handdator

Visa fullständig version : Kleftiko+Tack för recept/sammanslagen tråd


MormorC
2005-10-26, 20:40
Jag söker efter ett recept på Kleftiko som är min gubbes favoriträtt. Det står inget om Kleftiko i kokboken "Grekisk Kokkonst".
Vi kan ju inte åka til Grekland nu mitt i vintern så vi får fixa greklandskänsla på andra sätt.

karinafp
2005-10-26, 20:43
Jag söker efter ett recept på Kleftiko som är min gubbes favoriträtt. Det står inget om Kleftiko i kokboken "Grekisk Kokkonst".
Vi kan ju inte åka til Grekland nu mitt i vintern så vi får fixa greklandskänsla på andra sätt.

Det här kanske kan vara något?

www.ninisworld.com/oddsends/recept/meat/meat_kleftiko.html

Karin

xristina
2005-10-26, 20:44
Et forslag til oppskrift, som jeg synes er god...

500 - 600 g lammekjøtt (uten ben)
4 fedd hvitløk i skiver
4 små løk i skiver
4 små/middels poteter i skiver
4 små gulrøtter delt i fire biter
100-200 gram fetaost
4 ss nypresset sitronsaft
4 ss smeltet smør
Eventuelt 8 ss rødvin
1 ts oregano
1 ts mynte
nykvernet pepper og salt

Del kjøttet i fire stykker. Ta et passende stykke aluminiumsfolie slik at det blir plass til alle ingrediensene inni. Smør litt smør på folien. Legg et stykke kjøtt på folien sammen med poteter, gulrøtter, løk og hvitløk. Fetaost i terninger. Hell over sitronsaft. Krydre med pepper, salt, oregano og mynte. Lag tre pakker til. Tilsett gjerne 2 ss rødvin i hver pakke. Brett godt slik at det blir tett. Løft hjørnene litt opp så saften ikke renner ut. Legg pakkene i en ildfast form. Kok dem i ovn på 175 grader i 1 1/2 - 2 timer.

Alternativt kan pakken fylles med tomat, paprika, squash, aubergine eller andre grønnsaker du liker. Prøv deg fram.

Themis
2005-10-26, 21:18
Det där lät fantastiskt gott.
Tror jag får prova det ngn gång... :p

xristina
2005-10-26, 21:25
Det er godt! :)

Annki
2005-10-26, 21:59
Det er godt! :)
Ja, det lät väldigt gott. Det måste jag också prova, kanske får det bli vår söndagsmiddag till helgen. Mums!
Tack för receptet Xristina!
Hälsningar Ann-Kristin.

guppel
2005-10-26, 22:01
Det där lät fantastiskt gott.
Tror jag får prova det ngn gång... :p
SLURP :p Jag som just hade tittat över listan inför morgondagens veckohandlande - här blir det till att ändra kurs !;)
Tänkte vara lite höstig å ta rätt på älgsteken,
men för tusan GREKtarmen ska ju ha sitt !
Så det blir nog KLEFTIKO, efter detta slipprigt frestande recept :eek:

// Matvraket

guppel
2005-10-26, 22:06
Jag söker efter ett recept på Kleftiko ....

Man vill ju inte va' kinki' :D
MEN borde inte denna tråd flyttas till något MATIGARE ställe på sajten,
så man hittar schyssta KLEFTIKO-referenser när man få KLEFTIKO-feber :eek:
nästa gång, typ efter 46117 nya inlägg i ämnet ??????
_B-anana _B-anana MERA MAT till folket //Gupp

guppel
2005-10-26, 22:07
OJ förlåt, det är ju i rätt kategori ju !
TRÖTT I HUVUDET-GUPP

Eva L
2005-10-27, 08:59
Det er godt! :)
Låter väldigt lockande. Låter du fårosten vara med under hela gräddningen eller lägger du in den senare?

Eva

xristina
2005-10-27, 09:06
Jeg har forsøkt begge delene, men foretrekker å legge dem i fra starten - for det er varmt, og noen ganger sølete, å få den i under kokingen... :) Men jeg legger også gjerne en skive på toppen når den er klar!

ciakoohler
2005-10-27, 09:24
Måste jag bara pröva i helgen jag också.Cia

Gita
2005-10-28, 19:33
Xristina - testade ditt recept ikväll, och det var underbart gott, med mycket Feta och fäsrka örter. Tack för det goda receptet! bye_bye

Gita

xristina
2005-10-28, 19:45
Xristina - testade ditt recept ikväll, och det var underbart gott, med mycket Feta och fäsrka örter. Tack för det goda receptet! bye_bye

Gita
Så bra! Her kan man jo trekke fra og legge til ting man liker selv. Glad du likte det! :)

Gita
2005-10-28, 19:53
Absolut, har du fler goda tips, så varsågod! Det mottages gärna :) .

Gita

PS. Jag var skeptisk mot myntan, men tog det i alla fall, och det blev väldigt gott!

Annki
2005-11-05, 19:44
Nu har jag provat ditt recept Xristina, oj vad gott det var!
Vi avnjöt i kväll en middag bestående av Kleftiko kryddad med mynta från trädgården. Till det drack vi en flaska vitt vin som vi i somras förärades av värdparet på taverna Gorgona i Agia Anna, Naxos - deras alldeles egna som man där varje kväll blir bjuden på. Efterrätten bestod av grekisk youghurt toppad med hackade valnötter i kretensisk timjanhonung med syltade grekiska fikon. Kaffe med kitronlikör från Naxos. I bakgrunden sjöng Parios Theodorakis.
Visst är det härligt att få drömma sig tillbaks till Grekland ibland med hjälp av mat och musik!
Tack än en gång för receptet Xristina, det kommer vi att njuta av fler gånger.

Hälsningar Ann-Krisin.

xristina
2005-11-05, 20:23
For en som egentlig ikke er så glad i lam, er det hyggelig at jeg kunne bidra med en oppskrift som flere liker. Jeg fant den på internett for en del år siden, og mange har hatt glede av den! :)

Carina
2005-11-08, 08:38
Tack för receptet till lamm Kleftiko, jag lagade det i helgen och det blev jättegott.
Doften och smaken förde oss tillbaka till Grekland.
Precis lika gott som den kleftiko som vi åt på Toxotis i Thassos stad eller den som vi åt på Captains Table i Argostoli på Kefalonia.
Tack än en gång!

Carina

xristina
2005-11-08, 10:25
Så flott, Carina! Glad dere syntes den var god. flabb_flab