handdator

Visa fullständig version : Högre alkoholpris!


Ankan
2010-01-09, 11:41
I dagens DN hittade jag följande notis:

"20 % högre skatt på alkohol införs med omedelbar verkan i Grekland.
Åtgärden är ett försök att dämpa landets stora budgetunderskott."

Nå't att tänka på då reskassan ska planeras...

Anki

Lissi
2010-01-09, 11:43
Det mår vi säkert alla bra av!:D;)

Lissi

Arne
2010-01-09, 12:03
Men, det är något som inte riktigt stämmer. Skatten ska alltså öka på alkohol från 11,4€ per liter till 13,7€. Men en liter Ouzo kostar ju under 11,7€ idag på plats i grekland!

Se BBC-utdraget här nedan.

Arne





The Greek government has announced increases in taxes on alcohol and tobacco as it seeks to counter the country's debt crisis. For most drinks, tax per litre of alcohol will rise from 11.4 euros (£10.23) to 13.7 euros with immediate effect.
Tax on a pack of cigarettes will rise from 57.5% to 70% on 12 January.
The Finance Ministry said the measures would increase revenues. The government has ruled out increasing VAT.
Value added tax currently stands at 19%.
The Finance Ministry also said the increased taxes on alcohol and cigarettes would deter consumption, "to the benefit of public health".
As taxes on drinks are levied according to alcohol content, the rise will be more significant for spirits than for wine and beer.
Greece's debt has reached 300bn euros, the highest level in its modern history.
Prime Minister George Papandreou has already announced major cuts in public spending as he tries to reduce the country's debt.

JohnS
2010-01-09, 13:12
Jeg går ut fra at skatten blir regnet ut fra innholdet av ren alkohol, slik at en liter ouzo blir beskattet med ca. 40 % av skatten pr. liter alkohol.

Klick
2010-01-09, 14:02
... som en effekt av den stora krisen...

lars
2010-01-09, 14:34
Nu blir det egna vinet och den egentillverkade rakin hårdvaluta.;)

lars
Kriti stin kardia mou

lars
2010-01-09, 15:41
....och det här är nog bara början.Grekerna kommer att ha många tuffa år framför sig.
Alla lånade pengar skall nu betalas tillbaka. EU har varit riktigt tufft i sina krav och ingen ser ut att komma undan t o m pensionerna kan sänkas (var de nu hittat den idén?).
Glädjande kan ju vara att eventuella bonusar kommer att beskattas med 90%.
EU kommer att ha fingret bokstavligt talat i ögat på Grekland med besök på ministerierna en gång i månaden för att på plats följa upp arbetet.
Så mycket "siga siga" blir det nog inte utrymme för.:(
lars
Kriti stin kardia mou

Peter
2010-01-09, 22:36
Grekerna kommer att ha många tuffa år framför sig. EU har varit riktigt tufft i sina krav och ingen ser ut att komma undan. EU kommer att ha fingret bokstavligt talat i ögat på Grekland.

Skrev ett längre svar som jag lyckades slarva bort... Så jag kortar ner det. Men visst har du rätt! Och deras kris kommer även med stor sannolikhet att påverka våra kostnader i Grekland framöver. (Som om det har med saken att göra...)

Som jag ser det finns det tre faktorer som påverkar Greklands ekonomi. Den första är korruptionen. Den är genomgripande i hela samhället. Från kyrkan, till staten och politikerna, för att inte tala om den privata sektorn. Den är så omfattande att den påverkar landets ekonomi.

Det andra är den svarta ekonomin. Och den går ju lite hand i hand med den första punkten... Bara inom turistnäringen, Tavernor och hotell, klipper man minst 15 - 20 % av intäkterna svart på toppen. Jag har det från en tämligen säker källa och det gäller tydligen i hela Grekland. Alla vet det och alla blundar...

Och då ska man tänka på att Grekland har 15 - 20 Miljoner besökare varje år, plus att Greker äter ute rätt mycket och dessutom oftast reser och semestrar i sitt eget land. Hade man skattat för detta hade det inneburit att staten hade fått många miljarder mer och kanske inte behövt låna så mycket. Min gissning är att MINST 20 % av Greklands ekonomi är "svart"...

Den tredje faktorn/frågan är vilken kompetens finns, och kanske ännu mer, vilken VILJA, finns det att förändra det Grekiska samhället? Då menar jag naturligtvis den ekonomiska sidan. Greker är, som vi vet, väldigt speciella. I det absolut mesta fantastiska, men ständigt med en egen personlig agenda...

Jag betvivlar inte ett ögonblick på att Grekland verkligen vill vara en del av EU. Grekland är en av de största bidragsmottagarna och har haft enorma fördelar av sitt medlemsskap. Men nu börjar man sitta i en rävsax. Omvärldens krav på att rätta in sig i ledet, betala skulder osv. Mot det den Grekiska själen, patos, om självständighet och en sedan urminnes tider ovilja att förändras.

Jag tror att jag har äntligen lyckats hitta lite ord som beskriver Greker. Eller rättare sagt hur de fungerar. Även om det egentligen är negativt säger jag det ändå med kärlek.

Jag har några Grekiska vänner som står mig mycket nära. Och jag uppfattar att jag står nära dem också. MEN. Om något skulle bli allvarligt så finns det ingen solidaritet. En Grekisk familj tar bara ansvar för sig själv. Inte för vänner eller för grannen... Och absolut inte för staten. För staten har aldrig gjort något för dem. Därför kommer det att vara väldigt svårt att dämpa den svarta ekonomin tex.

Så jag skulle tro att det kommer att ta generationer att förändra denna inställning. Och innan det skett kommer Grekland att vara EUs svarta får med stora problem....

Janérik
2010-01-10, 01:02
Jeg går ut fra at skatten blir regnet ut fra innholdet av ren alkohol, slik at en liter ouzo blir beskattet med ca. 40 % av skatten pr. liter alkohol.
JohnS har säkert rätt här men ett annat alternativ är att Ouzu inte räknas som alkohol, det räknas som en sed, alltså påverkas det inte av udda skattebesked. Skål!!

Mvh Janérik

yannis
2010-01-10, 13:11
Kloka ord, Peter!
Birgitta

Svend_Ö
2010-01-10, 18:15
Uträknat på priset, så innebär det att en 70cl whisky kommer att öka med lite drygt 7 kr. Det kan man väl stå ut med :cool:

malou
2010-01-10, 23:41
Peter har noen gode argumenter her, om å se den økede alkoholprisen i en større sammenheng og langsiktig perspektiv.. Korrupsjon, svarte innkomster etc. Men akk og men; vi nordboere vil helst ikke forholde oss til det. Vi relaterer temaet til oss selv og eget forbruk, hva en ouzo eller whisky koster oss.
Nå sank akkurat euroen takket være den skakkjørte økonomien. Til glede for oss turister, men hva med grekerne selv? For de kan vel ikke livnære seg kun med hjemmelaget sprit, eller hva?

Wardakis
2010-01-11, 08:38
Om jag är rätt informerad så betalar man ingen inkomskatt om man har en inkomst under 9500€/år i Grekland. Gäller även byggnadsarbetare från vilket land dom än kommer.
Gunilla

lars
2010-01-11, 12:53
Grekland har mycket allvarliga problem, som kan påverka hela eurosamarbetet.
Landets kreditbetyg har sänkts och man börjar sälja ut tillgångar, folkets protester och andra oroligheter, sänkta aktiekurser etc, etc.
Det ser dessvärre inte särskilt lovande ut för grekerna för tillfället. Det är inte den globala ekonomiska krisen som ligger bakom (den har naturligtvis inte förbättrat situationen) utan att man helt enkelt har levt över landets tillgångar.
Den europeiska solidariteten kommer säkert att sättas på prov.
lars
Kriti sin kardia mou

Svend_Ö
2010-01-11, 17:43
Om jag är rätt informerad så betalar man ingen inkomskatt om man har en inkomst under 9500€/år i Grekland. Gäller även byggnadsarbetare från vilket land dom än kommer.
Gunilla

Så här ser det ut för en svensk pensionär som blir resident i Grekland:

Inkomst, EUR Skatt, %
- 11,000 0
11,001- 13,000 15
13,001 - 23,000 30
23,001 - 40

Ändringar har skett 2009 och numera ser det ut så här:
Bra länk om skatt i Grekland för residenta!
http://www.utlandinvest.se/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=160

Yanna
2010-01-11, 18:00
Så här ser det ut för en svensk pensionär som blir resident i Grekland:

Inkomst, EUR Skatt, %
- 11,000 0
11,001- 13,000 15
13,001 - 23,000 30
23,001 - 40

Svend, vad jag har läst mig till, så måste pensionärer från Sverige betala s.k. SINK-skatt på 25%, iaf på en del av pensionen och då måste du skriva ut dig från Sverige annars får du betala vanlig svensk skatt.

Yanna

Svend_Ö
2010-01-11, 18:03
Som jag förstår det så har det väl avskaffats. Sverige har dubbelbeskattningsavtal med Grekland.
Efter 183 dagar är man räknat som permanent boende i Grekland och skattar enligt grekisk skattemodell!
Rätta mig om jag har fel!

Svend_Ö
2010-01-11, 18:08
Länk om SINK skatt!

http://www.skatter.se/index.php?q=node/1882

Som jag ser det så är det inte aktuellt med SINK när du bor stadigt i Grekland.
Har väl med antal dagar du befinner dig i Sverige om du arbetar utomlands. Sink 25% grunder sig väl på huruvida du anses utnyttja de kommunala kostnaderna mm under tiden i Sverige och om du skall anses vara stadigvarande bosatt i Sverige.
Kanske nån skattekunnig här kan reda ut problemet?

Yanna
2010-01-11, 18:30
Jag hoppas du har rätt Svend!
Men svensk skatt får man tydligen mer eller mindre betala hur man än gör. Reglerna är verkligen snåriga!

"För att få skriva ut sig från Sverige krävs följande:
- Man får inte ha kvar anknytning i form av minderåriga barn eller hustru i Sverige.
- Man får inte äga fastighet, insatslägenhet eller sådant eller för övrigt ha ägd permanentbostad. Dock får man ha vinterbonad sommarstuga, bara man inte nyttjar den mer än för semesterbruk.
- Man får inte ha företag eller vara delägare i företag eller ha affärsintressen av vissa slag i Sverige.
Om man uppfyller dessa krav kan man bli beviljad skattefrihet på sin pension. Detta gäller emellertid inte statlig eller kommunal tjänstepension. På den vill svenska staten ha 25% som är den gängse skattesatsen som man får betala om man beviljas särskild inkomstskatt som utlandsboende, sk. SINK. Det är således skillnad på att vara utlandsboende med anknytning till Sverige och att vara utvandrad."

Svend_Ö
2010-01-11, 18:58
Jag har googlat lite nu och som jag fatter det så kan man bosätta sig i Grekland som pensionär och betala skatt efter grekiska reglar, så länge man kan påvisa att man som du skriver inte längre har" väsentlig anknytning" till Sverige. Att man har svenskt medborgarskap eller varit bosatt i sverige mer än 10 år, skall inte kunna räknas som väsentlig anknytning!
Läs gärna mer här:

http://www.taxzero.se/skatt-och-juridik/vasentlig-anknytning

Yanna
2010-01-11, 19:22
Eftersom jag i höst tänker gå i pension och bosätta mig på Kreta är ämnet riktigt intressant för mig. Jag ska under vintern/våren prata med både Pensionsmyndigheten och Skattemyndigheten för att få klarhet i reglerna för beskattning. När jag fått fakta hör jag av mig här på Kalimera, för ämnet är säkert lika intressant för flera än mig.
Skulle det finnas en skatteexpert här på Kalimera som hinner före mig så gör det inget alls. ;)
Tror vi hamnat ett steg från vad tråden handlade om, ber om ursäkt för det. Kanske en ny tråd för Pensionär på Kreta?? :D

Yanna - snart en glad pensionär!

Eva L
2010-01-11, 21:18
Yanna det finns mycket tydliga och klara regler för pensionärer som flyttar utomlands. Försäkringskassan har ett utlandskontor på Gotland som du kan börja med att vända dig till.

Här har du också en användbar länk. http://www.eenjonkoping.se/Templates/Article1.aspx?PageID=8da63381-04e3-44d6-84ce-4e5c7aaa6f75
och en till http://ec.europa.eu/sverige/eu_service/retirement/index_sv.htm

Eva

Yanna
2010-01-11, 21:25
Ja, Eva jag vet att det är Försäkringskassans utlandskontor på Gotland som jag ska vända mig till och jag förutsätter att jag får svar på mina frågor där. Tack för ditt engagemang! :)

Okey, nu ser jag länken också! Tackar! :)

Yanna

lars
2010-01-21, 11:57
Hittade följande läsvärda notis från BBC idag.
Tuffa tag väntar grekerna;:(
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8469519.stm

lars
Kriti stin kardia mou

Peter
2010-01-22, 21:32
"We estimate that 30% of GDP is not declared," he said. "We would be in a much healthier situation if our citizens declared all their income, we wouldn't have this huge economic problem."

Hade man skattat för detta hade det inneburit att staten hade fått många miljarder mer och kanske inte behövt låna så mycket. Min gissning är att MINST 20 % av Greklands ekonomi är "svart"....

"Corruption and our economic difficulties - they are bound together," said Constantinos Bacouris, chairman of the Greek branch of Transparency International.

Den första är korruptionen. Den är genomgripande i hela samhället. / Den är så omfattande att den påverkar landets ekonomi.

...the obstacles faced by any government, when it tries to alter a way of life that is deeply-rooted in history. / It will be a big struggle within the Greek government trying to regulate things, but also a struggle within the Greek psyche. At this time, it's hard to be optimistic.

...självständighet och en sedan urminnes tider ovilja att förändras. / Så jag skulle tro att det kommer att ta generationer att förändra denna inställning. Och innan det skett kommer Grekland att vara EUs svarta får med stora problem....

Tyvärr är det ju tråkiga saker det handlar om så jag kan inte vältra mig fullt så mycket jag skulle vilja... Men det ser ut som om jag hade tämligen rätt...

Det är en intressant artikel. Det enda jag saknar är en en kommentar om hur de tror framtiden kommer att se ut. Men man vill kanske inte spekulera i det offentligt. Det finns tillräckligt mycket oro i det Grekiska samhället just nu som det är.

Men jag är rätt övertygad om att det kommer att påverka oss som besökare ekonomiskt tämligen negativt inom de närmaste 3 - 5 åren.

För en gångs skull hoppas jag att jag har fel...

grimm
2010-01-23, 00:56
Hej,

Jag vill börja med att säga, att enligt min åsikt, så greklands ekonomi ett stort sorgebarn för Europa.

Med det sagt, så är det fritt fram att kritisera och att raljera!
Nej, sannerligen inte!

Jag anser att grekland, i likhet med många länder, inom och utanför €-området, har gjort det som är alla nationers skyldighet.
Nämligen att se till invånarnas bästa och sett till att alla moderna samhällstjänster står till buds. Det gäller sjukvård, lokaltrafik(alla bussar vi gillar att åka på öarna för en spottstyver), a-kassa, rena gator och alt annat som vi tar givet, men som faktiskt är en ansträngning för många länder.

Peter: Jag liksom du hoppas att vi "turister" inte drabbas, men tyvärr så är det oundvikligt. Men när jag läser dina rader så kan jag se en tydlig sorg angående utvecklingen. Ta inte dett inlägg som ett verktyg för angrepp, jag håller med dig. Jqag gillar verkligen din analys. Du råkar inte vara en ekonom?

Även jag är sorgsen, men min sorg är inte specifik mot Grekland, min sorg är att EU/EMU anslutna nationer visar så dålig vilja att hjälpa medlemsnationer i kris. _Alla mina barndomsår inom EU/EG känns bortsopade tack vare snåla nationer. Och tyvärr så är viljan att stå utanför EMU/EURO det största tecknet på snålhet o opportunism som jag sett inom Europa.

/Grimm, som avskyr halvmesyrer, oavsett!

Peter
2010-01-23, 09:32
Del 2.

Hade vi däremot haft Euro själva hade vi däremot varit i ett annat läge... (Så jag hoppas ni är nöjda nu nejsägare... Ursäkta, men jag inte låta bli att fråga. Är ni medvetna om att Sveriges exportindustri förlorar ung 150 MILJARDER om året genom att vi inte är anslutna till €...?)

Och jag har en sorg. Det är sorgligt att Grekland har satt sig i en ekonomisk situation som är väldigt svår. Och svår att ta sig ur. De kan inte nu längre säga att "vi lånar några miljarder..."

I en situation som gör att det kanske bli för dyrt för mig att vistas där om några år... Billigt rum hittar jag nog (för mig), men jag ska äta också... Jag tror att det sannolika senariot är att inom 5 år allt i Grekland kommer att bli minst 30 % dyrare. Mat, rum osv...

Så det gäller att åka dit så länge man har råd... Nu ser jag detta som luffare. Hur det slår mot charter har jag inte funderat över. Men troligtvis kommer inte en prisökning i Grekland slå lika hårt där.

Ekonom? Tja, jag pluggade både företags- och nationalekonomi (och juridik) på Lunds universitet i mitten på 70-talet... Så det mesta är väl glömt av Keyans teorier m fl numera...

Om din fråga kommer från mitt tidigare inlägg ska nog säga att det kommer från att ha pratat med många Greker, viss gammal utbildning, arbetserfarenhet, förmågan att ta in information från många olika källor, ett osannoligt gott minne. Samt en dokumenterad extrem logisk förmåga. Jag hade det näst högsta resultatet när jag testades på Mercuri på den tiden. Så jag tycker inte det är så svårt att se sambanden.... (Jag fick inte det jobbet ändå... Om det kan vara till någon tröst...)

...min sorg är att EU/EMU anslutna nationer visar så dålig vilja att hjälpa medlemsnationer i kris. / Och tyvärr så är viljan att stå utanför EMU/EURO det största tecknet på snålhet o opportunism som jag sett inom Europa.

Det är mycket möjligt att du vet mer än jag i denna fråga, men är det inte så att Grekland är en av de största bidragstagarna inom EU? Tillsammans med Portugal? När dessa länder har fått så mycket i bidrag är det då orimligt att man begär att de uppfyller de grundläggande ekonomiska villkoren för att vara med i EU? Grekland har ju dessutom varit med i EU från början och borde veta vilka villkor som gäller?

Så vad är det som fallerar? Kompetens? Vilja? Båda? Kanske ställer jag fel frågor där? För ibland verkar det som de finns både kompetens och vilja bland de som jag uppfattar som seriösa politiker. Men "mannen på gatan" verkar inte förstå att Grekland har stora prolem. H*n förstår inte att om h*n, och alla andra, betalade skatt på "det mesta" hade rätt enkelt lyft upp Grekland ur detta problem... Och då är vi tillbaka till Grekernas: var och en är sig själv närmast. Familjen... Så har det varit några tusen år. Bryt det den som kan.....

Du kan inte påstå att EU och dess medlemsländer inte hjälpt Grekland. Jag vill påstå att Grekland inte ställt upp på EU:s ekonomiska villkor under ett antal år. Grekland har fått kritik från EU under de senaste 4 - 5 åren minst!!! Det var var väl dessutom så att Grekland fuskade med siffrorna 2007 för att de skulle se bättre ut..?

Hur ska då Grekland ta sig ur denna situation? Det första och enklaste svaret är att alla skattar för sina inkomster. Då får staten de intäkter den behöver. Glöm det där med att beskatta de rika som det stod i artikeln. Det ger för lite. Speciellt när det finns en så stor svart ekonomi. Det är den svarta ekonomin som måste fram och beskattas. Precis som i Sverige. Vi är inte så väldigt mycket bättre här hemma.... Det märks inte så mycket bara...

Jag ska ge ett exempel ur verkliga livet. Och jag VET att det fungerar på det här sättet.

Jag kommer till hotellet säg 1:e Sept. Jag skrivs in i boken. Det är ett måste för om det skulle hända mig något så måste jag finnas i boken. Om Polisen skulle komma... Avresedatum är dock inte ifyllt. "Gästen har inte sagt när han ska åka...!" Så när jag lämnar hotellet den 14:e så betalar jag och är allmänt lycklig efter två veckor i Grekland...

Hotellvärden skriver då in i boken att jag lämnade hotellet den 2:e (!) och tar resten av pengarna för resten av dagarna i egen ficka! Dvs, han visar och betalar skatt för en (!) dag av min vistelse... Resten av tiden var mitt rum inte uthyrt...

Tror ni jag skämtar? Då är ni mer naiva och ärligt talat dummare än jag trodde... Detta är "legio" med betrodda och återkommande utländska gäster...

99 % av er som läser detta har troligtvis varit med om det. Det är bara att ni inte varit medvetna om det! Hur många av er har tex fått kvitto när ni betalat på hotellet...?

Det finns en urgammal "hävd" i Grekland att man kan göra så här. På hotell och Tavernor... Byta tjänster, anställa billig utländsk arbetskraft... Alla vet om det, ingen bryr sig... Hur ska man förändra detta? Jag vet inte.

Man började försöka för 8 - 9 år sedan när man var tvungen att ha kvitto på det man köpt på Tavernan... Stor framgång... Nä, inte riktigt....

Och vem är jag att kritisera Grekerna. Jag kommer ihåg när jag på 80-talet satt och berättade sagor för Skattemyndigheten den 15:e Feb. Det var det väl det datumet som gällde då? Eller? Jag var mer oärlig med Skattfan än med mina kunder... Jag var konstruktiv redan då och fick igenom det mesta... Var och en är sig själv närmast. Även här... Det är kanske därför jag kommer så bra överens med Greker...?

Så jag har svårt att kritisera Grekerna ur ett nära personligt perspektiv. För visst är det roligare att ha en tusenlapp i fickan än en hundralapp.... Men ur ett större större perspektiv kan jag se att de fortfarande idag drar undan mycket, mycket mer än vad vi kunde göra då. Och då påverkar det hela Greklands ekonomi... Och då blir det en annan sak...

Är det min sak? Nää... knappast. Jag åker dit som vän och besökare. Xenia. Så länge jag kan. Och har råd. Så får de sköta sin politik, och ekonomi, som de vill. Jag vare sig kan eller vill påverka Greklands utveckling. Det är inte min sak. jag kan bara observera, och kommentera den utifrån...

Men detta måste vara en av de värsta kapningar av en tråd i Kalimeras historia...

Peter
2010-01-23, 09:37
Del 1.

Jag vill börja med att säga, att enligt min åsikt, så greklands ekonomi ett stort sorgebarn för Europa.

Ack ja, ack ja... Panagia mo...


Med det sagt, så är det fritt fram att kritisera och att raljera!


Kritisera ja. Raljera i detta ämne vore mig främmade ety det är ett land och ett folk som ligger mig varmt om hjärtat.... Och nu har de problem...


Jag anser att grekland, i likhet med många länder, inom och utanför €-området, har gjort det som är alla nationers skyldighet.
Nämligen att se till invånarnas bästa och sett till att alla moderna samhällstjänster står till buds. Det gäller sjukvård, lokaltrafik(alla bussar vi gillar att åka på öarna för en spottstyver), a-kassa, rena gator och alt annat som vi tar givet, men som faktiskt är en ansträngning för många länder.


Det är med stor motvilja jag säger emot dig här. MEN. Den Grekiska sjukvården är tyvärr till stor del ett skämt. Ska du få god sjukvård i Grekland måste du muta dig fram. Om du är Grek. Som turist är det lite lättare... A-kassan sätter jag ett stort frågetecken för...

Förresten. Bussar och rena gator är ett kommunalt ansvar. Så blanda inte in staten idet...

Sätt dig ner och prata med en Grek och fråga vad staten har gett dem. Det oundvikliga svaret är "inget". Möjligen en dålig utbildning. Föräldrar som har råd mer eller mindre tvingar sina barn till privatundervisning, och det finns näst intill inget socialt skyddsnät. Det finns inte en Grek som anser att staten gjort något för dem! Så är det bara. Jag tror jag får stöd för det påståendet från många andra erfarna Greklandsresenärer här. Och de som helt eller delvis bor där...

Jag har sedan början på 80-talet, ca 25-talet resor just till "min ö" av ca 40-talet resor totalt, varit inblandad i en Grekisk familj där och sett, hört och fått mig berättat mer än jag egentligen skulle vilja. På gott och på ont. Det, och andra möten och samtal, har gett mig en liten insikt hur Grekerna tänker och fungerar. Och det är väsensskillt från hur vi tänker. Och hur vårt samhälle fungerar.

Det är just därför familjen är så viktig i Grekland. Eftersom staten inte hjälper till så är familjen den stöttepelare som finns att tillgå.

Tror och tycker du att alla de samhällstjänster vi har tillgång här hemma till finns att tillgå för gemene man i Grekland? Då är du antingen missledd, kanske naiv eller så har du inte tillräcklig insyn i det Grekiska samhället. Det finns inget där som fungerar som här... Jämfört med Grekland lever vi trots allt i ett Paradis...

Jag liksom du hoppas att vi "turister" inte drabbas, men tyvärr så är det oundvikligt. Men när jag läser dina rader så kan jag se en tydlig sorg angående utvecklingen. Ta inte dett inlägg som ett verktyg för angrepp, jag håller med dig. Jqag gillar verkligen din analys. Du råkar inte vara en ekonom?

Naturligtvis är det oundvikligt att vi drabbas. Enda sättet för Grekiska staten att ta sig ur denna knipa är att öka sina inkomster. Det kan vara genom att öka VAT (Moms) tex. Påverkar oss. (Skulle dessutom att orsaka stora protester i Grekland. Inget man vill just nu...) Det kan vara genom att acceptera en högre inflation, om EU acapterar det (inte sannoligt på något plan som det ser ut nu), vilket dessutom skulle ge ökade priser. Påverkar oss. Sätta stenhård press på att allt ska beskattas. Mycket svårt. Kommer att ta tid och det kommer att medföra högre priser på allt. Påverkar oss.... Ska jag fortsätta..?

Jag kan just nu inte se att det finns något i Greklands ekonomi som inte kommer att påverka vår ekonomi som besökare negativt de närmaste åren. Faktum är att jag kan inte se något i Greklands ekonomi som är positvt under lång tid framöver! Om de inte hittar olja eller gas inom sitt territorium....

De har en enorm utlandsskuld som de inte kan betala och har inga inkomster inom rimlig framtid som kan hjälpa dem. EU har haft överseende och hållt Grekland under armarna under rätt många år nu. Men jag tror att det kommer att ta slut. Rätt snart... EU kan inte ha en medlemsstat som är ett "svart hål" och bara sväljer pengar....

Greklands officiella BNP var i fjol 242 946 miljoner EUR. (Enl min gamle vän Google....) Och då finns det politiker i Grekland som själva säger att det troligtvis finns 25 - 30% till på toppen av detta.... Som inte beskattas... Jag tittar hysteriskt på siffrorna och konstaterar att jag orkar inte ta fram räknaren för att räkna ut 242 946 miljoner EUR x 1,3 för det verkliga BNP. Sedan blir det komplicerat. Det nya talet minus det gamla talet x ca en gissning 40 % i skatt så får man fram ungfär vad som undanhålls i skatt i Grekland varje år... I €. x 10+ om ni vill ha det i SEK.... Jag gjorde ett mycket snabbt överslag. Det såg ut som om Grekiska staten missar ca 25 miljarder € per år pga den svarta ekonomin.... Minst... OBS det var €. Det är över 250 MILJARDER SEK per år! Enbart i förlorade skatteintäkter pga svarta inkomster som inte deklareras. Inte undra på att Greklands ekonomi går på knä....

För att vi ska få lite perspektiv. Vad hade hänt med det Svenska samhället om vi alla undanhållit motsvarande skatt..? Tänk då också på att Sverige är marginellt större än Grekland i folkmängd...

Jag har absolut ingen förankring för detta, men det skulle inte förvåna mig om EU snart börjar sätta hårt mot hårt och säger till Grekland: Följ reglerna nu eller så åker ni ut ur EU. Och då hamnar Grekland i stora problem eftersom de inte har, eller kan låna, några pengar...

lars
2010-01-23, 10:35
Peter du raljerar inte, läget är ju mycket mycket allvarligt och det gäller att samtliga greker (inklusive landets alla politiker och småpåvar) inser detta.
Naturligtvis kommer turister att påverkas, prishöjningar kommer att bli ofrånkomliga.
Mina grekiska vänner har nog inte förrän nu insett hur allvarligt läget är och vem har väl det av oss "vanliga dödliga".
Inte förrän man börjar skrapa på fasaden och fördjupar sig i landets ekonom inser man vidden.
Farhågor fanns och började ju faktiskt diskuteras både före och efter de olympiska spelen i Aten.
lars
Kriti stin kardia mou

yvonne
2010-01-23, 13:33
Den grekiska ekonomin är verkligen kass. Åtgärder har införts av regeringen såsom höjning av alkohol- och tobaksskatterna. Vid nyår infördes höjning av bilskatten, speciellt drabbades ägare av äldre bilar som fick väldiga höjningar med följd att många var tvungna att lämna in sina registeringsskyltar för avställning, då pengar saknades för betalning. Vem hade lust att betala 500-600 euro för en bil som kanske var värd 300??

Regeringen har även infört krav på att alla ska begära kvitto vid inköp av matvaror, hotellvistelser, läkarbesök samt alla övriga hantverksjobb tex rörmokare. Kvittona ska sparas och alla ska föra bok över utgifterna med anteckning av skattenummer, datum av inköp och summa. Dessa uppgifter ska sedan tas upp i deklarationerna nästföljande år. Detta är för att undvika svartarbete.

Gissa om det blir många kvitton att hålla reda på.

Yvonne

Netwolf
2010-01-23, 16:25
Regeringen har även infört krav på att alla ska begära kvitto vid inköp av matvaror, hotellvistelser....

Så då ska man begära kvitto för boendet, då? Det blir till att förklara det för en icke engelskspråkig grekgumma.:rolleyes:

Är det tänkt att det ska bli som i Italien? Där måste man ju enligt lag, kunna uppvisa kvitto på det man köpt.

/Netwolf

Peter
2010-01-23, 22:00
Mina grekiska vänner har nog inte förrän nu insett hur allvarligt läget är och vem har väl det av oss "vanliga dödliga".

Jag har för mig att det var 2007 det avslöjades att Grekland aktivt fuskat med sina siffror inför EU för att de (naturligtvis) skulle se bättre ut. Jag reagerade inte utan fnittrade lite i vanlig ordning och tänkte: Typisk Grekland... Och det tystades ner rätt fort...

Dessutom jag tror inte "Nikos på gatan" inser hur allvarligt det är. Och vilka konsekvenser det kan medföra. Och även om han insåg det skulle han nog inte bry sig! Det är ju statens problem och det berör inte honom eller hans familj...

Jag har inte heller reflekterat över detta förrän nu senaste tiden då det börjat skrivas rätt mycket om Greklands dåliga ekonomi. Det är ju liksom inget man går omkring och funderar över normalt sett... Men jag har en obehaglig känsla av att detta är mycket, mycket allvarligare än vad som egentligen framgår i det man läser i tidningarna... Och där var det ett par atomer i skallen som krockade och gjorde att jag började fundera över hur detta kommer att påverka mina framtida resor dit...

Regeringen har även infört krav på att alla ska begära kvitto vid inköp av matvaror, hotellvistelser, läkarbesök samt alla övriga hantverksjobb tex rörmokare.

Bra. Då har man ju börjat angripa problemet. Sedan är frågan hur långt det leder? Grekerna är mästare i att smita undan... :D

Kvittona ska sparas och alla ska föra bok över utgifterna med anteckning av skattenummer, datum av inköp och summa. Dessa uppgifter ska sedan tas upp i deklarationerna nästföljande år. Gissa om det blir många kvitton att hålla reda på.

Det låter ju ambitiöst... Det innebär ju samtidigt en enorm granskningsapparat... Som ska fungera. I Grekland.... Ang_elx :D Tillåt mig småle en smula...

Man hade kanske lyckats nå en bra bit om man ökat datorkunskapen och användandet... Det hade inte varit fel om man tagit hjälp av mer utvecklade länder. Inte nädvändigtvis Sverige. Det finns fler. Men ibland känns det som Grekland är kvar på Amiga eller ABC 800-stadiet... Vilket naturligtvis har sin charm men är oundvikligt inneffektivt....

Är det tänkt att det ska bli som i Italien? Där måste man ju enligt lag, kunna uppvisa kvitto på det man köpt.

Det finns ju redan delvis. Du måste tex sedan 7 - 8 år, om inte ännu längre, kunna visa upp kvitto på vad du köpt på en Taverna. Om du råkar ut för en kontroll när du lämnar Tavernan, och inte kan visa kvitto, kan du få böter! Jag vet folk som råkat ut för det. Det är ytterst sällan det är kontroller men det händer...

yvonne
2010-01-24, 18:28
[quote


Det finns ju redan delvis. Du måste tex sedan 7 - 8 år, om inte ännu längre, kunna visa upp kvitto på vad du köpt på en Taverna. Om du råkar ut för en kontroll när du lämnar Tavernan, och inte kan visa kvitto, kan du få böter! Jag vet folk som råkat ut för det. Det är ytterst sällan det är kontroller men det händer...[/quote]



Detta finns i Grekland också, och kontrollerna har ökats.
Något som jag glömde ta upp är att även fastighetsskatten ska höjas och skatt ska betalas för att skriva över fastighet och tomt till barn.

Pensionsåldern för statligt/kommunalt anställda ska höjas, dvs poliser och militärer ska inte kunna gå efter tex 20 års anställning.

Yvonne