handdator

Visa fullständig version : Fototävling 2010

Kalimera
2010-03-09, 10:34
Nu är det dags att bestämma vilka kategorier vi ska ha i årets stora fototävling. Några av de tidigare kategorierna har varit:

Bästa bild
Roligaste bild
Blått
Möten
Glädje
Vardag
Båtar
Typiskt Grekland
Vatten
Dörrar
Religiösa Grekland
Mitt Grekland

Vilka kategorier tycker du att vi ska ha i år? Lämna förslag här eller via PM. När vi fått tillräckligt många förslag kör vi en omröstning här i forumet. Det gör inget om kategorin varit med tidigare.

Charleston
2010-03-09, 10:37
Katter, kanske (eller nåt annat djur, eller djur öht)?
/Thomas

Chras
2010-03-09, 10:38
Varför inte GREKER & GREKINNER, Historiska platser, Det lilla (dvs små detaljer),
Djur och natur.
//Chras

C@nny
2010-03-09, 11:11
"Strandliv" el "stränder" kanske?
//C@nny

malmen8
2010-03-09, 11:20
Tavernor restauranger med till hörande kockar o övrig personal de är nog inte så svårt å hitta i grekland.bye_byeMvh malmen8

Netwolf
2010-03-09, 11:31
Det gör inget om kategorin varit med tidigare.

Då väljer jag "Dörrar". Den kategorin är man ju regerande mästare i :D

/Netwolf

inkfish
2010-03-09, 12:10
Jag tycker att Mitt Grekland var en så bra kategori att den bör få vara med igen. Det är roligare när fotografen tolkar något än när h*n bara plåtar dörrar:o

I övrigt ska jag försöka komma på förslag till kategorier där bilderna innehåller mer liv än t ex dörrbilder gör... Tyckte det saknades människor och djur förra gången.

De få bilder som innehåller människor brukar ofta placera sig bra, så det verkar ju som om fler än jag uppskattar sådana bilder.

ioslinajr
2010-03-09, 13:40
Jag tycker att vi ska ha med en "Greklands bästa utsikt"-kategori. Kan bli kul att se vilken ö som vinner den kategorin!

Riitta
2010-03-09, 17:05
Ett par förslag från mig:

Väder och vind
Sol upp-eller nergångar

Riittabye_bye

Rojo72
2010-03-09, 17:52
"Turist/Turism" kanske? Lagom tolkningsbart men ändå en motsats till alla "äkta grekland"-ämnen.

Gillade även förslaget om stränder och strandliv...

/Roger

litentuva
2010-03-09, 18:08
Bästa bild behövs inte, tycker jag, eftersom varje kategori har sin den bästa bilden som vinnare. Men kanske nån kategori som "där hav möter land", eller "mellan himmel och hav" , vilket kan ge utrymme för en hel del tolkningar som alltid är skoj, just att se hur alla löser uppgiften är halva nöjet i tävlingen för mig!

Ett förslag som jag haft tidigare är dessutom att varje kategori presenteras med tex 20-30 bilder i taget varpå man röstar på tre ( under max tre dagar), därefter sammanställs en final med de 30 bilder som fått flest röster i respektive kategori. Tycker det var alldeles för många bilder på en gång att ta ställning till och jag misstänker att antalet ökar för varje år...?

Bara förslag:)

kari
2010-03-09, 18:15
Jag tycker att vi ska ha med en "Greklands bästa utsikt"-kategori. Kan bli kul att se vilken ö som vinner den kategorin!

Ja, en "Utsikts"-kategori vil jeg og gjerne ha med :)

" Min favorittutsikt/bosted" (el lign) bye_bye

Hjalta99
2010-03-09, 18:34
Ja, en "Utsikts"-kategori vil jeg og gjerne ha med :)

" Min favorittutsikt/bosted" (el lign) bye_bye

Det vill jag med! Och sen är jag ju barnsligt förtjust i just "blått"... och varför inte ta med kategorin "vatten" :)

/Eva

Riitta
2010-03-09, 18:39
Kan tänka mig hur din favoritutsikt ser ut Eva:D Inte så olik min;):D

Riittabye_bye

inkfish
2010-03-09, 19:19
Vackra vyer
Vackra Grekland
Ljuset
Folk och fä
Lycka
Min plats i Grekland

xenos
2010-03-09, 19:26
Det behövs tre kategorier, dessa täcker nästan hela Grekland, tycker jag.
människor (djur)
platser (stränder, torg, tavernor, broar, vägkorsningar, hus, raviner osv.)
landskap (en karaktär)

Katitzi
2010-03-09, 19:48
Hej alla!bye_bye
Här kommer mina förslag:
Katter
Gränder
Solnedgångar
Hav

Hälsningar Katitzi:)

Admirala
2010-03-09, 22:19
"Turist/Turism" kanske? Lagom tolkningsbart men ändå en motsats till alla "äkta grekland"-ämnen.

Støtter denne av hele mitt hjerte!
Har i et år eller to etterlyst en kategori hvor vi slipper bilder av gamle folk med eller uten esler, blåhvite hus og katter. Denne burde greie det. _B-anana

Lissi
2010-03-10, 08:31

Men Hallå!!!! Är det bara öar som har fin utsikt menar Du;)? I den kategorin skulle MÅNGA platser på fastlandet kunna vinna!

Lissi

kari
2010-03-10, 08:49
Men Hallå!!!! Är det bara öar som har fin utsikt menar Du;)? I den kategorin skulle MÅNGA platser på fastlandet kunna vinna!
Lissi

SELVSAGT er det ikke bare på ØYER det er fin utsikt :) -- men UTSIKT generelt er en f i n kategori synes jeg - g l e d e r meg ( i tilfelle) til a l l e deilige utsikter på fastlandet o g på øyene :D
- og j e g ville gjerne ha den kategorien knyttet opp mot favorittutsikten fra bosteder/ balkonger bye_bye

SteffTee
2010-03-10, 10:04
Två förslag till kategorier:

- Grekisk trafik(kaos)
- Greklands finansiella kris!

Eva L
2010-03-10, 10:43
Støtter denne av hele mitt hjerte!
Har i et år eller to etterlyst en kategori hvor vi slipper bilder av gamle folk med eller uten esler, blåhvite hus og katter. Denne burde greie det. _B-anana

Aha turist som matar katter hur enkelt som helst jag har massor av bilder i den kategorin.flabb_flab

Eva

Netwolf
2010-03-10, 10:50
Två förslag till kategorier:

- Grekisk trafik(kaos)
- Greklands finansiella kris!

Jag har svårt att tänka mig att skildra grekernas finansiella kris, skulle bli en trevlig kategori. Jag kan bara se elände, framför mig.

Grekisk trafik däremot, kan va en luring. Även om olycksstatistiken är skrämmande.

/Netwolf

karinafp
2010-03-10, 11:27
Solnedgångar tycker jag vi kan skippa som egen kategori. flabb_flab Kan inte ens föreställa mig att sitta och titta igenom hundratals bilder på solnedgångar för att försöka välja "den bästa"... Ang_elx

Karin
som också tycker att katterna borde klumpas ihop för sig ;)

Riitta
2010-03-10, 11:37
Soluppgångar kanske då Karin;) Det är bara jag som går upp så tidigt, så det blir inte så många bilder:rolleyes::D

Riittabye_bye

myssa
2010-03-10, 14:41
Mina förslag är:

Vänskap = Där får man möjligheten att skildra både människor och djur. Kockar, bartenders, gamla gummor, ja allt möjligt ryms i denna kategori.

Kärlek = Kan handla om din egen, andras eller kanske bara ett inristat hjärta i barken på ett träd, eller grafitti på en betongvägg. Något som bara visar din kärlek till Grekland.

Mitt speciella Grekland = Små eller stora saker som gör att Grekland är speciellt för dig. Kan bli många fina och olika bilder kan jag tänka. Där kan man lägga in sin soluppgång eller sin egen speciella plats.

Myssa.....:) :)

inkfish
2010-03-10, 16:04
Myssa, jag gillar dina förslagklapp_klap

Lissi
2010-03-10, 17:55
- og j e g ville gjerne ha den kategorien knyttet opp mot favorittutsikten fra bosteder/ balkonger bye_bye

...fast där håller inte jag riktigt med, för vi är många som hellre bor mot gränd och gata än mot havet med panoramautsikter och då kan ju inte vi tävlasnyft_drop, vi skulle inte få många röster;)

Fast det är ju vad DU tycker så jag respekterar det förstås men BARA utsikter tycker jag är bättre, inte kopplat till våra bostäder...eller missförstod jag Dig med uttrycket " knyttet opp"?

Även MITT GREKLAND tycker jag kan vara en kategori igen....

Lissi

inkfish
2010-03-10, 18:14
...fast där håller inte jag riktigt med, för vi är många som hellre bor mot gränd och gata än mot havet med panoramautsikter

Jag tycker nog som du, det var därför jag föreslog Vackra vyer:). Så blir det lite variation i klassen dessutom, inte bara balkongräcken och hav;)

kari
2010-03-10, 18:46
Ursprungligen postat av kari http://www.kalimera.nu/forums/images/buttons/viewpost.gif (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=198437#post198437)

Lissi :...fast där håller inte jag riktigt med, för vi är många som hellre bor mot gränd och gata än mot havet med panoramautsikter och då kan ju inte vi tävlasnyft_drop, vi skulle inte få många röster;)

Jag tycker nog som du, det var därför jag föreslog Vackra vyer:). Så blir det lite variation i klassen dessutom, inte bara balkongräcken och hav;)

Hvem har sagt at : utsikt = hav :confused:

- v e l er jeg glad i hav og havutsikt , men liker også veldig godt en sjarmerende grend/gate :D
- slike motiv skulle vel ha like god sjanse til å få poeng :)..., men kanskje ikke om balkongrekkverket er i fokus ;)

Lissi
2010-03-10, 18:57

- v e l er jeg glad i hav og havutsikt , men liker også veldig godt en sjarmerende grend/gate :D
- slike motiv skulle vel ha like god sjanse til å få poeng :)..., men kanskje ikke om balkongrekkverket er i fokus ;)

..inte behöver vi egentligen "träta" om det, men historiskt sett i ALLA kategorier här i tävlingen så är det MYCKET hav, solnedgångar, hav med båtar, stränder etc och jag tror faktiskt att en gränd med hus inte skulle få så stor chans.....Kanske årets utmaningAng_elx:D:D

Men självklart är det i sig kul att se vilken utsikt man har på semestern.;)

Lissi - som helt klart gillar en annorlunda kategori som t ex Turism, eller "Det annorlunda Grekland"

inkfish
2010-03-10, 19:07

Hehe, jag drev nog mest med mig själv, varje resa tar jag bild från balkongen i princip varje morgon för jag tycker alltid det ser lite, lite annorlunda ut idag än det gjorde igår. Lite vackrare, liksom.

(Det stämmer inte, när jag kommer hem och ser bilderna i datorn så verkar kameran ha hakat upp sig:o)

Fast jag håller med Lissi om det där med havet! Det verkar väldigt svårt att få nån bild placerad om inte havet finns med, oavsett i vilken klass det är.

Men samtidigt, det är ju havet som är grejen om man älskar öar så det är nog inte så konstigt... :o

inkfish
2010-03-10, 19:09
"Det annorlunda Grekland"

Jag har också funderat i de banorna. Tänkt typ "Också ett Grekland" - för att markera att motivet inte är det man först tänker sig när det gäller Grekland.

nilam
2010-03-10, 19:23
Turism är en kul kategori tycker jag. Jag skulle gärna ha kategorin tavernor/mat :DKärlek rätt och slätt blir mitt sista förslag :)

Kommer kategorierna bli klara innan påskresan tro?

Malin

ioslinajr
2010-03-10, 21:21

Lissi

Förlåt, jag är så insnöad på greklands ö-världflabb_flab! VI ändrar.. Det kan bli kul att se vilken plats i Grekland som vinner, ö som fastland;)!

Masse
2010-03-10, 22:37
Hej,

Här kommer mina förslag till bild-kategorier:

- Grekisk vardag
- Människor i Grekland
- Mat i Grekland
- Grekiska växtriket

:) Mats

Yanna
2010-03-11, 01:45
Roligaste - Man måste få skratta också! flabb_flab

Ruiner/övergivna "ruckel" - Finns mycket vackert i denna kategori! :)

Åsnor - En ny kul kategori! :D

Där hav möter land - Litentuvas idé gillade jag! Kan bli intressanta kompositioner. :)

Blått - ÄR Grekland! bye_bye

Gränder - Ny fräsch Kategori! klapp_klap

Balkonger - Finns sååå många slags balkonger i olika material och fason! _B-anana

Yanna - som gärna vill ha nya kategorier i år!

Bea
2010-03-11, 08:15
Jag gillar "turistfälla"! Det är ju samma som "roligt" ofta!
Typen "mitt Grekland" eller "också i Grekland" är spännande kategorier också, det blir så stora variationer i bilderna! Katter röstar jag nej på..:D Det blir ju lite enformigt om man inte är en äkta kattälskare!
Bea

Abi
2010-03-11, 11:27
Balkonger tycker jag var var en bra, ny variant till dörrar.

Vatten missade jag, men tyckte att det var en trevlig kategori att kolla på.

Så håller jag med om att Också i Grekland låter spännande.

bye_byeAbi

Abi
2010-03-14, 19:06
Balkonger - Finns sååå många slags balkonger i olika material och fason! _B-anana

Yanna - som gärna vill ha nya kategorier i år!

Som den här kanske :D

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=32&pictureid=3146

Yanna
2010-03-14, 19:14
Ja den var speciell!! Ang_elx ;)

Annki
2010-03-14, 21:26
- Arbete och vardag
- Glädje och fest
- Mitt egna Grekland

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2010-03-14, 22:00
- Arbete och vardag
- Glädje och fest
- Mitt egna Grekland
Ann-Kristin bye_bye

Mycket bra kategorier!klapp_klapklapp_klap

Lissi

yannis
2010-03-15, 12:58
Ger tidigare förslag mina röster:

- Där hav möter land
- Mitt (eget) Grekland
- Folk och fä

Janne, du vet när vi åker och vi har kamerorna med oss!

Birgitta

Klick
2010-03-15, 21:56
Gud va många bra förslag... Jag tycker om kategorierna katter, balkonger, mat och dryck och min favvo är kategorien om utsikten. En annan var också turism.

camilla34
2010-03-15, 22:21
Några förslag.

* vänner, väldigt brett ämne, som man kan tolka själv.

* En färg,

* på fyra ben. Olika djur,

Admirala
2010-03-16, 22:46
Några förslag.

* vänner, väldigt brett ämne, som man kan tolka själv.

* En färg,

Likte disse kategoriene, iallfall hvis fargen ikke blir blå eller hvit Ang_elx

Og så må jeg tyte litt (igjen :o), denne gang om kategorien utsikt. Man har jo i prinsippet utsikt til ett eller annet uansett, om man befinner seg på en fjelltopp, et tavernabord, i en taxi, i sengen, foran en murvegg... Ja, dere skjønner. Alt man ser er jo en form for utsikt. En så vid kategori kommer til å inneholde 7.509.303 innsendte bilder, blir litt av et arbeid for Janne og oss som skal stemme. Ser at mange liker denne kategorien, men bør det i det minste ikke være utsikt fra noe?

Og fremdeles synes jeg turistfeller (eller i det minste turister) er en strålende kategori... Bare så det er sagt :cool:

inkfish
2010-03-17, 10:14
. En så vid kategori kommer til å inneholde 7.509.303 innsendte bilder, blir litt av et arbeid for Janne og oss som skal stemme.

Jag tror inte att bilderna blir fler bara för att kategorin är vid. Snarare blir det större variation på bilderna inom kategorin, och det är jag den första att välkomna. Hellre det än 150 bilder av dörrar, det blev allt väldigt statiskt.

bob-kåre
2010-03-23, 20:19
Även jag vill bidra med några förslag.

-Gator och gränder. (Det finns ju otroligt många vackra gator och gränder i Grekland)
-Djur och växtriket. (Ett försök att hålla katterna borta från övriga kategorier ;) , jaga nu inte bort katterna om dom sitter i gränden du ska fota)
-Bara i Grekland. (Vad är unikt för just Grekland?)

Kalimera
2010-03-24, 16:37
Det börjar bli hög tid att summera förslagen och starta en omröstning. Har ni fler förslag får ni gärna lämna dem nu.

Sushimni
2010-03-24, 20:55
Skrot!
Finns det mycket av, där man minst anar det!

Sus

IRSA
2010-03-24, 22:03
- Säkerhet t.ex. Rangliga byggnadsställningar, Elkopplingar m.m.

Det skulle vara kul att se lite sådana bilder..

Irene

inkfish
2010-03-25, 12:12
Bara i Grekland. (Vad är unikt för just Grekland?)

Ja! Bästa förslaget hittillsklapp_klap

Det öppnar ju för både udda bilder och för olika fotografers uppfattning om vad som är är bara Grekland...

Kikh
2010-03-25, 13:08
... -Bara i Grekland. (Vad är unikt för just Grekland?)

Det röstar jag med för. Vilket intressant ämne, och vilka foton det kan bli!

Kikh

P.s. Idag är det grått och mulet i Chania, regnet hotar lägga sordi på Nationaldagen. D.s.

Caina
2010-03-25, 18:30
Pandopoleío eller Supermarket
Tavernor
Skugga

Där är mina förslag
Caina