är inte ens 100% av medborgarna som fått rösta. Jag har bott här i 5 år nu, jag har ingen rösträtt än på 15 år med mindre än att jag skulle gifta mig. Menar du att 100% av de svenska medborgarna med rösträtt verkligen ville ha ett Moderat styre i Sverige?

mouche
2012-02-16, 13:58
Min definition av slarvig bank inkluderar inte sådana som av politiker tvingats till åtgärder.

Nå spiller det forsåvidt ingen rolle hva du og jeg mener om dette, for hvis de blodsugende profitthungrige storbankene får som "forjent", nemlig ingenting, så vil det umiddelbart bety at alle de greske bankene går konkurs og ingen statsansatte vil få utbetalt en krone, euro, drachme eller pund i lønn. Hva da?

Mener du forøvrig at alle banker nærmest per definisjon er "slarviga" og inkompetente?

Admirala
2012-02-16, 15:50
Men det "morsomme" er jo at du faktisk selv har dokumentert at min nabo hadde heløt rett så kanskje man nettop skal lytte til naboen?flabb_flab

Nei, jeg har ikke dokumentert naboen din sine tall, bare bare vist til tall fra 2009. Mitt svar til deg var under forutsening av at naboen din hadde rett. For øvrig står det i Dagbladet (http://www.dagbladet.no/2012/02/16/nyheter/utenriks/hellas/20259382/) i dag at:
I fjor skrev The Wall Street Journal at antall registrerte selvmord har doblet seg i tiden før krisen, til seks per 100 000. innbygger årlig, ifølge det greske helsedepartementet.
Rundt 40 prosent flere grekere tok livet sitt de første fem månedene i 2011, enn i samme periode i 2010.

Når det gjelder kommentarer om at de "rike" nå utnytter systemet og setter ned lønnen så er det trist, men så lenge pengene forblir i Hellas så vil det etterhvert komme samfunnet (alle) til gode.

:eek:
Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs!
Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode?

En faktor som det snakkes lite om er den greske kirken, og ikke minst hva den har av verdier. Hvor mange vet for eksempel at bl.a. Knesset i Israel står på jord som eies av den greske kirken og Israel betaler leie til kirken? Den greske kirken er enormt rik, og eier meget store landområder og selv der finnes det mye korrupsjon og snusk!

Jeg er helt enig, den greske kirken har oppført seg forkastelig (med enkelte unntak som går på en og annen samvittighetsfull prest), og det er helt klart kirken burde bidratt i bøtter og spann. Det gjelder også de STEINRIKE klostrene på Mount Athos. Nestekjærligheten når jammen ikke langt!

Vim
2012-02-16, 16:12
Når vi snakker om selvmord. Leste om en dramatisk situasjon i Hellas.
http://www.dagbladet.no/2012/02/16/nyheter/utenriks/hellas/20259382/
Trist å lese! Det gikk bra denne gangen, men...

Kritsabo
2012-02-16, 16:41
Nå spiller det forsåvidt ingen rolle hva du og jeg mener om dette, for hvis de blodsugende profitthungrige storbankene får som "forjent", nemlig ingenting, så vil det umiddelbart bety at alle de greske bankene går konkurs og ingen statsansatte vil få utbetalt en krone, euro, drachme eller pund i lønn. Hva da?

Är det en fråga eller påstående till mig så förstår jag det inte tyvärr.

Mener du forøvrig at alle banker nærmest per definisjon er "slarviga" og inkompetente?

Hade jag tyckt att alla banker var slarviga så hade jag nog bara sagt banker kort och gott, eftersom det per definition inte funnits några andra.

mouche
2012-02-16, 18:02
:eek:
Dette utsagnet er så håreisende at jeg nærmest blir målløs!
Og hva skal "de fattige" leve av mens de venter på at disse pengene (eventuelt) kommer dem til gode?

Nå var det ikke min mening å gjøre noen målløse, men det er faktisk tilfelle ay hvis pengene forblir i landet så vil de komme andre tilgode etter hvert. Som bekjent kan man ikke spise penger, og de har ingen verdi med mindre de byttes inn i varer og/eller tjenester og de som da selger disse varene og tjenestene vil ha en inntekt. Varene er produsert av noen som vil ha en inntekt av det.
Penger er en vare på lik linje med andre varer og/eller tjenester.

Velger den som tjener disse "ekstra" pengene å ikke bruke dem, men sapre dem, så vil det bety at bankene har penger å låne ut. Det finnes mange prosjekter i Hellas idag som er klare på alle vis, men bankene har sluppet opp for penger! Kjenner helt konkret til flere større prosjekter her på Kreta som er i den situasjonen idag.

Sånn er det økonomiske systemet!

Du gjentar ditt spørsmål om hva de fattige skal leve av i mellomtiden, og jeg beklager, men jeg har ingen quick fix på det spørsmålet. Jeg har heller ikke sett noen andre komme med noen forslag i så måte for selv om man valgte å løpe fra alle sine regninger og anse det man har lånt å være en gave (grekere synes å tenke slik) så blir det ikke mere penger av det.

Nødhjelp fra Sverige i dag til de fattige løser ingen problemer på sikt, kun de nærmeste dagene!

mouche
2012-02-16, 18:16
Är det en fråga eller påstående till mig så förstår jag det inte tyvärr.

Det er vel både og, men skal prøve igjen:

Mange her, og ellers, mener at bankene er selv skyld i det problemet de har kommet til, nemlig at de har en debitor, Hellas, som ikke kan betale sine regninger.

Bankene har vist manglende ansvar siden de har lånt ut penger til Hellas selv om de visste, eller burde vite, at Hellas ikke kan betale tilbake(?), men siden Hellas ville betale en høyere rente enn om pengene ble lånt ut til Sverige, Tyskland eller Norge så valgte de å låne ut pengene til Hellas.

Dette gjorde de utifra kynisk profittmotiv.

Dette er hva som påstås av mange her, ikke av meg.

Nå mener da mange at Hellas ikke skal betale sin gjeld hvilket betyr at de heller ikke skal betale den gjeld de har til bankene i stitt eget land. Konsekvensen av dette blir konkurs for alle de greske bankene og det igjen betyr at ingen offentlig ansatt i Hellas vil få lønn utbetalt.
Hellas som land vil ikke få kreditter fra noe annet land, eller bank, og alt vil stoppe opp i Hellas.

Problemene man ser idag vil være som en svak bris i forhold til den storm som da vil komme.

Hva gjør man så?

Spørsmålet stilles til de som mener at Hellas ikke skal betale sin gjeld!

Kritsabo
2012-02-16, 18:44
Dette gjorde de utifra kynisk profittmotiv.
Dette er hva som påstås av mange her, ikke av meg.

Jag vet inte om bankerna i andra länder har högre moral än i Sverige men här är nog förståelsen utbredd att bankerna lever mycket gott på sina utlåningar

Nå mener da mange at Hellas ikke skal betale sin gjeld hvilket betyr at de heller ikke skal betale den gjeld de har til bankene i stitt eget land.

Här har jag svårt att förstå dig igen, menar du att staten Grekland inte skulle betala tillbaka till grekiska banker? Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?

Spørsmålet stilles til de som mener at Hellas ikke skal betale sin gjeld!

Visst är det effektfullt i debatten att påstå att flera, inklusive jag själv, skulle tycka det var rättvist att grekerna inte betalade någonting alls på sin skuld, men de flesta menar nog att en större del av skulden oundvikligen kommer att skrivas av och att man inte bara borde skylla på grekerna för detta pga den förhoppningsvis kalkylerade risk utländska banker tagit och förlorat på.

Kikh
2012-02-16, 18:44
Nå var det ikke min mening å gjøre noen målløse, men det er faktisk tilfelle ay hvis pengene forblir i landet så vil de komme andre tilgode etter hvert...

Jaha, var det så enkelt som att man bara handlar på rätt butik? Då kan jag upplysa om att jag, med en månadinkomst på ENBART €460 (grekisk A-kassa), en KALLhyra på €240 samt ytterligare ca €50 per månad till vatten och el inte har råd att handla på varken AB eller INKA! Om nu din lösning på problemet är att alla här ska handla "lokalt" får du faktiskt förklara ett inlägg du gjorde i en annan tråd tidigare idag:

Når man kjører veien ut fra Chania og i retning Maleme så kan man jo lure på om man er i Spania, Hellas eller Florida for den saks skyld, fatter ikke at noen vil tilbringe ferien sin der, men mange gjør jo det? Kjørte der igår, men det var for å kjøre innom Lidl og Carrefour for å handle.

//Kikh

kimmen
2012-02-16, 20:50
När förhoppningsvis eurokrisen är över så borde samtliga länder inom samarbetet till varje pris tvingas hålla sig inom givna ramar
Ja, det är det som den nya "euro-pakten" handlar om. En budgetdisciplin som Sverige införde efter krisen i början av 1990-talet då vi var i en liknande situation som Grekland är nu - det finns de som påstår att vi till och med var värre ute.

Med andra ord har långivarna del i skulden.
Visst har långivarna en viss del i skulden - men de har ingen del i ansvaret för att de lånade pengarna lättvindigt schabblades bort istället för att användas för tillväxthöjande åtgärder.

Hur hade levnadsstandarden varit i Grekland idag om ingen hade velat låna ut några pengar till dem?:confused::eek:

I dagens GP finns en artikel om den grekiska krisen. Jag citerar slutmeningarna;
"Vilken väg landet än väljer väntar sänkt välfärd. Den bistra sanningen är att ekonomin inte är tillräckligt produktiv för att bekosta den standard grekerna vant sig vid - och lånat till."

/kimmen

kimmen
2012-02-16, 21:00
Precis vad som hände i Sverige under 80 och 90-talet...
Just det. Och nu har vi ordning på statsfinanserna. Det löste vi utan strejker, upplopp och brandbomber.
För ett antal år sedan var Estland, Lettland och Litauen i en liknande situation. Nu har man genomgått ett stålbad och börjar få ordning på statsfinanserna.

P.s. Ingen regering är framröstad med 100% röster, det är inte ens 100% av medborgarna som fått rösta. Jag har bott här i 5 år nu, jag har ingen rösträtt än på 15 år med mindre än att jag skulle gifta mig. Menar du att 100% av de svenska medborgarna med rösträtt verkligen ville ha ett Moderat styre i Sverige?
Naturligtvis finns det ingen regering i en demokrati som har fått 100% av rösterna.:eek: Men en majoritet av de rösträttsberättigade grekerna har röstat fram regimerna som har lovat standardhöjningar för lånade pengar.

/kimmen

Louisa
2012-02-16, 21:41
Jag funderar ratt mycket pa nordeuropas bemotande av krisen i Grekland och de andra landerna i syd och deras forestallningar om att grekerna ar lata och jobbar lite, att alla har misskott sin egen ekonomi och statens genom att inte betala skatt och att alla gar i pension tidigt.

Jag sjalv ar halvgrek och halvsvensk och vaxte upp i Sverige men flyttade till Grekland for nagra ar sedan. Sen jag flyttade till Grekland och fick chansen att se Sverige och svenskarna "utifran" sa att saga sa tror jag att det storsta felet som de gor om och om igen ar att nar de jamfor Sverige med andra lander sa utgar de alltid fran att Sverige ar ett perfekt land. Och da menar jag inte att det ar nanting som svenskarna gar runt och sager eller ens tror att de tycker, jag menar att djupt inom sig sa har de en stereotyp, en bild av Sverige som perfekt, och den bilden anvander de sig av nar de jamfor andra lander.

Sa aven fast alla som bor i Sverige tanker efter sa vet de att precis som i andra lander sa finns det manga som jobbar svart, det ar manga som tar lan, det ar manga som fortidspensionerar sig, plus att svenska staten pa 90-talet hade samma problem som Grekland da de lanat for mycket och levt over sina tillgangar, och Sverige har inte heller varit fri fran politiker som skingrat pengar och kopt diverse grejer for skattebetalarnas pengar.

Nar jag var tonaring (i Sverige) sa var det manga av mina kompisar som jobbade svart, speciellt pa restauranger och cafeer, om det inte var helt svart sa fick de kanske halften svart, halften vitt.

Det ar ocksa en vanlig uppfattning att svenskarna jobbar mycket, men jag kan ju bara saga att i jamforelse med grekerna sa jobbar grekerna mycket mer. Det ar klart att det finns folk inom offentliga sektorn har som inte gor nanting och deras tjanst behovs inte, det ar helt sant. Fast det maste folk forsta att det handlar om ett fatal greker och att de flesta greker jobbar inom privata sektorn. For att inte tala om poliser, sjukskoterskor, brandman mm i offentliga sektorn som ju jobbar jattemycket for brodsmulor.

Inte bara jobbar man manga timmar om dagen i Grekland, utan de har bara ledigt 4 veckor om aret, och det om de har tur. Och det ar mycket vanligt att man jobbar utan nan rast.

Jag sjalv blev forvanad nar jag flyttade hit och sag hur arbetsforhallandena var. Det var ju ingen som hade berattat det for mig. Jag kunde inte forsta hur alla stod ut. Istallet for att kanna mig som den jobbande svensken sa kande jag mig tvartom som den "mesige" svensken som var van vid att ha sin vanliga rast och ga hem nar klockan slog 5 och inte klarade av den stressiga arbetsmiljon.

Sen sager folk att folket i Grekland tar mycket lan. Ja de har tagit lan eftersom det var ingen som visste att en sa stor ekonomisk kris skulle komma. Men som sagt hur manga svenskar finns det inte som har tagit lan? Och om Sverige om nagra ar befinner sig i samma kris skulle man saga samma sak som man sager till grekerna nu da: varfor tog du lan for? Gud vad dum du ar. Och kalla dem for oansvariga? Men det ar ju inte sa man tanker nar man har bra ekonomi. Man tror ju pa nat satt att man alltid ska ha samma inkomst och har planerat sitt liv enligt den inkomst man har just da.

Jag tror att problemet som sagt ligger i svenskarnas och alla nordeuropeers syn pa sina egna lander som perfekta, och pa sa satt tror de sig ha ratt att doma andra lander for deras "synder".

Precis som man i Sverige inte kan anklaga valjarna for att en politiker borjar skingra pengar och inte gora sitt jobb (det ar iallafall inte brukligt) sa kan man inte anklaga alla greker for det de grekiska politikerna gjort. Det fungerar ju aldrig sa att politikerna sager till sina valjare innan valet att de kommer stjala fran staten. De ljuger saklart for sina valjare for att fa posten. Plus att som nan papekade har, sa ar det ju inte alla som rostat pa det vinnande partiet.
Grekerna tar stort avstand fran grekiska politiker och deras demonstrationer ar mycket riktade mot dem, darfor blir de extra arga och forolampade nar folk fran andra lander buntar ihop dem och tycker att eftersom de grekiska politikerna ar korrupta sa representerar de grekerna och tror att darfor alla greker ar korrupta och ansvarslosa.

Jag tycker det ar dags att sluta med att se allt svart eller vitt. Sverige och andra lander ar inte perfekta och Grekland ar inte det olydiga barnet.

Kikh
2012-02-16, 22:18
Just det. Och nu har vi ordning på statsfinanserna. Det löste vi utan strejker, upplopp och brandbomber.
För ett antal år sedan var Estland, Lettland och Litauen i en liknande situation. Nu har man genomgått ett stålbad och börjar få ordning på statsfinanserna.

Naturligtvis finns det ingen regering i en demokrati som har fått 100% av rösterna.:eek: Men en majoritet av de rösträttsberättigade grekerna har röstat fram regimerna som har lovat standardhöjningar för lånade pengar.

/kimmen

Kimmen, du verkar vara en påläst och förståndig person så nog har du förstånd att skilja demonstranter från vandaler. Det demonstreras fredligt även här, men det är tyvärr vandalerna som får uppmärksamheten.

Beträffande regeringen så är den väl så nära ett nödpaket man kan komma. Hur många av de folkvalda sitter kvar nu? Hur som helst är jag glad att du tog dig tid att läsa mitt inlägg, men det var inte riktat till dig. Något som jag däremot vill rikta till alla läsare är att vi måste skilja på folk och nation när vi fördelar skuldbördan. Greken och Grekland är inte samma sak, lika lite som tysken och den tyska staten är den samme.

kimmen
2012-02-16, 23:07
Sa aven fast alla som bor i Sverige tanker efter sa vet de att precis som i andra lander sa finns det manga som jobbar svart, det ar manga som tar lan, det ar manga som fortidspensionerar sig, plus att svenska staten pa 90-talet hade samma problem som Grekland da de lanat for mycket och levt over sina tillgangar.....
I Sverige jobbar majoriteten vitt och betalar tillräckligt mycket skatt för att statens ekonomi ska gå ihop. Det beror naturligtvis till stor del på att vi har bra kontrollmekanismer för detta. Den svenska krisen på 90-talet har jag kommenterat i mitt föregående inlägg.

Grekerna tar stort avstand fran grekiska politiker och deras demonstrationer ar mycket riktade mot dem, darfor blir de extra arga och forolampade nar folk fran andra lander buntar ihop dem och tycker att eftersom de grekiska politikerna ar korrupta sa representerar de grekerna och tror att darfor alla greker ar korrupta och ansvarslosa.

Jag tycker det ar dags att sluta med att se allt svart eller vitt. Sverige och andra lander ar inte perfekta och Grekland ar inte det olydiga barnet.
Det är ingen här som "buntar ihop" alla greker och heller ingen som påstår att Sverige är "perfekt".

/kimmen

mouche
2012-02-17, 07:30
Jag vet inte om bankerna i andra länder har högre moral än i Sverige men här är nog förståelsen utbredd att bankerna lever mycket gott på sina utlåningar

Det håper jeg de gjør og fortsatt vil gjøre, for vi er alle helt avhengige av solide banker! Når det er sagt så skal man ikke glemme at de største bankene i Norge gikk i konkurs på 90-tallet og måtte reddes av staten.

Man skal heller ikke glemme at kapitalen i bankene kommer fra "noen", og disse "noen" forventer å få en avkastning på sine sparepenger, i allefall gjør jeg det.

Här har jag svårt att förstå dig igen, menar du att staten Grekland inte skulle betala tillbaka till grekiska banker? Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?

Selvfølgelig skal man betale sine skulder, men hvis man ikke har penger så går jo ikke det. Hvis staten ikke kan betale sine skulder til de greske bankene så går disse i konkurs med de konsekvenser det vil få!

For at den greske stat skal kunne betale sine skulder så er de helt avhengig av utlandet/EU-IMF osv og disse forlanger noe til gjengjeld bl.a. at den greske stat får i orden sitt bo, reduserer sine utgifter osv

Helt naturlig og selvfølgelig etter mitt syn!

J
Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?

I utlandet eller på vei til utlandet!

Visst är det effektfullt i debatten att påstå att flera, inklusive jag själv, skulle tycka det var rättvist att grekerna inte betalade någonting alls på sin skuld, men de flesta menar nog att en större del av skulden oundvikligen kommer att skrivas av och att man inte bara borde skylla på grekerna för detta pga den förhoppningsvis kalkylerade risk utländska banker tagit och förlorat på.

Ja, det er helt klart at store deler av gjelden (så mye som 70% til de private kreditorene!) vil bli avskrevet, helt skammelig etter mitt syn at et land har oppført seg på en slik måte som den greske staten har gjort!

Det er også helt klart at Hellas aldri skulle ha blitt medlem av pengeunionen for de var aldri kvalifiserte til det, men her har også EU en del av ansvaret.

Minner forøvrig om at EU består av mange land, ikke bare TYskland og Merkel, og at det nok også innen EU-landene (administrasjon, sentralbanker osv) finnes en del kompetanse mht hva som er riktig i denne situasjonen.

mouche
2012-02-17, 07:37
Om nu din lösning på problemet är att alla här ska handla "lokalt" får du faktiskt förklara ett inlägg du gjorde i en annan tråd tidigare idag:
//Kikh

Hvis du hadde lest mitt innlegg så ville du ha sett at vi kjøpte Mythos og gresk/kretisk sågar, vin på Lidl hvilket jeg anser som lokalt.

Det har fremkommet mye kritikk mot hva jeg har skrevet her mht at vi har kjøpt/bygget hus på Kreta og legger igjen mye penger her ifjor/i år, men lite klapp_klap , litt merkelig egentlig, men gjør meg mine tanker!

Netwolf
2012-02-17, 08:04
Lucas Papademos twittrar:

http://forumbilder.se/images/df7201280335A87c0.jpg

Kritsabo
2012-02-17, 08:43
För att inte tråka ut de medlemmar som fortfarande orkar läsa tråden när vi nu hamnat på detaljnivåer, där i alla fall jag erkänner att mitt kunnande tryter, avslutar jag mitt deltagande med en egen summering.

Jag anser att grekiska befolkningen inte ensamt bär skulden till dagen problem utan att stora delar skall bäras av politiker och finansiell sektor i övriga EMU samt inte minst grekiska politiker. Med detta sagt kommer jag inte heller se ned på grekerna i allmänhet för att de inte kommer betala större delen av sin ekonomiska skuld.
Ytterlighetsperspektiven på utgången av krisen är nog antingen att EU av egoistiska skäl är berett att gå långt i skuldavskrivningar för att behålla Grekland inom EMU/EU eller att Grekland ställer in betalningarna och startar om själva på en mycket mager ekonomisk nivå med i stort sett självförsörjning alternativt ekonomiskt samarbete utanför EU.
Vad som är bäst för grekerna med dagens situation vet definitivt inte jag.
bye_bye

Chras
2012-02-17, 14:13
Visst löste vi krisen. Bland annat genom att devalvera oss delvis ur den två gånger. Vidare var inte statsskulden i nivå med den grekiska. Vi fick inte låna för att betala räntorna. Tycker inte vi ska slå oss förbröstet och tycka vi var duktiga då såväl som nu. Hade vi varit i samma sitts som grekerna är nu vet i fasiken var det hade slutat.
Håller med Louisa.
Att skylla på politikerna är delvis rätt. Om 51% röstar på dåliga politiker får även de resterande 49% lida för detta. Har sedan de 51% delvis blivit förda bakom ljuset är det ännu värre.
Den enskilde greken har min fulla sympati och jag har delvis förståelse för de oroligtheter som har uppståt. Som de gamla sa:"När krubban är tom, bits hästarna".
Chras

jan c
2012-02-17, 14:19
Hvis du hadde lest mitt innlegg så ville du ha sett at vi kjøpte Mythos og gresk/kretisk sågar, vin på Lidl hvilket jeg anser som lokalt.

Det har fremkommet mye kritikk mot hva jeg har skrevet her mht at vi har kjøpt/bygget hus på Kreta og legger igjen mye penger her ifjor/i år, men lite klapp_klap , litt merkelig egentlig, men gjør meg mine tanker!

gresk/kretisk sågar .fanns de på Lidl de har jag missat.och understa stycket som börjar Det har framkommit ...Kan du översätta det .förstår inte meningen .

pollebosse
2012-02-17, 15:35
För att inte tråka ut de medlemmar som fortfarande orkar läsa tråden när vi nu hamnat på detaljnivåer, där i alla fall jag erkänner att mitt kunnande tryter, avslutar jag mitt deltagande med en egen summering.

Jag anser att grekiska befolkningen inte ensamt bär skulden till dagen problem utan att stora delar skall bäras av politiker och finansiell sektor i övriga EMU samt inte minst grekiska politiker. Med detta sagt kommer jag inte heller se ned på grekerna i allmänhet för att de inte kommer betala större delen av sin ekonomiska skuld.
Ytterlighetsperspektiven på utgången av krisen är nog antingen att EU av egoistiska skäl är berett att gå långt i skuldavskrivningar för att behålla Grekland inom EMU/EU eller att Grekland ställer in betalningarna och startar om själva på en mycket mager ekonomisk nivå med i stort sett självförsörjning alternativt ekonomiskt samarbete utanför EU.
Vad som är bäst för grekerna med dagens situation vet definitivt inte jag.
bye_bye

Tack, är med dig i din summering.

Paul

mouche
2012-02-17, 17:08
gresk/kretisk sågar .fanns de på Lidl de har jag missat.

Skal ikke forsverge at de er kretisk, men i allefall gresk.

Det har framkommit ...Kan du översätta det .förstår inte meningen .

Til hvilket språk?

jan c
2012-02-17, 18:38

Til hvilket språk?
Jag lägger ned diskussionen ,den lönar sig inte :

Fysimera
2012-02-17, 19:41
Det kan finnas en kreativ lösning med glädje i.
Fungerar även med Drachmer:

Ej min kunskap men kopia på information::
Svensk musikexport är idag den tredje största musikexportören i världen. Det är den andra största exportnäringen i Sverige (källa Export Musik Sweden). Sverige är starkt uppmärksammat för tillfället både nationellt och internationellt.(1997).

Kanske Grekerna kan sjunga sig ur krisen; blev bar fundersam på om detta kan vara sant..
Dax att vara kreativa o positiva
Olle

Lissi
2012-02-17, 22:51

Til hvilket språk?
Men hallå?? Jag förstod inte heller vad du menade.
Kan Du försöka att förklara tydligare på norska, så kanske vi svenskar förstår??
Det kanske var någon undermening vi missade...
Lissi

Soleil
2012-02-18, 05:15
Krisen går mot sitt slut till slutet av året.
Mer tid finns det inte till förfogande om inte verkliga lösninar görs i Grekland. Så säger expertena.

Soleil
2012-02-18, 05:25
Ett perfect land är ett land som löser sina problem, ens försöker göra det.
I vissa länder, i ett land i Europa, har det inte blivit så o. nu är situationen katastrofalt.
Folket röstar jämnt deras okunniga politiker o. härdellen fortsätter.
När man inte betalar skatt, varifrån får man pengar? Från Bryssel kanske?
Moralen ligger på bottennivå, mutor hit o. dit, det är Grekland, tyvärr.
Landet förstår sitt enda inkomstkälla turismen.

Soleil
2012-02-18, 05:28
Enligt svensk TV nu på morgonen handlar det främst om att Ny Demokratis ledare inte skrivit på de dokument som ska garantera att det som beslutades i parlamentet i söndags verkligen genomförs. PASOK har skrivit på, men det är förunderligt hur grekiska politiker kan obstruera och krångla i den situation de befinner sig.

Lars
man får skriva på men det skall också förverkligas. Det gör det aldrig o. vänterns påskrivningar har inget att göra med lösningar.

mouche
2012-02-18, 18:45
Det kanske var någon undermening vi missade...
Lissi

Vi lar den ligge.

Kikh
2012-02-19, 11:05
En enkel och lättbegriplig artikel om en av orsakerna till Greklands ekonomiska kris finns här:http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3322563]-[box]-[aftonbladet

För den som vill tacka författaren till artikeln, Jonas Fröberg, finns hans mailadress längst ner i slutet.

//Kikh

kimmen
2012-02-19, 11:57
En enkel och lättbegriplig artikel om en av orsakerna till Greklands ekonomiska kris finns här:http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3322563]-[box]-[aftonbladet
Det stämmer antagligen att hedgefondförvaltarna, på grund av korkade regler, inte har något större intresse av att skriva ned sina fordringar för att lösa Greklands kris. Och det är cyniskt.

Men man måste komma ihåg att det inte är hedgefondernas fel att Grekland från början skaffat sig dessa stora skulder. Det är heller inte fondernas fel att Grekland spenderat sina lånade pengar på annat än tillväxtfrämjande åtgärder.

/kimmen, som inte har några hedgefonder

mouche
2012-02-19, 18:07
Etter å ha blitt "overbevist" om at problemet i Hellas skyldes Hitler, korrupte politikere, udugelige byråkrater, pengegriske banker, Merkel, uflaks, IMF, EU, trojkaen, den tyske finansminister, Tyskland-Nederland-Finland så har vi nå endelig fått riktig svar at det er disse hedgefondene?

Jeg blir i allefall mer og mer overbevist om at Hellas har et problem, at ingen har noen løsning, men at solen vil skinne i år også - og godt er det!

Og om noen måneder så snakker "alle" om OL i London, deretter om det amerikanske valget og sikkert en eller annen naturkatastrofe et eller annet sted i verden.

Men akkurat nå pakker jeg for å reise fra Hellas, dessverre! Godt det ikke er lenge før jeg er tilbake._B-anana

Netwolf
2012-02-19, 18:42
Jeg blir i allefall mer og mer overbevist om at Hellas har et problem, at ingen har noen løsning, men at solen vil skinne i år også - og godt er det!

Precis! Så är det! Solen kommer fortsatt att skina. _B-anana

/Netwolf

Louisa
2012-02-19, 18:54
Jag tror att en viktig debatt ar hur hart man egentligen kan pressa grekerna. Finns det en grans? Var gar den gransen?

Mina intryck ar att grekerna visst forstar att de inte kan leva som de gjorde tidigare, att alla maste uppoffra nanting. Men pa senaste tiden sa tycker folk att det gatt lite val langt vad galler lonesankningar och skattehojningar. Och de ar oroliga for hela tiden beslutas det om nya nedskarningar och de vet inte var det kommer sluta.

Fran 1 November forra aret sa borjade en gemensam lonetabell att galla for alla inom offentliga sektorn. Har kommer nagra exempel (visar efter skatt):

- Anstalld 1 ar med gymnasieutbildning utan barn : 619 Euro
- Anstalld 1 ar med universitetsutbilding utan barn : 783 Euro
- Anstalld 1 ar med gymnasieutbilding med 3 barn : 730 Euro
- Anstalld 1 ar med universitetsutbilding med 3 barn : 919 Euro
- Anstalld 30 ar med gymnasieutbilding utan barn : 1055 Euro
- Anstalld 30 ar med universitetsutbilding utan barn : 1357 Euro
- Anstalld 30 ar med universitetsutbildning med 3 barn : 1482 Euro

Om man ar avdelningschef far man 150 Euro extra i manaden.

I privata sektorn ar lonerna i manga fall samre.

Sen kommer vi till utgifterna. Utgifterna har okat dramatiskt de senaste aren pa grund av hojd skatt pa massa grejer. Har kommer exempel pa saker dar skatten har hojts:

- Bensinen (ar nu officiellt dyrast i Europa) Priset har fordubblats pa tre ar.
- Varmeolja for att varma upp huset (betalade sjalv 120 Euro for Januari manad utan att ha satt pa varmen speciellt mycket!)
- Elen
- Moms pa varor har gatt upp vilket gor att priset pa varorna gatt upp. Manga affarer anstranger sig dock att ha samma priser pa sina varor aven fast de inte tjanar lika mycket.
- Moms pa maten i restauranger har hojts till 19%.
- Man har hojt fastighetsskatten chockartat.

Personligen tycker jag att man inte kan pressa grekerna mer. Men vad tycker ni? Finns det en grans?

Kikh
2012-02-19, 20:36
Det stämmer antagligen att hedgefondförvaltarna, på grund av korkade regler, inte har något större intresse av att skriva ned sina fordringar för att lösa Greklands kris. Och det är cyniskt.

Men man måste komma ihåg att det inte är hedgefondernas fel att Grekland från början skaffat sig dessa stora skulder. Det är heller inte fondernas fel att Grekland spenderat sina lånade pengar på annat än tillväxtfrämjande åtgärder.

/kimmen, som inte har några hedgefonder

Den enda hedge jag har som fond är den häck jag planerar anlägga runt mitt framtida hus här i Chania:D

mouche
2012-02-20, 06:32

Kapitalen er per definisjon kynisk, på godt og vondt.

jan c
2012-02-20, 20:38
http://www.keeptalkinggreece.com/2012/02/20/thoedorakis-the-truth-about-greece-open-letter-to-international-public-opinion/ SAnt eller inte men en Grekisk nationalsymbols åsikter.

Netwolf
2012-02-20, 22:14
På nyheterna ikväll talas det om att sätta Grekland under tvångsförvaltning. Nu tror jag hoppet om en räddning är ute. Grekland kommer obönhörligen att gå bankrutt och konsekvenserna kommer bli oerhörda. Tyvärr. :(
Det är större chans att Saab kommer igång och tillverkar bilar, än att Grekland klarar av den ekonomiska situationen.
Jag lider med den grekiska befolkningen. Oavsett vems felet är att detta trauma har blivit verklighet.

/Netwolf

Kikh
2012-02-21, 05:24
På nyheterna ikväll talas det om att sätta Grekland under tvångsförvaltning. Nu tror jag hoppet om en räddning är ute. Grekland kommer obönhörligen att gå bankrutt och konsekvenserna kommer bli oerhörda. Tyvärr. :(
Det är större chans att Saab kommer igång och tillverkar bilar, än att Grekland klarar av den ekonomiska situationen.
Jag lider med den grekiska befolkningen. Oavsett vems felet är att detta trauma har blivit verklighet. /Netwolf

De ryktena kommer harifran: http://blogs.channel4.com/faisal-islam-on-economics/dutch-hope-pops-the-euro-love-bubble/16292

och i mangas ogon ar det ett onsketankade fran de som tjanar pa Greklands undergang. Grekerna ar INTE beredda pa att ge upp striden for rattigheten till sitt land, men storre delen ar beredda att svalta for att turisterna ska fortsatta komma och ge dem det levebrod de sa val behover! Visst oroar sig befolkningen pg a alla skriverier, men den som minns krisen i Sverige da vi blev uppmanade att spara spara spara och hjulen nastan stannade bor veta battre an att lyssna till allt dravel som media haver ur sig. Om Grekland skulle ga under snart, tror ni inte att den svenska ambassaden skulle ha uppmanat oss boende att ''overge skeppet'' redan? Jag foljer med i media och har inte ens sett en antydan! Senaste nytt fran Svenska ambassaden i Grekland ar att ett Metal-band ska spela i Aten snart...

//Kikh

Netwolf
2012-02-21, 06:18
Ja, nu är i alla fall ett nytt nödlån klart. Lite konstgjord andning ett tag till då, om inte extravagant sker.

För egen del är jag inte orolig än. Min inplanerade sommarresa kvarstår.

/Wolfen

mouche
2012-02-21, 09:25
I dagens rapport fra Nordea forklarer sjefanalytiker Erik Bruce hva den greske krisepakken innebærer.
–Pakken er på 130 milliarder euro og skal hvis alt går som planlagt bringe gresk gjeld ned på 120,5 prosent av BNP i 2020. For å nå det måtte de private obligasjonseierne gå med en nominell nedskrivning av gjelden på 53,5 prosent og ikke som tidligere avtalt 50 prosent, sier Bruce.
–Også de offisielle långiverne bidrar noe ved at renten Hellas betaler til de andre eurolandene på lån de ga under den første pakken reduseres. Det innebærer at euroland vil låne ut til rente lavere enn det de låner inn til, sier sjefanalytikeren.
–For å kompensere for det vil ECB gi landene avkastningen ECB vil ha på beholdningen av greske gjeld. Nasjonale sentralbanker som har gresk statsgjeld vil i tillegg avstå avkastning på gjelden til Hellas, sier Bruce.
–Nå gjenstår blant annet at de private obligasjonseierne skal godkjenne nedskrivningen som er forhandlet fram på deres vegne, sier sjefanalytikeren.

Jeg har bevisst uthevet skriften hva angår renten som betales da det stadig fremsettes påstander her om grådighet fra EU og bankenes side, mens realiteten kanskje er noe annerledes?

Jeg har stor forståelse for alle de følelser som det gis uttrykk for her, deler de fleste av dem, men la oss samtidig ha en litt edruelig omgang med realitetene (fakta i saken) og ikke la det bli bare følelser med i bildet?

Kikh
2012-02-21, 15:46
Har ar en kille som antligen vagar beratta sanningen!

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24

''Grekisk kollaps guld för gamarna''

Hedgefonder tjänar stora pengar på att störta Grekland i fördärvet. Nu sitter de i förhandlingsrummen med mer makt än vad politikerna vågar säga. Det ställer en basal fråga på sin spets - vem styr egentligen

YS | Jonas Fröberg är reporter på SvD Näringsliv
Greppet om kepsen är hårt. 69-årige Kurt Svensson sitter i en besöksstol på den lokala banken i Motala. Var ska han sätta sina besparingar? Aktier verkar för riskabelt och bankernas räntor för låga - madrassen? Han sneglar nervöst på den unge bankmannen med bakåtslickat hår.
– Hedgefonder, säger denne och ler stort.
– Du vet, då kan du tjäna pengar även när det går dåligt. Leendet växer och ett papper redo att skrivas på smygs omärkligt över bordet.
En hedgefond är, något förenklat, en fond med absoluta avkastningskrav som skyddar investeringarna mot förluster - så kallad hedging. Investeringsstrategierna liknar regellistan för kärlek: Den är icke existerande. Belåning, blankning (sälja lånade aktier), placering i olika derivat (något som kopplas till en specifik tidpunkt i framtiden). Allt tycks tillåtet.
Med nerdragen keps lommar Kurt Svensson hem från banken, förbryllad över bankmannens ord. "Tjäna pengar när det går dåligt" - han undrar vad det kan vara som "går dåligt". Han fick bara hummanden som svar.
Det bankmannen inte nämnde var att hedgefonderna kan ses som finansbranschens asgamar. De spekulerar ofta i svaga, skadade bolag, valutor - och stater. Inte sällan köps skulder billigt på spekulation och ju sämre världsekonomin är - desto mer blod vädras.
Och så var det en liten sak till.
Efter finanskrisen 2008 inhägnades finanssektorn av ett högt regelstängsel.
Men inte hedgefonderna.
De och några andra finansinstrument, som råvarufonder och derivat, agerar utanför banksystemets balansräkningar och klåfingriga Finansinspektioner. Fenomenet kallas "shadow banking" - bankernas skuggsektor och alldeles egna Christiania med ytterst lite kontroll, där det går att tjäna brutalt mycket pengar.
Summorna i hedgefonder har växt som rullande snöbollar i störtloppsbackar. År 1996 förvaltade hedgefonder cirka 135 miljarder dollar i 2000 fonder. Drygt tio år senare hade summan 14-dubblats - mångdubbelt mer än vanliga fonder - till ofattbara 2000 miljarder dollar.
Hedgefonderna tjänar alltså pengar på andras olycka och befinner sig i Finansvärldens obevakade ingemansland. Men det är bara början.
Få torde ha missat att Grekland desperat försöker förhandla ner sin statsskuld till 120 procent av BNP - genom att skriva ner skulderna på frivillig väg. Vad många missat är att hedgefondsförvaltarna sitter med runt bordet i de luftkonditionerade förhandlingsrummen. Med en helt egen agenda.
Många fonder har en sorts försäkringar - CDS:er - vilket gör att de får tillbaka pengarna även om allt går åt skogen. Men enligt reglerna får inte hedgefonderna ut något på sina försäkringar om EU:s politiker löser Greklandskrisen på frivillig väg. Går Grekland i konkurs faller däremot försäkringarna ut.
Intresset av att lösa Greklands kris är alltså noll.
Försäkringarna köptes ofta för en spottstyver - kom ihåg att det bara för ett par år sedan ansågs helt uteslutet att en stat skulle kunna gå i konkurs - det var som att köpa försäkringar mot tropikvärme i Antarktis. Vi snackar alltså drömaffärer, som måste vara ytterst svåra att motstå för fonderna.
Men de har väl ingen reell makt, kanske du tänker.
Tänk då om.
Analytiker vid den amerikanska investerarbanken Morgan Stanley har räknat fram att mer än en tredjedel, runt 80 miljoner euro, av de privata långivarnas fordringar på Grekland ligger hos hedgefonder.
Politikerna är antagligen paralyserade av fruktan. De inser nämligen vad det här betyder: En konkurs för Grekland kan bli snudd på oöverskådlig för samhället, men en glimmande guldgruva för amerikanska hedgefonder, som dessutom kan sitta och mysa med en kopp kaffe och planera för nästa steg: Spekulationsattacker mot andra krisländer i Greklands spår.
De grekiska statsobligationerna styrs av grekisk lag, och det har pratats om lagstiftning som i sista sekund ska hindra fonderna att gå bärsärk i förhandlingsrummen. Problemet är att det skulle hjälpa lika mycket som att dämma för en halv bäckfåra. En del av skulderna - uppskattningsvis runt 30 till 40 miljarder euro - styrs nämligen av brittisk lag. Dessa skulder har köpts upp billigt av en annan avart på finansmarknadens skuggsida, som träffsäkert nog kallas "vulture funds" - gamfonder. De brukar köpa skräpobligationer och sedan kräma ut mycket pengar ur dem genom oändliga rättsprocesser.
Fast egentligen är inte utgången av de tekniska förhandlingarna det verkligt intressanta. Utan det är att vi skapat något som kan liknas vid Frankensteins monster som, precis som i Mary Shelleys roman, älgat iväg och lever ett eget liv - och hemsöker samhällets allra känsligaste del. Just nu medan jag skriver detta sitter de och förhandlar med IIF (Instutite of International Finance), ECB och politiker om Greklands och hela Europas framtid. Kanske hela kapitalismens. Med ett enda mål: Tjäna pengar till sin egen fond.
Gå och ta en kopp kaffe. Fundera sedan på frågan: vem är det som styr - egentligen?
I Motala har klockan hunnit bli 22. Kurt Svensson har sett på komediserien "Kontoret" med Henrik Dorsin på tv. Han visslar glatt, tar fram en liten dosa och loggar in på bankens hemsida. Och blir ännu gladare. Hans nya hedgefond har gått upp.

JONAS FRÖBERG
jonas.froberg@svd.se

mouche
2012-02-21, 18:02

Hans versjon av sanningen!

Og her finnes nok en gang den virkelige sannheten:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_1_20/02/2012_428932

Og alle har rett?:confused:

Kritsabo
2012-02-21, 20:05
Hans versjon av sanningen!

Det artikeln i SVD försöker belysa är väl att den grekiska krisen inte är så enkel att grekiska folket bär hela skulden till allvaret i krisen (vilket upprepats flera gånger). Det innebär inte heller att den grekiska artikeln är felaktig som mera belyser den politiska tågordningen mot stupet.

De finansiella spekulationerna eldar på en kris som kanske kunde varit hanterbar om åtminstone det funnits en kontroll inom EU värd namnet.

Tidigare tillhörde jag själv de som tyckte att finansiella marknaden fick ha ganska fria tyglar, men det var under en era då det fanns någon moral. Efter att ha litat på sk försäkringsrådgivare som orsakat mig stora förluster medvetet (citerat från några konkurrerande finanspojkar som velat gräva i min plånbok) bara för att tjäna egna pengar så förstår jag att yrvakna politiker börjar prata om begränsningar.

Om alla svenskar ville gnälla ihjäl grekerna så finns kanske ytterligare ett skäl, jag har för mig att en av de ledande finansmännen som eldade på och förvärrade Sveriges finanskris har grekiskt påbrå flabb_flab

För egen del hoppas jag dagens beslut ger lite ljus i tunnelns ände för mina stackars kompisar.

mouche
2012-02-21, 21:01
Det artikeln i SVD försöker belysa är väl att den grekiska krisen inte är så enkel att grekiska folket bär hela skulden till allvaret i krisen (vilket upprepats flera gånger).

Jeg kan faktisk ikke huske å ha lest en eneste artikkel eller sett et eneste innlegg som har hevdet dette heller så der er nok ikke uenigheten stor. Graden av skyld er det mange meninger om samt hvilke andre faktorer, eller aktører, som er delaktige i skylden og graden av denne diskuteres hver dag mange steder.

De finansiella spekulationerna eldar på en kris som kanske kunde varit hanterbar om åtminstone det funnits en kontroll inom EU värd namnet.

Muligens, men her har vi i allefall avklart hvem som kom først av the chicken and the egg!

laero
2012-02-21, 22:12

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24

''Grekisk kollaps guld för gamarna''

Hedgefonder ..........

Det är andra gången på kort tid som det länkas till denna artikel och precis som Kimmen redan skrivit är det viktigt att ha klart för sig att "det inte är hedgefondernas fel att Grekland från början skaffat sig dessa stora skulder. Det är heller inte fondernas fel att Grekland spenderat sina lånade pengar på annat än tillväxtfrämjande åtgärder"

Däremot visar artikeln på en otrevlig baksida med hedgesfondernas försäkringar mot kreditförluster. Men också att myntet har två sidor. I det här fallet är det naturligtvis intressant, för Kurt Svensson i artikeln, att kunna placera sitt sparkapital i en fond som är försäkrad mot förluster.
Och det kan ju vara värt att komma ihåg nu när banker och andra institut ska efterskänka 75% av Greklands skuld att det är den typen av pengar det handlar om. I inlägg efter inlägg framstår det som att det är "de rika bankirernas" egna pengar det handlar om. Så är det inte utan det är andras placeringar, till stor del pensionskapital kanske dina och mina eller andra europeers.

Lars

laero
2012-02-21, 22:53
Jag tror att en viktig debatt ar hur hart man egentligen kan pressa grekerna. Finns det en grans? Var gar den gransen?

Först vill jag säga att jag precis som de flesta här tycker det otroligt sorgligt att se att Grekland och grekerna är i den här situationen och, precis som du ger exempel på, får det allt sämre på alla plan.
För det andra tycker jag att din fråga är lite fel ställd. Visst, när den sk trojkan ställer krav för att betala ut nödlån kan man kanske kalla det för att pressa Grekland. Men vad är alternativet? Att betala ut nödlånet utan krav och låta landet slarva bort även dessa pengar i en gigantiskt växande statskuld?

Jag har kört bil nästan hela dagen och lyssnat på P1 som till stor del avhandlat Grekland. Sansade ekonomijournalister gör bedömningen att det trots allt finns en liten chans att det här kan lyckas. Räddningspaketet i kombination med skuldavskrivningar på ca 75% från privata långivare innebär att statsbudget når balans nästa år exklusive räntor på statskulden. Om Grekland gör det de ska så ska statsskulden ner från dagens nivå på 160% av BNP till 120% år 2020. Isåfall är man nere på Italiens nivå och närmar sig ett kontrollerbart läge. Dock ruskigt högt i förhållande till euro-zonens maxtal som är 60% eller Sveriges 40%.

Då till din fråga om var gränsen för Greklands åtstramningar går. Med hänsyn till ovanstående skrämmande siffror så lär ju tyvärr svaret vara att åtstramningarna inte är för stora.

bocina
2012-02-21, 23:34
En fundamental fråga i sammanhanget, är ändå hur alla olika "paket" med nedskärningar och åtstramningar skall ge förväntad effekt.

Om den offentliga sektorn skär ned, både med antal anställda och på lönerna för dem som blir kvar, så får det ju även (negativa) konsekvenser även för den privata sektorn i form av färre som har råd att spendera - ja ni förstår själva.......

Även om sedan skatterna höjs, och också betalas, så ger de ju allt mindre pengar då allt färre har en beskattningsbar inkomst! Inte ens en skatt på 100% ger några pengar om inkomsten är noll!!

Jag ifrågasätter inte de strukturförändringar som behövs eller de beslut som tagits eller de krav som ställs, men hur skall det egentligen (i verkligheten) gå till? :confused:

Bo

Vim
2012-02-22, 00:30
Jag ifrågasätter inte de strukturförändringar som behövs eller de beslut som tagits eller de krav som ställs, men hur skall det egentligen (i verkligheten) gå till? :confused:

Bo

Om jeg hadde kunnet svare på det. Hadde jeg kanskje fått nobelpriset.

Eva L
2012-02-22, 08:45
Just nu känns det som att valresultatet i april kommer att bli viktigt för Greklands framtid. De partier som styr idag har lågt förtroende bland väljarna och kanske sitter Grekland med en regering bestående av vänster eller högerextremister efter valet eller kanske med en röra av båda.

Eva

mouche
2012-02-22, 12:00
De private långiverne får et tilbud fra Hellas onsdag 22. februar. Det går trolig ut på at låntagerne reelt sett taper 70 - 75 prosent av de 200 milliarder euro de har lånt ut, ved at lånene byttes i nye lån med en løpetid på 30 år til en meget lav rente.

http://www.hegnar.no/okonomi/article679594.ece

malou
2012-02-22, 12:42
Den nye lederen for EIB (europeiske investeringsbank) tar til orde for at Hellas får hjelp, lignende Marshall-hjelpen som ble gitt i Vest-Europa etter 2. verdenskrig. Å kunne bygge opp landet, ikke bare drukne i gjeld og mismodighet og arbeidsløshet - det kan gi rom for optimisme. Krysser fingre.

http://e24.no/makro-og-politikk/hellas-trenger-en-marshallplan/20156140

Netwolf
2012-02-22, 17:12
Och här är ytterligare en spik i grekkistan. Kreditbetyget sänks
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4979192

Det ser mörkt ut. Fast Saab har ju börjat tillverka bilar igen, så hoppet lever, även för Grekland.

/Netwolf

laero
2012-02-23, 17:04
Just nu känns det som att valresultatet i april kommer att bli viktigt för Greklands framtid. De partier som styr idag har lågt förtroende bland väljarna och kanske sitter Grekland med en regering bestående av vänster eller högerextremister efter valet eller kanske med en röra av båda.

Detta är nog en väldigt viktig aspekt. (om det nu blir val i april, det pratas visst en del om att det ska skjutas på)

Grekerna behöver bryta en ovana att alltid rösta fram det parti som i populistisk anda har lovat mycket men tagit lite ansvar. Nu verkar de två stora partierna (när EU håller dem i örat) vara mer seriösa och väljarna har ett stort ansvar att inte bana väg för extremister på vänster eller högerkanten.

....Fast Saab har ju börjat tillverka bilar igen...
Va :confused::confused::confused: ;)

xenos
2012-02-23, 19:18
Nu verkar de två stora partierna (när EU håller dem i örat) vara mer seriösa och väljarna har ett stort ansvar att inte bana väg för extremister på vänster eller högerkanten.

Vi får inte heller glömma de ekonomiska extremisterna, de giriga.
Tänk om inte grekerna kan betala sina skulder? Ska de skjuta oss då, som Theodor Kallifatides fotmulerade det.

laero
2012-02-23, 19:57
Vi får inte heller glömma de ekonomiska extremisterna, de giriga.

De giriga? Det vore intressant att höra vilka du konkret avser.
Menar du de europeska länder som precis ställt upp med ytterligare 130 miljarder euro med låga räntor, till ett land som egentligen inte kan/får låna alls?
Eller avser du de banker och institut som avskriver 75% av sina lån?

Tänk om inte grekerna kan betala sina skulder? Ska de skjuta oss då, som Theodor Kallifatides fotmulerade det.
De blir nog inte skjutna;). Däremot är nog euroländerna beredda att låta landet gå i statsbankrutt iom man nu lyckats säkra upp banksektorn och fått Italien mfl aningen på rätt köl.
Så Grekland kan ju låta bli att betala skulder, det är bara det att dagens situation kommer att framstå som en stilla västanfläkt jämfört med eländet efter en bankrutt.

pollebosse
2012-02-23, 20:28
Uppfattningar om vad som händer vid en statsbankrutt är delade.
Här på detta you-tube klipp kommenterar en av Tysklands börsexperter detta.
Sevärt.

Paul

“Dirk Müller Ausschnitt - bei Anne Will - Griechenland brennt ... 15.02.2012 ! die Bananenrepublik” — Dirk Müller Mr. DAX: http://www.cashkurs.com - Link zur Sendung: Griechenland...

pollebosse
2012-02-23, 20:32
Här på detta you-tube klipp kommenterar en av Tysklands börsexperter detta.
Sevärt.

Paul

“Dirk Müller Ausschnitt - bei Anne Will - Griechenland brennt ... 15.02.2012 ! die Bananenrepublik” — Dirk Müller Mr. DAX: http://www.cashkurs.com - Link zur Sendung: Griechenland...

You Tube: (kanske lättare att hitta klippet)
Dirk Müller Ausschnitt - bei Anne Will - Griechenland brennt ... 15.02.2012 ! die Bananenrepublik

Paul

mouche
2012-02-24, 07:02

Hva sa han egentlig om akkurat det?

pollebosse
2012-02-24, 07:49
Min tolkning av Dirk Müller och din fråga: (känns inget bra att tolka någon annan så här, då detta inte är ett ENFRÅGE-sak):

Krisen hade varit annan om den stoppats för några år sedan,
sparåtgärderna är en katastrof,
stora svårigheter kommer oavsett bland annat pga fel valuta,
folket i Grekland måste välja själva utan diktat
och folket skall prioriteras och bankernas diktat undvikas.

Paul

laero
2012-02-24, 09:04
Krisen hade varit annan om den stoppats för några år sedan,
sparåtgärderna är en katastrof,
stora svårigheter kommer oavsett bland annat pga fel valuta,
folket i Grekland måste välja själva utan diktat
och folket skall prioriteras och bankernas diktat undvikas.

Paul

Men Mouche frågade om vad han sa om situationen efter en statsbankrutt.

Att det hade varit bättre om krisen stoppats tidigare är väl alla överens om. Anders Borg menade igår att om Grekland gjort vad de borde 2009 så hade de idag varit på väg ur svårigheterna.

Lars - som inte förstår tysk tv-debatt

Kritsabo
2012-02-24, 11:33
Här är hela debatten:
http://www.ardmediathek.de/ard/servlet/content/3517136?documentId=9542444

Med reservation för att min skoltyska är rostig samt samma argument om tolkning som Paul, så uppfattade jag att Dirk M ansåg att pga den stora skuldbörda grekerna har idag så bör de ställa in betalningarna och lämna EMU. Han använde även argumentet att grekerna skulle, vilket de redan gör, med upplopp protestera mot de stora nedskärningarna som blir följden av att försöka betala tillbaka vad de är skyldiga. Han nämnde även att Grekland likt vissa delstater i Tyskland hade så olika förutsättningar mot övriga EU att de inte borde gått med i EMU från början. Konsekvenserna av att ställa in betalningarna skulle bli svåra men jämfört med att vara kvar inom EMU blir svåra perioden betydligt kortare. Han jämförde med Turkiet som idag klarar sig ekonomiskt bra utanför EMU, så det skall bli "kul" att se om de ansluter sig till EMU om de släpps in i EU.
Majoriteten av övriga debattörer tyckte att man av politiska skäl bl.a. samhörighetstanken inom EU skulle försöka behålla Grekland inom EMU men med hårda krav på inrättning i ledet.

mouche
2012-02-24, 15:35
Problemet mitt var at jeg oppfattet ikke at det var mye snakk om hva som skjer ved en eventuell statsbankrutt, og jeg skjønner tysk nogenlunde greit.

Etter hva jeg oppfattet så var han rimelig tydelig på at Hellas nok aldri skulle ha gått inn i pengeunionen, men det er han ikke alene om å si idag.

Som det heter på norsk; etterpåklokskap er den eneste sanne vitenskap!

Kritsabo
2012-02-24, 18:47
Problemet mitt var at jeg oppfattet ikke at det var mye snakk om hva som skjer ved en eventuell statsbankrutt, og jeg skjønner tysk nogenlunde greit.

Din tyska språkkunskap är säkerligen bättre än min så jag undrar bara vad du uppfattade som sades skulle hända vid en betalningsinställning från Grekland, alternativ om de inte nämnde det så vad tror du själv kommer hända?

mouche
2012-02-25, 09:10
Jeg har bare hørt på det utsnittet på ca 12 minutter som pollebosse linket til, men jeg oppfattet ikke at det ble nevnt noe om statsbankrutt og hva som da vil skje, men mye snakk om hva man skulle ha gjort (og ikke gjort) og hvorfor. Som sagt er etterpåklokskap den eneste sanne vitenskap.
Enigheten var vel stor om at Hellas ikke er i stand til å betale tilbake sine skulder, men siden mye av gjelden nå vil bli ettergitt så er jo det nå en delvis tilbakelagt problemstilling.

Dirk Muller var meget tydelig på at å spare seg ut av krisen er galskap og at det beste for Hellas nok vil være å gå ut av EMØ og tilbake til en egen valuta. Årsaken er at Hellas idag ikke er konkurransedyktig på noe område, prisene for høye, produktiviteten for lav og hele samfunnsstrukturen trenger en total forandring/forbedring.

For Europa/EU som helhet så er det greske problemet - 300 millarder euro - håndterbart

Han var meget tydelig på at det må være grekerne selv som skal ta ansvar for dette, som selv skal velge sine politikere og at det er bare er de selv som kan få orden på samfunnet igjen. Han mente vel at uansett så vil dette ta (flere) tiår.

Jeg oppfattet ikke at det var noe nytt, eller noen nye tanker, som kom frem i dette innslaget.

Betalingsinnstilling og konsekvenser av dette?

Tja, ikke så lett å si, men jeg tror at det vil bety at alle greske banker vil gå i konkurs, all betalingformidling vil stoppe opp og ingen får ut sine penger. Hva dette vil bety kan man selv tenke over, men det vil bli meget ubehagelig!

Dirk Muller var ellers meget bekymret for den radikalisering man ser i Hellas og som man må unngå. Han viste også et personlig engasjement og fortvilelse over de mange historier man hører om og leser om mht matmangel, sult, barn som ikke kan bo hos sine foreldre osv og at dette var jo Hellas, et land i Europa og ikke i Afrika.

Kritsabo
2012-02-25, 22:23
Jeg oppfattet ikke at det var noe nytt, eller noen nye tanker, som kom frem i dette innslaget.

Tackar för översättningen, det var inte så långt ifrån vad jag uppfattade det som orkade se hela intervjun.

Det "nya" är för mig ändå att fler med ekonomi som proffession har samma tankar som jag, att i valet mellan två dåliga ting så är "konkurs" det bättre för grekerna än återbetalning på villkor från övriga länder inom EMU.

I efterhand smög sig in i mina paranoida tankar vad någon annan länkade till i SVD, dvs att mäklare och penningplacerare skulle via hedgefonder mm tjäna på en betalningsinställelse. Trots att Herr M verkade sympatisk i sitt patos om afrikanska barn så tillhör han kanske en av vinnarna vid en betalningsinställelse?

mouche
2012-02-26, 08:14
Trots att Herr M verkade sympatisk i sitt patos om afrikanska barn så tillhör han kanske en av vinnarna vid en betalningsinställelse?

Det vet jeg absolutt ingenting om.

Det jeg vet litt om er hedge, hedgefond, derivater, opsjoner og "sånn", og jeg kan forsikre alle her om at å tro at det er ensbetydende med kun store fortjenester bør holde seg laaaangt unna å putte sine sparepenger i slikt!

jan c
2012-02-29, 20:39
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17202274 En jmfr på Engelska vad som skulle hända Där med samma ek villkor som Grekland nu tvingas till.Hur skall detta sluta ?

jan c
2012-03-05, 09:17
Nu har man kommit till uppgörelse om skandalen med Siemens .politiker o tjänstemän inför rätta ? Nej en uppgörelse med mer mutor för att gå fri .Hur skall Grek . få förtroende för sina politiker?Läsmer här om ni vill.http://www.athensnews.gr/portal/8/53770

laero
2012-03-08, 10:59
Lite i det tysta är det idag en avgörande dag för Greklands möjligheter att undvika statsbankrutt. Massmedia har tappat intresset och förstasidorna handlar nu om annat.
Men i finanspress och på ekonomisidor framgår att man idag senast 21:00 måste komma överens med långivarna kring den stora skuldavskrivningen. Allt är inte klart och når man inte en uppgörelse kring minst ca 75% av skulderna hotas hela räddningspaketet.

Mats Fredsson
2012-03-08, 11:15
Detta är ju en smula oroligt för oss greklandsresenärer. Vad kommer hända? Kan man helt enkelt sätta ett helt land i bankrutt?
Och sen måste man väl vara frank och fråga sig: när kommer grekerna ta tag i detta på allvar?

Fast, det är ju inte lätt, att ändra allt och dessutom har politiker som mest tänker på sig själva.

Jag läste om ledamöterna i parlamentet Vouli, de har en lön på 8600 EUR/månad, plus en ersättning på 5000 EUR, plus boendetillägg, plus kontorsutlägg, och ovanpå allt detta: en bonus om de deltar i utskottsmöten på 150 EUR per möte!

Inte undra på att grekerna i allmänhet har svårt med tilltron för sina politiker...

Sen funkar väl inte betalningen av privata skulder till staten sådär lysande heller. De kör tydligen 40-40-20. 40% till han som handhar saneringen, 40 % avskrivning, och 20% betalning till staten...

mouche
2012-03-08, 14:41
Private investorer med rundt 60 prosent av statsobligasjonene som skal avskrives og konverteres til ny gjeld, skal nå ha sagt ja til det greske tilbudet, som går ut kl. 22 torsdag kveld.
I følge Bloomberg er det da snakk om gjeld for 124 milliarder euro, av totalt 206 milliarder euro.
Det betyr at det fremdeles er et lite stykke frem til grensen på 66 prosent for at Hellas skal få utbetalt hele den neste redningspakken.
Den greske regjeringen håper på 90 prosent deltagelse og vil ha minimum 75 prosent, og den er om nødvendig beredt til å tvinge det gjennom.

Planen er at investorene skal avskrive 53,5 prosent av det de har tilgode og få resten erstattet med nye lån med lengre løpetid og til lave renter. Reelt sett vil det innebære et tap på 75 prosent av det långiverne har tilgode.

Markedet anser det nå som 97,52% sannsynlig at Hellas vil misligholde sine lån, men dette er nå diskontert for og børsene rundt i verden går opp.

mouche
2012-03-08, 16:59
Sjeføkonom i DNB Markets, Øystein Dørum, tror Hellas vil nå nivået rundt 90 prosent, som må til for å kutte gjelden med rundt 100 milliarder euro, melder TDN Finans.
- Ryktene i markedet tilsier nå at Hellas får den andelen de søker på privat deltagelse i gjeldswappen. Gitt at regnestykkene er riktig med at de trenger rundt 90 prosent for å få gjelden ned rundt 100 milliarder euro, sier han til nyhetsbyrået.
Dørum tror Hellas kan unngå konkurs med et deltagelsesnivå rundt 90.

Den europeiske sentralbanken (ECB) har besluttet at statspapirer garantert av greske myndigheter igjen kan benyttes som sikkerhet i eurosystemet, melder TDN finans.

mouche
2012-03-09, 08:28
85,8 prosent av de private långiverne har sagt ja til en avtale om sletting av Hellas' statsgjeld, opplyser den greske finansministeren Evangelos Venizelos til Reuters fredag morgen. I alt 172 milliarder euro omfattes av avtalen, og vil ifølge Reuters tvinge investorer til å ta tap på så mye som 74 prosent, når tapte renteinntekter er regnet med.
Ifølge finansministeren kan akseptgraden øke til 95,7 prosent om en klausul om såkalt kollektiv handling (CAC) som tvinger flere til å si ja til avtalen, blir brukt.
Den private gjelden på 107 milliarder euro, tilsvarende 793 milliarder kroner, utgjør nærmere 1/3 av landets totale gjeld på rundt 350 milliarder euro.
Avtalen med private långivere er blant bærebjelkene i eurosonens nye redningspakke på 130 milliarder euro, det vil si ca. 990 milliarder kroner.

Flere her har jo tatt til orde for at de private långiverne og bankene (som også er private långivere hvis det er privateide selskaper) er grådige og tjener så mye penger på Hellas og utnytter en fattig debitor, fortsatt av samme mening?:confused:

Smultron
2012-03-09, 08:37
Mouche, om det du skriver med kursiv stil är citat kan du väl vara snäll och ange källan du citerar så att man kan bedöma tillförlitligheten. Markera också gärna med citattecken i så fall så att det blir tydligt att det är ett citat.:)

Netwolf
2012-03-09, 09:28
Grekiska krisen tar sig nya vägar. Nu börjar man sälja ut besittningsrätt, t ex här på Korfu (http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=239807).

/Netwolf

mouche
2012-03-09, 11:44
Mouche, om det du skriver med kursiv stil är citat kan du väl vara snäll och ange källan du citerar så att man kan bedöma tillförlitligheten. Markera också gärna med citattecken i så fall så att det blir tydligt att det är ett citat.:)

Med et unntak så er kilden referert til i det jeg siterer, eksempelvis TDN Finans, Reuters og Bloomberg. Når det jeg siterer står i kursiv i motsetning til øvrig tekst som er mine personlige kommentarer så hadde jeg trodd at det ville holde og være forståelig?

"En komite i International Swaps and Derivatives Association skal møtes fredag for å avgjøre om akkordløsningen i Hellas er en såkalt kreditthendelse som utløser credit default swaps, som er forsikringer noen investorer har benyttet for å sikre seg mot tapene de nå har fått på sine lån til Hellas."

"Default swaps på Hellas (CDNNGRCE), forsikringskontrakter mot tap og kursfall, dekket torsdag gjeld på 3,16 milliarder dollar, ned fra 5,56 milliarder dollar i fjor, i følge Depository Trust & Clearing Corp."

"For Hellas utgjør forsikringskontraktene 1,1 prosent av de samlede utlånene fra private investorene, på 206 milliarder euro, og utgjør i så fall neppe noen stor utfordring. De kan trolig kunne få sine utbetalinger uten at det vil rokke ved avtalen eller skape annen usikkerhet."

Kilde; http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article685722.ece

Som man ser er det her totalt sett snakk om utbetalinger på 3,16 milliarder dollar som kan kreves mot inngåtte forsikringer. Til sammenligning var utbetalingene ved konkursen til Lehman Brothers i USA omtrent dobbelt så store!

Ikke uventet, og som vel nesten alltid er tilfelle (99,99999%) så kommer det en løsning i tolvte time eller noen minutter over tolv.

Jeg er fortsatt optimist og tror at vi til sommeren vil fokusere på smaken av Mythos, honning, raki og smaken av saltvann, og kunne heve euro i bankautomatene i Hellas ved bruk av våre kort!

_B-anana

Smultron
2012-03-09, 13:02
[quote=mouche;267159]Med et unntak så er kilden referert til i det jeg siterer, eksempelvis TDN Finans, Reuters og Bloomberg.

Då var det det som var en del av problemet som skapade oklarhet för min del: att du bakar in din källhänvisning i själva citatet. Eftersom du markerade citat och källhänvisning på samma sätt så trodde jag att dessa hänvisningar var en del av själva citaten.:)

mouche
2012-03-09, 15:34
Då var det det som var en del av problemet som skapade oklarhet för min del: att du bakar in din källhänvisning i själva citatet. Eftersom du markerade citat och källhänvisning på samma sätt så trodde jag att dessa hänvisningar var en del av själva citaten.:)

Nei, jeg har ikke bakt inn kildehenvisning i sitatet, men sitatet kommer fra en annen kilde enn det som er den originale kilden og alle aviser plikter å oppgi hvem som er kilden hvis de ikke selv er denne. Derfor vil det i et sitat fra for eksempel hegnar.no fremkomme hvem som igjen er ders kilde, for eksempel Reuters, TDN-Finans osv

mouche
2012-03-11, 19:57
Greece hopes for 1bln stimulus from European Investment Bank

"As a way to help boost Greek growth, the European Union has already increased its share of financing in certain EU co-financed projects and said it would help Greece cut red tape to make more efficient use of EU funds earmarked for it.
Greece is entitled to a total 20 billion euros in so-called EU structural funds for the period 2007-2013. It has only used 8 billion euros so far, EU Commission President Jose Manuel Barroso said on February 29."

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_10/03/2012_432256

mouche
2012-03-13, 22:36
Er det håp for Grekenland?

"Ratingbyrået Fitch har oppgardert kredittvurderingen av Hellas med flere hakk til B-. Fitch er det første store ratingbyrået som gir grekerne et løft.
Vurderingen av Hellas ble tirsdag hevet fra C til B- med stabile utsikter. Det er første gang Hellas' kredittvurdering er oppjustert siden gjeldskrisen satte inn med full styrke mot slutten av 2009. Fitch har ikke oppgradert landet siden 2003.
De tre store ratingbyråene har gjentatte ganger senket vurderingen av Hellas etter hvert som omfanget av gjeldskrisen har bredt om seg.
Oppjusteringen blir gjort som følge av avtalen Hellas nylig inngikk med private långivere om nedskriving av gjeld på over 100 milliarder euro. Beløpet tilsvarer omkring 746 milliarder kroner. (©NTB)"

http://www.hegnar.no/okonomi/article686092.ece

laero
2012-03-16, 09:39
Hade de haft en egen valuta hade det handlat om en devalvering som inte varit så dramatisk. Nu ska det till en interndevalvering istället och det blir mer kännbart och slår mer orättvist i det grekiska samhället.

Vel, alle importerte varer hadde jo blitt mye dyrere, og siden Hellas ikke produser så mye (importerer også tomater og olivenolje har vi lært idag) så hadde de nok også følt det hardt med å endre sin valuta!

Avsikten med en devalvering är ju just att gynna inhemsk produktion i förhållande till utländsk. Den italienska olivoljan ska bli dyrare så att både greken och italienaren hellre köper grekisk olja. Den effekten är i princip densamma om det är en "vanlig" devalvering eller interndevalvering.
Problemet med interndelvalveringen är att den är mycket mer trubbig och slår mer orättvist i landet.

Lars

mouche
2012-03-16, 12:08
Ikke uenig med deg i noe av hva du skriver, men ønsket kun å påpeke at en devaluering (eller forlate euro og lage nye drachmer) ikke er noen "quick fix", samt at det blir ikke noe letter å betale tilbake den gjelden man har som fortsatt vil være i euro.

At man også i dag importerer både tomater og olivenolje er helt utrolig!

Ikaria
2012-05-02, 11:15
Vi hade samma funderingar som du, Eva. Köpa stridsvagnar???

Birgitta.

Dagens Industri har behandlat den grekiska krisen flera gånger. De kommentarer som har funnits efter artiklarna har varit entydiga.
Grekerna måste helt enkelt rätta mun efter matsäcken och gå igenom sitt stålbad.
Med alla dessa ideliga strejker i tid och otid kommer nog jag att tänka mig för flera ggr innan jag besöker landet nästa gång.

I dagens DI (111007) finns ett nytt exempel på fusket i Grekland. Vid en folkräkning av pensionärer gjord mellan 1 juli och 30 september visar det sig att var tionde pensionär som får pension i landet är död.

Inga möjligheter till fusk lämnas oprövade.

/pawik

Att dom "döda" får pension kanske har att göra med att även om maken dör så fortsätter frun att få hans pension eftersom det inte har varit vanligt att kvinnor jobbade på den tiden...

Monica P
2012-05-02, 13:31
Att dom "döda" får pension kanske har att göra med att även om maken dör så fortsätter frun att få hans pension eftersom det inte har varit vanligt att kvinnor jobbade på den tiden...

Alldeles rätt, men det är ändå en stor mängd oegentligheter kring pensioner och socialbidrag. just därför införde man tvång att anmäla sig (personligen eller med läkarintyg o.s.v) och uppge ett kontonummer till bank. När tiden för denna procedur var ute befanns det finnas en väldig massa obefintliga personer Försäkringskassepersonal på en del stora centrala kontor hade fifflat i stor skala också. Dessa personer har åkt dit nu, fortsättning följer...

Kalimera
2012-05-15, 10:59
Den här tråden är gammal (det händer nya saker hela tiden) och den spretar åt alla håll, därför låser jag den, och startar en ny tråd i ämnet senare under dagen. Den tråden kommer vara den enda tråden där krisen diskuteras.

Den nya tråden finns här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30266).