handdator

Visa fullständig version : Lingonsyltskokning


Riitta
2005-10-23, 13:25
Såg att Eva L skulle koka lingonsylt i dag och fick för mig att det passar ju för mig och göra också i dag:) Tack för tipset Eva:D
Då vet du Lenitsa att sylten är på gång:D

Riittabye_bye

karinafp
2005-10-23, 13:57
Såg att Eva L skulle koka lingonsylt i dag och fick för mig att det passar ju för mig och göra också i dag:)

Där ser man! Söndagen fördrivs på diverse olika sätt. Själv håller jag på och betsar och lackar furuhyllor så jag har någonstans att ställa undan alla elefanter innan fetafesten... ;)

Karin

Rasmus
2005-10-23, 14:08
Lingonsylt? Kul!
I full förberedelse för avresa till det stora landet i väster om några dagar, så packar jag givetvis ner några burkar lingon i bagaget.
Dock. Samtliga jänkare jag träffat där och även här i landet har haft den goda smaken att föredra "rårörda" lingon framför lingonsylt.
Själv tycker jag att lingonsylt (åtminstone den butiksköpta) är för "sockrig", men rårörda lingon är gudomligt gott.
Alltså kommer resväskan förutom det sedvanliga att på utresan innehålla rårörda lingon, O'Boy, knäckebröd, Maraboukakor, och en burk kalymnisk honung.
Succén är given.
R :D

kari
2005-10-23, 15:03
Lingonsylt? Kul!
Dock. Samtliga jänkare jag träffat där och även här i landet har haft den goda smaken att föredra "rårörda" lingon framför lingonsylt.
Själv tycker jag att lingonsylt (åtminstone den butiksköpta) är för "sockrig", men rårörda lingon är gudomligt gott.

R :D

Enig, Rasmus , r ø r t tyttebær skal det være, til og med NYrørt :p
- jeg fryser bærene som de er, tar dem opp og rører etterhvert,
kjempegodt :)

God tur forresten !

:) Kari

Riitta
2005-10-23, 17:02
Ni får ha det så bra i det stora landetbye_bye
Sylten är färdig nu.Hoppas Lenitsa tycker den blev god:D

Riitta

Eva L
2005-10-23, 17:13
Rårört är absolut bäst men ibland vill jag ha kokt lingonsylt. Kokar med mindre socker och lite i taget av frysta lingon. Om man använder lite råsocker går det att ha mindre mängd socker men ändå fyllig smak.

Eva

Gita
2005-10-23, 21:03
Rårört är absolut bäst men ibland vill jag ha kokt lingonsylt. Kokar med mindre socker och lite i taget av frysta lingon. Om man använder lite råsocker går det att ha mindre mängd socker men ändå fyllig smak.

Eva

Tar du bara råsocker, eller både vanlig + råsocker?

/Gita

PS. Min favorit: råggrynsgröt (eller gröt med blandade gryn) med en (liten) smörklick + hemkokt lingonsylt!

Eva L
2005-10-23, 23:54
Idag tog jag nästan bara råsocker. Det kan man göra efter eget tycke och smak.

Eva