handdator

Visa fullständig version : Nu har vinter kommit till Kreta

jan c
2010-12-11, 08:57
Åtminstone över helgen .Idag +9 regn stormvindar prognos 3-9 gr vind upptil 20m/s.regn ev snö i höglänt terräng. Natten emot lörd. hade vi ett häftigt åskväder .Prognos måndag mulet regn men varmare 17 gr.Så vi kanske får Svensk sommar igen.

kifisia
2010-12-11, 09:15
Nei, du tar heldigvis feil! Dette blir kortvarig, det skyldes en meteoroligisk situasjon som skyldes samvirke mellom et høytrykk og et lavtrykk slik at det oppstår en meget sterk nordlig luftstrøm som transporterer kald luft fra Nordeuropa helt ned til Middelhavet. I skillelinjen får vi en kaldfront som gir my regn og åska, men Kreta behøver det regnet! Den er borte fra søndag kveld! Neste uke får vi igjen se temperaturer over 20! Det var nede på 5 i natt. Jeg er for tiden påjulebesøk her.
Det er ikke mye vinter på Kreta! Det finnes områder her som er Europas tørreste!

Monica P
2010-12-11, 09:16
På Kalymnos regnar det just nu och blåser häftigt. Cirka sju grader. Helt OK om man inte har utomhusjobb...

jan c
2010-12-11, 09:26
Nei, du tar heldigvis feil! Dette blir kortvarig, det skyldes en meteoroligisk situasjon som skyldes samvirke mellom et høytrykk og et lavtrykk slik at det oppstår en meget sterk nordlig luftstrøm som transporterer kald luft fra Nordeuropa helt ned til Middelhavet. I skillelinjen får vi en kaldfront som gir my regn og åska, men Kreta behøver det regnet! Den er borte fra søndag kveld! Neste uke får vi igjen se temperaturer over 20! Det var nede på 5 i natt. Jeg er for tiden påjulebesøk her.
Det er ikke mye vinter på Kreta! Det finnes områder her som er Europas tørreste!
Det är svårt med språket ibland jag skrev åtminstone över helgen.God Jul

Kalimera
2010-12-11, 09:30
Åtminstone över helgen .Idag +9 regn stormvindar prognos 3-9 gr vind upptil 20m/s.regn ev snö i höglänt terräng.Enligt den grekiska vädersajten Poseidon (http://www.poseidon.hcmr.gr/) ska det bli värre än så.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vader_1.gif

Det kommer att blåsa runt 10 beufort i delar av Grekland, bland annat på Karpathos och Kreta. 10 beufort är detsamma som 24,5-28,4 m/s. Det gäller med andra ord att hålla i hatten.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/vader_2.gif

Temperaturen är inte heller att leka med. Känns ganska gott att vara hemma i Sverige just nu. :)

Kikh
2010-12-11, 09:42
Min sambo säger att han inte kan minnas senast Chania drabbades av ett oväder som detta. Vindarna har bokstavligen skakat vårt hus hela natten, värre än det senaste jordskalvet lyckades göra. Det är fuktigt i luften och isande kallt tack vare det. Jag har laddat med gas till campinglågan, fleecepyjamas&morgonrock, tjocksockar och duntäcken. Det känns nog extra kallt då vi haft en så varm och fin höst. Om det finns en enda oliv kvar på grenarna efter detta blir jag förvånad och vad vädret kommer att göra med grönsakslandet vill jag inte tänka på :(

//Kikh

Kritsabo
2010-12-11, 09:43
Den som vågar vinner. Vi har i vintermörkret bokat nyårsresa till Kreta för andra gången.
Vi är spända på hur vädret blir då antingen
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4817 (http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4817)
Agios Nikolaus med snö runt Katharo

eller
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4818 (http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4818)
Agios Nikolaus i sol.

Här är dessutom frukostbordet placerat i bästa rummet i soluppgång i Kritsa i somras.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4816 (http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4816)

Kritsabo
2010-12-11, 10:55
Fick just dagsfärsk bild från vår granne i Kritsa.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=4819

Det vita är hagel.

_B-anana

Gita
2010-12-11, 11:10
Oj, Kickie, hoppas ni inte blåser bort. Du får koka värmande soppa och dricka lite rakomelo för att hålla värmen. Brrr... Här har vi mycket snö, men ingen blåst. Koltrasten pickar äpple utanför fönstret och jag borde lägga upp gardinerna men funderar på att krypa ner med en värmedyna under duntäcket...

Kikh
2010-12-11, 13:25
Oj, Kickie, hoppas ni inte blåser bort. Du får koka värmande soppa och dricka lite rakomelo för att hålla värmen. Brrr... Här har vi mycket snö, men ingen blåst. Koltrasten pickar äpple utanför fönstret och jag borde lägga upp gardinerna men funderar på att krypa ner med en värmedyna under duntäcket...

Jag håller mig under täcket på soffan i väntan på nyheter om min sons resa. Just nu haglar det hårt och hotar att övergå helt till snö. Temperaturen ute vågar jag inte uppskatta, men inne har vi +15 och i vår del av Chania verkar allt stå still...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=4820

11/12 2010

//Kikh

Kalimera
2010-12-11, 15:02
Fick just dagsfärsk bild från vår granne i Kritsa.
Ser kallt ut. Läcker bild!

Kalimera
2010-12-11, 15:03
Temperaturen ute vågar jag inte uppskatta, men inne har vi +15 och i vår del av Chania verkar allt stå still...Om du har tid får du gärna lägga in fler bilder.

Kikh
2010-12-11, 15:18
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=4821
Galatas, Chania 11/12 2010. Klockan är ca 17.15, temperaturen runt +5. Åska, blixtar, hagel, vindar och regn rister huset och hotet om +-0 inatt gör mig inte gladare. Våra fiskarvänner pratar om vågor på 4-5 meter.

Kalimera
2010-12-11, 15:21
Våra fiskarvänner pratar om vågor på 4-5 meter.Men fy!

Tack för bild Kikh. Ser ruggigt ut!

Kikh
2010-12-11, 15:28
Men fy!

Tack för bild Kikh. Ser ruggigt ut!

Det är ruggigt. Trots att vi bor i ett rejält och relativt välisolerat hus har vi bara 15-17 grader inomhus. Nu kör vi elementen en premiärrunda för att se om allt står rätt till med dem. Om det händer något på väderfronten ska jag försöka fota och lägga ut. Trots kylan vill jag inte byta med er i SverigeAng_elx

//Kikh

Kalimera
2010-12-11, 15:30
Om det händer något på väderfronten ska jag försöka fota och lägga ut. Tack snälla!

Trots kylan vill jag inte byta med er i SverigeJag förstår. :D

jan c
2010-12-11, 16:23
Kikki om du vågar dig ut imorgon ,+10 sol,så är det julbasar Sv. Gr .för. på Marco Polo i Daratso startar kl 11 där finn s bl.a. värmande glögg

Yanna
2010-12-11, 16:30
Om du har tid får du gärna lägga in fler bilder.

Det finns 24 ovädersbilder på Facebook från gruppen "I love Rethymno" men antar att jag inte får länka dem hit!

Yanna - som sitter i stugvärmen o myser - blir kålsoppa ikväll! ;)

Yanna
2010-12-11, 16:34
Trots kylan vill jag inte byta med er i SverigeAng_elx

//Kikh

Inte jag heller! Vintern här är kort! :D

Yanna

Kalimera
2010-12-11, 16:35
Det finns 24 ovädersbilder på Facebook från gruppen "I love Rethymno" men antar att jag inte får länka dem hit!Klart du får!

Yanna
2010-12-11, 16:41
Inte lätt att veta, men här kommer ovädersbilderna. Inte riktigt läge för stranden idag.
Bild 20 0ch 21 (tror jag) är venetianska hamnen, eller nära den iaf...goosigt va? Ang_elx

http://www.facebook.com/pages/I-Love-Rethymno/129512377109007#!/album.php?aid=19466&id=129512377109007&fbid=129520753774836

Kalimera
2010-12-11, 17:09
Bild 20 0ch 21 (tror jag) är venetianska hamnenJisses! Sicket väder :eek:

Masse
2010-12-11, 17:20
Läskigt väder men mäktiga bilder! De enorma krafter som finns i naturen ställer givetvis ibland till mycket elände när det blir riktiga naturkatastrofer etc. Men ända sedan jag var barn har jag tjusats av skådespelet som t ex på bild 29-32. Imponerande!
Men ...........urrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!
:) Mats

Yanna
2010-12-11, 17:29
Ja det är mäktiga bilder...och jag har ingen större lust att gå ut o titta på skådespelet!

Kikh
2010-12-11, 18:48
Kikki om du vågar dig ut imorgon ,+10 sol,så är det julbasar Sv. Gr .för. på Marco Polo i Daratso startar kl 11 där finn s bl.a. värmande glögg

Tack för inbjudan Jan, om jag är vaken då så kommer jag. Jag har nyss fått bekräftat att sonen kommer med en buss (inte YBuss som vi inte får tag på) till Sundsvall inatt. Jag har, med undantag av två timmars sömn, varit vaken sen 7.20 i går morse. Det ska vara glöggen som får mig på benen :D

//Kikh

Peter
2010-12-11, 18:59
Läckra bilder... Jag tycker det är en upplevelse att vara ute i sådant väder och se och känna det på nära håll! :D En kort stund, när man vet att man kan gå in i stugvärmen precis när man vill. Ang_elx Till en värmande Glögg eller något...

Grekiska hus är ju notoriskt kalla på vintern. Och El-element är nog rätt dyrt att köra en längre period. Varför inte köpa en fotogenkamin? Fotogen kostar väl inte så mycket i Grekland? Och kostar kaminerna mycket i Grekland så finns det mycket effektiva sådana i Sverige för mellan 1 - 2000:- De ger normalt sett en värme-effekt från 2000 Watt och uppåt. Och de väger inte så mycket så det kan inte kosta så mycket att skicka, eller ta med en, från Sverige! Och dagens modeller är väldigt säkra med tippskydd osv.

Jag hade en sådan i stugan jag hyrde i ett tidigare liv. Knut-timmrad utan vare sig el, vatten eller avlopp. Underbart ställe. flabb_flab Jag saknar den verkligen! Huset var minimalt, men med fotogenkaminen och en liten vedkamin kunde vi vara där även när det var minusgrader! Så är det 15 grader i rummet från början krävs det inte så mycket för att få upp temperaturen till beboelig nivå.

Netwolf
2010-12-12, 07:08
Fantastiska bilder. Hade gärna varit där! :)

Varför inte köpa en fotogenkamin?

Har funderat på en sån. Hur är det med lukten? Visserligen säger tillverkarna att de är luktfria, men på vissa forum talas det om motsatsen.

/NW

Kikh
2010-12-12, 08:48
Fantastiska bilder. Hade gärna varit där! :)
Har funderat på en sån. Hur är det med lukten? Visserligen säger tillverkarna att de är luktfria, men på vissa forum talas det om motsatsen. /NW

Det finns säker luktfria fotogenkaminer, men de jag stött på har alla bidragit till att höja luftfuktigheten i husen och på så sätt främjat möglets frodande.
Det allra bästa är nog vedkamin, och doften från en sån är underbar. Tyvärr vill inte vår hyresvärd gå med på att vi installerar en:(
Vi har vattenburen värme med olja i vårt hus. Förra vinter körde vi värmen under ca 4 veckor, 1-2 timmar per dag och förbrukade i runda slängar €300.
Vårt system värmer inte bara lägenheten utan även hushållsvattnet, men det är dyrt för oss låginkomsttagare nu när jag lever på A-kassa.

Idag svajjar träden mer måttligt och solen kikar fram bakom enorma moln. Det håller runt +11 ute, i vardagsrummet har jag ca 14 för ögonblicket. Tack och lov har jag investerat i värmande duntäcken.

//Kikh

Monica P
2010-12-12, 10:55
Jag var i förrgår hem till en engelsk familj som har en stor vedkamin och det var underbart! I vårt hus kan man inte klämma in en sån även om hyresvärden skulle godkänna det. Vi har ett oljefyllt element men använder det minimalt. A/C en stund om kvällen gör sovrummet acceptabelt. Men det bästa och goaste är värmedynan med hett vatten! Tack Kristina som hade med dig flera stycken i fjol! Prima svensk apotekskvalité!

I dag skiner solen och allt återgår till normalläge...

jan c
2010-12-12, 15:06
Lukten från fotogenkaminer beror på villken typ av fotogen man använder och en viss lukt blir det .Idag är fotogen inte billigt kostar i Sv, c: 20-25 kr/l.Dessutom bildas vattenånga som Kiki säger o här i Grekland har man ju inga luftventiler så man måste nog vara lite extra försiktig pga avgaserna. Probl. här i Grekl. är ju den dåliga isoleringen + undermåliga uppvärmningsystem.Eg .skulle en luftvärmepump + god isolering räcka.Undrar när Grekerna skall upptäcka detta. Sv .företag här finns en jättemarknad, kom hit!

Yanna
2010-12-12, 15:51
Den som vågar vinner. Vi har i vintermörkret bokat nyårsresa till Kreta för andra gången.

Hejsan!

Det skulle va kul att ses...igen! Hur länge stannar ni?

Yanna

yvonne
2010-12-12, 15:56
Här hos oss har vi ingen snö ännu, men vi har idag -6 grader, så det eldas både i braskaminen (Soba) och i öppna spisen. vi här i västra delarna av grekland har även sluppit stormvindarna denna gång.

Yvonne:)

Yanna
2010-12-12, 16:03
Här hos oss har vi ingen snö ännu, men vi har idag -6 grader, så det eldas både i braskaminen (Soba) och i öppna spisen. vi här i västra delarna av grekland har även sluppit stormvindarna denna gång.

Yvonne:)

Åh fy vad kallt NI har det då!! :eek:

Här är det ca 8-9 plusgrader, men jag är för snål/sparsam att slå på värmen inomhus, tar hellre på mig mer kläder o tänder några värmeljus. Det är iaf inte fuktigt inne än så länge, blir ju skillnad då. Elen är svindyr här!
Som tur är älskar jag att krypa ner i en kall säng o känna hur värmen stiger under duntäcket, så sovrummet är bra utan uppvärmning..

Yanna - som har det bra trots det nuv. vädret! ;)

Kritsabo
2010-12-12, 16:46
Hejsan!

Det skulle va kul att ses...igen! Hur länge stannar ni?

Yanna

Vi stannar till 8 januari. Om vi har möjlighet att åka till Rethymnon kanske vi ses.

Yanna
2010-12-12, 17:21
Vi stannar till 8 januari. Om vi har möjlighet att åka till Rethymnon kanske vi ses.

Vilken dag kommer ni? Kanske ni kunde ta en rast i R hos mig när ni anländer? Om ni nu landar i Chania vill säga...

Kritsabo
2010-12-12, 17:34
Vilken dag kommer ni? Kanske ni kunde ta en rast i R hos mig när ni anländer? Om ni nu landar i Chania vill säga...

Vi kommer sent 21:20 den 26:e till Heraklion så vi passerar inte Rethymnon, men får vi tid till en utflykt senare så hör vi av oss via denna sida.

Yanna
2010-12-12, 17:38
Vi kommer sent 21:20 den 26:e till Heraklion så vi passerar inte Rethymnon, men får vi tid till en utflykt senare så hör vi av oss via denna sida.

Okey, förstod att det var Heraklion denna tid på året!
Ja hör av er ifall ni har vägarna förbi, skulle va jättekul att ses!
Hoppas er vistelse över nyår blir en fin upplevelse för er! :)

Monica P
2010-12-12, 19:09
Probl. här i Grekl. är ju den dåliga isoleringen + undermåliga uppvärmningsystem.Eg .skulle en luftvärmepump + god isolering räcka.Undrar när Grekerna skall upptäcka detta. Sv .företag här finns en jättemarknad, kom hit![/quote]

Kan du rekommendera en hemsida där man kan lära sig mer om detta?

Yanna
2010-12-12, 19:24
Probl. här i Grekl. är ju den dåliga isoleringen + undermåliga uppvärmningsystem.Eg .skulle en luftvärmepump + god isolering räcka.Undrar när Grekerna skall upptäcka detta. Sv .företag här finns en jättemarknad, kom hit!

Jag tror nog att det största problemet är fukten...vill nog påstå att ventilationen är A och O för att få bukt med fukten inomhus...inte enbart isolering och värme räcker...

Var det föresten inte detta som hände på 60-talet när man började isolera alla hus till max och "glömde" att man måste ha en fungerande ventilation också??
"Räkningen" kom väl några år senare när man började upptäcka fukt- och mögelskador...

jan c
2010-12-12, 19:25
Nej inte på rak arm ,men skall forska o återkomma .Kanske finns någon på Kalimera som kan mera?

jan c
2010-12-12, 20:05
Värmepumpar sök på Nibe titta på luft.luftvatten .betr,isolering sök på lågenergihus.sök i första hand på Sv. sighter. Men Tyskland har kommit ganska långt när det gäller 0 energi hus. Betr. Yanna svar om fukten är det delvist riktigt ventilation o isolering. En kamrat här på Kreta har installerat en avfuktare i duschutrymmet för att lösa probl. med fukten där .Indikatorn var att inga handdukar torkade .En historia som belyser detta med fukt är fam m båt på sem, i Sv.trots värmare kallt o .rått .Efter att de inhandlat en avfuktare som kördes på landström i gäst hamnar var probl. löst.Detta var under en period m regn.