handdator

Visa fullständig version : En titt i bokhyllan

Eva L
2011-07-09, 10:52
Har städat lite i min bokhylla och läst på nytt en del gamla klassiker bland annat flera böcker av Doris Lessing som jag köpte för länge sen.

Lite grekiskt blev det också. Nyläsning av "Vi sålde våra liv" som känns lite aktuell igen när återigen många greker måste lämna sitt land. Merete Hellums avhandling "Förförd av Eros" har fått hänga med till stranden ett par dagar.

Båda är ju tidstypiska dokument men har ändå relevans idag. Avhandlingen är faktiskt riktigt läsvärd för en Greklandsnörd och även de som inte är så sociologiskt bevandrade kan hänga med i texten. För mig sysslat ganska mycket med sociologi väcks dessutom många minnen till liv från de åren.

Eva

Eva64
2011-07-09, 11:06
Jag är egentligen en som mycket väl kan läsa olika typer av böcker men har på senare år blivit en riktigt "kriminalnörd" med mycket mord och ruskigheter;) . Jag skulle gärna vilja ha lite tips på böcker som på ett eller annat sätt har anknytning till Grekland. Fick lite tips av Eva L i inlägget ovan men det finns kanske fler tips som någon vill dela med sig! Då blir jag glader!bye_bye

Soleil
2011-07-09, 13:42
Jag läser romaner på sommaren, men nu har jag en "kriminaltid" på gång. Läser Mari Jungstedts o. Anna Janssons böcker just nu.