handdator

Visa fullständig version : Briam, tourlou, grönsaksröra


Monica P
2010-04-20, 15:27
Det är ju inte så viktigt vad det heter bara det är gott. Jag läste en blogg som fick mig att minnas en jättegod grönsaksrätt ( "Aktuellt i Grekland", svenska bosatt i Naousa, mycket läsvärd)- och eftersom jag hade nästan alla ingredienserna hemma blir det det vi ska äta om en stund.

Så här: Häll en bottenskyla olja i en långpanna eller form- Skiva potatis över hela bottnen. Skiva äggplanta på samma vis. Nästa lager med paprikabitar och squash. Sen olika sorters lök, om du har , och några hackade vitlöksklyftor. Krossa tomater eller använd burkdito och häll över. Massor av persilja sen . Till slut salt och peppar och mer olivolja. En kopp vatten sist och bums in i ugnen, först tjugo minuter i 250 grader, sen en timma i 200 grader.
Man kan röra om nån gång mot slutet och kolla att det inte kokar torrt.

Du som har köksträdgård har kanske annat som passar att blanda i också.

Till min belåtenhet finns det färdighackade djupfrysta blandningar att köpa, så då blir det enkelt.

Man äter detta med fördel avsvalnat så det går att göra långt i förväg. En bit feta till, kanske? Jag steker några kycklingbitar, annars kan det duga med lite gott bröd att suga upp såsen med.

Slurp!:D

Smultron
2010-04-20, 18:06
Det låter jättegott! Och enkelt dessutom. Ska jag absolut prova att göra någon dag framöver.

parga
2010-04-20, 18:41
Oj vad gott det låter! Nya recept tas alltid tacksamt emot! Tack!

Jenny:)

anoula
2010-04-20, 18:42
Ja det låter verkligen gott och enkelt! Perfekt att laga briam i ugn, det har jag aldrig tänkt på :)

monica
2010-04-20, 21:12
Det roliga i kråksången är att jag just stoppat in en Briam i ugnen, går sedan till datan för att läsa lite på Kalimera och ser då vad du skrivit.

Just nu doftar det gott från ugnen, kanske lite mycket vitlök men det är ju nyttigt så struntsamma. Detta är morgondagens mat lika gott kallt som varmt.

Mums filibaba klapp_klap

Monica

Riitta
2010-04-20, 21:19
Jag brukar också göra briam med grönsaker lite då och då:p Väldig favorit här hemma:)

Riittabye_bye

RAN
2010-04-21, 08:07
Nu vet jag vad jag ska bjuda på imorgonkväll när min dotter (som nästan är lika Greklandstokig som jag) kommer hem, innan vi tidigt på fredag åker vidare upp till Stockholm till yngsta dottern. Kan ju inte bli bättre att starta en helg uppe i huvudstaden med en grekisk rätt i magen. flabb_flab

bye_byeRAN

Eva L
2010-04-21, 08:33
Briam är en av mina absoluta greklandsfavoriträtter och ofta lagar jag den efter ett gammalt grekiskt recept som jag modifierat en del vad gäller mängden olja. På hösten när det finns nyskördade ekologiska grönsaker på bondens marknad blir briamen som bäst men naturligtvis fungerar det även med de importerade som vi har i grönsaksdiskarna nu. Att toppa med får eller getost som Monica skriver blir underbart gott.

Eva

kirtor
2010-04-21, 17:50
Veldig godt for en vegetarianer som meg. Jeg spiser det ofte i Grekland og lager det også ganske ofte her hjemme. Mmmmmmmm, mums, men det smaker jo aller best på Kalymnos!!

litentuva
2010-04-21, 18:04
och jättegott blir det med en bit fetaost till, gärna med lite olivolja och oregano på!:)

para poli
2010-07-22, 17:09
Monica P;
Har precis satt in "din" Briam i ugnen. Återkommer senare med betyg :).
Fick en släng cykladisk längtan, årets favorit blev briamen på tavernan på Roukounas beach på Anafi med dess förtjusande servitris. (denna taverna är nog min favorit ever i grekland).
Även saganaki ska testas. Någon som vet en bra ost man kan få tag på här hemma som man kan göra en schysst saganaki på??

Lovis
2010-07-22, 17:38
Jag testade Fontanas Saganaki för ett par dar sen. Riktigt god. Vände i hett vatten, doppade i mjöl och stekte i rikligt med medelhet olivolja och så en massa citronsaft över. Fanns i min helt vanliga konsumbutik (eller coop ska man kanske säga) bland haloumi och feta. :)

para poli
2010-07-22, 17:42
Gott, då borde det finnas här i min hemstad oxå. Dax att leta... :)

para poli
2010-07-22, 18:45
Jeeesus Monica P, den var himmelsk...bye_bye

Monica P
2010-07-23, 13:19
Roligt att du tyckte det!

Alala
2010-07-23, 16:05
Nu har jag också gjort Briam enligt denna metod. jag kände inte till den maträtten förrän jag köpte Alexandra Pascaladious kokbok. Där blir den mera typ ungsrostade grönsaker (och blir gott :p), visserligen säger hon att man kan göra den i kastrull och att den då blir såsigare, men det har jag aldrig provat på. men när jag i juni var på Skopelos beställde vi Briam och jag blev förvånad över att den var så annorlunda. Just mera "kokt". Så nu provade jag på detta och det blev jättegott. Så tack för receptet! :)
/Anne bye_bye

Monica P
2010-07-23, 19:46
Min man vill ha den nästan bränd på ytan. Man gör som man behagar. Ordet Briam låter inte grekiskt, jag vet inte om det kan vara turkiskt kanske. Eller italienskt? Nån som vet?

Alala
2011-04-02, 08:21
Måste bara skriva här att jag för en vecka sen på lördagskvällen gjorde Briam här på landet i vår vedeldade ugn. Satt Briam i ugnen som var ca 150-grader och sen var det bastubad för hela familjen (vi håller på länge :D). Tillsatt lite vatten i något skede och sen fetaost på i slutskedet. Allt som allt var den i ugnen sådär 3 timmar. Och det blev supergott med lite gott vin till! :p Tänk så enkelt, gott och billigt dessutom. Så tack för receptet ännu en gång!
/ Anne bye_bye