handdator

Visa fullständig version : Nöjda med Naxos

kassiopeja
2011-05-29, 23:30
Återser Naxos efter sju år och ett barn senare och kan efter andra dagen konstatera att storfamiljssemester är Grejen. Det finns alltid någon som kan kolla till barnen en stund om man behöver en egen stund och om de mot förmodan inte skulle ha vansinnigt roligt ihop och sköta sig i princip helt själva.

Vi blev "bara" 14 stycken sedan systerns minsting blivit magsjuk natten innan avresa men alla verkar trivas storligen här på ön i allmänhet och hotell Argo i synnerhet. Vi verkar vilja dinera ihop de flesta kvällar så tips på matställen för större sällskap kommer väl till pass! Och på onsdag åker maken och jag över till Paros på egen hand, har bokat en övernattning på Senia.

Livet är bra!

Lissi
2011-05-30, 07:07
Låter härligt!! Kul att alla trivs med varandra också! Det kan ju lätt bli många viljor som styr vid sådana resor. Hoppas vädret är med er och att Parosresan blir ett skönt avbrott.

Jag har erfarenhet av "storsemestrar" med släkten till Kanarieöarna, Cypern, Mallorca och Rhodos på 80- och 90-talet och jag kan väl milt sagt säga att dessa INTE tillhör de större semesterminnena;) Jag önskade varje gång att vi hade fått åka själva, men det kunde jag inte styra över då.

HA det fortsatt jättebra!!

Lissi

Aase
2011-05-30, 08:51
Hej
Det låter fantastiskt och jag hör många som väljer att semestra tillsammans i stora sällskap. Nu senast en granne som åkte med 4 andra barnfamiljer på all inclusive till Turkiet.
Jag håller dock med Lissi att det är inget för mig. Jag har åkt med våra 6 barn och båtluffat och det var roligt men allra helst åker jag med min man. Nu är barnen för stora att åka med så i år åker vi ensamma och det är en lisa för själen, tyst och lugnt och vi kan göra exakt vad VI vill göra utan att behöva ta hänsyn till en massa olika viljor. Jag skulle däremot ALDRIG kunna tänka mig att åka med syskon, vänner etc med familjer. Fast det beror kanske på vilken familj man har hahahaha.
Men smaken är som baken, som tur är. Var och en får göra som den vill. Det som passar en skulle kanske inte passa en annan.

Åse

kassiopeja
2011-05-30, 16:12
Jag skulle förstås ha lagt till "...för oss" när jag skrev om vad som är Grejen. Dessutom är det väl framför allt nu, när barnen är små, som det finns stora fördelar även om vi förvisso rest med bästa vännerna även innan dess. Om 10-15 år tror jag dock att jag, precis som Åse, hellre reser med bara maken igen.

Eva L
2011-05-30, 20:36
Jag har rest med både barn och barnbarn och tycker det är väldigt trevligt. Helt klart roligare än att resa ensam även om det blir mer vila då.

Eva

Lissi
2011-05-30, 21:14
Jag håller dock med Lissi att det är inget för mig.
Åse

Just de släktresorna vi var med på var inte jätteroliga beroende på att vi blev delvis bjudna och kunde därför på intet sätt påverka varken resmål eller vad som skulle göras under resan eller att ens någon del av dag göra något själva, så ALLT skulle göras i grupp. (11-14 pers!) DET var jobbigt med tre egna barn med.Men det var länge sen det!

Nu när vi reste med barn och barnbarn i påskas var det jättemysigt men då var vi bara 5 personer och gjorde mycket tillsammans men även saker var för sig...och så var vi "gamlingar" barnvakt både en kväll och natt så de unga fick fritt, samt att farmor hämtade lilltösen på morgnarna så de unga fick sovmorgon:D Så alla släktresor behöver inte bli fel, det är inte så jag menar.

Lissi

theresa
2011-05-31, 05:27
Jag har alltid semestrat med min dotter och ibland har vi även haft med oss min syster med familj. Har haft underbart varje gång.

När jag träffade min sambo som hade 2 tonårs döttrar så åkte vi alla till både grekland och USA, jag min sambo plus 3 tonårs döttrar.

Vi hade det fantastiskt ihop, vi gjorde upp redan hemma att vi inte sitter ihop utan att alla får göra det dom vill och det funkade utmärkt. Nu har alla flyttat hemifrån och är sambos så dom senaste 3 åren har vi åkt själva på semester, det är både skönt och tomt:(:D

Jag saknar att inte ha barnen med. Men samtidigt är det skönt att bara vara och inte behöva ha ansvar för någon annan än sej själv.

Men vi planerar en resa tillbaka till Florida inför min sambos 50 årsdag och då ska alla barn med sambos följa med....det ser jag verkligen fram emot.bye_bye

kassiopeja
2011-05-31, 06:14
Lissi, med de förutsättningarna skulle jag också ha tyckt att det var vidrigt! Eftersom det är vi som står för resan (och valt resmål men efter samråd med övriga) har vi tänkt mycket på just det där med att man inte behöver hänga ihop hela tiden. Vi har tydligt sagt att vi beställt frukost till alla för att det kan bli ett trevligt sätt att stöta på varandra på morgonen och att vi vill ordna _en_ gemensam middag under veckan. Och jag tror och hoppas att alla känner sig fria att göra det de känner för, vi har i alla fall redan delat upp oss i olika konstellationer på dagarna.

Idag styr sex av oss kosan mot Apollonas för lunch och sedan troligen bad på Plaka!

Aase
2011-05-31, 07:43
Hej igen
Det kan också bero på hur social man är själv, hur familjen ser ut osv. Jag och min man har 6 barn ihop, tre var. Det har varit ganska jobbiga tonår och nu har vi "gjort vårt". Om ett par år när barnbarnen börjar trilla in kanske vi tycker det är roligt igen (fast det absolut inte känns så nu).
Jag tycker mycket om när det är tyst omkring mig, kanske för att jag är lärare på högstadiet hahahahaha. Jag vandrar gärna i tystnad, läser, studerar livet. Min man och jag pratar i timmar eller så är vi tysta i timmar, jätteskönt.
Jag tycker ingen skall behöva försvara sina val utan alla får göra som känns bra. I en period i livet vill man ha det på ett sätt och i en annan vill man ha det på ett annat.

Vi har båtluffat med alla 6 barnen vid ett antal tillfällen även om de två sista åren bara var med de tre yngsta.

Åse